Ana Sayfa > 7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı > 7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51-52 MEB Yayınları

Fen Bilimleri Ogretmeni
Yüzbaşı
Konular884
Cevaplar0

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Hücrenin Temel Kısımları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Hücrenin Temel Kısımları Metni Etkinlik Cevapları


“7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51-52 MEB Yayınları”


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 46-47-48-49-50-51-52


Mehmet, meraklı gözlerle etrafındaki binaları incelerken insanların bu kocaman yapıları buralara kadar nasıl taşıdığını anlamaya çalışıyordu. Gözü biraz ileride yapımı devam eden inşaata takıldı. Çok şaşırdı çünkü binalar aslında onun düşündüğü gibi tek büyük bir parçadan oluşmuyordu. Küçük küçük çok sayıda tuğla bir araya getirilerek binaların duvarları oluşturuluyordu.

Kafası iyice karıştı, ‘’Acaba ağaçları, kuşları hatta insan vücudunu oluşturan dışardan bakıldığında görülemeyen daha küçük yapılar olabilir mi? ‘’ diye düşünmeye başladı.

Soru : Mehmet’e yardımcı olmaya ne dersiniz? Sizce insan vücudu tek bir parçadan mı oluşur? Yoksa insan vücudunu oluşturan gözle görülemeyen daha küçük yapılar var mıdır? 


Cevap :

İnsan vücudu, milyonlarca farklı parçadan oluşur. Bu parçalar, gözle görülemeyen ancak mikroskopla incelenebilen hücrelerdir. Hücreler, vücuttaki diğer tüm yapıları oluşturur.


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları


ETKİNLİK-1 Hücreyi Gözlemleyelim


Malzemeler

  • * Lam ve lamel
  • * Mikroskop
  • * Penset
  • * Damlalık
  • * Eldiven
  • * Dilbasar
  • * Kuru soğan
  • * Büyüteç
  • * İyot çözeltisi ya da metilen mavisi

* Bu etkinlikte amaç; hücrenin temel kısımlarını mikroskop yardımıyla gözlemlemek, bitki ve hayvan hücrelerini karşılaştırmaktır.

Uyarı: Etkinlik sırasında mutlaka eldiven kullanınız!

Etkinliğin Yapılışı

I. Aşama
1- Bütün hâldeki kuru soğanı inceleyiniz.
2- Öğretmeninizden kuru soğanı boyuna kesmesini isteyiniz.
3- Kuru soğanın katları arasındaki zardan penset yardımıyla bir parça zar ayırınız.
4- Soğan zarını lamın üzerine düzgün bir şekilde yerleştiriniz.
5- Üzerine bir damla iyot çözeltisi damlatarak lamelle üzerini kapatınız.
6- Hazırladığınız örneği mikroskopta inceleyiniz.
7- Gördüklerinizi defterinize çiziniz.
II. Aşama
1- Bu aşamada öğretmeninizin kendi ağzından dilbasar ile alarak lama aktardığı ağız içi
epitel doku örneğini kullanınız.
2- Örneğin üzerine iyot çözeltisi ya da metilen mavisi damlatarak lamelle üzerini kapatınız.
3- Hazırladığınız örneği mikroskopta inceleyiniz.
4- Gördüklerinizi defterinize çiziniz.


Soru : Etkinlikte neden mikroskop kullandınız? Sizce büyüteç kullanarak da aynı gözlemi yapabilir miydiniz? Tahmininizi defterinize yazınız. Büyüteç kullanarak kuru soğan zarından aldığınız bir parçayı inceleyiniz.


Cevap :

Vücudumuzda bazı kısımlar sadece mikroskop yardımıyla gözlenebilir.

Örnek vermek gerekirse bazı dokuları ancak mikroskoba koyarak incelenebilir. Büyüteç bu dokuları görmemiz için yeterli değildir.


Soru : I. ve II. aşamadaki çizimlerinizi karşılaştırınız. Ağız içi hücrelerinde gözlemlediğiniz kısımlarla soğan zarı hücresinde gözlemlediğiniz kısımlar aynı mı?


Cevap :

Ağız içi hücrelerinde gözlemlediğiniz kısımlarla soğan zarı hücresinde gözlemlediğiniz kısımlar aynı değildir. Çünkü vücudumuzun her bir doku yapısı farklıdır, bu da hücre diziliminin farklı olmasını sağlamaktadır.


Soru : Gözlemlediğiniz hücreler arasında farklılıklar var mı? Varsa bu farklılıklar nelerdir?


Cevap :

Evet, farklılık vardır. Çok hücreli canlıların vücutlarındaki hücreler birbirine benzemez; farklı görevler üstlenen hücreler, farklı biçimler kazanır. İnsan vücudu da birçok farklı tipte hücreye sahiptir. Aynı görevi yapmak için özelleşmiş, şekil ve yapı bakımından birbirine benzeyen hücre topluluklarına doku denir.


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları


Bütün canlılar görünüşte birbirinden farklı olsa da hepsi hücrelerden oluşur. Hücresel yapıya sahip olma canlılarla cansızları ayıran en önemli özelliktir. Canlıları oluşturan ve canlılık özelliklerini gösteren en küçük yapı birimine hücre denir.

İnsanlar, hayvanlar, bitkiler ve bazı mantarlar birçok hücrenin bir araya gelmesiyle oluşurken mikroskobik canlılar tek bir hücreden oluşur.

Soru : Sizce hücrelerde de beslenme, solunum, boşaltım gibi canlılık faaliyetleri gerçekleşir mi?


Kısa Cevap :

Evet, hücrelerde de beslenme, solunum, boşaltım gibi canlılık faaliyetleri gerçekleşir. Hücreler, bu temel işlevleri yerine getirerek hayatta kalır ve işlevlerini sürdürebilir.

Uzun Cevap :

Evet, hücrelerde de beslenme, solunum, boşaltım gibi canlılık faaliyetleri gerçekleşir. Hücreler, canlı organizmaların temel yapı taşlarıdır ve bu tür faaliyetler hücre seviyesinde gerçekleştirilir. İşte bu faaliyetlerin hücrelerde nasıl gerçekleştiğine dair kısa açıklamalar:

1.  Beslenme : Hücreler, ihtiyaç duydukları besin maddelerini çevrelerinden alır. Bu besin maddeleri, glikoz gibi enerji kaynakları ya da amino asitler ve lipidler gibi yapı taşları olabilir. Hücre zarında bulunan özel taşıyıcı proteinler, bu besin maddelerinin hücre içine alınmasını sağlar.

2.  Solunum : Hücreler enerji üretmek için solunum yapar. Oksijenli solunumda, hücreler mitokondri organelini kullanarak glikoz ve oksijeni karbon dioksit ve suya dönüştürürken ATP (adenozin trifosfat) adı verilen enerji molekülünü üretir. Bu süreç, enerji ihtiyacı olan hücresel faaliyetler için gereklidir. Oksijensiz solunumda (fermantasyon) ise oksijen kullanılmadan enerji üretimi gerçekleşir.

3. Boşaltım : Hücreler, metabolik faaliyetleri sonucu oluşan atık maddeleri dışarı atmak zorundadır. Bu atıklar arasında karbon dioksit, amonyak ve diğer zararlı maddeler bulunabilir. Hücreler, bu atıkları hücre zarından dışarı atarak hücre içi ortamın dengede kalmasını sağlar.

Bu temel faaliyetler, hücrelerin hayatta kalması ve işlevlerini sürdürebilmesi için kritik öneme sahiptir. Her hücre, kendi işlevlerine ve bulunduğu organizmaya göre özelleşmiş yapı ve mekanizmalara sahiptir, ancak temel canlılık faaliyetleri tüm hücrelerde benzer şekillerde gerçekleşir.


Soru : Tüm canlıları oluşturan hücreler aynı mıdır?


Kısa Cevap :

Hayır, tüm canlıları oluşturan hücreler aynı değildir. Yapı ve işlev bakımından farklılık gösterirler.

Uzun Cevap :

Hayır, tüm canlıları oluşturan hücreler aynı değildir. Hücreler, yapı ve işlev bakımından farklılık gösterir. Temelde iki ana hücre tipi vardır:

1. Prokaryotik Hücreler : Çekirdeği olmayan, basit yapılı hücrelerdir. Bakteriler ve arkeler bu hücre tipine örnektir.

2. Ökaryotik Hücreler : Çekirdeği ve zarla çevrili organelleri olan, daha karmaşık yapılı hücrelerdir. Bitkiler, hayvanlar, mantarlar ve protistalar bu hücre tipine örnektir.

Ayrıca, aynı organizma içinde bile hücreler, farklı işlevlere ve yapılara sahip olabilir. Örneğin, kas hücreleri, sinir hücreleri ve kan hücreleri farklı özelliklere ve işlevlere sahiptir.


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları


Model Tasarımı Hücre Modeli Tasarımı


Malzemeler:

* Sağlığa zararlı olmayan ve kolay temin edebileceğiniz malzemeleri kullanmalısınız.
Örneğin bezelye, nohut, kuru fasulye, makarna gibi gıda maddelerini kullanabilirsiniz.
* Bu etkinlikte amaç, hücrenin temel kısımlarını ve organelleri kavramaktır.

Etkinliğin Yapılışı

1- 3-5 kişilik gruplar oluşturunuz.
2- Bitki ve hayvan hücrelerinden hangisini hazırlayacağınıza grup arkadaşlarınızla karar veriniz.
3- Hazırlayacağınız modelde hangi malzemeleri kullanacağınızı belirleyiniz.
4- Hücrenin temel kısımları ve organeller ile ilgili öğrendiklerinizden yola çıkarak modelinizi hazırlayınız.


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları


5- Hazırladığınız modeli arkadaşlarınıza sununuz.
6- Hazırladığınız modelleri öğretmeninizin rehberliğinde okulunuzun uygun bir yerinde sergileyiniz.

Not: *Etkinlikte kullanılan malzemeler sizlere örnek olması açısından verilmiştir. Siz de kendi modelinizi farklı malzemeler ile sayfa 14,15,16 ve 17’deki bilimsel yöntem ve mühendislik tasarım döngüsü basamaklarına göre hazırlayınız.

*Hazırladığınız modelleri okulunuzda yapılacak olan ‘’Yıl Sonu Bilim Şenliği’’nde sunmak için sene sonuna kadar muhafaza ediniz.


Soru : Bitki ya da hayvan hücrelerinden hangisinin modelini hazırladınız?


Cevap :

Her iki modeli kullandık.


Soru : Modelinizde kullandığınız malzemeleri belirlerken nelere dikkat ettiniz?


Cevap :

Benzerlik taşımalarına dikkat ettik.


Soru : Modelinizi hazırlarken kullandığınız malzemeler hücrede hangi yapıları temsil etmektedir?


Cevap :

Hücrenin tüm yapılarını temsil etmesine çalıştık başarabildik mi olduğu dikkat ettik..


Soru : Hazırladığınız modelleri karşılaştırdığınızda bitki ve hayvan hücresi arasında hangi benzerlikler ya da farklılıklar vardır?


Cevap :

Bitki Hücresi ile Hayvan Hücresi Farklılıkları:

Bitki hücresi köşeli bir şekle sahiptir; hayvan hücresi oval bir şekle sahiptir.
Bitki hücresinde kloroplast bulunur; hayvan hücresinde kloroplast bulunmaz.
Bitki hücresinde sentriyoller yoktur; hayvan hücresinde sentriyoller vardır.
Bitki hücresinde hücre duvarı vardır; hayvan hücresinde hücre duvarı yoktur.
Bitki hücresinde kofullar büyük ve az sayıdadır; hayvan hücresinde kofullar küçük ve çok sayıdadır.

Bitki Hücresi ile Hayvan Hücresi Benzerlikleri:

Her iki hücrede de hücre zarı, çekirdek ve sitoplazma bulunur.



 

Our Score
Profile Photo
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!