Ana Sayfa > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 113-114-115-116 Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1969
Cevaplar0

8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Atas├Âzleri ├ťzerine Dinleme Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 113, 114, 115, 116


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Atas├Âzleri ├ťzerine Dinleme Metni Etkinlik Cevaplar─▒


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 113-114-115-116


HAZIRLIK ├çALI┼×MASI


Soru : ÔÇťEl el ile, de─čirmen yel ileÔÇŁ atas├Âz├╝nden ne anl─▒yorsunuz? Anlat─▒n─▒z.


Cevap :

El el ile, de─čirmen yel ile “atas├Âz├╝nden insanlar─▒n birbirlerine yard─▒m etmeden ba┼čar─▒ya ula┼čamayacaklar─▒n─▒ ve yard─▒m─▒ ├žok gerekli oldu─čunu anl─▒yorum.


1. ETK─░NL─░K


Soru : Dinledi─činiz metindeki anlam─▒n─▒ bilmedi─činiz kelime ya da kelime gruplar─▒n─▒ a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z. Metindeki anlam─▒n─▒ bilmedi─činiz kelime ya da kelime gruplar─▒n─▒n anlam─▒n─▒ metnin ba─člam─▒ndan hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin do─črulu─čunu TDK G├╝ncel T├╝rk├že S├Âzl├╝kÔÇÖten kontrol ediniz. Anlam─▒n─▒ ├Â─črendi─činiz yeni kelime/kelime gruplar─▒n─▒ s├Âzl├╝─č├╝n├╝ze yaz─▒n─▒z. ├ľ─črendi─činiz kelimeleri birer c├╝mlede kullan─▒n─▒z.


Cevap :

Kelime/Kelime Grubu : g├Âzlem

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áBir nesnenin, olay─▒n veya bir ger├že─čin, niteliklerinin bilinmesi amac─▒yla, dikkatli ve planl─▒ olarak ele al─▒n─▒p incelenmesi; m├╝┼čahede
Tahminî Anlamı : dikkatle bakmak, incelemek
C├╝mlem : Yap─▒lan g├Âzlemler sonucu olay karara ba─članacak.

Kelime/Kelime Grubu : yarg─▒

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Kavrama, kar┼č─▒la┼čt─▒rma, de─čerlendirme vb. yollara ba┼čvurularak ki┼či, durum veya nesnelerin ele┼čtirici bir bi├žimde de─čerlendirilmesi; h├╝k├╝m
Tahminî Anlamı : hüküm
C├╝mlem : Yarg─▒ kar┼č─▒s─▒na ├ž─▒kacak olan su├žlular getiriliyor.

Kelime/Kelime Grubu : ├Â─č├╝t

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Bir kimseye yapmas─▒ veya yapmamas─▒ gereken ┼čeyler i├žin s├Âylenen s├Âz; mevize, nasihat
Tahminî Anlamı : nasihat
C├╝mlem : Annemin verdi─či birbirinden de─čerli ├Â─č├╝tler hala kula─č─▒mdad─▒r.

Kelime/Kelime Grubu : bi├žim

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Bir nesnenin d─▒┼č ├žizgileri bak─▒m─▒ndan niteli─či, d─▒┼čtan g├Âr├╝n├╝┼č├╝; hat, ┼čekil, e┼čk├ól, model
Tahmin├« Anlam─▒ : ┼čekil
C├╝mlem : Bu bi├žimden daha farkl─▒ modellerin var m─▒?

Kelime/Kelime Grubu : kal─▒pla┼čmak

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Belli bir bi├žim almak, durumunu s├╝rd├╝rmek, belli bir durumun d─▒┼č─▒na ├ž─▒kmamak.
Tahmin├« Anlam─▒ : belirli bir ┼čekil almak
C├╝mlem : Baz─▒ insanlar─▒n d├╝┼č├╝nceleri kal─▒pla┼čm─▒┼čt─▒r ,onlar─▒ de─či┼čtiremezsin.

Kelime/Kelime Grubu : e┼č anlaml─▒

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Anlamlar─▒ ayn─▒ veya birbirine ├žok yak─▒n olan (kelimeler); anlamda┼č, m├╝radif, m├╝teradif, sinonim
Tahminî Anlamı : anlama aynı olan kelimeler
C├╝mlem :

Bug├╝n okulda e┼č anlaml─▒ kelimeleri ├Â─črendik.

Kelime/Kelime Grubu : kal─▒p

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Zaman i├žinde de─či┼čiklik g├Âstermeyen, her zaman i├žin ayn─▒ olan, belirli davran─▒┼č bi├žimleri b├╝t├╝n├╝
Tahmin├« Anlam─▒ : belirli bir ┼čekil
C├╝mlem :

Baz─▒ insanlar─▒n d├╝┼č├╝nceleri hep kal─▒p gibi birbirine benzer.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 114 Cevaplar─▒


2. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒daki sorular─▒ dinledi─činiz metne g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


1. Atas├Âz├╝n├╝n s├Âzl├╝k anlam─▒ nedir?


Cevap :

Atas├Âz├╝n├╝ s├Âzl├╝k anlam─▒ atalar─▒n uzun deneme, g├Âzlemlerine dayanan yarg─▒lar─▒n─▒ genel Kural, bir gece d├╝┼č├╝nme ya da ├Â─č├╝t alarak veren ve kal─▒pla┼čm─▒┼č bir bi├žimi olan k─▒sa ├Âzl├╝ ve kamuca benimsenmi┼č olan s├Âzlerdir.


2. Deyimlerle atas├Âzlerinin ortak ├Âzelli─či nedir?


Cevap :

Deyimlerle atas├Âzlerinin ortak ├Âzelli─či ikisinin de kal─▒pla┼čm─▒┼č olmas─▒d─▒r.


3. Atas├Âzlerinin s├Âz dizimi neden de─či┼čtirilemez?


Cevap :

Atas├Âzlerinin s├Âz dizimi de─či┼čtirilirse ├Âzelli─čini getirip ├Âzg├╝n anlat─▒m kal─▒b─▒ yok olaca─č─▒ndan de─či┼čtirilemez.


4. Atas├Âzleri nas─▒l ortaya ├ž─▒km─▒┼č?


Cevap :

Atas├Âzleri ilk ├Ânce tek ki┼či taraf─▒ndan ortaya at─▒lm─▒┼č daha sonra insanlar─▒n onu benimsemesi, kullanmas─▒ ve kullan─▒rken de de─či┼čiklikler yapmas─▒ ile zamanla kal─▒pla┼čm─▒┼č, ortaya ├ž─▒km─▒┼čt─▒r.


5. Metinde bu zamana kadar duymad─▒─č─▒n─▒z atas├Âzleri var m─▒? A├ž─▒klay─▒n─▒z.


Cevap :

Metinde ge├žen”ac─▒kl─▒ ba┼čta ak─▒l olmaz” atas├Âz├╝n├╝ daha ├Ânce duymam─▒┼čt─▒m.


3. ETK─░NL─░K


Soru : Dinledi─činiz metnin konusunu ve ana fikrini a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z.


Cevap :

Metnin Konusu : atas├Âzlerinin ne oldu─ču, ortaya ├ž─▒k─▒┼č─▒, anlam─▒ ve kal─▒pla┼čmas─▒.

Metnin Ana Fikri : atas├Âzlerinin ├Ânemi


4. ETK─░NL─░K


Soru : Dinledi─činiz metinle ilgili a┼ča─č─▒daki formda verilen ├Âl├ž├╝tlerden do─čru olanlar i├žin ÔÇťEvetÔÇŁ, yanl─▒┼č olanlar i├žin ÔÇťHay─▒rÔÇŁ yazan kutuyu i┼čaretleyiniz. Formu doldurduktan sonra dinledi─činiz metinle ilgili g├Âr├╝┼člerinizi yaz─▒n─▒z


Cevap :

Yazar, metne ki┼čisel d├╝┼č├╝ncelerini katm─▒┼čt─▒r.┬áHAYIR
Dinledi─čim metin, bilgilendirici t├╝rde bir metindir.┬áEVET
Yazar; yer, zaman ve ┼čah─▒s ├Âgelerine yer vermemi┼čtir.┬áEVET
Neden-sonu├ž, ama├ž-sonu├ž ve benzetme c├╝mlelerine yer vermi┼čtir.┬áEVET
Sade ve anla┼č─▒l─▒r c├╝mlelere yer vermi┼čtir.┬áEVET


Cevap :

Metinle ─░lgili G├Âr├╝┼člerim :

Bence metin gayet ak─▒c─▒ ve anla┼č─▒l─▒rd─▒r. Hem bilgi vermi┼č, hem de s─▒kmadan g├╝zel bir ├╝slup ile anlat─▒lm─▒┼čt─▒r.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 115 Cevaplar─▒


5. ETK─░NL─░K


Soru : Metni dinlerken not etti─činiz atas├Âzlerinin anlam─▒n─▒ TDK Atas├Âzleri ve Deyimler S├Âzl├╝─č├╝ÔÇÖden bularak a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z.


Cevap :

Atas├Âz├╝ : Ac─▒kl─▒ ba┼čta ak─▒l olmaz
Anlam─▒ :
“b├╝y├╝k s─▒k─▒nt─▒lar i├žinde bulunanlar mant─▒k d─▒┼č─▒ i┼čler yapabilirler” anlam─▒nda kullan─▒lan bir s├Âz.
Atas├Âz├╝ : Ac─▒ndan kimse ├Âlmemi┼č.
Anlam─▒ : “ki┼či yoksul olabilir, i┼čsiz ve paras─▒z kalabilir ama a├ž kalamaz, mutlaka bir ge├žim yolu bulur” anlam─▒nda kullan─▒lan bir s├Âz.

Atas├Âz├╝ : Bir a─ča├žta G├╝l de biter, dikende.
Anlam─▒ : yi ve k├Ât├╝ ┼čeylerin bir arada bulunabilece─čini, her durumda ve yerde her ┼čeyin m├╝kemmel olamayaca─č─▒n─▒ ifade eder.

Atas├Âz├╝ : Fazla mal g├Âz ├ž─▒karmaz.
Anlam─▒ :”ne kadar ve ne t├╝rden mal olursa olsun mal─▒n fazlas─▒ elden ├ž─▒kar─▒lmamal─▒d─▒r ├ž├╝nk├╝ mutlaka bir g├╝n gelir laz─▒m olur” anlam─▒nda kullan─▒lan bir s├Âz.

Atas├Âz├╝ : Bakmakla usta olunsa kediler kasap olurdu
Anlam─▒ : “yapmadan yaln─▒zca nas─▒l yap─▒ld─▒─č─▒na bakarak hi├žbir ┼čey ├Â─črenilemez” anlam─▒nda kullan─▒lan bir s├Âz.

Atas├Âz├╝ : Bir a─č─▒zdan ├ž─▒kan bin a─čza yay─▒l─▒r
Anlam─▒ : “ortaya at─▒lan bir s├Âz ├žok ├žabuk yay─▒l─▒r” anlam─▒nda kullan─▒lan bir s├Âz.

Atas├Âz├╝ : Baba koruk yer o─člunun di┼či kama┼č─▒r
Anlam─▒ : baban─▒n yapt─▒─č─▒ k├Ât├╝ bir i┼čin s─▒k─▒nt─▒s─▒n─▒ o─čul ├žeker.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 116 Cevaplar─▒


6. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒daki c├╝mleleri inceleyiniz. C├╝mlelerin y├╝klemi sondaysa c├╝mlenin yan─▒na ÔÇťkurall─▒ c├╝mleÔÇŁ, ba┼čta ya da ortadaysa ÔÇťdevrik c├╝mleÔÇŁ yaz─▒n─▒z. Y├╝klemi olmayana ise ÔÇťeksiltili c├╝mleÔÇŁ yaz─▒n─▒z.


Cevap :

Birka├ž s├Âzc├╝kle kurulu olanlar oldu─ču gibi uzun bir c├╝mle bi├žiminde olanlar da vard─▒r.┬áKurall─▒ C├╝mle
Ac─▒ndan ├Âlmemi┼č kimse.┬áDevrik C├╝mle
G├Âr├╝ld├╝─č├╝ ├╝zere bu durumlarda genellikle e┼č anlaml─▒lar ya da yak─▒n anlaml─▒lar kullan─▒lmaktad─▒r. Kurall─▒ C├╝mle
G├╝n eksilmesin penceremden. Devrik C├╝mle
Ayr─▒ca kimi atas├Âz├╝m├╝z├╝n b├Âlgelere g├Âre de─či┼čik bi├žimler ald─▒─č─▒ da olur. Kurall─▒ C├╝mle
├ťst├╝nde y─▒llanm─▒┼č bir ceket, alt─▒nda ise yamal─▒ bir pantalon…┬áEksiltili C├╝mle


Soru : Yukar─▒da yapt─▒─č─▒n─▒z ├žal─▒┼čmadan yararlanarak kurall─▒, devrik ve eksiltili c├╝mleler aras─▒ndaki farklar─▒ s├Âyleyiniz.


Cevap :

T├╝rk├žede devrik c├╝mleler, y├╝klemi c├╝mle sonunda olmayan c├╝mlelerdir. Kurall─▒ c├╝mlelerin y├╝klemi olmas─▒ gerekti─či gibi sondad─▒r. Eksiltili c├╝mlelerde y├╝klem yoktur.


7. ETK─░NL─░K


Soru : S─▒n─▒f─▒n─▒zda ÔÇťKeskin sirke k├╝p├╝ne zarar.ÔÇŁ atas├Âz├╝n├╝n anlam─▒yla ilgili bir konu┼čma yap─▒n─▒z. Konu┼čman─▒zda ikna etme stratejisini uygulay─▒n─▒z. Fikirlerinizin arkada┼člar─▒n─▒z taraf─▒ndan kabul edilmesini sa─člamak i├žin fikirlerinizi destekleyen kaynaklardan, g├╝venilir delillerden ve verilerden yararlan─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap :

Ne demi┼č atalar─▒m─▒z “Keskin sirke k├╝p├╝ne zarar verir.”

Bu atas├Âz├╝ a┼č─▒r─▒ sert , Karaca ve agresif yap─▒lan tav─▒rlar sadece ba┼čkalar─▒na de─čil ayn─▒ zamanda o tavr─▒ sergileyen insanlara da zarar verdi─čini ifade etmek i├žin kullan─▒l─▒r.

Ne yapaca─č─▒ belli olmayan , ├Âfkesini ve davran─▒┼člar─▒n─▒ kontrol edemeyen sinirli insanlar hem hastal─▒klar bulma hem de yapt─▒klar─▒ hatalar sonucunda yan─▒ndaki insanlar─▒ kaybedip su├ž i┼čleme gibi bir├žok s─▒k─▒nt─▒l─▒ duruma d├╝┼čebilirler.

─░┼čte bu y├╝zden Keskin sirke yani sivri hareketler ve sert bir dil ki┼čiye de zarar verir.

Uzun Cevap :

Keskin sirke k├╝p├╝ne zarar verir

─░nsanlar kendi yap─▒s─▒ itibariyle toplumlar i├žerisinde Ya┼čar ve hayatlar─▒n─▒ s├╝rd├╝rebilmek i├žin farkl─▒ dallarda bir├žok insana ihtiya├ž duyarlar.

Ailemiz bir g├╝n arkada┼člar─▒m─▒z, i┼č hayat─▒m─▒z veya okul hayat─▒m─▒z, d─▒┼čar─▒da al─▒┼čveri┼č yapt─▒─č─▒m─▒z esnadaki insanlar gibi hayat─▒m─▒za bir├žok insan girer ve ├ž─▒kar.

Bu atas├Âz├╝m├╝z fevri yani ani davran─▒p sa─čl─▒kl─▒ karar veremeyen insanlar─▒n ald─▒─č─▒ tepkiler sebebiyle her zaman zararl─▒ ├ž─▒kacaklar─▒n─▒ ifade eder.

├ľfkeli ve sert insanlar kar┼č─▒daki insan─▒ k─▒r─▒p zarar verse de as─▒l su├žlamay─▒, insanlar─▒n ona uzakla┼čmas─▒n─▒ ve ├Âfke sebebiyle bir├žok hastal─▒─č─▒ kendine ├žeker.

Keskin sirke k├╝p├╝ne zarar atas├Âz├╝ ├Âfkenin sa─čl─▒─ča zararl─▒ oldu─čunu ve sert davranan insanlar─▒n en b├╝y├╝k zararlar─▒n asl─▒nda kendinden oldu─čunu ifade eder.

Ayr─▒ca bu atas├Âz├╝ ki┼čileri uyarmakta hem sa─čl─▒k i├žin hem de sevdiklerimizin yan─▒m─▒zda rahat├ža durabilmesi i├žin sakin olman─▒n ├Ânemini vurgulamaktad─▒r.


8. ETK─░NL─░K


Soru : Bir ┼čeyin, bir ki┼činin ya da bir olay─▒n alayl─▒, insan─▒ g├╝ld├╝recek ya da d├╝┼č├╝nd├╝recek ┼čekilde abart─▒l─▒ bi├žimde resmedilmesi karikat├╝r olarak adland─▒r─▒l─▒r. Yandaki karikat├╝r├╝ inceleyiniz. ├çizerin bu karikat├╝rde ne anlatmak istedi─čini ÔÇťduyulardan hareketle yazmaÔÇŁ y├Ântemini kullanarak defterinize yaz─▒n─▒z. Yazd─▒─č─▒n─▒z metni zenginle┼čtirmek amac─▒yla atas├Âz├╝, deyim ve ├Âzdeyi┼čler kullan─▒n─▒z. Yazd─▒─č─▒n─▒z metni g├Âzden ge├žirirken metindeki yaz─▒m ve noktalama hatalar─▒yla anlat─▒m bozukluklar─▒n─▒ d├╝zeltiniz. Yazd─▒─č─▒n─▒z metni s─▒n─▒fta arkada┼člar─▒n─▒zla payla┼č─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap :

Bence yan─▒ndaki karikat├╝r s├Âz’├╝n sahibinin kendisi oldu─ču ve s├Âz├╝n zarar─▒n─▒n s├Âyleyene ait oldu─čunu ifade etmek istemi┼čtir.

Laf a─č─▒zdan bir kere ├ž─▒kar, s├Âz adam─▒n mihengidir , s├Âz g├╝lerdir atas├Âzlerinde oldu─ču gibi s├Âz insan─▒ ortaya d├Âker ve kalitesini belli eder.

Uzun Cevap :

Bence yan─▒ndaki karikat├╝rde s├Âzlerin ve d├╝┼č├╝ncelerin ne kadar g├╝├žl├╝ ve kal─▒c─▒ olabilece─čini i┼čaret edilmi┼čtir.

S├Âylenen s├Âz├╝n insanlara ne kadar etkileyece─či ve geri d├Ân├╝┼č├╝n├╝ kendine oldu─čunu ifade etmek istemi┼čtir.

Ayr─▒ca bir insan konu┼čmas─▒ ve d├╝┼č├╝nceleri ile kendi ki┼čili─čini ortaya koyar.

Hakaret eden insan─▒n hakareti kendine d├Âner ve bir insan ne konu┼čuyorsa kar┼č─▒l─▒─č─▒n─▒ kendi konu┼čmas─▒ gibi bulur.

Bir sene yumu┼čak konu┼čuldu─čunda kar┼č─▒daki insanda ona yumu┼čak davran─▒r ve k├Ât├╝ konu┼čtu─ču zaman o da hakaret duyar.

Bu karikat├╝r bana dilin s├Âyledi─či bir s├Âz, yerden f─▒rlayan ok’a benzer ve at─▒lan ok geri d├Ânmez ,gibi atas├Âzlerini el yaras─▒ ge├žer dil yaras─▒ baki kal─▒r ve dile getirmek atas├Âzlerini hat─▒rlatm─▒┼čt─▒r.



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!