Ana Sayfa > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 90-94-95-96-97 Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1969
Cevaplar0

8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ T├╝rk Plastik Sanatlar─▒ Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ T├╝rk Plastik Sanatlar─▒ Metni Etkinlik Cevaplar─▒


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 90-94-95-96-97


HAZIRLIK ├çALI┼×MASI


Soru : T├╝rk sanatlar─▒ denilince akl─▒n─▒za hangi sanat t├╝rleri geliyor? Bunlarla ilgili bilgilerinizi s─▒n─▒fta arkada┼člar─▒n─▒zla payla┼č─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap :

T├╝rk sanatlar─▒ denince akl─▒ma hal─▒c─▒l─▒k, Ebru ,ta┼č i┼č├žili─či bir g├╝n sepet├žilik, maden i┼č├žili─či ah┼čap ve a─ča├ž i┼č├žili─či ├Ârmecilik gelmektedir.

Uzun Cevap :

Geleneksel T├╝rk sanatlar─▒ denince kl─▒ma ah┼čap i┼čleme sanat─▒ , bak─▒rc─▒l─▒k, cam i┼čleme, ├çelik ve ├žini sanat─▒ , seramik dokuma ve hal─▒c─▒l─▒k , minyat├╝r ve G├╝l Ebru sanat─▒ gelmektedir.

Ah┼čap oymac─▒l─▒─č─▒ T├╝rk el sanatlar─▒n─▒n aras─▒nda ├Ânemli bir yere sahiptir. T├╝rkiye’nin Orta Asya’dan Anadolu’ya g├Â├ž etti─či d├Ânemden itibaren varolmu┼č ve farkl─▒ tekniklerle geli┼čmi┼čtir.

Seramik ve ├žini sanat─▒ Anadolu’nun ├že┼čitli b├Âlgelerinde ├že┼čitli tarzlarda yap─▒lm─▒┼čt─▒r.

Geometrik desenler, bitkisel motifler ve hat yaz─▒lar─▒ kullan─▒lm─▒┼čt─▒r.

Kilim dokuma ve hal─▒c─▒l─▒k da T├╝rklerin uzmanla┼čt─▒─č─▒ ba┼čka bir sanat dal─▒d─▒r.

├ľzellikle Gaziantep, Kayseri, U┼čak ve ─░stanbul gibi iller ├╝nl├╝d├╝r.

Dekorasyonunda ve sanat pozisyonlar─▒nda ├Ânemli bir yere sahiptir.

Minyat├╝r sanat─▒ ├Âzellikle Osmanl─▒ d├Âneminde b├╝y├╝k bir de─či┼čim g├Âstermi┼č ve minyat├╝rde genellikle tarihi olaylar, portreler ve mitolojik sahneler inmi┼čtir.

Ebru sanat─▒ geleneksel T├╝rk sanatlar─▒ndan bir tanesidir.

Ebru sanat─▒ renkli boyalar─▒n su y├╝zeyindeki hareketini kontrol ederek ├že┼čitli desenler ve ┼čekiller olu┼čturmakt─▒r.

Ayr─▒ca T├╝rkler ,oya yap─▒mc─▒l─▒─č─▒, ├Ârg├╝, deri i┼č├žili─či sepet├žilik maden i┼č├žili─či, ke├že yap─▒mc─▒l─▒─č─▒ ah┼čap ve a─ča├ž oyma gibi alanlarda da olduk├ža geli┼čmi┼člerdir.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 94 Cevaplar─▒


1. ETK─░NL─░K


Soru : Okudu─čunuz metindeki anlam─▒n─▒ bilmedi─činiz kelime ya da kelime gruplar─▒n─▒ a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z. Metindeki anlam─▒n─▒ bilmedi─činiz kelime ya da kelime gruplar─▒n─▒n anlam─▒n─▒ metnin ba─člam─▒ndan hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin do─črulu─čunu TDK G├╝ncel T├╝rk├že S├Âzl├╝kÔÇÖten kontrol ediniz. Anlam─▒n─▒ ├Â─črendi─činiz yeni kelime/kelime gruplar─▒n─▒ s├Âzl├╝─č├╝n├╝ze yaz─▒n─▒z. ├ľ─črendi─činiz kelimeleri birer c├╝mlede kullan─▒n─▒z.


Cevap :

Kelime/Kelime Grubu : Nak─▒┼č

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áGenellikle kuma┼č ├╝zerine renkli iplikler veya s─▒rma ve sim kullanarak elle, makineyle yap─▒lan i┼čleme; ince i┼č
Tahmin├« Anlam─▒ : el i┼či
C├╝mlem : Anneannemden kalan nak─▒┼člar─▒n g├╝zelli─čine hayran kald─▒m.

Kelime/Kelime Grubu : Çini

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Duvarlar─▒ kaplay─▒p s├╝slemek i├žin kullan─▒lan, bir y├╝z├╝ s─▒rl─▒ ve genellikle ├ži├žek resimleriyle bezeli, pi┼čmi┼č, bal├ž─▒k levha
Tahminî Anlamı : levha, sanat eseri
C├╝mlem :├çini sanat─▒ her zaman ilgimi ├žekmi┼čtir.

Kelime/Kelime Grubu : tecess├╝s

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Kendini ilgilendirmeyen ┼čeyleri belli etmeden ├Â─črenmeye ├žal─▒┼čma
Tahmin├« Anlam─▒ : gizli i┼č
C├╝mlem : Tecessus g├╝zel bir ahlak de─čil ki.

Kelime/Kelime Grubu : k├╝lt├╝r

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Tarihsel, toplumsal geli┼čme s├╝reci i├žinde yarat─▒lan b├╝t├╝n maddi ve manevi de─čerler ile bunlar─▒ yaratmada, sonraki nesillere iletmede kullan─▒lan, insan─▒n do─čal ve toplumsal ├ževresine egemenli─činin ├Âl├ž├╝s├╝n├╝ g├Âsteren ara├žlar─▒n b├╝t├╝n├╝; hars, ekin
Tahminî Anlamı : adet
C├╝mlem : Her ├╝lkenin kendine g├Âre bir k├╝lt├╝r├╝ vard─▒r.

Kelime/Kelime Grubu : motif

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Yan yana gelerek bir bezeme i┼čini olu┼čturan ve kendi ba┼člar─▒na birer birlik olan ├Âgelerden her biri
Tahminî Anlamı : model
C├╝mlem : ├ç─▒kard─▒─č─▒ motifleri b├╝y├╝k bir ustal─▒kla i┼čliyordu.

Kelime/Kelime Grubu : memleket sath─▒

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áMemleketin tamam─▒
Tahminî Anlamı : memleketin bütünü
C├╝mlem : Memleketin sath─▒n─▒ korumak ├žok ├Ânemlidir.


2. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒daki sorular─▒ metne g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


1. Hayvan fig├╝rl├╝ eserler hangi adla an─▒lmaktad─▒r?


Cevap :

Hayvan fig├╝rl├╝ eserler “hayvan ├╝slubu” diye an─▒l─▒r.


2. T├╝rkler yerle┼čik hayata ge├žtiklerinde sanat anlay─▒┼člar─▒nda ne gibi bir de─či┼čiklik olmu┼čtur?


Cevap :

T├╝rkler yerle┼čik hayata ge├žtiklerinde sanat anlay─▒┼člar─▒ ta┼č, tahta cam i├žini gibi kat─▒ maddeleri i┼člemek ┼čeklinde de─či┼čmi┼čtir.


3. Yazar neden tarih├« eserleri koruman─▒n vatan─▒ korumak kadar ├Ânemli oldu─čunu s├Âylemektedir?


Cevap :

Yazar tarih k├╝lt├╝r├╝m├╝z├╝ yans─▒tt─▒─č─▒ ve gece miras oldu─ču i├žin tarihi eserleri koruman─▒n vatan─▒ korumak kadar ├Ânemli oldu─čunu s├Âylemektedir.


4. Okudu─čunuz metinden T├╝rk plastik sanatlar─▒ ile ilgili neler ├Â─črendiniz? A├ž─▒klay─▒n─▒z.


Cevap :

Okudu─čum metinden T├╝rk plastik sanatlar─▒ hakk─▒nda T├╝rklerin g├Â├žebe iken sonras─▒nda yerle┼čik hayata ge├žtiklerini ve sanat ├╝r├╝nleri alan─▒nda ├╝rettikleri sanat eserleri oldu─čunu ├Â─črendim.


5. Mill├« E─čitim Temel KanunuÔÇÖnun, T├╝rk k├╝lt├╝r eserlerinin mana ve de─čerinin T├╝rk milletinin b├╝t├╝n fertlerine ├Â─čretilmesini istemesinin nedeni ne olabilir? D├╝┼č├╝ncelerinizi s├Âzl├╝ olarak ifade ediniz.


Cevap :

Milli e─čitim Temel kanunun ,T├╝rk k├╝lt├╝r eserlerinin mana ve de─čerlerinin T├╝rk milletinin b├╝t├╝n fertlerine ├Â─čretilmesini istemesinin nedeni k├╝lt├╝r├╝n├╝ kaybedenin her ┼čeyiyle ve bir s├╝re sonra vatan─▒n─▒ da kaybedece─čini virg├╝l vatan─▒ korumak i├žin bile k├╝lt├╝rel de─čerlere ihtiyac─▒m─▒z oldu─ču i├žindir.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 95 Cevaplar─▒


3. ETK─░NL─░K


Soru : Okudu─čunuz metnin konusunu ve ana fikrini a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z.


Cevap :

Metnin Konusu : yerle┼čik hayat d├Ânemlerinde yapm─▒┼č olduklar─▒ sanat eserleridir

Metnin Ana Fikri : T├╝rk k├╝lt├╝r├╝n├╝n ├Ânemi ve ┼čah eserleri


4. ETK─░NL─░K


Soru : C├╝mlelerin alt─▒n─▒ ├žizmek, kelimeleri koyu veya italik yazmak, renklendirmek, farkl─▒ punto ya da font kullanmak metindeki ├Ânemli b├Âl├╝mleri vurgulamak i├žin ba┼čvurulan y├Ântemlerdir. Okudu─čunuz metinde baz─▒ c├╝mleler koyu, baz─▒lar─▒ ise alt─▒ ├žizili ┼čekilde yaz─▒lm─▒┼čt─▒r. Sizce bu b├Âl├╝mler d─▒┼č─▒nda metindeki hangi b├Âl├╝mler koyu ya da alt─▒ ├žizili ┼čekilde yaz─▒lmal─▒yd─▒? Metnin ├╝zerinde i┼čaretleyerek g├Âsteriniz.


Cevap :

  • T├╝rkler yerle┼čim medeniyeti ge├žince, bu medeniyetin temeli olan kat─▒ maddeyi ta┼č─▒, tahtay─▒, cam─▒, ├žiniyi daha daha b├╝y├╝k bir zevkle i┼člemi┼člerdir .
  • ├ľ─črencilere ilkokuldan itibaren T├╝rk sanat eserleri ├Â─čretilmi┼č olsayd─▒, onlar bunun zevkine var─▒rlar, hayatta da onlar─▒ ararlar, bulurlar, korurlar ve yarat─▒rlard─▒.

5. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒daki c├╝mleleri ├Âgelerine ay─▒r─▒n─▒z.


A┼č─▒ veya il├ó├ž yapmak i├žin mikrop k├╝lt├╝r├╝ yap─▒l─▒r.


Cevap :
Edat t├╝mleci / nesne / y├╝klem


ÔÇó Bu eserlerden pek b├╝y├╝k bir k─▒sm─▒ yanm─▒┼č, y─▒k─▒lm─▒┼č, kaybolmu┼č, yabanc─▒ya gitmi┼čtir.


Cevap : ├Âzne / y├╝klem


ÔÇó Her okulun T├╝rk sanat eserlerinin resimlerini, planlar─▒n─▒, maketlerini g├Âsteren m├╝zeleri olmal─▒d─▒r.


Cevap : ├Âzne / y├╝klem


ÔÇó Bu eserlerden hareket edilerek yeni yeni eserler v├╝cuda getirilebilir.


Cevap :
Zarf t├╝mleci / ├Âzne / y├╝klem


ÔÇó Avrupal─▒lar bizim eserlerimizdeki motifleri kullanarak modalar icat etmi┼člerdir.


Cevap :
├Âzne / zarf t├╝mleci / nesne / y├╝klem


ÔÇó Plastik sanat eserlerini incelemenin en pratik yolu onlar─▒n benzerini yapmakt─▒r.


Cevap :
├Âzne / nesne / y├╝klem


ÔÇó En g├╝zel sanat eseri modellerinin ├žo─čalt─▒lmas─▒ da bir k├╝lt├╝r ├žal─▒┼čmas─▒d─▒r.


Cevap :
├Âzne / y├╝klem


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 96 Cevaplar─▒


6. ETK─░NL─░K


a) Eline kalemini ald─▒.
b) Ali okula gidiyor.
Yukar─▒daki c├╝mlelerden hangisinin nesne ald─▒─č─▒n─▒ belirleyiniz. A┼ča─č─▒daki c├╝mlelerden hangileri nesne alm─▒┼čt─▒r? C├╝mlelerin nesnelerini yanlar─▒na yaz─▒n─▒z.


Cevap :

“a) Eline kalemini ald─▒.” c├╝mlesinde kalemini kelimesi belirtili nesnedir.


Mal─▒n─▒ yemesini bilmeyen zengin, her g├╝n z├╝─č├╝rtt├╝r. :


Cevap :


Ak─▒ls─▒z ba┼č─▒n cezas─▒n─▒ ayak ├žeker. :


Cevap :┬áayak┬á– belirtisiz nesne


Do─čru s├Âyleyeni dokuz k├Âyden kovarlar. :


Cevap :┬áDo─čru s├Âyleyeni– belirtili nesne


Evdeki hesap ├žar┼č─▒ya uymaz. :


Cevap : hesap- belirtisiz nesne


Buras─▒ yemek kokuyor. :


Cevap : yemek –belirtisiz nesne


─░lkbaharda bitkiler ye┼čerir. :


Cevap : bitkiler  belirtisiz nesne


Yaln─▒zl─▒─č─▒ma do─čru y├╝r├╝yorum. :


Cevap : Yaln─▒zl─▒─č─▒ma┬ábelirtisiz nesne


Size verdi─čim etkinli─či yapmal─▒s─▒n─▒z. :


Cevap :┬áetkinli─či — belirtili nesne


Bu ak┼čam ┼čehre d├Ân├╝yormu┼č. :


Cevap :


Soru : C├╝mledeki nesnelerin c├╝mlenin anlam─▒n─▒ nas─▒l etkiledi─čini a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z.


Cevap :

Bu c├╝mlelerde ge├žen nesneler, eylemden etkilenen varl─▒─č─▒ ├Âznenin yapt─▒─č─▒ i┼čten dolayl─▒ ya da dolays─▒z etkilenen ┼čeyi g├Âsterir.


7. ETK─░NL─░K


Soru : a) Geziye gitti.

b) Geziye gidildi.

Yukar─▒daki c├╝mlelerde bulunan fiillerin altlar─▒n─▒ ├žiziniz. Fiiller aras─▒ndaki fark─▒ s├Âyleyiniz. Hangi c├╝mlede i┼či yapan bellidir? S├Âyleyiniz.


Cevap :

“a) Geziye gitti. “ ┼č─▒kk─▒ndaki “geziye gitti “c├╝mlesindeki gitti y├╝kleminde i┼či yapan bellidir. Gitme i┼či ├╝├ž├╝nc├╝ ki┼či taraf─▒ndan yap─▒lm─▒┼čt─▒r. Ama ikinci c├╝mlede “b) Geziye gidildi.” i┼či yapan ├Âznenin kim oldu─ču belli de─čildir.


Soru : A┼ča─č─▒daki fiilleri c├╝mle i├žinde kullan─▒n─▒z.┬á


Cevap :

yaz– : O ├žok g├╝zel yaz─▒ yazan biridir.

D├╝n ak┼čam i├žimdekileri yazmakla me┼čguld├╝m.

sev– : Seni ├žok seviyorum.

Seni seven insanlar─▒n k─▒ymetini bilmelisin.

oku– : ─░nsan kendi yarar─▒na olan ┼čeyleri okumal─▒d─▒r.

├ľnce sen sonra ben okuyay─▒m.

bil– : Sana sordu─čum sorular─▒ bilebilecek misin?

Bil bakal─▒m bu bilmeceleri.

bak– : Bak burada kedimiz!

Bak ├žocuklar oradan ge├žiyor.

ba┼čla– : Hadi sende yazmaya ba┼čla.

Hadi beraber oyun oynamaya ba┼člayal─▒m.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 97 Cevaplar─▒


Soru : A┼ča─č─▒daki fiillerin k├Âk ya da g├Âvdelerine -(i)l veya -(i)n eklerinden birini ekleyerek c├╝mle i├žinde kullan─▒n─▒z.


Cevap :

yaz– : O yaz─▒ yazmaktan ├žok ho┼član─▒rd─▒.

sev– : Evlat sevgisi bu D├╝nyadaki en g├╝zel sevgi.

oku– : Oku okut , bilginin k─▒ymetini bil.

bil– : Sorular─▒ bilmesi ├žokta ├Ânemli de─čil, ├žabalas─▒n.

bak– : Bak─▒n bu g├╝llerin hepsi bizim.

ba┼čla– : Ba┼člamadan ├Ânce biraz bir ┼čeyler yiyelim.


Soru : Fiiller ek ald─▒ktan sonra c├╝mlelerde anlam bak─▒m─▒ndan nas─▒l bir farkl─▒l─▒k olu┼čmu┼čtur? A┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z.


Cevap :

├ľnce fiilken c├╝mlelerdeki g├Ârevlerden sonra nesne g├Ârevini ├╝stlendiler.


8. ETK─░NL─░K


Soru :┬á S─▒n─▒f─▒n─▒zda ÔÇťtarih├« eserlerimizi korumakÔÇŁ konulu bir konu┼čma yap─▒n─▒z. Konu┼čman─▒zda yarat─▒c─▒ konu┼čma stratejisini uygulay─▒n─▒z. Bu stratejiyi uygulayabilmek i├žin bir ├Ânceki arkada┼č─▒n─▒z─▒n anlatt─▒klar─▒n─▒ dikkatlice dinleyiniz. Arkada┼člar─▒n─▒z─▒n s├Âylediklerinden hareketle konu┼čarak konuya farkl─▒ bir bak─▒┼č a├ž─▒s─▒ geli┼čtirerek konu┼čman─▒z─▒ tamamlay─▒n─▒z. Konu┼čmalar─▒n─▒zda yabanc─▒ dillerden al─▒nm─▒┼č, dilimize hen├╝z yerle┼čmemi┼č kelimelerin T├╝rk├želerini kullanmaya ├Âzen g├Âsteriniz.


K─▒sa Cevap :

Tarihi Eserleri Koruyal─▒m

Tarihi eser, tarih ├Âncesi ├ža─člardan veya ge├žmi┼čten g├╝n├╝m├╝ze kadar ula┼čm─▒┼č b├╝t├╝n eserleri denmektedir.

Tarihi eserlerin en ├Ânemli ├Âzelli─či kadim uygarl─▒klara ait kesin bilgiler vermesi ve tarihi de─či┼čtirebilme ├Âzelli─čidir.

Tarihi eserlerimizi korumak i├žin okullarda ve e─čitim yerlerinde tarihi eserler ├Âzel olarak tan─▒t─▒lmal─▒ ve nas─▒l korunaca─č─▒na dair dersler verilmelidir.

M├╝zelerin say─▒s─▒ art─▒r─▒lmal─▒ ve tarihi eserler korunarak karar verenlere cayd─▒r─▒c─▒ cezalar verilmelidir.

Tarihi eserler hem turist ├žekmesi a├ž─▒s─▒ndan hem de tarihi ├Âzellikle a┼čamas─▒ a├ž─▒s─▒ndan korunmal─▒ ve g├Âzetim alt─▒na sunulmal─▒d─▒r.

K├╝lt├╝r varl─▒klar─▒n─▒n korunmas─▒ milli k├╝lt├╝r├╝n can─▒n─▒ tutulmas─▒ ve toplum fertlerinin birle┼čtirilmesi ve zengin tarihi ├ževrenin ya┼čat─▒lmas─▒ ile tarihi eserlerin bulunmu┼č oldu─ču yerin ve de─čer kazanmas─▒ a├ž─▒s─▒ndan olduk├ža ├Ânemlidir.

Uzun Cevap :

Tarihi Eserlerin ├ľnemi

Tarihi eser antik d├Ânemlerden veya ge├žmi┼č uygarl─▒klardan kalan her t├╝rde yap─▒ ve nesneye denir.

G├╝n├╝m├╝ze kadar bir├žok eski Eser ula┼čm─▒┼čt─▒r.

┼×u ana kadar bulunmu┼č olan ve g├╝n├╝m├╝ze kadar ula┼čan en eski eserler paleolitik ve yontma ta┼č devrine aittir.

Bu d├Ânemde vah┼či hayvanlar─▒ avlanmak i├žin kullan─▒lan silahlar ve bir├žok tarihi eser bulunmaktad─▒r.

Tarihi eserler arkeolojik kaz─▒lar ve b├╝y├╝k ara┼čt─▒rmalar sonucunda bulunarak ├ž─▒kart─▒l─▒rlar.

Arkeolojik kaz─▒ d─▒┼č─▒nda cami, kilise saray gibi tarihi yap─▒larda tarihi eser olarak kabul edilir.

Tarihi eserlerin ├Âzellikleri

  1. ge├žmi┼čte ya┼čam toplumlar─▒n inan├žlar─▒, ibadetleri ve din kurallar─▒ hakk─▒nda bilgi edinmemize yard─▒mc─▒ olur. ┼×anl─▒urfa’da bulunan g├Âbeklitepe gibi.
  2. Ayr─▒ca tarihi eserler ge├žmi┼čteki toplumlar─▒n k─▒yafetleri, aksesuarlar─▒ hakk─▒nda geni┼č bilgiler verir
  3. Sensal de─čeri olmayan ancak ge├žmi┼čten olan kal─▒nt─▒lar da tarihi eser olarak kabul edilir.

Bu tarihi eserler m├╝zelerde veya olduklar─▒ yer koruma alt─▒na alarak sergilenirler.

├ťlkemizde daha ├Ânceki uygarl─▒klara ait bir├žok Eser bulunmaktad─▒r.

K├╝lt├╝r varl─▒klar─▒n─▒n korunmas─▒ onar─▒lmas─▒ ve de─čerlendirilmesi hem maddi hem de manevi a├ž─▒dan olduk├ža ├Ânemlidir.

Tarihimizin bilinmesi milli k├╝lt├╝r├╝n canl─▒ tutulmas─▒, toplum fertlerinin birle┼čtirilmesi ve zengin tarihimizin ya┼čat─▒labilmesi i├žin gereklidir.

Tarihi eserleri K├╝lt├╝r Varl─▒klar─▒ ve M├╝zeler Genel M├╝d├╝rl├╝─č├╝n├╝n merkeze ba─čl─▒ ta┼čra te┼čkilat─▒ olarak kurulan K├╝lt├╝r Varl─▒klar─▒n─▒ Koruma B├Âlge Kurulu M├╝d├╝rl├╝kleri korumaktad─▒r.


9. ETK─░NL─░K


Soru : Okudu─čunuz metindeki yazar─▒n ÔÇťVatan ├ž─▒plak topraktan ibaret de─čildir. Bir milletin as─▒l vatan─▒ yaratt─▒─č─▒ k├╝lt├╝r eserleridir.ÔÇŁ s├Âz├╝nden hareketle defterinize ÔÇťkelime ve kavram havuzundan se├žerek yazmaÔÇŁ y├Ântemini kullanarak hik├óye edici veya bilgilendirici bir metin yaz─▒n─▒z. Bu ama├žla konuyla ilgili akl─▒n─▒za gelen kelime ve kelime gruplar─▒n─▒ k├ó─č─▒tlara yaz─▒n─▒z. Arkada┼člar─▒n─▒z─▒n yazd─▒─č─▒ k├ó─č─▒tlarla kendi k├ó─č─▒tlar─▒n─▒z─▒ bir masada toplayarak kavram havuzu olu┼čturunuz. Metninizi olu┼čturdu─čunuz kavram havuzundan yararlanarak yaz─▒n─▒z. Metninizi g├Âzden ge├žirirken varsa metninizdeki yaz─▒m, noktalama hatalar─▒n─▒ ve anlat─▒m bozukluklar─▒n─▒ d├╝zeltiniz. Yazd─▒─č─▒n─▒z metni s─▒n─▒fta arkada┼člar─▒n─▒za okuyunuz.


K─▒sa Cevap :

K├╝lt├╝r eserleri ,bir toplulu─ča veya halka ├Âzg├╝ sanat eserleri, inan├ž, dil, din, d├╝┼č├╝nce, tutum, davran─▒┼č, ├Ârf adetler gibi maddi manevi de─čerleridir.

K├╝lt├╝r eserler somut, soyut k├╝lt├╝r eserler ve do─čal miraslar olmak ├╝zere incelenir.

K├╝lt├╝rel miras─▒ korumak toplumun bir arada tutan, k├╝lt├╝r├╝n├╝ ve tarihini bilerek dostunu d├╝┼čman─▒ tan─▒yabilmesi ve gelece─či sa─člam ad─▒mlar atabilmesi a├ž─▒s─▒ndan olduk├ža ├Ânemlidir.

Uzun Cevap :

K├╝lt├╝r eserler yani k├╝lt├╝rel miras daha ├Ânceki ku┼čaklar taraf─▒ndan meydana getirilmi┼č ve evrensel veya milli de─čerlere sahip oldu─čuna inan─▒lan eserlerdir.

K├╝lt├╝rel eserler bir toplulu─čun veya halk─▒n sanat eserleri, inan├žlar─▒, dilleri, ├Ârf adetleri gibi aktar─▒mlar─▒d─▒r.

Somut k├╝lt├╝rel miraslar, ta┼č─▒nabilir ve ta┼č─▒nmaz miras olarak iki grupta incelenen an─▒tlar, heykeller, resimler arkeolojik eserler, kitabeler, kitaplar ve peyzajlar gibi eserlerdir.

Soyut k├╝lt├╝rel miraslar folklor, gelenekler, dilimiz, s├Âz├╝ tarih gibi eserlerimizdir.

Do─čal miraslar ise k├╝lt├╝rel a├ž─▒dan ├Ânemli te┼čkil eden manzara ve biyolojik ├že┼čitlilik gibi ┼čeylerdir.

Her ne kadar ayn─▒ toprak par├žas─▒ ├╝zerinde ya┼časak da bizleri bir araya getiren ya┼čad─▒─č─▒m─▒z yer de─čil bilakis bizleri birbirimize ba─člayan ortak miras dedi─čimiz k├╝lt├╝rel ak─▒mlar─▒m─▒zd─▒r.

K├╝lt├╝r insanlar─▒n kendini tan─▒mas─▒, kendine ait bir kimli─činin olmas─▒ ve toplumsal de─čerlerin anla┼č─▒l─▒p topluma ├Âzg├╝n bir a├ž─▒k kazand─▒r─▒lmas─▒ nedeni ├Ânemlidir.

K├╝lt├╝r gibi ayn─▒ zamanda insanlara maddi ve manevi ├╝retiminde ger├žekle┼čen etki yarat─▒c─▒ durumlara d├Ân├╝┼č├╝r.

K├╝lt├╝r de─čerleri, inan├žlar─▒ iletme arac─▒ oldu─ču i├žin ├Ânemli bir sosyal i┼člevi vard─▒r.

Grup kimli─či ve dayan─▒┼čmay─▒ te┼čvik ederek zaman ge├žse de toplumlar─▒ bir arada tutar.



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!