Ana Sayfa > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 142-145-146-147-148 Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1965
Cevaplar0

8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Atat├╝rk ve Mill├« E─čitim Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Atat├╝rk ve Mill├« E─čitim Metni Etkinlik Cevaplar─▒


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 142-145-146-147-148


HAZIRLIK ├çALI┼×MASI


Soru : Sizce Mustafa Kemal Atat├╝rk ÔÇť├ľ─čretmenler yeni ku┼ča─č─▒, cumhuriyetin fedak├ór ├Â─čretmen ve e─čitimcileri sizler yeti┼čtireceksiniz. Ve yeni ku┼čak, sizin eseriniz olacakt─▒r.ÔÇŁ s├Âz├╝yle ne anlatmak istemi┼čtir? D├╝┼č├╝ncelerinizi anlat─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap :

Bence bu s├Âzlerle Mustafa Kemal Atat├╝rk ├Â─čretmenlerin bilgi ve de─čer e─čitimi konusuna verdiklerinin ,gelecekte ├╝lkeyi y├Ânetecek ve her alanda g├Ârev alacak olan ├Â─črencilerin yeti┼čmesine olan katk─▒s─▒n─▒ ifade etmek istemi┼čtir.

├ľ─čretmenler temel olan e─čitimi verdikleri i├žin ├Â─črenciler alm─▒┼č olduklar─▒ bu e─čitimle gelecek hayatlar─▒na ┼čekil vereceklerdir.

Uzun Cevap :

Bence Mustafa Kemal Atat├╝rk ÔÇť├ľ─čretmenler yeni ku┼ča─č─▒, cumhuriyetin fedak├ór ├Â─čretmen ve e─čitimcileri sizler yeti┼čtireceksiniz. Ve yeni ku┼čak, sizin eseriniz olacakt─▒r.ÔÇŁ s├Âz├╝yle ├Â─čretmenlerin yapm─▒┼č oldu─ču i┼čin de─čerine i┼čaret etmi┼čtir.

├ľ─čretmenler gerek ├╝retmi┼č olduklar─▒ bilgiler ve vermi┼č olduklar─▒ manevi terbiye ile ├Â─črencileri gelecek hayatlar─▒n─▒ haz─▒rlarlar.

├ľ─črenciler ├Â─čretmenlerine ├Ârnek alarak hayatlar─▒na bir ├žizgi ├žizerler.

├ľ─čretmenler ├Ânlerine gelen bu ├Â─črencileri gerekli ┼čekilde e─čitip y├Ânetirlerse ve bilgilerini aktar─▒rlarsa gelecekte bu ├Â─črenciler hayat─▒n her alan─▒nda ba┼čar─▒l─▒ olabilecek ve alm─▒┼č olduklar─▒ i┼čleri, meslekleri hakk─▒yla yerine getirebileceklerdir.

Gelece─čin bu ┼čekilde g├╝zelle┼čmesi, ba┼čar─▒l─▒ insanlarla donat─▒lmas─▒ ├╝lkemizin ilerlemesine ve b├╝y├╝k yerlere gelmemize yard─▒mc─▒ olacakt─▒r.

─░┼čte bu y├╝zden Mustafa Kemal Atat├╝rk ├Â─čretmenlerin yapm─▒┼č oldu─ču i┼či ne kadar b├╝y├╝k oldu─čunu vurgulamak i├žin bu s├Âz├╝ s├Âylemi┼čtir.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 145 Cevaplar─▒


1. ETK─░NL─░K


Soru : Okudu─čunuz ┼čiirdeki anlam─▒n─▒ bilmedi─činiz kelime ya da kelime gruplar─▒n─▒ a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z. ┼×iirdeki anlam─▒n─▒ bilmedi─činiz kelime ya da kelime gruplar─▒n─▒n anlam─▒n─▒ metnin ba─člam─▒ndan hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin do─črulu─čunu TDK G├╝ncel T├╝rk├že S├Âzl├╝kÔÇÖten kontrol ediniz. Anlam─▒n─▒ ├Â─črendi─činiz yeni kelime/kelime gruplar─▒n─▒ s├Âzl├╝─č├╝n├╝ze yaz─▒n─▒z. ├ľ─črendi─činiz kelimeleri birer c├╝mlede kullan─▒n─▒z.


Cevap :

Kelime/Kelime Grubu : tahsil
S├Âzl├╝k Anlam─▒: ├Â─črenim

Tahmin├« Anlam─▒ :├Â─črenim, e─čitim
C├╝mlem : Anneannem gen├žlerin tahsiline ├žok ├Ânem verirdi.

Kelime/Kelime Grubu : Talebe

S├Âzl├╝k Anlam─▒: ├Â─črenci
Tahmin├« Anlam─▒ : ├Â─črenci
C├╝mlem : Talebeler ├Â─črenim hayatlar─▒n─▒ heyecanla anlat─▒yorlard─▒.

Kelime/Kelime Grubu : nazar

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Bak─▒┼č, bakma, g├Âz atma
Tahmin├« Anlam─▒ : bak─▒┼č
C├╝mlem : Ben sevmedi─čim kimseye hi├ž nazar etmem.

Kelime/Kelime Grubu : muamele

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬ádavran─▒┼č, i┼člem
Tahmin├« Anlam─▒ : davran─▒┼č
C├╝mlem :┬á Daha yumu┼čak muamele etmeye ├žal─▒┼čmal─▒s─▒n.

Kelime/Kelime Grubu : kudret

S├Âzl├╝k Anlam─▒: Bir i┼či yapabilme, bir direnmeyi yenme g├╝c├╝; ├ž─▒dam
Tahmin├« Anlam─▒ : g├╝├ž
C├╝mlem : Ne kadar kudretli bir insan, ac─▒lar onu y─▒kamam─▒┼č.

Kelime/Kelime Grubu : ye─člemek

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áBir ┼čeyi ├Âb├╝r├╝ne g├Âre daha iyi, ├╝st├╝n veya ├Ânemli saymak; ye─č tutmak, tercih etmek
Tahminî Anlamı : tercih etmek
C├╝mlem : Oraya gitmektense evde oturmay─▒ ye─člerim.

Kelime/Kelime Grubu :  kroki

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áBir yere nas─▒l gidilece─čini tarif etmek i├žin ├žizilen, takip edilecek yolu g├Âsteren ├Âl├žeksiz harita
Tahmin├« Anlam─▒ : k├╝├ž├╝k ├Âl├žeksiz harita
C├╝mlem :┬á Bug├╝n farkl─▒ birka├ž mekan─▒n krokisini ├žizdik.

Kelime/Kelime Grubu : filoloji

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áDili ve yaz─▒l─▒ belgeleri dil ve tarih a├ž─▒s─▒ndan inceleme, dil bilimi
Tahminî Anlamı : dil bilimi
C├╝mlem : Filoloji alan─▒nda yap─▒lan ├žal─▒┼čmalar─▒ inceleyece─čiz.

Kelime/Kelime Grubu : iktisat

S├Âzl├╝k Anlam─▒: ekonomi
Tahminî Anlamı : ekonomi
C├╝mlem : ─░ktisat alan─▒nda ba┼čar─▒l─▒ bir i┼č adam─▒.

Kelime/Kelime Grubu : reis

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬ába┼čkan, lider
Tahmin├« Anlam─▒ : ba┼čkan
C├╝mlem : Reis ├žok b├╝y├╝k i┼čler yapacak gibi.

Kelime/Kelime Grubu : maarif vekilli─či

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áOsmanl─▒ Devleti zaman─▒nda Milli E─čitim bakan─▒na verilen ad
Tahmin├« Anlam─▒ : Milli E─čitim bakan─▒
C├╝mlem : Eskiden maarif vekilli─či denen kurum g├╝n├╝m├╝zde Milli E─čitim bakan─▒’ d─▒r.

Kelime/Kelime Grubu : ├╝n salmak

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬á├ťnl├╝ olan ve bu ├╝n├╝n├╝ her tarafa yayan, herkes taraf─▒ndan tan─▒nan ki┼čiler i├žin kullan─▒l─▒r.
Tahminî Anlamı : isminin yayılması
C├╝mlem : Ba┼čar─▒s─▒ ile ├╝n salm─▒┼č, ├╝lkemizi gururland─▒rm─▒┼čt─▒.

Kelime/Kelime Grubu : m├╝reffeh

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬ág├Ânen├žli, varl─▒k, bolluk i├žinde iyi bir ya┼čam s├╝ren, iyi ko┼čullarda ya┼čayan

Tahmin├« Anlam─▒ : g├Ânen├žli
C├╝mlem : M├╝reffeh bir ya┼čam s├╝ren bir kad─▒nd─▒.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 146 Cevaplar─▒


2. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒daki sorular─▒ okudu─čunuz metne g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


1. Atat├╝rkÔÇÖ├╝n e─čitim konusuna verdi─či ├Ânem hangi s├Âz├╝nden anla┼č─▒lmaktad─▒r?


Cevap :

Atat├╝rkÔÇÖ├╝n e─čitime verdi─či ├Ânem ÔÇťMilletleri kurtaranlar yaln─▒z ve ancak ├Â─čretmenlerdir.ÔÇŁ ÔÇťBir ├žocu─čun, normal tahsil devrelerinden ge├žerek yeti┼čmi┼č olmas─▒ ┼čartt─▒r.ÔÇŁ s├Âzlerinden anla┼č─▒lmaktad─▒r.


2. Atat├╝rkÔÇÖ├╝n, Afet ─░nanÔÇÖa mesle─či ile ilgili yapt─▒─č─▒ ilk ├Ânerisi nedir?


Cevap :

Atat├╝rkÔÇÖ├╝n Afet ─░nanÔÇÖa mesle─či ile ilgili yapt─▒─č─▒ ilk ├Ânerisi, ├Â─črencisine hangi ya┼č ve s─▒n─▒fta olursa olsun gelece─čin b├╝y├╝kleri oldu─ču d├╝┼č├╝ncesiyle yakla┼č─▒m─▒ ile bak─▒p ├Âyle davranmas─▒d─▒r.


3. Atat├╝rk en ├žok hangi konularda okumay─▒ seviyormu┼č?


Cevap :

Atat├╝rk en ├žok tarih, co─črafya, filoloji, hukuk, sosyoloji, iktisat ve sanat konular─▒nda okumay─▒ seviyormu┼č.


4. ├ťniversitelerimize ve y├╝ksekokullar─▒m─▒z─▒n gen├žleri yeti┼čtirmekteki ba┼čl─▒ca g├Ârevi nedir?


Cevap :

├ťniversitelerimize ve y├╝ksekokullar─▒m─▒z─▒n gen├žleri yeti┼čtirmekteki ba┼čl─▒ca g├Ârevi; T├╝rk milletini en medeni ve m├╝reffeh hale getirmek, bunu da adaletli ve ak─▒lc─▒ bir ┼čekilde yapmak, her vatanda┼ča okuma yazma ├Â─čretmek, teknik elemanlar yeti┼čtirmek, memleket davalar─▒n─▒n ideolojisini anlayacak, anlatacak, bu nesilleri yeti┼čtirmektir.


5. Atat├╝rkÔÇÖ├╝n mill├« e─čitimin ba┼čar─▒l─▒ olmas─▒ i├žin ├Ânerileri nelerdir?


Cevap :

Atat├╝rkÔÇÖ├╝n mill├« e─čitimin ba┼čar─▒l─▒ olmas─▒ i├žin ├Ânerileri; e─čitim programlar─▒n─▒n ak─▒lc─▒ (rasyonel) bir ┼čekilde haz─▒rlanmas─▒, T├╝rkl├╝k d├╝nyas─▒n─▒n tarihini bir b├╝t├╝n olarak, uygarl─▒k unsurlar─▒na daha ├žok ├Ânem verilerek incelenmesi ve okutulmas─▒d─▒r.


3. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒daki sorular─▒ cevaplayarak okudu─čunuz metnin t├╝r├╝n├╝ belirleyiniz.


1. Metin; herhangi bir konuda bilgi vermek, bir tezi kan─▒tlamak, bir ger├že─či ortaya koymak ya da bir d├╝┼č├╝nceyi savunmak i├žin mi yaz─▒lm─▒┼čt─▒r?


Cevap :

Evet. Bu metin, Atat├╝rkÔÇÖ├╝n e─čitime verdi─či ├Ânemi ifade etmek ve bu konuda bilgi vermek amac─▒yla yaz─▒lm─▒┼čt─▒r.


2. Yazar; metinde kan─▒t, belge ve inand─▒r─▒c─▒ veriler sunup d├╝┼č├╝ncelerini ispatlamaya ├žal─▒┼čm─▒┼č m─▒d─▒r?


Cevap :

Yazar; metinde kan─▒t, belge ve inand─▒r─▒c─▒ veriler sunup d├╝┼č├╝ncelerini ispatlamaya ├žal─▒┼čm─▒┼čt─▒r. ┬áBunu Atat├╝rk’ ├╝n s├Âzlerini ve hayat─▒ndan kesitler yazarak ifade etmi┼čtir.


3. Metinde a├ž─▒k, anla┼č─▒l─▒r ve ciddi bir dil mi kullan─▒lm─▒┼čt─▒r?


Cevap :

Evet. Metinde metinde a├ž─▒k, anla┼č─▒l─▒r ve ciddi bir dil kullan─▒lm─▒┼čt─▒r.


4. Tutarl─▒, tarafs─▒z, bilimsel bir ├╝slup mu kullan─▒lm─▒┼čt─▒r?


Cevap :

Evet tutarl─▒, tarafs─▒z, bilimsel bir ├╝slup kullan─▒lm─▒┼čt─▒r.


Cevap :

Metnin T├╝r├╝ : Makale


4. ETK─░NL─░K


Soru : D├╝┼č├╝nce, duygu ya da ilkeleri k─▒sa ve ├Âz bir bi├žimde anlatan s├Âzler ÔÇť├Âzdeyi┼čÔÇŁ olarak adland─▒r─▒l─▒r. ├ľzdeyi┼čleri kimin s├Âyledi─či bellidir. Mustafa Kemal Atat├╝rkÔÇÖ├╝n a┼ča─č─▒daki ├Âzdeyi┼člerini okuyunuz. Atat├╝rkÔÇÖ├╝n bu ├Âzdeyi┼člerle ne anlatmak istedi─čini altlar─▒na yaz─▒n─▒z.


ÔÇó Egemenlik milletindir.


Cevap :

“Egemenlik milletindir t─▒rnak ┼čart─▒ demek kendini y├Ânetecek olan ki┼čileri ve nas─▒l y├Ânetilmek istendi─čini milletin karar verebilece─či manas─▒na gelir.

Milletler belirli bir kitleye ba─čl─▒ olmaks─▒z─▒n istedikleri ki┼čiler taraf─▒ndan y├Ânetilebilir ve bir bak─▒ma kendi kendilerini y├Ânetebilirler.


ÔÇó Ben, sporcunun zeki, ├ževik ve ayn─▒ zamanda ahl├ókl─▒s─▒n─▒ severim.


Cevap :

Mustafa Kemal Atat├╝rk burada sporcunun zeki ve ├ževik olmas─▒n─▒n yan─▒ s─▒ra ahlak ilkelerine de uygun hareket etmesi gerekti─čini ifade etmi┼čtir.

├ç├╝nk├╝ ba┼čar─▒yla beraber ahlak kurallar─▒ da insan─▒ y├╝celtir.


ÔÇó D├╝nyada her┼čey i├žin, maddiyat i├žin, maneviyat i├žin, hayat i├žin, muvaffakiyet i├žin en hakik├« yol g├Âsterici ilimdir, fendir.


Cevap :

Mustafa Kemal Atat├╝rk bu s├Âz├╝yle ilmin yani bilimin ne kadar ├Ânemli oldu─čuna dikkat ├žekmi┼čtir.

Maddi ve manevi anlamda insanlar─▒n iyi olmas─▒ bir ┼čeyler ├Â─črenmesine bu ├Â─črendiklerini aktarabilmesine ve ├╝lkesini ilerletebilmesine ba─čl─▒d─▒r.


ÔÇó B├╝y├╝k i┼čleri yaln─▒z b├╝y├╝k milletler yapar.


Cevap :

Mustafa Kemal Atat├╝rk bu s├Âz├╝ ile bizleri b├╝y├╝k ba┼čar─▒lara te┼čvik etmi┼č ve b├╝y├╝k milletimizin b├╝y├╝k i┼čler yapabilmeye kabiliyeti oldu─čunu s├Âylemek istemi┼čtir.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 147 Cevaplar─▒


5. ETK─░NL─░K


K─▒rtasiyeden renkli kalemler ald─▒m. – C├╝mlenin tek bir yarg─▒s─▒ vard─▒r.
Oyuncak bir araba alarak ├žocuklar─▒ mutlu ettik. – C├╝mlede fiilimsi vard─▒r.
├çok bekledik ama sonu├ž bekledi─čimiz gibi oldu. – ─░ki c├╝mle ba─čla├žla ba─članm─▒┼čt─▒r.
Mart kap─▒dan bakt─▒r─▒r, kazma k├╝rek yakt─▒r─▒r. – Birden fazla c├╝mle noktalama i┼čareti ile ayr─▒lm─▒┼čt─▒r.


Soru : Yukar─▒daki ├Ârneklerden yararlanarak siz de tek yarg─▒l─▒, i├žinde fiilimsi olan, noktalama i┼čaretiyle ayr─▒lan ve ba─čla├žla ba─članan c├╝mle ├Ârnekleri yaz─▒n─▒z.


Cevap :

Hafta i├ži anneannem gelecek. Ôćĺ C├╝mlenin tek bir yarg─▒s─▒ vard─▒r.
Me─čer hayat─▒mda beni ├Ânemseyen ne ├žok insan varm─▒┼č: (├ľnemseyen – s─▒fat)Ôćĺ┬á┬á C├╝mlede fiilimsi vard─▒r.
├çok mutluyum ├ž├╝nk├╝ ba┼čar─▒l─▒ bir s─▒nav─▒m var. Ôćĺ ─░ki c├╝mle ba─čla├žla ba─članm─▒┼čt─▒r.
Ahmet benle gelmek istiyordu, Metin abim ile gitmek istiyordu. Ôćĺ Birden fazla c├╝mle noktalama i┼čareti ile ayr─▒lm─▒┼čt─▒r.


6. ETK─░NL─░K


Soru : S─▒n─▒f─▒n─▒zda ÔÇťAtat├╝rkÔÇÖ├╝n mill├« e─čitime verdi─či ├ÂnemÔÇŁ konulu bir konu┼čma yap─▒n─▒z. Yapt─▒─č─▒n─▒z konu┼čmay─▒ a┼ča─č─▒daki ├Âl├ž├╝tlere g├Âre de─čerlendiriniz.


Cevap :

Tonlama ve vurgulamaya dikkat ettim. Evet
Ak─▒c─▒ ve anla┼č─▒l─▒r bir dil kulland─▒m. Evet
Dinleyicilerle g├Âz temas─▒ kurdum. Evet
─░┼čitilebilir bir ses tonuyla konu┼čtum. Evet
Konu┼čma s─▒ras─▒nda dinleyicilere sorular sordum. Evet
Konu┼čma s─▒ras─▒nda bana sorulan sorulara cevap verdim. Evet


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 148 Cevaplar─▒


7. ETK─░NL─░K


Soru : ÔÇťAtat├╝rkÔÇŁ ad─▒n─▒n size ├ža─čr─▒┼čt─▒rd─▒─č─▒ kavramlar─▒ a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z.


Cevap :

ÔÇťAtat├╝rkÔÇŁ ad─▒n─▒n bana ├ža─čr─▒┼čt─▒rd─▒─č─▒ kavramlar

  • lider
  • ba┼čar─▒
  • cesaret
  • yenilik
  • sevgi
  • ┬ásayg─▒

Soru : Yazd─▒─č─▒n─▒z kavramlardan, ya┼čant─▒n─▒zdan, d├╝┼č├╝ncelerinizden ve hayallerinizden hareketle ÔÇťyarat─▒c─▒ yazmaÔÇŁ y├Ântemine uygun olarak ÔÇťAtat├╝rkÔÇŁ konulu bir ┼čiir yaz─▒n─▒z. ┼×iirinizi g├Âzden ge├žirirken varsa ┼čiirinizdeki yaz─▒m, noktalama hatalar─▒n─▒ ve anlat─▒m bozukluklar─▒n─▒ d├╝zeltiniz. Yazd─▒─č─▒n─▒z ┼čiiri s─▒n─▒fta arkada┼člar─▒n─▒za okuyunuz.


K─▒sa Cevap :

Atat├╝rk

G├╝c├╝m yetse de senin zaman─▒nda ya┼časam

Senle ├žarp─▒┼čsam m├╝cadelede

├ťlkem i├žin yorulsam

Sonra ba┼čarsak m├╝cadeleyi el ele vererek

Kursak Cumhuriyet’ i

Hep beraber sevgi ile

Uzun Cevap :

Atat├╝rk

Ata’ m seni sevmek

Ne g├╝zel bir his

Sana ula┼čamasakta

Senle dolar i├žimiz

Seni g├Âremeyen

Ama ├Âylece seven biziz

Sana ula┼čamasakta

Yapt─▒klar─▒n bizimledir

 

Ata’ m seni sevmek

Il─▒k bir su i├žleri ─▒s─▒tan

Yada tatl─▒ bir esinti y├╝z├╝me vuran

Seni tan─▒mak ne g├╝zel

Ula┼čamasakta

Yapt─▒klar─▒n bizimledir

Sevgin hep hissedilir.



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!