Ana Sayfa > 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı > 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 184-185-186 Ferman Yayıncılık

Türkçe Öğretmeni
Binbaşı
Konular1970
Cevaplar0

8. Sınıf Türkçe Kitabı Kurtla Köpek Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 184, 185, 186


8. Sınıf Türkçe Kitabı Kurtla Köpek Dinleme Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 184-185-186


HAZIRLIK ÇALIŞMASI


Soru : Özgürlük sizce nedir? Haklar ve özgürlük arasında sizce nasıl bir ilişki vardır? Düşüncelerinizi söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Özgürlük insanın her türlü dış etkiden bağımsız olarak kendi düşüncesine göre karar vermesi bir gün düşünmesi ve davranma durumudur.

Özgürlük bir haktır ve kişiler Özgür oldukları için onlara belirli haklar verilir.

Uzun Cevap :

Özgürlük herhangi bir koşul, sınırlama, zorlama ve kısıtlama olmaksızın kişinin kendi isteği gibi düşünme ve davranma durumudur.

İnsanlar başka birinin hakkına girmeden ve ona zarar vermeden dilediği gibi düşünme ve davranma özgürlüğüne sahiptirler.

Ancak özgürlük başkasının hakkına girme ve haklarını ihlal etme durumunda sınırlandırılmalıdır.

Çünkü başka bir canlının zarar görmesi durumunda özgürlük bir hak değil hakka girmektir.

Özgürlük bireyin yapmak istediği ve yapmak istemediği şeyler konusundaki gücü hak ise bir eylemin yapılmasını veya yapılmamasının toplumsal olarak kabul gördüğü veya görmediği durumların dayanağını ifade eder.

Haklar insana özgürlük verdiği gibi aynı zamanda başkalarının özgürlüklerini ve haklarını koruyarak özgürlüğü belirli bir sınır içerisinde bırakırlar.

Böylece insanlar başka insanların hakkına ve özgürlüğüne dokunmadan kendi Özgür alanlarında diledikleri gibi özgür olabilir ve toplumsal düzen sağlanabilir.

Aksi takdirde herkes özgürlüğü istediği her şeyi yapabilme ve diğer canlıların hakkında önemsememe gibi algılarsa toplumda büyük bir anarşi ve güçlü zayıfı ezmesi gibi büyük haksızlıklar meydana gelmesi kaçınılmaz olur.


1. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

Kelime/Kelime Grubu : Afiyet
Sözlük Anlamı: Ruhsal ve bedensel olarak sağlıklı, sıhhatli olma durumu

Tahminî Anlamı :sağlıklı
Cümlem : İnşallah afiyettesindir.

 

Kelime/Kelime Grubu : Semiz

Sözlük Anlamı: Eti, yağı çok olan; tavlı, şişman
Tahminî Anlamı : yağlı
Cümlem : Semiz bir kurbanlık bakıyoruz.

Kelime/Kelime Grubu : Besili

Sözlük Anlamı: Semiz, semirtilmiş olan; yağlı
Tahminî Anlamı : yağlı
Cümlem : Besili bir koyunumuz kayboldu.

Kelime/Kelime Grubu : Boğuşmak

Sözlük Anlamı: Karşılıklı olarak birbirinin boğazına sarılmak, dövüşmek, mücadele etmek
Tahminî Anlamı : mücadele etmek
Cümlem : Köpekler boğuşma esnasında birbirlerini yaraladılar.

Kelime/Kelime Grubu : anaç

Sözlük Anlamı: Şefkatli, anne gibi davranan
Tahminî Anlamı : anne gibi
Cümlem : Ne kadar anaç bir öğretmen.

Kelime/Kelime Grubu : Seril sefil

Sözlük Anlamı: Çok sefil olan; yoksul, Çok perişan, üzgün

Tahminî Anlamı : Çok perişan
Cümlem : Sersefil bir halde bulduğum kediyi veterinere götürdüm.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 185 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metindeki varlık sayısı kadar öğrencinin bulunduğu gruplar oluşturunuz. Grubunuzdaki öğrenciler arasında rol dağılımı yaparak dinlediğiniz metni canlandırınız.


Cevap :

Kurt Rolü (1. Öğrenci)

“Bu zor hayatta özgürlüğüm her şeyim demektir. Kimseye bağımlı olmadan yaşamak, yemek aramak ve serbestçe koşabilmek… İşte gerçek özgürlük bu!”

Köpek Rolü (2. Öğrenci)

“Bak dostum, bu rahatlık senin de olabilir. Sadece efendimizin yanında sadık bir dost olman yeterli. Karın hep dolu olur ve güvende hissedersin.”

Adam Rolü ( 3. Öğrenci)
“Benim yanımda ol ve güven içinde yaşa. Seni doyururum, korurum ama unutma ki burada kurallarım geçerli.”

Tasma Rolü (4. Öğrenci)

“Bak dostum, bu rahatlık senin de olabilir. Sadece efendimizin yanında sadık bir dost olman yeterli. Karın hep dolu olur ve güvende hissedersin.”


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.


1. Metinde geçen “fülûsuahmere muhtaç” kelime grubunun anlamını araştırarak bu kelime grubunu cümle içinde kullanınız.


Cevap :

fülûsuahmere muhtaç: “çok fakir, düşkün, zavallı olmak.” demektir. Sorma o kadar zor durumdaki fülûsuahmere muhtaç.


2. Kurt, köpekle karşılaştığında ne düşünmüş?


Cevap :

Kurt, köpekle karşılaştığında onu parçalamayı düşünmüş ama sonra vazgeçmiş.


3. Köpeğin boynunda neden yara varmış?


Cevap :

Köpeğin boynuna takılan tasmadan dolayı yara varmış.


4. Kurt, köpeğin teklifini neden geri çevirmiş?


Cevap :

Kurt, köpeğin teklifini hürriyetinden vazgeçemediği için reddetmiş.


5. Siz kurdun yerinde olsaydınız ne yapardınız?


Cevap :

Bende kurt gibi özgürlüğümü seçerdim.


4. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.


Cevap :

Metnin Konusu : Kurtla köpeğin daha iyi bir yaşam istemeleri ancak kurdun vazgeçmesi.
Metnin Ana Fikri : Özgürlük sevgisi


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Cümlelerden anlatım bozukluğu olanları işaretleyiniz.


Cevap :

Şirketteki mevcut ikililik günden güne büyüyor.
Deneyimlerinden hareketle bu sonuca varıyor.
Yanına gidiniz, konuşarak derdinizi anlatınız.
Problemi çözmek için iki arkadaş üç saat süre ile uğraştılar.
Japonya’daki arkadaşıyla on yıl boyunca mektuplaştılar.
Az kalsın merdivenlerden düşüyordu.
Çocukların davranış biçimlerinde gariplikler gördü. 
Takımın, boyu en kısa oyuncusu bendim.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 183 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Sınıfınızda “özgürlük” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda yaratıcı konuşma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için sizden önce konuşan arkadaşlarınızın anlattıklarını dikkatlice dinleyiniz. Arkadaşlarınızın anlattıklarından yararlanarak konuyla ilgili olay, durum veya kişilere yeni bir bakış açısıyla bakılmasını sağlayınız. Konuşmanızda okuduğunuz, izlediğiniz veya gözlemlediğiniz olaylardan örnekler verebilirsiniz. Konuşmalarınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.


Kısa Cevap :

Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım

Özgürlük bir çocuğun dahi istediğini yapabilme içgüdüsüdür.

Haklar ise toplumsal düzeni sağlayan ve bütün insanların aynı hak ve yaşama biçimine sahip olmasını amaçlayan kurallardır.

İnsanlar diğer insanların hakkına girmediği sürece özgürdür ve özgürlüklerini başka insanların özgürlüğüne dokunmadan yaşayabilirler.

Bu şekilde toplumsal bir düzen sağlanmış olur.

Ve özgürlüğün asıl amacına ve gayesine ulaşılmış hiçbir kimseye zarar vermeden yaşamı düsturu elde edilmiş olur.

Uzun Cevap :

Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım

Sık sık özgürlük kelimesini duysak ve kullansak da öncelikle biraz özgürlüğün tanımından ve ne manaya geldiğinden bahsetmek istiyorum.

Özgürlük noktalı, çok geniş ve kapsamlı bir kavramdır.

En bilinen tanımı “doğal haklar” geleneğidir. Buna göre özgürlük kişinin diğer bireylerin hakkına saygı duyduğu ve haklarına girmediği sürece dilediği şekilde davranması ve kimse tarafından zorla engellenmemesi durumudur.

Herkesin özgürlüğü hak etmesi ile beraber toplumsal ahlak dediğimiz insanlığın yararına olan kurallar da unutulmamalı büyüklerimizin bizler için çizmiş olduğu çizgileri anlamaya çalışarak hareket etmeliyiz.

Özgürlük her ne kadar kişinin istediğini yapma ve yapmama durumu olsa da bu bizi gevşekliğe ve isyanı sürüklememeli bilakis Özgür irademizle neler başarabileceğimizi ve aynı zamanda toplumsal bütünlüğü nasıl elde edeceğimizi öğrendiğimiz bir durum olmalıdır.

Bizim Özgür olmamız büyüklerimizin gerek meslek gerek hayatımızın başka alanlarında bizlere yardımcı olmaları onların deneyimlerinden faydalanmaması gerektirmez.

Bilakis kendi Özgür iradenizle fikirlerimizi ifade etmeli ve aynı zamanda büyüklerimizin yönlendirme ve teşviklerini de es geçmemeliyiz.

Aynı zamanda bizler özgürüz diye başkalarının özgürlük alanlarına tecavüz etmemeli bilek isteyen insanların hak ve özgürlüklerine saygı duyarak hareket etmeye dikkat etmeliyiz.

İnsan toplumsal bir canlı olduğu ve kendisine yapılmasını istemediği bir şeyi başkasına yapmaması gerektiği için bu ayrıntılara dikkat ederek özgürlüğünü yaşayabilir.

Özgürlük ancak böyle değer kazanır ve asıl ifade etmiş olduğu mana yaşanır


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıya “Kurtla Köpek” adlı metnin konusu ve ana fikrinden hareketle mizahi ögeler kullanarak hikâye edici bir metin yazınız. Yazdığınız metne uygun bir başlık bulunuz. Yazdığınız metni gözden geçirirken yazım ve noktalama hatalarıyla anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Çınar ağacı ve tohum

Çınar ağacı kendisinden dökülen tohumların toplandığını görünce bir yandan üzülüyordu bir yandan da onları seyrediyordu.

Çınar ağacı tohumlarını saçıp nesillerini görmek istiyor ve ormanda özgürce olabilmenin keyfini onların da görmesini istiyordu.

Küçük tohum başka diyarlar görmenin sevinci ile koca çınara mana verememişti.

Kocaçınar ona saklan gitme dese de o bilakis görünmeyi seçmiş ve rüzgardan yardım isteyerek tohum toplayanların önüne kendini attırivermişti.

Tohum Çınar önce filizlendirilmiş sonra bir bahçeye ekilmişti.

Burada farklı ağaçlar ve farklı kişiler olsa da dağ başının o temiz havası ve sessizliği yoktu.

Özgürlüğün kıymetini bilsin için kuşlarla kocaçınara ve diğer tohumları haber yolladı.

Sakın ha dedi hiç kimse özgürlüğünü farklı bir yer göreyim diye vermesin dedi.

Uzun Cevap :

Mavi Serçe ve Renkli Serçe

Bu hikaye kafesteki minik görenleri kendine hayran bırakan rengarenk bir serçenin hikayesi.

Bu serçe görenlerin sevgisini ve ilgisini o kadar çok çekiyordu ki.

Mavi serçe renkli serçeye bakınca dışarıya hayran hayran baktığını gördük.

Neden böyle baktığını sorunca süslü kafesler yerine özgürce dolaşmanın daha tatlı ve güzel olduğunu söyledi renkli serçe.

Mavi saçı şaşırmıştı. O ilginin oda olduğu için aslında çok mutlu olduğunu düşünüyordum.

Renkli serçe : “mutluyum ancak mutluluk bu değil mutluluk özgürce uçabilmek ve özgürce doğada yaşayabilmektedir.” Dedi.

Mavi selçuklu’nun ne kadar haklı olduğunu düşündü ve o da üzgün üzgün gökyüzüne baktı.

Renkli serçe kaçmaya karar vermiş mavi serçeyi de bu konuda ikna etmek için ısrar ediyordum.

Renkli serçe kafesin tam kapatılmadığı bir an uçtu. Gökyüzünde o kadar çok mutluydu ki mavi serçe ona hayran hayran baktı.

Ancak mavi serçe daha önce hiç doğada yaşamadığı için bunun bir çılgınlık olduğunu ve yapamaması gerektiğine karar verdi.

Sahipleri renkli serçenin kaçtığını görünce çok üzüldü. Bu sefer ilgi odağı mavi serçe olmuştu.

Mavi serçe ilginin kendine yönelmesinden bir yandan mutlu oluyor Bir yandan da renkli serçenin mutluluğu gözünün önünden gitmiyordu.

Mavi serçe anladı ki asıl özgürlük rahat bir yaşam, süslü bir kafes değil bilakis özgür bir yaşam ve mavi bulutlarmış.



 

Our Score
Profile Photo
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!