Ana Sayfa > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 184-185-186 Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1965
Cevaplar0

8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Kurtla K├Âpek Dinleme Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 184, 185, 186


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Kurtla K├Âpek Dinleme Metni Etkinlik Cevaplar─▒


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 184-185-186


HAZIRLIK ├çALI┼×MASI


Soru : ├ľzg├╝rl├╝k sizce nedir? Haklar ve ├Âzg├╝rl├╝k aras─▒nda sizce nas─▒l bir ili┼čki vard─▒r? D├╝┼č├╝ncelerinizi s├Âyleyiniz.


K─▒sa Cevap :

├ľzg├╝rl├╝k insan─▒n her t├╝rl├╝ d─▒┼č etkiden ba─č─▒ms─▒z olarak kendi d├╝┼č├╝ncesine g├Âre karar vermesi bir g├╝n d├╝┼č├╝nmesi ve davranma durumudur.

├ľzg├╝rl├╝k bir hakt─▒r ve ki┼čiler ├ľzg├╝r olduklar─▒ i├žin onlara belirli haklar verilir.

Uzun Cevap :

├ľzg├╝rl├╝k herhangi bir ko┼čul, s─▒n─▒rlama, zorlama ve k─▒s─▒tlama olmaks─▒z─▒n ki┼činin kendi iste─či gibi d├╝┼č├╝nme ve davranma durumudur.

─░nsanlar ba┼čka birinin hakk─▒na girmeden ve ona zarar vermeden diledi─či gibi d├╝┼č├╝nme ve davranma ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ne sahiptirler.

Ancak ├Âzg├╝rl├╝k ba┼čkas─▒n─▒n hakk─▒na girme ve haklar─▒n─▒ ihlal etme durumunda s─▒n─▒rland─▒r─▒lmal─▒d─▒r.

├ç├╝nk├╝ ba┼čka bir canl─▒n─▒n zarar g├Ârmesi durumunda ├Âzg├╝rl├╝k bir hak de─čil hakka girmektir.

├ľzg├╝rl├╝k bireyin yapmak istedi─či ve yapmak istemedi─či ┼čeyler konusundaki g├╝c├╝ hak ise bir eylemin yap─▒lmas─▒n─▒ veya yap─▒lmamas─▒n─▒n toplumsal olarak kabul g├Ârd├╝─č├╝ veya g├Ârmedi─či durumlar─▒n dayana─č─▒n─▒ ifade eder.

Haklar insana ├Âzg├╝rl├╝k verdi─či gibi ayn─▒ zamanda ba┼čkalar─▒n─▒n ├Âzg├╝rl├╝klerini ve haklar─▒n─▒ koruyarak ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ belirli bir s─▒n─▒r i├žerisinde b─▒rak─▒rlar.

B├Âylece insanlar ba┼čka insanlar─▒n hakk─▒na ve ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ne dokunmadan kendi ├ľzg├╝r alanlar─▒nda diledikleri gibi ├Âzg├╝r olabilir ve toplumsal d├╝zen sa─članabilir.

Aksi takdirde herkes ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ istedi─či her ┼čeyi yapabilme ve di─čer canl─▒lar─▒n hakk─▒nda ├Ânemsememe gibi alg─▒larsa toplumda b├╝y├╝k bir anar┼či ve g├╝├žl├╝ zay─▒f─▒ ezmesi gibi b├╝y├╝k haks─▒zl─▒klar meydana gelmesi ka├ž─▒n─▒lmaz olur.


1. ETK─░NL─░K


Soru : Dinledi─činiz metindeki anlam─▒n─▒ bilmedi─činiz kelime ya da kelime gruplar─▒n─▒ a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z. Metindeki anlam─▒n─▒ bilmedi─činiz kelime ya da kelime gruplar─▒n─▒n anlam─▒n─▒ metnin ba─člam─▒ndan hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin do─črulu─čunu TDK G├╝ncel T├╝rk├že S├Âzl├╝kÔÇÖten kontrol ediniz. Anlam─▒n─▒ ├Â─črendi─činiz yeni kelime/kelime gruplar─▒n─▒ s├Âzl├╝─č├╝n├╝ze yaz─▒n─▒z. ├ľ─črendi─činiz kelimeleri birer c├╝mlede kullan─▒n─▒z.


Cevap :

Kelime/Kelime Grubu : Afiyet
S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áRuhsal ve bedensel olarak sa─čl─▒kl─▒, s─▒hhatli olma durumu

Tahmin├« Anlam─▒ :sa─čl─▒kl─▒
C├╝mlem : ─░n┼čallah afiyettesindir.

 

Kelime/Kelime Grubu : Semiz

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áEti, ya─č─▒ ├žok olan; tavl─▒, ┼či┼čman
Tahmin├« Anlam─▒ : ya─čl─▒
C├╝mlem : Semiz bir kurbanl─▒k bak─▒yoruz.

Kelime/Kelime Grubu : Besili

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áSemiz, semirtilmi┼č olan; ya─čl─▒
Tahmin├« Anlam─▒ : ya─čl─▒
C├╝mlem : Besili bir koyunumuz kayboldu.

Kelime/Kelime Grubu : Bo─ču┼čmak

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬áKar┼č─▒l─▒kl─▒ olarak birbirinin bo─čaz─▒na sar─▒lmak, d├Âv├╝┼čmek, m├╝cadele etmek
Tahminî Anlamı : mücadele etmek
C├╝mlem : K├Âpekler bo─ču┼čma esnas─▒nda birbirlerini yaralad─▒lar.

Kelime/Kelime Grubu : ana├ž

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬á┼×efkatli, anne gibi davranan
Tahminî Anlamı : anne gibi
C├╝mlem : Ne kadar ana├ž bir ├Â─čretmen.

Kelime/Kelime Grubu : Seril sefil

S├Âzl├╝k Anlam─▒:┬á├çok sefil olan; yoksul, ├çok peri┼čan, ├╝zg├╝n

Tahmin├« Anlam─▒ : ├çok peri┼čan
C├╝mlem : Sersefil bir halde buldu─čum kediyi veterinere g├Ât├╝rd├╝m.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 185 Cevaplar─▒


2. ETK─░NL─░K


Soru : Dinledi─činiz metindeki varl─▒k say─▒s─▒ kadar ├Â─črencinin bulundu─ču gruplar olu┼čturunuz. Grubunuzdaki ├Â─črenciler aras─▒nda rol da─č─▒l─▒m─▒ yaparak dinledi─činiz metni canland─▒r─▒n─▒z.


Cevap :

Kurt Rol├╝ (1. ├ľ─črenci)

ÔÇťBu zor hayatta ├Âzg├╝rl├╝─č├╝m her ┼čeyim demektir. Kimseye ba─č─▒ml─▒ olmadan ya┼čamak, yemek aramak ve serbest├že ko┼čabilmekÔÇŽ ─░┼čte ger├žek ├Âzg├╝rl├╝k bu!ÔÇŁ

K├Âpek Rol├╝ (2. ├ľ─črenci)

ÔÇťBak dostum, bu rahatl─▒k senin de olabilir. Sadece efendimizin yan─▒nda sad─▒k bir dost olman yeterli. Kar─▒n hep dolu olur ve g├╝vende hissedersin.ÔÇŁ

Adam Rol├╝ ( 3. ├ľ─črenci)
ÔÇťBenim yan─▒mda ol ve g├╝ven i├žinde ya┼ča. Seni doyururum, korurum ama unutma ki burada kurallar─▒m ge├žerli.ÔÇŁ

Tasma Rol├╝ (4. ├ľ─črenci)

ÔÇťBak dostum, bu rahatl─▒k senin de olabilir. Sadece efendimizin yan─▒nda sad─▒k bir dost olman yeterli. Kar─▒n hep dolu olur ve g├╝vende hissedersin.ÔÇŁ


3. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒daki sorular─▒ dinledi─činiz metne g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


1. Metinde ge├žen ÔÇťf├╝l├╗suahmere muhta├žÔÇŁ kelime grubunun anlam─▒n─▒ ara┼čt─▒rarak bu kelime grubunu c├╝mle i├žinde kullan─▒n─▒z.


Cevap :

f├╝l├╗suahmere muhta├ž: “├žok fakir, d├╝┼čk├╝n, zavall─▒ olmak.” demektir. Sorma o kadar zor durumdaki f├╝l├╗suahmere muhta├ž.


2. Kurt, k├Âpekle kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒nda ne d├╝┼č├╝nm├╝┼č?


Cevap :

Kurt, k├Âpekle kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒nda onu par├žalamay─▒ d├╝┼č├╝nm├╝┼č ama sonra vazge├žmi┼č.


3. K├Âpe─čin boynunda neden yara varm─▒┼č?


Cevap :

K├Âpe─čin boynuna tak─▒lan tasmadan dolay─▒ yara varm─▒┼č.


4. Kurt, k├Âpe─čin teklifini neden geri ├ževirmi┼č?


Cevap :

Kurt, k├Âpe─čin teklifini h├╝rriyetinden vazge├žemedi─či i├žin reddetmi┼č.


5. Siz kurdun yerinde olsayd─▒n─▒z ne yapard─▒n─▒z?


Cevap :

Bende kurt gibi ├Âzg├╝rl├╝─č├╝m├╝ se├žerdim.


4. ETK─░NL─░K


Soru : Dinledi─činiz metnin konusunu ve ana fikrini a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z.


Cevap :

Metnin Konusu : Kurtla k├Âpe─čin daha iyi bir ya┼čam istemeleri ancak kurdun vazge├žmesi.
Metnin Ana Fikri : ├ľzg├╝rl├╝k sevgisi


5. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒daki c├╝mleleri okuyunuz. C├╝mlelerden anlat─▒m bozuklu─ču olanlar─▒ i┼čaretleyiniz.


Cevap :

┼×irketteki mevcut ikililik g├╝nden g├╝ne b├╝y├╝yor. Ôťô
Deneyimlerinden hareketle bu sonuca var─▒yor.
Yan─▒na gidiniz, konu┼čarak derdinizi anlat─▒n─▒z. Ôťô
Problemi ├ž├Âzmek i├žin iki arkada┼č ├╝├ž saat s├╝re ile u─čra┼čt─▒lar. Ôťô
JaponyaÔÇÖdaki arkada┼č─▒yla on y─▒l boyunca mektupla┼čt─▒lar.
Az kals─▒n merdivenlerden d├╝┼č├╝yordu.
├çocuklar─▒n davran─▒┼č bi├žimlerinde gariplikler g├Ârd├╝.┬áÔťô
Tak─▒m─▒n, boyu en k─▒sa oyuncusu bendim. Ôťô


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 183 Cevaplar─▒


6. ETK─░NL─░K


Soru : S─▒n─▒f─▒n─▒zda ÔÇť├Âzg├╝rl├╝kÔÇŁ konulu bir konu┼čma yap─▒n─▒z. Konu┼čman─▒zda yarat─▒c─▒ konu┼čma stratejisini uygulay─▒n─▒z. Bu stratejiyi uygulayabilmek i├žin sizden ├Ânce konu┼čan arkada┼člar─▒n─▒z─▒n anlatt─▒klar─▒n─▒ dikkatlice dinleyiniz. Arkada┼člar─▒n─▒z─▒n anlatt─▒klar─▒ndan yararlanarak konuyla ilgili olay, durum veya ki┼čilere yeni bir bak─▒┼č a├ž─▒s─▒yla bak─▒lmas─▒n─▒ sa─člay─▒n─▒z. Konu┼čman─▒zda okudu─čunuz, izledi─činiz veya g├Âzlemledi─činiz olaylardan ├Ârnekler verebilirsiniz. Konu┼čmalar─▒n─▒zda yabanc─▒ dillerden al─▒nm─▒┼č, dilimize hen├╝z yerle┼čmemi┼č kelimelerin T├╝rk├želerini kullanmaya ├Âzen g├Âsteriniz.


K─▒sa Cevap :

De─čerli ├Â─čretmenim ve sevgili arkada┼člar─▒m

├ľzg├╝rl├╝k bir ├žocu─čun dahi istedi─čini yapabilme i├žg├╝d├╝s├╝d├╝r.

Haklar ise toplumsal d├╝zeni sa─člayan ve b├╝t├╝n insanlar─▒n ayn─▒ hak ve ya┼čama bi├žimine sahip olmas─▒n─▒ ama├žlayan kurallard─▒r.

─░nsanlar di─čer insanlar─▒n hakk─▒na girmedi─či s├╝rece ├Âzg├╝rd├╝r ve ├Âzg├╝rl├╝klerini ba┼čka insanlar─▒n ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ne dokunmadan ya┼čayabilirler.

Bu ┼čekilde toplumsal bir d├╝zen sa─članm─▒┼č olur.

Ve ├Âzg├╝rl├╝─č├╝n as─▒l amac─▒na ve gayesine ula┼č─▒lm─▒┼č hi├žbir kimseye zarar vermeden ya┼čam─▒ d├╝sturu elde edilmi┼č olur.

Uzun Cevap :

De─čerli ├Â─čretmenim ve sevgili arkada┼člar─▒m

S─▒k s─▒k ├Âzg├╝rl├╝k kelimesini duysak ve kullansak da ├Âncelikle biraz ├Âzg├╝rl├╝─č├╝n tan─▒m─▒ndan ve ne manaya geldi─činden bahsetmek istiyorum.

├ľzg├╝rl├╝k noktal─▒, ├žok geni┼č ve kapsaml─▒ bir kavramd─▒r.

En bilinen tan─▒m─▒ “do─čal haklar” gelene─čidir. Buna g├Âre ├Âzg├╝rl├╝k ki┼činin di─čer bireylerin hakk─▒na sayg─▒ duydu─ču ve haklar─▒na girmedi─či s├╝rece diledi─či ┼čekilde davranmas─▒ ve kimse taraf─▒ndan zorla engellenmemesi durumudur.

Herkesin ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ hak etmesi ile beraber toplumsal ahlak dedi─čimiz insanl─▒─č─▒n yarar─▒na olan kurallar da unutulmamal─▒ b├╝y├╝klerimizin bizler i├žin ├žizmi┼č oldu─ču ├žizgileri anlamaya ├žal─▒┼čarak hareket etmeliyiz.

├ľzg├╝rl├╝k her ne kadar ki┼činin istedi─čini yapma ve yapmama durumu olsa da bu bizi gev┼čekli─če ve isyan─▒ s├╝r├╝klememeli bilakis ├ľzg├╝r irademizle neler ba┼čarabilece─čimizi ve ayn─▒ zamanda toplumsal b├╝t├╝nl├╝─č├╝ nas─▒l elde edece─čimizi ├Â─črendi─čimiz bir durum olmal─▒d─▒r.

Bizim ├ľzg├╝r olmam─▒z b├╝y├╝klerimizin gerek meslek gerek hayat─▒m─▒z─▒n ba┼čka alanlar─▒nda bizlere yard─▒mc─▒ olmalar─▒ onlar─▒n deneyimlerinden faydalanmamas─▒ gerektirmez.

Bilakis kendi ├ľzg├╝r iradenizle fikirlerimizi ifade etmeli ve ayn─▒ zamanda b├╝y├╝klerimizin y├Ânlendirme ve te┼čviklerini de es ge├žmemeliyiz.

Ayn─▒ zamanda bizler ├Âzg├╝r├╝z diye ba┼čkalar─▒n─▒n ├Âzg├╝rl├╝k alanlar─▒na tecav├╝z etmemeli bilek isteyen insanlar─▒n hak ve ├Âzg├╝rl├╝klerine sayg─▒ duyarak hareket etmeye dikkat etmeliyiz.

─░nsan toplumsal bir canl─▒ oldu─ču ve kendisine yap─▒lmas─▒n─▒ istemedi─či bir ┼čeyi ba┼čkas─▒na yapmamas─▒ gerekti─či i├žin bu ayr─▒nt─▒lara dikkat ederek ├Âzg├╝rl├╝─č├╝n├╝ ya┼čayabilir.

├ľzg├╝rl├╝k ancak b├Âyle de─čer kazan─▒r ve as─▒l ifade etmi┼č oldu─ču mana ya┼čan─▒r


7. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒ya ÔÇťKurtla K├ÂpekÔÇŁ adl─▒ metnin konusu ve ana fikrinden hareketle mizahi ├Âgeler kullanarak hik├óye edici bir metin yaz─▒n─▒z. Yazd─▒─č─▒n─▒z metne uygun bir ba┼čl─▒k bulunuz. Yazd─▒─č─▒n─▒z metni g├Âzden ge├žirirken yaz─▒m ve noktalama hatalar─▒yla anlat─▒m bozukluklar─▒n─▒ d├╝zeltiniz. Yazd─▒─č─▒n─▒z metni s─▒nfta arkada┼člar─▒n─▒zla payla┼č─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap :

├ç─▒nar a─čac─▒ ve tohum

├ç─▒nar a─čac─▒ kendisinden d├Âk├╝len tohumlar─▒n topland─▒─č─▒n─▒ g├Âr├╝nce bir yandan ├╝z├╝l├╝yordu bir yandan da onlar─▒ seyrediyordu.

├ç─▒nar a─čac─▒ tohumlar─▒n─▒ sa├ž─▒p nesillerini g├Ârmek istiyor ve ormanda ├Âzg├╝rce olabilmenin keyfini onlar─▒n da g├Ârmesini istiyordu.

K├╝├ž├╝k tohum ba┼čka diyarlar g├Ârmenin sevinci ile koca ├ž─▒nara mana verememi┼čti.

Koca├ž─▒nar ona saklan gitme dese de o bilakis g├Âr├╝nmeyi se├žmi┼č ve r├╝zgardan yard─▒m isteyerek tohum toplayanlar─▒n ├Ân├╝ne kendini att─▒rivermi┼čti.

Tohum ├ç─▒nar ├Ânce filizlendirilmi┼č sonra bir bah├žeye ekilmi┼čti.

Burada farkl─▒ a─ča├žlar ve farkl─▒ ki┼čiler olsa da da─č ba┼č─▒n─▒n o temiz havas─▒ ve sessizli─či yoktu.

├ľzg├╝rl├╝─č├╝n k─▒ymetini bilsin i├žin ku┼člarla koca├ž─▒nara ve di─čer tohumlar─▒ haber yollad─▒.

Sak─▒n ha dedi hi├ž kimse ├Âzg├╝rl├╝─č├╝n├╝ farkl─▒ bir yer g├Âreyim diye vermesin dedi.

Uzun Cevap :

Mavi Ser├že ve Renkli Ser├že

Bu hikaye kafesteki minik g├Ârenleri kendine hayran b─▒rakan rengarenk bir ser├ženin hikayesi.

Bu ser├že g├Ârenlerin sevgisini ve ilgisini o kadar ├žok ├žekiyordu ki.

Mavi ser├že renkli ser├žeye bak─▒nca d─▒┼čar─▒ya hayran hayran bakt─▒─č─▒n─▒ g├Ârd├╝k.

Neden b├Âyle bakt─▒─č─▒n─▒ sorunca s├╝sl├╝ kafesler yerine ├Âzg├╝rce dola┼čman─▒n daha tatl─▒ ve g├╝zel oldu─čunu s├Âyledi renkli ser├že.

Mavi sa├ž─▒ ┼ča┼č─▒rm─▒┼čt─▒. O ilginin oda oldu─ču i├žin asl─▒nda ├žok mutlu oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yordum.

Renkli ser├že : “mutluyum ancak mutluluk bu de─čil mutluluk ├Âzg├╝rce u├žabilmek ve ├Âzg├╝rce do─čada ya┼čayabilmektedir.” Dedi.

Mavi sel├žuklu’nun ne kadar hakl─▒ oldu─čunu d├╝┼č├╝nd├╝ ve o da ├╝zg├╝n ├╝zg├╝n g├Âky├╝z├╝ne bakt─▒.

Renkli ser├že ka├žmaya karar vermi┼č mavi ser├žeyi de bu konuda ikna etmek i├žin ─▒srar ediyordum.

Renkli ser├že kafesin tam kapat─▒lmad─▒─č─▒ bir an u├žtu. G├Âky├╝z├╝nde o kadar ├žok mutluydu ki mavi ser├že ona hayran hayran bakt─▒.

Ancak mavi ser├že daha ├Ânce hi├ž do─čada ya┼čamad─▒─č─▒ i├žin bunun bir ├ž─▒lg─▒nl─▒k oldu─čunu ve yapamamas─▒ gerekti─čine karar verdi.

Sahipleri renkli ser├ženin ka├žt─▒─č─▒n─▒ g├Âr├╝nce ├žok ├╝z├╝ld├╝. Bu sefer ilgi oda─č─▒ mavi ser├že olmu┼čtu.

Mavi ser├že ilginin kendine y├Ânelmesinden bir yandan mutlu oluyor Bir yandan da renkli ser├ženin mutlulu─ču g├Âz├╝n├╝n ├Ân├╝nden gitmiyordu.

Mavi ser├že anlad─▒ ki as─▒l ├Âzg├╝rl├╝k rahat bir ya┼čam, s├╝sl├╝ bir kafes de─čil bilakis ├Âzg├╝r bir ya┼čam ve mavi bulutlarm─▒┼č.



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!