Ana Sayfa > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 154-155-156-157-158-159-160 Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1969
Cevaplar0

8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ 4. ├ťnite ├ľl├žme ve De─čerlendirme Cevaplar─▒ Sayfa 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ 4. ├ťnite ├ľl├žme ve De─čerlendirme Cevaplar─▒


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 154-155-156-157-158-159-160


MEMLEKET─░N HAYATI S├ľZ KONUSU

Eyl├╝l, 1921…
Sakarya Sava┼č─▒ÔÇÖn─▒n en zorlu g├╝nleri… D├╝┼čman─▒n aniden ba┼člayan bir hava bombard─▒man─▒ s─▒ras─▒nda, yak─▒nlara d├╝┼čen bir bomba Mustafa KemalÔÇÖin at─▒n─▒ ├╝rk├╝tt├╝. B├╝t├╝n dikkati, d├╝┼čman siperlerinde olan Mustafa Kemal, aya─č─▒n─▒n ├╝zenginden kaymas─▒ sonucu yere d├╝┼čt├╝. Ac─▒ i├žinde k─▒vran─▒rken, eliyle Eski┼čehir taraf─▒n─▒ g├Âstererek, Yunan i┼čgal g├╝├žlerinin Kral─▒ KostantinÔÇÖe hayk─▒rd─▒: ÔÇťYa sen, ya ben Kostantin! Ya sen, ya ben!ÔÇŁ Hemen Ankara Asker├« HastanesiÔÇÖne kald─▒r─▒lan Mustafa KemalÔÇÖin kaburga kemiklerinde k─▒r─▒k vard─▒. Ci─čerleri zedeleyen k─▒r─▒klar, soluk almas─▒n─▒ zorla┼čt─▒r─▒yordu. Tedaviyi ba┼člatan doktorlar, evinde dinlenmesi gerekti─čini s├Âyleyince, Mustafa Kemal, ÔÇťHay─▒r,ÔÇŁ dedi. ÔÇťcephede olmal─▒y─▒m.ÔÇŁ Doktorlar uyarmak istedi: ÔÇťPa┼čam, hayat─▒n─▒z s├Âz konusu…ÔÇŁ Ac─▒s─▒ y├╝z├╝nden okunan al├ž─▒lar i├žindeki Mustafa Kemal, yine ÔÇťHay─▒r,ÔÇŁ dedi, ÔÇťbenim de─čil… memleketin hayat─▒ s├Âz konusu!

Celal Bayar Atat├╝rkÔÇÖten Hat─▒ralar


A. A┼ča─č─▒daki sorular─▒ ÔÇťMemleketin Hayat─▒ S├Âz KonusuÔÇŁ adl─▒ metne g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


1. Mustafa Kemal, ne zaman ve nas─▒l yaralanm─▒┼čt─▒r?


Cevap :

Mustafa Kemal , Sakarya sava┼č─▒nda at─▒ndan d├╝┼čmesi sonucu yaralanm─▒┼č ve kaburga kemikleri k─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r.


2. Mustafa Kemal, neden cephede olmas─▒ gerekti─čini s├Âylemi┼čtir?


Cevap :

Mustafa Kemal , memleketinin hayat─▒ s├Âz konusu oldu─ču i├žin cephede olmas─▒ gerekti─čini s├Âylemi┼čtir.


3. Metnin t├╝r├╝ nedir? Metnin t├╝r├╝n├╝ nas─▒l belirledi─činizi a├ž─▒klay─▒n─▒z.


Cevap :

Metin t├╝r├╝ an─▒d─▒r. Ge├žmi┼čte ya┼čanan ve seni kolundan bir olay─▒ anlatt─▒─č─▒ i├žin metnin t├╝r├╝n├╝n hikaye yani an─▒ oldu─čuna karar verdim.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 155 Cevaplar─▒


B. A┼ča─č─▒daki tan─▒mlar─▒ harf ile verilen deyimlerle e┼čle┼čtirerek harfleri yay ayra├žlar─▒n i├žine yaz─▒n─▒z.


(a) Y├╝re─čini serinletmek-b) Evi s─▒rt─▒nda-c) ├ľm├╝r ├ž├╝r├╝tmek-├ž) Ters (sol) taraf─▒ndan kalkmak-d) Kene gibi yap─▒┼čmak-e) Kafas─▒ i┼člemek-f) ├çorbada tuzu bulunmak-g) ─░├ži ezilmek)


Cevap :

(..f…) 1. Yap─▒lmakta olan bir i┼čte k├╝├ž├╝k de olsa katk─▒s─▒ bulunmak.
(…b..) 2. ├çok az olan e┼čyas─▒n─▒ hemen y├╝klenip hemen g├Â├žebilen.
(..e…) 3. Bir konu ├╝zerinde iyi d├╝┼č├╝nebilir olmak.
(..d..) 4. Musallat oldu─ču i├žin kimsenin yakas─▒n─▒ b─▒rakmamak.
(…├ž..) 5. Aksili─či, huysuzlu─ču, tersli─či ├╝zerinde olmak.
(…a..) 6. ├ťz├╝nt├╝s├╝n├╝ bir dereceye kadar azaltmak.
(.c….) 7. Uzun uzun emek vermi┼č ya da bo┼čuna vakit ge├žirmi┼č olmak.


C. A┼ča─č─▒daki c├╝mlelerde bo┼č b─▒rak─▒lan yerlere uygun deyimleri yaz─▒n─▒z.


(ÔÇó Ne pahas─▒na olursa olsun ÔÇó Dili d├Ânmek ÔÇó G├Âzden d├╝┼čmek ÔÇó Tatl─▒ya ba─člamak ÔÇó Deveye hendek atlatmak ÔÇó Y├╝z ├ževirmek ÔÇó Pabu├ž pahal─▒)


Cevap :

1. Ona bir ┼čeyi anlatmak ……………….Deveye hendek atlatmak……………………. daha zordur.
2. Kaymakam BeyÔÇÖe dertlerimizi ………………Dili d├Ânmek……………………………………….. kadar anlatt─▒k.
3. ………………….Ne pahas─▒na olursa olsun………………. o kitab─▒ yay─▒mlayaca─č─▒m.
4. Herkes …………..Y├╝z ├ževirmek………………. de ben yan─▒nda olaca─č─▒m.
5. Sorun ├ž├Âz├╝ld├╝, i┼č ………………….Tatl─▒ya ba─člamak……………………………… .
6. Bakt─▒ …………………….Pabu├ž pahal─▒………. , oradan uzakla┼čt─▒.


├ç. A┼ča─č─▒daki ├žoktan se├žmeli sorular─▒ cevaplay─▒n─▒z.


1. ÔÇťBizim de kalbimizi k─▒m─▒ldat─▒r derinden Topra─ča diz vuru┼ču da─č gibi zeybe─čin.ÔÇŁ Alt─▒ ├žizili dizede ba┼čvurulan s├Âz sanat─▒, a┼ča─č─▒dakilerden hangisidir?


A) Abartma B) Benzetme
C) Kar┼č─▒tl─▒k D) Ki┼čile┼čtirme


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 156 Cevaplar─▒


2. A┼ča─č─▒daki c├╝mlelerden hangisi anlamca olumludur?


A) Kuvvet h├ókir g├Âr├╝lecek bir ┼čey de─čildir.
B) Bir daha oraya d├Ânmedim.
C) Bu u├žurum ┼čark─▒s─▒ beni ├╝rpertti.
D) YunusÔÇÖun ve bizim bulundu─čumuzu fark etmezlerdi.


3. I. Mar┼člar, Mehmet├žik i├žin s├Âylenmelidir.
II. ┼×iirler, Mehmet├žik i├žin yaz─▒lmal─▒d─▒r.
III. Merasimler, Mehmet├žik i├žin olmal─▒d─▒r.
IV. Mehmet├žik, seni tutsam ┼čehirlere gelmezsin.
Yukar─▒daki numaralanm─▒┼č c├╝mlelerden hangisi olumsuz c├╝mledir?


A) I B) II C) III D) IV


4. ÔÇťHasan ├éli anlayamad─▒, acele s─▒n─▒f defterine elini uzatt─▒.ÔÇŁ c├╝mlesinin yap─▒ ├Âzelli─či a┼ča─č─▒dakilerden hangisinde do─čru verilmi┼čtir?


A) Ba─čla├žla ba─članan c├╝mle
B) Tek yarg─▒l─▒ c├╝mle
C) ─░├žinde fiilimsi olan c├╝mle
D) Noktalama i┼čareti ile ayr─▒lan birden fazla c├╝mle


5. ÔÇť├ľ─čretmen, ceketinin i├ž cebinden not defterini ├ž─▒kard─▒.ÔÇŁ Bu c├╝mlenin ├Âzellikleri a┼ča─č─▒dakilerden hangisinde do─čru olarak verilmi┼čtir?


A) Basit-fiil-olumlu-kurall─▒
B) Basit-isim-olumlu-devrik
C) Birle┼čik-fiil-olumsuz-kurall─▒
D) Birle┼čik-isim-olumsuz-devrik


6. ÔÇťEn ├žok tarih ve edebiyat derslerine giriyordu.ÔÇŁ Bu c├╝mleyle ilgili a┼ča─č─▒da verilen a├ž─▒klamalardan hangisi yanl─▒┼čt─▒r?


A) Tek yarg─▒l─▒ c├╝mledir.
B) Kurall─▒ c├╝mledir.
C) Birden fazla c├╝mle noktalama i┼čareti ile ayr─▒lm─▒┼čt─▒r.
D) Fiil c├╝mlesidir.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 157 Cevaplar─▒


7. ÔÇťAtat├╝rk; s─▒n─▒ftaki i┼člerle ilgilendi, sorular sordu. Dershaneden ├ž─▒k─▒laca─č─▒ s─▒rada itina ile muhafaza etti─či not defterini belli etmeden ald─▒. Bunu i├ž cebine yerle┼čtirdi. Atat├╝rkÔÇÖ├╝n yan─▒nda Hasan ├éli, m├╝ste┼čar ─░hsan Sungu ve baz─▒ talim terbiye azalar─▒ bulunuyordu. Bu par├žada a┼ča─č─▒dakilerden hangisi yoktur?


A) Ba─čla├žla ba─članan c├╝mle
B) Tek yarg─▒l─▒ c├╝mle
C) ─░├žinde fiilimsi olan c├╝mle
D) Noktalama i┼čareti ile ayr─▒lan birden fazla c├╝mle


8. A┼ča─č─▒daki c├╝mlelerden hangisi devrik bir fiil c├╝mlesidir?


A) Oyun demektir ba┼čtan a┼ča─č─▒ ├žocukluk.
B) Ara├ž oluyor b├Âylece oyun.
C) Ger├žekteki ba─člant─▒y─▒ ne g├╝zel yakalam─▒┼č.
D) Oynaman─▒n arma─čan─▒ ho┼čg├Âr├╝d├╝r.


9. Bu davetiyede a┼ča─č─▒dakilerden hangisine ula┼č─▒lamaz?


A) Anma g├╝n├╝n├╝n yap─▒laca─č─▒ zamana
B) Anma g├╝n├╝n├╝n konusuna
C) Anma g├╝n├╝n├╝n ger├žekle┼čece─či ┼čehre
D) Anma g├╝n├╝nde d├╝zenlenecek etkinliklere


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 158 Cevaplar─▒


10. Anlamlar─▒ verilen kelimeleri bularak bulmacadaki yerlerine yerle┼čtiriniz.


Cevap :

1. Dil bilimi.
2. Ama├ž edinilen, ula┼č─▒lmak istenen ┼čey, ├╝lk├╝.
3. Zihin.
4. ─░yi bir hayat─▒ olan, g├Ânen├žli.
5. Medeniyet.
6. ├ľ─črenim.
7. Akla uygun, akl─▒n kurallar─▒na dayanan.
8. G├Ârev.
9. Alan.
10. Ekonomi.
11. ├ľnemli bir olay─▒n veya b├╝y├╝k bir ki┼činin gelecek ku┼čaklarca tarih boyunca an─▒lmas─▒ i├žin yap─▒lan, g├Âze ├žarpacak b├╝y├╝kl├╝kte, sembol niteli─činde yap─▒.
12. Bir toplulu─ča d├╝┼č├╝nceler, duygular a┼č─▒lamak amac─▒yla s├Âylenen, uzunca, co┼čkulu ve g├╝zel s├Âz, s├Âylev.
13. Giri┼čim, giri┼čme.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 159 Cevaplar─▒


7. ETK─░NL─░K


Soru : ÔÇťMill├« M├╝cadele ve Atat├╝rkÔÇŁ temas─▒ndaki metinlerden ├Â─črendi─činiz bilgilerden yararlanarak Atat├╝rk ilkeleriyle ilgili d├╝┼č├╝ncelerinizi a┼ča─č─▒ya yaz─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap :

“Milli m├╝cadele ve Atat├╝rk t─▒rnak i┼čaret temas─▒nda olan metinlerden ├Â─črendi─čim Atat├╝rk’├╝n ilkelerine bakt─▒─č─▒m zaman bunlar─▒n her birinin b├╝y├╝k ├žal─▒┼čmalar ve d├╝nya ├╝lkelerine uyumluluk a├ž─▒s─▒ndan yap─▒ld─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yorum.

Her bir ├╝lke birbirinden de─čerli ve ├╝zerinde d├╝┼č├╝n├╝l├╝p ├žal─▒┼č─▒lmas─▒ , anla┼č─▒lmas─▒ gereken ilkelerdir.

Bizlere d├╝┼čen Atat├╝rk’├╝n ilkelerini anlamak bir g├╝n beraberli─čimizin g├╝c├╝ne varmak k├╝lt├╝r├╝m├╝z, tarihimiz ve farkl─▒ d├╝┼č├╝ncelerle gelece─či birbirimize sayg─▒ ve kenetlenerek ad─▒m atmakt─▒r.

Uzun Cevap :

Atat├╝rk ilkelerine bakt─▒─č─▒m zaman bu ilkelerin T├╝rk milletini en k─▒sa zamanda ├ža─čda┼č uygarl─▒k seviyesine ├ž─▒karmay─▒ ama├žlayan ilkeler oldu─čunu g├Ârmekteyim.

Bu ├╝lkeler ger├žek├ži bir temeli oturmu┼č s├╝rekli olan ve temel itibarla geli┼čmeye a├ž─▒k olan ilkelerdir.

Mustafa Kemal Atat├╝rk T├╝rk milletinin T├╝rk, K├╝rt, Arap demeden hepsinin bir v├╝cut oldu─čunun bilincine varm─▒┼č ve insanlar─▒ bu konuda y├Ânlendirmek ve hepimiz birle┼čti─čimiz zaman neler ba┼čaraca─č─▒m─▒z─▒ g├Âsterebilmek i├žin milliyet├žilik gibi temel ilkelere dayand─▒rm─▒┼čt─▒r.

Bizim halk─▒m─▒z zaten tarih boyunca birbiriyle kenetlendi─činde b├╝y├╝k d├╝┼čmanlara ba┼č edebilen b├╝y├╝k i┼čler g├Ârebilen ve ilkelerine sad─▒k kalabilen koca y├╝rekli insanlardan meydana gelmi┼čtir.

Atat├╝rk’├╝n ilkelerine bakt─▒─č─▒m─▒z zaman bunlar cumhuriyet├žilik, milliyet├žilik, halk├ž─▒l─▒k, devlet├žilik, ink─▒lap├ž─▒l─▒k ve laikliktir.

Bu ilkeleri k─▒saca a├ž─▒klamam─▒z gerekirse cumhuriyet├žili─čin devleti y├Ânetme konusunda┬á halk─▒n kendi kendi y├Ânetebilmesi demek oldu─čunu s├Âyleyebiliriz.

Milliyet├žilik T├╝rk milletini birbirine ba─člayan temel ilkeleri olu┼čturur.

Halk├ž─▒l─▒k ilkesi herkesi yasalar─▒n ├Ân├╝nde e┼čit oldu─ču ulusal egemenli─či ├Ân planda tutan bir ilkedir.

Devlet├žilik ilkesi devletin ekonomiyi veya sosyal hayat─▒ veya her ikisini belirli bir duruma kadar kontrol etmesi demektir.

─░nk─▒lap├ž─▒l─▒k T├╝rkiye ink─▒lab─▒n─▒n korunmas─▒, bilimin geli┼čtirilmesi ve yenilenmesi ilkesidir.

Laiklik ilkesi toplum i├žerisinde din ve vicdan ├Âzg├╝rl├╝─č├╝n├╝n sa─članmas─▒ insanlar─▒n dini inan├žlar─▒ konusunda serbest b─▒rak─▒lmas─▒ ve e┼čit durumlardan faydalanmalar─▒ ilkesidir.a



740

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!