Ana Sayfa > 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı > 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 259-260-261-262-263-264 Ferman Yayıncılık

Türkçe Öğretmeni
Binbaşı
Konular1970
Cevaplar0

8. Sınıf Türkçe Kitabı 7. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 259, 260, 261, 262, 263, 264


8. Sınıf Türkçe Kitabı 7. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 259-260-261-262-263-264


MÜZİĞİ NEDEN SEVERİZ?

Müzik, eski çağlardan beri insanların duygularını anlatmak için kullandığı bir araç. İnsanlar müziği her dönemde çok sevmişler. Kanada’daki bir grup bilim insanının geçtiğimiz yıllarda yaptığı bir araştırma, müziği neden sevdiğimize ilişkin bilgiler ortaya koyuyor. Araştırmayı yapan bilim insanları, sevdiğimiz bir
şarkıyı dinlemenin tıpkı sevdiğimiz bir yemeği yediğimizde olduğu gibi bize zevk verdiğini söylüyor. Çünkü aslında bir şarkıyı ve bir yemeği sevmemizin biyolojik nedeni “dopamin” adı verilen bir kimyasal madde! Gelin dopaminin müzikten hoşlanmamızla ne ilişkisi olduğunu birlikte öğrenelim:

Beynimizde çok sayıda sinir hücresi bulunur. Bu hücreler arasında sürekli olarak bir iletişim vardır. Bu iletişim, hem elektriksel hem de kimyasal yollarla gerçekleşir. İletişimin kimyasal olarak gerçekleşmesinde birçok madde rol oynar. Bu maddelerden biri dopamindir. Dopamin, beynimizde belirli bölgelerden salgılanır. Sevdiğimiz bir yemeği yediğimiz sırada beynin bu bölgelerinde dopamin salgılanması artar. Beynimizde dopamin arttığında kendimizi ödüllendirilmiş gibi hissederiz. Bu ödüllendirme sistemini kontrol eden bölüm, beynimizin merkezinde bulunur.

Gelelim bilim insanlarının müzik dinlemenin de beynimizdeki ödüllendirme sistemini harekete geçirdiğini ortaya çıkardıkları araştırmaya… Bilim insanları, bu araştırma kapsamında bir deney yapmış. Bu deneyde, denekler en sevdikleri şarkıları dinledikleri sırada beyinlerindeki etkinlikler görüntülenmiş. Bu görüntüleri inceleyen araştırmacılar, müzik dinlerken deneklerin beyinlerindeki ödüllendirme sistemini kontrol eden bölgede dopamin miktarında önemli bir artış olduğunu gözlemlemişler. Böylece sevdikleri şarkıları dinlemenin, deneklerin beyinlerindeki ödüllendirme sistemini harekete geçirdiği sonucuna varmışlar. İşte bu sonuçlar, biz insanların müziği neden bu kadar çok sevdiğimizi açıklıyor.

Banu BİNBAŞARAN TÜYSÜZOĞLU Bilim Çocuk dergisi


A. Aşağıdaki soruları “Müziği Neden Severiz?” adlı metne göre cevaplayınız.


1. İnsanlar, müziği neden kullanmaktadır?


Cevap :

İnsanlar müziği duygularını anlatmak için kullanmaktadır.


2. Araştırma sonucuna göre insanlar, müziği neden çok sevmektedir?


Cevap :

Araştırma sonucuna göre insanlar, müziği kendimizi ödüllendirmiş gibi hissettiğimiz dopaminin salgılarını artırdığı için sevmektedir.


3. Metinden açıklayıcı anlatım örneği bularak örneğimizi noktalı alana yazınız.


Cevap :

“Beynimizde çok sayıda sinir hücresi bulunur. Bu hücreler arasında sürekli olarak bir iletişim vardır. Bu iletişim, hem elektriksel hem de kimyasal yollarla gerçekleşir. İletişimin kimyasal olarak gerçekleşmesinde birçok madde rol oynar. Bu maddelerden biri dopamindir. Dopamin, beynimizde belirli bölgelerden salgılanır.”


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 260 Cevapları


B. Aşağıdaki metinleri, harf ile verilen anlatım biçimleriyle eşleştirerek harfleri yay ayraçların içine yazınız. 


(a) Açıklayıcı anlatım-b) Betimleyici anlatım-c) Tartışmacı anlatım-ç) Öyküleyici anlatım-d) Tanımlama)


Cevap :

(..C…) 1. Çoğu edebiyatçı, serbest şiiri büyük bir meziyet olarak görür. Hatta serbest şiire verdikleri değer; kafiyeli, redifli şiire verdikleri değerden daha üstündür. Hâlbuki şiir dediğin kafiye ile yazılır. Vezinsiz, kafiyesiz yazılan şiirin tadı tuzu olmak.
(..Ç…) 2. Kartal yuvasının kenarına kondu, düşünmeye başladı. Zavallı yavrular ise açlıktan ağlamaya başladılar. Kartal çok yorgundu. Yeniden denize uçup balık tutarak geri gelecek gücü yoktu.
(…B..) 3. Bu ihtiyar gibi bel vermiş bir çatı, çatıda yüzükoyun dizilmiş kiremitler ve baykuş gibi tünemiş bir baca. Duvarları parça parça tenekelerle kaplanmış kondunun. Duvarın iki başında iki pencere. Pencerelerde yağ tenekelerinde açılmış allı morlu çiçekler.
(…A..) 4. Uzun Hikâye’nin yazarı Mustafa Kutlu’dan yeni kitap: Rüzgârlı Pazar. Mustafa Kutlu, bu kitabında yoksulluğu, sevgiyi, dayanışmayı ve merhameti anlatmış.


C. Aşağıda verilen cümlelerden örnekleme ilişkisi olanlara (✓), olmayanlara ( x ) işareti koyunuz.


(…..) 1. Sağlıklı beslenmek için elma, muz, portakal, mandalina gibi meyveleri sık sık tüketmeliyiz.
(..x…) 2. Romanlar da hikâyeler gibi bir solukta okunabilir.
(....) 3. Tarihimizde Alp Arslan, Fatih Sultan Mehmet, Kanuni Sultan Süleyman gibi nice kahramanlar vardır.
(..x…) 4. Sınava giderken kalem, silgi, açacak gibi gereçleri yanınıza almayı unutmayınız.
(…x..) 5. Hep birlikte tahtadan, yuvarlak bir yer sofrasına otururduk.
(…x..) 6. Lisenin son sınıfından bu yana tam 21 yıl geçmiş.
(..…) 7. Edebiyatımızda Faruk Nafiz Çamlıbel, Ömer Bedrettin Uşaklı, Kemalettin Kamu gibi şairler Anadolu temasını sıklıkla işlemişlerdir.
(…x..) 8. Hayat uyku ile uyanıklık arasında dans eder.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 261 Cevapları


Ç. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Aşağıdakilerden hangisi hikâye edici anlatım türlerinden değildir?


A) Fabl B) Hikâye C) Masal D) Şiir


2. Sabah altıda evden çıktım. Bomboş sokakları dolaştım durdum. Başımda bir uğultu. Tuhaf da bir heyecan. Rıhtımda yürüdüm. Bu parçanın anlatım türü, aşağıdakilerden hangisidir?


A) Anı B) Biyografi C) Günlük D) Haber metni


3. Aydın; çevresini, toplumunu bilimsel yolda ışıklandıran, uyaran, yönlendiren kişidir. Taşıdığı dünya görüşünü bilimsellik içinde anlatır. Bu dünya görüşünü ve bilimselliği, tutum ve davranışlarına yansıtan özetle aydın, tavrıyla tutarlı olan ve olması gereken bir kimliktir. Metinde altı çizili sözcüğün yerine aşağıda verilen bağlantı ve geçiş ifadelerinden hangisi getirilebilir?


A) ilk olarak B) kısaca C) oysaki D) özellikle


4. Aşağıdakilerden hangisinde anlatım bozukluğu vardır?


A) Bu gürültüde bile uyuyanların hepsi uyanmaz.
B) Onları sevmek ve onlara hak ettiklerini vermek için çabalıyordu.
C) Ardında bıraktıklarını hiç düşünmüyordu.
D) Yaşamda olan her şeyden şiire varılabilir.


5. Aşağıdakilerden hangisinde anlatım bozukluğu yoktur?


A) Senin sözünü dinlemek, dersten kalmamı sağladı.
B) Sana uzun bir mektup yazacağım.
C) Okulu bitirdiğine çok sevindim.
D) İlgi ve alaka göstermen, beni çok mutlu etti.


6. “Sınıfta kaldığımı duyunca annemin etekleri zil çaldı.” cümlesindeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir?


A) Anlamca çelişen sözler B) Anlam belirsizliği
C) Deyim yanlışlığı D) Gereksiz sözcük kullanımı


7. Bu soruyu çözmek istediğini kulağıma alçak sesle fısıldadı. Numaralandırılmış sözcük/sözcük gruplarından hangisi çıkarılırsa cümlenin anlatımı bozulmaz?


A) I. B) II.
C) III. D) IV.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 262 Cevapları


8. I. Güzel Sanatlar Akademisi, Türk sanatını geliştirmek amacıyla kurulmuştur.
II. Akademinin yaptığı tek şey Batı kopyası gençler yetiştirmek.
III. Onlara da ne Türk milleti ne de Batılılar değer veriyor.
IV. Akademi, şimdiye kadar Türk sanatıyla ilgili ne ciddi bir dergi ne de bir kitap yayımlamamıştır.
Yukarıdaki cümlelerden hangisinde anlatım bozukluğu vardır?


A) I. B) II. C) III. D) IV.


9. Geçiş ve bağlantı ifadelerinden bazıları cümlenin anlamını tam tersi olacak şekilde değiştirir. Bu ifadeler “düşüncenin yönünü değiştiren ifadeler” denir. Düşüncenin yönünü değiştiren ifadeler kullanarak cümle kurmak isteyen öğrencilerden hangisi doğru bir cümle kurmuştur?


A) Tunç: Bir çuval inciri berbat etti oysaki ona çok güvenmiştim.
B) Tuncay: Yazılmasından memnuniyet duyduğunu özellikle belirtti.
C) Tülay: Kısaca tiyatro eğlendirirken öğreten bir sanattır.
D) Tülin: Yarın derslere başlıyoruz ilk olarak sözcükte anlam konusunu işleyeceğiz.


10. Aşağıdakilerden hangisi bu grafikten yola çıkılarak söylenemez?


A) En fazla okunan kitap türü denemedir.
B) Roman türündeki kitapların okuma oranı, şiir ve kişisel gelişim kitaplarının okuma oranının toplamına eşittir.
C) Deneme kitaplarının okuma oranı, roman ve kişisel gelişim kitaplarının okuma oranının toplamına eşittir.
D) Şiir kitaplarının okuma oranı, kişisel gelişim ve hikâye kitaplarının okuma oranının toplamına eşittir.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 263 Cevapları


Soru : Cenap Şehabettin’in “Sanatçı olmak istiyorsan eserinin güzelliğinden şüphe et. Sanatta en güvenilir yol, kendine karşı duyacağın şüpheciliktir.” sözünden ve bu temada edindiğiniz bilgilerden yararlanarak sanat konulu bir yazı yazınız.


Kısa Cevap :

Sanat yaratıcılığı ve hayal gücünü ifadesidir.

Güzel Sanatlar insanda hayranlık, estetik, heyecan ve coşkulu duygular uyandırır.

Sanatçılar kendilerine bulunan yetenek ve ilham gücü ile kendi duygularını aktararak insanların duygularını hitap ederler.

Sanatçılar kendilerini tam olarak görmedikleri için içlerinde bulunan o üretme duygusunu daima diri tutarlar.

Bence Cenap Şahabettin de bu sözüyle insanın kendini tamamen olmuş gibi görmesinin hayal gücünü ve yeteneklerini kem vuracağını bilakis daha iyi olabileceğini düşünüp kendinden şüphe ederek daha büyük başarılara imza atılabileceğini ifade etmiştir.

İşte bizler de bunun gibi yeteneklerimizi ortaya koyarken çok çalışmalı aynı zamanda tamam buldum demeyip daha büyük işler yapmaya gayret etmeliyiz.

Uzun Cevap :

Sanat bir iletişim şeklidir. Saatlerde sanatçının Duygu ve düşünce aktarımı oldukça yoğundur. Zaten bizler de bize madde bir katkısı olmadığı halde bu yüzden sanata bu kadar öneriyor ve sanatı Bu yüzden bu kadar çok seviyoruz.

Her insan sanata baktığın zaman kendi dünyasını ve duygularından bir parça görür.

Sanatın amacı günlük hayatın tozunu ruhlarımızdan temizlemektir diyor ünlü ressam Pablo.

Her sana dalında kendi ruhlarına hitap eden bir şeyler bulmuştur.

Sanatçılar kendilerinde bulunan yetenek ve ilhamı ortaya koyarak büyük eserler meydana getirmiş ve hala getirmektedir.



 

Our Score
Profile Photo
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!