Ana Sayfa > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 259-260-261-262-263-264 Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1965
Cevaplar0

8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ 7. ├ťnite ├ľl├žme ve De─čerlendirme Cevaplar─▒ Sayfa 259, 260, 261, 262, 263, 264


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ 7. ├ťnite ├ľl├žme ve De─čerlendirme Cevaplar─▒


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 259-260-261-262-263-264


M├ťZ─░─×─░ NEDEN SEVER─░Z?

M├╝zik, eski ├ža─člardan beri insanlar─▒n duygular─▒n─▒ anlatmak i├žin kulland─▒─č─▒ bir ara├ž. ─░nsanlar m├╝zi─či her d├Ânemde ├žok sevmi┼čler. KanadaÔÇÖdaki bir grup bilim insan─▒n─▒n ge├žti─čimiz y─▒llarda yapt─▒─č─▒ bir ara┼čt─▒rma, m├╝zi─či neden sevdi─čimize ili┼čkin bilgiler ortaya koyuyor. Ara┼čt─▒rmay─▒ yapan bilim insanlar─▒, sevdi─čimiz bir
┼čark─▒y─▒ dinlemenin t─▒pk─▒ sevdi─čimiz bir yeme─či yedi─čimizde oldu─ču gibi bize zevk verdi─čini s├Âyl├╝yor. ├ç├╝nk├╝ asl─▒nda bir ┼čark─▒y─▒ ve bir yeme─či sevmemizin biyolojik nedeni ÔÇťdopaminÔÇŁ ad─▒ verilen bir kimyasal madde! Gelin dopaminin m├╝zikten ho┼članmam─▒zla ne ili┼čkisi oldu─čunu birlikte ├Â─črenelim:

Beynimizde ├žok say─▒da sinir h├╝cresi bulunur. Bu h├╝creler aras─▒nda s├╝rekli olarak bir ileti┼čim vard─▒r. Bu ileti┼čim, hem elektriksel hem de kimyasal yollarla ger├žekle┼čir. ─░leti┼čimin kimyasal olarak ger├žekle┼čmesinde bir├žok madde rol oynar. Bu maddelerden biri dopamindir. Dopamin, beynimizde belirli b├Âlgelerden salg─▒lan─▒r. Sevdi─čimiz bir yeme─či yedi─čimiz s─▒rada beynin bu b├Âlgelerinde dopamin salg─▒lanmas─▒ artar. Beynimizde dopamin artt─▒─č─▒nda kendimizi ├Âd├╝llendirilmi┼č gibi hissederiz. Bu ├Âd├╝llendirme sistemini kontrol eden b├Âl├╝m, beynimizin merkezinde bulunur.

Gelelim bilim insanlar─▒n─▒n m├╝zik dinlemenin de beynimizdeki ├Âd├╝llendirme sistemini harekete ge├žirdi─čini ortaya ├ž─▒kard─▒klar─▒ ara┼čt─▒rmaya… Bilim insanlar─▒, bu ara┼čt─▒rma kapsam─▒nda bir deney yapm─▒┼č. Bu deneyde, denekler en sevdikleri ┼čark─▒lar─▒ dinledikleri s─▒rada beyinlerindeki etkinlikler g├Âr├╝nt├╝lenmi┼č. Bu g├Âr├╝nt├╝leri inceleyen ara┼čt─▒rmac─▒lar, m├╝zik dinlerken deneklerin beyinlerindeki ├Âd├╝llendirme sistemini kontrol eden b├Âlgede dopamin miktar─▒nda ├Ânemli bir art─▒┼č oldu─čunu g├Âzlemlemi┼čler. B├Âylece sevdikleri ┼čark─▒lar─▒ dinlemenin, deneklerin beyinlerindeki ├Âd├╝llendirme sistemini harekete ge├žirdi─či sonucuna varm─▒┼člar. ─░┼čte bu sonu├žlar, biz insanlar─▒n m├╝zi─či neden bu kadar ├žok sevdi─čimizi a├ž─▒kl─▒yor.

Banu B─░NBA┼×ARAN T├ťYS├ťZO─×LU Bilim ├çocuk dergisi


A. A┼ča─č─▒daki sorular─▒ ÔÇťM├╝zi─či Neden Severiz?ÔÇŁ adl─▒ metne g├Âre cevaplay─▒n─▒z.


1. ─░nsanlar, m├╝zi─či neden kullanmaktad─▒r?


Cevap :

─░nsanlar m├╝zi─či duygular─▒n─▒ anlatmak i├žin kullanmaktad─▒r.


2. Ara┼čt─▒rma sonucuna g├Âre insanlar, m├╝zi─či neden ├žok sevmektedir?


Cevap :

Ara┼čt─▒rma sonucuna g├Âre insanlar, m├╝zi─či kendimizi ├Âd├╝llendirmi┼č gibi hissetti─čimiz dopaminin salg─▒lar─▒n─▒ art─▒rd─▒─č─▒ i├žin sevmektedir.


3. Metinden a├ž─▒klay─▒c─▒ anlat─▒m ├Ârne─či bularak ├Ârne─čimizi noktal─▒ alana yaz─▒n─▒z.


Cevap :

“Beynimizde ├žok say─▒da sinir h├╝cresi bulunur. Bu h├╝creler aras─▒nda s├╝rekli olarak bir ileti┼čim vard─▒r. Bu ileti┼čim, hem elektriksel hem de kimyasal yollarla ger├žekle┼čir. ─░leti┼čimin kimyasal olarak ger├žekle┼čmesinde bir├žok madde rol oynar. Bu maddelerden biri dopamindir. Dopamin, beynimizde belirli b├Âlgelerden salg─▒lan─▒r.”


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 260 Cevaplar─▒


B. A┼ča─č─▒daki metinleri, harf ile verilen anlat─▒m bi├žimleriyle e┼čle┼čtirerek harfleri yay ayra├žlar─▒n i├žine yaz─▒n─▒z.┬á


(a) A├ž─▒klay─▒c─▒ anlat─▒m-b) Betimleyici anlat─▒m-c) Tart─▒┼čmac─▒ anlat─▒m-├ž) ├ľyk├╝leyici anlat─▒m-d) Tan─▒mlama)


Cevap :

(..C…) 1. ├ço─ču edebiyat├ž─▒, serbest ┼čiiri b├╝y├╝k bir meziyet olarak g├Âr├╝r. Hatta serbest ┼čiire verdikleri de─čer; kafiyeli, redifli ┼čiire verdikleri de─čerden daha ├╝st├╝nd├╝r. H├ólbuki ┼čiir dedi─čin kafiye ile yaz─▒l─▒r. Vezinsiz, kafiyesiz yaz─▒lan ┼čiirin tad─▒ tuzu olmak.
(..├ç…) 2. Kartal yuvas─▒n─▒n kenar─▒na kondu, d├╝┼č├╝nmeye ba┼člad─▒. Zavall─▒ yavrular ise a├žl─▒ktan a─člamaya ba┼člad─▒lar. Kartal ├žok yorgundu. Yeniden denize u├žup bal─▒k tutarak geri gelecek g├╝c├╝ yoktu.
(…B..) 3. Bu ihtiyar gibi bel vermi┼č bir ├žat─▒, ├žat─▒da y├╝z├╝koyun dizilmi┼č kiremitler ve bayku┼č gibi t├╝nemi┼č bir baca. Duvarlar─▒ par├ža par├ža tenekelerle kaplanm─▒┼č kondunun. Duvar─▒n iki ba┼č─▒nda iki pencere. Pencerelerde ya─č tenekelerinde a├ž─▒lm─▒┼č all─▒ morlu ├ži├žekler.
(…A..) 4. Uzun Hik├óyeÔÇÖnin yazar─▒ Mustafa KutluÔÇÖdan yeni kitap: R├╝zg├órl─▒ Pazar. Mustafa Kutlu, bu kitab─▒nda yoksullu─ču, sevgiyi, dayan─▒┼čmay─▒ ve merhameti anlatm─▒┼č.


C. A┼ča─č─▒da verilen c├╝mlelerden ├Ârnekleme ili┼čkisi olanlara (Ôťô), olmayanlara ( x ) i┼čareti koyunuz.


(…Ôťô..) 1. Sa─čl─▒kl─▒ beslenmek i├žin elma, muz, portakal, mandalina gibi meyveleri s─▒k s─▒k t├╝ketmeliyiz.
(..x…) 2. Romanlar da hik├óyeler gibi bir solukta okunabilir.
(..Ôťô..) 3. Tarihimizde Alp Arslan, Fatih Sultan Mehmet, Kanuni Sultan S├╝leyman gibi nice kahramanlar vard─▒r.
(..x…) 4. S─▒nava giderken kalem, silgi, a├žacak gibi gere├žleri yan─▒n─▒za almay─▒ unutmay─▒n─▒z.
(…x..) 5. Hep birlikte tahtadan, yuvarlak bir yer sofras─▒na otururduk.
(…x..) 6. Lisenin son s─▒n─▒f─▒ndan bu yana tam 21 y─▒l ge├žmi┼č.
(..Ôťô…) 7. Edebiyat─▒m─▒zda Faruk Nafiz ├çaml─▒bel, ├ľmer Bedrettin U┼čakl─▒, Kemalettin Kamu gibi ┼čairler Anadolu temas─▒n─▒ s─▒kl─▒kla i┼člemi┼člerdir.
(…x..) 8. Hayat uyku ile uyan─▒kl─▒k aras─▒nda dans eder.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 261 Cevaplar─▒


├ç. A┼ča─č─▒daki ├žoktan se├žmeli sorular─▒ cevaplay─▒n─▒z.


1. A┼ča─č─▒dakilerden hangisi hik├óye edici anlat─▒m t├╝rlerinden de─čildir?


A) Fabl B) Hik├óye C) Masal D) ┼×iir


2. Sabah alt─▒da evden ├ž─▒kt─▒m. Bombo┼č sokaklar─▒ dola┼čt─▒m durdum. Ba┼č─▒mda bir u─čultu. Tuhaf da bir heyecan. R─▒ht─▒mda y├╝r├╝d├╝m. Bu par├žan─▒n anlat─▒m t├╝r├╝, a┼ča─č─▒dakilerden hangisidir?


A) An─▒ B) Biyografi C) G├╝nl├╝k D) Haber metni


3. Ayd─▒n; ├ževresini, toplumunu bilimsel yolda ─▒┼č─▒kland─▒ran, uyaran, y├Ânlendiren ki┼čidir. Ta┼č─▒d─▒─č─▒ d├╝nya g├Âr├╝┼č├╝n├╝ bilimsellik i├žinde anlat─▒r. Bu d├╝nya g├Âr├╝┼č├╝n├╝ ve bilimselli─či, tutum ve davran─▒┼člar─▒na yans─▒tan ├Âzetle ayd─▒n, tavr─▒yla tutarl─▒ olan ve olmas─▒ gereken bir kimliktir. Metinde alt─▒ ├žizili s├Âzc├╝─č├╝n yerine a┼ča─č─▒da verilen ba─člant─▒ ve ge├ži┼č ifadelerinden hangisi getirilebilir?


A) ilk olarak B) k─▒saca C) oysaki D) ├Âzellikle


4. A┼ča─č─▒dakilerden hangisinde anlat─▒m bozuklu─ču vard─▒r?


A) Bu g├╝r├╝lt├╝de bile uyuyanlar─▒n hepsi uyanmaz.
B) Onlar─▒ sevmek ve onlara hak ettiklerini vermek i├žin ├žabal─▒yordu.
C) Ard─▒nda b─▒rakt─▒klar─▒n─▒ hi├ž d├╝┼č├╝nm├╝yordu.
D) Ya┼čamda olan her ┼čeyden ┼čiire var─▒labilir.


5. A┼ča─č─▒dakilerden hangisinde anlat─▒m bozuklu─ču yoktur?


A) Senin s├Âz├╝n├╝ dinlemek, dersten kalmam─▒ sa─člad─▒.
B) Sana uzun bir mektup yazaca─č─▒m.
C) Okulu bitirdi─čine ├žok sevindim.
D) ─░lgi ve alaka g├Âstermen, beni ├žok mutlu etti.


6. ÔÇťS─▒n─▒fta kald─▒─č─▒m─▒ duyunca annemin etekleri zil ├žald─▒.ÔÇŁ c├╝mlesindeki anlat─▒m bozuklu─čunun nedeni a┼ča─č─▒dakilerden hangisidir?


A) Anlamca ├želi┼čen s├Âzler B) Anlam belirsizli─či
C) Deyim yanl─▒┼čl─▒─č─▒ D) Gereksiz s├Âzc├╝k kullan─▒m─▒


7. Bu soruyu ├ž├Âzmek istedi─čini kula─č─▒ma al├žak sesle f─▒s─▒ldad─▒. Numaraland─▒r─▒lm─▒┼č s├Âzc├╝k/s├Âzc├╝k gruplar─▒ndan hangisi ├ž─▒kar─▒l─▒rsa c├╝mlenin anlat─▒m─▒ bozulmaz?


A) I. B) II.
C) III. D) IV.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 262 Cevaplar─▒


8. I. G├╝zel Sanatlar Akademisi, T├╝rk sanat─▒n─▒ geli┼čtirmek amac─▒yla kurulmu┼čtur.
II. Akademinin yapt─▒─č─▒ tek ┼čey Bat─▒ kopyas─▒ gen├žler yeti┼čtirmek.
III. Onlara da ne T├╝rk milleti ne de Bat─▒l─▒lar de─čer veriyor.
IV. Akademi, ┼čimdiye kadar T├╝rk sanat─▒yla ilgili ne ciddi bir dergi ne de bir kitap yay─▒mlamam─▒┼čt─▒r.
Yukar─▒daki c├╝mlelerden hangisinde anlat─▒m bozuklu─ču vard─▒r?


A) I. B) II. C) III. D) IV.


9. Ge├ži┼č ve ba─člant─▒ ifadelerinden baz─▒lar─▒ c├╝mlenin anlam─▒n─▒ tam tersi olacak ┼čekilde de─či┼čtirir. Bu ifadeler ÔÇťd├╝┼č├╝ncenin y├Ân├╝n├╝ de─či┼čtiren ifadelerÔÇŁ denir. D├╝┼č├╝ncenin y├Ân├╝n├╝ de─či┼čtiren ifadeler kullanarak c├╝mle kurmak isteyen ├Â─črencilerden hangisi do─čru bir c├╝mle kurmu┼čtur?


A) Tun├ž: Bir ├žuval inciri berbat etti oysaki ona ├žok g├╝venmi┼čtim.
B) Tuncay: Yaz─▒lmas─▒ndan memnuniyet duydu─čunu ├Âzellikle belirtti.
C) T├╝lay: K─▒saca tiyatro e─člendirirken ├Â─čreten bir sanatt─▒r.
D) T├╝lin: Yar─▒n derslere ba┼čl─▒yoruz ilk olarak s├Âzc├╝kte anlam konusunu i┼čleyece─čiz.


10. A┼ča─č─▒dakilerden hangisi bu grafikten yola ├ž─▒k─▒larak s├Âylenemez?


A) En fazla okunan kitap t├╝r├╝ denemedir.
B) Roman t├╝r├╝ndeki kitaplar─▒n okuma oran─▒, ┼čiir ve ki┼čisel geli┼čim kitaplar─▒n─▒n okuma oran─▒n─▒n toplam─▒na e┼čittir.
C) Deneme kitaplar─▒n─▒n okuma oran─▒, roman ve ki┼čisel geli┼čim kitaplar─▒n─▒n okuma oran─▒n─▒n toplam─▒na e┼čittir.
D) ┼×iir kitaplar─▒n─▒n okuma oran─▒, ki┼čisel geli┼čim ve hik├óye kitaplar─▒n─▒n okuma oran─▒n─▒n toplam─▒na e┼čittir.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ferman Yay─▒nc─▒l─▒k Ders Kitab─▒ Sayfa 263 Cevaplar─▒


Soru : Cenap ┼×ehabettinÔÇÖin ÔÇťSanat├ž─▒ olmak istiyorsan eserinin g├╝zelli─činden ┼č├╝phe et. Sanatta en g├╝venilir yol, kendine kar┼č─▒ duyaca─č─▒n ┼č├╝pheciliktir.ÔÇŁ s├Âz├╝nden ve bu temada edindi─činiz bilgilerden yararlanarak sanat konulu bir yaz─▒ yaz─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap :

Sanat yarat─▒c─▒l─▒─č─▒ ve hayal g├╝c├╝n├╝ ifadesidir.

G├╝zel Sanatlar insanda hayranl─▒k, estetik, heyecan ve co┼čkulu duygular uyand─▒r─▒r.

Sanat├ž─▒lar kendilerine bulunan yetenek ve ilham g├╝c├╝ ile kendi duygular─▒n─▒ aktararak insanlar─▒n duygular─▒n─▒ hitap ederler.

Sanat├ž─▒lar kendilerini tam olarak g├Ârmedikleri i├žin i├žlerinde bulunan o ├╝retme duygusunu daima diri tutarlar.

Bence Cenap ┼×ahabettin de bu s├Âz├╝yle insan─▒n kendini tamamen olmu┼č gibi g├Ârmesinin hayal g├╝c├╝n├╝ ve yeteneklerini kem vuraca─č─▒n─▒ bilakis daha iyi olabilece─čini d├╝┼č├╝n├╝p kendinden ┼č├╝phe ederek daha b├╝y├╝k ba┼čar─▒lara imza at─▒labilece─čini ifade etmi┼čtir.

─░┼čte bizler de bunun gibi yeteneklerimizi ortaya koyarken ├žok ├žal─▒┼čmal─▒ ayn─▒ zamanda tamam buldum demeyip daha b├╝y├╝k i┼čler yapmaya gayret etmeliyiz.

Uzun Cevap :

Sanat bir ileti┼čim ┼čeklidir. Saatlerde sanat├ž─▒n─▒n Duygu ve d├╝┼č├╝nce aktar─▒m─▒ olduk├ža yo─čundur. Zaten bizler de bize madde bir katk─▒s─▒ olmad─▒─č─▒ halde bu y├╝zden sanata bu kadar ├Âneriyor ve sanat─▒ Bu y├╝zden bu kadar ├žok seviyoruz.

Her insan sanata bakt─▒─č─▒n zaman kendi d├╝nyas─▒n─▒ ve duygular─▒ndan bir par├ža g├Âr├╝r.

Sanat─▒n amac─▒ g├╝nl├╝k hayat─▒n tozunu ruhlar─▒m─▒zdan temizlemektir diyor ├╝nl├╝ ressam Pablo.

Her sana dal─▒nda kendi ruhlar─▒na hitap eden bir ┼čeyler bulmu┼čtur.

Sanat├ž─▒lar kendilerinde bulunan yetenek ve ilham─▒ ortaya koyarak b├╝y├╝k eserler meydana getirmi┼č ve hala getirmektedir.



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!