Ana Sayfa > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ > 8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 34-35-36-37-38-39 MEB Yay─▒nlar─▒

T├╝rk├že ├ľ─čretmeni
Binba┼č─▒
Konular1969
Cevaplar0

8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Ders Kitab─▒ Kedi ile Fare Dinleme Metni Metni Etkinlik Cevaplar─▒ Sayfa 34, 35, 36, 37, 38, 39


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Kedi ile Fare Dinleme Metni Metni Etkinlik Cevaplar─▒


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Kitab─▒ Sayfa 34-35-36-37-38-39


Haz─▒rl─▒k ├çal─▒┼čmalar─▒


1. Dostlar─▒n─▒z─▒n hangi ├Âzelliklere sahip olmalar─▒n─▒ istersiniz?


K─▒sa Cevap : “Dostlar─▒n─▒z─▒n hangi ├Âzelliklere sahip olmalar─▒n─▒ istersiniz?” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Dostlar─▒m─▒n yalan s├Âylemeyen ve d├╝r├╝st insanlar olmas─▒n─▒ tercih ederim.

Yalan s├Âyleyen insanlar e─čer ba┼čkalar─▒na yalan s├Âyl├╝yorlarsa mutlaka bir g├╝n bana da yalan s├Âyleyeceklerdir. Yalan─▒n oldu─ču ve d├╝r├╝stl├╝─č├╝n olmad─▒─č─▒ bir arkada┼čl─▒kta ise g├╝ven ortam─▒ olu┼čmaz.

Halbuki bir arkada┼čl─▒k g├╝ven ├╝zerinde kurulmal─▒d─▒r ki devam─▒ sa─člam olarak in┼ča edilebilsin.

Ayr─▒ca dostlar─▒m─▒n vefal─▒ yani beni b─▒rakmayan, iyi ve k├Ât├╝ g├╝nlerimde bana destek ├ž─▒karak yan─▒mda olan ki┼čiler olmas─▒n─▒ isterim.

├ç├╝nk├╝ insan hem mutlu g├╝nlerinde mutlulu─čunu payla┼čmak, s─▒k─▒nt─▒l─▒ zamanlar─▒nda ise ba┼č─▒n─▒ koyabilece─či bir omuz ve dertle┼čebilece─či bir insan arar. Bu y├╝zden dostlar─▒m─▒n bu ├Âzelliklere sahip olmas─▒ benim i├žin ├žok ├Ânemlidir.

Ayr─▒ca dostlar─▒m─▒n merhametli olmas─▒ da benim i├žin ├Ânemlidir. ├ç├╝nk├╝ merhamete olmayan bir insan en yak─▒n─▒ndakine bile can─▒ s─▒k─▒ld─▒─č─▒nda korkmadan zarar verebilir. Merhametli bir insan ise aran─▒z ne kadar bozulursa bozulsun ister iyi ister k├Ât├╝ zamanlarda size zarar─▒ dokunmayacakt─▒r.

Bu y├╝zden dostlar─▒m─▒n arkada┼člar─▒m─▒z─▒n sa─člam ve g├╝venilir olmas─▒ i├žin en g├╝zel ahlaki ├Âzelliklere sahip olmas─▒n─▒ tercih ederim.


2. Zor durumda kalan birine yard─▒m ettiniz mi? Anlat─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “Zor durumda kalan birine yard─▒m ettiniz mi? Anlat─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Daha ├Ânce b├╝y├╝k ve k├╝├ž├╝k ├žapta zor durumda kalan birilerine yard─▒m etti─čim oldu.

Hastanede kimli─čini d├╝┼č├╝rd├╝─č├╝n├╝ anlad─▒─č─▒m bir kimseye kimli─čine ula┼čt─▒rd─▒m.

Kendisi hen├╝z durumu fark etmese de kimli─čini kaybetmeden ona ula┼čt─▒rarak asl─▒nda ona b├╝y├╝k bir kolayl─▒k ve yard─▒mda bulunmu┼č oldum.

Di─čer bir an─▒m ise kom┼čum ve bebe─či ile ilgilidir. Kom┼čumuzun bebe─či bazen gazdan bazen de ye┼čil sebebiyle ├žok a─člad─▒─č─▒ i├žin annesi zor duruma d├╝┼čebiliyor.

Ara ara evlerine giderek k─▒z─▒n─▒ oynat─▒yorum veya bizim eve ├ž─▒kararak onunla bir s├╝re vakit ge├žiriyorum.

K─▒sa bir s├╝reli─čine ├žocu─ča baksam da annesi bundan b├╝y├╝k mutluluk duyuyor ve b├Âylece hem i┼člerini halledebiliyor hem de kendisine k─▒sa bir zaman da olsa alan a├žabiliyor.

Bence k├╝├ž├╝k bebe─či olan kad─▒nlara herkes yard─▒mda bulunmal─▒ ve onlar─▒n ├žocuklar─▒n─▒ rahatl─▒kla yeti┼čtirebilmeleri i├žin destek olmal─▒d─▒r.

Zor durumda kalan bir insana yard─▒m etti─čin bir ba┼čka han─▒m ise ┼č├Âyledir.

G├Ârme engelli bir ki┼či kar┼č─▒dan kar┼č─▒ya ge├žmeye ├žal─▒┼č─▒yor ancak arabalar─▒n h─▒z─▒ sebebiyle endi┼čeleniyordu.

Yollar─▒m─▒za trafik i┼čaretleri ve ─▒┼č─▒─č─▒ olmas─▒na ra─čmen bir yandan ara├žlar dursada hemen di─čer taraf─▒n ─▒┼č─▒─č─▒ yan─▒yor ve sa─čl─▒kl─▒ olan insanlar─▒ bile zorluyordu.

├ľnce bu ki┼činin yan─▒na yakla┼čt─▒m ve ona yard─▒m etmek istedi─čimi s├Âyledim. Yard─▒ma kabul edince onu kar┼č─▒dan kar┼č─▒ya ge├žirdim ve bana ├žok te┼čekk├╝r etti.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 35 Cevaplar─▒


1. ETK─░NL─░K


Soru : Anlam─▒ verilen s├Âzc├╝k ve s├Âzc├╝k gruplar─▒n─▒ bulunuz. Bo┼čluklara uygun harfleri yerle┼čtiriniz. Bu s├Âzc├╝k ve s├Âzc├╝k gruplar─▒n─▒ anlam─▒na uygun c├╝mlelerde kullan─▒n─▒z.


1.  Yenilgi.

Cevap : HEZİMET

C├╝mlem:

  1. Sava┼č b├╝y├╝k bir hezimet ile bitmi┼čti.
  2. Bu hezimetin ard─▒ndan zor toparlan─▒r─▒z.
  3. Olay─▒n b├Âyle bir hezimet ile bitece─či belliydi.
  4. Yenilen taraf ├Âyle bir hezimete u─čram─▒┼čt─▒ ki…
  5. Bu hezimet art─▒k tarihe ge├žer.

2. ├çevresinde olup bitenlerin fark─▒na varmayan, sezmeyen (kimse), g├Âz├╝ ba─čl─▒, bilgisiz, aymaz.

Cevap : GAFİL

C├╝mlem:

  1. Beni gafil avlad─▒n.
  2. Sak─▒n seni gafil avlamas─▒n.
  3. ─░nsan bazen gafil olup bir anda yan─▒labiliyor.
  4. ├çok ak─▒ll─▒ insanlar bile bazen ├žok gafil davranabiliyor.
  5. Bu konuda nas─▒l bu kadar gafil davranabildin, anlayam─▒yorum.

3. S─▒├žrayarak yak─▒n bir yere do─čru ko┼čmak.

Cevap┬á: SE─×─░RTMEK

C├╝mlem:

  1. Se─čirterek y├╝r├╝meyi b─▒rak d├╝┼čeceksin.
  2. Se─čirte se─čirte yan─▒ma kadar geldi.
  3. Se─čirterek s─▒n─▒ftan ├ž─▒kt─▒ ve okulun kap─▒s─▒na do─čru ko┼čmaya ba┼člad─▒.
  4. Zaman─▒n darald─▒─č─▒n─▒ anlay─▒nca se─čirterek y├╝r├╝meye ba┼člad─▒.
  5. Se─čirterek y├╝r├╝yece─čine, zaman─▒nda yola ├ž─▒ksayd─▒n.

4.Çırpınmak, tepinmek, kımıldanmak.

Cevap : DEBELENMEK

C├╝mlem:

  1. Hayvan can verene kadar ├žok debelenmi┼čti.
  2. Çocuklar ne yapsın debelenip duruyorlar.
  3. Debelenip duraca─č─▒na kalk da bir i┼čin ucundan tut.
  4. B├╝t├╝n g├╝n debelenip uyuyacak m─▒s─▒n?
  5. Debelenmekle bir ba┼čar─▒ya ula┼č─▒lmaz.

5.Bir ┼čeyden veya bir kimseden yana olma, aleyh kar┼č─▒t─▒.

Cevap : LEH

C├╝mlem:

  1. Olaylar onun lehine geli┼čiyor.
  2. ─░ster lehime ister aleyhime olsun bunu yapaca─č─▒m.
  3. Lehine sand─▒n ama aleyhine oldu.
  4. Lehine ├žal─▒┼č─▒rken aleyhine neler kaybettirdin.
  5. Senin lehine ├žal─▒┼čt─▒─č─▒m─▒ anlam─▒yor musun?

6. V├╝cutta g├Âr├╝len gev┼čeklik, a─č─▒rl─▒k, tembellik

Cevap : REHAVET

C├╝mlem:

  1. Daha ba┼čar─▒ya ula┼čmadan bu kadar rehavete kap─▒lmamal─▒y─▒z.
  2. Daha sonu├ž gelmeden insanlar─▒ b├╝y├╝k bir rehavet kaplad─▒ bile.
  3. Rehavete kap─▒l─▒rsak kaybederiz unutmay─▒n.
  4. Ne kadar g├╝├žl├╝ olursan ol rehavete kap─▒l─▒rsan kaybedersin.
  5. Haydi arkada┼člar! Kimseyle rehavete kap─▒lmas─▒n.

7. Birdenbire ortaya ├ž─▒kan tehlikeli durum.

Cevap : BADİRE

C├╝mlem:

  1. Biz buraya gelene kadar ne badireler atlatt─▒k.
  2. Ne badireler atlatt─▒k sorma.
  3. Bu kadar badire atlatt─▒ktan sonra asla vazge├žmem.
  4. Sen de bana dediler atlatt─▒n , bundan m─▒ vazge├žeceksin.
  5. Bu kadar badire atlatt─▒ktan sonra sak─▒n vazge├žme.

8. Alay─▒ and─▒ran, alaya benzeyen, alay gibi, alay─▒ms─▒.

Cevap : ALAYSI

C├╝mlem:

  1. Alays─▒ ifadelerle benimle konu┼čmaktan vazge├ž.
  2. Y├╝z├╝nde alays─▒ bir ifade bana bak─▒p g├╝l├╝yor.
  3. Alays─▒ ifadelerden hi├ž ho┼članmad─▒─č─▒m─▒ belirtmek isterim.
  4. Bir de y├╝z├╝nde alays─▒ bir ifade vard─▒.
  5. Alays─▒ ifadelerle cevap veriyordu.

9. ─░nan├ž ve d├╝┼č├╝ncesini de─či┼čtiren, s├Âz├╝ne g├╝venilmeyen, cayg─▒n, kaypak (kimse).

Cevap┬á: D├ľNEK

C├╝mlem:

  1. Sen tam bir d├Âneksin.
  2. D├Ânek insanlardan hi├ž ho┼članmam.
  3. Sorma tam bir d├Ânek ├ž─▒kt─▒.
  4. Ben bir d├Ânek de─čilim.
  5. Bu yapt─▒klar─▒ndan sonra ona d├Ânek desem yeri de─čil mi?

10. Bir anla┼čma, s├Âzle┼čme veya iste─čin yerine getirilmesini sa─člamak i├žin bir kimseyi al─▒koymak.

Cevap :REHİN ALMAK

C├╝mlem:

  1. H─▒rs─▒z bankada bulunan ki┼čilere rehin alm─▒┼čt─▒.
  2. Rehin al─▒nan insanlar─▒ kurtarma g├Ârevi polislere d├╝┼čm├╝┼čt├╝.
  3. K─▒z rehin al─▒nd─▒ktan sonra psikolojisi bozuldu.
  4. Su├žlu ka├žabilmek i├žin orada bulunan k─▒z─▒ rehin ald─▒.
  5. Rehin al─▒nan insanlar kurtulunca sevin├žten g├Âzya┼člar─▒na bo─čdular.

11. Bir duyguyu bir d├╝┼č├╝nceyi a┼č─▒lamak.

Cevap : TELKİN ETMEK

C├╝mlem:

  1. ├çocu─čuma bu d├╝┼č├╝nceleri telkin etmeni istemiyorum.
  2. Telkin etti─či ┼ču yanl─▒┼č d├╝┼č├╝ncelere bakar m─▒s─▒n.
  3. ─░yi olan─▒ telkin telkin etse neyse diyece─čim.
  4. Durmadan tersinde bulunmu┼č ki akl─▒ b├Âyle kar─▒┼čm─▒┼č.
  5. ─░nsanlar birbirlerine iyi ┼čeyleri telkin etse ne olurdu ki.

8. S─▒n─▒f T├╝rk├že MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 36 Cevaplar─▒


2. ETK─░NL─░K


ÔÇťKedi ile FareÔÇŁ metninden hareketle a┼ča─č─▒daki sorular─▒ yan─▒tlay─▒n─▒z.


1. Dinledi─činiz metinde kedinin ba┼č─▒na nas─▒l bir olay gelmi┼čtir? A├ž─▒klay─▒n─▒z.


Cevap :

Dinledi─čim metinde kedinin ba┼č─▒na avc─▒n─▒n kurdu─ču tuza─ča d├╝┼čmek gelmi┼čtir.


2. Fare, i├žinde bulundu─ču s─▒k─▒nt─▒l─▒ duruma nas─▒l bir ├ž├Âz├╝m bulmu┼čtur? Farenin bu tavr─▒na ├Ârnek bir atas├Âz├╝ s├Âyleyiniz.


Cevap :

Fare, i├žinde bulundu─ču s─▒k─▒nt─▒l─▒ duruma kediden yard─▒m isteyerek ├ž├Âz├╝m bulmu┼čtur. Farenin bu tavr─▒na ├Ârnek atas├Âz├╝ ” Denize d├╝┼čen y─▒lana sar─▒l─▒r” olabilir.


3. ÔÇť├çar├žabuk dostluklar g├╝ven telkin etmez.ÔÇŁ s├Âz├╝nden ne anl─▒yorsunuz? Siz bu g├Âr├╝┼če kat─▒l─▒yor musunuz?


K─▒sa Cevap : “ÔÇť├çar├žabuk dostluklar g├╝ven telkin etmez.ÔÇŁ s├Âz├╝nden ne anl─▒yorsunuz? Siz bu g├Âr├╝┼če kat─▒l─▒yor musunuz?” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

“├çar├žabuk dostluklar G├╝ven telkin etmez.” S├Âz├╝nden ├ž─▒kar ve h─▒zl─▒ kurulan arkada┼čl─▒klar─▒n temeli sa─člam olmad─▒k├ža devam etmeyece─čini anl─▒yorum. Ben de bir g├Âr├╝┼če kat─▒l─▒yorum.

├ç├╝nk├╝ herkes arkada┼č olabilir ancak dostluk ├žok farkl─▒ bir kavramd─▒r . Ben b├Âyle d├╝┼č├╝n├╝yorum.

─░nsan bir dostu k─▒raca─č─▒ zaman bunu h─▒zla yapmamal─▒ ve zaman i├žerisinde birbirine ┼čans vermelidir. K├╝├ž├╝k hatalar olsa da g├╝veni sars─▒lacak derecede b├╝y├╝k hatalar olmad─▒k├ža bence arkada┼čl─▒klar zaman i├žerisinde dostlu─ča d├Ân├╝┼čebilir.

Ancak yeni tan─▒┼čm─▒┼č oldu─čun birine emen dost olmak ileride b├╝y├╝k Hayal k─▒r─▒kl─▒klar─▒ meydana getirebilir.

Bunun i├žin ostlar biraz zaman vermeli ve zaman i├žerisinde insanlar─▒n birbirine tan─▒yarak birbirine yak─▒nla┼čmas─▒ beklenilmelidir.

Zamanla olu┼čan dostluk, zaman zaman k├╝├ž├╝k k─▒rg─▒nl─▒klar arkada┼čl─▒─č─▒ daha ├žok g├╝├žlendirecek ve dostluk as─▒l o zaman olu┼čacakt─▒r.

Tan─▒mad─▒─č─▒m─▒z bir insanla kurulan dostluk ise g├╝ven vermez ├ž├╝nk├╝ en k├╝├ž├╝k bir yerden k─▒r─▒lmaya ve b├╝y├╝k hayal k─▒r─▒kl─▒klar─▒ ile ihanetin yolunu a├žmaktad─▒r.

Bu y├╝zden arkada┼č olunabilir ancak dostlu─čun ├žabuklu─ča getirilmemesi gerekti─čini d├╝┼č├╝nenlerdenim.


4. Sizce fare ve kedi, toplumdaki hangi ki┼čilik ├Âzelli─čine sahip insanlar─▒ temsil etmektedirler?


K─▒sa Cevap : “Sizce fare ve kedi, toplumdaki hangi ki┼čilik ├Âzelli─čine sahip insanlar─▒ temsil etmektedirler?” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Bence fare toplumda dara d├╝┼čt├╝─č├╝ zaman akl─▒n─▒ kullanan ve┬á ├ž─▒k─▒┼č yolunu bulan Zeki insanlar─▒ temsil etmektedir.

Zeki insanlar kendilerini tehlikeye atmadan ve dikkatli bir ┼čekilde gerekti─či zaman normalde kendisine yard─▒m etmeyecek ve d├╝┼čman─▒ olan bir ki┼čiden bile faydalanmay─▒ bilirler.

Fare daha sonra da tersini davranm─▒┼č ve b├Âylece zekas─▒n─▒ ve akl─▒nda bir kez daha g├Âstererek hem can─▒n─▒ kurtarm─▒┼č hem de ileride kendisine yine fayda sa─člayabilecek bir dostlu─čun temellerini atm─▒┼čt─▒r.

Kedi ve fare ise toplumda ├ž─▒kar ├╝zerine arkada┼čl─▒k Kuran ve ├ž─▒karlar─▒ bitene kadar dost olan insanlar─▒ temsil etmektedir.

Fare de dara d├╝┼čt├╝─č├╝ zaman gurur yapmayarak ve akl─▒n─▒ kullanarak d├╝┼čman─▒ndan bile yard─▒m isteyebilen insanlar─▒ temsil etmektedir.


5. Dinledi─činiz metinde olay nas─▒l sonu├žlanm─▒┼čt─▒r? Bu sonu├ž hakk─▒nda ne d├╝┼č├╝n├╝yorsunuz?


Cevap :

Dinledi─čim metinde fare, d├╝┼čman─▒ olan kedinin yard─▒m─▒ ile tuzaktan kurtulmu┼čtur. Ancak kedi fare ile arkada┼čl─▒k kurmak istese de far bunun m├╝mk├╝n olmad─▒─č─▒n─▒ s├Âyleyerek reddetmi┼čtir. Bu sonucun ├žok mant─▒kl─▒ ve isabetli oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yorum. ├ç├╝nk├╝ kedi ile farenin dost olmas─▒ m├╝mk├╝n de─čildir.


3. ETK─░NL─░K


Soru : ÔÇťKedi ile FareÔÇŁ metninin konusunu ve ana fikrini bulunuz.


Cevap :

ÔÇťKedi ile FareÔÇŁ Metnin Konu : Bir ve fare ve kedinin ba┼č─▒ndan ge├ženlerdir. Dostluk ve g├╝ven konusunu i┼člemi┼čtir.

ÔÇťKedi ile FareÔÇŁ Metnin┬á Ana Fikir : ├ç─▒kar ama├žl─▒ kurulan dostluklar─▒n eski d├╝┼čmanlar─▒ uzun s├╝re dost etmeyece─čidir.


4. ETK─░NL─░K


Soru : ÔÇťKedi ile FareÔÇŁ metnini ├Âzetleyiniz.


K─▒sa Cevap : “ÔÇťKedi ile FareÔÇŁ metnini ├Âzetleyiniz.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Fare ve kedinin ya┼čam─▒┼č oldu─ču bu ormanda s─▒k s─▒k Avc─▒lar gelir ve vah┼či hayvanlar─▒ avlarlard─▒.

Kedi bir g├╝n dikkat etmeyerek avucunu kurmu┼č oldu─ču tuza─ča d├╝┼čm├╝┼č ve ├žaresiz bir ┼čekilde ne yapaca─č─▒n─▒ ┼ča┼č─▒rm─▒┼čt─▒.

Fare mi b├╝y├╝k d├╝┼čman─▒n─▒n tuzak i├žinde oldu─čunu g├Âr├╝nce sevinmi┼č ancak kendisini yakalamak i├žin gelen bir gelincik ve tepesinde onu yakalamak i├žin bekleyen bayku┼ču fark etmi┼čtir.

Bulurum lan kurtulmak i├žin kedi ile anla┼čma yapmaya karar vermi┼č ve kediyi ikna ederek dikkatli bir ┼čekilde kedinin d├╝┼čm├╝┼č oldu─ču tuza─ča kemirerek kediyi kurtarm─▒┼čt─▒r.

Farenin kedinin yan─▒na geldi─čini g├Âren bayku┼č ve gelincik ise kedinin fareye yakla┼čt─▒─č─▒n─▒ g├Ârm├╝┼č ve ├╝mitlerini keserek fareden uzakla┼čm─▒┼čt─▒r.

Onlar kedinin fareyi yiyece─čini d├╝┼č├╝nd├╝kleri i├žin b├Âyle davranm─▒┼člard─▒r.

Kedi ve fare i├žine d├╝┼čm├╝┼č oldu─ču s─▒k─▒nt─▒lardan kurtulmu┼č ve kedi fareye Sevgi besleyerek ona dost olmay─▒ teklif etmi┼čtir.

├çocuk ak─▒ll─▒ oldu─ču i├žin kediyi kurtar─▒rken bile kendini g├╝vende tutmu┼č ve ├ž─▒kar ama├žl─▒ kurulan dostluklar─▒n uzun s├╝rmeyece─čini ifade ederek kedinin yapm─▒┼č oldu─ču bu teklifi reddetmi┼čtir.


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 37 Cevaplar─▒


5. ETK─░NL─░K


Soru : A┼ča─č─▒da La FontaineÔÇÖnin (La Fonten) ÔÇťAslan ile FareÔÇŁ fabl─▒n─▒n farkl─▒ ├ževirileri verilmi┼čtir. Metinleri okuyunuz. Okudu─čunuz iki farkl─▒ ├ževiriyi kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒n─▒z. (Kahramanlar, konu, bi├žim, anlat─▒c─▒…)


Cevap :

Kahramanlar: Her iki metnin de kahraman─▒ aslan ve faredir.

Konu: Her iki metnin de konusu farenin kendisine iyili─či dokunan aslan─▒ d├╝┼čt├╝─č├╝ tuzaktan kurtarmas─▒d─▒r.

Bi├žim: Birinci metnin bi├žimi d├╝z yaz─▒, ikinci metnin bi├žimi ┼čiirdir.

Anlat─▒c─▒: Her iki metnin de anlat─▒c─▒s─▒ ├╝├ž├╝nc├╝ ┼čah─▒st─▒r.

Ana Fikir: Her iki metnin de ana fikri ÔÇť─░yilik yapan, iyilik bulur.ÔÇŁ


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 38 Cevaplar─▒


6. ETK─░NL─░K


a) Ara┼čt─▒rd─▒─č─▒n─▒z fabl ├Ârneklerinden en be─čendi─činizi a┼ča─č─▒daki maddelere dikkat ederek anlat─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “Ara┼čt─▒rd─▒─č─▒n─▒z fabl ├Ârneklerinden en be─čendi─činizi a┼ča─č─▒daki maddelere dikkat ederek anlat─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Fare ile Deve

Bir g├╝n kendini be─čenmi┼č bir fare ve al├žak g├Ân├╝ll├╝ bir deve arkada┼č olmu┼č nokta fare de benim bu halinden faydalanarak devenin yollar─▒n─▒ eline al─▒r ve nereye gitse ona k─▒lavuzluk edermi┼č.

Ormandakiler bu kadar b├╝y├╝k bir devenin k├╝├ž├╝c├╝k bir farenin akl─▒na uydu─čunu g├Âr├╝nce ├žok hayret etmi┼čler nokta ancak deve arkada┼č─▒n─▒n kalbini k─▒rmamak i├žin ne derse yap─▒yormu┼č ve fare bu durumda olduk├ža memnunmu┼č.

Fare kocaman deveyi istedi─či yere g├Ât├╝rd├╝─č├╝ i├žin kibirleniyormu┼č ve bu devenin dikkatini ├žekecek kadar ├žok olmaya ba┼člam─▒┼č. Farenin bu hava atmas─▒na deve g├╝zel bir ders vermek istemi┼č ve onun ehlinin kenar─▒na getirmi┼č. Suyu g├Âren farenin ayaklar─▒ kilitlenmi┼č ve deveye seslenmi┼č.

Deve ise onu ├Âverek kendisine kadar uzak etmesi gerekti─čini s├Âylemi┼č.

Fare korktu─čunu s├Âylese de deve suyun ├žok derin olmad─▒─č─▒n─▒ ve dizlerine kadar geldi─čini s├Âylemi┼č. Fare ise devenin bir dev gibi oldu─čunu kendisinin ise k├╝├ž├╝c├╝k oldu─čunu deveye s├Âylemi┼č.

Deve de o zaman bir daha bu ┼čekilde k├╝stahl─▒k etmemesi gerekti─čini ve develerle, devlerle bu ├Âl├ž├╝lmesi gerekti─čini kendisine s├Âylemi┼č.

Fare yapm─▒┼č oldu─ču hatay─▒ anlayarak bu hatas─▒ndan geri d├Ânm├╝┼č ve bir daha b├Âyle kibirlenmemi┼č.


b) Arkada┼č─▒n─▒z─▒n s├Âzl├╝ sunum performans─▒n─▒ a┼ča─č─▒daki formda verilen maddelere g├Âre de─čerlendiriniz.


Cevap :

8. S─▒n─▒f T├╝rk├že Meb Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 38 Cevaplar─▒

”8. S─▒n─▒f T├╝rk├že MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 38 Cevaplar─▒”


7. ETK─░NL─░K


a) A┼ča─č─▒daki de─čerler a─čac─▒ndan istedi─činiz bir de─čeri se├žiniz.


“8. S─▒n─▒f T├╝rk├že MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 38 Cevaplar─▒”


8. S─▒n─▒f T├╝rk├že MEB Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 39 Cevaplar─▒


b) Se├žti─činiz de─čerle ilgili ├Âyk├╝leyici bir metin yaz─▒n─▒z. A┼ča─č─▒daki yaz─▒ tasla─č─▒n─▒ doldurup yaz─▒n─▒za uygun bir ba┼čl─▒k koymay─▒ unutmay─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “Se├žti─činiz de─čerle ilgili ├Âyk├╝leyici bir metin yaz─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Yaz─▒n─▒n Konusu : Yetenekli Mehmet’ in dram─▒ ve ke┼čfi

Yaz─▒n─▒n Ana Fikri : Yetenekler k├Ârerebilir ve ortaya ├ž─▒kar─▒l─▒rsa ilerletilebilir.

Mehmet Ve ├ľ─čretmeni

Serim B├Âl├╝m├╝ :

Mehmet’ in babas─▒ sert annesi ise kendi halinde bir kad─▒nd─▒. Mehmet derslerinde ba┼čar─▒l─▒ olmas─▒na ra─čmen ├žok dalg─▒n e i├žine kapan─▒k bir ├žocuktu. Babas─▒n─▒n sertli─činden ve annesinin ilgisizli─činden kendi ba┼čar─▒lar─▒n─▒ fark edemiyordu.

D├╝─č├╝m B├Âl├╝m├╝ :

Mehmet zaman i├žerisinde dersleri anlayabilmesine ra─čmen heyecan─▒ sebebiyle derslerinde ba┼čar─▒s─▒z olmaya ve akl─▒n derslere verememeye ba┼člam─▒┼čt─▒. Ona destek ├ž─▒k─▒lmas─▒ gerekirken dersleri k├Ât├╝le┼čtik├že babas─▒ndan ve annesinden daha ├žok tepki ve sertlik al─▒yor b├Âylece daha da b├╝y├╝k bir korku i├žerisinde ba┼čar─▒s─▒zl─▒─ča art─▒yordu.

Kendisine verilen cezalar bir ┼čey ifade etmemi┼č sadece anla┼č─▒lmas─▒ ve sevgiyle elinden tutulmas─▒ gerekti─čini kimse anlayamam─▒┼čt─▒.

Bir g├╝n ba┼čka bir s─▒n─▒f ├Â─čretmeni Mehmet’in teneff├╝ste ├╝st s─▒n─▒flar─▒n daha ├Ânce ├ž├Âzm├╝┼č oldu─ču sorular─▒ ├ž├Âzd├╝─č├╝n├╝ ve bunlar─▒ anlayabildi─čini fark etti.

Mehmet’i kendi s─▒n─▒f─▒n─▒ almay─▒ teklif etti ve Mehmet ile ├Âzel olarak ilgilendi.

Mehmet’in zekas─▒ kar┼č─▒s─▒nda hayrete d├╝┼čm├╝┼č ve bu yetenekli ├žocu─čun zayi olmamas─▒ i├žin ona sevgi ve merhametle yakla┼čm─▒┼čt─▒.

Ailesine Mehmet’in bu ba┼čar─▒s─▒n─▒ ├žok ┼ča┼č─▒rm─▒┼č ve┬á ├Â─čretmeni kendileriyle konu┼čarak yapm─▒┼č olduklar─▒ davran─▒┼člar─▒n ├žocu─čun ├╝zerinde k├Ât├╝ etki meydana getirdi─čini ifade etmi┼čti.

Ailesi bunu kabul etmek istemese de zaman i├žerisinde Mehmet’in ne kadar de─či┼čti─čini g├Ârm├╝┼č ve bu ba┼čar─▒ onlar─▒n da ho┼čuna gitti─či i├žin kendi davran─▒┼člar─▒n─▒ d├╝zeltmeye ba┼člam─▒┼člard─▒.

├ç├Âz├╝m B├Âl├╝m├╝ :

Mehmet fark edilmeyen ve zayi olan bir├žok yetene─čin sesi olmu┼č iyi bir doktor olarak ├žocuklar─▒n elinden tutmaya ve onlara destek olmaya ├Âlene kadar devam etmi┼čtir.

─░┼čte bir yetenek bu ┼čekilde geli┼čtirilebilir ve e─čer kendisini elinden tutacak biri olmazsa hat─▒rlamayacak ┼čekilde zayi olabilir.



 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!