Ana Sayfa > 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı > 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 34-35-36-37-38-39 MEB Yayınları

Türkçe Öğretmeni
Binbaşı
Konular1970
Cevaplar0

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kedi ile Fare Dinleme Metni Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 34, 35, 36, 37, 38, 39


8. Sınıf Türkçe Kitabı Kedi ile Fare Dinleme Metni Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 34-35-36-37-38-39


Hazırlık Çalışmaları


1. Dostlarınızın hangi özelliklere sahip olmalarını istersiniz?


Kısa Cevap : “Dostlarınızın hangi özelliklere sahip olmalarını istersiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dostlarımın yalan söylemeyen ve dürüst insanlar olmasını tercih ederim.

Yalan söyleyen insanlar eğer başkalarına yalan söylüyorlarsa mutlaka bir gün bana da yalan söyleyeceklerdir. Yalanın olduğu ve dürüstlüğün olmadığı bir arkadaşlıkta ise güven ortamı oluşmaz.

Halbuki bir arkadaşlık güven üzerinde kurulmalıdır ki devamı sağlam olarak inşa edilebilsin.

Ayrıca dostlarımın vefalı yani beni bırakmayan, iyi ve kötü günlerimde bana destek çıkarak yanımda olan kişiler olmasını isterim.

Çünkü insan hem mutlu günlerinde mutluluğunu paylaşmak, sıkıntılı zamanlarında ise başını koyabileceği bir omuz ve dertleşebileceği bir insan arar. Bu yüzden dostlarımın bu özelliklere sahip olması benim için çok önemlidir.

Ayrıca dostlarımın merhametli olması da benim için önemlidir. Çünkü merhamete olmayan bir insan en yakınındakine bile canı sıkıldığında korkmadan zarar verebilir. Merhametli bir insan ise aranız ne kadar bozulursa bozulsun ister iyi ister kötü zamanlarda size zararı dokunmayacaktır.

Bu yüzden dostlarımın arkadaşlarımızın sağlam ve güvenilir olması için en güzel ahlaki özelliklere sahip olmasını tercih ederim.


2. Zor durumda kalan birine yardım ettiniz mi? Anlatınız.


Kısa Cevap : “Zor durumda kalan birine yardım ettiniz mi? Anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Daha önce büyük ve küçük çapta zor durumda kalan birilerine yardım ettiğim oldu.

Hastanede kimliğini düşürdüğünü anladığım bir kimseye kimliğine ulaştırdım.

Kendisi henüz durumu fark etmese de kimliğini kaybetmeden ona ulaştırarak aslında ona büyük bir kolaylık ve yardımda bulunmuş oldum.

Diğer bir anım ise komşum ve bebeği ile ilgilidir. Komşumuzun bebeği bazen gazdan bazen de yeşil sebebiyle çok ağladığı için annesi zor duruma düşebiliyor.

Ara ara evlerine giderek kızını oynatıyorum veya bizim eve çıkararak onunla bir süre vakit geçiriyorum.

Kısa bir süreliğine çocuğa baksam da annesi bundan büyük mutluluk duyuyor ve böylece hem işlerini halledebiliyor hem de kendisine kısa bir zaman da olsa alan açabiliyor.

Bence küçük bebeği olan kadınlara herkes yardımda bulunmalı ve onların çocuklarını rahatlıkla yetiştirebilmeleri için destek olmalıdır.

Zor durumda kalan bir insana yardım ettiğin bir başka hanım ise şöyledir.

Görme engelli bir kişi karşıdan karşıya geçmeye çalışıyor ancak arabaların hızı sebebiyle endişeleniyordu.

Yollarımıza trafik işaretleri ve ışığı olmasına rağmen bir yandan araçlar dursada hemen diğer tarafın ışığı yanıyor ve sağlıklı olan insanları bile zorluyordu.

Önce bu kişinin yanına yaklaştım ve ona yardım etmek istediğimi söyledim. Yardıma kabul edince onu karşıdan karşıya geçirdim ve bana çok teşekkür etti.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Anlamı verilen sözcük ve sözcük gruplarını bulunuz. Boşluklara uygun harfleri yerleştiriniz. Bu sözcük ve sözcük gruplarını anlamına uygun cümlelerde kullanınız.


1.  Yenilgi.

Cevap : HEZİMET

Cümlem:

  1. Savaş büyük bir hezimet ile bitmişti.
  2. Bu hezimetin ardından zor toparlanırız.
  3. Olayın böyle bir hezimet ile biteceği belliydi.
  4. Yenilen taraf öyle bir hezimete uğramıştı ki…
  5. Bu hezimet artık tarihe geçer.

2. Çevresinde olup bitenlerin farkına varmayan, sezmeyen (kimse), gözü bağlı, bilgisiz, aymaz.

Cevap : GAFİL

Cümlem:

  1. Beni gafil avladın.
  2. Sakın seni gafil avlamasın.
  3. İnsan bazen gafil olup bir anda yanılabiliyor.
  4. Çok akıllı insanlar bile bazen çok gafil davranabiliyor.
  5. Bu konuda nasıl bu kadar gafil davranabildin, anlayamıyorum.

3. Sıçrayarak yakın bir yere doğru koşmak.

Cevap : SEĞİRTMEK

Cümlem:

  1. Seğirterek yürümeyi bırak düşeceksin.
  2. Seğirte seğirte yanıma kadar geldi.
  3. Seğirterek sınıftan çıktı ve okulun kapısına doğru koşmaya başladı.
  4. Zamanın daraldığını anlayınca seğirterek yürümeye başladı.
  5. Seğirterek yürüyeceğine, zamanında yola çıksaydın.

4.Çırpınmak, tepinmek, kımıldanmak.

Cevap : DEBELENMEK

Cümlem:

  1. Hayvan can verene kadar çok debelenmişti.
  2. Çocuklar ne yapsın debelenip duruyorlar.
  3. Debelenip duracağına kalk da bir işin ucundan tut.
  4. Bütün gün debelenip uyuyacak mısın?
  5. Debelenmekle bir başarıya ulaşılmaz.

5.Bir şeyden veya bir kimseden yana olma, aleyh karşıtı.

Cevap : LEH

Cümlem:

  1. Olaylar onun lehine gelişiyor.
  2. İster lehime ister aleyhime olsun bunu yapacağım.
  3. Lehine sandın ama aleyhine oldu.
  4. Lehine çalışırken aleyhine neler kaybettirdin.
  5. Senin lehine çalıştığımı anlamıyor musun?

6. Vücutta görülen gevşeklik, ağırlık, tembellik

Cevap : REHAVET

Cümlem:

  1. Daha başarıya ulaşmadan bu kadar rehavete kapılmamalıyız.
  2. Daha sonuç gelmeden insanları büyük bir rehavet kapladı bile.
  3. Rehavete kapılırsak kaybederiz unutmayın.
  4. Ne kadar güçlü olursan ol rehavete kapılırsan kaybedersin.
  5. Haydi arkadaşlar! Kimseyle rehavete kapılmasın.

7. Birdenbire ortaya çıkan tehlikeli durum.

Cevap : BADİRE

Cümlem:

  1. Biz buraya gelene kadar ne badireler atlattık.
  2. Ne badireler atlattık sorma.
  3. Bu kadar badire atlattıktan sonra asla vazgeçmem.
  4. Sen de bana dediler atlattın , bundan mı vazgeçeceksin.
  5. Bu kadar badire atlattıktan sonra sakın vazgeçme.

8. Alayı andıran, alaya benzeyen, alay gibi, alayımsı.

Cevap : ALAYSI

Cümlem:

  1. Alaysı ifadelerle benimle konuşmaktan vazgeç.
  2. Yüzünde alaysı bir ifade bana bakıp gülüyor.
  3. Alaysı ifadelerden hiç hoşlanmadığımı belirtmek isterim.
  4. Bir de yüzünde alaysı bir ifade vardı.
  5. Alaysı ifadelerle cevap veriyordu.

9. İnanç ve düşüncesini değiştiren, sözüne güvenilmeyen, caygın, kaypak (kimse).

Cevap : DÖNEK

Cümlem:

  1. Sen tam bir döneksin.
  2. Dönek insanlardan hiç hoşlanmam.
  3. Sorma tam bir dönek çıktı.
  4. Ben bir dönek değilim.
  5. Bu yaptıklarından sonra ona dönek desem yeri değil mi?

10. Bir anlaşma, sözleşme veya isteğin yerine getirilmesini sağlamak için bir kimseyi alıkoymak.

Cevap :REHİN ALMAK

Cümlem:

  1. Hırsız bankada bulunan kişilere rehin almıştı.
  2. Rehin alınan insanları kurtarma görevi polislere düşmüştü.
  3. Kız rehin alındıktan sonra psikolojisi bozuldu.
  4. Suçlu kaçabilmek için orada bulunan kızı rehin aldı.
  5. Rehin alınan insanlar kurtulunca sevinçten gözyaşlarına boğdular.

11. Bir duyguyu bir düşünceyi aşılamak.

Cevap : TELKİN ETMEK

Cümlem:

  1. Çocuğuma bu düşünceleri telkin etmeni istemiyorum.
  2. Telkin ettiği şu yanlış düşüncelere bakar mısın.
  3. İyi olanı telkin telkin etse neyse diyeceğim.
  4. Durmadan tersinde bulunmuş ki aklı böyle karışmış.
  5. İnsanlar birbirlerine iyi şeyleri telkin etse ne olurdu ki.

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları


2. ETKİNLİK


“Kedi ile Fare” metninden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.


1. Dinlediğiniz metinde kedinin başına nasıl bir olay gelmiştir? Açıklayınız.


Cevap :

Dinlediğim metinde kedinin başına avcının kurduğu tuzağa düşmek gelmiştir.


2. Fare, içinde bulunduğu sıkıntılı duruma nasıl bir çözüm bulmuştur? Farenin bu tavrına örnek bir atasözü söyleyiniz.


Cevap :

Fare, içinde bulunduğu sıkıntılı duruma kediden yardım isteyerek çözüm bulmuştur. Farenin bu tavrına örnek atasözü ” Denize düşen yılana sarılır” olabilir.


3. “Çarçabuk dostluklar güven telkin etmez.” sözünden ne anlıyorsunuz? Siz bu görüşe katılıyor musunuz?


Kısa Cevap : ““Çarçabuk dostluklar güven telkin etmez.” sözünden ne anlıyorsunuz? Siz bu görüşe katılıyor musunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Çarçabuk dostluklar Güven telkin etmez.” Sözünden çıkar ve hızlı kurulan arkadaşlıkların temeli sağlam olmadıkça devam etmeyeceğini anlıyorum. Ben de bir görüşe katılıyorum.

Çünkü herkes arkadaş olabilir ancak dostluk çok farklı bir kavramdır . Ben böyle düşünüyorum.

İnsan bir dostu kıracağı zaman bunu hızla yapmamalı ve zaman içerisinde birbirine şans vermelidir. Küçük hatalar olsa da güveni sarsılacak derecede büyük hatalar olmadıkça bence arkadaşlıklar zaman içerisinde dostluğa dönüşebilir.

Ancak yeni tanışmış olduğun birine emen dost olmak ileride büyük Hayal kırıklıkları meydana getirebilir.

Bunun için ostlar biraz zaman vermeli ve zaman içerisinde insanların birbirine tanıyarak birbirine yakınlaşması beklenilmelidir.

Zamanla oluşan dostluk, zaman zaman küçük kırgınlıklar arkadaşlığı daha çok güçlendirecek ve dostluk asıl o zaman oluşacaktır.

Tanımadığımız bir insanla kurulan dostluk ise güven vermez çünkü en küçük bir yerden kırılmaya ve büyük hayal kırıklıkları ile ihanetin yolunu açmaktadır.

Bu yüzden arkadaş olunabilir ancak dostluğun çabukluğa getirilmemesi gerektiğini düşünenlerdenim.


4. Sizce fare ve kedi, toplumdaki hangi kişilik özelliğine sahip insanları temsil etmektedirler?


Kısa Cevap : “Sizce fare ve kedi, toplumdaki hangi kişilik özelliğine sahip insanları temsil etmektedirler?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bence fare toplumda dara düştüğü zaman aklını kullanan ve  çıkış yolunu bulan Zeki insanları temsil etmektedir.

Zeki insanlar kendilerini tehlikeye atmadan ve dikkatli bir şekilde gerektiği zaman normalde kendisine yardım etmeyecek ve düşmanı olan bir kişiden bile faydalanmayı bilirler.

Fare daha sonra da tersini davranmış ve böylece zekasını ve aklında bir kez daha göstererek hem canını kurtarmış hem de ileride kendisine yine fayda sağlayabilecek bir dostluğun temellerini atmıştır.

Kedi ve fare ise toplumda çıkar üzerine arkadaşlık Kuran ve çıkarları bitene kadar dost olan insanları temsil etmektedir.

Fare de dara düştüğü zaman gurur yapmayarak ve aklını kullanarak düşmanından bile yardım isteyebilen insanları temsil etmektedir.


5. Dinlediğiniz metinde olay nasıl sonuçlanmıştır? Bu sonuç hakkında ne düşünüyorsunuz?


Cevap :

Dinlediğim metinde fare, düşmanı olan kedinin yardımı ile tuzaktan kurtulmuştur. Ancak kedi fare ile arkadaşlık kurmak istese de far bunun mümkün olmadığını söyleyerek reddetmiştir. Bu sonucun çok mantıklı ve isabetli olduğunu düşünüyorum. Çünkü kedi ile farenin dost olması mümkün değildir.


3. ETKİNLİK


Soru : “Kedi ile Fare” metninin konusunu ve ana fikrini bulunuz.


Cevap :

“Kedi ile Fare” Metnin Konu : Bir ve fare ve kedinin başından geçenlerdir. Dostluk ve güven konusunu işlemiştir.

“Kedi ile Fare” Metnin  Ana Fikir : Çıkar amaçlı kurulan dostlukların eski düşmanları uzun süre dost etmeyeceğidir.


4. ETKİNLİK


Soru : “Kedi ile Fare” metnini özetleyiniz.


Kısa Cevap : ““Kedi ile Fare” metnini özetleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Fare ve kedinin yaşamış olduğu bu ormanda sık sık Avcılar gelir ve vahşi hayvanları avlarlardı.

Kedi bir gün dikkat etmeyerek avucunu kurmuş olduğu tuzağa düşmüş ve çaresiz bir şekilde ne yapacağını şaşırmıştı.

Fare mi büyük düşmanının tuzak içinde olduğunu görünce sevinmiş ancak kendisini yakalamak için gelen bir gelincik ve tepesinde onu yakalamak için bekleyen baykuşu fark etmiştir.

Bulurum lan kurtulmak için kedi ile anlaşma yapmaya karar vermiş ve kediyi ikna ederek dikkatli bir şekilde kedinin düşmüş olduğu tuzağa kemirerek kediyi kurtarmıştır.

Farenin kedinin yanına geldiğini gören baykuş ve gelincik ise kedinin fareye yaklaştığını görmüş ve ümitlerini keserek fareden uzaklaşmıştır.

Onlar kedinin fareyi yiyeceğini düşündükleri için böyle davranmışlardır.

Kedi ve fare içine düşmüş olduğu sıkıntılardan kurtulmuş ve kedi fareye Sevgi besleyerek ona dost olmayı teklif etmiştir.

Çocuk akıllı olduğu için kediyi kurtarırken bile kendini güvende tutmuş ve çıkar amaçlı kurulan dostlukların uzun sürmeyeceğini ifade ederek kedinin yapmış olduğu bu teklifi reddetmiştir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda La Fontaine’nin (La Fonten) “Aslan ile Fare” fablının farklı çevirileri verilmiştir. Metinleri okuyunuz. Okuduğunuz iki farklı çeviriyi karşılaştırınız. (Kahramanlar, konu, biçim, anlatıcı…)


Cevap :

Kahramanlar: Her iki metnin de kahramanı aslan ve faredir.

Konu: Her iki metnin de konusu farenin kendisine iyiliği dokunan aslanı düştüğü tuzaktan kurtarmasıdır.

Biçim: Birinci metnin biçimi düz yazı, ikinci metnin biçimi şiirdir.

Anlatıcı: Her iki metnin de anlatıcısı üçüncü şahıstır.

Ana Fikir: Her iki metnin de ana fikri “İyilik yapan, iyilik bulur.”


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları


6. ETKİNLİK


a) Araştırdığınız fabl örneklerinden en beğendiğinizi aşağıdaki maddelere dikkat ederek anlatınız.


Kısa Cevap : “Araştırdığınız fabl örneklerinden en beğendiğinizi aşağıdaki maddelere dikkat ederek anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Fare ile Deve

Bir gün kendini beğenmiş bir fare ve alçak gönüllü bir deve arkadaş olmuş nokta fare de benim bu halinden faydalanarak devenin yollarını eline alır ve nereye gitse ona kılavuzluk edermiş.

Ormandakiler bu kadar büyük bir devenin küçücük bir farenin aklına uyduğunu görünce çok hayret etmişler nokta ancak deve arkadaşının kalbini kırmamak için ne derse yapıyormuş ve fare bu durumda oldukça memnunmuş.

Fare kocaman deveyi istediği yere götürdüğü için kibirleniyormuş ve bu devenin dikkatini çekecek kadar çok olmaya başlamış. Farenin bu hava atmasına deve güzel bir ders vermek istemiş ve onun ehlinin kenarına getirmiş. Suyu gören farenin ayakları kilitlenmiş ve deveye seslenmiş.

Deve ise onu överek kendisine kadar uzak etmesi gerektiğini söylemiş.

Fare korktuğunu söylese de deve suyun çok derin olmadığını ve dizlerine kadar geldiğini söylemiş. Fare ise devenin bir dev gibi olduğunu kendisinin ise küçücük olduğunu deveye söylemiş.

Deve de o zaman bir daha bu şekilde küstahlık etmemesi gerektiğini ve develerle, devlerle bu ölçülmesi gerektiğini kendisine söylemiş.

Fare yapmış olduğu hatayı anlayarak bu hatasından geri dönmüş ve bir daha böyle kibirlenmemiş.


b) Arkadaşınızın sözlü sunum performansını aşağıdaki formda verilen maddelere göre değerlendiriniz.


Cevap :

8. Sınıf Türkçe Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları

”8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları”


7. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki değerler ağacından istediğiniz bir değeri seçiniz.


“8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları”


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları


b) Seçtiğiniz değerle ilgili öyküleyici bir metin yazınız. Aşağıdaki yazı taslağını doldurup yazınıza uygun bir başlık koymayı unutmayınız.


Kısa Cevap : “Seçtiğiniz değerle ilgili öyküleyici bir metin yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yazının Konusu : Yetenekli Mehmet’ in dramı ve keşfi

Yazının Ana Fikri : Yetenekler körerebilir ve ortaya çıkarılırsa ilerletilebilir.

Mehmet Ve Öğretmeni

Serim Bölümü :

Mehmet’ in babası sert annesi ise kendi halinde bir kadındı. Mehmet derslerinde başarılı olmasına rağmen çok dalgın e içine kapanık bir çocuktu. Babasının sertliğinden ve annesinin ilgisizliğinden kendi başarılarını fark edemiyordu.

Düğüm Bölümü :

Mehmet zaman içerisinde dersleri anlayabilmesine rağmen heyecanı sebebiyle derslerinde başarısız olmaya ve aklın derslere verememeye başlamıştı. Ona destek çıkılması gerekirken dersleri kötüleştikçe babasından ve annesinden daha çok tepki ve sertlik alıyor böylece daha da büyük bir korku içerisinde başarısızlığa artıyordu.

Kendisine verilen cezalar bir şey ifade etmemiş sadece anlaşılması ve sevgiyle elinden tutulması gerektiğini kimse anlayamamıştı.

Bir gün başka bir sınıf öğretmeni Mehmet’in teneffüste üst sınıfların daha önce çözmüş olduğu soruları çözdüğünü ve bunları anlayabildiğini fark etti.

Mehmet’i kendi sınıfını almayı teklif etti ve Mehmet ile özel olarak ilgilendi.

Mehmet’in zekası karşısında hayrete düşmüş ve bu yetenekli çocuğun zayi olmaması için ona sevgi ve merhametle yaklaşmıştı.

Ailesine Mehmet’in bu başarısını çok şaşırmış ve  öğretmeni kendileriyle konuşarak yapmış oldukları davranışların çocuğun üzerinde kötü etki meydana getirdiğini ifade etmişti.

Ailesi bunu kabul etmek istemese de zaman içerisinde Mehmet’in ne kadar değiştiğini görmüş ve bu başarı onların da hoşuna gittiği için kendi davranışlarını düzeltmeye başlamışlardı.

Çözüm Bölümü :

Mehmet fark edilmeyen ve zayi olan birçok yeteneğin sesi olmuş iyi bir doktor olarak çocukların elinden tutmaya ve onlara destek olmaya ölene kadar devam etmiştir.

İşte bir yetenek bu şekilde geliştirilebilir ve eğer kendisini elinden tutacak biri olmazsa hatırlamayacak şekilde zayi olabilir.



 

Our Score
Profile Photo
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!