4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 24-25-26-27 SÖZCÜ Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı 1. Ünite Neler Öğrendik? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 24, 25, 26, 27


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Neler Öğrendik? Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 24-25-26-27 SÖZCÜ Yayıncılık”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 24-25-26-27 


1. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere kutudan seçeceğimiz uygun kelimeleri yazalım.


Cevap :

a. Dünya’nın kendi etrafında dönüşü 24 saat sürer.

b. Dünya, kendi etrafında Batıdan doğuya doğru döner.

c. Dünya’nın kendi etrafında dönme hareketi yapmasıyla Gece ve gündüz oluşur.

ç. Dünya’nın Güneş etrafındaki dolanma hareketi 365 gün 6 saat sürer.

d. Dünya’nın Güneş etrafında dolanma hareketi yapmasıyla Mevsimler oluşur.


2. Dünya’nın günlük ve yıllık hareketleri hakkında öğrendiklerimizi aşağıya cümleler hâlinde yazalım.


Kısa Cevap :

Dünya, günlük olarak kendi ekseni etrafında döner ve yıllık olarak Güneş etrafında döner.

Uzun Cevap :

Dünya’nın hareketleri, günlük ve yıllık olmak üzere iki ana hareketten oluşur. Günlük hareket, Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönmesidir ve bu hareketi 24 saatte tamamlar. Bu dönüş hareketi, gece ve gündüzün oluşmasına neden olur. Dünya’nın ekseni eğik olduğu için, Güneş ışınları yıl boyunca farklı açılarda gelir ve bu durum mevsimlerin oluşumuna yol açar.

Yıllık hareket ise, Dünya’nın Güneş etrafında yaptığı dönüş hareketidir. Bu hareket, yaklaşık 365,25 gün sürer ve yılın mevsimlerinin değişmesine neden olur. Dünya’nın yörüngesi eliptik olduğundan, Güneş’e en yakın olduğu nokta (perihel) ile en uzak olduğu nokta (afhel) arasında farklar vardır. Bu hareket, aynı zamanda mevsimlerin farklı sıcaklık ve iklim koşullarını oluşturur. Dünya’nın eksen eğikliği ve bu yörünge hareketi, yılın farklı dönemlerinde farklı bölgelerde mevsimlerin yaşanmasına sebep olur.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 25 Cevapları


1. Ünite Uygulamalı Bilim 


“Yer kabuğu ve Dünya’mızın Hareketleri” ünitemizde öğrendiklerimizle ilgili günlük hayattan bir problemi ya da ihtiyacı belirleyelim. Belirlediğimiz problem ya da ihtiyaç;

a) Günlük hayatta kullandığımız veya karşılaştığımız araç, nesne ya da sistemleri geliştirmeye, yani ürün ortaya çıkarmaya yönelik olmalıdır.

b) Malzeme, zaman ve maliyet kriterleri açısından uygun olmalıdır.

Soru : Belirlediğimiz problemi ya da ihtiyacı aşağıda verilen boşluğa yazalım.


Cevap :

Şehirlerde, yer kabuğunun hareketleri sonucu meydana gelen depremler, binaların ve altyapıların hasar görmesine neden olmaktadır. Bu durumu azaltmak amacıyla deprem izolatörleri veya sismik izolatörlerin geliştirilmesi gerekmektedir.


Soru : Problemin çözümüne dair alternatif çözüm yollarını araştıralım. Bulduğumuz çözüm önerilerini aşağıda verilen boşluğa yazalım. İhtiyacımız olursa defterimize daha fazla satır ekleyebiliriz.


Cevap :

  • Çözüm önerisi : Deprem izolatörleri tasarımı
    • Depremin titreşimlerini absorbe eden ve binaların yerinden oynayarak hasar görmesini engelleyen sismik izolatörlerin geliştirilmesi.
  • Çözüm önerisi : Yüksek dayanıklı yapı malzemeleri kullanımı
    • Binaların yapımında kullanılan beton, çelik ve diğer yapı malzemelerinin sismik dayanıklılığını artıran malzemelerin kullanılması.
  • Çözüm önerisi : Akıllı bina teknolojileri
    • Deprem anında bina hareketlerini algılayarak otomatik olarak stabil hale getiren ve titreşimi azaltan sensör ve motor sistemlerinin entegrasyonu.

Soru : Bulduğumuz çözüm yollarını karşılaştıralım. Malzeme, zaman ve maliyet kriterleri açısından en uygun olanını belirleyelim. Seçtiğimiz çözüm önerisini aşağıdaki boşluğa yazalım.


Cevap :

Seçilen Çözüm Önerisi : Deprem izolatörleri tasarımı


Soru : Seçtiğimiz çözüme yönelik planlama yapalım. Ürünümüzün tasarımını ve sunumunu okul ortamında gerçekleştirelim. Ürün geliştirme aşamasında birçok deneme yapalım. Denemelerimiz sonucunda elde ettiğimiz verilerimiz ile gözlem sonuçlarımızı aşağıda verilen tabloya benzer bir tablo oluşturarak kaydedelim.


Cevap :

“4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 24-25-26-27 Cevapları”

Deneme sonuçlarına göre, Polimer ve Kevlar karışımı malzeme ile yapılan izolatörlerin en iyi sonucu verdiği gözlemlendi. Bu malzeme, yüksek titreşimleri etkili bir şekilde absorbe ederek binanın zarar görmesini engelledi. Bu çözüm önerisi, malzeme, zaman ve maliyet açısından en uygun seçenek olarak belirlendi.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57 SÖZCÜ Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Mıknatısların Uyguladığı Kuvvet  Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54, 55, 56, 57, 58


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mıknatısların Uyguladığı Kuvvet Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57 SÖZCÜ Yayıncılık”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları Sayfa 53-54-55-56-57-58


1. Cisimleri hareket ettirebilmek için temas etmek zorunda mıyız? Dokunmadan hareket ettirebileceğimiz cisimler de vardır. Sizce cisimleri dokunmadan hareket ettiren etki nedir? Düşünelim.


Cevap :

Cisimleri dokunmadan hareket ettiren etki, elektromanyetik alanlar, yerçekimi, manyetik alanlar ve diğer kuvvetler olabilir. Örneğin, manyetik alanlar metal cisimleri itebilir veya çekebilir, yerçekimi ise gezegenleri ve diğer büyük cisimleri etkileyebilir. Ayrıca, ışık ve elektromanyetik dalgalar da cisimleri itebilir veya çekebilir. Bu tür kuvvetler, doğrudan temas olmadan etki yapabilir.


2. Her cisim temas gerekmeden hareket edebilir mi? Araştıralım. 


Cevap :

Hayır, her cisim temas gerekmeden hareket edemez. Ancak, elektromanyetik kuvvetler, yerçekimi, manyetizma ve ışık gibi etkenlerle dokunmadan hareket ettirilebilen cisimler vardır. Bu kuvvetler, doğrudan temas olmadan hareket veya etki oluşturabilir.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 54 Cevapları


4. Etkinlik Mıknatısı Tanıyorum 


Etkinliğin Amacı
Mıknatısı tanımak ve kutupları olduğunu fark etmek.
Neler Kullanacağız?
Bir tane mıknatıs, toplu iğneler.
Nasıl Yapacağız?
1. Mıknatısı elimize alalım ve inceleyelim. Mıknatısın fark ettiğimiz özelliklerini (şekli, rengi, ağırlığı, yapıldığı madde vb.) defterimize yazalım.
2. Daha sonra mıknatısın sırasıyla ortasını ve uçlarını toplu iğnelere yaklaştıralım.
3. Mıknatısın ortasının mı uçlarının mı toplu iğneleri daha iyi çektiğini gözlemleyelim.
4. Gözlem sonuçlarımızı sınıf arkadaşlarımızla paylaşalım.


1. Yaptığımız deneyde mıknatısın uçları mı ortası mı toplu iğneleri daha iyi çekti?


Cevap :

Yaptığınız deneyde mıknatısın uçları (kutupları), toplu iğneleri daha iyi çekti.


2. Mıknatısın uç kısımlarına ne isim verilir? Araştıralım. 


Cevap :

Mıknatısın uç kısımlarına “kutup” denir. Mıknatısın kuzey ucu ve güney ucu olarak iki kutbu bulunur. Bu kutuplar, mıknatısın manyetik alanını oluşturur ve birbirleriyle etkileşime girerler. Kuzey kutbu, manyetik alanın dışarı çıktığı, güney kutbu ise manyetik alanın içine girdiği noktadır.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 55 Cevapları


5. Etkinlik Mıknatıs Neleri Çeker? 


Etkinliğin Amacı
Mıknatısın hangi tür maddeler üzerinde etkili olduğunu öğrenmek.
Neler Kullanacağız?
Çelik makas, altın ya da gümüş yüzük, plastik bardak, paket lastiği, toplu iğne, porselen kap, tahta çubuk, cam bardak, alüminyum folyo, tebeşir parçası, taş, mıknatıs.
Nasıl Yapacağız?
1. Malzemelerimizi fotoğraftaki gibi hazırlayalım. Mıknatısı bütün cisimlere tek tek yaklaştıralım. Neler olduğunu gözlemleyelim.
2. Mıknatısın çektiği ve çekmediği cisimleri tablodaki yerine yazalım.


Cevap :

Çektiği Cisimler : Çelik makas, altın ya da gümüş yüzük, toplu iğne, mıknatıs.

Çekmediği Cisimler : Plastik bardak, paket lastiği, porselen kap, tahta çubuk, cam bardak, alüminyum folyo, tebeşir parçası, taş,


1. Mıknatıs tarafından hangi cisimler çekilmiştir? Sizce nedeni ne olabilir? 


Cevap :

Mıknatıs tarafından çekilen cisimler demir veya çelik gibi manyetik maddelerdir. Mıknatıs, bu cisimleri çekebilir çünkü manyetik etkileşime sahiptir.


2. Mıknatısın cisimleri çekmesi için onlara temas etmesi gerekti mi? 


Cevap :

Evet, mıknatısın cisimleri çekmesi için onlara temas etmesi gerekmektedir. Manyetik etkileşim temasla gerçekleşir. Cisimler mıknatısın manyetik alanına girdiğinde etkileşime girerler ve çekilirler.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 56 Cevapları


Soru : Mıknatısın yeni kullanım alanları da var mıdır? Varsa bu alanlar neler olabilir? Mıknatısın yeni kullanım alanları konusunda araştırma yapalım, araştırmalarımızın sonucunu ve fikirlerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.


Kısa Cevap :

Evet, mıknatısın yeni kullanım alanları var. Madde madde Öne çıkanlar:

  1. Sağlık: MRI cihazları.
  2. Enerji: Rüzgar türbinleri, dalga enerjisi sistemleri.
  3. Elektronik: Mikroelektronik devreler, nanoelektronik.
  4. Tıp: Manyetik terapiler, ilaç dağıtım sistemleri.
  5. Otonom Araçlar: Manyetik sensörler, motorlar.

Uzun Cevap :

Evet, mıknatısın kullanım alanları sürekli genişlemektedir. Yeni kullanım alanlarından bazıları maddeler halinde şunlardır:

  1. Sağlık Teknolojileri: MRI (Manyetik Rezonans Görüntüleme) cihazlarında mıknatıslar kullanılır.
  2. Enerji: Yenilenebilir enerji sistemlerinde, özellikle rüzgar türbinlerinde ve dalga enerjisi sistemlerinde mıknatıslar önemli rol oynar.
  3. Elektronik: Mikroelektronik ve nanoelektronikte, manyetik malzemeler yeni devre ve cihazların geliştirilmesinde kullanılır.
  4. Tıp: Manyetik alan terapileri ve manyetik kontrollü ilaç dağıtım sistemleri gibi yenilikçi tıbbi uygulamalar geliştirilmektedir.
  5. Otonom Araçlar: Manyetik sensörler ve motorlar, sürücüsüz araçların navigasyon ve hareket sistemlerinde kullanılmaktadır.

Bu alanlar, mıknatısların manyetik özelliklerinin daha verimli ve yaratıcı şekillerde kullanılmasını sağlamaktadır.


Soru : Aşağıda gösterilen kutulara mıknatıslarla ilgili öğrendiğiniz özelliklerden 4 tanesini yazalım.


Cevap :

  • Mıknatıslar iki kutuplu (kuzey ve güney) olur.
  • Mıknatıslar benzer kutuplar birbirini iter, farklı kutuplar birbirini çeker.
  • Mıknatıslar metal nesneleri çekebilir.
  • Mıknatıslar manyetik alan oluşturur.

4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 57 Cevapları


“Kuvvetin Etkileri” ünitemizde öğrendiklerimizle ilgili günlük hayattan bir problemi ya da ihtiyacı belirleyelim. Belirlediğimiz problem ya da ihtiyaç;

a) Günlük hayatta kullandığımız veya karşılaştığımız araç, nesne ya da sistemleri geliştirmeye, yani ürün ortaya çıkarmaya yönelik olmalıdır.
b) Malzeme, zaman ve maliyet kriterleri açısından uygun olmalıdır.

Soru : Belirlediğimiz problemi ya da ihtiyacı aşağıda verilen boşluğa yazalım.


Cevap :

Evlerde ve ofislerde, kabloların karmaşasını ve dağınıklığını önlemek için pratik bir çözüm geliştirilmesi ihtiyacı.


Soru : Problemin çözümüne dair alternatif çözüm yollarını araştıralım. Bulduğumuz çözüm önerilerini aşağıda verilen boşluğa yazalım. İhtiyacımız olursa defterimize daha fazla satır ekleyebiliriz.


Cevap :

  1. Çözüm önerisi: Manyetik kablo tutucular kullanarak kabloları düzenlemek.
  2. Çözüm önerisi: Kabloları birbirine bağlayan, manyetik klipsler tasarlamak.
  3. Çözüm önerisi: Manyetik bantlar veya şeritler ile kabloları yerinde sabitlemek.

Soru : Bulduğumuz çözüm yollarını karşılaştıralım. Malzeme, zaman ve maliyet kriterleri açısından en uygun olanını belirleyelim. Seçtiğimiz çözüm önerisini aşağıdaki boşluğa yazalım.


Cevap :

Seçilen Çözüm Önerisi: Manyetik kablo tutucular kullanarak kabloları düzenlemek.


Soru : Seçtiğimiz çözüme yönelik planlama yapalım. Ürünümüzün tasarımını ve sunumunu okul ortamında gerçekleştirelim. Ürün geliştirme aşamasında birçok deneme yapalım. Denemelerimiz sonucunda elde ettiğimiz verilerimiz ile gözlem sonuçlarımızı aşağıda verilen tabloya benzer bir tablo oluşturarak kaydedelim.


Cevap :

Deneme No Kullanılan Malzeme Uygulama Yöntemi Gözlem Sonuçları
1 Manyetik bant, plastik Kabloları manyetik bandın üzerine yerleştirme Kablolar sabitleniyor, ancak yerinden çıkabiliyor.
2 Manyetik klips Klipsleri kablolara takma Klipsler kabloları düzgün tutuyor, sabitleme başarılı.
3 Manyetik tutucu, silikon Tutucuları masa kenarına monte etme Cihazlar masaya sabitlendi, daha düzenli bir görünüm.

Bu tabloyu, çeşitli denemeleri ve sonuçları kaydederek geliştirme sürecimizi takip edebiliriz.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 89 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Sonu Değerlendirme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 89


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Sonu Değerlendirme Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 89 MEB Yayınları”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 89 Cevapları


A. Aşağıdaki ifadelerin bazıları doğru, bazıları yanlıştır. Şemadaki bilgilerin doğru ya da yanlış olduğuna karar vererek ilerleyiniz. Ulaştığınız çıkışı işaretleyiniz. 


Cevap :

“4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları”

B. Aşağıdaki soruların yanıtlarını boş bırakılan alanlara yazınız. 


1. Mıknatısın yeni kullanım alanları ile ilgili neler düşünüyorsunuz?


Kısa Cevap :

Tabii, işte mıknatısların yeni kullanım alanları kısa ve madde madde:

  1. Tıp ve Sağlık Sektörü:
    • Manyetik Nano Parçacıklar: Hedeflenmiş ilaç taşıma.
    • Manyetik Biyosensörler: Erken hastalık teşhisi.
  2. Enerji Üretimi ve Depolama:
    • Manyetik Levitasyon (Maglev) Treni: Yüksek hızlı trenler.
    • Manyetik Soğutma: Enerji verimli soğutma sistemleri.
  3. Elektronik ve Bilgisayar Teknolojileri:
    • Manyetoresistif RAM (MRAM): Hızlı ve enerji verimli bellek.
    • Manyetik Şeritler ve Çipler: Güvenlik ve veri koruma.
  4. Yenilikçi Malzemeler ve Üretim Teknolojileri:
    • Manyetik Boyalar ve Kaplamalar: Elektronik cihazlarda estetik ve fonksiyonel yüzeyler.
    • Manyetik Montaj ve Üretim: Hassas montaj ve üretim süreçleri.
  5. Çevre ve Atık Yönetimi:
    • Manyetik Ayırma: Geri dönüşümde metal ayrıştırma.
    • Manyetik Temizlik Teknolojileri: Su ve toprak temizleme.

Uzun Cevap :

Mıknatısların geleneksel kullanım alanları elektrik motorları, jeneratörler, manyetik kapılar ve kompakt diskler gibi cihazlar olsa da, son yıllarda yeni ve inovatif kullanım alanları da keşfedilmektedir. İşte bazı dikkat çekici yeni kullanım alanları:

  1. Tıp ve Sağlık Sektörü:
    • Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRG): Mıknatısların en bilinen tıbbi kullanım alanlarından biridir. Ancak, yeni gelişmelerle birlikte daha küçük ve taşınabilir MRG cihazları geliştirilmektedir.
    • Manyetik Nano Parçacıklar: Kanser tedavisinde, ilaç taşıyıcı olarak kullanılarak hedeflenen bölgeye doğrudan ilaç iletimi sağlanmaktadır.
    • Manyetik Biyosensörler: Hastalıkların erken teşhisinde kullanılabilen hassas sensörler geliştirilmektedir.
  2. Enerji Üretimi ve Depolama:
    • Manyetik Levitasyon (Maglev) Treni: Sürtünmeyi minimize eden ve daha yüksek hızlara ulaşabilen trenlerdir. Bu teknoloji, ulaşım sektöründe devrim yaratmaktadır.
    • Manyetik Soğutma: Geleneksel kompresör bazlı soğutma yöntemlerine alternatif olarak, manyetik malzemeler kullanılarak daha enerji verimli soğutma sistemleri geliştirilmektedir.
  3. Elektronik ve Bilgisayar Teknolojileri:
    • Manyetoresistif RAM (MRAM): Verileri daha hızlı ve enerji verimli bir şekilde saklayabilen yeni nesil bellek teknolojisidir.
    • Manyetik Şeritler ve Çipler: Güvenlik ve veri koruma amaçlı kullanılan manyetik kartlar ve RFID çipler gibi uygulamalarda geliştirmeler yapılmaktadır.
  4. Yenilikçi Malzemeler ve Üretim Teknolojileri:
    • Manyetik Boyalar ve Kaplamalar: Elektronik cihazların yüzeylerine uygulanan manyetik boyalar, hem estetik hem de fonksiyonel özellikler kazandırabilir.
    • Manyetik Montaj ve Üretim: Özellikle robotik kollar ve otomasyon sistemlerinde, manyetik kuvvetler kullanılarak daha hassas montaj ve üretim süreçleri gerçekleştirilmektedir.
  5. Çevre ve Atık Yönetimi:
    • Manyetik Ayırma: Geri dönüşüm tesislerinde, metal ve diğer manyetik malzemelerin ayrıştırılmasında kullanılır.
    • Manyetik Temizlik Teknolojileri: Kirlenmiş su veya toprağın manyetik nanopartiküller kullanılarak temizlenmesi gibi çevre dostu çözümler geliştirilmiştir.

Bu yeni kullanım alanları, mıknatıs teknolojilerinin hayatımızın birçok alanında daha yaygın ve etkili bir şekilde kullanılabileceğini göstermektedir. Gelecekte, mıknatısların daha da inovatif ve yaratıcı şekillerde kullanılacağını öngörmek mümkündür.


2. Güçlü mıknatısların kullanıldığı elektrik motorlarına sahip taşıtlar, gelecekte hayatımızda neleri değiştirebilir?


Kısa Cevap :

Elbette, işte güçlü mıknatısların kullanıldığı elektrik motorlarına sahip taşıtların gelecekte hayatımızda yaratacağı değişiklikler, kısa ve madde madde:

  1. Çevre Dostu:
    • Azaltılmış sera gazı emisyonu.
    • Daha temiz hava ve düşük gürültü kirliliği.
  2. Enerji Verimliliği:
    • Daha yüksek enerji verimliliği.
    • Azaltılmış enerji tüketimi ve maliyetler.
  3. Ekonomik Avantajlar:
    • Düşük bakım maliyetleri.
    • Daha ucuz enerji ile çalışma.
  4. Gelişmiş Ulaşım:
    • Otonom sürüş teknolojileriyle entegrasyon.
    • Akıllı şebekeler ve V2G teknolojisi ile enerji yönetimi.
  5. Şehir Yaşamı:
    • Sessiz ve daha yaşanabilir şehirler.
    • İyileşmiş hava kalitesi ve sağlık.
  6. Yenilikçi Altyapı:
    • Artan şarj istasyonu ve enerji depolama gereksinimleri.
    • Araç paylaşım ve kiralama hizmetlerinde yenilik.

Uzun Cevap :

Güçlü mıknatısların kullanıldığı elektrik motorlarına sahip taşıtlar, gelecekte hayatımızda birçok önemli değişiklik yapabilir. İşte bu değişikliklerin bazıları:

  1. Çevre Dostu Ulaşım:
    • Düşük Emisyon: Elektrikli taşıtlar, fosil yakıtlı araçlara kıyasla daha az sera gazı yayarak hava kirliliğini azaltır.
    • Yenilenebilir Enerji Kullanımı: Elektrikli araçlar, güneş ve rüzgar enerjisi gibi yenilenebilir kaynaklarla şarj edilebilir, fosil yakıt bağımlılığını azaltır.
  2. Enerji Verimliliği:
    • Daha Yüksek Verim: Elektrik motorları, içten yanmalı motorlara göre daha verimlidir, yani aynı miktarda enerji ile daha uzun mesafe kat edilebilir.
    • Azaltılmış Enerji Tüketimi: Taşıtlarda kullanılan güçlü mıknatıslar, enerji kayıplarını minimize ederek enerji tüketimini azaltır.
  3. Ekonomik Avantajlar:
    • Düşük İşletme Maliyetleri: Elektrikli araçlar, daha az bakım gerektirir ve yakıt maliyetleri daha düşüktür.
    • Enerji Bağımsızlığı: Elektrikli taşıtlar, enerji kaynaklarının daha çeşitli ve yerel olmasına katkı sağlar.
  4. Ulaşımın Geleceği:
    • Otonom Araçlar: Elektrikli motorlar, otonom sürüş teknolojileri ile entegre edilerek daha güvenli ve verimli ulaşım çözümleri sunabilir.
    • Ulaşım Altyapısı: Elektrikli araçların yaygınlaşması, şarj istasyonları ve enerji depolama çözümleri gibi yeni altyapı ihtiyaçlarını doğurur.
  5. Şehir Planlaması ve Yaşam Kalitesi:
    • Daha Sessiz Şehirler: Elektrikli motorlar, içten yanmalı motorlara göre çok daha sessiz çalışır, bu da şehirlerde gürültü kirliliğini azaltır.
    • Gelişmiş Hava Kalitesi: Düşük emisyonlar sayesinde şehirlerde hava kalitesi iyileşir, halk sağlığı üzerinde olumlu etkiler yaratır.
  6. Yenilikçi Teknolojiler ve İş Modelleri:
    • Araç Paylaşım Hizmetleri: Elektrikli araçların yaygınlaşması, araç paylaşım ve kiralama hizmetlerinin daha sürdürülebilir hale gelmesine katkı sağlar.
    • Akıllı Şebekeler ve V2G Teknolojisi: Elektrikli araçlar, enerji şebekeleriyle entegre edilerek iki yönlü enerji akışı (vehicle-to-grid, V2G) sağlanabilir ve enerji depolama çözümlerine katkıda bulunabilir.

Bu değişiklikler, güçlü mıknatıslarla donatılmış elektrik motorlarına sahip taşıtların gelecekte ulaşım, enerji ve çevre konularında devrim niteliğinde etkiler yaratacağını göstermektedir.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 74-75-76 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kuvvetin Hızlandırıcı Etkisi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 74, 75, 76


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kuvvetin Hızlandırıcı Etkisi Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 74-75-76 MEB Yayınları”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 74-75-76


Soru : Boya kalemlerine uyguladığınız etkiyle harika resimler çizebilirsiniz. Sizce bu etki nasıl gerçekleşir?


Cevap :

Bu etki basınç ve hareketle gerçekleşir.


Soru : İtme ve çekme kuvvetlerinin günlük hayatta nerelerde kullanıldığını araştırınız. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Madde Madde İtme ve çekme kuvvetleri günlük hayatımızda sıkça kullanılır. İşte bazı kısa örnekler:

İtme Kuvvetleri

  1. Kapı açmak/kapatmak: Kapıyı itmek.
  2. Alışveriş arabası: Arabayı markette itmek.
  3. Bebek arabası: Bebek arabasını itmek.
  4. Top oyunları: Topa vurmak.
  5. Sandalyeyi itmek: Sandalyeyi masadan uzaklaştırmak.

Çekme Kuvvetleri

  1. Kapı açmak: Kapıyı kendine çekmek.
  2. Çekçekli valiz: Valizi çekerek taşımak.
  3. Perdeyi açmak: Perdeleri çekerek açmak.
  4. El arabası: El arabasını çekmek.
  5. Kuyudan su çekmek: Kovayı çekerek su çıkarmak.

Hem İtme Hem Çekme Kuvvetleri

  1. Mobilya taşımak: Mobilyaları itmek veya çekmek.
  2. Bisiklet kullanmak: Pedalları itmek ve frenleri çekmek.
  3. Bahçe aletleri: Çim biçme makinesi gibi aletleri itmek veya çekmek.

Bu örnekler, itme ve çekme kuvvetlerinin günlük yaşamımızda ne kadar yaygın olduğunu göstermektedir.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde İtme ve çekme kuvvetleri günlük hayatımızda pek çok yerde karşımıza çıkar. İşte bu kuvvetlerin kullanıldığı alanlar madde madde:

İtme Kuvvetleri

  1. Kapıları Açmak ve Kapatmak:
    • Kapıyı iterek açmak veya kapatmak.
  2. Alışveriş Arabası Kullanmak:
    • Marketlerde alışveriş arabasını itmek.
  3. Otomobil Kullanmak:
    • Arabayı hareket ettirmek için gaz pedalına basmak.
  4. Bebek Arabası Kullanmak:
    • Bebek arabasını iterek yürütmek.
  5. Sandalyeyi Yerinden İtmek:
    • Sandalyeyi masadan uzaklaştırmak.
  6. Top Oyunları:
    • Topa vurmak veya topu iterek hareket ettirmek.
  7. Çekmeceleri Açmak:
    • Çekmeceyi dışarıya doğru itmek.

Çekme Kuvvetleri

  1. Kapıları Çekmek:
    • Kapıyı kendine doğru çekerek açmak.
  2. Çekçek Kullanmak:
    • Alışveriş merkezlerinde veya havaalanlarında çekçekli valizleri çekmek.
  3. Perdeyi Açmak:
    • Perdeleri çekerek açmak veya kapatmak.
  4. Çöp Kutusunu Çekmek:
    • Çöp kutusunu çekerek yer değiştirmek.
  5. El Arabası Kullanmak:
    • El arabasını çekerek taşımak.
  6. Kaynaktan Su Çekmek:
    • Kuyudan su çekmek için kovayı yukarıya çekmek.
  7. Evcil Hayvanı Gezdirme:
    • Tasmasını çekerek evcil hayvanı yönlendirmek.
  8. Yaylı Kapı:
    • Yaylı kapının yayını çekerek açılmasını sağlamak.

Hem İtme Hem Çekme Kuvvetleri

  1. Mobilya Taşımak:
    • Mobilyaları iterek veya çekerek yer değiştirmek.
  2. Bisiklet Kullanmak:
    • Pedalları iterek bisikleti hızlandırmak ve frenleri çekerek durdurmak.
  3. Bahçe Aletleri:
    • Bahçe aletlerini iterek veya çekerek kullanmak (örneğin çim biçme makinesi).
  4. Egzersiz Aletleri:
    • Spor salonlarında kullanılan bazı aletlerde hem itme hem de çekme hareketleri yapmak.

Bu günlük aktiviteler, itme ve çekme kuvvetlerinin ne kadar yaygın ve çeşitli şekillerde kullanıldığını göstermektedir.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları


UYGULAYALIM Arabam Trafikte


Amaç: Kuvvetin hızlandırıcı, yavaşlatıcı, yön değiştirici etkisini gözlemlemek.

MALZEMELER

1 adet mukavva
1 adet oyuncak araba
Boya kalemler

UYGULAMA BASAMAKLARI 

• Mukavvanın üzerine bir kavşak modeli çiziniz.
• Kavşaktaki yollardan birine yaya geçidi çiziniz.
• Aracınızı kavşak modeli üzerinde trafik kurallarına dikkat ederek hareket ettiriniz.
• Yaya geçidinden geçiniz, kavşağa yaklaşınız, sağa ya da sola dönerek yolda ilerleyiniz.


1. Arabanın hareketi sırasında kuvvetin cisimler üzerindeki hangi etkilerini gözlemlediniz? 


Cevap :

  • Arabayı hareket ettirir ve yönünü değiştirir.

2. Yaya geçidine yaklaşırken kuvvetin araca yaptığı etkiye benzer durumlara günlük hayattan örnekler veriniz. 


Cevap :

Hareket eden topu durdurma ve arabanın fren yapması örnek olarak verilebilir.


3. Kavşaktan dönerken kuvvetin araca yaptığı etkiye benzer durumlara günlük hayattan örnekler veriniz. 


Cevap :

Kavşaktan dönerken aracın yaşadığı kuvvet etkisine, yani merkezcil kuvvete ve bu kuvvetin oluşturduğu ivmeye benzer günlük hayattan bazı örnekler şunlardır:

  1. Bisikletle Dönüş Yapmak:
    • Bisikletle bir köşeden dönerken, vücudun dengeyi sağlamak için içeri doğru eğilmesi.
  2. Yuvarlak Bir Masada Otururken Sandalyeyi Döndürmek:
    • Sandalyede oturup masanın etrafında dönerken, vücudun merkezcil kuvvet etkisiyle dışarı doğru itilmesi.
  3. Lunaparklardaki Dönme Dolap veya Hız Trenleri:
    • Dönme dolapta veya hız treninde dönerken yaşanan merkezcil kuvvet etkisi.
  4. Bir Kova Su ile Dönmek:
    • İçinde su dolu bir kovayı başınızın üstünde döndürdüğünüzde, suyun kovada kalması merkezcil kuvvetin etkisidir.
  5. Dönel Kapılar:
    • Dönel kapıdan geçerken kapının sizi dönme yönüne doğru itmesi ve merkezcil kuvvetin hissedilmesi.
  6. Atlı Karınca:
    • Atlı karıncada dönerken, merkezcil kuvvet etkisiyle dışarı doğru itilme hissi.
  7. Yolda Hızlı Bir Şekilde Koşarken Yön Değiştirmek:
    • Hızlı koşarken aniden yön değiştirildiğinde, vücudun dengeyi sağlamak için eğilmesi ve dışa doğru itilmesi.
  8. Yaya Olarak Köşeyi Dönerken:
    • Hızlı yürürken veya koşarken köşeyi dönerken, vücudun merkezcil kuvvet etkisiyle dışa doğru itilmesi.

Bu örnekler, kavşaktan dönerken aracın yaşadığı kuvvet etkisinin, yani merkezcil kuvvetin günlük hayatta benzer şekilde nasıl hissedildiğini gösterir.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 33-34-35-36 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’mızın Hareketleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 33, 34, 35, 36


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’mızın Hareketleri Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 33-34-35-36 MEB Yayınları”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 33-34-35-36


Soru : Isı ve ışık kaynağımız olan Güneş’i gün içerisinde farklı konumlarda görmenizin nedeni sizce ne olabilir?


Kısa Cevap :

Güneş’i gün içerisinde farklı konumlarda görmemizin nedeni, Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönmesidir. Bu dönüş, yaklaşık 24 saat sürer ve Güneş’in doğudan doğup, gökyüzünde yükselip, batıdan batıyormuş gibi görünmesine neden olur.

Uzun Cevap :

Güneş’i gün içerisinde farklı konumlarda görmemizin nedeni, Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönmesidir. Bu dönme hareketi, yaklaşık 24 saatlik bir süre içinde tamamlanır ve Dünya’nın yüzeyinde farklı saatlerde Güneş’in konumunu değişmiş gibi algılamamıza neden olur. İşte bu olgunun ana sebepleri:

  1. Dünya’nın Dönme Hareketi: Dünya, kendi ekseni etrafında saat yönünün tersine (batıdan doğuya doğru) döner. Bu nedenle, sabah Güneş doğudan doğar, öğle saatlerinde gökyüzünün tepe noktasına yakın olur ve akşam batıdan batar gibi görünür.
  2. Dünya’nın Eksen Eğikliği: Dünya’nın dönme ekseni, yörünge düzlemine yaklaşık 23.5 derece eğiktir. Bu eğiklik, yıl boyunca Güneş’in gökyüzünde izlediği yolun değişmesine, yani farklı mevsimlerde farklı yüksekliklerde görünmesine neden olur.

Bu iki ana faktör, gün boyunca Güneş’in gökyüzünde farklı konumlarda görülmesini sağlar. Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönmesi, günlük hareketi oluştururken, eksen eğikliği ve Dünya’nın Güneş etrafındaki yörüngesi de mevsimsel değişiklikleri ve Güneş’in gökyüzündeki yüksekliğini etkiler.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları


PEKİŞTİRELİM 1. Dönme mi, Dolanma mı? 


Soru : Aşağıda günlük hayatta karşılaştığınız dönme ve dolanma hareketlerine ait örnekler verilmiştir. Bu örneklerin hangilerinin dönme, hangilerinin dolanma hareketi olduğunu belirleyerek verilen noktalı alanlara yazınız


Cevap :

Yolda giden taşıtların tekerleklerinin hareketi = DÖNME

Lambanın çevresinde uçan sineğin hareketi =  DOLANMA

Topaca ip sarma hareketi = DOLANMA

Dönel kavşaktan geçen aracın hareketi = DOLANMA

Helikopterin pervanesinin hareketi = DÖNME

Kuyruğunu yakalamaya çalışan köpeğin hareketi = DÖNME


PEKİŞTİRELİM 2. Dünya’nın Hareketleri


Soru : Aşağıda verilen zaman dilimlerinin Dünya’nın hangi hareketleri sonucu oluştuğunu noktalı
alanlara yazınız.


Cevap :

365 gün 6 saat =  DOLANMA

24 saat = DÖNME

1 yıl =  DOLANMA

Gece ve gündüz = DÖNME

1 gün = DÖNME


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları


UYGULAYALIM Dünya’nın Hareketlerini Modelleyelim


Amaç: Dünya’nın dönme ve dolanma hareketleri arasındaki farkı açıklamak.

MALZEMELER

2 adet farklı büyüklükte köpük küre
Sarı, mavi, yeşil ve kahverengi krepon kâğıdı
Yapıştırıcı
35 cm x 35 cm ve 15 cm x 35 cm
boyutlarında mukavva
2 adet harita çivisi

UYGULAMA BASAMAKLARI 

• Büyük köpük kürenin etrafını sarı krepon kâğıdıyla kaplayıp yapıştırarak Güneş modelini oluşturunuz.
• Küçük köpük kürenin etrafını mavi, yeşil ve kahverengi krepon kâğıdıyla kaplayıp yapıştırarak Dünya modelini oluşturunuz.
• Dikdörtgen mukavvanın bir ucunu Dünya modeline tutturunuz.
• Dikdörtgen mukavvanın diğer ucunu ise kare mukavva altta kalacak şekilde ortasından harita çivisiyle tutturunuz.
• Güneş modelini, kare mukavvayı tutturduğunuz harita çivisine sabitleyiniz.
• Dünya modelinin kendi etrafındaki hareketini kontrol ediniz.
• Dünya modelinden tutarak dikdörtgen mukavvanın Güneş modeli etrafındaki hareketini kontrol ediniz.


1. Modelden yararlanarak Dünya’nın yaptığı hareketler nelerdir? 


Cevap :

Kendi ekseni etrafında dönme hareketi

Güneş etrafında dolanma hareketidir.


2. Dünya’nın hareketlerinin arasındaki farklar nelerdir? Açıklayınız. 


Kısa Cevap :

Dünya’nın hareketleri ve aralarındaki farklar:

  1. Kendi Ekseni Etrafında Dönme:
    • Süre: 24 saat
    • Sonuç: Gece ve gündüz oluşur.
  2. Güneş Etrafında Dönme:
    • Süre: 365.25 gün
    • Sonuç: Mevsimler oluşur.

Uzun Cevap :

Dünya’nın hareketleri iki ana kategoriye ayrılır: kendi ekseni etrafında dönme ve Güneş etrafında dönme (yörünge hareketi). Bu hareketlerin farkları şunlardır:

  1. Kendi Ekseni Etrafında Dönme (Günlük Hareket):
    • Süre: Yaklaşık 24 saat.
    • Yön: Batıdan doğuya doğru (saat yönünün tersine).
    • Sonuç: Gece ve gündüz oluşur. Güneş, Ay ve yıldızlar gün boyunca gökyüzünde hareket ediyor gibi görünür.
  2. Güneş Etrafında Dönme (Yıllık Hareket):
    • Süre: Yaklaşık 365.25 gün.
    • Yörünge Şekli: Eliptik.
    • Sonuç: Mevsimler oluşur. Yıl boyunca Güneş’in gökyüzündeki yüksekliği ve konumu değişir.

Bu iki hareketin birleşimi, Dünya üzerindeki günlük ve mevsimsel değişiklikleri oluşturur.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 22-23-24-25-26-27-28 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kayaçlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kayaçlar Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 22-23-24-25-26-27-28 MEB Yayınları”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 22-23-24-25-26- 27-28


Soru : Çevremizde bulunan taşlar nasıl oluşmuştur?


Kısa Cevap :

Maddeler Halinde Çevremizde bulunan taşlar şu şekillerde oluşmuştur:

  1. Magmatik Taşlar: Yeraltındaki erimiş kayaçların (magma) yüzeye çıkıp soğumasıyla oluşur. Yüzeyde hızlı soğuyanlar volkanik taşlar (örneğin obsidyen), derinlerde yavaş soğuyanlar ise plütonik taşlar (örneğin diorit) olarak bilinir.
  2. Sedimenter Taşlar: Rüzgar, su ve buzulların taşıdığı malzemelerin birikmesi ve zamanla sıkışıp sertleşmesiyle oluşur. Bu taşlar, eski kayaçların parçalarının veya organik maddelerin bir araya gelmesiyle oluşur. Örneğin, kum taşları ve fosilli kireçtaşları bu şekilde oluşur.
  3. Metamorfik Taşlar: Mevcut taşların yüksek sıcaklık ve basınca maruz kalarak yeni mineral yapıları kazanmasıyla oluşur. Örneğin, kireçtaşı mermer, granit ise gnays haline dönüşür.

Bu farklı oluşum süreçleri, çevremizde çeşitli türde ve yapıda taşların bulunmasını sağlar.

Uzun Cevap :

Madde Madde Çevremizde bulunan taşlar üç ana yolla oluşur:

  1. Magmatik Taşlar: Yer kabuğundaki magmanın soğuyup katılaşmasıyla oluşur. Yüzeyde hızla soğuyanlar volkanik (örneğin bazalt), yer altında yavaşça soğuyanlar ise plütonik (örneğin granit) taşlardır.
  2. Sedimenter (Tortul) Taşlar: Su, rüzgar ve buzullar gibi dış etkenlerle taşınan malzemelerin birikmesi ve zamanla sıkışıp sertleşmesiyle oluşur. Örneğin, kum taşları ve kalkerler bu şekilde oluşur.
  3. Metamorfik Taşlar: Mevcut taşların yüksek sıcaklık ve basınç altında değişime uğramasıyla oluşur. Örneğin, kireçtaşı mermer, şist gnays haline gelir.

Bu süreçler, taşların çeşitli tür ve özelliklere sahip olmasını sağlar.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları


UYGULAYALIM Kayaçlar Nasıl Oluşur? 


Amaç: Yer kabuğunun kara tabakasının kayaçlardan oluştuğunu fark etmek.

MALZEMELER

1 adet 50 cm x70 cm mukavva
1 adet yapıştırıcı
1 adet A4 kâğıdı
1 adet makas
1 paket kırmızı oyun hamuru
1 paket kahverengi oyun hamuru
1 adet büyük taş parçası
1 avuç çakıl taşı
1 avuç kum

UYGULAMA BASAMAKLARI 

• Kahverengi oyun hamuruna dağ şeklini veriniz.
• Kırmızı oyun hamuruna dağdan aşağıya akan lav şeklini veriniz.
• Oluşturduğunuz yanardağı mukavvanın üzerine sabitleyiniz.
• Lavların bittiği yere büyük taş parçasından başlayarak sırasıyla çakıl taşlarını ve kumu yapıştırınız.
• A4 kâğıdından makasla küçük kâğıt parçaları kesiniz.
• Kestiğiniz kâğıtlara kayacın oluşum sürecindeki yapıların isimlerini yazarak uygun yerlere yapıştırınız.


Soru : Kayaçların nasıl oluştuğunu açıklayınız.


Kısa Cevap :

Madde Madde Kayaçlar üç şekilde oluşur:

  1. Magmatik Kayaçlar: Magmanın soğumasıyla oluşur. Örneğin, granit (yavaş soğuma) ve bazalt (hızlı soğuma).
  2. Sedimenter Kayaçlar: Rüzgar, su ve buzulların taşıdığı malzemelerin birikmesi ve sıkışmasıyla oluşur. Örneğin, kumtaşı ve kireçtaşı.
  3. Metamorfik Kayaçlar: Mevcut kayaçların yüksek sıcaklık ve basınç altında değişmesiyle oluşur. Örneğin, mermer (kireçtaşından) ve şist (çamurtaşından).

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Kayaçlar, üç ana süreçle oluşur:

  1. Magmatik Kayaçlar:
    • Oluşumu: Yer kabuğunun derinliklerinde bulunan erimiş kayaç materyali olan magma, yer yüzüne doğru yükselir ve soğur. Soğuma sürecine bağlı olarak farklı türlerde magmatik kayaçlar oluşur.
    • Yüzeyde Soğuma (Volkanik Kayaçlar): Magma, volkanik faaliyetlerle yeryüzüne çıkar ve hızla soğuyarak volkanik kayaçları oluşturur. Örneğin, bazalt ve obsidyen.
    • Yeraltında Soğuma (Plütonik Kayaçlar): Magma, yer altında yavaşça soğur ve plütonik kayaçları oluşturur. Örneğin, granit ve diorit.
  2. Sedimenter (Tortul) Kayaçlar:
    • Oluşumu: Rüzgar, su, buzullar ve yerçekimi gibi dış etkenlerle taşınan kayaç parçaları, mineral taneleri ve organik maddeler birikerek tabakalar halinde çökelir. Bu malzemeler zamanla sıkışır ve sertleşir.
    • Kimyasal Tortul Kayaçlar: Minerallerin su içinde çözünüp, sonra çökelmesiyle oluşur. Örneğin, kaya tuzu ve jips.
    • Organik Tortul Kayaçlar: Organik maddelerin birikmesiyle oluşur. Örneğin, kömür ve kireçtaşı.
  3. Metamorfik Kayaçlar:
    • Oluşumu: Mevcut kayaçlar, yüksek sıcaklık ve basınç altında kimyasal ve fiziksel olarak değişime uğrayarak yeni tür kayaçlara dönüşür. Bu süreç, genellikle yer kabuğunun derinliklerinde gerçekleşir.
    • Foliated (Yapraklı) Metamorfik Kayaçlar: Mineral taneleri paralel tabakalar halinde düzenlenir. Örneğin, şist ve gnays.
    • Non-foliated (Yapraksız) Metamorfik Kayaçlar: Mineral taneleri rastgele düzenlenir. Örneğin, mermer ve kuvarsit.

Bu üç ana süreç, doğada çeşitli kayaç türlerinin oluşumunu ve çeşitliliğini sağlar.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları


Soru : Ürünlerin ekonomik değerini yapıldıkları ham maddeler de belirler. Ekonomik değer taşıyan kayaçların ham madde olarak çıkarılmasının ülkemiz için önemi nedir? Tartışınız.


Kısa Cevap :

Madde Madde Ekonomik değer taşıyan kayaçların ham madde olarak çıkarılmasının ülkemiz için önemi şunlardır:

  1. Ekonomik Katkı: Döviz geliri ve istihdam sağlar.
  2. Sanayi Destekleme: Yerli hammadde temini, sanayinin gelişimini destekler.
  3. Bölgesel Kalkınma: Kırsal bölgelerde ekonomik canlılık ve altyapı gelişimini teşvik eder.
  4. Enerji Güvenliği: Yerel enerji kaynaklarını artırarak dışa bağımlılığı azaltır.
  5. Uluslararası Rekabet: Stratejik minerallerle uluslararası rekabet gücünü artırır.

Ancak, çevresel etkiler göz önünde bulundurularak sürdürülebilir madencilik yapılmalıdır.

Uzun Cevap :

Ekonomik değer taşıyan kayaçların ham madde olarak çıkarılmasının ülkemiz için önemi şunlardır:

  1. Ekonomik Kalkınma:
    • Gelir Artışı: Madencilik, ülke ekonomisine doğrudan katkı sağlar. Madenlerin ihracatı, döviz geliri getirir.
    • İstihdam: Madencilik sektörü, birçok kişiye iş imkanı sağlar ve bu da işsizliğin azaltılmasına katkıda bulunur.
  2. Sanayi ve Teknoloji Gelişimi:
    • Ham Madde Temini: Sanayi için gerekli olan ham maddelerin yerli kaynaklardan sağlanması, dışa bağımlılığı azaltır.
    • Teknolojik İlerleme: Madencilik teknolojilerinin gelişimi, genel olarak teknoloji ve mühendislik alanlarında ilerlemeye katkıda bulunur.
  3. Bölgesel Kalkınma:
    • Yerel Ekonominin Canlanması: Madencilik faaliyetleri, özellikle kırsal ve gelişmemiş bölgelerde ekonomik canlanmaya yol açar.
    • Altyapı Gelişimi: Madencilik bölgelerinde yol, enerji ve su gibi altyapı yatırımları yapılır, bu da bölgesel kalkınmayı destekler.
  4. Enerji Güvenliği:
    • Yerel Enerji Kaynakları: Özellikle kömür ve diğer enerji minerallerinin çıkarılması, enerji güvenliğini artırır ve enerji ithalatını azaltır.
  5. Uluslararası Rekabet Gücü:
    • Stratejik Mineraller: Nadiren bulunan veya stratejik öneme sahip minerallerin çıkarılması, ülkenin uluslararası alandaki stratejik konumunu güçlendirir.

Ancak, madencilik faaliyetlerinin çevresel etkileri de dikkate alınmalı ve sürdürülebilir madencilik uygulamaları benimsenmelidir. Bu denge, ekonomik faydaları en üst düzeye çıkarırken çevresel zararları en aza indirir.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 27 Cevapları


Soru : Aşağıda madenlerin kullanım alanları rakamlarla, maden görselleri ise harflarle verilmiştir. Madenler ile madenlerin kullanım alanlarını eşleştirerek harfleri numaraların yanına yazınız.


Cevap :

1) Cam ve seramik üretiminde, çamaşır deterjanı üretiminde, tarımda kullanılan bir madendir. = Ç

2) İletken bir maden olduğu için elektrik kablolarının üretiminde kullanılır. = B

3) Kuyumculuk ve süs eşyası üretiminde, elektrikli ve elektronik eşyaların üretiminde, diş hekimliğinde, madalya ve resmî para yapımında kullanılan bir madendir. = A

4) İnşaatlarda, heykelcilikte ve süs eşyası üretiminde kullanılmaktadır. = D


Soru : Ülkemizde çıkarılan madenler ile ilgili bilgileri hangi kurumdan alabiliriz? Araştırınız. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Ülkemizde çıkarılan madenler hakkında bilgi almak için:

  1. Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü (MAPEG)
  2. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)
  3. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı
  4. Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) ve Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumu (TKİ)

Bu kurumların web siteleri ve raporları bilgi kaynağı sağlar.

Uzun Cevap :

Ülkemizde çıkarılan madenler ile ilgili bilgileri alabileceğiniz başlıca kurumlar şunlardır:

  1. Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü (MAPEG):
    • Türkiye’deki maden arama, geliştirme ve işletme faaliyetlerini düzenleyen ve denetleyen kurumdur. Resmi web sitesi ve yayınları aracılığıyla madenler hakkında bilgi sağlar.
  2. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK):
    • Türkiye’nin madencilik sektörüne ilişkin istatistikleri yayınlar. Yıllık madencilik verileri ve raporlar, üretim miktarları, ihracat ve ithalat verileri burada bulunabilir.
  3. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı:
    • Maden ve enerji kaynaklarının yönetimi ile ilgili politikaları belirler ve uygular. Bakanlığın resmi web sitesinde madenlerle ilgili çeşitli raporlar ve duyurular yer alır.
  4. Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) ve Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumu (TKİ):
    • Türkiye’de taşkömürü ve linyit madenciliği ile ilgili faaliyetleri yürütür. Bu kurumların web siteleri ve yayımladığı raporlar madenler hakkında detaylı bilgi sunar.

Bu kurumların web siteleri ve yayımladığı raporlar, ülkemizdeki madenler ve madencilik sektörü hakkında kapsamlı ve güncel bilgiler edinmenizi sağlar.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları


FEN, MÜHENDİSLİK VE GİRİŞİMCİLİK UYGULAMALARI 


Soru : Ülkemiz ekonomisine katkıda bulunan madenleri öğrendiniz. Bu madenler günlük hayatta kullandığınız hangi eşyaların yapımında kullanılmaktadır?


Cevap :

Gümüş : Takı ve Fotoğrafçılık malzemeleri

Çinko : Pil, Kaplar, Çatı kaplama

Alüminyum : Alüminyum folyo, Tencere ve tava kaplamaları

Bakır : Kablo yapımı, Boru yapımı



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 79 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Bölüm Sonu Değerlendirme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 79


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Bölüm Sonu Değerlendirme Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 79 MEB Yayınları”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 79 Cevapları


A. Aşağıdaki ifadelerin bazıları doğru, bazıları yanlıştır. Şemadaki bilgilerin doğru ya da yanlış olduğuna karar vererek ilerleyiniz. Ulaştığınız çıkışı işaretleyiniz. 


Cevap :

“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 79 Cevapları”

B. Aşağıdaki paragrafa göre soruları yanıtlayınız. 

Elif, Duru ve Ömer oyun oynamak için parka gittiler. Ömer’in yanında getirdiği topla yakan top oynamaya başladılar. Elif ortadaki Ömer’i vurmak için topu attığında Ömer kaçtı, Duru topu yakaladı. Duru attığında ise Ömer’e çarpan top Duru’ya döndü.


1. Elif ve Duru topu Ömer’e attığında kuvvetin hangi etkisi gözlemlenir? 


Cevap :

  • Hızlandırıcı etkisi.

2. Ömer’e çarpan topun Duru’ya dönmesinde kuvvetin hangi etkisi gözlemlenir? 


Cevap :

  • Yön değiştirici etkisi.

3. Ömer toptan kaçarken kuvvetin hangi etkileri gözlemlenir? 


Cevap :

  • Hızlandırıcı etkisi.


 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Sonu Değerlendirme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 37


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Sonu Değerlendirme Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37 MEB Yayınları”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37 Cevapları


A. Aşağıdaki ifadelerin bazıları doğru, bazıları yanlıştır. Şemadaki bilgilerin doğru ya da yanlış olduğuna karar vererek ilerleyiniz. Ulaştığınız çıkışı işaretleyiniz. 


Cevap :

“4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları”

B. Aşağıdaki paragraftan hareketle soruları yanıtlayınız. 

Ada, yurt dışında yaşayan kuzeninin doğum gününü sabah erkenden kutlamak için babasından kuzenini aramasını istemiştir. Babası ise kuzenini aramak için saatin çok erken olduğunu, onların yaşadığı yerde henüz sabah olmadığını söylemiştir. Ada bu durumun nedenini sorduğunda, babası buna Dünya’nın hareketinin sebep olduğunu söylemiştir.


Ada’nın gündüzü yaşarken kuzeninin geceyi yaşamasının sebebi nedir? 


Cevap :

  • Dünya’nın dönme hareketi.

Dünya’nın başka hangi hareketi vardır? Bu hareketin sonucunda neler oluşur? 


Cevap :

  • Dolanma hareketi vardır. Yıl oluşur.


 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 77-78 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kuvvetin Şekil Değiştirici Etkisi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 77, 78


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kuvvetin Şekil Değiştirici Etkisi Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 77-78 MEB Yayınları”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 77-78


Soru : Aşağıdaki hareket durumlarının kuvvetin hangi etkisine uygun olduğunu belirleyiniz. Belirlediğiniz hareket durumunun numarasını ilgili alana yazınız. Numaraları birden fazla etki için kullanabilirsiniz.

1. Masa tenisi oynarken rakete çarpan topun hareketi.
2. Otobüsün durağa yaklaşırken yaptığı hareket.
3. Limandan ayrılan geminin hareketi.
4. Virajı dönen aracın hareketi.
5. Yokuş aşağı yuvarlanan topun hareketi.
6. Kale direğine çarpan topun hareketi.
7. Yağmurdan kaçan insanların yaptığı hareket.
8. Yeşil ışık yandığında aracın yaptığı hareket.
9. Piste inen uçağın hareketi.
10. Frene basıldığında bisikletin yaptığı hareket.


Cevap :

Hızlandırma Etkisi : 3, 5, 7, 8

Yavaşlatma Etkisi :  2, 9, 10

Yön Değiştirme Etkisi : 1, 4, 6


Soru : Çömlek yapımında kuvvetin hangi etkilerinin bulunduğunu araştırınız. Araştırma sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Madde Madde Çömlek yapımında kuvvetin birçok etkisi bulunmaktadır. İşte bu etkilerin kısa bir özeti:

  1. Şekillendirme Kuvveti: Çömlekçi, kili yoğurarak ve sıkıştırarak şekillendirir. Bu kuvvet, kilin hava kabarcıklarından arındırılmasını ve homojen bir yapıya kavuşmasını sağlar.
  2. Döndürme Kuvveti: Çömlek çarkı üzerinde kil dönerken, merkezkaç kuvveti devreye girer. Bu kuvvet, kili düzgün ve eşit bir şekilde genişleterek şekillendirir.
  3. Kesme Kuvveti: Çömlekçinin aletleriyle kil üzerinde uyguladığı kesme kuvveti, fazla kilin alınmasını ve detayların işlenmesini sağlar.
  4. Basınç Kuvveti: Kilin her yüzeyine eşit basınç uygulayarak düzgün ve simetrik bir form elde edilir. Bu kuvvet, çömleğin yapısal bütünlüğünü korur.
  5. Kuruma Kuvveti: Kilin kuruma sürecinde su kaybı nedeniyle büzülme kuvvetlerine maruz kalır. Çömlekçi, bu kuvvetleri kontrol ederek çatlama ve şekil bozulmalarını önler.

Bu kuvvetler, çömlek yapımında kilin şekillendirilmesi ve son halinin elde edilmesinde kritik rol oynar.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Çömlek yapımında kuvvetin çeşitli etkileri vardır ve bu etkiler, çömlekçinin ham kili şekillendirme sürecinde büyük önem taşır. İşte çömlek yapımında kuvvetin etkileri:

  1. Şekillendirme Kuvveti:
    • Basma ve Sıkıştırma: Çömlekçi, kili yoğururken ve şekillendirirken kuvvet uygular. Bu basma ve sıkıştırma kuvvetleri, kilin içerisindeki hava kabarcıklarını çıkarır ve kilin homojen bir yapıya sahip olmasını sağlar.
    • Çekme ve Germe: Kilin şekillendirilmesi sırasında, çömlekçi ellerini kullanarak kili çeker ve gerer. Bu kuvvetler, çömleğin duvarlarının inceltilmesi ve istenen formun verilmesi için kullanılır.
  2. Döndürme Kuvveti:
    • Merkezkaç Kuvveti: Çömlek yapımında kullanılan çark, kili döndürürken merkezkaç kuvveti uygular. Bu kuvvet, kilin dengeli bir şekilde genişlemesini ve şekil almasını sağlar.
    • Sabit Tutma Kuvveti: Çömlekçi, dönen çark üzerindeki kili sabit tutmak ve kontrol etmek için elleriyle kuvvet uygular. Bu, kilin istenmeyen şekilde kaymasını veya dengesiz hale gelmesini önler.
  3. Kesme ve Kesme Kuvveti:
    • Alet Kullanımı: Çömlekçinin kullandığı aletler (örneğin, tel kesici, tahta veya metal şekillendirici) kil üzerinde kesme kuvveti uygular. Bu, fazla kilin kesilmesi, düzleştirilmesi veya detayların işlenmesi için gereklidir.
  4. Eşit Dağıtım ve Basınç Kuvveti:
    • Homojen Basınç: Çömlekçi, kilin her tarafına eşit basınç uygulayarak düzgün ve simetrik bir şekil elde etmeye çalışır. Bu kuvvetlerin doğru uygulanması, çömleğin estetik ve yapısal bütünlüğünü sağlar.
  5. Kuruma ve Sertleşme Kuvveti:
    • Büzülme ve Çatlama: Çömlek, kuruma sürecinde su kaybederken büzülme kuvvetlerine maruz kalır. Çömlekçinin bu süreçte uyguladığı kontrollü kuvvetler, çatlama ve şekil bozulmalarını önlemeye yardımcı olur.

Çömlek yapımında kuvvetlerin bu etkileri, hem kilin istenen forma sokulmasını sağlar hem de çömleğin yapısal bütünlüğünü korur. Çömlekçi, bu kuvvetleri ustalıkla yöneterek sanatsal ve işlevsel eserler yaratır.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları


UYGULAYALIM Kartondan Şapka Yapımı


Amaç: Kuvvetin şekil değiştirici etkisini gözlemlemek.

MALZEMELER

4 farklı renkte el işi kâğıdı
1 adet fon kartonu
1 adet makas
1 adet yapıştırıcı

UYGULAMA BASAMAKLARI 

Fon kartonundan koni şeklinde bir şapka yapınız.
• El işi kâğıtlarının beyaz tarafına istediğiniz meyveleri çizip makas yardımıyla kesiniz.
• Kestiğiniz meyveleri şapkaya yapıştırınız.
• Karton ve kâğıtlarda meydana gelen değişiklikleri gözlemleyiniz.


1. Kartonun ve kâğıtların şeklini değiştirmek için kuvvetin hangi etkisini kullandınız? 


Cevap :

  • Kartonun ve kağıtların şeklini değiştirmek için kuvvetin şekil değiştirici etkisini kullandınız.

2. Kuvvet etkisiyle şekil verilen kâğıtlar eski hâllerine döner mi? Neden? 


Cevap :

  • Kuvvet etkisiyle şekil verilen kağıtlar eski hâllerine dönmez çünkü kağıtlar ve karton esnekliklerini kaybeder ve kesildiklerinde veya büküldüklerinde kalıcı şekil değişikliği yaşarlar.


 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 48-49-50-51-52 SÖZCÜ Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Kuvvetin Cisimler Üzerindeki Etkileri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 48, 49, 50, 51, 52


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kuvvetin Cisimler Üzerindeki Etkileri Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 48-49-50-51-52 SÖZCÜ Yayıncılık”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları Sayfa 48-49-50-51-52


Soru : Kurabiye hamuruna kolaylıkla şekil verebiliriz. Ama bir ağaç parçasına şekil vermek o kadar kolay olmayabilir. Bunun nedeni nedir? Düşünelim.


Cevap :

Özetle, kurabiye hamuru ve ağaç parçası arasındaki bu farklılıklar, kurabiye hamuruna kolayca şekil verilebilmesinin ve ağaç parçasının şekillendirilmesinin daha zor olmasının temel nedenleridir.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 49 Cevapları


1. Etkinlik Arabalarla Oynayalım 


Etkinliğin Amacı
Bir cisim hızlanıyor, yavaşlıyor veya yön değiştiriyorsa ona bir kuvvetin uygulandığını, gözleme dayanarak fark etmek.
Neler Kullanacağız?
Oyuncak araba.
Nasıl Yapacağız?
1. İki kişilik gruplara ayrılalım.
2. Araba üzerine uyguladığımız itme ve çekme kuvvetini, 1 numaralı fotoğraftaki gibi, artırarak arabanın hareketini gözlemleyelim.
3. Araba hızlandıktan sonra, 2 numaralı fotoğraftaki gibi, hareket yönünden farklı bir yönde kuvvet uygulayalım ve sonucu gözlemleyelim.


1. Oyuncak arabanın hareketini sağlayan etki nedir? 


Cevap :

Oyuncak arabanın hareketini sağlayan etki, üzerine uygulanan itme veya çekme kuvvetidir.


2. Aşağıdaki tabloyu defterimize çizelim ve gözlem sonuçlarına göre dolduralım. 


Cevap :

Arabayı hareket ettirmek için = İtme Kuvveti

Arabayı hızlandırmak için = Daha İtme Kuvveti

Arabayı yavaşlatmak için = Daha az İtme Kuvveti 

Arabayı durdurmak için = İtme Kuvvetini Tamamen Kesme

Arabanın yönünü değiştirmek için = Farklı Bir Yönde İtme veya Çekme Uygulama


3. Oyuncak arabaya uygulanan itme veya çekme kuvveti arttıkça arabanın hareketi nasıl değişiyor?


Cevap :

  • Oyuncak arabanın hızı artmaktadır.

4. Araba hızlandıktan sonra farklı yönde bir kuvvet uyguladığımızda ne gözlemledik? 


Cevap :

  • Oyuncak arabanın yönünün değiştiğini gözlemledik.

4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 50 Cevapları


2. Etkinlik Bisikletli Gezi 


Etkinliğin Amacı
Kuvvetin cisim üzerindeki etkilerini kavramak.
Nasıl Yapacağız?
Aşağıdaki hikâye yardımıyla kuvvetin etkilerini düşünelim.
Defne, Duru, Furkan ve Eren evlerinin yakınındaki parkta bisiklet sürmek için ailelerinden izin aldılar. Eve zamanında döneceklerine ve bisiklet kullanırken dikkatli olacaklarına söz verdiler.
Bisikletlerine binmeden önce hepsi kasklarını taktı. Arkadaşları parkta bisikletlerini sürerken Eren, kaskını tam yerleştirmediğini fark etti. Hemen durup kaskını tekrar taktı. Kaskını takmak için durduğunda arkadaşlarının gerisinde kaldı. Onlara yetişebilmek için biraz hızlanması gerekti. Neyse ki kısa sürede arkadaşlarına yetişti.
Defne, Duru, Furkan ve Eren neşe içinde bisikletlerini sürerken karşıdan yürüyüş yaparak gelen kişilere çarpmamak için yavaşladılar.
Çocuklar keyifle bisikletlerini sürerken bu sırada Defne, havanın kararmaya başladığını fark etti ve arkadaşlarına ailelerinin onları merak edebileceğini, artık eve dönmeleri gerektiğini hatırlattı. Hemen yönlerini değiştirip geldikleri yöne geri döndüler. Eve dönerken Duru yanlışlıkla yere atılan su şişesinin üzerinden geçti. Su şişesi ezildi ve şekli değişti. Furkan bisikletini durdurup yere atılan su şişesini çöpe attı.
Çocuklar söz verdikleri gibi bisikletlerini dikkatlice sürüp eve zamanında gittiler.


1. Eren, arkadaşlarına yetişebilmek için kuvvetin hangi etkisini uygulamış olabilir? 


Cevap :

  • Hızlanma etkisini uygulamış olabilir.

2. Çocuklar yürüyüş yapanlara çarpmamak için ne yaptılar? Kuvvetin hangi etkisini kullandılar?


Cevap :

  • Yavaşlama etkisini kullanmışlardır.

3. Çocukların bisikletli gezisinde kuvvetin yön değiştirici etkisine örnek olabilecek bir olay yaşandı mı?


Cevap :

  • Evet, çocuklar bisikletli gezisinde kuvvetin yön değiştirici etkisine örnek olabilecek bir olay yaşadılar.
  • Eve dönerken yönlerini değiştirdiler, bu da kuvvetin yön değiştirme etkisini gösterir.

4. Duru, su şişesini ezince şişede ne gibi bir değişiklik olmuş olabilir? Şişe acaba tekrar eski hâline gelebilir mi?


Cevap :

  • Duru, su şişesini ezince şişede şekil değişikliği olmuş olabilir.
  • Ancak su şişesi orijinal şeklini geri alabilir mi, bu fiziksel olarak mümkün olmayabilir, çünkü madde kalıcı şekil değişikliklerine uğrayabilir.

4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 51 Cevapları


3. Etkinlik Kuvvet Cisimlerin Şeklini Nasıl Etkiler? 


Etkinliğin Amacı
Kuvvetin cisimlerin şekli üzerindeki etkilerini fark etmek. Cisimlerde meydana gelen şekil değişikliklerinin kalıcı mı yoksa geçici mi olduğunu göstermek.

Neler Kullanacağız?
Oyun hamuru, paket lastiği, sünger, sarmal yay, taş, kâğıt, kumaş parçası, fındık / fıstık / ceviz, çekiç.

Nasıl Yapacağız?
1. Malzemelerimizi hazırlayalım. Kullanacağımız cisimlere sıkma, bükme, germe, vurma gibi farklı şekillerde kuvvet uygulayalım.
2. Cisimler üzerinde şekil değişiklikleri meydana gelip gelmediğini gözlemleyelim (1 ve 2 numaralı fotoğraflar).
3. Cisimlere uyguladığımız kuvveti ortadan kaldıralım ve cisimlerin şekillerinin eski hâllerine dönüp dönmediğini gözlemleyelim.


1. Hangi maddelerin şekli değişti? 


Cevap :

  • Oyun hamuru, paket lastiği, sünger, kumaş parçası, ve fındık/fıstık/ceviz şekil değişti.

2. Bu maddelerin şekil değiştirmesinin sebebi ne olabilir?


Cevap :

  • Maddelere uygulanan kuvvet sebebi ile değişmiş olabilir.

3. Şekli değişen maddelerden hangileri uyguladığımız kuvvet ortadan kalktıktan sonra tekrar başlangıçtaki durumuna döndü? Bunun nedeni ne olabilir?


Cevap :

Şekli değişebilen maddeler arasında oyun hamuru, sünger ve kumaş gibi elastik özelliklere sahip olanlar, üzerlerine uygulanan kuvvet ortadan kalktığında orijinal formlarına geri dönebilirler.

Bu, elastik olmalarından kaynaklanır; yani, kuvvetin kaldırılmasıyla eski şekillerini yeniden kazanırlar. Ancak bazı maddeler, örneğin paket lastiği veya fındık, fıstık, ceviz gibi sert maddeler, kalıcı şekil değişikliklerine uğrayabilir ve eski hallerine geri dönemezler.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 52 Cevapları


Neler Öğrendik?


Türk Yıldızları’nı daha önce hiç izlediniz mi? Türk Yıldızları, Türk Hava Kuvvetlerinde özel yetiştirilmiş pilotlardır. Özel jetleriyle gösteri yaparlar. Binlerce kişi bu eşsiz gösteriyi zevkle seyreder. Başarılı pilotlarımız dünyanın her yerinde ilgiyle izlenirler.

Soru : Yukarıda Türk Yıldızları’nın bir gösterisine ait görseli görüyoruz. Türk Yıldızları’nın jetlerini havalandırdıkları anı düşünelim. Gösterilerini yaptıkları anı ve jetlerini tekrar piste indirdikleri anları düşünelim. Bu süreçte kuvvetle ilgili öğrendiğimiz ne gibi etkiler gerçekleşmiş olabilir? Defterimize birer cümle hâlinde yazalım.


Cevap :

  • Jetlerin havalanması için itme kuvveti kullanılır.
  • Gösteri sırasında jetler, aerodinamik kuvvetlerin etkisi altındadır.
  • Jetlerin manevraları, değişen hız ve yön kuvvetlerini gösterir.
  • Piste inişte, frenleme kuvveti uygulanır.


 

Our Score
error: Content is protected !!