4. Sınıf Trafik Güvenliği KitabıGüvenli Yol Metni Cevapları Sayfa 23, 24
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Güvenli Yol Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 23-24
Soru : Evinizden okula, markete ya da parka gideceğinizde yol tercihinizi nasıl yapıyorsunuz?
Cevap:
Evden okula, markete ya da parka gideceğim zaman kısa ama en güvenli yolları tercih ediyorum. Araçların en az olduğu, trafik işaretlerinin veya kaldırımlarının olduğu yerlerden gitmeyi tercih ediyorum.
Soru : Bir yaya olarak aşağıdaki yollardan hangisini tercih edersiniz? Nedenlerini anlatınız.
Cevap:
Bir yaya olarak tabii ki İlk resimdeki trafiğin az olduğu yolu tercih ederim. Çünkü bu yolda hem daha kısa sürede gideceğim yere ulaşır hem de daha güvende olurum.
Soru : Aşağıdaki resmi inceleyiniz. Siz olsaydınız nasıl davranırdınız? Anlatınız.
Cevap:
Ben olsaydım güvenli olan üst geçidi tercih ederdim. Çünkü araçlar üst geçit olduğu için yayaların geçeceğini düşünemeyebilir ve büyük kazalar olabilir.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Semih Ofset Yayınları Sayfa 24 Cevapları
Soru : Öğrencinin evinden okula gidebileceği yolu çizerek belirleyiniz. Neden bu yolların tercih edilmesi gerektiğini yazarak açıklayınız.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 23-24 Semih Yayınları”
Cevap:
Öğrenci evinden çıktıktan sonraki yaya geçidini daha sonra üst geçitte kullanarak yine okula giden yaya geçidini kullanmalıdır. Bunun için daha güvenli olur.
DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
1. Kara yollarını güvenli yapan unsurlar nelerdir? Yazınız.
Karayollarını güvenli yapan birçok unsuru vardır. Karayolları hayatımızı neredeyse her gün kullandığımız yollar olduğu için güvenliğini sağlanması lazımdır. Karayollarının güvenli olması can ve mal kayıplarını en aza indirecek en önemli etkendir. Bu sebeple belediyelere düşen büyük görevler vardır. Trafik kazalarının büyük bir bölümü insanlar sebebiyle olsa da yolların güvenli olması da bir etkili unsurdur.
Maddeler Halinde Karayollarını güvenli yapan unsurlar şunlardır;
Yaya geçitlerinin olması
Alt ve üst geçitlerinin olması
Trafik lambalarının olması
Trafik levhalarının olması
Trafik işaretlerinin bozuk olduğu yerlerde trafik polislerinin olması
Trafik kurallarının olması
Kamera radar gibi sistemlerle trafik kurallarının denetlenmesi
Sokaklarda aydınlatmanın bulunması
Bariyer ve kaldırımların bulunması
Emniyet şeridinin bulunması
SONRAKİ KONUYA HAZIRLIK
Soru : Yakın çevrenizde bulunan oyun alanlarını inceleyiniz. Buraları çocukların oynaması için güvenli yapan sebepleri öğreniniz.
Oyun alanları küçük çocuklardan büyüklere kadar herkesin zevkle hayatının belli bir bölümünde sürekli gittiği alanlardır.
Park alanlarında çocuklar tehlikeyi tam olarak kestiremedikleri için belirli kurallara dikkat edilmesi onlar için çok önemlidir.
Çocukların aşağıya sarkma, salıncaktan düşme gibi durumları göz önünde bulundurulmalı ve buna göre güvenlik önlemleri alınmalıdır.
Park alanların etrafı Demir veya duvar gibi şeylerle çevrilmeli veya bahçe gibi yoldan bir miktar uzak olacak seviyede olmalıdır çocukların kaydırağa giderken düşmemeleri için korkuluklar yapılmalıdır
Salıncaklarda güvenlik sistemi olmalı ve bunlar rahat kullanılmalıdır
Oyun alanlarında çukur gibi çocukların düşmesi muhtemel olan yerler kapatılmalı ve oyun araçları sık sık kontrol edilmelidir
Oyun alanlarını sık sık temizlemesi ve kesici aletlerin bulunmaması gerekmektedir.
Ben oyun oynamayı çok seviyorum. Evde veya evin bahçesinde oyun oynasak da genel olarak park, bahçe, piknik alanları veya belediyelerin oturma ve oyun için tahsis etmiş olduğu alanlara gitmek daha eğlenceli oluyor.
Bu alanlar geniş olduğu için arkadaşlarımla beraber rahatça oynayabiliyor ve basketbol sahası gibi etkinlik alanlarında kendimi geliştirme imkanı bulabiliyorum.
Evde oyun oynamak her ne kadar eğlenceli olsa da açık alanda oyun oynamanın ve stres atmanın tadı bir başka oluyor.
Soru : Kara yollarında oyun oynamanın sakıncalarını tartışınız.
Karayolları oyun alanları değil trafik akışının olduğu alanlardır.
Belediyeler çocukların rahatça oynayabilmesi için oyun alanları ve bal göbeği alanlar inşa eder.
Karayollarının olduğu bir yerde çocukların oyun oynaması, yanılarak yola gitmeleri veya top gibi oynamış oldukları araçların sokağa fırlaması durumunda hem yayalar hem de sürücüler tehlikeye girebilir.
Bir çocuk oyuncağını almak için yola fırlayabilir ya da atmış oldukları bir oyuncak veya araç sürücüye çarpabilir.
Bu da ciddi yaralanmalara ve büyük kazalara sebep olabilir.
Soru : Aşağıdaki resimleri inceleyiniz. Tercih edilen oyun alanlarının özelliklerini söyleyiniz.
Cevap:
İlk resim : İlk resimde paten, scooter ve kaykay gibi aletleri sürmek için geniş alanlar, bisiklet sürmek içinse bisiklet yolları tercih edilmiştir.
İkinci resim : İkinci resimde çocuklar yayaların geçmiş olduğu kaldırımda oyuncak motor sürmekte ve oyun oynamaktadırlar.
Üçüncüresim : 3. resimde çizilen alan kar alanıdır ki çocuk uygun bir yerde kazak ile kaymaktadır.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Semih Ofset Yayınları Sayfa 30 Cevapları
Soru : Aşağıdaki resimleri inceleyerek çocukların almış olduğu güvenlik önlemlerini anlatınız.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 29-30 Semih Yayınları”
Cevap:
Scooter kaykay, paten ve bisiklet süren çocuklar dizlik, dirseklik, kask gibi koruyucu önlemler almış ancak kızak süren çocuk hiçbir güvenlik önlemi almamıştır.
Bu gibi motorsuz araçları kullanan kimseler kask, dizlik ve dirseklik takması gerekmektedir. Eğer mümkünse oyun alanları gibi bu araçların kullanıldığı alanlarda ve trafik akışının olmadığı alanlarda kullanmaları gerekir.
SONRAKİ KONUYA HAZIRLIK
Soru : Yolcu taşımak ve yük taşımak için yapılmış araçların farklarını araştırınız.
Yolcu taşımak için yapılmış olan araçlarda koltuklar veya yolcuların durabileceği alanlar tasarlanır. Yük taşıma haznesi yük taşıyan araçlara göre çok büyük değildir.
Arabalar, otobüsler ve minibüsler veya yolcu uçakları bunlara örnek olarak gösterilebilir.
Bu araçlarda yük yerine mekan ayrılsa da en çok mekan yayalar için ayrılan kısımdır.
Yük taşımak için yapılan araçlar ise sürücü ve sürücünün yanında birkaç koltuk dışında genellikle bagajı büyük olan araçlardır. Bu araçlarda amaç kişi değil yük taşımaktır.
4. Sınıf Trafik Güvenliği KitabıUlaşım Araçlarının Özellikleri Metni Cevapları Sayfa 31, 32
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Ulaşım Araçlarının Özellikleri Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 31-32
Soru : Aşağıdaki fotoğraflarda gördüğünüz ulaşım araçlarının adlarını söyleyiniz. Bu ulaşım araçlarının benzer ve farklı yönleri nelerdir? Açıklayınız.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 31-32 Semih Yayınları”
Cevap:
Birinci resimdeki araç bir yolcu otobüsü 2 resimdeki araç ise bir tırdır. Bu işe aracın ortak özelliği bir şeyler taşımaları ve bir yerden bir yere ulaşım sağlamalarıdır.
Farklı özellikleri ise birinci aracın insan ikinci aracın eşya taşımasıdır.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Semih Ofset Yayınları Sayfa 32 Cevapları
Soru : Bir yolcu taşıtı tasarlayınız. Tasarladığınız yolcu taşıtının özelliklerini anlatınız.
Benim tasarlamış olduğum yolcu otobüsü üstü açılabilen ve kapanabilen içerisinde mini mutfaklar olan ve yolculara kısa mesafelerde bile ikramların yapıldığı bir yolcu otobüsüdür.
DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
1. Ulaşım türleri ve ulaşım araçları nasıl sınıflandırılır?
4. Sınıf Trafik Güvenliği KitabıGeçiş Üstünlüğü Olan Taşıtlar Metni Cevapları Sayfa 33, 34
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Geçiş Üstünlüğü Olan Taşıtlar Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 33-34
Soru : Bir yaralıyı hastaneye yetiştirmeye çalışan ambulans veya yangına müdahale etmeye giden itfaiye gecikirse neler yaşanabilir? Arkadaşlarınız ile tartışınız.
Hayatta hepimizin başına kazalar gelebilir ve sağlık durumumuz tehlikeye girebilir.
Yaralı ve bu zor durumlarda kalan insanlara hemen müdahale edilmesi ve yardım ekiplerinin hemen onların yanına ulaşıp müdahale etmesi lazımdır.
İnsanların sağlığı söz konusu olduğu zaman yardım ekiplerinin acele etmesi ve en acil şekilde olay yerine ulaşması lazımdır.
Hasta , yaralı ve zor durumda olan insanlar eğer acil müdahale görmezlerse durumları ağırlaşabilir veya can kaybı meydana gelebilir.
Soru : Aşağıdaki resmi inceleyiniz. Yayaların konuşmalarına katılıyor musunuz? Açıklayınız.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 33-34 Semih Yayınları”
Cevap:
Aşağıdaki resimdeki yayaların konuşmalarına katılıyorum. Araçlar sağa geçerek hassasiyet göstermiş ve yapmaları gerekeni yapmışlardır. Yayaların da aynı şekilde acele etmemesi ve itfaiyenin yaygın yerine ulaşması için yoldan geçmesini beklemelidirler.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Semih Ofset Yayınları Sayfa 34 Cevapları
Soru : Ambulans ve itfaiye araçlarının önlerindeki yazının ters yazılma sebebini anlatınız.
Aynaları bir yazı tutulduğu zaman yazılar ters görünür. Ters göründüğü için insanlar bunu anlamakta güçlük çekebilirler.
Ambulans ve itfaiye araçlarına yol verilmesi insanların güvenliği ve can sağlığı açısından oldukça önemlidir.
İnsanlar bu araçların ambulans veya itfaiye olduğunu anladıkları zaman sağa çekilerek onlara yol verir ve olay yerine ulaşmaları için yardım ederler.
Ambulansın lütfen yazısı ters yazıldığı zaman aracın aynasına bakan sürücüler yazıyı düz olarak görür ve o aracın ambulans ve itfaiye olduğunu anlar. Böylece onlara hemen yol verir.
Soru : Geçiş üstünlüğü olan araçların duyulur ve görülür işaretlerini fark eden sürücüler ve yayalar ne yapmalıdır? Açıklayınız.
Geçiyorsun diyor olan araçlar acil durumlarda ışık ve trenlerini çalarak geçmek zorunda olduklarını bildirirler.
Buyurun uyarıları gören araçlar onlara yol vermek için hareket etmeli ve eğer yol genişse araçları kenara çekerek beklemelidirler.
Eğer yol geniş değilse araç kırmızı ışık dahi olsa güvenliği tehlikeye atmayacak şekilde hafifçe ilerleyebilir ve araca yol verebilir.
Geçiş üstünlüğü olan araca yol vermek eğer başkalarının canına ve malın tehlikeye sokacaksa dikkatli hareket edilmeli çok acele edilmemelidir
Yayalar ise müdahaleyi zorlaştırmamak için güvenli alanına geçmedi ve yolun boşalmasını fırsat bilerek karşıdan karşıya bir anda geçmeye çalışmamalıdırlar. Araçların düzene girmesini beklemeli ve geçiş üstünlüğü olan araç geçtikten sonra trafiğin akışına göre hareket etmelidirler.
Geçiş üstünlüğü; belirli bir görev için trafikte bulunan belirli araçların tanınmış bir haktır.
Bu araçlar sadece acil durumlarda olay yerine yetişmek için diğer araçlarda bulunan insanların can ve mal güvenliğini tehlikeye atmadan trafik kısıtlama ve yasaklarından muaf kabul edilir.
Bu araçların geçmesi için diğer araçların kenara çekilmesi ve bu araçlara geniş alan bırakılması bir trafik kuralıdır.
Geçiş üstünlüğü olan araçlar ancak acil durum olduğu zamanlarda geçiş üstünlüğüne sahiptirler. Bu araçlar insan can ve mal sağlığını korumakla görevlidirler. Bu yüzden diğer araçlar onlara öncelik vermeli ve olay yerine ulaşmaları için kolaylık sağlamalıdır.
Günlük trafik yollarında kırmızı ışıkta geçmek veya hareket halindeyken bir anda duraksamak yasak olsa da bu araçların geçmesi söz konusu olduğunda onlara yol vermek için yasak kalkabilir. Bu araçlar sirenlerini çaldıkları ve ışıklarını açtıkları zaman acil bir durum olduğu anlaşılır ve araçlar sağa çekerek onların geçmesini beklerler. Araçlarda olduğu gibi insanlar da bu araçlara yol vermeli ve bu araçların önünden geçmeye çalışmamalı, geçmek için trafik akışının normale dönmesini beklemelidirler.
Geçiş üstünlüğü araçlar şunlardır;
Ambulanslar hasta , yaralı taşıyan sağlık araçları
İtfaiye arabaları
Suçlu taşıyan arabalar
Sanık takip eden zabıta arabaları
Kaza veya olay yerine ulaşmaya çalışan polis arabaları
Acil ulaşması gereken kar küreme araçları
Acil durumlarda ve afetlerde olay yerine gitmeye çalışan görevli araçlar
3. Geçiş üstünlüğü olan araçlar bu üstünlüklerini ne zaman ve nasıl kullanır? Açıklayınız.
Trafik Polisi ; trafiği düzenlemek, trafiği denetlemek ve meydana gelen trafik kazalarındaki iş ve işlemleri yürütmekle görevlidir.
Trafik Zabıtası; inceleme ve araştırma mahallerinde durum analizi yapılacak şekilde tutanak tutmak ve konu hakkında yetkilendirildiği ölçüde gerekli dilekçeleri yazmakla görevlidir.
Jandarma; Halkın can, ırz ve malını korumak, suç işlenmesini önlemek ve kamu düzenini sağlamak için gerekli önlemleri almak, asayişi, kamunun ve kişilerin güvenliğini ve konut dokunulmazlığını korumak
Kara Yolları Genel Müdürlüğü yapım ve bakımından sorumlu olduğu karayollarında can ve mal güvenliği yönünden gerekli düzenleme ve işaretlemeleri yaparak önlem almak ve alınmasını sağlamak,, tüm karayollarındaki işaret standartlarını tespit ve kontrol etmek
Trafik Genel Müdürlüğü görevi,trafik güvenliğini ve denetimini sağlamak ve trafik suçlarını önlemek ve suçla mücadele etmektir.
Ulaştırma Bakanlığı görevi, denizcilik, haberleşme ve posta iş ve hizmetlerinin geliştirilmesi, kurulması, kurdurulması, işletilmesi ve işlettirilmesi hususlarında, ilgili kurum ve kuruluşlarla koordinasyon içerisinde, milli politika, strateji ve hedeflerin belirlenmesi amacıyla çalışmalar yapmak ve belirlenen hedefleri uygulamak.
Şoför; hizmet araçlarını trafik kuralları çerçevesinde kullanmak, aracın bakımını yapmak ve trafik kurallarına uymak
Kaptan; Geminin güvenli, verimli ve ekonomik bir biçimde seyir yapmasını sağlamak, Kargo operasyonlarını yürütmek,
Ekip yönetimi, can ve mal güvenliğini sağlayacak düzenlemeleri yapmak, geminin uluslararası kurallara göre uygunluğunu sağlamak.
Makinist ; yolcu ve yük treninin zamanında çalışıp güvenli bir şekilde yolculuk etmesini sağlamakla sorumludur.
Vatman; yalnızca kent içi ulaşım sağlayan ve yoldan herhangi bir yüksekliği bulunmayan raylı sistemlerde görev yapan kişilerdir.
Pilot; Yolcu veya yük taşıyan hava taşıtını (helikopter ve uçağı) kullanan kişidir. Kaptan uçuş sistemlerini çalıştırırken ikinci pilot hava trafik kontrolörüyle iletişimi sağlar.
Taksici; Taksiyi diğer taşıtlara ve trafik kurallarına uyarak kullanmak, araca inerken ve binerken ve bagajlarını yüklerken yardım etmek, taksimetrenin gösterdiği tutarı yolcudan almak
İş makinası operatörü ; Dozer, greyder, forklift, kule vinç, mobil vinç, sondaj, ekskavatör, loder ve kamyon gibi çeşitleri bulunan iş makinelerini kullanan kişilerdir. Araçları güvenli bir şekilde kullanmak ve kendilerine verilen işi yapmak görevleridir.
4. Sınıf Trafik Güvenliği KitabıYaya Olmak Metni Cevapları Sayfa 19, 20, 21, 22
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Yaya Olmak Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 19-20-21-22
Soru : Aşağıdaki resimleri inceleyiniz. Yayaların davranışını yorumlayınız.
Cevap:
Aşağıdaki resimlerde yayalar doğru hareket etmiştir. Kırmızı ışık yanıp, araçların durmasını beklemişlerdir.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Semih Ofset Yayınları Sayfa 20 Cevapları
Soru : Aşağıdaki resmi inceleyiniz. Kara yollarında karşıya geçme kurallarına uyulmuş mudur? Açıklayınız.
Cevap:
Bu öğrenci kara yollarında karşıya geçme kuralına uymamıştır. Kazaya sebep olabilir veya bir araç kendine çarpabilir.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Semih Ofset Yayınları Sayfa 22 Cevapları
Soru : Aşağıdaki resimde yayaların uyduğu kuralları açıklayınız.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 19-20-21-22 Semih Yayınları”
Cevap:
Bu resimde yaya kaldırımı olmadığı için yayalar ve ineğini götüren kişi banketleri kullanmaktadır. Öğrenciler ve ineğini götüren kişi banketlerde tek sıra halinde yürümektedir. Bu doğru bir davranıştır.
DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
1. Kara yollarında, yayaların yolun karşısına güvenle geçebilecekleri yerleri söyleyiniz.
Türkiye’de trafik lambalarının ya da üst ve alt geçitlerinin olmadığı yerde yayalarının yoldan karşıya rahat geçebilmeleri için yollara yaya geçidi yapılmıştır.
Karayolunda bulunan trafik işaretlerine, alt ve üst geçitlere, yaya geçitlerini kullanarak hem kendimizi hemde diğer insanların canını tehlikeye atmamış oluruz.
Yaya geçitleri kesikli çizgilerle yolda belirlenmiş ve amacı yayaların güvenlikli bir şekilde karşıya geçmesini sağlamaktadır.Buralarda karşıya geçmeden yolun güvenliğinden emin olmalısınız.
Özellikle çift şeritli yollarda iki tarafı da kontrol etmek gerekmektedir.
Yayalar karşıya geçmeden önce sağa sonra sola tekrar sağa bakarak yolun güvenli olduğuna emin olduktan sonra karşıya geçmeye çalışmalıdır. Üst ve alt geçir olan yerlerde bu alanlar tercih edilmelidir. Yaya kaldırımı ve geçit olmayan yerlerde banketler tercih edilmelidir.
2. Bankette yürüyen yayalar hangi kurallara uymalıdır? Açıklayınız.
Karayolları Trafik Kanununa göre banket, yaya yolu ayrılmamış karayolunda; taşıt yolu kenarı ile şev başı veya hendek iç üst kenarı arasında kalan, olağan olarak yayaların ve hayvanların kullanacağı, zorunlu hallerde ise araçların kullanabileceği alanlardır.
Yaya kaldırımı bulunmayan cadde ve sokaklarda yürümek zorunda kaldığınızda, ülkemizde trafik akışı sağ taraftan olduğu için yolun sol kenarından yürümeliyiz.
Bankette yürüyen yayalar için kurallar;
Bankette grup halinde olan yayalar tek sıra halinde yürümelidirler. Böylece caddeye taşmaz , hem araçlar için hemde kişinin can güvenliği için tehlike oluşmaz. Banketler dar alanlardır.
Bankette yürüyen yayalar gidiş yönlerine göre sol taraftaki banketi kullanmalıdır. Böylece karşıdan gelen araçları daha rahat görebilecek ve ona göre kendimizi korumamız mümkün olacaktır.
Taşıt yolunu kullanmamalı, çizgiye dikkat etmelidirler. Çizgi ile ayrılmış olan yerlerin banketler olduğunu bilmeli ve taşıt yollarını işgal etmemeliyiz.
Akşam vakti yürüyeceksek fosforlu kıyafetler ve el feneri ile görünür olmaya çalışmalıyız.
Yola en uzak yerden yürümeliyiz. Bu bizim güvenliğimiz açısından en güzel olandır. Böylece araçların sınırdan geçmesi durumunda zarar görmemiş oluruz.
SONRAKİ KONUYA HAZIRLIK
Soru : Kara yollarını güvenli yapan unsurları araştırınız.
Trafik işaretleri: Trafik işaretleri; araçlar, yayalar ve bisikletliler gibi diğer kullanıcılar arasındaki trafik akışını düzenler. Çeşitleri ve özelliklerine göre sınıflara ayrılır.
Trafik levhaları: : Yolu kullananlara yol ve çevresinin genel karakteristikleri hakkında gerekli görülen uyarı ve önerilerin yazı ve semboller halinde bilgi veren levhalardır.
Yaya kaldırımı: sokaklarda ve caddelerde yayaların rahat ve güvenli hareket etmesi için ayrılmış yoldur.
Karayolları: Karayollarının iki yanında bulunan ve yayaların yürümesine, gerektiğinde taşıtların trafiğe engel olmadan durabilmesine yarayan toprak ya da çakıl döşeli bölümdür.
Alt Geçitler: trafik akışını kesmemek için bir yolun altından geçirilen, bisikletçiler ve yayaların diğer tarafa güvenli bir şekilde ulaşmaları için yapılmış bölümdür.
Üst geçitler: Bir yolun iki yanını, basamaklarla yükseltilmiş bir bağlantı ile birleştiren ve yayaların yoldaki taşıt trafiğini kesmeden yayaların güvenle geçmesi için yapılmış olan bölümdür
Banketler: Karayollarının iki yanında bulunan ve yayaların yürümesine, gerektiğinde taşıtların trafiğe engel olmadan durabilmesine yarayan toprak ya da çakıl döşeli bölümdür.
Trafik Polisleri: genel anlamda trafiği düzenlemek, trafiği denetlemek ve meydana gelen trafik kazalarındaki iş ve işlemleri yürütmek görevini üstlenirler.
Radar: radyo dalgalarının yansıması yardımıyla uzaktaki nesneleri ve bu nesnelerin hız, kerteriz ve mesafesini tespit eden cihazdır. Araçların hızını kontrol etmek için çok etkilidir.
Trafik Kameraları: Uygun alt yapının oluşturulması kaydı ile mobese kavşak noktalarından geçen tüm araçların kaydını görüntü olarak tutar ve hatta plaka tanıma sistemi sayesinde kavşak noktasından geçen tüm araçların plakalarını okuyarak veri tabanına yazar. Böylece oluşan kazaları ve uyulmayan trafik kuralları kolaylıkla tespit edilir.
Trafik neredeyse bütün insanların kullanmış olduğu ortak alandır. Borsa kalanın güvenli bir şekilde kullanabilmesi için yetkililer gerekli trafik kurallarını koymuşlardır.
Hiç tartışmasız trafik kuralları bizlerin ve trafikte olan diğer insanların can ve mal güvenliği içindir.
Trafik kurallarına uyulması halinde trafikte olan insanlar can ve mal güvenliklerini sağlayabilecek ve huzurlu bir yolculuk yapabileceklerdir.
Trafik kurallarına uymaması halinde ise insanların can ve mal güvenliği tehlikeye sokulacak ve birçok insanın hem can hem de mal kayıplarına sebep olabileceği alanlar oluşabilecektir.
Bu gibi durumlara sebep olmamak ve kimsenin canını yakmamak için trafik kurallarına uyulmalı ve hiçbir trafik kuralı küçük görülmemelidir.
Soru : Trafik kazalarının bireye, topluma ve çevreye verdiği zararın önlenebilmesi için neler yapılabilir? Tartışınız.
Trafik kazaları büyük oranda sürücülerin ve yayaların hatalarından kaynaklanır.
Trafik kazaları levhalar, ışıklandırmalar, alt ve üst geçitler gibi belediyelerin alması gereken önlemleri almaması sebebiyle bazı kere gerçekleşse de trafik kazalarına en büyük sebep insanlardır.
Trafik kazaları bireyler ve toplum üzerinde hem psikolojik , fizyolojik ve mali olarak büyük kayıplar yaşatmaktadır.
Trafik kazası sonucundaki yaralanmalar, sakatlanmalar ve ölümler bireylerin ve yakınlarının hem psikolojik olarak hem de mali olarak büyük kayıplara uğraması demektir.
Bu konuda reklamlarda ve TV kanallarında, insanlara ulaşabilecek olan mecralarda yayınlamalar ve uyarılar yapılmalı ve bu şekilde insanlara bu konuda daha dikkatli olması telkin edilmelidir.
İnsanlar bu konuda bilinçlendirilmeli ve caydırıcı cezalar ile trafik denetlenmesi sık sık yapılarak insanlar dikkatli olmaya teşvik edilmelidir.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Semih Ofset Yayınları Sayfa 56 Cevapları
Soru : Trafik kazalarının önlenebilmesi için yapılması gerekenleri maddeler hâlinde yazınız.
Madde Madde Trafik kazalarını önlemek için yapılması gerekenler;
Uykulu halde araç kullanmaktan kaçınmak. Uykulu halde insanlar bir anda almaktan kendilerini koruyamaz ve böylece ufak bir dikkatsizlik sonucunda büyük kazalara ve çarpmalara sebep olabilirler. Böyle durumlarda aracı köşeye çekerek biraz dinlenmek ve biraz uyumak kişiye yardımcı olacaktır
Çok yorgun olduğumuz durumlarda araç kullanmak veya yaca olarak dışarıya çıkmaktan sakınmak. İnsanlar çok yorgunken sağlıklı düşünemez ve uykuya yenik düşebilirler. Yorgunluğun vermiş olduğu zihin bulanıklığı tabelaları ve ışıkları fark edememize sebep olabilir.
Hız tutkusunu bir kenara bırakmak ve bunu teşvik eden yayınların kaldırılması ve yasaklar getirilmesi. Hız tutkusu her ne kadar özellikle gençler için güzel görünse de kazaların en başta sebeplerinden bir tanesi budur. İnsanları film gibi mecralarda ısıt kutusuna özendirilmesi yasaklanmalıdır. İnsanların izlemiş olduğu şeylerden etkilenmesi mümkün olduğu için bunlar göz önünde bulundurulmalıdır.
Emniyet kemerinin gerek sürücünün gerek önde veya arkada oturan kişilerin mutlaka takmış olması. Emniyet kemeri sadece sürücünün değil araç içinde oturan diğer kişilerin de güvenliğini sağlar. Emniyet kemeri takmayan kişiler kaza durumunda en az sürücü kadar yaralanabilirler.
Önümüzde olan araçlarla aramızda takip mesafesini korumak. Önümüzdeki araçlarla takip mesafesini korumak öndeki aracın bir anda istop etme veya durma durumunda ona çarpmamızı engelleyecektir.
Saatlerce direksiyon başında kalmaktan sakınmak ve eğer mümkünse bir yere çekilip biraz dinlenmek. Bu da anlık uyuma gibi durumlardan kişiyi kurtarmaktadır.
Araç sollarken dikkatli olmak ve hatalı sollamadan kaçınmak. Hatalı sollama araç kazalarının en başı sebeplerinden bir tanesidir.
Alkollü iken direksiyon başına geçmemek. Alkol miktarı bizleri az gelse de insanın düşün me gücünü azaldığı için kazaları sebep olabilmektedir.
Küçük çocukları çocuk koltuğunda oturtmak. Çocuklar ufak çarpmalarda bile Küçük oldukları için bizden daha çok savrulabilir ve yararlanabilirler. Bu yüzden çocuklar ön koltuğa oturtulmamalı çocuk koltuğunda arka kısma yerleştirilmelidir.
Kavşak, tünel, dar yollar, tepe ve köprülerde sollama yapmamak. Bu gibi yerlerde sollama yapmak uçurumdan düşmeye çok tehlikeli durumlara sebep olabilir
Sürücüyü meşgul etmemek ve dikkatini dağıtmamak. Sürücülerin dikkatini dağılması anlık kazalara sebep olabilir.
Direksiyon kullanırken cep telefonu ile konuşmamak ve telefondan bir şeyler bakmamak. Cep telefonu ile konuşmak veya telefondan bir şeye bakmak insanların dikkatini dağıtabilir gelen yayıyı veya aracı görmemesine sebep olabilir.
Toplu taşıma araçlarının belirli oranlardan fazla kişiyi alması durumunda şikayet etmek. Ne yazık ki toplu taşıma araçları yayaları bekletmemek veya daha çok para kazanabilmek için izin verilen ölçüden fazla sayıda kişiyi taşıta almakta ve yolcuların canlarını tehlikeye sokmaktadırlar.
Karayollarına poşet, çöp gibi şeyler atıp kazaları sebep olmamak. Karayollarını atmış olduğumuz şeyler sürücülerin önünü kapatmasına ve bir anda karşısına gelerek kazaya sebep olabilmektedir.
Trafik işaret ve levhalarına çok dikkat etmek. Trafik işaret ve levhaları bize nasıl davranmamız ve nasıl hareket etmemiz konusunda yol göstermektedir. Trafik işaret ve levhalarına uymak trafik kazalarının önlenmesinde çok önemli bir yere sahiptir
Soru : Trafik kazalarının önlenmesinin ülke ekonomisine etkilerini tartışınız.
Trafik kazaları hem kaza yapan insanların can ve mal güvenliğini tehlikeye sokar hem de ülke ekonomisine olumsuz yönde etkiler.
Amaç insanların canını korumak ve onları tehlikeden uzak tutmak olsa da kaza durumlarında mali kayıplar da gerçeklerden bir tanesidir.
Polislerin ilgilenmesi, evrak çıkarması kaza durumunda yolların hasar görülen yerlerinin onarılması ve yaralanan kişilerin tedavilerin yapılması maliyet gerektirir.
Bunlar genellikle devlet tarafından karşılandığı için ülke ekonomisini zarara uğratır.
DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
1. Trafik kurallarına uyma bilincinin gelişmesi toplumsal hayatı nasıl etkiler?
Trafik kurallarına uyma bilincinin gelişmesi insanları hem psikolojik olarak rahatlatır hem de kazaların azalması sebebiyle maddi zararları en aza indirir.
İnsanlar güven içerisinde gerek iş gerek eğitim almaya rahatça gider trafik kazalarının azalması sebebiyle insanlara gidecekleri yere çabucak varabilirler.
2. Trafik kazalarının azaltılması ve önlenmesi ülke ekonomisini nasıl etkiler? Örnek vererek açıklayınız.
Trafik kazalarının önlenmesi ve azaltılması ülke ekonomisi açısından da oldukça önemlidir.
Trafik kazaları insanların şahıs olarak maddi ve Mali kayıtlara sebep olduğu gibi aynı zamanda ülkeyi de maddi olarak kaybı uğratır.
Kaza sırasında araçların çektirilmesi, hastaların tedavi edilmesi için gereken süreçler, trafik polislerin tutmuş olduğu evraklar, kaza sebebiyle bozulan yollar ın imar edilmesi hep mali bir gücü gerektirir.
Bunların hepsi hem şahsi hem de ülke açısından mali bir kayba sebep olmaktadır.
Kazaların önlenmesi veya azaltılması hem ülke ekonomisi açısından önemlidir.
SONRAKİ KONUYA HAZIRLIK
Soru : İnsanların trafik kurallarına uyması için neler yapılabileceğini araştırınız.
İnsanların trafik kurallarına uyması için yapılacak işlerden en önemli olanı insanları bu konuda bilinçlendirmektir.
İnsanlar bilinçlendiği zaman kendi iradeleri ile cezadan korkmadan sırf trafik güvenliği için kurallara uyacak ve bunlara kendi istekleriyle dikkat edeceklerdir.
İnsanların bu konuda hassasiyet göstermeleri trafik cezalarından Daha çok caydırıcı ve daha çok fayda sağlayıcıdır.
Bilindiği gibi insanlar film, reklam ve sosyal medyada görmüş oldukları yazı ve videolardan etkilenmektedirler. Bu sebeple insanların dikkatini çekecek şekilde bu mecralara videolar ve gerekirse film karelerinde bunlara dikkat çekilmeli ve insanlar bu konuda teşvik edilmelidir.
Trafik polislerinin sıklıkla devriye gezmesi ve insanları denetlemesi de trafik kazalarının önlenmesi ve insanların daha çok dikkatli olması konusunda büyük bir yardımcıdır.
Özellikle trafik yoğunluğunun olduğu yerlerde kararlandırma sistemi yapılarak araçlar ve yayalar kontrol edilmeli ve bu şekilde insanların uyarılarak trafik olsa daha dikkatli olmaları sağlanmalıdır.
Alınacak olan bu önlemler eğer dikkat edilirse trafik kazalarını en aza indirmek için oldukça etkili yöntemlerdir.
Trafik İşaretleri: kara yollarında kazaları engellemek ve trafik güvenliğini sağlamak amacıyla oluşturulan işaretlerdir.
Trafik Levhaları: kara yollarında kazaları engellemek ve trafik güvenliğini sağlamak amacıyla oluşturulan levhalardır.
Trafik Polisi: genel anlamda trafiği düzenlemek, trafiği denetlemek ve meydana gelen trafik kazalarındaki iş ve işlemleri yürütmekle sorumlu olan kişidir.
Alt Geçitler: Karayolunun, diğer bir karayolu veya demiryolunu alttan geçmesini sağlayan yapıya verilen isimdir.
Üst Geçitler: Karayolunun, dğer bir karayolu veya demiryolunu üstten geçmesini sağlayan , trafiğin rahatlaması ve yayalara güvenli geçiş alanları oluşturan yerlerdir.
Yaya Kaldırımı: Karayolunun, taşıt yolu kenarında yalnız yayaların kullanımına ayrılmış olan bölümdür.
Yaya Geçidi: bir cadde üzerinde yayaların yolun karşısına geçmesi için özel olarak işaretlenmiş alandır.
Banket: Özellikle kaldırım olmayan yerlerde karayollarının iki yanında bulunan ve yayaların yürümesine, gerektiğinde taşıtların trafiğe engel olmadan durabilmesine yarayan toprak ya da çakıl döşeli bölümdür.
Soru : Işıklı trafik işaret cihazlarının trafik güvenliğine katkısını tartışınız.
Işıklı trafik cihazları trafik düzenlemede kullanılmış olan cihazlardır.
Bu cihazlar bazı yerlerde ışıklı ve sesini, sabit veya taşınabilir elle kumanda edilebilir ve otomatik şekilde olabilirler.
Işıklı işaret cihazlarının üzerinde çeşitli renkler, semboller ve yazılar bulunabilir. Bu ışıkların belirli yanma süreleri vardır.
Kırmızı ışık: yolun araç trafiğine kapalı olduğunu ve araçların geçmemesini ifade eden ışıktır
Sarı ışık: uyarım manasında olup yanı sırasına göre yolu trafiğe kapatmak veya açılmak üzere olduğunu ifade eder. Yeşil ışıktan sonra yanması kırmızı ışığın yani yolun trafiğe kapanmak üzere olduğunu, kırmızı ışıktan yandıktan sonra ise yeşil ışığın yanmak üzere olduğunu bildirir.
Yeşil ışık: yolun trafiğe açık olduğunu gösteren ışıktır.
Yaya simgeli (figürlü) ışık: yolun yayalara kapalı olduğunu gösterir ki bu ışık yandı esnada yayaların taşıt yoluna girmesi yasaktır
Yaya simgeli (figürlü) ışık: yolun yayaları açık olduğunu gösterir ki bu ışık yanmaktayken yayalar taşıt yolunda geçebilirler
Aralıklı yanıp sönen sarı ışık: uyarı anlamında olup bu yerden yavaş ve dikkatli geçilmesini bildirir
Aralıklı yanıp sönen kırmızı ışık: dur işaret levhası anlamına gelip gidilecek yolun açık olup olmadığını gördükten sonra hareket edilmesi gerektiğini bildirir
Işıklı oklar: dönüş yerlerini düzenlemek amacıyla konulmuştur. Bu ışığın bulunduğu yerlerde ok yönüne dönüş yapacak sürücüler okun yeşile dönmesini beklerler.
Sesli veya yazılı ışıklar: araç trafiğine göre yayaların hareketlerini düzenleyen sesli ve yazılı iletiye göre hareket eden ışıklardır.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Semih Ofset Yayınları Sayfa 15 Cevapları
Soru : Aşağıdaki resimlerden yararlanarak banketin ve yaya kaldırımının özelliklerini anlatınız.
Yaya kaldırımı yayaların güvenli bir şekilde yürüyebilmeleri için yapılmış olan alanlardır. Yaya kaldırımı yoldan bir miktar yüksek olup herhangi bir aracın buraya girmesi yasaktır.
Yaya kaldırımlarına araçların park edilmesi yasaktır.
Yüzeyi kaymaz üzerindeki taşlardan yapılmaktadır
Eni en az 150 cm olan kaldırımlarda eğer bu kaldırımlar 2 metreden küçükse ağaçlandırma yapılması yasaktır
Yağmur sularının bilinmemesi için eğimli yapılmaktadır.
Banketler ise yaya kaldırımı olmayan yerlerde yayaların geçebilmesi için ve kaza veya Park gibi acil durumlarda araçların geçebildikleri alanlardır. Araç yoluna bitişik bir şekilde araç yolunun denginde yani herhangi bir yüksekliği bulunmamaktadır. Yoldan farklı bir zemin ve bir çizgi ile ayrılarak yeri belirtilir.
Banketler daha çok şehir dışı yollarda kullanılmaktadır.
Banketlere zaman zaman araçlarda girebildiği ve yoldan bir yüksekliği bulunmadığı için yayalar için kaldırım kadar güvenli değildir.
Banketlerden yürüdüğümüz zaman özellikle karanlık zamanlarda çok dikkat edilmeli ve herhangi bir fener veya ışık taşıyarak araçların bizi görmesini sağlamamız gerekir.
Soru : Trafik ile ilgili kavramların anlatıldığı bir afiş hazırlayınız. Afişinizi görsel unsurlar ile zenginleştiriniz. Hazırladığınız afişleri okulunuzun uygun yerlerinde sergileyiniz.
Yaya kaldırımı; taşıt yollarında sadece yayalara tahsis edilmiş olan ve alanların güvenliği için onlara ayrılmış olan kısımdır.
Banket; taşıt yollarında yayaların veya hayvanların geçebilmesi için, kaza gibi acil durumlarda veya park edilmesi halinde araçların da kullanabileceği yoldan yüksek olmayan alanlardır.
Yaya kaldırımları yayaların güvenli bir şekilde geçmesi için rahat ve geniş iken banketler dar alanlardır.
Yaya kaldırımları yumuşak taşlardan oluşmaktayken banketler genellikle kum çakıl gibi alanlardan oluşur.
Niye kaldırımları yoldan biraz yüksek olduğu için yayalar için daha güvenlidir. Ancak banketler yolla aynı hizada olup bazı kere araçların kullandığı için kaldırım kadar güvenli değildir.
Yaya kaldırımını insanlara ayrıldığı bilindiği için araçlar buradan geçmezler.
Ancak özellikle gece karanlık vakitlerde banket kullanan kişilerin araçların onları görmesi için önlem almaları gerekir.
Kaldırımlarda yağmur suyunun birikmemesi için bir eğim bulunduğu halde banketler düz olduğu için çamur ve yağmur birikintileri görülebilir.
2. Toplu ulaşım araçlarının tercih edilmesinin faydalarını anlatınız.
Toplu taşıma araçları bazen yüzlerce kişiyi aynı anda bir yerden bir yere ulaştırabilen insanların hizmetine sunulmuş olan taşıtlardır.
Özellikle trafik yoğunluğunun olduğu alanlarda toplu taşıma araçlarını tercih etmek trafikteki araç sayısını düşüreceği için kazaların önlenmesine ve daha çabuk bir ulaşıma katkıda bulunacaktır.
Yüzlerce aracın yolda olduğu zaman ulaşacağı karışıklığı engellediği için daha rahat bir ulaşım gerçekleşecektir
Herkesin kendi aracıyla gitmek istediği yere ulaştığı bir alanda buluşacak olan hava kirliliğinin önüne geçecek ve birçok kişiyi aynı anda bir yerden bir yere ulaştırarak havanın temizliğine de katkıda bulunacaktır.
Toplu taşıma araçları özellikle uçak, hızlı tren ve metro gibi taşıtlar zaman bakımından da insanlara katkı sağlar.
İnsanlar gidecekleri yere bu taşıtlar sayesinde daha hızlı varır ve zamandan tasarruf ederler.
Toplu taşıma araçları maliyet bakımından da daha ucuzdur.
Özellikle uzak mesafelerde kişinin yakıta vereceğin maliyetin neredeyse yarısını vererek olduğu yere ulaşacak ve maddi bakımından tasarruf edecektir.
SONRAKİ KONUYA HAZIRLIK
Soru : Yakın çevrenizde bulunan trafik işaret levhalarının anlamlarını öğreniniz.
Tehlike Uyarı İşaretleri (T-Grubu): T – Grubu Sürücü, yolcu ve yayaları, yol üzerindeki var ise bir tehlike konusunda uyaran ve tehlikenin niteliği konusunda bilgilendiren işaretlerdir. Sürücülerin daha dikkatli olmalarını ve hızlarını düşürmeleri gerektiğini ifade eder.
Trafik Tanzim İşaretleri (TT-Grubu): TT – Grubu Sürücü, yolcu ve yayaları, çeşitli kısıtlamalar ve yasaklarla bilgilendiren işaretlerdir. Trafik Bilgi İşaretleri (B- Grubu): B – Grubu bilgi işaretleri sürücü, yolcu ve yayaları, yol güzergahı üzerinde yol ve yolun çevresinde yol ve trafik durumuyla bilgi veren işaretlerdir.
Duraklama ve Park Etme İşaretleri (P-Grubu): sürücülerin araçlarını durdurabilecekleri veya park edebilecekleri yerlerin düzenlenmesi Durma ve Park Etme İşaretlerini kapsayan işaretlerdir.
Yapım Bakım Onarım İşaretleri (YB-Grubu): yapım, bakım, onarım sahalarında şerit düzenleme ve çalışmanın çeşidini bildirmek amacıyla kullanır.
Paneller (PL-Grubu):
Yeni Standart Trafik İşaretleri: Yoldaki olası tehlike veya bilgi verilmesi gerek duyulan durumlar için kullanılan işaretlerdir.
Yatay İşaretlemeler: Trafik levhaları sadece düşey olarak işaretlerle belirlenmez yatay olarak ta işaretlenebilir. Yatay işaretlemelerle belirlenen yol çizgileridir.
Kontrol Kesim Levhaları: karayolunun adı, karayolunun bölümü (kesim numarası) ve kaçıncı kilometresinde olduğunu bildirmektedir.
Soru : Trafik işaret levhalarının farklı şekillerde olmasının sebebini araştırınız.
Trafik işaret levhaları içermiş olduğu manaya göre değişiklik gösterir.
Trafik işaret levhaları farklı şekillerde yapılıp dikkatini çekmek ve insanların bu levhaları karıştırılmasını engellemek için farklı renk ve şekillerde tasarlanmıştır.
Böylece insanlar uzakta veya çok dikkatli bakmadıklarında bile şekillerinden ve renklerinden trafik işaret levhalarını tahmin edebilir ve böylece yanılma payı en aza indirgenerek kaza oranı düşürülebilir.
Bu da insanların can ve mal güvenliğini koruma amacı taşıyan trafik kurallarının almış olduğu bir başka önlemdir.
Trafik levhalarının temel özellikleri:
Yeterince dikkat çekmeli
Bir ihtiyacı karşılamalı
Basit ve anlamı açık olmalı
Saygı uyandırmalı ve itibar edilir derecede olmalı
Kolay okunabilmeli
İşaret ile verilen emrin yerine getirilebilmesi için yol kullanıcılarına yeterli zamanı veriyor
olmalıdır.
Trafik işaret levhaları farklı şekil ve renklerde olacak şekilde tasarlanmışlardır. Trafik işaretleri üçgen, daire ve kare şeklindedir.
Üçgen şeklinde olan trafik levhaları uyarı amaçlıdır.
Daire şeklinde olan trafik levhaları anlamında olan levhalardan oluşur.
Kare şeklindeki levhalar ise sürücüleri ve yayaları bilgilendirme amaçlı kullanılan levhaları oluşturur.
Trafik işaret levhalarının farklı şekillerde yapılmasının sebebi bu levhaların uyarıcı, hatırlatıcı ve düzenleyici levhalar olarak çeşitli manalara gelmesidir. Levhaların şekillerinin aynı olması durumunda sürücülerin anladığı halsizlikleri sebebiyle levhaları birbirine karıştırabilecek ve kazalara sebep olabilecekti.
Ancak levhaların farklı farklı şekillerde olması sürücülerin dikkatli bakmasalar bile o levhaların ne manaya geldiğini bildiği için önceden önlem almasına ve anı dikkatsizliklerle karıştırılmasına engel olmaktadır.
Can ve mal güvenliğini öncelemek için kullanılmış olan trafik kuralları bunlara dikkate almış ve trafik işaret levhalarını farklı şekillerde yaparak dikkat çekmeye başlamıştır.
Böylece uzaktan gelen sürücüler bile trafik işaret levhalarının şekillerine bakarak bu konuda tahmin yürütebilir ve önlemini önceden alarak bir kazaya sebep vermekten veya bir kazaya uğramaktan kendisini kolaylıkla koruyabilir.
Bu da birçok insanın can ve mal güvenliğini küçük önlemlerle güvence altına almak için çok etkili iyi bir yöntemdir.
Bu trafik levhaları örneğine baktığım zaman trafik levhalarının üçgen, yuvarlak, kare ve dikdörtgen şekilde olduğunu, üzerindeki figürlerin benzerlik gösterse de renklerle birbirinden ayrıldığını görüyorum.
Trafik işaret levhaları üçgen, daire ve kare şeklinde olmaktadır. Üçgen şeklinde olanlar genellikle uyarı amaçlı olan levhalardır. Daire şeklinde olan levhalar düzenleme kare şeklinde olan levhalar ise sürücüler ve levhalara bilgi verme amaçlıdırlar.
Trafik levhaları trafiğin düzenini sağlamak ve kazaların önlenmesi için farklı renk ve şekillerde oluşturulmuştur.
Bu renk ve şekiller insanların dikkatini çekmekte ve insanlar renk ve şekillerden gelecek olan levhayı görmeden tahminde bulunabilir ve bu şekilde önlem alarak kazalara engel olabilir.
Daire içindekiler kırmızı veya mavi renklidir. Tehlike uyarı işaretleri ise genellikle kırmızı ve üçgen şekilde tasarlanmıştır.
Durma vefat etme ile ilgili olan trafik levhaları mavi renklidir.
Otoyol işaretleri ise yeşil veya mavi renkte olup dikdörtgen şekilde tasarlanmıştır.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Semih Ofset Yayınları Sayfa 18 Cevapları
Soru : Aşağıdaki resimleri inceleyerek trafik işaret levhalarına zarar verilmesinin nelere sebep olabileceğini anlatınız.
Maddeler Halinde Trafik işaret ve levhalarına zarar verilmesinin sebep olabileceği durumlara örnekler ;
Trafik işaret ve levhalarına zarar vermek ülkemizde suçtur ve bu zarar verenler görüldüğü zaman jandarma , polis veya zabıta ekiplerine şikayet edilmesi lazımdır.
Trafik işaret ve levhaları sürücülerin ve yayaların can güvenliğini sağlamak amacıyla konulmuş olan işaret ve levhalardır.
Yolculuk yapan kişiler bu işaret ve levhalara göre hareket ederek can ve mal güvenliklerini korurlar.
Trafik işaret ve levhalarına zarar verme sonucunda kazalar meydana gelebilir trafiğin aksaması, can ve mal kayıpları gibi olumsuz sonuçlar meydana gelebilir.
Trafikte zincirleme kazalar veya küçük veya büyük çaplı kazalar meydana gelip hem ülke ekonomisine hem de şahsi olarak can ve mal kayıpları yaşanabilir.
Herkesin can ve mal güvenliğinin öncelikli olmuş olduğu Türk toplumunda insanların bu işaret ve levhalara zarar vermemesi bir insanlık görevidir.
Aksi halde bu trafik ve işaret levhaları yeniden yapılanıncaya kadar oluşabilecek kazalar bunlara zarar veren insanların suçu olacaktır.
Soru : Trafik işaret levhalarına verilen zararın ülke ekonomisine verdiği zararı anlatan bir sunu hazırlayınız.
Trafik işaretleri ve levhalarına zarar verilmesi durumunda sürücüler ve yayalar nasıl hareket edeceğini bilemez, yanlış yola girer, hız işareti sökülen yerlerde hız sınırı anlaşılamaz ve insanlar nereden geçip nereye gideceklerini bilemezler.
Bu da trafikte büyük bir karmaşaya sebep olur ki ciddi kazalara mal ve Can kayıplarına sebep olabilir.
Karayollarındaki trafik levhalarına zarar veren kişiye bu zararı masrafları ödetilmektedir.
Trafik levhalarına zarar veren bir kişiyi gördüğümüz zaman polis, zabıta veya jandarmaya haber verilerek durum ölenebilir.
Trafik işaretlerine zarar veren bir kimsenin 488 TL’den 604 TL’ye kadar para cezası ödeyecek ve trafik cezalarına zam gelmesi durumunda zamlı bir şekilde ödeyecektir.
Trafik işaretlerine zarar verilmesi bunların kırılması veya yönlerin değiştirilmesi birçok can ve mal kaybına kazalara sebep olabilir.
Karayollarından yapılan açıklamada levhaların çalınmasından kaynaklanan zararın devlete maliyeti 17 milyar 758 milyon 750 bin lira, trafik kazaları sonrasında hasar gören levhaların maliyeti ise 35 milyar 517 milyon 500 bin lira olarak açıklanmıştır.
Madde Madde Trafik işaret levhaları sınıflandırılması ana başlıkları:
Tehlike uyarı işaret levhaları: Sürücülerin daha dikkatli olmalarını ve seyir hızlarını düşürmeleri gerektiğini bildiren işaretlerdir.
Trafik tanzim işaret levhaları: Kara yolundan yararlananlara trafik düzen ve güvenliğini sağlamak yönünden, uymaları gerekli olan, yasaklama, kısıtlama ve mecburiyetleri gösteren levhalardır.
Trafik bilgi işaret levhaları: Sürücülere, yolculara ve yayalara; yol güzergahı üzerinde, yol ve yolun çevresinde, yol ve trafik durumu hakkında bilgi veren levhalardır.
Duraklama ve park etme işaret levhaları: Duraklama ve park etme yerleri hakkında bilgiler veren levhalardır.
Erişme kontrollü kara yolu işaret levhaları : belirli yerler ve şartlar dışında giriş ve çakılsın yasaklandığı yaya, hayvan ve motorsuz taşıt ve araçların giremediği ancak izin verilen motorlu taşıtların yararlandığı ve trafiğin özel kontrole tabi tutulduğu alanları gösteren levhalardır.
Trafik işaret levhaları sınıflandırılması şu şekilde de yapılabilir:
Tehlike Uyarı İşaretleri
Trafik Tanzim İşaretleri
Trafik Bilgi İşaretleri
Durma ve Park Etme İşaretleri
Yapım Bakım Onarım İşaretleri
Paneller
Yeni Standart Trafik İşaretleri
Yatay İşaretlemeler
Kontrol Kesim Levhaları
2. Trafik işaret levhalarının korunması için neler yapılabilir? Anlatınız.
Madde Madde Trafik işaret levhalarını korunması için yapılabilecekler şunlardır ;
Trafik işaret levhalarını korunması için bu işaret levhalarına zarar verilmemeli zarar veren kişiler görüldüğü zaman ya uyarılmalı ya da şikayet edilmeli, levhalar sağlam bir şekilde yapılmalı, trafiği denetleyen kameralar ve ceza bildirimi çeşitli yerlere konularak insanlar uyarılmalıdır.
Trafik işaret levhaları insanların can ve mal güvenliğini koruduğu için insanlar bu konuda bilinçlendirilmeli ve caydırıcı cezalar getirilerek trafik işaretlerine zarar verilmesi engellenmelidir.
Trafik işaretleri levhaları insanları nasıl hareket etmeleri gerektiğini gösterdiğinden dolayı bu levhalara zarar verilmesi hem şahsi olarak can ve mal kayıplarına hem de ülke ekonomisine zarar verecektir.
İnsanların hız sınırını bilmemesi veya gidecekleri yol konusundaki trafik işaretlerine zarar gelmesi durumunda nereden geçeceklerini bilmeleri zaman kayıplarına ve yönlerini bulamayarak zor durumda kalmalarına sebep olacaktır.
Bu da her zaman açısından hem maddi hem de manevi açıdan büyük sıkıntı teşkil etmektedir.
Gerek sosyal medyadan gerekse başka yerlerde reklam gibi vasıtalarla bu işaretleri zarar vermenin zararları anlatılmalı ve insanlar bu konuda bilinçlendirilmelidir
Ayrıca bunlara zarar veren insanlar görüldüğü zaman şikayet edilmesi gerektiği önemle vurgulanmalı ve insanlar bu konuda bilgilendirilmelidir.
Trafik işaret levhalarının bulmuş oldukları çeşitli alanlara kameralar koyarak denetlenmeli ve bunları yapan kişilere caydırıcı cezalar uygulayarak bir daha bu işlere girişilmemesi sağlanmalıdır.
SONRAKİ KONUYA HAZIRLIK
Soru : Bir yaya olarak, uyduğunuz trafik kurallarını maddeler hâlinde yazınız.
Maddeler Halinde Bir yaya olarak uymuş olduğum trafik kurallarına örnekler ;
Günlük hayat içerisinde okula giderken veya dönerken, markete veya herhangi bir yere gidip geldiğim zaman uyumuş olduğum ve dikkat ve etmem gereken birçok trafik kuralı vardır.
Bu trafik kurallarına uymam hem kendi hem de etraftaki yayaların ve sürücülerin Can güvenliği için oldukça önemlidir.
Benim yapmış olduğum ve dikkat etmemiş olduğum trafik kuralları benim veya yolda bulunan yaya ve sürücülerin hayatını tehlikeye atabilir.
Bunun bilincinde olarak yapmış olduğum hareketleri çok dikkat ediyorum.
Sokak ve caddelerde yürürken yaya kaldırımı olan yerlerde yaya kaldırımını kullanıyor yaya kaldırımı olmayan yerlerde banketlerden dikkatli bir şekilde yürüyorum.
Sürücülerin dikkatini dağıtacak hareketlerden kaçınıyor ve yolda daha dikkatli oluyorum.
Kaçtan karşıya geçerken kısa mesafeli olan alanları tercih etmiyorum yaya geçitlerini tercih ederek güvenli bir şekilde yolculuğumu sağlıyorum
Kırmızı ışık yansa bile ışığın ne zaman yandığını bilmiyorsam geçmekte acele etmiyorum ve vakit olduğunu anladığım zaman karşıdan karşıya geçiyorum.
Kırmızı ışık yansa bile trafiğin kontrolünü sağlıyor sola sonra sağa sonra yine sola bakarak güvenliğimi sağlayarak karşıya geçiyorum.
Yayalar için ayrılmış olan üst ve alt geçitler varsa trafikte onları tercih ediyorum.
Yaya geçitleri her ne kadar benim önceliğimi tanısa da araçların durduğundan ve geçmediğinden emin olduktan sonra geçiyor can güvenliğimi tehlikeye atmıyorum.
Çalışmakta olan araçlar duruyor olsa bile önlerinden veya arkalarından geçmemeye dikkat ediyorum.
Trafik kazalarının bir nedeni de trafik yoğunluğudur. Trafik aşırı yoğun olduğu zaman kaza yapma riski de artar.
Aşırı yoğun trafiklerde insanlar sıkılır ve acelesi olan insanlar bazen trafik kurallarını ihlal ederek hatalı sollama veya kırmızı ışıkta geçme gibi hareketlerde bulunurlar.
Bu da özellikle trafiğin yoğun olduğu zamanlarda ciddi yaralanmalara ve ciddi kazalara sebep olabilir.
Bazen insanlar acele etmese de yoğunluktan kaynaklanan bir anda dikkatsizlik veya yorgunluk da kazayı tetikleyebilir.
Soru : 100 yolcuyu 1 tane belediye otobüsü taşıyabilirken, aynı sayıda yolcuyu taşımak için 4 yolcu taşıyan otomobilden 25 tane gerekmektedir. Aşağıdaki resimden yararlanarak toplu taşıma araçlarının trafik yoğunluğunun azaltılmasına etkisini açıklayınız.
Cevap:
Toplu taşıma araçları trafik yoğunluğunu azaltmakta en etkili yöntemlerden biridir. 100 kadar kişiyi taşıyabildiği için en fazla 4 kişinin veya 5 kişinin sığacağı araçlardan trafiği temizlemiş olur.
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Semih Ofset Yayınları Sayfa 42 Cevapları
Soru : Aşağıdaki fotoğraflarda görülen araçları, yolcu taşıma kapasiteleri, trafik yoğunluğu ve çevre kirliliğine etkileri yönünden karşılaştırınız.
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 41-42 Semih Yayınları”
Cevap:
Hızlı tren, uçak ve gemi yüzlerce yolcuyu alıp aynı anda taşımaktadır. Ancak otomobiller en fazla 5 kişiyi alabilir.
Yüzlerce kişinin seyahat ettiği bu araçlarda bunlara binen kişilerin ayrı ayrı seyahat etmesinden daha az yakıt ve daha az hava kirliliği yapılmış olur.
DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Soru : Trafik yoğunluğunun ve çevre kirliliğinin azalmasını isteyen kişi hangi ulaşım araçlarını tercih etmelidir? Tartışınız.
Toplu taşıma araçları trafik yoğunluğunu ve çevre kirliliğini en aza indirir.
Trafik kazalarının başlı sebeplerinden bir tanesi trafik yoğunluğudur
Trafik yoğunluğu sebebiyle insanlar uzun vakit süren yolculuklardan dolayı gerilir ve iş, okul gibi ulaşmaları gereken yerlere ulaşamadıkları için dikkatsiz hareket edebilirler.
Bu şekildeki bir gerginlik ve dikkatsiz veya acele hareket etmek kazalara sebep olabilir.
Ayrıca trafik yoğunluğunda insanların öne geçmeye çalışması, hatalı sollama yapması, araç takibi sırasında mesafelerini kontrol etmeleri oldukça zordur. Bu da kazalara sebep olan bir başka unsurdur.
Trafikte çok araç olması durumunda gerek görüntü kirliliği gerek araçların egzozlarından çıkan dumanların havayı kirletmeleri çevre kirliliğine sebep olmaktadır
Toplu taşıma araçları birçok kişiyi aynı anda taşıdığı için yüzlerce aracın egzozundan çıkan dumanları engellemiş olacak ve yüzlerce aracın trafikte olması yerine bir araçla birçok kişiyi bir yerden bir yere ulaştırabilecektir.
Hem trafik yoğunluğunun azalması, zaman ve maddi kazanç, çevre kirliliğinin azalmasını isteyen kişi bunun için toplu taşıma araçlarını elinden geldiği kadar tercih etmelidir.
SONRAKİ KONUYA HAZIRLIK
Soru : Trafik güvenliğinin sağlanması için yolcuların uyması gereken kuralları araştırınız.
Trafik güvenliğinin sağlanması sadece yetkili kuruluşların ve sürücülerin dikkat etmesi ile gerçekleşmez
Yolcuların uyması gereken kurallar vardır ki bunlara uymadığı takdirde can ve mal sağlığına zarar gelecek olaylar gerçekleşebilir.
Bunun için yolcuların kendileri için konulmuş olan kurallara uyması ve güvenli bir şekilde yolculuk yaparak hem kendi hem diğer yolcuların hem de sürücülerin can ve mal güvenliğini tehlikeye atmayarak hareket etmelidir.
Madde Madde Trafik güvenliğinin sağlanması için yolcuların uyması gereken kurallar:
Yolcuların sürücünün dikkatini dağıtmaması gerekir ki bu ister tartışma ister bir şey sorma veya dikkat çekme olsun bu hareketlerin hepsinden kaçırılmalıdır
Oturacak yer varsa yolcular ayakta durmaktan kaçınmalı ve oturma yerlerini tercih ederek kendi güvenliklerini garantiye almalıdır
Yolcular araç durmadan inmeye ve binmeye çalışmamalıdır
Durak dışında inmek ve binmek için sürücüye ısrar etmemelidir
Eğer otobüsün ön ve arka kapıları bulunuyorsa önden binmeli arkadan da inmelidir
Yolcular otobüse bindiği zaman arka kısma doğru ilerlemeli ve şoförün görüş açısını kapatmamalıdır
Yolcular araç içerisinde yüksek sesle konuşmamalı böylece hem şoförün hem de yolcuları rahatsız edecek hareketlerden kaçınmalıdır
Yolcular gelip diğer yolcuları gerekse sürücüyü rahatsız ve meşgul etmemelidir
Yolcular araç içerisinde herhangi bir şey yiyip içmemelidir. Bu diğer yolcuların üzerini kirletme veya eğer sıcak içecekler içiyorlarsa diğer yolcuların sağlığını tehlikeye atacak hareketlerden kaçınmak için önemli bir ayrıntıdır.
Trafik kurallarına uymayan kişiler ne yazık ki trafikte bulunan bütün insanların can ve mal sağlığını tehlikeye atıyor demektir.
Trafik kuralları binlerce insanın aynı anda kullanmış olduğu yolları güvenli hale getirmek için konulmuş olan kurallardır.
İnsanlar bu kurallara uyduklarında kaza yapmadan nasıl hareket edeceklerini bilir ve güvenli bir şekilde ulaşmak istedikleri yere ulaşırlar.
Özellikle toplu alanlarda bir kişinin trafik kuralına uymaması demek binlerce kişinin hayatını tehlikeye atması demektir.
Bir birey olsak da bütün toplumu ilgilendirdiği konularda veya bizim kararımızın bütün insanlara etkileyeceği bir durumda her zamankinden daha dikkatli olmak ve kimsenin hakkına girmemiz gerekir.
Kişi kendini trafik içerisinde sadece kendi varmış gibi davranamaz. Örnek verirsek bir kişi sadece ben geçiyorum diyerek kırmızı ışıktan geçerse başka yoldan gelen araçlara çarpabilir veya kırmızı ışık yandığı için geçen yayalara çarparak onların ölümüne sebep olabilir.
Bu kazaya kendisi de dahil olabilir ve zincirleme bir kazayla birçok insanın can ve mal güvenliği tehlikeye girebilir.
Soru : Trafik güvenliğini olumsuz etkileyen davranışlar nelerdir? Tartışınız.
Madde Madde Trafik güvenliğini olumsuz etkileyen davranışlar şunlardır ;
sürücülerin, yıllarım ve yolcuların trafik kurallarına uymaması
Trafik işaret ve levhalarına uyulmaması ve dikkat edilmemesi
Araç içerisinde ister kısa ister uzun mesafelerde olsun emniyet kemerinin takılmaması
Çocukların çocuk oto koltuğunda oturtulmaması
Alkol, uyuşturucu veya araç kullanmaya engel olan ilaçları kullandıktan sonra direksiyon başına geçilmesi
Aşırı yorgun ve uykusuzken araç kullanmak, uzun saatler araç kullanmaya devam etmek
Belirtilen hız sınırlarına uymamak ve aşırı hız yapmak. Kişi bu sebeple ani duruşlarda duramaz, virajları güvenli bir şekilde dönemez ve duran bir araba veya geçen bir yayı görse bile durana kadar ona çarpmış olur.
Dikkatsiz bir şekilde araç kullanmak veya yayaların dikkatsiz bir şekilde hareket etmesi
Araç kullanırken telefonla konuşmak, video izlemek veya kulaklık takarak yüksek sesle müzik dinlemek
Önümüzdeki araçla takip mesafesini korumak ve çok yakın gitmek. Bu da öndeki aracın ani durması sebebiyle zincirleme bir kazaya sebep olabilir
Yağların kendilerine ayrılmış olan yaya geçişlerinden geçmemeleri
Yayaların üst ve alt geçitleri kullanmaması
Yollarda olan çatlak, kırık veya çukurlar sebebiyle araçların sendelemesi veya takla atması
Trafik işaret ve levhalarının zarar görmesi durumunda düzeltilmesinin gecikilmesi
Acele etmek veya öfke ile araç kullanmak
Aşırı yağmur, buzlanma gibi durumlarda önlem almadan araç başına oturmak
Soru : Aşağıdaki resimler ile trafik kazasına sebep olan davranışları ok işareti ile eşleştiriniz.
Cevap:
“4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Sayfa 46-47 Semih Yayınları”
4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Semih Ofset Yayınları Sayfa 47 Cevapları
Soru : Aşağıdaki resimleri inceleyiniz. Resimdeki öğrencilerin yerinde siz olsaydınız ne yapardınız? Anlatınız.
Cevap:
1. Resimde : 1 resimdeki çocukların yerinde olsaydım ilerideki üst geçitten geçer hayatımı tehlikeye atmazdım
2. Resimde : ikinci resimdeki çocukların yerinde olsaydım yayalar için yeşil ışığın yanmasını beklerdim
3. Resimde : Bu çocukların yerinde olsaydım onların yaptığı gibi aydınlatıcı taşıyarak yürürdüm
4. Resimde : Bu çocukların yerinde olsaydım koşmadan bekler arabaların gelmediğinden emin olduktan sonra dikkatli bir şekilde karşıya geçerdim.
DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
Soru : Trafik kazalarının hiç olmaması için yapılması gerekenleri açıklayınız.
Madde Madde Trafik kazalarının hiç olmaması için yapılması gerekenler şunlardır ;
Trafik kazalarının hiç yaşanmaması için son derece dikkatli olunmalı ve trafik kurallarına son derece hassas davranılması gerekir.
Trafik kazalarının hiç yaşanmaması her ne kadar mümkün değilse de trafik kazalarını en aza indirmek ve neredeyse hiç olmuyor hale getirmek mümkündür
Trafik kazalarının bir sebebi yoldaki aksaklıklar ve trafik işaret ve levhalarını yetersizliği gibi sebeplerden olsa da araştırmalar gösteriyor ki trafik kazalarına en çok sebep olan kişiler insanlar yani sürücüler ve yayalardır
Trafiğe çıkan yetişkin ve çocuk herkes bu konuda bilinçlendirilmeli ve gerekirse herkes zorunlu eğitimlere tabi tutulmalıdır
Ehliyet alımı zorlaştırılmalı kişilerin acemiliğini atıp iyice araç kullanmaya başlamadan önce kendilerine ehliyet verilmemelidir
Trafik kazalarının çoğu kırmızı ışıktan geçmek ve hız sınırına uymamaktan meydana gelmektedir
Bunun için ne olursa olsun acele etmemek, hız sınırına uymak ve dikkatli davranarak trafik kazaları en aza indirgenebilir.
Trafik kurallarına göre ön koltukta oturmak için çocuğun yaşının 10 un üzerinde olması ayrıca yaşla birlikte en az 36 kilo ve 1,5 boyunda olması gerekmektedir.
Çocuğun boyu ve kilosu bu sınırların altındaysa arka koltukta yetişkin tipi emniyet kemeri takarak oturmalıdır.
Çocukların kazadan zarar görme olasılığı yetişkinlere oranla daha fazla olduğu için bu gibi cezaların ve zorunlulukların temel sebebi çocukların sağlığını korumaktır.
Çocuklar arka koltukta ve emniyet kemerinde Daha güvende oldukları için ön koltukta oturmalarına sınırlamalar getirilmiş ve çocukların güvenliği için arkada oturmaları konusunda anlaşmaya varılmıştır.
Bizim de bu kurallara uymamız, eğer çocuk 4-8 yaş arasında ise araba koltuğunda veya yükseltici ile oturmasına dikkat edilmelidir. 8 ile 12 yaş arasında ya da boyu 145 cm ise erişkin tipi emniyet kemeri kullanılabilir.