5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 104-105-106 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları Sayfa 104, 105, 106


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 4. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 104-105-106


A) Aşağıdaki soruların cevaplarını boşluklara yazınız.


1. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Hz. Hatice (r.a.) ile evliliği hakkında kısaca bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Hz. Hatice (r.a.) ile evliliği hakkında kısaca bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem Hz Hatice için şu sözleri söylemiştir;
Allah Teâlâ bana ondan daha hayırlısını vermedi. Halk bana inanmazken o inandı. Herkes bana yalancı derken o doğru söylediğimi kabul etti. Kimse bana bir şey vermezken o beni malıyla destekledi ve Cenâb-ı Hak bana ondan çocuklar ihsân etti.” (Ahmed b. Hanbel, Müsned, VI, 118).

Hz Hatice radıyallahu anh Peygamber efendimizden önce iki evlilik yapmış ve daha sonra dul kalmıştır.

Zengin ve soylu bir kadın olduğu için Mekke’nin ileri gelenlerinden kendisine sıkça evlilik teklifi yapılmış fakat kendisi bu teklifleri kabul etmemiştir.

Babası tüccar olduğu için kendisi de ticaretle uğraşmış mal varlığı yerinde olan güzel bir kadındı.

Zekası ve ticari aklıyla beraber aynı zamanda ahlaksızlığın normal olduğu bir toplumda bile “tahire” ismi ile anılan çok namuslu ve temiz bir kadındı.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem de ticaretle uğraşıp , Hatice’nin mallarını da Şam’a götürüp elde ettiği karı kendisine gönderdikten sonra Hz Hatice hem yapmış olduğu kar ile ticaret ahlakına hem de malı eksiksiz olarak teslim etmesine hayran kalmış ve peygamber efendimize evlilik teklifi göndermiştir.

Hz Hatice ile Peygamber Efendimiz 25 yıl evi kaldıktan sonra Hz Hatice annemiz vefat etmiş peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem ise onu vefatından sonra bile her zaman hayırla yad etmiş ve onu her zaman üstün tutmuştur.


2. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) torunlarına nasıl davrandığını kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) torunlarına nasıl davrandığını kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem bir hadis-i şerifinde “çocuğu olan onun da çocuklaşsın” buyurarak insanların çocuklarıyla aynı seviyeyi yemesi gerektiğini, onlarla oynaması gerektiğini emretmiştir.

Tıpkı bu hadisi şerifte olduğu gibi Peygamber efendimizle torunları ile beraber oyunlar oynar, onlarla şakalaşır, onlara güzel isimlerle hitap eder Birgül onları devesine bindirir onları sırtına bindirir namaz kılma esnasında bile sırtına çıktıkları zaman oyunları bozulmasın diye secdesini uzatırdı.

Peygamber Efendimiz çocukların özgüvenlerini ve ahlaki gelişimlerinin küçüklükte olduğunu bildiği için onlara saygı ile yaklaşır ve onları birer İslam eri olarak yetiştirmek için gayret ederdi.


3. Hz. Muhammed (s.a.v.) ve ailesinin örnek davranışları hakkında bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed (s.a.v.) ve ailesinin örnek davranışları hakkında bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Peygamber Efendimiz ve ailesi bir insanda bulunması istenilen ve bir Müslümana yakışan bütün güzel ahlaka sahiptiler.

Onlar ellerinde az veya çok ne varsa infak eder, yardımlaşır, isteyene ve düşküne yardım eder Birgül kendilerinden af dileyeni affeder, bir hata yaptıklarında özür diler Birgül büyük de büyük küçükle küçük olarak herkesin gönlünü almasını bilirlerdi.

Ada kurallarına dikkat ederek insanları rahatsız edecek davranışlardan sakınır ve ibadete çok düşkün kimselerdiler.


4. Peygamber Efendimiz aile fertlerine karşı nasıl davranmıştır? Kısaca açıklayınız.


Kısa Cevap : “Peygamber Efendimiz aile fertlerine karşı nasıl davranmıştır? Kısaca açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin ailesi ondan razıydı.

Peygamber Efendimiz peygamberlik vazifesini ve bir devlet reisi olmasına rağmen ailesini ihmal etmez onlarla ilgilenir onlara saygı duyar, onlarla istişare eder ve onların bölümlerini alacak hareketlerde bulunurdu.

Peygamber efendimiz kendi elbisesini söküğünü kendisi dikmek gibi kendi işlerini kendisi görür aile fertlerinin üzerine çok iş hüküm bildirmek istemezdi.

Elinden geldiği kadar kendi işlerini kendi yapar kimseden bir şey istememeye çalışırdı.

Ailesi bir konuda üzüldüğü zaman bunu fark eder ve onların gönüllerini almaya çalışırdı.


B) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri, verilen kelimelerle doğru bir şekilde tamamlayınız.


Kevser Medine israf eziyet


1. “Allah’a ve ahiret gününe inanan komşusuna eziyet etmesin.” (Buharî, Edeb, 85.)
2. “Yiyiniz, içiniz, ancak israf etmeyiniz. (A’raf Suresi, 31. ayet.)”
3. Hz. Hüseyin (r.a.) 626 yılında  Medine’de doğmuştur.
4. Kevser bolluk, bereket ve neslin çoğalması anlamlarına gelir.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 105 Cevabı


C) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.


( Yanlış ) Peygamberimiz Hz. Hatice’yle (r.a.) evlendiğinde kendisi 20, Hz. Hatice (r.a.) ise 50 yaşındaydı.
( Doğru ) Peygamberimizin soyu, kızı Hz. Fatıma (r.a.) ile devam etmiştir.
( Doğru ) “Merhamet etmeyene merhamet edilmez.” sözü Peygamberimize aittir.
( Yanlış )  Hz. Fatıma (r.a.) Peygamberimizden bir yıl sonra vefat etmiştir.
( Doğru ) Peygamberimiz, evinde güzel vakit geçirir ve ev halkıyla şakalaşırdı.


D) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini bularak işaretleyiniz.


1. “Allah bana ondan daha hayırlısını vermemiştir. Çünkü herkes benim Peygamberliğimi inkâr ederken o bana inandı. Herkes beni yalanlarken o beni tasdik etti… ”


Yukarıda verilen bilgide, Peygamber Efendimizin bahsettiği kişi kimdir?


A) Hz. Rukiye (r.a.) B) Hz. Hatice (r.a.)
C) Hz. Zeynep (r.a.) D) Hz. Fatıma (r.a.)


2. Hangi surenin adı, “bolluk, bereket ve neslin devam etmesi ve cennette bulunan bir ırmak” gibi anlamlara gelmektedir?


A) Kevser B) İhlas C) Fatiha D) Felak


3. Aşağıdakilerden hangisi Peygamber Efendimizin kızlarından birisi değildir?


A) Rukiye (r.a.) B) Zeynep (r.a.)
C) Ümmü Gülsüm (r.a.) D) Ayşe (r.a.)


4. “İnnâ a’taynâke’l …..……………………… Fesalli………………………..…. venhar. İnne ………………………… hüvel ebter.”


Yukarıda verilen Kevser Suresi’ni tamamlamak için, boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdaki kelimelerden hangileri getirilmelidir?


A) kevser – lirabbike – şânieke B) lirabbike – kevser – şânieke
C) şânieke – lirabbike – kevser D) kevser – şânieke – lirabbike


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 106 Cevabı


Bu ünite hakkında neler bildiğimizi ve neler öğrendiğimizi kendimiz bulabiliriz. Aşağıdaki soruların cevaplarını kutucuklara işaretleyelim. Hangi konuda iyi olduğumuzu ve hangi konularda kendimizi geliştirmemiz gerektiğini bulalım.


Cevap : Bu kısmı kendi edindiğiniz bilgilere göre doldurmanız gerekmektedir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 37 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 2. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Ramazan ve Oruç Soruları ve Cevapları Sayfa 37


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 2. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 37 Cevapları


1. Ramazan ayının Müslümanlar için önemi nedir? Araştıralım.


Kısa Cevap : “Ramazan ayının Müslümanlar için önemi nedir? Araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan ayında diğer aylarda olmayan oruç ibadeti farz kılınmıştır ki Allahu Teala oruç için sevabını ben vereceğim buyurmuştur.

Diğer ibadetlerde de sevap kat artabilmekte ancak Allahu Teala bildirdiği üzere orucun sevabını kendisi çok özel bir biçimde verecektir.

Bu ayda Allahu Teala neredeyse bütün Müslümanları bağışlayacağını ifade etmiş ve bu af kısmına giren kimseler günahlardan kurtulmuştur.

Bu af edilme müjdesi, sevapların kat kat olarak verilmesi mukabele, teravih namazı filtre ve yardımlaşma gibi diğer aylarda olmayıp sadece bu aya mahsus kolundan ibadetlerin olması Ramazan ayını Müslümanlar açısından çok değerli yapar.


2. İftar, sahur ve teravih sözcüklerinin anlamlarını öğrenerek defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “İftar, sahur ve teravih sözcüklerinin anlamlarını öğrenerek defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İftar; imsak vaktinden akşam namazına kadar oruç tutmuş Bir Müslümanın akşam vakti girdikten sonraki zaman dilimi veya bu vakitte iftarını açma durumu, oruç bozma veya oruç açma şeklinde ifade edilebilir.

İftar vaktinde oruçlu kimsenin red olunmayan dua hakkı olduğu için Müslümanlar iftar vaktinden önce dua etmeye çok önem göstermişlerdir.

Sahur; oruç tutmak isteyen bir kişinin imsak vakti girmeden önce bir şeyler yiyip içmesi durumu.

İslamiyet’te kişinin tıka basa ve çok fazla yemesi uygun görülmediği halde tek olan kişinin oruca güç kazanmak için çok fazla yemesi mübah görülmüştür.

Teravih; sadece Ramazan ayında yatsı namazından sonra vitir namazından önce 20 rekat kılınan bir nafile namazdır.

Teravih namazı cemaatle kılınabildiği gibi kişinin tek başına da kalabileceği bir nafile namazdır.


3. Oruç tutmanın insanlara ne gibi faydaları vardır? Araştıralım.


Kısa Cevap : “Oruç tutmanın insanlara ne gibi faydaları vardır? Araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hadi şerifte de belirtildiği üzere Allahu Teala’nın insanlara farz olmuş olduğu şeylerde sağlık, hayır ve bereketler, günah kılmış olduğu şeylerde ise hastalıklar ve kötülükler bulunmaktadır.

Oruçta farz kılınan bir ibadet olup insanların sağlığı açısından büyük faydalar sağlamaktadır. Yapılan araştırmalar orucun hem psikolojik hem de fizyolojik olarak fayda sağladığını göstermektedir.


4. Kültürümüzde ramazan ayı için ne gibi hazırlıklar yapılır? Defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Kültürümüzde ramazan ayı için ne gibi hazırlıklar yapılır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan ayı Müslümanlar için farklı bir atmosferin yaşandığı çok farklı bir aydır.

Bu ayda insanlar iftar davetleri ve farklı olarak sahura kalktıkları için büyük market alışverişleri yapılarak hem tatlı hem de kahvaltılık çeşitleri gibi sahurda yiyebilecekleri şeyler alırlar.

Ayrıca fırınlarda halk arasında meşhur olmuş Ramazan pidesi de yapılmaya başlanır.

İnsanlar mukabele hazırlıkları yaparak nerede mukabele yapacaklarını da kararlaştırırlar.

Ramazan ayı böylece bir hazırlık ve coşkuyla karşılanmış olur.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 31-32 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Sure Tanıyorum: İhlas Suresi ve Anlamı Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 31, 32


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı  Bir Sure Tanıyorum: İhlas Suresi ve Anlamı Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 31-32


Soru : İhlas Suresi hakkında neler biliyoruz?


Kısa Cevap : “İhlas Suresi hakkında neler biliyoruz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

İhlas Suresi Türkçe Anlamı

Rahmân ve Rahîm olan Allah’ın ismiyle.

1- De ki; O Allah bir tektir.

2- Allah eksiksiz, sameddir (Bütün varlıklar O’na muhtaç, fakat O, hiç bir şeye muhtaç değildir).

3- Doğurmadı ve doğurulmadı

4- O’na bir denk de olmadı.
İhlas Suresi 4 ayetten meydana gelen kısa bir sure olsa da içerdiği mana bakımından çok büyük bir suredir.

Tevhid inancına dair büyük manalar taşımakta ve İslamiyet’teki tevhid inancının nasıl olması gerektiğini bizlere bildirmektedir.

Namazlarda okunması sıklıkla tercih edilen bir sure olup aynı zamanda çokça nafile namazlarda ve cenaze gibi birçok yerde faziletleri bakımından tercih edilen bir suredir.

Mekkeli müşriklerin Peygamber efendimize gelip Allahu Teala’nın mezhebini ve soyunu sormaları sebebiyle inmiş ve onlara büyük bir cevap niteliğinde olmuştur.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 32 Cevabı


İhlas Suresi’nin bir başka özelliği ise diğer dinlerdeki ilah anlayışlarına karşı İslam dininin Allah (c.c.) anlayışını ortaya koymasıdır. Bu sureye adını veren “ihlas” kelimesi, her türlü batıl ve yanlış inanıştan uzak durarak Allah’ın (c.c.) emirlerine uymak ve yasakladığı şeylerden kaçınmak anlamına gelmektedir. Daha çok namazlarda okunan İhlas Suresi, ayrıca mevlit törenlerinde, kabir ziyaretlerinde, taziye ve benzeri yerlerde de okunur.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 30 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. İbrahim (a.s.) Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 30


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. İbrahim (a.s.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 30 Cevapları


Soru : Kültürümüzdeki “Halil İbrahim Sofrası” deyiminin ne anlama geldiğini düşünelim.


Kısa Cevap : “Kültürümüzdeki “Halil İbrahim Sofrası” deyiminin ne anlama geldiğini düşünelim.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kültürümüzdeki “Halil İbrahim sofrası” deyimi peygamberlerden biri olan İbrahim aleyhisselam’dan gelmektedir.

İbrahim Aleyhisselam yumuşak huyluluğu, cömertliği ve misafiri çok sevmesi ile tanınır.

Sofrasında mutlaka bir misafirin olmasını isteyen İbrahim Aleyhisselam bu cömertliği ile ün salmıştır.

Kültürümüzde de misafir bereket olarak adlandırıldığı için sofralara işilerin cömertliğini ifade etmek için “Halil İbrahim sofrası” ifadesi kullanılır.

Yapılan yemek dualarında ise “Allah Halil İbrahim bereketi versin “ifadeleri de kullanılır.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 61 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 3. Ünite Ünitemize Adap ve Nezaket Soruları ve Cevapları Sayfa 61


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 3. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 61 Cevapları


1. Nezaket kuralları ne demektir? Toplum içinde uyulması gereken nezaket kurallarını araştırarak defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Nezaket kuralları ne demektir? Toplum içinde uyulması gereken nezaket kurallarını araştırarak defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Nezaket kuralları; toplumda kabul gören ve kibar davranış olarak isimlendirilen ahlaki kurallar bütünüdür.

Nezaket kuralları toplumdaki anlayış ve göre değişmekle beraber genel olarak karşılaşılan kimseye selam vermek, halini ve hatırını sormak, vedalaşınca güle güle gibi vedalaşma ifadeleri kullanmak iyilikte bulunduğu zaman teşekkür etmek, teşekkür eden kişiye rica ederim demek, gülümsemek, kibar hareketlerde bulunmak, bir yere girileceği zaman eğer o yer resmi kuruluşlar gibi yerlerse kapıyı çalarak girmek, kapıyı kibarca açmak ve çarpmadan kapatmak, insanları rahatsız edecek hareketlerden uzak durmak yüksek sesle konuşma yüksek sesle müzik dinlemek gibi hareketlerden sakınmak.

Nezaket kurallarını artırmak mümkündür. Toplumda kibar olarak kabul edilen ve hoşnut olunan kibar davranışlar olarak özetlenebilir.


2. Çevremizdekilerle selamlaşırken hangi ifadeleri kullandığımızı araştıralım.


Kısa Cevap : “Çevremizdekilerle selamlaşırken hangi ifadeleri kullandığımızı araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çevremizdekiler de selamlaştığımız zaman “selam, selamünaleyküm, merhaba, ne haber, el sallama veya arabadan geçerken korna çalma” gibi ifadeler kullanırız.

Selamlaşma ister gözle işaret ister elle isterse de yakın bir yerden geçerken ufak bir konuşma şeklinde olsun insanların çok önem verdiği ve kendilerini değerli hissettiği kibar nezaketli bir harekettir.


3. İnternet ve sosyal medya araçlarıyla iletişim kurarken nelere dikkat etmemiz gerektiğini araştırıp defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “İnternet ve sosyal medya araçlarıyla iletişim kurarken nelere dikkat etmemiz gerektiğini araştırıp defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sosyal medya ve internet yerine de araçlarını kullandığımız zaman birçok yabancı insanla görüşme ve buluşma imkanı elde ettiğimiz için yapmış olduğumuz hareketlere ve konuşmalara çok dikkat etmeliyiz.

İyi niyetli insanların olabileceği gibi kötü niyetli ve bizlere zarar vermek isteyen insanların da olabileceği göz önünde bulundurularak ailemizin izin vermediği, tanımadığım nasıl kimselerle konuşmamalı bu kişilerle buluşmamalı özel hayatımız ve resimlerimiz gibi kişisel bilgilerimizi o kişilerle paylaşmamalıyız.

Sosyal medyada bir konu hakkında yorum yaparken günlük hayatta olduğu gibi dikkatli davranmalı sosyal medyada görünmüyoruz diye kaba ve kötü hakaretler gibi kötü konuşmalarda bulunmamalıyız.

Sosyal medya ve interneti bilgisayar amaçlı ve yararlı işlerde kullanmalı sevdiklerimizle görüşmek için kullanarak iyi yanlarından faydalanmalıyız.


4. Hz. Lokman’ın (a.s.) kim olduğunu araştırarak defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Hz. Lokman’ın (a.s.) kim olduğunu araştırarak defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kur’an-ı Kerim’de birçok büyük zatın ismi geçmektedir ki ismi her geçen kişi peygamber olmak zorunda değildir.

Lokman Aleyhisselam kur’an-ı Kerim’de peygamber olarak belirtilmemiş bunun için bazı alimler peygamber olduğunu bazı alimler ise büyük Allah dostu olduğunu ifade etseler de yaygın olan görüş büyük Bir Allah dostu yani evliya olduğudur.

Lokman Aleyhisselam Davut Aleyhisselam zamanında yaşamış kendisine Hikmet yani büyük ilimler verilmiş olan bir zattır.

Kur’an-ı Kerim’de Lokman aleyhisselam’a Hikmet verildiğinden ve oğluna olan nasihatlerden örnekler verilmiştir.

Lokman Suresi, 12. ayet: Andolsun, Lukman’a “Allah’a şükret” diye hikmet verdik. Kim şükrederse, artık o, kendi lehine şükreder. Kim inkar ederse, artık şüphesiz, (Allah,) Gani (hiç kimseye ve hiçbir şeye muhtaç olmayan)dır, Hamiddir (hamd yalnızca O’na aittir).

Lokman Suresi, 13. ayet: Hani Lukman oğluna -öğüt vererek- demişti ki; “Ey oğlum, Allah’a şirk koşma. Şüphesiz şirk, gerçekten büyük bir zulümdür.”
Lokman Suresi, 16. ayet: “Ey oğlum, (yaptığın iş) gerçekten bir hardal tanesi ağırlığında olsa da, (bu,) ister bir kaya parçasından ya da göklerde veya yer(in derinliklerinde) de bulunsa bile, Allah onu getirir (açığa çıkarır). Şüphesiz Allah, latif olandır, (herşeyden) haberdardır.”
Lokman Suresi, 17. ayet: “Ey oğlum, namazı dosdoğru kıl, ma’rufu emret, münkerden sakındır ve sana isabet eden (musibetler)e karşı sabret. Çünkü bunlar, azmedilmesi gereken işlerdendir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 50 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Tekne Orucu ve Diş Kirası Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 50


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Tekne Orucu ve Diş Kirası Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 50 Cevapları


Soru : Kültürümüze ait ramazan etkinliklerini sınıfta arkadaşlarımızla canlandıralım.


Kısa Cevap : “Kültürümüze ait ramazan etkinliklerini sınıfta arkadaşlarımızla canlandıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ramazan gelmesi manevi bir atmosferle karşılanmakla beraber Osmanlı’da kandillerin yakılması ve birçok etkinliğin yapılması gibi hoş etkinliklerle karşılanırdı.

Kültürümüzde özellikle Ramazan etkinliği olarak bilinen Hacivat ve Karagöz gibi gölge oyunları, Ramazan davulcuları ve bu davulcuların katılmış olduğu yarışmalar, meddah ve orta oyunu gibi oyunlar kültürümüze ait Ramazan etkinlikleridir.

Bunlardan istediğinizi seçip sınıfta canlandırabilirsiniz.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 64 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Mahremiyet Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 64


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Mahremiyet Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 64 Cevapları


Keşke Sen de Uyusaydın!
Hiç unutmam. Çocukluğumda ibadete çok hevesliydim. Geceleri kalkar ibadet ederdim.
Yine bir gece vakti, babamın yanında oturmuş Kur’an-ı Kerim okuyordum. Bütün
gece gözümü hiç kırpmamıştım. Ev halkı da
uykuya dalmış, mışıl mışıl uyuyordu.
Babama dedim ki:
– Bunlar kalkıp da Allah (c.c.) için iki
rekât namaz kılsaydı iyi olmaz mıydı? Başlarını
bile kaldırmadan ölü gibi uyuyorlar.
Babam bana dönerek şu cevabı verdi:
– Sevgili oğlum! Başkalarının kusurunu
araştıracağına keşke sen de uyusaydın!
(Sadi Şirazî, Hikmetli Hikâyeler, s. 80.)


Soru :  Anlatılan olayda, babası oğluna niçin böyle bir cevap vermiş olabilir. Arkadaşlarımızla konuşalım.


Cevap :

Anlatılan olayda, babası oğluna bence ibadetlerde başkalarına kınamayarak ve kibirlenmeyerek yapmak gerektiği için bu cevabı vermiştir.

İslamiyet’i yaşarken veya nafile ibadetlerde bulunurken diğer insanları kınamamak, küçük görmemek ve kibre girmemekte bir başka inceliktir.

Samimi bir Müslüman kendisi ibadet ederken insanları teşvik eder ancak onları küçük görmek veya kibirlenmek gibi davranışlardan kesinlikle uzak durur.

Bu olayı da anlatıldığı gibi Baba oğluna bu şekilde söylemek yerine uymanın daha hayırlı olacağını yani kimseye karşı kirletmemesi gerektiğini ifade etmiş ve ona bu güzel öğüdü vermiştir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 54 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Davud (a.s.) Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 54


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Davud (a.s.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 54 Cevapları


Soru : Hz. Davud (a.s.) hakkında neler biliyoruz?


Kısa Cevap : “Hz. Davud (a.s.) hakkında neler biliyoruz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Davut Aleyhisselam İsrail oğullarına gönderilmiş olan bir peygamberdir.

Kudüs’te dünyaya gelmiş 100 yaşına kadar yaşadığı rivayet edilmektedir.

Kur’an-ı Kerim’de ismi geçen peygamberler arasındadır. Kur’an-ı kerim de 16 yerde geçip kendisine Zebur adı verilen ilahi kitap gönderilmiştir.

Daha önce askerken daha sonra demircilikle uğraşmış ve 40 yıllık hükümdarlıktan sonra da 100 yaşında vefat etmiştir.

Süleyman Aleyhisselam’ın babası olup tahtını kendinden sonra bilgisi ve zekasından ötürü Süleyman aleyhisselama bırakmıştır.

Davut Aleyhisselam’ın bir gün oruç tutup bir gün tutmadığı ve gününü ibadet ve zikirle geçirdiği ifade edilmektedir.

Ayrıca sesi çok güzel olduğu için hadis-i şeriflerde sesinden bahsedilirken o Zebur okuduğu zaman her şeyin durup onu dinlediği ifade edilmiştir.

Davut Aleyhisselam aynı zamanda cesur bir asker olup Talut’ un ordusuna katılarak zalim olan Calut’ u öldürmüştür.


“Ey Davud! Biz seni yeryüzünde halife yaptık; onun için insanlar arasında adaletle hükmet; nefsinin isteklerine uyma, sonra (nefsin) seni Allah’ın yolundan saptırır.”

(Sâd Suresi, 26. ayet.)


Soru : Yukarıdaki ayeti de dikkate alarak adaletli olmanın bireysel ve toplumsal açıdan niçin gerekli olduğunu yorumlayalım.


Kısa Cevap : “Yukarıdaki ayeti de dikkate alarak adaletli olmanın bireysel ve toplumsal açıdan niçin gerekli olduğunu yorumlayalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yukarıdaki ayeti de dikkate aldığımızda aslında buradaki uyarı ve bildiri Davut aleyhisselam’a olmayıp bütün insanlığadır.

Peygamberler İsmet sıfatı yani günahtan uzak kalma sıfatına sahip oldukları için onlar zaten adaletli davranırlar.

Önemli olan bizlerin adalete dikkat etmesi ve adaletli bir toplumun temelini oluşturarak mutlu huzurlu ve güvenli bir ortam sağlamaktır.

İslamiyet adalete çok önem vermiş ve adaletin toplumu sağlam ve huzurlu tutan temel taşı olduğunu bildirerek insanları bu konuda uyarmıştır.

Gerçekten de adaletin olmadığı bir toplumda güçlüler zayıfları ezecek ve zayıflar da haklarını arayamayacaklardır.

Adaletin olduğu bir toplumda ise insanlar haklarına tecavüz edildiği zaman haklarını alabileceklerini bildikleri için mutlu huzurlu ve güvende olacaklardır.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 56-57-58-59-60 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları Sayfa 56, 57, 58, 59, 60


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 2. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 56-57-58-59-60


1. Ramazan ayını diğer aylardan önemli kılan özellikler nelerdir?


Kısa Cevap : “Ramazan ayını diğer aylardan önemli kılan özellikler nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Ramazan ayını diğer aylardan önemli kılan en büyük özelliği içinde oruç ibadetinin olması ve bu ayda Kur’an-ı Kerim’in indirilmeye başlanmasıdır.

Şüphesiz ki Allahu Teala her şeyi yerli yerinde yapar ve O bir zaman dilimine önem veriyorsa mutlaka o zaman dilimi önemlidir.

Ramazan ayında da kur’an-ı Kerim indirilmeye başlanmış ve bu aya ayrı bir değer verilmiştir.

Ramazan ayında oruç ibadetinin farz kılınmış olması ve bu ayda sahur, iftar, teravih gibi birçok ibadetin yer alması ve Allahu Teala hazretlerinin bu ayda diğer aylara nispeten çok kişiyi affetmesi de bu ayın önemini göstermektedir.

Ramazan’da şeytanların bağlanıyor olması ve birçok insanın günahlarının affedilmesi de ayrı güzelliklerdendir.

Bu ayda insanın yemek yiyebilecekken yemek yememesi yani aslında her konuda kendi iradesine sahip çıkmayı öğrenmesi demektir ki bu insanı terbiye eden çok güzel bir ibadettir.


2. “Kim kötü söz ve davranışları bırakmazsa; onun yiyip içmeyi bırakmasına Allah’ın ihtiyacı yoktur.” (Buhari, Savm, 8.) hadisinden yola çıkarak oruç tutarken dikkat etmemiz gereken hususları kısaca açıklayınız.


Kısa Cevap : ““Kim kötü söz ve davranışları bırakmazsa; onun yiyip içmeyi bırakmasına Allah’ın ihtiyacı yoktur.” (Buhari, Savm, 8.) hadisinden yola çıkarak oruç tutarken dikkat etmemiz gereken hususları kısaca açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Oruç tutmak demek olup sadece Kişinin kendini yeme ve içmekten tutmak olması demek değildir.

Oruç aynı zamanda Kişinin kendini kötülüklerden uzak tutması ve kendini bir çeşit yemek yemeden terbiye metodu ile nefsine hakim olmayı öğrenmesi demektir.

Oruç ibadeti yemek yeme izne varken bir anda insanın kendini tutması emektir ki aslında bu insanın bütün olaylarda kendini tutabilmesi ve bu iradeye sahip olabilmesi demektir ki insanı olgunlaştıran çok güzel bir araçtır.

Yukarı hadi şeften anladığımız şekilde oruç tutarken kavga etmemeli, kötü sözler söylememeli ve bir Müslümana yakışmayacak hal ve davranışlardan uzak olmak gereklidir.


3. Muharrem orucu hakkında bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Muharrem orucu hakkında bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Aşure günü Hz Hüseyin’in Kerbela’da şehit edilmesi olayı açısından çok üzücü bir gün olmakla beraber İslamiyet’ten önce de birçok olayın içerisinde yaşandığı muhterem bir gündür.

Aşure denmesinin sebebi Muharrem ayının 10.günü olması sebebiyledir.

Aşure gününde gerçekleşmiş olan 10 olay şunlardır;

1. Allah, Hz. Musa’ya (a.s.) Âşura Gününde bir mucize ihsan etmiş, denizi yararak Firavun ile ordusunu sulara gömmüştür.

2. Hz. Nuh (a.s.) gemisini Cûdi Dağının üzerine Âşura Gününde demirlemiştir.

3. Hz. Yunus (a.s.) balığın karnından Âşura Günü kurtulmuştur.

4. Hz. Âdem’in (a.s.) tevbesi Âşura Günü kabul edilmiştir.

5. Hz. Yusuf kardeşlerinin atmış olduğu kuyudan Âşura Günü çıkarılmıştır.

6. Hz. İsa (a.s.) o gün dünyaya gelmiş ve o gün semâya yükseltilmiştir.

7. Hz. Davud’un (a.s.) tevbesi o gün kabul edilmiştir.

8. Hz. İbrahim’in (a.s.) oğlu Hz. İsmail o gün doğmuştur.

9. Hz. Yakub’un (a.s.), oğlu Hz.Yusuf’un hasretinden dolayı kapanan gözleri o gün görmeye başlamıştır.

10. Hz. Eyyûb (a.s.) hastalığından o gün şifaya kavuşmuştur. (2)

Hz. Âişe’nin belirttiğine göre, Kabe’nin örtüsü daha önceleri Âşura gününde değiştirilirdi.


4. Oruç tutmanın faydaları nelerdir? Kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Oruç tutmanın faydaları nelerdir? Kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

İnsanın yapmış olduğu hatalar kendi iradesine sahip olamama ve kendi öfke gibi davranışlarını kontrol edememe sebebiyledir.

İşte oruç bunun için mükemmel bir fırsattır ki oruç sayesinde insan yemek yeme gücü ve yemek olmasına rağmen kendi iradesini tutarak aslında iradeye hakim olmayı öğrenir.

Uzmanların yaptıkları bazı araştırmalara göre oruç aynı zamanda belirli bir dönem aç kalmakla beraber organların yenilenmesini ve vücutta oluşan hastalıkların onarılması gibi birçok hastalığa çare ve bağışıklığın kuvvetlenmesine fayda sağlamaktadır.

Aynı zamanda oruç kişinin öfkesini ve nefsi isteklerini kırmakta böylece kişinin günah işlemeye veya kötü hareketlerde bulunmaya olan şevkini azaltmaktadır.

Bunun içindir ki özellikle kişinin sinirlerinin yoğun olduğu hicri ayın 13,14 ve 15 günü oruç tutmak sünnettir.

Ayrıca orucun bir başka faydası ise fakirleri ve aç kalmış olan insanları anlamaktır ki insan aç kalmadıkça aç olan insanların halini anlayamaz.

Bir bakıma da oruç insanın faydalanmış olduğu nimetlerden bir müddet uzak kalarak nimetlerin farkında olmasını ve aslında ne kadar büyük nimetler ve zevkler içerisinde olduğunun farkına varmasını sağlar.

Ayrıca oruç özellikle Ramazan ayında Müslümanların toplu yapmış olduğu bir ibadet olduğu için bir birliktelik ruhu ve insanlar arasında Müslümanları birleştiren bir ortak nokta olmuştur.

Bu ortak nokta Müslümanların birbirlerine karşı olan dayanışmalarını yardım hissini ve beraber bir iş yapma sonucunda oluşan beraberlik hissini meydana getirir.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 57 Cevabı


B) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri, verilen kelimelerle doğru bir şekilde tamamlayınız.


  1. Ramazan ayında, yatsı namazından sonra ve vitir namazından önce genellikle yirmi rekât olarak kılınan namaza teravih namazı denir.
  2.  Muharrem ayına aynı zamanda aşure ayı da denir.
  3. Özellikle uzun yaz günlerinde, çocukların günün bir kısmında tuttukları oruca  tekne orucu denir.
  4.  Kur’an-ı Kerim’in bildirdiğine göre Kadir Gecesi bin aydan daha hayırlıdır.
  5. Sürekli hastalık gibi, oruç tutmalarına engel olacak bir mazereti bulunanların tutamadıkları her oruç için bir fakiri doyurmalarına veya bunu karşılayacak kadar para vermelerine fidye denir.

C) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.


  • ( Doğru ) Hastalık ve yolculuk gibi sebepler nedeniyle tutulamayan oruçların daha sonra aynı gün sayısınca tutulmasına “kaza orucu” denir.
  • ( Yanlış ) Allah (c.c.) tarafından Kur’an-ı Kerim’de kesin olarak yapılması emredilen davranışlara  nâfile adı verilir.
  • ( Yanlış )  Ramazan ayında, havanın aydınlanmasından itibaren oruç tutmaya başladığımız vakte “iftar” denir.
  • ( Doğru )  Ramazan ayında camilerin minareleri mahyalarla süslenir.
  • ( Doğru )  Oruç ibadeti, insanlara sabırlı olmayı ve paylaşmayı öğretir.

5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 58 Cevabı


D) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini bularak işaretleyiniz.


1. Yukarıda özellikleri verilen ibadet aşağıdakilerden hangisidir?


A) Namaz B) Zekât C) Oruç D) Hac


2. Kur’an-ı Kerim inmeye başladıktan sonra her yıl ramazan ayında Cebrail (a.s.) gelir ve o zamana kadar inen ayetleri Peygamberimizle karşılıklı olarak okurlardı. Müslümanlar, Peygamberimizin bu davranışını kendilerine örnek almışlar ve her yıl ramazan ayında karşılıklı olarak Kur’an-ı Kerim okumaya başlamışlar ve bunu hâlen devem ettirmektedirler.


Yukarıda verilen bilgilere göre Müslümanların ramazan ayında yaptıkları karşılıklı Kur’an okumalarına ne ad verilir?


A) Cüz B) Mahya C) Mukabele D) Teravih


3. Alevi-Bektaşi geleneğinde özel bir yeri olan bu aya aynı zamanda “aşure ayı” da denir. Müslümanlar bu ayda aşure yapıp komşularına ve akrabalarına dağıtırlar.


Yukarıda özellikleri verilen ay aşağıdakilerden hangisidir?


A) Recep ayı B) Muharrem ayı C) Zilhicce ayı D) Ramazan ayı


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 59 Cevabı


Zengin olanlar ihtiyaç sahiplerine verir.
Verilmesi vaciptir.
Diğer adı “fıtır sadakası”dır.
Bayram namazından önce verilmelidir.


Yukarıda özellikleri verilen ve ramazan ayına özgü olan ibadet aşağıdakilerden hangisidir?


A) Fitre B) Zekât C) Kurban D) Sadaka


5. (1) Ve kınâ azâbennâr
(2) Rabbenâ âtinâ fiddünyâ haseneten ve fil âhireti haseneten
(3) Yevme yekûmül hisâb
(4) Rabbenâğfirlî ve livâlideyye ve lil mü’minîne


Rabbenâ Dualarının doğru okunuşu aşağıdaki seçeneklerden hangisinde sırasıyla verilmiştir?


A) 1-2-3-4 B) 3-2-4-1 C) 2-1-4-3 D) 4-1-3-2


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 60 Cevabı


Bu ünite hakkında neler bildiğimizi ve neler öğrendiğimizi kendimiz bulabiliriz. Aşağıdaki soruların cevaplarını kutucuklara işaretleyelim. Hangi konuda iyi olduğumuzu ve hangi konularda kendimizi geliştirmemiz gerektiğini bulalım.


Cevap :  Bu kısmı anladıklarınıza göre işaretlemeniz gerekmektedir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 55 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Dua Tanıyorum: Rabbenâ Duaları ve Anlamları Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 55


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Dua Tanıyorum: Rabbenâ Duaları ve Anlamları Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 55 Cevapları


Soru : Rabbenâ duaları nerede okunur?


Kısa Cevap : “Rabbenâ duaları nerede okunur?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Rabbena duaları her namazın son oturuşunda tahiyyat, Salli barik okuduktan sonra okunan dualardır.

Okuması sünnet olup manası çok güzel olduğundan okuması tavsiye edilen dualardır.

Ayrıca rabbena duaları içermiş olduğu bu güzel manalar sebebiyle sadece namazlarda değil namazların sonunda dualarda veya herhangi bir vakitte dua edildiği zaman okunabilecek çok güzel dualardır.

Çünkü rabbena dualarından hem dünyada hem ahirette iyilik istenmiş, cehennem azabından Allah’a sığınılmış ve Allahu
Teala’dan ahirette yani hesabın görüleceği günde bize, anne ve babamızı ve bütün müminlerin bağışlanması istenmiştir ki bu çok kapsamlı bir duadır.

Sadece kendimiz için dua etmeyip anne baba ve bütün müminler için de dua etmiş oluruz ki bu dua çeşidi Allahu Teala’nın razı olacağı bir dua çeşididir. Çünkü mümini Mümine yapmış olduğu dua Allah’ın izniyle kabul olur.

Herkesin de birbirine bu duayı ettiğini düşündüğümüzde çok büyük hayırlar elde etmiş oluruz.


Rabbenâ Duaları

Rabbenâ Âtina Duası

Rabbenâ âtinâ fiddünyâ haseneten ve filâhireti haseneten ve kınâ azâbennâr

Okunuşu Anlamı

Rabb’imiz! Bize dünyada da ahirette de iyilik ver. Bizi, cehennem azabından koru.


Rabbenâğfirlî Duası

Rabbenağfirlî ve livâlideyye ve lilmüminîne yevme yekûmül hisâb.

Anlamı
Rabb’imiz! Ahirette hesabın görüleceği gün beni, annnemi, babamı ve müminleri bağışla.



 

Our Score
error: Content is protected !!