5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67-68 MEB Yayınları

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri 2. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68 


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67-68 MEB Yayınları”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67-68


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları


A. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız. ,


Cevap :

1. (Doğru) Balıklar, kurbağalar ve sürüngenler yumurta İle çoğalır.

2. (Yanlış) Mikroskobik canlıların hepsi zararlıdır.

3. (Doğru) Bilim insanları, canlıları birbirinden ayırt edebilmek için onları sınıflandırmışlardır.

4. (Doğru) Memeli sınıfında bulunan canlılar, doğurarak çoğalır ve yavrularını sütle besler.

5. (Yanlış) Çiçekli bir bitki kök, gövde ve yaprak kısımlarından oluşur.

6. (Yanlış) Bitkilerin hepsi tohum oluşturur.

7. (Doğru) Bazı şapkalı mantarlar zehirlidir.

8. (Yanlış) Yunuslar, balıklar sınıfında yer alır.

9. (Yanlış) Kuşların hepsi uçabilir.

10. (Doğru) Bakteriler, mikroskop yardımı İle gözlemlenebilir.


B. Cümlelerdeki noktalı yerlere, verilen kelimelerden uygun olanı yazarak cümleleri tamamlayınız.


Cevap :

1. Kültür mantarı şapkalı mantardır ve besin olarak tüketilebilir.

2. Eğrelti otu, atkuyruğu ve kara yosunu çiçeksiz bitkilerdir.

3. Bitkiler, su ve mineral gibi İhtiyaç duyduğu maddeleri kök yardımıyla topraktan alır.

4. Toprak solucanı, karınca, salyangoz ve yengeç omurgasız hayvanlardan bazılarıdır.

5. Elamurun kabarmasını sağlayan maya mantarıdır.

6. Gül, papatya, sümbül, menekşe gibi bitkiler çiçekli bitkilerdir.

7. Başkasına ait çorap, terlik ve toka gibi eşyaları kullanmayarak parazit mantarlarının neden olduğu olumsuz etkilerden korunabiliriz.

8. Kaygan ve nemli bir deriye sahip olan kurbağalar yumurta İle çoğalır.

9. Elamsi, alabalık, sazan, turna, levrek gibi canlılar balıklar grubuna örnektir.

10. Canlıların benzerlik ve farklılıklarına göre gruplara ayrılmasına sınıflandırma denir.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneklerini işaretleyiniz. 


1. Aşağıda bir canlı grubuna ait özellikler verilmiştir.

I. Karada ve suda yaşayan türleri vardır.
II. Akciğer ve deri solunumu yapar.
III. Yavru bakımı yoktur.
IV. Kaygan ve nemli bir deriye sahiptir.

Özellikleri verilen canlı grubu aşağıdakilerden hangisidir?


A) Balık
B) Kurbağa
C) Kuş
D) Memeli

Cevap : B Şıkkı


2. Fen bilimleri öğretmeni, sınıfa üç gün üst üste farklı canlılara ait örnekler getirmiştir. Öğretmenin öğrencilerinden yapmalarını İstedikleri şunlardır:

1. Gün: Sınıfa getirdiği kirli suyu mikroskopla İncelemelerini ve gördükleri canlılara ait özellikleri not etmelerini istemiştir.
2. Gün: Sınıfa getirdiği saksıdaki bitkiyi incelemelerini ve bitkiye ait özellikleri not etmelerini istemiştir.
3. Gün: Sınıfa getirdiği kelebeği incelemelerini ve bu canlıya ait özellikleri not etmelerini istemiştir.

Canlılarla ilgili;

I. Beslenmesi,
II. Hastalık yapıcı olması,
III. Kendi besinini üretebilmesi

özelliklerinden hangileri üç canlı için de ortaktır?


A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap : A Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları


3. Aşağıda verilen görselleri inceleyiniz. Görselleri verilen hayvanlardan hangileri doğurarak çoğalır?


A) Balık, tavşan, maymun ve yılan
B) Kaplumbağa, kertenkele ve yarasa
C) Yarasa, tavşan ve maymun
D) Yarasa, tavşan, maymun ve leylek

Cevap : C Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


4. Aşağıda mantarlara ait bazı özellikler ve mantar çeşitleri karışık olarak verilmiştir. Mantarlar ve özellikleri arasında uygun eşleştirme yapıldığında hangi mantar çeşidi dışarıda kalır?


A) Maya mantarları
B) Şapkalı mantarlar
C) Parazit mantarlar
D) Küf mantarları

Cevap : D Şıkkı


5. Meraklı bir öğrenci, fen bilimleri ders kitabında yer alan aşağıdaki ifadeyi okur. “Bazı canlılar gözle görülemez. Sadece mikroskop adı verilen bir araç yardımıyla görülebilirler. Bu canlılar mikroskobik canlılar olarak adlandırılır. Bakteriler, paramesyum, amip ve öglena mikroskobik canlılara örnek verilebilir.” Bu öğrenci, evlerine yakın bir dere kenarından bir miktar su alıp mikroskop altında incelemek için öğretmenine götürür. Öğrencinin merak ve araştırma isteğini gören fen bilimleri öğretmeni, kendisine getirilen örneğe ek olarak, içerisinde mikroskobik canlıların yaşamını sürdürebileceği birkaç örnek da ha hazırlar.

Örneklerin tamamı incelendikten sonra, bu öğrencinin mikroskop altında aşağıdaki hangi canlıyı görmesi beklenemez?


Cevap : A Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


6. Derin, poğaça yapmakta olan arkadaşına yardım eder. Kaptaki malzemelerin içerisine maya ekler ve malzemeleri karıştırır. Bir süre sonra hamurun kabararak kabın tamamını doldurduğunu gözlemler. Derin’in meraklı bakışlarını gören arkadaşı ise hamurun içerisine katılan maya mantarından dolayı kabardığını söyler. Daha sonra maya mantarlarıyla İlgili bazı bilgiler verir.

Buna göre, Derin’in arkadaşının maya mantarlarıyla ilgili verdiği aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?


A) Maya mantarları hamurun kabarmasını sağlar.
B) Maya mantarlarının yaptığı etkiler gözle görülebilir.
C) Maya mantarları sıcaklık, besin ve nem açısından uygun ortamlarda çoğalır.
D) Maya mantarları kendi besinlerini kendileri üretir.

Cevap : D Şıkkı


7. Aşağıdaki bitki görsellerini inceleyiniz. Bu bitkilerle ilgili aşağıda verilen özelliklerden hangisi ortaktır?


A) Bitkilerin İkisi de tohum oluşturur.
B) Bitkilerin İkisi de kendi besinini üretir.
C) Bitkilerin İkisi de meyve oluşturur.
D) Bitkilerin İkisi de aynı bitki sınıfındadır.

Cevap : B Şıkkı


8. Yandaki görselde ağacın kısımlarından biri verilmiştir. Bu kısımla ilgili,

I. Bitkiyi toprağa bağlar.
II. Çiçek ve yaprağı üzerinde taşır.
III. Su ve mineral gibi maddeleri diğer kısımlara İletir.
IV. Bitkinin dik durmasını sağlar.

özelliklerinden hangileri doğrudur?


A) I ve II
B) II ve III
C) II,III ve IV
D) I,II,III ve IV

Cevap : C  Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


Ç. Aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


1. Canlıları sınıflandırmanın önemi nedir? Yazınız. 


Kısa Cevap : “Canlıları sınıflandırmanın önemi nedir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Canlıları sınıflandırmanın önemi, biyolojinin temel taşlarından biridir ve birçok açıdan büyük önem taşır. Maddeler Halinde canlıları sınıflandırmanın bazı temel nedenleri ve faydaları:

  1. Düzen ve Sistematik Bilgi: Canlıların sınıflandırılması, biyolojik çeşitliliği düzenli bir şekilde anlamamıza ve incelememize olanak tanır. Bu düzen sayesinde bilim insanları, belirli bir canlı türünü kolayca tanımlayabilir ve ilgili bilgileri sistematik olarak organize edebilir.
  2. Evrimsel İlişkilerin Anlaşılması: Canlıların sınıflandırılması, evrimsel ilişkilerin ve ortak ataların izini sürmemize yardımcı olur. Benzer özelliklere sahip canlıların aynı grupta toplanması, ortak bir evrimsel geçmişe işaret eder ve bu da evrimsel süreçleri daha iyi anlamamıza olanak sağlar.
  3. İletişim ve Bilgi Paylaşımı: Bilimsel adlandırma ve sınıflandırma sistemi (örn. binominal nomenklatür), bilim insanlarının dünya genelinde tutarlı bir şekilde iletişim kurmasını sağlar. Aynı canlı türüne farklı bölgelerde farklı adlar verilse bile, bilimsel adı sayesinde hangi türden bahsedildiği açıkça anlaşılır.
  4. Biyolojik Çeşitliliğin Korunması: Sınıflandırma, biyoçeşitliliğin korunmasında kritik bir rol oynar. Hangi türlerin tehdit altında olduğunu veya korunması gerektiğini belirlemek için canlıların doğru bir şekilde sınıflandırılması gerekir. Bu, koruma stratejilerinin geliştirilmesine yardımcı olur.
  5. Tıbbi ve Tarımsal Uygulamalar: Canlıların sınıflandırılması, tıp ve tarım gibi alanlarda da önemli uygulamalara sahiptir. Örneğin, bitkilerin ve hayvanların sınıflandırılması, tarımsal verimliliği artırmak ve hastalıklarla mücadele etmek için kullanılır. Ayrıca, tıbbi araştırmalarda kullanılan model organizmaların sınıflandırılması, araştırmaların doğru şekilde yürütülmesine yardımcı olur.
  6. Ekolojik Çalışmalar: Ekosistemlerdeki türlerin sınıflandırılması, ekolojik dengelerin anlaşılmasında ve ekosistem yönetiminde kritik bir rol oynar. Farklı türlerin ekosistem içindeki rollerini anlamak, doğal kaynakların sürdürülebilir kullanımını planlamada yardımcı olur.
  7. Eğitim ve Öğretim: Canlıların sınıflandırılması, biyoloji eğitiminin temel konularından biridir. Öğrenciler, sınıflandırma sistemleri aracılığıyla biyolojik çeşitliliği ve organizmalar arasındaki ilişkileri öğrenirler.

Sonuç olarak, canlıları sınıflandırmak, biyolojik bilgiyi düzenlemek, evrimsel süreçleri anlamak, bilimsel iletişimi kolaylaştırmak, biyoçeşitliliği korumak ve çeşitli uygulama alanlarında fayda sağlamak için vazgeçilmez bir araçtır. Bu sistematik yaklaşım, doğayı ve canlıları daha derinlemesine anlamamıza yardımcı olur ve yaşamın çeşitliliğini koruma çabalarımıza temel oluşturur.


2. Aşağıda verilen canlıların sınıflandırılması şemasındaki boşluklara uygun ifadeleri yazarak şemayı tamamlayınız.


Cevap :

“5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları”

3. Doğada bulduğumuz her şapkalı mantarı neden tüketmemeliyiz? Yazınız. 


Kısa Cevap : “Doğada bulduğumuz her şapkalı mantarı neden tüketmemeliyiz? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Doğada bulduğumuz her şapkalı mantarı tüketmememizin birkaç önemli nedeni vardır:

  1. Zehirli Türler: Doğada birçok zehirli mantar türü bulunur. Bu mantarlar, ölümcül zehirler içerebilir ve tüketildiğinde ciddi sağlık sorunlarına, hatta ölüme yol açabilir. Örneğin, Amanita phalloides (ölümcül mantar) ve Amanita muscaria (sinek mantarı) gibi türler, zehirli oldukları bilinen mantarlardır.
  2. Tanıma Zorluğu: Zehirli mantarlarla yenilebilir mantarlar arasındaki farkları ayırt etmek, uzmanlık gerektiren bir beceridir. Özellikle amatörler için bu farkları doğru şekilde ayırt etmek oldukça zordur. Yanlış bir mantarın tüketilmesi ciddi zehirlenmelere neden olabilir.
  3. Alerjik Reaksiyonlar: Bazı mantarlar, kişiden kişiye değişen alerjik reaksiyonlara neden olabilir. Bu reaksiyonlar, hafif mide bulantısından ciddi anafilaktik şoklara kadar değişebilir. Bu nedenle, mantarları tüketmeden önce mutlaka tanımak ve güvenilir kaynaklardan doğrulamak gerekir.
  4. Yanlış Bilgi ve Yaygın Yanılgılar: Halk arasında bazı mantar türlerinin yanlış bir şekilde güvenli olduğu düşünülür. Bu yanlış bilgiler, zehirli mantarların tüketilmesine neden olabilir. Her şapkalı mantarın yenilebilir olduğu yanılgısı, ciddi sağlık risklerini beraberinde getirir.
  5. Uzmanlık Gerektiren Tanı: Mantarları doğru bir şekilde tanımak için mikoloji (mantarlara bilimsel olarak ilgi duyan bilim dalı) eğitimi almak gereklidir. Bu alandaki bilgi ve deneyim, mantar türlerini güvenli bir şekilde ayırt edebilmek için önemlidir.

Bu nedenlerle, doğada bulduğumuz her şapkalı mantarı tüketmemek, sağlık güvenliği açısından büyük bir önem taşır. Mantar tüketimi konusunda dikkatli olunmalı, şüpheli olanlar kesinlikle yenmemeli ve uzman görüşüne başvurulmalıdır. Güvenilir olmayan mantarları tüketmek, ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları


Ç. Aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


Soru : D. Aşağıda verilen cümleler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” harfini takip ederek doğru çıkışa ulaşınız. Ulaştığınız çıkış numarasını boyayınız.


Cevap :

“5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları”


 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 31-32-33-34 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Güneş, Dünya ve Ay Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 31, 32, 33, 34


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Güneş, Dünya ve Ay Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 31-32-33-34 SDR Dikey Yayıncılık”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 31-32-33-3


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları


Soru : Güneş’in Dünya’nın ve Ay’ın kendi çevrelerinde dönme yönleri aynı mıdır?


Kısa Cevap : “Güneş’in Dünya’nın ve Ay’ın kendi çevrelerinde dönme yönleri aynı mıdır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hayır, Güneş’in, Dünya’nın ve Ay’ın kendi çevrelerinde dönme yönleri tam olarak aynı değildir.

  • Güneş: Güneş’in dönme yönü, genellikle batıdan doğuya doğrudur.
  • Dünya: Dünya da batıdan doğuya doğru döner.
  • Ay: Ay, Dünya etrafında dönerken ve kendi ekseni etrafında dönerken aynı yönde hareket eder; bu da batıdan doğuya doğrudur.

Ancak, Ay’ın kendi ekseni etrafında dönüş süresi Dünya’ya göre aynı olduğu için, Dünya’ya hep aynı yüzünü gösterir. Dolayısıyla, Dünya ve Ay’ın dönme yönleri aynı yöndedir.


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları


Güneş’in doğup (Görsel 1.22), batması Dünya’nın hareketi sonucunda; Ay’ın çeşitli şekillerde görünmesi ise Ay’ın hareketi sonucunda gözlemlenir.

Soru : Peki, Dünya’nın, Güneş’in ve Ay’ın hareketleri aynı mıdır? Bu hareketler hangi yönde gerçekleşir?


Cevap :

Evet, Dünya, Güneş ve Ay’ın dönme ve yörünge hareketleri genellikle aynı yöndedir. Hepsi batıdan doğuya doğru hareket eder. Bu yön, saat yönünün tersine (anti-saat yönü) doğru bir harekettir.


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları


Fen ve Mühendislik Uygulamaları Güneş, Dünya ve Ay Modeli


Gerekli Malzemeler
Strafor toplar
Tel
Tahta parçaları
Yapıştırıcı

Tasarım Döngü Basamakları
Güneş’in, Dünya’nın ve Ay’ın büyüklüklerini dikkate alarak kolay bulabileceğimiz malzemeler kullanıp görseldeki gibi bir model hazırlayalım.
Dünya, Güneş ve Ay’ın büyüklükleri ile ilgili öğrenmelerimizi gözden geçirelim.
Edinmiş olduğunuz bilgiler doğrultusunda görseldeki gibi bir model tasarlayalım.
Tasarımımızı defterimize çizelim.
Gerekli olan malzemeleri alalım ve tasarımımızı oluşturalım.
Tasarımımızı test edelim. Geliştirilebilecek yanları var ise geliştirerek modelimizi arkadaşlarımız ile paylaşalım.
Modelimizin bilim şenliği, okul sergisi, okul gazetesi ve Genel Ağ gibi alanlarda tanıtımını yapalım.


Soru : Güneş’in, Dünya’nın ve Ay’ın hareketleri için neler söyleyebiliriz? Açıklayalım.


Kısa Cevap : “Güneş’in, Dünya’nın ve Ay’ın hareketleri için neler söyleyebiliriz? Açıklayalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Güneş, Dünya ve Ay’ın hareketleri hakkında özet madde madde açıklamalar:

Güneş

  1. Dönme Hareketi:
    • Güneş, kendi ekseni etrafında batıdan doğuya doğru döner.
    • Bu dönüş, ekvator bölgesinde yaklaşık 25 gün sürerken, kutuplara doğru bu süre artar.
  2. Yörünge Hareketi:
    • Güneş, Samanyolu galaksisi içinde, galaksinin merkezine doğru saatte yaklaşık 220 km hızla dönerek hareket eder.
    • Bu hareket, yaklaşık 225-250 milyon yıl süren bir devri tamamlar (Galaktik Yörünge).

Dünya

  1. Dönme Hareketi:
    • Dünya, kendi ekseni etrafında batıdan doğuya doğru döner ve bu dönüş yaklaşık 24 saat sürer. Bu hareket, gece ve gündüzün oluşumunu sağlar.
    • Ekvator bölgesinde dönüş hızı en yüksek, kutuplara doğru azalır.
  2. Yörünge Hareketi:
    • Dünya, Güneş etrafında elips şeklinde bir yörüngede döner. Bu hareketin tamamlanma süresi yaklaşık 365.25 gündür.
    • Bu yörünge hareketi, mevsimlerin oluşumuna neden olur.

Ay

  1. Dönme Hareketi:
    • Ay, kendi ekseni etrafında batıdan doğuya doğru döner ve bu dönüş süresi, Dünya etrafındaki dönüş süresiyle aynıdır (yaklaşık 27.3 gün). Bu duruma “kendi ekseni etrafında senkron dönüş” denir, bu yüzden Ay’ın hep aynı yüzü Dünya’ya dönüktür.
  2. Yörünge Hareketi:
    • Ay, Dünya etrafında batıdan doğuya doğru eliptik bir yörüngede döner ve bu hareket yaklaşık 27.3 gün sürer.
    • Ay’ın bu yörüngesi, Dünya’nın yerçekimi etkisi altında şekillenir ve Ay’ın kendi ekseni etrafında dönüşüyle senkronize olmuştur.

Bu hareketler, gezegenlerin ve doğal uyduların genel davranışlarını anlamamıza yardımcı olur ve birçok doğal olayı şekillendirir.


Kendimizi Değerlendirelim 4 


Soru : Aşağıda Güneş, Dünya ve Ay modelleri verilmiştir. Modeller üzerine Güneş’in, Dünya’nın ve Ay’ın dönüş yönlerini çizelim.


Cevap :

“5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları”


 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 23-24-25-26-27 MEB Yayınları

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri Ay’ın Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 23, 24, 25, 26, 27


5. Sınıf Fen Bilimleri Ay’ın Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 23-24-25-26-27 MEB Yayınları”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 23-24-25-26-27


1. Ay hakkında bildiklerinizi arkadaşlarınıza anlatınız. 


Kısa Cevap : “Ay hakkında bildiklerinizi arkadaşlarınıza anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ay hakkında bildiklerim madde madde:

  1. Dünya’nın Tek Doğal Uydusu: Ay, Dünya’nın tek doğal uydusudur.
  2. Uzaklık: Dünya’dan yaklaşık 384,400 kilometre uzaktadır.
  3. Çap: Ay’ın çapı yaklaşık 3,474 kilometredir.
  4. Yüzey Özellikleri: Kraterler, dağlar ve düzlüklere sahiptir.
  5. Yerçekimi: Ay’ın yerçekimi, Dünya’nın yerçekiminin altıda biri kadardır.
  6. Evreler: Ay’ın evreleri yeni ay, ilk dördün, dolunay ve son dördün olarak adlandırılır.
  7. Dönüş Süresi: Ay, yaklaşık 29.5 günde bir Dünya etrafında döner.
  8. Gelgitler: Ay, Dünya’daki deniz seviyelerinde gelgitlere neden olur.
  9. İlk İnsanlı İniş: 20 Temmuz 1969’da Apollo 11 misyonuyla Neil Armstrong ve Buzz Aldrin Ay’a ayak basan ilk insanlar oldular.
  10. Mitoloji ve Kültür: Ay, birçok mitolojik ve kültürel hikayede önemli bir yere sahiptir.
  11. Astronomik Önemi: Astronomi çalışmalarında büyük bir rol oynar.
  12. Gelecek Uzay Keşifleri: Gelecekteki uzay keşifleri ve kolonizasyon planları için odak noktasıdır.

2. Şekli Ay’a benzeyen cisimlere örnekler söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Şekli Ay’a benzeyen cisimlere örnekler söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Şekli Ay’a benzeyen cisimlere örnekler:

  1. Toplar: Futbol, basketbol veya voleybol topları Ay’ın yuvarlak şekline benzer.
  2. Yuvarlak Meyveler: Portakal, elma, greyfurt gibi yuvarlak meyveler Ay’a benzer.
  3. Dondurma Topları: Külahta ya da kapta sunulan yuvarlak dondurma topları Ay’ın şekline benzer.
  4. Yumurta: Özellikle haşlanmış ve kabuğu soyulmuş yuvarlak yumurtalar.
  5. Bilyeler: Çocukların oynadığı cam bilyeler.

Bu cisimler, yuvarlak ve düzgün şekilleriyle Ay’ın genel formuna benzerlik gösterir.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları


Soru : Ay’ın Dünya için önemi nedir? Kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Ay’ın Dünya için önemi nedir? Kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Ay’ın Dünya için önemi kısaca şu şekildedir:

  1. Gelgitler: Ay, Dünya’daki okyanus ve denizlerde gelgitlere neden olur, bu da deniz ekosistemlerini etkiler.
  2. Stabilite: Ay, Dünya’nın eksen eğikliğini stabil tutarak mevsimlerin düzenli olmasını sağlar.
  3. Gece Işığı: Ay, gece boyunca Dünya’ya doğal bir ışık kaynağı sağlar.
  4. Takvimler ve Zaman: Birçok kültür ve takvim sistemi, Ay’ın döngülerine göre düzenlenmiştir.
  5. Astronomi ve Bilim: Ay, astronomi ve bilimsel araştırmalar için önemli bir gözlem ve çalışma alanıdır.
  6. Tarih ve Kültür: Ay, mitolojiden sanata birçok kültürel ve tarihi bağlamda önemli bir semboldür.
  7. Uzay Araştırmaları: Ay, gelecekteki uzay keşifleri ve potansiyel kolonizasyon planları için bir basamak taşıdır.

5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 27 Cevapları


1. Ay’da canlıların yaşayabileceği bir ortam oluşturmak için nelere ihtiyaç vardır? Yazınız. 


Kısa Cevap : “Ay’da canlıların yaşayabileceği bir ortam oluşturmak için nelere ihtiyaç vardır? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Ay’da canlıların yaşayabileceği bir ortam oluşturmak için gerekli olanlar kısaca:

  1. Hava: Solunabilir bir atmosfer ve oksijen kaynağı.
  2. Su: İçme, tarım ve hijyen için su kaynakları.
  3. Barınak: Radyasyon, mikrometeoritler ve sıcaklık değişimlerinden koruyan yaşam alanları.
  4. Gıda: Sürdürülebilir yiyecek üretim sistemleri.
  5. Enerji: Güvenilir enerji kaynakları, örneğin güneş panelleri.
  6. Atık Yönetimi: Atıkların geri dönüşümü ve bertarafı için sistemler.
  7. Tıbbi Destek: Sağlık hizmetleri ve acil durum müdahale sistemleri.
  8. Psikososyal Destek: Uzun süreli yaşam için mental ve sosyal destek sistemleri.


 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 18-19-20-21-22 MEB Yayınları

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri Güneş’in Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 18, 19, 20, 21, 22


5. Sınıf Fen Bilimleri Güneş’in Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 18-19-20-21-22 MEB Yayınları”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 18-19-20-21-22


1. Güneş hakkında neler biliyorsunuz? Arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Güneş hakkında neler biliyorsunuz? Arkadaşlarınızla paylaşınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Güneş hakkında bilgiler şunlardır ;

– Güneş, Güneş Sistemi’nin merkezi yıldızıdır.
– Yaklaşık 4.6 milyar yıl yaşındadır.
– Çapı yaklaşık 1.39 milyon kilometredir.
– Kütlesi yaklaşık 1.989 x 10^30 kilogramdır.
– Hidrojen ve helyum gazlarından oluşur.
– Çekirdeğinde nükleer füzyon reaksiyonları gerçekleşir.
– Bu reaksiyonlar, hidrojenin helyuma dönüşmesini sağlar.
– Üretilen enerji, ışık ve ısı olarak yayılır.
– Yüzey sıcaklığı yaklaşık 5,500 santigrat derecedir.
– Çekirdek sıcaklığı yaklaşık 15 milyon santigrat derecedir.
– Güneş ışığı Dünya’ya yaklaşık 8 dakikada ulaşır.
– Güneş’in manyetik alanı güneş lekelerine ve güneş patlamalarına neden olur.
– Güneş, galaksimiz Samanyolu’nun merkezinin etrafında döner.
– Güneş’in yaşam süresi yaklaşık 10 milyar yıl olarak tahmin edilmektedir.


2. Güneş olmasaydı ne olurdu? Tartışınız. 


Kısa Cevap : “Güneş olmasaydı ne olurdu? Tartışınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Güneş olmasaydı:

  • Dünya ve diğer gezegenler yörüngesiz kalır ve uzaya savrulurdu.
  • Dünya’da tüm bitkiler fotosentez yapamaz ve ölürdü.
  • Sıcaklık hızla düşer ve Dünya donardı.
  • Atmosferdeki su buharı donar ve kar olarak yere inerdi.
  • Canlılar, enerji ve ısı kaynağını kaybettiği için kısa sürede yok olurdu.
  • Güneşten gelen ışık olmadan, Dünya tamamen karanlıkta kalırdı.

3. Şekli Güneş’e benzeyen cisimlere örnekler söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Şekli Güneş’e benzeyen cisimlere örnekler söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Şekli Güneş’e benzeyen cisimlere örnekler şunlardır:

  • Diğer yıldızlar: Güneş de bir yıldızdır, dolayısıyla diğer yıldızlar şekil olarak Güneş’e benzer.
  • Gezegenler: Örneğin, Dünya, Jüpiter ve Mars gibi gezegenler de küresel yapılarıyla Güneş’e benzer.
  • Ay: Dünya’nın uydusu olan Ay da küresel bir yapıya sahiptir.
  • Gök cisimleri: Asteroitler ve kuyruklu yıldızlar gibi bazı gök cisimleri de küresel ya da yuvarlak şekillere sahip olabilir.
  • Toplar: Futbol topu, basketbol topu gibi spor topları küresel şekilleriyle Güneş’e benzer.
  • Balonlar: Şişirildiğinde küresel şekil alan balonlar.
  • Portakal ve elma gibi bazı meyveler: Doğal olarak yuvarlak şekillere sahiptirler.

5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları


Soru : Güneş, Dünya için neden önemlidir? Kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Güneş, Dünya için neden önemlidir? Kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Güneş, Dünya için neden önemlidir :

  • Enerji kaynağıdır: Güneş, bitkilerin fotosentez yaparak büyümesi için gerekli enerjiyi sağlar.
  • Isı sağlar: Dünya’nın yüzeyinin yaşanabilir sıcaklıkta olmasını sağlar.
  • İklimi düzenler: Güneş’in enerjisi, iklim ve hava olaylarını etkiler.
  • Su döngüsünü destekler: Buharlaşma ve yağış süreçlerini yönlendirir.
  • Besin zincirinin temelidir: Fotosentezle bitkiler besin üretir, bu da tüm canlılar için besin kaynağıdır.
  • Gün ve gece döngüsünü belirler: Dünya’nın Güneş etrafında dönmesiyle gün ve gece oluşur.
  • Canlı yaşamını destekler: Tüm canlıların varlığı ve sağlığı için gereklidir.

5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları


1. Güneş ile Dünya arasındaki benzer yönler nelerdir? İki örnek yazınız. 


Kısa Cevap : “Güneş ile Dünya arasındaki benzer yönler nelerdir? İki örnek yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Güneş ile Dünya arasındaki benzer yönleri ;

  • Yuvarlak şekil: Hem Güneş hem de Dünya, yaklaşık olarak küresel şekildedir.
  • Dönme hareketi: Her ikisi de kendi eksenleri etrafında dönerler.
  • Kütle çekimi: Hem Güneş hem de Dünya, çevrelerindeki cisimleri kütle çekim kuvvetiyle etkiler.
  • Manyetik alan: Hem Güneş’in hem de Dünya’nın kendine özgü manyetik alanları vardır.
  • Kimyasal elementler: Her ikisi de hidrojen, helyum, oksijen ve diğer elementlerden oluşur.

2. Güneş ve Dünya’nın büyüklüğü hakkında neler öğrendiniz? Yazınız. 


Kısa Cevap : “Güneş ve Dünya’nın büyüklüğü hakkında neler öğrendiniz? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Güneş ve Dünya’nın büyüklüğü arasındaki farklar şunlardır:

  • Çap: Güneş’in çapı yaklaşık 1.39 milyon kilometre iken, Dünya’nın çapı yaklaşık 12,742 kilometredir. Bu, Güneş’in çapının yaklaşık 109 katı büyüklüğünde olduğunu gösterir.
  • Hacim: Güneş’in hacmi, Dünya’nın hacminin yaklaşık 1.3 milyon katıdır.
  • Kütle: Güneş, Dünya’nın yaklaşık 330,000 katı kütleye sahiptir. Bu farklar, Güneş’in Dünya’dan çok daha büyük ve ağır olduğunu açıkça ortaya koyar.

3. Çevrenizdeki araç gereçleri inceleyiniz. Güneş ile Dünya arasındaki büyüklük ilişkisini göstermek için çevrenizdeki hangi araç ve gereçler kullanılabilir? Örnekler yazınız.


Kısa Cevap : “Çevrenizdeki araç gereçleri inceleyiniz. Güneş ile Dünya arasındaki büyüklük ilişkisini göstermek için çevrenizdeki hangi araç ve gereçler kullanılabilir? Örnekler yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Güneş ile Dünya arasındaki büyüklük farkını göstermek için çevrenizdeki bazı araç ve gereçleri kullanabilirsiniz:

  • Basketbol ve Çekirdek: Basketbol topu Güneş, bir çekirdek Dünya’yı temsil eder.
  • Futbol ve Limon: Futbol topu Güneş, limon Dünya’yı simgeler.
  • Halka ve Boncuk: Büyük halka Güneş, küçük boncuk Dünya’yı temsil eder.
  • Farklı boyutlarda top ve küçük küre: Büyük top Güneş, küçük küre Dünya’yı simgeler.


 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 46-47 MEB Yayınları

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri Canlıları Tanıyalım Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 46, 47


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Canlıları Tanıyalım Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 46-47 MEB Yayınları”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 46-47


1. Çevrenizde gördüğünüz canlılara örnekler söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Çevrenizde gördüğünüz canlılara örnekler söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çevremizde gördüğümüz canlılara örnekler, yaşadığımız ortama bağlı olarak büyük çeşitlilik gösterebilir. İşte farklı ortamlardan canlı örnekleri:

Ev Ortamında

  1. Evcil Hayvanlar:
    • Kedi
    • Köpek
    • Balık
    • Kuş (örneğin muhabbet kuşu, kanarya)
  2. Ev Bitkileri:
    • Saksı bitkileri (örneğin sukulent, aloe vera)
    • Çiçekler (örneğin orkide, sardunya)

Bahçe ve Parklarda

  1. Bitkiler:
    • Çim
    • Çiçekler (örneğin gül, lale)
    • Ağaçlar (örneğin meşe, çam)
  2. Hayvanlar:
    • Kuşlar (örneğin serçe, güvercin)
    • Böcekler (örneğin karınca, arı)
    • Sincap
    • Kirpi

Doğal Alanlarda

  1. Orman:
    • Ağaçlar (örneğin çam, köknar)
    • Yaban hayvanları (örneğin geyik, tilki, ayı)
    • Kuşlar (örneğin baykuş, ağaçkakan)
  2. Deniz ve Göl:
    • Balıklar (örneğin levrek, sazan)
    • Deniz kabukluları (örneğin midye, yengeç)
    • Su bitkileri (örneğin su yosunu, nilüfer)
  3. Dağ:
    • Yüksek rakımlı bitkiler (örneğin alpin çiçekler)
    • Yaban hayvanları (örneğin dağ keçisi, kartal)

Çevremizdeki canlılar bulundukları ekosistemlere göre çeşitlenir ve her birinin ekosisteme katkıları vardır. Bu canlıların farkında olmak, doğaya ve çevreye olan duyarlılığımızı artırır.


2. Canlıları, benzer ve farklı yönlerine göre sınıflandırmak isteseydiniz kaç grup oluştururdunuz? Arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Canlıları, benzer ve farklı yönlerine göre sınıflandırmak isteseydiniz kaç grup oluştururdunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Canlıları benzer ve farklı yönlerine göre sınıflandırmak için genellikle birkaç temel grup oluşturabiliriz. Bu gruplar genellikle biyolojik sınıflandırma sistemine dayandırılır. İşte canlıları sınıflandırmak için oluşturabileceğimiz ana gruplar:

  1. Hayvanlar (Animalia)
    • Omurgalılar (Vertebrata): Balıklar, amfibiler, sürüngenler, kuşlar, memeliler.
    • Omurgasızlar (Invertebrata): Böcekler, yumuşakçalar, eklembacaklılar, solucanlar.
  2. Bitkiler (Plantae)
    • Tohumlu Bitkiler (Spermatophyta): Çiçekli bitkiler (Angiospermler), kozalaklı bitkiler (Gymnospermler).
    • Tohumsuz Bitkiler: Eğrelti otları, yosunlar.
  3. Mantarlar (Fungi)
    • Küfler, mayalar, şapkalı mantarlar.
  4. Protistler (Protista)
    • Tek hücreli organizmalar: Amipler, öglena, paramesyum.
  5. Bakteriler (Bacteria)
    • Çeşitli bakteriler (örneğin, E. coli, Streptococcus).
  6. Archaea
    • Ekstremofiller: Termofiller, halofiller.

Örnek Gruplar ve Karakteristikleri

  1. Hayvanlar
    • Benzerlikler: Heterotrof beslenme, hareket kabiliyeti, sinir sistemi.
    • Farklılıklar: Omurgalı ve omurgasız olarak ayrılmaları, karada ve suda yaşama yetenekleri.
  2. Bitkiler
    • Benzerlikler: Fotosentez yapma yeteneği, sabit konumda yaşam.
    • Farklılıklar: Tohumlu ve tohumsuz olarak ayrılmaları, yaprak, kök ve gövde yapılarının çeşitliliği.
  3. Mantarlar
    • Benzerlikler: Heterotrof beslenme, hücre duvarı varlığı.
    • Farklılıklar: Tek hücreli ve çok hücreli olmaları, mikroskobik ve makroskobik çeşitlilik.
  4. Protistler
    • Benzerlikler: Genellikle tek hücreli organizmalar.
    • Farklılıklar: Heterotrof ve ototrof beslenme şekilleri, hareket kabiliyetleri (kamçı, siller, yalancı ayaklar).
  5. Bakteriler
    • Benzerlikler: Prokaryotik hücre yapısı.
    • Farklılıklar: Metabolik çeşitlilikleri, çevre koşullarına adaptasyon yetenekleri.
  6. Archaea
    • Benzerlikler: Prokaryotik hücre yapısı, ekstrem koşullarda yaşam.
    • Farklılıklar: Hücre zarlarının kimyasal yapısı, genetik ve biyokimyasal farklılıklar.

Bu sınıflandırma sistemi, canlıların biyolojik özelliklerine göre gruplandırılmasını sağlar ve her grubun kendi içinde benzerlik ve farklılıkları vardır.



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 60-61-62-63 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kuvvet Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 60, 61, 62, 63


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kuvvet Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 60-61-62-63 SDR Dikey Yayıncılık”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 60-61-62-63


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları


Soru : Görseldeki ölçüm aracının ne olduğunu biliyor musunuz? Ölçüm araçları seçilirken nelere dikkat edilir?


Cevap :

Görseldeki ölçüm aracının adı dinamometredir.

Ölçüm araçları seçilirken dikkat edilmesi gerekenler şunlardır;

  • hassasiyete,
  • doğruluğa
  • dayanıklılığına dikkat edilir.

5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları


Soru : Sizce kuvvet nedir? Kuvvet etkisi ile neler yapılabilir? 


Kısa Cevap : “Sizce kuvvet nedir? Kuvvet etkisi ile neler yapılabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kuvvet Nedir:

  1. Bir nesnenin hızını, yönünü veya şeklini değiştiren bir etkidir.
  2. Bir cismin ivmesini değiştirebilir veya döndürebilir.
  3. Temel fiziksel bir etkidir ve fizikte birim olarak newton (N) ile ölçülür.

Kuvvet Etkisi ile Neler Yapılabilir:

  1. Hareketi Değiştirmek: Nesneleri hareket ettirebilir, durduralabilir veya yönlerini değiştirebilir.
  2. Kaldırmak veya Taşımak: Kuvvet, nesneleri kaldırmak veya taşımak için kullanılabilir.
  3. İş Yapmak: Kuvvet, bir nesne üzerinde iş yapmak için kullanılabilir. Örneğin, bir nesneyi yükseltmek veya bir tahtayı çivilemek.
  4. Enerji Dönüşümü: Kuvvetler, enerjinin bir formundan diğerine dönüşümünü sağlayabilir. Örneğin, bir krank mili kullanarak mekanik enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürmek.
  5. Yapısal Destek: Kuvvetler, yapıların dayanıklılığını sağlamak veya mühendislik projelerinde kullanılmak üzere yapısal destek sağlamak için kullanılabilir.
  6. Bilimsel Araştırma: Fizikte, kuvvetler doğanın yasalarını anlamak için incelenir ve deneylerde kullanılır.
  7. Günlük Yaşam: Kuvvetler, günlük aktivitelerde de yaygın olarak kullanılır, örneğin, bir kapıyı açmak veya bir arabayı sürmek için gereklidir.


 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 47-48 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Bitkiler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 47, 48


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Bitkiler Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 47-48 SDR Dikey Yayıncılık”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 47-48


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları


Genellikle nemli yerlerde ya da ağaç gövdelerinde yaşayan çiçeksiz bitkilerin çiçekleri ve tohumları yoktur. Ayrıca kök, gövde ve yaprak gibi yapıları gelişmemiştir. Su yosunu, kara yosunu, eğrelti otu, ciğer otu, at kuyruğu ve kibrit otu çiçeksiz bitkilere örnektir (Görsel 2.11). Kara yosunlarının zemine tutunmasını sağlayan köksü uzantıları vardır.

Soru : Bizler de çiçeksiz bitkileri araştırarak öğrendiğimiz bilgileri sınıfımızdaki arkadaşlarımızla paylaşalım.


Cevap :

Çiçeksiz bitkiler, sporlar aracılığıyla çoğalan ve tohum üretmeyen bitkiler grubudur. Bu bitkiler, çoğunlukla nemli ve gölgeli ortamlarda yaşar. Çiçeksiz bitkiler, genellikle aşağıdaki büyük gruplar altında sınıflandırılır:

  1. Damarsız Bitkiler (Bryophytes):
    • Karayosunları (Mosses): Küçük, yeşil bitkilerdir ve genellikle nemli ortamlarda bulunurlar. Yaprak benzeri yapıları vardır ancak gerçek kök, gövde ve yaprakları yoktur.
    • Ciğerotları (Liverworts): Karayosunlarına benzerler ancak daha ilkel bir yapıya sahiptirler. Genellikle yassı ve şerit şeklindedirler.
    • Boynuzotları (Hornworts): Uzun, ince sporofitlere sahiptirler ve nemli topraklarda bulunurlar.
  2. Damarlı Çiçeksiz Bitkiler (Pteridophytes):
    • Eğreltiotları (Ferns): En bilinen damarlı çiçeksiz bitkilerdir. Büyük, tüysü yaprakları (fronds) vardır ve nemli, gölgeli bölgelerde yaygındır.
    • Atkuyrukları (Horsetails): Genellikle sulak alanlarda ve bataklıklarda bulunurlar. Boğumlu ve içi boş gövdeleri ile tanınırlar.
    • Kibritotları (Club Mosses): Çam görünümlü bitkilerdir ve genellikle orman zeminlerinde yaygındır.

Bu bitkilerin çoğalma mekanizması sporlar aracılığıyla gerçekleşir. Sporlar, uygun koşullarda filizlenerek yeni bitkiler oluşturur. Çiçeksiz bitkiler, bitki evriminin erken aşamalarını temsil eder ve ekosistemlerde önemli rolleri vardır, özellikle toprak oluşumu ve nem dengesinde oluşur.


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları


Çiçekli bitkiler (Görsel 2.13), çiçeksiz bitkilerden daha gelişmiştir. Bu bitkilerde kökün, gövdenin, çiçeğin ve yaprağın görevleri aşağıda verilmiştir.

Kök; bitkinin toprağa tutunmasını, ayrıca suyun ve su içerisindeki minerallerin iletimini sağlar.

Gövde; yaprağı, çiçeği, meyveyi taşır ve bitkinin dik durmasını sağlar. Ayrıca kök ile yapraklar arasında madde iletimini sağlar.

Yaprak; genellikle yeşil renktedir. Besin üretimi, solunum ve terlemede görev alır.

Çiçek; bitkinin üreme organıdır. Meyve ve tohum oluşumunu sağlayan yapıdır.



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 40-41 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Canlılar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 40, 41


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Canlılar Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 40-41 SDR Dikey Yayıncılık”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 40-41


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları


Soru : Görseldeki canlının ne olduğunu biliyor musunuz?


Cevap :

Evet. Görselde mantarlar görülmektedir.


Toprakta yetişen tüm canlılar bitki midir? Canlıları nasıl sınıflandırabiliriz?


Cevap :

Toprakta yetişen tüm canlılar bitki değildir. Toprakta yaşayan ve yetişen canlılar arasında bitkiler, mantarlar, bakteriler, böcekler, solucanlar ve diğer mikroorganizmalar bulunmaktadır.

Canlıları sınıflandırma işlemi biyolojik sınıflandırma veya taksonomi olarak adlandırılır. Canlılar çeşitli özelliklerine göre belirli kategoriler altında gruplandırılırlar. Bu sınıflandırma sisteminde, canlılar genellikle aşağıdaki ana kategorilere ayrılır:

  1. Alem (Domain): Canlılar üç ana alemde sınıflandırılır:
    • Bakteriler (Bacteria): Tek hücreli prokaryotik organizmalar.
    • Arkeler (Archaea): Ekstrem ortamlarda yaşayan tek hücreli prokaryotik organizmalar.
    • Ökaryotlar (Eukarya): Hücrelerinde zarla çevrili bir çekirdek bulunan organizmalar. Ökaryotlar dört ana gruba ayrılır:
      • Protistler
      • Mantarlar
      • Bitkiler
      • Hayvanlar
  2. Şube (Phylum): Alem içinde benzer özelliklere sahip canlı gruplarını içerir. Örneğin, bitkiler aleminde damarlı bitkiler ve damarsız bitkiler gibi.
  3. Sınıf (Class): Şube içindeki benzer organizmaları gruplandırır. Örneğin, memeliler sınıfı.
  4. Takım (Order): Sınıf içindeki organizmaları daha da küçük gruplara ayırır. Örneğin, etçiller takımı.
  5. Familya (Family): Takım içindeki benzer organizmaları içerir. Örneğin, kedigiller familyası.
  6. Cins (Genus): Familya içindeki benzer türleri gruplandırır. Örneğin, ev kedisinin ait olduğu Felis cinsi.
  7. Tür (Species): Canlıların en küçük sınıflandırma birimi olup, aynı türdeki canlılar çiftleşip verimli yavrular üretebilirler. Örneğin, Homo sapiens (insan).

Bu sınıflandırma sistemi sayesinde, biyologlar canlıların arasındaki ilişkileri ve evrimsel geçmişlerini daha iyi anlayabilirler.


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları


Göller, denizler, akarsular, ormanlar, çayırlar vb. yerler sayılamayacak kadar çok canlı türünü barındırır. Bu canlıları tek tek incelemek neredeyse imkânsızdır. Bunun için bilim insanları bu kadar fazla canlıyı incelemenin daha kolay bir yolunu keşfetmiş ve canlıları benzerlik ve farklılıklarına göre gruplar altında toplamışlardır. Canlıların benzer özeliklerine göre gruplandırılmasına sınıflandırma denir.

Geçmişte bilim insanları, canlıları hayvanlar ve bitkiler olmak üzere iki grupta incelemişlerdir. Bu incelemede bitkileri otlar, çalılar ve ağaçlar (Görsel 2.1); hayvanları ise karada, suda ve havada yaşayanlar olarak sınıflandırmışlardı (Görsel 2.2).



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18-19 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Güneş’in Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 14, 15, 16, 17, 18, 19


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Güneş’in Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18-19 SDR Dikey Yayıncılık”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18-19


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları


Soru : Dünya’daki yaşam için vazgeçilmez bir kaynak olan Güneş’in yapısını hiç merak etiniz mi? Güneş’in şekli, yapısı ve hareketleri hakkında ne söyleyebilirsiniz?


Cevap :

Güneş’in Şekli:

  • Küre: Güneş neredeyse mükemmel bir küre şekline sahiptir.

Güneş’in Yapısı:

  • Çekirdek: Enerji üretilen merkez, nükleer füzyon burada gerçekleşir.
  • Işınım Katmanı: Enerji, çekirdekten dışarıya doğru taşınır.
  • Konveksiyon Katmanı: Enerji yüzeye taşınır, sıcak gazlar yükselir, soğuk gazlar batar.
  • Fotosfer: Gözle görülen yüzey, ışık burada yayılır.
  • Kromosfer: Fotosferin üstünde, sıcak gazların bulunduğu katman.
  • Korona: En dış katman, sıcak ve düşük yoğunluklu gazlardan oluşur.

Güneş’in Hareketleri:

  • Dönme: Güneş kendi ekseni etrafında döner, ekvator ve kutuplar farklı hızlarda.
  • Galaktik Yörünge: Güneş, Samanyolu galaksisinin merkezi etrafında döner.
  • Güneş Rüzgarları: Yüklü parçacıkların sürekli olarak uzaya yayılması.

5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları


Fen ve Mühendislik Uygulamaları Güneş ve Dünya Modeli 


Gerekli Malzemeler
Mukavva (30 x 40 cm)
Nohut
Balon
Yapıştırıcı
Tahta kalemi
2 adet etiket

Tasarım Döngü Basamakları
Dünya ve Güneş’in büyüklükleri ile ilgili bilgilerimizi arkadaşlarımız ile tartışalım.
Dünya ve Güneş’in büyüklüklerini modelleyebilmek için uygun malzemeler düşünelim.
Uygun malzemeler ile oluşturacağımız modeli defterimize çizelim.
Yapmış olduğumuz tasarımımızı test edelim.
Test sonuçlarını değerlendirerek modelimizin varsa eksiklerini giderip modelimizi geliştirelim.
Modelimizin bilim şenliği, okul sergisi, okul gazetesi ve Genel Ağ gibi alanlarda tanıtımını yapalım.


Soru : Dünya’nın büyüklüğü ile Güneş’in büyüklüğü arasında çok büyük fark olmasına rağmen Dünya’dan bakıldığında Güneş’in küçük görünmesinin nedeni nedir? Açıklayalım.


Cevap :

Dünya’dan bakıldığında Güneş’in küçük görünmesinin nedeni, Güneş’in Dünya’ya olan çok büyük uzaklığıdır. Uzaklık, Güneş’in gerçek büyüklüğünü algılamamızı engeller ve onu gökyüzünde küçük bir disk olarak görmemize neden olur.


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları


Kendimizi Değerlendirelim 1 


1. Aşağıda verilen görsellerden hangisinin Dünya, Güneş ve Ay’a ait olduğunu, görsellerin altlarında verilen noktalı yerlere yazalım.


Cevap :

  1. Ay,
  2. Dünya,
  3. Güneş

2. Aşağıdaki görseller büyüklükleri bakımından Dünya, Güneş ve Ay olarak ifade edilseydi görsellerden hangisinin Dünya, Güneş ve Ay olarak ifade edilebileceğini, görsellerin altlarında verilen noktalı yerlere yazalım.


Cevap :

  • Güneş,
  • Dünya,
  • Ay

3. Aşağıdaki cümlelerde verilen bilgiler doğru ise yay ayraçların içine “D”, yanlış ise “Y” yazalım.


Cevap :

1. ( Doğru ) Dünya’daki yaşamın temel kaynağı Güneş’tir.

2. ( Yanlış ) Güneş, Dünya’ya en uzak yıldızdır.

3. ( Doğru )Güneş, gazlardan oluşur.

4. ( Yanlış ) Güneş, hareketsizdir.

5. ( Doğru )Dünya’nın ısı ve ışık kaynağı Güneş’tir.

6. ( Yanlış )Güneş, en parlak ve en büyük yıldızdır.



 

Our Score

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65-66-67 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kendimizi Değerlendirelim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 64, 65, 66, 67


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kendimizi Değerlendirelim Metni Etkinlik Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65-66-67 SDR Dikey Yayıncılık”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65-66-67


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları


Soru : Aşağıdaki görsellerden hangilerinde kuvvet uygulanmış, hangilerinde uygulanmamıştır? Kuvvet uygulanmışsa görsellerin sağ alt köşesindeki yuvarlağın içine “✓”, uygulanmamışsa “✗” işareti koyalım.


Cevap :

“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65-66-67 Cevapları”

5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları


Okun daha uzak mesafeye atılması, tenis topunun daha süratli gitmesi uygulanan kuvvetin büyüklüğü ile ilgilidir. 

Soru : Sizce kuvvetin büyüklüğü nasıl ölçülür?


Cevap :

Kuvvetin büyüklüğü şu şekilde ölçülür:

  1. Dinamometre: Yayın uzaması ile kuvveti ölçer.
  2. Load Cell (Yük Hücresi): Elektriksel direncin değişimi ile kuvveti algılar.
  3. Tartı: Ağırlığı ölçerek yerçekimi kuvvetini belirler.
  4. Tork Anahtarı: Dönme kuvvetini ölçer.
  5. İvme Ölçer: Kütlenin ivmelenmesinden kuvveti hesaplar.

Bu araçlar kuvvetin uygulandığı cisim üzerindeki etkisini ölçerek kuvvetin büyüklüğünü belirler.


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


Etkinlik Farklı Büyüklükteki Kuvvetleri Ölçelim


Gerekli Malzemeler
Dinamometre
Kitap
10 tane büyük boncuk
Poşet
Defter
Anahtarlık

Etkinliğin Yapılışı

İlk önce kitabı poşete koyup poşeti de dinamometrenin kancasına asalım.
Dinamometrenin gösterdiği değerin kaç olduğunu sayfa 68’deki tabloya yazalım.
10 tane boncuktan ilk önce 3 tanesini poşete koyup poşeti kancaya takalım ve dinamometrenin gösterdiği değeri tabloya yazalım.
10 tane boncuktan 6 tanesini poşete koyup poşeti dinamometrenin kancasına asalım ve sonucu yine aşağıdaki tabloya yazalım.
Daha sonra, boncukların tamamını poşete koyup dinamometrenin kancasına asalım. Dinamometrede okuduğumuz değeri tabloya yazalım.
Poşetin içerisine bu defa defteri koyalım. Dinamometrede okuduğumuz değeri tabloya yazalım.
Son olarak da anahtarlığı dinamometreye takarak dinamometrede okuduğumuz değeri tabloya yazalım.


Cevap :

“5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları”

5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


Soru : Tablodaki sonuçları birbiriyle karşılaştıralım. Bu durumda, hangi cismin dinamometreye uyguladığı kuvvetin büyüklüğü en fazladır?


Cevap :

  • En büyük olan kitaptır.

Soru : Peki, kuvvet birimi neden Newton’dır?


Cevap :

Kuvvet birimi Newton’dur. Çünkü bu birim, ünlü bilim insanı Sir Isaac Newton’un adını taşır. Newton, hareket ve kuvvetle ilgili temel yasaları (Newton’un Hareket Yasaları) formüle etmiştir. Bir Newton, 1 kilogram kütleyi 1 metre/saniye² ivme ile hızlandıran kuvvet olarak tanımlanır.


5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


Fen ve Mühendislik Uygulamaları Dinamometre Yapalım


Gerekli Malzemeler

Paket lastiği
Karton kutu
Yapıştırıcı
Cetvel
Farklı anahtarlar
Ataş
2 adet harita çivisi

Tasarım Döngü Basamakları

Dinamometre yapımında ne tür malzemeler kullanabileceğimizi araştıralım.
Hazırlayacağımız modelin tasarımının nasıl olacağını düşünelim.
Uygun tasarımımızı defterimize çizelim.
Görseldeki gibi modelimizi oluşturarak test edelim.
Modelimizin varsa eksik yanlarını gidererek geliştirelim.
Modelimizin bilim şenliği, okul sergisi, okul gazetesi ve Genel Ağ gibi alanlarda tanıtımını yapalım.


Soru : Yaptığımız dinamometrede başka ne tür maddeler kullanabiliriz?


Cevap :

İp yerine yay kullanabiliriz. Karton yerine bir kanca kullanabiliriz.


Kendimizi Değerlendirelim 2 


Soru : Aşağıdaki cümlelerde verilen bilgiler doğru ise yay ayraçların içine “D”, yanlış ise “Y” yazalım.


Cevap :

1. ( Doğru ) Kuvvet cisimlerde şekil değişikliğine sebep olabilir.

2. ( Doğru ) Kuvvet birimi Newton’dır.

3. ( Yanlış ) Halat çekme oyunu, yer çekimi kuvvetine örnek verilebilir.

4. ( Yanlış ) Kuvvetin büyüklüğünü ölçmek için kullanılan aletlere, eşit kollu terazi adı verilir.

5. ( Doğru ) Rüzgâr, insanlardan bağımsız gerçekleşen bir kuvvettir.



 

Our Score
error: Content is protected !!