5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 98-99-100 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 4. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 98, 99, 100


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 4. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 98-99-100


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.


1. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) çocuklarının isimlerini yazınız.


Cevap :

Peygamber Efendimiz’ in Hz. Hatice’den (r.a) altı çocuğu dünyaya gelmiştir. Bu çocukların isimleri doğum sırasına göre; Kasım, Zeynep, Rukiyye, Ümmü Gülsüm, Fatıma ve Abdullah’tır. Resul-ü Ekrem’in Hz. Mariye’den (r.a.) ise yalnızca bir çocuğu olmuştur ve ismi de İbrahim’dir.


2. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesinin güzel davranışlarına örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesinin güzel davranışlarına örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Hz Hatice, her zaman iyi kalpli, sevecen ve nazik bir kişiliğe sahipti. Peygamber efendimiz (s.a.v.) ile yaptığı evlilikten sonra da aynı kişiliğini korudu ve Hz. Muhammed (s.a.v. )’e her işinde destek oldu

Hz. Aişe edebî yönü, fesahat ve belagatıyla ünlü bir hatipti. Bu yüzden konuşması insanlara çok tesir ederdi.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin diğer hanımları ve çocukları bakıldığı zaman ilmi önem veren, cömertliği ve iyi kalpliliği ile meşhur olmuş kimselerdi.

Onlar insanlar arasında edebi takvası ve ilmiyle parmakla gösterilen sahabeler arasındaydılar.


3. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) nasıl bir eş, baba ve dede olduğunu kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) nasıl bir eş, baba ve dede olduğunu kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem gerek peygamberlik verilmeden önce gerekse peygamberlikten sonra üstün bir ahlaka sahipti.

“Ben güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim” hadisi şerifi de bunu göstermektedir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem daima ibadet ve zikir halinde olduğu halde kendi üzerine Hayati olarak vazife olan eşlik, dedelik ve balık vazifelerini de asla ihmal etmemiş akrabaları ile yakından ilgilenmiştir.

Bir devlet reisi ve İslam peygamberi olarak birçok görevi olmasına rağmen eşlerini ziyaret eder, onları rahatsız etmemeye çalışır, sıkıntıları ve dertlerini önemser, onlara iltifat eder ve kendi işlerini kendi yaparak onlara ev işlerinde yardımcı olurdu.

Bir baba olarak baktığımız zaman ise Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem soyu kızı tarafından devam etmiş ve kız çocuklarının sevilmeyip hor görüldüğü bir çağda kızıyla iftihar etmiştir.

Kızını çok seven ona ahlaki terbiyesi ile ilgili en güzel bilgileri üreten ve o geldiği zaman yerinden kalkıp onu oturtacak derecede saygı gösteren bir babaydı.

Bir de ne olarak torunlarına güzel sözler söyleyen, onlarla koşu yarışı yapan ve onlar rahatsız olmasın diye secde yaparken boyunlarına çıkan torunlarını oyunlarını bölmemek için secdeyi uzatan geniş sürekli bir dedeydi.


B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) bir sahabiye “…Allah’tan korkun, çocuklarınız hususunda adaletli olun” (Müslim, Hibe, 13.) buyurması, onun çocuklara nasıl davranılmasını istediğini gösterir?


A) Çocuklarla şakalaşılmasını
B) Çocuklara hediyeler alınmasını
C) Çocuklara eşit davranılmasını
D) Çocukların sevilmesini


2. Hz. Muhammed (s.a.v.) ve Hz. Hatice’nin (r.a.) evliliklerinden kaç çocukları dünyaya gelmiştir?


A) 3 B) 4 C) 5 D) 6


3. Hz. Muhammed’in (s.a.v) soyu hangi çocuğu ile devam etmiştir?


A) Fatıma B) Ümmü Gülsüm C) Rukiye D) Zeynep


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 99 Cevapları


4. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamberin, ailesi içindeki güzel davranışlarına örnek olarak gösterilemez?


A) Hz. Peygamber aile bireylerine yardım ederdi.
B) Hz. Peygamber aile bireyleri arasında ayrım yapmazdı.
C) Hz. Peygamber ailesini ilgilendiren konularda kendi karar verirdi.
D) Hz. Peygamber ailesine sevgi ve merhametle yaklaşırdı.


5. – Hz. Peygamberin ilk kızıdır.
– İlk Müslümanlardandır.
– Ali ve Ümame adında iki tane çocuğu vardır.
– Hz. Muhammed’den (s.a.v.) önce vefat etmiştir.
Yukarıda bahsedilen kişi aşağıdakilerden hangisidir?


A) Zeynep B)Fatıma C) Ümmü Gülsüm D) Rukiye


6. Hz. Muhammed’i (s.a.v.) dedesinin vefatından sonra koruyup gözeten, evini paylaşan ve aynı zamanda Hz. Peygamberin akrabası olan kişi aşağıdakilerden hangisidir?


A) Sütannesi Halime
B) Amcası Hz. Hamza
C) Dedesi Vehb
D) Amcası Ebu Talip


7. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) kızı Hz. Fatıma’nın (r.a.) düğününün çok sade bir törenle gerçekleşmesi, çeyizinin de çok sade olması, Hz. Peygamberin ailesinin hangi örnek davranışının bir göstergesidir?


A) Yoksulların gözetilmesi
B) Misafirlere ikramda bulunulması
C) İsraftan kaçınılması
D) Mutlulukların paylaşılması


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 100 Cevapları


8. Hz. Hatice (r.a.) Mekke’nin soylu kadınlarındandı. Üstün ahlakından dolayı kendisine …………. lakabı verilmişti.

Yukarıdaki boşluğa yazılması gereken kelime aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?


A) Kübra B) Tahire C) Hanife D) Hafsa


9. Hz. Muhammed (s.a.v.) bir gün torunlarından birini kucağına almış öpüyordu. Hz. Peygamberin bu davranışını gören sahabeden biri şöyle dedi; “Benim on tane çocuğum var ama şimdiye kadar onların hiçbirisini öpmedim.” Hz. Muhammed (s.a.v.) ona şöyle buyurdu; “Merhamet etmeyene merhamet edilmez.”   (Buhârî, Edeb, 18.)

Bu olay Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hangi özelliğini ön plana çıkarmaktadır?


A) Kalp kırıcı söz ve davranışlardan sakınma
B) Çocuklar arasında eşit davranma
C) Çocuklara sevgisini göstermekten çekinmeme
D) Çocukların düşüncelerine önem verme


10. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamberin aile bireylerine karşı davranışı hakkında doğru bir bilgidir?


A) Hz. Muhammed’in (s.a.v.) aile dayanışmasından ders almamız gerekmez.
B) Aileyi ilgilendiren durumlarda ailesinin görüşlerini almaya gerek duymazdı .
C) Hz. Muhammed (s.a.v.), eşi ve çocuklarına karşı saygılı davranmamıştır.
D) Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesi kararlarında birbirlerine danışırdı.


C. Aşağıdaki sorular doğruysa başına (D), yanlışsa başına (Y) yazınız.


  1. ( Yanlış ) Hz. Muhammed’e (s.a.v.) cömertliğinden dolayı el-Emin lakabı verilmiştir.
  2. ( Doğru ) Hz. Peygamber çocukları görünce onlara selam verirdi.
  3. ( Doğru ) Hz. Hasan (r.a.) ve Hz. Hüseyin (r.a.), cennet gençlerinin efendileridir.
  4. ( Yanlış ) Hz. Peygamber torunlarını çok severdi fakat namaz kılarken kendisini rahatsız etmelerinden hoşlanmazdı.
  5. ( Yanlış ) Hz. Muhammed (s.a.v.) ve Hz. Hatice’nin (r.a.) dört çocuğu vardır.


 

Our Score

Hz. Muhammed’in (s.a.v.) nasıl bir eş, baba ve dede olduğunu kısaca yazınız.

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) nasıl bir eş, baba ve dede olduğunu kısaca yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) nasıl bir eş, baba ve dede olduğunu kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem peygamberliğinin yanı sıra eşlik babalık ve de dedik vazifelerin de ihmal etmemiş bu konuda gereken bütün hassasiyeti göstermiştir.

Bir eş olarak nazik kibar eşinin gönlünü alan ve ev işlerinde yardımcı olan bir yapısı vardı.

Bir baba olarak kızı geldiği zaman yerinden kalkarak kızın yanına oturur ve kız çocuklarını hor gördüğü bir çağda ben kız babasıyım diyerek bununla iftihar ederdi.

Dede olarak çocukların yaşına iner onlarla oyun oynar ve yanında olan çocuk sahabeler onun kendilerine asla kızmadığını hatta kaş bile çarpmadığını söylemişlerdir.


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) nasıl bir eş, baba ve dede olduğunu kısaca yazınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem gerek peygamberlik verilmeden önce gerekse peygamberlikten sonra üstün bir ahlaka sahipti.

“Ben güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim” hadisi şerifi de bunu göstermektedir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem daima ibadet ve zikir halinde olduğu halde kendi üzerine Hayati olarak vazife olan eşlik, dedelik ve balık vazifelerini de asla ihmal etmemiş akrabaları ile yakından ilgilenmiştir.

Bir devlet reisi ve İslam peygamberi olarak birçok görevi olmasına rağmen eşlerini ziyaret eder, onları rahatsız etmemeye çalışır, sıkıntıları ve dertlerini önemser, onlara iltifat eder ve kendi işlerini kendi yaparak onlara ev işlerinde yardımcı olurdu.

Bir baba olarak baktığımız zaman ise Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem soyu kızı tarafından devam etmiş ve kız çocuklarının sevilmeyip hor görüldüğü bir çağda kızıyla iftihar etmiştir.

Kızını çok seven ona ahlaki terbiyesi ile ilgili en güzel bilgileri üreten ve o geldiği zaman yerinden kalkıp onu oturtacak derecede saygı gösteren bir babaydı.

Bir de ne olarak torunlarına güzel sözler söyleyen, onlarla koşu yarışı yapan ve onlar rahatsız olmasın diye secde yaparken boyunlarına çıkan torunlarını oyunlarını bölmemek için secdeyi uzatan geniş sürekli bir dedeydi.



 

Our Score

Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesinin güzel davranışlarına örnekler veriniz.

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesinin güzel davranışlarına örnekler veriniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesinin güzel davranışlarına örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin genel olarak eşleri ve ailesi konusunda birbirleriyle yarışır dini ibadetlerde ise neredeyse gecenin tamamını ibadet, namaz ve tesbih ile geçirirlerdi.


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesinin güzel davranışlarına örnekler veriniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Hz Hatice, her zaman iyi kalpli, sevecen ve nazik bir kişiliğe sahipti. Peygamber efendimiz (s.a.v.) ile yaptığı evlilikten sonra da aynı kişiliğini korudu ve Hz. Muhammed (s.a.v. )’e her işinde destek oldu

Hz. Aişe edebî yönü, fesahat ve belagatıyla ünlü bir hatipti. Bu yüzden konuşması insanlara çok tesir ederdi.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin diğer hanımları ve çocukları bakıldığı zaman ilmi önem veren, cömertliği ve iyi kalpliliği ile meşhur olmuş kimselerdi.

Onlar insanlar arasında edebi takvası ve ilmiyle parmakla gösterilen sahabeler arasındaydılar.



 

Our Score

Hz. Muhammed’in (s.a.v.) çocuklarının isimlerini yazınız.

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) çocuklarının isimlerini yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hz. Muhammed’in (s.a.v.) çocuklarının isimlerini yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Peygamber Efendimiz’ in Hz. Hatice’den (r.a) altı çocuğu dünyaya gelmiştir. Bu çocukların isimleri doğum sırasına göre; Kasım, Zeynep, Rukiyye, Ümmü Gülsüm, Fatıma ve Abdullah’tır. Resul-ü Ekrem’in Hz. Mariye’den (r.a.) ise yalnızca bir çocuğu olmuştur ve ismi de İbrahim’dir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hz. Muhammed (s.a.v.) ve Ailesinin Örnek Davranışları Cevapları Sayfa 88, 89, 90, 91, 92, 93


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed (s.a.v.) ve Ailesinin Örnek Davranışları Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93


Soru : Sizce mutlu bir ailede hangi davranışlar ön plana çıkar?


Kısa Cevap : “Sizce mutlu bir ailede hangi davranışlar ön plana çıkar?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Bence mutlu bir ailede öne çıkması gereken birçok davranış vardır ki bunların genel itibariyle ele alacak olursak bunları vefa, sadakat ve dürüstlük, sevgi ve saygı, hoşgörü iyimserlik olarak özetleyebiliriz.

Bir ailede aslında insanların ilişkilerin olmuş olduğu her yerde sevgi ve saygı en önde olan önemli unsurdur.

Çünkü bir insanın içinden gelerek birbirine yaşaması için Sevgi olması lazımdır. Sevgi ile beraber aynı zamanda saygının olması yani herkesin birbirinin hakkını saygı duyarak onu incitmemesi ve ona hak ettiği değeri vermesi demektir.

İster bir çocuk olsun ister ise Bir yetişkin herkes sevgi ve saygı görmek ister.

Sadece sevginin olması saygı olmaksızın bir ilişkinin devamı için yeterli değildir. Çünkü bir insan karşıdaki insan ona saygı duymadıkça onu sevdiğini bilse bile o insanla kendine kötü davranacağı için beraber olmak istemez.

Bir ilişkide ve bir ailede sevgi ve saygı ile beraber dürüstlüğün de olması çok önemlidir. Dürüstlük doğruyu söylemek ve doğruluktan ayrılmamak demek olur ki bu bir ilişkide güven için, güvende bir ilişkinin devamı için olmazsa olmazdır.

Bir ailede affediciliğin olması da çok önemlidir. Her insan hata yapabilir önemli olan bu hatalarını telafi etmesi ve hata yapılan kişinin ise bunu hoşgörü ile karşılayarak affetmesidir.

Vefa emeğe ve sevgiye karşı olan unutmamak ve güzel günleri hatırında tutarak hareket etmek demek olur ki bu da çok önemlidir.

Bir ailede adil olmak ve adaletin sağlamak da çok mühimdir. Arada çıkan sıkıntılarda ve halledilmesi gereken sorunlardan adil olmak lazımdır ki güçlü olan zayıfı ezmesin ve bir haksızlık ortamı oluşmasın. Bu sayede herkes hakkının alındığında ve haksızlığa uğramayacağından emin olsun.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 89 Cevapları


TAMAMLAYALIM


Soru : Aşağıdaki cümleleri kendi düşüncelerinize göre tamamlayınız.


Cevap :

Bayramda anne ve babamı mutlu etmek için; ellerini öper, onlara sarılırım. Onlara bazen küçük sürprizler ve mektuplar hazırlayarak , onları mutlu ederim.

Ailemden bir hastalandığında; ona “geçmiş olsun” derim. Bir şey istiyorsa ona verir , bazı işlerinde ona yardımcı olmaya çalışırım.
Kardeşimi üzgün gördüğümde; onun yanına gider sarılmak isteyip istemediğini sorarım.

İzin veriyorsa elini tutar veya ona beraber içeceğimiz veya yiyeceğimiz bir şeyler hazırlarım. Daha sonra eğer isterse bana anlatmasını söyler ve elimden geleni onun için yaparım.

Ailemden birini sevinçli gördüğümde; sevincine ortak olurum. Ona neden sevindiğini sorar ve eğer anlatmak isterse ona bundan mutluluk duyduğumu söylerim. Eğer bir başarı ise tebrik ederim.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 92 Cevapları


TAMAMLAYALIM


Soru : Aşağıdaki boşluğu kendi hayatınızdan örnekle tamamlayınız.


Cevap :
Çok sevdiğim ……………………………… evimize misafirliğe geldi. Misafirimi şu şekilde ağırladım:

Çok sevdiğim arkadaşım Ali evimize misafirliğe geldi. Misafirimi şu şekilde ağırladım: Öncelikle ona”hoşgeldin” dedim. Geldiği için çok mutlu olduğumu söyledim ve odama girmesi için odamın yolunu gösterdim. Su isteyip istemediğini sordum . Daha sonra ona mutfaktan annemin bizler için hazırlamış olduğu şeylerden ikram ettim. Beraber yedikten sonra sohbet ettik ve oyun oynadık.



 

Our Score

Sizce mutlu bir ailede hangi davranışlar ön plana çıkar?

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sizce mutlu bir ailede hangi davranışlar ön plana çıkar? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Sizce mutlu bir ailede hangi davranışlar ön plana çıkar?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Bence mutlu bir ailede öne çıkması gereken davranışlar; sadakat, adalet, dürüstlük, vefa, sevgi ve saygıdır.


“Sizce mutlu bir ailede hangi davranışlar ön plana çıkar?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Bence mutlu bir ailede öne çıkması gereken birçok davranış vardır ki bunların genel itibariyle ele alacak olursak bunları vefa, sadakat ve dürüstlük, sevgi ve saygı, hoşgörü iyimserlik olarak özetleyebiliriz.

Bir ailede aslında insanların ilişkilerin olmuş olduğu her yerde sevgi ve saygı en önde olan önemli unsurdur.

Çünkü bir insanın içinden gelerek birbirine yaşaması için Sevgi olması lazımdır. Sevgi ile beraber aynı zamanda saygının olması yani herkesin birbirinin hakkını saygı duyarak onu incitmemesi ve ona hak ettiği değeri vermesi demektir.

İster bir çocuk olsun ister ise Bir yetişkin herkes sevgi ve saygı görmek ister.

Sadece sevginin olması saygı olmaksızın bir ilişkinin devamı için yeterli değildir. Çünkü bir insan karşıdaki insan ona saygı duymadıkça onu sevdiğini bilse bile o insanla kendine kötü davranacağı için beraber olmak istemez.

Bir ilişkide ve bir ailede sevgi ve saygı ile beraber dürüstlüğün de olması çok önemlidir. Dürüstlük doğruyu söylemek ve doğruluktan ayrılmamak demek olur ki bu bir ilişkide güven için, güvende bir ilişkinin devamı için olmazsa olmazdır.

Bir ailede affediciliğin olması da çok önemlidir. Her insan hata yapabilir önemli olan bu hatalarını telafi etmesi ve hata yapılan kişinin ise bunu hoşgörü ile karşılayarak affetmesidir.

Vefa emeğe ve sevgiye karşı olan unutmamak ve güzel günleri hatırında tutarak hareket etmek demek olur ki bu da çok önemlidir.

Bir ailede adil olmak ve adaletin sağlamak da çok mühimdir. Arada çıkan sıkıntılarda ve halledilmesi gereken sorunlardan adil olmak lazımdır ki güçlü olan zayıfı ezmesin ve bir haksızlık ortamı oluşmasın. Bu sayede herkes hakkının alındığında ve haksızlığa uğramayacağından emin olsun.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 121-122-123-124 Meb Yayınları

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 5. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 121, 122, 123, 124


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 5. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 121-122-123-124


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.


1. Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümlerini kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümlerini kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümleri;

Harim; camilerde namaz kılmak için ayrılmış olan bölgeye verilen isimdir. Buralar genellikle halı ile kaplanmış olup aynı zamanda Kur’an dersi ve eğitimlerin de yapıldığı alandır.

Mihrap ;camilerde kıble tarafına yarım küre şeklinde oyulmuş ve imamın cemaatin önde durmuş olduğu alanın adıdır.

Mihrap sayesinde kıble bilinmektedir. Böylece namaz vakitleri dışında bile namaz kılmak isteyen birinin kıbleyi bulması kolay olur.

Minber ; imamların hutbe yapmak için çıkmış olduğu yere verilen isimdir. Minberler genellikle uzun merdivenlere sahip olan kimi camilerde tahtadan kimi camilerde ise betondan yapılan yerlerdir.

Vaaz kürsüsü vaizlerin cemaate vaaz vermek için çıkmış oldukları yüksekçe konsolun adı.

Genellikle hutbeler cemaate buradan yapılmaktadır.

Avlu; camide şadırvan ve tuvalet gibi alanların bulunduğu üstü açık yerdir.

Genellikle camilerin avlusu geniş olup sadece küçük camilerde avlar için küçük bir alan ayrılmıştır.

Şerefe; minarelerde ezan okumak için yapılmış olan balkonlara verilen isimdir.

Eskiden imamlar veya ezan okuyacak olan kişiler ezanın sesini duyurmak için buraya çıkar ve ellerinden geldiği kadar yüksek sesle ezan okurlardı.

Hünkar Mahfili; Osmanlı sultanlarının inşa ettikleri camilerde zeminden yüksek ve kafesle bölünmüş yere denir.

Burada Osmanlı padişahları cuma ve bayram namazları gibi namazları kılmak için onları ayrılmış olan özel bölümdür.

Müezzin Mahfili; Müezzinlerin  kamet getirmek veya namaz tesbihatını çekmek için kullanmış oldukları alana verilen isimdir.

Son Cemaat Yeri; büyük camilerde camiye bitişik olarak ayrılmış olan revaklı yerdir.

Minare; müezzinlerin ezanı bildirmek için çıktıkları uzun ince ve genellikle dolamaçlı merdivenlerin bulunduğu alandır.

Şadırvan; birçok çeşmenin bulunduğu caminin avlusunda yer alan ve insanların yüzünü yıkamak veya abdest almak için kullandıkları alanın ismidir.


2. Dinî musiki türlerine üç örnek veriniz.


Kısa Cevap : “Dinî musiki türlerine üç örnek veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dinî musiki türlerine örnekler; Mevlevî âyini, mersiye, kaside, ism-i celâl, durak, şugul, savt ve nefes. Na’t ve ilâhi formları

Dini Musiki; dinin etkisiyle zamanla camilerde, tekkelerde, muhtelif tarikat toplantılarında yapılan ibadetler ve zikir esnasında çeşitli vesilelerle icra edilen ve dini musiki adını alan bir musiki biçimidir.


3. Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetlerden örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetlerden örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Madde Madde Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetler;

  • Kız isteme merasimlerinde é Allah’ ın emri , Peygamberin kavli ile” ifadesinin kullanılması
  • Düğünlerde aynı zamanda dini nikahın kıyılması
  • Kabir ziyaretlerinin sevap olması ve kabirlerde Yasin gibi surelerin okunması
  • Akraba ziyaretinin Allah rızası için yapılması
  • Hasta ziyaretinin Allah rızası için yapılması

B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Ömer babasıyla Cuma namazına gitmiştir. Caminin içinde yer olmadığı için caminin bahçesinde namazını kılmıştır. Hutbeyi dinlerken caminin kısımlarını inceleyen Ömer’in, caminin hangi bölümünü görmesi mümkün değildir?


A) Minare B) Kubbe C) Minber D) Şadırvan


2. Osmanlılar döneminde Mimar Sinan tarafından yapılan bazı camiler günümüzde hâlâ hizmet vermekte ve mimari yapısıyla insanları hayran bırakmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi Mimar Sinan’ın yaptığı camilerden biridir?


A) Alaaddin Cami B) Selimiye Cami
C) Sultanahmet Cami D) Ortaköy Cami


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 122 Cevapları


3. İslam dininde temizliğe ve sadakaya verilen önem dolayısıyla ortaya çıkan mimari yapılar aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?


A) Köprü, medrese B) Cami, imarethane
C) Çeşme, şadırvan D) Türbe, şifahane


4. Aşağıdakilerden hangisi İslam dininin mimarimizdeki etkilerinden biridir?


A) Bayram ziyaretleri yapmak
B) Yeni doğan bebeğin kulağına ezan okumak
C) Aşure pişirip herkese dağıtmak
D) Cemaatle namaz için büyük camiler yapmak


5. “Namaz, sevap, günah, ahiret, tesbih…” gibi kelimeler, İslam Dininin etkisiyle ………………..yerleşmiş dinî kelimelerdir.”

Yukarıdaki cümlede yer alan boşluğa aşağıdaki kelimelerden hangisi yazılmalıdır?


A) Mimarimize B) Dilimize
C) Edebiyatımıza D) Geleneklerimize


6. Hz. Süleyman (a.s.) ile ilgili olarak verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?


A) Kendisine kuşlarla ve karıncalarla konuşma yeteneği verilmiştir.
B) Rüzgârın emrine verildiği peygamberdir.
C) Başına gelen hastalığa sabretmesiyle tanınan peygamberdir.
D) Atlar ona sevdirilmiş ve o da bizzat atlarla ilgilenmiştir.


5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 123 Cevapları


7. Edebiyatımızda dinin etkisiyle oluşan edebi eserlerin başında Allah’ın (c.c.) varlığı ve birliğinin konu edildiği ……….. ler gelir. Allah’a (c.c.) yalvarıp yakarma ve dua etmeyi içeren ………… lar da edebiyatımızda dinin izlerini göstermektedir. Hz. Muhammed’e (s.a.v.) duyulan sevgi ve saygının şiirsel olarak anlatıldığı eserler ise …………. olarak adlandırılmaktadır.

Yukarıda boş bırakılan yerlere aşağıdaki kelimelerden hangisi gelmez?


A) Tevhid B) Münacaat C) Naat D) Ezan


8. Edebiyatımızda dinin izlerini taşıyan en önemli eserler ve yazarlarından örnekler verilmiştir. Eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?


A) Mevlana Celaleddin Rumi-Mesnevi
B) Yunus Emre-Divan
C) Süleyman Çelebi-Mevlid
D) Yunus Emre-Mesnevi


C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen kelimelerden uygun olanlarla doldurunuz.


(Kubbe, minare, minber, mihrap, vaaz kürsüsü, şadırvan, şerefe)


Cevap :

  1. Cami avlularında bulunan, çevresindeki musluklardan ve ortasındaki fıskiyeden su akan, üzeri kubbeli veya açık olan abdest alma yerine şadrıvan denir.
  2. Cuma ve bayram namazlarında hutbe okumak için çıkılan merdivenli, yüksekçe yere minber denir.
  3. Kâbe yönünü gösteren ve imamın cemaate namaz kıldırırken durduğu yere mihrap denir.
  4. Camide vaaz verip cemaati dini konularda aydınlatan kişinin oturduğu yüksekçe yere vaaz kürsüsü denir.
  5. Müezzinin ezan okuduğu, sala verdiği, şerefesi olan, yüksek ve ince yapıya minare denir.
  6. Yarım küre biçiminde olan ve caminin üzerini örten yapıya kubbe denir.
  7. Minarenin etrafını çepeçevre dolaşan, müezzinin çıkarak ezan okuduğu, kenarları korkuluklu bölüme şerefe denir.

5. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 124 Cevapları


BULALIM


1-3) Toplumların mimarilerini, edebiyatlarını, musikilerini, örf-adetlerini etkileyen inanç ve ibadet sistemi. (DİN)
4-9) Mimarlıkla ilgili, mimarlığa ilişkin. (MİMARİ)
10-17) İnsanların duygu ve düşüncelerini dil aracılığıyla işlemesi ve eserler ortaya koyması. (EDEBİYAT)
18-23) Duygu ve düşüncelerin notalara dökülmüş şekli. (MUSİKİ)
24-26) Toplumların günlük yaşamlarını düzenlemek ve fiziksel ihtiyaçlarını karşılamak üzere oluşturdukları yazıya geçirilmemiş kurallar. (ÖRF)
27-30) Müslümanların ibadet ve toplanma yeri. (CAMİ)
31-34) Namaza çağrı için okunan cümleler bütünü. (EZAN)
35-41) Dinî ilimlerin yanında fen bilimlerinin de okutulduğu ve dinin izlerini taşıyan mimari yapılar. (MEDRESE)


Soru : Bir numaralı kutudan başlayarak içten dışa doğru soruları cevaplayarak bulmacayı çözünüz.


Cevap : Bulmaca cevapları yukarıda yer almaktadır.



 

Our Score

Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetlerden örnekler veriniz.

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetlerden örnekler veriniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetlerden örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Maddeler Halinde Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetler;

  • Hasta ziyareti
  • Akraba ziyareti
  • Kabir ziyareti
  • Düğün merasimleri

“Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetlerden örnekler veriniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Madde Madde Toplumsal yaşantınızda dinin etkisini gördüğünüz örf ve adetler;

  • Kız isteme merasimlerinde é Allah’ ın emri , Peygamberin kavli ile” ifadesinin kullanılması
  • Düğünlerde aynı zamanda dini nikahın kıyılması
  • Kabir ziyaretlerinin sevap olması ve kabirlerde Yasin gibi surelerin okunması
  • Akraba ziyaretinin Allah rızası için yapılması
  • Hasta ziyaretinin Allah rızası için yapılması


 

Our Score

Dinî musiki türlerine üç örnek veriniz.

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Dinî musiki türlerine üç örnek veriniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Dinî musiki türlerine üç örnek veriniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Maddeler Halinde Dinî musiki türlerine üç örnek;

  1. Mevlevi ayini
  2. Mersiye
  3. Kaside

“Dinî musiki türlerine üç örnek veriniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Dinî musiki türlerine örnekler; Mevlevî âyini, mersiye, kaside, ism-i celâl, durak, şugul, savt ve nefes. Na’t ve ilâhi formları

Dini Musiki; dinin etkisiyle zamanla camilerde, tekkelerde, muhtelif tarikat toplantılarında yapılan ibadetler ve zikir esnasında çeşitli vesilelerle icra edilen ve dini musiki adını alan bir musiki biçimidir.



 

Our Score

Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümlerini kısaca yazınız.

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümlerini kısaca yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümlerini kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümleri;

Harim, Mihrap ,Minber , Vaaz kürsüsü , Avlu, Şerefe, Hünkar Mahfili, Müezzin Mahfili, Son Cemaat Yeri, Minare ve şadrıvandır.


“Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümlerini kısaca yazınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Mimari yapılarımızdan olan camilerin bölümleri;

Harim; camilerde namaz kılmak için ayrılmış olan bölgeye verilen isimdir. Buralar genellikle halı ile kaplanmış olup aynı zamanda Kur’an dersi ve eğitimlerin de yapıldığı alandır.

Mihrap ;camilerde kıble tarafına yarım küre şeklinde oyulmuş ve imamın cemaatin önde durmuş olduğu alanın adıdır.

Mihrap sayesinde kıble bilinmektedir. Böylece namaz vakitleri dışında bile namaz kılmak isteyen birinin kıbleyi bulması kolay olur.

Minber ; imamların hutbe yapmak için çıkmış olduğu yere verilen isimdir. Minberler genellikle uzun merdivenlere sahip olan kimi camilerde tahtadan kimi camilerde ise betondan yapılan yerlerdir.

Vaaz kürsüsü vaizlerin cemaate vaaz vermek için çıkmış oldukları yüksekçe konsolun adı.

Genellikle hutbeler cemaate buradan yapılmaktadır.

Avlu; camide şadırvan ve tuvalet gibi alanların bulunduğu üstü açık yerdir.

Genellikle camilerin avlusu geniş olup sadece küçük camilerde avlar için küçük bir alan ayrılmıştır.

Şerefe; minarelerde ezan okumak için yapılmış olan balkonlara verilen isimdir.

Eskiden imamlar veya ezan okuyacak olan kişiler ezanın sesini duyurmak için buraya çıkar ve ellerinden geldiği kadar yüksek sesle ezan okurlardı.

Hünkar Mahfili; Osmanlı sultanlarının inşa ettikleri camilerde zeminden yüksek ve kafesle bölünmüş yere denir.

Burada Osmanlı padişahları cuma ve bayram namazları gibi namazları kılmak için onları ayrılmış olan özel bölümdür.

Müezzin Mahfili; Müezzinlerin  kamet getirmek veya namaz tesbihatını çekmek için kullanmış oldukları alana verilen isimdir.

Son Cemaat Yeri; büyük camilerde camiye bitişik olarak ayrılmış olan revaklı yerdir.

Minare; müezzinlerin ezanı bildirmek için çıktıkları uzun ince ve genellikle dolamaçlı merdivenlerin bulunduğu alandır.

Şadırvan; birçok çeşmenin bulunduğu caminin avlusunda yer alan ve insanların yüzünü yıkamak veya abdest almak için kullandıkları alanın ismidir.



 

Our Score
error: Content is protected !!