7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 70-71-72 Özgün Yayınları

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 2. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Soruları ve Cevapları Sayfa 70, 71, 72


7. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Ünite Tema Değerlendirme Çalışmaları Soruları ve Cevapları


7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 70-71-72


A. Aşağıdaki metni okuyunuz.


Düğün, onun varlığı ile son sınırına ulaşan bir neşe içinde. Ata, ayrılmak üzere ayağa kalkınca kendisini uğurlamak için halk sıra ile diziliverdi. Sevecen bakışlarını sağa sola yönelterek yavaş yavaş ilerlerken bir yerde durakladı, sonra durdu. Elini yedi sekiz yaşlarında bir kız çocuğunun başına uzattı.
Çocuğun arkasında yer alan ve annesi ile babası olduğu belli olan çifte yavaşça seslendi:
— Öpeyim mi?
Herkesi derinden duygulandıran bu isteği anne ve babanın nasıl yerinde bir saygı ile karşıladıkları kestirilebilir.
Atatürk, çocuğu iki eli ile kaldırdı. Öptü ve yere bıraktı. Fakat sahne bununla kapanmış olmadı.
Uyanık ve duygulu çocuk,
— Ben de öpeyim. Ne olursunuz Atatürk, ben de sizi öpeyim, diye direndi.
Atatürk, belki de hiç ummadığı hâlde kendisine babalık mutluluğu tattıran bu içten davranışı, çocuğu bir daha yerden alarak yüzüne yaklaştırmakla karşıladı.
Bilmiyorum, halk bu dokunaklı sahneyi, yaşlı gözlerle, alkışlarla kutlarken o çelik iradeli insanın da iki damla gözyaşını tutmadığını görebilmiş miydi?
Mehmet Ali AĞAKAY Anılarla Atatürk haz.: Mevlüt KAPLAN


B. Aşağıdaki soruları metne göre yanıtlayınız.


1. Metnin türü nedir? Niçin?


Cevap : Türü anıdır. Yazar yaşadığı veya tanık olduğu bir olayı anlatmıştır.


2. Metnin konusu ve ana fikri nedir?


Cevap :

Metnin konusu : Mustafa Kemal’in çocuk sevgisi

Metnin ana fikri : Çocuklara her zaman sevgi göstermeliyiz.


3. Metne uygun başlık ne olabilir?


Cevap : Atatürk ve Çocuk Sevgisi


4. Metinde Atatürk’ün hangi kişilik özelliklerine değinilmiştir?


Cevap : Çocuk sevgisine, millet sevgisine ve alçak gönüllülüğüne değinilmiştir.


7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 71 Soruları ve Cevapları


C. Atatürk’ün aşağıdaki sözlerini ilgili olduğu konularla eşleştiriniz.


Cevap :

“7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 71 Soruları ve Cevapları”

Ç. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


  • ( Doğru ) 1. Dilek kipleri eklendikleri fiillere zaman anlamı katmaz.
  • ( Doğru ) 2. Bağlaç olan ki “sanki, oysaki, mademki, belki, hâlbuki, çünkü, meğerki” sözcüklerinde kalıplaşmış olduğu için bitişik yazılır.
  • ( Yanlış ) 3. Bir kişinin başından geçen ya da tanık olduğu olayların anlatıldığı yazı türüne hikâye (öykü) denir.
  • ( Yanlış ) 4. “Okuduğumuz her kitap hayatımıza ışık tutar.” cümlesinde “ışık” sözcüğü gerçek anlamda kullanılmıştır.
  • ( Doğru ) 5. “1919 yılı Mayıs’ının 19’uncu günü Samsun’a çıktım.” cümlesinde altı çizili fiil haber kipiyle çekimlenmiştir.
  • ( Doğru ) 6. Bir cümlede özel olarak vurgulanmak istenen sözler tırnak içine alınır.

D. Aşağıdaki soruların doğru yanıtlarını işaretleyiniz.


1. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “ki”nin yazımında yanlışlık yapılmıştır?


A) Tam oturacaktım ki kapı çaldı.
B) Her şeyi anlatsın ki ona yardımcı olabilelim.
C) Önümüzde ki hafta Ankara’da kitap fuarı açılacak.
D) Dilimizdeki yozlaşmanın en temel sebebi yanlış kullanımlardır.


7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 72 Soruları ve Cevapları


2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde benzetme yapılmıştır?


A) Bayrağımız gururlu bir şekilde dalgalanıyor.
B) Kut’ül Amâre’de askerlerimiz aslan gibi mücadele etmiştir.
C) Türkiye gibi şanlı bir tarihi olan başka ülke yoktur.
D) Vatan toprağı dile gelse nasıl anlatırdı Çanakkale Zaferi’ni?


3. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili fiil haber kipiyle çekimlenmemiştir?


A) Bir an olsun yanımızdan ayrılmadı.
B) Yarışmada dereceye girenlere ödülleri verilecek.
C) Yaşlı adam her gün bu parka gelip kuşlara yem verir.
D) Başarılı olmak istiyorsanız düzenli çalışmalısınız.


4. Aşağıdaki cümlelerin hangisi amaç-sonuç anlamı taşımaktadır?


A) Aradan uzun yıllar geçtiği için komşumuzu tanıyamadım.
B) Cumhuriyet Bayramı’nda konuşma yapmak için hazırlanıyor.
C) Düzenli olarak spor yaptığından sağlık sorunları yaşamadığını söyledi.
D) Kalp çarpıntılarının nedeni kahveyi fazla tüketmesiymiş.


5. Aşağıdaki cümlelerde altı çizili fiillerden hangisi farklı kişi ile çekimlenmiştir?


A) Farklılıkların hayatımıza renk kattığını öğrendik.
B) Konuklarımızı bahçe kapısının önünde karşılayalım.
C) Öğretmeninizden izin alarak konuşmaya başlamalısınız.
D) Dalgaların kıyıya hırçınca vuruşunu dinliyoruz.


6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde dilek anlamı taşıyan bir fiil kullanılmıştır?


A) Sonbaharda göçmen kuşlar başka diyarlara uçuyor.
B) Zamanın hızla geçtiğini takvim yapraklarından anlarız.
C) Ne mücadelelerle kazanıldı bu vatan toprağı.
D) Engeller karşısında umutsuzluğa kapılmadan ilerleyelim.


SONRAKİ METNE HAZIRLIK


Soru  : “Jean De La Fontaine (Jan Dö La Fonten)” ve “Ezop” hakkında araştırma yapınız. La Fontaine’in bir fablını, arkadaşlarınıza anlatmak üzere okuyunuz.


Cevap :

Jean de la Fontaine 8 Temmuz 1621 tarihinde Fransa’da dünyaya gelmiştir. Babasının işini devralmış 1671 yılına kadar roman ve su işlerinde müdürlük yapmıştır. Ülkenin kralı dine bağlı olmadığı için Academie Française seçilmesine karşı cıktı fakat 1683 yılında akademiye seçildi. Jean de la Fontaine yazdığı fabl eserleri ile ünlenmiştir.

Bir söylentiye göre  Jean de la Fontaine Trakya’da doğmuş ve bir süre köle olarak yaşamıştır. azat edilince birçok yolculuk yapmış Delphoi’ye yaptığı yolculukta cinayete kurban gitmiştir. Bununla birlikte Ezop’un bugünkü Emirdağ yakınlarında ki Amorium kentinde doğup büyüdüğü de dile getirilmektedir.

Karga İle Tilki
Bir dala konmuştu karga cenapları;
Ağzında bir parça peynir vardı.
Sayın tilki kokuyu almış olmalı,
Ona nağme yapmaya başladı:
“-Ooo! Karga cenapları, merhaba!
Ne kadar güzelsiniz, ne kadar şirinsiniz!
Gözüm kör olsun yalanım varsa.
Tüyleriniz gibiyse sesiniz,
Sultanı sayılırsınız bütün bu ormanın.”
Keyfinden aklı başından gitti bay karganın.
Göstermek için güzel sesini
Açınca ağzını, düşürdü nevalesini.
Tilki kapıp onu dedi ki: “Efendiciğim,
Size güzel bir ders vereceğim:
Her dalkavuk bir alığın sırtından geçinir,
Bu derse de fazla olmasa gerek bir peynir.”
Karga şaşkın, mahcup, biraz da geç ama,
Yemin etti gayrı faka basmayacağına.


 

Our Score

“Jean De La Fontaine (Jan Dö La Fonten)” ve “Ezop” hakkında araştırma yapınız.

7. Sınıf Türkçe Kitabı “Jean De La Fontaine (Jan Dö La Fonten)” ve “Ezop” hakkında araştırma yapınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


““Jean De La Fontaine (Jan Dö La Fonten)” ve “Ezop” hakkında araştırma yapınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Jean de la Fontaine 8 Temmuz 1621 tarihinde Fransa’da dünyaya gelmiştir. Babasının işini devralmış 1671 yılına kadar roman ve su işlerinde müdürlük yapmıştır. Ülkenin kralı dine bağlı olmadığı için Academie Française seçilmesine karşı cıktı fakat 1683 yılında akademiye seçildi. Jean de la Fontaine yazdığı fabl eserleri ile ünlenmiştir.

Bir söylentiye göre  Jean de la Fontaine Trakya’da doğmuş ve bir süre köle olarak yaşamıştır. azat edilince birçok yolculuk yapmış Delphoi’ye yaptığı yolculukta cinayete kurban gitmiştir. Bununla birlikte Ezop’un bugünkü Emirdağ yakınlarında ki Amorium kentinde doğup büyüdüğü de dile getirilmektedir.

Karga İle Tilki
Bir dala konmuştu karga cenapları;
Ağzında bir parça peynir vardı.
Sayın tilki kokuyu almış olmalı,
Ona nağme yapmaya başladı:
“-Ooo! Karga cenapları, merhaba!
Ne kadar güzelsiniz, ne kadar şirinsiniz!
Gözüm kör olsun yalanım varsa.
Tüyleriniz gibiyse sesiniz,
Sultanı sayılırsınız bütün bu ormanın.”
Keyfinden aklı başından gitti bay karganın.
Göstermek için güzel sesini
Açınca ağzını, düşürdü nevalesini.
Tilki kapıp onu dedi ki: “Efendiciğim,
Size güzel bir ders vereceğim:
Her dalkavuk bir alığın sırtından geçinir,
Bu derse de fazla olmasa gerek bir peynir.”
Karga şaşkın, mahcup, biraz da geç ama,
Yemin etti gayrı faka basmayacağına.


 

Our Score

7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 65-66-67 Özgün Yayınları

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bayrağımızın Altında Dinleme Metni Cevapları Sayfa 65, 66, 67


7. Sınıf Türkçe Kitabı Bayrağımızın Altında Dinleme Metni Cevapları


7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 65-66-67


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


Soru : Arif Nihat Asya’nın “Bayrak” şiirini, türünün özelliklerine uygun olarak arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap :

BAYRAK

Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü,
Kız kardeşimin gelinliği, şehidimin son örtüsü,
Işık ışık, dalga dalga bayrağım!
Senin destanını okudum, senin destanını yazacağım.
Sana benim gözümle bakmayanın
Mezarını kazacağım.
Seni selâmlamadan uçan kuşun
Yuvasını bozacağım.
Dalgalandığın yerde ne korku, ne keder…
Gölgende bana da, bana da yer ver.
Sabah olmasın, günler doğmasın ne çıkar:
Yurda ay yıldızının ışığı yeter.
Savaş bizi karlı dağlara götürdüğü gün
Kızıllığında ısındık;
Dağlardan çöllere düştüğümüz gün
Gölgene sığındık.
Ey şimdi süzgün, rüzgârlarda dalgalı;
Barışın güvercini, savaşın kartalı
Yüksek yerlerde açan çiçeğim.
Senin altında doğdum.
Senin altında öleceğim.
Tarihim, şerefim, şiirim, her şeyim:
Yer yüzünde yer beğen!
Nereye dikilmek istersen,
Söyle, seni oraya dikeyim!


1. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen anlamını bilmediğiniz sözcüklerden dördünü aşağıya yazınız. Yazdığınız sözcüklerin anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Sonra bu sözcüklerin anlamını sözlükten bulup yazınız. Daha sonra tahminleriniz ile sözlük anlamlarını karşılaştırınız.


Cevap :

  • Muhacir: Göçmen
  • Murat: İstek, dilek
  • Bandıra: Bir geminin hangi devlete ait olduğunu gösteren bayrak
  • Kösele: Ayakkabı tabanı, bavul, çanta yapımında kullanılan, büyükbaş hayvanların işlenmiş derisi.

2. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen aşağıdaki cümlelerden benzetme sanatı yapılanları “X” ile işaretleyiniz.


Cevap :

“7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Soruları ve Cevapları”

7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Soruları ve Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Metni, Arif Nihat Asya’nın “Bayrak” şiiri ile içerik yönünden karşılaştırınız.


Cevap :
Bayrak : Şiirin konusu bayrağa olan sevgi ve bağlılıktır.
 Bayrağımızın Altında : Metinde özgür ve bağımsız bir şekilde yaşamak ve Türk milletinin bayrağa olan güvenidir.


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri anlam ilişkileri yönünden inceleyiniz. Amaç-sonuç anlamı taşıyanların başına “A”, neden-sonuç anlamı taşıyanların başına “N” yazınız.


Cevap :

[Amaç-Sonuç] Yanıma gelmek için birkaç defa duvara dayandı.

[Neden-Sonuç] Atatürk Türk milleti özgür olsun diye mücadele etti.

[Neden-Sonuç] Kadın, erkek, genç, yaşlı omuz omuza olduğu için Kurtuluş Savaşı’nı kazandık.

[Amaç-Sonuç] Vatan toprağının bir karışını kaybetmemek için binlerce şehit verildi.

[Neden-Sonuç] Bütün bir ulus azmi, cesareti, vatanperverliğinden dolayı Atatürk’ü çok sevmiş ve bağrına basmıştır.


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili fiilleri inceleyiniz. Fiillerdeki kişi eklerini, örnekteki gibi belirtiniz.


Cevap :

“7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Soruları ve Cevapları”

7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Soruları ve Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki fiillerden zaman anlamı taşıyanları pembe, dilek anlamı taşıyanları sarı çuvala örnekteki gibi yazınız.


Cevap :

Pembe Çuval

  • çalışıyor
  • öğrendik
  • anlatmışsınız
  • yanıtladı
  • yazıyorum
  • susacaksın
  • dinliyoruz
  • kazanmışlar

Sarı Çuval 

  • çizmeliyim
  • beklesek
  • düzenlese
  • sevseler
  • yaşlanalım
  • topla
  • buluşmalıyız
  • yapayım

7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıya “vatan, bayrak, millet, bağımsızlık” temalarına uygun bir şiir yazınız.


Cevap :

Canım Vatanım

Vatan canım vatanım, varlığımın nedeni,
Ezan Bayrak sırtında şehit taşır bedeni.
Damar damar çınardır zikrediyor yaprağı,
Cihan ile elleşti, yorgun vatan toprağı.
Yıldızlar geldi dize, ağır yükü pek ağır,
Taşıdık asırlarca yine taşırız kahır.
Tanımam sağı solu tek vücuttur bu vatan,
Şemdinli’ye aldanma yoksa sonun hafakan!
Bu hainlik nedendir! Ömer derki neyin var?
Hoşgörüyle yaşadık, Mevlana’dan payın var.



 

Our Score

Aşağıya “vatan, bayrak, millet, bağımsızlık” temalarına uygun bir şiir yazınız.

7. Sınıf Türkçe Kitabı Aşağıya “vatan, bayrak, millet, bağımsızlık” temalarına uygun bir şiir yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Aşağıya “vatan, bayrak, millet, bağımsızlık” temalarına uygun bir şiir yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Canım Vatanım

Vatan canım vatanım, varlığımın nedeni,
Ezan Bayrak sırtında şehit taşır bedeni.
Damar damar çınardır zikrediyor yaprağı,
Cihan ile elleşti, yorgun vatan toprağı.
Yıldızlar geldi dize, ağır yükü pek ağır,
Taşıdık asırlarca yine taşırız kahır.
Tanımam sağı solu tek vücuttur bu vatan,
Şemdinli’ye aldanma yoksa sonun hafakan!
Bu hainlik nedendir! Ömer derki neyin var?
Hoşgörüyle yaşadık, Mevlana’dan payın var.



 

Our Score

7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 61-62-63-64 Özgün Yayınları

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bir Mustafa Kemal Vardı Metni Cevapları Sayfa 61, 62, 63, 64


7. Sınıf Türkçe Kitabı Bir Mustafa Kemal Vardı Metni Cevapları


7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 61-62-63-64


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Atatürk’le ilgili ezberlediğiniz şiiri arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap :

ATATÜRK ÖLMEDİ

Atatürk ölmedi, yüreğimde yaşıyor,
uygarlık savaşında
bayrağı o taşıyor,
her gücü o aşıyor.
Türklüğü güç veren devrimler senin,
yurduma çizdiğin aydın yol senin,
gençlik senin,
sen gençliğimsin,
ölmedin ölemezsin,
ölmedin ölemezsin.


2. Görsellerinden ve başlığından hareketle okuyacağınız metnin konusunu tahmin ediniz.


Cevap : Mustafa Kemal Atatürk hakkında bilgi vermiş olabilir.


7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 62 Soruları ve Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Metnin bağlamından hareketle aşağıdaki sözcükleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Eşleştiremediğiniz sözcüğün anlamını sözlükten bulup noktalı kutucuğa yazınız.


Cevap :

“7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 62 Soruları ve Cevapları”

2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki dizelerde geçen altı çizili sözcüklerin gerçek anlamda mı, mecaz anlamda mı kullanıldığını belirleyiniz. Gerçek anlamda kullanılmışsa cümlelerin başına “G”, mecaz anlamda kullanılmışsa cümlelerin başına “M” yazınız.


Cevap :

[Mecaz Anlam] Bir bakışıyla dağlar ovalar tutuşurdu.

[Gerçek Anlam] Tanırdı bütün insanlarını yurdunun.

[Gerçek Anlam] Düşünür, bir çare bulurdu mutlaka.

[ Mecaz Anlam] Üzüntümüz öyle büyük, öyle derin!

[ Mecaz Anlam] Orada bir vatan, bir cihan konuşurdu.

[Gerçek Anlam] Koşup gelirdi derdine memleketin.

[Gerçek Anlam] Çıkardı karşısına nice dağ gibi ordunun.

[Gerçek Anlam]Ağlıyoruz şimdi o burçlara bakarak.


3. ETKİNLİK


Soru : Şiirde geçen aşağıdaki sözcüklerin zıt anlamlılarını kullanarak birer cümle yazınız.


(var-dert-karanlık-çıkmak-konuşmak)


Cevap :

Var : Yok

Cümlem : Bugün evde kardeşim yok.


Dert : Çare

Cümlem : Bu soruna bir çare bulmamız lazım.


Karanlık : Aydınlık

Cümlem : Etraf iyice aydınlanmaya başladı.


Çıkmak : İnmek

Cümlem : Merdivenleri hızlı hızlı indim.


Konuşmak : Susmak

Cümlem : Sorduğum soru karşısında sadece sustu.


7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Soruları ve Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki dizeleri inceleyip kişileştirme olan mısraların altını çiziniz.


ATATÜRK’Ü DÜŞÜNÜRKEN
Ne şairane mevsimdi eskiden sonbahar
Bahçeleri talan eden bir deli rüzgârdı.
Kırılan dal, düşen yaprak, şaşkın uçan kuşlar
Eskiden sonbaharın bir güzelliği vardı.
Gel gör ki Atatürk’ün ölümünden bu yana
Sonbahar dahi bir tuhaf bir başka geliyor.
Vatan gerçeklerini hatırlatıp insana
Türk yüreklerimizi burka burka geliyor.
Cahit Sıtkı TARANCI Çocuklara Şiirler


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerde “ki”nin doğru yazılıp yazılmadığını belirleyiniz. Doğru yazıldığı cümlelerin başına “D”, yanlış yazıldığı cümlelerin başına “Y” yazınız.


  • [Doğru] Biliyor ki dizginleri tutan el.
  • [Yanlış] Yarın ki sınava çalıştınız mı?
  • [Doğru] Masadaki meyveleri buzdolabına yerleştirdim.
  • [Doğru] Çok çalışmış ki tüm soruları yanıtladı.
  • [Doğru] Madem ki işin vardı niçin haber vermedin?

7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Soruları ve Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerde dilek (tasarlama) kipiyle çekimlenmiş fiillerin altını çiziniz. Bu kiplerin cümlelere kattığı anlamları örnekteki gibi yazınız.


Kitap okumaya zaman ayırmalıyız.

  • Cevap : Gereklilik anlamı katmıştır.

Vaktinde çalışsa daha iyi olur.

  • Cevap : Dilek-koşul anlamı katmıştır.

Sözümü kesmeden beni dinle.

  • Cevap : Emir anlamı katmıştır.

Bu akşamki konsere ben de geleyim.

  • Cevap : İstek anlamı katmıştır.

7. ETKİNLİK


a. Aşağıya, Atatürk’e olan sevginizi dile getiren bir mektup yazınız.


Cevap :

Sevgili Atam,

Sana olan sevgimi anlatamam. Türk milletini bu zaman gelmesinde en büyük  payı olan sensin atam. Savaşlarda uyguladığın stratejiler, devleti tekrardan kurma ve gelişmesini sağlamak hepsi senin uyguladığın stratejiler sayesinde olmuştur. Yaptıkların için teşekkür ederim atam.

Seni seven bir Türk evladı…


b. Yazdığınız mektubu arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap : Okuyunuz.


SONRAKİ METNE HAZIRLIK


Soru : Arif Nihat Asya’nın “Bayrak” şiirini defterinize yazınız.


Cevap :

BAYRAK

Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü,
Kız kardeşimin gelinliği, şehidimin son örtüsü,
Işık ışık, dalga dalga bayrağım!
Senin destanını okudum, senin destanını yazacağım.
Sana benim gözümle bakmayanın
Mezarını kazacağım.
Seni selâmlamadan uçan kuşun
Yuvasını bozacağım.
Dalgalandığın yerde ne korku, ne keder…
Gölgende bana da, bana da yer ver.
Sabah olmasın, günler doğmasın ne çıkar:
Yurda ay yıldızının ışığı yeter.
Savaş bizi karlı dağlara götürdüğü gün
Kızıllığında ısındık;
Dağlardan çöllere düştüğümüz gün
Gölgene sığındık.
Ey şimdi süzgün, rüzgârlarda dalgalı;
Barışın güvercini, savaşın kartalı
Yüksek yerlerde açan çiçeğim.
Senin altında doğdum.
Senin altında öleceğim.
Tarihim, şerefim, şiirim, her şeyim:
Yer yüzünde yer beğen!
Nereye dikilmek istersen,
Söyle, seni oraya dikeyim!



 

Our Score

Arif Nihat Asya’nın “Bayrak” şiirini defterinize yazınız.

7. Sınıf Türkçe Kitabı Arif Nihat Asya’nın “Bayrak” şiirini defterinize yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Arif Nihat Asya’nın “Bayrak” şiirini defterinize yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

BAYRAK

Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü,
Kız kardeşimin gelinliği, şehidimin son örtüsü,
Işık ışık, dalga dalga bayrağım!
Senin destanını okudum, senin destanını yazacağım.
Sana benim gözümle bakmayanın
Mezarını kazacağım.
Seni selâmlamadan uçan kuşun
Yuvasını bozacağım.
Dalgalandığın yerde ne korku, ne keder…
Gölgende bana da, bana da yer ver.
Sabah olmasın, günler doğmasın ne çıkar:
Yurda ay yıldızının ışığı yeter.
Savaş bizi karlı dağlara götürdüğü gün
Kızıllığında ısındık;
Dağlardan çöllere düştüğümüz gün
Gölgene sığındık.
Ey şimdi süzgün, rüzgârlarda dalgalı;
Barışın güvercini, savaşın kartalı
Yüksek yerlerde açan çiçeğim.
Senin altında doğdum.
Senin altında öleceğim.
Tarihim, şerefim, şiirim, her şeyim:
Yer yüzünde yer beğen!
Nereye dikilmek istersen,
Söyle, seni oraya dikeyim!



 

Our Score

Aşağıya, Atatürk’e olan sevginizi dile getiren bir mektup yazınız.

7. Sınıf Türkçe Kitabı Aşağıya, Atatürk’e olan sevginizi dile getiren bir mektup yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Aşağıya, Atatürk’e olan sevginizi dile getiren bir mektup yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Sevgili Atam,

Sana olan sevgimi anlatamam. Türk milletini bu zaman gelmesinde en büyük  payı olan sensin atam. Savaşlarda uyguladığın stratejiler, devleti tekrardan kurma ve gelişmesini sağlamak hepsi senin uyguladığın stratejiler sayesinde olmuştur. Yaptıkların için teşekkür ederim atam.

Seni seven bir Türk evladı…



 

Our Score

7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 34-35-36-37-38 Özgün Yayınları

7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Akıllı Kız Dinleme Metni Cevapları Sayfa 34, 35, 36, 37, 38


7. Sınıf Türkçe Kitabı Akıllı Kız Dinleme Metni Cevapları


7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 34-35-36-37-38


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Kırgızların sosyal yaşantıları ve dil özellikleri hakkında yaptığınız araştırmadan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

  1. Kırgızistan Orta Asya’da yer alan bir ülkedir.
  2. Başkenti Bişkek ve kullandığı para birimi Kırgızistan Somu’dur.
  3. Bağımsızlığını 1991 yılında kazanmıştır.
  4. Kırgızlar geçimlerini genellikle hayvancılıkla sağlar.
  5. Kırgızlar örf adet, gelenek ve göreneklerine  bağlıdır.
  6. Devleti her şeyden üstün görürler.
  7.  Misafirperverdirler.
  8. Aile bağları, büyüklere saygı çok önemlidir.
  9. Yemeklerinin çoğu et, süt gibi hayvan mamullerinden oluşur.
  10. Resmi dili Kırgızca ve Rusça’dır.
  11. Kırgızca Türk dilinin lehçelerinden biridir. Türk yazı dillerinin Kıpçak grubunda yer alır.
  12. Kazakça ve Altay Türkçe’sine yakındır.
  13. Kırgız dilinde Türkçe kelimeler de yer almaktadır. Ancak bazı harfleri farklı kullanırlar. Örneğin; Kırgızca’da yağmur kelimesi camgır, yer kelimesi cer’dir

2. Kırgızların sosyal yaşantıları ve dil özellikleri ile yaşadığınız şehrin sosyal yaşantısını ve dil özelliklerini karşılaştırınız.


Cevap :

Kırgızlar ile çoğu özelliklerimiz benzerdir. Bizler de aile bağlarına ve büyüklere saygıya düşkünüz. Aynı zaman da ülkemize bağlı canını feda edecek insanlarız. Misafir ağırlamayı da onlar gibi çok severiz. Ayrılan özelliklerimiz ise onların resmi dili Kırgızca ve Rusça’dır. Bizim dilimiz Türkçe’dir.


1. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen aşağıdaki sözcükleri, anlamlarının başına yazınız.


(nasır-kibir-han-doğan-miras-eyer-hanşa-mesafe)


Cevap :

Eyer: Binek hayvanlarının sırtına konulan, oturmaya yarayan nesne.

Doğan: Kartalgillerden sırtı kül rengi ve enine çizgili yırtıcı bir kuş.

Han: Doğu ülkelerinde yerli beyler ve Kırım girayları için kullanılan unvan.

Nasır: En çok el ve ayağın sürekli sürtünmelere uğrayan noktalarında üst derinin kalınlaşması ve sertleşmesiyle oluşan deri.

Hanşa: Doğu ülkelerinde yerli beylerin ve hanların karısı.

Mesafe: Ara, aralık, uzaklık.

Mirasçı: Bir mirastan yasalar gereğince yararlanan kimse.

Kibir: Kendini beğenme, başkalarından üstün tutma, büyüklenme.


7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Soruları ve Cevapları


2. ETKİNLİK


a. Aşağıdaki soruları metne göre yanıtlayınız.


1. Sarıbay, kendisinden sonraki hanı seçmek için nasıl bir yol önermiş?


Cevap : Üç gün boyunca yemek verilememesini ve hareket ettirilmemesini istiyor. Dördüncü gün ise serbest bırakılmasını  ve doğanın uçup konduğu kişi han olmasını öneriyor.


2. Akdoğan kimin omzuna konmuş?


Cevap : Bir çobanın omzuna konmuştur.


3. Aksakallar niçin yeni handan evlenmesini istemişler?


Cevap : Evlenerek mirasçısı olması gerektiğini söylemişler. eğer evlenmezse kaderinin Sarıbay gibi olacağını düşünmüşlerdir.


4. Han, evleneceği kızı nasıl seçmiş?


Cevap : Bütün kızları toplayarak en akıllısını bulmak için üç bilmece sormuştur.


5. Fakir kız, “Yalan ile doğrunun arasındaki mesafe ne kadar?” sorusuna ne cevap vermiş?


Cevap : ”Dört parmak kadar; göz ile kulak arası… Kulağımız yalanları duyar, gözlerimiz doğruyu görür.” demiştir.


6. Fakir kıza göre acı, üzüntü ve ayıp ne demekmiş?


Cevap :  Acı hastalık, üzüntü ihtiyaç, ayıp ise hırsızlık demekmiş.


7. Han, eşini hangi konuda uyarmış?


Cevap : Kendisinden başka kimseye öğüt vermemesi konusunda uyarmıştır.


8. Han; karısına niçin kızmış, ona ne yapmasını söylemiş?


Cevap : Bir yiğide söz vermiş ve onu tutmadığı için kızmıştır. Eğer  güvenilir biri olmaz ise gitmesini söylemiştir.


b. Metinde kaçıncı kişili anlatım yapıldığını yazınız.


Cevap : 3. kişi ağzı ile anlatılmıştır.


3. ETKİNLİK


Soru : Metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.


Cevap :

Metnin konusu : Akıl, sevgi, güven, doğruluk

Metnin ana fikri : Akıllı ve güvenilir insanlar sorunların üstesinden kolay bir şekilde gelirler.


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerden öznel yargılı olanların başına “Ö”, nesnel yargılı olanların başına “N” yazınız.


Cevap :

  • ( Öznel )Fakir kız, kocasına güzel tavsiyelerde bulunmuş.
  • ( Nesnel ) Bir zamanlar Sarıbay adlı bir han yaşıyordu.
  • ( Nesnel ) Güneş doğudan sabahleyin doğuyor, batıdan da akşamleyin batıyor.
  • ( Öznel ) Gözlerimiz her zaman doğruyu görür.
  • ( Nesnel ) Gözlerini kaldırırsan gökyüzünü, indirirsen yeryüzünü görürsün.
  • ( Öznel ) Sevgi, her engeli aşmamızı sağlayan bir duygudur.

7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 Soruları ve Cevapları


5. ETKİNLİK


a. Dinlediğiniz metne yönelik farklı başlıklar yazınız.


Cevap : Akıl ile Seçim


b. Dinlediğiniz metinde anlatılanları oluş sırasına göre kendi cümlelerinizle özetleyip aşağıya yazınız.


Cevap :

Ölmek üzere olan Sarıbay, kendisinden sonra han seçilecek kişiyi bulmak için bir öneri de bulunmuştur. Bu öneri üç gün boyunca doğana  yemek verilememesini ve hareket ettirilmemesini istiyor.

Dördüncü gün ise serbest bırakılmasını  ve doğanın uçup konduğu kişi han olmasını öneriyor. Sarıbay öldükten sonra Doğan genç ve fakir çobanın üzerine konar. Han olduktan sonra Aksakallılar evlenmesini söyler. Han da kendine eş seçmek için bütün kızları toplayarak en akıllısını bulmak için üç bilmece sormuştur. Saraya dönerken soruları rastladıkları fakir bir kız cevaplamıştır.

Han kıza sadece kendine öğüt vermesini tembihler. kız bu sözü tutamaz han bunun üzerine güvenilir olmayacaksa gitmesini söyler. Giderken en sevdiği şeyi yanına almasını söyler. Han uyurken kız hanı da alarak başka bir şehre gider. Han uyandığı zaman şaşırır. Kız hanın en sevdiği şey olduğunu söyler ve han etkilenir birlikte saraya dönerler.


c. Dinlediğiniz metnin en beğendiğiniz bölümü nedir? Nedenini de belirterek aşağıya yazınız.


Cevap : Kızın en sevdiği şeyin han olduğunu anladıkları bölüm çok hoşuma gitti. Çünkü sevgisinin gerçek olduğunu gösterdi.


7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 37 Soruları ve Cevapları


6. ETKİNLİK


a. Aşağıda, virgülün nerelerde kullanıldığına dair verilen kuralları ve bu kurallara uygun cümleleri inceleyiniz. Siz de bu kurallara uygun örnek cümleler yazınız.


• Birbiri ardınca sıralanan eş görevli sözcüklerin ve sözcük gruplarının arasına konur.

⇒ Han onu yıkamalarını, ona güzel giyecekler giydirmelerini emretti.
Cevap : Okula giderken yanımda cetvelimi, silgimi, defterimi ve kalemimi de götürdüm.


• Art arda gelen, birbiri ile bağlantılı cümleleri ayırmak için konur.

⇒ Çok şey gördüm, çok yedim, içtim.
Cevap : Eve geldim, üzerimi değiştirdim, dersime başladım.


• Anlama güç kazandırmak için tekrarlanan sözcükler arasına konur.

⇒ Gittiler, gittiler, gittiler. Sonunda bir uçurumun başına vardılar.
Cevap : Koştular, koştular, koştular. Sonunda yolun sonuna varabildiler.


• Tırnak içinde olmayan alıntı cümlelerden sonra konur.

⇒ Benden başka kimseye öğüt verme, dedi.
Cevap : Eve gidince ocağı da kapat, dedi.


• Kendisinden sonraki cümleye bağlı olarak ret, kabul ve teşvik bildiren “hayır, yok, evet, peki, pekâlâ, tamam” gibi sözcüklerden sonra konur.

⇒ Tamam, bütün kızları toplayın.
Cevap :  Hayır, oraya gidemezsin.


• Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş özneyi belirtmek için kullanılır.

⇒ Han, ona karısının yardım ettiğini hemen anladı ama yine de doğru olup olmadığını öğrenmek istedi ve yiğidin ağzını aradı.
Cevap : Kız, hanı sevdiğini söylediği söz ve davranışlar ile belirtmiştir.


• Cümle içinde ara sözleri veya ara cümleleri ayırmak için ara sözlerin veya ara cümlelerin başında ve sonunda kullanılır.

⇒ Yiğit, öğüdü hanşanın, hanın karısının, verdiğini söyledi.
Cevap : İrem, tişörtlerinden birini, beyaz olanı, giyeceğini söyledi.


• Bir sözcüğün kendisinden sonra gelen sözcükle veya sözcük gruplarıyla yapı ve anlam bakımından bağlantısı olmadığını göstermek ve anlam karışıklığını önlemek için kullanılır.

⇒ Genç, kadınların yardımına Hızır gibi yetişti.
Cevap : Genç, amcalara yardım etmek için koştu.


7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Soruları ve Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Tablodaki cümlelerde geçen fiilleri inceleyip anlam özelliklerine göre örnekteki gibi değerlendiriniz.


Cevap :

“7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Soruları ve Cevapları”

8. ETKİNLİK


Soru : Kırgızistan’da yaşayan bir arkadaşınız olduğunu düşününüz. Aşağıya, bu arkadaşınızı ülkemizde yapılacak olan 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı kutlamalarına davet eden bir e-posta yazınız.


Cevap :

Sevgili Umar;

29 Ekim 1923 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından Cumhuriyet ilan edilmiştir. Her yıl 29 Ekim de bunu kutlamak için etkinlikler düzenlemekteyiz.

Bu yıl yapılacak olan 29 Ekim kutlamalarında seni de aramız da görmek isterim. Sende bizlerle bu coşkuyu kutlamak istersen en kısa sürede seni buraya bekliyorum.
Kendine çok iyi bak.



 

Our Score

Kırgızistan’da yaşayan bir arkadaşınız olduğunu düşününüz. Aşağıya, bu arkadaşınızı ülkemizde yapılacak olan 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı kutlamalarına davet eden bir e-posta yazınız.

7. Sınıf Türkçe Kitabı Kırgızistan’da yaşayan bir arkadaşınız olduğunu düşününüz. Aşağıya, bu arkadaşınızı ülkemizde yapılacak olan 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı kutlamalarına davet eden bir e-posta yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Kırgızistan’da yaşayan bir arkadaşınız olduğunu düşününüz. Aşağıya, bu arkadaşınızı ülkemizde yapılacak olan 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı kutlamalarına davet eden bir e-posta yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Sevgili Umar;

29 Ekim 1923 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından Cumhuriyet ilan edilmiştir. Her yıl 29 Ekim de bunu kutlamak için etkinlikler düzenlemekteyiz.

Bu yıl yapılacak olan 29 Ekim kutlamalarında seni de aramız da görmek isterim. Sende bizlerle bu coşkuyu kutlamak istersen en kısa sürede seni buraya bekliyorum.
Kendine çok iyi bak.



 

Our Score

Kırgızların sosyal yaşantıları ve dil özellikleri ile yaşadığınız şehrin sosyal yaşantısını ve dil özelliklerini karşılaştırınız.

7. Sınıf Türkçe Kitabı Kırgızların sosyal yaşantıları ve dil özellikleri ile yaşadığınız şehrin sosyal yaşantısını ve dil özelliklerini karşılaştırınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Kırgızların sosyal yaşantıları ve dil özellikleri ile yaşadığınız şehrin sosyal yaşantısını ve dil özelliklerini karşılaştırınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Kırgızlar ile çoğu özelliklerimiz benzerdir. Bizler de aile bağlarına ve büyüklere saygıya düşkünüz. Aynı zaman da ülkemize bağlı canını feda edecek insanlarız. Misafir ağırlamayı da onlar gibi çok severiz. Ayrılan özelliklerimiz ise onların resmi dili Kırgızca ve Rusça’dır. Bizim dilimiz Türkçe’dir.



 

Our Score
error: Content is protected !!