Kader denince aklınıza hangi kavramlar gelmektedir?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Kader denince aklınıza hangi kavramlar gelmektedir? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Kader denince aklınıza hangi kavramlar gelmektedir?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Kader deyince aklıma gelen kavramlar şunlardır ;

  • alın yazısı
  • Takdir
  • Baht ve felek
  • Kısmet
  • Ömür
  • Talih
  • Yazgı
  • Rızk
  • Ecel

“Kader denince aklınıza hangi kavramlar gelmektedir?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Kader Allahu Teala hazretlerinin ilmi ile olacakları önceden bilip takdir etmiş olduğu şeylerdir denebilir.

Kader dendiği zaman aklıma en çok yazılmış olan kaderin meydana gelmesi durumunda oluşan olaylara kaza denmesi gelmektedir.

Aynı zamanda rızık konusunda da kader kavramı kullanılmakta ve insanların maddi ve manevi olarak elde etmiş olduğu kazanca da kader denmekte ve kadere bağlanmaktadır.

Kader deyince aklımıza gelen bir başka şey ise eceldir ki bu da her canlının belli bir millet yaşaması ve zamanı geldiğinde ölmesi manasında kullanılır.

Kader deyince halk arasında genel olarak kullanılan alın yazısı ve Yazgı ifadeleri de akla gelmektedir

Ayrıca Kader dendiği zaman baht ve talip de akla gelen ifadeler arasındadır.



 

Our Score

Ecel, ömür, rızık ve sünnetullah ne demektir? Araştırıp öğreniniz.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Ecel, ömür, rızık ve sünnetullah ne demektir? Araştırıp öğreniniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Ecel, ömür, rızık ve sünnetullah ne demektir? Araştırıp öğreniniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Ecel: Allah tarafından önceden kararlaştırılmış olduğuna inanılan ölüm zamanı, yaşamın sonu demektir.

Ömür: doğumla ölüm ya da var oluşla yok oluş arasında geçen süre, yaşama ya da var olma süresi demektir.

Rızık: İnsana fayda veren, yenilebilen, içilebilen ve Allah’ın herkese nasip ettiği, kendisinden faydalanılan diğer maddî ve manevî şeyler.

Sünnetullah: Allah’ın koyduğu kanun, nizam demektir. Ateşin yakması gibi bütün kurallar buna dahildir.


“Ecel, ömür, rızık ve sünnetullah ne demektir? Araştırıp öğreniniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Ecel:
Sözlükte belirlenmiş zaman, muayyen bir müddetin sonu” anlamına gelmektedir.

Kur’ân-ı Kerîm’de hayat süresinin sonu (ölüm vakti), borç için belirlenen son ödeme tarihi, boşanan veya eşi ölen kadının tekrar evlenmeden önce beklemesi gereken süre (iddet), kâfirlerin helâk edilmeden evvel kendilerine tanınan müddet anlamlarındada kullanılmıştır.
Her ümmetin bir eceli vardır. Ecelleri geldiğinde ne bir saat/bir an onun gerisinde kalır ne de önüne geçebilirler. (7/A’râf 34)

  •  “(Buna karşılık) günahlarınızı bağışlasın ve sizi belirlenmiş bir süreye kadar ertelesin. Şüphesiz ki Allah’ın eceli, (size) geldiğinde ertelenmez. Keşke bilmiş olsaydınız.” (71/Nûh 4)
  • Hz. Enes (ra) anlatıyor: Resûlullah (sav) yere bir çizgi çizdi ve: “Bu insanı temsil eder” buyurdu. Sonra bunun yanına ikinci bir çizgi daha çizerek: “Bu da ecelini temsil eder” buyurdu.
  • Ondan daha uzağa bir çizgi daha çizdikten sonra: “Bu da emeldir” dedi ve ilave etti: “İşte insan daha böyle iken (yani emeline kavuşmadan) ona daha yakın olan (eceli) ansızın geliverir.” (Buhari)

Ömür:

Ömür, sınırlı bir imtihan müddetidir. Tekrarı yoktur. İmtihanın kazanıp kazanmayacağımızın belli olup olmadığı tek imtihandır. Ömür de, ölüm de bir sefere mahsustur. Ömür bize verilen başı ve sonu olan bir zaman dilimidir. Her insan için farklı farklıdır. Bize verilen vakti en güzel şekilde değerlendirmek lazımdır.

“O (Allah) ki, hanginizin daha güzel davranacağını imtihan etmek için ölümü ve hayatı yaratmıştır…” (el-Mülk, 2)

Rızık:

Sözlükte “yiyecek vermek, rızıklandırmak” anlamındaki rezk kökünden gelmektedir. İslâm âlimleri bütün canlıların rızkını Allah’ın verdiği noktasında ittifak etmiştir.
Alimler rızkı “Cenâb-ı Hakk’ın hayatlarını sürdürebilmeleri için canlılara verdiği her türlü imkân” şeklinde tarif etmişler sadece maddiyat olarak tarif etmemişlerdir.

Rızık ile ilgili hadisler

“Sizden aşağıda olanlara bakın; yukarıda olanlara bakmayın. Bu, Allah’ın (size verdiği) nimetleri küçümsememeniz bakımından daha uygun olur.” (Müslim, Zühd, 9)

“Allah’ın eli doludur. Gece gündüz yaptığı cömertçe lütuflar, O’nun elindekileri tüketmez.”; “Gökleri ve yeri yarattığı günden beri neler verdiğini görmüyor musunuz? (Bütün bu verdikleri) Allah’ın elindeki hiçbir şeyi eksiltmemiştir.” Ve ekledi: “O’nun arşı, suyun üzerindedir. Diğer elinde de terazi vardır (âdildir). O, kimine az verir, kimine de çok verir.” (Buhârî, Tevhîd, 19)

Sünnetullah:

Allâh’ın sünneti, Allâh’ın koyduğu nizâm. Tabiat kânunu anlamlarına gelir.
Sünnet lugate “yol” manasında kullanılır. “Allah” adıyla birlikte kullanıldığında, Allah’ın kâinatı idare ederken koyduğu kurallar; Cenab-ı Allah’ın yaratıkları hakkındaki hüküm ve âdetleri demek olur.
Ateşin yakması, anne ve babadan neslin devam etmesi gibi bütün kurallar bu kısma dahildir. Yeryüzünde alışılagelmiş ve olan bir çok kural aslında Allah’ ın yaratmasıyladır.



 

Our Score

Ayete’l-Kürsi’nin anlamını bularak okuyunuz. Bu ayetten Yüce Allah’ın (c.c.) sıfatları hakkında ne gibi sonuçlar çıkarılabilir?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Ayete’l-Kürsi’nin anlamını bularak okuyunuz. Bu ayetten Yüce Allah’ın (c.c.) sıfatları hakkında ne gibi sonuçlar çıkarılabilir? Belirlemeye çalışınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Ayete’l-Kürsi’nin anlamını bularak okuyunuz. Bu ayetten Yüce Allah’ın (c.c.) sıfatları hakkında ne gibi sonuçlar çıkarılabilir? Belirlemeye çalışınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Bu ayetten Yüce Allah’ın (c.c.) sıfatları hakkında çıkarılacak sonuçlar

El-Hayy: Diri, her şeyi bilen, her şeye gücü yeten anlamına gelir.
El-Kayyum: Gökleri ve yeri her şeyi tutan anlamına gelir.
El- Aliyy: Pek Yüce, pek yüksek anlamına gelir.
El- Azim: Çok azametli olan anlamına gelir.

Muhalefetül lil Havadis: Zati sıfatıdır. Anlamı, Allah (c.c) yaratılmışlardan farklıdır.
İlim: Subuti sıfattır. Allah’u Teala’nın her şeyi bilmesi, bilgisinin her şeye yetmesidir.
Basar: Subuti sıfattır. Allah’ın yaşanan her şeyi gördüğüdür. Yüce Allah’ın görmesi için herhangi bir uzva ihtiyaç duymaz.


“Ayete’l-Kürsi’nin anlamını bularak okuyunuz. Bu ayetten Yüce Allah’ın (c.c.) sıfatları hakkında ne gibi sonuçlar çıkarılabilir? Belirlemeye çalışınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Ayete’l-Kürsi’nin anlamı

Rahmân ve rahîm olan Allah’ın adıyla.

“Allah kendisinden başka hiçbir ilah olmayandır. Diridir, kayyumdur. Onu ne bir uyuklama tutabilir, ne de bir uyku. Göklerdeki her şey, yerdeki her şey onundur. İzni olmaksızın onun katında şefaatte bulunacak kimdir? O, kulların önlerindekileri ve arkalarındakileri (yaptıklarını ve yapacaklarını) bilir. Onlar onun ilminden, kendisinin dilediği kadarından başka bir şey kavrayamazlar. Onun kürsüsü bütün gökleri ve yeri kaplayıp kuşatmıştır. (O, göklere, yere, bütün evrene hükmetmektedir.) Gökleri ve yeri koruyup gözetmek ona güç gelmez. O, yücedir, büyüktür.” (Bakara suresinin 255)

Ayete’l-Kürsi’nin Fazileti Hakkında Hadisler

Hz. Peygamber efendimiz (s.a.a) şöyle buyurmuştur: “Her kim Ayete’l Kürsi’yi namazlardan sonra okursa, yedi gök yarılır ve Allah Teala, Ayete’l Kürsi’yi okuyana rahmet gözüyle bakmayana kadar onlar kapanmaz ve bir melek görevlendirerek o andan bir gün sonraya kadar onun işlerini yazmasını ve kötü işlerini silmesini ister.”

Hz. Peygamber efendimiz (s.a.a) şöyle buyurmuştur: “Ey Ali! Farz namazlardan sonra Ayete’l Kürsi okumak senin üzerine olsun (onu oku). Zira Peygamberler, Sıddıklar ve şehitler dışında kimse namazlardan sonra onu okumak için ihtimam göstermez. Her kim namazlardan sonra Ayete’l Kürsi’yi okursa, Allah’tan başkası onun ruhunu kabzetmez ve Allah’ın peygamberleri ile birlikte cihat ederek şehit olanlar gibi olur.” Ayrıca şöyle buyurmuştur: “(Böyle birisi) öldükten hemen sonra cennete girecektir. Sıddık ve abidlerden başkası Ayete’l Kürsi’yi okumak için ihtimam göstermez.”

Başka bir rivayette İmam Muhammed Bakır (a.s) efendimiz şöyle buyurmuştur: “Her kim Ayete’l Kürsi’yi her namazdan sonra okursa, yoksulluk ve çaresizlikten güvende olur ve rızkı genişler. Allah Teala ona kendi fazl ve lütfundan fazla mal verir.”

Ayetel Kürsü ‘ den Yüce Allah’ın (c.c.) sıfatları hakkında çıkarılacak sonuçlar

El-Hayy

El-Kayyum

El- Aliyy

El- Azim

Muhalefetül lil Havadis

İlim

Basar



 

Our Score

Hz. Musa (a.s.) hakkında bir araştırma yapıp sunu hazırlayınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Musa (a.s.) hakkında bir araştırma yapıp sunu hazırlayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hz. Musa (a.s.) hakkında bir araştırma yapıp sunu hazırlayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Hz. Musa (a.s.)

Musa aleyhisselam Yakup Aleyhisselam’ın soyundan olup Mısır’da doğmuştur. Harun aleyhisselam ile kardeştirler.

Tevrat isimli kutsal kitap Musa aleyhisselam’a gönderilmiştir.

Dünyaya geleceği zamanlarda mısır’ın hükümdarı olan Firavun’un görmüş olduğu bir rüya ile tüm erkek çocukları öldürüldü. Annesi oğlunu kurtarmak için sandık içerisinde nehre bıraktı. Firavunun sarayına giden sandık Asiye annemize ulaştı ve onu çok sevdiği için evlat edindi.

Musa aleyhisselam Firavun’ un sarayında büyüdü. Birini kurtarmaya çalışırken yanlışlıkla diğer kişinin düşüp ölmesi sebebiyle kısas olarak öldürülme kararı alındı. Bu yüzden Medyen’ e gitti . Ve Şuayb aleyhisselamın kızı ile evlendi.

Şuayb aleyhisselamın kızı olan Safura ile evlendi ve 10 yıl boyunca onların koyunlarına bakarak çobanlık yaptı.

Mısır’ a dönerken kendisine Peygamberlik verildi ve Firavun’  tebliğ emri ile mucizeler verildi.  Firavun’ un iman etmemesi üzerine İsrailoğullarını alarak denizi yardı, onları kurtardı, Firavun ve ordusu ise boğularak öldü.

Musa Aleyhisselam 120 yaşında vefat etmiş Kudüs civarına gömülmüştür.


“Hz. Musa (a.s.) hakkında bir araştırma yapıp sunu hazırlayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Musa aleyhisselam Mısır’da doğmuştur. Yakup Aleyhisselam’ın soyundandır . Annesinin adı imran’dır. Harun aleyhisselam ile kardeştirler

Musa Aleyhisselam’ın yedi cüceli ve düz saçlı olduğu rivayet edilmektedir.

Ayetlerde ismi  136 defa geçmektedir. Tevrat isimli kutsal kitap Musa aleyhisselam’a gönderilmiştir.

Allahü Teala’nın onunla konuşması sebebiyle kur’an-ı Kerim’de kendisine “Kelimullah” denmiştir.

Dünyaya geleceği zamanlarda mısır’ın hükümdarı olan Firavun’un görmüş olduğu bir rüya ile tüm erkek çocukları öldürüldü. Musa Aleyhisselam’ın annesi ise çocuğunu korumak için onu bir sandık içerisinde Nil nehrine bıraktı ve Allah’ın yardımı ile bu sandık Firavun’un sarayına kadar gitti ve Firavun’un hanımı Asiye bu çocuğu çok severek sahiplendi.

Asiye annemizin Musa aleyhisselamı çok sevmesi sebebiyle firavun onu öldürmedi ve sarayda kalmasına izin verdi.

Musa Aleyhisselam’ın yanlışlıkla yardım isteyen ve şiddet gören birini kurtarmaya çalışıp diğer kişiyi hafifçe itelerken o kişi düştü ve öldü . bir adamı öldürmesi sonucunda firavun ona kısas yapmak istedi bunun üzerine mısır’dan ayrılarak medyene gitti.

Medyende Şuayb aleyhisselam ile tanıştı ve kızı olan Safura ile evlendi ve 10 yıl boyunca onların koyunlarına bakarak çobanlık yaptı.

Firavun’un zulmü altında olan Mısır halkını kurtarmaya giderken tur dağı’nda kendisine iki mucize ile beraber peygamberlik ve Allahü Teala’nın kendisiyle konuşması şerefi verildi ve firavunla konuşması için görevlendirildi.

Musa aleyhisselama kendi peygamberliğini göstermesi için mucize olarak asa ve elini koynuna soktuğunda parlak bir güneş gibi bembeyaz bir hale gelmesi mucizeleri verilmiştir.

İnanmaya meyil etse de yanında bulunan kişilerin araya girmesiyle intiharını sürdürdü ve işkencelerini artırarak devam etti.

Musa Aleyhisselam ima edenleri de alarak mısır’dan ayrıldı ve Karadeniz’e geldiklerinde Deniz ikiye ayrıldı onlar sağlamca geçerken firavun ve halkı bu olarak can verdi

Musa aleyhisselam turi Sina dağına çıkmak için yerine kardeşi olan Harun aleyhisselam’a vekil olarak bıraktı.

Ancak samiri isimli kötü huylu bir Yahudi Musa Aleyhisselam’ın yokluğunu fırsat bilerek buzağı yaptı ve halkı ona tapması için ikna etti.

Musa Aleyhisselam 120 yaşında vefat etmiş Kudüs civarına gömülmüştür.



 

Our Score

İçerisinde kader kavramı geçen deyim, atasözü ve şiirler bularak paylaşınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı İçerisinde kader kavramı geçen deyim, atasözü ve şiirler bularak paylaşınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“İçerisinde kader kavramı geçen deyim, atasözü ve şiirler bularak paylaşınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

İçerisinde kader kavramı geçen deyim, atasözü ve şiirler

Kadere meydan okumak

Kadersiz

Şiir

KADER

Dünyada gerçi olmadı bir şeyde kârımız
Ukbâda belki olsa gerek itibârımız.
Ağyâr gül kopardı dikenden demet demet,
Hâr oldu bağrımızda çiçek yüzlü yârımız.
Yükseldi arşa neşvesi dünun, esâfilin;
Toprakta gizli kaldı bizim âh ü zârımız.
Baş eğmedik edâniye ikbâl ü câh için;
Mâziye, ırka, sancağadır iftihârımız.
Şâd olmamak olur mu, Kızıl Elma semtine
Bir gün dönerse râyet-i âli-tebârımız.
Hiçbir emel gönülde karâr etmiyor bugün,
Ermektedir, şitâya hazin sonbahârımız.
Hakanların dikilmeli Altay’da tuğları,
Varsın cihanda olmayagörsün mezârımız.

Hüseyin Nihal Atsız


“İçerisinde kader kavramı geçen deyim, atasözü ve şiirler bularak paylaşınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

İçerisinde kader kavramı geçen deyimler 

Kör kader
Kadersiz
Kadersiz başım

İçerisinde kader kavramı geçen deyimler atasözleri

Kadere meydan okumak
Kaderin buyruğuna boyun eğmek
Kaderine küsmek (talihine küsmek)

Kaderi açılmamak

Kader olmayınca kadir bilinmez .

Kadere meydan okumak
Kaderi galebe çalmak

Kader Böyle İmiş
Bizim ilin koyunları kuzular
Derdim artar yaralarım sızılar
Anayı babayı gönül arzular
Kader böyle imiş kime ne deyim

Bizim ilde lale sümbül top biter
Bülbülün kumrusu firkatli öter
Sılada sevdiğim gözümde tüter
Kader böyle imiş kime ne deyim

Dadaloğlu



 

Our Score

Kader, kara talih, alın yazısı, baht, kısmet kavramlarının anlamlarını araştırıp öğreniniz.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Kader, kara talih, alın yazısı, baht, kısmet kavramlarının anlamlarını araştırıp öğreniniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Kader, kara talih, alın yazısı, baht, kısmet kavramlarının anlamlarını araştırıp öğreniniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Kader : Sözlükte “gücü yetmek; planlamak, ölçü ile yapmak, bir şeyin şeklini ve niteliğini belirlemek, kıymetini bilmek; rızkını daraltmak” anlamlarına gelir. “Allah’ın bütün nesne ve olayları ezelî ilmiyle bilip belirlemesi” demektir.

Kara talih : Kaderin veya alın yazısının kötü olarak yazıldığına olan halk arasındaki inançtır.

Alın Yazısı : Kader manasında kullanılan bir sözdür.

Baht : şansı, talihi kapalı (olmak).

Kısmet : her kişiye uygun gördüğü yaşama durumu , rızk ve evlilik olarak ifade edilen olaylardır.


“Kader, kara talih, alın yazısı, baht, kısmet kavramlarının anlamlarını araştırıp öğreniniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Kader : Kader, “Allah Teala’ nın, ezelden ebediyete kadar olacak bütün şeylerin zaman ve yerini, özellik ve niteliklerini, ezelî ilmiyle bilip sınırlaması ve takdir etmesi” demektir.

Cenâb-ı Hakk’ın ezelde irade ettiği ve takdir buyurduğu şeylerin zamanı gelince, her birisini ezelî ilim, irade ve takdirine uygun biçimde meydana getirmesi ve yaratmasına ise kaza denmektedir.

Allahu Teala tarafından takdir edilen şeylere kaza , bunların zamanı gelince olmasına kaza denir.

Kara talih : İnsanların başlarına gelen olayları kendi sorumluluklarını göz ardı ederek kadere yüklemeleri sonucunda oluşmuş bir terimdir. İnsanlar başarısızlık veya yanlışlarını kara talihe vererek kaderi suçlayarak batıl bir inanç oluştururlar.

Alın Yazısı : Alın yazısı, daha doğmadan önce insanın başına gelecek şeylerin Allahu Teala tarafından yazılması ve bilinmesi demektir ki halk arasında buna “alınyazısı” denmektedir. Halk arasında kaderi ifade etmek için kullanılsa da aslında burada alna yazılan birşey yoktur.

Baht : Baht talih manasında kullanılır. Halk arasında ” kara bahtım” veya “bahtın açık olsun” ifadeleri yaygın olarak kullanılır. Bunlarla kader , olacak olan olaylar kast edilir.

Kısmet : Kısmet takdir edilenler anlamına gelmektedir. Halk arasında evlenme adayları, rızk anlamında da sıklıkla kullanılmaktadır.



 

Our Score

Kader inancını yanlış anlayan, yaşadığı olumsuzlukların sorumlusu olarak kaderi gören bir insanın tepkilerini ele alan doğaçlama bir drama çalışması yapınız. 

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Kader inancını yanlış anlayan, yaşadığı olumsuzlukların sorumlusu olarak kaderi gören bir insanın tepkilerini ele alan doğaçlama bir drama çalışması yapınız.  konusunu kısaca ele alacağız. 


“Kader inancını yanlış anlayan, yaşadığı olumsuzlukların sorumlusu olarak kaderi gören bir insanın tepkilerini ele alan doğaçlama bir drama çalışması yapınız. ” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Mert arkadaşlarıyla gezmeye ve eğlenceyi çok düşkün olduğu için matematik sınavına hazırlanamamış ve sınav günü gelip çatmıştı.

Ailesinin ısrarlarına rağmen sınava önemsememiş ve ne yazık ki çalışmadığı için sınavdan kötü bir sonuç almıştı.

Ailesi ve öğretmenleri bu durumu kendisiyle konuştuğunda olayı biraz da başına savmak için bunun Kader olduğunu ve kaderin böyle olduğu için başına geldiğini ifade etmeye çalıştı.

Bunun için din kültürü öğretmeni ve diğer öğretmenleri kendisine bunun kadar olmadığını bilakis yapmış olduğumuz çalışmalar ve hatalar sebebiyle sonuçların oluştuğunu ve asıl buna kader dendiğini ifade ettiler.

Mert bu söylediğinden ve yapmış olduğu olaydan pişman oldu ve bundan sonra asıl kaderin elinden geleni yaptıktan sonra Allah’a tevekkül olduğunu bildi ve sınavlarına çalışıp büyük başarı elde etti.


“Kader inancını yanlış anlayan, yaşadığı olumsuzlukların sorumlusu olarak kaderi gören bir insanın tepkilerini ele alan doğaçlama bir drama çalışması yapınız. ” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Mehmet biraz dikkatsizlik biraz da önemsememekten kaynaklı olarak herhangi bir elektrik tamiri yaparken önlem almaz ve kendisine ölüm veya herhangi bir kader gelecekse geleceğini ifade ederdi.

Kamile gitmiş olduğu kişiler ve sevdikleri onun bu durumdan çok endişelenir ve yapmış oldukları hatayı nasıl anlatacaklarını bilemezlerdi

Bir gün yolu bir imamın evine düşmüş ve yine önlem almadan işe koyulmuştu.

İmam onun bu dikkatsiz tavırlarını ve hiçbir önlem almadan yapmış olduğu işi görünce hayrete düştü.

Mehmet uyarsa da Mehmet onun sözünü dinlememiş ve ne yazık ki bir elektrik çarpıntısına maruz kalmıştı. İmam   Mehmet’in dikkatsizliğini fark ettiği için önlemini almış ve hemen daha önce almış olduğu bir önlemle elektrik saatini kapatmış ve Mehmet’in hayatını kurtarmıştı.

Mehmet’in canı çok acıdığı için ptığından pişman olsa da bunun kadar olduğunu ifade etmiş İmam da kendisinin İmam olduğunu anlatmış ve ona bunun Kader olmadığını canımızdan da sorumlu olduğumuzu ve eğer böyle davranırsa Allah katında sorumlu olacağını ifade etti.

Mehmet hem canının yanması hem de duymuş oldukları bu sözler karşısında çok utandı ve bundan sonra böyle yapmayacağına söz verdi ve kader konusunu imamın tavsiye etmiş olduğu kitaplardan okuyup bilgi sahibi olacağına dair kendisine söz verdi.



 

Our Score

İnsan hangi özellikleriyle diğer varlıklardan ayrılır?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı İnsan hangi özellikleriyle diğer varlıklardan ayrılır? konusunu kısaca ele alacağız. 


“İnsan hangi özellikleriyle diğer varlıklardan ayrılır?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

İnsan aklı ve duygularının olması sebebiyle diğer varlıklardan ayrılır.

Her ne kadar diğer canlıların da duyguları ve bazı şeyleri düşünebilmeleri olsa da asıl akıl sahibi insandır ve insan kendinde bulunan bu akıl sebebiyle sorumluluk ve hitap sahibidir.

İnsan kendinde bulunan bu akıl sebebiyle kendini geliştirebilir ve birçok alanda ilerleyebilir.


“İnsan hangi özellikleriyle diğer varlıklardan ayrılır?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Allahu Teala hazretleri evrenin işleyişini belli bir yasaya bağlamış ve bu işleyişin devam edebilmesi için canlı ve cansız birçok varlığı yaratmıştır.

Cansız varlıklar olduğu gibi canlı varlıklar da bitkiler, hayvanlar ve insanlar olmak üzere üç kısımdır.

Canlı varlıkların canlı olmaları ortak bir özellik olmasına rağmen birbirlerine ayıran özellikleri vardır ki mesela bitkilerde yürüyebilme veya bir yerden bir yere gitme gibi bir özellikleri yoktur.

Hayvanlar ise hareket edebilir ve bir yerden bir yere gidip avlanma gibi ihtiyaçlarını kendileri karşılayabilirler.

Canlıların ortak özelliklerinden bir tanesi de doğup büyümeleri ve zamanı gelince ise ölmeleridir.

İnsan bitki ve hayvan gibi belli bir zamanda doğar büyür ve ölümlü olduğu için zamanı geldiğinde ölür.

İnsanın diğer canlılardan farklı olarak halife sıfatında yaratıldığı için birçok farklı yönü bulunmaktadır.

Yeme içme gibi veya hücre gibi özellikleri her ne kadar diğer canlılarla aynı olsa da onu diğer canlılardan ayıran en önemli özellikleri aklı ve ruhudur.

Bir canlı olarak insan akıl sahibi, düşünebilen, irade sahibi, Özgür sorumlu ve inançları olabilen bir varlıktır.

Bu özellik birçok ayeti kerimede zikredilmiş ve insanların akıl ve sorumluluk sahibi olduğuna dikkat çekilmiştir

Bu ayeti kerimelerden bir örnek olarak İsra suresi 70 ayeti kerimeyi verebiliriz ki “biz, gerçekten insanoğlunu şan ve şeref sahibi kıldık” buyrulmuştur.

İnsanda bulunan akıl onu diğer canlılardan ayıran en önemli özellik olduğu için insanın sorumlu kullan ve gelişmesini sağlayan da en büyük özelliği budur.

Diğer hayvanların gerek güç gerek hız gerek başka kabiliyetleri olsa da akıl insanı insan yapan en değerli özelliklerdendir.

İnsan akletmesi ile kıymetli ve değerli sorumluluk ve hitap sahiptir.



 

Our Score

Çevrenizdeki insanlar kaza ve kader kavramlarını hangi anlamda kullanmaktadır?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Çevrenizdeki insanlar kaza ve kader kavramlarını hangi anlamda kullanmaktadır? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Çevrenizdeki insanlar kaza ve kader kavramlarını hangi anlamda kullanmaktadır?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Çevremdeki insanlar kaza kavramını trafik kazası ev veya iş kazası gibi kazaları ifade etmek için kullanıyorlar.

Kader kavramını ise kendilerinin yaptıkları veya başlarına gelen olayları ifade etmek için kullanıyorlar.


“Çevrenizdeki insanlar kaza ve kader kavramlarını hangi anlamda kullanmaktadır?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Çevremizdeki insanlar kaza ve kader kavramlarını sık sık kullanıyorlarsa da kaza ve kaderin tam olarak manasını bilen kişilerin sayısını yazık ki çok fazla değildir.

İnsanlar Kendi hataları olan veya ihmalleri sebebiyle başlarına gelen şeyleri de Kader olarak dillendirmektedirler

Kazan kelimesi ise halk arasında kaderin meydana gelmesi değil araba, iş veya ev kazası gibi durumlarda yaygın olarak kullanılmaktadır.

Kader Allahu Teala hazretlerinin ilim sıfatı ile olmuş olan ve olacak olan her şeyi bütün ayrıntıları ile bilip irade sıfatıyla da ne şekilde ve hangi özellikte olacağını tercih, tayin ve takdir etmesi demektir.

Allahu Teala insanların olaylar karşısında nasıl tepki vereceğini ve neleri tercih edeceğini sonsuz ilmiyle bildiği için kaderi bu şekilde yazmıştır.

Bu durum insanların iradesini saf dışı bırakmaz ki bu bu demek değildir.

Her şeyin ezelde Allah tarafından bilinmesine ve Bu bilgiye uygun olarak takdir edilmesine denmektedir

Kaderde belirlenmiş olan bu olayların vakti gelince olmasına ise kaza denmektedir.



 

Our Score

Ayetlerde sözü edilen kişi ve topluluklar niçin cezalandırılmıştır?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Ayetlerde sözü edilen kişi ve topluluklar niçin cezalandırılmıştır? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Ayetlerde sözü edilen kişi ve topluluklar niçin cezalandırılmıştır?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

  1. Nuh kavmi helak olma sebebi; Putlara tapmak, fakirlere işkence ve eziyetlere bulunmak
  2. .Âd kavmi helak olma sebebi; Putlara tapmak, zavallı kimseleri yüksek yapıların üzerine çıkararak oradan aşağı atmış, parçalanmış olan cesetlerine bakarak eğlenmeleri
  3. Semûd kavmi helak olma sebebi; çok muazzam, yıkılmaz saraylar, köşkler ve evler yaparak kibirlenmeleri ve isyanları
  4. . Eyke halkı helak olma sebebi; alışverişte ölçü ve tartıya dikkat etmeme gibi. Halkın malını kötü gösterip düşük ücretlerle satın almak ve mazlumları mağdur etmek
  5. . Lût kavmi helak olma sebebi; eşcinsellik, çok defa temas ettikleri erkekleri öldürme, mazlumlara eziyet, aşırı derecede cimrilik

“Ayetlerde sözü edilen kişi ve topluluklar niçin cezalandırılmıştır?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

  1. Nuh kavmi ve helak olma sebebi; Nuh asın kavmidir. Putlara tapar, kendilerine “reziller” adı vererek insanlara ve özellikle fakirlere işkence ve eziyetlere bulunurlardı. Dünya lezzetleri ve süse aşırı düşkün bir hale gelmişlerdi. Utanma duygusu kalmış, her türlü çirkinlik açıkça yapılır hale gelmişti.
  2. .Âd kavmi ve helak olma sebebi; Yemen bölgesinde yaşamışlardır. Hz. Nuh’un torunlarıdır. Zamanla Allah’a bağlılıkları azalmış, put yaparak onlara tapmış, güçsüz ve kimsesizlere zulm etmiş, zavallı kimseleri yüksek yapıların üzerine çıkararak oradan aşağı atmış, parçalanmış olan cesetlerine bakarak eğlenmişlerdir.
  3. Semûd kavmi ve helak olma sebebi; Salih asın kavmidir. Peygamberlik ilanından önce Salih ası çok severler ve onu başlarına yönetici yapmak isterlerdi. Semud kavmi kayaları oyarak çok muazzam, yıkılmaz saraylar, köşkler ve evler yapmışlardır. Hz. Salih bu kavimdeki insanları tek Allah’a imana davet etmeye başlayınca bir anda ona düşman oldular. Salih (AS) ve ona tabi olanları Allah şiddetli sarsıntı, gök gürlemesi, korkunç ses ve yıldırımlardan korudu. Daha sonra ise helak oldular.
  4. . Eyke halkı ve helak olma sebebi; Hz. Şuayb (as) Medyen(Eyke)halkına gönderilmiş bir peygamberdi. . Çeşitli hileler, alışverişte ölçü ve tartıya dikkat etmeme gibi. Halkın malını kötü gösterip düşük ücretlerle satın almak, onlar için övünç kaynağıydı. Bir tarafta hakkını alamayan mazlumlar zor duruma düşüyor diğer bir tarafdan zalimler kazanıyordu.
  5. . Lût kavmi ve helak olma sebebi; Lut (as) Filistin’ de bulunan Sedom kavmine peygamber olarak gönderilmiştir. Lut kavminin helakınınn başlıca sebepleri ise; eşcinsellik, çok defa temas ettikleri erkekleri öldürme, mazlumlara eziyet, aşırı derecede cimriliktir.


 

Our Score
error: Content is protected !!