Kader ve tevekkül kavramları arasında nasıl bir ilişki vardır? Söyleyiniz.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Kader ve tevekkül kavramları arasında nasıl bir ilişki vardır? Söyleyiniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Kader ve tevekkül kavramları arasında nasıl bir ilişki vardır? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Kader Allahu Teala’nın ezeli ilmiyle insanların tercihlerini bilerek bunu yazması tevekkül ise kişinin elinden gelen bütün çaba ve emeği sarf ettikten sonra işin sonucunu Allah’a bırakması demektir.

Kişiler elinden gelen bütün çabayı sarf ettikten sonra Allah’ı tevekkül etmeli ve ellerinden geleni yaptıktan sonra kaderin yazdığı şekilde meydana geleceğine dair içleri rahat olmalıdır.


“Kader ve tevekkül kavramları arasında nasıl bir ilişki vardır? Söyleyiniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Hayatta bazen doğum ve ölüm gibi kaderle meydana gelen şeyler bazense kendi tercihlerimiz sonucunda iyi ve kötü şeylerle karşılaşırız.

Bir çocuğun hangi anne babadan doğacağı biri sana ne kadar yaşayacağı veya tedbirler alsa dahi başına gelecek bazı olaylar kaderdir

Ancak Allahu Teala hazretleri kuluna karşı o kadar çok merhametlidir ki başına gelen şeyler ister Kader olsun ister kendi yapmış olduğu bir hata sonucunda olsun Kulu iyiliklere karşı şükreder kötülüklere karşı sabrederse büyük mükafatlarla mükafatlandırır ve olan işleri en hayırlı şekilde yaratır.

Bütün insanlar hayatları boyunca hayatların iyi şekilde yönlenmesini ve başlarına her zaman iyi şeyler gelmesini talep ederler

Ancak bu hayatın akışına terstir. Hayatımızda bazen iyi şeyler olduğu gibi bazen de olumsuz şeyler olur ve canımız sıkılır ki bunlar bizi hayata karşı daha dirençli yapar ve tedbirler alarak daha sağlam adımlar atmamıza yardımcı olur.

İşte tevekkül tam olarak böyle durumlarda elimizden geleni yapıp Kader konusunda ve sonuç konusunda Allah’a bırakmak olarak karşımıza çıkar.

İnsanlar ister bir sınav ister bir sağlık isterse de başka bir durum olsun ellerinden geleni yaptıktan sonra tevekkül ederek sonucu Allah’a bırakıp teslim olmalıdırlar.



 

Our Score

Emek ve rızık kavramının kaderle ilişkisi nedir? Belirtiniz.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Emek ve rızık kavramının kaderle ilişkisi nedir? Belirtiniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Emek ve rızık kavramının kaderle ilişkisi nedir? Belirtiniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Rızkı ve emek gitmek için sağlığı ve imkanı veren Allahu teâlâ’dır. Ancak gerek Peygamberimiz gerek diğer bütün din büyüklerine baktığımız zaman rızık için çabaladıklarını ve emek verdiklerini görmekteyiz.

Dinimiz emek ve çaba sayesinde rızkımızı aramamızı ve bu sayede Allah’ın bize rızık verip dualarımıza icabet edeceğini söylemektedir.


“Emek ve rızık kavramının kaderle ilişkisi nedir? Belirtiniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Kader Allahu Teala’nın insanların nasıl bir tutum sergileyeceklerini bildiği için ezeli ilmiyle takdir etmiş olduğu ve bilmiş olduğu şeylerdir.

Allah’ın emri ve peygamberin göstermiş olduğu sünnet doğrultusunda insanlar rızıklarını helal yoldan kazanmak ve tercihlerin konusunda sorumluluk sahibi oldukları için helal ve temiz kazanca dikkat etmek ve bu sebeple emek göstermek gereklidir.

Elimizden geleni yaptıktan sonra Allah’ı tevekkül etmeliyiz.

Kimi insanlar kendi çabaları ve gayretleri olmadan zengin bir aileden doğmak veya kendilerine miras kalması gibi durumlarla Zengin olabilir çalışmadan rızık sahibi olabilirler.

Kimi insanlar da çalıştıkça balıkları halde yapmış oldukları bazı hatalar sebebiyle rızıklarını kaybedebilir emeklerinin karşılığını almamış olabilirler.

Hangi durumda olursa olsun insan imtihanında olduğunu unutmamalı ve Allahu Teala emrettiği için rızık konusunda ve rızkı helal yoldan temin etme konusunda emek sarf etmeli ve bu yemek sonucunda Allahu teala’ya tevekkül etmelidir.



 

Our Score

Allah (c.c.) tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özellikleri nelerdir? Yazınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Allah (c.c.) tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özellikleri nelerdir? Yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Allah (c.c.) tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özellikleri nelerdir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Maddeler Halinde Allah (c.c.) tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özellikleri

  • Bu yasaların evrenle ilgili olmaları
  • Evrensel yani herkesi ilgilendirmesi
  • Bilim tarafından kabul edilmiş olması
  • Doğruluğu ispat edilmiş , deney ve gözlemle incelenmiş olması
  • Hayatı devam ettirmek açısından önemli olmaları

“Allah (c.c.) tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özellikleri nelerdir? Yazınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Allah Teala tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özelliklerinden bir tanesi Evren ile ilgili olmalarıdır.

Kurmuş olan bu evrensel yasalar canlı ve cansız bütün varlıklarda görülmekte ve duanın işleyişini sağlamaktadır

Allahu Teala tarafından konulan belirlenen evrensel yasaların ortak özelliklerinden bir tanesi de evrensel olması yani herkesi ilgilendirmesidir.

Kurulmuş olan yasalara baktığımız zaman gerek gece ve gündüzün art arda gelişi gerek iklimler gerek dünyanın bulunmuş olduğu nokta gerek insan vücudundaki muhteşem düzenler bütün insanları ve canlılığı etkilemekte ve ilgilendirmektedir.

Çünkü yaşayışımız ve sağlıklı bir şekilde hayata devam etmemiz buna bağlıdır.

Allah Teala tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özelliklerinden bir tanesi de bilim tarafından kabul edilmeleridir. Gece ve gündüz insan vücudundaki bazı sistemler veya evrendeki döngüler hepsi bilim tarafından incelenmekte ve incelenenlerde muhteşem bir düzen görülmektedir.

Deney ve gözlemlerle ispat edilmişlerdir.



 

Our Score

Sünnetullah kavramı ne anlama gelir? Bilgi veriniz.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sünnetullah kavramı ne anlama gelir? Bilgi veriniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Sünnetullah kavramı ne anlama gelir? Bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Sünnetullah Allahu Teala tarafından bu kainata dair her türlü şeye konan kanunlara verilen isimdir. Sünnetullah yaratıcı tarafından koyulan ve değişmeyen kurallardır.


“Sünnetullah kavramı ne anlama gelir? Bilgi veriniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Sünnet sözlükte “yol” manasına gelmektedir.

Sünnetullah Allah’ın sünneti demektir ki bununla allahü Teala’nın yeryüzüne koymuş olduğu düzen kastedilir.

Gece ve gündüzün art arda gelişi, Güneş sisteminde olan gezegenlerin belirli bir düzen içerisinde hareket etmesi dünyadaki ve gezegendeki bütün döngüler sünnetullah yani Allah’ın emretmiş olduğu ölçü ve düzen neticesinde olmaktadır.

Sünnetullah ile ilgili ayetler

  •  Şüphesiz ki sizden önce (Allah’ın iyi ve kötü toplumlara uyguladığı değişmez) yasaları geçti (yaşandı ve bitti). Yeryüzünde gezip dolaşın ve yalanlayanların akıbetinin nasıl olduğuna bir bakın. (3/Âl-i İmran 137)
  • (Bu) senden önce yolladığımız resûllerimiz için (belirlediğimiz bir) sünnettir/yasadır. Sen sünnetimizde bir değişiklik bulamazsın. (17/İsrâ 77)
  • Sünnet; izlenen yol, takip edilen metot, tekrar eden âdet gibi anlamlara gelir. Sünnetullah, Allah’ın (cc) değişmez yasalarıdır. Allah’ın (cc) toplum ve bireyler için belirlediği, her zaman geçerli olan, sonuçları belirleyecek sebepler bir araya geldiğinde mutlaka vuku bulan akıbettir.
  • Azabımızı gördüklerinde iman etmeleri onlara hiçbir fayda sağlamadı. (Bu,) Allah’ın geçmiş toplumlar hakkındaki değişmez yasasıdır. İşte orada (Allah’ın sünneti gerçekleştiğinde) kâfirler hüsrana uğradılar. (40/Mü’min (Ğafir) 85)
  • (Bu,) Allah’ın (kâfirler hakkındaki) süregelen sünnetidir/değişmez yasasıdır. Sen, Allah’ın sünnetinde/yasasında bir değişiklik bulamazsın. (48/Fetih 23)
  • Allah’ın kendisine farz kıldığı şeylerde, Nebi üzerine bir günah yoktur. (Bu,) daha önceki ümmetlerde de Allah’ın geçerli olan sünnetidir/yasasıdır. Allah’ın emri belirlenmiş bir kaderdir. (33/Ahzâb 38)
  • (Bu,) önceden yaşamış olanlar hakkında Allah’ın sünnetidir/yasasıdır. Sen, Sünnetullah’ta hiçbir değişiklik bulamazsın. (33/Ahzâb 62)
  • Yeryüzünde büyüklenerek ve kötü tuzaklar kurarak (uyarıcıya karşı geldiler). Oysa kötü düzen, sahibinden başkasını kuşatmaz. Öncekilerin sünnetinden başkasını mı bekliyorlar? Sen, Allah’ın sünnetinde bir değişiklik bulamazsın. Sen, Allah’ın sünnetinde bir sapma da bulamazsın. (35/Fâtır 43)


 

Our Score

Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığını örnek vererek açıklayınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığını örnek vererek açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığını örnek vererek açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığına birçok örnek verilebilir. Bunlardan bir tanesi Dünya’nın kendi etrafında belli bir sürede dönmesidir. Bu her zaman aynı şekilde gerçekleşmektedir.

Ne bir saniye durmakta nede bazen hızlı bazen yavaş dönmektedir. Böylece günler, gece ve gündüzler gibi birçok şey ard arda düzenli bir şekilde devamlılık gösterir.


“Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığını örnek vererek açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Evrendeki Ölçü İle İlgili Ayetler

“ Biz her şeyi bir ölçüye göre yarattık” (Kamer suresi, ayet 49)
“Güneşi ışıklı, ayı da parlak kılan, yılların sayısını ve hesabını bilmeniz için aya evreler koyan Allah’tır Allah, bunları boş yere yaratmamıştır O, ayetlerini düşünen bir toplum için ayrıntılı olarak açıklıyor” (Yunus suresi, 5)
“Yeryüzünde birbirine komşu toprak parçaları, üzüm bağları, ekin tarlaları, hurma ağaçları vardır. Bütün bunlar bir suyla sulanır. Ama tatları birbirinden farklıdır. Bunlarda aklını kullanan kimseler için (Allah’ın varlığını gösteren deliller vardır”(Ra’d suresi ayet 4)
“ Gökyüzünü de korunmuş tavan yaptık” (Enbiya suresi, ayet 32)
“Göklerin ve yerin sırrı Allah’a aittir”(Şura suresi ayet 12)
Göklerin ve yerin mülkü O’nundur; çocuk edinmemiştir. O’na mülkünde ortak yoktur, her şeyi yaratmış, ona bir düzen vermiş, onu belli bir ölçüyle takdir etmiştir. (25 Furkan Suresi, 2)
“ Hayvanları da o yaratmıştır. Onlarda sizi ısıtacak şeyler ve bir çok faydalar vardır. Onların etlerinden yersiniz; akşamleyin getirip sabahleyin salarken onlarda sizin için bir zevk (güzellik) vardır.” ( Nahl, 5-6 )
“ Bakmazlar mı yağmur yüklü bulutlara, ve görmezler mi nasıl yaratılmış onlar? Ve bakmazlar mı göğe, nasıl yükseltilmiş? Ve dağlara nasıl sağlamca dikilmiş? Ve toprağa nasıl yayılmış? ” ( Ğaşiye, 17-20 )
“ Biz yakın göğü, bir süsle, yıldızlarla süsledik” ( Saffat, 6 ) denilir. Başka bir ayette ise vurgulu bir biçimde “ Andolsun, biz gökte bir takım burçlar yarattık ve seyredenler için onu süsledik.” ( Hicr, 16 )
“ O Allah ki, yarattığı her şeyi güzel yapmıştır…” ( Secde, 7 )

Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığına örnekler

  • Mevsimlerin ard arda ve düzenli bir şekilde olması
  • Dünyanın konumuz sayesinde ısının dengelenmesi
  • Gece ve gündüzün ard arda gelmesi
  • Suyun buharlaşarak bulutları oluşturup Yağmur olarak yağı yeryüzüne gelmesi şeklinde olan su döngüsü
  • Yeryüzünde döngü halinde olan canlıların birbirleriyle beslenmesi
  • Ay ile Dünya arasındaki olan mesafenin uygunluğu
  • Dünyanın etrafında olan tabakaların kalınlığının
  • Sabah güneşin doğarak akşam yine her gün olduğu gibi batması
  • Güneşin doğudan doğup batıdan batması
  • Gezegenlerin güneş sistemi etrafında düzenli bir şekilde dönmesi ve sıralarını takip etmesi
  • Oksijen ve karbondioksit döngüsü
  • İnsan vücudundaki organların kendine düşen görevleri yapması


 

Our Score

Ayete’l-Kürsi’de verilmek istenen mesajları yazınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Ayete’l-Kürsi’de verilmek istenen mesajları yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Ayete’l-Kürsi’de verilmek istenen mesajları yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Ayete’l-Kürsi’de verilmek istenen mesajlar

  • Allah’tan başka ilah yoktur
  • Allahü Teala her zaman diri ve kaimdir
  • Allah uyumaz ve uyuklamaz
  • Yer ve Gök Allah’ın emri altındadır
  • Allah’ın emriyle birbirine şefaat edebilir
  • Allah her şeyi bilir
  • Sadece Allah’ın izin vermiş olduğu kişilerin ilim bilebileceği
  • Allah’ın kürsüsünün yeri ve göğü kaplamakta olduğu
  • Allah’ın her şeyi gözetip koruduğu ve bunun kendisi için zor olmadığı
  • Allahü Teala’nın yüce ve büyük olduğu

“Ayete’l-Kürsi’de verilmek istenen mesajları yazınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Ayetel Kürsi Türkçe Okunuşu

Allâhü lâ ilâhe illâ hüve’l-hayyü’l-kayyûm, lâ te’huzühû sinetün ve lâ nevm, lehû mâ fi’ssemâvâti ve mâ fi’l-ard, men-ze’l-lezî yeşfe’u ‘indehû illâ bi-iznih, ya’lemü mâ beyne eydîhim ve mâ halfehüm, ve lâ yuhîtûne bi-şey’in min‘ılmihî illâ bimâ şâe, vesi’a kürsiyyühü’s-semâvâti ve’l-arda ve lâ yeûdühû hifzuhumâ ve hüve’laliyyü’l-azîm.

Ayetel Kürsi Türkçe Anlamı

Diyanet meali şu şekildedir: “Allah, O Allah’tır. O, yegâne hak mâbuddur ki O’ndan başka İlâh yok, yalnız O; daima yaşayan, duran, tutan, her an bütün hilkat üzerinde hâkim, Hayy ü Kayyum ancak O’dur. Ne gaflet basar O’nu, ne uyku. Göklerde, yerde ne varsa hepsi O’nundur. Kimin haddine ki izni olmaksızın O’nun yanında şefaat edebilsin? Allah, yarattıklarının işlediklerini, işleyenlerini, geçmişlerini, geleceklerini bilir. Onlar ise O’nun bildiklerinden yalnız dilediği kadarını kavrayabilir; başka bir şey bilemezler. O’nun kürsüsü, ilmi bütün gökleri ve yeri kucaklamıştır ve bunların koruyuculuğu, bunları görüp gözetmek kendisine bir ağırlık da vermez. O, öyle ulu, öyle büyük ve yücedir.”

Ayetel Kürsi içinde Allah’ın kürsüsü zikredildiği için bu isimle anılan ve üstün faziletleri olan özel bir ayettir.

Hz. Peygamber, Übey b. Kâ‘b’a “Allah’ın kitabından hangi âyet en büyüğüdür” diye sorup “Âyetü’l-kürsî’dir” cevabını alınca onu tebrik etmiştir (Müslim, “Müsâfirîn”, 258).

Ebû Hüreyre’ye şöyle demiştir:

“Yatağına yatınca Âyetü’l-kürsî’yi oku, devamlı olarak Allah’tan bir koruyucun olacak ve sabaha kadar sana şeytan yaklaşamayacaktır.”

Müşrikler, şefaatçi olacaklarına inanıyorlardı. Allah Teâlâ’ya inandıklarını söylemekle birlikte, O’nun ilahlık sıfatlarını inkar ediyorlardı. Mekke Dönemi’ nde tevhid inancı ile ilgili birçok ayet inmiştir.

Ayetel Kürsi ise Medine döneminin ilk yıllarında inmiştir.

Ayetel Kürsi indiği zaman tefsir kitaplarında geçtiği üzere peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem vahiy katibi olan Zeyd Bin sabiti yanına çağırarak Bu ayeti kerimeyi yazdırmıştır.



 

Our Score

Hz. Musa (a.s.) kıssasından çıkarılacak sonuçlar nelerdir?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Musa (a.s.) kıssasından çıkarılacak sonuçlar nelerdir? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hz. Musa (a.s.) kıssasından çıkarılacak sonuçlar nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Maddeler halinde Hz. Musa (a.s.) kıssasından çıkarılacak sonuçları şunlardır ;

  1. Pegamberler büyük mücadeleler vermişlerdir
  2. Bazı insanları ne kadar uğraşsakta iman ettiremeyiz
  3. İnsanları hak yoluna davet etmekte sabırlı olmalıyız
  4. İnsanlar ne kadar iyilik yaparsanız yapın nankörlük yapabilirler
  5. İnsanlar bir an bile boş bırakıldıkları zaman inandıklarından dönebilirler
  6. Musa aleyhisselam diğer Peygamberler gibi hep tevhit ve Hak yoluna davet etmiştir
  7. İnsanların yaptıkları hatalara uyarı ve sabır ile karşılık verilmelidir

“Hz. Musa (a.s.) kıssasından çıkarılacak sonuçlar nelerdir?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Madde madde Hz. Musa (a.s.) kıssasından çıkarılacak sonuçları şunlardır ;

  1. Allah bir insanı isterse düşmanının sarayında bile koruyabilir
  2. Eğer ölüm vakti gelmemişse Firavun gibi bir zalim bile kimseyi öldüremez
  3. Peygamberler büyük sıkıntılar çekmişlerdir
  4. Bir dava için büyük fedakarlıklar lazımdır
  5. İnsanlar bir Peygamberin zamanında yaşamış olsalar bile inkar ve zulümde inat edebilirler
  6. Mucizeler olsa bile insanlardan inanmayacak olanlar inanmazlar
  7. Büyük iyilikler bile nankörlüklerle karşılanabilir
  8. İnsanlar inandıkları şeye tam olarak inanmazlarsa ufak şeylerde hemen geri dönebilirler
  9. Bir davayı sürdürebilmek için sabırlı olmak gerekir
  10. Büyük insanlar büyük sıkıntılar çekmişlerdir


 

Our Score

Hz. Musa (a.s.) hakkında neler biliyorsunuz?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Musa (a.s.) hakkında neler biliyorsunuz? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hz. Musa (a.s.) hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Hz. Musa aleyhisselam Yakup aleyhisselamın soyundandır. Annesinin adı İmran’ dır. İsrailoğullarına peygamber olarak gönderilmiştir. Kendisine kitap verilen Peygamberlerdendir. Tevrat kendisine indirilmiştir.

Firavun zamanında yaşamış insanları dine davet etmiştir. Şuayb aleyhisselamın kızıyla evlenmiştir. Kuranı Kerim’ de (Allah ile konuşan) manasında Kelimullah sıfatına mazhar olmuştur. Hızır as ile yaşadıkları Kuranı Kerim’ de geçmektedir.

Kızıldenizi yararak İsrailoğullarını kurtarmış ve kendisine birçok mucize verilmiştir. Musa Aleyhisselam 120 yaşında vefat etmiştir. Kudüs’ te gömülü olduğu rivayet edilmektedir.


“Hz. Musa (a.s.) hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Hz. Musa Ulu’l-Azim peygamberlerden biridir. Allahu Teala dört büyük kitaptan biri olan Tevrat’ ı kendisine vermiştir. Hz. İbrahim (a.s)’in soyundandır. Tevhid ve küfür ile mücadeleleri Kur’ân-ı Kerim’de uzun uzun anlatılmaktadır.

Mûsa (a.s) da, Allahuteâlâ tarafından İsrailoğullarına gönderilmiş bir peygamberdir. İsrailoğullarını ve Firavun’ u Allah’a iman etmeye çağırdı. Firavun ilâhlık iddiasında bulunuyor ve kavmine zulmediyordu. “Kur’ân’da Musa’yı da an. Çünkü o ihlâs sahibi idi ve İsrailoğulları’na gönderilmiş bir peygamber idi.”(Meryem, 19/51)

Hz. Musa’ nın Nesebi Yakub (a.s)’a ulaşır. Harun (a.s) onun kardeşidir. Cenabı Hak Musa aleyhisselamın davasında bir yardımcı isteği üzerine Musa (a.s)’yı Firavun’a, imana davet için gönderdiğinde, Hz. Harun (a.s)’ı da ona yardımcı olarak seçmiş ve görevlendirmişti.
“Bir de bana ehlimden bir vezir, (yardımcı) ver. Kardeşim Harun’u (ver).” (Tâhâ, 20/29 ve 30).
Mısır’da çok zulme uğrayan halk atalarının yurdu olan Kenan’ a gitmek istiyor ancak onlardan faydalanan Firavun buna müsade etmiyordu.

Firavun, İsrailoğulları’na çok kötü eziyetlerde bulundu; onları köle yaptı, en çirkin ve adî işlerde çalıştırdı ve gördüğü bir rüua üzerine tahtı korkusundan dolayı doüan erkek çocuklarını öldürdü.

Kıptîlerin ileri gelenleri Firavun’a giderek, “Eğer böyle öldürmeye devam ederseniz, ileride bizim işlerimizi yapacak kimse bulamayacağız.” dediler. Firavun da erkek çocukların bir sene öldürülmesini, bir sene de öldürülmemesini emretti. Erkek çocukların öldürülmediği sene Harun (a.s) doğdu. Öldürüldükleri sene ise Musa (a.s) doğdu ancak Allah Teala onu korudu.

“Musa’nın annesine: ‘Çocuğu emzir, başına geleceklerden korktuğun zaman onu suya (Nil’e) bırak. Korkma, üzülme. Biz şüphesiz onu sana döndüreceğiz ve peygamber yapacağız.’ diye bildirmiştik.” (Kasas, 28/7).

Annesi bunun üzerine O’ nu bir sandığa koyarak tevekkül ile nehre bıraktı. Firavun’un sarayına ulaştı. Yıkanmakta olan cariyeler, sandığı bulup Firavun’un karısına götürdüler.

Asiye annemiz bu çocuğa Allah’ ın verdiği bir sevgi ile bağlandı ve Firavun eşine olan zaafından dolayı O’ nu öldürmedi.
Musa aleyhisselam Firavun’un sarayında büyüdü.

Musa aleyhisselam birini korumaya çalışırken yanlışlıkla öldürdü ve öldürülmemek için şehirden çıkmak zorunda kaldı. Musa aleyhisselam Medyen’ e gitmiş, Şuayb aleyhisselam ile tanışmış ve kızı ile evlenmişir. Şuayb aleyhisselamın isteği üzerine on yıl çobanlık yapmıştır.

Eşi ile beraber dönerken Allah’ u Teala kendisine vahiy verdi ve Firavun’ a tebliğ yapması için vazifelendirdi. Firavun, bu davete icabet etmedi ve direndi.

Musa (a.s)’da Firavun’a, belki iman eder diyerek, ispat edici bir delil getirmek istedi. Asasını yere attı, kocaman bir yılan oldu. Elini koynuna sokup çıkardı, gözleri kamaştıran bir güneş parçası oluverdi. Firavun sihirbazlarını çağırsa da sihirbazlar da onun mucizelerinin büyüklüğünü anlayıp iman ettiler.

Firavun inkâr ettikçe, Allahuteâlâ onun kavmine tufan, çekirge, haşarat, kurbağa, kan gibi çeşitli azaplar gönderdi. Ancak iman etmelerini sağlayamadı.

Allahu Teala , Musa (a.s)’a İsrailoğullarını bir gece Mısır’dan çıkarıp Filistin diyarına götürmesini vahyetti. Bir gece Musa (as) ve kavmi şehirden çıkıp gittiler. Firavun peşlerine takıldı. Musa aleyhisselam yine bir mucize göstererek denizi Allah’ ın izni ile yardı kendi kavmini geçirdi. Firavun ve büyük ordusu ise boğularak can verdi.

Allahu Teala Hz. Musa (as)’a, Filistin’e gitmeyi emretti. Orada zalim bir topluluk olduğu için savaşmak istemediler. “Ey Musa! Onlar orada oldukça biz asla oraya girmeyeceğiz. Sen ve Rabbin gidin savaşın, doğrusu biz burada oturacağız, demişlerdi.” (Maide, 5/24)
Allah da onları Tih çölüne attı ve yollarını şaşırttı.

İsrailoğulları, Tur dağında kırk gün geçirdiği bir zamanda, de birinin yaptığı buzağıya taptılar. Sâmirî ismminMusa (a.s) döndüğünde buzağıya tapınmaktan vazgeçirmeye çalıştı. 120 yaşında vefat etti.



 

Our Score

Hz. Ömer’in (r.a.), boş gezen bu insanlara söylediklerini nasıl değerlendiriyorsunuz?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Ömer’in (r.a.), boş gezen bu insanlara söylediklerini nasıl değerlendiriyorsunuz? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Hz. Ömer’in (r.a.), boş gezen bu insanlara söylediklerini nasıl değerlendiriyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Hz Ömer’in (r.a.) , boş gezen bu insanlara söylediklerini Çok doğru buluyorum. Çünkü peygamber efendimiz de hayatı boyunca çalışmış ve   Allah’a tevekkül etmiştir.

Bizlerin de bu şekilde elimizden geleni yaptıktan sonra tevekkül etmemiz gerekmektedir.


“Hz. Ömer’in (r.a.), boş gezen bu insanlara söylediklerini nasıl değerlendiriyorsunuz?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin hayatına baktığımız zaman çalıştığını emek harcadığını ve mücadele ettiğini görmekteyiz.

Allahu Teala ayet-i kerimelerinde peygamber efendimize örnek almamızı bizlere emretmektedir.

Madem ki peygamber efendimiz bizlerin hayatına örnektir o halde O’ nun bu şekilde çalışıp ancak çalışmasına rağmen her durumda Allah tevekkül etmesini örnek almalıyız.

Bizler de ister rızık ister hayatın her alanında olursa olsun gerekli önlemimizi almalı ancak olacaklar konumuza tevekkül ederek işin sonucunu Allah’a bırakmalıyız.

Bu yüzden Hz Ömer’in söylemiş olduğu bu sözü çok yerinde ve doğru buluyorum.



 

Our Score

Sizce ecel ile kader arasında nasıl bir ilişki vardır?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sizce ecel ile kader arasında nasıl bir ilişki vardır? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Sizce ecel ile kader arasında nasıl bir ilişki vardır?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Bence ecel yani kişinin ölümü Allahü Teala insanların dünyada nasıl yaşayacaklarını bildiği için takdir edilmiş ve kader olarak yazılmıştır.

İnsanlar ecelleri geldiği zaman bunu öne alamaz veya erteleyemez vakti gelince ölürler.


“Sizce ecel ile kader arasında nasıl bir ilişki vardır?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Ecelin kader olduğunu ifade eden ayeti kerime

  • Nerede olursanız olun -korunaklı burçlarda dahi olsanız- ölüm sizi bulacaktır. Onların başına bir güzellik geldiğinde: “Bu, Allah’tandır.” diyorlar. Başlarına bir kötülük geldiğinde: “Bu, senden dolayıdır.” diyorlar. De ki: “Hepsi Allah’tandır.” Ne oluyor bu topluluğa? Neredeyse hiçbir sözü anlamayacaklar. (4/Nisâ 78)
  • Sizi çamurdan yaratan sonra da (öleceğiniz zamanın) müddetini belirleyen O’dur. (Diriliş zamanının) müddeti O’nun yanındadır. Sonra siz (hâlâ) şüphe edersiniz. (6/En’âm 2)
  • Gece sizi vefat ettirip gündüz yaptıklarınızı bilendir. Sonra sizi (gündüzün) içinde diriltir ki belirlenmiş olan ecel tamamlansın. Sonra dönüşünüz O’nadır. Sonra yaptıklarınızı size haber verecektir. (6/En’âm 60)
  • Her ümmetin bir eceli vardır. Ecelleri geldiğinde ne bir saat/bir an onun gerisinde kalır ne de önüne geçebilirler. (7/A’râf 34)
  • Rabbinizden bağışlanma dileyin sonra da O’na tevbe edin. (Buna karşılık) sizi belirlenmiş bir süreye kadar güzellikle faydalandırır ve her fazilet sahibine lütuf ve ihsanından verir. Şayet yüz çevirirseniz, şüphesiz ki sizin için büyük günün azabından korkmaktayım. (11/Hûd 3)
  • Şayet Allah, insanları yaptıkları zulümlerle yargılasa yeryüzünde tek bir canlı bırakmazdı. Fakat onları belirlenmiş bir süreye erteler. Ecelleri geldiğinde ne bir saat/bir an onun gerisinde kalır ne de önüne geçebilirler. (16/Nahl 61)
  •  “(Buna karşılık) günahlarınızı bağışlasın ve sizi belirlenmiş bir süreye kadar ertelesin. Şüphesiz ki Allah’ın eceli, (size) geldiğinde ertelenmez. Keşke bilmiş olsaydınız.” (71/Nûh 4)

Ecelin kader olduğunu ifade eden hadisi şerif

Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) yere bir çizgi çizdi ve: “Bu insanı temsil eder” buyurdu. Sonra bunun yanına ikinci bir çizgi daha çizerek: “Bu da ecelini temsil eder” buyurdu. Ondan daha uzağa bir çizgi daha çizdikten sonra: “Bu da emeldir” dedi ve ilave etti: “İşte insan daha böyle iken (yani emeline kavuşmadan) ona daha yakın olan (eceli) ansızın geliverir.” Kaynak: Buhari, Rikak 4; Tirmizi, Zühd 25, (2335); İbnu Mace, Zühd 27, (4232).



 

Our Score
error: Content is protected !!