8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 75-76 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Biyoteknolojinin Olumlu ve Olumsuz Yönleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 75, 76


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Biyoteknolojinin Olumlu ve Olumsuz Yönleri Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 75-76 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 75-76


Soru : Biyoteknoloji uygulamalarının olumlu ve olumsuz etkilerini genel ağ ve çeşitli kaynaklardan araştıralım. Sınıfınızda bu konu ile ilgili münazara yapıp biyoteknolojinin olumlu ve olumsuz etkilerini tartışalım.


Kısa Cevap : “Biyoteknoloji uygulamalarının olumlu ve olumsuz etkilerini genel ağ ve çeşitli kaynaklardan araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Biyoteknoloji, birçok alanda önemli ilerlemeler sağlamış olsa da, çeşitli olumlu ve olumsuz etkileri de beraberinde getirmiştir. İşte biyoteknolojinin başlıca olumlu ve olumsuz etkileri:

Olumlu Etkiler

Sağlık Alanında Gelişmeler: Biyoteknoloji, ilaç geliştirme, aşı üretimi, genetik tedaviler ve teşhis yöntemlerinde büyük ilerlemelere yol açmıştır. Özellikle genetik hastalıkların tedavisinde umut verici gelişmeler sağlanmaktadır​.

Tarım Verimliliği: Genetik mühendislik sayesinde bitki türleri geliştirilmektedir. Bu, ürün verimliliğini artırmakta ve dayanıklı bitki türleri üretmeye olanak tanımaktadır. Böylece, kuraklık ve soğuk gibi zorlayıcı koşullara karşı dayanıklı bitkiler yetiştirilebilmektedir​.

Çevre Koruma: Biyoteknoloji, çevresel kirleticileri temizlemek ve biyoyakıt üretmek gibi çevre dostu çözümler sunar. Bu, doğal kaynakların korunmasına yardımcı olur​.

Gıda Üretimi: Genetik olarak değiştirilmiş organizmalar (GDO’lar) sayesinde daha besleyici ve dayanıklı gıdalar üretilmektedir. Bu, gıda güvenliğini artırarak açlık sorunlarına çözüm olabilir​​.

İlaç Üretimi: Biyoteknolojik yöntemler, karmaşık ilaçların üretim sürecini kolaylaştırarak daha etkili ve uygun maliyetli ilaçlar geliştirilmesini sağlar​​.

Olumsuz Etkiler

Çevresel Riskler: GDO’ların ekosistem üzerindeki etkileri konusunda endişeler bulunmaktadır. Genetik olarak değiştirilmiş bitkilerin polenleri, rüzgar ve böcekler aracılığıyla yayılabilir ve doğal türlerin genetik yapısını bozabilir​.

Sağlık Riskleri: GDO’ların insan sağlığı üzerindeki uzun vadeli etkileri tam olarak bilinmemektedir. Bazı durumlarda, bu ürünler alerjik reaksiyonlara ve toksik etkiler yaratabilir​ .

Etik Sorunlar: Genetik mühendislik ve klonlama gibi biyoteknolojik uygulamalar, etik ve dini değerlerle ilgili tartışmalara yol açmaktadır. İnsanların ve hayvanların genetik olarak değiştirilmesi, bu tartışmaların merkezinde yer almaktadır​.

Ekonomik Eşitsizlik: Biyoteknolojiye erişim ve bu teknolojilerin uygulanma maliyetleri, ekonomik eşitsizliklere yol açabilir. Yüksek verimli tohumlar ve biyoteknolojik ürünler, gelişmiş ülkelerdeki büyük şirketlerin kontrolünde olabilir, bu da küçük çiftçilerin ve gelişmekte olan ülkelerin rekabet gücünü azaltabilir​​.

Antibiyotik Direnci: Genetik mühendislik, antibiyotik direnci artmış genlerin mikroorganizmalara geçmesine neden olabilir, bu da halk sağlığı açısından ciddi riskler doğurabilir.

Biyoteknolojinin faydaları ve riskleri arasında dikkatli bir denge sağlanmalı ve bu teknolojiler sürekli olarak denetlenmelidir. Hem çevresel hem de sağlık üzerindeki etkileri yakından izlenmeli ve etik kurallar çerçevesinde hareket edilmelidir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları


Soru : Gelecekteki genetik mühendisliği ve biyoteknoloji uygulamalarının neler olabileceğini araştıralım. Bu konu hakkındaki tahminlerimizi bir sunu hâline getirip sunumumuzu arkadaşlarımızla paylaşalım.


Kısa Cevap : “Gelecekteki genetik mühendisliği ve biyoteknoloji uygulamalarının neler olabileceğini araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Gelecekte genetik mühendisliği ve biyoteknoloji alanlarında birçok heyecan verici ve potansiyel olarak devrim niteliğinde uygulama beklenmektedir. İşte bazı öne çıkan alanlar ve bu alanlardaki olası gelişmeler:

  1. Sağlık ve Tıp:
    • Genetik Hastalıkların Tedavisi: Gen düzenleme teknolojileri, kalıtsal hastalıkların tedavisinde önemli bir rol oynayabilir. Özellikle CRISPR gibi yöntemlerle genetik mutasyonlar düzeltilebilir.
    • Organ Üretimi: Yapay organ üretimi, organ nakli bekleme sürelerini azaltabilir ve biyoyazıcılar kullanılarak organ ve doku üretimi mümkün hale gelebilir​.
    • Kişiye Özel Tıp: Genetik profilinize uygun kişiselleştirilmiş ilaç ve tedavi yöntemleri geliştirilebilir. Bu, kanser gibi kompleks hastalıkların tedavisinde büyük bir avantaj sağlayabilir​.
    • Tarım ve Gıda Üretimi:
    • Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar (GDO): Daha dirençli ve besleyici bitki ve hayvan türleri geliştirilerek tarım verimliliği artırılabilir. Böceklere ve hastalıklara dayanıklı bitkiler sayesinde tarım ilaçlarına olan ihtiyaç azalabilir​.
    • Biyoyakıt Üretimi: Genetik mühendislik ile mikroorganizmalar kullanılarak biyokütleden biyoyakıt üretimi artırılabilir. Bu, fosil yakıtlara bağımlılığı azaltabilir​.
  2. Çevre ve Enerji:
    • Çevre Temizliği: Genetik olarak değiştirilmiş mikroorganizmalar, çevre kirliliğini temizlemek ve atıkları daha etkili bir şekilde işlemek için kullanılabilir. Ayrıca, sera gazlarını atmosferden çekerek daha çevre dostu bitkiler üretilebilir​.
    • Sürdürülebilir Enerji: Güneş hücreleri ve biyogaz gibi yenilenebilir enerji teknolojilerinin geliştirilmesinde biyoteknolojinin rolü artacaktır​.
  3. Etik ve Sosyal Sorunlar:
    • Genetik Modifikasyon ve İnsan Yükseltme: İnsanların genetik özelliklerini geliştirmek amacıyla genetik mühendislik uygulamaları yapılabilir, ancak bu durum etik ve sosyal sorunları da beraberinde getirebilir. Genetik modifikasyonun sınırları ve etik kurallar bu alandaki en büyük tartışma konularından biri olacaktır​.

Gelecekte genetik mühendisliği ve biyoteknoloji, insan sağlığı, tarım, enerji ve çevre gibi birçok alanda büyük değişikliklere neden olabilir. Ancak, bu teknolojilerin etik, güvenlik ve sosyal sorumluluk konuları göz önünde bulundurularak dikkatlice yönetilmesi gerekmektedir.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 43-44-45 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Nükleotid, Gen, DNA ve Kromozom İlişkisi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 43, 44, 45


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Nükleotid, Gen, DNA ve Kromozom İlişkisi Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 43-44-45 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 43-44-45


Soru : Anne ve babamızla benzer ve farklı özelliklerimiz nelerdir? Bu özellikler nesiller boyunca nasıl aktarılır?


Cevap :

Bu özellikleri kendi ailenize göre değerlendirmeniz gerekmektedir.


Soru : Bazı kaplumbağalar neden çift başlıdır?


Cevap :

Bazı kaplumbağaların çift başlı olmasının nedeni genetik bir anormalliktir. Bu durum, embriyonik gelişim sırasında meydana gelen bir hata sonucunda ortaya çıkar.

Genellikle “bicephalic” olarak adlandırılan bu durum, iki başın bir bedende gelişmesine neden olur. Çift başlı kaplumbağalar genellikle yaşamlarını sürdürebilir, ancak beslenme, hareket ve hayatta kalma açısından zorluklar yaşayabilirler. Bu tür anomaliler genellikle doğada nadir görülür ve genetik mutasyonların veya çevresel faktörlerin etkisiyle oluşabilir.


Soru : Deve, çöl ortamına uyum sağlamak için hangi özelliklere sahiptir?


Cevap :

Develer, çöl ortamına uyum sağlamak için birçok özelleşmiş özellik taşır:

  1. Su Depolama: Deve, yağ depolayarak su ihtiyacını uzun süre karşılayabilir.
  2. Ağır Deri ve Kalın Tüyler: Derileri, aşırı sıcak ve soğuktan korunmalarını sağlar.
  3. Uzun Kirpikler ve Göz Kapakları: Kum fırtınalarına karşı gözlerini korur.
  4. Ayak Yapısı: Geniş, yastıklı ayakları kumda batmadan yürümelerini sağlar.
  5. Düşük Su İhtiyacı: Günde sadece az miktarda su tüketirler ve vücutlarındaki su kaybını minimize ederler.

Soru : Bir canlının genetik kopyası yapılabilir mi?


Cevap :

Evet, bir canlının genetik kopyası yapılabilir. Bu işlem klonlama olarak bilinir ve en bilinen örneği 1996’da Dolly adlı koyunun klonlanmasıdır. Klonlama, genetik materyalin (genetik bilgiler) bir organizmadan alınarak başka bir organizmaya aktarılması işlemidir. Ancak, bu süreç oldukça karmaşık ve etik tartışmalar içermektedir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları


Soru : Bir saç teli ile kimlik tespiti yapılabilir mi?


Cevap :

Bir saç teliyle kimlik tespiti yapmak mümkündür, ancak bu işlem sınırlı bilgilere dayanır. Saçın kök kısmındaki DNA, bireysel tanımlama için kullanılabilir. DNA analizi, genetik profilleme yaparak kişinin kimliğini belirlemekte kullanılabilir. Ancak, saç telinden alınan DNA’nın kalitesi ve miktarı, analiz sonucunun doğruluğunu etkileyebilir. Ayrıca, saç teli sadece DNA analizi için kullanılabilir, diğer kimlik bilgileri (parmak izi, retina taraması gibi) için farklı yöntemler gereklidir.

Dolayısıyla, saç teli üzerinden kimlik tespiti yapılabilir, ancak bu yöntem, genellikle daha kapsamlı analiz ve genetik testler gerektirir.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Biyoteknolojinin Uygulama Alanları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 62, 63, 64, 65, 66, 67


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Biyoteknolojinin Uygulama Alanları Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67 SDR Dikey Yayıncılık”

Soru : Canlılardaki göz rengi, boy uzunluğu gibi genetik bilgileri değiştirmeyi ister miydiniz? Genetik bilgiyi değiştirerek o canlının hangi özelliklerinin değişmesini isterdiniz? 


Cevap :

Canlılardaki genetik bilgiyi değiştirerek hastalıklara direnç kazandırmak ve yaşam kalitesini artırmak isteyebilirdim. Özellikle kalıtsal hastalıkların ortadan kaldırılması, uzun ve sağlıklı bir yaşam süresi sağlanması önemli olurdu. Estetik özelliklerin değiştirilmesi ise etik açıdan tartışmalıdır ve dikkatle ele alınmalıdır.


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


Soru : Gelecekte biyoteknolojik çalışmaların nasıl bir sonuç doğuracağını sınıf arkadaşlarınızla tartışınız. 


Kısa Cevap : “Gelecekte biyoteknolojik çalışmaların nasıl bir sonuç doğuracağını tartışınız. ” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Gelecekteki biyoteknolojik çalışmalar, sağlık, tarım, çevre ve endüstri alanlarında önemli ve geniş kapsamlı sonuçlar doğurabilir. İşte bazı potansiyel sonuçlar:

Sağlık Alanında

  1. Kişiselleştirilmiş Tıp: Genetik bilgilerin daha ayrıntılı analiz edilmesi, bireylere özel tedavi planlarının oluşturulmasını mümkün kılacak. Bu sayede hastalıkların önlenmesi ve tedavisi daha etkili hale gelecek.
  2. Genetik Hastalıkların Tedavisi: CRISPR gibi gen düzenleme teknolojileri, kalıtsal hastalıkların ve genetik bozuklukların düzeltilmesinde devrim yaratabilir. Gen terapisi, bozuk genleri onararak veya değiştirerek tedavi imkanı sunabilir.
  3. Rejeneratif Tıp ve Organ Nakli: Kök hücre araştırmaları ve biyobaskı teknolojileri, hasar görmüş dokuların ve organların yenilenmesini sağlayabilir. Bu, organ nakli bekleyen hastaların hayatını kurtarabilir ve yaşam kalitesini artırabilir.

Tarım ve Gıda Üretimi

  1. GDO ve Bitki Islahı: Genetiği değiştirilmiş organizmalar (GDO’lar) ve gelişmiş bitki ıslahı teknikleri, daha besleyici, hastalıklara ve çevresel streslere dayanıklı tarım ürünleri geliştirilmesini sağlayacak. Bu, gıda güvenliğini artırabilir ve açlıkla mücadelede önemli bir rol oynayabilir.
  2. Sentetik Biyoloji: Laboratuvar ortamında et üretimi gibi sentetik biyoloji uygulamaları, hayvancılık sektöründeki çevresel etkileri azaltabilir ve sürdürülebilir gıda üretimine katkı sağlayabilir.

Çevre ve Enerji

  1. Biyoyakıtlar: Mikroorganizmaların genetik olarak modifiye edilmesi, daha verimli biyoyakıt üretimini mümkün kılabilir. Bu, fosil yakıtlara olan bağımlılığı azaltarak çevresel sürdürülebilirliği artırabilir.
  2. Biyoremediasyon: Genetik olarak değiştirilmiş mikroorganizmalar, çevresel kirliliği temizlemek için kullanılabilir. Bu, toksik atıkların ve kirli su kaynaklarının temizlenmesine yardımcı olabilir.

Endüstri ve Üretim

  1. Biyomalzemeler: Genetik mühendisliği ve biyoteknoloji, yeni ve sürdürülebilir biyomalzemelerin üretilmesini sağlayabilir. Bu malzemeler, biyoplastikler ve biyobozunur malzemeler gibi çevre dostu alternatifler sunabilir.
  2. Biyoprosesler: Endüstriyel üretim süreçlerinde mikroorganizmaların kullanılması, daha verimli ve çevre dostu üretim yöntemlerine geçişi hızlandırabilir.

Etik ve Sosyal Sorunlar

  1. Genetik Verilerin Gizliliği: Genetik bilgilere erişim ve bu bilgilerin kullanımı konusunda etik ve gizlilik sorunları önemli bir konu haline gelecek. Bu alandaki düzenlemeler ve politikalar, kişisel verilerin korunmasını sağlayacak şekilde geliştirilmelidir.
  2. Biyoteknolojinin Erişilebilirliği: Biyoteknolojik gelişmelere erişimdeki eşitsizlikler, sosyal adalet ve sağlık eşitliği konularında tartışmalara yol açabilir. Bu teknolojilerin herkes için erişilebilir olması önemlidir.

Gelecekteki biyoteknolojik çalışmaların potansiyeli büyük, ancak bu gelişmelerin güvenli, etik ve sürdürülebilir bir şekilde uygulanması kritik önem taşımaktadır.


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


Soru : Gelecekte genetik mühendisliği ve biyoteknolojik uygulamalarının neler olabileceğini araştırarak sınıfınızdaki arkadaşlarınız ile paylaşınız. Bu paylaşımlarınızı rapor hâline getirip sınıf panosunda sergileyiniz.


Kısa Cevap : “Gelecekte genetik mühendisliği ve biyoteknolojik uygulamalarının neler olabileceğini paylaşınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Gelecekte genetik mühendisliği ve biyoteknolojik uygulamaların olası gelişmeleri şu şekilde sıralanabilir:

  1. Hastalıkların Tedavisi ve Önlenmesi:
    • Gen tedavisi ile kalıtsal hastalıkların tamamen ortadan kaldırılması.
    • Kanser gibi kompleks hastalıkların genetik düzeyde tedavisi.
    • Bağışıklık sistemini güçlendiren genetik modifikasyonlar.
  2. Kişiselleştirilmiş Tıp:
    • Genom analizine dayalı kişiye özel ilaç ve tedavi planları.
    • Farmakogenomik uygulamalarla bireyin genetik yapısına uygun ilaç geliştirme.
  3. Tarım ve Gıda Üretimi:
    • Genetik olarak değiştirilmiş (GDO) bitkilerle daha yüksek verim, hastalıklara ve çevre koşullarına dayanıklılık.
    • Besin değeri artırılmış bitkiler ve hayvanlar.
    • Sentetik biyoloji ile laboratuvar ortamında et üretimi (hücre kültürü eti).
  4. Çevre Koruma ve İklim Değişikliği:
    • Karbon emilimini artıran bitkiler ve mikroorganizmalar geliştirme.
    • Kirleticileri parçalayabilen ve çevreyi temizleyen genetiği değiştirilmiş organizmalar.
  5. Rejeneratif Tıp:
    • Hasar görmüş dokuların ve organların onarılması veya yenilenmesi için kök hücre tedavileri.
    • 3D biyoprinting teknolojisi ile organ ve doku üretimi.
  6. İnsan Gelişimi ve Özellikleri:
    • Yaşam süresini uzatan ve yaşlanmayı yavaşlatan genetik modifikasyonlar.
    • Atletik performansı, zeka ve diğer yetenekleri artıran genetik değişiklikler.
  7. Biyosensörler ve Biyoelektronik:
    • Hastalıkların erken teşhisi için genetik olarak tasarlanmış biyosensörler.
    • Vücut içindeki biyolojik süreçleri izleyen biyoelektronik cihazlar.
  8. Mikrobiyom Modifikasyonu:
    • İnsan sağlığını iyileştirmek için bağırsak mikrobiyomunun genetik modifikasyonu.
    • Tarımda verimliliği artırmak için toprak mikrobiyomunu değiştirme.

Bu gelişmeler, teknolojik ilerlemelerle birlikte daha uygulanabilir hale gelebilir, ancak etik, güvenlik ve toplumsal kabul gibi konular da dikkate alınmalıdır.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 98-99-100-101-102 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri 3. Ünite Kendimizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 98, 99, 100, 101, 102


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 3. Ünite Kendimizi Değerlendirelim Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 98-99-100-101-102 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 98-99-100-101-102


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 98 Cevapları


1. Ülkemizde kar engeli nedeni ile ulaşımı güçleşen köy yerleri, mahalleler ve mezralar İçin paletli 112 acil servis ekipleri hazır bekletiliyor. Olası acil bîr durumda, hastalara ulaşımı kolaylaştıran paletli ambulans, kar çamur demeden hızlı bir şekilde bölgeye ulaşıyor. Böylece her yıl yüzlerce hayat kurtarılıyor. Yukarıdaki metin, bazı değişiklikler sonucunda ambulansların daha İşlevsel hâle gelmesiyle ilgilidir.

Buna göre seçeneklerde verilenlerin hangisinde paletli ambulans örneğinden farklı bir amaç söz konusudur?


A) Trenlerde tekerlek sayısının çok olması raylarda oluşabilecek şekil bozukluğunu önler.
B) Arazide kullanılan traktör gibi İş makinelerinde yüzey alanı büyük tekerlekler kullanılır.
C) Kalınlığı bilinmeyen bir buz tabakası üzerinde sürünerek gitmek, yürüyerek gitmekten daha güvenlidir.
D) Tek cevizi avuç İçinde kırmak zorken çift ceviz avuç içinde daha kolay kırılır.

Cevap : D Şıkkı


2. Ahşap denge oyunu; dikkat, odaklanma ve planlama gerektirir. Bu oyun 54 tahta bloktan oluşur. Her katta 3 blok olmak üzere 18 katlık bir kule oluşturulur. Ancak, İlk 3 blok kuzey-güney doğrultusunda dizilmişse üstündeki 3 blok doğu-batı doğrultusunda dizilmeidir. Oyuncular sırayla bu on sekiz katlık kuleden bir bloğu çeker ve kulenin üstüne yine başlangıçtaki gibi dizmeye başlarlar. Oyuncular dokundukları bloğu çekmeli ve bunu yaparken tek ellerini kullanmalıdır. Kule devrilmeden önce son bloğu kim çekmişse oyunu kaybeder. Eğer tekrar oynanmak istenirse blokları toplayıp kule hâline getirme görevi bir önceki oyunu kaybedenin olur. Osman ve Emine ahşap denge oyunu oynamaya başlar. Sırasıyla Emine 17, Osman 53, Emine 42 ve Osman 28 numaralı parçaları kurala uygun şekilde çekerler. Çektikleri parçaları kuleyi devirmeden yukarı koyarlar.

Buna göre oyunun buraya kadar olan kısmı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) Ahşap kule tabanının zemine uyguladığı basınç Emine’nîn hamleleri sonunda azalmış, Osman’ın hamleleri sonunda artmıştır.
B) Emine ve Osman’ın tüm hamleleri sonunda ahşap kule tabanının zemine uyguladığı basınç kuvvetinde bir değişme olmamıştır.
C) Ahşap kule tabanının zemine uyguladığı basınç büyüklüğünde en çok değişime Emİne’nîn İkinci hamlesi sebep olmuştur.
D) Emine’nİn hamleleri sonucunda zeminde oluşan basınç büyüklüğü île Osman’ın hamleleri sonucunda zeminde oluşan basınç büyüklüğü eşittir.

Cevap : B Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 99 Cevapları


3. Aynı maddeden yapılmış A, B, C ve D silindirleri kullanılarak iki farklı durumdan oluşan bir deney yapılıyor. Birinci durumda silindirler görselde gösterilen yüzeyleri üzerinde kum zemine bırakılıyor. Kum zeminde bıraktıkları iz derinlikleri ölçülüyor. İkinci durumda İse A cismi, C cisminin üzerine; B cismi, D cisminin üzerine konularak kumda oluşan iz derinlikleri tekrar ölçülüyor.

Bu deney ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) İlk durumda silindirlerin kumda bıraktıkları İz derinlikleri arasında D < C < B < A ilişkisi vardır.
B) İkinci durumda kum zeminde oluşan izlerin derinlikleri birbirine eşittir.
C) İlk durumda A ve B silindirlerinin zemine uyguladıkları basınç kuvvetleri eşittir.
D) İkinci durumda C silindirine etki eden basınç, D silindirine etki eden basınçtan daha küçüktür.

Cevap : B Şıkkı


4. Atmosferik basıncı ölçmede kullanılan metal barometreler, sıvıya İhtiyaç duymayan (aneroid) araçlardır. İlk defa, 1843’te Vİdİe tarafından geliştirilmiştir. Temel şekliyle, İçinin havası boşaltılmış, İnce ince ve yol yol kıvrımlı bir maden kapsülden oluşur. Kapsülün üzerine etki eden hava basıncı, ileticiler yoluyla göstergelere İletilerek izlenir hâle getirilir. Maden kapsül ya fosfor bronzdan ya da berilyum bakırdan yapılmıştır. Taşınabilir özelliğiyle cıvalı barometrelere tercih edilir. Ancak metalin elastikiyeti, kullanılan yay ve iletici düzeneklerden kaynaklanan hatalar oluşabilmektedir. Bu tip hataları ortadan kaldırmak İçin ölçümlerinin zaman zaman cıvalı barometrelerle karşılaştırılması gerekir.

Buna göre,

I. Metal barometre, hava taşıtlarında ve dağcılık gibi yüksekliği bilmenin çok önemli olduğu alanlarda cıvalı barometreye göre daha kullanışlı olduğu için tercih edilmektedir.
II. Yükselen bîr uçakta aneroid kapsül üzerindeki basınç artacağından barometrenin gösterdiği değer büyür.
III. Cıvalı barometreler, metal barometrelere göre daha kullanışsız olmalarına rağmen ölçüm değerleri daha güvenilirdir.

yorumlarından hangileri yapılabilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap : B Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 100 Cevapları


5. Özdeş musluklar aynı anda açılarak farklı şekillerdeki boş kaplara su dolduruluyor.

Buna göre I, II ve III numaralı kapların tabanlarında oluşan sıvı basınçlarına ait değişimleri gösteren grafikler hangi seçenekte verilmiştir?


Cevap : C Şıkkı


6. Bir deney için 30 cm boyunda olan 5 ve 10 litrelik İki şişeye şekildeki gibi özdeş delikler açılıyor. Bu delikler su geçirmeyecek biçimde bantlanıyor. Daha sonra şişeler su île tamamen dolduruluyor.

Buna göre,

I. Şişelerdeki delikleri kapatan bantlar açıldığında 10 litrelik şişeden fışkıran su, daha uzak mesafeye ulaşır.
II. 5 litrelik şişenin tabanında oluşan sıvının basıncı 10 litrelik şişenin tabanındakinden daha fazladır.
III. Delikler her iki şişede de 10 cm derinlikte bulunmaktadır.

İfadelerinden hangileri yanlıştır?


A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap : D Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 101 Cevapları


7. İçinde bir miktar su bulunan bardağın üzeri kâğıtla kapatılıp bardak hiç hava almayacak şekilde çevrildiğinde suyun yere dökülmediği görülüyor.

Buna göre bu deney ile ilgili,

I. Bardak tamamen su ile doldurulup deney tekrarlanırsa sıvı basıncı azalacağından su yere dökülür.
II. Bardak İçindeki sıvı ve gazın oluşturduğu basıncın toplamı, açık hava basıncından büyüktür.
III. Deneyde sıvı basıncı ve atmosfer basıncı eşit olduğundan su yere dökülmemiştir.

ifadelerinden hangileri söylenemez?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : D Şıkkı


8. K, L ve M cisimleri aşağıda gösterilen yüzeyleri üzerinde zemine temas etmektedir. Yüzeyler arasında K cismi İçin b<a<c, L cîsmî İçin e<d

Cevap : C Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 102 Cevapları


9. Cisimler, hidrolik liftler sayesinde yerden yükseğe kaldırılabilir. Hidrolik liftler île küçük kuvvetlerle çok büyük ağırlıklar kaldırılmaktadır. Hidrolik lift kullanılarak yükseğe kaldırılmış bir aracın görseli aşağıda verilmiştir.

Buna göre hidrolik liftler ile ilgili,

I. Sıvıların basınç iletme özelliğinden faydalanılarak yapılmıştır.
II. Sıvıların üzerine etki eden kuvveti aynı büyüklükte iletme özelliğinden yararlanılmıştır.
III. Çalışma mekanizması Pascal prensibi temeline dayanmaktadır.

ifadelerinden hangileri söylenebilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : B Şıkkı


10. Tamer Bey, derste aşağıdaki gibi bir deney yapmıştır.

1. Aşama: Şişenin üzerine kabuğu soyulmuş haşlanmış yumurta koyar. Yumurtanın şişenin İçerisine düşmediğini gözlemler.
2. Aşama: İçine kâğıt konulan şişeye yanmakta olan kibriti atar. Yanan kâğıt söner sönmez şişenin üzerine yumurtayı tekrar koyar.

Yumurtanın hızlı bir şekilde şişenin içine düştüğünü görür. Bu deney ile ilgili,

I. Birinci aşamada şişenin İçindeki basınç açık hava basıncına eşittir.
II. İkinci aşamada şişenin içindeki basınç açık hava basıncından büyüktür.
III. Bu deney Pascal Prensîbi’nin varlığını ispatlamak İçin yapılmıştır,

ifadelerinden hangileri söylenemez?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap : C Şıkkı



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 96-97 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Güçlendiren Sorular-2 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 96, 97


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-2 Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 96-97 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 96-97


1. Su cendereleri Pascal Prensibi’ne göre çalışır. Şekildeki su cenderesinde bir yükü kaldırmak için uygulanan kuvvet, yükün bağırlığının dörtte bîri kadardır (Pistonlardaki sürtünmeler ihmal edilmiştir.). Buna göre,

I. Su cenderesi sıvıların basıncı her yöne eşit büyüklükte İletmesi prensibine göre çalışır.
II. Görseldeki su cenderesi île 60 N’luk yük 10 N kuvvet uygulanarak kaldırılabilir.
III. Bu düzenek sayesinde bîrim yüzeye etki eden dik kuvvet dört kat artar.

ifadelerinden hangileri söylenebilir?


A) Yalnız I
B) Yalnız III
C) I ve III
D) II ve III

Cevap:  A Şıkkı


2. Sıvı basıncı yoğunluk ve derinliğe bağlı olarak değişir. Kabın şekli veya İçindeki sıvı miktarı, sıvı basıncını etkilemez. Görselde içlerine aynı derinlikte su konulmuş A ve B kapları verilmiştir. Buna göre,

I. A ve B kaplarındaki sıvıların kabın tabanına uyguladıkları basınç büyüklükleri eşittir.
II. Kaplar ters çevrildiğinde A kabındaki sıvının basıncı artarken B kabındaki sıvının basıncı değişmez.
III. Kaplar ters çevrildiğinde A kabının zemine yaptığı basınç artarken B kabının zemine yaptığı basınç azalır.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap:  A Şıkkı


3. Sıvı basıncının sıvının derinliğine bağlı olduğunu İspatlamak isteyen Emre aşağıdaki deney düzeneğini hazırlar.

Buna göre Emre, deney raporuna kontrol edilen değişken ile bağımlı ve bağımsız değişkenleri nasıl yazmalıdır?


Cevap: C Şıkkı


4. Evangelista Torricelli (İvanjelİsta Torrİçelli), 1644’te çok önemli bir deney yaptı. Deniz seviyesinde 0 °C sıcaklıkta, yaklaşık 1 metre uzunluğundaki bîr ucu açık, diğeri kapalı bîr cam tüpün İçini tamamen cıvayla doldurdu. Ağzını kapattığı cam boruyu ters çevirerek cıva dolu çanağa daldırdı. Daha sonra kapağı açtı. Cam tüpün İçindeki cıvanın 24 cm’lik kısmı kaba boşalırken 76 cm’lik kısmı tüpün içinde kaldı. Görselde verilen dağa tırmanan bîr dağcı K, L, M ve N noktalarında Torrîcellî’nîn deneyini yapmıştır. Dağcının deneylerin tümünü 0 °C’ta ve hatasız yaptığı bilinmektedir.

Buna göre dağcının bu noktalarda ölçtüğü “h” yükseklikleri hangi seçenekteki gibi olabilir?


Cevap:  D


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 97 Cevapları


5. Bir kap, eşit zaman aralığında eşit miktarda sıvı akıtan musluk İle dolduruluyor. Kap tamamen dolana kadar geçen süreçte kaptaki X noktasına etki eden sıvı basıncının zamana bağlı değişimini gösteren grafik aşağıda verilmiştir.

Buna göre kap ve X noktasını gösteren şekil aşağıdakilerden hangisindeki gibi olabilir?


Cevap: C


6. Birim küplerden oluşmuş K, L, M ve N kaplarının İçine şekildeki gibi sıvılar konuluyor. Kap İçine konulan sıvılardan yoğunluğu en büyük olan su, en küçük olan İse etil alkoldür.

Veriler değerlendirildiğinde aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) N kabındaki sıvının yarısı boşaltılırsa L kabının tabanına etki eden sıvı basıncı, N kabının tabanına etki eden sıvı basıncından büyük olur.
B) L kabının İçine iki birimküp daha etil alkol eklenirse L ve M kaplarının tabanlarına etki eden sıvı basınçları eşit olur.
C) K ve N kaplarının tabanlarına etki eden sıvı basıncının eşit olması İçin K kabına bîr birimküp su eklenmeli veya N kabından bir bîrîmküp su boşaltılmalıdır.
D) M kabına ikî bîrîmküp daha yağ konulursa M kabının tabanına etki eden sıvı basıncı, L kabının tabanına etki eden sıvı basıncının ikî katından daha fazla olur.

Cevap: D



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 94-95 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Beceri Temeli Etkinlikler-2 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 94, 95


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler-2 Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 94-95 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 94-95


Soru : Aşağıda verilen kap tamamen su ile doldurulmuştur. Kapta işaretlenen noktalardaki sıvı basıncı büyükleri ile ilgili bir grafik çizilecektir. Buna göre grafiği tamamlayınız.


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 94 Cevapları”

Eşit hacim bölmeli A kabı su ile doludur. A kabındaki su K, L, M ve N kaplarına eşit miktarda paylaştırılacaktır. (Tüm kaplar eşit hacimli bölmelerden oluşmuştur.)

Buna göre aşağıdaki yönergelere uygun sıralamaları yazınız.


1. Kapların zemine yaptıkları basınç büyüklüklerini karşılaştırınız.


Cevap :  N = M>K>L


2. Kapların tabanına etki eden sıvı basınç büyüklüklerini karşılaştırınız.


Cevap :N>M>K>L


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 95 Cevapları


Soru : Birim küplerden oluşmuş X, Y ve Z cisimlerinin içine görseldeki gibi su konuluyor. Verilere göre aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.


Cevap :

1. Kap tabanlarına etki eden sıvı basınçları arasındaki büyüklük ilişkisi X > Z > Y şeklindedir.

2. X kabı ters çevrilirse kap tabanına etki eden sıvı basıncı artar. Çünkü sıvı derinliği artar.

3. X kabı ters çevrilirse kabın zemine uyguladığı basınç artar. Çünkü kabın yere temas eden yüzey alanı azalır.

4. Z kabı ters çevrilirse kap tabanında oluşan sıvı basıncı Y kabının tabanındaki sıvı basıncına eşit olur.

5. Y kabı ters çevrilirse kabın zemine uyguladığı basınç azalır. Çünkü kabın yere temas eden yüzey alanı artar.

6. Y kabı ters çevrilirse kap tabanında oluşan sıvı basıncı kabının tabanındaki sıvı basıncına eşit olur.

7. Z kabı ters çevrilirse kabın zemine uyguladığı basınç değişmez. Çünkü kabın yere temas eden yüzey alanı değişmemiştir.

8. X kabının içine bir birim küp daha su eklenirse kap tabanında oluşan sıvı basıncı kabının tabanındaki sıvı basıncına eşit olur.

9. Y ve Z kaplarının tabanlarında oluşan sıvı basınçlarının eşit olması için Z kabına birimküp daha su eklenmelidir.

ıo.x ve Y kaplarının tabanlarında oluşan sıvı basınçlarının eşit olması için kabından birimküp su boşaltılmalıdır.

11. X kabı ters çevrilirse kap tabanında oluşan sıvı basıncı kabının tabanındaki sıvı basıncına eşit olur.

12. Y kabı ters çevrilirse kap tabanına etki eden sıvı basıncı azalır. Çünkü sıvı derinliği azalmıştır.

13. Z kabı ters çevrilirse kap tabanına etki eden sıvı basıncı artar. Çünkü sıvı derinliği artmıştır.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 90-91-92-93 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Kazanım Temeli Etkinlikler-2 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 90, 91, 92, 93


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler-2 Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 90-91-92-93 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 90-91-92-93


Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadelerle tamamlayınız.


Cevap :

Sıvılar, İçinde bulundukları kabın temas ettikleri her noktasına basınç uygular. Bu basıncın nelere bağlı olduğunu kanıtlamak İçin aşağıdaki düzenekler hazırlanmıştır.

Sıvı basıncının derinliğe bağlı olduğunu ıspatlamak için K ve M düzenekleri kullanılmalıdır. K düzeneğinde balonun daldırıldığı derinlik daha az olduğu için balona etki eden basıncın da kıyaslandığı düzeneğe göre daha az olduğu gözlenir. Bu durum “Derinlik azaldıkça sıvı basıncı azalır.” İfadesini doğrular.

Sıvı basıncının yoğunluğa bağlı olduğunu ispatlamak için L ve M düzenekleri kullanılmalıdır. Yağdan daha yoğun olan suya derinlik sabit tutularak balon daldırıldığında sudaki balona etki eden sıvı basıncı daha fazla olur. Bu durum “Yoğunluk arttıkça sıvı basıncı artar. İfadesini doğrular. Sıvı basıncına etkisi olmayan bazı etkenler de vardır. Bunlara kabın şekli ve sıvı miktarı örnek verilebilir.

Gazların İçerisinde bulundukları kabın tüm yüzeylerine uyguladığı kuvvetsayesînde gaz basıncı oluşur. Çeşitli gazların karışımı olan hava da sahip olduğu ağırlıktan dolayı temas ettiği yüzeylere basınç uygular. Bu basınca açık hava (atmosfer) basıncı denir. Büyüklüğü barometre adı verilen aletle ölçülür. Bu basınç değerinin deniz seviyesinden yükseklere çıkıldıkça azaldığı görülür.

Sıvılar, sıkıştırılamaz kabul edildiklerinden dolayı üzerlerine etki eden basıncı her yöne ve eşit büyüklükte iletir. Üzerindeki farklı noktalara delikler açılıp, içerisine su doldurulan balona kuvvet uygulandığında bu kuvvetten dolayı oluşan basınç bütün deliklere eşit büyüklükte iletilir. Bu durum Pascal Prensibi ile açıklanır. Bu özellikten faydalanılarak günlük hayatta kullandığımız birçok araç üretilmiştir. Araçlarda bulunan hidrolik fren, hidrolik liftler, berber koltuğu, damperli kamyonlar, İtfaiye merdivenleri Paskal Prensibi esasına dayalı olarak çalışan araçlara örnek verilebilir.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 91 Cevapları


Soru : Aşağıda verilen ifadeleri “Doğru” ya da “Yanlış” olarak değerlendiriniz ve ifadeye ait uygun kutucuğu tarayınız.


Cevap :

1 (Doğru) Sıvılar üzerlerine etki eden basıncı kabın her noktasına eşit büyüklükte İletir.

2 (Yanlış) Sıvı basıncı, sıvının miktarına bağlıdır.

3 (Yanlış) Sıvı île dolu bir kabın herhangi bir noktasındaki sıvı basıncı belirlenirken, o noktanın kabın tabanına olan dik uzaklığı dikkate alınır.

4 (Doğru) Deniz seviyesinden yükseklere çıkıldıkça açık hava basıncı azalır.

5 (Doğru) Aynı derinlikte sıvılardan yoğunluğu fazla olanın basıncı da fazladır.

6 (Yanlış) Blaİse Pascal (Bileys Paskal); deniz seviyesinde 0 T’takî açık hava basıncının, 76 cm yüksekliğindeki cıvanın uyguladığı basınca eşit olduğunu bulmuştur.

7 (Yanlış) Sıvı basıncının büyüklüğü kabın şekline bağlıdır.

8 (Doğru) Araç tamircilerinin kullandığı hidrolik liftler, küçük kuvvet uygulanarak otomobil gibi ağır yüklerin kaldırılmasını sağlar.

9 (Doğru) Berber koltukları, sıvıların basıncı her noktaya eşit iletmesi prensibine göre yapılmıştır.

10 (Doğru) İçerisindeki hava alındığında plastik su şişesinin büzüşmesi atmosfer basıncının varlığını kanıtlar.

11 (Yanlış)  Evangelista Torrîcellİ (İvancelîsta Toriçelli), sıvıların basıncı her yöne İlettiklerini Torricellİ Prensibi adı verilen yasa île açıklamıştır.

12 (Yanlış)  Açık hava basıncı dinamometre ile ölçülür.

13 (Doğru) Şekilleri farklı olan kaplara aynı cins sıvılardan eşit derinlikte konulduğunda kap tabanlarında oluşan sıvı basınçları aynı olur.

14 (Yanlış)  Aynı şekle sahip kaplara eşit derinlikte farklı sıvılar konulduğunda kapların tabanlarında oluşan sıvı basınçları aynı büyüklükte olur.

15 (Doğru) Sıvı basıncı, sıvının İçerisinde bulunduğu kabın yere temas eden yüzey alanına bağlı değildir.

16 (Yanlış)  Derindeki bir balığa etki eden basınç, sığ konumdaki balığa etki eden basınçtan daha azdır.

17 (Yanlış)  Artan sıvı derinliği ile sıvı basıncı arttığı İçin baraj duvarlarının üst kısımları daha kalın şekilde İnşa edilir.

18 (Doğru) Şişirilmiş bir uçan balon, ağzı bağlıyken serbest bırakıldığında havada yükseldikçe hacmi artar.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 92 Cevapları


Özdeş kaplara farklı cins K, L ve M sıvıları koyularak aşağıdaki deney düzenekleri hazırlanıyor. Çaka Bey Araştırma Gemisi Deney-I’e göre, Barbaros Hayrettin Paşa Araştırma Gemisi Deney-2’ye göre rotasını belirleyecektir. Gemi kaptanları ilgili deneylerdeki değişkenleri belirleyerek haritadaki varış noktalarından birine ulaşacaktır.

Soru : Buna göre gemilerin ulaşacağı noktaları bulunuz. 


Cevap :

Çaka Bey Araştırma Gemisi’nin Ulaşacağı Nokta: 2. Nokta

Barbaros Hayrettin Paşa Araştırma Gemisi’nin Ulaşacağı Nokta: 5. Nokta


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 93 Cevapları


Aşağıdaki düzenekte huni K, L ve M noktalarında hareket ettirilerek U borusunda bulunan sıvı seviyesindeki değişim gözlemleniyor. Huni L noktasındayken şekilde görüldüğü gibi U borusundaki sıvı ikinci seviyeye geliyor.

Aşağıda bu düzenekle ilgili bazı ifadeler verilmiştir. Yüz İfadelerinin bulunduğu görselde başlangıç noktasından başlanacak ve sırasıyla İfade “Doğru” ise yukarı, “Yanlış” İse sola doğru suratlar boyanarak hareket edilecektir.

Soru : Ulaştığınız çıkıştaki surat ifadesini kare içerisine alınız.

1. Huni L noktasından K noktasına hareket ettirilirse U borusundaki sıvı 2. seviyenin altına düşer.
2. Bu düzenekle sıvı derinliğinin sıvı basıncına etkisi gözlemlenebilir.
3. Bu düzenekte “sıvı cinsi” bağımsız değişkendir.
4. Düzenekte sudan daha yoğun bir sıvı kullanılıp, huni L konumuna getirilirse U borusundaki sıvı birinci seviye yönünde hareket eder.
5. Bu düzenekte “sıvı yoğunluğu” kontrol edilen değişkendir.
6. Huni L noktasından M noktasına doğru hareket ettirilirse U borusundaki sıvı birinci seviye yönünde hareket eder.
7. Huni L seviyesindeyken su yerine yoğunluğu daha az olan zeytinyağı kullanılırsa U borusundaki kollar arasında sıvı seviyesi farkı artar.
8. Bu düzenekte “sıvı basıncı” bağımlı değişkendir.
9. Huni K noktasından M noktasına doğru hareket ettirildikçe huniye etki eden basınç artar.


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 93 Cevapları”


 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 88-89 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Güçlendiren Sorular-1 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 88, 89


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-1 Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 88-89 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 88-89


1. Katılar için basınç, ağırlığa ve ağırlığın etki ettiği yüzeyin alanına bağlıdır. Yüksüz ağırlıkları eşit olan ve özdeş lastikler kullanılan kamyonlardan sadece kırmızı kamyon yüklüdür.

Kamyonların zemine uyguladıkları basınçlarla ilgili verilenlerden hangisi yanlıştır?


A) Sarı ve kırmızı kamyonların zemine temas eden yüzey alanları aynı olmasına rağmen zemine uyguladıkları basınçları aynı değildir.
B) Mavi kamyon daha çok tekerleğe sahip olduğundan sarı kamyona göre zemine daha az basınç uygulamaktadır.
C) Kırmızı kamyonun hem ağırlığı fazla hem de tekerlek sayısı azdır. Bu yüzden, mavi kamyonun zemine uyguladığından daha fazla basınç uygular.
D) Kırmızı kamyona mavi kamyondaki kadar tekerlek takılırsa zemine uyguladığı basınç, mavi kamyona göre daha az olur.

Cevap :  D Şıkkı


2. Nikâh merasiminde “gelinin ayakkabısının topuğu ile damadın ayağına basma” geleneğini fen bilimleri öğretmeni olan damat yerine getirmek İstemiyor. Gelin İse sebebini soruyor.

Damat, hangi cevabı verirse ayağının ağrımasından çekinme sebebini doğru şekilde açıklamış olur?


A) Ayakkabın, uygulayacağın basınç kuvvetini artırarak daha küçük basınca sebep olur.
B) Ayakkabın İnce topuklu olduğu İçin ayağıma uygulayacağın basınç fazla olur.
C) Uygulayacağın kuvvet az olduğu İçin daha çok basınca sebep olur.
D) Ayak tabanımın yüzeyi daha fazla olduğundan ayağımın basıncı fazla olur.

Cevap :  B Şıkkı


3. Katıların basıncı yüzey alanı ile ters orantılı olarak değişir. Görselde yüzey alanları A ve 2A olan özdeş tahta bloklar bulunmaktadır.

Bu tahta blokların hangi şekilde dizilmesi durumunda oluşan basınç, diğer seçeneklerdeki blokların basıncından farklı olur?


Cevap : D Şıkkı


4. Sekiz tekerleğe sahip bir kamyon ile dört tekerleğe sahip bir kamyona ağaç kütükleri yükleniyor. Sekiz tekerleğe sahip kamyona 16 ton, dört tekerleğe sahip kamyona 4 ton kütük yükleniyor. (Kamyonların boş ağırlıkları 8 tondur.) Buna göre,

I. Kütük yüklü dört tekerlekli kamyonun yola temas eden yüzey alanı daha az olduğundan zemine uyguladığı basınç daha fazladır.
II. Sekiz tekerlekli kamyona daha fazla yük yüklendiğinden zemine uyguladığı basınç daha fazladır.
III. Her iki kamyonun yola yaptığı basınç eşittir.

ifadelerinden hangileri söylenemez?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : A Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 89 Cevapları


5. Basıncın büyüklüğünün bazen azalmasını bazen de artmasını İsteriz. Aşağıda bu duruma İlişkin günlük hayatta karşılaştığımız bazı örnekler verilmiştir.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) Ceviz kıracağının tasarlanma amacı, yüzey alanını artırarak basıncın artmasını sağlamaktır.
B) Kar ayakkabılarının tasarlanma amacı, yüzey alanını artırarak basıncı artırmaktır.
C) Raptiyelerin geniş uçlu tarafı, ceviz kıracağının İç tasarımı ileaynı amaç doğrultusunda tasarlanmıştır.
D) Kar ayakkabılarının tasarlanma amacı, birim yüzeye etki eden kuvvetin azalmasını sağlamaktır.

Cevap : D Şıkkı


6. Farklı cins maddelerden yapılmış K, L ve M cisimleri aşağıdaki belirtilen noktalardan kesiliyor. Kesilen bölümlerden taralı kısımlar atılıyor.

Buna göre cisimlerin ilk ve son durumda zemine uyguladığı basınçlara ilişkin grafikler hangi seçenekte verilmiştir?


A) Basınç (Pa)
B) Basınç (Pa)
C) Basınç (Pa)
D) Basınç (Pa)

Cevap : C  Şıkkı



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 86-87 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 86, 87


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 86-87 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 86-87


Öğretmen Şükriye Hanım, katı basıncı konusunda sınıfa görseldeki seksek oyununa benzer materyali getirir. Bu materyalin altında yumuşak, ince birsünger bulunmaktadır. Öğrencilerden iki tanesini seçerek sırasıyla bu kutulardaki ayak İzlerine sekerek basmalarını ve aynı İşlemi her basamakta tekrarlamalarını ister.

Her bir adımda alt zemindeki süngerin sıkışma miktarı gözlemlenecek ve bu gözlemler sonucu ilgili grafikler çizilecektir.
Kural: Tek ayak izinin olduğu yere tek ayak, çift ayak izinin olduğu yere İse iki ayak basılacaktır (Her ayak İzinin üzerine bir ayak gelecektir.).
Öğrencilerden aynı ayak numarasına sahip Ömer ve Feride seçilir. Bu öğrencilere özdeş ayakkabılar verilir. Ömer’in ağırlığı, Ferîde’nİn ağırlığının İki katıdır.

Soru : Buna göre öğrencilere ait sütun grafiklerini çiziniz. 


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 86-87 Cevapları”

8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 87 Cevapları


Özdeş küpler kullanılarak aşağıdaki gibi K, L, M, N ve T cisimleri oluşturuluyor.

Soru : Bu cisimler ile ilgili soruları cevaplayınız. 


1. Zemine en çok basınç uygulayan cisim hangisidir?


Cevap : M


2. Bağımsız değişkeni “yüzey alanı” olan bir deney İçin düzeneklerden hangileri kullanılabilir?


Cevap : L ve N veya M ve T


3. Zemine eşit büyüklükte basınç uygulayan cisimler hangileridir?


Cevap : K, L ve T


4. Bağımsız değişkeni “zemine uygulanan kuvvet” olan bir deney için düzeneklerden hangileri kullanılabilir?


Cevap :K ve M veya N ve T


5. Zemine eşit büyüklükte kuvvet uygulayan cisimler hangileridir?


Cevap : L ve N veya M ve T


6. Zemine temas eden yüzey alanları eşit olan cisimler hangileridir?


Cevap : K ve M veya N ve T


Bir rulo pasta, görseldeki gibi yüzeye dik olacak şekilde kesilip özdeş dilimlere ayrılıyor. Ece, tabağına bir dilim; Mete ise tabağına iki dilim pasta koyduruyor. Geriye kalan dört dilim pasta İse servis tabağında kalıyor.

Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Son durumda tabaklarda bulunan pastaların tabak yüzeylerine uyguladıkları kuvvetler arasında nasıl bir büyüklük İlişkisi vardır?


Cevap :

Pastalardan en büyük kuvveti servis tabağındaki, en küçük kuvveti ise Ece’nin tabağındaki pasta uygular.


2. Son durumda tabaklarda bulunan pastaların tabak yüzeylerine uyguladıkları basınçlar arasında nasıl bir büyüklük ilişkisi vardır?


Cevap :

Pastaların tabaklara uyguladığı basınçların büyüklüğü eşittir.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 82-83-84-85 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 82, 83, 84, 85


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 82-83-84-85 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 82-83-84-85


Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadelerle tamamlayınız.


Cevap :

Katı maddeler, ağırlıkları nedeniyle bulundukları yüzeye kuvvet uygular ve bu kuvvetin etkisiyle basınç oluşur. Bu kavram, bîr başka deyişle birim yüzeye etki eden dik kuvvettir.

Basınç P. harfi ile gösterilir. Basınç birimi ise Pascal (Pa) olarak ifade edilir. Bir Nevvtonluk kuvvet bir metrekare yüzeye dik olarak uygulandığında yüzeyde oluşan basınç bir Pascal’dır. Bu durumda basınç bîrimi N/m2 olarak da söylenebilir.

Katiların bulundukları yüzeye uyguladıkları basıncın büyüklüğü; uyguladıkları kuvvet ile doğru, temas ettikleri yüzey alanı ile ters orantılıdır.

Günlük hayatta bazı durumlarda basıncı artırmak, bazı durumlarda İse azaltmak İstenir. Örneğin ağırlıkları fazla olan yük tırlarının yola yaptıkları basıncı azaltmak için tekerlek sayıları artırılmıştır. Tehlike anında otobüslerin camını kırmaya yarayan çekiçlerin basıncını artırmak İçin uçları sivri yapılır.

Aşağıdaki görsellerde verilen örneklerde yüzey alanı azaltılarak basıncın artması sağlanmıştır.

Aşağıdaki görsellerde verilen örneklerde İse yüzey alanı artırılarak azaltılarak basıncın azalması sağlanmıştır.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 83 Cevapları


Soru : Aşağıda verilen ifadeleri “Doğru” ya da “Yanlış” olarak değerlendiriniz ve ifadeye ait uygun kutucuğu tarayınız.


Cevap :

1 (Doğru)  Katı basıncı, kuvvete ve yüzey alanına bağlıdır.

2 (Yanlış) Basınç birimi Newton’dur.

3 (Yanlış)  Raptiyenin sivri ucunda oluşan basınç, sivri olmayan ucundakinden daha azdır.

4 (Doğru)  Yüklü kamyonun zemine uyguladığı basınç, aynı kamyonun yüksüzken zemine uyguladığı basınçtan daha fazladır.

5 (Yanlış)  Basınç, birim yüzeye etki eden yatay kuvvettir.

6 (Yanlış)  Basınç birimi olan Pascal “P” ile gösterilir.

7 (Yanlış)  Kar ayakkabısı basıncı artırmak için üretilmiş bir üründür.

8 (Doğru)  Odun kırarken daha güçlü vurmak, basıncı artıracağından odunun daha kolay kırılmasını sağlar.

9 (Doğru)  Kasapların bıçak bileme İşlemi, bıçağın yüzey alanını azaltarak basıncı artırır.

10 (Yanlış)  Ahşaptan yapılan özdeş cisimlerden “▼” şeklinde duran cisim, “A” şeklinde duran cisme göre daha az basınç uygular.

11 (Yanlış)  Katı cisimlerin zemine uyguladıkları basınç, yüzey alanıyla doğru orantılıdır.

12 (Doğru)  Ördekler, perdeli ve geniş ayakları sayesinde çamura batmadan yürüyebilir.

13 (Yanlış)  Bir cismin yumuşak zemine yaptığı basınç, sert zemine yaptığı basınçtan daha fazladır.

14 (Doğru)  Develerin ayak tabanlarının geniş olması, basıncı azaltarak kumda batmadan yürümelerini sağlar.

15 (Doğru)  Aynı ağırlıktaki İki kişiden ayakkabı numarası büyük olanın yere yaptığı basınç daha azdır.

16 (Yanlış)  Bir küpün üzerine başka bir küp konulduğunda küpün yere yaptığı basınç değişmez.

17 (Doğru) Kramponların tabanlarındaki çıkıntılı yüzeyler çimde kaymayı engeller.

18 (Doğru)  Bir Pascal, bir Newton kuvvetin bir metrekare yüzeye dik olarak etki etmesi durumunda yüzeyde oluşan basınç büyüklüğüdür.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 84 Cevapları


Soru : Özdeş tuğlalar ile görseldeki gibi düzenekler kurulmuştur. Buna göre aşağıdaki ifadeleri tamamlayan uygun sözcükleri seçiniz, uygun olmayan sözcüklerin üzerini çiziniz.


Cevap :

1. Tuğla I. konumdan II. konuma getirilirse temas yüzeyi artar / azalır / değişmez.

2. Tuğla I. konumdan II. konuma getirilirse yüzeye etki eden basınç artar / azalır/ değişmez.

3. Tuğla II. konumda iken bir tuğla eklenerek III. konumdaki duruma getirilirse yüzeye etki eden basınç kuvveti artar / azalır / değişmez.

4. Tuğla II. konumda iken bir tuğla eklenerek III. konumdaki duruma getirilirse birim yüzeye etki eden dik kuvvet artar / azalır / değişmez.

5. Tuğla II. konumda iken bir tuğla eklenerek III. konumdaki duruma getirilirse temas yüzeyi artar / azalır / değişmez.

6. Tuğla III. konumdan IV. konuma getirilirse yüzeye etki eden basınç artar / azalır / değişmez.

7. Tuğla I. konumdan IV. konuma getirilirse yüzeye etki eden basınçartar /azalır/değişmez.

8.1 ve II numaralı düzenekler seçilerekyapılan bir deneyde “yüzey alanı” bağımlı/ bağımsız / kontrol edilen değişken olur.

9. III ve IV numaralı düzenekler seçilerek yapılan bir deneyde “kuvvet” bağımlı / bağımsız / kontrol edilen değişken olur.

10. II ve III numaralı düzenekler seçilerek yapılan bir deneyde “katı basıncı” bağımlı / bağımsız / kontrol edilen değişken olur.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 85 Cevapları


Oyuncak parçaları birleştirilerek aşağıdaki gibi rakam modelleri oluşturulmuştur.

Bu modeller, kum havuzuna konularak modellerin oluşturdukları izlerin derinlikleri gözlemlenmiştir. (Oyuncak parçalarının ağırlığı, yüzey alanı büyüklüğüyle doğru orantılıdır.)

Soru : a. Zemine yaptığı basınç değeri en büyük olan rakam modelini yazınız.


Cevap :

  • 0 (sıfır) olarak modellenir.

Soru : b. Buna göre aşağıdaki tablolara uygun oyuncak parçalarının oluşturduğu rakam modellerini yazınız.


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 85 Cevapları”


 

Our Score
error: Content is protected !!