8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 51-52-53 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Kalıtım İle İlgili Kavramlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 51, 52, 53


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kalıtım İle İlgili Kavramlar Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 51-52-53 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 51-52-53


Soru : Görsel 2.14’te Ayşe ile anne-babası görülmektedir. Anne ve babası kahverengi gözlü olmasına rağmen Ayşe’nin mavi gözlü olmasının nedeni ne olabilir? Ayşe’nin, bir kardeşi olursa kardeşinin gözleri kahverengi olabilir mi? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.


Cevap :

Görselde verilmiş olan bilgilere dayanarak Ayşe’nin mavi gözlü olma olasılığı nedeni göz renginin genetik bir özellik ile beraber ailesinin gen kombinasyonuna bağlı olarak ortaya çıkabileceğini ifade edebilir.

Göz rengi genetik yapıya bağlı olarak baskın göze daha yakın olacağı için en çok kahverengi ve benzeri renk kombinasyonu ortaya çıkar.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları


Soru : Bezelyelerde baskın ve çekinik özellikler Tablo 2.1’de verilmiştir. Bezelyelerde sarı tohum rengi aleli S ile gösterilirse yeşil tohum rengi aleli hangi harfle gösterilir? Cevaplayınız.


Cevap :

Yukarıda verilmiş olan bilgilere dayanarak bezelyelerde sarı tohum renginin s ile gösterilmesi sarı rengin baskın olduğunu ve yeşil rengin çekingen olduğunu ifade etmektedir.

Genetik olarak baskın olan s çekinik olan küçük s harfi ile gösterilir bu nedenle yeşil tohumun rengi s harfi ile gösterilir yani sarı tohum rengi baskın olan büyük s harfine göre yeşil tohum rengi çekinik ise küçük s ile ifade edilir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları


Soru : K ve L bezelyeleri boy uzunluğu bakımından saf döl olup fenotipleri aşağıdaki gibidir. Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.


1. K bezelyesinin genotipi nedir?


Cevap : AA


2. L bezelyesinin genotipi nedir?


Cevap : aa


3. Hangi bezelyeye atalarından boy uzunluğu bakımından baskın alel geçmiştir?


Cevap : K bezelyesi



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Tek Karakter Çaprazlamaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 54, 55, 56, 57, 58


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Tek Karakter Çaprazlamaları Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58


Bezelyelerde çiçeğin yanda olmasını belirleyen alel (A) uçta olmasını belirleyen alele (a) baskındır. Bezelyelerle yapılan bir çaprazlamada oluşabilecek bezelyelerde çiçeğin konumu bakımından genotip oranı yandaki grafikte gösterilmiştir.

Soru : Buna göre, çaprazlanan bezelyelerin genotip ve fenotipleri hangisinde doğru verilmiştir?


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58 Cevapları”

8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları


Soru : Acaba akraba olan anne babanın biri hasta diğeri taşıyıcı olsaydı çocukların durumları ne olurdu? Arkadaşlarımızla tartışalım.


Cevap :

Akraba olan anne babanın birinin hasta diğerini taşıyıcı olma olasılığı doğacak olan bireyin engelli olma oranının arttırılacağı veya hasta olma olasılığının çok fazla olacağını ifade eden bir genetik yapıya sahip olduğunu ifade etmemiz doğru olacaktır.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 67-68-69 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Adaptasyon Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 67, 68, 69


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Adaptasyon Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 67-68-69 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 67-68-69


Soru : Görsel 2.38’deki bitkilerde yaşayan peygamberdevesi görülmektedir. Bu canlının şeklinin ve renginin yaşadığı ortamdaki bitkiye ve çiçeklere benzemesi canlıya hangi avantajı sağlar? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.


Cevap :

Görselde yer alan bitkilerde yaşamış olan peygamber devesi yaşadığı ortama mükemmel bir uyum içerisinde yaşadığını ifade edebiliriz.

Peygamber devesinin yeşil rengi ve şekli bitkilerde ve çiçeklerle benzerlik göstermektedir. Peygamber devesinin bu uyumu onlara avantaj sağlar. Öncelikle peygamber devesinin bu uyumu sayesinde avcılardan kolaylıkla saklanabilmekte ve yakalayacağı avları da kolay bir şekilde elde edebilmektedir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları


Soru : İnsanlarda görülen varyasyonlar neler olabilir?


Kısa Cevap : “İnsanlarda görülen varyasyonlar neler olabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsanlarda görülen varyasyonlar geniş bir çerçevede incelendiği gibi bu varyasyonlar aşağıdaki gibi incelenmektedir:

Fiziksel özellikler olarak varyasyonlar boy ten saç rengi göz rengi gibi fiziksel özellikler bu alanda incelenir.

Etnik köken olarak varyasyonlar ise insanların dünyada genelinde farklı kökenlere sahip olması olarak incelenir.

Kültürel farklılıklar olarak incelediğimiz varyasyonlar ise bir din ve yaşam tarzı başlıkları altında incelenir.

Genetik mutasyonlar olarak incelenen varyasyonlar ise genetik mutasyonlar yeni özelliklerin ortaya çıkması neden olmakla beraber bazı olumlu ve olumsuz katkıda bulunan hastalıklara da yol açabilir.

Çevresel faktörler ise insanların maruz kaldıkları farklı özellikler beslenme ve çevresel koşullara göre büyümesi gelişmesini etki eden varyasyonlardır.

Genetik çeşitlilik varyasyonları ise insanların hastalıklara karşı direnç bağışıklık sisteminin gücünü arttıran biyolojik özellikler başlığı altında incelenen varyasyonlar olarak ifade edilmektedir.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 61-62 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Mutasyon Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 61, 62


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mutasyon Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 61-62 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 61-62


İlaçlamanın fazla yapılmasına bağlı olarak çilek bitkisinin meyvesinde şekil bozukluğunun görülmesi ve albinizm mutasyona örnektir. 

Soru : Verilen örneklere göre mutasyonu nasıl tanımlayabilirsiniz?


Cevap :

Yukarıda verilen örneklere göre mutasyona uğramış organizmanın genetik materyalinin doğal veya yapay bir nedenle değişimini açıklayabiliriz.

İlaçlamanın fazla yapılmasına bağlı olarak çiçek bitkisinin çıkan meyvelerinde şekil bozukluğu ve bitkinin genetik kodunda meydana gelen mutasyonlar sonucunda oluştuğunu ifade edebiliriz.

Yaşanmış olan mutasyon sonucunda bu genetik bozukluğunu kalıcı bir sonuca neden olabilir. Görünür özelliklerinde değişikliklere neden olur.

Bu şekildeki kalıtsal organizmanın gelecek nesilleri aktarılması çevresel etkenlere bağlı olarak meydana gelebilir veya geçici olarak tam mutasyon görülebilir.

Mutasyonlar evrimsel süreçte önemli bir rol oynamakla beraber yeni özelliklerini ortaya çıkması ve türlerin adaptasyonuna katkıda bulunabilir.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 63-64 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Modifikasyon Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 63, 64


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Modifikasyon Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 63-64 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 63-64


Klorofil bitkilere yeşil renk veren bir pigmenttir. Klorofil sentezleyen gene sahip bir bitki karanlık ortamda klorofil sentezleyemediğinde bitkinin rengi beyaz olurken, aydınlık ortamda klorofil sentezleyebildiğinde bitkinin rengi yeşil olur (Görsel 2.34). Bu durum modifikasyondur. 

Soru : Verilen örneklere göre modifikasyonu nasıl tanımlayabilirsiniz?


Cevap :

Verilen örnekteki modifikasyon da çevresel olarak faktörlere bağlı olarak geçici değişikliklerin olması örnek olarak gösterilebilir. Genetik olarak değişiklikler görülmesiyle farklılıklar gözlenebilir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları


Sirke sinekleri genetik deneylerde kullanılan bir sinek türüdür ve genellikle bu sinekler kırmızı gözlüdür. Sirke sinekleri ile ilgili yapılan iki ayrı deney aşağıda verilmiştir.

I. deney: Kırmızı gözlü sirke sineği larvalarından deney ve kontrol grubu oluşturuluyor. Deney grubundakilere X ışını verilirken kontrol grubundaki larvalara X ışını verilmiyor. Deney grubundaki sirke sinekleri beyaz gözlü, kontrol grubundaki ise kırmızı gözlü oluyor.

II. deney: Sirke sineği larvalarının bir kısmı 16 °C’ta bir kısmı ise 25 °C’ta yetiştiriliyor. 16 °C’ta yetiştirilen sirke sineklerinin düz, 25 °C’ta yetiştirilen sirke sineklerinin ise kıvrık kanatlı olduğu görülüyor. Kıvrık kanatlı sirke sineği larvaları 16 °C’ta yetiştirildiğinde ise gelişen sirke sinekleri düz kanatlı oluyor.


Soru : Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Hangi deneyde sirke sineğinin genetik yapısı değişmiştir?


Cevap :

  • I. deney

2. Hangi deney modifikasyona örnektir?


Cevap :

  • II. deney


 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35-36-37 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri 2. Bölüm Sonu Soruları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 35, 36, 37


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Sonu Soruları Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35-36-37 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35-36-37


A. Aşağıdaki öğrencilerden iklim ile ilgili örnek verenlerin isimlerini boşluğa yazalım. 

Emre Ankara’da yazlar kurak ve sıcak geçer.

Mert Erzurum’da bugün yoğun kar yağışı bekleniyor.

Filiz Rize’de her mevsim yağış görülebilir.

Ayşe İstanbul’da öğle saatlerinde hava sıcaklığının 37 °C olacağı tahmin ediliyor.


Cevap :

  • Filiz ve Emre doğru cevaptır.

 

B. Aşağıda verilen kavramlar ile açıklamalarını eşleştirelim. 


Cevap :

Rüzgâr a- Yüksek basınç alanından alçak basınç alanına doğru yatay yöndeki
hava hareketidir.
Meteorolog d- Meteoroloji ile ilgili çalışmalar yapan uzmanlardır.
İklim bilimi c- İklimi inceleyen bilim dalıdır.
Hava olayı ç- Dar bir alanda ve kısa sürede gerçekleşen hava koşullarıdır.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları


C. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru cevabını işaretleyelim. 


1. Aşağıdaki görselde P ve R bölgeleri arasında oluşan rüzgârın yönü görülmektedir. Buna göre,

I. P bölgesinde alçak basınç alanı oluşmuştur.
II. R bölgesinde yükselici hava hareketi görülür.
III. P bölgesinde yağmur görülme ihtimali, R bölgesine göre daha fazladır.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : B


2. Elif aşağıda verilen tablodaki ifadelerin doğru (D) ve yanlış (Y) olma durumlarını hatasız bir şekilde işaretlemiştir. İklim, dar bir bölgede etkili olan hava koşullarıdır.

Hava olayı, tahminî sonuçlardır. İklim günlük hava olaylarının 35-40 yıllık ortalama veri sonuçlarına göre belirlenir.

Buna göre Elif’in yaptığı işaretleme aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?


Cevap : A


3. Selim, bir adet beherglas, su, buz ve metal levha kullanarak hazırladığı düzenekte beherglas içindeki suyu ısıtıyor. Sonra beherglastan yükselen su buharı beherglas üzerinde metal levhaya çarpıyor. Bir süre sonra Selim beherglasa su damlalarının düştüğünü gözlemliyor.

Buna göre, Selim deneyinde aşağıdaki hava olaylarından hangisinin oluşumunu gözlemlemiştir?


A) Kırağı
B) Sis
C) Yağmur
D) Dolu

Cevap : C


4. Aşağıda iki farklı hava olayının görseli verilmiştir. Buna göre görseli verilen hava olayları ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


A) K ile gösterilen hava olayı doludur.
B) L ile gösterilen olay, su buharının yeryüzüne yakın yerlerde su damlacıklarına dönüşmesiyle oluşur.
C) Her iki hava olayının oluşumunda sıcaklık etkilidir.
D) K ile gösterilen hava olayı su buharının yeryüzüne yakın yerlerde yoğuşması sonucu oluşur.

Cevap : D



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 32-33-34 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri İklim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 32, 33, 34


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı İklim Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 32-33-34 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 32-33-34


İklimi tarif ederken, kurak, soğuk, ılık gibi ifadeler kullanılır. Bir bölgenin iklimini bölgenin coğrafi konumu, deniz seviyesinden uzaklığı, yüksekliği, yer şekilleri vb. etkenler belirler. Harita 1.1’de ülkemizde görülen iklim türleri ve özellikleri verilmiştir. 

Soru : Acaba yaşadığınız şehirde hangi iklim görülür? Bu iklimin özellikleri nelerdir? Arkadaşlarımızla paylaşalım.


Kısa Cevap : “Acaba yaşadığınız şehirde hangi iklim görülür? Bu iklimin özellikleri nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yaşadığımız bölgeyi Marmara Bölgesi olarak geçiş iklimi görülmektedir.

Marmara Bölgesi’nde kışları Akdeniz iklimi kadar ılık yazıları ise Karadeniz iklimi kadar yağışlı olmamaktadır.

Marmara Bölgesi’nde karasal iklim kadar soğuk olmayan yazıda kurak geçmemektedir.

Bu özelliğinden dolayı Marmara Bölgesi’nde yaşanan Marmara iklimi karasal Deniz ve Akdeniz iklimleri arasında bir geçiş özelliği gösteren bir iklime sahiptir.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 70-71 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri 4. Bölüm Sonu Soruları Cevapları Sayfa 70, 71


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 4. Bölüm Sonu Soruları Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 70-71 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 70-71


A. Aşağıda verilen özelliklerin canlıya sağladığı avantajı görsellerin altına yazalım.


Cevap :

– Kaktüslerin diken şeklinde yapraklara sahip olması su kaybını azaltır.

2- Ördeklerin ayaklarının perdeli olması suda hareketini kolaylaştırır.

3- Ahtapotun zeminle aynı renkte olması hayatta kalmasını sağlar.

4- Kurtların köpek dişlerinin gelişmiş olması beslenmeyi kolaylaştırır.

5- Morsların derilerinin altında kalın yağ tabakasının olması soğuktan korur.

6- Çöl tilkilerinin burunların uzun, kulaklarının geniş olması ısı kaybını artırır.


B. Aşağıda verilen ifadeler doğru ise ifadenin başına “D”, yanlış ise “Y” yazalım. 


Cevap :

(Yanlış) 1. Adaptasyonlar kalıtsal değildir.

(Doğru) 2. Nilüfer bitkisinin sarı ve pembe çiçekler açan türleri varyasyona örnektir.

(Doğru)  3. Adaptasyonlar, canlıların bulunduğu ortamda yaşama ve üreme şansını artırır.

(Doğru)  4. Yaşadığı ortamın şartlarına uyum sağlayamayan canlılar zamanla doğal seçilime uğrar.

(Doğru)  5. Farklı ortamda yaşayan tilki türleri farklı adaptasyonlar geçirir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları


C. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru cevabını işaretleyelim. 


1. Aşağıda bazı canlıların görselleri numaralı verilmiştir. Aynı ortamda yaşayan farklı tür canlıların benzer adaptasyonlar geçirdiğini düşünen bir araştırmacı hangi canlıların özelliklerini araştırmalıdır?


A) 1 ve 3
B) 1 ve 4
C) 2 ve 3
D) 3 ve 4

Cevap : A


2. Ahtapotlar, bulundukları ortamın rengine uyum sağlarlar. Böylece avcılarından korunurlar. Verilen bu duruma aşağıdakilerden hangisi benzerlik göstermektedir?


A) Develerin hörgüçlerinde yağ depolaması
B) Yaprakta yaşayan böceklerin yaprakla aynı renkte olması
C) Penguenlerin deri altında kalın yağ tabakası olması
D) Aslanların köpek dişlerinin gelişmiş olması

Cevap : B


3. Görseldeki uğur böceklerinin renk ve desenlerinin farklı olması hangi kavramla açıklanır?


A) Doğal seçilim
B) Modifikasyon
C) Adaptasyon
D) Varyasyon

Cevap :  D


4. Zeminin gri olduğu bir bölgede başlangıçta aynı türdeki gri ve beyaz farelerden eşit sayıda bulunmaktadır. Bölgeye fareler ile beslenen tilkinin gelmesiyle fare sayısı aşağıdaki gibi oluyor. Buna göre,

I. Başlangıçta bölgede aynı türdeki gri ve beyaz farelerin olması varyasyondur.
II. Gri fareler doğal seçilime uğramıştır.
III. Beyaz fareler zeminde kolay fark edildiğinden tilkiye av olmuştur.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) Yalnız III
C) I ve III
D) I, II ve III

Cevap : C



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 72-73-74 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Biyoteknoloji, Genetik Mühendisliği ve Uygulama Alanları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 72, 73, 74


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Biyoteknoloji, Genetik Mühendisliği ve Uygulama Alanları Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 72-73-74 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 72-73-74


Keçi Sütünden Örümcek İpeği Üretilebilir mi? 

Örümcek ağı (Görsel 2.50) diğer adıyla örümcek ipeği saç telinden ince, pamuktan hafif, plastikten esnek ayrıca çelikten beş kat sağlam bir maddedir. Aynı zamanda biyobozunur, çevre dostu ve tamamen geri dönüşebilir.

Bilim insanları bu özelliklerinden dolayı yapay yolla örümcek ipeği üretmek için çeşitli çalışmalar yapmıştır. Bu çalışmaların birinde örümcekte ipek üretiminden sorumlu gen keçiye aktarılmış ve keçi sütünden elde edilen liflerden örümcek ipeği elde edilmiştir. Benzer bir çalışma bakterilerden örümcek ipeği üretimi için devam etmektedir. Üretilen yapay örümcek ipeği dayanıklı ve biyobozunur özelliktedir. Bu nedenle doku uyumlu yapay tendon ve bağların, hassas ameliyatlar için alerji yapmayan ameliyat ipliğinin üretiminde, bu yapay ipekten faydalanılır. Ayrıca dayanıklı tekstil ürünleri, kurşun geçirmez zırh, paraşüt ipi, optik ve elektro-mekanik kablo üretiminde de bu yapay ipekten yararlanılması planlanıyor.

https://bilimteknik.tubitak.gov.tr/system/files/tamsayi_pdf/2010_2.pdf adresinden uyarlanmıştır.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 80-81-82-83 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri 2. Ünite Sonu Soruları Cevapları Sayfa 80, 81, 82, 83


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 5. Bölüm Sonu Soruları Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 80-81-82-83 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 80-81-82-83


A. Aşağıda verilen cümlelerdeki boşlukları uygun ifadelerle dolduralım. 


Cevap :

1. Bir nükleotid fosfat, deoksiriboz şekeri ve organik bazdan meydana gelir.

2. DNA’da adenin nükleotidinin karşısına timin nükleotidi gelir.

3. Canlıların genetik yapısında meydana gelen değişime mutasyon denir.

4. Baskın alelle birlikte olduğunda fenotipte etkisini alele çekinik alel adı verilir.

5. Bir canlı veya hücrenin genetik kopyasının oluşturulmasına klonlama denir.

6. Aynı türe ait canlılar arasındaki farklılık varyasyon olarak adlandırılır.

7. Bir canlının DNA’sındaki genin başka bir canlıya aktarılmasına gen aktarımı denir.


B. Aşağıdaki bezelyelerde çiçek rengi ile ilgili yapılan bir çaprazlama verilmiştir. 

Çaprazlama sonucu 1. kuşakta oluşabilecek bezelyelerin genotip ve fenotip oranını gösteren grafikleri aşağıdaki boşluklara çizelim. (Bezelyelerde mor çiçek rengi aleli (M) beyaz çiçek rengi aleline (m) baskındır.)


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları”

8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları


C. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru cevabını işaretleyelim. 


1. Aşağıdaki görselde hayvan hücresinde bulunan kalıtsal yapılardan bazıları numaralanarak gösterilmiştir. Buna göre,

I. 1 ile kromozom gösterilmiştir.
II. 2 ile gösterilen yapı çift zincirlidir.
III. 3 ile gösterilen yapı DNA ve özel proteinlerden oluşur.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : B


2. Aşağıdaki görselde bir DNA molekülünde eşleme sırasında oluşan hatalar numaralanarak gösterilmiştir. Buna göre hangi hatalar onarılamaz?


A) Yalnız 2
B) Yalnız 3
C) 1 ve 3
D) 1, 2 ve 3

Cevap : A


3. Aşağıdaki görselde DNA’nın yapısındaki nükleotidler temsilî olarak gösterilmiştir. Bu görselden hareketle bir öğrenci aşağıdakilerden hangisine ulaşamaz?


A) DNA’nın yapısında dört çeşit nükleotit vardır.
B) Fosfat ve deoksiriboz şekeri tüm nükleotidlerde ortaktır.
C) DNA’da adenin karşısına timin nükleotidi gelir.
D) Timin bazı, fosfat ve şeker bir araya gelerek timin nükleotidini meydana getirir.

Cevap : C


4. DNA’nın kendini eşlemesi sırasında aşağıdaki olaylardan hangisi diğerlerinden daha önce gerçekleşir?


A) Birbirine eş nükleotid dizilimine sahip iki DNA molekülü oluşur.
B) Karşılıklı gelen nükleotidler arasında bağlar oluşur.
C) DNA belirli bölgelerinden bir fermuar gibi açılır.
D) Açılan uçlara, sitoplazmada serbest hâlde bulunan uygun tamamlayıcı nükleotidler gelir.

Cevap : C


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları


5. Bezelyelerde sarı tohum rengi aleli, yeşil tohum rengi aleline baskındır. Aşağıda tohum renkleri verilen bezelyeler çaprazlanıyor. Buna göre çaprazlama sonucunda;

I. saf döl baskın,
II. melez döl,
III. saf döl çekinik

genotiplerine sahip tohumlardan hangileri oluşabilir?


A) Yalnız I
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : D


6. Bezelyelerde yuvarlak tohum şekli aleli (D) buruşuk tohum şekli aleline (d) baskındır. Bezelyelerde tohum şekli ile ilgili yapılan bir çaprazlama sonucunda 1. kuşakta oluşabilecek bezelyelerin genotip oranı grafikte verilmiştir.

Buna göre çaprazlamaları yapılan bireylerin genotipleri hangisinde doğru verilmiştir?


A) Dd X Dd
B) DD X dd
C) DD X Dd
D) Dd X dd

Cevap : A


7. Bezelyelerde çiçek rengi ile ilgili yapılan aşağıdaki çaprazlamalardan hangisinde I. kuşakta üç farklı genotipte birey oluşabilir?


Cevap : B


8. Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


A) Dişi bireylerde bir çeşit eşey kromozomu bulunur.
B) Babadan yavruya X veya Y kromozomu geçebilir.
C) Doğacak çocuğun cinsiyetini anneden gelen eşey kromozomu belirler.
D) Doğacak çocuğun kız olma ihtimali % 50’dir.

Cevap : C


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları


9. Bezelyelerde boy uzunluğu ile ilgili yapılan çaprazlama ve 1. kuşakta oluşabilecek bireylerin genotip ve fenotipi aşağıda verilmiştir. Yapılan çaprazlamaya göre,

I. K ve M bitkilerinin genotipi aynıdır.
II. L bitkisi saf döldür.
III. K bitkisi melez döldür.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : A


10. I. Bazı yılanların çift başlı olması
II. Karahindiba bitkilerinin dağda yetişenlerinin kısa, ovada yetişenlerinin uzun boylu olması
III. Van kedilerinin birbirinden farklı göz rengine sahip olması

Numaralanmış ifadelerden hangileri mutasyona örnektir?


A) Yalnız I
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : B


11. Modifikasyon ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


A) Modifikasyonlar kalıtsal değildir.
B) Çuha bitkisinin sıcaklığa bağlı olarak farklı renkte çiçek açması modifikasyona örnektir.
C) Genlerin yapısında meydana gelen değişimlerdir.
D) Modifikasyona neden olan etken ortadan kalkınca canlı eski hâline dönebilir.

Cevap : C


12. Aşağıdaki görselde bukalemunun bulunduğu ortamda yaşama şansını artıran özelliklerden bazıları gösterilmiştir. Buna göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


A) 1 ile gösterilen özellik ortamda fark edilmesini engeller.
B) 2 ile gösterilen özellik avcılarından korunmasını sağlar.
C) 3 ile gösterilen özellik etrafındaki varlıkları görmesini sağlar.
D) 4 ile gösterilen özellik ağaçta hareket etmesine ve dengede kalmasına yardımcı olur.

Cevap : B


13.
I. Meyveli yoğurt
II. Raf ömrü uzatılmış gıdalar
III. Enzim içeren deterjanlar

Numaralanmış olarak verilenlerden hangileri biyoteknolojik yöntemler ile elde edilmiş ürünlerdendir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : D



 

Our Score
error: Content is protected !!