4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Adalet ve Eşitlik CevaplarıSayfa 48, 49
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Adalet ve Eşitlik Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 48-49
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 48-49 MEB Yayınları”
Hazırlık Çalışmaları
Soru : Aşağıdaki resimlerden yararlanarak ilgili soruları cevaplayınız.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 48-49 MEB Yayınları”
1. Tilki, çorbayı eşit bir şekilde paylaştırmış mıdır?
Cevap:
Tilki, çorbayı eşit bir şekilde paylaştırmıştır.
2. Tilki, leyleğe karşı adil davranmış mıdır?
Cevap:
Tilki, nereye karşı adil davranmamıştır.
3. Leylek çorbasını niçin içememiştir?
Cevap:
Leylek gagası uzun olduğu için sabahtan içememiştir
4. Tilki, leylekle aralarındaki bireysel farklılığı göz önüne almış mıdır?
Cevap:
Tilki, delik aralarındaki bireysel farklılığı göz önüne almamıştır
5. Tilki ile leylek arasında adaletin sağlanması için ne yapılmalıdır? Tartışınız.
Cevap:
Tilki ile leylek arasındaki adaletin sağlanması için tilkiye geniş bir kapta, leyleye ise uzun bir kapta yemek verilmelidir
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 49 Cevapları
Etkinlik
Soru : Hayvanlar arasında yapılan yarışın adil olduğunu düşünüyor musunuz? Neden? Açıklayınız.
Cevap:
Hayvanlar arasında yapılan yarışın adil olmadığını düşünüyorum. Çünkü hayvanlar arasındaki hız farkı çoktur ve hız farkları göz önünde bulundurulmadan hepsi aynı çizgiden yarışacaktır.
Etkinlik
Beril ile Özgürcan, annesi ve babası ile birlikte sinemaya gitmişlerdi. Filmin başlama saatini bekliyorlardı. Bu sırada özel gereksinimli bir kişinin merdivenden çıkamadığını gördüler. Bu duruma üzüldüler
Soru : Özel gereksinimli kişilere yönelik adaletli olunması için çözüm önerileriniz nelerdir? Söyleyiniz.
Eşitlik, her yönden tek olunması demektir Adalet ise hakkın gözetilmesi ve yerine getirilmesidir.
Eşitlik her zaman adalet değildir. Zaten toplumda oluşması gereken şey eşitlik değil adalettir.
Adalet insanların güçlerini gözeterek herkese yapabileceği kadarını yüklemektir. Adaleti gözetmeyerek yapılan eşitlik zulümdür.
Mesela herkese giriş çıkış yerlerinin aynı yapılması ve özel gereksinimi olan insanların düşünülmemesi eşitliktir fakat adaletin olmadığı bir yerdir. Çünkü genç ve sağlıklı insanlar buradan rahatça çakabileceği gibi yaşlı ve özel gereksinimi olan insanlar çok zor durumda kalacaktır
Kadın mı erkeklerin fiziksel gücü birbirinden farklıdır. Eşitliğin meydana gelmesi için kadınların da erkekler gibi aynı şartlarda ve aynı yük altında çalıştırmaları kadınlara eziyet olacak ve kadınların daha fazla mağdur olmasını sağlayacaktır.
Kadınların özellikle ağır iş gücü gerektiren durumlarda çalışması onların vücudunu çabuk yıpranmasına ve birçok hastalıklara yakalanmalarına sebep olacaktır.
Eşitlik ve adalet aynı şeyler olmasa da eşitlik ve adalet arasındaki ilişki adaletin eşitliğin gerçekleşmesini sağlamasıdır diyebiliriz. Adalet bir kişinin hak ettiğini alması, eşitlik ise kanunu önünde herkesin aynı durumda olmasıdır. Eşitliğin sağlanmasında Adalet öncüdür. Bu sebeple adalet olmadan eşitlik sağlanamaz ve eşitliğin gerçekleşmesi adalete bağlıdır diyebiliriz.
2. Adaletli bir insan olmak için neler yapılmalıdır? Anlatınız.
Adaletli bir insan olmak insanın objektif bir bakış açısına ve sağlıklı bir fikir dünyasına sahip olmaktan geçer.
Adaletli olmak için hak tanımı ve kavramlarını iyi bilmeli kimseye haksızlık yapmadan objektif düşünebilmek için güzel bir ahlaka sahip olmalıyız.
Objektif bakmak kazanılması çok zor bir ahlaktır. Hepimizin fikirleri ve belirli hayat çizgileri olduğu için bu düşünceler bizi etkiler ve tarafsız bakarak adaletli olma konusunda zorluklar yaşayabiliriz.
Özellikle bizim duygularımız söz konusu olduğu zaman kendimiz ve başkası arasında adaletli olmak gerçekten çok zordur.
İnsanlar genellikle kendilerinin haklı olduğunu düşündüğü için ve haksız olmanın kabul edilmesinin çok zor bir durum olduğu için adaletli olmakta zorlanırlar.
Kendimiz ve başkası konusunda adaletle hükmetmek zor olduğu gibi sevdiklerimiz ve sevmediklerimiz arasında da adaletli davranmak gerçekten zordur.
İnsan sevdiklerine karşı daha merhametli ve bir zaafı olduğu için sevdikleri ve sevmedikleri arasında adaletle hükmetmek gerektiği zaman zorluğa düşebilir.
Bu kişilerin sevmediği kişiler olması durumunda olduğu gibi çok sevdiği ve tanımadığı bir insan konusunda adaletle hüküm verme konusunda zorlanır.
Çünkü insanın birine Sevgi duyması zayıf noktalarından biridir ve bu konuda adaletle hükmetmek çok zor bir iştir.
Adil insan tam objektif bir bakış açısına sahip olmalı, kimseyi ayırmamalı Birgül eşi davranmalı, insanları insan olarak yargılamalı düşünce, din ve ırk ayrımı gözetmemelidir.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 48-49 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
İnsanların Yapı itibariyle zevkleri ve düşünceleri birbirinden farklıdır.
Büyümüş olduğumuz kültür ve toplum bunda her ne kadar etkili olsa da bir de yaratılışımızdan gelen bir farklılık ve düşünce biçimi vardır
Bütün insanlar ilgi, düşünce ve zevk yönünden aynı olsaydı çeşitlilik meydana gelmez hayat belli bir yüzünde devam ederdi.
Ayrıca herkesin ilgisi belli bir şeyi olduğu için farklı alanlarda gelişme olmaz ve böylece teknolojik gelişmeler yapılamazdı.
Hayatın devam etmesi için doktorlara, mühendisleri, esnaflara, şoförleri ve aklınıza gelebilecek her türlü meslek dalına ihtiyaç vardır.
Ancak insanların ilgileri belli bir alanı olsaydı ya bu meslekleri zorunlu olarak yapmaya çalışacak ve başarısı olacak ya da hepsi aynı mesleği ve aynı olayı öğrenerek diğer bütün gelişmelerden uzak alınacaktı.
Herkesin doktor olmayı önermesi, herkesi mühendis olmaya veya esnaf olmaya yönelmesi diğer meslek dallarına olan ihtiyacı karşılayamayacak ve böylece yaşam eksiklikleri ile yaşanılmaz olacaktı.
Etkinlik
Soru : Aşağıdaki resmi inceleyerek ilgili soruları cevaplayınız.
1. Gölde kendi yansımasını ilk kez gören ördek neden şaşkınlık yaşamıştır?
Cevap:
Kendinden bir tane daha olduğunu sanarak şaşırmış olabilir.
2. Üçüncü sıradaki yavru ördeğin farklı özelliklere sahip olması diğer ördeklerle beraber yüzmesine engel olmuş mudur? Neden?
Cevap:
Hayır engel değildir. Çünkü yüzmek renkle alakalı değil ördek olmakla alakalıdır.
3. Farklılıklarımız birlikte yaşamamızı, arkadaşlık kurmamızı engeller mi? Açıklayınız.
Farklılıklarımız, arkadaş olmamızı ve birlikte yaşamamızı engellemez. Kazanmış olduğumuz o fikir zenginliği sayesinde ufkumuz genişler ve bizim bakış açımızdan çok daha farklı bakış açılarına sahip olmuş olursun.
İnsanlar birbirinden farklı özelliklere ve duygulara sahiptir. Bir de herkesin ailesinin farklı olması ve toplumunun kültürel özellikleri veya madde açıdan farklılıkları insanlara farklı düşünceler kazandırmakta ve insanların doğuştan gelen bu özelliklerine katkıda bulunarak belirli bir kişilik yapısı meydana getirmektedirler.
Herkesin aynı özellikleri ve aynı ilgi alanlarına sahip olduğu bir toplumu düşünemeyeceği gibidir.
Bütün insanların tarım yapmayı öğrendiğini düşünürsek mühendislik, doktorluk gibi diğer bütün alanlar boşta kalacak ve insanlar mağdur olacaktı.
Bunu bütün meslek dalları için düşünebiliriz. Bir meslek dalına yönelmesi ve diğer bütün meslek dallarını bırakılması insanların diğer alanlardaki ihtiyacının karşılanmamasına sebep olur.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 47 Cevapları
Değerlendirme Çalışmaları
1. İnsanların birbirinden farklı olan özelliklerine örnekler veriniz.
Köyümüze baktığımız zaman bütün insanların birbirinden farklı kişisel ve fiziksel özelliklere sahip olduğunu görmekteyiz.
Aynı ailede yetişen ikiz ve üçüzlerde bile birbirinden farklı fiziksel ve kişisel özellikler görülmektedir.
Aynı ortamda yetişirler bile insanların olaylara tepki vermesi, sağlık durumları, bağışıklıklarını kuvveti ve yine birçok fiziksel ve psikolojik özellikleri birbirinden farklıdır.
Bütün insanların dna’ları ve parmak izleri birbirinden farklıdır. Bu hem insanın muhteşem yaratılışını göstermekte hem de gerek suçların tespiti gerek olayların tespitinde büyük bir fayda sağlamaktadır.
Aynı zamanda insanların boyları bir gün organlarının yapıları, fiziksel görünüşleri, yürüyüşleri, kokuları birbirinden farklıdır.
İnsanların ses tonları birbirinden farklıdır.
İnsanların beyin dalgaları, tepkisel veya duygusal olmaları yine yaşadıkları etken olsa da kendi kişisel özellikleri olarak birbirinden farklıdır.
2. İnsanlar arasındaki bireysel farklılıklara saygı duyulmaması hâlinde bundan toplum nasıl etkilenir? Düşüncelerinizi yazınız.
Her insanın bireysel özellikleri birbirinden farklıdır.
İnsanlar özellikle kendi ellerinde olmayan ve kendi tercihleri olmayan farklılıklarına karşı yadırgamamalı ve böyle düşünen insanların da kendilerinin de farklı olduğunu düşünmeli ve empati kurarak bu insanlara saygı duymalıdırlar.
İnsanları bireysel özellikleri sebebiyle aşağılamak ve saygı duymamak gerçekten büyük bir yanlıştır. Toplumdaki huzur ortamının oluşabilmesi için insanların bireysel farklılıkları kabul etmesi ve onlara saygı duyması gerekmektedir.
İnsanlar biyolojik ve sosyolojik olarak çevrelerinden etkilenmekte kişilik yapıları bu şekilde oluşmaktadır
İnsanların büyük bir suç işlemedikleri takdirde bu sebeplerden dolayı yargılamak büyük bir kabalıktır.
Bu şekilde yapılan kaba davranışlar insanlar arasındaki bu duruma baş ortamının bozulmasına, kaos ortamının meydana gelmesine ve insanların birbirine kaba davranarak büyük kavgaların çıkmasına sebep olabilir.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 46-47 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi2. Ünite Yapalım Öğrenelim CevaplarıSayfa 40, 41, 42, 43
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 2. Ünite Yapalım Öğrenelim Soruları ve Cevapları
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 40-41-42-43
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 40-41-42-43 MEB Yayınları”
A. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
( Yanlış )Hak ve özgürlüklerimiz sınırsızdır.
( Doğru )Bedensel ve ruhsal olarak kendini geliştirmek insanın kendisine karşı sorumluluğudur.
( Yanlış )İnsanın çevreye karşı sorumluluğu yoktur.
( Yanlış )Bütün çocuklar haklarını kullanabilmektedirler.
( Doğru )İnsan hakları toplumsal yaşam içerisinde anlam kazanır.
( Doğru )Günlüğümün izinsiz okunması özel yaşama saygı hakkımın ihlâl edilmesidir.
( Yanlış )Özgürlük ile sorumluluk arasında bir ilişki yoktur.
( Doğru )Hiçbir ayrım gözetilmeksizin her insan eşittir.
( Doğru )Hak ve özgürlüklerimiz yasalar tarafından güvence altına alınmıştır.
( Doğru )Haklarımızın ihlal edilmesi kendimizi değersiz hissetmemize neden olur.
( Doğru )Çocuklar hak ve özgürlükleri elde etmek için çaba göstermek zorundadır.
( Doğru )Kendimize yapılmasını istemediğimiz bir davranışı başkalarına yapmamalıyız.
B. Aşağıdaki cümleleri, verilen sözcük veya sözcük grubu ile tamamlayınız.
Sorunların uzlaşma yoluyla çözümlenmediği durumlarda yasalyollara başvurulmalıdır.
Düşüncelerimi özgürceifade etme hakkım vardır.
Başkalarının düşüncelerine saygıgösterme sorumluluğum vardır.
Temiz bir çevrede yaşama hakkım, yaşadığım çevreyi temiz tutma sorumluluğumvardır.
Herkesin fikirlerini ifade etmesine olanak sağlamak yaşamın temelidir.
Eğitim, sağlık, ulaşım ve barınma gibi kamu hizmeti alırken haksızlığa uğradığınızda Kamu Denetciliği Kurumunabaşvurabilirsiniz.
Kendi yaşamı hakkında kararlar alınırken her çocuğun fikirlerini söyleme hakkı vardır.
Doğal, tarihi ve kültürel güzelliklere sahip çıkmak, zarar vermemek, zarar verenleri uyarıp yetkililere bildirmek insanlığın ortak mirasına karşı sorumluluklarındandır.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 41 Cevapları
C. Aşağıdaki sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.
1. Aşağıdakilerden hangisi arkadaşlarımıza karşı sorumluluklarımızdan değildir?
A) Başarılarını takdir etmek B) Dedikodusunu yapmak
C) Saygı duymak
D) Sırlarını başkaları ile paylaşmamak
2. Haklarımızın ihlal edildiği durumlarda aşağıdakilerden hangisinin yapılması yanlıştır?
A) Kavga etmek
B) Anlaşma sağlamak
C) Yasal yollara başvurmak
D) İnsan hakları kuruluna başvurmak
3. Aşağıdakilerden hangisi diğer insanların haklarına saygılı bir davranıştır?
A) Birlikte yaşadığımız yeri temiz tutmak
B) Birlikte yapılacak etkinlikte onların fikrini dikkate almamak
C) İzin almadan başkasının eşyasını kullanmak
D) Düşüncemizi ifade ederken başkalarının onurunu kırmak
4. Aşağıdakilerden hangisi hak ihlali yaşadığımızda yardım alabileceğimiz kurumlardan değildir?
A) Okul meclisleri
B) Kamu Denetçiliği Kurumu C) Hastaneler
D) İl ve ilçe insan hakları kurulları
5. Hak ve özgürlüklerimiz ihlal edildiğinde aşağıdakilerden hangisini hissederiz?
A) Güven
B) Mutluluk C) Değersizlik
D) Sevinç
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 42 Cevapları
D. Aşağıdaki davranışları ait oldukları sorumluluklarla eşleştiriniz.
Cevap:
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 40-41-42-43 MEB Yayınları”
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 43 Cevapları
E- Aşağıdaki soruların cevaplarını altlarına yazınız.
Her insanın doğuştan hak etmiş olduğu hak ve özgürlükleri vardır. Bu hak ve özgürlükleri diğer insanların hak ve özgürlüklerine ihlal etmeden kullanması gerekir.
Başkalarının hak ve özgürlükleri en az bizimkiler kadar önemlidir ve empati yaparak herkesin hak ve özgürlüklerine saygı duyulması amaçlanmalıdır.
Sorumluluklarımızı yerine getirmeden bunu özgürlük olarak adlandırma ve böylece diğer insanlara mağdur etmek özgürlük değil bilakis suç ve büyük bir hatadır.
Mesela kendi hak ve özgürlüklerimiz var diyerek okula veya iş yerine istediğimiz zaman gidip istediğimiz zaman gelerek düzeni bozulmuş ve birçok kişiye mağdur etmiş olursun.
Veya bizim hak ve özgürlüklerimiz diyerek istediğimiz ortamda istediğimiz gibi davranmak, mesela uyuyan kişilerin yanında yüksek sesle bir şeyler dinlemek bir gün başkalarını alı olan şeyleri izinsiz kullanmak gibi durumların hepsi hak ve özgürlük değil insanların mağdur etmektir ve suçtur.
Düşünce özgürlüğümüz var diye insanların kalbini kırmak ve özgür konuşuyoruz diye ağzımıza geleni söylemek özgürlük değil bilakis kabalık ve terbiyesizliktir.
Hayat özgürlüğümüz var diyerek insanların hayatını tehlikeye yazacak hareketlerde bulunmakta özgürlük değildir. Bu örnekler çoğaltılabilir.
4. Öğrenci olarak sorumluluklarımızı örnekler vererek açıklayınız.
Hayatımızın her alanında ayrı ayrı olduğu gibi öğrenci olarak da birçok sorumluluğumuz vardır.
Sorumlu bir öğrenci herkes tarafından sevilir ve saygı duyularak takdir edilir. Sorumlu bir öğrenci sorumlu bir insanda olduğu gibi toplum düzenini bozmayan uyumlu bir insandır.
Öğrenci olarak görevlerimizden bir tanesi okula zamanında gidip gelmektir. Okula gecikmemek ve ailemizin hazırlamamız konusunda bize yardımcı olurken çok dikkatli ve hızlı davranmamız, oyalanmamız gerekmektedir.
Okula geç kalmak derslerde yok yazılmamıza veya derslerden geri kalmamıza sebep olduğu için vaktinde gidip gelmeyi öğrenmemiz gerekmektedir.
Okula gidiş vaktimiz gibi eve dönüş saatine dikkat etmeli ailemize merak içinde bırakmamalıyız.
Öğrenci olarak sorumluluklarımızdan bir tanesi de öğretmenlerimizin bize vermiş olduğu görev ve sorumlulukları yerine getirmektir. Bu ister öğretmenimizin bizden herhangi bir ricası olsun isterse de ödev, üyelik gibi sorumluluklar olsun bunların hepsi hassasiyetle yerine getirilmelidir.
Öğrenci olarak sorumluluklarımızdan bir tanesi de okul ödevlerimize dikkatli ve güzel bir şekilde yapmaktır. Ödevlerin amacı almış olduğumuz bilgileri pekiştirmek ve öğrenmek olduğu için okul ödevlerine son derece dikkat edilmelidir.
Öğrenci olarak sorumluluklarımızdan bir tanesi de dersleri dikkatli bir şekilde dinlemek ve dersleri anlamayı önem göstermektir ki başarı elde edilebilsin.
öğrenci olarak sorumluluklarımızdan bir tanesi de okul eşyalarına zarar vermemek ve onlara dikkatli bir şekilde kullanmaktır. Bunun için kapıları ve pencereleri dikkatli bir şekilde açıp kapamalı, okul eşyalarına, muslukları gibi zarar görebilecek olan eşyalara kaba ve sert davranılmamalıdır.
Öğrenci olarak sorumluluklarımızdan bir tanesi de israftan kaçınmak okul araç ve gereçlerimizi israf etmeden kullanmaktır.
Öğrenci olarak sorumluluklarımızdan bir tanesi de arkadaşlarımıza ve öğretmenlerimize karşı sevgi ve saygı dolu olmaktır. Karacabey üzücü hareketlerden uzak durarak saygılı davranmak aslında her insanın insan olarak sorumluluğudur
Öğrenci olarak sorumluluklarımızdan bir tanesi de genel olarak ifade edebileceğimiz okul kurallarına uymaktır. Okul kuralları gerek tek sıra halinde girip çıkmak olsun gerek belirli alanlarda yüksek sesle konuşmanın yasak olduğu bölgeler olsun okulumuzun düzeni için konulmuştur. Okulun düzeninin sağlanması için korunmuş olan bu kararlara dikkat etmeli ve okul kurallarına karşı hassas davranmalıyız.
5. Cumhuriyet yönetiminin değerleri nelerdir? Yazınız.
Madde Madde Cumhuriyet yönetiminin değerleri şunlardır ;
Tüm vatandaşların düşünce, inanç ve ifade ve inanç hürriyetinin bulunması
Hukukun üstünlüğü
İktidarın kaynağının halk olmasa
Kanunlar önünde herkes eşit olması
Seçme ve seçilme hakkının milletin olması
Egemenlik yetkisinin halkın elinde olması
Bütün vatandaşları eşit haklara sahip olması
Temel insan haklarının bütünü güvence altına alınmış olması
Halkın egemenliğine dayanmaktadır
Cumhuriyet yönetimin diğerlerinden bir tanesi hukukun üstünlüğüdür. Hukuk üstündür ve tüm vatandaşlar anayasa ile güvence altına alınmıştır
Cumhuriyet yönetim değerlerinden bir tanesi de halkın seçimle beraber kendini yönetecek olan kişileri seçebilmesi ve aynı zamanda halkın herhangi bir kimsenin de yönetime dahil olma hakkı vardır
Üretimin kaynağı cumhuriyete millettir
Kamu yararı ilkesi ön planda tutulmuştur
Cumhuriyet Yönetim sisteminde yargı yetkisi tam bağımsız durumlarda mahkemeler aracılığıyla kullanılmaktadır.
Sonraki Konuya Hazırlık
Aile büyüklerinizden yardım alarak boyunuzu ve kilonuzu öğreniniz.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 40-41-42-43 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Bağımsız olmayan bir ülkede yaşayan insanların hak ve özgürlüklerini kullanmaları mümkün değildir. Hak ve özgürlüklerin bağımsız anayasal olarak korunması gerekmektedir.
Anayasal olarak korunan hak ve özgürlükler kişisel olarak en iyi kullanımı sağlanabilir. Bu şekilde hak ve özgürlükler sağlam bir şekilde gelişebilecektir.
4. Sınıf İnsan Hakları MEB Yayınları Kitabı Sayfa 39 Cevapları
Soru : Aşağıdaki şiirde cumhuriyetin hangi değerlerine dikkat çekilmiştir? Tartışınız.
CUMHURİYET DEMEK
Bağımsız bir vatan,
Ay yıldızlı bayraktır.
Okuyup yazdığımız dil,
Giydiğimiz kıyafettir.
Kadın erkek eşit,
Tüm yurttaşlar bir,
Kendimizi yönetmektir.
İlim, fen ve sanat aşkı,
Eğitimin temeli,
Fikri hür, vicdanı hür,
Yeni nesillerdir.
Korkusuz özgür bir yaşam,
Temeli sevgi, saygı.
İnsanın özüne yaraşan
Hak ve hürriyetlerdir.
Cevap:
Cumhuriyet, bayrak, marş, kendi kültürümüz, değerlerimiz değerlerine dikkat çekilmiştir.
Değerlendirme Çalışmaları
Soru : Cumhuriyet yönetiminin özelliklerini açıklayınız.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Hak ve Özgürlüklere Saygı CevaplarıSayfa 36, 37
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Hak ve Özgürlüklere Saygı Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 36-37
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 36-37 MEB Yayınları”
Hazırlık Çalışmaları
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 36-37 MEB Yayınları”
1. Bu resimdeki hatalı davranış nedir?
Cevap:
Bu resimdeki hatalı davranış çocukların sıraya girmeyerek daha önce gelmiş olan kişilerin sırasını gasp etmeye çalışmasıdır.
2. Resimde hangi öğrenciler başkalarının haklarına saygı göstermiyor? Bu öğrencilerin davranışları hakkında ne düşünüyorsunuz?
Cevap:
Resimde sonradan gelmiş olan öğrenciler önceden gelen öğrencilerin haklarını gasp ediyor ve önlerine girmeye çalışıyorlar. Bence bu çok yanlış bir davranış.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 37 Cevapları
Etkinlik
Soru : Bir arkadaşınız tarafından günlüğünüzün izinsiz okunduğunu fark ettiniz. Ne hissedersiniz?
Cevap:
Kendimi çok kötü ve izinsiz olarak özel bir alana girdiği için sinirli hissederim.
Soru : Böyle bir durumda hangi hakkınız ihlal edilmiş olur? Açıklayınız.
Cevap:
Böyle bir durumda özel hayatımın gizliliğinin korunması hakkım ihlal edilmiş olur.
Soru : Siz böyle bir davranışta bulundunuz mu?
Cevap:
Ben asla böyle bir davranışta bulunmadım ve bu konuda hep hassas davrandım.
Etkinlik
1. Sınıfta size yapılmasından rahatsızlık duyduğunuz bir davranışı belirleyiniz.
Cevap:
Sınıfta arkadaşlarımın özellikle sınıfa girip çıkarken beni ittirmelerinden ve bana şaka ile de olsa vurmalarından rahatsız oluyorum.
2. Bu davranışları yazı tahtasına yazınız (ortak olan davranışları bir kez yazınız).
Cevap:
Şaka yollu olarakta olsa vurma
Sınıfa girip çıkarken sıraya girmeme
Ben konuşurken sözümü kesilmesi
Fikirlerime saygı duyulmaması
Arkadaşlarımın benim düşüncelerimle dalga geçmesi
3. Bu davranışları nasıl ortadan kaldırılabileceğinizi tartışınız.
Cevap:
Bu davranışlar öğretmenlerimizin onlarla konuşarak veya ailelerine haber vererek ve onlarla konuşarak çözülebilir.
4. Belirlediğiniz çözüm önerilerini “BİRBİRİMİZE SAYGILIYIZ” başlığı altında yazarak sınıf panosuna asınız.
Cevap:
Olumsuz davranışlar öğretmenler, veliler tarafından konuşularak ve öğrencilere davranış eğitimi hakkında bilgiler verilerek ortadan kaldırılabilir.
Değerlendirme Çalışmaları
Soru : “Hak ve özgürlüklerimizi sınırlayan tek şey başka insanların hak ve özgürlükleridir.” sözünü açıklayınız.
Hak ve özgürlüklerimiz bizim hakkımız olan ve doğuştan sahip olduğumuz haklar olsa da başkalarının hak ve özgürlükleri tehlikeye girdiği zaman bunlardan vazgeçmemiz gerekmektedir.
Bizler okula istediğimiz vakit gidip gelmek gibi sadece keyfi duygularla hareket ettiğimiz zaman belirli bir eğitim sistemi gerçekleşemez.
Bu yüzden her alanda kurallara uymalı karnı mağdur etmeyecek şekilde yaşamalıyız.
Belirli süreler içerisinde milletin egemenliği ve yönetilmesi için seçilmiş olan kişiler tarafından yapılan yönetim şeklidir.
TDK ya göre Cumhuriyet, “Milletin, egemenliği kendi elinde tuttuğu ve bunu belirli süreler için seçtiği milletvekilleri aracılığıyla kullandığı yönetim biçimi” demektir.
Yönetim belli bir aileye veya kişilere ait değildir. Halk tarafından seçilen yöneticiler seçimle değiştirilebilir.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 36-37 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Okulumuzda özel gereksinimi ulan arkadaşlarımız olabilir. Bu arkadaşlarımıza onlara incitmeden yardım etmeli ve onlara sürekli bakarak veya hastalıklarını ima ederek herhangi bir harekette bulunup onları incitmemeliyiz.
Bu arkadaşlarımızın geçme bakımından önceliği olması okul bahçesine rahatça inip çıkabilecekleri bir rampanın olması olarak kullanacakları oyun alanı ve geçiş bölümü gibi bir alan olmalıdır.
Bu alan sayesinde çocukların itip kalkması durumlarında canlarının yanması önlenebilir ve rahatça eğitim ve oyun haklarını gerçekleştirebilirler.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 35 Cevapları
Etkinlik
Oyun Alanı
Doğa, Tuncer, Nehir, Bora ve Sevinç aynı mahallede yaşayan, okula birlikte gidip gelen ve birlikte oynayan arkadaşlardır. Mahallelerinde güvenle oyun oynayabilecekleri bir yer olmadığı için aileleri sokakta oynamalarına izin vermemektedir. Bu can sıkıcı duruma çözüm aramaktadırlar. Bir gün balkonda otururlarken Doğa, “Buldum!” diye bağırır. Diğerleri merakla Doğa’yı dinlemeye başlar. Doğa “Arkadaşlar belediyeden mahallemize oyun oynayabileceğimiz bir park yapmasını isteyelim.” der. Sevinç “İyi de bizi kim dinler ki?” diye sorar. Doğa …
Soru : Doğa nasıl bir cevap vermiş olabilir? Yazınız.
Cevap:
“Bunu ailemize açarak belediyemizin resmi web sitesine veya cumhurbaşkanlığına dileğimizi yazarak başarılı olabiliriz” der
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve DemokrasiHak ve Özgürlük İhlali CevaplarıSayfa 32, 33
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Hak ve Özgürlük İhlali Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 32-33
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 32-33 MEB Yayınları”
Hazırlık Çalışmaları
Soru : Bir gün evinizden, oyuncaklarınızdan, eşyalarınızdan, arkadaşlarınızdan ayrılıp uzaklara gitmek zorunda kalsaydınız neler hissederdiniz? Anlatınız.
Bir gün evimden, oyuncaklarından Birgül eşyalarımdan arkadaşlarımdan ayrılıp uzaklara gitmek zorunda kalsaydım kendimi çok kötü hisseder bana yaşatılan bu duygu sebebiyle içimde büyük bir üzüntü ve öfke duyardım.
İleride başka imkanlara ve insanlarla tanışma imkanı bulsam da bu üzüntüyü hayatım boyunca taşır ve bu kötü anıları atlatabilmem hatırlama bakımından bence mümkün olmazdı.
Etkinlik
Soru : Yurdunu terk etmek zorunda kalan Hüseyin’in hayat hikâyesini okuyunuz. Bu hikâyeden hareketle verilmiş olan soruları cevaplandırarak ilgili boşluklara yazınız.
“Benim adım Hüseyin. On yaşındayım. Bir yıl önce savaş nedeniyle yurdumuzu terk etmek zorunda kaldık ve ailemle birlikte Türkiye’ye sığındık. Ülkemde ikinci sınıfa gidiyordum ama okulum bombalandı. Bir yıl okula gidemedim. Şimdi Türkiye’de okula gidiyorum. Okulumdan ve öğretmenlerimin ilgisinden çok memnunum. Ama Türkçe bilmediğim için dersleri takip etmekte ve anlamakta zorlanıyorum. Öğretmenlerimle ve arkadaşlarımla da iletişim kuramıyorum. Terk etmek zorunda kaldığım ülkemi ve oradaki arkadaşlarımı çok özlüyorum. Dünyada savaş olmasın diye her gün dua ediyorum”.
Hüseyin’in anlattıkları Zeynep ve Bedi’yi çok etkilemişti. Beş aydır Hüseyin’le aynı sınıfta olmalarına rağmen onu hiç tanımadıklarını ve anlamadıklarını fark ettiler. Akşam eve gittiklerinde dalgınlıkları anne ve babalarının dikkatini çekti. Babaları “Çocuklar hayırdır durgun görünüyorsunuz. Bir şey mi oldu okulda?” diye sordu.
1. Zeynep ve Bedi ne cevap vermiş olabilir? Yazınız.
Cevap:
Sınıfımızda Hüseyin adında savaş mağduru olan bir çocuk var ve kaç aydır onu hiç fark etmediğimizi ve tanımadığımızı fark ettik.
2. Hüseyin’in yerinde olsaydınız neler hissederdiniz?
Cevap:
Hüseyin yerinde olsaydım kendimi çok yalnız, yabancı, çaresiz hissederdim.
3. Hüseyin ile benzer koşullarda olan insanlara nasıl yardımcı olabiliriz?
Cevap:
Evimizde herhangi bir bütçe ayırarak resmi kurumlara verebilir, çevremizde böyle kişiler varsa onlara ufak yardımlar da olsa yardımda bulunabilir veya onlara psikolojik olarak destek olmak için arkadaşlık kurabiliriz.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 33 Cevapları
Değerlendirme Çalışmaları
Soru : Hak ve özgürlüklerinizin ihlal edilmesi durumunda neler hissedersiniz? Anlatınız.
Okul meclisleri; Öğrencilere seçme seçilme hakkı vererek demokrasiyi öğretmek ve fikirlerini önemseyerek onları topluma kazandırmak için kendi öğrencilerinin seçimi ile başa gelen kurul tarafından yönetim yapan meclislerdir.
İl ve ilçe insan hakları kurulları; insan hakları ihlali iddiaları ile ilgili başvuruları incelemek ,araştırmak, inceleme ve araştırma sonuçlarını değerlendirmek, ulaşılan sonuçları konusuna göre Cumhuriyet savcılıklarına ya da ilgili idari makamlara iletmek ve sonucunu takip etmekle görevli kurumdur.
Kamu Denetçiliği Kurumu; 6328 sayılı yasa ile 2012 yılında kurulmuştur . TBMM’ye bağlıdır. özerk bir biçimde işlemlerini yürütür.
Görevi; Kurum idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve önerilerde bulunmak, gelen şikayetleri incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmak, yıllık rapor hazırlamak, yıllık raporu beklemeksizin gerek gördüğü konularda özel rapor hazırlamak, raporları kamuoyuna duyurmaktır.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 32-33 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Hak ve Özgürlüklerin Kullanılması Cevapları Sayfa 30, 31
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Hak ve Özgürlüklerin Kullanılması Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 30-31
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 30-31 MEB Yayınları”
Hazırlık Çalışmaları
“Uluslararası Çalışma Örgütü’nün (ILO) verilerine göre, dünya genelinde 5-14 yaşlarında iki yüz milyondan fazla çocuk işçi bulunmaktadır.” www.ilo.org
1. Sizce bu çocukların hangi hakları ihlal edilmektedir? Tartışınız.
Cevap:
Bence bu çocukların eğitim ve oyun hakları ellerinden alınıyor. Ayrıca bu çocukların sağlıkları tehlikeye girdiği için sağlık hakları ve fizyolojik ve psikolojik yönden güvende olma hakları da ellerinden alınmaktadır.
2. Çevrenizde haklarından mahrum kalan çocuklar olduğunu düşünüyor musunuz? Niçin?
Çevremde özellikle göç etmek zorunda kalan çocukların haklarından mahrum olduklarını düşünüyorum. Onlar güvenli bir ortamda psikolojik hep fizyolojik olarak hiç zarar görmeden eğitim ve sağlık hakkına sahip oldukları ülkelerden mahrum olarak buraya gelmiş ve sığınarak zor durumda kalmışlardır.
Etkinlik
Soru : Aşağıdaki resimleri inceleyerek çocukların hangi haklarını kullandıklarını ve kullanamadıklarını yazınız.
Cevap:
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 30-31 MEB Yayınları”
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 31 Cevapları
Somali İçin Seferber Oldu
İklim değişikliği nedeniyle yaşanan kuraklıktan en çok etkilenen ülkelerin başında gelen Somali, 2010-2012 yılları arasında yaklaşık 260 bin vatandaşını kaybetmiştir. Bu kuraklığın daha şiddetlisinin yaşanmaya başlaması üzerine Jerome Jarre (Jarom Jar) ve 5 arkadaşı sosyal medya üzerinden bir yardım kampanyası başlatmıştır. Bir Türk hava yolu şirketi bu çağrıya kayıtsız kalmayarak yapılan bağışlarla alınan 60 tonluk bebek mamasını Somali’ye ulaştırmıştır.
trthaber.com.tr (5 Nisan 2017)
Soru : Bedensel, zihinsel, ruhsal ve ahlaki gelişimini sağlayacak bir hayat seviyesinde yaşama hakkını kullanamayan çocuklar ne gibi sorunlarla karşılaşabilir? Tartışınız.
Bedensel, zihinsel, ruhsal ve ahlakın gelişimini sağlayacak bir havaya seviyesinde yaşama hakkını kullanma ve çocuklar bedensel olarak zayıf ve hastalığa yatkın olurlar.
Savaş veya özellikle maddi olarak yoksulluğun yaşanmış olduğu bölgelerdeki çocuklarda gelişim bozuklukları ve salgın hastalıklar gibi birçok hastalığa yatkın oldukları görülmektedir.
Bu kişilerin sağlıklı gelişimlerine ne çocukken ne de ilerideki yıllarda sağlıklı bir şekilde ilerletemedikleri görülmektedir.
Aynı zamanda bu çocuklar çocukluk çağları psikolojik açıdan yaşamın en önemli zamanları olduğu için psikolojik olarak zayıf kimseler olurlar.
Psikolojik hastalıklara yatkın bireyler bunda başarı elde edemez ve anlık başarılar elde etseler bile sağlıksız ilişkiler kurarak verimli bir hayat sürdüremezler.
Değerlendirme Çalışmaları
Soru : Oyun hakkını kullanabilen ve kullanamayan çocukların yaşantılarını karşılaştıran bir yazı yazınız. Bu yazıyı sınıf panosunda sergileyiniz.
Çocukların oynamış olduğu oyunlar çocuğun eğitiminde ve kişinin gelişmesinde önemli bir yer tutar.
Çocuklar yaşamış oldukları baskıları ve psikolojik baskıları ya da korktukları şeyleri oyun diline dökerek bunları iyileştirmeye çalışırlar.
Ya da çocuklar hayallerini oyunlara taşıyarak ileride yaşayacakları hayat için provalar yaparlar.
Oyun kuran çocukların hayal gücünün geliştiği ve hayal gücü geniş olan insanların yetişkinlik dönemlerinde başarılı ve çizgiye ulaştıkları görülmektedir.
İyi bir oyun kuran ve hayal dünyası geniş olan bir çocuk ileride iş dünyasına atılmak konusunda da başarılı olacaktır.
Oyun sarıldığı gibi çocuğun zaman geçirmek için anlamsız davranışları değil bilakis kendi gelişimi için olmazsa olmaz denecek kadar.
Uzmanlar oyunu çocuk gelişiminde dersler kadar etkili olduğu ve en az eğitim kadar çocuğun oyun oynama hakkının da kişinin gelişimi için değerli olduğu ifade etmektedir.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Çeşitli nedenlerle ülkelerini terk etmek zorunda kalan ve başka ülkelere sığınan insanlarla ilgili gazete haberleri toplayınız.
Ukrayna içinde 7,1 milyon kişi işgal yüzünden evlerinden oldu
Birleşmiş Milletler, kırk ikinci gününe giren işgalde Rus birliklerinden kaçıp ülke içinde yer değiştirenlerin sayısını paylaştı.
Kuruluş, bunun 16 Mart’ta yayınlanan ilk rapora kıyasla yüzde 10’luk bir artış anlamına geldiğini belirtti.
BM Mülteciler Yüksek Komiserliği bunun Rus işgali yüzünden evlerinden kaçmak zorunda kalan 10 millyondan fazla kişinin bir parçası olduğunu kaydetti.
IOM’nin raporuna göre evlerini terk etmek zorunda kalan hanelerin yarısından fazlası çocuklu ve yüzde 57’sinin yanında yaşlı bir aile mensubu var. Yüzde 30’luk bir kesimin de kronik rahatsızlığı bulunuyor.
Evlerinden olanların gelirlerinde büyük bir azalma yaşanırken, evlerinden olan haneler son bir ayda hiçbir gelir elde etmediklerini açıkladı.
Kaynak: BBC Türkçe
Afgan göçmenler, Yunanistan unsurlarından gördükleri şiddeti anlattı
Yunanistan’ın Midilli Adası’na geçen Afganistan uyruklu 17’si çocuk 38 göçmen, Yunanistan unsurları tarafından darp edilerek Türk kara sularına itildi. 38 göçmen Sahil Güvenlik Komutanlığı ekipleri tarafından kurtarılarak Foça ilçesine getirildi.
MİLLİYET
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 30-31 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Bütün insanlığın ortak mirası olarak kabul edilen evrensel değerlere sahip kültürel ve doğal varlıkları dünyaya tanıtmak amacıyla, evrensel mirasa sahip çıkacak bilinci oluşturmak ve çeşitli sebeplerle bozulan, yok olan kültürel ve doğal değerlerin yaşatılması için gerekli işbirliğini sağlamak amacıyla UNESCO bu çalışmayı başlatmıştır.
UNESCO 16 Kasım 1972 tarihinde “Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme” kabul edilmiştir.
Bizim Dünya Mirası Listesi’ne giren kültürel değerlerimizin ve doğal varlıklarımızın bu listeye alınış sebebi kadim ve geniş kültüre sahip bir geçmişe sahip olmamız ve birçok kültürü yaşatmış topraklarımızda çok sayıda mimari eser ve güzelliğin bulunmasıdır.
İnsan olmanın sorumlulukları topluma karşı, kişinin kendine ve yakınlarına karşı olmak üzere sınıf sınıftır.
İnsanın aklına hareket etmesi, yenilikçi ve üretken olması bir gün görevlerini hakkıyla yerine getirmesi, sorumluluklarını bilmesi ve uygulaması, kendi sağlığına dikkat etmesi kendine karşı olan ve topluma olan sorumluluklarındandır.
İnsanların israftan kaçınması, doğayı temiz tutması ve Gül çevresinde ve canlılara zarar vermemesi, insanlara saygı ve sevgi dolu olması trafik kurallarına ve diğer devlet kurallarına uyması başka sorumluluklardır.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 29 Cevapları
Değerlendirme Çalışmaları
Soru : Aşağıdaki tabloyu kendi hayatınızdan ve yakın çevrenizden örnek olaylar ile doldurunuz.
Kendime karşı sorumluluklarım
Örnek Olay :
Temiz olmak
Küçüklerine karşı sevgi ve merhamet dolu olmak
Büyüklerimize karşı saygılı ve sevgili olmak
Planlı hareket etmek
Ödevlerini yapmak ve yeni bilgiler edinerek kendini geliştirmek
Çevreyi temiz tutmak
Beden ve çevremizin temizliğini sağlamak
Güzel ahlaklı olmak
Arkadaşlarıma ve diğer insanlara karşı sorumluluklarım
Örnek Olay :
Emanet aldığım zaman zamanı gelince geri vermek
Emanete sahip çıkmak ve dikkatli davranmak
Söz verdiğim zaman sözümde durma
Bizden bir şey istendiği zaman elimizden geliyorsa yardımcı olmak
Bize bir sır verildiği zaman onu yaymadan saklama
İyi ve kötü günlerinde arkadaşlarımızın yanında olmak
Kötü sözler söylememek ve güzel ahlaklı olmak
Hiç kimseyi dışlamamak ve insanların fikirlerine karşı saygılı olmak
Hayvanlara karşı sorumluluklarım
Örnek Olay :
Hayvanlara zarar gelecek her türlü davranıştan uzak durmak
Sokak hayvanlarına zaman zaman da olsa yiyecek ve içecek bırakmak
Yaralı hayvanlar varsa onları tedavi etmek veya belediye ekiplerine haber vermek
Başkalarını gönder ve dışarıda karşı hayvanları korumak
Çevreye kaşı sorumluluklarım
Örnek Olay :
Kullanmış olduğumuz alanları temiz bırakmak
Yerlere çöp atmamak
Çöp atan kişileri kibar bir şekilde uyarmak
Çevreyi güzelleştirecek ve temizleyecek davranışlarda bulunmak
Çevre konusunda insanları bilinçlendirmek
İnsanlığın ortak mirasına karşı sorumluluklarım
Örnek Olay :
Bu gibi alanları Ziyaret ettiğimiz zaman temiz bırakmak
Bu alanların tarih hakkında bilgiler edinerek onları unutmamak
Elimden geliyorsa bu yerleri ziyaret ederek haklarında bilgi toplamak
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : “Sevgi Evleri” ile ilgili araştırma yapınız.
Sevgi Evleri Çocuk Esirgeme Kurumuna bağlı olarak 2011 yılında açılmıştır. Sevgi evlerinin çocuk yurtlarından en büyük farkı, çocukların kalabalık olmayan ortamlarda ve ev ortamında büyüme şansı bulmasıdır. En fazla 3 ya da 4 çocuğun kaldığı evlerde, rehber öğretmenler, psikolojik danışmanlar ve doktorlar görev almaktadır
Başta İstanbul, Ankara ve İzmir olmak üzere tüm büyük şehirlerde açılan sevgi evlerinin toplam sayısı yaklaşık 250 tanedir.
Soru : Eğitim hakkının nasıl kullanıldığını araştırınız.
Eğitim hakkı kişinin doğuştan sahip olmuş olduğu hakkıdır.
İnsanlar eğitim sayesinde istemiş oldukları meslekleri seçer ve hayatlarına istedikleri meslek ile devam ederler.
Aileye ve devlete düşen görev bu eğitim hakkında çocuklara tanımak ve eğitim haklarını sağlıklı bir şekilde alabilmeleri, yeteneklerinin keşfedilebilmesi için onlara yardımcı olmaktır.
Ülkemizde zorunlu eğitim 12 yıl olmakla beraber devlet okulları tarafından ücretsiz karşılanmaktadır. Ancak çocuklar eğitim hakkını alırken onların daha iyi bir eğitim alabilmesi için ailenin desteği ve öğretmenlere teşekkürler.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 28-29 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Hak, Özgürlük ve Sorumluluk CevaplarıSayfa 26, 27
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Hak, Özgürlük ve Sorumluluk Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 26-27
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 26-27 MEB Yayınları”
Hazırlık Çalışmaları
Odamı toplamak istemiyorum,arkadaşlarımla oynamak istiyorum. Neden canımın istediğini yapamıyorum? Kuşlar ne kadar özgür. İstedikleri zaman, istedikleri yere uçup gidiyorlar.
1. Resimdeki çocuk özgürlüğü nasıl yorumlamıştır?
Cevap:
Resimdeki çocuk ne yazık ki özgürlüğü çok yanlış yorumlamıştır. Bizler hayvanlar gibi değiliz ve akıl ile hayvan gibi canlılardan ayrılmışızdır. Bu da bize belirli sorumluluklar getirmiştir. Bizim sorumluluklarımızı yerine getirmemiz başkalarının haklarının ihlaline sebep olur.
2. Özgürlük, istediğiniz zaman istediğinizi yapmak mıdır? Tartışınız.
Özgürlük, istediğimiz zaman istediğimizi yapmak değildir.
İnsan akıllı bir varlık olarak diğer hayvanlardan ayrılmış ve bu özelliği sebebiyle kendisine birçok sorumluluk verilmiştir.
İnsanlar özellikle yetişkin oldukları zaman sorumlulukları büyür ve sorumluluklarını yerine getirmedikleri zaman birçok insan bundan mağdur olur
Gerek evimizde gerek iş yerinde gerek trafikte üzerimize düşen çok sayıda sorumluluk vardır
İşe zamanında gidip gelmek, işimize hakkıyla yapmak bizim sorumluluklarımız arasındadır. Doktorların, esnafların, polislerin istediği gibi davrandığını ve sorumluluklarını yerine getirmediklerini düşündüğümüz bir ortamda oluşabilecek kaosu ve karışıklığı birde siz düşünün.
İnsanların istediği gibi davranmak için okula istedikleri zaman gidip geldiklerini ve eğitimi istedikleri gibi aldıklarını düşündüğümüz zaman eğitimin ve sağlık gibi önemli hizmetlerin bile yerine gelmeyeceğini görmekteyiz
Ev içerisinde ailemiz zamanında yemek yapmama veya evi temizlememe gibi durumlarını düşündüğümüz zaman evde oluşabilecek aksaklıklar çok büyük bir çapta olacaktır
Görüldüğü gibi özgürlük istediğimiz zaman istediğimizi yapmak değildir.
Etkinlik
…
Ali bir köpeği olsun istiyor. Anne ve babası kabul ediyor ama onu önceden uyarıyorlar. Eğer bir köpek alırlarsa onunla ilgilenmek Ali’nin görevi olacak. Okula gitmeden önce, onu gezdirmek için her sabah on dakika daha erken kalkmak zorunda kalacak, akşam beşte eve döndükten sonra ve gece yatmadan önce de onu dışarı çıkaracak. Onu fırçalaması, ona yemek ve su vermesi gerekecek.
Seçim onun.
Ali, köpeği çok istiyor ama sabahları olabildiğince geç kalkmaktan hoşlanıyor. Okuldan sonra arkadaşlarıyla oynamaya karar verirse eve uğramak zorunda kalmak can sıkıcı olacak, üstelik akşamları da televizyonda hep güzel programlar oluyor.
Ali kararsız..
1. Ali, köpeği olmasını çok istemesine rağmen neden kararsızlık yaşıyor?
Cevap:
Ali, köpeği olmasını çok istemesine rağmen köpeğin bakımını üstlenmek, erken kalkmak ve köpeğin bakımı için ona zaman ayırmak konusunda kararsız kalıyor.
2. Ali’nin yerinde siz olsaydınız ne yapardınız? Anlatınız.
Cevap:
Ali’nin yerinde ben olsaydım bu görevlerin hepsini yerine getirmekte zorlanacağım için daha sonra köpek edinmeye karar verirdim.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 27 Cevapları
Etkinlik
Soru : Siz Ali’nin yerinde olsaydınız aşağıdaki düşünme şekillerine göre bu olayı nasıl değerlendirirdiniz? Noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
Beyaz şapka : Ali köpeği alma konusunda iyice düşünmeli ve öyle karar vermelidir
Sarışapka : Ali bence köpeğin sorumluluklarını yerine getirebilir
Kırmızışapka : Ali köpeği gerçekten çok seviyor ve bunu yapabilir
Yeşilşapka : Ali köpeğin bakımı için yeni fikirler üretebilir ve köpek bakımı yapan diğer kişilere bunlar hakkında fikirler sorabilir
Siyah şapka : Ali köpeğin bakımını üstlenemez ve okula geç kalır
Mavişapka : Ali kısa bir süreli de olsa ödünç köpek alabilir ve bunun hakkında biraz deneyim sahibi olarak karar verebilir
Değerlendirme Çalışmaları
Soru : Özgürlük ve sorumluluk arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
Galata Kulesi: 2013 yılında UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi’ne dahil edilmiştir. uzun dönem yangın gözetleme kulesi olarak kullanıldı ve Galata Yangın Kulesi olarak isimlendirilmiştir.
Hezarfen Ahmet Çelebi, uçuş denemelerini burada yaptı.
Galata Kulesi ilk olarak Bizans İmparatoru Justinianos tarafından MS 507 – 508 yılında inşa edilmiştir. Şu anki kuleyi 1348 – 49 yılında Cenevizliler yeniden inşa etmiştir. Kule 1445 – 46 yılları arasında yükseltilmiştir. 1500’lü yıllarda depremden zarar görerek Mimar Murad bin Hayreddin tarafından onarılmıştır. III. Selim döneminde kule onarıldıktan sonra, kulenin üst katına bir cumba eklenir. 1831’de kule bir yangın daha geçirir, II. Mahmut kulenin üzerine iki kat daha çıkmıştır ve külah biçiminde olan örtüyle kulenin tepesi kapatmıştır. 1967’de onarım görmüş, 2020 yılında tekrar restore edilir.
Galata Kulesi yığma moloz taş örgü sistemde inşa edilmiştir. Dış cephe taş örgüden yapılmıştır. Girişteki kitabede 16 mısralık methiye II. Mahmut döneminde yapıldığı için onun adına yazıldığı düşünülmektedir.
Soru : Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) tarafından Dünya Mirası Listesi’nde ülkemizden hangi kültürel ve doğal varlıklar bulunmaktadır? Araştırınız.
1. Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası (Sivas) 1985 : Divriği ve civarında en erken yerleşim Hititler Dönemi’ndedir. 1228-1229 yıllarında Mengücekoğulları Dönemi’ nde Ahmet Şah ve eşi Turan Melek tarafından camii ile birlikte yapılmıştır. 2 kubbeli bir cami e ona bitişik bir hastaneden oluşmaktadır. Yapılar, mimari özelliklerinin yanı sıra, sergilediği zengin Anadolu geleneksel taş işçiliği örnekleriyle UNESCO Dünya Miras Listesi’nde yer almaktadır. 2. İstanbul’un Tarihi Alanları (İstanbul) 1985:
1. Ayasofya Camii
2. Sultan Ahmet Camii
3. Topkapı Sarayı
4. İbrahim Paşa Sarayı
5. Süleymaniye Camii
6. Kapalı Çarşı
7. Mısır Çarşısı
8. Yerebatan Sarnıcı
9. Aya İrini
10. Fener Rum Erkek Lisesi
11. Bulgar Sveti Stefan Kilisesi
12. Galata Kulesi
13. Dolmabahçe Sarayı
14. Yıldız Sarayı
15. Çırağan Sarayı
16. Yedi Kule Zindanları
17. Rumeli Hisarı
18. Haydarpaşa Garı
19 Kız Kulesi
20. Mihrimah Sultan Külliyesi
21. Beylerbeyi Sarayı
22. Adile Sultan Kasrı
23. Anadolu Hisarı
24. Kuleli Askeri Lisesi
25. Hıdiv Kasrı
26. Yoros Kalesi
27. Aya Yorgi Manastırı
28. Heybeliada Ruhban Okulu
3. Göreme Millî Parkı ve Kapadokya (Nevşehir) 1985 (Karma Miras Alanı)
Göreme Millî ParkıParkın alanı Orta Anadolu’nun Hasan Dağı-Erciyes Dağı volkanik bölgesindedir. İçeriğinde platolar ovalar küçük dağ bitkileri, yüksek tepeler, alüvyonla dolmuş dere ve ırmak vadileri, drenaj havzaları ve erozyonlu dik yamaçlı vadilerde birbirinden ayrılan yüksek düzlükler Kapadokya ,60 milyon yıl önce Erciyes, Hasandağı ve Göllüdağ’ın püskürttüğü lav ve küllerin oluşturduğu yumuşak tabakaların milyonlarca yıl boyunca yağmur ve rüzgâr tarafından aşındırılmasıyla ortaya çıkan alana verilen isimdir.4. Hattuşa: Hitit Başkenti (Çorum) 1986 5. Nemrut Dağı (Adıyaman) 1987
Adıyaman[1] ilinde yer alır. Doğu ve batı teraslarında Antiochos ile tanrı-tanrıça heykellerinin yanı sıra aslan ve kartal heykelleri , aslanlı horoskop yer almaktadır.
Pamukkale terasları, kaplıca suyu tarafından çökeltilmiş bir tortullu kayaç olan travertenden oluşur.
7. Xanthos-Letoon (Antalya-Muğla) 1988 8. Safranbolu Şehri (Karabük) 1994
Karabük ilinin tarihi ve turistik bir ilçesidir.
9. Truva Arkeolojik Alanı (Çanakkale) 1998
MÖ 3000 yılına kadar uzanan tarihi vardır.10. Edirne Selimiye Camii ve Külliyesi (Edirne) 2011 11. Çatalhöyük Neolitik Alanı (Konya) 2012
Çatalhöyük Neolitik Kenti, Güney Anadolu Platosu’nda yaklaşık 14ha.lık bir alan üzerindedir. M.Ö. 7400 ve 6200 yılları arasına tarihlenen 18 Neolitik yerleşim katmanından oluşmaktadır. Söz konusu katmanlarda, sosyal örgütlenmeyi ve yerleşik hayata geçişi simgeleyen duvar resimleri, rölyefler, heykeller ve diğer sanatsal öğeler vardır. M.Ö. 6.200 ve 5.200 yılları arasına tarihlenen Kalkolitik Döneme ait kültürel özellikler göstermektedir. Bu özellikleriyle Çatalhöyük, aynı coğrafyada 2000 yıldan fazla bir süredir var olan köylerden kentsel hayata geçişin de önemli bir kanıtıdır.
12. Bursa ve Cumalıkızık: Osmanlı İmparatorluğunun Doğuşu (Bursa) 2014
ünya Miras Listesine alınan “Bursa ve Cumalıkızık: Osmanlı İmparatorluğunun Doğuşu” Dünya Miras Alanı, Orhangazi Külliyesi ve çevresini içine alan Hanlar Bölgesi, Hüdavendigar (I. Murad) Külliyesi, Yıldırım (I.Bayezid) Külliyesi, Yeşil (I. Mehmed) Külliye, Muradiye (II. Murad) Külliyesi ve Cumalıkızık Köyü olmak üzere altı yerden oluşmaktadır.
13. Bergama Çok Katmanlı Kültürel Peyzaj Alanı (İzmir) 2014
İçerisinde Athena Tapınağı, Trajan Tapınağı, Helenistik dönemin en dik tiyatro yapısı, kütüphane, Heroon, Zeus Sunağı, Dionysos Tapınağı, agora ve gymnasion yapıları bulunmaktadır.
14. Diyarbakır Kalesi ve Hevsel Bahçeleri Kültürel Peyzajı (Diyarbakır) 2015
Diyarbakır Surları ve Hevsel Bahçeleri olmak üzere iki kısımdan meydana gelmektedir.
15. Efes (İzmir) 2015 16. Ani Arkeolojik Alanı (Kars) 2016
Kars ili, Merkez İlçesi sınırları içinde yer alır. Erken Demir Çağından 16. yüzyıla kadar yerleşimin sürekli olduğu, Orta Çağ’ın şehircilik, mimarlık ve sanat açısından gelişiminin tüm zenginlik ve çeşitliliğinin bir arada görüldüğü çok kültürlü bir İpek Yolu yerleşim alanıdır.
17. Aphrodisias (Aydın) 2017
MÖ 5. yüzyılda kurulan kent, Roma İmparatorluğu döneminde gelişmiş, MÖ 1. yüzyıl ile MS 5. yüzyıllar arasında, başta heykelcilik olmak üzere önemli bir sanat merkezi haline gelmiş, Afrodit tapınağıyla ve Afrodit adına yapılan törenlerle giderek ün salmıştır 18. Göbekli Tepe (Şanlıurfa) 2018
Göbekli Tepe, Türkiye’nin Şanlıurfa il merkezinin 18 km kuzeydoğusunda, Haliliye ilçesine bağlı Örencik köyü yakınlarında yer almaktadır.
19. Arslantepe Höyüğü (Malatya) 2021
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 26-27 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.