5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 85-88-89-90-91-92-93

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Deprem Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93


5. Sınıf Türkçe Kitabı Deprem Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 85-88-89-90-91-92-93


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Aşağıdaki görsellerden doğal afetler sonucu oluşanları belirleyip işaretleyiniz.


Cevap : 3. resim yangın hariç hepsini işaretleyiniz.


2. Araştırmanızda deprem sırasında yapılması gerekenler ile ilgili neler öğrendiniz?


Cevap :

  • Panik yapılmamalıdır.
  • Sabitlenmemiş dolap, raf, pencere vb. eşyalardan uzak yerde durulmalıdır.
  • Sağlam sandalyelerle desteklenmiş masa altına veya dolgun ve hacimli koltuk, gibi eşyaların yanına çömelerek hayat üçgeni oluşturulmalıdır.
  • Baş iki el arasına alınarak veya bir koruyucu (yastık, kitap vb) şeyler ile korunmalıdır. Sarsıntı geçene kadar bu pozisyonda beklenmelidir.
  • Merdivenlere ya da çıkışlara doğru koşmadan sarsıntının geçmesini beklemek lazımdır.
  • Balkona çıkılmamalı ve yüksek yerlerden aşağıya atlamamalıdır.
  • Asansör kullanılmamalıdır.
  • Telefonlar acil durum ve yangınları bildirmek dışında kullanılmamalıdır.
  • Kibrit, çakmak yakılmamalı, elektrik düğmelerine dokunulmamalıdır.
  • Tekerlekli sandalyede isek tekerlekler kilitlenerek baş ve boyun korumaya alınmalıdır.
  • Mutfak, imalathane, laboratuvar gibi iş aletlerinin bulunduğu yerlerde; ocak, fırın ve bu gibi cihazlar kapatılmalı, dökülebilecek malzeme ve maddelerden uzaklaşılmalıdır.
  • Pencerelerden ve camdan yapılmış eşyalardan uzak durulmalıdır.
  • Araçta isek camlar kapalı şekilde aracı durdurarak beklemeliyiz.
  • Toplu taşıma araçlarındaysak kesinlikle hemen dışarı çıkmamalıyız. Bu izdihama ve metro gibi yerlerde elektrik ve araç çarpmalarına neden olabilir.

3. Kobe ile ilgili edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :
Kobe Japonya’ da yer almaktadır. Japonya’ nın en büyük şehridir. Kansai Bölgesi’ nde, Osaka Körfezi’nin kuzeyinde Osaka’nın 30 km batısında yer almaktadır.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 88 Soruları ve Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını yazınız. Bu kelime ve kelime gruplarının anlamlarını TDK Türkçe Sözlük’ten bulunuz. Bunları öğrendiğiniz anlamıyla birer cümlede kullanınız. Öğrendiğiniz kelimeleri kendi oluşturduğunuz sözlüğünüze de yazınız.


Tatbikat Kelimesi
Sözlük anlamı: Uygulama
Cümlem: Deprem ve yangın tatbikatları gibi tatbikatlar sıklıkla yapılmalıdır ve insanlar bu konuda bilinçlendirilmelidir.
Bugün okulda deprem tatbikatı yaptık.
Ailemle yangın tatbikatı yaparak bu konu hakkında konuştuk.


Felaket Kelimesi
Sözlük anlamı: Büyük zarar, üzüntü ve sıkıntılara yol açan olay veya durum, yıkım, bela
Cümlem:Felaketler gelmeden önce önlem alınmalıdır.
Yaşanan felaketler sonrası bölge halkına destek sağlanmalıdır.


Göçük Kelimesi
Sözlük anlamı: Çökmüş, kaymış toprak, çöküntü, yıkıntı
Cümlem: Göçük altında kalan çocuk sağ salim kurtarıldı.
Göçük altında kalan insanlara ulaşılmaya çalışılıyor.


Artçı Kelimesi
Sözlük anlamı: Arkadan gelen, sonra olan, öncü karşıtı
Cümlem: Artçı depremler de deprem derileri korkutuyordu.
Deprem sonrası artçı depremlere karşı önlem alınmalıdır.


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


1) Yazarın babası deprem sırasında ne yapmıştır?


Cevap :
Yazarın babası deprem sırasında, elinde el feneriyle gelerek eşini ve çocuklarını mutfağa, masanın yanına götürmüştür.


2) Yazarın babasıyla gurur duymasını sağlayan olay nedir?


Cevap :
Yazarın babasıyla gurur duymasını sağlayan olay ; babasının göçük altında kalan komşularını kurtarmaya gitmesidir.


3) Deprem sonrasında yazar ve ailesi nerede kalmıştır?


Cevap :
Deprem sonrasında yazar ve ailesi ,yazarın babasının çalıştığı çelik fabrikasında kalmıştır.


4) Yazarın babasının böyle bir felaket sonrasında diğer insanların yardımına gitmesini nasıl değerlendirirsiniz? Arkadaşlarınızla tartışınız.


Cevap :
Yarın babasının böyle bir felaket sonrasında diğer insanların yardımına gitmesine çok takdir ettim.  İnsanlar özellikle zor zamanlarda birbirlerine destek olmalı ve zor durumdaki düşen kişilere yardımda bulunmalıdırlar. Böylesi bir felaketin kimin başına geleceği bilemeyeceği için herkes birbirine yardım elini uzatmalıdır.


3. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metni aşağıdaki unsurlara göre inceleyiniz.


Cevap :

  • Olay:Büyük bir depremin olması ve insanların yaşadıkları
  • Metindeki kahramanlar: Yazar, yazarın annesi, babası ,kardeşi ve komşular
  • Yer: Japonya’nın Kobe şehri
  • Zaman:Geçmiş zaman
  • Anlatıcı: 1. şahıs (yazar)

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 89 Soruları ve Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri okuyarak soruları cevaplayınız.


Alelacele evden çıkarken üzerimize bir şeyler almamıştık ama en azından güvende olduğumuz için mutluydum.
Hatta deprem diye bir şeyin olduğuna bile inanmıyordum fakat artık inanıyorum.


a) Altı çizili kelimeler cümleye nasıl bir anlam katmıştır, cümlenin anlamında bir değişikliğe sebep olmuş mudur? Yazınız.


Cevap : Altı çizili kelimeler cümlenin anlamını değiştirmiş ve farklı bir mana kazandırmıştır. Cümle başka bir şey ifade ederken bu kelimeler sayesinde bana değişikliği sağlanmıştır.


b) Okuduğunuz metinde yönlendirici ifadelerin olduğu cümleleri yazınız. Bu cümlelerdeki yönlendirici ifadeleri işaretleyiniz.


Cevap :

  1. Aslında ben de korkmuştum ama bunu belli etmek istemiyordum.
  2. Hatta birkaç tane arkadaşım bile olmuştu. Ama yine de burada uzun bir süre kalmak istemiyordum.
  3. İnsanlar, binaların ve evlerinin hiçbir zaman yıkılmayacağını düşünüyor. Ama öyle değilmiş.
  4. Gerçi yemekte sadece pilav vardı ama çok aç olduğumdan hiç umrumda değildi.
  5. Onunla çok gurur duydum fakat binaların altında daha çok insan kalmıştı.

5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki grafiği inceleyiniz ve soruları cevaplayınız.


1) Grafik ne hakkında bilgi vermektedir?


Cevap :  2017 yılında Türkiye ve yakın çevresi deprem hareketliliği hakkında bilgi vermektedir.


2) Grafiğe göre deprem en çok hangi ayda olmuştur?


Cevap :  Temmuz ayında olmuştur.


3) Grafiğe göre deprem en az hangi ayda olmuştur?


Cevap : Ekim ayında olmuştur.


4) Depremin en çok olduğu ay ile en az olduğu ay arasındaki aylar hangileridir?


Cevap : Ağustos ve eylül aylarıdır.


5) Temmuz ayında kaç deprem olmuştur?


Cevap : 55 deprem olmuştur.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 90 Soruları ve Cevapları


b) Grafiği örnek alarak siz de okuduğunuz kitapların sayısını aylara göre gösteren bir grafik çiziniz.


Cevap : Aylara göre bir grafik çizerek bu etkinliği yapmanız gerekmektedir.


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleler neden–sonuç bildirmektedir. Cümlelerin neden ve sonuç bölümlerini yazınız.


  • Japonya’da çok fazla deprem oluyor bunun için sık sık deprem tatbikatları yapardık.

Neden: Japonya’da çok fazla deprem oluyor.
Sonuç: Sık sık deprem tatbikatı yapardık.

  • Bu tatbikatlar bana hep sıkıcı gelirdi çünkü Kobe çok sağlam ve güzel bir şehir.

Neden: Kobe çok sağlam ve güzel bir şehir.
Sonuç: Bu tatbikatlar bana hep sıkıcı gelirdi.

  • Daha beş yaşında olduğu için çok korkmuştu.

Neden: Daha beş yaşında olduğu için.
Sonuç: Korkmuştu.

  • Çok aç olduğumdan yemeğin ne olduğu umrumda değildi.

Neden: Çok aç olduğumdan.
Sonuç: Yemeğin ne olduğu umurumda değildi.

  •  Evimize gitmemiştik çünkü ne elektriğimiz vardı ne de suyumuz.

Neden: Ne elektriğimiz vardı ne de suyumuz.
Sonuç: Evimize gitmemiştik.


7. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Konuşma sırasında bu ifadeleri, hangi duygularınızı anlatmak için kullanırsınız? Açıklayınız.


Cevap : Bir şey düşündüğüm zaman veya bana mantıklı gelmediği zaman birinci işareti üzüldüğüm zaman veya duygusal bir durum olması durumunda ikinci işareti, bir konuda fikrim olmadığı zaman veya suçlu olmadığımı ifade etmek istediğim zaman üçüncü işareti, mutlu olduğumu belirtmek için veya bir şey anlatıldığı zaman kişinin sevincine ortak olmak için üçüncü işareti, bir şeyi onayladım veya doğru bulduğumu ifade etmek için de son ifadeyi kullanırım.


b) Yukarıdaki görsellerden istediğiniz birini seçiniz. Beden dilinizi kullanarak bu ifadeye uygun kısa bir konuşma yapınız.


Cevap :
Mutlu olmak içten gelen çok güzel bir duygudur. Her insan mutlu olmak ister. Sadece insanlar değil hayvanlar bile mutlu oldukları zaman güzel tepkiler verirler. Gülümsemek öyle bir şeydir ki dünyanın neresine giderseniz gidin ister bekler ister yetişkinler olsun mutlu olduklarında aynı gülümseme ifadesini kullanırlar.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 91 Soruları ve Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki köklere, verilen ekleri getiriniz. Oluşan kelimeyi tekrar yazınız ve bu ek sayesinde yeni kelime türeyip türemediğini işaretleyiniz.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 91 Soruları ve Cevapları”

9. ETKİNLİK


Soru : Metinden alınan aşağıdaki cümleyi okuyunuz. Soruları cevaplayınız.


Japonya’da çok fazla deprem olduğunu biliyordum.


a) Bu cümlede kesme işareti niçin kullanılmıştır?


Cevap :  Özel bir isme getirilen hal ekini ayırmak için kullanılmıştır.


b) Aşağıdaki kesme işaretinin kullanım alanları ile bunlara verilen örnek cümleleri eşleştiriniz.


Cevap :

  • [6] Bir ek veya harften sonra gelen ekleri ayırmak için konur.
  • [5] Sayılara getirilen ekleri ayırmak için konur.
  • [4] Belirli bir tarih bildiren ay ve gün adlarına gelen ekleri ayırmak için konur.
  • [1] Özel adlara getirilen iyelik, durum ve bildirme eklerini ayırmak için kullanılır.
  • [7] Seslerin ölçü ve söyleyiş gereği düştüğünü göstermek için kullanılır.
  • [3] Kısaltmalara getirilen ekleri ayırmak için konur.
  • [2] Kişi adlarından sonra gelen saygı ve unvan sözlerine getirilen ekleri ayırmak için konur.

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 92 Soruları ve Cevapları


10. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerde uygun yerlere kesme işareti koyunuz. Cümleleri yeniden yazınız.


  • Denilir ki Karacaoğlanın bazı türkülerinde başka başka yer adları vardır.

Cevap : Denilir ki Karacaoğlanın bazı türkülerinde başka başka yer adları vardır.

  • Bursaya yapılacak gezimiz 27 Nisana ertelendi.

Cevap : Bursaya yapılacak gezimiz 27 Nisana ertelendi.

  • Çocuklar bugün TBMMyi ziyaret etti.

Cevap : Çocuklar bugün TBMMyi ziyaret etti.

  • Okulumuz yarışmada 2nci oldu.

Cevap : Okulumuz yarışmada 2nci oldu.


11. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki giriş bölümünün bir kısmı verilen hikâyeyi siz tamamlayınız.

Yazınızda yabancı dillerden alınmış dilimize henüz yerleşmemiş kelimeler yerine Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz. Yazınıza bir başlık koymayı unutmayınız.


Cevap :
Karla kaplı dağlarda, yaylalarda kar üstünü delerek çıkan bu çicek ne kadar da güzeldir. Zor şartlarda yetişen, dirençli ve bir o kadar da narin olan kardelenin hikâyesini öğrenince ona hayran kalacaksınız.
Bu harika çiçek nergisgillerden bir çiçek türüdür. Kardelen sadece karda değil, eğer şartlar olursa su üzerinde bile açabilir. Özellikle soğuk, nemli hatta ıslak toprağı sever.-15 derece sıcaklıktan bile etkilenmez ve su istemez.
Efsane olan hikayesi de şöyledir; Kardelen, menekşesi ile her baharda buluşur ve onu çok severmiş. Ama onu bahardaki her yeri donatan diğer çiçeklerden kıskanırmış.Kışın ortasında, hiçbir çiçeğin açmaya cesaret edemeyeceği bir ortamda menekşesi ile baş başa kalabilmek ve sevgisini gösterebilmek için beklemiş. Ona söz veren menekşe ise sözünde durmamış ve açmamış. Karları delip, soğuk havaya, ayaza aldırmadan sevgilisini beklemiş kardelen ama menekşe gelmemiş. O da soğuktan değil ama yaşadığı hayal kırıklığından dolayı karların üzerinde gözlerini yummuş.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 93 Soruları ve Cevapları


BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


1. Ağaçların önemi ile ilgili atasözü ve özdeyişler bulunuz. Bunların anlamlarını öğreniniz.


Cevap :

  • Ağaca beşikten mezara kadar muhtacız
  • Ağaçsız memleket duvaksız geline benzer
  • Ağaç (yaş)kesen baş keser
  • Ağaç dikip gölgesinde halkı dinlendirmek gibi,insanın kıyamet gününde hesabına yarar bir erdem yoktur.(Hz. Muhammed)
  • ‘’Yeşil görmeyen gözler, renk zevkinden yoksundur”. Mustafa Kemal Atatürk

2. “Tohumlar Fidana” şarkısını dinleyiniz. Şarkının sözlerini ezberleyiniz.


Cevap :


TOHUMLAR FİDANA ŞARKI SÖZLERİ
Tohumlar fidana
Fidanlar ağaca
Ağaçlar ormana
Dönmeli yurdumda
Yuvadır kuşlara
Örtüdür toprağa
Can verir doğaya
Ormanlar yurdumda
Bir tek dal kırmadan
Ormansız kalmadan
Her insan bir fidan
Dikmeli yurdumda
Yuvadır kuşlara
Örtüdür toprağa
Can verir doğaya
Ormanlar yurdumda


3. Orman Bakanlığının internet sitesinden 2017 yılında dikilen ağaç sayısını ve bu ağaçların hangi bölgeye dikildiğini araştırınız. Bakanlığın internet sitesinin adresini defterinize not alınız.


Cevap :
Orman Bakanlığı’nın internet sitesindeki 2017 yılı faaliyet raporunun 35. sayfasından alınmıştır.
“2017 yılında özellikli alan ağaçlandırmaları kapsamında; 3.158 üniversite ve okul bahçesine 622 bin adet, 1.070 ibadethane bahçesi ve 1.100 adet mezarlığa 432 bin adet, 233 hastane ve sağlık ocağı bahçesine 114 bin adet ve 1.153 km karayolu kenarına 1 milyon 109 bin adet boylu fidan dikilmiştir.”
Aşağıdaki linke tıklayarak faaliyet raporunu görebilirsiniz.
Faaliyet Raporu


4. İstediğiniz bir ağaçla ilgili kitap ya da dergiden bilgi toplayınız. Araştırmanızda kaynak olarak kullandığınız yayının künyesini (kitabın yazarının soyadı, adı, kitabın adı, yayınevi, yayın yeri, yayın yılı) defterinize not alınız.


Cevap : (Yazı: Selcen Pirge /AĞAÇLARIN FEDAKÂRLIĞI /3 Temmuz 2016/Atlas Dergisi)
Dünyaca ünlü bir çevreci olan British Columbia Üniversitesi’nden Prof. David Suzuki, The Sacred Balance / Kutsal Denge adlı kitabında, bitki türlerinin neredeyse yüzde doksanının toprak mantarlarıyla desteklendiğini, tek ağacın köklerinin çevresinde düzinelerce mantar türü bulunabileceğini söylüyor. Mantarların yeraltında, ağaç köklerinin çevresinde bulunan ipliksi uzantıları topraktaki azot, fosfor gibi maddelerin ağaçlara ulaşmasını sağlıyor. Ağaçlardan gelen fotosentez ürünleri de mantarları besliyor. Son yıllarda yapılan araştırmalar, uzak ağaçların köklerini bile birbirine bağlayan mantar ağlarıyla ağaçlar arası kaynak transferi de yapıldığını gösterdi.
Douglas göknarı fidelerinin bütün yaprakları koparıldığında komşu ponderosa çamına yalnızca karbon değil, stres sinyalleri de gitti. Bu da, ponderosa çamında savunma enzimlerinin sentezlenmesine neden oldu. Prof. Suzanne Simard, Mart ayında Avustralya’nın ABC radyosuna verdiği röportajda yaşlı, büyük bir ağaca zarar verdikleri bir deneylerinde, ağacın çevresindeki türdeşi olmayan fidelere de savunma sinyalleri gönderildiğini söyledi.



 

Our Score

5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 64-65-66

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık 2. Tema: Milli Mücadele ve Atatürk Tema Değerlendirme Soruları ve Cevapları Sayfa 64, 65, 66


5. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Tema: Milli Mücadele ve Atatürk Tema Değerlendirme Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 64-65-66


2. TEMA DEĞERLENDİRME SORULARI


SAROS KÖRFEZİ


Saros Körfezi’ne doğru yol alırken Queen Elizabeth (Kuin Elizabet) zırhlısı erimiş gümüşü andıran denizin sularını bıçak gibi yarıyor, göğün sonsuzluğu maviliklere demir atmış sessizliği şiirleştiriyor, göz alıcı ufukların menekşe rengi nice güzelliklerin sırlarına işaret ediyordu. Hamilton (Hemıltın) ve kurmay heyeti güçlü dürbünlerle kıyıya bakıyor, herhangi bir tahkimat olup olmadığını tespit etmeye çalışıyorlardı. Çok güzel, neşeli bir gündü; yeşeren yapraklarda, tüten topraklarda, tepelerde ve eteklerde boy veren otlarda, aralarına serpilmiş çiçeklerde bahar gülüyordu. Ayak basmamış, sessiz sedasız ormanlarda kuşlar ötüyor; taze ot kokuları rüzgâra karışıyordu. Geriye dönerken Queen Elizabeth hızını azalttı. Mümkün olduğu kadar sahile yaklaştı. Kıyıları yakından inceliyorlar, ellerindeki haritaları da kontrol ediyorlardı; hayret verecek kadar araziyi gözlemliyorlardı. Emir subayı ile Esat Paşa da ormanın en sıklaştığı bölgeye yerleşmiş, dürbünlerin merceklerinden bugüne dek emsalini daha görmedikleri Queen Elizabeth’in ihtişamını seyrediyorlardı. Biraz uzaklaşınca Esat Paşa, emir subayına döndü:
– Savaşın yüksek bir meslek, ilim hâline geldiğini iddia edemeyecek kadar aptal değiliz fakat bu davetsiz misafirlerimiz savaşın asıl gıdasını kahramanlık, vatan sevgisi gibi maalesef ilkel kabul edilmeye başlanan duygulardan aldığını unutuyorlar.
Mehmet NİYAZİ


A. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız.


1. Yazar anlattığı günü nasıl tasvir etmiştir?


Cevap :
Yazar günü neşeli bir gün, yeşeren yapraklarda, tüten topraklarda, tepelerde ve eteklerde boy veren otlarda, aralarına serpilmiş çiçeklerde bahar gülüyor olarak tasvir etmiştir.


2. Hamilton ve kurmay heyeti kıyıları niçin inceliyor olabilirler?


Cevap :
Hamilton ve kurmay heyeti kıyıları herhangi bir tahkimat olup olmadığını tespit etmeye çalışmak için inceliyorlar.


3. Emir subayı ile Esat Paşa, Queen Elizabeth’i niçin ihtişamlı buluyor olabilirler?


Cevap :
Emir subayı ile Esat Paşa, Queen Elizabeth’i daha önce böyle güzel bir gemi görmedikleri için ihtişamlı buluyor olabilirler.


4. Esat Paşa, savaşın bir ilim olduğuna karşı çıkmıyor ancak bunu yetersiz buluyor. Niçin?


Cevap :
Esat Paşa, savaşın bir ilim olduğuna karşı çıkmıyor ancak bunu yetersiz buluyor. Çünkü; savaşın bunun yanında asıl olarak kahramanlık, vatan sevgisi ile başarılabileceğini düşünüyor.


5. Esat Paşa’ya göre savaşın asıl gıdası nedir?


Cevap :
Esat Paşa’ya göre savaşın asıl gıdası; kahramanlık ve vatan sevgisidir.


6. Metindeki altı çizili söz öbeğinin cümleye olan katkısını açıklayınız.


Cevap :
Metindeki altı çizili söz öbeğinin cümleye olan katkısı ; yeşermeye başlayan otların resmini hafızamızda canlandırmamıza ve metni duygu dolu okumamıza yaramktadır.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 65 Soruları ve Cevapları


7. “Kahramanlık, vatan sevgisi” gibi duygulara sahip olmayan biri savaşabilir mi? Neden?


Cevap :
“Kahramanlık, vatan sevgisi” gibi duygulara sahip olmayan bir kişi bence savaşamaz. Çünkü insan savaşta canını ortaya koyar ve canı bir insan için en değerli şeydir. Bu değerli şeyden vazgeçebilmesi için ve ölümü göze alabilmesi için kahraman bir ruha sahip olması ve vatan sevgisinin kendi canımdan daha üstün olması lazımdır.


8. Savaş, dünya barışını nasıl etkiler? Açıklayınız.


Cevap :
Savaş, dünya barışı için göğüste saplanmış bir hançer gibidir. Savaş olan yerde barış da olamaz. Savaşan ülkeler halka ve insanlara yaptıkları zulümle aslında dünyayı da tehlikeye sokar ve dünya insanları içinde kötü etkiler bırakırlar.


B. Aşağıdaki cümlede verilenleri okuyunuz. Doğru (D) ya da Yanlış (Y) oklarını takip ederek kaç numaralı kapıya ulaştığınızı yazınız.


Cevap :  Doğru  – Doğru


C. Aşağıdaki cümlelerde verilen boşlukları doldurunuz.


  • “Rüzgâr, sanki bu kel tepelere hiç uğramamaya yemin etmişti.” cümlesinde altı çizili kelimenin eş anlamlısı YEL dir.
  • Yüzünde acı tebessüm belirdi.” cümlesinde YÜZ kelimesi eş seslidir.
  • “Taarruz ve saldırı kararma kim itaat eder.” cümlesinde TAARRUZ eş anlamlıdır.
  • “Aşağı yukarı üç yıldır buralara uğramıyorlar.” cümlesinde ikileme ZIT anlamlı kelimelerden oluşmuştur.

Ç. Aşağıdaki cümlelerde abartma anlamı olan cümlenin başına “A”, koşul anlamı olan cümlenin başına “K”, benzetme anlamı olan cümlenin başına “B” yazınız.


  • ( Benzetme Anlamı ) Mutfakta dağ kadar bulaşık birikmişti.
  • ( Koşul Anlamı ) Zamanında evden çıksaydın şimdi otobüsü kaçırmazdın.
  • ( Benzetme Anlamı ) Fırtınalı bu gecede bir deniz feneri gibi yalnızdım.
  • ( Koşul Anlamı ) İstediği olmadığı için yine kıyameti kopardı.
  • ( Benzetme Anlamı ) Bizim vatanımız bir cennet, çocuklar.
  • ( Koşul Anlamı ) Babam erken gelirse ödevlerimi birlikte yapacağız.
  • ( Benzetme Anlamı ) İnsan bir ormandır, derdi annem.

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 66 Soruları ve Cevapları


D. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde soru işareti yanlış kullanılmıştır?


A) Gel deseydim sen de gelir miydin?
B) Bahar geldi mi içim neşe ile dolar?
C) Bu sene tatile nereye gideceksiniz?
D) Bahçedeki elmaları siz mi topladınız?


2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde iki noktanın kullanımında yanlışlık yapılmıştır?


A) Aslı merakla sordu: “Ne okuyorsunuz?”
B) Bizim bahçede şu ağaçlar vardır: akasya, ıhlamur.
C) Dedem bize hep şöyle seslenirdi: “Kuzularım!”
D) Erkenden uyandı: Kuşların cıvıltılarını dinledi.


3. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde büyük harflerin kullanımıyla ilgili bir yanlışlık yapılmıştır?


A) Yarınki gezide Ankara Kalesi de ziyaret edilecek.
B) Serkan Bey, seninle özel konuşacakmış.
C) Anneler gününde anneme güzel bir hediyem olacak.
D) Şimdi İstanbul’da bahar ne güzeldir.


4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde abartma anlamı vardır?


A) Mor menekşe hüzünlü şarkılar söylerdi.
B) Ev fırın gibi yanıyordu.
C) Küçük kızın inci gibi dişleri vardı.
D) Ağaçlar gelin gibi süslenmişti.


5. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde insan dışı bir varlık insana ait özellikler kazanmıştır?


A) Bir sarmaşık uyanıyordu uykusundan.
B) Güneş gibi parlıyordu saçları.
C) Üzüm üzüm gözleri ne de güzeldi.
D) Bekleye bekleye ağaç oldum.



 

Our Score

5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 143-144-145-146-147-148

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Bilinçli Tüketici Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 143, 144, 145, 146, 147, 148


5. Sınıf Türkçe Kitabı Bilinçli Tüketici Metni Etkinlik Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 143-144-145-146-147-148


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. Ailenizle alışveriş yaparken aldığınız ürünün fiş veya faturasını almaya özen gösteriyor musunuz? Neden?


Cevap :
Ailemle alışveriş yaparken almış olduğum ürünün fiş veya faturasını almaya çok özen gösteririm.
Almış olduğum ürünün değişmesi gerekirse veya üründe herhangi bir hata olduğunda eğer fiş ve faturasını almazsak değişimi veya iadei yapmazlar.
Bu yüzden ürünü aldıktan sonra mutlaka fiş ve faturayı alır belli bir süre saklar ve eğer üründe bir sıkıntı çıkmazsa değişim süresi dolduktan sonra veya ürünü inceledikten sonra fişi faturayı atarım.


2. Aldığınız ürünün hatalı çıkması durumunda neler yaparsınız?


Cevap :
Almış olduğum ürünün hatalı çıkması durumunda Ayrı büyüklerime ne yapacağım konusunda fikir danışır ve ya ben ya da büyüklerinden biri ile beraber ürünü ve faturayı alarak almış olduğum yere gider ürünü değiştiririm.
Ürünü kargo ile aldıysam aile büyüklerimden birinden rica ederek şirketi arar ve hatayı bildirerek düzeltilmesini isterim.


3. Kantinden yiyecek ve içecek alırken ürünün son kullanma tarihine bakar mısınız? Neden?


Cevap :
Kantinden yiyecek ve içecek alırken her zaman ürünün son kullanma tarihine bakarım. Ailem almış olduğumuz yiyeceklerin kalitesine ve son kullanma tarihlerine dikkat eder, beni de bu konuda uyarırler. Tarihi geçmiş yiyecekler ve içecekler sağlık bakımından son derece zararlı olduğu için tarihlerine bakar ve yiyecekleri ondan sonra tüketirim. Tarihi geçmiş ürünleri yiyen kişilerin rahatsızlanacağını ve vücuduna zarar vereceğini bilirim. Bu yüzden buna çok dikkat ederim.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 144 Soruları ve Cevapları 


1. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Şiirde geçen bazı kelimelerin anlamları verilmiştir. Anlamlarından hareketle bu kelimeleri bulunuz. Bulduğunuz kelimeleri örnekteki gibi işaretleyiniz.


  1. Eksikliği duyulan şey. İHTİYAÇ
  2. İnsanın kendisini ve çevresini tanıma yeteneği, şuur. BİLİNÇ
  3. Yasanın, dinin ve kamu vicdanının doğru bulduğu, yasalara uygun. YASAL
  4. Mal ve hizmetlerden yararlanan, satın alıp kullanan, tüketen kimse. TÜKETİCİ
  5. Yenilebilir, beslenmeye elverişli her tür madde, besin. GIDA
  6. Aşırı harcamalardan kaçınan, idareli. TUTUMLU
  7.  Bir işin yapılması için harcanan beden ve kafa gücü. EMEK

b) Anlamını belirlediğiniz bu kelimeleri birer cümlede kullanınız.


  1. İhtiyaç : İhtiyaç duyduğumuz ürünleri alırken fiyat karşılaştırması yapmalıyız.
  2. Bilinç : Bilinçli davranışlara sahip olan insan saygılıdır.
  3. Yasal : Yasal süreç işlemektedir.
  4. Tüketici : Tüketiciler bilinçli hareket etmelidirler.
  5. Gıda : Gıdalara yapılan zamlar kontrol altına alınmalıdır.
  6. Tutumlu : Tutumlu insan cimri olmayan ama savurgan olmayan insandır.
  7. Emek : Emeklerimizin boşa gitmemesi için dikkatli olmalıyız.

2. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Metinde geçen kelimeleri eş anlamlılarıyla eşleştiriniz. 


  • İhtiyaç = Gereksinim
  • Sonsuz = Ebedi
  • Bilinçli = Şuurlu
  • Savurgan = Tutumsuz

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 145 Soruları ve Cevapları 


3. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız. 


1) Şair kendimize hangi soruları sormamızı istiyor?


Cevap :
Şair kendimize insanların ihtiyaçlarının neler olduğunu ve Dünya’ da var olan kaynaklar gibi soruları sormamızı istemektedir.


2) Şaire göre sınırsız sanmamamız gereken nedir? Açıklayınız.


Cevap :
Şaire göre sınırsız sanmamamız gereken tatlı su kaynaklarıdır. Dünyamızda tatlı su kaynakları sınırlıdır ve bunun için israf edilmeden dikkatli kullanılması lazımdır.


3) Şair bizden neler yapmamızı istiyor?


Cevap :
Şair bizlerden bilinçli bir tüketici olmamızı, yasal haklarımızın neler olduğunu bilmemiz, sağlıklı bir şekilde beslenmemizi, tutumlu olmamızı, hesabımızı bilmemiz gibi her insanda bulunması gereken özelliklerin olmasını istiyor.


4) Şiirde geçen “savurgan olmamalı” sözünden ne anlıyorsunuz?


Cevap :
Şiirde geçen “savurgan olmamalı” sözünden; kaynakları bilinçli kullanmak, sadece ihtiyacımız kadar kullanmak, tasarruflu olmamız gerektiğini anlıyorum.


4. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Aşağıdaki boşlukları okuduğunuz şiire göre doldurunuz. 


Başlık ile içerik uyumludur. Çünkü ; şiirin içeriğinde de bir tüketiciden ve nasıl davranması gerektiği gibi bilinçli olma hareketlerinden bahsetmektedir.


5. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Aşağıdaki dörtlüğü okuyunuz. Şairin bu dörtlükte vermek istediği mesaj nedir? Söyleyiniz.

Hesabını bilmeli,
Zor günleri görmeli.
Değer verip emeğe,
Savurgan olmamalı.


Cevap :
Şair bu dörtlükte insanların iyi günleri olduğu kadar kötü zorluk ve yokluk günlerini de bilip ona göre hareket etmesi gerektiğini ve har vurup harman savurmamasını istediğini ifade etmiştir. Elde edilen şeylerin gerek yapılması gerek alınması gerekse üretiminde çok zorluklar çekildiğini ve bu emeklere saygı duyulması gerektiğini ifade etmiştir.


b) Aşağıdaki atasözlerinden bu şiirin dörtlüğüyle ilgili olanları işaretleyiniz.


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 143-144-145-146-147-148”

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 146 Soruları ve Cevapları 


6. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Bilinçli tüketici davranışı olan görselleri işaretleyiniz.


“5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 146 Soruları ve Cevapları “

b) Aşağıda verilen davranışlardan bilinçli tüketiciye ait olanları işaretleyiniz.


  • (✔) Alışverişe çıkmadan önce ihtiyaç listesi hazırlarım.
  • (   ) Alışverişte istediğim her şeyi alırım.
  • (   ) Satın aldığım ürünün üretim tarihine bakmam.
  • (✔) Satın alacağım ürünün son kullanma tarihine bakarım.
  • (   ) En pahalı ürünü almaya çalışırım.
  • (✔) Satın aldığım ürünün iade koşullarını bilirim.

7. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Aşağıdaki karikatürü inceleyiniz. Bu karikatürde verilmek istenen mesaj sizce nedir? Yazınız.


Cevap :
Bu karikatürde verilmek istenen mesaj  ; insanların ihtiyaçlarını alması gerektiğidir.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 147 Soruları ve Cevapları 


8. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Bilinçli tüketicinin özelliklerini arkadaşlarınızla tartışarak belirleyiniz.


Cevap :
Bilinçli tüketici;

  • Almış olduğu ürünün kalite ve fiyatına bakarak farklı yerlerle de bunu karşılaştırır.
  • Tüketicinin sahip olmuş olduğu hakları bilir ve gerektiğinde hakkını savunur.
  • İhtiyaçlarını planda tutarak gereksiz harcamalardan ve gereksiz ürünleri almaktan kendini koruyabilir.
  • Alışveriş sonunda faturasını ve fişini alarak değişim olması durumunda yapılması gereken şeyler hakkında bilgi alır.
  • Almış olduğu ürün eğer bir elektronik aleti daha satın almadan önce en az bir kere satıcı tarafından kontrolünü sağlayarak çalışıp çalışmama durumuna bakar.

9. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Aşağıdaki şikâyet dilekçesini okuyunuz.


İCLAL GİYİM MERKEZ MAĞAZASINA
İSTANBUL
Ankara Kızılay mağazanızdan aldığım montun eve geldiğimde dikişlerinin sökük
olduğunu fark ettim. Mağazaya faturamla gidip ürünü gösterdim. Kullanıcı hatası olduğunu söylediler ancak ürünü hiç kullanmamıştım. Etiketi dahi üzerinde duruyordu.
Mağaza müdürüyle görüştüm. Kendisi bu konuda yardımcı olacağını söyledi ancak üç haftadır herhangi bir bilgi vermediler. Mağduriyetimin giderilmesini istiyorum.

Konuyla ilgili hakkımı Tüketici Hakem Heyetinde de arayacağımı eklemeliyim.


b) Bir mağazadan ayakkabı aldınız. İlk giydiğiniz gün ayakkabınızın tabanının açıldığını fark ettiniz. Aldığınız ürünün iadesi ve mağazayı konuyla ilgili bilgilendirmek için örnekteki gibi mağazaya bir şikâyet dilekçesi yazınız.


Cevap :

FLO GİYİM MERKEZ MAĞAZASINA
İSTANBUL
İstanbul Fatih ilçesinde almış olduğum ayakkabının ilk gün tabanının açılması sonucu şoka uğradım. Daha ilk defa giymiştim ve yırtılacak bir harekette de bulunmadım. Ancak burada var olan personeller kullanıcı hatası olduğunu beyan ettiler.

Konuyla ilgili hakkımı Tüketici Hakem Heyetinde de arayacağımı eklemeliyim.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 148 Soruları ve Cevapları 


10. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Aşağıdaki cümlelerde eğik çizgi hangi amaçlarla kullanılmıştır? Yazınız.


Temel gereksinimin/Yasal hakları bilin/Yeterli ve dengeli/Sağlıklı gıda yiyin.
Cevap : Yan yana yazılan mısralarda mısraları ayırmak için kullanılmıştır.


Evren Sokak No.: 9/5 Cebeci/ Ankara
Cevap : Kapı ve daire numaralarını ayırt etmek amacıyla kullanılmışlardır.


28/12/1982 benim için yeni bir başlangıç olmuştu.
Cevap : Gün ay yıl gibi sayıları birbirinden ayırmak için kullanılmıştır.


-lık/-lik isimden isim yapan yapım ekidir.


Cevap : Ekleri göstermek amacıyla kullanılmıştır.


http://tdk.gov.tr adresinden bize ulaşabilirsiniz.
Cevap : Tarayıcılarda link başlangıcını göstermek için kullanılmıştır.


b) Eğik çizginin kullanım amaçlarına uygun cümle örnekleri veriniz.


Cevap :

  1.  Sağlıklı yaşayın/ Sağlıklı kalın.
  2. İstanbul/Taksim’ de oturuyorum.
  3. 20/09/2000 tarihinde doğdum.
  4. -mek / -mak eklerinin kullanım yerleri bunlardır.
  5. https://www.forumsinifkitabi.com/ adresi ödev yapma sitemizdir.

11. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Tutumlu olma konusunda çevrenizi bilinçlendirecek bir broşür hazırlayınız. Broşürünüzde tutumlu olmakla ilgili deyim ve atasözlerine yer veriniz.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 148 Soruları ve Cevapları “

BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


Soru : Özgürlük ile ilgili özdeyişler derleyiniz.


Cevap :
Özgürlük neye yarar, yaşarsa bir arada özgürlerle tutsaklar. Bertolt Brecht
Özgürlük, adaletten başka bir şey değildir. Voltaire
Geçici güvenliği için özgürlüğünü verenler her kimse, ne özgürlüğü ne de güvenliği hak ederler. Benjamin Franklin
Özgürlük sevgisi diğerlerini sevmektir, güç sevgisi kendimizi sevmektir. William Hazlitt
Özgürlük kendi kendine yeterli olmanın en yüce meyvesidir. Epikuros
Özgürlük ve bağımsızlık benim karakterimdir. Ben yapabilmek için mutlaka özgür bir ulusun çocuğu kalmalıyım. O halde, ya özgürlük ya ölüm! Atatürk



 

Our Score

5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 136-139-140-141-142

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Çocuk Bahçesindeki Bekçi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142


5. Sınıf Türkçe Kitabı Çocuk Bahçesindeki Bekçi Metni Etkinlik Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 136-139-140-141-142


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. “Toplum hayatında herkese düşen belirli görevler vardır.” sözünden ne anlıyorsunuz? Gözlemlerinizden hareketle açıklayınız.


Cevap :
Kısa Cevap: Toplum hayatında aile içinde aile bireyi olarak sosyal hayatta da hangi mesajı orada hisset o mesleğin ile ilgili üzerimize düşen görevleri yapmak toplumu işleyişi için şarttır.
Herkesin üzerine düşen görevi en iyi şekilde yapması toplum işleyişi için çok önemlidir.
Uzun cevap:
Toplum hayatında herkese düşen ayrı ayrı görevler vardır.Bu görevler ise sosyal hayat içerisinde olsun herkesin yapması gereken zorunluluklardır.
Evin içerisinde çalışması gereken aile bireylerinin işe gitmesi, ev işlerinin yapılmasında aile bireylerinin yardımlaşması eğitim görmesi gereken kişileri okula veya eğitim kurumlarına gitmesi ders çalışması sen de işlerini yapma ve ev işlerinde üzerlerine düşen görevleri yapmaları herkesin sorumluluğudur.
Her meslek grubunun kendi mesleğiyle ilgili en iyi şeyi yapması ve bu konuda ahlak kuralları gibi gereken incelikleri dikkat etmesi de herkesin bir görevdir.
Her meslek isimli işlerini en iyi şekilde yapması da toplumun düzeni için şarttır. Bir doktorun hastalarıyla elimden geldiği kadar en iyi ilgilenmesi gerektiği gibi bir manav bir temizlik görevlisinin işlerini en iyi şekilde yapması da küçük gibi görünse de aslında büyük işlerin devam etmesi için olmazsa olmazdır.
Toplumda herkesin üzerine düşen görevi yapması kafamdaki işleri kusursuz olarak devam etmesi için şarttır.


2. Üzerinize düşen görevi en iyi şekilde yapabilmek için nelere dikkat edersiniz?


Cevap :
Üzerime düşen görev her ne olursa olsun öncelikle bu görevi iyice anlamaya çalışırım.
Görevimi anladıktan sonra üzerime düşen görevi en iyi şekilde yapabilmek için bu konuda öğretmenimden ailemden veya bilgili kişilerden bilgiler alır bu bilgiler ışığında neler yapacağıma karar veririm .
Bu görevimi yapmadan önce planlı hareket eder işimi daha kolay ve daha hangi zaman iyi yaptığımı tespit ederek o şekilde işimi yaparım. Böyle değişim hem kolay olur hem de mutlu bir şekilde tamamlamış olurum.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 139 Soruları ve Cevapları 


1. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Metnin başlığından ve metindeki görsellerden hareketle metnin içeriğini tahmin ediniz. Metni okuduktan sonra tahmininizi, metnin içeriği ile karşılaştırınız.


Cevap : Park içerisinde oynayan çocuklar ve bekçi olduğu için; bence bekçi çocukları uyararak sessiz olmalarını istiyor.


2. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Okuduğunuz metinde anlamını bilmediğiniz kelimeleri belirleyiniz. Kelimelerin anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ederek yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Türkçe Sözlük’ten kontrol ederek kelimeleri birer cümlede kullanınız.


İhata Kelimesi
Sözlük anlamı: Kuşatma
Tahmin : Kaplamak
Cümlem:

  1. İhata kelimesi günümüz Türkçesinde pek kullanılmayan bir kelimedir.
  2. İhata kelimesi ile ilgili biraz araştırma yaptım.

Kollamak Kelimesi
Sözlük anlamı: Olmasını, ortaya çıkmasını beklemek, gözetmek
Tahmin : Sahip çıkmak
Cümlem:

  1. Ölene kadar onu koruyup kollayacağıma emin olabilirsin.
  2. Çocuklarımızın en iyi şekilde koruyup kollamak bizim görevimizdir.
  3. Herkesin kendisini orayı politik kadar bitmiş olması gerekir.
  4. Zamanlarda insanın kendisini koruyup kollayacak birinin olması ne kadar da güzel.

Potin Kelimesi
Sözlük anlamı: Ayak bileğini örtecek kadar uzun olan, bağcıklı veya yan tarafı lastikli ayakkabı
Tahmin : Bir tür ayakkabı çeşidi
Cümlem:

  1. Sarı potinlerini giymiş yağmura meydan okuyordu.
  2. Günümüzde potinlerin modası geçmiş durumda.
  3. Sergide rengarenk potinler çok dikkat çekmişti.

Tembih Kelimesi
Sözlük anlamı: Bir şeyin belli biçimde ve yolda yapılmasını söyleme, bunu üsteleyerek hatırlatma, uyarı, uyarma
Tahmin : Uyarı
Cümlem:

  1. Kapıyı kilitlemesini sıkı sıkı tembih et.
  2. Bize verilen tembeller eğer yerindeyse kulak ardı etmemeliyiz.
  3. Sana bunları tembih etmiştim.
  4. Annem sıkı giymemi tembih etti.

3. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Aşağıda verilen deyimler ile anlamlarını metinden yola çıkarak eşleştiriniz.


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 136-139-140-141-142”

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 140 Soruları ve Cevapları 


b) Bu deyimleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

  1. Ne yapacağını kara kara düşünüyordu.
  2. Kara kara düşüncelere dalmıştım.
  3. Kuş iki çırpınış da elimden kurtuldu.
  4. Elinden uçan da kaçan kurtulur.
  5. Daldığım sırada kapı birden çalınca ödüm patladı.
  6. Ay! Korkudan ödüm patladı.
  7. Gözümden kaybolma oralarda oyna.
  8. Bir anda gözümden kaybolunca aklım çıktı.
  9. Olayları anlatınca kanım dondu.
  10. Kan dondurucu olaylar yaşanıyor.

c) Bu deyimlerin metnin anlatımına nasıl bir katkısı vardır? Açıklayınız.


Cevap :
Bence bu deyimler metre klasik anlatımda daha çok dikkat çekmiştir.  Kısa cümlelerle büyük manalar ifade edilmiş ve okuyucu sıkılmadan bir çok şey anlatılmış olmuştur. Bu yüzden deyimler bulundukları metne büyük anlam katarlar.


4. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.


1) Yazar, çocuk parkını nasıl betimlemiştir?


Cevap :
Yazar, çocuk parkını beyaz ihata duvarları ve demir parmaklıklarla çevrili, köşesinde üzeri kırmızı kiremitlerle örtülü şirin bir bekçi kulübesi bulunan küçük bir park olarak betimlemiştir.


2) Çocuk parkındaki bekçi, çocuklara nasıl davranıyor? Bu davranışının nedeni ne olabilir? Açıklayınız.


Cevap :
Çocuk parkındaki bekçi, çocukların davranışlarına kızıyor. Kızmasının nedeni bekçinin çocukları korumak istemesi ve parkta insanların güven içinde sıkıntı çekmeden oynamasının sağlamak kendi görevi olduğu içindir.


3) Yazar, neden bekçinin olmadığı saatlerde parka gitmektedir?


Cevap :
Yazar bekçiyi sevmiyor. Bu yüzden dolayı bekçinin olmadığı saatlerde parka gitmektedir.


4) Parktaki büyük çocukların hareketlerini doğru buluyor musunuz? Neden?


Cevap :
Hayır doğru bulmuyorum. Çünkü parka bütün çocukların oynamaya hakları vardır. Zorbalık ve güç kullanarak engellemek haksızlıktır.


5) Yazar, bekçiye neden hak vermiştir?


Cevap :
Bekçinin kızmasının nedeni çocukları korkutmak için değil, kötülükleri ve haksızlığı engellemek için yaptığını anlayınca hak vermiştir.


5. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Aşağıda verilen hikâye haritası yöntemine göre metni çözümleyiniz.


1) Sahne ve zaman (Olay nerede, ne zaman geçiyor?)
2) Ana ve yardımcı karakterler (Hikâyedeki insanlar)
3) Başlangıç olayı (Olayın başlangıcı)
4) Problem ( Hakkında hikâyenin yazıldığı olay)
5) Problem çözme teşebbüsleri
6) Sonuç
7) Ana fikir


Cevap :

  1. Zaman belirtilmemiş
  2. Yaşı büyük iki kaba çocuk, parkta oynayan çocuklar, çocuk, çocuğun kardeşi, bekçi,
  3. Büyük çocukların haksızlık yapması, bekçinin çocuklara bağırması ve onları azarlaması
  4. Yaşı büyük iki çocuğun tahterevalliye binip, diğer çocukların oynamasına izin vermemesi
  5. Çocuğun, yaşı büyük iki çocuğa kızması, bekçiyi çağırması
  6. Bekçiye seslenildiğini duyan bu çocukların parktan kaçması
  7. Bazen bizim hoşumuza gitmeyen bazı davranışlar, aslında bizim iyiliğimiz için olabilir. Dikkatli gözlemlemek ve daha sonra karar vermek lazımdır.

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 141 Soruları ve Cevapları 


6. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Aşağıdaki bölümleri metinden hareketle doldurunuz.


Çocukların parkta yaşadıkları sorun : Tahterevalliye binememeleri ve diledikleri gibi oynayamamaları
Nedeni : Yaşı büyük çocukların zorbalık yaparak binmelerine buna izin vermemeleri
Çözüm önerim : Bir büyüğe durum anlatılır ve sıra sıra binme gerçekleştirilir.


7. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri örnekteki gibi tamamlayınız.


İlk günlerde bekçi amcaya çok kızıyordum çünkü sürekli düdük çalıp duruyordu.
Parka gitmek zorunda kaldım çünkü ; arkadaşlarım ısrarla beni çağırdı.
Kardeşimi zor zapt ettim çünkü ;  annemin gittiğini anlayınca ağlamaya başladı.
Tahterevalli kuyruğunda bize bir türlü sıra gelmiyordu çünkü ; bilen çocuklar diğerlerini düşünmeden ısrarla süreyi uzatıyordu.
Bekçi amcayı artık sevmeye başladım çünkü ; onunda haklı olduğunu anladım.
Bekçi amca sürekli düdük çalıyordu çünkü ; onun görevi buydu.


8. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Parktaki bekçi görevini en iyi şekilde yapmasaydı sizce parkta neler yaşanırdı? Bu konu hakkındaki duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Konuşmanız sırasında arkadaşlarınızın sorularına, konu hakkındaki duygu ve düşüncelerine de yer veriniz. Siz de arkadaşlarınıza sorular sorarak onların konu hakkında düşünmelerini sağlayınız.


Cevap :
Parktaki bekçi görevini en iyi şekilde yapmasaydı çocuklar ağlayabilir ve aralarında çıkan tartışmada büyük çocuklar küçüklere zarar verebilirdi. Küçük çocuklar da büyük çocuklara taş atmak veya hakaret etmek gibi kötü davranışlarda bulunabilirdi. Birisi yaralanabilir ve zarar görebilirdi. Böylece gün kötü geçmiş olurdu.


9. Etkinlik Soruları ve Cevapları


a) Metinden alınan aşağıdaki cümleyi okuyunuz. Sizce bu cümlede tırnak işareti hangi amaçla kullanılmış olabilir? Açıklayınız.

“Dikkatli olun, üstünüzü başınızı kirletmeyin!” diye sıkı sıkıya tembih etmişti.


Cevap :
Bence bu cümledeki  tırnak işareti konuşma sözünü belirtmek için kullanılmıştır.


b) Aşağıdaki cümlelerde tırnak işaretinin kullanım amacını işaretleyiniz.


“5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 141 Soruları ve Cevapları “

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 142 Soruları ve Cevapları 


10. Etkinlik Soruları ve Cevapları


Soru : Atatürk’ün “Vatanını en çok seven görevini en iyi yapandır.” sözünden yola çıkarak görev bilinci hakkındaki düşüncelerinizi sınıf ortamında tartışıp değerlendiriniz. Bu bilgiler ışığında konuyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi yazınız.


Kısa Cevap:

İnsani görevlerimiz olduğu gibi hepimiz vatanımızda yaşayan kişiler olarak vatandaşlık görevlerimizi de var. Bu vatandaşlık ödevleri kurallara uymak yasalara dikkat etmek oy kullanmak askere gitmek gibi vatanımızı gerektiğinde canla ve sözle müdafaa etmek olarakta görülebilir. Bunlar birey olarak varana karşı olan vazifelerimizdir.

Uzun Cevap:

Toplum içerisinde herkese düşen belli başlı görevler vardır. Bu görevler insanları gözünde bazıları küçük bazıları büyük olsa da aslında hepsi çok değerlidir. Bir doktorun ameliyatı gerçekleştirmesi gerektiği kadar hastanede bunlar diğer personellerin de bu görevi ona yardım etmesi ve temizlik görevlisinin ortamın ortamın hijyeni sağlaması gibi küçük ayrıntılar bile aslında çok  Büyük şeylere sebep olabilir.
Bu görevlerimiz gibi her insanın insan olmanın yanı sıra bir vatandaş olduğu için de devletine karşı askerlik vergi verme uygulama gibi bir çok görevi vardır. Bu görevi de yerine getirmek için vatandaş olarak borcudur ve bunları yerine getirmesi zorunludur.
Vatanımızı bizleri ve sevdiklerimizin güven içerisinde yaşadığı yerdir ve ancak görevlerimiz yapılması sonucunda korunabilir.Vatanımızı koruma hainlere fırsat vermemek gerektiğinde ister sözlü ister beden de olsun ülkemizin bir daha fa etmek askere gitmek ve diğer görevleri yapmak her vatandaşın görevidir ve en güzel şekilde yapılmalıdır.


BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


Soru : Bilinçli tüketici nasıl olunur? Konu hakkında aile büyüklerinizden bilgi alınız. Kitap, gazete ve internetten araştırmalar yapınız.


Cevap :
Bilinçli tüketici ayrı büyüklerinden sordum internetten yaptığım araştırmalar sonucunda edindiğim bilgilere göre şunlara dikkat eder:

  • Almış olduğu ürünün kalite ve fiyatına bakarak farklı yerlerle de bunu karşılaştırır.
  • Tüketicinin sahip olmuş olduğu hakları bilir ve gerektiğinde hakkını savunur.
  • İhtiyaçlarını planda tutarak gereksiz harcamalardan ve gereksiz ürünleri almaktan kendini koruyabilir.
  • Alışveriş sonunda faturasını ve fişini alarak değişim olması durumunda yapılması gereken şeyler hakkında bilgi alır.
  • Almış olduğu ürün eğer bir elektronik aleti daha satın almadan önce en az bir kere satıcı tarafından kontrolünü sağlayarak çalışıp çalışmama durumuna bakar.


 

Our Score

5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 100-101-102

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık 3. Tema: Doğa ve Evren Tema Değerlendirme Soruları ve Cevapları Sayfa 100, 101, 102


5. Sınıf Türkçe Kitabı 3. Tema: Doğa ve Evren Tema Değerlendirme Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 100-101-102


ÇAY HASADI


“Havada Çay Kokusu Var” temalı çay hasadı turunda katılımcılar çayın en taze yapraklarını topluyor ve hasat heyecanını birlikte yaşıyor. Katılımcılar Rize’deki tesislerde çay üretimine tanık oluyor, uzmanlar eşliğinde taze çayların tadımını yapıyor. Rize’nin muhteşem manzarası eşliğindeki yemekten sonra sıra Ayder Yaylası’na geliyor. Yaylanın serin havasında ateş başında toplanılıyor, geceyi horonlar ısıtıyor. Tur katılımcıları sabah Uçurtma Deresi’ne akan çağlayanların arasında kahvaltı ettikten sonra ise Ayder Yaylası’nın güzelliklerine şahit oluyor.

Atlas Dergisi Temmuz 2011


A. 1,2, 3, 4, 5 ve 6. soruları yukarıdaki paragrafa göre cevaplayınız.


1. Paragrafın konusu nedir?


Cevap :
Paragrafın konusu : Paragrafın konusu turdaki katılımcıların yaşadıklarıdır.


2. Katılımcılar bu turda neler yapıyor?


Cevap : Katılımcılar bu turda Rize‘de çay hasadına eşlik ederek, ilk toplanan sadece çayların tatlarını bakıyor, yemekten sonra yaylaya çıkıyor, ateşler ve horonlar eşliğinde eğleniyor,  sabahları ise çağlayanların arasında kahvaltı yaparak manzaranın güzelliğine şahit oluyorlar.


3. Katılımcılar geceleri nasıl vakit geçiriyorlar?


Cevap :
Katılımcılar geceleri, ateş başında horonlar eşliğinde eğlenceli vakit geçiriyorlar.


4. “Geceyi horonlar ısıtıyor.” sözüyle anlatılmak istenen nedir?


Cevap :
“Geceyi horonlar ısıtıyor.” sözüyle anlatılmak istenen ; horonların geceye renk ve heyecan kattığı, insanları çok eğlendirdiğidir.


5. Paragraftaki altı çizili söz öbeğinin cümleye kattığı anlamı yazınız.


Cevap :
Paragraftaki altı çizili söz öbeğinin cümleye kattığı anlam; bir olayı görmek ve duymaktır.


6. Paragrafta koyu renkle verilen kelimelerin zıt anlamlılarını yazınız.


Cevap :
       Kelime        Zıt Anlamlıları

  • var                yok
  • taze               bayat
  • sonra            önce
  • serin             ılık

B. Aşağıdaki cümlelerde verilen bilgilerden doğru olanlara “D”, yanlış olanlara “Y” yazınız.


  • ( Doğru ) Tamamlanmamış cümlelerin sonuna üç nokta konur.
  • ( Doğru ) Ünlem işareti yay ayraç içinde verilirse cümleye küçümseme, alay anlamı katar.
  • ( Doğru )”İstanbul, dünyanın en güzel şehridir.” cümlesine kişisel görüş anlamı katan sözcük öbeği “en güzel” dir.
  • ( Yanlış ) Kişisel görüş içeren cümleler nesneldir.
  • ( Doğru )  ”Sivas, en çok yağış alan şehrimizdir.” cümlesi kanıtlanabilir niteliktedir.

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 101 Soruları ve Cevapları


C. Aşağıda verilen cümleleri neden–sonuç ilişkisine göre eşleştiriniz.


1. Bu soğuk havada kalın giyinmediği için
Cevap : ç. Fena hastalandı.

2. Plüton artık gezegen olarak kabul edilmiyor.
Cevap : d. Gezegen sayısı artık dokuz değil, sekizdir.

3. Doğayı kendimiz için yeniden düzenlemeye kalktık.
Cevap : a. Bütün denge alt üst oldu.

4. Fethiye’de yıldızlar öylesine yakın ki!

Cevap : c. Gökyüzüne elimi uzatsam sanki yıldızlara dokunacak gibiyim.
5. Tatlı su kaynakları giderek azalıyor.
Cevap : b. Artık su üzerine kurulu kavgalar başlıyor devletler arasında.


Ç. 1 ve 2. soruyu aşağıda verilen paragrafa göre cevaplayınız.


Türkiye’nin ilk su enstitüsü geçtiğimiz haftalarda Süleyman Demirel Üniversitesinde kuruldu. Enstitü ile ilgili çalışmalar 2006’da üniversitenin Rektörü Prof. Dr. Semiha Bahçeli tarafından başlatılmıştı. Enstitünün kurulma önerisini içeren dilekçe ise Süleyman Demirel Üniversitesi Eğirdir Su Ürünleri Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Erol Kesici tarafından 2007’de verilmişti. Su enstitüsü, su kaynaklarının korunması ve yönetimi, üretim, yetiştiricilik, su ürünleri sağlığı, üretim kalitesi, araştırma- geliştirme, uluslararası ilişkiler gibi başlıklarda faaliyet gösterecek ve eğitimler verecek. İlgili bilim dallarıyla ve TÜBİTAK, TSE, DPT gibi kuruluşlarla iş birliği yapacak.
Atlas Dergisi, Mayıs 2011.


1. Paragrafın konusu aşağıdakilerden hangisidir?


A) Su enstitüsü ve yapacağı çalışmalar
B) Su enstitüsünün ne zorluklarla kurulduğu
C) Su enstitüsünü kuran kişiler
D) Dünyadaki su enstitüleri


2.I. Olay yazısından alınmıştır.
II. Bilgilendirici bir yazıdan alınmıştır.
III. Cümleler nesneldir.
IV. Kişisel görüş bildiren cümleler çoğunluktadır.

Bu paragraf için yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri söylenemez?


A) Yalnız I B) I ve II C) II ve III D) I ve IV


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 102 Soruları ve Cevapları


3. Aşağıdaki cümlelerden hangisi neden–sonuç bildirir?


A) Televizyon seyretmek çocuklarda pek çok olumsuz davranışa sebep oluyor.
B) Güneş, dağdan dağa koşan kızıl bir attır.
C) Ege insanının kültürünü incelemek için köyleri dolaşıyor.
D) Komşuları aylar sonra Almanya’dan dönmüştü.


4. Aşağıdaki cümlelerden hangisi amaç–sonuç bildirir?


A) Kendi başının çaresine bakmalıydı.
B) Hasta olduğundan sürekli uyuyordu.
C) Terlemek için üstüme kalın yorganlar örttüm.
D) Kar çok yağınca yollar kapandı.


5. Aşağıdaki cümlelerden hangisinin sonuna üç nokta getirilemez?


A) O ıssız sokaklarda
B) Bu coğrafyada güneş daha erken
C) Ne kadar şendik çocukken
D) Şiddetini artıran rüzgâr her yeri


6. Aşağıdaki cümlelerden hangisinde ünlem işareti diğerlerinden farklı amaçla kullanılmıştır?


A) Beyefendi yine hepimizi güldürdü (!)
B) Eyvah, evrakları arabada unuttuk!
C) Ah, canım çok acıyor!
D) Tüh! Onun bu şekilde davranacağını bilemedik.


7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde noktalama yanlışı vardır?


A) Buralar ilkbaharda yemyeşil olur.
B) Sen de dağdaki çiğdemlerden topladın mı.
C) Vah, kadın yapayalnız kaldı!
D) Sonra bu ev, erik ağacı…



 

Our Score

5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 40-42-43-44-45

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Mustafa Kemal’in Kağnısı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 40, 41, 42, 43, 44, 45


5. Sınıf Türkçe Kitabı Mustafa Kemal’in Kağnısı Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 40-42-43-44-45


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI


1. “Kurtuluş Savaşı” ifadesi size neler çağrıştırıyor?


Cevap :
Kurtuluş Savaşı ifadesi bana çok anlamlar çağrıştırıyor. Aile büyüklerimden öğretmenlerinden ve ders yaptığımız kitaplarda kurtuluş Savaşı ile ilgili bir çok bilgi ve yaşanmış olaylar dinledim. Gerçekten o devirde yaşayan insanların hepsi cesurca canlarına ortaya koymuş ve vatanlarını savunmak için ellerinden ne geliyorsa yapmışlardır.
Kurtuluş Savaşı bana cesareti kahramanlığı ve birlik olunduğu zaman düşman ne kadar güçlü olursa olsun insanların başarabileceğini çağrıştırıyor. Cephede canını ortaya koyan Cesur insanların çocuk yaşta dönecek olan gençlerin yetim kalan çocukların kadınların çocuklarını gerekince bırakarak cesurca savaştıklarını çağrıştırıyor.
Kurtuluş Savaşı milli birlik ve beraberliğin üstünlüğünü devlete olan aşkı bu milletin düşmanlara boyun eğmeyeceğine ve ardından kazanılan savaşta beraber kurulan cumhuriyeti çağrıştırıyor.
Devlet yıkılmak üzere bile olsa milletin el ele vererek vatanını savunabileceğini ve az imkanlarla bile olsa çok büyük işler yapabileceğini çağrıştırıyor.
Bizlere düşen şey kurtuluş savaşını en ince ayrıntılarıyla bilip bu anıları saygı ile yaklaşıp o gün de olduğu gibi bugün de düşmanlara fırsat vermemektir.


2. “Millî Mücadele’de kahramanlık gösteren Türk kadınları”yla ilgili bulduğunuz görselleri arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 40-42-43-44-45”

5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 42 Soruları ve Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz şiirde geçen bazı kelimeler ve kelimelerin anlamları aşağıda verilmiştir. Bu kelimeleri, anlamlarıyla örnekteki gibi eşleştiriniz.


(kağnı-ulu-nazar-cephe-yas-mahzun-çarık)


a) Üzerinde savaşın sürdüğü bölge.
Cevap : cephe

b) Ölüm veya bir felaketten doğan acı ve bu acıyı belirten davranışlar, matem.
Cevap : yas

c) İki veya dört tekerlekli, dingili tekerlekle birlikte dönen öküz arabası.
Cevap : kağnı

ç) Erdemleri bakımından çok büyük, yüce. 
Cevap :ulu

d) Üzgün.
Cevap : mahzun

e) Belli kimselerde bulunduğuna inanılan, kıskançlık veya hayranlıkla bakıldığında insanlara, eve, mala mülke hatta cansız nesnelere kötülük verdiğine inanılan uğursuzluk, göz. 
Cevap :nazar

f) İşlenmemiş sığır derisinden yapılan ve deliklerine geçirilen şeritle sıkıca bağlanan ayakkabı.
Cevap : çarık


2. ETKİNLİK


Aşağıdaki soruları “Mustafa Kemal’in Kağnısı” şiirine göre cevaplayınız.


1. Elif, kağnısına hangi ismi vermiştir?


Cevap :
Elif, kağnısına “Mustafa Kemal’in kağnısı” ismini vermiştir.


2. Elif, kağnısı ile ne taşımaktadır?


Cevap :
Elif, kağnısı ile mermi taşımaktadır.


3. Elif, asker içinde hangi özelliği ile nam salmıştır?


Cevap :
Elif, asker içinde hızlı olması ve çok yük taşıması ile nam salmıştır.


4. Kocabaş yere yığıldıktan sonra Elif ne yapmıştır?


Cevap :
Kocabaş yere yığıldıktan sonra Elif Kocabaş ’ın yerine kağnıya kendini koşmuştur.


5. Şiirde geçen “İnliyordu dağın ardı, yasla” sözüyle anlatılmak istenen nedir? Dağın ardında ne yaşanmaktadır?


Cevap :
Şiirde geçen “İnliyordu dağın ardı, yasla” sözüyle dağların arkasında büyük bir savaş olduğu ve orada şehitlerin olduğu anlatılmak istenmiştir. Dağın ardında savaşlar yaşanmakta ve askerlerimiz büyük mücadeleler vermekteydi. Hemde bu mücadeleyi en zor şartlara ve imkansızlıklar içinde yapıyorlardı.


6. Günlük hayatınızdaki sorumluluklarınızı yerine getirirken karşılaştığınız zorluklara nasıl çözümler üretiyorsunuz?


Cevap :
Günlük hayatımda bir çok sorumluluğum var. Bu sorumluluklardan bazıları evde bazıları okuldan bazıları ise insanlarla olan ilişkilerimde olan sorumluluklarıdır.
Bazen başka bir şey yapmak istediğim zaman veya canım sıkkın olduğu zaman sorumluluklarımı yerine getirmek istemiyor olabiliyorum.  Mesela evimize misafir geldiği zaman veya canım sıkkın olduğu zaman ödevlerimi yapmak istemediğim zamanlar oluyor. Böyle olduğu zaman öncelikle biraz oyuna vakit ayırıyor ve bazen gerekirse ödevime zaman içerisinde bölerek parça parça yapıyorum. Böylece hem oyun oynamış hem canımın sıkıntısı gitmiş hem de ödevimi bitirmiş oluyorum. Bazen de ödevimi oyun haline getirerek farklı hayaller kuruyor ve böylece canım sıkılmadan ödevimin hepsini yapmış oluyorum. Çalıştığım kitabın veya defterin yanına sticker yapıştırmak veya güzel şekiller çizerek sıkılmamı ölüyorum.
Evde olan sorumluluklarıma gelince ise aileme yardım etmek bana düşen görevleri yapmak odamı toplamak gibi sorumluluklar bana ait. Bunları yapmak istemediğim zaman bunların bir oyun olduğunu hayal ediyor ve eğlenerek yerine getiriyorum.
Sorumluluklar kesinlikle yapmamız gereken şeyler. Bunun için canımız istemese bile bunları yapmamız gerekir. Annemiz canı istemediği için yemek pişirmesi babamın canı sıkıldığı için işe gitmesi neler olabileceğini bir düşün. Buda onların sorumlulukları ve her gün bunları düzenli olarak yerine getiriyorlar.

Bizim de bu sorumlulukları yerine getirmemiz gerekiyor. Bunun için canımız sıkılsa bile hayal kurarak eğlenerek veya başka çözümler bularak sorumluluklarımızı yerine getirmeliyiz.


3. ETKİNLİK


a) Okuduğunuz şiirin size çağrıştırdığı kavramları ve hissettirdiği duyguları yazınız.


Cevap :
Şiirin çağrıştırdığı kavramlar : Kahramanlık, mücadele, savaş, ölüm, vatan aşkı, imkansızlık, başarı
Şiirin hissettirdiği duygular : Şiir ben de bir gurur ve bir hüzün uyandırdı.  Bu kadar fedakar ve kahraman büyüklere sahip olduğum için bir yandan gurur duydum bir yandan da onların yaşamış olduğu şeyi düşünerek hüzünlendim. Devletimin ne kadar büyük fedakarlıklardan bugünlere geldiğini anlamış oldum. Gerek bu şiir gerekse de diğer bilgiler bana vatanımızın ne kadar zor şartlarda kazanıldığını ve bundan sonra da elimizden gelen bütün sorumlulukları yaparak devletimizi daha büyük yerlere getirmenin gerekliliğini göstermiş oldu. Şiir okumaya doyamadım ve gerçekten çok güzel bir şiir olduğunu düşünüyorum.


b) Yazdığınız bu kavramlardan yola çıkarak aşağıdaki cümleyi tamamlayınız.


Cevap :
Şiirin ana duygusu: bence şiirin ana duygusu vatanseverlik azim fedakarlık ve başarıdır.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 43 Soruları ve Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz şiirin kahramanı kimdir? Bu kahramanın fiziksel ve kişilik özelliklerini şiire göre belirleyerek ilgili yerlere yazınız.


Cevap :
Şiirin kahramanı: Okuduğum şiirin kahramanı Elif’tir.
Fiziksel özellikleri: Fiziksel özellikleri iri bir vücuda sahip olması, elma yanaklı, üzüm gözlü, eli kınalı olmasıdır.
Kişilik özellikleri: Kişilik özellikleri azimli, çalışkan, sorumluluk sahibi olmasıdır.


5. ETKİNLİK


Soru : Elif’in yerinde siz olsaydınız Kocabaş öldükten sonra ne yapardınız?


Cevap :
Elif’in yerinde ben olsaydım kocabaş öldükten sonra ben de onun yaptığını yapardım. Elif’in yaptığı gerçekten büyük bir fiziksel güç gerektirse de zor durumda insanlar normal hayatta yapamadıklarını yapmak zorunda hissederler ve bunu başarılar. Umarım devletimiz bir daha böyle savaş ortamları görmez. Ama eminim ki ben de o zamanlarda yaşamış olsaydım o zamanki kahramanlar ve elif gibi ülkemi savunmak için gücümün yet diye her şeyi yapar canımı ortaya koyardım. Bu sebeple Elif’in yapmış olduğu şeyi haklı buluyorum.


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki dizelerde altı çizili kelimelerin eş anlamlılarını bulunuz. Bu kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Çabuk giderdi, çok götürürdü Elifçik,

  • Eş anlamlısı : Tez
  • Cümle:
  • Tez gidesin tez gelirsin yavrucuğum
  • Tez zamanda Allah kavuştursun sizi
  • Tez vakitte birbirimize kavuşmak ümidiyle bekliyorum.
  • Tez kelimesi çabuk kelimesinin eş anlamlısıdır
  • Zaman ne de tez geçti böyle.

Kınalı ellerinden rüzgâr geçerdi, daim;

  • Eş anlamlısı : devamlı
  • Cümle:
  • Bugünlerde devamlı aklımda olan bir meseleyi düşünüyorum.
  • Devamlı bana yapmış olduğu hakaret aklıma geliyor.
  • Devamlı mutlu olabilmek ve enerjimizi yerinde tutabilmek için çaba sarf etmeliyiz.
  • Bu sular devamlı buradan akıyor. Bu sular devamlı buradan akıyor

Uzak cephelerin acısıydı gıcırtılar,

  • Eş anlamlısı : ırak
  • Cümle: Gözden Irak olan gönülden de Irak olur.
  • Aman benden Irak olsun bana yeter.
  • Senden Irak olan benden de Irak olsun.

Nam salmıştı asker içinde.

  • Eş anlamlısı : ün
  • Cümle:
  • Bu doktorun ünü bütün şehre yayıldı.
  • Başarısıyla ün salan bir öğretmenin öğrencisiyim.
  • İyi bir başarı elde etmedikçe ün salamazsın.

Bu kez yine herkesten evvel almıştı yükünü,

  • Eş anlamlısı : önce
  • Cümle: Önce sen gel sonra ben gelirim
  • Önce vatan, önce millet, sonra biz.
  • Herkesten önce elif okuldaki yerini almış.
  • yemeye herkesten önce gitmeliyim.

Kocabaş, çok ihtiyardı, çok zayıftı,

  • Eş anlamlısı : yaşlı
  • Cümle: Bizim inek bu sene iyice yaşlandı.
  • Yaşlı adamın gözleri iyice görmez olmuş.
  • Yaşlı kadın bize doğru ilerleyerek saçımızı okşadı.
  • yaşlı köpek genç köpeklere taş çıkaracak kadar hızlı koşuyordu.
  • Yaşlı insanlara çokça hürmet etmeliyiz.

7. ETKİNLİK


Soru : Şiirde geçen “iyceden iyceden” ifadesini günümüz Türkçesinde nasıl söylersiniz? Şair, bu şekilde niçin kullanmış olabilir?


Cevap :
Şiirde geçen “iyceden iyceden” ifadesini günümüz Türkçesinde “yavaştan yavaştan” olarak söyleriz.
Şiirde şair, kıta sonlarındaki ahenk’i oluşturmak ve ses uyumunu bozmamak için bu şekilde kullanmış olabilir.
Şair, o zamanlar bu şekilde bir şive de konuşulduğu içinde  bu şekilde kullanmış olabilir. Ülkemizde hala farklı şehirlerde çok farklı şiveler kullanılmaktadır. Hasta bu şiveler o kadar çok farklı olur ki başka bir şehire giden insan diğer insanların ne sölediğini bazen anlayamaz. Türkçemiz bile hep bilgiler bundan sonra çok da değişikliğe uğramış o zamanlarda bir insan sözlerini duyacak olsa anlamayabiliriz.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 44 Soruları ve Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Şiirden alınmış aşağıdaki dizeleri okuyunuz.


Kınalı ellerinden rüzgâr geçerdi, daim;
Toprak gülümserdi çarıklı ayaklarına.


a) Bu dizelerde insana ait davranışlar gösteren varlıkları ve gösterdikleri bu davranışları yazınız.


Cevap :
İnsana ait davranış gösteren varlıklar : Rüzgar ve toprak ,bu dizelerde insana ait davranışlar gösteren varlıklardır.
Gösterdikleri davranışlar : Kınalı olmak ve gülümsemek insanlara ait davranışlardır.


b) Siz de aşağıdaki örnekten yararlanarak cümleler kurunuz.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 44 Soruları ve Cevapları”

9. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz.


1. Görsellerde dikkatinizi neler çekmiştir?


Cevap :
Görselde dikkatimi çeken şey büyük bir savaşın yaşandığı ,bombaların atılması ve bir kadının hayvanları ile beraber bu kadar ağır bir yük taşımaya çalışmasıdır. Resmi görünce ne kadar bir zorluk yaşandığını da anlamış oldum. Bu milli mücadelede görsellerde gördüğüm kadarıyla demek ki sadece erkekler ve askerler değil kadınlar da ellerinden gelen her şeyi yapmışlardır.


2. Görsellerle “Mustafa Kemal’in Kağnısı” şiiri arasında nasıl bir ilişki vardır?


Cevap :
Görsellerde kağnı, askerler ve kurtuluş mücadelesi resmedildiği için, bu savaşın baş komutanlarından olan Mustafa Kemal Atatürk’ün kanısı olması arasında bir ilişki kurulmuştur.


3. Görsellerden ve “Mustafa Kemal’in Kağnısı” şiirinden yola çıkarak Kurtuluş Savaşı’nda Türk kadınının fedakârlıklarını ve sorumluluklarını anlatan bir konuşma yapınız.


Cevap :
Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım
Kurtuluş Savaşı bizim devletimizin doğduğu yıllar ve en büyük sancıların çekilmiş olduğu zamanlardır. Bu büyük fedakarlıkların olduğu zamanlarda en az erkekler kadar kadınlarda ellerinden gelen büyük fedakarlıklar göstermişlerdir.
Nene hatun, Karafatma gibi adı bilinen ve bilinmeyen milyonlarca Türk kadını canlarına ortaya koyarak bir daha geri dönmeyeceklerini düşünerek bazıları evlatlarının geride bırakarak ellerinden gelen büyük fedakarlıklar yapmışlardır.
bize düşen onların yapmış oldukları bu büyük fedakarlıkların hepsini bilmek öğrenmek en ince ayrıntısına kadar aklımızda tutmak ve onların yapmış olduğu bu mücadeleye saygı olarak devletimizi güçlendirmeye çalışmaktır.
Onlara olan saygımızın gerekçesi budur ve bu bizim en büyük sorumluluğumuz vatanımıza sahip çıkmaktır. Çünkü eğer vatan olmazsa huzur olmaz yaşam olmaz.


5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45 Soruları ve Cevapları


10. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki dizenin sonunda hangi noktalama işareti kullanılmıştır? Bu işaretin kullanılma sebebi nedir? “Nazar mı değdi göklerden, ne?”


Cevap :
Aşağıdaki dizelerin sonunda soru işareti kullanılmıştır. Cümlede soru anlamı ifade edildiği için soru anlamı olduğu için kullanılmıştır.


b) Aşağıdaki cümleleri noktalama işaretlerine dikkat ederek okuyunuz. Soru işaretinin kullanım özelliklerini dikkate alarak ilgili açıklamayla eşleştiriniz.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45 Soruları ve Cevapları”

11. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz “Mustafa Kemal’in Kağnısı” adlı şiiri kendi cümlelerinizle hikâyeleştiriniz.


Cevap :
Kurtuluş Savaşı zamanlarıydı. Yıkılan devletten herkes bir pay almak istiyor ve düşmanlar ülkemizde paramparça haline getiriyordu. Türk milleti esir olmanın felaketini bildiği için bütün canını varını yoğunu ortaya koymuş kadın çocuk yaşlı demeden herkes cepheye koşmuştu.
Cepheye koşan kahraman kadınlardan bir tanesi de Elif’ti. Elif bu zor zamanlarda doğmuştu ve elinde olan kağnısıyla beraber görevi cepheye mermi taşımaktı.  Bir kadının gücü bu kadar mermiyi kağnıyla taşımaya yetmese de içindeki iman ve vatan aşkı onun gücüne güç katıyordu.
Elif kağnısına “Mustafa Kemal’in kağnısı “derdi . Kim bilir belki de böyle diyerek kendine güç bulur ve kanısına güçlendiğini düşünülürdü. Yine bir gün bu büyü görevini yaparken kocabaş ismini verdiği öküzü durdu ve yere yığıldı. Yiğit kadın çok üzüldü ama yapacak başka bir şey olmadığı için içindeki iman ve vatan severlik gücüyle kağnıları alarak öküzün yerine kendi koşmaya başladı ve yoluna devam etti .
İşte böylece elif gibi milyonlarca kahraman kadın ve diğer askerler sayesinde vatanımız kurtulmuş düşmanlardan temizlenmiştir.
Bize düşen vatanımızı korumak ve o günlerin bir daha geri gelmemesi için vatanımızı elimizden geldiği kadar kuvvetlendirmektir.


BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK


1. Atatürk’ün vatan sevgisi ve liderlik özelliklerini yansıtan veciz sözlerini araştırınız.


Cevap :

Atatürk’ün vatan sevgisini yansıtan vecizeleri:

  • Söz konusu olan vatansa, gerisi teferruattır.
  • Yurt sevgisi ona hizmetle ölçülür.
  • Vatanın her karış toprağı vatandaşın kanıyla sulanmadıkça terk olunamaz.
  • Bizim milletimiz, vatanı için, hürriyeti ve egemenliği için fedakar bir halktır.
  • Türk vatanı bir bütündür, parçalanamaz.

Atatürk’ün liderlik özelliklerini yansıtan vecizeleri:

  • Amaç sadece kazanmaksa savaşta; hiçbir taraf yoktur ki kaybettim desin… Kaybetmek de bir erdemdir sadece bunu onurlu olarak kabul edebilmelisin.
  • Ben icap ettiği zaman en büyük hediyem olmak üzere Türk milletine canımı vereceğim.
  • Ne kadar zengin ve refah içinde olursa olsun, bağımsızlıktan yoksun bir millet, medeni insanlık karşısında uşak olmak mevkiinden yüksek bir davranışa hak kazanamaz.
  • Memleket kesinlikle modern, medeni ve refah içinde olacaktır. Bizim için bu hayat davasıdır.
  • Milletler üzüntü ve keder bilmemelidir. Önderlerin (Liderlerin) vazifesi, hayatı neşe ve şevkle karşılamak hususunda milletlerine yol göstermektir.

2. “Millî Mücadele yıllarında yaşamış olsaydınız vatanımızın düşman işgalinden kurtulması için neler yapardınız?” konulu bir konuşma hazırlayınız. Konuşmanızdan önce prova yapmayı unutmayınız.


Cevap :
Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım
Eğer ben milli mücadele yıllarında yaşamış olsaydım yaşım küçük olduğum için hemen cepheye koşar ve elimden gelen bütün mücadeleyi gösterirdim. bana verilen görev her ne ise onu cesurca yerine getirir ve ülkemin korunması için elimden geleni yapardım. Tıpkı dedelerim gibi ben de cesurca savaşarak vatan savunmamı gerçekleştirirdim. elimden gelen bütün gücü sarf eder ve o günlerin geçmesi için elimden gelen her şeyi yapmaya hazır olarak beklerdim.
Zaten baktığımız zaman büyüklerimiz de bu şekilde yapmış ve ellerinden gelen bütün fedakarlıkları göstermişlerdir.  Onların bu fedakarlıklarını olmasa asla başarıyı elde edemez ve düşmanlardan kurtulamazdık. Bütün büyüklerimizi saygıyla anıyor ve onların izinde bize emanet olarak bırakmış oldukları bu vatani sahiplenmek için gururla onların yaşamış oldukları şeyi öğreniyor ve ders alıyorum.



 

Our Score
error: Content is protected !!