5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 122-123-124 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Örf ve Âdetlerimizde Dinin İzleri Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 122, 123, 124


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Örf ve Âdetlerimizde Dinin İzleri Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 122-123-124


Soru : Örf ve âdet denilince ne anlıyoruz?


Kısa Cevap : “Örf ve âdet denilince ne anlıyoruz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Örfler ve adetler yani bizlerin gelenek ve görenek dediğimiz şeyler yüzyıllar boyunca büyüklerimizden gelmiş ve nesilden nesile aktarılmış olan eylemlerdir.

Örf ve adetlerimiz bazı kere insani, alımlı ve güzel olsa da bazı kere incitici ve değiştirilmesi gereken uygulamalar olabilir.

Mesela düğün, sünnet merasimi, taziye gibi insanların iyi ve kötü günlerinde yanında olmak güzel bir adet bu şekilde insanların birbirleriyle gerek maddi gerek manevi şekilde dayanışma içinde olmaları ise toplumsal dayanışma için çok değerlidir. Ancak alışılagelmiş olsa da bazı uygulamalar insanın kırılmasına sebep olur ki bunlar genellikle töre olarak adlandırılır.

Örfler ve adetler yüzyıllar boyunca devam edip gelse de Çağlar değiştikçe içindeki uygulamalar farklılık kazanmıştır. Mesela düğün merasimleri her ne kadar eskisi gibi devam etse de gerek insanların kılık kıyafetleri gerekse yeni çıkan uygulamaların yaşanmak istemesi örf ve adetlerimiz devam ettiği halde onlara farklılık katmaktadır.

Örf ve adetlerimiz milli kültürümüz ve mirasımız olarak değerlendirilmeli bu adetleri kaybetmenin ve nesilden nesile aktarmanın tarihimizi bilime açısından değerli olduğunu farkına varmalıyız.


Geleneğimizde kız isteme merasiminden gelin getirmeye kadar birçok âdetimizde dinin izleri açıkça görülür. Örneğin kız isterken “Allah’ın emri peygamberin kavliyle…” ifadesi kullanılır. Nikâh kıyılırken evlenecek çiftlerin mutluluğu için dua edilir. Bu ve benzeri âdetlerimiz tamamen dinî anlayışımızdan kaynaklanmaktadır. Bayramlaşma törenlerimizde de dinin etkilerini açıkça görmek mümkündür. Örneğin, bayram gelmeden önce hazırlıklar başlar, evler temizlenir ve bayramlık elbiseler alınır. Bayram namazından önce veya sonra kabir ziyaretleri yapılır, daha sonra büyükler ziyaret edilir ve çocuklara harçlık verilir. Örf ve âdetlerimizde dinin izlerini taşıyan bir başka örnek de kandil kutlamalarıdır. Örneğin kandil gecelerinde camide veya evlerde mevlit ve Kur’an okunur, kandil simitleri dağıtılır, akraba ve komşular aranarak kandilleri kutlanır. Geleneklerimizde, askerlik çağına gelen gençlerimiz dua ve törenlerle askere uğurlanır. Uğurlama törenlerinde, vatanımızı ve milletimizi her türlü tehlikelerden koruyan ordumuzun başarısı için dua edilir. Bu uygulamalar milletimizin vatanseverlik duygusunun bir göstergesidir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 118-119 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Edebiyatımızda Dinin İzleri Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 118, 119


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Edebiyatımızda Dinin İzleri Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 118-119


Soru : Edebiyatımızda dinin izleri ifadesinden ne anlıyoruz?


Kısa Cevap : “Edebiyatımızda dinin izleri ifadesinden ne anlıyoruz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hayatımızda değil izlediği ifadesinden edebiyatçılarımızın yazmış oldukları edebi eserlerdeki dini ifadeleri ve dini ele almalarını anlıyorum.

İnsan yaşamış olduğu coğrafyada görmüş olduğu kültürel özelliklerde ve inanmış olduğu yaşam biçiminden etkilenerek edebi eserleri meydana getirir.

Edebiyatçılarımız İslam coğrafyasında yaşayan ve genellikle Müslüman olan kimseler olduğu için yazmış olduğu eserlerde de kullanmış olduğu dini ibareler ve dine ait bilgiler de bulunmaktadır.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 119 Cevabı


Soru : Dinî ifadelerin geçtiği birkaç atasözü bulup listeleyelim.


Kısa Cevap : “Dinî ifadelerin geçtiği birkaç atasözü bulup listeleyelim.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dinî ifadelerin geçtiği birkaç atasözü;

İyilik yap denize at, balık bilmezse Halik bilir iyilikleri açıkça yapmak gerekmez bilakis gizli yapılsa bile Allah her şeyi gördüğü için karşılığını verecektir

Para ile imanın kimde olduğu bilinmez. Kişinin dini inancı kalbinde olup Kimin ne kadar samimi Müslüman oldu her zaman

Çalışmak ibadettir. Çalışmak ve çabalamak Allah’ın emri ve Müslümanların vazifesidir

Kul sıkışmayınca hızır yetişmez. İnsan el sıkıştığı zamanlarda mutlaka bir çıkış kapısı açılır

Allah kulunu kısmetiyle yaratır. Allah bunu yarattığı zaman rızkını da yaratır

Namazda gözü olmayanın ezanda kulağı olmaz. bir işi yapmak istemeyen kişi o konu ile ilgili hiçbir şeye dikkate almasın.

Düşmez kalkmaz bir Allah. Herkes hata yapabilir ve herkes yanında bilir

Hak gelir, batıl gider. Kötü olan şey ne kadar rövanşta olursa olsun mutlaka bir gün bitecek yerine iyilik ve hak olan gelecektir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 119-120-121 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Anadolu’ya Gelmeden Önceki Edebiyatımızda Dinin İzleri Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 119, 120, 121


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Anadolu’ya Gelmeden Önceki Edebiyatımızda Dinin İzleri Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 119-120-121


Bilginin Yararı Bilgisizliğin Zararı

Benim sözlerimin temelinde bilgi vardır. Ey dost! Sen de gönlünü bilgi sahibi kişilere bağla. Mutluluğa giden yol bilgi ile bulunur. Mutluluğa ulaşabilmek için sen de bilgi edin. Bilgili insan değerli para gibidir. Cahil ve bilgisiz insan ise değersiz bir puldur. Bilgili ile bilgisiz denk olur mu? Bilgili kişi varlığını belli eder. Bilgisiz hayatta olsa bile yitik sayılır. Bilgi sahibi kendi ölse de adı ölmez. Bilgisizin ise daha sağlığında bile adı unutulur. Ey dost! Bilginin tadına ve zevkine ancak bilgi sahipleri varır. Şunu çok iyi bil ki âlimin değeri ancak bilgi sayesinde anlaşılır. Bilgisize gerçek söz yavan gelir. Ona tavsiye yaramaz. Nice kirli şeyler yıkamakla temizlenir de cahillik temizlenmeyecek kadar berbat bir kirdir.

(Edip Ahmed Yüknekî Günümüz Diliyle Atabetü’l-Hakâyık (Gerçeklerin Eşiği), s. 18-19.)


Soru : Metne göre bilgili insan ile bilgisiz insanın özelliklerini maddeler hâlinde yazalım.


Kısa Cevap : “Metne göre bilgili insan ile bilgisiz insanın özelliklerini maddeler hâlinde yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Metne göre bilgili insanın özellikleri;

Metinde anlatıldığı gibi bilgili insan çok değerlidir. Bilgili insan kendi bu hayattan ayrılsa bile yaymış olduğu bilgiler ve bırakmış olduğu eserler sayesinde adı her zaman yaşar ve anılır. Bir alimin yani bilgi sahibinin değerini ancak bilgisi olan insanlar anlar. Bilgili olan kişinin varlığı belli olur ve kendini her yerde hissettirir.

Metne göre bilgisiz insanın özellikleri;

Metinde geçtiği gibi cahil ve bilgisi olmayan bir insan değersiz bir kul gibidir ki hiçbir önemi yoktur. Bilgisiz olan insan yaşasa bile değeri olmadığı için hayata varlığı ile yokluğu bir sayılır. Bilgili insan arkasından eserler ve bilgi verdiği insanlar bıraksa da bilgisiz insan hayatta yaşasa bile adı insanlar tarafından bilinmediği için unutulur. Bilgisi olan kişi erçek ve bilgi sözleri anlamaz ve cahilliğin karanlığında kötü bir kire bulaşmış gibidir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 117 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 117


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 117 Cevapları


Soru : Musikimizdeki dinin izlerini aşağıdaki bulutların üzerine yazalım.


Cevap :

Musikimizdeki dinin izleri şunlardır ;

  • Kaside
  • İlahi
  • Mevlit
  • İlahi
  • Gazel
  • Ezan
  • Kamet

Nasihat
Dinle sana bir nasihat edeyim:
Hatırdan, gönülden geçici olma.
Yiğidin başına bir iş gelince,
Onu yad ellere açıcı olma.
Mecliste arif ol kelâmı dinle,
El iki söylerse, sen birin söyle,
Elinden geldikçe iyilik eyle,
Hatıra dokunup yıkıcı olma.
Karacaoğlan
(Komisyon, Karacaoğlan, s. 45-46.)


Soru : Türküde geçen dinî tavsiyeleri bulalım.


Cevap :

Türküde geçen dini tavsiyeler şunlardır; hatırın ve insan gönlünün önemsenmesi ve kırılmaması, bir insanın başına bir şey geldiği zaman biz bundan haberdarsak onu yememek gerektiği, mecliste Arif olmak ve söylenen şeyleri dinleyerek anlamak gerektiğini, insanlar çok konuşsa da veya bir konuda tartışma esnasında esnasında bile çok söyleseler de bizim az konuşmamız gerektiğini insanın elinden geldikçe iyilik etmesi gerektiğini ve kalp kırarak yakıcı olmak gerektiğidir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 108-109-110-111-112 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Camiler Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 108, 109, 110, 111, 112


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Camiler Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 108-109-110-111-112


Eğri Minare ve Çocuk

Osmanlılar döneminde yetişmiş dünyaca ünlü Sinan adında bir mimarımız vardır. Onunla ilgili şöyle bir hikâye anlatılır: Mimar Sinan, kendisinin yapmakta olduğu Selimiye Camisi karşısında oynayan çocukların yanından geçerken küçük bir çocuğun arkadaşına; “Şu minare eğri yapılmış.” dediğini duymuş. Mimar Sinan hemen küçük çocuğun yanına giderek: “Göster bakalım hangi minare eğri olmuş.” diye sormuş. Küçük çocuk eliyle işaret ederek “Şu sağ taraftaki minare eğri.” diye göstermiş. Mimar Sinan ustalara: “Bize bir halat getirin.” demiş. İşçiler halatı getirerek bir ucunu minareye bağlamışlar. Mimar Sinan küçük çocuğu yanına çağırmış ve “İşçiler şimdi halatı çekerek minareyi düzeltecekler. Minare düzelince sen tamam diyerek bizleri uyar.” demiş. İşçiler halatı çekmeye başlamışlar ve biraz sonra küçük çocuk haykırmış: “Tamaaam düzeldiii.” Mimar Sinan çocuğa: “Şimdi tamamen düzeldi mi?” diye sorunca, çocuk: “Evet düzeldi, şimdi daha güzel oldu, bak.” diye cevap vermiş. Ustalar bu olanlara anlam veremeyip Mimar Sinan’a sormuşlar: “Sen herkesten iyi biliyorsun ki, minarede eğrilik falan yok. O hâlde niçin düzeltmeye kalkıştın?” Mimar Sinan ustalara dönerek şöyle demiş: “Bu küçük çocuğun kafasındaki minarenin eğriliğini düzeltmeseydik, çocuk caminin yanından her geçtiğinde onun güzelliğini görmezdi. Eğer önlem alınmazsa dedikodular hızla yayılır. Böylece caminin adı da eğri minareli cami olarak anılmaya başlardı.”

(Özlem Durmaz, İstanbul’un Tarihi Mekânları Bir Büyük Eser: Süleymaniye, s. 25.)


Soru : Mimar Sinan’ın bu davranışını arkadaşlarımızla değerlendirip konuşalım.


Cevap :

Mimar senin bu davranışı arkadaşlarıma değerlendiğim zaman şu kanıya vardık. Mimar Sinan bir çocuğun sözü bile olsa onu önemsemek değerlidir ve insanlar arasında bir çocuk sözü dahi olsa bir olayın yayılarak büyüyebildiğini bildiği için bunu engellemek istemesidir.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 113 Cevabı


Soru : Öğretmenimizle birlikte belirleyeceğimiz bir camiyi ziyaret edelim. Caminin iç ve dış kısmında bulunan bölümleri görerek tanıyalım.


Cevap :

  1. Minare
  2. Minber
  3. Mihrap


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 108 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Mimarimizde Dinin İzleri Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 108


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Mimarimizde Dinin İzleri Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü  Kitabı Sayfa 108 Cevapları


Soru : Mimari eser denince ne anlıyorsunuz?


Kısa Cevap : “Mimari eser denince ne anlıyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Mimari eser dendiği zaman bir mimar tarafından belli bir amaç için yapılmış mimarın kişisel özelliklerini fikirlerini tavırlarını hayallerini ve yapılış amacını gösteren mimari eserler ve yapıtlar aklıma geliyor.

Mimari eserler mimari kurallara uygun olan ve tarihi açıdan da önem taşıyan yapıtlardır.

Bu yapıtlar bulunmuş olduğu coğrafyaya ve inanılmış olan dini inanışa göre farklı göstermektedir.

Aynı zamanda yol, köprü ,hastane gibi eserlerde tıpkı cami ve medreseler gibi mimari eserlere dahildir.


Bir toplumu ilgilendiren her alanda dinin izlerini görmek mümkündür. Örneğin; bilim, sanat, edebiyat, musiki ve mimari gibi alanlar bunlardan birkaçıdır. Çevremize baktığımızda dinin izlerini gördüğümüz ilk alan mimari yapılardır. Mimari, bir yapıyı sağlam, güzel ve kullanışlı bir biçimde inşa etme sanatıdır. Mimari eserlerimizde geçmiş kültürümüze ait özelliklerle birlikte İslam dinine ait motifler de açıkça görülür. Örneğin; cami, mescit, medrese, kümbet, külliye, hamam ve türbe gibi mimari yapılar sahip olduğumuz dinî inançların etkisiyle ortaya çıkmış olan eserlerdir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 98-99-100-101 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Sosyal Barış ve Yardımlaşma Bakımından Örnek Davranışları Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 98, 99, 100, 101 


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Sosyal Barış ve Yardımlaşma Bakımından Örnek Davranışları Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 98-99-100-101


Peygamberimiz, her zaman etrafındaki yoksul insanlarla ve yetim çocuklarla yakından ilgilenmiş, onlara yardım etmiş ve onları koruyup gözetmeyi tavsiye etmiştir.


Soru : Bizler de yoksul ve yetimlere yardım etmek için neler yapabiliriz? Bulduğumuz çözüm önerilerini arkadaşlarımızla konuşalım.


Kısa Cevap : “Bizler de yoksul ve yetimlere yardım etmek için neler yapabiliriz? Bulduğumuz çözüm önerilerini arkadaşlarımızla konuşalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Bizler de tıpkı peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem gibi yetim ve yoksulları gözetmeli ve onlara yardımcı olmalıyız ki bir gün bizlerin de bu ihtimali düşebileceğimizi düşünerek bu şekilde yardımlaşmalıyız.

Bizler de bulunmuş olduğumuz mahallede veya şehirde yetim ve yoksullardan eğer haberimiz varsa onlara yardım edip ziyaret edebilir, yetimhaneleri ve sevgi ellerinizi ziyaret ederek çocukların gönlünü alabilir, eğer ailemiz uygun görürse koruyucu aile olup bir yetime sahiplenebilir, veya güvenmiş olduğumuz bir yardımlaşma kuruluna küçük büyük demeden elimizden geldiği kadar bir miktar para ayırarak gönderebiliriz.

Herkes bu hassasiyete sahip olursa sahiplenilmemiş bir yetim kalmaz.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 100 Cevabı


Soru : Sınıfımızda Peygamberimiz ve ailesinin örnek davranışlarını anlatan bir pano yapalım.


Cevap : Aşağıda yer alan link içerisinde bütün pano hazırlamak için ihtiyacınız olan bilgiler yer almaktadır.


“5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 100 Cevabı”

5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 101 Cevabı


Soru : Aşağıda verilen isimlerin karşısına, Hz. Muhammed’e (s.a.v.) olan yakınlıklarını dikkate alarak (X) işareti koyalım.


Cevap :

“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 98-99-100-101 Lisans Yayıncılık”


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 95-96-97 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Aile İçi Eğitim ve Dayanışma Bakımından Örnek Davranışları Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 95, 96, 97 


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Aile İçi Eğitim ve Dayanışma Bakımından Örnek Davranışları Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 95-96-97


Soru : Peygamberimiz, aile içi eğitim ve dayanışmaya nasıl önem vermiştir?


Kısa Cevap : “Peygamberimiz, aile içi eğitim ve dayanışmaya nasıl önem vermiştir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Peygamber Efendimiz kendi ailesi içerisinde hem bir eş hem de bir öğretmendi.

Eşlerini bütün ilimlerle beraber eşler arasında uyulması gereken dini hükümleri ve kadınsal hallere ait olan hükümleri öğreterek diğer kadınlara kendi eşleri vasıtası ile bu ilmi yaydırmıştır.

Ayrıca Peygamber Efendimiz yapılacak her ne iş varsa bu konuda beraber yapmış ve aile içerisinde işler konusunda da ilim konusunda da mükemmel bir dayanışma ortaya çıkmıştır.

Eve gelen maddi miktar her ne kadarsa bunu ailesiyle paylaşmış ve ortak bir dayanışma gerçekleşmiştir.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 96 Cevabı


Cahiliye döneminde kız çocuklarına eğitim verilmiyordu. Peygamberimiz, kız erkek ayrımı yapmadan tüm çocuklara iyi eğitim vermenin önemi üzerinde durmuştur.


Soru : Peygamberimizin bu konuda hangi faaliyetlerde bulunduğunu araştıralım.


Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem cahiliye devrinde kız çocuklarına eğitim verilmemesine karşılık kendisi erkek kız ayrımı yapmadan dini konularda ve hayatı konularda bilgiler öğretmiş ve bunu öğretmeleri için hanım annelerimizi görevlendirmiştir.

Yaşlarının genç olması hasebiyle Hz Fatıma ve Hz Aişe r.a çokça ilim tahsil etmiş  ve bu öğrenmiş oldukları ilimleri kadınları öğreterek ilmi yaymışlardır.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 97 Cevabı


Soru : Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesine karşı örnek davranışlarını aşağıdaki kutucuklara yazalım.


Cevap :

Maddeler halinde Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesine karşı örnek davranışlarını şunlardır ;

  1. Çocukları severdi.
  2. Adaletli bir insandı.
  3. Güler yüzlüdür.
  4. İnsanlara öğüt verirdi.
  5. İyiliği ve dayanışmayı severdi.
  6. İsrafı sevmezdi.
  7. Kötü söz söylemezdi.
  8. Kalp kırmazdı.
  9. Şükür ederdi.


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 97-98 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) İsraf ve Gösterişten Kaçınma Bakımından Örnek Davranışları Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 97, 98


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) İsraf ve Gösterişten Kaçınma Bakımından Örnek Davranışları Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 97-98


Soru : Hz. Muhammed (s.a.v.) ve ailesi, israf ve gösterişten niçin kaçınmıştır?


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed (s.a.v.) ve ailesi, israf ve gösterişten niçin kaçınmıştır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Allahu Teala israf ile ilgili ayeti kerimede şöyle buyurmaktadır;

Ey Âdem oğulları! Namaz kıldığınız, ibâdet ettiğiniz her yerde temiz ve güzel elbiselerinizi giyin. Yiyin, için fakat israf etmeyin. Çünkü Allah israf edenleri sevmez.

Muğîre bin Şu’be’nin (radıyallahu anh) naklettiğine göre, Hz. Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur:

“Allah, annelere hürmetsizlik etmeyi, kız çocukları diri diri gömmeyi ve (vermeniz gereken şeyleri) vermeyip (hakkınız olmayan şeyleri) almayı size haram kılmıştır. Dedikodu etmeyi, (anlamsız) çok soru sormayı ve malı israf etmeyi ise sizin için hoş karşılamamıştır.” (Buhârî, İstikrâz, 19)

Amr bin Şuayb’ın (radıyallahu anh) babası aracılığıyla dedesinden naklettiğine göre, Resûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur:

“Kibre düşmeden ve israfa kaçmadan (dilediğiniz gibi) yiyin, sadaka verin/harcayın ve giyinin!” (Nesâî, Zekât, 66)

Yukarıdaki ayet-i  kerimede ve hadis-i şeriflerde görüldüğü gibi İslamiyette israf yasaklanmış ve çok çirkin görülmüştür. Bunun içindir ki Peygamberimiz ve ailesi israftan elinden geldiğince kaçmıştır.

Gösteriş ile ilgili ayet ve hadisler


Allah’a ve âhiret gününe inanmadıkları halde mallarını insanlara gösteriş için harcayanları da Allah sevmez. Bir kimsenin arkadaşı şeytan olursa, o ne fenâ bir arkadaştır!

Rasulullah -sallâllâhu aleyhi ve sellem- Efendimiz bir defasında:

“–Sizin icin en cok korktuğum şey, kucuk şirktir.” buyurmuştu.

Yanındakiler:

“–Küçük şirk nedir ey Allâh’ın Rasulü?” diye sordular.

Rasulullah -sallâllâhu aleyhi ve sellem- Efendimiz şu cevâbı verdi:

“–Riya, yani gosteriştir. Kıyamet gunu insanlar amellerinin karşılığını alırlarken, Allah Teala riya ehline:

–Dünyadayken kendilerine murailik yaptığınız/amellerinizi gostermek istediğiniz kimselere gidin! Bakın bakalım onların yanında herhangi bir karşılık bulabilecek misiniz?≫ buyurur.” (Ahmed, V, 428, 429)

 Yukarıdaki ayet ve hadislere bakıldığı zaman riya yani gösteriş İslamiyeti yasaklanmış kötü bir ahlaktır. 

Peygamber Efendimiz ve ailesi İslamiyet’i hakkıyla yaşayıp çok mütevazi insanlar oldukları için israftan ve gösterişten kaçınmışlardır.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 98 Cevabı


Soru : İslam dini israfı niçin yasaklamış olabilir? İsrafı engellemek için neler yapabiliriz?


Kısa Cevap : “İslam dini israfı niçin yasaklamış olabilir? İsrafı engellemek için neler yapabiliriz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İsraf gerek maddi olarak gerek manevi olarak bir eserdir ki İslamiyet bunun için emeğin ve malın zayi olmaması için israfı yasaklamıştır.

Bir ürün israf edildiği zaman eğer bu bir yiyecek ise bunun daha çok üretilmesi ve üretilmesi için birçok maliyetin ortaya koyması ve bazen de kaynakların hızlıca tüketilmesi manasına gelir ki bu da ekolojik düzen için hiç de iyi olmaz.

İçinde yaşamış olduğumuz dünya bizim ve bizden sonraki gelecek olan nesilleri olan bir emanettir. İsraf dünya için ararlı ve insanlar için bir emek kaybıdır ki İslamiyet bunların önüne geçmek için israfı yasaklamıştır.


Bu konu ile ilgili çözüm önerilerinizden oluşan afişler hazırlayıp sınıfımıza asalım.


“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 97-98 Lisans Yayıncılık”


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 125-126 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Süleyman (a.s.) Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 125-126


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Süleyman (a.s.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 125-126


Soru : Hz. Süleyman (a.s.) hakkında neler biliyoruz?


Kısa Cevap : “Hz. Süleyman (a.s.) hakkında neler biliyoruz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Süleyman Aleyhisselam Davut Aleyhisselam’ın oğludur. İsrailoğullarına gönderilmiş olan bir peygamber aynı zamanda bir hükümdardır.

Aklı, zekası ve becerisi bile 12-13 yaşlarındayken babasının yerine tahta geçerek hükümdar olmuştur.

Hz. Süleyman (a.s.), “Rabb’im! Beni bağışla, bana benden sonra kimsenin ulaşamayacağı bir hükümranlık ver.”2 diye dua etmiş. Allah (c.c.) da onun bu isteğini kabul ederek ona rüzgara hükmetme, hayvanlarla ve cinlerle konuşma gibi özellikler vermiştir.

Süleyman Aleyhisselam bir rivayete göre 53 bir rivayete göre ise 500 yıl yaşamış yaşamanın her anında Allahu Teala hazretlerinin emirlerini yerine getirmiş ve insanları tevhid inancına davet etmiştir.


Hz. Davud’un (a.s.) oğlu olan Hz. Süleyman (a.s.), İsrailoğullarına gönderilen hükümdar bir peygamberdir. Bazı kaynaklara göre MÖ 9. asırda yaşamış olan Hz. Süleyman (a.s.) akıllı, zeki, bilgili, her zaman Allah’a (c.c.) şükreden, hikmet sahibi ve anlayışlı bir peygamberdi.1 Küçük yaşlarda olmasına rağmen insanlar arasında adaletli hükümler verirdi. Babası vefat ettiğinde kendisi çocuk denecek bir yaşta olmasına rağmen, bu üstün özelliklerinden dolayı babasının yerine geçerek hükümdar oldu ve ülkesini adaletle yönetmeye başladı. Kur’an-ı Kerim’in bildirdiğine göre Hz. Süleyman (a.s.), “Rabb’im! Beni bağışla, bana benden sonra kimsenin ulaşamayacağı bir hükümranlık ver.”2 diye dua etmiş. Allah (c.c.) da onun bu isteğini kabul ederek ona birtakım olağanüstü işler yapabilme gücü vermiştir.



 

Our Score
error: Content is protected !!