5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 56-57-58-59-60 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları Sayfa 56, 57, 58, 59, 60


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 2. Ünite Öğrendiklerimizi Ölçelim Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 56-57-58-59-60


1. Ramazan ayını diğer aylardan önemli kılan özellikler nelerdir?


Kısa Cevap : “Ramazan ayını diğer aylardan önemli kılan özellikler nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Ramazan ayını diğer aylardan önemli kılan en büyük özelliği içinde oruç ibadetinin olması ve bu ayda Kur’an-ı Kerim’in indirilmeye başlanmasıdır.

Şüphesiz ki Allahu Teala her şeyi yerli yerinde yapar ve O bir zaman dilimine önem veriyorsa mutlaka o zaman dilimi önemlidir.

Ramazan ayında da kur’an-ı Kerim indirilmeye başlanmış ve bu aya ayrı bir değer verilmiştir.

Ramazan ayında oruç ibadetinin farz kılınmış olması ve bu ayda sahur, iftar, teravih gibi birçok ibadetin yer alması ve Allahu Teala hazretlerinin bu ayda diğer aylara nispeten çok kişiyi affetmesi de bu ayın önemini göstermektedir.

Ramazan’da şeytanların bağlanıyor olması ve birçok insanın günahlarının affedilmesi de ayrı güzelliklerdendir.

Bu ayda insanın yemek yiyebilecekken yemek yememesi yani aslında her konuda kendi iradesine sahip çıkmayı öğrenmesi demektir ki bu insanı terbiye eden çok güzel bir ibadettir.


2. “Kim kötü söz ve davranışları bırakmazsa; onun yiyip içmeyi bırakmasına Allah’ın ihtiyacı yoktur.” (Buhari, Savm, 8.) hadisinden yola çıkarak oruç tutarken dikkat etmemiz gereken hususları kısaca açıklayınız.


Kısa Cevap : ““Kim kötü söz ve davranışları bırakmazsa; onun yiyip içmeyi bırakmasına Allah’ın ihtiyacı yoktur.” (Buhari, Savm, 8.) hadisinden yola çıkarak oruç tutarken dikkat etmemiz gereken hususları kısaca açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Oruç tutmak demek olup sadece Kişinin kendini yeme ve içmekten tutmak olması demek değildir.

Oruç aynı zamanda Kişinin kendini kötülüklerden uzak tutması ve kendini bir çeşit yemek yemeden terbiye metodu ile nefsine hakim olmayı öğrenmesi demektir.

Oruç ibadeti yemek yeme izne varken bir anda insanın kendini tutması emektir ki aslında bu insanın bütün olaylarda kendini tutabilmesi ve bu iradeye sahip olabilmesi demektir ki insanı olgunlaştıran çok güzel bir araçtır.

Yukarı hadi şeften anladığımız şekilde oruç tutarken kavga etmemeli, kötü sözler söylememeli ve bir Müslümana yakışmayacak hal ve davranışlardan uzak olmak gereklidir.


3. Muharrem orucu hakkında bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Muharrem orucu hakkında bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Aşure günü Hz Hüseyin’in Kerbela’da şehit edilmesi olayı açısından çok üzücü bir gün olmakla beraber İslamiyet’ten önce de birçok olayın içerisinde yaşandığı muhterem bir gündür.

Aşure denmesinin sebebi Muharrem ayının 10.günü olması sebebiyledir.

Aşure gününde gerçekleşmiş olan 10 olay şunlardır;

1. Allah, Hz. Musa’ya (a.s.) Âşura Gününde bir mucize ihsan etmiş, denizi yararak Firavun ile ordusunu sulara gömmüştür.

2. Hz. Nuh (a.s.) gemisini Cûdi Dağının üzerine Âşura Gününde demirlemiştir.

3. Hz. Yunus (a.s.) balığın karnından Âşura Günü kurtulmuştur.

4. Hz. Âdem’in (a.s.) tevbesi Âşura Günü kabul edilmiştir.

5. Hz. Yusuf kardeşlerinin atmış olduğu kuyudan Âşura Günü çıkarılmıştır.

6. Hz. İsa (a.s.) o gün dünyaya gelmiş ve o gün semâya yükseltilmiştir.

7. Hz. Davud’un (a.s.) tevbesi o gün kabul edilmiştir.

8. Hz. İbrahim’in (a.s.) oğlu Hz. İsmail o gün doğmuştur.

9. Hz. Yakub’un (a.s.), oğlu Hz.Yusuf’un hasretinden dolayı kapanan gözleri o gün görmeye başlamıştır.

10. Hz. Eyyûb (a.s.) hastalığından o gün şifaya kavuşmuştur. (2)

Hz. Âişe’nin belirttiğine göre, Kabe’nin örtüsü daha önceleri Âşura gününde değiştirilirdi.


4. Oruç tutmanın faydaları nelerdir? Kısaca yazınız.


Kısa Cevap : “Oruç tutmanın faydaları nelerdir? Kısaca yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

İnsanın yapmış olduğu hatalar kendi iradesine sahip olamama ve kendi öfke gibi davranışlarını kontrol edememe sebebiyledir.

İşte oruç bunun için mükemmel bir fırsattır ki oruç sayesinde insan yemek yeme gücü ve yemek olmasına rağmen kendi iradesini tutarak aslında iradeye hakim olmayı öğrenir.

Uzmanların yaptıkları bazı araştırmalara göre oruç aynı zamanda belirli bir dönem aç kalmakla beraber organların yenilenmesini ve vücutta oluşan hastalıkların onarılması gibi birçok hastalığa çare ve bağışıklığın kuvvetlenmesine fayda sağlamaktadır.

Aynı zamanda oruç kişinin öfkesini ve nefsi isteklerini kırmakta böylece kişinin günah işlemeye veya kötü hareketlerde bulunmaya olan şevkini azaltmaktadır.

Bunun içindir ki özellikle kişinin sinirlerinin yoğun olduğu hicri ayın 13,14 ve 15 günü oruç tutmak sünnettir.

Ayrıca orucun bir başka faydası ise fakirleri ve aç kalmış olan insanları anlamaktır ki insan aç kalmadıkça aç olan insanların halini anlayamaz.

Bir bakıma da oruç insanın faydalanmış olduğu nimetlerden bir müddet uzak kalarak nimetlerin farkında olmasını ve aslında ne kadar büyük nimetler ve zevkler içerisinde olduğunun farkına varmasını sağlar.

Ayrıca oruç özellikle Ramazan ayında Müslümanların toplu yapmış olduğu bir ibadet olduğu için bir birliktelik ruhu ve insanlar arasında Müslümanları birleştiren bir ortak nokta olmuştur.

Bu ortak nokta Müslümanların birbirlerine karşı olan dayanışmalarını yardım hissini ve beraber bir iş yapma sonucunda oluşan beraberlik hissini meydana getirir.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 57 Cevabı


B) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri, verilen kelimelerle doğru bir şekilde tamamlayınız.


  1. Ramazan ayında, yatsı namazından sonra ve vitir namazından önce genellikle yirmi rekât olarak kılınan namaza teravih namazı denir.
  2.  Muharrem ayına aynı zamanda aşure ayı da denir.
  3. Özellikle uzun yaz günlerinde, çocukların günün bir kısmında tuttukları oruca  tekne orucu denir.
  4.  Kur’an-ı Kerim’in bildirdiğine göre Kadir Gecesi bin aydan daha hayırlıdır.
  5. Sürekli hastalık gibi, oruç tutmalarına engel olacak bir mazereti bulunanların tutamadıkları her oruç için bir fakiri doyurmalarına veya bunu karşılayacak kadar para vermelerine fidye denir.

C) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.


  • ( Doğru ) Hastalık ve yolculuk gibi sebepler nedeniyle tutulamayan oruçların daha sonra aynı gün sayısınca tutulmasına “kaza orucu” denir.
  • ( Yanlış ) Allah (c.c.) tarafından Kur’an-ı Kerim’de kesin olarak yapılması emredilen davranışlara  nâfile adı verilir.
  • ( Yanlış )  Ramazan ayında, havanın aydınlanmasından itibaren oruç tutmaya başladığımız vakte “iftar” denir.
  • ( Doğru )  Ramazan ayında camilerin minareleri mahyalarla süslenir.
  • ( Doğru )  Oruç ibadeti, insanlara sabırlı olmayı ve paylaşmayı öğretir.

5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 58 Cevabı


D) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini bularak işaretleyiniz.


1. Yukarıda özellikleri verilen ibadet aşağıdakilerden hangisidir?


A) Namaz B) Zekât C) Oruç D) Hac


2. Kur’an-ı Kerim inmeye başladıktan sonra her yıl ramazan ayında Cebrail (a.s.) gelir ve o zamana kadar inen ayetleri Peygamberimizle karşılıklı olarak okurlardı. Müslümanlar, Peygamberimizin bu davranışını kendilerine örnek almışlar ve her yıl ramazan ayında karşılıklı olarak Kur’an-ı Kerim okumaya başlamışlar ve bunu hâlen devem ettirmektedirler.


Yukarıda verilen bilgilere göre Müslümanların ramazan ayında yaptıkları karşılıklı Kur’an okumalarına ne ad verilir?


A) Cüz B) Mahya C) Mukabele D) Teravih


3. Alevi-Bektaşi geleneğinde özel bir yeri olan bu aya aynı zamanda “aşure ayı” da denir. Müslümanlar bu ayda aşure yapıp komşularına ve akrabalarına dağıtırlar.


Yukarıda özellikleri verilen ay aşağıdakilerden hangisidir?


A) Recep ayı B) Muharrem ayı C) Zilhicce ayı D) Ramazan ayı


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 59 Cevabı


Zengin olanlar ihtiyaç sahiplerine verir.
Verilmesi vaciptir.
Diğer adı “fıtır sadakası”dır.
Bayram namazından önce verilmelidir.


Yukarıda özellikleri verilen ve ramazan ayına özgü olan ibadet aşağıdakilerden hangisidir?


A) Fitre B) Zekât C) Kurban D) Sadaka


5. (1) Ve kınâ azâbennâr
(2) Rabbenâ âtinâ fiddünyâ haseneten ve fil âhireti haseneten
(3) Yevme yekûmül hisâb
(4) Rabbenâğfirlî ve livâlideyye ve lil mü’minîne


Rabbenâ Dualarının doğru okunuşu aşağıdaki seçeneklerden hangisinde sırasıyla verilmiştir?


A) 1-2-3-4 B) 3-2-4-1 C) 2-1-4-3 D) 4-1-3-2


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 60 Cevabı


Bu ünite hakkında neler bildiğimizi ve neler öğrendiğimizi kendimiz bulabiliriz. Aşağıdaki soruların cevaplarını kutucuklara işaretleyelim. Hangi konuda iyi olduğumuzu ve hangi konularda kendimizi geliştirmemiz gerektiğini bulalım.


Cevap :  Bu kısmı anladıklarınıza göre işaretlemeniz gerekmektedir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 55 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Dua Tanıyorum: Rabbenâ Duaları ve Anlamları Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 55


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Dua Tanıyorum: Rabbenâ Duaları ve Anlamları Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 55 Cevapları


Soru : Rabbenâ duaları nerede okunur?


Kısa Cevap : “Rabbenâ duaları nerede okunur?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Rabbena duaları her namazın son oturuşunda tahiyyat, Salli barik okuduktan sonra okunan dualardır.

Okuması sünnet olup manası çok güzel olduğundan okuması tavsiye edilen dualardır.

Ayrıca rabbena duaları içermiş olduğu bu güzel manalar sebebiyle sadece namazlarda değil namazların sonunda dualarda veya herhangi bir vakitte dua edildiği zaman okunabilecek çok güzel dualardır.

Çünkü rabbena dualarından hem dünyada hem ahirette iyilik istenmiş, cehennem azabından Allah’a sığınılmış ve Allahu
Teala’dan ahirette yani hesabın görüleceği günde bize, anne ve babamızı ve bütün müminlerin bağışlanması istenmiştir ki bu çok kapsamlı bir duadır.

Sadece kendimiz için dua etmeyip anne baba ve bütün müminler için de dua etmiş oluruz ki bu dua çeşidi Allahu Teala’nın razı olacağı bir dua çeşididir. Çünkü mümini Mümine yapmış olduğu dua Allah’ın izniyle kabul olur.

Herkesin de birbirine bu duayı ettiğini düşündüğümüzde çok büyük hayırlar elde etmiş oluruz.


Rabbenâ Duaları

Rabbenâ Âtina Duası

Rabbenâ âtinâ fiddünyâ haseneten ve filâhireti haseneten ve kınâ azâbennâr

Okunuşu Anlamı

Rabb’imiz! Bize dünyada da ahirette de iyilik ver. Bizi, cehennem azabından koru.


Rabbenâğfirlî Duası

Rabbenağfirlî ve livâlideyye ve lilmüminîne yevme yekûmül hisâb.

Anlamı
Rabb’imiz! Ahirette hesabın görüleceği gün beni, annnemi, babamı ve müminleri bağışla.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 84-85-86 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Evliliği ve Çocukları Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 84, 85, 86


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Evliliği ve Çocukları Metni Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 84-85-86


Soru : Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Hz. Hatice (r.a.) ile evliliği hakkında neler biliyoruz?


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Hz. Hatice (r.a.) ile evliliği hakkında neler biliyoruz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hz Hatice radıyallahu anh Peygamber efendimizden önce iki evlilik yapmış ve daha sonra dul kalmıştır.

Zengin ve soylu bir kadın olduğu için Mekke’nin ileri gelenlerinden kendisine sıkça evlilik teklifi yapılmış fakat kendisi bu teklifleri kabul etmemiştir.

Babası tüccar olduğu için kendisi de ticaretle uğraşmış mal varlığı yerinde olan güzel bir kadındı.

Zekası ve ticari aklıyla beraber aynı zamanda ahlaksızlığın normal olduğu bir toplumda bile “tahire” ismi ile anılan çok namuslu ve temiz bir kadındı.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem de ticaretle uğraşıp , Hatice’nin mallarını da Şam’a götürüp elde ettiği karı kendisine gönderdikten sonra Hz Hatice hem yapmış olduğu kar ile ticaret ahlakına hem de malı eksiksiz olarak teslim etmesine hayran kalmış ve peygamber efendimize evlilik teklifi göndermiştir.

Peygamber Efendimiz de istişare ettikten sonra evlilik teklifini kabul etmiş ve evlilikleri gerçekleşmiştir.

Peygamber efendimiz Hz Hatice’yi her zaman hayırla yad etmiş ve onu her ismi geçtiğinde överek anlatmıştır.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Lisans Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 86 Cevabı


Soru : Hz. Muhammed (s.a.v.) ve Hz. Hatice’nin (r.a.) çocuklarının adlarını kutucuklara yazalım.


Cevap :

  • Hz. Fatma r.a
  • Hz. Zeynep
  • Hz. Ümmü Gülsüm r.a
  • Hz. Rukiyye r.a
  • Hz. Kasım r.a
  • Hz. Abdullah  r.a


 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 121 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Anadolu Türk Edebiyatı’nda Dinin İzleri Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 121


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Anadolu Türk Edebiyatı’nda Dinin İzleri Metni Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 121 Cevapları


Bir Kez Gönül Yıktın İse

Bir kez gönül yıktın ise,
Bu kıldığın namaz değil.
Yetmiş iki millet dahi,
Elin yüzün yumaz değil.

Yunus Emre (M. Efdal Emre, Yunus Emre Divanı ve Şerhi, s. 568.)


Soru : Şiirde anlatılmak istenen ana fikir nedir? Arkadaşlarımızla konuşalım.


Cevap :

Şiirde anlatılmak istenen ana fikir kalp kırmanın kötülüğüdür.

İnsan kalbi kırıldığı zaman her ne kadar özün sonucunda o kişi diğer kişiyi affetse de arada bir kırgınlık ve üzüntü oluşmaktadır.

Hele ki bu insan için çok büyük bir şey olup karşı tarafta olan özür dilemedi ise bu diğer insan için büyük bir kırgınlık ve acı verici bir durumdur.

Bunun için bilerek hiçbir insanın kalbini kırmamalı ve bilmeden yaptığımız kart kırıklarında da o insandan özür dileyerek gönlünü almaya gayret etmeliyiz.

Böylece herkes bu hassasiyete sahip olursa incitici davranışlardan uzak durulmuş ve böyle bir şey yanlışlıkla yapıldığı zaman affedilenerek bir barış ortamı sağlanmış olur.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 9 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 1. Ünite Allah İnancı Soruları ve Cevapları Sayfa 9


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 1. Ünite Allah İnancı Ünitemize Hazırlanalım Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 9 Cevapları


1. Evrendeki mükemmel düzenle ilgili üç tane örnek bulup defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Evrendeki mükemmel düzenle ilgili üç tane örnek bulup defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Allahu Teala yeryüzünde mükemmel bir düzen yaratmış ve bu yarattığı düzenden kendisinin ne kadar büyük olduğunu anlamamızı istemiştir.

Teknoloji her ne kadar gelişmiş olursa olsun bir meyve ve sebze klonlansa hatta aynısı yapılsa bile ilk olarak yaratılmış hali gibi olmamaktadır. Bu ürünler büyük çalışmaların sonucunda meydana gelmiş olsa da bir domates çekirdeğinden toprak altında belirli işlemlerden sonra kendiliğinden büyümektedir.

Güneşin ve diğer yıldızların bulunmuş olduğu konumların sistematik olarak belli bir düzene göre hareket etmeleri de şaşırtıcı bir olağanüstüdür.

İnsanların ve diğer canlıların kendi cinslerine benzemeleri, doğum büyüme ve ölüm gibi genel olarak aynı haklara sahip olmaları ancak bununla beraber kişiliklerinin ve parmak izleri gibi milyonlarca canlı bulunmasına rağmen kendilerine Has izlerin bulunması da mükemmel bir sistemdir.

Yağmur damlalarının gökyüzünden hızla düşmesine rağmen yumuşak olarak yeryüzüne inmesi, gezegenlerin belli bir yörünge içerisinde hareket etmeleri, mevsimlerin şaşırmadan düzenli bir şekilde art arda gelmesi de mükemmel sistemi bir örnektir .


2. Allah’ın (c.c.) Rahman ve Rahîm isimlerinin anlamlarını araştırarak defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Allah’ın (c.c.) Rahman ve Rahîm isimlerinin anlamlarını araştırarak defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Rahman ; dünyada hem mümin hem kafir kullarına nihayetsiz şekilde acıyan ve merhamet eden demektir.

Allahu Teala insanları imtihan olunmaları ve cennete hak etmeleri için bu dünya hayatına göndermiştir. İnsanlardan bazıları iyiliği e İslamiyet’i seçmelerine rağmen bazıları ise küfrü ve kötülükleri seçmektedir.

Burası imtihan diyarı olduğu için Allahu Teala insanları peygamberler göndermiş ancak yaptıklarını engellemeyerek onlara bir tercih hakkı sunmuştur.

Tercih haklarını nereye kullanırlarsa kullansınlar Allahu Teala kafir ve Müslüman ayırmaksızın bütün kullarına bu dünyada sayısız nimetler vermiştir. Çalışan herkese başarılar nasip etmiştir.

Rahim; ahirete sadece mümin kullarına acıyacak ve merhamet edecek olan demektir.

Dünyada “rahman”sıfatı ile mümin kafir ayırt etmeksizin merhamet eden allahû Teala artık imtihan yeri bittikten sonra ahirette sadece Müslümanlara merhamet edecektir.

Bütün insanlara hayatlarında birkaç kere dahi olsa İslamiyeti tanıştırmış ve iman alametlerini göstermiştir. Ancak insanlar una rağmen İslamiyeti seçmezlerse onlara dünyadayken müsaade etmiş ve yapmış oldukları iyiliğin karşılığını dünyada vermiştir. Bu yüzden ahireti onlara hiçbir nasip yoktur.


3. Dua ne demektir? Hangi durumlarda dua ederiz? Araştıralım.


Kısa Cevap : “Dua ne demektir? Hangi durumlarda dua ederiz? Araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dua; insanın Rabb’ inden istemesi demektir.

İnsanlar kendilerinden sürekli bir şey istenilmesinden sakınmasına rağmen Allahu Teala bizlerden dua beklediğini söylemiş ve dualarımıza karşılık vereceğini vaat etmiştir.

Bir hadis-i şerifte Peygamber Efendimiz “Dua müminin silahıdır.” buyurmaktadır.

İnsanlar bazen sıkıntılı bazen iyi dönemlerden geçer. Ancak insanın hayalleri ve olmasını istediği şeyler daima vardır. Bu yüzden insanlar Allah’a dua ederek isteklerinin olmasını isterler.

Allahu Teala kişinin duasını ya o anda kabul eder ya hayırlı bir vakitte erteler ya da ahirette karşılığını verir ki insanlar ahirete kabul olunmamış dualarını gördükleri zaman hiçbir dualarının kabul olmamasını isteyeceklerdir. Ancak bize düşen duamızda ısrarcı olmak samimi dua etmek ve takdiri Allah’a bırakmaktır.


4. Esmâ-i Hüsnâ ne demektir? Araştıralım.


Kısa Cevap : “Esmâ-i Hüsnâ ne demektir? Araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Esma kelimesi isimler manasına gelen kelimenin çoğuludur. Hüsna kelimesi ise çok güzel manası içerir. Beraber en güzel isimler manasındadır. Sözlük manası bu şekilde olsa da asıl manası Allah’ın isimleridir.

Bir şey ne kadar güzelse ona verilecek olan sıfatlar da o kadar büyük ve güzel olur. Kendisinde hiçbir eksiklik bulunmayan Allahu Teala’nın isimleri de isimlerini verilen başlık da böyle güzel olmalıdır ki yerinde olsun.

Bu yüzden ayeti kerimede de geçtiği gibi en güzel isimler Allahü Teala’ ya mahsustur.


5. Hz. İbrahim (a.s.), tevhid inancına nasıl ulaşmıştır? Araştırarak defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Hz. İbrahim (a.s.), tevhid inancına nasıl ulaşmıştır? Araştırarak defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İbrahim Aleyhisselam’ın tevhid inancına ulaşması akla ve mantığa dayanmaktadır.

İbrahim Aleyhisselam putların konuşmadığını ve insanlar tarafından yapıldığını görünce onların ilah olmadığını anlamış ve onlara tapmak istememiştir.

İbrahim Aleyhisselam daha sonra yıldızlara aya ve güneşe bakarak kendisine ilah olup olamayacaklarını düşünmüş ancak onların da battığını görünce bu düşüncesini doğru olmadığını ve bunlara benzemeyen bir ilah olması gerektiğini akıl yoluyla bulmuştur.

İbrahim Aleyhisselam akıl yolu ile bu yöntemleri kullanarak tevhid inancına sahip olmuştur.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 83 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ve Aile Hayatı Soruları ve Cevapları Sayfa 83


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 4. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 83 Cevapları


1. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Hz. Hatice (r.a.) ile nasıl evlendiğini araştırıp defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Hz. Hatice (r.a.) ile nasıl evlendiğini araştırıp defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hz Hatice radıyallahu an cahiliye devrinde iki evlilik yapmış o sıralarda dul olan ve iffeti ve temizliği ile halk arasında “tahire” ile bilinen namuslu bir hanımdı.

Kendisine çok evlilik teklifi gelen Hz Hatice hiçbirini kabul etmediği halde kendi ticaret kervanlarını şam’a götüren Peygamber efendimizi uygulamış olduğu ticaret zekası ve ahlakını çok beğenmiş bu yüzden onu evlilik teklifi göndermiştir.

Evlilik teklifi geldi esnada Hz Hatice 40 Peygamber Efendimiz ise 25 yaşındaydı. Peygamber Efendimiz büyükleriyle istişare ettikten sonra evlilik teklifini kabul etmiştir.

Teklifi getiren Hz. Hatice’nin yakın arkadaşı Münye kızı Nefise ile Peygamberimiz (s.a.v.) arasında şu konuşma geçti:

“Ey Muhammed, seni evlenmekten alıkoyan şey nedir?”
“Elimde evlenecek kadar param yok.”
“Eğer bu temîn edilse ve sen, mala, güzelliğe, şeref ve denkliğe dâvet edilsen icâbet eder misin?”
“Kimdir bu?”
“Hüveylid’in kızı Hatice.”
“Ama, bu nasıl olabilir?”
“Orasını ben bilirim.”
“O hâlde, ben de kabul ediyorum.”2


2. Hz. Hasan (r.a.) ve Hz. Hüseyin (r.a.) hakkında bilgi toplayıp defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Hz. Hasan (r.a.) ve Hz. Hüseyin (r.a.) hakkında bilgi toplayıp defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber Efendimiz torunlarına çok düşkündü ve onları, “Siz Allâh’ın reyhânlarısınız.” diye severdi.[3] İsteklerini hemen yerine getirir, onlarla oyun oynar, sırtına bindirip gezdirir, hatta secdede iken sırtına çıktıklarında onlar ininceye kadar bekler, rahatsız etmek istemezdi.

Hz Hasan radıyallahu anh Medine’de 624 yılında bir ramazan gününde dünyaya gelmiştir.

Babası ona Savaş Harb ismini koymak istese de peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem ona “Hasan” ismini vermiştir.

Hz Hasan radıyallahu anh küçüklüğünden beri savaşmayı sevmeyen ,barışçıl ve çok yumuşak huylu bir insandı.

Babasından sonra halife olmuş ve 669 tarihinde zehirlenerek şehit edilmiştir.

Hz Hüseyin radıyallahu anh 625 yılında Medine’de doğmuştur.

Hz Hüseyin çok cömert ve mütevazi idi.

Hz Hüseyin 680 yılında küpe yakınlarındaki Kerbela’da şehit edilmiştir.


3. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesine karşı gösterdiği örnek davranışlar nelerdir?


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) ailesine karşı gösterdiği örnek davranışlar nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem bir peygamber olmakla beraber hayatın her alanında bizlere örnek bir davranış sergilemiş ve kişinin ailesine de nasıl davranması gerektiğini bizlere yaşayarak göstermiştir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem kendi söküğünü kendi dikmek ve kendi işlerini kendisi yapmak gibi bir alaka sahipti.

Gerekmedikçe kimseden bir şey istemez işlerini kendi görmeye çalışırdı.

Ailesine bulunduğu vakitte ailesiyle şakalaşır ve onları memnun ederdi.

Bir iş yapacağı zaman mutlaka ailesiyle istişare eder onların da rızasını alırdı.


4. Kevser ne demektir? Anlamını sözlüklerden araştırıp defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Kevser ne demektir? Anlamını sözlüklerden araştırıp defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kevser; haydi kelimede vadisi şeriflerde geçen cennette bulunan ırmağın adıdır.

Kur’an’ın en kısa süresi olarak bilinen Kevser suresinde geçmektedir.

Peygamber efendim sallallahu aleyhi ve sellemin erkek çocukları öldüğü için kendisine “soyu kesik” denmiş , bu söze üzüldüğü için bu olayın üzerine bu sure inmiştir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem kız çocuklarının hor görüldüğü bir çağda “ben kız babasıyım” diyerek büyük bir cesaret örneği göstermiştir.

Peygamber Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem- bir hadîs-i şerîfinde Havz’ı Kevseri şöyle târif etmistir:

“Benim havzım, bir aylık yürüyüş mesafesi kadar büyüktür. Suyu sütten daha beyaz, kokusu miskten daha hoştur. Bardakları da semânın yıldızları gibi çoktur. Kim on­dan içerse, bir daha ebediyyen susamaz.” (Buhârî, Rikāk, 53; Müslim, Fedâil, 27)



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 101-102 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Hz. Hasan (r.a.) ve Hz. Hüseyin (r.a.) Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 101, 102


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Hz. Hasan (r.a.) ve Hz. Hüseyin (r.a.) Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 101-102


Soru : Hz. Hasan (r.a.) ve Hz. Hüseyin (r.a.) hakkında neler biliyoruz?


Kısa Cevap : “Hz. Hasan (r.a.) ve Hz. Hüseyin (r.a.) hakkında neler biliyoruz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber Efendimiz torunlarını çok sever, isteklerini hemen yerine getirir, onlarla oyun oynar, sırtına bindirip gezdirir, hatta secdede iken sırtına çıktıklarında onlar ininceye kadar bekler, rahatsız etmek istemezdi.

Hz Hasan radıyallahu anh Medine’de 625 yılında bir ramazan gününde dünyaya gelmiştir.

Babası ona Savaş Harb ismini koymak istese de peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem ona “Hasan” ismini vermiştir.

Hz Hasan radıyallahu anh barışçıl ve çok yumuşak huylu bir insandı.

Babası Hz Ali’ den  sonra halife olmuş ve 669 tarihinde zehirlenerek şehit edilmiştir.

Hz Hüseyin radıyallahu anh 626 yılında Medine’de doğmuştur.

Hz Hüseyin çok cömert ve mütevazi idi.

Hz Hüseyin 680 yılında küpe yakınlarındaki Kerbela’da şehit edilmiştir.


Sahabeden Üsame b. Zeyd (r.a.) şöyle bir olay anlatmaktadır: “Bir gece, bir iş için Peygamberimizin evine giderek kapısını çaldım. Dışarıya çıktığında hırkasının altında iki kişi daha vardı. Bunların kimler olduğunu sorduğumda, hırkasını açarak Hz. Hasan (r.a.) ile Hz. Hüseyin’i (r.a.) gösterdi ve şöyle buyurdu: Bunlar benim oğullarım, benim kızımın oğulları! Ey Allah’ım! Ben onları seviyorum. Senin de onları ve onları sevenleri sevmeni niyaz ediyorum.” (Buhari, Menakib, 27.)



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 103 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Bir Sure Tanıyorum: Kevser Suresi ve Anlamı Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 103


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Sure Tanıyorum: Kevser Suresi ve Anlamı Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 103 Cevapları


Soru : Sizce Kevser Suresi’ne bu isim niçin verilmiş olabilir?


Kısa Cevap : “Sizce Kevser Suresi’ne bu isim niçin verilmiş olabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

KEVSER SURESİNİN TÜRKÇE ANLAMI

“Ey Muhammed!” Doğrusu sana pek çok nimet vermişizdir. Öyleyse Rabbin için namaz kıl, kurban kes. Doğrusu adı, sanı ortadan kalkacak olan, sana kin tutan kimsedir.

Yukarıda geçmekte olan Kevser Suresi’ ne baktığımız zaman ilk ayetin sonunda Kevser lafzı geçmektedir. Bu sureye bence bunun için Kevser Suresi denmiştir. 


Kevser Suresi, Kur’an-ı Kerim’in en kısa suresi olup üç ayetten meydana gelmektedir. Kevser; bolluk, bereket ve neslin çoğalması anlamlarına gelir. Allah (c.c.), Peygamberimize vahiy ve peygamberlik gibi pek çok nimet vermiştir. Bu nimetlerden biri de Peygamberimizin neslinin devam etmesidir. Cahiliye Araplarına göre bir kişinin soyu sadece oğulları tarafından devam ederdi. Müşrikler, iki oğlunun da vefat etmesi üzerine Hz. Muhammed’i (s.a.v.) “ebter” yani soyu devam etmeyen birisi olarak görmeye başladılar. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) iki oğlu da küçük yaşta vefat ettiğine göre onun soyu devam etmeyecekti. Kendisi vefat edince de adı sanı unutulacaktı. Ancak Peygamberimizin soyu, kızı Hz. Fatıma’nın (r.a.) çocukları olan Hz. Hasan (r.a.) ve Hz. Hüseyin (r.a.) ile devam etmiştir. Hz. Fatıma’nın (r.a.) Zeynep ve Ümmü Gülsüm adında iki kızı olmuştur.1 Kevser Suresi’nin indirilmesiyle, Peygamberimizin soyunun devam etmediği şeklinde cahiliye dönemine ait olan yanlış inanç ortadan kaldırılmıştır. Kevser, aynı zamanda cennette bulunan bir ırmağın adıdır. Sure, hem bu ırmaktan hem de Peygamberimize verilen ilim, saadet ve hayır gibi diğer nimetlerden bahsettiği için “Kevser” adını almıştır.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 107 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı 5. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Çevremizde Dinin İzleri Soruları ve Cevapları Sayfa 107


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı 5. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Soruları ve Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 107 Cevapları


1. Kubbe, minare, minber, mescit ve mihrap kavramlarının anlamlarını sözlüklerden bularak defterimize yazalım.


Cevap : “Kubbe, minare, minber, mescit ve mihrap kavramlarının anlamlarını sözlüklerden bularak defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Kubbe : Genellikle yarımküre biçiminde olan yapı örtüsü.

Minare : Camilerde, namaz zamanının geldiğini bildirmek için müezzinin çıkıp ezan okuduğu, çoğunlukla taştan, tuğladan yapılmış, içinde dolanarak çıkan bir merdiveni olan, bir ya da birkaç şerefeli, yüksek ve ince yapı.

Minber : Camilerin içinde, hatibin çıkıp hutbe okuduğu, merdivenli ve yüksekçe, özel yer.

Mescit : Genellikle minaresiz ve mimbersiz küçük cami. , cami

Mihrap : Cami ve mescitlerin içinde Kâbe yönünü belirten, yapının o yönündeki duvarında bulunan ve imama ayrılmış olan oyuk ya da girintili yer.


2. Cami musikisi ne demektir? Araştıralım.


Kısa Cevap : “Cami musikisi ne demektir? Araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Cami musikisi; namazdan önce ve sonra okunmakta olan ezan, ikamet, imamın cemaatle namaz kılarken selam verinceye kadar okumuş olduğu süreler , yapmış olduğu kıraat şekli, namazdan sonra müezzin tarafından okunan ibareler, tesbihat ve dualara verilen isimdir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem Kur’an’ı başkasından dinlemeyi sever ve özellikle sesi güzel olan ve insanlara hitap edebilen kişileri ezan okumaya veya kendilerinden Kur’an dinlemeye davet ederdi.

Güzel sesli olan kişilerin Kur’an-ı Kerim okuması gerçekten de Kur’an-ı Kerim’e olan iştiyakı artırmakta ve insanların dikkatini daha çok celp etmektedir.

Bu yüzden günümüze kadar gelen bir aşır okuma yani belirli şekillerde Kur’an-ı Kerim ayetlerinin okuma geleneği vardır ki insanlar tarafından rağbet edilen bir şeydir.


3. Örf ve âdetlerimizde dinin ne gibi etkileri vardır? Araştırıp defterimize yazalım.


Kısa Cevap : “Örf ve âdetlerimizde dinin ne gibi etkileri vardır? Araştırıp defterimize yazalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Örf ve adetlerimiz milli kültürümüz ve mirasımız olarak değerlendirilmeli bu adetleri kaybetmenin ve nesilden nesille aktarmalıyız.

Bizler ve atalarımız İslam coğrafyasında yaşayan ve doğan insanlar olduğu için ve din insanın her alanda bir yaşam biçimi olması gerektiği için örf ve adetlerimiz üzerinde neredeyse tamamen etki etmiştir.

Sadece din sayılan ve aslında dinle alakası olmayan bidat gelenekler vardır ki bunlar aslında dinle alakası olmayıp tamamen kültürümüzle alakalıdır.


4. Hz. Süleyman’ın (a.s.) hayatı hakkında bilgi toplayalım.


Kısa Cevap : “Hz. Süleyman’ın (a.s.) hayatı hakkında bilgi toplayalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Süleyman Aleyhisselam Davut Aleyhisselam’ın oğlu olup İsrailoğullarına gönderilmiş olan bir peygamberdir.

Kur’an-ı Kerim’de 16 yerde ismi geçmektedir.

Hayatı boyunca Allah’ın zikrinden hiç gafil olmamış ve insanları tevhid inancına davet etmiştir.

Süleyman Aleyhisselam tıpkı babası Davut Aleyhisselam gibi kendisine peygamberlik hükümdarlık ve hikmet verilen peygamberlerden bir tanesidir.

Süleyman Aleyhisselam Kur’an’da geçtiği üzere kendisine cinlerden, insanlardan ve kuşlardan oluşan ordulara sahip olduğunu ve hayvanlara hükmederek dilinden anladığı söylenmiştir.



 

Our Score

5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 115 Lisans Yayıncılık

5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Musikimizde Dinin İzleri Metni Soruları ve Cevapları Sayfa 115


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Musikimizde Dinin İzleri Metni Cevapları


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 115 Cevapları


Soru : Musiki hakkında neler biliyoruz? Sınıfta arkadaşlarımızla paylaşalım.


Kısa Cevap : “Musiki hakkında neler biliyoruz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Musiki, sesin ve sessizliğin belirli bir zaman aralığında ifade edildiği sanatsal bir faaliyettir.

Musikinin amacının seçimlerle insanların dikkatini çekmek, Allah’ın bahşetmiş olduğu bu güzel beceriyi göstermek ve ruhumuzu dinlendirmektir.



 

Our Score
error: Content is protected !!