İyilik ve (Allah’ın yasaklarından) sakınma üzerinde yardımlaşın; günah ve düşmanlık üzerine yardımlaşmayın i ayetin vermek istediği mesaj nedir?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı İyilik ve (Allah’ın yasaklarından) sakınma üzerinde yardımlaşın; günah ve düşmanlık üzerine yardımlaşmayın i ayetin vermek istediği mesaj nedir? konusunu kısaca ele alacağız. 


“İyilik ve (Allah’ın yasaklarından) sakınma üzerinde yardımlaşın; günah ve düşmanlık üzerine yardımlaşmayın i ayetin vermek istediği mesaj nedir?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Yukarıdaki ayetin vermek istediği mesaj dinin emretmiş olduğu ve insanların yararına olan bütün yardımlaşma iyilikler ve güzellikler adına insanların birbirleriyle yardımlaşması ve destek olması demektir.

Birlikte yardımlaşmanın emredildiği gibi günah ve hata işlemede ve insanlara düşmanlık yaparak birilerine zarar verme konusunda yardımlaşmamamız yani birbirimizi teşvik ederek destekçi olmamamız emredilmektedir.



 

Our Score

İnsanların can, akıl, nesil, mal ve din emniyeti güvence altına alınmazsa ne gibi sorunlar ortaya çıkar?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı İnsanların can, akıl, nesil, mal ve din emniyeti güvence altına alınmazsa ne gibi sorunlar ortaya çıkar? konusunu kısaca ele alacağız. 


“İnsanların can, akıl, nesil, mal ve din emniyeti güvence altına alınmazsa ne gibi sorunlar ortaya çıkar?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

İnsanların hayatta kendileri için değerli olan ve onlar olmazsa mutlu olamayacakları maddi ve manevi değerleri vardır.

Bu değerler Can, akıl, mal din ve nesil emniyetidir.

Aslında karşılaşmış olduğumuz bütün sıkıntılar ve insanları üzen şeyler bu başlıklar altında toplanabilir.

Bu sayılanlar güvende olmadıkça insanlar ne huzurlu bir şekilde yaşayabilir ne eğitim hayatını sürdürebilir ne sağlıklı bir hayat sürdürebilir ne de bunların güvenliği ve desteği olmadan hayatını devam ettirebilir.

Bu esasların güvence alınmadığı bir toplumda terör, anarşi cinayetler ve insan haklarını ihlal gibi çok büyük sorunlar ve kaoslar meydana gelir.


“İnsanların can, akıl, nesil, mal ve din emniyeti güvence altına alınmazsa ne gibi sorunlar ortaya çıkar?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Her insanın hayatta çok önemsediği şeyler farklı farklı olsa da bir insan temel olarak bazı şeylere ihtiyaç duyar ve bu esaslar üzerinden hayatını sağlıklı veya sağlıksız bir şekilde devam ettirir.

Bu sesler İslam’ın da temel esas olarak almış olduğu ve çok önem verdiği esaslardır.

Bu esaslar kişinin maddi ve manevi değerleridir ki bunlar Can, mal, din akıl ve neslin emniyetidir.

Can güvenliğinin olmadığı bir toplumda cinayetler düşünün zayıfı ezmesi ve insanların Ufak şeylerden bile birbirlerini öldürmeleri ortaya çıkar ki bu büyük bir kaos ve büyük bir felakettir.

Mal güvenliğinin olmadığı bir toplumda insanlar çalışarak bir şey biriktiremez eşyalarını güvenliğinden Emin olmadıkları için sürekli bir tedirginlik halinde olurlar. Bu hal kendilerinde psikolojik ve fizyolojik hastalıklara sebep olduğu gibi ayrıca büyük mağduriyetlere ve büyük hırsızlıkların da yolunu açacaktır.

İnsanlar için önemli olan ve bizi insan olarak diğer canlılardan ayıran özelliklerden bir tanesi de akıl nimetidir. İnsanların psikolojisini bozacak ve psikolojisinin bozulması ile beraber hayatını zehire çevirecek her türlü hareketten korunması insanın en temel hakkıdır.

İnsanın psikolojisini harap edecek ve hayatının her alanında etkileyerek kötü durumda etkileyecek her türlü hareketten ister çocuk ister kadın ister bir erkek olsun korumaya hakkı vardır ve her insanın değer ve kıymet görerek pedagojik farkındalıklı bir toplumda hayatını devam ettirmeye insan olarak hakkı vardır.

İnsan için önemli olan ve faturaya ihtiyacı olan diğer başka esas ise din hürriyeti ve inancıdır. İnsanlar sadece yeme, içime oyma gibi ihtiyaçlarını karşılamaz bilakis herhangi bir şeye inanmaya ve hayatlarını bu inanç doğrultusunda hareket ettirmeye de ihtiyaç duyarlar.

İnsanlar gerek psikolojik olarak inanmış oldukları şeylerde huzur duyarlar ve hayatlarını ona göre düzene sokarak mutlu olurlar.

Din hürriyetinin olmadığı bir toplumda büyük haksızlıklar kuralsızlıklar ve sıkıntılar baş gösterebilir.

İnsan için önemli olan esaslardan bir tanesi de kişinin nesli yani çocukları ve torunları olarak niteleyebileceğimiz gelecek nesilleridir

İnsanların gerek psikolojik gerek fizyolojik olarak güvende olarak çocuklarını yetiştirmeleri haklarıdır ve bu bütün insanların haklı olduğu gibi insanların da zihnini en çok meşgul eden şeylerden bir tanesidir.

Gelecek nesillerin de korunması ve güven içerisinde olması demektir ki Bir toplumun inşa eden bugünün çocukları ve gençleridir.

Nesillerin korunması geleceğin korunması nesillerin harap olması geleceğin harap olarak bir ülkenin çöküşü ve parçalanması demektir.



 

Our Score

İnsanların can güvenliğinin sağlanması için sizce ne gibi önlemler alınmalıdır?

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı İnsanların can güvenliğinin sağlanması için sizce ne gibi önlemler alınmalıdır? konusunu kısaca ele alacağız. 


“İnsanların can güvenliğinin sağlanması için sizce ne gibi önlemler alınmalıdır?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

İnsanların can güvenliğini sağlanması insanları huzurlu ve mutlu bir şekilde toplumda yaşatacaktır.

İnsanların can güvenliğinin sağlanması için cinayet ve ölüm tehditlerine caydırıcı cezalar getirilmeli insan canını değeri konusunda eğitimli ve bu konuda hassas insanlar yetiştirilmelidir.

Çocuklar pedagojik farkındalıkla büyütülmeli öldürme, Savaş içeren oyun, dizi ve çizgi film gibi filmler yasaklanarak insanları etkilemelerine izin verilmemelidir.


“İnsanların can güvenliğinin sağlanması için sizce ne gibi önlemler alınmalıdır?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

İnsan canı geri dönüşü olmayan ve her insanın hayatında bir defa verilmiş olduğu için çok kıymetli ve değerlidir.

Her insanın sağlıklı ve huzurlu bir şekilde yaşama hakkı vardır ve bu yaşama hakkını elinden kimsenin almaya hakkı yoktur.

İslamiyette insan canına çok önem vermiş bunlara caydırıcı cezalar getirerek ve koruyucu önlemler alarak insanların Can güvenliğinin korunmasına yasalar getirmiştir.

Bir insanı öldüren bir kimsenin bütün insanları öldürmüş gibi bir insanı koruyan kişinin de bütün insanları yaşatmış gibi olduğunu buyurur.

Birçok ayet-i Kerime ve hadis-i şeriflerde de emredilerek insanların canının koruması 5 temel esas içerisinde zikredilmiş ve büyük önem verilerek insanların buna meyletmesi engellenmiştir.

İslam’da korunması gereken 5 temel esas ve değer vardır ki bunlardan birincisi insanın hayatının yani canının korunmasıdır.

İnsanların canını koruması ve güvenin sağlanmasının yetkililer tarafından önemli ve değerli olması kadar bir insanı bu hale men ettirecek her türlü hareket ve durumdan uzaklaştırarak toplumu sağlam hale getirmek de önemlidir.

Ne yazık ki psikoloji sağlam olmayan insanlar cezaları hafif gördükleri için insanların canına kolaylık amel edebilmekte ve gerektiğinde haksız yere insanların canını almaktan çekinmemektedir.

Bunun için yapılması gereken insan öldürme veya canından kastetme durumunda caydırıcı cezalar getirmek ve bu cezalarla insanların kalbine korku salarak başkasının canına kast etme konusunda korkmasını sağlamaktır.

Korku ve ceza’nın yanı sıra ilk önce yapılması gereken toplumun şekillenmesi ve bilinçlenmesidir.

Bir çocuğun huzurlu ve mutlu pedagojik farkındalıkla büyütülmesi o kişinin hem kendi hem de diğer insanların canına saygılı olarak büyümesine sebep olacak ve böyle şeylere meyletmesini engelleyecektir.

Çocukların sağlıklı büyümesi sağlıklı bireyler ve sağlıklı bir toplumun oluşması demektir.

İster çocuk ister Ergen ister yetişkin olsun şiddet içeren çizgi film, film ve dizi gibi şiddete meylettiren ve insanların şiddet duygusunu harekete geçiren görüntü ve oyunlardan uzak durmalı insanlara ölüme oyun gibi gösteren oyunlardan kaçınılmalıdır.

Yapan araştırmalar gösteriyor ki şiddet içerikli dizi veya oyun izlemeyi çok fazla yapan kişilerde şiddet eğilimi daha fazla olabilmektedir.

Çocukların ergenlerin ve yetişkinlerin yani bütün insanların saygı görmüş olduğu ve psikolojik farkındalıklarla yaşadığı bir toplum sağlanırsa insanların buna meyile azalır ve sağlıklı bir toplum meydana gelir.



 

Our Score

Ayete’l-Kürsi’de Yüce Allah’ın (c.c.) hangi sıfat ve özellikleri dile getirilmektedir? Söyleyiniz.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Ayete’l-Kürsi’de Yüce Allah’ın (c.c.) hangi sıfat ve özellikleri dile getirilmektedir? Söyleyiniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Ayete’l-Kürsi’de Yüce Allah’ın (c.c.) hangi sıfat ve özellikleri dile getirilmektedir? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Ayete’l-Kürsi’de Yüce Allah’ın (c.c.)’ ın dile getirilen sıfat ve özellikleri

El Hayy: Diri, canlı olan; ölmek şanında olmayan
El Kayyum: her şeyin varlığı kendisine bağlı olan, kâinatı idare eden

El Aliyy:  pek yüce, pek yüksek demektir.
El Azim: : Yücelik ve sonsuz kudret sahibi demektir.

Muhalefetül lil Havadis: yaratılmışlara benzememek demektir.
İlim: Allah’ın kainattaki her şeyden haberdar olması
Basar: Görmek demektir ki Allah’ ın görmesi haşa bizler gibi değildir. O herşeyi biz aracı ve zorlanma olmadan görebilir.
Semi : İşitmek demektir ki Allah’ ın işitmesi haşa bizler gibi değildir. O herşeyi biz aracı ve zorlanma olmadan işitebilir.


“Ayete’l-Kürsi’de Yüce Allah’ın (c.c.) hangi sıfat ve özellikleri dile getirilmektedir? Söyleyiniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

El Hayy: Allah, daima diri olandır. Her şeye hayat verendir. O, başlangıcı ve sonu olmayandır. Allah, gerçek hayat sahibidir.
El Kayyum:  Her şeyin varlık kazanması ve varlığını devam ettirmesi ancak Allah’ın yaratması iledir. Herşey ona bağlı ve O’ nunla kaimdir

El Aliyy: Allah Teâlâ, insan ların düşünemeyeceği kadar büyük ve uludur. Yücelik ve üstünlük bakımından en ulu ve yücedir.
El Azim: O, hiç bir şekilde âciz bırakılmaz ve hiçbir varlık onu idrak edemez.

Muhalefetül lil Havadis: Allahu Teala dışında herşey sonradan yaratılmıştır. O yaratmış olduğu hiçbir şeye benzemez. Bütün üstün sıfatlar Allah Teala’ dır.
İlim:  Allah’ın kainattaki her şeyden haberdar olması bilmesi demektir. İnsanlarda birşeyleri bilselerde sonradan öğrenirler ve ilimleri sınırlıdır. Olan şeyleri bilir ve öğrenebilirler. Allah Teala ise olup olmayan herşeyi bilir ve bilmesi için bir öğreticiye ihtiyaç duymaz.
Basar: Diğer canlıların görmesi, göz organının ve ışığın bulunması, arada görmeyi önleyen bir engelin olmaması gibi şartlara bağlıdır. Allah’ın görmek için böyle bir şeye ihtiyacı yoktur. Herşeyi hiçbir çaba olmadan görebilir.
Semi : Allah Teala haşa bir aracı ve çaba sarfetmeksizin herşeyi işitebilir.

 

Ayetler

El Hayy ve El Kayyum Sıfatının Geçtiği Ayetler

“Ölümsüz ve daima diri olan Allah’a güvenip dayan.” (Furkan Suresi, 58. Ayet Meali)
“Daimî bir hayat sahibi ancak O´dur. O´ndan başka ilâh yoktur. Onun için dini halis kılarak O´na, hep O´na yalvarın. Hamd, âlemlerin Rabbi olan Allah´a mahsustur.” (Mümin Suresi, 65. Ayet Meali)
“Allah, O’ndan başka tanrı yoktur; diridir, her şeyin varlığı O’na bağlı ve dayalıdır. Ne uykusu gelir ne de uyur. Göklerde ve yerde ne varsa hepsi O’nundur.” (Bakara Suresi, 255. Ayet Meali)
“Allah; O’ndan başka asla ilâh yoktur, hay ve kayyumdur.” (Al-i İmran Suresi, 2. Ayet Meali)
“Ey iman edenler! Peygamber sizi, size hayat verecek şeylere davet ettiği zaman, Allah’a ve Resul’e icabet edin. Ve bilin ki Allah, kişi ile kalbi arasına girer. Ve siz kesinkes O’nun huzurunda toplanacaksınız.” (Enfal Suresi, 24. Ayet Meali)

“Sen, o ölümsüz ve daima diri olana (Allah’a) tevekkül et. Furkan Suresi

“O, diridir. O’ndan başka hiçbir ilâh yoktur. O hâlde sadece Allah’a itaat ederek (samimi olarak) O’na ibadet edin.” Mümin suresi 65. ayet

El Aliyy Sıfatının Geçtiği Ayetler

“Şüphesiz Allah çok yücedir, çok büyüktür.” (Nisa Suresi : 34. Ayet Meali)
“De ki: “Ey mülkün sahibi olan Allah’ım! Sen mülkü dilediğini verirsin. Dilediğinde de mülkü çeker alırsın. Dilediğini aziz, dilediğini zelil edersin. Hayır senin elindedir. Şüphesiz sen her şeye hakkıyla gücü yetensin.” (Al-i İmran, 26. Ayet Meali)
“Yüce Rabbinin adını tespih et.” (A’la Suresi , 1. Ayet Meali)

El Azim Sıfatının Geçtiği Ayetler

“…O, çok yüce, çok büyüktür.” (Bakara Suresi : 255. Ayet Meali)
“Göklerde ve yerde olanlar O’nundur, O Aliy’dir, O Azimdir.” (Şura,4. Ayet Meali)

İlim Sıfatının Geçtiği Ayetler

De ki: “İçinizdekini gizleseniz de açığa vursanız da Allah onu bilir. O, göklerde ve yerde olan her şeyi bilir. Allah’ın her şeye gücü yeter. (Al-i İmran suresi, 29. Ayet)

Allah’ın size olan nimetlerini ve “İşittik ve itaat ettik!” diyerek verdiğiniz kesin ve bağlayıcı sözü hiç hatırınızdan çıkarmayın. Allah’a karşı gelmekten sakının. Şüphesiz Allah, sînelerde gizli tutulan bütün sırları hakkiyle bilir. (Maide suresi, 7. Ayet)

Peygamberin vazîfesi sadece tebliğ etmektir. Allah açığa vurduğunuz şeyleri de, gizlediğiniz şeyleri de bilir. (Maide suresi, 99. Ayet)

O, göklerde ve yerde ibâdete lâyık tek Allah’tır. O sizin gizlinizi de açığa vurduğunuzu da bilir; yine hayır veya şer ne kazandığınızı da bilir. (Enam suresi, 3. Ayet)
llah, sizin gizlice yaptıklarınızı da bilir, açıkça yaptıklarınızı da. (Nahl suresi, 19. Ayet)

Şüphe yok ki Allah onların gizlediklerini de açığa vurduklarını da kesinlikle bilir. O, büyüklenip duran kimseleri asla sevmez. (Nahl suresi, 23. Ayet)

Sen sözü açıktan söylemiş olsan da gizli söylemiş olsan da Allah için birdir; çünkü O gizliyi de, gizlinin gizlisini de bilir. (Taha suresi, 7. Ayet)

Şüphesiz sizin ilâhınız ancak Allah’tır. O’ndan başka hiçbir ilâh yoktur. O’nun ilmi her şeyi kuşatmıştır. (Taha suresi, 98. Ayet)

Semi ‘ ve Basar Sıfatının Geçtiği Ayetler

“Allah her şeyi işitendir ve görendir.”

“Gerçekten O, her şeyi işiten, her şeyi bilendir.”



 

Our Score

Kader ve tevekkül kavramları arasında nasıl bir ilişki vardır? Söyleyiniz.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Kader ve tevekkül kavramları arasında nasıl bir ilişki vardır? Söyleyiniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Kader ve tevekkül kavramları arasında nasıl bir ilişki vardır? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Kader Allahu Teala’nın ezeli ilmiyle insanların tercihlerini bilerek bunu yazması tevekkül ise kişinin elinden gelen bütün çaba ve emeği sarf ettikten sonra işin sonucunu Allah’a bırakması demektir.

Kişiler elinden gelen bütün çabayı sarf ettikten sonra Allah’ı tevekkül etmeli ve ellerinden geleni yaptıktan sonra kaderin yazdığı şekilde meydana geleceğine dair içleri rahat olmalıdır.


“Kader ve tevekkül kavramları arasında nasıl bir ilişki vardır? Söyleyiniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Hayatta bazen doğum ve ölüm gibi kaderle meydana gelen şeyler bazense kendi tercihlerimiz sonucunda iyi ve kötü şeylerle karşılaşırız.

Bir çocuğun hangi anne babadan doğacağı biri sana ne kadar yaşayacağı veya tedbirler alsa dahi başına gelecek bazı olaylar kaderdir

Ancak Allahu Teala hazretleri kuluna karşı o kadar çok merhametlidir ki başına gelen şeyler ister Kader olsun ister kendi yapmış olduğu bir hata sonucunda olsun Kulu iyiliklere karşı şükreder kötülüklere karşı sabrederse büyük mükafatlarla mükafatlandırır ve olan işleri en hayırlı şekilde yaratır.

Bütün insanlar hayatları boyunca hayatların iyi şekilde yönlenmesini ve başlarına her zaman iyi şeyler gelmesini talep ederler

Ancak bu hayatın akışına terstir. Hayatımızda bazen iyi şeyler olduğu gibi bazen de olumsuz şeyler olur ve canımız sıkılır ki bunlar bizi hayata karşı daha dirençli yapar ve tedbirler alarak daha sağlam adımlar atmamıza yardımcı olur.

İşte tevekkül tam olarak böyle durumlarda elimizden geleni yapıp Kader konusunda ve sonuç konusunda Allah’a bırakmak olarak karşımıza çıkar.

İnsanlar ister bir sınav ister bir sağlık isterse de başka bir durum olsun ellerinden geleni yaptıktan sonra tevekkül ederek sonucu Allah’a bırakıp teslim olmalıdırlar.



 

Our Score

Emek ve rızık kavramının kaderle ilişkisi nedir? Belirtiniz.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Emek ve rızık kavramının kaderle ilişkisi nedir? Belirtiniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Emek ve rızık kavramının kaderle ilişkisi nedir? Belirtiniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Rızkı ve emek gitmek için sağlığı ve imkanı veren Allahu teâlâ’dır. Ancak gerek Peygamberimiz gerek diğer bütün din büyüklerine baktığımız zaman rızık için çabaladıklarını ve emek verdiklerini görmekteyiz.

Dinimiz emek ve çaba sayesinde rızkımızı aramamızı ve bu sayede Allah’ın bize rızık verip dualarımıza icabet edeceğini söylemektedir.


“Emek ve rızık kavramının kaderle ilişkisi nedir? Belirtiniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Kader Allahu Teala’nın insanların nasıl bir tutum sergileyeceklerini bildiği için ezeli ilmiyle takdir etmiş olduğu ve bilmiş olduğu şeylerdir.

Allah’ın emri ve peygamberin göstermiş olduğu sünnet doğrultusunda insanlar rızıklarını helal yoldan kazanmak ve tercihlerin konusunda sorumluluk sahibi oldukları için helal ve temiz kazanca dikkat etmek ve bu sebeple emek göstermek gereklidir.

Elimizden geleni yaptıktan sonra Allah’ı tevekkül etmeliyiz.

Kimi insanlar kendi çabaları ve gayretleri olmadan zengin bir aileden doğmak veya kendilerine miras kalması gibi durumlarla Zengin olabilir çalışmadan rızık sahibi olabilirler.

Kimi insanlar da çalıştıkça balıkları halde yapmış oldukları bazı hatalar sebebiyle rızıklarını kaybedebilir emeklerinin karşılığını almamış olabilirler.

Hangi durumda olursa olsun insan imtihanında olduğunu unutmamalı ve Allahu Teala emrettiği için rızık konusunda ve rızkı helal yoldan temin etme konusunda emek sarf etmeli ve bu yemek sonucunda Allahu teala’ya tevekkül etmelidir.



 

Our Score

Allah (c.c.) tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özellikleri nelerdir? Yazınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Allah (c.c.) tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özellikleri nelerdir? Yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Allah (c.c.) tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özellikleri nelerdir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Maddeler Halinde Allah (c.c.) tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özellikleri

  • Bu yasaların evrenle ilgili olmaları
  • Evrensel yani herkesi ilgilendirmesi
  • Bilim tarafından kabul edilmiş olması
  • Doğruluğu ispat edilmiş , deney ve gözlemle incelenmiş olması
  • Hayatı devam ettirmek açısından önemli olmaları

“Allah (c.c.) tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özellikleri nelerdir? Yazınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Allah Teala tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özelliklerinden bir tanesi Evren ile ilgili olmalarıdır.

Kurmuş olan bu evrensel yasalar canlı ve cansız bütün varlıklarda görülmekte ve duanın işleyişini sağlamaktadır

Allahu Teala tarafından konulan belirlenen evrensel yasaların ortak özelliklerinden bir tanesi de evrensel olması yani herkesi ilgilendirmesidir.

Kurulmuş olan yasalara baktığımız zaman gerek gece ve gündüzün art arda gelişi gerek iklimler gerek dünyanın bulunmuş olduğu nokta gerek insan vücudundaki muhteşem düzenler bütün insanları ve canlılığı etkilemekte ve ilgilendirmektedir.

Çünkü yaşayışımız ve sağlıklı bir şekilde hayata devam etmemiz buna bağlıdır.

Allah Teala tarafından belirlenen evrensel yasaların ortak özelliklerinden bir tanesi de bilim tarafından kabul edilmeleridir. Gece ve gündüz insan vücudundaki bazı sistemler veya evrendeki döngüler hepsi bilim tarafından incelenmekte ve incelenenlerde muhteşem bir düzen görülmektedir.

Deney ve gözlemlerle ispat edilmişlerdir.



 

Our Score

Sünnetullah kavramı ne anlama gelir? Bilgi veriniz.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sünnetullah kavramı ne anlama gelir? Bilgi veriniz. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Sünnetullah kavramı ne anlama gelir? Bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Sünnetullah Allahu Teala tarafından bu kainata dair her türlü şeye konan kanunlara verilen isimdir. Sünnetullah yaratıcı tarafından koyulan ve değişmeyen kurallardır.


“Sünnetullah kavramı ne anlama gelir? Bilgi veriniz.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Sünnet sözlükte “yol” manasına gelmektedir.

Sünnetullah Allah’ın sünneti demektir ki bununla allahü Teala’nın yeryüzüne koymuş olduğu düzen kastedilir.

Gece ve gündüzün art arda gelişi, Güneş sisteminde olan gezegenlerin belirli bir düzen içerisinde hareket etmesi dünyadaki ve gezegendeki bütün döngüler sünnetullah yani Allah’ın emretmiş olduğu ölçü ve düzen neticesinde olmaktadır.

Sünnetullah ile ilgili ayetler

  •  Şüphesiz ki sizden önce (Allah’ın iyi ve kötü toplumlara uyguladığı değişmez) yasaları geçti (yaşandı ve bitti). Yeryüzünde gezip dolaşın ve yalanlayanların akıbetinin nasıl olduğuna bir bakın. (3/Âl-i İmran 137)
  • (Bu) senden önce yolladığımız resûllerimiz için (belirlediğimiz bir) sünnettir/yasadır. Sen sünnetimizde bir değişiklik bulamazsın. (17/İsrâ 77)
  • Sünnet; izlenen yol, takip edilen metot, tekrar eden âdet gibi anlamlara gelir. Sünnetullah, Allah’ın (cc) değişmez yasalarıdır. Allah’ın (cc) toplum ve bireyler için belirlediği, her zaman geçerli olan, sonuçları belirleyecek sebepler bir araya geldiğinde mutlaka vuku bulan akıbettir.
  • Azabımızı gördüklerinde iman etmeleri onlara hiçbir fayda sağlamadı. (Bu,) Allah’ın geçmiş toplumlar hakkındaki değişmez yasasıdır. İşte orada (Allah’ın sünneti gerçekleştiğinde) kâfirler hüsrana uğradılar. (40/Mü’min (Ğafir) 85)
  • (Bu,) Allah’ın (kâfirler hakkındaki) süregelen sünnetidir/değişmez yasasıdır. Sen, Allah’ın sünnetinde/yasasında bir değişiklik bulamazsın. (48/Fetih 23)
  • Allah’ın kendisine farz kıldığı şeylerde, Nebi üzerine bir günah yoktur. (Bu,) daha önceki ümmetlerde de Allah’ın geçerli olan sünnetidir/yasasıdır. Allah’ın emri belirlenmiş bir kaderdir. (33/Ahzâb 38)
  • (Bu,) önceden yaşamış olanlar hakkında Allah’ın sünnetidir/yasasıdır. Sen, Sünnetullah’ta hiçbir değişiklik bulamazsın. (33/Ahzâb 62)
  • Yeryüzünde büyüklenerek ve kötü tuzaklar kurarak (uyarıcıya karşı geldiler). Oysa kötü düzen, sahibinden başkasını kuşatmaz. Öncekilerin sünnetinden başkasını mı bekliyorlar? Sen, Allah’ın sünnetinde bir değişiklik bulamazsın. Sen, Allah’ın sünnetinde bir sapma da bulamazsın. (35/Fâtır 43)


 

Our Score

Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığını örnek vererek açıklayınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığını örnek vererek açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığını örnek vererek açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığına birçok örnek verilebilir. Bunlardan bir tanesi Dünya’nın kendi etrafında belli bir sürede dönmesidir. Bu her zaman aynı şekilde gerçekleşmektedir.

Ne bir saniye durmakta nede bazen hızlı bazen yavaş dönmektedir. Böylece günler, gece ve gündüzler gibi birçok şey ard arda düzenli bir şekilde devamlılık gösterir.


“Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığını örnek vererek açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Evrendeki Ölçü İle İlgili Ayetler

“ Biz her şeyi bir ölçüye göre yarattık” (Kamer suresi, ayet 49)
“Güneşi ışıklı, ayı da parlak kılan, yılların sayısını ve hesabını bilmeniz için aya evreler koyan Allah’tır Allah, bunları boş yere yaratmamıştır O, ayetlerini düşünen bir toplum için ayrıntılı olarak açıklıyor” (Yunus suresi, 5)
“Yeryüzünde birbirine komşu toprak parçaları, üzüm bağları, ekin tarlaları, hurma ağaçları vardır. Bütün bunlar bir suyla sulanır. Ama tatları birbirinden farklıdır. Bunlarda aklını kullanan kimseler için (Allah’ın varlığını gösteren deliller vardır”(Ra’d suresi ayet 4)
“ Gökyüzünü de korunmuş tavan yaptık” (Enbiya suresi, ayet 32)
“Göklerin ve yerin sırrı Allah’a aittir”(Şura suresi ayet 12)
Göklerin ve yerin mülkü O’nundur; çocuk edinmemiştir. O’na mülkünde ortak yoktur, her şeyi yaratmış, ona bir düzen vermiş, onu belli bir ölçüyle takdir etmiştir. (25 Furkan Suresi, 2)
“ Hayvanları da o yaratmıştır. Onlarda sizi ısıtacak şeyler ve bir çok faydalar vardır. Onların etlerinden yersiniz; akşamleyin getirip sabahleyin salarken onlarda sizin için bir zevk (güzellik) vardır.” ( Nahl, 5-6 )
“ Bakmazlar mı yağmur yüklü bulutlara, ve görmezler mi nasıl yaratılmış onlar? Ve bakmazlar mı göğe, nasıl yükseltilmiş? Ve dağlara nasıl sağlamca dikilmiş? Ve toprağa nasıl yayılmış? ” ( Ğaşiye, 17-20 )
“ Biz yakın göğü, bir süsle, yıldızlarla süsledik” ( Saffat, 6 ) denilir. Başka bir ayette ise vurgulu bir biçimde “ Andolsun, biz gökte bir takım burçlar yarattık ve seyredenler için onu süsledik.” ( Hicr, 16 )
“ O Allah ki, yarattığı her şeyi güzel yapmıştır…” ( Secde, 7 )

Evrendeki her şeyin bir ölçüye göre yaratıldığına örnekler

  • Mevsimlerin ard arda ve düzenli bir şekilde olması
  • Dünyanın konumuz sayesinde ısının dengelenmesi
  • Gece ve gündüzün ard arda gelmesi
  • Suyun buharlaşarak bulutları oluşturup Yağmur olarak yağı yeryüzüne gelmesi şeklinde olan su döngüsü
  • Yeryüzünde döngü halinde olan canlıların birbirleriyle beslenmesi
  • Ay ile Dünya arasındaki olan mesafenin uygunluğu
  • Dünyanın etrafında olan tabakaların kalınlığının
  • Sabah güneşin doğarak akşam yine her gün olduğu gibi batması
  • Güneşin doğudan doğup batıdan batması
  • Gezegenlerin güneş sistemi etrafında düzenli bir şekilde dönmesi ve sıralarını takip etmesi
  • Oksijen ve karbondioksit döngüsü
  • İnsan vücudundaki organların kendine düşen görevleri yapması


 

Our Score

Ayete’l-Kürsi’de verilmek istenen mesajları yazınız.

8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Ayete’l-Kürsi’de verilmek istenen mesajları yazınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Ayete’l-Kürsi’de verilmek istenen mesajları yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Ayete’l-Kürsi’de verilmek istenen mesajlar

  • Allah’tan başka ilah yoktur
  • Allahü Teala her zaman diri ve kaimdir
  • Allah uyumaz ve uyuklamaz
  • Yer ve Gök Allah’ın emri altındadır
  • Allah’ın emriyle birbirine şefaat edebilir
  • Allah her şeyi bilir
  • Sadece Allah’ın izin vermiş olduğu kişilerin ilim bilebileceği
  • Allah’ın kürsüsünün yeri ve göğü kaplamakta olduğu
  • Allah’ın her şeyi gözetip koruduğu ve bunun kendisi için zor olmadığı
  • Allahü Teala’nın yüce ve büyük olduğu

“Ayete’l-Kürsi’de verilmek istenen mesajları yazınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Ayetel Kürsi Türkçe Okunuşu

Allâhü lâ ilâhe illâ hüve’l-hayyü’l-kayyûm, lâ te’huzühû sinetün ve lâ nevm, lehû mâ fi’ssemâvâti ve mâ fi’l-ard, men-ze’l-lezî yeşfe’u ‘indehû illâ bi-iznih, ya’lemü mâ beyne eydîhim ve mâ halfehüm, ve lâ yuhîtûne bi-şey’in min‘ılmihî illâ bimâ şâe, vesi’a kürsiyyühü’s-semâvâti ve’l-arda ve lâ yeûdühû hifzuhumâ ve hüve’laliyyü’l-azîm.

Ayetel Kürsi Türkçe Anlamı

Diyanet meali şu şekildedir: “Allah, O Allah’tır. O, yegâne hak mâbuddur ki O’ndan başka İlâh yok, yalnız O; daima yaşayan, duran, tutan, her an bütün hilkat üzerinde hâkim, Hayy ü Kayyum ancak O’dur. Ne gaflet basar O’nu, ne uyku. Göklerde, yerde ne varsa hepsi O’nundur. Kimin haddine ki izni olmaksızın O’nun yanında şefaat edebilsin? Allah, yarattıklarının işlediklerini, işleyenlerini, geçmişlerini, geleceklerini bilir. Onlar ise O’nun bildiklerinden yalnız dilediği kadarını kavrayabilir; başka bir şey bilemezler. O’nun kürsüsü, ilmi bütün gökleri ve yeri kucaklamıştır ve bunların koruyuculuğu, bunları görüp gözetmek kendisine bir ağırlık da vermez. O, öyle ulu, öyle büyük ve yücedir.”

Ayetel Kürsi içinde Allah’ın kürsüsü zikredildiği için bu isimle anılan ve üstün faziletleri olan özel bir ayettir.

Hz. Peygamber, Übey b. Kâ‘b’a “Allah’ın kitabından hangi âyet en büyüğüdür” diye sorup “Âyetü’l-kürsî’dir” cevabını alınca onu tebrik etmiştir (Müslim, “Müsâfirîn”, 258).

Ebû Hüreyre’ye şöyle demiştir:

“Yatağına yatınca Âyetü’l-kürsî’yi oku, devamlı olarak Allah’tan bir koruyucun olacak ve sabaha kadar sana şeytan yaklaşamayacaktır.”

Müşrikler, şefaatçi olacaklarına inanıyorlardı. Allah Teâlâ’ya inandıklarını söylemekle birlikte, O’nun ilahlık sıfatlarını inkar ediyorlardı. Mekke Dönemi’ nde tevhid inancı ile ilgili birçok ayet inmiştir.

Ayetel Kürsi ise Medine döneminin ilk yıllarında inmiştir.

Ayetel Kürsi indiği zaman tefsir kitaplarında geçtiği üzere peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem vahiy katibi olan Zeyd Bin sabiti yanına çağırarak Bu ayeti kerimeyi yazdırmıştır.



 

Our Score
error: Content is protected !!