8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Meb Yayınları Sayfa 82-83-84-85

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Yusuf (a.s.) Cevapları Sayfa 82, 83, 84, 85


Bir Peygamber Tanıyorum: Hz. Yusuf (a.s.) Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 82-83-84-85


Soru : Hz. Yusuf’un (a.s.) hayatı hakkında neler biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Hz. Yusuf’un (a.s.) hayatı hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yusuf Aleyhisselam Yakup peygamberin oğlu olup oğulları 12’dir. Kur’an-ı Kerim’de adı 27 defa geçmektedir. Kur’an-ı Kerim’de 12 surenin adı kendi adı olan Yusuf suresidir.

Yusuf Aleyhisselam’ın kısası kur’an-ı Kerim’de ahsenül kasas yani kısaların en güzeli diye ifade edilir.

Hz Yusuf Aleyhisselam Kur’an’da dürüstlük iffeti güzelliği ve güvenilirliği bakımından övülmektedir.

Kardeşleri ona olan kıskançlıklarından dolayı kuyuya atmış , babalarına ise öldüğünü söylemişlerdir.

Yusuf Aleyhisselam daha sonra köle olarak satılmış ve daha sonra kendisine aşık olan Züleyha ‘ nın iftirası ile zindana atılmıştır.

Yusuf Aleyhisselam Züleyha evli olduğu için onu reddetmiş, Züleyha da ona iftirada bulunmuştur.

Yıllarca zindanda kaldıktan sonra hükümdar olmuş ve kardeşleri ile görüşüp babasına kavuşmuştur.

Çileli zindan yıllarından sonra bazı başarıları sebebiyle hükümdarlığa geçmiş ve Züleyha annemiz onu duası bereketi ile eski güzelliği ve gençliğine kavuşmuş onunla evlenmiştir.

Yusuf Aleyhisselam babasından sonra 23 yıl daha yaşamış ve daha sonra Mısır’da vefat etmiştir.

Onu çok seven Mısırlılar kabrinin Mısır’da kalmasını istemiş ve mermer sandık içerisinde Nil’ e gömmüşlerdir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 85 Cevapları


YAZALIM


Soru : Kur’an-ı Kerim’deki Yusuf kıssasını okuyarak Hz. Yusuf’un zorluklara karşı sabrı, tevhid mücadelesi ve üstün ahlaki özelliklerine örnekler yazınız.


Kısa Cevap : “Kur’an-ı Kerim’deki Yusuf kıssasını okuyarak Hz. Yusuf’un zorluklara karşı sabrı, tevhid mücadelesi ve üstün ahlaki özelliklerine örnekler yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yusuf Aleyhisselam’ın kıssasına baktığım zaman gerek kardeşleri tarafından gerek kendisini köle alarak büyüten Züleyha annemizin ona yaptıkları konusunda büyük imtihanlar geçirmiştir.

Yusuf Aleyhisselam sabrı, affediciliği ve namus bakımından herkese örnek olması gereken bir insandır.

Bu kadar güzel olduğu halde ahlaksızlığa karşı gelmek tevhid inancına davet etmek ve hükümdar olduğu halde tevazu olmak gerçekten takdir edilecek büyük bir ahlaktır.



 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 74-75-76-77-78-79-80-81-82

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Dinin Temel Gayesi Cevapları Sayfa 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82


Dinin Temel Gayesi Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 74-75-76-77-78-79-80-81-82


Soru : Sizce dinin amacı ne olabilir?


Kısa Cevap : “Sizce dinin amacı ne olabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bence dinin amacı insanların toplumsal düzenin sağlayarak bireylerin huzur ve güven içerisinde yaşamaları, Allah’a karşı ibadet görevlerini öğreterek ahirette sonsuz bir mutluluğun kapısını açmaktır.

Allahu Teala insanları severek yokluktan  varlık sıfatına geçirmiş ve onlara cenneti kazanmaları için yolları açmıştır.

Yok olmak ve hiç var olmamak insanın istemeyeceği ve aynı zamanda sonsuz bir hayatın olması isteği her insanın içinde olan bir duygudur.


DEĞERLENDİRELİM


Hz. Muhammed (s.a.v.) bir keresinde, “ Müflis (iflas etmiş kişi) kimdir bilir misiniz?” diye sorar. Sahabe “Bizim aramızda müflis, parası ve eşyası olmayan kimsedir.” diye karşılık verince şöyle buyurur: “Benim ümmetimden müflis o kimsedir ki kıyamet gününde namaz, oruç ve zekât (gibi ibadetlerin sevabıyla) gelir. Ancak şuna sövmüş, buna iftirada bulunmuş, ötekinin malını yemiş, berikinin kanını dökmüş, diğerini de dövmüş olarak gelir. Hesap gününde hakkına girdiği kimselere onun iyiliklerinden alınıp dağıtılır. Eğer yaptığı iyilikleri kötülüklerinin cezasını karşılamaya yetmezse hak sahiplerinin günahlarından alınarak onun üzerine yüklenir. Sonra da günahkâr bir kimse olarak cehenneme atılır. İşte asıl müflis bu kişidir.”

(Müslim, Birr ve Sıla, 59.)


Soru : Yukarıdaki hadisi İslam’ın haklara verdiği önem açısından değerlendiriniz.


Cevap :

Yukarıdaki hadisi islam’ın haklara verdiği önem açısından değerlendirdiğimiz zaman şu sonuç çıkar. İnsanın ne kadar ibadet ehli olursa olsun ahlakını düzeltmedikçe ve diğer insanlara gerekli saygıyı göstermedikçe ahirette hüsran da olacağı ifade edilmiştir.

İslamiyet başkasının hakkında çok önem vermiş ve diğer günahları affedilse bile insanın kul hakkının sadece hakkı olan kişiden alınabileceği ifade edilerek bu konuya dikkat çekilmiştir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları


DEĞERLENDİRELİM


“Hepiniz Âdem’in çocuklarısınız… Arap’ın Arap olmayana bir üstünlüğü yoktur… Ey insanlar! Kanlarınız (hayatınız), mallarınız, haysiyet ve şerefiniz, Rabbinizle buluşacağınız güne kadar kutsal ve saygındır.”

(Ahmet b. Hanbel, V, s. 411.)


Soru : Yukarıdaki hadisi özgürlük ve temel haklar çerçevesinde arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


Cevap :

Yukarıdaki hadis özgürlük ve temel haklar açısından bakıldığı zaman mükemmel bir ilkedir.

Kim seni kimseden üstünlüğü olmadığı gibi aynı zamanda insanların canı ,malı ve namusu da o şekilde kutsal ve kurulması gereklidir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları


YORUMLAYALIM


“Allah’ın koymuş olduğu sınırları gözetenler ile o sınırları çiğneyen kimseler, bir gemideki yolculara benzer. Onlar kendi aralarında kura çekip gemiyi paylaşmışlar ve kimilerine geminin üst tarafı, kimilerine de alt tarafı düşmüştü. Geminin alt kısmında bulunanlar, suya ihtiyaç duyduklarında, yukarıdakilerin yanına geliyorlar ve su ihtiyaçlarını oradan gideriyorlardı. Bir defasında kendi kendilerine, ‘Biz kendi payımıza düşen alt kısımda bir delik açsak da yukarıdakileri hiç rahatsız etmesek.’ dediler. Eğer yukarıdakiler, alttaki insanları istekleriyle baş başa bırakırlarsa, topluca helâk olurlar. Eğer onlara engel olurlarsa, hem kendileri hem de diğerleri kurtulur.”

(Buhârî, Şirket, 6.)


Soru : Yukarıdaki hadisi sorumluluk açısından yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki hadis insanları kötülükten alıkoymamıza ve bu alıkoymanın sonucunda toplumun hesaba uğramasını engellememiz gerektiğini ifade eder.

İnsanlar düşünceleri konusunda Özgür olmakla beraber başkalarının da zararı olabileceği konularda insanlar uyarılmalı ve kimsenin başkasının hakkına girmesine müsaade edilmemelidir.



 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 107

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Bir Sure Tanıyorum: Kureyş Suresi ve Anlamı Cevapları Sayfa 107


Bir Sure Tanıyorum: Kureyş Suresi ve Anlamı Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 107


Soru : Hz. Muhammed (s.a.v.) hangi kabiledendir?


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed (s.a.v.) hangi kabiledendir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Adnaniler’ in Mudar kolundandır. Bu kabile adını Fihr b. Malik ‘ ten alır ki, onun asıl adı Kureyş’ tir. Hz. Peygamber’in on birinci kuşaktan dedesi olan Fihr’in soyu Adnan’a kadar Fihr b. Malik b. Nadr b. Kinane b. Huzeyme b. Müdrike b. İlyâs b. Mudar b. Nizâr b. Meâd b. Adnân şeklindedir.
bir görüşe göre ise Kureyş,“köpek balığı” anlamındaki “kırş” kelimesinden türetilmekte ve köpek balığının denizdeki diğer balıklar karşısında güçlü olması gibi Kureyş’in de diğer kabilelere karşı üstünlüğünü ifade etmektedir.

Bir görüşe göre de Fihr b. Mâlik’in çocuklarının Hac için Mekke ’ye gelenler arasında korunmaya muhtaç olanları, fakir ve ihtiyaç sahiplerini ARAŞTIRARAK  sıkıntılarını gidermeye ve ihtiyaçlarını karşılamaya çalıştıkları için “araştırmak, teftiş etmek” anlamındaki takrîş kelimesinden hareketle veya Fihr b. Mâlik’in torunlarından Kureyş b. Mahled’ e dayandırılarak bu isim verilmiştir.


“8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 107”

Okunuşu Anlamı

Bismillâhirrahmânirrahîm.
1. Li’î lâfi Kurayş
2. Îlâfihim rihleteşşitâi vessayf
3. Felya’büdû rabbe hâzelbeyt
4. Ellezî et’amehüm min cû’in ve
âmenehüm min havf


Anlamı

Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla.
1-4. Kureyş’e kolaylaştırıldığı, evet, kış ve yaz seyahatleri onlara kolaylaştırıldığı için onlar, kendilerini açlıktan doyuran ve her çeşit korkudan emin kılan şu evin (Kâbe’nin) Rabbine kulluk etsinler.



 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 91

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Ünitemize Hazırlanalım Cevapları Sayfa 91


4. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 91


1. Bir insanda bulunması gereken ahlaki özellikler nelerdir? Arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Bir insanda bulunması gereken ahlaki özellikler nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bir insanda bulunması gereken ahlaki özellikler geniş olarak yazılabilir ve açıklanabilir. Ancak biz bu özellikleri kısaca bu şekilde özetleyebiliriz.

Bir kimsenin dürüst olması, yalandan uzak durması, adaletli olması, vicdan sahibi olması, sevgi ve saygı çerçevesinde olması, insaflı ve merhametli olması, yardımsever ve iyiliksever olması, iftira atmak gibi kötü fiillerden uzak durması, gıybet ve dedikodudan uzak durması, insanların özgürlüklerine saygı duyması, kavgadan ve kötü sözlerden uzak durması olarak özetlenebilir.


2. Sıdk, emanet, istişare kavramlarını sözlükten araştırarak defterinize yazınız.


Kısa Cevap : “Sıdk, emanet, istişare kavramlarını sözlükten araştırarak yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sıdk; doğruluk ve dürüstlük manasına gelmektedir

Peygamberlerin sıfatlarından bir tanesi de sadık yani doğruluktur.

Peygamberler asla yalan söylemez doğruluktan vazgeçmezler. Bizlerin de doğruluğa önem vermesi ve dürüstlüğe dikkat etmesi bir insan olarak ahlaki vazifemizdir.

Emanet; daha sonra alınmak üzere bir müddetliğine verilen eşya, insan ve benzeri ne verilen isimdir.

Peygamberlerin sıfatlarından bir tanesi de “emanet” sıfatıdır. Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem gerek peygamberlikten önce gerek peygamberlikten sonra kendisine düşmanları bile emanet vermiştir. Bu konuda hiç şüpheleri olmamış büyük bir güvenle bunu yapmışlardır.

İstişare; herhangi bir iş konusunda bir kişinin veya birkaç kişinin görüşünü sormak demektir

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem kur’an-ı Kerim’de kendisine istişare emri verilmiştir. Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem gerek bu ayet uymak için gerekse de zaten önceden yaptığı gibi Üstün ahlakından dolayı sahabeler ile daima istişarede bulunmuştur.


3. Kalem suresinin 4. ve Ahzab suresinin 21. ayetinin meallerini Kur’an-ı Kerim’den bularak defterinize yazınız.


Cevap :

Kalem Suresi 4. ayetinde şöyle buyurmaktadır; “Sen elbette yüce bir ahlâk üzeresin.”

Ahzab Suresi 21. ayetinde ise şöyle buyrulmaktadır; “Andolsun, Allah’ın Resûlünde sizin için; Allah’a ve ahiret gününe kavuşmayı uman, Allah’ı çok zikreden kimseler için güzel bir örnek vardır.”


4. Başarılı olmak ile kararlı olmak arasında nasıl bir ilişki vardır? Fikirlerinizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Başarılı olmak ile kararlı olmak arasında nasıl bir ilişki vardır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Başarılı olmanın şartlarından bir tanesi de kararlı olmaktır.

Kararlı insanlar ne yapacaklarına ve nasıl bir yol izleyeceklerini karar vererek gidecekleri yolda sabırla ilerlerler.

Bir insanda kararlılık ahlaki özelliği yoksa o insan sürekli yer değiştirerek asla bir yerde başarılı olup ilerleyemez.

Kararlı insanlar ise belli bir işe girmeden önce uzun uzun düşünür, istişare eder ancak o işe başladıktan sonra sabırla ve azimle işlerine devam ederler.



 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 50-51-52-53-54-55-56

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Zekât ve Sadaka İbadeti  Cevapları Sayfa 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56


Zekât ve Sadaka İbadeti Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 50-51-52-53-54-55-56


Soru : İslam dininde başkalarına yardım ederek yapılan ibadetlerden hangilerini biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “İslam dininde başkalarına yardım ederek yapılan ibadetlerden hangilerini biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

İslam dininde başkalarına yardım ederek yapılan ibadetlerden zekat her türlü sadaka, kurban ibadetinin var olduğunu biliyorum.

Zekat nisap miktarı mala sahip olan bir kişinin fakir sayılan kişileri malının kırkta birini vermesi durumuna verilen isimdir.

Sadaka az veya çok malla veya hadis-i şerifte geçen manevi paylaşımlarla da olabilen güzel bir ibadettir.

Fitre Ramazan ayında oruç tutamayan kişilerin günlük olarak verdikleri veya oruç tutsa bile kişilerin belli bir ölçüde vermesi gereken miktardır.

Kurban ibadeti ise yine malla yapılan bir ibadet olup et alamayan fakirlerin et yediği ve insanlarla et paylaşıldığı bir gündür.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları


YAZALIM


Soru : Yardımlaşmayla ilgili isimleri verilen kavramların tanımlarını yazınız.


Cevap :

Zekât : dinen nisap miktarı kabul edilen miktarda mala sahip olan kimselerin Allah rızası için belirli kişilere vermesi gereken belli miktarı ifade eder.

İnfak : ‘Allah’ın hoşnutluğunu elde etmek amacıyla harcamalar yapma’ demektir. Bu harcamalar genel itibariyle yardımlaşma temellidir.

Sadaka : Müslümanın gönüllü olarak Allah rızası için veya dini bir emri yerine getirmek üzere ihtiyaç sahiplerine yapılan maddi ve manevi yardımdır.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları


YAZALIM


“8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 50-51-52-53-54-55-56”

Soru : Yukarıdaki dörtlükte Yunus Emre’nin dünya malına bakışını yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki dörtlükte Yunus Emre’nin dünya malına bakışa baktığım zaman malın elden ele geçip aslında kimsenin ona sonsuza kadar sahip olamadığını ve şu anda bir süreliğine bizim elimizde olduğunu ifade etmiştir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları


ARAŞTIRALIM


Soru : Bu seneki fıtır sadakası (fitre) miktarını Diyanet İşleri Başkanlığının http://diyanet.gov.tr internet sitesinden araştırınız.


Cevap :

Bu seneki fıtır sadakası (fitre) miktarını Diyanet İşleri Başkanlığın’ da 40 tl olarak belirlenmiştir.



 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 36-37-38

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Bir Ayet Tanıyorum: Ayet el- Kürsi ve Anlamı Cevapları Sayfa 36, 37, 38


Bir Ayet Tanıyorum: Ayet el- Kürsi ve Anlamı Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 36-37-38


Soru : Akşam yatarken hangi dua ve ayetleri okursunuz?


Kısa Cevap : “Akşam yatarken hangi dua ve ayetleri okursunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Uyurken Âyetü’l-kürsi okuyana şeytan yaklaşmaz.”

Bismike rabbi vedağtü cenbi ve bike erfauhü, fein emsekte nefsi ferhamhe, ve in ersaltehe fehfezhe, bima tehfazu bihi ibadekessalihin. ‘Buhari 11/126,
Anlamı: Senin ismin ile Rabbim’in yanımı (vücudumu) bıraktım ve senin meşietinle onu kaldırırım. Ruhumu alırsan ona rahmet et. Şayet geri gönderirsen salih kullarını koruduğun şekilde onu koru.’

Ali (ra) ile kızı H.z (Fatıma’ya) şu öğütte bulunmuştur: ”Siz yataklarınızı aldığınızda yahut döşeklerinize girdiğinizde 33 kere ‘Subhanallah’ 33 kere ‘Elhamdülillah’ 33 kere de ”Allahu Ekber” deyiniz. İşte bu sizler için hizmetçiden daha hayırlıdır.”

Yukarıdaki hadisi şeriflerden öğrendiğim gibi işlerimi gerçekten de çok kolaylaştıran bir sünnet olan 34 Allahu ekber 33 subhanallah ve 33 elhamdülillah zikirlerini okuyorum.

Fatiha İhlas Felak ve nas surelerini okuyup avucumu üfleyerek vücuduma sürüyorum.

Ve yukarıda geçen sünnet olan yatak duasını okuyup sağ yanım üzerime yatıyorum.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları


“8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 36-37-38”

Okunuşu
Bismillâhirrahmânirrahîm.
Allahü lâ ilâhe illâ hüvel hayyül kayyûm, lâ te’huzühû sinetün velâ nevm, lehû mâ fis semâvâti ve mâ fil ard, men zellezî yeşfeu indehû illâ bi iznih, ya’lemü mâ beyne eydîhim ve mâ halfehüm, ve lâ yühîtûne bi şey’in min ilmihî illâ bimâ şâ’, vesia kürsiyyühüs semâvâti vel ard, ve lâ yeûdühû hifzuhümâ, ve hüvel aliyyül azîm.


Anlamı
Rahman ve Rahîm olan Allah’ın adıyla.
Allah’tan başka hiçbir ilah yoktur. O daima diridir (hayydır), bütün varlığın idaresini yürüten (kayyum)dir. Onu ne uyuklama tutar ne de uyku. Göklerde ve yerde ne varsa hepsi onundur. İzni olmadan huzurunda şefaat edecek olan kimdir? O, kullarının önlerinde ve arkalarında ne varsa hepsini bilir. Onlar ise onun dilediği kadarından başka ilminden hiçbir şey kavrayamazlar. Onun sonsuz kudreti, gökleri ve yeri kaplar. Onları görüp gözetmek ona ağır gelmez. Gerçekten yüce ve büyük olan yalnızca odur.



 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 113

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Ünitemize Hazırlanalım Cevapları Sayfa 113


5. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 113


1. Kur’an-ı Kerim niçin gönderilmiştir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Kur’an-ı Kerim niçin gönderilmiştir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kur’an-ı Kerim aşağıdaki ayetlerde belirtildiği gibi insanlara ibadet şekillerini, Allah’a giden yolu ve toplumsal düzenin nasıl sağlanacağını bildirmek için gönderilmiştir.

İnsanı yaratan şüphesiz ki insan hakkında en hayırlı olanı bilen Zattır.

Kur’an-ı Kerim insanın aklının yetişmediği noktada ona yardım eden ve gerek dünyevi gerek ahiret mutluluğunu öğreten ve yol gösterendir.

Kur’an-ı Kerim gönderilme sebebi hakkında ayetler

  • İnsanlar (tevhid üzere yaşayan) tek bir ümmetti. (İhtilafa düştüler.) Allah (aralarındaki ihtilafı gidersin diye) müjdeleyici ve uyarıcı nebiler gönderdi. İnsanların anlaşmazlığa düştükleri konularda, aralarında hakem olsun diye nebilerle beraber hak olan Kitab’ı indirdi. O (Kitap konusunda) anlaşmazlığa düşenler, kendilerine apaçık deliller geldikten sonra aralarındaki azgınlık/kıskançlık/bir diğer gruba üstünlük sağlama isteği olan Ehl-i Kitap’tan başkası değildi.
  • Allah, hakkında ihtilafa düştükleri konuda iman edenleri izniyle hakka hidayet etti. Allah dilediğini dosdoğru yola iletir. (2/Bakara 213)
  • İnsanlar arasında Allah’ın sana gösterdiği şekilde hükmedesin diye bu Kitab’ı sana hak olarak indirdik. Hainlerin savunucusu olma! (4/Nisâ 105)
  • Elif, Lâm, Râ. (Bu,) insanları Rablerinin izniyle karanlıklardan aydınlığa, El-Azîz ve El-Hamîd (olan Allah’ın) yoluna çıkarman için sana indirdiğimiz Kitap’tır. (14/İbrahîm 1)
  • Doğrusu o (Kur’ân), sana ve kavmine bir zikir (hatırlatma, şereftir). (Ondan) sorulacaksınız. (43/Zuhruf 44)

2. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) sünnetlerinden hangilerini biliyorsunuz? Sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) sünnetlerinden hangilerini biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Hz. Muhammed’in (s.a.v.) sünnetlerinden bildiklerim;

  • Yemek sofrasında sirke bulundurmaya dikkat ederdi
  • Ayakkabısını giymeden önce mutlaka ters çevirir sirkeler öyle giyerdi
  • Banyodan sonra çıkarken ayak larını soğuk su ile yıkardı
  • Ezan okunurken durur ezanı dinlerdi
  • Abdest esnasında kıbleye döner ve adres suyundan arta kalan sudan ayakta mutlaka içerdi
  • Zemzem suyunu ayakta içerdi
  • Gömleğinin düğmelerini iliklerken aşağıdan yukarıya doğru çözerken yukarıdan aşağı doğru çözerdi
  • Hapşırdığı zaman elhamdülillah derdi
  • Biri hapşırıp elhamdülillah dediği zaman yerhamükellah derdi
  • Namazda sol ayak üzerine oturup sağ ayağını dikerdi
  • Kabir üzerine su dökerdi
  • Cevizi peynirle beraber yerde
  • Yemekte güzel şeylerden bahsederdi
  • Biri kendisine seslendiği zaman sadece başıyla değil bütün vücudu ile o kişiye dönerdi
  • Çocuklarla konuşurken yere çömelir ve onların göz hizasına gelerek konuşurdu
  • Diş temizliği için sık sık misvak kullanırdı
  • Yaptığı işlerde kendisine vahiy gelmesine rağmen istişare ederdi
  • Ev Mesut gibi yerlere giderken sağ ayakla girer banyo gibi yerlere giderken de sol ayakla girer sağ ayakla çıkardı
  • Elbise ayakkabı gibi şeyleri sağ ayağıyla giymeye başlardı
  • Günde iki öğün yerdi
  • Ölümü yaklaşan kişilere su içirirdi
  • Özellikle Mesut gibi yerlere giderken güzel koku sürünürdü
  • Tesbih namazı kılardı
  • Aynaya baktığı zaman rivayet olmuş olan duayı okurdu
  • Her işinde besmele ile başlardı
  • Abdest alırken elindeki yüzük bol olmasına rağmen onu çevirir altına suyun girmesini sağlardı
  • Biri davet ettiği zaman icabet ederdi
  • Acıkmadan sofraya oturmaz doymadan da sofradan kalkardı
  • Daima temiz elbiseler giyinirdi
  • Bir şey aldığı zaman pazarlık yapardım
  • Oruç tutacağı zaman sahuru geç yapar iftara ise erken yapmaya dikkat ederdi
  • Bir söz verdiği zaman mutlaka onu tutardı
  • Hayatının her alanında özellikle de cuma günleri sadaka verildi
  • Kıyafetlerini katlardı
  • Selam verir ve selamı en güzel şekliyle alırdı
  • Gusül ve abdestten sonra iki rekat namaz kılardı
  • Mescide girerken 2 rekat mescid-i selamlama namazı kılardı
  • Eşlerini sever ve onlara güzel sözlerle hitap ederdi
  • Çocuklarla çocuklaşır ve bunu ashabına emrederdi
  • İnsanlarla anlayabilecekleri şekilde konuşurdu
  • Çok mütevazi idi.

3. “Kıssa nedir?” sorusunu çevrenizdekilere sorup cevapları not ediniz.


Kısa Cevap : ““Kıssa nedir?” sorusunu çevrenizdekilere sorup cevapları not ediniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kıssa; Ders çıkarmak ve anlaşılmayı kolay etmek için anlatılan olay, konu, kısa öykü, fıkradır. Genellikle eski zamanlarda yaşayan insanların başlarından geçen olaylardan oluşur.

Gerek hadis-i şeriflerde gerek Kur’an-ı Kerim’e baktığımız zaman hem dikkati toparlamak, insanlara ibret olsun için eski zamanlarda yaşayan insanların kıssaları anlatılmaktadır.

İnsanların başlarından geçmiş olduğu bu olaylar insanlara ders vermekte ve çıkarılan sonuç ile insanlar hayatına yön vermektedirler.

Kısalar aynı zamanda insanların dikkatini çektiği için büyük ilgi toplamakta ve konuların anlaşılmasına yardımcı olup insanların sıkılmasını engellemektedir.


4. İsra suresinin, 9. ve Neml suresi, 2. ayetinin meallerini bularak defterinize yazınız.


Cevap :

 İsra Suresi 9. ayetinde şöyle buyurmaktadır; “Kuşkusuz bu Kur’an en doğru olana iletir; dünya ve âhiret için yararlı işler yapan müminlere, kendileri için büyük bir mükâfat olduğunu müjdeler.”

Neml Suresi 2-3. ayetlerinde  ise Rabbimiz“Namazı kılan, zekâtı veren ve ahirete de kesin olarak iman eden müminler için bir hidayet rehberi ve bir müjdedir.” buyurmaktadır.


5. Kur’an-ı Kerim mealinin sonunda yer alan konu indeksine bakarak hangi başlıkların yer aldığını inceleyiniz.


Kısa Cevap : “Kur’an-ı Kerim mealinin sonunda yer alan konu indeksine bakarak hangi başlıkların yer aldığını inceleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İndeks; Eserlerin arka veya ön tarafında kişi, konu, yer adı vb. bakımından içindekileri yer numarasıyla belirten bölümdür.

Kuranı Kerimin indeksine baktığım zaman özet olarak şu başlıklardan bahseder ;

  • Abdest
  • Adalet
  • Adem as hayatı, yaratılışı , Cennet’ ten çıkarılması, tövbesi, oğulları ve Dünya’ ya indirilişi
  • Meleklerin Adem asa secde etmesi
  • Affetmek
  • Ahde Vefa
  • Ahirete hazırlanmak, ahirete iman ve ahiretin dehşeti
  • Ahirete yapılacak olan şeylerin verileceği ve ahiretin sonsuz olacağı
  • Ahlakı güzel insanlar
  • Uyulması gereken ahlaki ilkeler
  • Akıl sahibi olan insanların özellikleri
  • Akıl yürütmeye teşvik
  • Allah’ın birliği yani vahdaniyet
  • Allah’ın dilediğini yapması yani irade sıfatı
  • Allah’ın diriltmesi ve öldürmesi
  • Allah’ın dostları
  • Allah ebedi oluşu
  • Allah ezeli oluşu
  • Allah’ın  gaybı bilmesi
  • Allah her şeyi bilmesi ve görmesi, işitmesi
  • Allah korkusu
  • Allah’ın yaratıcılığı
  • Allah’ın düşmanlarına galip gelmesi
  • Allah’ın herşeye gücünün yetmesi
  • Allah’ın gökleri, yeri ve herşeyi yaratması
  • Allah’ın vahiy indirmesi
  • Allah’ın kimseye zulmetmemesi
  • Allah’ın müminlerin dostu olduğunu
  • Allah’a hiçbir şeyin gizli kalmaması
  • Allah’ın bütün fiilleri, güzel isimleri ve sıfatları
  • Anne babaya itaat
  • Amel defteri, mizan, tartı Birgül mahşer Birgül sura üfürmek ve kıyametin anlatılışı
  • Ashab-ı kiram
  • Ay ve gezegenler hakkında bilgiler
  • Bal ve bal arısı hakkında bilgiler
  • Kabe’nin şerefi beka beni nasıl kuruldu
  • Evlilik ve aile hukuku
  • Boşanma ve boşanma hükümleri
  • Calışma ve gayretin önemi
  • Calut firavun gibi peygamber düşmanlarının kıssaları
  • Cennet ve cennet hayatı
  • Cehennem ve cehennem hayatı
  • Cihadın ve ilmin üstünlüğü
  • Cimrilik, fesat, gıybet gibi günahların yasaklanışı
  • Cinler hakkında bilgi
  • Dağlar, gökyüzü gibi evrenin yaratılışı ve hareket edişi hakkında bilgiler
  • İhlasın tanımı ve elde edilmesi
  • Dua hakkında bilgiler
  • Dostun ve düşmanların kimler olduğu
  • Ehli kitap hakkındaki hükümler
  • Evlenilmesi yasak olan ve helal olan kişiler
  • Evlere girerken izin alma gibi oturup kalkma ve ahlaki adaplar
  • Faizin haram olması
  • Falcılık büyücülük gibi şeylerin haramlılığı
  • Ganimetlerin taksimi
  • Hac ve umre hakkında bilgiler
  • Haram ve helal olan yiyecek ve içecekler
  • İnsanların yapmış oldukları hatalar karşılığında kefaretler
  • Kadınlar hakkında ve kadınların özel halleri hakkındaki hükümler
  • Hicret edenlere müjdeler
  • Kafirlere benzemenin kötülüğü
  • Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin övülmesi
  • Peygamberlerin duaları
  • İman ve iman hakkındaki bilgiler
  • İnsanın üstünlüğü
  • Hristiyanlık veya evlilikteki gibi tevhid inancına zarar veren şeylerin kötülüğü
  • İyiliği emretmek ve kötülükten sakındırmak
  • Kabir ve kabir hayatı
  • Kumar hakkındaki hükümler
  • Kur’an’ın şifa oluşu ve Kur’an’ın Üstün özellikleri
  • Putlar hakkındaki hükümler
  • Münafıklar hakkında bilgiler
  • Namazın farziyeti ve hakkında bilgiler
  • Nefsi mertebeleri ve hakkında bilgiler
  • Ölüm ve öldükten sonra dirilmek hakkında bilgiler
  • Peygamberlere itaatın önemi ve şefaat
  • Melekler hakkında bilgiler
  • Şeytan hakkında bilgiler ve şeytanın düşmanlığının hilelerinin anlatılması
  • Zekat ve fakirler hakkında bilgiler
  • Günahların karşılığında verilecek olan cezalar
  • Zalimler ve zulüm hakkında bilgiler


 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 87-88-89

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı 3. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 87, 88, 89


3. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 87-88-89


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.


1. İslam dininin bireye ve topluma katkıları nelerdir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “İslam dininin bireye ve topluma katkıları nelerdir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Din insanın hem dünya hem de ahiret hayatını korumak amacıyla insanlara gönderilmiştir.

Bir icadı yapan kişinin o icat hakkında en temel bilgilere sahip olduğu gibi insanı yaratan Allah da insanın neye ihtiyacı olduğunu ve insanın ne şekilde mutlu olacağını şüphesiz ki bilmektedir.

Samimi bir şekilde dinini yaşayan veya dinin kurallarının olmuş olduğu bir yerde zulüm engellenerek caydırıcı cezalar verilir ve cenneti kazanma yollarının güzel ahlak olarak anlatılması sonucunda insanlar hayra yönlendirilir.

Bu sayede toplumsal düzen ve huzur sağlanır. Herkesin can, namus ve mal güvenliği temin altına alınarak yapılan haksızlıklar engellenir ve insanlar huzur içerisinde hem dünya hayatlarını sürdürür hem de ahirete hazırlanırlar.


2. Dinin temel gayesi nedir? Yazınız.


Kısa Cevap : “Dinin temel gayesi nedir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dinin temel gayesi insan olup insanın hem dünya hayatında huzur içerisinde olması hem de ahiret hayatında sonsuz mutluluğu elde etmesidir.

Allahü Teala insanı sevgi sıfatıyla yaratmış ve insana olan sevgisi ve merhametinden dolayı dünya ve ahiret hayatını kazanması için belirli kurallar ve ilkeler koymuştur.

Gönderilmiş olan bu din sayesinde insanlar dünya hayatında nasıl davranacağı konusunda bilgiler edinir ve zulüm engellenerek insanların huzuru sağlanır.

Aynı zamanda insanlara ibadet yolu da öğretilerek insanların ahiret hayatını hazırlanması ve sonsuz olan Cennet hayatını kazanmaları amaçlanır.


3. Neslin korunmasında ailenin önemini kısaca açıklayınız.


Kısa Cevap : “Neslin korunmasında ailenin önemini kısaca açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Desin devamı aileden meydana geldiği için aile neslin korunmasında ve devamında temel taş niteliğindedir.

Psikologlar insanın hayatının şekillendiği ve ahlakının temel taşlarını oluşturduğu ilk dönemler olan özellikle 0-5 yaş arasında dikkat çekmiştir. Kişinin ailesinde görmüş olduğu şeylerin hayatının her alanında kendi ile beraber geleceğini ifade etmişlerdir.

Aile bir insan için bu kadar önemliyken o aileden meydana gelen kişilerin toplumu oluşturması sebebiyle ailenin tutumu toplumu belirlemektedir.

Sağlıklı bir aile kurumu içerisinde büyüyen bireyler psikolojik sağlamlığa erişmekte ve toplumun düzenini ve neslin devamını sağlamak konusunda sağlıklı adımlar atabilmektedirler.

Bu yüzden aile ilk ve temel eğitim yeri olup neslin devamında ve neslin sağlıklı bir şekilde ilerlemesinde en büyük Temel taştır.


4. Asr suresine göre Müslümanda bulunması gereken temel özellikler nelerdir? Yazınız.


Kısa Cevap : “Asr suresine göre Müslümanda bulunması gereken temel özellikler nelerdir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Asr suresi’ne göre bir Müslüman iman edip ameli salih olan ibadetlerini yerine getirmeli aynı zamanda insanlara hakkı ve sabrı tavsiye etmelidir.

Asr suresi’nde gerçekten büyük bir noktaya değinilmiştir ki Bir Müslüman iman edip ama risale etmesi en başta en önemli olandır.

Aynı zamanda insanların dertleşirken veya birbirleriyle konuşurken hakkı ve sabrı tavsiye etmeleri de insanların zaman zaman dikkat etmediği ancak büyük sonuçlar doğurabilen şeylerdir

Bu konuda kendimizi gözetmeli ve bizleri bir soru soruldu veya bizlerle bir şey dertleşildiği zaman o kimselere Hakkı gerçeği mi tavsiye ediyor yoksa onu kışkırtarak daha çok sinirlenmesini ve kavga çıkmasına mı sebep oluyoruz bunu gözlemlemeliyiz.

Ailesiyle kavga etmiş olan bir arkadaşımıza onun haklı olduğunu ailesinin ona hep haksızlık yaptığını mı söylüyor yoksa insanlar arasında böyle şeyler olabilir gibi teskinlerle onu sakinleştirip ailesinin iyi yanlarını mı anlatıyoruz buna dikkat etmeliyiz.

Asr Suresi Türkçe Anlamı

1, 2.Andolsun zamana ki, insan gerçekten ziyan içindedir.
3.Ancak, iman edip de sâlih ameller işleyenler, birbirlerine hakkı tavsiye edenler, birbirlerine sabrı tavsiye edenler başka (Onlar ziyanda değillerdir).


5. İslam dinine göre korunması gereken beş temel ilke nelerdir? Yazınız.


Kısa Cevap : “İslam dinine göre korunması gereken beş temel ilke nelerdir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;

Uzun Cevap :

Madde Madde İslam hukukunda yer alan beş temel ilke vardır. Bunlar ;

Can: Maide Suresinin 32. ayetinde bir kişiyi öldürenin bütün insanları öldürmüş gibi olduğu geçmektedir.

insanın canı güvenliği her şeyden öncelikli olarak korunmalı ve bu konuda hassas davranılmalıdır. İslamiyet bu konuya çok değer vermiş ve caydırıcı cezalarla cinayet gibi durumlar engellemeye çalışılmıştır.

Osmanlı’da bir cinayet işlendiği ve insanların buna sessiz kaldığı düşünüldüğü için o sesi duyabilecek herkesten insan fidyesi alınmış ve böylece caydırıcı bir cezayla daha sonra böyle bir olayın olması durumunda insanların yardıma koşması amaçlanmıştır.

  1. Din: Dinde zorlama, tehdit ve baskı yoktur. Peygamberimizin Mekkeliler ile yaptığı savaşlar ise sadece ümmetini ve dinini korumak için yapılmıştır. Herkes dini inancını yaşayabilir.

“Dinde zorlama yoktur. Artık doğrulukla eğrilik birbirinden ayrılmıştır. O halde …” (Bakara, 2/256)

  1. Akıl: Bir hadisi şerifte “Aklı olmayanın dini de olmaz” buyrulmuştur. Akıl insanın dinde sorumlu olması için şarttır. Çünkü aklı olmayan düşünemez ve ibadet ondan beklenemez.
  2. Mal: İslamiyette kişiler eş veya baktıkları evlatları bile olsa bile kimse kimsenin malına izinsiz göz dikemez ve harcayamaz yada zorda bırakarak alamaz.
  3. Nesil: Allah Teala neslin korunmasına ve ifsadına izin verecek ve yol açacak hareketlerden sakındırmıştır.

Ebu Hüreyre radıyallahu anh’ dan rivayet edildiğine göre, Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Müslüman Müslümanın kardeşidir. Ona hiyanet etmez, yalan söylemez ve yardımı terk etmez. Her Müslümanın, diğer Müslümana ırzı, malı ve kanı haramdır. Takva buradadır. Bir kimseye şer olarak Müslüman kardeşini hor ve hakir görmesi yeter.” Tirmizî, Birr 18


B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Aşağıdakilerden hangisi İslam’a göre korunması gereken temel ilkeler arasında sayılmamıştır?


A) Neslin korunması
B) Aklın korunması
C) Dilin korunması
D) Dinin korunması


2. Neslin korunmasıyla ilgili olarak aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?


A) Sağlıklı bir toplum için neslin korunması gerekir.
B) İslam dini neslin korunması kapsamında nikaha önem vermiştir.
C) Aile, neslin korunmasında en önemli kurumlardandır.
D) Neslin korunmasından sadece devlet sorumludur.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları


3. Asr suresinde bir Müslümanın sahip olması gereken temel özelliklere vurgu yapılmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu ilkelerden biri değildir?


A) Samimi bir şekilde iman etmek.
B) Salih amel işlemek.
C) Hakkı (doğruluğu) tavsiye etmek.
D) Cennetteki nimetleri saymak.


4. “Ey Rabbim! Bana iktidar verdin ve bana rüyaların yorumunu da öğrettin. Ey gökleri ve yeri yaratan! Dünyada da âhirette de beni yönetip himaye eden sensin. Müslüman olarak canımı al ve beni iyi kulların arasına kat!”

Yukarıda verilen Hz. Yusuf’un (a.s.) duasından aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?


A) Allah’ın (c.c.) kudret ve yücelik sahibi olduğu
B) Allah’ın (c.c.) herkese rüya yorumu öğrettiği
C) Allah’ın (c.c.) peygamberlere hikmet verdiği
D) Allah’ın (c.c.) dünya ve ahiretin sahibi olduğu


5. …………………………. akıl sahibi bireyleri kendi özgür iradeleriyle iyiye ve doğruya yönelten ve onların mutluluğunu amaçlayan ilahî kurallar bütünüdür.

Yukarıda verilen noktalı yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?


A) Din
B) Nesil
C) Can
D) Hak


6. “Ey İnananlar! İçki, kumar, putlar ve fal okları şüphesiz şeytan işi pisliklerdir, bunlardan kaçının ki saadete eresiniz.” (Maide suresi, 90. ayet.)

Bu ayetten aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?


A) İslam dini, içki ve kumarı kesin bir şekilde yasaklamıştır.
B) Ayette fal ve şans oklarından uzak durulması gerektiği belirtilmiştir.
C) İslam dini, insanın akıl sağlığına zarar veren şeylerden uzak durulmasını istemiştir.
D) Sarhoş olmayacak kadar içki içmekte sakınca yoktur.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları


C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen kelimelerle doldurunuz.


(Hz. Yusuf (s.a.), din, kul hakkı, kıssa, alkol, tahrif)


  1. Akıl sahibi insanların kendi iradesiyle seçtikleri, onları hayra götüren ilahi kurallar bütününe din denir.
  2. İslam’a göre başkasının malını haksız yere elinden almak kul hakkı dır.
  3. Alkol bağımlılığı gibi kötü alışkanlıklar akıl sağlığına zarar vermektedir.
  4. Tahrif saptırma, çarpıtma, değiştirme, bozma, bozulma anlamına gelir.
  5. Hz. Yusuf (s.a.) Hz. Yakub’un (a.s.) on iki oğlundan biridir. Onun hayatını anlatan kıssa Kur’an-ı Kerim’de “kıssaların en güzeli” olarak nitelenir.

D. Aşağıdaki cümleler doğruysa başına (D), yanlışsa (Y) yazınız.


  1. ( Doğru ) İslam dini neslin korunması için Müslümanları evliliğe teşvik etmiştir.
  2. ( Yanlış ) Dinin gayesi sadece dünya mutluluğunu sağlamaktır.
  3. ( Doğru ) Asr suresi adını birinci ayette geçen “asr” kelimesinden alır.
  4. ( Doğru ) Din, Allah’a (c.c.) kulluk etmeyi ve insanlara saygılı olmayı ister.
  5. ( Yanlış ) İslam’a göre herkes kendi imkânına göre mülk edinme hakkına sahip değildir.
  6. ( Doğru ) İslam dini, insanın akıl sağlığına zarar veren şeylerden uzak durulmasını istemiştir.
  7. ( Yanlış ) Hz. Yusuf (a.s.) kardeşlerinin kendisine yaptığı kötülükleri affetmemiştir.
  8. ( Doğru ) Hz. Yusuf (a.s.), Allah’ın (c.c.) kendisine bildirmesi sayesinde rüyaları yorumlayabiliyordu.
  9. ( Yanlış ) Helal kazanç elde edilen yollardan biri de rüşvettir.
  10. ( Doğru ) İslam’ın aslından olmayan, dine sonradan giren ve din gibi algılanan hususlara hurafe denir.


 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Kader ve Kaza İnancı Cevapları Sayfa 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20


Kader ve Kaza İnancı Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20


Soru : “Ne yapayım kaderim böyleymiş!”, “Kader mahkûmuyuz elden ne gelir?”, “Kader utansın!” gibi sözleri söyleyen birinin kader anlayışı hakkında neler söyleyebilirsiniz?


Kısa Cevap : ““Ne yapayım kaderim böyleymiş!”, “Kader mahkûmuyuz elden ne gelir?”, “Kader utansın!” gibi sözleri söyleyen birinin kader anlayışı hakkında neler söyleyebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Ne yapayım kaderim böyleymiş!”, “Kader mahkûmuyuz elden ne gelir?” bu sözleri söylerken kişi tevekkül için söylüyorsa sakıncalı değildir. Ancak bu sözler genelde isyan amaçlı olup bunu kast ediyorsa tehlikelidir.

“Kader utansın” kelimesi dinen sakıncalı bir kelimedir.

İnsanın kader konusunda elinden geleni yapması daha sonra tevekkül etmesi ve hayatında başka neleri yapabileceğine bakması lazımdır.

Bu şekilde isyan etmek doğru değildir.

İnsanların elinden geleni yapmadan , çabalamadan bunu kadere yıkmaları dinen tavsiye edilmeyen bir davranıştır. Çünkü Allahu Teala bizlere çabayı emretmiş ve daha sonra tevekkülü önermiştir.

Peygamberimizin hayatına baktığımız zaman da böyle yaptığı görülmektedir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları


YORUMLAYALIM


Abdullah b. Abbâs, bir gün aynı binit üzerinde Allah Resûlünün arkasındayken onun kendisine şöyle dediğini anlattı: “Delikanlı! Sana bazı şeyler öğreteceğim. Allah’ı gözet ki Allah da seni gözetsin. Allah’ı gözet ki Allah’ı (daima) yanında bulasın. Bir şey istediğinde Allah’tan iste! Yardıma muhtaç olduğunda Allah’tan yardım dile! Şunu bil ki bütün insanlar sana fayda vermek için toplansa Allah’ın takdiri dışında sana faydalı olamazlar. Ayrıca bütün insanlar sana zarar vermek için toplansa Allah’ın takdiri dışında sana hiçbir şeyde zarar veremezler. Bu konuda kalemler kaldırılmış (karar verilmiş), sayfalar kurumuştur (hüküm kesinleşmiştir).”

(Ahmed b. Hanbel, Müsned, I, 293.)


Soru :  Yukarıdaki hadisi Allah’ın küllî iradesi ve insanın cüzî iradesi açısından yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki hadis Allah’ım külli iradesi açısından bakıldığı zaman kaderin kesinleştiği ve insanı başına gelecek olan iyilik ve kötülüklerin engellenemeyeceğidir.

Cüzi irade açısından bakıldığı zaman ise insanın daima doğada bulunması, Allah’ı tevekkül ederek Allah’a yanaşması , güvenmesi ve Allah’a ibadet etmesi vurgulanmıştır.


YORUMLAYALIM


Soru : Aşağıda verilen Allah’ın (c.c.) sıfatlarını kaderle olan ilişkisi bakımından yorumlayınız.


Cevap :

Allahu Teala ezeli ilmiyle insanı yaratmadan önce bile insanın neyi tercih edeceğini yapacağı iyilik ve kötülükleri bilmiştir.

Allahu Teala kuluna özgür bir yerde bırakmış ve bu özgür iradede ne yapacağını bildiği için kaderi bu şekilde yazmıştır.

Ancak doğum, nerede doğacağı ve bazı şeyler insanın iradesinde olmayıp kaderdir ki bu da insan için en hayırlı olandır.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları


ÖRNEK VERELİM


“…Sizi yaratan, size kulaklar, gözler ve kalpler veren O’dur…” (Mülk Suresi, 23. ayet.)


Soru : Yukarıdaki ayetten yola çıkarak insanın mükemmel yaratılışına örnekler veriniz.


Cevap :

Yukarıdaki ayetten yola çıkarak insanın mükemmel yaratılışına örnek olarak kulaklar verilebilir.

Kulak kulak işitme organımız olup aynı zamanda içinde dengeyi sağlayan da özelliği sayesinde vücudumuzda büyük bir yere sahiptir.

İki tarafta olması iki yandan gelen sesleri algılamamıza ve başımızın yanında olması ise kulağın ve dengenin korunması gibi birçok faydalar sağlamaktadır.

Ayette gözler de geçmektedir ki gözler insanı dış dünyayı tanımasını sağlayan ve öğrenmeyi kolaylaştıran vücudun gozler için en korunaklı yerinde yaratılmış organlardır.

Ayette kalplerde geçmektedir ki kalp bütün vücuda kanı pompalayan insan yaşamasını sağlayan en önemli organlardan bir tanesidir.

Allahu Teala insanlar için hayatı değer taşıyan bu organları saymış ve insanları yarattığını söyleyerek bizleri düşünmeye davet etmiştir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları


YORUMLAYALIM


Bal;
• Kas yorgunluklarını giderir.
• Öksürüğe faydalıdır.
• Yaraları ve kesikleri iyileştirir.
• Sindirim sistemine faydalıdır.
(Arıcılık Araştırma Dergisi, Sayı: 7, s. 14.)


Soru : Yukarıdaki bilgileri “Allah’ın, göklerde ve yerde bulunan şeyleri hizmetinize verdiğini, nimetlerini gizli ve açık olarak önünüze bolca serdiğini görmez misiniz?…” (Lokman suresi, 20. ayet.) ayetini de göz önüne alarak yorumlayınız.


Cevap :

Bal arıların yapmış olduğu mükemmel bir besin maddesi olmakla beraber hem lezzeti yönünden hem de hastalıklara vermiş olduğu şifa yönünden Allah’ın bize vermiş olduğu en büyük nimetlerden bir tanesidir.

Yüzyıllar boyunca bak hem hastalıkların tedavisi hem de tadı sebebiyle birçok hastalıkta ve yiyecekte kullanılmıştır.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları


DÜŞÜNELİM


Yerde duran eşyalar belirsiz bir şekilde uçsaydı, her sabah kalktığımızda yattığımız yerden farklı bir mekânda uyansaydık, odada duran su bir anda kaynamaya, eşyalarımız bir anda yok olmaya başlasaydı, kısacası hiçbir fiziksel yasasının olmadığı bir evrende yaşasaydık bir günümüz nasıl geçerdi?


Soru : Yukarıda belirtilen durumları fiziksel yasalar açısından düşününüz.


Cevap :

Yukarıda belirtilen durumlar fiziksel yasalar açısından imkansızdır.

Böyle bir hayat belirsiz ve korkutucu olurdu ki insanın hissetmiş olduğu güven duygusu yerine bir kaygı hakim olurdu.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları


LİSTELEYELİM


“Şüphesiz Allah, adaleti, iyilik yapmayı, yakınlara yardım etmeyi emreder; hayâsızlığı, fenalık ve azgınlığı da yasaklar. O, düşünüp tutasınız diye size öğüt veriyor.”

(Nahl suresi, 90. ayet.)


Soru : Yukarıdaki ayet toplumsal yasalardan hangilerine işaret ediyor? Maddeler hâlinde listeleyiniz.


Cevap :

Yukarıdaki ayet toplumsal yasalardan; adil olmayı, iyiliksever olmayı yakınlara yardım edip yardımsever olmayı, ayarsızlıktan yani ahlaksızlıktan uzak durmayın kötülük yapmamayı ve azgınlıktan kaçınmaya işaret ediyor.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları


YAZALIM


Soru : Nasrettin Hocanın aşağıdaki fıkraları, olumlu ve olumsuz olarak hangi yasalara örnektir? Noktalı yerlere yazınız.


Hoca bir gün biraz yoğurt mayası alıp Akşehir Gölüne gitmiş, mayayı göle dökmüş. Birisi bunu görüp sormuş:
—Ne yapıyorsun Hoca?
—Göle maya çalıyorum. demiş
Hoca.
Adam şaşırıp kalmış:
—Koca göl maya tutar mı?
Hoca cevap vermiş:
—Ama ya tutarsa?


Cevap : Olumsuz topluma faydası olmayan işler yapmak


Bir yaz günü Nasreddin Hoca biraz serinlemek için ceviz ağacının gölgesine oturmuş. Biraz
ilerdeki kocaman kabaklar gözüne ilişince, kendi kendine:
—Şu Allah’ın (c.c.) işine bak, otun üstünde koskoca kabak yetişiyor, şu dalları göğe uzanmış, bir evleklik yer tutan ceviz ağacının meyveleri ufacık! diye düşünürken, tam o sırada başına bir ceviz düşmüş.
—Ah başım! diyerek fırlamış Hoca, Tövbe ya Rabbim, bir daha senin işine asla karışmam!
Ya ağaçta ceviz yerine kabak yetişseydi! demiş.


Cevap : Olumlu, Dünyanın en mükemmel şekilde yaratıldığını anlatmış.


Bir gün Nasrettin Hoca pazara giderken çocuklar etrafını sarmış. Hepsi birer düdük ısmarlamış ama biri dışında
para veren olmamış. Hoca çocukların tümüne olumlu cevap vermiş:
—Peki, olur.
Hoca akşama doğru pazardan dönmüş. Yolunu bekleyen çocuklar hemen Hoca’nın etrafını sararak düdüklerini istemişler.
Nasrettin Hoca, cebinden bir düdük çıkarıp kendisine para veren çocuğa uzatmış.
Ötekiler bağırmaya başlamışlar:
—Ya bizim düdükler nerede?
Hoca cevap vermiş:
—Parayı veren düdüğü çalar.


Cevap : Olumsuz, parası olanın kuvvetli olması



 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 23-24-25-26-27-28-29-30-31-32

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Kaderle İlgili Kavramlar Cevapları Sayfa 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32


Kaderle İlgili Kavramlar Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 23-24-25-26-27-28-29-30-31-32


Soru : Kader ile ilgili günlük hayatta duyduğunuz ifadeler nelerdir?


Kısa Cevap : “Kader ile ilgili günlük hayatta duyduğunuz ifadeler nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kader ile ilgili günlük hayatta duyduğunuz ifadeler;

Vermeyince Mabud, neylesin Mahmud

Kadersiz
Akacak kan damarda durmaz

Kötü kaderli
İş olacağına varır.
Kazaya rıza gerek.
Sakınılan göze çöp batar.
Takdire yazılan tedbirle bozulmaz.
Kaderde yoksa pişmiş aş yanmaz imiş
Kadere boyun eğmek
Kader mahkumu
Kadere meydan okumak
Kaderin buyruğuna boyun eğmek
Kaderine küsmek (talihine küsmek)
Kadersiz başım


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları


YORUMLAYALIM


“İnsanoğlu kıyamet günü beş şeyden hesaba çekilmedikçe bir tarafa hareket etmeyecektir:”


Soru : Yukarıdaki hadisi insanın sorumluluğu açısından yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki hadis derse geçtiği gibi insan ömründen, gençliğinden malından, bildikleriyle amel etmek sorulacaktır. Bu yüzden insan hayatı boyunca yapmış olduğu her şeyi dikkat ederek yapmalı helal ve haram dairesini gözetmelidir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları


TARTIŞALIM


“Ağılda oğlak doğunca derede otu biter.” sözüyle anlatılmak istenen nedir?


Soru : Allah’ın (c.c.) tüm canlılara rızık vermesi açısından tartışınız.


Cevap :

Allah Celle celalühü tüm canları yaratırken rızıklarını da yaratmış ve kaderine her şeyi bildiği için bunu da yazmıştır.

Sünnetullah gereği insanlar rızıkları konusunda çalışmakla emredilmiş daha sonra ise tevekkül insanlara emredilmiştir.

Fakirlik korkusuyla ço­cuk­la­rınızı öldürmeyin; çünkü sizi de onları da biz rızıklan­dırıyoruz. Açık olsun, gizli olsun hiçbir günaha ve kötülüğe yaklaşmayın. Haklı bir sebep olmadıkça Allah’ın öldürülmesini haram kıldığı cana kıymayın. İşte bunlar, akıl erdirmeniz için Allah’ın size emrettiği hususlardır.” En’âm / 151. Ayet


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları


TARTIŞALIM


Bir işe başlarken o işin başarıyla sonuçlanacağından emin olabilir misiniz? Niçin?


Soru : Yüce Allah’a olan tevekkül açısından tartışınız.


Cevap :

Bir işe başlarken o iş her gün yaptığımız bir iş olsa bile başarıyla sonuçlanacağından emin olamayız. Bunun için bize kolay gibi gözükse de elimizden geleni yapmalı, çalışmalı ve sonucunu Allah’a tevekkül etmeliyiz.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları


YAZALIM


Soru : Çevrenizdeki yanlış kader anlayışıyla ilgili ne gibi davranışlarla karşılaşıyorsunuz? Bu davranışları nedenleriyle birlikte yazınız.


Kısa Cevap : “Çevrenizdeki yanlış kader anlayışıyla ilgili ne gibi davranışlarla karşılaşıyorsunuz? Bu davranışları nedenleriyle birlikte yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çevremdeki insanlarda bazı insanlar var ki onlar bir konuda çok çalışıp çabaladıkları halde sonucun sadece kendi çalışmalarıyla olduğunu zannediyor ve o iş olana kadar çok büyük kaygı ve tedirginlik içerisinde oluyorlar.

Bazı kesimde var ki onlar da hiç çabalayıp bir emek göstermeden ve işin arkasına düşmeden o işin olacağını düşünüyorlar.

Halbuki bu iki düşüncenin orta yolunu tutmalı ve çalışıp çabaladıktan, emek verdikten ve gerekli bütün her şeyi yaptıktan sonra işin sonucunun ve başarının Allah’a bırakılması lazımdır.

Mesela bizler okul ödevlerimize çok çalışmak ve verilen bütün görevleri yaptıktan sonra sınav sonucu konusunda tevekkül etmeli ve elimizden geleni yaptıktan sonra olayı akışına bırakmalıyız.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları


KARŞILAŞTIRALIM


Soru : Başarılı olmak isteyen iki sporcunun durumlarını irade ve sorumluluk açısından karşılaştırınız.


Kısa Cevap : “Başarılı olmak isteyen iki sporcunun durumlarını irade ve sorumluluk açısından karşılaştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Şüphesiz ki her sporcu başarılı olmak ister ve başarmak için yarışmalara katılır.

Ancak başarılı olmak kabiliyetle beraber kişinin çalışması, antrenman ve sporunu aksatmaması, sağlıklı beslenme ve uyku düzeni gibi hayat düzenine dikkat edilmesi ile doğrudan alakalıdır.

Başarmak isteyen sporcu antrenmanlarını ve yapması gereken bu sorumlulukları aksatmadan yaparak yarışmaya dikkatle ve hızla çalışır.

Hocasının kendisine öğretmiş olduğu şeyleri ve dikkat etmesi gereken şeyleri dikkat ederek başarısını arttırmayı amaçlayarak yılmadan buna devam eder.

Yarışmaya girdiği zaman ise işin sonucunu Allah’a tevekkül eder ve elinden gelen her şeyi yapar.

Bunlar kişinin iradesinde ve sorumluluğunda olan işlerdir. Tevekkül ise Allah’ adır.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları


YORUMLAYALIM


Sokaklardan Şampiyonluğa Uzanan Bir Başarı Öyküsü

Türkiye Buz Hokeyi Süper Ligi Şampiyonu olan gençler “Buz bizi uyandırdı. İlk maçlarda 30 sayı fark yedik, şimdi fark atıyoruz.” diyor. İstanbul’da Zeytinburnu Belediyesi’nin geri dönüştürülebilir atıkların doğaya kazandırılması amacıyla 6 yıl önce hayata geçirdiği “Doğaya Destek Sizden, Buz Pateni Biletiniz Bizden” sosyal sorumluluk projesi, geleceğine kuşkuyla bakan 20 gence umut oldu. Sokaktan buz pistine taşınan bir başarı öyküsü yazan bu gençlerin her biri 6 yıl önce parklarda yatıyor, madde bağımlılığıyla zar zor hayatta kalmaya çalışıyordu. Bazıları geçimini kâğıt toplayarak, mendil satarak sağlıyordu. Zeytinburnu buz pistine gelenlere rahatsızlık vermeye başlayan bu gençleri hayata kazandırmak için belediye örnek bir davranış göstererek sokaktaki çocuklardan bir buz hokeyi takımı kurdu. Zeytinburnu Belediyesi SK Buz Hokeyi Takımı’nda başarı örneği sergileyen bu çocuklar şimdi Türkiye Buz Hokeyi Süper Ligi’nde güçlü takımları geride bırakarak şampiyon oldular.


Soru : Yukarıdaki durumu kader, sorumluluk ve başarı ilişkisi açısından yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki duruma baktığımız zaman belediyenin gençleri oradan kurtarmaları ve bu başarıya ulaştırmaları herkese düşen bir sorumluluktur.

Gençlerin çalışıp çabaladıktan ve büyük mücadeleler verdikten sonra başarıya ulaşmaları ise kaderdir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları


YORUMLAYALIM


“Halk içinde muteber bir nesne yok devlet gibi Olmaya devlet cihanda bir nefes sıhhat gibi”

(Kanuni Sultan Süleyman, Dîvân-ı Muhibbî, Cilt: III, s. 460.)


Soru : Yukarıdaki dizelerde Kanuni Sultan Süleyman ne anlatmak istemiştir? Yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki dizelerde Kanuni Sultan Süleyman sağlığın önemine dikkat çekmiştir. Hastaysan da söylemiş olduğu bu söz insan hayatında yaşarsa yaşasın veya bütün dünyaya sahip olursa olsun sağlık kadar hiçbir şeyin önemli olmadığıdır.



 

Our Score
error: Content is protected !!