8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 113

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Ünitemize Hazırlanalım Cevapları Sayfa 113


5. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 113


1. Kur’an-ı Kerim niçin gönderilmiştir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Kur’an-ı Kerim niçin gönderilmiştir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kur’an-ı Kerim aşağıdaki ayetlerde belirtildiği gibi insanlara ibadet şekillerini, Allah’a giden yolu ve toplumsal düzenin nasıl sağlanacağını bildirmek için gönderilmiştir.

İnsanı yaratan şüphesiz ki insan hakkında en hayırlı olanı bilen Zattır.

Kur’an-ı Kerim insanın aklının yetişmediği noktada ona yardım eden ve gerek dünyevi gerek ahiret mutluluğunu öğreten ve yol gösterendir.

Kur’an-ı Kerim gönderilme sebebi hakkında ayetler

  • İnsanlar (tevhid üzere yaşayan) tek bir ümmetti. (İhtilafa düştüler.) Allah (aralarındaki ihtilafı gidersin diye) müjdeleyici ve uyarıcı nebiler gönderdi. İnsanların anlaşmazlığa düştükleri konularda, aralarında hakem olsun diye nebilerle beraber hak olan Kitab’ı indirdi. O (Kitap konusunda) anlaşmazlığa düşenler, kendilerine apaçık deliller geldikten sonra aralarındaki azgınlık/kıskançlık/bir diğer gruba üstünlük sağlama isteği olan Ehl-i Kitap’tan başkası değildi.
  • Allah, hakkında ihtilafa düştükleri konuda iman edenleri izniyle hakka hidayet etti. Allah dilediğini dosdoğru yola iletir. (2/Bakara 213)
  • İnsanlar arasında Allah’ın sana gösterdiği şekilde hükmedesin diye bu Kitab’ı sana hak olarak indirdik. Hainlerin savunucusu olma! (4/Nisâ 105)
  • Elif, Lâm, Râ. (Bu,) insanları Rablerinin izniyle karanlıklardan aydınlığa, El-Azîz ve El-Hamîd (olan Allah’ın) yoluna çıkarman için sana indirdiğimiz Kitap’tır. (14/İbrahîm 1)
  • Doğrusu o (Kur’ân), sana ve kavmine bir zikir (hatırlatma, şereftir). (Ondan) sorulacaksınız. (43/Zuhruf 44)

2. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) sünnetlerinden hangilerini biliyorsunuz? Sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) sünnetlerinden hangilerini biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Hz. Muhammed’in (s.a.v.) sünnetlerinden bildiklerim;

  • Yemek sofrasında sirke bulundurmaya dikkat ederdi
  • Ayakkabısını giymeden önce mutlaka ters çevirir sirkeler öyle giyerdi
  • Banyodan sonra çıkarken ayak larını soğuk su ile yıkardı
  • Ezan okunurken durur ezanı dinlerdi
  • Abdest esnasında kıbleye döner ve adres suyundan arta kalan sudan ayakta mutlaka içerdi
  • Zemzem suyunu ayakta içerdi
  • Gömleğinin düğmelerini iliklerken aşağıdan yukarıya doğru çözerken yukarıdan aşağı doğru çözerdi
  • Hapşırdığı zaman elhamdülillah derdi
  • Biri hapşırıp elhamdülillah dediği zaman yerhamükellah derdi
  • Namazda sol ayak üzerine oturup sağ ayağını dikerdi
  • Kabir üzerine su dökerdi
  • Cevizi peynirle beraber yerde
  • Yemekte güzel şeylerden bahsederdi
  • Biri kendisine seslendiği zaman sadece başıyla değil bütün vücudu ile o kişiye dönerdi
  • Çocuklarla konuşurken yere çömelir ve onların göz hizasına gelerek konuşurdu
  • Diş temizliği için sık sık misvak kullanırdı
  • Yaptığı işlerde kendisine vahiy gelmesine rağmen istişare ederdi
  • Ev Mesut gibi yerlere giderken sağ ayakla girer banyo gibi yerlere giderken de sol ayakla girer sağ ayakla çıkardı
  • Elbise ayakkabı gibi şeyleri sağ ayağıyla giymeye başlardı
  • Günde iki öğün yerdi
  • Ölümü yaklaşan kişilere su içirirdi
  • Özellikle Mesut gibi yerlere giderken güzel koku sürünürdü
  • Tesbih namazı kılardı
  • Aynaya baktığı zaman rivayet olmuş olan duayı okurdu
  • Her işinde besmele ile başlardı
  • Abdest alırken elindeki yüzük bol olmasına rağmen onu çevirir altına suyun girmesini sağlardı
  • Biri davet ettiği zaman icabet ederdi
  • Acıkmadan sofraya oturmaz doymadan da sofradan kalkardı
  • Daima temiz elbiseler giyinirdi
  • Bir şey aldığı zaman pazarlık yapardım
  • Oruç tutacağı zaman sahuru geç yapar iftara ise erken yapmaya dikkat ederdi
  • Bir söz verdiği zaman mutlaka onu tutardı
  • Hayatının her alanında özellikle de cuma günleri sadaka verildi
  • Kıyafetlerini katlardı
  • Selam verir ve selamı en güzel şekliyle alırdı
  • Gusül ve abdestten sonra iki rekat namaz kılardı
  • Mescide girerken 2 rekat mescid-i selamlama namazı kılardı
  • Eşlerini sever ve onlara güzel sözlerle hitap ederdi
  • Çocuklarla çocuklaşır ve bunu ashabına emrederdi
  • İnsanlarla anlayabilecekleri şekilde konuşurdu
  • Çok mütevazi idi.

3. “Kıssa nedir?” sorusunu çevrenizdekilere sorup cevapları not ediniz.


Kısa Cevap : ““Kıssa nedir?” sorusunu çevrenizdekilere sorup cevapları not ediniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kıssa; Ders çıkarmak ve anlaşılmayı kolay etmek için anlatılan olay, konu, kısa öykü, fıkradır. Genellikle eski zamanlarda yaşayan insanların başlarından geçen olaylardan oluşur.

Gerek hadis-i şeriflerde gerek Kur’an-ı Kerim’e baktığımız zaman hem dikkati toparlamak, insanlara ibret olsun için eski zamanlarda yaşayan insanların kıssaları anlatılmaktadır.

İnsanların başlarından geçmiş olduğu bu olaylar insanlara ders vermekte ve çıkarılan sonuç ile insanlar hayatına yön vermektedirler.

Kısalar aynı zamanda insanların dikkatini çektiği için büyük ilgi toplamakta ve konuların anlaşılmasına yardımcı olup insanların sıkılmasını engellemektedir.


4. İsra suresinin, 9. ve Neml suresi, 2. ayetinin meallerini bularak defterinize yazınız.


Cevap :

 İsra Suresi 9. ayetinde şöyle buyurmaktadır; “Kuşkusuz bu Kur’an en doğru olana iletir; dünya ve âhiret için yararlı işler yapan müminlere, kendileri için büyük bir mükâfat olduğunu müjdeler.”

Neml Suresi 2-3. ayetlerinde  ise Rabbimiz“Namazı kılan, zekâtı veren ve ahirete de kesin olarak iman eden müminler için bir hidayet rehberi ve bir müjdedir.” buyurmaktadır.


5. Kur’an-ı Kerim mealinin sonunda yer alan konu indeksine bakarak hangi başlıkların yer aldığını inceleyiniz.


Kısa Cevap : “Kur’an-ı Kerim mealinin sonunda yer alan konu indeksine bakarak hangi başlıkların yer aldığını inceleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İndeks; Eserlerin arka veya ön tarafında kişi, konu, yer adı vb. bakımından içindekileri yer numarasıyla belirten bölümdür.

Kuranı Kerimin indeksine baktığım zaman özet olarak şu başlıklardan bahseder ;

  • Abdest
  • Adalet
  • Adem as hayatı, yaratılışı , Cennet’ ten çıkarılması, tövbesi, oğulları ve Dünya’ ya indirilişi
  • Meleklerin Adem asa secde etmesi
  • Affetmek
  • Ahde Vefa
  • Ahirete hazırlanmak, ahirete iman ve ahiretin dehşeti
  • Ahirete yapılacak olan şeylerin verileceği ve ahiretin sonsuz olacağı
  • Ahlakı güzel insanlar
  • Uyulması gereken ahlaki ilkeler
  • Akıl sahibi olan insanların özellikleri
  • Akıl yürütmeye teşvik
  • Allah’ın birliği yani vahdaniyet
  • Allah’ın dilediğini yapması yani irade sıfatı
  • Allah’ın diriltmesi ve öldürmesi
  • Allah’ın dostları
  • Allah ebedi oluşu
  • Allah ezeli oluşu
  • Allah’ın  gaybı bilmesi
  • Allah her şeyi bilmesi ve görmesi, işitmesi
  • Allah korkusu
  • Allah’ın yaratıcılığı
  • Allah’ın düşmanlarına galip gelmesi
  • Allah’ın herşeye gücünün yetmesi
  • Allah’ın gökleri, yeri ve herşeyi yaratması
  • Allah’ın vahiy indirmesi
  • Allah’ın kimseye zulmetmemesi
  • Allah’ın müminlerin dostu olduğunu
  • Allah’a hiçbir şeyin gizli kalmaması
  • Allah’ın bütün fiilleri, güzel isimleri ve sıfatları
  • Anne babaya itaat
  • Amel defteri, mizan, tartı Birgül mahşer Birgül sura üfürmek ve kıyametin anlatılışı
  • Ashab-ı kiram
  • Ay ve gezegenler hakkında bilgiler
  • Bal ve bal arısı hakkında bilgiler
  • Kabe’nin şerefi beka beni nasıl kuruldu
  • Evlilik ve aile hukuku
  • Boşanma ve boşanma hükümleri
  • Calışma ve gayretin önemi
  • Calut firavun gibi peygamber düşmanlarının kıssaları
  • Cennet ve cennet hayatı
  • Cehennem ve cehennem hayatı
  • Cihadın ve ilmin üstünlüğü
  • Cimrilik, fesat, gıybet gibi günahların yasaklanışı
  • Cinler hakkında bilgi
  • Dağlar, gökyüzü gibi evrenin yaratılışı ve hareket edişi hakkında bilgiler
  • İhlasın tanımı ve elde edilmesi
  • Dua hakkında bilgiler
  • Dostun ve düşmanların kimler olduğu
  • Ehli kitap hakkındaki hükümler
  • Evlenilmesi yasak olan ve helal olan kişiler
  • Evlere girerken izin alma gibi oturup kalkma ve ahlaki adaplar
  • Faizin haram olması
  • Falcılık büyücülük gibi şeylerin haramlılığı
  • Ganimetlerin taksimi
  • Hac ve umre hakkında bilgiler
  • Haram ve helal olan yiyecek ve içecekler
  • İnsanların yapmış oldukları hatalar karşılığında kefaretler
  • Kadınlar hakkında ve kadınların özel halleri hakkındaki hükümler
  • Hicret edenlere müjdeler
  • Kafirlere benzemenin kötülüğü
  • Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin övülmesi
  • Peygamberlerin duaları
  • İman ve iman hakkındaki bilgiler
  • İnsanın üstünlüğü
  • Hristiyanlık veya evlilikteki gibi tevhid inancına zarar veren şeylerin kötülüğü
  • İyiliği emretmek ve kötülükten sakındırmak
  • Kabir ve kabir hayatı
  • Kumar hakkındaki hükümler
  • Kur’an’ın şifa oluşu ve Kur’an’ın Üstün özellikleri
  • Putlar hakkındaki hükümler
  • Münafıklar hakkında bilgiler
  • Namazın farziyeti ve hakkında bilgiler
  • Nefsi mertebeleri ve hakkında bilgiler
  • Ölüm ve öldükten sonra dirilmek hakkında bilgiler
  • Peygamberlere itaatın önemi ve şefaat
  • Melekler hakkında bilgiler
  • Şeytan hakkında bilgiler ve şeytanın düşmanlığının hilelerinin anlatılması
  • Zekat ve fakirler hakkında bilgiler
  • Günahların karşılığında verilecek olan cezalar
  • Zalimler ve zulüm hakkında bilgiler


 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 87-88-89

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı 3. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 87, 88, 89


3. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 87-88-89


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplayınız.


1. İslam dininin bireye ve topluma katkıları nelerdir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “İslam dininin bireye ve topluma katkıları nelerdir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Din insanın hem dünya hem de ahiret hayatını korumak amacıyla insanlara gönderilmiştir.

Bir icadı yapan kişinin o icat hakkında en temel bilgilere sahip olduğu gibi insanı yaratan Allah da insanın neye ihtiyacı olduğunu ve insanın ne şekilde mutlu olacağını şüphesiz ki bilmektedir.

Samimi bir şekilde dinini yaşayan veya dinin kurallarının olmuş olduğu bir yerde zulüm engellenerek caydırıcı cezalar verilir ve cenneti kazanma yollarının güzel ahlak olarak anlatılması sonucunda insanlar hayra yönlendirilir.

Bu sayede toplumsal düzen ve huzur sağlanır. Herkesin can, namus ve mal güvenliği temin altına alınarak yapılan haksızlıklar engellenir ve insanlar huzur içerisinde hem dünya hayatlarını sürdürür hem de ahirete hazırlanırlar.


2. Dinin temel gayesi nedir? Yazınız.


Kısa Cevap : “Dinin temel gayesi nedir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dinin temel gayesi insan olup insanın hem dünya hayatında huzur içerisinde olması hem de ahiret hayatında sonsuz mutluluğu elde etmesidir.

Allahü Teala insanı sevgi sıfatıyla yaratmış ve insana olan sevgisi ve merhametinden dolayı dünya ve ahiret hayatını kazanması için belirli kurallar ve ilkeler koymuştur.

Gönderilmiş olan bu din sayesinde insanlar dünya hayatında nasıl davranacağı konusunda bilgiler edinir ve zulüm engellenerek insanların huzuru sağlanır.

Aynı zamanda insanlara ibadet yolu da öğretilerek insanların ahiret hayatını hazırlanması ve sonsuz olan Cennet hayatını kazanmaları amaçlanır.


3. Neslin korunmasında ailenin önemini kısaca açıklayınız.


Kısa Cevap : “Neslin korunmasında ailenin önemini kısaca açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Desin devamı aileden meydana geldiği için aile neslin korunmasında ve devamında temel taş niteliğindedir.

Psikologlar insanın hayatının şekillendiği ve ahlakının temel taşlarını oluşturduğu ilk dönemler olan özellikle 0-5 yaş arasında dikkat çekmiştir. Kişinin ailesinde görmüş olduğu şeylerin hayatının her alanında kendi ile beraber geleceğini ifade etmişlerdir.

Aile bir insan için bu kadar önemliyken o aileden meydana gelen kişilerin toplumu oluşturması sebebiyle ailenin tutumu toplumu belirlemektedir.

Sağlıklı bir aile kurumu içerisinde büyüyen bireyler psikolojik sağlamlığa erişmekte ve toplumun düzenini ve neslin devamını sağlamak konusunda sağlıklı adımlar atabilmektedirler.

Bu yüzden aile ilk ve temel eğitim yeri olup neslin devamında ve neslin sağlıklı bir şekilde ilerlemesinde en büyük Temel taştır.


4. Asr suresine göre Müslümanda bulunması gereken temel özellikler nelerdir? Yazınız.


Kısa Cevap : “Asr suresine göre Müslümanda bulunması gereken temel özellikler nelerdir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Asr suresi’ne göre bir Müslüman iman edip ameli salih olan ibadetlerini yerine getirmeli aynı zamanda insanlara hakkı ve sabrı tavsiye etmelidir.

Asr suresi’nde gerçekten büyük bir noktaya değinilmiştir ki Bir Müslüman iman edip ama risale etmesi en başta en önemli olandır.

Aynı zamanda insanların dertleşirken veya birbirleriyle konuşurken hakkı ve sabrı tavsiye etmeleri de insanların zaman zaman dikkat etmediği ancak büyük sonuçlar doğurabilen şeylerdir

Bu konuda kendimizi gözetmeli ve bizleri bir soru soruldu veya bizlerle bir şey dertleşildiği zaman o kimselere Hakkı gerçeği mi tavsiye ediyor yoksa onu kışkırtarak daha çok sinirlenmesini ve kavga çıkmasına mı sebep oluyoruz bunu gözlemlemeliyiz.

Ailesiyle kavga etmiş olan bir arkadaşımıza onun haklı olduğunu ailesinin ona hep haksızlık yaptığını mı söylüyor yoksa insanlar arasında böyle şeyler olabilir gibi teskinlerle onu sakinleştirip ailesinin iyi yanlarını mı anlatıyoruz buna dikkat etmeliyiz.

Asr Suresi Türkçe Anlamı

1, 2.Andolsun zamana ki, insan gerçekten ziyan içindedir.
3.Ancak, iman edip de sâlih ameller işleyenler, birbirlerine hakkı tavsiye edenler, birbirlerine sabrı tavsiye edenler başka (Onlar ziyanda değillerdir).


5. İslam dinine göre korunması gereken beş temel ilke nelerdir? Yazınız.


Kısa Cevap : “İslam dinine göre korunması gereken beş temel ilke nelerdir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı ;

Uzun Cevap :

Madde Madde İslam hukukunda yer alan beş temel ilke vardır. Bunlar ;

Can: Maide Suresinin 32. ayetinde bir kişiyi öldürenin bütün insanları öldürmüş gibi olduğu geçmektedir.

insanın canı güvenliği her şeyden öncelikli olarak korunmalı ve bu konuda hassas davranılmalıdır. İslamiyet bu konuya çok değer vermiş ve caydırıcı cezalarla cinayet gibi durumlar engellemeye çalışılmıştır.

Osmanlı’da bir cinayet işlendiği ve insanların buna sessiz kaldığı düşünüldüğü için o sesi duyabilecek herkesten insan fidyesi alınmış ve böylece caydırıcı bir cezayla daha sonra böyle bir olayın olması durumunda insanların yardıma koşması amaçlanmıştır.

  1. Din: Dinde zorlama, tehdit ve baskı yoktur. Peygamberimizin Mekkeliler ile yaptığı savaşlar ise sadece ümmetini ve dinini korumak için yapılmıştır. Herkes dini inancını yaşayabilir.

“Dinde zorlama yoktur. Artık doğrulukla eğrilik birbirinden ayrılmıştır. O halde …” (Bakara, 2/256)

  1. Akıl: Bir hadisi şerifte “Aklı olmayanın dini de olmaz” buyrulmuştur. Akıl insanın dinde sorumlu olması için şarttır. Çünkü aklı olmayan düşünemez ve ibadet ondan beklenemez.
  2. Mal: İslamiyette kişiler eş veya baktıkları evlatları bile olsa bile kimse kimsenin malına izinsiz göz dikemez ve harcayamaz yada zorda bırakarak alamaz.
  3. Nesil: Allah Teala neslin korunmasına ve ifsadına izin verecek ve yol açacak hareketlerden sakındırmıştır.

Ebu Hüreyre radıyallahu anh’ dan rivayet edildiğine göre, Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Müslüman Müslümanın kardeşidir. Ona hiyanet etmez, yalan söylemez ve yardımı terk etmez. Her Müslümanın, diğer Müslümana ırzı, malı ve kanı haramdır. Takva buradadır. Bir kimseye şer olarak Müslüman kardeşini hor ve hakir görmesi yeter.” Tirmizî, Birr 18


B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


1. Aşağıdakilerden hangisi İslam’a göre korunması gereken temel ilkeler arasında sayılmamıştır?


A) Neslin korunması
B) Aklın korunması
C) Dilin korunması
D) Dinin korunması


2. Neslin korunmasıyla ilgili olarak aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?


A) Sağlıklı bir toplum için neslin korunması gerekir.
B) İslam dini neslin korunması kapsamında nikaha önem vermiştir.
C) Aile, neslin korunmasında en önemli kurumlardandır.
D) Neslin korunmasından sadece devlet sorumludur.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları


3. Asr suresinde bir Müslümanın sahip olması gereken temel özelliklere vurgu yapılmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu ilkelerden biri değildir?


A) Samimi bir şekilde iman etmek.
B) Salih amel işlemek.
C) Hakkı (doğruluğu) tavsiye etmek.
D) Cennetteki nimetleri saymak.


4. “Ey Rabbim! Bana iktidar verdin ve bana rüyaların yorumunu da öğrettin. Ey gökleri ve yeri yaratan! Dünyada da âhirette de beni yönetip himaye eden sensin. Müslüman olarak canımı al ve beni iyi kulların arasına kat!”

Yukarıda verilen Hz. Yusuf’un (a.s.) duasından aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?


A) Allah’ın (c.c.) kudret ve yücelik sahibi olduğu
B) Allah’ın (c.c.) herkese rüya yorumu öğrettiği
C) Allah’ın (c.c.) peygamberlere hikmet verdiği
D) Allah’ın (c.c.) dünya ve ahiretin sahibi olduğu


5. …………………………. akıl sahibi bireyleri kendi özgür iradeleriyle iyiye ve doğruya yönelten ve onların mutluluğunu amaçlayan ilahî kurallar bütünüdür.

Yukarıda verilen noktalı yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?


A) Din
B) Nesil
C) Can
D) Hak


6. “Ey İnananlar! İçki, kumar, putlar ve fal okları şüphesiz şeytan işi pisliklerdir, bunlardan kaçının ki saadete eresiniz.” (Maide suresi, 90. ayet.)

Bu ayetten aşağıdakilerden hangisi çıkarılamaz?


A) İslam dini, içki ve kumarı kesin bir şekilde yasaklamıştır.
B) Ayette fal ve şans oklarından uzak durulması gerektiği belirtilmiştir.
C) İslam dini, insanın akıl sağlığına zarar veren şeylerden uzak durulmasını istemiştir.
D) Sarhoş olmayacak kadar içki içmekte sakınca yoktur.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları


C. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri verilen kelimelerle doldurunuz.


(Hz. Yusuf (s.a.), din, kul hakkı, kıssa, alkol, tahrif)


  1. Akıl sahibi insanların kendi iradesiyle seçtikleri, onları hayra götüren ilahi kurallar bütününe din denir.
  2. İslam’a göre başkasının malını haksız yere elinden almak kul hakkı dır.
  3. Alkol bağımlılığı gibi kötü alışkanlıklar akıl sağlığına zarar vermektedir.
  4. Tahrif saptırma, çarpıtma, değiştirme, bozma, bozulma anlamına gelir.
  5. Hz. Yusuf (s.a.) Hz. Yakub’un (a.s.) on iki oğlundan biridir. Onun hayatını anlatan kıssa Kur’an-ı Kerim’de “kıssaların en güzeli” olarak nitelenir.

D. Aşağıdaki cümleler doğruysa başına (D), yanlışsa (Y) yazınız.


  1. ( Doğru ) İslam dini neslin korunması için Müslümanları evliliğe teşvik etmiştir.
  2. ( Yanlış ) Dinin gayesi sadece dünya mutluluğunu sağlamaktır.
  3. ( Doğru ) Asr suresi adını birinci ayette geçen “asr” kelimesinden alır.
  4. ( Doğru ) Din, Allah’a (c.c.) kulluk etmeyi ve insanlara saygılı olmayı ister.
  5. ( Yanlış ) İslam’a göre herkes kendi imkânına göre mülk edinme hakkına sahip değildir.
  6. ( Doğru ) İslam dini, insanın akıl sağlığına zarar veren şeylerden uzak durulmasını istemiştir.
  7. ( Yanlış ) Hz. Yusuf (a.s.) kardeşlerinin kendisine yaptığı kötülükleri affetmemiştir.
  8. ( Doğru ) Hz. Yusuf (a.s.), Allah’ın (c.c.) kendisine bildirmesi sayesinde rüyaları yorumlayabiliyordu.
  9. ( Yanlış ) Helal kazanç elde edilen yollardan biri de rüşvettir.
  10. ( Doğru ) İslam’ın aslından olmayan, dine sonradan giren ve din gibi algılanan hususlara hurafe denir.


 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Kader ve Kaza İnancı Cevapları Sayfa 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20


Kader ve Kaza İnancı Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 12-13-14-15-16-17-18-19-20


Soru : “Ne yapayım kaderim böyleymiş!”, “Kader mahkûmuyuz elden ne gelir?”, “Kader utansın!” gibi sözleri söyleyen birinin kader anlayışı hakkında neler söyleyebilirsiniz?


Kısa Cevap : ““Ne yapayım kaderim böyleymiş!”, “Kader mahkûmuyuz elden ne gelir?”, “Kader utansın!” gibi sözleri söyleyen birinin kader anlayışı hakkında neler söyleyebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Ne yapayım kaderim böyleymiş!”, “Kader mahkûmuyuz elden ne gelir?” bu sözleri söylerken kişi tevekkül için söylüyorsa sakıncalı değildir. Ancak bu sözler genelde isyan amaçlı olup bunu kast ediyorsa tehlikelidir.

“Kader utansın” kelimesi dinen sakıncalı bir kelimedir.

İnsanın kader konusunda elinden geleni yapması daha sonra tevekkül etmesi ve hayatında başka neleri yapabileceğine bakması lazımdır.

Bu şekilde isyan etmek doğru değildir.

İnsanların elinden geleni yapmadan , çabalamadan bunu kadere yıkmaları dinen tavsiye edilmeyen bir davranıştır. Çünkü Allahu Teala bizlere çabayı emretmiş ve daha sonra tevekkülü önermiştir.

Peygamberimizin hayatına baktığımız zaman da böyle yaptığı görülmektedir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları


YORUMLAYALIM


Abdullah b. Abbâs, bir gün aynı binit üzerinde Allah Resûlünün arkasındayken onun kendisine şöyle dediğini anlattı: “Delikanlı! Sana bazı şeyler öğreteceğim. Allah’ı gözet ki Allah da seni gözetsin. Allah’ı gözet ki Allah’ı (daima) yanında bulasın. Bir şey istediğinde Allah’tan iste! Yardıma muhtaç olduğunda Allah’tan yardım dile! Şunu bil ki bütün insanlar sana fayda vermek için toplansa Allah’ın takdiri dışında sana faydalı olamazlar. Ayrıca bütün insanlar sana zarar vermek için toplansa Allah’ın takdiri dışında sana hiçbir şeyde zarar veremezler. Bu konuda kalemler kaldırılmış (karar verilmiş), sayfalar kurumuştur (hüküm kesinleşmiştir).”

(Ahmed b. Hanbel, Müsned, I, 293.)


Soru :  Yukarıdaki hadisi Allah’ın küllî iradesi ve insanın cüzî iradesi açısından yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki hadis Allah’ım külli iradesi açısından bakıldığı zaman kaderin kesinleştiği ve insanı başına gelecek olan iyilik ve kötülüklerin engellenemeyeceğidir.

Cüzi irade açısından bakıldığı zaman ise insanın daima doğada bulunması, Allah’ı tevekkül ederek Allah’a yanaşması , güvenmesi ve Allah’a ibadet etmesi vurgulanmıştır.


YORUMLAYALIM


Soru : Aşağıda verilen Allah’ın (c.c.) sıfatlarını kaderle olan ilişkisi bakımından yorumlayınız.


Cevap :

Allahu Teala ezeli ilmiyle insanı yaratmadan önce bile insanın neyi tercih edeceğini yapacağı iyilik ve kötülükleri bilmiştir.

Allahu Teala kuluna özgür bir yerde bırakmış ve bu özgür iradede ne yapacağını bildiği için kaderi bu şekilde yazmıştır.

Ancak doğum, nerede doğacağı ve bazı şeyler insanın iradesinde olmayıp kaderdir ki bu da insan için en hayırlı olandır.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları


ÖRNEK VERELİM


“…Sizi yaratan, size kulaklar, gözler ve kalpler veren O’dur…” (Mülk Suresi, 23. ayet.)


Soru : Yukarıdaki ayetten yola çıkarak insanın mükemmel yaratılışına örnekler veriniz.


Cevap :

Yukarıdaki ayetten yola çıkarak insanın mükemmel yaratılışına örnek olarak kulaklar verilebilir.

Kulak kulak işitme organımız olup aynı zamanda içinde dengeyi sağlayan da özelliği sayesinde vücudumuzda büyük bir yere sahiptir.

İki tarafta olması iki yandan gelen sesleri algılamamıza ve başımızın yanında olması ise kulağın ve dengenin korunması gibi birçok faydalar sağlamaktadır.

Ayette gözler de geçmektedir ki gözler insanı dış dünyayı tanımasını sağlayan ve öğrenmeyi kolaylaştıran vücudun gozler için en korunaklı yerinde yaratılmış organlardır.

Ayette kalplerde geçmektedir ki kalp bütün vücuda kanı pompalayan insan yaşamasını sağlayan en önemli organlardan bir tanesidir.

Allahu Teala insanlar için hayatı değer taşıyan bu organları saymış ve insanları yarattığını söyleyerek bizleri düşünmeye davet etmiştir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları


YORUMLAYALIM


Bal;
• Kas yorgunluklarını giderir.
• Öksürüğe faydalıdır.
• Yaraları ve kesikleri iyileştirir.
• Sindirim sistemine faydalıdır.
(Arıcılık Araştırma Dergisi, Sayı: 7, s. 14.)


Soru : Yukarıdaki bilgileri “Allah’ın, göklerde ve yerde bulunan şeyleri hizmetinize verdiğini, nimetlerini gizli ve açık olarak önünüze bolca serdiğini görmez misiniz?…” (Lokman suresi, 20. ayet.) ayetini de göz önüne alarak yorumlayınız.


Cevap :

Bal arıların yapmış olduğu mükemmel bir besin maddesi olmakla beraber hem lezzeti yönünden hem de hastalıklara vermiş olduğu şifa yönünden Allah’ın bize vermiş olduğu en büyük nimetlerden bir tanesidir.

Yüzyıllar boyunca bak hem hastalıkların tedavisi hem de tadı sebebiyle birçok hastalıkta ve yiyecekte kullanılmıştır.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları


DÜŞÜNELİM


Yerde duran eşyalar belirsiz bir şekilde uçsaydı, her sabah kalktığımızda yattığımız yerden farklı bir mekânda uyansaydık, odada duran su bir anda kaynamaya, eşyalarımız bir anda yok olmaya başlasaydı, kısacası hiçbir fiziksel yasasının olmadığı bir evrende yaşasaydık bir günümüz nasıl geçerdi?


Soru : Yukarıda belirtilen durumları fiziksel yasalar açısından düşününüz.


Cevap :

Yukarıda belirtilen durumlar fiziksel yasalar açısından imkansızdır.

Böyle bir hayat belirsiz ve korkutucu olurdu ki insanın hissetmiş olduğu güven duygusu yerine bir kaygı hakim olurdu.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları


LİSTELEYELİM


“Şüphesiz Allah, adaleti, iyilik yapmayı, yakınlara yardım etmeyi emreder; hayâsızlığı, fenalık ve azgınlığı da yasaklar. O, düşünüp tutasınız diye size öğüt veriyor.”

(Nahl suresi, 90. ayet.)


Soru : Yukarıdaki ayet toplumsal yasalardan hangilerine işaret ediyor? Maddeler hâlinde listeleyiniz.


Cevap :

Yukarıdaki ayet toplumsal yasalardan; adil olmayı, iyiliksever olmayı yakınlara yardım edip yardımsever olmayı, ayarsızlıktan yani ahlaksızlıktan uzak durmayın kötülük yapmamayı ve azgınlıktan kaçınmaya işaret ediyor.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları


YAZALIM


Soru : Nasrettin Hocanın aşağıdaki fıkraları, olumlu ve olumsuz olarak hangi yasalara örnektir? Noktalı yerlere yazınız.


Hoca bir gün biraz yoğurt mayası alıp Akşehir Gölüne gitmiş, mayayı göle dökmüş. Birisi bunu görüp sormuş:
—Ne yapıyorsun Hoca?
—Göle maya çalıyorum. demiş
Hoca.
Adam şaşırıp kalmış:
—Koca göl maya tutar mı?
Hoca cevap vermiş:
—Ama ya tutarsa?


Cevap : Olumsuz topluma faydası olmayan işler yapmak


Bir yaz günü Nasreddin Hoca biraz serinlemek için ceviz ağacının gölgesine oturmuş. Biraz
ilerdeki kocaman kabaklar gözüne ilişince, kendi kendine:
—Şu Allah’ın (c.c.) işine bak, otun üstünde koskoca kabak yetişiyor, şu dalları göğe uzanmış, bir evleklik yer tutan ceviz ağacının meyveleri ufacık! diye düşünürken, tam o sırada başına bir ceviz düşmüş.
—Ah başım! diyerek fırlamış Hoca, Tövbe ya Rabbim, bir daha senin işine asla karışmam!
Ya ağaçta ceviz yerine kabak yetişseydi! demiş.


Cevap : Olumlu, Dünyanın en mükemmel şekilde yaratıldığını anlatmış.


Bir gün Nasrettin Hoca pazara giderken çocuklar etrafını sarmış. Hepsi birer düdük ısmarlamış ama biri dışında
para veren olmamış. Hoca çocukların tümüne olumlu cevap vermiş:
—Peki, olur.
Hoca akşama doğru pazardan dönmüş. Yolunu bekleyen çocuklar hemen Hoca’nın etrafını sararak düdüklerini istemişler.
Nasrettin Hoca, cebinden bir düdük çıkarıp kendisine para veren çocuğa uzatmış.
Ötekiler bağırmaya başlamışlar:
—Ya bizim düdükler nerede?
Hoca cevap vermiş:
—Parayı veren düdüğü çalar.


Cevap : Olumsuz, parası olanın kuvvetli olması



 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 23-24-25-26-27-28-29-30-31-32

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Kaderle İlgili Kavramlar Cevapları Sayfa 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32


Kaderle İlgili Kavramlar Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 23-24-25-26-27-28-29-30-31-32


Soru : Kader ile ilgili günlük hayatta duyduğunuz ifadeler nelerdir?


Kısa Cevap : “Kader ile ilgili günlük hayatta duyduğunuz ifadeler nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kader ile ilgili günlük hayatta duyduğunuz ifadeler;

Vermeyince Mabud, neylesin Mahmud

Kadersiz
Akacak kan damarda durmaz

Kötü kaderli
İş olacağına varır.
Kazaya rıza gerek.
Sakınılan göze çöp batar.
Takdire yazılan tedbirle bozulmaz.
Kaderde yoksa pişmiş aş yanmaz imiş
Kadere boyun eğmek
Kader mahkumu
Kadere meydan okumak
Kaderin buyruğuna boyun eğmek
Kaderine küsmek (talihine küsmek)
Kadersiz başım


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları


YORUMLAYALIM


“İnsanoğlu kıyamet günü beş şeyden hesaba çekilmedikçe bir tarafa hareket etmeyecektir:”


Soru : Yukarıdaki hadisi insanın sorumluluğu açısından yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki hadis derse geçtiği gibi insan ömründen, gençliğinden malından, bildikleriyle amel etmek sorulacaktır. Bu yüzden insan hayatı boyunca yapmış olduğu her şeyi dikkat ederek yapmalı helal ve haram dairesini gözetmelidir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları


TARTIŞALIM


“Ağılda oğlak doğunca derede otu biter.” sözüyle anlatılmak istenen nedir?


Soru : Allah’ın (c.c.) tüm canlılara rızık vermesi açısından tartışınız.


Cevap :

Allah Celle celalühü tüm canları yaratırken rızıklarını da yaratmış ve kaderine her şeyi bildiği için bunu da yazmıştır.

Sünnetullah gereği insanlar rızıkları konusunda çalışmakla emredilmiş daha sonra ise tevekkül insanlara emredilmiştir.

Fakirlik korkusuyla ço­cuk­la­rınızı öldürmeyin; çünkü sizi de onları da biz rızıklan­dırıyoruz. Açık olsun, gizli olsun hiçbir günaha ve kötülüğe yaklaşmayın. Haklı bir sebep olmadıkça Allah’ın öldürülmesini haram kıldığı cana kıymayın. İşte bunlar, akıl erdirmeniz için Allah’ın size emrettiği hususlardır.” En’âm / 151. Ayet


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları


TARTIŞALIM


Bir işe başlarken o işin başarıyla sonuçlanacağından emin olabilir misiniz? Niçin?


Soru : Yüce Allah’a olan tevekkül açısından tartışınız.


Cevap :

Bir işe başlarken o iş her gün yaptığımız bir iş olsa bile başarıyla sonuçlanacağından emin olamayız. Bunun için bize kolay gibi gözükse de elimizden geleni yapmalı, çalışmalı ve sonucunu Allah’a tevekkül etmeliyiz.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları


YAZALIM


Soru : Çevrenizdeki yanlış kader anlayışıyla ilgili ne gibi davranışlarla karşılaşıyorsunuz? Bu davranışları nedenleriyle birlikte yazınız.


Kısa Cevap : “Çevrenizdeki yanlış kader anlayışıyla ilgili ne gibi davranışlarla karşılaşıyorsunuz? Bu davranışları nedenleriyle birlikte yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çevremdeki insanlarda bazı insanlar var ki onlar bir konuda çok çalışıp çabaladıkları halde sonucun sadece kendi çalışmalarıyla olduğunu zannediyor ve o iş olana kadar çok büyük kaygı ve tedirginlik içerisinde oluyorlar.

Bazı kesimde var ki onlar da hiç çabalayıp bir emek göstermeden ve işin arkasına düşmeden o işin olacağını düşünüyorlar.

Halbuki bu iki düşüncenin orta yolunu tutmalı ve çalışıp çabaladıktan, emek verdikten ve gerekli bütün her şeyi yaptıktan sonra işin sonucunun ve başarının Allah’a bırakılması lazımdır.

Mesela bizler okul ödevlerimize çok çalışmak ve verilen bütün görevleri yaptıktan sonra sınav sonucu konusunda tevekkül etmeli ve elimizden geleni yaptıktan sonra olayı akışına bırakmalıyız.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları


KARŞILAŞTIRALIM


Soru : Başarılı olmak isteyen iki sporcunun durumlarını irade ve sorumluluk açısından karşılaştırınız.


Kısa Cevap : “Başarılı olmak isteyen iki sporcunun durumlarını irade ve sorumluluk açısından karşılaştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Şüphesiz ki her sporcu başarılı olmak ister ve başarmak için yarışmalara katılır.

Ancak başarılı olmak kabiliyetle beraber kişinin çalışması, antrenman ve sporunu aksatmaması, sağlıklı beslenme ve uyku düzeni gibi hayat düzenine dikkat edilmesi ile doğrudan alakalıdır.

Başarmak isteyen sporcu antrenmanlarını ve yapması gereken bu sorumlulukları aksatmadan yaparak yarışmaya dikkatle ve hızla çalışır.

Hocasının kendisine öğretmiş olduğu şeyleri ve dikkat etmesi gereken şeyleri dikkat ederek başarısını arttırmayı amaçlayarak yılmadan buna devam eder.

Yarışmaya girdiği zaman ise işin sonucunu Allah’a tevekkül eder ve elinden gelen her şeyi yapar.

Bunlar kişinin iradesinde ve sorumluluğunda olan işlerdir. Tevekkül ise Allah’ adır.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları


YORUMLAYALIM


Sokaklardan Şampiyonluğa Uzanan Bir Başarı Öyküsü

Türkiye Buz Hokeyi Süper Ligi Şampiyonu olan gençler “Buz bizi uyandırdı. İlk maçlarda 30 sayı fark yedik, şimdi fark atıyoruz.” diyor. İstanbul’da Zeytinburnu Belediyesi’nin geri dönüştürülebilir atıkların doğaya kazandırılması amacıyla 6 yıl önce hayata geçirdiği “Doğaya Destek Sizden, Buz Pateni Biletiniz Bizden” sosyal sorumluluk projesi, geleceğine kuşkuyla bakan 20 gence umut oldu. Sokaktan buz pistine taşınan bir başarı öyküsü yazan bu gençlerin her biri 6 yıl önce parklarda yatıyor, madde bağımlılığıyla zar zor hayatta kalmaya çalışıyordu. Bazıları geçimini kâğıt toplayarak, mendil satarak sağlıyordu. Zeytinburnu buz pistine gelenlere rahatsızlık vermeye başlayan bu gençleri hayata kazandırmak için belediye örnek bir davranış göstererek sokaktaki çocuklardan bir buz hokeyi takımı kurdu. Zeytinburnu Belediyesi SK Buz Hokeyi Takımı’nda başarı örneği sergileyen bu çocuklar şimdi Türkiye Buz Hokeyi Süper Ligi’nde güçlü takımları geride bırakarak şampiyon oldular.


Soru : Yukarıdaki durumu kader, sorumluluk ve başarı ilişkisi açısından yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki duruma baktığımız zaman belediyenin gençleri oradan kurtarmaları ve bu başarıya ulaştırmaları herkese düşen bir sorumluluktur.

Gençlerin çalışıp çabaladıktan ve büyük mücadeleler verdikten sonra başarıya ulaşmaları ise kaderdir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları


YORUMLAYALIM


“Halk içinde muteber bir nesne yok devlet gibi Olmaya devlet cihanda bir nefes sıhhat gibi”

(Kanuni Sultan Süleyman, Dîvân-ı Muhibbî, Cilt: III, s. 460.)


Soru : Yukarıdaki dizelerde Kanuni Sultan Süleyman ne anlatmak istemiştir? Yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki dizelerde Kanuni Sultan Süleyman sağlığın önemine dikkat çekmiştir. Hastaysan da söylemiş olduğu bu söz insan hayatında yaşarsa yaşasın veya bütün dünyaya sahip olursa olsun sağlık kadar hiçbir şeyin önemli olmadığıdır.



 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 11

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Ünitemize Hazırlanalım Cevapları Sayfa 11


1. Ünite Ünitemize Hazırlanalım Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 11


1. Kader, kaza ve tevekkül kavramlarıyla ilgili deyim ve atasözleri bularak defterinize yazınız.


Kısa Cevap : “Kader, kaza ve tevekkül kavramlarıyla ilgili deyim ve atasözleri bularak yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kısmetten fazlası olmaz
Kısmetinde ne varsa kaşığında o çıkar

Allah dokuzda verdiğini sekizde almaz

Başa yazılan gelir

Atalar çıkarayım der tahta, döner dolaşır gelir bahta

Alna yazılan başa gelir

Kader olmayınca kadir bilinmez

Bağla atını, ısmarla Hakk’a.
Tevekküllünün gemisi batmaz.
Eşeğini sağlam kazığa bağla, sonra Allah’a ısmarla.
Tevekküllünün eşeğini kurt yemez
Ağılda oğlak doğsa ovada otu biter.
Takdire yazılan tedbirle bozulmaz
Kadere meydan okumak
Kaderin buyruğuna boyun eğmek:
Kaderine küsmek (talihine küsmek)
Vermeyince Mabud, neylesin Mahmud.

İş olacağına varır.
Kaderde yoksa pişmiş aş yanmaz imiş.


2. Kelebek, galapagos kaplumbağası, fil ve sekoya ağacının yaşam sürelerinin ne kadar olduğu ile ilgili bir araştırma yapınız.


Kısa Cevap : “Kelebek, galapagos kaplumbağası, fil ve sekoya ağacının yaşam sürelerinin ne kadar olduğu ile ilgili bir araştırma yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kelebekler 150.000 kadar türü bilinen kanatlı hayvanlardır.

Tat alma duyuları ayaklarına yerleştirilmiş böylelikle çiçeklerin üzerine konup tadını beğendikleri sıvıları hortumları ile emerler.

Kelebekler yumurta ile çoğalırlar. Yumurtadan çıkan larvalara tırtıl adı verilir. Dişi kelebekler yumurtlarken özellikle tırtılların beslendiği bitki çeşitlerinin üzerine veya yakınında yumurtalarını bırakırlar.

Bazı kelebeklerin ömrü 24 saat bazılarınınki 1-2 ay bazen 2 ise birkaç seneye kadar uzamaktadır.

Galapagos kaplumbağaları, ya da bilimsel adlarıyla Geochelone nigradır. 417 kilograma kadar çıkabilir. 170 yıla kadar yaşayabilen bir kaplumbağadır. Günümüzde yaşayan en büyük kaplumbağa türüdür.

Fil karada yaşayan en büyük hayvandır. Afrika filleri yaklaşık 6 ton ağırlığında ve 3.2 metre yüksekliğindedir. Dişiler yaklaşık 60 cm daha kısadır ve erkeklerin ağırlığının yarısı kadardır. Erkek Asya filleri yaklaşık 2 m yüksekliğinde ve 4 ton ağırlığında iken, Afrika’dakiler 2 ton ağırlığı ve 2.2 m yüksekliğe sahiptir. Afrika filleri vahşi ortamda 70 yıla kadar yaşayabilir. Asya filleri 48 yıl yaşayabilir.

Sekoya ağacı Dünyadaki en kalın kabuğa sahip ağaç türü Sekoyalardır. 120 m boy uzunluğunda ,7 m çapa ulaşabilen bir ağaç türüdür. Her dönem yeşil kalabilir.
1000 ile 3000 yıl arasında yaşarlar.


3. Rahman suresi 26, Mülk suresi 3-4, Ankebut suresi 57 ve Nisâ suresi 132. ayetlerini Kur’an-ı Kerim mealinden bularak defterinize yazınız.


Cevap :

Rahman suresi 26 ayet,  Yeryüzünde bulunanların hepsi fânidir.

Mülk suresi 3-4 ayet, O, yedi göğü tabaka tabaka yaratandır. Rahmân’ın yaratışında hiçbir uyumsuzluk göremezsin. Bir kere daha bak! Hiçbir çatlak (ve düzensizlik) görüyor musun? Sonra tekrar tekrar bak; bakışların (aradığı çatlak ve düzensizliği bulamayıp) âciz ve bitkin hâlde sana dönecektir.

Ankebut suresi 57. ayet,  Her can ölümü tadacaktır. Sonra bize döndürüleceksiniz.

Nisâ suresi 132. ayet, Göklerdeki her şey, yerdeki her şey Allah’ındır. Vekil olarak Allah yeter.


4. İnsanı diğer canlılardan farklı kılan özellikler nelerdir? Aile büyüklerinize sorarak defterinize yazınız.


Kısa Cevap : “İnsanı diğer canlılardan farklı kılan özellikler nelerdir? Aile büyüklerinize sorarak defterinize yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yeryüzünde milyonlarca canlı türü vardır. Bu canlı türleri hepsinde ortak özellik besin ihtiyaçlarının olması büyümeleri ve zamanı gelince ölmeleri gibi özelliklerdir.

Bitkiler hayvanlardan farklı şekillerde olsa da hayvanların yapısı insanların yapısına büyük derecede benzer.

Ancak hayvanlarda ve bitkiler de bulunmayan bir özellik vardır ki o da insanda olup “akıl” sır.

Hayvanlar insanlar gibi akıllı olmadıkları için kendilerinin doğduğundan beri kendilerine verilen özellik ne ise onu devam ettirirler.

İnsan ise kendini geliştirebilme ve farklılıklar içerisinde olma özelliği sayesinde birçok alanda kendini geliştirebilir ve birçok işler yapabilir.


5. Çevrenizi gözlemleyerek Allah’ın (c.c.) yaratmasındaki ölçü ve düzenle ilgili örnekler bulunuz.


Kısa Cevap : “Çevrenizi gözlemleyerek Allah’ın (c.c.) yaratmasındaki ölçü ve düzenle ilgili örnekler bulunuz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çevreme baktığım zaman mükemmel yaratılışa birçok örnek olsa da şu özellikler kısaca verilebilir;

  • Güneşin durumu ve bulunmuş olduğu yer
  • Dünyanın kendi etrafında dönmesi ancak bunu bizim hissetmemiz,
  • Yerçekimi sayesinde yeryüzünde rahatça da ulaşabilmemiz,
  • Hayvanların ve bitkilerin ayrıca bütün dünyanın ve evrenin insanın hizmetine verilmesi
  • İnsanın kendine verilmiş olduğu akıl sayesinde büyük teknolojiler üretmesi
  • Fizyolojik ve psikolojik olarak farklı özelliklerinin olması ve bunların denge içinde olması
  • İnsanların içerisinde bu kadar organ olmasına rağmen bunların çok farkında olmadan yaşayabilmesi
  • Gezegenlerin belli bir yörüngede dönmesi
  • Mevsimlerin, gece ve gündüzün art arda sırasıyla gelmesi


 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 104-105-106

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) İnsanlara Değer Vermesi Cevapları Sayfa 104, 105, 106


Hz. Muhammed’in (s.a.v.) İnsanlara Değer Vermesi Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 104-105-106


Soru : Bir insana değer verildiğini nasıl anlarsınız?


Kısa Cevap : “Bir insana değer verildiğini nasıl anlarsınız?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bir insana değer verildiğini o insana güzel sözler söyleyerek gönlünün alınmasından, bir şey istenildiği zaman yapılmasından , kalbi kırıldığı zaman ondan özür dilenilmesinden, iyi ve kötü günlerinde onun yanında olunulmasından, sevgi ve saygının varlığından, fikirlerine değer verilmesinden, onla beraber vakit geçirmekten mutlu olunulmasından anlarım.

Bütün insanlar karşıdaki insanın kendisine değer vermesini ister. Ancak değerli olmak bizim de karşımızdaki insana değer vermemiz, sevgi ve saygı kurallarına ve karşıdaki insanın özgürlük alanlarına dikkat ederek ona da alan açmamıza bağlıdır.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları


BİLGİ KUTUSU


  • Hz. Peygamber, insanlara daima mütevazı bir kardeş, şefkatli bir öğretmen ve merhametli bir baba gibi davranırdı.
  • İnce, nazik, kibar ve ölçülü bir hitap tarzını benimserdi.
  • Şaka yaparken kimseyi kırmaz, doğru olmayan bir şeyi söylemez ve kimseyi yanıltmazdı.
  • Dikkat çekmek istediğinde konuşmasında geçen önemli cümleleri üçer defa tekrar ederdi.
  • Az sözle çok şey ifade eder, tane tane, açık seçik ve herkesin anlayabileceği bir tarzda konuşurdu.
  • Karşısındakini dinlediğini ve anladığını göstermek için yüzüne bakarak konuşurdu.

(bk. Tirmizî, Şemail, 160.)



 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 101-102-103-104

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Hakkı Gözetmedeki Hassasiyeti  Cevapları Sayfa 101, 102, 103, 104


Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Hakkı Gözetmedeki Hassasiyeti Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 101-102-103-104


Soru : Hakkınız gözetildiğinde neler hissedersiniz?


Kısa Cevap : “Hakkınız gözetildiğinde neler hissedersiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hakkım gözetildiği zaman, haksızlığa uğramaktan veya bunun cezasız kalmasından emin olduğum için kendimi güçlü ve huzurlu hissederim.

Hakların gözetilmesi yani bir olayda haklının bulunması veya zalimin mazlum’u ezmesine izin verilmemesi adaletin gereğidir.

Hakkın gözetilmediği bir ortamda zulüm, haksızlık ve huzursuzluk ortamı görülür.

Halbuki ister aile kadar küçük isterse de bir ülke kadar büyük bir yerde olsun insanların hakkının gözetilmesi toplum huzuru için olmazsa olmazdır.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 102 Cevapları


PAYLAŞALIM


Haksızlıkla Mücadele

Hz. Muhammed (s.a.v.), peygamberliğinden önce Mekkelilerin haksızlığa uğrayan insanlara yardım etmek amacıyla yaptıkları Hilfü’l-Fudûl antlaşmasına katılmış, peygamberlik sonrasında da böyle bir antlaşmaya davet edilmesi durumunda katılacağını bildirmiştir.


Soru : Hz. Peygamberin katıldığı Erdemliler Birliği hakkında araştırma yapınız. Ulaştığınız sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Hz. Peygamberin katıldığı Erdemliler Birliği hakkında araştırma yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hılful Fudul veya Hilful Füdul (Arapça: حلف الفضول, Türkçesi: Erdemliler İttifakı) ; Araplar arasında Harâm aylarda yapılan savaşlara “Ficâr Savaşı” denirdi. Ficâr savaşları dört defa gerçekleşti. Sonuncu savaşta Peygamber Efendimiz de bulunmuştur. hiç kimsenin kanını dökmemiş, yalnız saflarından atılan okları toplamış ve amcalarına vermiştir.
Araplar arasında savaşılması haram görülen haram aylardan biri olan Zilkade ayında, Zübeyd kabilesinden Yemenli bir adam, satmak üzere Mekke’ ye ticaret malı getirmişti. Kureyş ileri gelenlerinden As bin Vail bu malı satın aldı, ancak parasını ödemedi. Adam Mekke ’nin ileri gelen ailelerinin büyüklerine başvurup kendisine yardım etmelerini istedi. Ancak bu adama yardım edecek yerde, As bin VAil’i kayırarak adamı azarlayıp, gönderdiler.

Çaresiz kalan adam, Kureyş ileri gelenlerinin Kabe çevresinde oturdukları bir sırada, Ebu Kubeys dağına çıkarak; “Ey Fihr Hânedânı!” diye bağıra bağıra halini anlatan bir şiir okudu. Uğradığıhaksızlık için yardım istedi. Yardım için ilk harekete geçen kişi, Peygamber Efendimiz’in amcası Zübeyr oldu. Kureyş’in ileri gelenleriyle birlikte Abdullah bin Cüd’an’ın evinde toplandılar.

Abdullah onlara yemek ikram etti. Daha sonra, “kim olursa olsun, Mekke’ de zulme uğramış kimselerin hakkını geri alıncaya kadar, zalime karşı mazlumu savunmak” üzere sözleştiler. Denizlerde, bir kıl parçasını ıslatacak kadar su bulundukça, Hira ve Sebir Dağları yerlerinde durdukça ahitlerine bağlı kalacaklarına yeminde bulundular.

Hılfü’l-Fudûl Cemiyeti, ilk olarak Âs bin Vail’den Zübeydli adamın hakkını alarak başladı. Daha sonra da Mekke’de zulme ve haksızlığa uğrayan pek çok kimsenin
yardımına koştu.
Peygamber Efendimiz, “Hılfü’l-Fudûl” hakkında şöyle buyurur;
“Abdullah bin Cüd’an’ın evinde amcalarımla birlikte, Hılfü’l-Fudûl’de hazır bulun­dum. O meclisten o kadar memnun oldum ki, ona bedel bana kızıl develer (yani en kıymetli dünya metâı) verilse, o kadar sevinmezdim. O antlaşmaya şimdi de çağrılsam, yine icabet ede­rim.” (İbn-i Kesîr, el-Bidâye, II, 295)


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları


YORUMLAYALIM


Soru : Hakların gözetilmesi toplum huzuruna ne gibi katkılar sağlar? Yorumlayınız.


Kısa Cevap : “Hakların gözetilmesi toplum huzuruna ne gibi katkılar sağlar? Yorumlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hakların gözetilmediği yerde anarşi ve zulüm hat safhada görülür.

Hakların gözetilmediği bir toplumda zalimler fırsat olarak mazlumlara kötülükte bulunurlar.

Maalesef ki kendi çıkarlarından başka bir şey düşünmeyen insanlar hakların gözetilmediği toplumlarda bunu fırsat bilerek insanlara büyük zararlar verebilirler.

Hakların gözetildiği toplumlarda bile caydırıcı cezalar bulunmaması veya emniyetin tam olarak sağlanamadığı bölgelerde kişiler gizlenerek veya bunlara güvenerek türlü türlü çirkinlikler yapabilmektedirler.

İşte bu yüzden hakların gözetilmesi ve buna son derece dikkat edilmesi toplumdaki huzurun sağlanması demektir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları


YORUMLAYALIM


“Ey iman edenler! Adaleti titizlikle ayakta tutunuz; Şahitlik ederken kendiniz, anne babanız ve akrabanız aleyhinde de olsa, Allah için şahitlik eden kimseler olunuz. Haklarında şahitlik ettiğiniz kimseler zengin ya da fakir olsalar da (adaletten ayrılmayınız), Allah zengine de fakire de sizden daha yakındır. Arzularınıza uyup adaletten sapmayınız. Eğer şahitlik ederken gerçeği çarpıtırsanız ya da şahitlikten kaçınırsanız muhakkak ki Allah yaptıklarınızı bilir.”

(Nisâ suresi, 135. ayet.)

“Ey iman edenler! Allah için hakkı titizlikle ayakta tutan, adalet ile şahitlik eden kimseler olun. Bir topluma olan kininiz, sakın ha sizi adaletsizliğe itmesin. Âdil olun. Bu, Allah’a karşı gelmekten sakınmaya daha yakındır. Allah’a karşı gelmekten sakının. Şüphesiz Allah, yaptıklarınızdan hakkıyla haberdardır.”

(Mâide suresi, 8. ayet.)


Soru : Yukarıdaki ayetleri adaletle ilgili gözetilmesi gereken hususlar bakımından yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki ayetlere baktığımız zaman Adalet ile ilgili gözetilmesi gereken hususlar bakımından şunları görmekteyim:

  • şahitlik yaptığımız zaman annemiz , babamız ve en yakın sevdiklerimiz olsa bile doğruluktan ve adaletten ayrılmamak
  • Zengin veya fakir soylu veya soysuz demeden herkese aynı hükmü vermek
  • Adaleti çarpıtmadan doğru bir şekilde yerine getirmek
  • Bir kişiye veya Bir toplumu olan kinimizin bizi adaletsizliğe sevk etmemesi gerektiği
  • Allah’tan korkarak her durumda adil olmamız gerektiği.


 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 99-100

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Davasındaki Cesaret ve Kararlılığı Cevapları Sayfa 99, 100


Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Davasındaki Cesaret ve Kararlılığı Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 99-100


Soru : “Kararlılık ve cesaret, hedefe götüren en kestirme yoldur.” sözüyle ne anlatılmak istenmektedir?


Kısa Cevap : ““Kararlılık ve cesaret, hedefe götüren en kestirme yoldur.” sözüyle ne anlatılmak istenmektedir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bir başarıya giden yol şüphesiz ki kişinin kararlılığından ve cesaretinden dolayı kazanımlarıyla geçilmektedir.

Bir insanın kararlı olması yani öncelikle kendisine bir hedef belirleyerek bu hedefe kalmaya ve bu hedefe ulaşana kadar çalışmak konusunda kararlı olması kendisini gideceği yolda sabit tutacaktır.

Kararlı olmayan bir insan nereye gideceğini veya yapması gereken çalışmalar konusunda sürekli tedirginlik duyacak ve belli bir başarı sağlayamadan yerinde sayacaktır.

Yapacağımız iş ister küçük ister büyük olsun bu konuda bir cesaret göstermek de o işin ilk adımlarından bir tanesidir.

İster bir yemek yapmak isterse de bir iş yeri açmak olsun kişi kendi de cesaret olmadıkça bunu gerçekleştiremez.

Kendisini bulmuş olduğu kararlılık ve cesaret sayesinde ise sakin sakin çalışarak ve sabırlı adımlarla başarılı olan yolda ilerler.


YORUMLAYALIM


Sahabe, cesaret ve şecaatte kendilerine örnek aldıkları Hz. Muhammed’i (s.a.v.), “İnsanların en iyisi, en cömerdi ve en cesuru” olarak nitelendirmiştir. Enes b. Mâlik’in (r.a.) anlattığına göre bir gece Medine halkı yüksek bir ses duyarak korkmuş ve sesin geldiği tarafa doğru gitmişlerdi. Bir atın üstüne atlayarak hepsinden önce sesin geldiği yöne atını süren Hz. Peygamber (s.a.v.) ise dönerken onlara rastlamış ve boynunda kılıcıyla onları “Korkmayın, korkmayın!” diye teskin etmişti.


Soru :  Yukarıdaki olayı okuyarak Hz. Peygamberin (s.a.v.) cesaretini yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki olayı okuyunca Hz Peygamber sallallahu aleyhi ve sellemin cesaretini çok takdir ettim.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem kendini gereksiz tehlikelere atmayarak ancak savaş gibi bu şekildeki korkular gibi korkular olduğu zaman arkaya saklanmadan en ön saflarda yer alan cesur bir insandı.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları


NOT EDELİM


“… Bir kere de karar verip azmettin mi, artık Allah’a tevekkül et (O’na dayanıp güven). Şüphesiz Allah, tevekkül edenleri sever.”



 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 97-98

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) İstişareye Önem Vermesi Cevapları Sayfa 97, 98


Hz. Muhammed’in (s.a.v.) İstişareye Önem Vermesi Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 97-98


Soru : “Danışan dağı aşmış, danışmayan düz yolda şaşmış.” atasözünde anlatılmak istenen sizce nedir?


Kısa Cevap : ““Danışan dağı aşmış, danışmayan düz yolda şaşmış.” atasözünde anlatılmak istenen sizce nedir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Danışan dağı aşmış , danışmayan düz yolda şaşmış .” atasözünde anlatılmak istenen bence daha sağlıklı kararlar vereceğidir.

İnsan hayatı boyunca küçük ya da büyük kararlar alır ve mutlaka bazı şeyleri düşünerek o şeylerin olması yolunda çaba sarf eder.

Yapacağımız her işte danışmaya önem vermek ve istişareyi ön planda tutmak deneyim sahibi insanlardan fikir almak başarısız olma riskimizi azaltacaktır.

Bazen bir şeyler konusunda çok iyi düşündüğümüzü sansak da daha deneyimli insanlarla konuştuğumuzda onların da haklı olabileceğini ve onların çıkarımlarından yararlanarak onların düşmüş olduğu hataya düşmemiş oluruz.

Ayrıca istişare etmedi insanın kibrini kırması ve hata yapmasını azaltması vardır ki bu da insanın daha başarılı ve daha güçlü yapar.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem kendisine vahiy inmesine rağmen sahabelerle istişare etmiş ve bu konuda ayet-i Kerime inerek istişareye teşvik etmiştir.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 98 Cevapları


BİLİYOR MUSUNUZ?


Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hayatından istişare örnekleri:

Hz. Muhammed (s.a.v), önceleri mescitte bulunan bir hurma kütüğüne dayanarak hutbelerini ayakta verirdi. Zamanla cemaat kalabalıklaştı. Müslümanların Hz. Peygamberi daha iyi görebilecek ve duyabilecek yüksekçe bir yere ihtiyaç duyduğunu gören ashâbdan Temîm ed-Dârî, ona bir minber yapmayı önerdi. Bu öneriyi ashabıyla istişare eden Hz. Peygamber, amcası Abbâs’ın kölesi Minâ’ya üç basamaktan ibaret sade bir minber yaptırdı.

(bk. Dârimî, Mukaddime, 6.)

Hz. Peygambere, Bedir savaşı zaferle sona erdiğinde esirler getirildi. Hz. Muhammed (s.a.v.) “Bu esirler hakkında ne diyorsunuz?” diye sorarak ashâbıyla istişare etmişti. Sonuçta Hz. Ebû Bekir’in (r.a.) görüşünü benimsemiş, okuma yazma bilenlerin on Müslümana öğretmeleri karşılığında serbest bırakmıştı.

(bk. Ebû Dâvûd, Cihâd, 121.)


YAZALIM


Soru : Size göre okulunuzdaki en önemli üç sorun nedir? Bu sorunların çözümü ile ilgili önerileriniz nelerdir? Yazınız.


Kısa Cevap : “Size göre okulunuzdaki en önemli üç sorun nedir? Bu sorunların çözümü ile ilgili önerileriniz nelerdir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Okulda benim için en önemli olan 3 sorun ve bu konu hakkındaki düşündüğüm çözüm önerileri

  1. Okuldaki kantinde bir şeyler almak için sıra beklerken büyüklerin önümüze geçmesi ve  istediklerimizi alamamamız: çözüm olarak nöbetçi öğretmen öğrencileri sıraya koyabilir ve böyle durumlarda küçüklere öncelik tanınabilir
  2. Öğretmenlere karşı saygısız hareketlerin yapılması: çözüm olarak bu konuda öğrenciler bilinçlendirilmeli , buna devam eden öğrencilerin velileri çağrılarak uyarılmalı
  3. Sınıf içerisinde çok fazla ses olması: en sessiz sınıfa ödül gibi teşviklerle bu sağlanmalıdır.


 

Our Score

8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 95-96

8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Merhametli ve Affedici Oluşu Cevapları Sayfa 95, 96


Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Merhametli ve Affedici Oluşu Cevapları


8. Sınıf Din Kültürü Meb Yayınları Kitabı Sayfa 95-96


Soru : Size haksızlık yaptığını düşündüğünüz bir arkadaşınız sizden yardım istese ona nasıl davranırsınız?


Kısa Cevap : “Size haksızlık yaptığını düşündüğünüz bir arkadaşınız sizden yardım istese ona nasıl davranırsınız?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bana haksızlık yaptığını düşündüğün bir arkadaşım eğer benden yardım isterse ona istemesem de yardım eder ancak uygun bir vakitte ona çok kırıldığımı ve olan olay konusunda onunla konuşmak istediğimi söylerim.

Eğer yaptığından pişman veya bunu yanlışlıkla yapmışsa ve benden özür diliyorsa onu affetmeye çalışır ve yardım konusunda daha istekli olurum.

Ancak bana haksızlık yapmaya devam ediyorsa onu ya başka birine yönlendiririm ya da ona sadece gerektiği kadar yardım ederek onunla arkadaşlığımı sürdürmem.


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Meb Yayınları Ders Kitabı Sayfa 96 Cevapları


BİLGİ KUTUSU


• Hz. Muhammed (s.a.v.), Allah Teâlâ’nın bütün mahlûkâtına karşı sergilediği merhametli tavrı, hayvanlardan da esirgememiş ve Allah’ın (c.c.) rahmetine mazhar olmanın şartı olarak yaratılanlara merhametli davranmayı önermiştir: “Merhametliler Rahman’ın merhamet ettiği kimselerdir. Siz yeryüzündekilere merhamet edin ki göktekiler de size merhamet etsin…”

(bk. Tirmizî, Birr, 16.)

• Çocuklara selam vermiş, hal hatır sormuş, onların oyunlarına katılmış, sorunlarıyla ilgilenmiştir. Çocuklara sevgi ve şefkat göstermeyen insanların merhametsiz olduğunu söylemiştir.

(bk. Buhâri, Edeb, 17.)


YORUMLAYALIM


Müşriklerin kendisine yaptığı eziyetlere karşı, “Ey Allah’ın Resulü, beni Rabbin gönderdi, emrindeyim, istersen bunları şehirleriyle birlikte tarumar edeyim.” diyen Cebrail’e (a.s) Hz. Muhammed (s.a.v.): “Hayır Ey Cebrail! Ben insanları helak etmek için değil, helaktan kurtarmak için geldim. Olur ki bunların neslinden zamanla bir tek de olsa Müslüman çıkar.” cevabını verdi ve ellerini açıp Rabbine, “Ey Rabbim! Sen bunlara hidayet eyle. Onlar bilmiyorlar, onun için böyle yapıyorlar.” diye dua etti.

(Buharî, Bed’ül-halk, 7.)


Soru : Sizce Hz. Muhammed (s.a.v.) niçin böyle davranmıştır? Yorumlayınız.


Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem içinde bulunan şefkat ve merhametten ötürü bu şekilde davranmıştır.

Peygamberimiz rahmet peygamberi olduğu için insanlara rahmet eder ve soylarından Müslüman geleceği düşüncesi ile onlara beddua etmemiş kimsenin canı yansın istememiştir.

Peygamber efendimizin hayatına baktığımız zaman Peygamber Efendimiz kendine yapılan haksızlıkları affetmiş ve susmuş ancak başkasına yapılan haksızlıklarda veya dine karşı olan bir kötü muamelede karşılığını vermiştir.

İşte insanda olması gereken en önemli özelliklerden biri budur.



 

Our Score
error: Content is protected !!