4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 50-51 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Adalet ve Eşitliği Sağlıyoruz Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 50, 51


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Adalet ve Eşitliği Sağlıyoruz Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 50-51


Hazırlanalım


Soru : Mustafa Kemal Atatürk’ün Cumhurbaşkanlığı döneminde kadınlara boşanma, iş hayatında yer alma, seçme ve seçilme hakkı gibi haklar tanınmıştır. Bu hakların tanınması adalet ve eşitliğin sağlanmasına nasıl katkı sağlamıştır? Söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Bu hakların tanınması adalet ve eşitliğin sağlanmasına büyük bir katkı sağlamıştır.

Çünkü kadınlar bu haklarıyla beraber toplumda daha çok var olabilmişlerdir.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk cumhurbaşkanlığı döneminde kadınlara birçok hak ve özgürlük tanımıştır.

Aslında bu haklar dünya genelinde yaşayan reformların ve kadınların hak alma süreçlerinin devamıdır.

Sadece bizim bulunmuş olduğumuz coğrafyada değil bütün coğrafyada kadınlara geniş hak ve özgürlükler tanınmıyordu.

Yapılan reform hareketleri ve çalışmalar ile kadınlar birçok hak ve özgürlüğe kavuşmuş ve haklarını savunmuşlardır.

Eskiden kadınların boşanma, iş hayatında olma gibi durumları mahkemeler tarafından yapılıyor ve kadınlar aktif bir şekilde iş hayatında olmayıp genellikle yabancı erkeklerin olmadığı ortamlarda çalışıyorlardı.

Çalışmayan kadınlar akrabaları tarafından bakılıyor veya devlet tarafından maaşa bağlanıyor ve korunuyordu.

Mustafa Kemal Atatürk cumhurbaşkanlığı döneminde kadınlara aktif çalışma ve aktif olarak hayata katılma olanakları sağlamıştır


Okuma Metni


Eşitlik Ülkesi

Yüksek dağların arasında kalan ve krallıkla yönetilen bir ülke vardı. Bu ülkenin kralı, ülkeyi kendi koyduğu kurallar ile yönetiyordu. Bu yönetim şeklinden memnun olmayan halk, kraldan korktuğu için ona tepki gösteremiyordu. Yolu buraya düşen bir gezgin halkın bu durumunu görünce çok üzüldü. Ülkedeki eşitsizliği ve adaletsizliği bitirmek için planlar yapmaya başladı. En iyi çözümün kral ile konuşmak olduğuna karar verdi.

Halktan temsilcileri de yanına alarak kralın huzuruna çıktı. Halkın bu eşitsizlik ve adaletsizlik yüzünden mutsuz olduğunu, yaşam şartlarının iyi olmadığını anlattı. Kral, bu söylenenlerin doğru olup olmadığını halka sormak için bir oylama yaptı. Bu oylama sonucu halkın büyük çoğunluğu var olan kurallardan memnun olmadıklarını belirtti. O günden sonra kral, koyduğu kurallarda eşitlik ve adalete önem vereceğine dair halkına söz verdi ve kuralları halk ile belirleyerek ülkeye eşitliği getirdi.


Soru : Aşağıdaki soruları, metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Metinde bahsedilen ülkenin kralı, ülkesini nasıl yönetmektedir?


Cevap :

Metinde bahsedilen ülkenin kralı Birgül ülkesini kendi koyduğu kurallar ile yönetmektedir.


2. Ülkenin eşitlik ve adaletle yönetilmesi halk için neden önemlidir?


Kısa Cevap :

Ülkenin eşitlik ve adaletle yönetilmesi halk için mutlu olmak bir gün sevgililikleri ile beraber huzur içerisinde yaşamak ve haksızlığa uğramamak açısından önemlidir.

Uzun Cevap :

Bulunmuş olduğumuz ülkede eşlik ve adaletin olması huzurlu bir şekilde yaşayabilmemiz, haklarımızı koruyabilmemiz ve haklarımızdan faydalanmak açısından çok önemlidir.

Eşitlik ve adaletin olmadığı bir toplumda haklarımızdan yararlanamaz vekil haksızlığa uğradığımız zaman kendimizi savunamaz ve büyük bir kaosun içerisine sürüklenirdik.

Eşitlik ve adaletin olmadığı bir ülkede yapılan haksızlıklar yapanın yanına kar kalır ve hiç kimse hakkını savunamazdı.

Büyük kavgalar, kaoslar ve sıkıntılar meydana gelirdi.

Bu yüzden eşitlik ve adaletin olmuş olduğu bir ülkede yaşayabilmek halk açısından hayatı değer taşımaktadır.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları


Etkinlik Zamanı


Soru : Aşağıdaki etkinliği inceleyiniz. Doğru olduğunu düşündüğünüz okları takip ederek etkinlik sonunda hangi ifadeye ulaştığınızı işaretleyiniz.


Cevap :

Bütün ülkeler adalet ve eşitlik ve yönetilmelidir. DOĞRU Adalet ve eşitlik olan bir ülkede suç oranı düşüktür. DOĞRU  Adalet ve eşitliğe önem veren ülkelerde kurallar, tek bir kişi tarafından koyulur. YANLIŞ Dünyadaki tüm insanlar eşit olmalıdır. 2. çıkıs



250 BİTTİ

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 52-53 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Adaletsizliğin Duygulara Yansıması Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Adaletsizliğin Duygulara Yansıması Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 52-53


Hazırlanalım


Soru : “Adaletin hedef ve gayesi eşitliği sağlamaktır.” Rudolf von Jhering (Rudolf fon Hering) bu sözüyle ne anlatmak istemektedir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Rudolf von Jhering bu sözüyle eşitliğin ancak adaletle sağlanacağı ve adaletli bir ortamda eşitliği mümkün olacağını anlatmak istemiştir.

Uzun Cevap :

Rudolf von Jhering Bu sözü ile adaletin asıl hedefinin eşitliği sağlamak olduğunu ifade etmek istemiştir.

Adalet ve eşitlik her ne kadar aynı kavramlar gibi sanılsa da aslında ikisi de aralarında büyük farklılıklar olan iki kavramdır.

Eşitlik iki şeyin her yönden denk olması, Adalet ise her hakkın sahibine hakkını vermek ve haksızları cezalandırmaktır.

Bu yüzden her zaman eşitlik Adalet değildir.

Durumları ve şartları gözetmeksizin herkese Hakkı kararını değil de herkese aynı cezayı , aynı yaptırıma veya aynı imkanları sağlamak daha güçsüz veya imkanı arz eden kişiler için haksızlık olacaktır.

Adaletin sağlanabilmesi ancak herkese hakkını vermek veya herkese kaldırabileceği kadar yükü yüklemektir.

Ancak bu şekilde adalet ve eşitlik sağlanmış olur.


Okuma Metni


Bir ülkede:
• İstediğin yere taşınamamak,
• İstediğin saç kesimine sahip olamamak,
• İstediğin televizyon kanalını izleyememek,
• Uluslararası telefon görüşmesi yapamamak,
• Araba kullanamamak gibi sınırlamalar vardır.
Vatandaşlar bunlara uymaya zorlanmaktadır.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Bu yasakların olduğu ülkede yaşasaydınız neler hissederdiniz? Neden?


Kısa Cevap :

Bu yasakların olduğu ülkede yaşasaydım kendimi kısıtlanmış ve hakları elinden alınmış gibi hissederdim.

Uzun Cevap :

Muhtemelen böyle bir ülkede yaşıyor olsaydık kuralların içerisinde doğacağımız için hiç kimse bunlara itiraz etmiyor ve kötülüğünden bahsetmiyorsa normal gibi karşılardık.

Haksızlıklar eğer normalleştirilmiş ise ve buna karşı çıkan güçler yok ise zamanla normalleşir ve insanların Hayat tarzını alır.

Ancak başka ülkelerde böyle olmadığını bilmek, görmek, okumak veya hangi haklara sahip olduğunu bilme bilincine erişmek sayesinde insanlar ne kadar kısıtlanmış olduğunu fark edebilirler.

Böyle bir ülkede yaşıyor olsaydım belirli bir zaman her ne kadar bunların normal olduğunu düşünsem de daha sonra edindiğim bilgiler sayesinde kendimi çok kısıtlanmış ve haksızlığa uğramış gibi hissederdim.

Çünkü bu sayılanlar hepimizin hayatı boyunca sık sık yaptığı ve özgür olduğu konulardır.

Her insanın istediği yere taşınmak, istediğini izlemek istediği saç şekline sahip olmak araba kullanmak gibi özgürlükleri vardır ve bu her insan için bir haktır.

İnsanların bu şekilde kısıtlanması doğru ve etik bir davranış değildir.


2. Bu yasaklar neden konulmuş olabilir?


Kısa Cevap :

Bu yasaklar bazı şeylerin üzerini örtmek insanların bilinçlenmesini engellemek ve baskı yapmak amacıyla kurulmuş olabilir.

Uzun Cevap :

Bu yasaklar yapılmış olan haksızlıklar konusunda insanların bilinçlenmesini engellemek ve onların farkındalıklarını engellemek için konulmuş olabilir.

İstediğin televizyon kanalında izleyememek ve uluslararası telefon görüşmesi yapmamak gibi sınırlandırmalar insanların belirli bir kalıp ve sınırlar içerisinde kalınmasını zorlanması ve böylece dış dünyadaki özgürlüklerden haberdar olmamak veya belirli bir şeylerin saklanması için yapılıyor olabilir.

İnsanlar belirli bir kalıp ve şekiller içerisinde kalmaya zorlanmak için kendilerine bu şekilde davranılıyor olabilir.


3. Bu yasaklar konulurken halka danışılmış olabilir mi? Halkın bu tarz yasakları onaylaması mümkün müdür?


Kısa Cevap :

Bu yasaklar konulurken halka danışılmış olamaz. Çünkü bir halkın bu tarz yasakları onaylaması mümkün değildir.

Uzun Cevap :

Bu yasaklar konulurken bence kesinlikle halka danışılmış olamaz.

Çünkü insanlar bu özgürlüklerini bırakmak istemezler.

Hiçbir halkın bu tarz hesapları onaylanması mümkün değildir.

Çünkü insanlar belirli sebeplerden dolayı istediği yere taşınmak isterler. Bu işe, okula yakınlık veya herhangi bir sevdiği veya akrabasına yakınlık sebebiyle olabilir.

İnsanlar istedikleri gibi giyinmek ve saç kesimine de sahip olmak isterler.

Farklı televizyon kanalları izleyerek farklı bilgilere sahip olmak, farklı fikirler edinmek ve uluslararası telefon görüşmeleri yaparak gerek dış basın ülkelerden haberdar olmak veya ülke dışındaki sevdikleriyle görüşme yapmak isterler.

Ayrıca araba kullanarak istedikleri yere özgür bir şekilde gidip gelebilmekte isterler.

Vatandaşlar zaten bunları müsaade etmediği için ve onaylamadıkları için bunlara uymaya zorlanmaktadırlar.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları


Etkinlik Zamanı


Soru : Aşağıda verilen beyin fırtınası tablosunu uygun bir şekilde doldurunuz.


Cevap :

Tüm insanlar haklı olsaydı adalet sağlanamaz ve kavgalar çözülemezdi.

Tüm insanlar haksız olsaydı hiçbir davanın kazananı olmazdı.

Tüm insanlar barış içinde yaşasaydı savaşlar olmaz ve kimsenin canı yanmazdı.

Tüm insanlar kavga etseydi büyük yıkımlar, ölümler ve savaşlar meydana gelirdi.

Tüm insanlar empati kursaydı insanlar birbirlerini incitmekten korkar hoşgörülü olurlardı.

Tüm insanlar kendi çıkarlarını gözetseydi Sevgi Birgül merhamet ve yardımlaşma gibi bir şey söz konusu olmazdı.

Tüm insanlar aynı zevklere sahip olsaydı farklı alanlardaki çalışmalar, başarılar ve icatlar olmazdı.

Tüm insanlar birbirini dinlemeseydi ayrılıklar, kavgalar ve çatışmaların önü alınamazdı.

Dünyadaki anlaşmazlıklar çözülmeseydi savaşlar asla dinmezdi.


Etkinlik Zamanı


Soru : Haksızlığa uğradığınız bir durumu düşününüz. Haksızlığa uğradığınızda neler hissettiğinizi ve eşitliğin ve adaletin sağlanması için neler yapılabileceğini arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Haksızlığa uğradığımı düşündüğüm birçok durumla karşılaştım. Haksızlığa uğradığımda kendimi kötü bir gün savunmasız ve sinirli hissettim. Eşitliğin mi adaletin sağlanması için sorunu çözebilecek olan büyüklerimize danışmak etkili bir çözümdür.

Uzun Cevap :

Her insan hayatı boyunca gerek kendisine göre haklı olduğu veya herkes ona haklı bulduğu birçok durum yaşayabilir.

Haklı veya haksız olsak da, haksızlığa uğrasak da bu dönem bizi yıpratır ve kendimizi kötü hissederiz.

Haksızlığa uğradığım zamanları düşündüğüm zaman ne kadar üzüldüğümü, ağladığımı ve kendimi kötü hissederek moralimin bozulduğunu hatırlıyorum.

Sanki olay hiç bitmeyecekmiş gibi üzülüyor ve kendimi büyük bir sıkıntı da hissediyordum.

Aslında her şeyin hayatta bir sonuca kavuşacağı gibi o olaylar da sonuca kavuştu ve eşitlik ve adaletin sağlanması ile beraber kimin haklı ve haksız olduğu ortaya çıkmış oldu.

Eşitliğin ve adaletin sağlanması için büyüklerimizin veya gerekli mercilere başvurabilir, hakkımızı savunabilir ve olayın çözümlenebilmesi için katkıda bulunmaya çalışabiliriz.



175 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 54-55-56-57 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 3. Ünite Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 54, 55, 56, 57


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 3. Ünite Ünite Değerlendirme Çalışmaları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 54-55-56-57


A. Aşağıda verilen ifadelerdeki boşlukları uygun şekilde doldurunuz.


(Özgürlük-Eşit-Yasalar-Adil-Farklı-Mutlu)


1. İnsanlar birbirlerinden …………farklı……………………… özelliklere sahiptir.
2. İnsanların eşit şartlarda yaşamını sürdürebilmesi için herkese ………………..eşit………….…… şartlar sağlanmalıdır.
3. Fiziksel ve zihinsel farklılıklarımıza rağmen tüm insanlar ……………..yasa…………….…… önünde eşit haklara sahiptir.
4. İnsanların birlik ve beraberlik içerisinde yaşaması için devletin eşit ve …………………adil……………… bir düzen kurması gerekir.
5. Eşitlik ve adaletin sağlandığı toplumlarda insanlar ………………mutlu………………… yaşarlar.


B. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların yanına “D”, yanlış olanların yanına “Y” yazınız.


1 İnsanların farklı özelliklerine saygı duymadan uyum içerisinde yaşayabiliriz. Y
2 Toplumsal alanda yasalarla yapılan düzenlemeler toplumdaki eşitsizliği önler. D
3 Anayasamızda da yer aldığı gibi her birey kanun önünde haklarını arayabilir. D
4 İnsanlar yaşadıkları toplumda zaman zaman haksızlığa uğrayabilir. D
5 Toplumda eşitlik ve adalet her zaman sağlanır. Y


C. Aşağıda verilen soruların yanıtlarını defterinize yazınız.


1. İnsanların özellikleri birbirinden farklıdır, bu nedenle her insan farklılıkları ile güzeldir. İnsanlar aynı özelliklere sahip olsalardı dünya nasıl bir yer olurdu? Düşüncelerinizi yazınız.


Kısa Cevap :

İnsanlar aynı özelliklere sahip olsalardı dünyadaki farklı alanlarda ki işlerimiz görülmez, farklı fikirler ve farklı icatlar ortaya çıkmazdı.

Herkes belirli şeyleri yapacağı için hayat çekilmez ve ilerlemez olurdu.

Uzun Cevap :

Aynı ailede de doğsak bile insan olarak özelliklerimiz ve yapılarımız birbirinden farklıdır.

İnsanların doğuştan gelen bazı özellikleri ve daha sonra hayatın kendilerine kazandırmış oldukları bazı özellikleri ile hayatlarını devam ettirirler.

İnsanlardaki bu eğilim yetenekler farklı alanlarda çalışmalarına ve farklı alanlarda birçok yenilik getirmelerine sebep olmuştur.

İnsan hayatta farklı farklı ihtiyaçları olan bir canlıdır.

Yemek, barınmak, yönetilmek, bir şey de çalışmak, psikolojik ihtiyaçlarını gidermek gibi birçok açıdan ihtiyaca sahiptir.

İnsanların hepsi aynı özelliklerde olsaydı hepsi bir işe yönelecek ve farklı alanlarda hiçbir çalışma olmayacaktı.

Herkesin yemek yaptığını , bir şeyler yönetmeye çalıştığını veya yazı veya şiir yazdığını düşündüğümüzde diğer alanların ne kadar eksik kalacağını ve belki de neredeyse hiçbir icadın olamayacağını görmüş oluruz.

Herkes doktor olsaydı eğitmen, herkes eğitmen olsaydı sağlık alanında çalışacak kişiler herkes asker olsaydı ev yapacak mimarlar veya farklı alanda çalışacak kişiler olmayacaktı.

Bu da dünyayı kötü yönde etkileyecek ve hayatın ilerlemesine engel olacaktı.


2. Eşitlik ve adalet tüm insanlar için önemlidir. Ülkemizde eşitlik ve adaleti sağlayan kurum ve kuruluşlar vardır. Eşitlik ve adaleti sağlayan kurum ve kuruluşlar nelerdir? Araştırınız.


Kısa Cevap :

Eşitlik ve adaleti sağlayan kurum ve kuruluşlar

  • Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu
  • TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu
  • Başbakanlık İnsan Hakları Başkanlığı
  • Adalet Bakanlığı Uluslararası Hukuk ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü
  • İçişleri Bakanlığı İnsan Hakları Birimleri
  • Sağlık Bakanlığı İnsan Hakları Şube Müdürlüğü
  • Jandarma Genel Komutanlığı

Uzun Cevap :

Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu

Ayrımcılığın önlenmesi amacıyla ve ilkesi ile faaliyet gösteren bir kurum olup 20 Nisan 2016 tarihi ve 6701 sayılı “Türkiye insan hakları ve eşitlik kurumu kanunu ile kurulmuştur.

TBMM İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu

Türkiye’nin içerisinde ve dünyada insan haklarına saygı ve bu konudaki yaşananları izlemek amacıyla kurulan bir komisyondur.

Bu komisyon 5 Aralık 1990 tarihinde 3686 sayılı komisyon kanunu ile kurulmuştur.

 İnsan Hakları Başkanlığı

Avrupa insan hakları mahkemesine verilmek üzere olan hükümet görüşlerinin hazırlanması ve mahkeme tarafından verilen kararların takibinden sorumludur.

Adalet Bakanlığı Uluslararası Hukuk ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü

Görev alanına giren konularda uluslararası toplantılara katılmak ve belgeleri Türkçe’ye çevirerek arşiv etmek, Uluslararası hukuk konusundaki gelişmeleri izlemek ve alınan kararları iş hukuka yansıtması için ilgili kurum ve kuruluşlara bilgilendirmek gibi görevleri vardır.

İçişleri Bakanlığı İnsan Hakları Birimleri

İnsan haklarının korunması ve geliştirilmesi hakkında çalışmalar sürdürülür.

Sağlık Bakanlığı İnsan Hakları Şube Müdürlüğü

İnsan haklarının korunması ve herkesin eşit bir şekilde sağlık imkanlardan yararlanabilmesi için çalışmalar yapar.

Jandarma Genel Komutanlığı  

İnsan haklarının ve güvenliğini korunması için faaliyetlerde bulunur.


3. İnsan olarak hak ve özgülüklerimiz kısıtlandığında haklarımızı aramak için yasalara başvururuz. Hak ve özgürlükleri kısıtlanan bireyler, hangi anayasa maddesine dayanarak hak ve özgürlüklerini arayabilirler? Araştırınız.


Kısa Cevap :

Hak ve özgürlükleri kısıtlanan bireyler, anayasanın 36. maddesine dayanarak hak ve özgürlüklerini arayabilirler.

Uzun Cevap :

Anayasanın 36. maddesi

Herkes, meşrû vasıta ve yollardan faydalanmak suretiyle yargı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunma ile adil yargılanma hakkına sahiptir. Hiçbir mahkeme, görev ve yetkisi içindeki davaya bakmaktan kaçınamaz.

Bu maddeden yola çıkarak hepimiz hak ve özgürlüklerimizi aramak için yargıya başvurabilir, şikayette bulunabiliriz.


Ç. Aşağıda verilen kavramların anlamlarını araştırınız. Bu kavramlar neden önemlidir? Söyleyiniz.


(1. Sevgi 2. Saygı 3. Adalet 4. Eşitlik 5. Toplum huzuru)


Cevap :

1. Sevgi: insanı bir kimseye ya da şeye karşı yakın ilgi ve bağlılık göstermeye yönelten içsel duygu, sevme duygusu.

2. Saygı: başkalarını rahatsız etmekten çekinme duygusu, inceliği.

3. Adalet: hak ve hukuka uygunluk; hak ve hukuku gözetme ve yerine getirme; doğruluk.

4. Eşitlik: yasalar karşısında ve siyasal, toplumsal haklar bakımından yurttaşlar arasında hiçbir ayrım bulunmaması durumu.

5. Toplum huzuru: Toplumun mutlu ve içten gelen bir hoşlukla yaşamasıdır.

Bu kavramlar hayatın en güzel şekilde devam edebilmesi ve huzurlu bir toplumun oluşması için çok önemlidir.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları


D. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları yanıtlayınız.


1. Bir toplumda yaşayan insanlar, dış görünüş ve düşünce olarak birbirinden farklı özelliklere sahiptir. İnsanların farklı özelliklere sahip olması toplumu nasıl etkiler?


A) Toplumda kargaşa ve isyan çıkar.
B) Herkes aynı özelliklere sahip olmak ister.
C) İnsanlar arasında birlik beraberlik olmaz.
D) Toplum farklı yönlerden zenginleşir.


2. Bir toplumda yaşayan bireylerin eşit haklara sahip olduğunu kanıtlayan ve bu hakları garanti altına alan en önemli belge hangisidir?


A) Anayasa
B) Tapu senedi
C) Diploma
D) İkametgâh kâğıdı


3. Bir toplumda bireyler arasında adaletin sağlanması çok önemlidir. Toplumda adaletin sağlanması için ne yapılmalıdır?


A) Herkesin eşit olduğu kabul edilmelidir.
B) Herkese farklı davranılmalıdır.
C) Herkes için yasalarda değişiklik yapılmalıdır.
D) Herkesin istediğini yapmasına izin verilmelidir.


4. Eşitlik ve adaletin sağlanması, toplum yaşamı için çok önemlidir. Eşitlik ve adaletin sağlandığı ülkede aşağıdakilerden hangisi yaşanmaz?


A) İnsanlar mutlu ve özgürdür.
B) Hak ve özgürlüklere saygı vardır.
C) İnsanlar birlik ve beraberlik içinde yaşar.
D) Toplumda düzensizlik vardır.


5. Güçlülerin güçsüzler üzerinde hâkimiyet kurduğu ülkelerde insanlar nasıl bir hayat sürer?


A) İnsanlar mutlu bir hayat sürer.
B) Eşit ve adil bir ortamda yaşar.
C) İnsanlar kendini güvende hissetmez.
D) İnsanlar özgür bir ortamda yaşar.


6. I. Ten rengi
II. Saç rengi
III. Göz rengi
IV. Boy uzunluğu
V. Kilo
VI. Yüz şekli
Yukarıda verilen özelliklerden kaç tanesi insandan insana değişen özelliklerdendir?


A) 3 B) 4 C) 5 D) 6


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları


7. “Yasalar karşısında insanların bedensel ve düşünsel farklarına bakmaksızın toplumsal ve siyasal haklar bakımından ayrım yapılmamasıdır.” Yukarıda açıklaması verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?


A) Eşitlik
B) Adalet
C) Kanun
D) Özgürlük


8. İnsanlar, eşitlik ve adaletin olmadığı bir toplumda nasıl davranırlar?


A) Heyecanlı
B) Neşeli
C) Kaygılı
D) Huzurlu


9. I. İnsan hak ve özgürlükleri zarar görür.
II. Toplum içerisinde düzen sağlanamaz.
III. İnsanlar huzur içinde yaşar.
Yukarıda verilen durumlardan hangileri eşitlik ve adaletin olmadığı toplumlarda yaşanır?


A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I-II
D) I-II-III


10. Aşağıdakilerden hangisi adil bir insanın özelliği değildir?


A) İnsanlar arasında ayrımcılık yapmak
B) İnsanların haklarına saygı göstermek
C) İnsanlara eşit davranmak
D) İnsanların haklarını korumak


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları


E. Aşağıda verilen zihin haritasını bu ünitede öğrendikleriniz çerçevesinde doldurunuz.


Sahip olduğum bireysel farklarım : 


Cevap :

  1. Saç rengim
  2. Düşüncelerim
  3. Fikirlerim
  4. İnanışlarım
  5. Fiziksel yapım

Herkes için eşitlik ve adaletin sağlanması için gerekli durumlar : 


Cevap :

  1. Ceza alma
  2. Yargılanma
  3. Eğitim hakkından yararlanma
  4. Sağlık hakkından yararlanma
  5. Ödül alma

Toplumda adalet ve eşitliğin sağlanması nasıl gerçekleşir?


Cevap :

  1. Denetim
  2. Yasa
  3. Kurallar
  4. Güvenlik
  5. Hassasiyet

Adil olmayan durumlarda hissettiklerim : 


Cevap :

  1. Sinirlenme
  2. Üzülme
  3. Kötü hissetme
  4. Adaleti düzeltmeye çalışma isteği
  5. Moral bozukluğu


 

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 60-61 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Anlaşmazlıkların Nedenleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 60, 61


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Anlaşmazlıkların Nedenleri Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 60-61


Hazırlanalım


Soru : “En büyük iletişim problemimiz: Anlamak için dinlemiyoruz, cevap vermek için dinliyoruz.” La Edri Bu sözle ne anlatılmak istenmiştir? Söyleyiniz.


Kısa Cevap :

La Edri bu sözle birbirimizi anlamaya çalışmadığımızı, anlamak için çaba sarf etmediğimizi ve bu yüzden iletişim başaramadığımızı anlatmak istemiştir.

Uzun Cevap :

La Edri,bu sözü ile toplumumuzdaki büyük bir iletişim kaçağına değinmiştir.

İnsanlar beraber yaşayabilmek için iletişim kurar ve iletişim neticesinde bir belirli anlaşırlar.

Ancak iletişimimiz sağlıklı ve olması gerektiği gibi değilse bir yerde aksaklıklar olur ve sağlıklı bir iletişim kuramayıp başarı elde edemeyiz.

Bir şeyi anlayabilmek için dinlemek ve dinlemenin kurallarına uymak gerekmektedir.

Biz her birine dinlesek bile anlamaya çalışmıyor ve sadece sözlerinden çıkarımlar yaparak cevap vermek için dinliyoruz.

Bu yüzden ortaya başarılı bir sonuç çıkmıyor.

Halbuki bir kimsenin sözlerini kullanmak için dinlemektense onu anlamak için dinlemek ikimizin de faydasına olacaktır.

İletişim ancak bu şekilde gerçekleşir ve sağlıklı olur.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları


Okuma Metni


Ece Anlaşmazlık Yaşıyor

Sabırsızlıkla beklediğim tatil sonunda gelmişti. Çünkü ailem, beni tatilde kursa göndermek istediğini söylemişti. Sonunda hayalini kurduğum dans kursuna gidebilecektim. Ertesi gün dans kursuna gitmek istediğimi aileme söyledim. Fakat ailem beni dans kursuna değil, resim kursuna göndermek istediklerini söyledi. Resim konusunda yeteneğimi geliştirmemi istiyorlardı. Bunu duyunca çok üzüldüm ve hemen ağlamaya başladım. Resim kursuna gitmek istemediğimi söyledim.

Ailem ise resim kursuna gitmem gerektiğini söylüyordu. Ailemle hangi kursa gideceğim konusunda bir anlaşmazlık yaşadık. Ben küserek odama gittim. Birkaç saat sonra ailemin yanına gittim ve dans kursunun hayalini kurduğumu, dans etmeyi çok sevdiğimi söyledim. Beni dinleyen ailem dans kursuna gitmeme izin verdi.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Aile neden dans yerine resim kursu konusunda ısrarcıdır?


Cevap :

Aile yeteneğini geliştirmesi için dans yerine resim kursu konusunda ısrarcıdır.


2. Bu anlaşmazlıkta kim haklıdır? Neden?


Cevap :

Bu anlaşmazlıkta Ece haklıdır. Ancak ailesi onun için iyi niyetle düşünmüştür ve onu sevdiği için bu şekilde hareket etmiştir.


3. Anlaşmazlığı çözmek için siz ne yapardınız?


Cevap :

Anlaşmazlığı çözmek için ben de Ece’nin yaptığı gibi ailemle konuşurdum.


Etkinlik Zamanı


Soru : Bu etkinlik ile toplumda yaşanan anlaşmazlıkların nedeninin ne olduğu ve sonuçlarının ne olabileceğini analiz edeceğiz.


Cevap :

1. Anlaşmazlıklar: Araçların kaldırıma park etmeleri

Nedenleri: Park edemeyecek kadar yolların dar olması

Sonuçları: Güvenli bir şekilde kaldırımdan geçememek ve yolda yürümek zorunda kalmak

Nasıl çözülebilir: Bir otopark yapılabilir veya bu kişiler uyarılarak araçları başka alanlara park etmeleri istenebilir.

 

2. Anlaşmazlıklar: Sıra beklerken birilerinin öne geçmesi

Nedenleri: İnsanların ilk önce işlerini halletmek istemeleri

Sonuçları: Kavga, tartışma

Nasıl çözülebilir: Sıra içeriden belirlenmeli veya sırayı takip etmek için görevli olmalı

 

3. Anlaşmazlıklar: Okul tuvaletlerinin pis kullanılması

Nedenleri: Öğrencilerin önemsememesi

Sonuçları: Mikroplu ve pis bir ortamda bulunmamız

Nasıl çözülebilir: Öğrenciler bu konuda bilinçlendirilebilir , gerekirse ceza verilebilir



210 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 62-63 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Uzlaşmanın Gerekliliği Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 62, 63


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Uzlaşmanın Gerekliliği Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 62-63


Hazırlanalım


“Thales (Tales) her şeyin sudan meydana geldiğini sandı, Anaksimenes (Anaksimenes) havanın ilk öge olduğunu düşündü, Herakleitos (Heraklitos) ateşi tercih etti. Sonunda Empedokles (Empedokles) dört elemente (toprak, hava, ateş ve su) izin vererek devlet adamlarına yakışır bir uzlaşma önerdi.


Soru : Sizce Bertrand Russell (Börtrınt Rasıl) bu sözüyle ne anlatmak istemiştir? Uzlaşma gerektiren başka hangi konular vardır? Düşüncelerinizi söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Bertrand Russell bu sözüyle ayrışmanın değil uzlaşmanın herkese yarayacağını ve ortak bir kararın herkesin memnun edeceğini anlatmak istemiştir.

Birden fazla kişiyi ilgilendiren ve ortak karar verilen yerlerde uzlaşma gerekir.

Uzlaşma gereken konulara sınıf başkanı seçmek arkadaşlarımız arasında hangi oyunu oynayacağımıza veya neler yapacağımıza karar vermek, ailemizle nereye gideceğimiz gibi sadece bizi değil bizden başkasını da ilgilendiren konularda karar vermek örnek verilebilir.

Uzun Cevap :

Tarih boyunca her konuda ve her alanda neredeyse her insanın farklı fikirleri ve farklı inanışları olmuştur.

İnsanlar inandıkları bu değerler ve düşünceler için çaba sarf etmiş, mücadele etmiş hatta belki de yeri gelince savaşmışlardır.

İnsanlar araştırmaları neticesinde birçok fikir edinmiş ve bu fikirlerini ispat etmeye çalışarak bazen başarılı olmuş bazen de tarihe bile geçememiştir.

Sonuç ne olursa olsun tarih boyunca insanların hepsinin farklı fikirleri ve hayatları olduğu bir gerçektir.

Bunun için bütün insanlar kendisini ve düşüncelerinin farklı olduğunu kabul ederek empati yapmalı ve diğer insanların fikirlerine saygı göstererek ortak bir noktada birleşmeyi amaçlamalıdır.

Ayrışmak hiçbir başarı getirmediği gibi birleşmek ve uzlaşmak düşünceyi bir insanı güçlendirir ve başarı kazandırır.

Uzlaşmaya gerektiren birçok durum ve konu vardır.

Eğer bir mesele sadece bizi ilgilendiriyorsa bizim kararlarımız yeterlidir. Ancak ortak bir fikir veya sonuç meydana getiriyorsa uzlaşı gerektirir.

Bir okul müdürü, öğretmen veya bir yöneticinin kararlar alması, bir devletin milleti adına vereceği kararlarınızla beraber oynayacağımız oyun ve yapacağımız dersler, etkinlikler birden fazla kişinin izleyeceği film müzik veya yapılacak etkinliğe karar vermek, sınıf başkanını kim olacağı veya bir oyunda kimin ebe olacağı gibi birden fazla kişinin olup ortak karar verilmesi gereken meseleler uzlaşı gerektirir.


Etkinlik Zamanı


Bu etkinlik ile iletişim kuramadığımızda nasıl anlaşmazlıklar yaşadığımızı göreceğiz. Öğretmen, önde oturan öğrencilerden birinin kulağına bir cümle söyler. Bu cümle kulaktan kulağa en arkada oturan öğrenciye kadar gider. En sondaki öğrenci duyduğu cümleyi yüksek sesle sınıfa açıklar. Bu etkinlik sayesinde iletişimsizliklerin anlaşmazlıklara nasıl yol açtığı gözlemlenir. Ayrıca kendimizi doğru ifade etmemizin ve karşımızdaki kişiyi etkin dinlememizin önemi görülür.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


Okuma Metni


Sınıf Başkanı Seçiyoruz

4-C sınıfı öğrencileri o gün sınıf başkanı seçeceklerdi. Öğretmen, hem sınıf başkanını belirleme sürecini öğretmek hem de öğrencilerine demokrasinin önemini göstermek istiyordu. Bu nedenle ilk olarak kimin sınıf başkanı olmak istediğini sordu. Sınıfta birçok parmak kalktı. Öğretmen, sınıf başkanı olmak isteyen Mehmet’i seçti ve birden sınıfta uğultular başladı. “Mehmet olmamalı, bu haksızlık, ben neden olmadım?” şeklinde sesler yükseldi. Öğretmen, öğrencilerine “Aferin çocuklar. Doğru bir tepki verdiniz. Şimdi hep birlikte sınıf başkanı seçim sürecine geçelim” dedi. Öğrencilerine “Sizce sınıf başkanını nasıl seçmeliyiz?” diye sordu. Sınıftaki öğrenciler bir oylama yapmak istediklerini söylediler. Oylama yapılmaya karar verildi ve sınıf başkanı adayları tahtaya çıktı. Neden sınıf başkanı olmak istediklerini arkadaşlarına açıkladılar. Öğrenciler, kararlarını bir kâğıda yazarak öğretmenlerine verdiler. Arkadaşlarından en fazla oyu alan Belma sınıf başkanı seçildi. Bu seçim yöntemi ile 4-C uzlaşarak sınıf başkanlarını belirlemiş oldu.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. 4-C sınıfında kısa süreliğine de olsa yaşanan anlaşmazlık nedir?


Cevap :

4-C sınıfında kısa süreli ne de olsa yaşanan anlaşmazlık öğretmenlerinin öğrencilerine demokrasiyi anlatmak için kendi isteğiyle herhangi birini sınıf başkanı seçtiğini söylemesidir.


2. Anlaşmazlık için bir uzlaşı gerekmiş midir? Neden?


Kısa Cevap :

Anlaşmazlık için bir uzlaşı gerekmiştir. Çünkü öğretmenleri çocukları denemek için bunu söylemiştir. Onlara demokrasinin önemini göstermek istemiştir.

Uzun Cevap :

Anlaşmazlık için uzlaşı gerekmiştir. Çocuklar kendi seçimleri olmadan ve fikirleri sorulmadan sadece öğretmenlerini seçmiş olduğu sınıf başkanına itiraz etmişlerdir.

Zaten öğretmenleri onlara demokrasinin önemini anlatmak için bunu yapmış ve öğrenciler tepki verince de onları tebrik etmiştir.

Sınıflarda genellikle sınıf başkanı seçimi bu şekilde olur.

Böylece sınıfta çoğunluğun istemiş olduğu kişi sınıf başkanı olarak görevlerini yerine getirir.


Etkinlik Zamanı


Soru : Çevrenizdeki kişilerle yaşadığınız bir anlaşmazlığı düşününüz. Bu anlaşmazlığı uzlaşı yoluyla nasıl çözdüğünüzü arkadaşlarınızla paylaşınız. Uzlaşı sürecinizi hikâyeleştirerek ailenizle de paylaşınız. Uzlaşının neden önemli olduğunu söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Kardeşim ve ben ikimiz de çizgi film izlemeyi çok severiz.

İkimiz de aynı anda çizgi film izlemek isteyip farklı şeyler izleyeceğimiz Zaman aramızda ufak tartışmalar yaşayabiliyoruz.

Ben farklı bir şeyi o da farklı bir şeyi izlemek istiyor.

Biz de uzlaşı yapabilmek için istediği diğer gün benim istediğim çizgi film ilk olarak izledik ve bu şekilde aramızdaki anlaşmazlığı çözmüş olduk.

Uzun Cevap :

Ben Mehmet. 4. sınıfa gidiyorum. Arkadaşlarımla beraber bisiklet sürmek bir gün parkta oyun oynamak ve farklı oyunlar oynamayı çok seviyorum.

Arkadaşlarımızla beraber olduğumuz zaman birbirinden farklı oyunlar oynuyor doyasıya eğleniyoruz.

Ancak çoğu zaman hangi oyun oynamamız gerektiğine karar veremiyor bazen canımız sıkılarak oyunu bile bırakacak kadar sinirlenebiliyoruz.

Artık büyüdüğümüzü ve bunun bu şekilde devam etmeyeceğini düşünerek aramızda bir uzlaşı yapmaya gerek olduğuna karar verdik.

Bundan sonra oynayacağımız bütün oyunlarda oy birliği ile karar vermeye ve kimin isteği kazanılıyorsa onu oynamaya başladık.

O oyundan sıkıldığımız zaman eğer vaktimiz varsa diğer arkadaşlarımızın istedikleri oyunları da oynuyor böylelikle kimsenin kalbi kırılmadan eğlenebiliyorduk.

İşte beraber yaşamanın ve arkadaş olmanın da getirisi böyle güzel bir beraberlik ve eğlenmektir.



355 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 64-65 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Anlaşmazlıklarda İletişim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 64, 65


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Anlaşmazlıklarda İletişim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 64, 65


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 64-65


Hazırlanalım


Soru : Sıra arkadaşınız ile bir sorun yaşadığınızı düşününüz.
1. Aşama: Bu sorunu hiç konuşmadan jest ve mimiklerinizi kullanarak çözmeye çalışınız.
2. Aşama: İkiniz aynı anda konuşarak bu sorunu çözmeye çalışınız.
3. Aşama: Bu sorunu birbirinizi dinleyerek ve anlaşmaya vararak çözmeye çalışınız.
Bu sorunu hangi aşamada çözebildiniz. Neden? Söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Bu sorunu 3. aşamada çözebildik. Çünkü bu aşamada birbirimizi dinledik ve anlaşmaya vararak çözmeye çalıştık.

Uzun Cevap :

1. Aşamada sorun hiç konuşulmadan aracıya sevinmeklerle çözülmeye çalışıldığında birbirimizi tam olarak anlayamaz ve belki de yanlış anlayarak olayın daha da büyümesine sebep olabiliriz.

2. Aşamada aynı anda konuştuğumuz zaman ikimize birbirimizin ne söylemek istediğini anlayamayız bu olayı daha da büyütebiliriz.

Birbirimizi anlamak için sıra sıra konuşmalı ve dinleyen kişi konuşan kişiyi dikkatle dinleyerek anlamaya çalışmalıdır.

3. Aşamada ise birbirimizi dinledik ve anlaşmaya karar vererek çaba sarf ettiğimiz için sorunu kolaylıkla çözdük.

Sorun var bu aşamada olduğu gibi insanların birbirini dinlemesi ve anlaşmaya vararak çözmeye çalışmasıyla çözülebilir.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


Okuma Metni


Konuşarak Çözebiliriz

Arkadaşım Arda ile eve gitmek için okul çıkışında buluştuk. Evimiz okula yakın olduğu için eve beraber yürüyecektik. Fakat Arda’nın yanına geldiğimde Arda yürümek istemediğini, otobüse binmek istediğini söyledi. Eve yürüyerek mi otobüsle mi gideceğiz bir türlü karar veremedik. Arda sinirlenerek otobüs durağına yöneldi. Bense üzülüp eve doğru yürümeye başladım. Birden Arda arkamdan koşarak geldi. Yağmur yağacağı için şimşek çakmasından korktuğunu, eve beraber gitmek istediğini söyledi. Bunu düşününce Arda’nın kararına saygı duyarak onunla otobüs durağına yöneldim.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Arda ve arkadaşı hangi konuda anlaşamamıştır?


Cevap :

Arda ve arkadaşı eve nasıl gidecekleri konusunda anlaşamamıştır.


2. Arda ve arkadaşı uzlaşmak için neler yaptılar?


Cevap :

Arda ve arkadaşı uzlaşmak için nedenlerini ifade etmiş ve konuşarak sonuca varmışlardır.


3. Benzer bir durumda siz nasıl davranırdınız?


Cevap :

Benzer bir durumda ben de arkadaşımla konuşarak neden böyle düşündüğünü anlamaya çalışırdım.


Etkinlik Zamanı


Bu etkinlik ile uzlaşmanın önemini fark edeceğiz. Öğretmeninizden yardım alarak üçer kişilik gruplara ayrılınız. Öğretmeniniz, size sosyal veya doğal çevrenizde yaşanan bir problem durumu verecektir. Üç kişilik grupta öğrencilerden ikisi arasında söz konusu problem durumunun çözümüne ilişkin bir anlaşmazlık olduğu düşünülecek ve tartışma buna göre sürdürülecektir. Diğer öğrenci ise uzlaştırıcı rolünü üstlenecektir. Öğrenciler ilk olarak gruplarında verilen problemi tartışır. Daha sonra uzlaştırıcılar ve anlaşmazlık yaşayan öğrenciler, ayrılarak kendi aralarında bir grup oluştururlar. Birbirleriyle tartışma deneyimlerini paylaşırlar. Kendi aralarında tartışan öğrenciler aynı gruptaki arkadaşlarıyla yeniden bir araya gelirler. Problemin çözümüne ilişkin oluşturulan düşünceler tüm sınıfla paylaşılır.


Cevap :

Bu etkinliği sınıfta öğretmeninizin vermiş olduğu problem üzerinden yapmanız gerekir.



290 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 66-67 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Anlaşmazlık ve Uzlaşının Getirdikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 66, 67


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Anlaşmazlık ve Uzlaşının Getirdikleri Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 66-67


Hazırlanalım


Soru : Bireyler arasındaki anlaşmazlıklar, hep şiddet ve kaba kuvvetle çözülmeye çalışılsaydı nasıl bir toplumda yaşıyor olurduk? Barış ve uzlaşının bu bağlamda bizlere kazandırdıkları nelerdir? Söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Sürekli kavga eden, yaralama ve ölüm olayları olan ayrıca çok güvensiz bir kaos ortamında yaşıyor olurduk.

Barış ve uzlaşı Bu bağlamda bizlere Güven, birlik ve beraberlik ve saygı kazandırır.

Uzun Cevap :

Bireyler arasındaki anlaşmazlıklar, hep şiddet ve kaba kuvvetle çözülmeye çalışılsaydı kimsenin yaşamak istemeyeceği, Kars ortamı içerisinde şiddet, yaralama ve daha kötü olayların yaşanabileceği bir toplumda yaşıyor olurduk.

Toplum içerisinde beraber yaşadığımız için iyi günlerimiz olduğu gibi kötü günlerimiz de olabilir ve insanlar arasında anlaşmazlıklar çıkabilir.

Anlaşmazlıklarda çoğu zaman herkes kendi haklı olduğunu düşünür ve Kendi hakkını arayıp kendini haklı çıkarmak için çaba sarf eder.

Bu anlaşmazlıklar yaşanırken insanların oturup konuşmaları ve sağlıklı bir şekilde olayı çözmeye çalışmaları Güzel sonuçlar verir ve çoğu zaman olayı sonuçlandırır.

Ancak bu anlaşmazlıklar şiddet ve kaba kuvvetle çözülmeye çalışılsaydı toplumda tam bir kaos ortamı meydana gelir güçlünün zayıfı ez diye ve hiçbir güvenin olmadığı bir ortamda yaşıyor olurduk.

Barış ve uzlaşı Bu bağlamda bizlere güvenli bir yaşam, insanlar arasında saygı ve sevgi güven ortamı ve huzur kazandırır.

Bunun için insanlar arasındaki anlaşmazlıklar barış, hoşgörü ve konuşarak çözülmeye çalışılmalı insanların gereği olarak kibar ve saygın davranılmalıdır.


Etkinlik Zamanı


Soru : Bu etkinlik ile arkadaşlarımızla yaşadığımız sorunları nasıl çözebileceğimizi öğreneceğiz.Arkadaşınız ile bir gün geçirdiğinizi düşünün. Bu bir gün içerisinde oyun oynamayı, yemek yemeyi ve çizgi film izlemeyi planlayacaksınız. Arkadaşınız ile oynayacağınız oyuna ve yiyeceğiniz yemeğe karar verdiğinizi fakat izleyeceğiniz çizgi film konusunda bir anlaşmazlık yaşadığınızı hayal edin. Bu anlaşmazlığı çözmek için neler yapabileceğinizi defterinize hikâye şeklinde yazınız.


Kısa Cevap :

Hafta sonu olduğu için arkadaşım bize gelmiş ve beraber geçireceğimiz çok güzel bir gün planlamıştık.

Güzel bir gün geçirdikten sonra oyun oynamaktan yorulmuş ve çizgi film izlemeye karar vermiştik.

Ancak ikimiz de farklı çizgi filmleri izlemek istiyorduk.

Bu anlaşmazlığın büyümemesi için aramızda kura çektik ve hangimizin istediği çizgi filmin izleyeceğine karar verdik.

Böylelikle kimsenin kalbi kırılmadan sorumuzu çözmüş olduk.

Uzun Cevap :

Bugün cumartesi olduğu için arkadaşımla beraber güzel bir gün geçirmek için ailelerimizden izin almıştık.

Arkadaşımın evine gittim. Annesi evde istediğimiz gibi hareket edebileceğimizi ve bizlere bu konuda genişlik sağlayacağını söyledi.

Beraber çok güzel bir gün geçiriyorduk. Arkadaşımın yeni almış olduğu oyuncaklarla oynadık ve beraber kitaplar okuyarak ,hayallerimizi konuştuk.

Aramızda konuşmak istediğimiz ve bizim için önemli olan şeylerden bahsettik ve farklı farklı oyunlar oynadık.

Annesi bir de çok sevdiğimiz yemekleri pişirmişti ve bize güzel bir pasta yapmıştı.

Yemeğimizi iyice yedikten sonra pastayı erken çizgi film izlemeye karar verdik.

Çizgi film izlemek için içeri girdik fakat hangi çizgi filmin izleneceği konusunda ortak bir karara varamadık.

Çizgi film konusunda zevklerimiz çok farklıydı.

Bu konuda ortak bir karara varabilmek için isim şehir oyunu oynamaya karar verdik.

Bu oyunda kazanan hangi çizgi filmin önce izleneceğine karar verecekti ve üzülmesin diye yenilen kişinin istediği çizgi filmi daha sonra izlenecekti.

Arkadaşım beni bu oyunda yendi ve ilk olarak onun çizgi filmini izledik.

Kaybettiğim için üzülsem de onun çizgi filmini de çok beğendim ve beraber vakit geçirmenin daha güzel olduğunu düşündüm.

Arkadaşım ben üzülmeyeyim diye kendi çizgi film bitince benim istediğimi de açtı ve pastamızı yiyerek keyifli vakitler geçirdik.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


Okuma Metni


Kâğıttan Uçak

Bir ülkenin halkı iletişim kurmayı sevmeyen, sinirli ve empati yapmayı bilmeyen insanlardan oluşuyormuş. Bu nedenle insanlar sadece kendi hak ve özgürlüklerine göre yaşıyor, başkalarının hak ve özgürlüklerine saygı duymuyormuş. Toplumda tam bir kargaşa hâkimmiş. Bu ülkede yaşayan bir çocuk bir gün kâğıttan uçak bulmuş. Uçağın üzerinde “Uzlaşı” yazıyormuş. Hemen bu kavramı araştırmaya başlamış. Uzlaşının anlaşmazlıkları bitireceğini öğrenmiş. Yazılanları denemek için en son anlaşmazlık yaşadığı kardeşinin yanına gitmiş. Kardeşiyle sakin bir şekilde konuşmuş. Önce onu dinlemiş, sonra düşüncelerini onunla paylaşmış. Birlikte aralarındaki sorunu çözmüşler. Kâğıttan uçağı bulan çocuk, uzlaşı ile kendi ülkesindeki insanların anlaşmazlıklarını da çözebileceğini anlamış ve uzlaşının formülünü tüm ülkeye yaymış. Ülkesindeki insanlar; iletişim kurmayı seven, sakin, anlayışlı bir toplum olmuş. Hak ve özgürlüklerini korumak için birbirlerine saygılı davranmışlar. Ülkedeki tüm anlaşmazlıklar çözülmüş. Ülkeye mutluluk gelmiş.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Bu ülkede yaşayan insanların özellikleri nelerdir?


Cevap :

Bu ülkede yaşayan insanların özellikleri iletişim kurmayı sevmeyen, sinirli ve empati yapmayı bilmemeleriymiş.


2. Halk uzlaşı kavramıyla tanıştıktan sonra nasıl özellikler kazanmıştır?


Cevap :

Halk uzlaşı kavramı ile tanıştıktan sonra iletişim kurmayı seven , sakin ve anlayışlı bir toplum olma özelliklerini kazanmıştır.


3. Toplumda uzlaşı kültürünü hâkim kılabilmek için bireysel olarak yapabileceklerimiz nelerdir?


Kısa Cevap :

Toplumda uzlaşı kültürünü hakim kılabilmek için bireysel olarak yapabileceklerimiz ilk önce bizim bu ahlaka sahip olmamız ve örnek olmamızdır.

Bunun için iletişim kurmayı bilmeli, saygılı davranmayı öğrenmeli ve birbirimizi anlamaya çalışmalıyız.

Uzun Cevap :

Toplumda uzlaşı kültürünü hakim kalabilmek için insanların bu bilince sahip olması ve bu konuda eğitim alması gerekmektedir.

Yazılı eğitimler olmasa bile kişinin ayrıda almış olduğu örnek ve dersler kişinin ahlakını belirlemede son derece önemlidir.

Nitekim baktığımız zaman belgeli olarak okumamış ancak okuma yazmayı bilmese bile hayatında çok daha güzel ahlaka sahip olabilen ve okumuş insanlardan daha çok uzlaşı yapabilen birçok insan görülmektedir.

Demek ki öncelikle saygılı olmayı, empati yapabilmeyi ve öfke kontrolünü elde etmemiz oldukça önemlidir.

Güzel bir ahlakı elde ettikten sonra bunu topluma yansıtarak örnek olmalı ayrıca tüm insanlar buna uygun şekilde davranarak huzurlu bir toplum inşa etmelidir.

Bizler elimizden geldiğince bireysel olarak empati yapmalı, insanlara Saygın davranmalı, öfkemizi kontrol etmeli ve iletişim kurma becerisine sahip olmalıyız.

Bu zamanla diğer insanlara da örnek olacak toplum arasında yayılacak ve nesilden nesile aktarılacaktır.



300 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 68-69-70-71 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 4. Ünite Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 68, 69, 70, 71


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 4. Ünite Ünite Değerlendirme Çalışmaları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 68-69-70-71


A. Aşağıda verilen ifadelerdeki boşlukları uygun şekilde doldurunuz.


(Anlaşmazlık-Empati-İletişim-Yasalar-Problem-Uzlaşı)


1. İki ya da daha çok tarafın düşünce ve amaçları arasındaki uyuşmama durumuna…………anlaşmazlık…………… denir.
2. İnsanların, aralarındaki görüş ve çıkar ayrılıklarını karşılıklı ödünler vererek kaldırıp anlaşmasına ………uzlaşı…………. denir.
3. Anlaşmazlıkları çözmek için yapılması gereken ilk ve en önemli şey, karşı tarafla …………iletişim………. kurmaktır.
4. Kişilerin……empati…………. yapamaması, anlaşmazlık yaşanmasına neden olur.
5. Devlet tarafından konulan …………yasalar……… tüm toplumun uzlaştığı temel değerlerdir.


B. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların yanına “D”, yanlış olanların yanına “Y” yazınız.


1 Anlaşmazlık durumunda olaya kendi bakış açımız ile bakmalıyız. Y
2 Birden fazla görüşün olduğu durumlarda uzlaşıya başvurulur. D
3 Empati yapmak, karşımızdaki insanın neler hissettiğini anlamamızı sağlar. D
4 Sorunları çözmek için diğer görüşleri dinlemeye gerek yoktur. Y
5 İletişim kurmazsak sorunları çözemeyiz ve mutsuz oluruz. D


C. Aşağıda verilen soruları defterinize yanıtlayınız.


1. Bir sosyal deney yapılmak istenmektedir. İnsanlar iki gruba ayrılır. Her iki gruba da aynı soru sorulur. A grubunda insanların birbirleriyle iletişim kurmasına izin verilmez. Sadece soruyu okurlar, düşünürler ve bunu bir kâğıda bireysel olarak yazarlar. B Grubu ise doğru cevabın ne olabileceği konusunda birbirleriyle görüşür ve gerektiğinde uzlaşarak tek bir görüşe ulaşır. Sizce hangi grup, ne tür bir cevaba ulaşır? Hangisinin süreci daha zor gerçekleşir? Hangi grubun yanıtı ya da yanıtları daha tatmin edici olur?


Kısa Cevap :

Bence A grubundaki insanlar daha kolay bir şekilde soruları cevaplarla çünkü bireysel olarak hemen karar verirler.

Birbirlerinden farklı cevapları ulaşır ve arada anlaşmazlık çıkabilir.

Cevapları çok fazla tatmin edici olmaz.

Ancak B grubundaki insanlar ise görüşmeleri biraz uzun sürse de ortak bir karara varır daha hızlı hareket eder Ve daha tatmin edici cevaplara ulaşırlar.

Uzun Cevap :

Bireysel olarak karar vermek her zaman daha hızlı ve kolaydır.

Ancak özellikle toplumu ve bir kaç kişiyi ilgilendiren konularda bireysel karar vermek arada çıkacak olan anlaşmazlıklara zemin hazırlar.

Herkes kendi fikrinin daha isabetli ve doğru olduğunu düşüneceğinden arada sıkıntılar çıkabilir ve diğer insanlar da kendi fikirlerini uygulanmasını isteyerek buna karşı gelebilirler.

Diğer insanların deneyimleri ve farklı fikirleri diğer fikirlerle birleştiği zaman ortaya çok daha sağlıklı ,kalıcı ve güzel sonuçlar çıkar.

Bunun için bu yapılan sosyal deneye baktığımız zaman muhtemelen A grubundaki insanlar daha hızlı karar verecek ancak birbirlerinden farklı ve çatışacakları fikirler ortaya çıkacaktır.

Karar verme süreci hızlı geçse de onu uygulama sürecinde sıkıntı yaşayacaklar ve ortak bir paylaşım Ve tatmin edici bir cevap ortaya çıkmayacaktır.

B grubuna baktığımız zaman ise buradaki insanlar her ne kadar fikirlerini söyleyip ortak bir karara ulaşmakta zorluk çekselerdi ve bu süreç uzun sürse de sonunda ortak bir cevaba ulaşacak ve herkesin ortak fikri ve çabası olacağı için isabetli bir karar alınacaktır.

Herkesin fikrini dinlemek karar verme sürecini zorlaştırsa da uygulama ve faaliyete geçme süreci kolaylaşacak ayrıca bu grubun yanıtı diğer gruba göre daha tatmin edici olacaktır.

Çünkü ortak alınan kararlar her ne kadar uzun sürse ve karmaşık olsa da sonucu daha rahat ve uygulanabilirdir.


2. Bir mahalledeki boş araziye çocuk parkı mı yoksa spor merkezi mi yapılacağı konusundaki farklı düşünceler nedeniyle karar verilememektedir. Bu durumda mahalle sakinlerinin izlemesi gereken adımlar neler olmalıdır?


Kısa Cevap :

Bu durumda mahalle sakinlerinin izlemesi gereken adımlar bir anket yapılması ve ona göre karar verilmesi olmalıdır.

Uzun Cevap :

Bir mahalledeki boş araziye çocuk parkı mı yoksa Spor merkezi mi yapılacağı konusundaki farklı düşünceler nedeniyle karar verilemiyorsa bu durumda insanların arasında anket veya seçim yapılmalı çoğunluk alan karar uygulanmalıdır.

Gerekirse iki fikri savunan insanlar da neden böyle düşündüklerini birbirleriyle konuşabilir ve bir çocuk parkına mı yoksa spor merkezine mi ihtiyaç duyulduğu fikirlerle beraber konuşularak karar verilebilir.

İnsanlar neden çocuk parkı veya Spor merkezi istediklerini birbirlerine anlatabilir bunun için fikirler oluşturulabilir veya alternatifler sonuçlarak ortak bir çözüme varılabilir.

Anket veya oylama sonucunda çoğunluk alan karar yapılabilir veya eğer mümkün ise Spor merkezi ve çocuk parkı yapılarak iki tarafın da isteği karşılanabilir.

Bunun için uzmanlarla görüşülebilir ve uzmanların verdiği fikirlerle yeni alanlar oluşturulabilir.


Ç. Aşağıda verilen kavramların anlamlarını araştırınız. Bu kavramlar neden önemlidir? Söyleyiniz.


(1. İletişim 2. Uzlaşı 3. Empati)


Cevap :

1. İletişim: Kişilerin birbirini anlaması veya kişiler arasındaki duygu, düşünce, bilgi, haber, akla gelebilecek her türlü şeyin biçim veya yolla kişiden kişiye aktarılmasıdır.

2. Uzlaşı: uyuşma, müsabakat ortak bir noktaya varma demektir.

3. Empati: Bir insanın başka bir kişinin duygularını, içinde bulunduğu durum ya veya davranışlarındaki motivasyonu ve sebebi anlamak, içselleştirmek demektir.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları


D. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları yanıtlayınız.


1. Seda ve Emre 4. sınıfa giden ikiz kardeşlerdir. Seda ve Emre’ye ailesi hediye olarak bir bisiklet almıştır. Ancak bisikleti hep Emre kullanıyor, Seda ise bisikleti kullanamadığı için bu duruma çok üzülüyor. Emre ne yaparsa Seda’nın üzüldüğünü daha iyi anlayabilir?


A) Anlaşmazlık
B) Empati
C) İletişim
D) Uzlaşı


2. I. Doğru iletişim kurmak
II. Empati yapmak
III. Uzlaşı sağlamak için çaba göstermek
Anlaşmazlık durumlarında yukarıdakilerden hangilerini yapmalıyız?


A) I-II B) II-III C) I-III D) I-II-III


3. Nur ve Merve çok yakın iki arkadaştır. Ancak sürekli anlaşmazlık yaşarlar. Bu yüzden de en güzel günlerde bile mutsuz olurlar. Nur ve Merve’nin uzlaşı sağlayabilmesi için birbirlerine hangi davranışı göstermeleri gerekir?


A) Bağırmak
B) Dinlemek
C) Sinirlenmek
D) Söz kesmek


4. Aşağıdakilerden hangisi uzlaşı sürecinin özelliklerinden biridir?


A)Sabırsız olmak B)Ön yargılı olmak C)İletişime açık olmak  D)Sinirli olmak


5. Zehra öğretmen 4-C sınıfında sınıf başkanı seçimi yapmıştır. Seçim sonucu sınıf başkanı Ayşe olmuştur. Ancak diğer öğrenciler de sınıf başkanı olmak istediğini söylemiştir. Bunun üzerine Zehra öğretmen, her hafta yeni bir sınıf başkanı belirlemiştir. Bütün öğrenciler, sınıf başkanlığı görevini tek tek yerine getirmiştir. Yukarıdaki metinde yer alan Zehra öğretmen öğrencilerin isteklerini dinleyerek aslında ne yapmıştır?


A) Uzlaşı sağlamıştır.
B) İletişim kurmuştur.
C) Anlaşmazlık yapmıştır.
D) Ön yargılı davranmıştır.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları


6. I. Karşımızdakinin duygu ve düşüncelerini anlamak
II. Problemin ne olduğunu belirlemek
III. İki taraf için en uygun çözüm önerisini uygulamak
IV. Kızgınken konuşmamak
Yukarıda verilen uzlaşma sürecinin aşamalarının doğru sıralanışı hangisidir?


A) I, III, IV, II
B) II, IV, I, III
C) I, IV, II, III
D) II, III, II, IV


7. İnsanlar bazen anlaşmazlık yaşayabilir. Anlaşmazlıkların en önemli nedeni nedir?


A) İyi iletişim kuramamak
B) Bencilce düşünmek
C) Saygılı olmamak
D) Ön yargılı olmak


8. Üzerinde tartışılan konularda neye ihtiyaç duyulur?


A) İtiraz etmeye
B) Uzlaşı yapmaya
C) Koşulsuz kabullenmeye
D) Fikrinde ısrarcı olmaya


9. Aşağıda yer alan konulardan hangisinde uzlaşma sürecine başvurulması beklenmez?


A) Sınıfımızda uyulması gereken kuralları belirlerken
B) Arkadaşımızla birlikte gideceğimiz sinemaya karar verirken
C) Okulumuza hangi vasıtayla geleceğimizi düşünürken
D) Dışarıda giyeceğimiz kıyafete karar verirken


10. Aşağıda yer alan davranışlardan hangileri anlaşmazlık yaşayan bireylerde görülür?


A) Kızgın ve iletişime açık
B) Mutsuz ve iletişime açık
C) İletişime kapalı ve mutlu
D) İletişime kapalı ve kızgın


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları


E. Aşağıda verilen zihin haritasını bu ünitede öğrendikleriniz çerçevesinde doldurunuz.


İnsanlar arası anlaşmazlıkların nedenleri :


Cevap :

  1. Farklı fikirler
  2. Farklı istekler
  3. Farklı duygular
  4. Haksızlıklar
  5. Sıkıntılar

Uzlaşı gerektiren ve gerektirmeyen durumlara örnekler : 


Cevap :

  1. Bireysel kararlarımız
  2. Boş vakitlerimizi değerlendirme
  3. Yeteneklerimiz
  4. Ailemiz varken neye izleyeceğimize karar vermemiz
  5. Ailemizle beraber akşam yemeğinde ne yiyeceğimiz

Uzlaşı yolları : 


Cevap :

  1. Konuşmak
  2. İletişim yollarını kullanmak
  3. Empati yapmak
  4. Dinlemek
  5. Fikir sormak ve fikirlerini söylemek

Uzlaşının bizlere katkıları : 


Cevap :

  1. Huzur
  2. Başarı
  3. Sevgi ve saygı
  4. Ortak karar
  5. Sıkıntısız bir ortam


680 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 74-75 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kuralların Önemi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 74, 75


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kuralların Önemi Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 74-75


Hazırlanalım


Soru : “İkram bil, kural bil, doyum bil.” Sizce Şeyh Edebali bu sözüyle ne anlatmak istemiştir? Toplum yaşamında kurallar neden önemlidir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Bence Şeyh Edebali bu sözüyle cömert olmamız gerektiği, kurallara uymamız gerektiği ve açgözü olmamamız gerektiğini anlatmak istemiştir.

Toplum yaşamında kurallar kimsenin haksızlığa uğramaması ve huzur ortamının oluşması açısından önemlidir

Uzun Cevap :

Bence Şeyh Edebali “ikram Bill, Kural bil, doyum bil.” Sözüyle cömert olmanın ve insanlara ikramda bulunmanın ne kadar önemli olduğunu, bununla insanların gönlünü alabileceğimizi ve hayatın bir kuralı olarak kabul etmemiz gerektiğini anlatmak istemiştir.

“Kural bil” sözüyle yaşadığımız toplum, ev veya bireysele olsak bile kendimizi ve topluma ait kurallar olması gerektiğini ve insanların bu kurallara uyarak ancak huzurlu bir ortam sağlayabileceğini ifade etmek istemiş olabilir.

Kurallara uyulmaması toplumun huzurunu bozacak ve haksızlıklara yol açacaktır.

“Doyum bil” sözü ile aç gözlü olmamamız gerektiğini, bize verilen ister sevgi, ister ilgi isterse de maddi şeyler olsun açgözlü olarak sürekli kazanmaya çalışmamalı ve başkalarının mallarına göz dikmeden elimizle yetinmemiz gerektiğini ifade etmiştir.

Bu söyledikleri Hayat kuralı olarak kabul edildiğinde büyük bir başarı kazanılacağı görülecektir.

Çünkü toplumdaki sorunların temel kaynaklarından birçoğu açgözlülük, kurallara uymamak ve cimrilik sebebiyle oluşmaktadır.

Toplum yaşamında kurallar huzurun devamlı olması, güçlünün zayıfı ezmemesi ve haksızlıkların oluşup sıkıntıların büyümemesi açısından çok önemlidir.

Kurallar insanların özgürlüğünü kısıtlamaz bilakis herkesin özgürlüğünü belirle sınırlar içerisinde koruyarak sağlıklı ortamlar meydana getirir.


Etkinlik Zamanı


Soru : Gelecekte ne gibi kuralların olacağını düşünüyorsunuz? Söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Ben gelecekte robotların hayatımıza daha çok geleceğini düşündüğüm için onlarla ilgili kuralların olacağı ve teknolojik birçok kuralın ve yasanın çıkacağını düşünüyorum

Uzun Cevap :

Ben gelecekte robotlarla olan yaşamın yaygınlaşacağını ve bununla beraber yeni kurallar geleceğini düşünüyorum.

Robotlardan polisler, askerler gibi teknolojiler üretileceği için daha çok denetim ve kurallar olabilir.

Veya insanlar için eğitim, iş imkanları kolaylaşacağından daha kuralsız ve rahat bir ortamda oluşabilir.

Bu tamamen teknolojinin nasıl kullanılacağı ve insanların yararına veya zararına nasıl yapılması gerektiğine karar verilmesi ile belli olacaktır.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları


Okuma Metni


Sınıf Kuralları

Teneffüste sınıfta otururken 4-C’den bir öğrenci sınıf kurallarının yazdığı bir kâğıt getirdi. Bu kâğıdı öğretmenimize vermemiz gerektiğini söyledi. Derste kâğıdı öğretmenime verdim. Öğretmenim bu kurallara ihtiyacı olmadığını, yeni sınıf kuralları belirleyeceğini söyledi. Derste bizim sınıfımız için daha uygun olabilecek kuralları hep beraber belirledik.
• Sınıfa zamanında gelmek
• Konuşan kişinin sözünü kesmemek
• Sınıfta koşmamak
• Sınıfımızı temiz tutmak
• Sınıftaki malzemelere zarar vermemek
• Ödevleri zamanında ve eksiksiz yapmak
Zamanında yapılmayan ödev olduğunda ve ödev eksik yapıldığında sınıftaki arkadaşlarımıza görevler vermemiz gerektiği üzerinde uzlaştık. Zamanla bu kuralları değiştirdik ve yeniden düzenlemeye ihtiyaç duyduk. Çünkü sınıftaki düzenin tam olarak sağlanabilmesi ve saygılı bir ortamda yaşayabilmemiz için bu değişikliklere ihtiyacımız vardı.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Sizin sınıfınızda uygulanan kurallar nelerdir?


Kısa Cevap :

Bizim sınıfımızda uygulanan kurallar

  • Sınıf içerisinde koşmamak
  • Okul eşyalarını gereksiz yere kullanmamak
  • Ders dışında tahtaya yazı yazmamak
  • Sınıfa zamanında gelmek
  • Sınıfta ses yapmamak ve sınıfı kirletmemek
  • Öğretmenimiz dersteyken izin alarak konuşmak
  • Tuvalete gitmek için izin istemek

Uzun Cevap :

Bizim sınıfımızda uygulanan kurallar

  • Sınıf öğretmeninden önce mutlaka zamanında girmek
  • Öğretmenimiz veya arkadaşımız konuşurken sözlerini kesmemek
  • Bir şey söylemek için parmak kaldırmak ve izin istemek
  • Teneffüs zili çaldığında hemen dışarı koşmadan öğretmenimizin çıkmasını ve izin vermesini beklemek
  • Tenefüslerde sınıfı havalandırmak
  • Arkadaşlarla kavga etmemek ve kötü sözlerden kaçınmak
  • Sınıf içerisinde koşmamak
  • Sıra ve masaların üzerine çıkmamak
  • Sınıf içerisine çöp atmamak ve çöp kutusunun kenarlarında kirletmemek
  • Sınıftaki malzemelere zarar vermemek
  • Bulduğumuz eşyaları kayıp eşya kutusuna atmak veya sahibini aramak
  • Gereksiz yere ışık yakmamak
  • Yasaklı olan eşyaları sınıfa girdirmemek

2. Kurallar toplumsal yaşamı düzenlemek için neden gereklidir?


Kısa Cevap :

Kurallar toplumsal yaşamı düzenlemek için mutlaka gereklidir.

Kurallar sayesinde Bir uyum ve düzen oluşur. İnsanlar ne yapmalar eve ne yapmamaları gerektiğini bildiği için ona uygun hareket eder Ve böylelikle sıkıntılar en aza indirilmiş olur.

Uzun Cevap :

Birçok insanın yaşadığı yerde mutlaka farklı fikirler, farklı kararlar mutluluklar ve sıkıntılar doğması muhtemeldir.

Her insanın kendine göre düşüncesi, inanışları ve hayalleri vardır.

Her insanın bu kadar farklı fikirleri ve farklı duyguları olduğundan dolayı bir toplum içerisinde yüzlerce veya belki de sayılamayacak kadar fikirler, inanışlar, istekler de aynı şekilde artmaktadır.

Herkese fikirlerine saygı duymak, kavga ve kas ortamını engellemek ve huzur içerisinde Bir toplumun yaşanılabilir halde olması kurallara bağlıdır.

Bu kurallar sayesinde insanlar nasıl yaşaması gerektiğini bilir hatalı davranışlarından vazgeçerler.

Kurallara uymadıklarında ve toplumun huzurunu bozuklarında ceza alacaklarını bildiklerinden bu cezalar caydırıcı özelliğe sahip olur ve toplumun huzuru sağlanmaya çalışılır

Toplumsal hayatta insanların diğer insanlarla ve toplumla olan ilişkilerinde kurallar güç dengelerini sağlar.

Toplumsal ilişkilerde ne olursa olsun belirsizlik azalır ve bireyler arasındaki ilişkilerde yol gösterici olur.

Ayrıca kurallar kimsenin haksızlığa uğramaması ve özgürlüklerin çerçevesini çizmesi bakımından da kılavuz görevi görür.

Zaten toplumsal kuralların amacı insanların topluma ve toplumun da insanlara karşı tutumlu ve davranışlarını düzenlemek, çatışmaların çıkmasını engellemek, denge kurmak kısaca toplumun huzur ve düzenini sağlamaktır.


3. Kuralların zaman içinde değiştirilmesi neden gerekmiştir?


Kısa Cevap :

Kuralların zaman içinde değiştirilmesi oluşan ihtiyaçlar ve yeni çıkan sıkıntıların giderilmesi için gerekmiştir.

Uzun Cevap :

Toplum içerisinde Hayat hızla değişmekte insanların fikirleri, Hayat tarzları ve teknolojilerin gelişmesiyle beraber yeni akımlar, Yeni hayatlar ve yeni meseleler ile sorunlar ortaya çıkmaktadır.

Bu hızla değişen Hayat içerisinde olan olayların sonuçları ve sıkıntıları farklı sonuçlar meydana getirebilir.

Bu yüzden hayatım ve fikirlerini değişmesiyle beraber kurallarda değişmelidir.

Mesela eskiden araçlar olmadığı için trafik kuralları veya trafik cezaları gibi bir kavram söz konusu değildi.

Ancak araçların çıkması ve yaygınlaşması sebebiyle trafik kurallarına ihtiyaç duyuldu ve trafik yoğunlaştıkça trafik denetlemesi ve cezaları da artmış oldu.

Tıpkı bunun gibi eskiden internet olmadığı için internet kuralları ve siber zorbalık gibi durumlarda söz konusu değildi.

Ancak internet neredeyse herkesin evine girip yaygınlaştıkça sıkıntılar ortaya çıkması ihtimalinden dolayı insanları korumak için yeni kurallar getirilmiştir.

Bu örnekler çoğaltılabilir. Ancak burada anlayacağımız temel mesele hayatların ve imkanların değiştikçe kuralların ona göre değişmesi gerektiği ve yeni kavramlara yeni düzenlemeler getirilmesi gerektiğidir.


Etkinlik Zamanı


Çamura Battı

Bu etkinlik ile kurallara uyulduğunda yaşamımızda düzenin nasıl sağlandığını öğreneceğiz. Oynayacağınız oyunun adı Çamura Battı oyunudur. Bu oyunu beş dakika boyunca içinizden geldiğince ve anladığınız biçimde oynamaya çalışınız. İkinci aşamada öğretmen öğrencilere oyunun kurallarını açıklar: Kurallar:
• Öğrenciler içlerinden bir kişiyi ebe seçerler.
• Diğer öğrenciler ebeden kaçmaya çalışırlar.
• Ebenin dokunduğu öğrenci donmuş gibi hareketsiz kalır.
• Donan öğrenciyi kurtarmak için arkadaşları toplum yaşamındaki bir kuralı söylemesini ister.
Donan öğrenci doğru cevap verirse çözülür, yanlış cevap veren öğrenci oyundan çıkarılır. Oyun bu şekilde devam eder.


1. Oyunu hiçbir kurala bağlı olmadan oynayabildiniz mi? Oynadığınız oyunla kurallarını okuduğunuz oyun aynı olabilir mi? Neden?


Kısa Cevap :

Oyunu hiçbir kurala bağlı olmadan oynayamadık ve kimse kimin ebe olduğunu ve yandığını anlayamadı.

Oynadığımız oyunla kurallarını okuduğumuz oyun aynı değildi. Çünkü kurallarını öğrendiğimiz oyunda daha çok eğlendik ve nasıl bir oyun oynadığımızı anladığımız için daha farklı hissettik.

Uzun Cevap :

Oyunu hiçbir kurala bağlı olmadan oynayamadık.

Kurallarını bilmediğimiz ve nasıl oynanacağını bilmediğimiz bir oyunda kimin ebe olacağına karar veremeyiz.

Ayrıca kimin yandığını bilemez ve böylece oyunun asıl amacı olan eğlenmeyi elde edemeyiz.

Ayrıca oynadığımız oyunla kurallarını okuduğumuz oyun neredeyse birbirinden farklı çok değişik oyunlardı.

Çünkü kurallarını okumadan önce herkes kafasına göre ebe oluyor, yanıyor veya yandığını kabul etmiyordu.

Bu da büyük bir karmaşayı ve kavgayı beraberinde getiriyor eğlenmiyor sadece kavga ediyorduk.

Ancak kurallarını okuduğumuz oyunda Kimin evi olacağı, kuralların ne olacağı ve kişinin nasıl yanacağı belirlendi.

Böylece çok eğlendik


2. Kuralların oynadığınız oyuna nasıl bir etkisi oldu? Söyleyiniz.


Cevap :

Buralar oynadığımız oyuna Neşe, belirli sınırlar ve eğlence kattı.

Çünkü kurallar sayesinde kimin ebe olacağına karar verdik kimin yandığı belli oldu ve oyuna heyecan geldi.



340 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 76-77 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kural, Özgürlük ve Hak İlişkisi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 76, 77


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kural, Özgürlük ve Hak İlişkisi Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 76-77


Hazırlanalım


Soru : “Bir kimsenin düşüncesini açıklayamaması köleliktir.” Euripides (Oripides) sözü ile neyi anlatmak istemiştir? Söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Euripides Bu sözü ile herkesin düşüncesini özgürce açıklayabilmesi gerektiğini ve herkesin fikirlerinin değerli olduğunu anlatmak istemiştir.

Uzun Cevap :

Euripides “bir kimsenin düşüncesini açıklayamaması köleliktir. “Sözü ile düşünce açıklamanın ne kadar önemli olduğunu ve herkesin özgür bir insan olarak düşüncesini açıklamasının gerektiğini anlatmak istemiştir.

Toplumda herkesin fikirlerinin değerli olduğunu ve kimsenin düşüncesinin diğer kimsenin düşüncesinden daha az değerli olmadığını anlatmak istemiş olabilir.

Bizlere mantıklı gelmese de başkalarının fikirleri kendileri için değerlidir ve tıpkı bizim fikirlerimiz kadar dinlenmeye ve saygı duymaya layıktır.

Özgür toplumlarda insanlar tabii ki saygı çerçevesinde düşüncelerini açıklayabilir ve düşünceleri saygı görmelidir.

Everpides Bu sözü ile insanların düşüncelerini sormamanın ve açıklayamamanın kölelik kadar kötü olduğu ve özgür toplumlarda bunun olmaması gerektiğini anlatmak istemiştir.

Başkalarının düşüncelerine saygı duymayı bilmeli ,kendi düşüncelerimizi açıkladığımız gibi başkalarının düşüncelerine de özgür bir toplumda saygı duyulmalı ve açıklamasına izin verilmelidir.


Okuma Metni


Covid-19

Tüm dünyayı etkileyen Covid-19 pandemisi, ülkemizde de ciddi tedbirlerin alınmasına neden olmuştur. Bu tedbirler kapsamında maske takma zorunluluğu, sokağa çıkma yasağı gibi insanların hak ve özgürlüklerini kısıtlayacak bazı yeni kurallar getirilmiştir. İnsanların yaşam haklarının güvence altına alınabilmesi için bazı hakları kısıtlanmak zorunda kalmıştır. Bu sayede daha fazla insanın virüsten etkilenmesinin önüne geçilmiştir. Maske takarak kendimizin yaşama hakkını ve sağlıklı bir yaşam sürme hakkımızın ihlal edilmesini önlemiş olmaktayız. Bizim maske takmamız, başka insanların da yaşama ve sağlıklı bir yaşam sürme hakkının korunmasını sağlamıştır.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Covid-19 pandemisinde hangi kurallar konmuştur?


Cevap :

Komik 19 pandemisinde maske takma zorunluluğu, sokağa çıkma yasağı kuralları konulmuştur.


2. Kurallar ile hak ve özgürlüklerin korunması neden önemlidir?


Kısa Cevap :

Kurallar ile hak ve özgürlüklerin korunması haksızlıkların engellenmesi, insanların kendilerine haksızlık edenlerden intikam almaya kalkışmaması ve kimsenin özgürlüğüne zarar gelmemesi açısından önemlidir.

Uzun Cevap :

Kurallar ile hak ve özgürlüklerin korunması gerekmektedir.

Toplum içerisinde ne yazık ki istemeyerek veya bilerek insanlar diğer insanlar haksızlık edebilir özgürlüklerini kısıtlayabilir ve haklarını ihlal ederek onlara zarar verebilirler.

Bu kötü niyetli insanların engellenmesi ve güçlünün zayıfı ezmediği huzurlu bir ortama meydana gelebilmesi için insanların hak ve özgürlükleri kurallar tarafından korunur.

İnsanlar bu kuralları bilerek uygulamaları durumunda ceza alacaklarını bilirler ve kendilerini kontrol etmeye çalışırlar.

Bu yüzden kurallar insanların hak ve özgürlüklerini korur ve huzur ortamı içerisinde özgür bir şekilde haklarını kullanmalarını sağlar.

Çünkü kuralların olmadığı bir ortamda herkes kendi hak ve özgürlüklerini kendisi belirleyecek ve böylece büyük bir kaos ortamı meydana gelecektir.


3. Başkalarının hak ve özgürlüklerini korumak için hangi hak ve özgürlüklerimizin kısıtlanması gerekmiştir? Bu süreçte neler hissettik?


Kısa Cevap :

Başkalarının hak ve özgürlüklerini korumak için özgürlüğümüz, istediğimiz gibi yaşama hakkı gibi özgürlüklerimizin kısıtlanması gerekmiştir.

Bu süreçte ilk defa böyle bir durumla karşılaştığımız için zor dönemler geçirdik.

Uzun Cevap :

Başkalarının hak ve özgürlüklerini korumak için oyun oynama, dışarı çıkma ve maske takma zorunluluğu sebebiyle kıyafet özgürlüğümüzün kısıtlanması gerekmiştir.

Ancak bunlar tedbir amaçlı olup diğer insanların hak ve özgürlüklerini korumak içindir ve herkesin buna uyması gerekmektedir.

Herkesin bu şekilde kurallara uyması durumunda diğer insanların ve aynı zamanda bizim de sağlığımız korunmuş daha büyük sıkıntıların önüne geçilmiş oldu.

Bu süreçte ilk defa böyle bir durumla karşılaştığımız ve gergin zamanlar yaşadığımız için sıkıntılı ve zorda hissettik.

Eskiden istediğimiz zaman dışarı çıkma, alışveriş yapma gibi özgürlüklerimiz kısıtlanınca büyük küçük herkes kendini farklı, gergin ve sıkıntıda hissetti.

Ancak o günleri aşınca bir rahatlığa ve mutluluğa kavuştuk.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları


Etkinlik Zamanı


Münazara Yapalım

Bu etkinlik ile öğrenciler, kuralların hak ve özgürlükleri sınırlandırıp sınırlandırmayacağını tartışır.
• Öğretmeninizden yardım alarak tartışma için gönüllü olan öğrencilerin iki gruba ayrılmasını sağlayın.
• İlk grubun savunacağı iddia “Kurallar, hak ve özgürlüklerimizi sınırlar.”
• İkinci grubun savunacağı iddia “Kurallar, hak ve özgürlüklerimizi korur.” Münazaraya hazırlık süreci:
• Birlikte çalışın.
• İddianızı destekleyen bireysel konuşmalar yazın.
• İddianızı destekleyen kanıtları analiz edin.
• Karşı grubun açıklamalarını tahmin ederek onlara karşıt açıklamalar hazırlayın.
• Hazırladığınız konuşma metinlerinizi düzenleyin.
• Açıklama ve iddialarınızın neler olduğunu çok iyi bilin.
• İddialarınızı destekleyecek örnekleri olabildiğince çoğaltın.
• Kendinizden emin bir duruş sergileyerek görüşlerinizi paylaşın.
Her grup savunacağı iddiaya ilişkin on beş dakika ön hazırlık yapar. Ardından münazaraya geçilecektir. Hangi grubun iddiasını daha iyi savunduğuna tartışmayı takip eden öğrenciler ve öğretmen karar verecektir.


Cevap :

Kurallar, hak ve özgürlüklerimizi sınırlar

İnsan olarak hepimizin doğuştan sahip olmuş olduğu bazı hak ve özgürlükler vardır.

İnsanlar empati yaparak sağlıklı ve saygın bir şekilde yetiştirirlerse kurallara ihtiyaç duymadan hak ve özgürlüklerini kullanabilirler.

Bu insanlar belirli koyarlar olmaksızın endilerini kontrol edebildikleri için kurallara ihtiyaç duymazlar ve herkesin hak ve özgürlüklerine saygı duyarlar.

Kurallar insanların bu şekilde kendisini yönetebilme becerisini törpüler ve kendi çabasıyla bir huzuru oluşturacakken belirli bir kural çerçevesi içerisinde kısıtlanmış hisseder.

Bu kısıtlanmış hisler sebebiyle bu insan kurallara uymakta zorluk çekebilir ve bazen sırf sınırları vermiş olduğu gerginlik sebebiyle hatalara düşebilir.

Veya istediği şeyi yapacakken kurallar yüzünden hak ve özgürlüklerini kullanamayabilir.

Bu yüzden kuralların hak ve özgürlükleri sınırladığını düşünüyorum.

Kurallar, hak ve özgürlüklerimizi korur

Kurallar hak ve özgürlüklerimizi sınırlamak değil korumak için kurulmuştur.

Toplum içerisinde birçok insan vardır ve dolayısıyla birçok insan demek birçok fikir ve hayat tarzı demektir.

İnsanlar farklı fikirlerin uygulamak isterler ve böylece toplumda çalışmalar çıkabilir.

Ayrıca kuralların olmadığı herhangi bir yerde herkes istediği gibi hareket eder ve istenilen sonuç ile başarı elde edilemez.

Bu toplumsal ilişkiler bir yana Dursun oyunlarda bile böyledir.

Kuralı olmayan oyunlarda Kimin ne zaman evi olacağı nasıl hareket edileceği bilinmediği için ortaya bir amacı olmayan ve sonuca bağlanmayan bir etkinlik ortaya çıkar ve bu şekilde ne kazanan belli olur ne de istenilen eğlence meydana gelir.

Kural olmayan bir okulda öğrenciler istediği zaman okula gelip giderler ve dersin ne zaman anlatılacağı öğretmenin ne zaman geleceği belli olmadığı için bir eğitim mümkün olmaz.

Kuralların olmadığı bir toplumda ve trafikte birçok kazalar ve suçlar meydana gelebilir.

Bu örnekler çoğaltılabilir.

Sonuç olarak şunu görüyoruz ki kurallar insan yaşamını kısıtlamayıp bilakis özgürlüklerini ve haklarını korur ve kimsenin haksızlığa uğramadan huzurlu bir ortam içerisinde yaşaması için zemin hazırlar.


Etkinlik Zamanı


Soru : Günlük hayatınızda karşılaştığınız kurallara ilişkin semboller hayatınızı hak ve özgürlükler bakımından nasıl etkiler? Tartışınız.


Kısa Cevap :

Günlük hayatımızda karşılaştığımız kurallara ilişkin semboller kuralları daha kolay hatırlamamıza yardımcı olur.

Hak ve özgürlüklerimizi koruyarak güven içerisinde yaşamamızı sağlar.

Uzun Cevap :

Günlük hayatımızda karşılaştığımız kurallara ilişkin semboller tıpkı kuralların varlığı gibi bizlere nerede nasıl davranmamız gerektiğini hatırlatarak yardımcı olur.

Bu semboller kuralları bizlere hatırlatarak unuttuğumuz şeyleri hatırlamamıza ve bizleri uyardığı için daha dikkatli hareket etmemize yardımcı olur.

Bu yüzden günlük hayatımızda karşılaştığımız kurallara ilişkin semboller hak ve özgürlüklerimizi koruyarak ne bizim ne de başkalarının bize haksızlık yapmasını engeller ve bir huzur ortamı meydana getirir.



330 bitti

Our Score
error: Content is protected !!