4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 78-79 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kurallarla Yaşıyoruz Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 78, 79


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kurallarla Yaşıyoruz Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 78-79


Hazırlanalım


Soru : Dünya’nın yörüngesindeki uzay istasyonlarında çalışan insanların uyması gereken kurallar neler olabilir? Onların uymaları gereken kurallarla bizlerin uyması gereken kurallar arasında farklılıklar var mıdır? Düşüncelerinizi söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Dünyanın yörüngesindeki uzay istasyonlarında çalışan insanların uyması gereken kurallar belirli yemekleri yemek, belirli şekillerde hareket etmek, sağlık ve tedbir için alınan kurallara göre hareket etmek olabilir.

Onların uyumaları gereken kurallarla bizim yuvamız gereken kurallar arasında farklılıklar vardır.

Çünkü onlar görevdedir ve bizim gibi rahat davranamazlar.

Uzun Cevap :

Dünyanın yörüngesindeki uzay istasyonları uzay boşluğunda bilim insanlarını konaklaması ve çalışması için hazırlanan platformlara denmektedir.

Şu ana kadar yapılan bütün uzay istasyonları dünyanın yörüngesine gönderilmiştir ve bunları diğer uzay araçlarından ayıran şey roketlerinin olmamasıdır.

Bu istasyonların büyüklüğü Bir futbol sahası kadardır.

Diğer bir başka deyişle Bir uzay üssü veya başka bir tabirle üzerinde yaşanabilen yapay bir uydudur.

Dünyanın yörüngesindeki uzay istasyonlarında çalışan insanların uyması gereken birçok kural vardır.

Sağlıklarına zarar gelmemesi için belirli yemekleri yer belirli şehirlerde uyur ve belirli çalışmalar yaparlar.

Kendilerine verilen görevleri düzgün bir şekilde yerine getirebilmek için çalışırlar.

Onların uyumaları gereken kurallarla bizlerin uyması gereken kurallar arasında büyük farklılıklar vardır.

Çünkü onlar orada dünyada ve günlük hayatta olduğu gibi rahat olamazlar

Kendilerine verilen görevi doğru bir şekilde yerine getirmeleri ve kendileri ile grup arkadaşlarını tehlikeye atmadan kurallara uygun hareket etmeleri gerekmektedir.


Okuma Metni


Metrodaki Kurallar

Cansu ve abisi kitapçıya gitmek için metro bekliyorlardı. Metro geldiğinde arkalarındaki yolcu, inen kişileri beklemeden doğrudan metroya binmeye çalıştı. Bu yolcunun davranışına metrodan inmeye çalışan tekerlikli sandalyedeki yolcu tepki gösterdi. Önce metrodan inenlere yol verilmesi gerektiğinden bahsetti. Yoksa metrodan inen ve metroya binen yolcular arasında kargaşa olacaktı. Metroya binmeye çalışan yolcu, özür dileyerek inenlere yol verdi. Cansu ve abisi metroya binmişti. Abisi, Cansu’ya metroda bulunan kurallara uyması gerektiğini yoksa insanlar tarafından ayıplanacağını söyledi. Yolculuk sırasında metroda yolcuları rahatsız edecek davranışlarda bulunulmaması gerektiği ve metro içerisinde müzik yapılmaması gerektiği ile ilgili bir uyarı yapılmıştı. Bu kurallara uyulmazsa para cezası uygulanacakmış. Cansu bunun nedenini abisine sorduğunda abisi, yolcuların bu durumdan rahatsız olabileceğinden bahsetti. Kurallara uymayanlara ise cezanın yetkili kurumlar tarafından verileceğini söyledi. Cansu, o gün metroya binme ve metrodaki davranışların nasıl olması gerektiği ile ilgili kuralları öğrenmiş oldu.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Metroda seyahat edilirken uyulması gereken kurallar nelerdir?


Kısa Cevap :

Metroda seyahat edilirken uyulması gereken kurallar

  • Elektronik bilet veya kart göstermek
  • Yeni çöp atmamak
  • Tütün veya elektronik sigara gibi cihazlar kullanmamak
  • Yüksek sesle konuşmamak veya müzik dinlememek
  • Patlayıcı ve yanıcı gibi herhangi zararlı bir madde sokmamak
  • Scooter tarzı araçları yolculuk halinde kullanmamak

Uzun Cevap :

Metroda seyahat edilirken uyulması gereken kurallar

  • 6 yaşından küçük çocuklar dışında tüm yolcuların elektronik bilet veya kart kullanmaları
  • İstasyon ve araçlara çöp atılmaması ve çöplerin çöp kutusuna atılması
  • Tütün ve mamülleri ayrıca bütün taklidi yapan elektronik sigara benzeri cihazların kullanılması
  • Görevlilere ve diğer yolculara karşı saygılı davranmaları
  • Yüksek sesle konuşulmaması, müzik çalan cihazların diğer yolcuları rahatsız edecek şekilde yüksek sesle kullanılmaması
  • Eğitim ve tanıtım çalışmaları dışında fotoğraf veya videoların çekilmesi yasaktır
  • Aracın içerisine yanıcı, parlayıcı, patlatıcı maddeler, akıcı, kokulu ve dağılma ihtimali bulunan yükler ile girmek yasaktır
  • Aracın içerisinde meydana gelen her türlü hasar ve acil temizlik en yakın görevli personele bildirilmelidir
  • “Girilmez levhası bulunan alanlara izinsiz girmek yasaktır
  • Scooter tarzı araçları araç içerisinde kullanmak yasaktır

2. Bulunan kurallara uyulmadığında ne gibi sorunlar yaşanmaktadır?


Kısa Cevap :

Bulunan kurallara uyulmadığında insanlar rahatsız olabilir , araç zarar görebilir veya tartışmalar çıkabilir.

Uzun Cevap :

Kuralların hak ve özgürlüklerimizi korumaya çalıştığı gibi metroda seyahat ederken de uyulması gereken kuralları mutlaka uyulmalıdır.

Metroda kişilerin bilet veya kart göstermeleri gibi kurallar hızlı bir şekilde binişin gerçekleşmesi ve kimsenin ücretsiz olarak vermeye çalışmaması gibi güvenliği sağlar.

Yerleri çöp atılmaması, çöplerin çöp kutusuna atılması ve bulunan eşyalara zarar verilmemesi ortak kullanım alanlarını korunmasına ve kirliliğin giderilmesine yardımcı olur.

Kapalı bir alan olduğu için tütün ve mamülleri, elektronik sigara gibi cihazların yasak olması ortamın kokusu ve sağlığı açısından oldukça önemlidir. Böylelikle diğer insanlar dumandan zarar görmemiş olurlar.

Yüksek sesle konuşmanın veya müzik dinlemenin yasak olması diğer insanları rahatsız etmeyi engeller ve rahat bir yolculuk sağlar.

Scooter tarzı araçların araç içerisinde kullanılmasının yasak olması bu kişilerin düşmesi veya başka şeylere veya insanlara çarpmasını engellemek açısından önemlidir.

Yanarım hep patlayıcı maddelerin içeri sokulmasını yasak olması insanların güvenliği açısından oldukça önemlidir


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 79 Cevapları


Etkinlik Zamanı


Soru : Aşağıda verilen tutum ölçeğini size uygun bir biçimde doldurunuz. Katılmıyorum seçeneği diğerlerine göre fazla çıkmışsa öğretmeninize başvurarak bunun nedenlerini sorgulayınız.


Cevap :

Toplumla uyum içinde yaşamak için kurallara uyarım. Katılıyorum

Kurallar olmadan toplum yaşamının zorlaşacağını düşünürüm. Katılıyorum

İşe yaramadığını düşündüğüm kuralların yerine yeni kurallar öneririm. Kararsızım

Kurallara uymayan bireylerle uyumlu bir ilişki geliştiremem. Katılıyorum

Aile içerisinde de kural konulmasını gerekli bulurum. Katılıyorum

Sınıf kurallarının güvenli bir öğrenme ortamı için gerekli olduğunu düşünürüm. Katılıyorum

Trafik kurallarının daha iyi anlaşılabilmesi için insanların bilinçlendirilmesi gerektiğini düşünürüm. Katılıyorum

Çevreyi kirleten bireyleri uygun bir dille uyarır, onlara kuralları hatırlatırım.  Kararsızım

Kuralları görmezden gelmem gerektiği söylendiğinde buna karşı çıkarım.Katılıyorum

Kurallara uymam gerektiğinin bana hatırlatılmasına gerek kalmadan kurallara uyarım. Katılıyorum

Kurallara uymanın bir vatandaşlık görevi olduğunu savunurum. Katılıyorum


Soru : Farklı ülkelere seyahat edildiğinde ilk defa girilecek bir ortamda herhangi bir davranışta bulunmadan önce girilen ortamın gözlemlenmesi gerektiği söylenir. Sizce bunun sebebi nedir? Farklı örnekler vererek arkadaşlarınızla bu durumun nedenlerini tartışınız.


Kısa Cevap :

Bence bunun sebebi kuralları bilmediğimizden hataya veya yasalara uygun olmayan davranışları yapmamız içindir.

Her ülkede mekanların kullanım amaçları ve şekilleri birbirinden farklıdır. Gittiğimiz yerde düşünmeden ve dikkat etmeden istediğimiz yere girmek abes karşılanabilir veya görgüsüzlük olarak algılanabilir.

Bunun için diğer insanların nasıl hareket ettiğini gözlemlemeli ve ondan sonra hareket etmeliyiz.

Uzun Cevap :

Farklı ülkelere seyahat edildiğinde ilk defa girilecek bir ortamda herhangi bir davranışta bulunmadan önce girilen ortamın gözlemlenmesi çok önemlidir.

Bence bunun sebebi yasaların olması veya görgü kuralları dediğimiz kuralların toplumdan topluma değişebileceğidir.

Buna birçok örnek verilebilir. Mesela bizim ülkemizde açık alanlarda sigara içmek serbest iken diğer gittiğimiz kafe ve restoranlarda yasak olması söz konusu olabilir veya sokakta sigara içilmeye izin verilmiyor olabilir.

Ülkemizde dükkan önüne veya herhangi bir yere park etmek çoğu yerde yasak olmamasına rağmen o ülkenin belirli kuralları hatta sonucu ceza olan yasaları olabilir.

Bunun için Bu sözde de olduğu gibi ilk önce insanları gözlemlemeli daha sonra nasıl davranmamız gerektiğine karar vermeliyiz.

Bunu yapmak bize utandırıcı durumlara düşmekten veya istemeden yasaları çiğneyip ceza almaktan koruyacaktır.



290 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 80-81 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kurallara Katkım Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 80, 81


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kurallara Katkım Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 80-81


Hazırlanalım


Soru : Kuralların önemini ve uygulanması için bireysel katkınızı yansıttığınız akrostiş bir şiir yazınız.


Kısa Cevap :

Kurallar önemlidir

Uzun kısa olsa da

Rast gelse de bazen zora bazen kolaya

Anlamak , uygulamak gerek hepsini anında

Lazımdır hepsi bizim iyiliğimiz için

Lazımdır bilirim uygularım hepsini herkes için

Anlayışla karşılar, güzel davranırım

Rahat içim , herkes rahat gereklidir kurallarım

Uzun Cevap :

Kurallara uyarım

Uygun güzel davranırım

Rahatsız etmem kimseyi

Aslında ben iyi bir insanım

Lazımdır kurallar bilirim

Lazım herkesin iyiliği için

Anlamalı kuralları

Rahat bir yaşam için , hepsini uygulamalı


Okuma Metni


Eğitim Kanunu

4-D sınıfında okuyan Asya; arkadaşı Akın’ın okula gelmediğini, sürekli devamsızlık yaptığını fark etmişti. Evleri yakın olduğu için bir gün, okul çıkışı Akın’ın evine giderek ona neden okula gelmediğini sordu. Akın, Asya’ya ailesinin onu okula göndermediğini söyledi. Okula gelmek yerine çalışmak zorunda olduğundan bahsetti. Asya, derste eğitimin her çocuk için mecburi olduğunu öğrenmişti. Bunları duyunca Akın için neler yapabilirim diye düşünmeye başladı. Durumu ailesine ve öğretmenine anlattı.

Öğretmeni, Asya’ya yasalara uymaya önem verdiği için teşekkür etti. Asya, ailesi ve öğretmeni ile Akın’ın evine giderek Akın’ın ailesi ile konuştu. Öğretmen, saygılı bir şekilde öğretim çağında bulunan kız ve erkek çocukları için eğitimin mecburi olduğunu yasalardan örnek vererek anlattı ve aileyi ikna etti. Akın, o günden sonra her sabah erkenden okula gelmeye başladı. Çok başarılı bir öğrenci oldu.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Asya iyi bir vatandaş olarak ne yapmıştır?


Cevap :

Asya iyi bir vatandaş olarak farkındalık sahibi olmuş ve arkadaşının durumunu araştırarak haklarını kullanmasına yardımcı olmuştur.


2. Yasalara uymayan yurttaşları uyarmak neden önemlidir?


Kısa Cevap :

Yasalara uymayan yurttaşları uyarmak, yasaların önemini bildirmek ve vatandaşlık görevimizi yerine getirmemiz açısından önemlidir.

Uzun Cevap :

Hepimizin güvenliği ve huzuru için belirlenmiş olan bazı yasalar vardır.

Bu yasalara uymak yurttaşlık görevi olduğu gibi aynı zamanda bu yasalarla yükümlü olan diğer insanları da uyarmak bizlerin görevidir.

Yasaların önemini anlamalı ve toplumun düzeni nasıl sağladığını farkında olunmalıdır.

Bu farkındalık sayesinde yasaların toplumu ne kadar düzenli hale getirdiğini ve adalete sağladığını göreceğiz.

Yasaların bu şekilde olan faydaları sebebiyle insanları da bunun için uyarmalı ve toplumun düzenini bozacak, huzursuzluk çıkaracak her türlü yasa dışı olayları uyarmalı veya gerekli mercilere bildirmeliyiz.

Yasalara uymayan yurttaşları uyarmak uygun davranışları teşvik etmek açısından çok önemlidir.

İnsanlar yaptıklarını suç olduğunu farkına varacak ve daha çok insanın bu suçları normalmiş gibi görüp işlemesine engel olacaktır.

Ayrıca yasalara uymayan yurttaşları uyarmak haksızlıklara karşı çıkmak ve toplumun refahı açısından bir şeyler yapmak açısından da çok önemlidir.

Bu haksızlığa ve adaletsizliğe göz yummadan yasaları savunmak ve toplum için bir şeyler yapıyor olmak açısından çok önemlidir.

Bütün vatandaşlar bu şekilde farkındalık ve bilinç seviyesinde olmalı yasalara uygun olmayan şeyler gördüğü zaman gerektiği enerjilere bildirerek gerekli işlemin yapılması için çaba sarf etmelidir.

Aksi halde yasalara uymayan yurttaşlara göz yumulduğu zaman kötülükler ve yasadışı olaylar daha çok artacak toplumun refah seviyesi düşecek huzursuzluk ve güvensizlik ortamı meydana gelecektir.

Bu da kimsenin yaşamak istemeyeceği Bir toplumu inşa eder. Çünkü kurallara uymayan kişilerin arttığı bir toplumda yolsuzluk, ihanet, şiddete meyli fiiller ve birçok kötülük meydana gelir.

Yasalara ve kurallara uymayan davranışlara bu şekilde göz yumulmadığında toplumun daha büyük bir refah ve güven içerisinde olduğu görülecektir.

Bu yüzden her yurttaş yasalara uyduğu gibi aynı zamanda yasalara uymayan yurttaşlara uyarmak veya gerekli mercilere bildirmek görevini de yurttaşlık görevleri arasında bilinmelidir.


3. Yasalara uyulması için ne tür bireysel katkılar sağlayabiliriz?


Kısa Cevap :

Yasalara uyulması için yapabileceğimiz en büyük bireysel katkı o yasalara uygulamak ve uygulamayanları kibar bir dille uyarmak veya gerekli mercilere bildirmektir.

Bu hem yasayı uygulayarak örnek olmamıza hem de uymayan kişileri gerekli ile bildirerek kötülüğün genişlemesine ve normalleşmesini engellemek açısından oldukça önemlidir.

Uzun Cevap :

Yasalar insanların huzur ve güvenliği için konulmuş olan kurallardır.

Yasalar bizler için olduğu için onları uygulamak ve uygulamayanlar için gerekli olan işlemleri yapmak hepimizin yasaları olan bireysel katkısı ve yurttaşlık görevidir.

Hep beraber bir şeyler yapacağımız gibi toplumun bireylerden oluştuğunu unutmamalı ve bizim bireysel katkılarımızı küçük görmemeliyiz.

Yasaları uyulması için bireysel katkılar sağlayabiliriz.

Bunun için öncelikle yapmamız gereken kurallara uyarak örnek olmak ve insanların yasalar konusunda dikkatli olmasını sağlamaktır.

Bir şey söylemektense uygulamak ve örnek olmak çok daha etkili bir yöntemdir.

Ayrıca kurallara uymanın yanı sıra başkalarının haklarına saygı göstermekte çok önemlidir.

Kendi haklarımızı kullanırken diğer insanların haklarına saygı göstermeli ve kendi özgürlüğümüzün başkalarının özgürlük alanına girmemesine dikkat etmeliyiz.

Ayrıca yasalara uyulması için bireysel yapabileceğimiz katkılardan bir tanesi de haksızlıkları bildirmek ve yasaların uygulanmasına yardımcı olmaktır.

Gerektiğinde şikayetten geri durmamalı yasadışı bir işlem gördüğümüz zaman hemen polis gibi gerekli mercilere haber verilmelidir.

Haksızlıklara göz yummak suçları ve kötü olan davranışları artıracağı gibi onların şikayet etmek ve suçluların cezasını bulmasını sağlamak da insanların güvenliği açısından oldukça önemlidir.

İnsanlar yasalara uymayan kişilerin ceza aldığını gördüğü zaman cezaya meyilli kişiler kendilerine ister istemez şekli düzlem verecek ve cezadan korkarak kötülükleri işlemeye fırsat bulamayacaklardır.

Toplumda herkesin suçlara ve haksızlıklara karşı şikayette bulunacağı bilinci var olursa insanlar yapacakları kötülükleri daha zor yapar hale gelecek ve korkacaklardır.

İşte bu kötülüklerin engellenmesi ve toplumun düzeni açısından oldukça önemli ayrıca belki de en önemli bireysel sorumluluklarımızdandır.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları


Etkinlik Zamanı


Kısa Film Çekiyoruz

Bu etkinlik ile kurallara uymanın yurttaşlık görevi olduğu, öğrenciler tarafından çekilen kısa bir film ile anlatılacaktır. Filmin Konusu: Kurallara uymayanları uyarmak. Süre: 2-5 dakika.

Bu filmi çekerken temizlik kuralları, trafik kuralları, aile içi kurallar, okul kuralları, sınıf içi kurallar gibi konular ele alınabilir. Öğrenciler, tek kişilik bir film çekebilecekleri gibi arkadaşları ve ailelerinden de yardım alabilirler. Çekilen filmler sonraki ders hep birlikte izlenir.


Cevap :

Ali oynamak ve belki de korkusunu yenmek için çocukluğu vermiş olduğu heyecanla parktaki köpeği ara sıra taş atıyor ve bununla eğlendiğini sanıyordu.

Kötü bir şey yaptığında veya tehlikeye girdiği zaman uyaran insanlar onu bu konuda uyarmayınca kendisinin doğru bir şey yaptığını ve bunun aslında sakıncalı bir iş olmadığını düşünerek bunu sık sık yapmaya başladı.

Bu hem köpeğe zarar verecek hem de belki de Ali için tehlikeli bir durum oluşturacaktı.

Arkadaşı Ayşe ile o gün parka gitmişlerdi.

Ayşe Ali’nin köpeğe zarar verdiğini görünce çok şaşırdı ve onu bu konuda uyardı.

Köpeklerin de güzel gibi bir canı olduğunu, canının acayacağını ve Bu yaptığının uygun bir davranış olmadığını söyleyerek onu uyardı.

Duruma annesine bildirince annesi Ali ile Ayşe’yi yanına çağırdı ve onlara küçük ikramlarda bulunarak kısa bir konuşma yaptı.

Ali yaptığın şeyin kötü olduğunu bilmediğini ve böyle sonuçlarını doğuracağını bilmediğini söyledi.

Yaptığı hem bir canlıya zarar vermek hem de yasalara uygun olmayan şekilde hareket etmekti. Çünkü bir canlının güvenliği de yasalar kapsamı içerisinde korunmuştur.

Bu şekilde küçük bir uyarı ile Ali bu hareketini devam ettirmedi. Böylece hem bu davranışın öne alınmış hem de diğer insanların görerek diğer canlılara zarar vermesinin önüne geçilmiş oldu.


Etkinlik Zamanı


Soru : İstediğiniz bir ülkeyi seçerek o ülkede yaşayan insanların kurallara nasıl katkıda bulunduklarını araştırınız. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Dünyada birçok ülke ve ülkede yaşayan insanlar arasında birçok kural bulunmaktadır.

Kuralların çok olduğu ülkelerden bir tanesi de Japonya’dır.

Japonya’da yasalar çok olduğu gibi aynı zamanda birçok görgü kuralı bulunmaktadır.

Selamlaşmak için sarılma, el tokalaşma gibi şeyler yerine saygıyı belirtmek için eğilmeyi tercih ederler.

Eve ayakkabı ile girmez mutlaka ayakkabılarını çıkarırlar.

İş yerlerinde ve birçok yerde uyku molası verirler.

Geleneksel kıyafetleri çok yaygındır.

İnsanlar bunları uygular ve bu kuralları bilen herkes bu kurallara uygun hareket ederek o ülkede yaşayan insanlar kurallara katkıda bulunmuş olur

Uzun Cevap :

Dünyanın birçok kurallara ev sahipliği yaptığı ülkeler olduğunu bilmekteyiz.

Aslında her ülkenin ve toplumu kendi açısından doğru kuralları, yasaları, görgü kuralları ve adetleri vardır.

İnsanlar bu adetlerin ve yasaların içine doğduğu için bunu yadırgamaz ve kabullenirler.

Bir ülkeye gidildiği zaman kuralları bilinmeli ve insanlar gözlemlenmeli ki yanlış hareketlerde bulunup bize göre normal ama o insanlara göre normal kabul edilmeyen davranışlarda bulunarak nefret kazanılmamalıdır.

Bizlere garip gelen kuralları olan ülkelerden bir tanesi de Çin’dir.

İçin bir uzak doğu ülkesidir ve oldukça ilginç yasakları vardır.

Çin’de hipop’a dair her şeyi yasaklanmıştır. Devletin kurmuş olduğu değerlere saygı duymadığı ve kültürel anlamda yakışmadığı düşüncesiyle yasaklanmıştır. Ayrıca kötü davranışlara teşvik olarak düşünülmüştür.

Ayrıca içinde belirlenen kıyafetler Birgül internet uygulamaları, eğitim gibi birçok alanda da kurallar bulunmaktadır.

İnsanlar bu kurallara uyarak ve yasalar uymayan kişileri bildirerek kurallara katkıda bulunurlar.

Zaten bireysel olarak kurallara katkıda bulunmanın en önemli yolu onu uygulayarak örnek olmak ayrıca kurallara uymayan kişileri gerekli mercilere şikayet ederek kuralların uyulması teşvik etmektir.



310 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 82-83-84-85 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 5. Ünite Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 82, 83, 84, 85


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 5. Ünite Ünite Değerlendirme Çalışmaları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 82-83-84-85


A. Aşağıda verilen ifadelerdeki boşlukları uygun şekilde doldurunuz.


(Görgü kuralları-Hukukun üstünlüğü- Ahlak kuralları -Hukuk kuralları-Yurttaşlık-Din kuralları)


1. Vicdani ödevler ve iyilik üzerindeki kurallar bütününe ……………ahlak kuralları…………………….. denir.
2. Toplum içinde var olan ve uyulması gereken saygı ve incelik kurallarına ……………..görgü kuralları.………………. denir.
3. …………Din kuralları………………………. tanrı ile insanlar arasındaki ilişkileri düzenleyen kurallar bütünüdür.
4. …………………Hukuk kuralları………………. devletin yetkili organları tarafından konulan, uyulması zorunlu olan kurallardır.
5. ………………..Hukukun üstünlüğü……………….. hukuk kurallarının ve toplumsal çıkarların kişisel çıkarların ve diğer her şeyin üstünde tutulması anlamı taşır.


B. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların yanına “D”, yanlış olanların yanına “Y” yazınız.


1 Toplum içinde düzenli bir hayat sürmek için istediğimiz gibi davranabiliriz. Y
2 Görgü kuralları yazılı kurallardır. Y
3 Toplumsal kuralların olması, hak ve özgürlüklerimizin düzenlenmesi ve korunması açısından önemlidir. D
4 Her toplumun kendine özgü kuralları vardır. D
5 İyi bir yurttaş olmanın temeli yasalara uymaktır. D


C. Aşağıda verilen soruları defterinize yanıtlayınız.


1. İyi bir sosyal yaşam için gerekli kuralları belirleyiniz. Bu kuralları ve nasıl uygulanması gerektiğini detaylı bir biçimde açıklayınız.


Kısa Cevap :

İyi bir sosyal yaşam için gerekli kurallar din kuralları, ahlak kuralları, görgü kuralları ve hukuk kurallarıdır.

Bu kurallar toplumdan topluma ve kişiden kişiye farklılık göstermekle beraber farklılıklarıyla öğrenilmeli ve bu şekilde yaşanmaya çalışılmalıdır.

Uzun Cevap :

Sosyal yaşam veya diğer bir ismi ile sosyal hayat insanların toplum içerisindeki yaşama biçimine ifade etmektedir.

Sosyal yaşam diğer insanlarla kurmuş olduğumuz iletişimler ve etkileşimlere verilmektedir.

Hayatın her alanında kurallar olduğu gibi sosyal yaşamımıza da birçok insanla beraber etkileşimde olduğumuz için kuralları olması gereklidir.

Sosyal yaşamın düzenliliğini sağlamak ve huzur ortamında meydana getirmek için kuralların olması gerektiği açıktır.

Sosyal yaşamı düzenleyen kurallar 4 gruba ayrılabilir.

Bunlar din kuralları, ahlak kuralları, görgü kuralları ve hukuk kurallarıdır.

Bu 4 grubun içerisinde kısaca anlatılabilecek ve çok geniş açıklanabilecek birçok Kural bulunmaktadır.

Bu kurallar toplumdan topluma ve insanların ise değişebilmektedir.

Ancak açıklama yapmak için bu kurallara birkaç tane örnek verilebilir.

Ayrıca adam öldürmek, iftira atmak ve insanları haksızlık yapmak gibi kurallar 4 grubun hepsine de girebilmektedir.

Görüldüğü gibi bu kurallar birbirleriyle etkileşim içerisindedir.

Birine veya bir kışına uymamak diğer kurallarını da zarar görmesini veya ihlal edilmesine sebep olabilmektedir.


2. Okul kurallarının neden oluşturulduğuna ilişkin bir kompozisyon yazınız.


Kısa Cevap :

Okul eğitim gördüğümüz ve ileride yaşamak istediğimiz hayata açılan bir kapı gibidir.

Hepimizin okuldan amacı iyi bir eğitim almak ve başarıya ulaşarak iyi bir meslek sahibi olmak , başarılı , faydalı işler yapabilmektir.

Bu kadar önemli olan bir kurumun düzeninin sağlanması ve herkesin huzur, güven içerisinde eğitim alabilmesi açısından bazı kurallarının olması kaçınılmazdır.

Bu verimi alabilmek için okul kuralları oluşturulmuş ve buna uyma zorunluluğu getirilmiştir.

Bu kurallar sayesinde eğitim kurumunun düzeni sağlanmış ve bu düzen içerisinde başarıya ulaşılmıştır.

Bizler de okul kurallarını bilmeli bir gün uygulamalı ve bize sağladığı faydaların farkında olmalıyız.

Uzun Cevap :

Okulumuz geleceğe hazırlık açısından bir öncü niteliğindedir.

Hepimizin hayatının bir kısmı okuduğu miktar okullarda geçmiştir.

Okullarda hepimizin temel amacı iyi bir eğitim almak, gideceğimiz diğer okullara hazırlanmak ve meslek sahibi olarak başarılı bir iş hayatına sahip olmaktır.

Bu kadar önemsenmesi gereken bir kurumun elbette kuralları olacaktır.

Kural, insan davranışlarına yön veren ve uyulması gereken ilkelerdir.

Kural belirli bir şeye yön vermek ve onun düzen içerisinde yönetmek açısından oldukça önemlidir ve bunun için kullanılır.

Kurallar ayrıca toplumsal davranışları düzenlemek, başkalarının zararını olabilecek davranışları önlemek ve birlikte yaşama sağlayabilmek için oluşturulmuştur.

Okul kuralları da tam olarak bunun içindir.

Eğitimin verimli olabilmesi ve herkesin Güven, huzur ve saygın bir şekilde eğitimini tamamlayabilmesi için toplumsal davranışlarımızı düzenler ve bizlere nasıl hareket etmemiz konusunda yardımcı olur.

Başkalarının zararlı olabilecek davranışları önleyerek birlikte yaşayabilmemiz için belirli kurallar koyar ve bu kurallar çerçevesinde eğitim hayatı düzgün bir şekilde sürdürülebilir.

Okul kuralları işte bu sayılan sebepler yüzünden oluşturulmuştur.

Şimdi bizlere ve bütün okulla ilişkisi olan kişilere bu kuralları bilmek, öğrenmek, benimsemek, uygulamak ve uymayanları güzel bir şekilde uyarmak veya gerekli mercilere şikayet etmek düşmektedir.

Bu şekilde sağlıklı bir eğitim ortamı hazırlanmış ve başarıya kavuşmuş olur.j


3. Hukuk kuralları nasıl doğmuştur? Tarihçesini araştırarak hukuk kurallarının birlikte yaşama kültürüne katkısını özetleyiniz.


Kısa Cevap :

Aslında yazılı veya yazılı olarak tarihin her alanında hukuk kuralları olmakla beraber hukuk tarihi hukuk kurallarının yazılı metinlerine bakarak tarihini incelemektedir.

Hukukun başlangıcının medeniyetin oluşumuna yakın bir şekilde ortaya çıktığı ve milattan önce 3000’lerde oluşmuş olduğu düşünülmektedir.

Hukuk kurallarını birlikte yaşama kültürüne katkısı yasalar sebebiyle insanların suçtan geri durmaya çalışmaları ve yasaların insanların haklarını koruyarak mağduriyet durumlarını engellemeleri açısından katkı sağlar.

Uzun Cevap :

Hukuk toplumu düzenleyen ve devlet yaptırımı ile güçlendirilmiş bulunan kuralların ve yasaların bütünü anlamına gelmektedir.

Hukuk düzeni sağlar ve adaleti tesis eder.

Hukuk sayesinde insanlar yasaların ne olduğunu ve nasıl yasalara uygun hareket etmesi gerektiğini bilerek ona göre davranırlar.

Hukuk aynı zamanda adaleti tesis ettiği için suçluların ve suça meyilli olan kişilerin daha fazlası suç işlemesini engellemeye çalışır ve onlara caydırıcı cezalar verir.

Ayrıca haksızlığa uğramamak için insanların haklarını korur.

Tarih bulunan metinlerle ve eserlerle geçici değişmekle beraber ellerinden son bilgilere göre hukuk hukukun başlangıcı medeniyetin oluşuna yakın bir şekilde ortaya çıktığı düşünülmektedir.

Milattan önce 3000’lerde oluşmuş antik Mısır hukuku, medeni kanunlar içeren ve yüksek olasılıkla 12 levhaya bölünmüş kitaplardan oluştuğu düşünülmektedir.

Her toplumun kendine göre kuralları ve hukuk anlayışı olmakla beraber insanlar buna göre yargılanmış, suçlar tespit edilmiş ve davranış biçimleri ona göre belirlenmiştir.

Günümüzde ve eski zamanlarda olduğu gibi iyiye ve kötüye kullanılması durumu her zaman olmuştur.

Hukuk kuralları birlikte yaşamak kültürüne büyük katkıda bulunur.

Hukukun koymuş olduğu kurallar sayesinde insanlar belirli haklarla korunur ve kendilerine haksızlık yapılması engellenir.

İnsanlar belirli yasalara uymakla beraber Özgür kabul edilir ve birçok alanda serbest bırakılarak diğer insanların haklarını ihlal konusunda engellenmeye çalışılır.

Ayrıca hukuk adaleti de sağlamaktadır.

Adaletin sağlandığı ödüllerin sağlandığı bir toplumda da başarı, huzur ve güven ortamı artacak istenilen bir toplum elde edilecektir.


Ç. Aşağıda verilen kavramların anlamlarını araştırınız. Bu kavramlar neden önemlidir? Söyleyiniz.


(1. Sosyal düzen 2. Sosyalleşme 3. Yaptırım 4. Hukuk)


Cevap :

1. Sosyal düzen: Bir toplumda o toplumla ilgili olarak getirilmiş kurallara uygun düşen yapıdır. Toplumun rahat ve uyum içerisinde yaşaması açısından önemlidir.

2. Sosyalleşme : Kişinin içinde bulunduğu toplumun kültürünü ve örf, adet, gelenek ve göreneklerini kendiliğinden öğrenme ve uyum sürecine denir. Topluma entegre olma, toplum tarafından dışlanmama ve uyum sağlayabilme açısından önemlidir.

3. Yaptırım: Zorla yaptırma, zorla yaptırmak için zorlama. Yasaların uygulanmaması durumunda düzenin sağlanması ve güven ortamının bozulmaması açısından önemlidir.

4. Hukuk: Belirli bir zaman içerisinde, belirli bir toplumdaki ilişkileri düzenleyen ve uyulması devlet zoruna bağlı olan kurallar tamamıdır. Yasaların belirlenmesi, suçluların cezalandırılması ve herkesin haklarının korunması açısından önemlidir.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları


D. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları yanıtlayınız.


1. Aşağıdakilerden hangisi kuralların özelliklerinden biridir?


A) Belirsizliği artırır.
B) Kimi kısıtlamalar getirir.
C) Düzensizliğe yol açar.
D) Dünyanın her yerinde aynıdır.


2. Yazılı olmayan kurallara uyulmadığı zaman kişi nasıl bir yaptırımla karşılaşır?


A) Hapis cezası
B) Para cezası
C) Kınama
D) Vatandaşlıktan çıkarılma


3. Aşağıdakilerden hangisi kurallara uymanın gerekliliğini açıklayan bir ifade değildir?


A) Toplumsal düzen kurallarla sağlanır.
B) Ayrımcılıklar kurallar sayesinde önlenir.
C) Toplumdaki şiddet olayları kurallarla önlenir.
D) Özgürlükler kurallar sayesinde kaldırılır.


4. Deniz, ailesi ile gittiği piknikte diğer insanların etrafı kirlettiğini görmüştür. Deniz’in yurttaşlık görevini yerine getirmesi için aşağıdakilerden hangisini yapması gerekir?


A) Kurallara uymayanları uyarmalıdır.

B) Görmezden gelmelidir.

C) Ailesine şikâyet etmelidir.

D) O insanların arasına katılmalıdır.


5. Mert, insanlara karşı hoşgörülü davranan iyimser bir öğrencidir. İnsanlara yardımcı olmaya çalışır, verdiği sözleri tutar ve yeri geldiğinde özür dilemesini bilir. Mert, bu davranışlarıyla örnek bir öğrencidir. Mert, böyle davranarak hangi kuralları yerine getirmiş olur?


A) Ahlak kuralları
B) Trafik kuralları
C) Okul kuralları
D) Aile kuralları


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 84 Cevapları


6. Görgü kuralları toplumun hoş karşılamadığı davranışlardan uzak durarak başka insanlara saygılı davranmamızı gerektirir. Aşağıda yer alan kurallardan hangisi görgü kurallarına örnektir?


A) Sürücülerin yayalara yol vermesi
B) Öğrencilerin sınıfta söz alarak konuşması
C) Okul servisinde emniyet kemeri takılması
D) Karşılaşıldığında insanlarla selamlaşılması


7. Kurallara uyan bir toplum hangi özelliğe sahiptir?


A) Adaletsizlik vardır.
B) Suç oranı fazladır.
C) Düzen hakimdir.
D) Karmaşa yaşanır.


8. Filiz, sosyal faaliyetlere katılan, doğayı koruyan, haklarının bilincinde olan ve yaşadığı toplumda bulunan kurallara uyan saygılı biridir. Bu özellikleri Filiz’in yaşadığı toplumda nasıl bir insan olarak tanımlanmasını sağlar?


A) Saygılı insan
B) İyi yurttaş
C) Eşitlikçi insan
D) Disiplinli birey


9. İnsan hak ve özgürlüklerini devlet ve toplumun geleceği açısından güvence altına alan kurallar aşağıdakilerden hangisidir?


A) Hukuk kuralları
B) Görgü kuralları
C) Dini kurallar
D) Okul kuralları


10. Hazal kurallara uymanın önemini anlatan bir ödev yapacaktır. Ödevinde aşağıda verilen hangi ifadeyi kullanırsa hata yapmış olur?


A) Barış ortamında yaşamak için kurallara uymalıyız.
B) Toplumda eşitsizliği arttırmak için kurallara uymalıyız.
C) Ülkemizde suç oranını azaltmak için kurallara uymalıyız.
D) Hak ve özgürlüklerimizi kullanabilmek için kurallara uymalıyız.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 85 Cevapları


E. Aşağıda verilen zihin haritasını bu ünitede öğrendikleriniz çerçevesinde doldurunuz.


Kurallar : 


Cevap :

  1. Görgü kuralları
  2. Trafik kuralları
  3. Ahlak kuralları
  4. Aile, mekan , okul kuralları
  5. Dini kurallar

Kuralların yaşamımıza etkileri : 


Cevap :

  1. Kurallar belirsizliği azaltır.
  2. Belirli kısıtlamalar getirir.
  3. Özgürlük sağlarlar.
  4. Toplumun huzurunu korurlar.
  5. Zamanımızı düzene sokarlar.

Kurallara uymamızın sonuçları :


Cevap :

  1. Düzen
  2. Verim
  3. Huzur
  4. Güven
  5. Başarı

Kurallara uyulması için yapabileceklerim : 


Cevap :

  1. Kuralları uygulamak
  2. İnsanlara örnek olmak
  3. Uymayanları uyarmak
  4. Kurallara uymayanları gerekli yerlere şikayet etmek
  5. Kuralları benimsemek ve anlamak


600 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 90-91 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kurumların Rolleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 90, 91


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Kurumların Rolleri Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 90-91


Hazırlanalım


Soru : Yandaki görseli inceleyiniz. Görselde ne anlatılmak istendiğini söyleyiniz.


Cevap :

Yandaki görselde toplumun devleti ayakta tuttuğu ve devletin ise insanları bir arada tutarak koruduğu anlatılmak isteniyor.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları


Okuma Metni


Depremde Uzanan Yardım Eli

Gece vakti evimiz büyük bir sarsıntıyla sallandı. Korkuyla anne ve babamın yanına gittim. Annemler deprem olduğunu, sakin olmam gerektiğini söyledi. Tüm aile, güvenli bir yere geçerek çök-kapan-tutun pozisyonu aldık. Sarsıntı geçtiğinde güvenli bir şekilde dışarı çıktık. Komşularımız; binamızın bazı yerlerinde deprem nedeniyle hasarların olduğunu, eve giremeyeceğimizi söyledi. Gece ne yapacağımızı düşünürken babam Kızılay’ın güvenli bir yerde çadır kurduğunu, oraya gideceğimizi söyledi. Güvenli alana geldiğimizde kocaman çadırlar ve bu çadırların üzerinde Kızılay yazısını gördüm. Bir görevli gelerek bize kalmamız için bir çadır gösterdi. Daha sonra aynı görevli bizim için yiyecek ve battaniye getirdi. Bu durum beni biraz şaşırtmıştı.

Anneme Kızılay’ın ne olduğunu sordum. Annem, Türk Kızılay’ının bir afet olduğunda insanlara yardımda bulunan önemli bir kuruluş olduğunu, bu kuruluşta çalışan insanların gönüllü olarak bu işi yaptıklarını anlattı. O geceyi ailem ile çadırda geçirdik. Ertesi gün olduğunda evimizi inceleyen görevliler, evimizin güvenli olduğunu ve artık evimize girebileceğimizi söyledi. Eve gider gitmez Kızılay kuruluşunu araştırdım. Kızılay’ın sadece doğal afetlerde yardım etmediğini, kan hizmetleri, uluslararası yardımlar, göç eden kişilere yönelik yardımlarda da bulunduklarını da öğrendim.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Kızılay’ın faaliyetleri nelerdir?


Kısa Cevap :

Kızılay faaliyetleri doğal afetlerde yardım etmek, kan hizmetleri, uluslararası yardımlar, göç eden kişilere yönelik yardımlardır.

Uzun Cevap :

Türk kızılayı ürkiye’deki en büyük insani yardım kuruluşudur ve uluslararası hareketin bir parçasıdır.

Kızılay’ın amacı hiçbir ayrım yapmadan insanların acısını önlemek ve hafifletmek için çalışmak, insanların hayatını ve sağlığını korumak için elinden geleni yapmak, nsanların kişiliğine saygı gösterilmesini sağlamak ve insanlar arasındaki karşılıklı anlayış, dostluk, işbirliği ve sürekli barışı sağlamak için çalışmaktır.

Kızılay 1868 yılında kurulmuştur. Kurulduğu zamandan itibaren bugüne kadar toplumsal dayanışmayı sağlamak, sosyal refahın gelişmesi için katkıda bulunmak, beslenme ve sağlık yardımı ulaştırmak, yoksul ve muhtaç insanlara barınma gibi ihtiyaçlarını karşılamak, kan, afet, uluslararası yardım, göç ve mülteci hizmetleri, sosyal hizmetler, sağlık işletmeleri alanlarında çalışmalar yapmaktadır.

Yapılan bağışlarla bu bağışları ihtiyaç sahiplerine ulaştırıyor ve insanların mağduriyetini gidererek bir yardım eli görevi görüyor.


2. Kızılay ve benzeri kuruluşlara neden ihtiyaç duyulmuş olabilir?


Kısa Cevap :

Kızılay ve benzeri kuruluşlara dünyanın neresinde olursa olsun afet, insani durum ve zor durumda kalma gibi durumlarda bir yardım eli görevi görmek ve oraya gidemeyen insanların yardımına ulaştırarak yardım köprüsü kurmak için ihtiyaç duyulmuş olabilir.

Uzun Cevap :

Kızılay ve benzeri yardım kuruluşlarına yardımları ulaştırmak, insanların mağduriyetini gidermek için ihtiyaç duyulmuştur.

Kızılay kuruluş amacı savaş alanında yararlanan veya hasarlı askerlere ayrım gözetmeksizin yardım etmek için  doğmuştur.

Kuruluş amacına baktığımız zaman da Kızılay’ın ne kadar insani duygularla hareket ettiğini, bir yardım köprüsü görevi gördüğünü ve bedenen ulaşamayacağımız insanlara yardımlarınızı ulaştırarak mağduriyetlerini gidermeye çalıştığını görmekteyiz.

İnsanlar insani duygularından dolayı zor durumda kalmış olan insanlara yardım etmek isterler.

Empati yaparak kendilerini de bir zaman bu duruma düşebileceklerini ve bu duruma düşmeleri durumunda kendilerine yardım gelmesini isteyeceklerini düşünerek yardımlarının Ve hayırlarının en güvenilir şekilde ihtiyaç sahiplerine ulaşmasından emin olmak isterler.

Ancak bedensel olarak bütün ihtiyaç sahiplerini dolaşmak hem işimiz hem hayatımız açısından mümkün değildir.

İşte bu köprü görevini ve yardım eline Kızılay ve onun gibi yardım kuruluşları üstlenmiş yapmak istediğimiz yardımları ihtiyaç sahiplerine ulaştırmıştır.

Bu kurumlara bu ihtiyaçlar sebebiyle ihtiyaç duyulmuş olabilir.


Etkinlik Zamanı


Soru : Bu etkinlikte sivil toplum kuruluşlarından birini araştırarak bu kuruluşun işleyişi hakkında bilgi edineceğiz. Ülkemizde faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarından birini seçerek kurum hakkında bilgi edininiz. Kurumun kuruluş yılı, amblemi, amacı, faaliyetleri hakkında bulduğunuz bilgileri aşağıda sizin için ayrılan alana yazınız ve bilgileri sınıfınızdaki arkadaşlarınız ile paylaşınız.


Kısa Cevap :

Seçmiş olduğum sivil toplum kuruluşu Yeşilay’ dır. Yeşilay sigara, alkol, uyuşturucu, kumar, teknoloji bağımlılığı gibi bağımlılıklar ile mücadele vermeye çalışan ve zararlı alışkanlıklardan toplumu korumayı amaçlayan bir sivil toplum kuruluşudur.

Yeşilay’ın amblemi yeşil bir hilal veya yeşil bir renk üzerine çizilmiş olan beyaz bir hilaldir.

Yeşilay 1 Dünya savaşı sırası ve sonrasında işgal güçlerinin toplumumuzda alkol ve uyuşturucu maddelerini yaygınlaştırılması ve işgale karşı mücadele için kurulmuştur.

Kuruluş yılı ultan Vahdettin tarafından yapılıp 5 Mart 1920’de, İstanbul’da kurulmuştur.

Uzun Cevap :

Sivil toplum kuruluşlarından seçmiş olduğum kurum AKUT’ tur.

AKUT 1994 yılında bolkar dağlarında kaybolan bir üniversite öğrencisinin 14 gün aranması ve aramanın sonsuz kalması sonrasında dağları iyi bilen fakat arama kurtarma konusunda bilgileri sınırlı olan bir dağcı grubu tarafından 1995 yılında kurulmuştur.

Bu grup bu isimle Uludağ’da ilk kurtarma faaliyetini gerçekleştirmiştir.

14 Mart 1996 yılında resmi kuruluşunu tamamlamıştır.

17 Ağustos 1999 yılında meydana gelen Marmara depreminde 150 gönüllüsü ile çalışarak 200’ün üzerinde insanın hayatını kurtarmıştır. Böylece Türk halkının güvenini kazanmış ve gelişmeye devam etmiştir.

Faaliyetler ve eğitimler düzenleyerek birçok projeye imza atmış insanları bilinçlendirmek için çeşitli alanlarda çalışmalarına devam ettirmektedir.

Amblemi büyük harflerle yazılmış AKUT yazısıdır.



300 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 88-89 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Yurdumuz Bizimle Anlamlı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 88, 89


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Yurdumuz Bizimle Anlamlı Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 88-89


Hazırlanalım


“Sahipsiz vatanın batması haktır, sen sahip çıkarsan bu vatan batmayacaktır.”


Soru : Mehmet Âkif Ersoy’un bu sözünden ne anlıyorsunuz? Düşüncelerinizi söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Mehmet Akif Ersoy’un bu sözünden vatanımıza sahip çıkmamız gerektiği ve sahip çıkılan vatanların hiçbir düşman tarafından yenilmeyeceğini anlıyorum.

Uzun Cevap :

Mehmet Akif Ersoy’un bu sözünden vatani sorumluluklarımızın ne kadar önemli olduğunu ve vatanımıza bilinçli bir şekilde sahip çıkmamız durumunda düşmanların asla bize galip olamayacağını anlıyorum.

Vatan bizleri canımızla , malımızla ve bütün sevdiklerimizle huzur içerisinde yaşattığı gibi aynı zamanda bizim de ona bir teşekkür borcumuz ve sorumluluklarımız vardır.

Vatanımızın güvenliği tehdit altında olduğu zaman çok cesur olmalı ve gerekirse canımızı vermekten kaçınmamalıyız.

Vatanına hakkı ile savunan milletler her ne kadar teknoloji olarak ilerlememiş olsalar bile mutlaka galip gelen kişiler olacaklardır.

Aynı zamanda ülkemizi korumak için mesleğimizi en iyi şekilde yapmak, ülkemize en iyi konuma getirmek için çabalamak, ülkemizi gerektiğinde savunmak ve gerek savunma alanında gerek sağlık alanında gerek diğer bütün alanlarda çalışmalar yaparak ülkemizi teknolojik olarak iyi ve yenilmez hale getirmek hepimizin borcudur.

Bu saydıklarımızın hepsi vatanımıza sahip çıkmaktır ve bu şekilde teknolojide ileri olan devletlerin yenilmesi zordur.

Bu şekilde sahip çıkın lan bir vatan düşmanlar tarafından kolay kolay işgal edilemez ve çabalansa bile yıkılamaz.

İşte bu yüzden Mehmet Akif Ersoy’un da sözünde olduğu gibi vatanımıza sahip çıkmalı, eğer vatanımıza sahip çıkmazsak vatanımızın diğer devletler tarafından alınıp bizlerin sömürü altına gireceğimizi unutmamalıyız.

Tarih boyunca sürekli böyle olmuştur ki zayıf olan devletler başka ülkeler tarafından parçalanmıştır.

Tarihimizi bilerek vatanımıza sahip çıkmalı, ve vatanımızı güçlendirmeliyiz.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları


Okuma Metni


Efsun Adası

Efsun Adası; birçok bitki ve hayvanın bulunduğu, şelalelerin olduğu ve insanların uyum içinde yaşadığı bir adaydı. Düşler Adası da böyle bir adaydı ancak bir gün anlaşılamayan bir nedenle çok büyük bir savaş çıkmıştı. Ada halkı, savaşa ve baskıya dayanamayarak başka adalara göç etmeye başlamıştı. Bir çocuk ve ailesi de başka adalara gitmek için kayıkla yola çıkmıştı. Kayıkla giderken günler sonra Efsun Adası’nı görmüşlerdi. Kayıkla bu adaya yaklaştılar. Ada halkı onları karşıladı. Adayı gezerken yanlarına adada yaşayan biri yanaştı ve Efsun Adası’nın herhangi bir ülkenin vatandaşı olmayan insanlara ait olduğunu söyledi ve Düşler Adası’ndan gelen kişileri mülteci olarak adalarında misafir edebileceklerini söyledi. Kısıtlanan hak ve özgürlüklerini burada geri kazanabileceklerdi. Efsun Adası’na sığınan diğer mülteciler, vatanlarındaki savaş ve baskı bitene kadar burada misafir olarak yaşamaya başladı.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Metindeki birey ve ailesi neden göç etmek zorunda kalmışlardır?


Cevap :

Metindeki birey ve ailesi çıkan savaş ve baskı nedeniyle göç etmek zorunda kalmışlardır.


2. Aynı toprak parçası üzerinde yaşayan insanlar hangi duyguları paylaşmaktadır?


Cevap :

Aynı toprak parçası üzerinde yaşayan insanlar bağlılık, birlik ve beraberlik duygularını paylaşmaktadır.


3. Vatanlarından herhangi bir nedenle ayrılmış bireylere yaklaşımımız nasıl olmalıdır?


Kısa Cevap :

Vatanlarından herhangi bir nedenle ayrılmış bireylere yaklaşımımız empati kurarak onlara hoşgörü ile davranmak olmalıdır.

Uzun Cevap :

Vatanlarından herhangi bir nedenle ayrılmış bireylere karşı hoşgörülü olmalıyız.

Burada bizim imdadımıza koşacak en etkili yöntem empati yapmaktır.

Empati yaparak onun ne hissettiğini anlamaya çalışmalı, ona hoşgörülü ve sabırlı bir şekilde yaklaşmalıyız.

İnsanlar başka bir ülkenin kurallarını, yasalarını ve davranış şekillerini bilemezler.

Bizler Kendi ülkemizin içerisinde farklı bir şehre gittiğimiz zaman bile kültür farklılıkları sebebiyle zor durumda kaldığımız zamanlar yaşayabiliyoruz.

Farklı bir ülkeyi ziyarete gittiğimiz zaman oranın kültürüne alışmak ve kurallarını bilmek konusunda sıkıntı yaşayabilir, istemeden yasaları ve kuralları çiğneyebiliriz.

İşte bu yüzden empati yaparak o kişinin de bu durumda olduğunu ve bizim kurallarımıza ve kültürümüze alışmasını beklemeliyiz.

Ona hoşgörü ve sevecenlikle yaklaşmalı ülkemize alışması için maddi ve manevi desteğimizi esirgenemiyiz.

Bu şekilde o da kendini güvende hissedecek, alışacak ve ülkemize belki de birçok alanda katkıda bulunacaktır.


Etkinlik Zamanı


Soru : Bu etkinlikte içimizdeki vatan sevgisini anlatan bir şiir yazacağız. Defterinize vatan konulu bir şiir yazınız. Şiirinize başlık yazmayı unutmayınız.


Kısa Cevap :

VATAN İÇİN

Neler yapılmaz ki şu vatan için

Can mı verilmez var olsun için

Doğarken ilk nefes aldığımız yer

Sevdiklerimizle yaşadığımız yer

Korumalı , yaşamalı ve yaşatmalı

Uğrunda ne gerekiyorsa yapmalı

Biz vatan ile vatan bizle var olsun için

Uzun Cevap :

Vatan

 

Bu vatana Toprak katan şehitlerim var

Rengini kandan alan bayrağımız var

Uğrunda ölecek nice şehit var

Şehadeti bekleyen aslanlarım var

Bu vatan ne Yiğitler ne erler gördü

Uğrunda canlar verildi , destanlar ün oldu

Her bir doğan çocuk Mehmetçik oldu

Şehit kanıyla yoğrulan şanlı vatanım

Sen varsan ben varım biz varsak varlığın hakkın


Göz Atalım


Soru : Elektronik içerikteki videoyu izleyiniz. Videodan çıkarımlarınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Elektronik içerikteki videoyu izledim. Videodan çıkarımlarım; milli mücadelenin sadece ordu ile değil bütün milletle verildiği için adının millî mücadele olduğu, düşmanın ülkemizi işgal ettiği, vatanımızı kurtarmak için Mustafa Kemal Atatürk’ün 19 Mayıs 1919′ da milli mücadeleyi başlattığı ve bir çok kadın kahramanımız olduğudur.



Bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 92-93 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Devletin Üstlendiği Sorumluluklar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 92, 93


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Devletin Üstlendiği Sorumluluklar Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 92-93


Hazırlanalım


“Devlet iradesi işlemez olursa kişilerin özgürlüğünü koruyacak hiçbir güç ve aracı kalmaz.”


Soru : Mustafa Kemal Atatürk’ün bu sözünden ne anlıyorsunuz? Düşüncelerinizi söyleyiniz.


Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk’ün bu sözünden devletin insanların özgürlüğü açısından ne kadar önemli olduğunu ve özgür olabilmemiz için devletimizin başımızda olması gerektiğini anlıyorum.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları


Okuma Metni


Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Kartı

Kimlik kartı doğduğumuz andan itibaren bizlere verilir. Adımız, soyadımız, hangi ülke vatandaşı olduğumuz, doğum tarihimiz gibi kişisel bilgilerimizi gösteren bir karttır. Bu kart sayesinde vatandaşı olduğumuz ülkedeki temel hak ve özgürlüklerden yararlanma hakkına sahip oluruz. Devletin verdiği kimlik kartı, devletin bizlere karşı bazı sorumlulukları olduğunu da gösterir. Ülkemizdeki sağlık hizmetlerinden, eğitim hizmetlerinden yararlanmak bizlerin hakkıdır. Devlet, her çocuğun bu hizmetlerden yararlanmasını sağlamalıdır. Devlet, kendi topraklarında doğan çocukların geleceği için ülkedeki huzuru ve mutluluğu sağlamakla görevlidir.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Kimlik kartı neden önemlidir?


Kısa Cevap :

Kimlik kartı vatandaşı olduğumuz ülkede temel hak ve özgürlüklerimizden yararlanma hakkına sahip olmamızı sağlaması açısından önemlidir.

Uzun Cevap :

Nüfus kimliğimiz içerisinde adımız, soyadımız anne ve baba adımız gibi birçok bilginin yer aldığı ve sadece bize ait olan karttır.

Kimlik kartımız hangi ülkenin vatandaşı olduğumuzu anlatan bilgileri içerir ve gerekli olduğu zaman bu kimliği göstererek sağlık hizmetleri, devlet hizmetleri gibi birçok hak ve özgürlükten yararlanmamızı sağlar.

Yapılan özellikle yasal işlemlerin o kişinin kendisi tarafından yapıldığını bilinmesi ve karışıklığın, yolsuzluğun önlenmesi açısından büyük bir öneme sahiptir.

Kimlik kartımızı resmi işler yaparken, okula kayıt olma, hastanede muayene olma, ev ve araba alma gibi durumlarda t.c kimlik numarası bulunan kimliklerimizi kullanır işlemlerimizi bu şekilde yaptırırız

Bu yüzden kimlik kartımız çok önemlidir ve daima yanımızda olmalıdır.


2 Devletin yurttaşlarına karşı sorumlulukları nelerdir?


Kısa Cevap :

Devletin yurttaşlarına karşı sorumlulukları sağlık, eğitim hizmetleri gibi haklardan yararlanması her çocuğun Bu hizmetlerden yararlandığına emin olması, denetlemesi ve Gül kendi toprağında doğan çocukların geleceği için ülkedeki huzuru ve mutluluğu sağlamasıdır.

Uzun Cevap :

Vatandaşların devletlerine karşı görev ve sorumlulukları olduğu gibi devletlerin de kendi vatandaşlarına karşı görev ve sorumlulukları vardır.

Ülke içerisindeki güvenliği ve adaleti kurup sürdürmek, yurttaşların her türlü özgürlüğünü daimi bir şekilde korumak devletin görevleri arasındadır.

Devletler dış siyaset ve başka uluslarla ilişkileri iyi yönetmeye ve ülkenin bağımsızlığını Güven altında korumaya çalışmalıdır.

Bu sayılar 2 görev devletin temel görevleri olmakla beraber devletin aynı zamanda eğitim, sağlık, toplumsal yardımlaşma işledi, tarım, ticaret, sanat, ekonomik ilişkiler gibi birçok alanda yenilikler yapması, halkın ihtiyaçlarına yanıt vermesi halkına güven ve refah içerisinde yaşatması gerekmektedir.

Suçları önlemek, yasalar koymak, halkın ihtiyaçlarına göre oluşabilecek sıkıntıları gidermek suç işleyen kişilerin cezalandırılması gibi yapılacak işlemler de devletin sorumluluğu arasındadır.

Netice olarak söyleyebiliriz ki devletin yurttaşlarına karşı sorumlulukları onları huzur içerisinde yaşatmak, devletin güvenini ve gelişmesini sağlamaktır.


3 Kimlik kartınızı incelediğinizde devletimizle olan vatandaşlık bağınız hakkında neler hissediyorsunuz?


Cevap :

Kimlik kartımı incelediğimde devletimiz olan vatandaşlık bağım hakkında büyük gurur duyuyorum. Çünkü ülkemi çok seviyorum


Etkinlik Zamanı


Soru : Bu etkinlikte çevremizdeki bazı kurum ve kuruluşların faaliyet alanlarını göstereceğiz. Aşağıdaki tabloya bildiğiniz kurum ve kuruluşların isimlerini faaliyet gösterdiği alanlara göre yazınız.


Cevap :

Egitim: okul, üniversite, kolej, meslek yüksekokulu, kurs merkezi, dil okulu

Sağlık: devlet hastaneleri Birgül ilçe sağlık müdürlükleri, özel hastaneler, tıp merkezleri, laboratuvarlar

Güvenlik: polis karakolları, jandarma karakolları, askeri bölgeler, kaymakamlıklar Birgül ceza ve tutuklu evleri, Milli istihbarat teşkilatları

Adalet: adliye mahkemeleri Birgül Yargıtay, bölge idare mahkemeleri, Danıştay, Anayasa mahkemesi


Göz Atalım


Soru : Elektronik içerikteki videoyu izleyiniz. Videodan çıkarımlarınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Elektronik içerikteki videoyu izledim. Videodan çıkarımlarım; sağlık hizmetlerinden yararlanabilmek için hastanelere ve sağlık merkezlerine başvurabileceğimiz, sağlık merkezlerinde gizemleri kişisel izlenimleri takip ettiği, hastaneler ilçe genelinde geniş olarak sağlık hizmetleri yaptıkları, özel hastanelerle de yasalara uygun hizmet verildiği, diş diş hastanelerinde de sağlık hizmeti aldığımız.



220 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 94-95 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Yurttaşlar ve Sorumlulukları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 94, 95


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Yurttaşlar ve Sorumlulukları Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 94-95


Hazırlanalım


“Çocukların, nasihattan çok iyi örneğe ihtiyaçları vardır.”


Soru : Sizce Joseph Joubert (Jozıf Juber ) bu sözüyle ne anlatmak istemektedir? Yetişkinler ve çocukların sorumlulukları açısından yorumlayınız


Cevap :

Bence  Joseph Joubert bu sözüyle davranışların söylemlerden daha çok tesir ettiğini anlatmak istemiştir.

Yetişkinlikler kendileri yapamadıkları şeyleri çocuklara uygulamaya çalışmamalı ve ilk önce kendi yaptıkları şeyler ile çocukları örnek olmaya çalışmalıdır.


Okuma Metni


Aktif Yurttaş

Ahmet ve İnci, okulun bahçesinde oynarken bir elektrik kablosu gördüler. Bu elektrik kablosunun ucundan birçok tel çıkmıştı. Ahmet, İnci’ye “Bu kablo bence tehlikeli değil. Hadi, oyunumuza devam edelim.” dedi. İnci ise bu kablonun tehlikeli olabileceğini, daha önce babasının bu tarz kablolara dokunmaması gerektiği konusunda kendisini uyardığını Ahmet’e anlattı. Bunun üzerine Ahmet ve İnci, okul idaresine durumu bildirmeleri gerektiğine karar verdiler. İnci, tehlikeli olan elektrik kablosunun çevresine kimseyi yaklaştırmamak için orada kaldı. Ahmet, bu tehlikeli durumu bildirmek için okul idaresi ile görüşmeye gitti.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. Ahmet ve İnci’nin söylediklerine göre hangisi aktif vatandaştır? Neden?


Cevap :

Ahmet ve İnci’nin söylediklerine göre İnci aktif vatandaştır. Çünkü bunu tehlikeli olduğunu düşünmüş ve bir şeyler yapmak için arkadaşı ile harekete geçmiştir.

Ancak Ahmet’ te tehlikeyi anladığında işbirliği yapmış ve aktif vatandaş olmuştur.


2. Aktif vatandaş olarak tehlikeli gördüğümüz bir durumda ne yapmalıyız?


Cevap :

Aktif vatandaş olarak tehlikeli gördüğümüz bir durumda biz yapabilir yapabiliyorsak gerekli önlemi almalı bizim yapabileceğimiz bir şey değil ve tehlikeli ise gerekli mercilere bildirmeliyiz.


3. Böyle bir durumda siz nasıl davranırdınız?


Cevap :

Böyle bir durumda Ben olsaydım arkadaşlarımın davrandığı gibi davranır hemen öğretmenime veya okul idaresine haber verirdim.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 95 Cevapları


Etkinlik Zamanı


Soru : Bu etkinlikte iyi bir yurttaşın özelliklerinin neler olması gerektiğini öğreneceğiz. İyi bir yurttaşın sahip olması gereken özellikleri kutucuklara yazınız.


Cevap :

  1. İyi bir yurttaş kendini doğru ve güzel bir şekilde ifade etmesini bilir.
  2. Okulda, evde veya olmuş olduğu her yerde vatandaş olmanın bütün özelliklerini öğrenip uygulamaya çalışır.
  3. Bulmuş olduğu her mekanda insanlara ve her şeye karşı saygılı, hoşgörülü, dürüst, adil bilgi yasalara uyan ve bütün ahlaki ilkelere saygılı bir kişi olur.
  4. Olumsuz bir durum gördüğünde yapabileceği bir şey varsa yapmaktan çekinmez ve bunu gerekli mercilere bildirir.
  5. Vatanı için sorumluluklarını bilerek elinden geleni yapar ve vatanını savunma konusunda büyük çabalar gösterir.
  6. Yasaları titizlikle uyar ve uymayanları uyarmaya çalışır.

Göz Atalım


Soru : Elektronik içeriklerdeki videoları izleyiniz. Videolardan çıkarımlarınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Videodan çıkarımlarım; tüketici haklarımızı bilmemiz gerektiği, malın ayıplı çıkması halinde aldığımız yere bildirmeli sonuç alınmazsa üretici firmaya veya tuketici haklarına başvurmalıyız. Ancak hakkımızı savunmak için varsa garanti belgesi ve fişini mutlaka saklamalıyız.



220 bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 96-97 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Birlikte Yaşamanın Getirdikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 96, 97


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Birlikte Yaşamanın Getirdikleri Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 96-97


Hazırlanalım


Soru : Yanda yer alan görsel sizce neyi ifade ediyor? Tartışınız.


Cevap :

Yanda yer alan görsel bence çocuk, yetişkin, fiziksel özellikleri farklı olan, ten rengi, ırkı ve cinsiyeti olan herkesin eşit olduğu manasını ifade ediyor.


Okuma Metni


Tek Değilim

Bir gün Adem iş için tekneyle denize açılmış. Şiddetli bir fırtınaya dayanamayan tekne batmış. Kazadan kurtularak yakındaki adaya çıkan Adem bu adada kendisinden başka kimsenin olmadığını fark etmiş. İhtiyaçlarını tekneden kalan enkazdan karşılamış. Günlerce adada kurtarılmayı beklemiş. Bir gün beklediği o yardım adanın diğer tarafından gelmiş. Adanın diğer tarafında yerli halk yaşıyormuş. Adem sevinçle yerli halkın yanına gitmiş. Daha önce duymadıkları bir dili konuştuğu için yerli halk Adem’den hoşlanmamış. Adem’e kötü davranarak onu aralarına almak istememişler. Adem çok çalışıp yerli halkın dilini öğrenmiş. Yerli halka bir tekne kazasından kurtulduğunu ve evine gitmek istediğini söylemiş.

Yerli halk, durumu öğrenince ona yardım etmek istemiş. Adem için çare aramaya başlamışlar. Adem kendisine yardımda bulunmak isteyen bu halkı çok sevmiş. Eve gitmekten vazgeçerek bu adada yaşamaya karar vermiş. Adada konuşulan dili öğrendikten sonra insanların giyim tarzını, yeme içme kültürlerini, yaşayış şekillerini de öğrenmeye başlayarak yerli halktan biri olmayı başarmış.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. İnsanlar neden toplu yaşamaya ihtiyaç duymuş olabilir?


Kısa Cevap :

İnsanlar ihtiyaçlarının hepsini tek başlarına karşılayamayacakları ve türlü türlü ihtiyaçları olduğu için, aynı zamanda sevmeye, sevilmeye ve beraber yaşamaya olan ihtiyaçlarından dolayı toplu yaşamaya ihtiyaç duymuş olabilir.

Uzun Cevap :

Bir de senin hayatta kalabilmesi ve mutlu olabilmesi için yeme, içme, barınma, ulaşım gibi birçok konuda sınırsız ihtiyaçları vardır.

İnsan bu ihtiyaçları karşılandığı zaman ancak huzurlu ve güvende hissederek hayatını sağlıklı bir şekilde devam ettirebilir.

İnsanlar her alanda başarılı olamazlar ve bu yüzden her alandaki ihtiyaçlarını bir anda karşılayamazlar. Aynı şekilde insanlar bu kadar güçlü de değildir.

Bunun için bir toplumda sağlık, eğitim, tarım, içme, barınma gibi birçok alanda çalışan insanlar bulunmaktadır.

İnsanların her biri farklı yeteneklere sahip olduğu ve farklı işler yaptıkları için o alandaki ihtiyaçları karşılarlar.

Bir insan da ihtiyaç duymuş olduğu ihtiyaçlarını farklı farklı insanların temin etmiş olduğu hizmet ve ürünlerden elde ederek ihtiyaçlarını karşılar.

Ayrıca insanlar sevmek, sevilmek ve kendi gibi insanlar tarafından benimsenmeye de ihtiyaç duyarlar.

Yani hem ihtiyaçların karşılanması hem de bir yere ait olma, benimsenme e insanlarla iletişim kurma ihtiyaçlarından dolayı insanlar toplu yaşamaya ihtiyaç duymuş olabilir.


2. Birlikte yaşama kültürü için gerekli olan özellikler nelerdir?


Kısa Cevap :

Birlikte yaşama kültürü için gerekli olan özellikler sevgi, saygı, hoşgörü, uzlaşma ve affetme gibi özelliklerdir.

Uzun Cevap :

Birlikte yaşama kültürü bünyelerinde farklı kültürleri ve etnik yapıyı barındıran medeniyetlerin aynı çatı altında birleşmesi ve beraber sürdürülebilmesi demektir.

İnsanların huzur içerisinde birlikte yaşayabilmeleri için farklılıklarını kabul etmeleri, benimsemeleri ve en azından saygı duyarak yaşamaları gerekmektedir.

Günümüzde ve tarih boyunca toplumlarda farklı deneyimlerden ve yaşanmışlıklardan gelen bireylerin birlikte ve uyum içerisinde yaşayabilmesi için en önemli gereken şey yaşama kültürünü geliştirmeleridir.

Yaşamak kültürünün gelişebilmesi için toplumun genelinin birbirinden sorumlu olduğu, Adalet arayışı empati ile insanları kabullenebilmek ve insanlara saygılı olabilmektir.

İnsan kendini de diğer kültürlerden ve insanlardan farklı olduğunu anladığı ve kabul ettiği zaman diğer insanların farklılıklarını da kabul eder ve beraber yaşamak için empati içerisinde diğer insanlara saygı duyar.

Empati yaptığı zaman kendisinin dışlanmayı istemeyeceği gibi diğer insanları da dışlamaz hangi dine, dile, ırka mensup olursa olsun ahlaki ve kültür kuralları çerçevesinde beraber yaşamaya çalışır.

İşte bunun için birlikte yaşamak kültürü için gerekli olan özellikler iyi bir ahlak bir gün dürüstlük, iyi insan olmak, başkalarına iyilik etmek, düşüne yardım etmek, saygılı olmak, insanları, canlıları ve bütün doğayı sevmek, korumaya çalışmak üzerine düşen sorumluluğu yapmaktır.


3. Yabancıların gittikleri toplumların kültürüne uygun hareket etmesi neden önemlidir?


Kısa Cevap :

Yabancıların gittikleri toplumların kültürlerine uygun hareket etmesi dışlanmamak, yanlış anlaşılmamak ve benimsenmek için önemlidir.

Uzun Cevap :

Bütün ülkelerde hatta ülkenin içerisinde bulunan şehirler arasında bile insanların kültürleri birbirinden farklı olabilir.

Kültürel farklılıklar ve yaşayışlar insanların doğduğu andan gördükleri, benimsedikleri ve belki de hiçbir zaman kopmayı istemeyecekleri davranışlar ve bilgiler bütünüdür.

Bunun için yabancı insanlar da dışlanmamak, yanlış anlaşılmamak ve benimsenmek için gittikleri toplumların kültürlerine uygun hareket etmeleri önemlidir.

Böylece diğer insanlar çok önemsedikleri ve var olduklarını düşündükleri kültürleri ile aynı davranışlarını gösteren insanı benimser, kendinden biri gibi kabul ederek onu aralarına alırlar.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 97 Cevapları


Etkinlik Zamanı


Soru : Bu etkinliğin amacı birlikte yaşamanın önemini ifade edebileceğimiz bir resim çizmektir. Aşağıdaki alana birlikte yaşama kültürünü konu alan bir resim çiziniz.


Cevap :

 



270bitti

Our Score

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 98-99-100-101 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 6. Ünite Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 98, 99, 100, 101


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı 6. Ünite Ünite Değerlendirme Çalışmaları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 98-99-100-101


A. Aşağıda verilen ifadelerdeki boşlukları uygun şekilde doldurunuz.


(Haymatlos-Aktif yurttaş-Vatan-İletişim-Sivil toplum kuruluşu-Devletimiz)


1. Üzerinde yaşadığımız toprak parçası ………vatan……………….. olarak adlandırılır.
2. Yurttaş olarak karşılaştığımız sorunlara çözüm bulabilmek için …………sivil toplum kuruluşu………….. kurma
hakkımız vardır.
3. Toplumdaki ihtiyaçlarımızı ve toplumun güvenliğini …………devletimiz……………………. sağlamaktadır.
4. Demokrasi kültürünü benimseyerek haklarını kullanabilen kişilere ………aktif yurttaş…………… denir.
5. Toplumun uyum ve düzen içinde yaşayabilmesi insanların ………İletişim……………… kurmayı öğrenmesi
ile mümkündür.


B. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların yanına “D”, yanlış olanların yanına “Y” yazınız.

 


1 Aynı yurdu paylaşan kişiler sevinç, keder, gurur gibi ortak duyguları paylaşırlar. Y
2 Devletin sağladığı imkânlardan sadece yurttaşlar yararlanır. Y
3 Devletin açtığı kurum ve kuruluşlar yurttaşlara karşı sorumlulukları olduğunun göstergesidir. D
4 Her toplumda aynı kurallar geçerlidir. Y
5 İyi bir yurttaş olmanın temeli yasalara uymaktır. D


C. Aşağıda verilen soruları defterinize yanıtlayınız.


1. Bizleri bir arada tutan ve yaşadığımız vatanın parçası yapan bazı değerler vardır. Bu ortak değerlerimiz nelerdir? Araştırınız.


Kısa Cevap :

Bu ortak değerlerimiz ilimiz, kültürümüz, tarihimiz, inancımız, ortak hedeflerimiz, bayrağımız, toprağımız ve milli marşımızdır.

Uzun Cevap :

Her milletin kendisini bir arada tutsan ve milleti millet yapan değerleri vardır.

Her ülkenin tarihi, dili, dini ve kültürü birbirinden farklı olsa da milleti birbirine bağlayan temel unsurlar bunlardır.

Bir insanla veya bir toplulukla aynı şeyleri sevmemiz veya aynı şeylere değer vermemiz bizi yakınlaştırır.

Vatanımız içerisinde de ortak değerlerimiz dediğimiz dilimiz, dinimiz, vatanımız, ortak hedeflerimiz, inançlarımız, tarihimiz, bayrağımız, milli marşımız, ve kültürümüz bizi birbirimize bağlar.

Bu değerler bizim nereye ait olduğumuzu bizlere hatırlatarak aynı duyguları paylaştığımız diğer insanlarla yakınlaştırır ve millet sevgisi meydana getirir.

Bu öyle bir sevgi olur ki o ülkede doğmasa bile kendi milletimizden olan insanları benimser ve aynı duyguları paylaştığımız için onu kardeşimiz gibi görürüz.


2. Çocuklar ve yetişkinlerin üzerine düşen bazı sorumluluklar vardır. Çocukların ve yetişkinlerin sorumlulukları nelerdir? Araştırınız.


Kısa Cevap :

Çocukların sorumlulukları çevresindeki insanlara, canlıları ve doğaya saygılı olmak, korumak kendilerine verilen görevleri en iyi şekilde yerine getirmektir.

Yetişkinlerin görevleri ise sorumluluğunda olan insanlara bakmak, işlerine en güzel şekilde yapmak bir gül yasalara uymak ve vatanına sahip çıkmaktır.

Uzun Cevap :

Çocuk mu yetişkin herkesin az veya çok da olsa üzerine düşen birçok görev ve sorumluluklar vardır.

Çocuk olarak bizlerin sorumlulukları eşyalarımıza sahip çıkmamız, ödevlerimizi zamanında yapmamız, derslerimizi çok iyi anlamak ve öğrenebilmek, kendi işlerimizi kendimiz görmeye çalışmamız, ailemizin veya büyüklerimizin bize verdikleri sorumlulukları en güzel şekilde yerine getirebilmemizdir.

Yetişkinlerin sorumlulukları biz çocuklardan daha farklı ve daha zordur.

Yetişkinler eğer okuyorlarsa okullarını eğer çalışıyorlarsa iş hayatında başarılı olmak ve verilen görevleri en iyi şekilde yerine getirmeye çalışmalıdırlar.

Hayatta sorumluluğuna sahip olduğu hangi bireyler varsa onlara karşı görevlerini yerine getirmeli hangi roldelerse o rolün gerektirdiği davranışları yapmalıdırlar.

Ayrıca yetişkinler insanlarla olan ilişkilerinin yanı sıra doğaya ve diğer canlılara da saygılı olmalı, onları korumalı, insani ahlaki ilkelerin gerektirdiği gibi davranmalı, uyumlu bir vatandaş olmalı, yasalara uymalı vatanına karşı görevlerini yerine getirmelidir.


3. İnsanların bulundukları vatanda bir arada yaşayabilmeleri için bazı becerilere sahip olmaları gerekmektedir. İnsanların bir arada yaşayabilmeleri için sahip olmaları gereken beceriler nelerdir? Araştırınız.


Kısa Cevap :

İnsanların bir arada yaşayabilmeleri için sahip olmaları gereken beceriler beraber yaşayabilme becerisi, saygı, sevgi, vatanseverlik, millet severlik, anlayış, hoşgörü, empati , insani duygular ve ahlaki ilkelerdir.

Uzun Cevap :

İnsanların bir arada yaşayabilmeleri için sahip olmaları gereken birçok beceri ve sorumluluk bulunmaktadır.

İnsanlar bir arada yaşayınca farklı kültür, farklı düşünce farklı diller, farklı diller ve farklı kültürel yapılara da kucak açmış olurlar.

Kendi gibi düşünmeyen insanlarla bir arada yaşamak eğer bazı ahlaki ilkelere sahip olunmazsa imkansızdır.

Bunun için insanlar insanları, bütün canlıları ve doğaya karşı saygılı olmalı bir gül empati yapabilmeyi bilmeli ve kendisinin benimsenmek istediği gibi başkalarının da benimsemelidir.

Bazı hatalara karşı hoşgörülü davranmalı ve gerektiğini de affetmesini bilmelidir.

Saygı, hoşgörü, vatanseverlik, millet severlik, insan severlik ve bütün insanlarda olması gereken ahlaki ve insani duygulara sahip olmalı ve böylece güzel ahlakın getirmiş olduğu davranışlar ile toplu bir şekilde yaşayabilmelidir.

Bu güzel ahlaka sahip olan bireylerin oluşturduğu bir toplum herkesin imreneceği ve huzurla yaşayacağı bir toplum olacaktır.


Ç. Aşağıda verilen kavramların anlamlarını araştırınız. Bu kavramlar neden önemlidir? Söyleyiniz.


1. Çok Kültürlülük 2. Asimilasyon 3. Birlikte Yaşama Kültürü


Cevap :

1. Çok Kültürlülük: bir toplumda birbirine paralel olan veya birbirleriyle beraber bulunan farklı kültürlerdir. Topumuz zenginleşmesi ve farklılıkların kabul edilmesi açısından önemlidir.

2. Asimilasyon: iç boşlar veya uluslararası göçlerle zamanla kişilerin davranışlarını benimseme ve çözümleme sürecidir. Kişi bu özellik sayesinde kendi kültürünü yaşatmaya ısrar etmek yerine toplumla uyum sağlar ve beraber yaşayabilir.

3. Birlikte Yaşama Kültürü: farklı kültürleri ve etnik yapıyı barındıran medeniyetler, aynı çatı altında yaşayabilmesi kültürüdür. İnsanların neredeyse tamamı birbirinden farklı olduğu için beraber yaşamayı mümkün hale getirir.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 99 Cevapları


D. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları yanıtlayınız.


1. Bazı bireyler çeşitli nedenlerle bir ülkenin vatandaşı olmayabilir. Aşağıdakilerden hangisi bir ülkenin vatandaşı olmayan kişilere verilen isimdir?


A) Haymatlos
B) Mülteci
C) Sığınmacı
D) Yurttaş


2. Aşağıdakilerden hangisi Sivil Toplum Kuruluşlarının özelliklerinden biridir?


A) Kâr etmek gibi bir amaçları yoktur.
B) Her konudan sorumludurlar.
C) Kuruluş temsilcilerinin çıkarlarını önde tutarlar.
D) İş birlikli çalışmalardan kaçınırlar.


3. Aşağıdakilerden hangisi aktif yurttaş özelliklerinden değildir?


A) Duyarlı olmak
B) Haklarını bilmek ve gözetmek
C) Eleştirmek ve sorgulamak
D) Bencil olmak


4. Nil ile Serdar yurt dışında olan arkadaşları Alex (Aleks) ile konuşmuşlardır. Konuşma esnasında Alex, arkadaşları ile birlikte bir yetenek testine girdiğini ve bu testten gelen sonuca göre devletin ücretsiz olarak açtığı kurslara katılabileceğini paylaşmıştır. Alex, konuşmasında yapılan testler ve sonrasında açılan bu kurslar sayesinde devletin gelişimlerine katkı sağladığını da belirtmiştir. Yukarıda anlatılan devletin yurttaşlarına karşı sorumluluğu aşağıdakilerden hangisidir?


A) Vatanın bölünmez bütünlüğünü sağlamak
B) Altyapı yatırımlarıyla vatandaşların yaşamını kolaylaştırmak
C) İnsanların maddi ve manevi gelişimi için imkân sağlamak
D) Refah, huzur ve mutluluğu sağlamak


5. Arda, metro ile okula gitmek için babasıyla birlikte evden çıkmıştır. Metronun merdivenlerinden inerken bir vatandaşın ayağının kayıp düştüğüne şahit olmuşlardır. Arda’nın babası ve metro bekleyen kalabalık, hemen olaya müdahale etmiştir. Yukarıda anlatılanlara göre bir olaya şahit olan insanlar aşağıda verilen davranışlardan hangisini göstermemiştir?


A) İş birliği yapma
B) Görmezden gelme
C) Sorumluluk alma
D) Dayanışma gösterme


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 100 Cevapları


6. Toplumun ihtiyaçlarını karşılamak ve vatandaşların çeşitli sorunlarını çözmek için sivil toplum kuruluşları kurulmuştur. 1998 yılında Ankara’da Pediatri Hematolog, Onkolog Dr. Üstün Ezer, hasta çocuklara ve yetişkinlere yardımda bulunmak için …………………… sivil toplum kuruluşunu kurmuştur. Yukarıdaki açıklamada verilen boşluğa hangi sivil toplum kuruluşu gelmelidir?


A) Halk Sağlığını Koruma Derneği
B) Türkiye Kızılay Derneği
C) Lösemili Çocuklar Vakfı
D) Çocuk Vakfı


7. İnsanların üzerinde yaşadığı toprak parçası yurt olarak adlandırılmaktadır. Yurdumuzda mutlu bir şekilde yaşamak için aşağıdakilerden hangisi gereklidir?


A) Kurallara uymadan yaşamak
B) Kültürümüzü koruyarak yaşamak
C) Toplum huzurunu bozarak yaşamak
D) Sorumluluklarımızı yerine getirmeden yaşamak


8. Doğduğumuz andan itibaren bizlere verilen kimlik kartında yazan kişisel bilgiler arasında hangisi yoktur?


A) Medeni hal
B) Uyruk
C) Kan grubu
D) Göz rengi


9. Yetişkinlerin ve çocukların sorumlulukları birbirinden farklıdır. Aşağıda verilenlerden hangisi bir çocuğun sorumlulukları arasındadır?


A) Bir işte çalışmak
B) Fatura ödemek
C) Ödevini yapmak
D) Televizyon seyretmek


10. Bilinçli bir öğrenci olduğunu söyleyen Nursema’nın aşağıda verilen özelliklerden hangisine sahip olması beklenir?


A) Kurallara uyar
B) Bencil davranır
C) İletişim kurmaktan kaçınır
D) İnsanlara karşı önyargılıdır


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 101 Cevapları


E. Aşağıda verilen zihin haritasını bu ünitede öğrendikleriniz çerçevesinde doldurunuz.


Devletin Sorumlulukları : 


Cevap :

  1. Toplumun huzurunu sağlamak
  2. Ekonomik kalkınmayı sağlamak
  3. Vatandaşların güvenini sağlamak
  4. Halkın ihtiyaçlarını karşılamak
  5. Haberleşmeyi sağlamak

Yurttaşların Sorumlulukları : 


Cevap :

  1. Kanunlara uymak
  2. Askerlik yapmak
  3. Vergi vermek
  4. Oy kullanmak
  5. Vatanını güçlendirmek ve korumak için çalışmak

Sivil Toplum Kuruluşlarının Rolleri : 


Cevap :

  1. İnsani yardım
  2. Sağlık hizmetleri
  3. Hakların korunması
  4. Mağduriyetin giderilmesi
  5. Toplumun korunması

Birlikte Yaşama Kültürünün Göstergeleri : 


Cevap :

  1. Farklı kültürler
  2. Farklı diller
  3. Farklı dinler
  4. Hoşgörü
  5. Birlik ve beraberlik


660 bitti

Our Score

4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 130 ATA Yayıncılık

4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı 5. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa  130


4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı 5. Ünite Tema Sonu Değerlendirme Çalışmaları Cevapları


4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 130


“4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 130 ATA Yayıncılık”

TEMA SONU DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI


A. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun ifadelerle tamamlayınız.


1. Toplumdaki her birey öncelikle kendi davranışlarından sorumludur.
2. Gerek okul içinde gerekse sosyal yaşamın başka alanlarında görülen bütün şiddet olayları, sorunun nedeni ne olursa olsun öncelikle karşılıklı iletişim yolu denenerek çözüme kavuşturulmalıdır.
3. Birleşmiş Milletler, uluslararası alanda dünya barışına hizmet eden en önemli kuruluştur.
4. Uluslararası Af Örgütü evrensel düzeyde insan hakları ihlallerine karşı faaliyette bulunan sivil insiyatifin oluşturduğu bir örgüttür.
5. Avrupa Birliği bünyesinde oluşturulan Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi üye ülkelerin hukuki meselelerinde etkin olan önemli bir adalet kuruluşudur.


B. Aşağıdaki sorularda doğru olan seçeneği işaretleyiniz.


1. Aşağıdakilerden hangisi kendisiyle barışık bireyin özelliklerinden değildir?


A) Zayıf yönlerinin olduğunun farkında olarak davranma
B) Toplum tarafından sevilmeyen yönlerini saklamaya çalışma
C) Bazı davranışlarının sonucunda kendini affetmeyi bilme
D) Herhangi bir olay karşısında gösterdiği tepkinin sonucuna katlanma
E) Olaylar karşısında öfkelendiğinde kontrollü davranma


2. Aşağıdakilerden hangisi okuldaki şiddet olaylarına karşı geliştirilebilecek bir davranıştır?


A) Şiddete karışan bütün taraflarla uzlaştırıcı iletişim kurma
B) Bir gruptan uzlaşmacı yönü ön planda olan bireyle görüşme
C) Şiddetin nedenlerinden çok sonuçları hakkında ara buluculuk yapma
D) Şiddete karışan kişilerle iletişim kurmaktan kaçınma
E) Haklarının ihlal edildiği düşünülen grupla tek taraflı görüşme


3. Aşağıdakilerden hangisi şiddet olaylarında taraflar diyalogla sorunu çözemediğinde çözüm üretmek için birinci derecede etkili olan yöntemdir?


A) Akran ara buluculuk yöntemine başvurmak
B) Kamuoyu oluşturmak
C) Hukuki yollara başvurmak
D) Kamu kuruluşlarından yardım almak
E) Yaşça büyüklerden yardım almak


4. Aşağıdakilerden hangisi mobbingin yol açtığı sorunlardan birisi değildir?


A) Bireyin kendisine yönelik kuşkusunu artırdığından paranoyaya neden olur.
B) Bireyin yaşadığı etki sonucu toplumsal birlik ve beraberlik bozulur.
C) Bireyin mesleki açıdan başarısını ve kendine güven duygusunu zedeler.
D) İdari yönden boşluk yaratarak yöneticilerin işini kaybetmesine yol açar.
E) Maruz kalan kişi, çalıştığı iş yerine inancını kaybeder.


“4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 130 ATA Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score
error: Content is protected !!