7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-1 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 78, 79
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-1 Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 78-79 MEB Yayınları”
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 78-79
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 78 Cevapları
1. Şekilde verilen gezegenlerin kütleleri ile büyüklükleri doğru orantılıdır.
Buna göre gezegenlerde bulunan özdeş cisimlere etki eden kütle çekim kuvvetinin sıralaması hangi seçenekte doğru verilmiştir?
A) 1<2<4<3
B) 2<3<1<4 C) 4<1<3<2
D) 4<3<2<1
Cevap: C ŞIKKI
2. Kütlesi 3 kg olan bir cismin ağırlığı X, Y ve Z noktalarında ölçülüyor. Buna göre,
I. Y noktasında dinamometrede okunan değer, X noktasında dinamometrede okunan değerden büyüktür. II. Z noktasında dinamometrede okunan değer, en küçüktür. III. X noktasında dinamometrede okunan değer, en büyüktür.
yorumlarından hangileri yapılamaz?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
Cevap: A ŞIKKI
3. X, Y, Z cisimlerinin ağırlıkları aşağıda verilen gezegenlerde özdeş dinamometreler ile ölçülüyor ve ölçümler sonucunda dinamometrelerdeki değerlerin aynı olduğu gözlemleniyor.
Buna göre X, Y, Z cisimlerinin kütleleri arasındaki ilişki nasıldır?
A) X<Y<Z B) X<Z<Y
C) Y<Z<X
D) Z<X<Y
Cevap: B ŞIKKI
4. K, L ve M cisimlerinin ağırlıkları ölçülmüştür. Bu ölçüm sonucunda ağırlıkların eşit olduğu görülmüştür. Buna göre,
I. Cisimlerin kütleleri eşittir. II. Cisimlerin ağırlıkları Dünya’da ölçülmüştür. III. Cisimlere etki eden kütle çekim kuvvetleri farklıdır.
ifadelerinden hangileri söylenebilir?
A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III D) I, II ve III
Cevap: D ŞIKKI
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 79 Cevapları
5. Özdeş dinamometrelerle aynı konumda X, Y, Z ve T cisimleri ölçülmüş ve bu ölçümlere göre cisimlerin ağırlıklarını gösteren grafik aşağıdaki gibi çizilmiştir.
Cisimlerin ağırlıkları ve çizilen grafikle ilgili hangisi söylenebilir?
A) Grafikte sadece Z cisminin ağırlığı yanlış verilmiştir.
B) Z ve T cisimlerinin değerleri yer değiştirilirse grafik doğru olur.
C) Z cisminin ağırlığı X cisminin ağırlığından daha büyüktür.
D) Grafikte sadece X ve Y cisimlerinin değerleri doğru verilmiştir.
Cevap: A ŞIKKI
6. Farklı cisimler, özdeş dinamometreler ile farklı konumlarda ölçülmüştür. Dinamometrelerde okunan değerler K>L>M şeklinde olduğuna göre K, L ve M cisimlerinin kütleleri ile ilgili,
I. Kütlesi en fazla olan K cismidir. II. K cismi 2, L cismi 1 noktasında olsaydı tüm cisimler eşit ağırlıkta olur. III. K ve L. cisimlerinin kütlesi eşit, M cisminin kütlesi ise küçüktür.
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma KitabıBeceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 76, 77
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 76-77 MEB Yayınları”
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 76-77
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 76 Cevapları
“2119 Gök Cisimleri Arası Olimpiyat Oyunlarfna uzun atlama kategorisinde katılan sporcu rekor kırmak için mücadele etmektedir. A gök cisminde rekor 10 m olarak kaydedilmiştir. Turnuvanın ilk etabında A gök cisminde 8 m’lik atlayış yapan 60 kg kütleli sporcu 2. etapta B gök cisminde 48 m’lik atlayış gerçekleştirmiştir. Olimpiyat etaplarının yapıldığı gök cisimlerinin yer çekimi kuvvetlerinin karşılaştırılması A>D>C>B şeklindedir (A gök cisminin yer çekimi, B gök cisminin yer çekiminin 6 katıdır.).
Soru : Sporcu ve atlayışları ile ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Sporcunun A ve D gök cisimlerinde ölçülen kütle değerleri kaçtır?
Cevap: A: 60 kg, D: 60 kg
Bir sporcu üçüncü etapta C, dördüncü etapta D gök cisminde yarışmıştır. Bu sporcu, her iki etapta da eşit miktarda enerji harcadığına göre hangi gezegende daha uzun mesafe atlamıştır?
Cevap: C gezegeninde daha uzun mesafe atlamıştır.
Olimpiyat etaplarının yapıldığı gök cisimlerinin yer çekimlerinin karşılaştırılması nasıldır?
Cevap: A>D>C>B
Sporcunun B ve C gök cisimlerinde ölçülen ağırlık değerleri karşılaştırılması nasıldır?
Cevap: C>B
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 77 Cevapları
Jüpiter, Merkür ve Dünya’nın yüzeylerinde cisimlere uyguladıkları çekim kuvvetlerinin büyüklük ilişkisi aşağıdaki görselde yaklaşık olarak verilmiştir (Bu gezegenlerin çekim kuvvetleriyle kütleleri doğru orantılıdır.)
1. Dünya’daki kütlesi 75 kg olan bir cismin ağırlığı 750 N ölçülmüştür. Buna göre cismin, gök cisimlerindeki kütle ve ağırlık değerlerini tablodaki ilgili alanlara yazınız (Veriler yaklaşık olarak verilmiştir.).
Cevap:
“7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 76-77 Cevapları”
2. Kütlesi 30 kg olan bir öğrenci üç farklı cisim ile deney yapacaktır. A cismi 5 kg, B cismi 15 kg ve C cismi 45 kg kütleye sahiptir. Bu cisimlerin ağırlıkları da dinamometre ile ölçülecektir. Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
– Öğrenci bu üç cismin ağırlıklarının da yaklaşık olarak eşit olabilmesi için hangi cisimleri, hangi gezegenlerde ölçmelidir (Öğrencinin farklı gezegenlerde ölçüm yapabileceği düşünülecektir.)?
Cevap: A. Jüpiter, B. Dünya, C. Merkür
– Öğrencinin ölçtüğü cisimlerin sırasıyla Dünya, Merkür ve Jüpiter gezegenlerindeki kütle ve ağırlığının grafiklerini tahminî olarak çiziniz.
Cevap:
“7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 77 Cevapları”
– Aynı konumda iken cisimlerin önce deniz seviyesinde sonra da denizden 1000 m ve 1500 m yüksekliklerde kütle ve ağırlık değişimleri nasıl olurdu? Açıklayınız.
Cevap:
Kütle değişmeyen madde miktarı olduğu için ölçüm sonuçları aynı olurdu. Ağırlık yer çekimi kuvvetine bağlı olduğu için deniz seviyesinden yukarılara çıkıldıkça ağırlık değerleri azalırdı.
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma KitabıKazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 72, 73, 74, 75
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 72-73-74-75 MEB Yayınları”
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 72-73-74-75
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 72 Cevapları
Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadeler ile tamamlayınız.
Cevap:
Yerküremizdeki cisimler, yatay bir zemine göre belirli bir yükseklikten serbest bırakıldığında yere doğru harekete geçer. Gerçekleşen olay serbest bırakılan cisme etki eden bir kuvvetin olduğunu gösterir. Bu kuvvete yer çekimi kuvveti adı verilir. Yerküre üzerinde bulunan tüm maddelere yer çekimi kuvveti uygulanır. İsaac Nevvton (Ayzek Nivtın), kafasına elma düşmesinden esinlenerek havada serbest bırakılan cisimlerin yere düşme nedeninin yer çekimi kuvveti olduğunu bulmuştur. Yer çekimi kuvveti Dünya’nın merkezine doğrudur.
Cisimlerin sahip olduğu madde miktarına kütle denir. Kütleye etki eden yer çekimi kuvveti ağırlık olarak adlandırılır. Kütle ve ağırlık kavramları birbirine karıştırılmamalıdır. Kütle eşit kollu terazi ile ölçülür ve birim olarak gram ya da kilogram kullanılır. Ağırlık ise dinamometre ile ölçülür ve birim olarak Newton kullanılır. Dünya’da eşit kollu terazi ile ölçüldüğünde kütlesi 1 kilogram olan cismin ağırlığı dinamometre ile ölçüldüğünde yaklaşık 10 N’dur. Bir cismin kütlesi bulunduğu yere göre değişmezken ağırlığı bulunduğu yerin çekim kuvvetine bağlı olarak farklılık gösterir. Dünya’daki bir cismin ağırlığı aynı yükseklikte kutup bölgelerinden Ekvator’a doğru gidildikçe azalır. Ekvator bölgelerinden kutup bölgelerine doğru gidildikçe artar Dünya’daki bir cismin ağırlığı aynı konumdayken deniz seviyesinden yükseldikçe azalır. Aynı cismin ağırlığı farklı gezegenlerde değişebilir.
Evrendeki tüm gök cisimleri hem birbirlerine hem de üzerindeki cisimlere çekim kuvveti uygular. Cisimlerin birbirlerine uyguladıkları bu çekim kuvvetine kütle çekim kuvveti denir. Bir gök cisminin kütlesi ne kadar büyükse bu gök cisminin üzerindeki cisimlere uyguladığı çekim kuvveti de o oranda fazla olur. Gökcisimlerinin birbirlerine olan uzaklıkları ile uygulayacakları çekim kuvveti ters orantılıdır. Güneş sisteminin en büyük gezegeni olan Jüpiter 1 kg kütleli cisme yaklaşık 25 N’luk çekim kuvveti uygularken Dünya aynı cisme yaklaşık 10 N’luk çekim kuvveti uygular. Benzer şekilde bir cisme Dünya’nın uyguladığı çekim kuvveti, Ayin uyguladığı çekim kuvvetinden altı kat fazladır.
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 73 Cevapları
Soru : Aşağıdaki ifadelerin doğru mu, yanlış mı olduğuna karar vererek ilgili yapboz parçasını boyayınız.
Cevap:
DOĞRU
YANLIŞ
YANLIŞ
YANLIŞ
YANLIŞ
DOĞRU
DOĞRU
DOĞRU
DOĞRU
YANLIŞ
DOĞRU
YANLIŞ
YANLIŞ
YANLIŞ
DOĞRU
DOĞRU
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 74 Cevapları
Aşağıdaki Dünya görselinde bir uçağın uçuşu sırasında uğradığı ülkeler işaretlenmiştir. Bu ülkelerde uçağın ağırlığı ölçülmüş ve ölçümlere göre bir grafik çizilmiştir (Her üç ülkede de uçağın içinde aynı yolcular ve eşyalar bulunmaktadır.).
Soru : Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Bu uçağın gittiği ülkeleri temsil eden harfleri sırasıyla yazınız.
Cevap: K, L, M
2. Uçağın ağırlığının her ülkede farklı ölçülmesinin sebebi nedir? Açıklayınız.
Cevap: Dünya’da farklı konumlarda yer çekimi kuvvetinin farklı olması nedeniyle uçağın ağırlığı farklı ülkelerde farklı ölçülmüştür.
K cisminin Dünya İle Ay’da kütle ve ağırlıkları ölçülmüş, sonuçlar aşağıdaki görselde verilmiştir (Dün- ya’nın yer çekimi kuvveti Ay’ın yer çekimi kuvvetinin yaklaşık 6 katıdır.).
Soru : Buna göre soruları cevaplayınız.
1. Ölçülen K cisminin Dünya’daki ağırlığı kaç N’dur?
Cevap: 600 N
2. Eşit kollu terazi ile ölçülen kavram nedir?
Cevap: Kütle
3. Dinamometre ile ölçülen kavram nedir?
Cevap: Ağırlık
4. Dinamometre ile ölçülen büyüklüklerin Dünya ve Ay’da farklı olmasının sebebi nedir?
Cevap: Dünya ve Ay’ın yer çekimi kuvvetlerinin farklı olması nedeniyle farklıdır.
5. Eşit kollu terazi ile ölçülen büyüklüklerin Dünya ve Ay’da aynı olmasının sebebi nedir?
Cevap: Kütle değişmeyen madde miktarıdır ve her yerde aynıdır.
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 75 Cevapları
“İglo”, Eskimoların kar ve buz katmanlarını tuğla şeklinde keserek üst üste yerleştirip yaptıkları evdir. Bölgedeki canlı türlerini araştırmak için gelen iki bilim insanı soğuktan korunmak için bir iglo yapmaya karar verir. İglo yapımında aşağıdaki soruların cevaplarının yazılı olduğu tuğlalar kullanılacaktır (Bir cismin Ay’daki ağırlığı, Dünya’daki ağırlığının yaklaşık 1/6’i kadardır. Kütlesi 1 kg olan cismin Dünya’daki ağırlığı yaklaşık 10 N’dur.).
Soru : Soruların cevaplarını bularak noktalı yerlere yazınız ve iglo yapımında kullanılacak tuğlaları işaretleyiniz.
1. Merkür’de kütlesi 6 kg olan bir cismin Ay’daki kütlesi nedir?
Cevap: 6 kg
2. Ay’daki ağırlığı 600 N olan bir astronotun Dünya’daki ağırlığı nedir?
Cevap: 3600, N
3. Dünya’da kütlesi 55 kg olan bir cismin Jüpiter’de kütlesi nedir?
Cevap: 55 kg
4. Venüs’te kütlesi 28 kg olan bir cismin Mars’taki kütlesi nedir?
Cevap: 28 kg
5. Ay’da ağırlığı 60 N olan bir cismin Dünya’daki kütlesi nedir?
Cevap: 36 kg
6. Dünya’da kütlesi 48 kg olan cismin Ay’daki ağırlığı nedir?
Cevap: 80
7. Uranüs’te kütlesi 33 kg olan cismin Satürn’de kütlesi nedir?
Cevap: 33 kg
8. Neptün’de kütlesi 1 kg olan cismin Dünya’daki ağırlığı nedir?
Cevap: 10 N
9. Ay’da ağırlığı 30 N olan cismin Mars’ta kütlesi nedir?
Cevap: 18 kg
10. Dünya’da ağırlığı 120 N olan cismin Merkür’de kütlesi nedir?
Ortaokul 7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı2. Ünite Becerikli Sorular Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 64, 65, 66, 67, 68
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 2. Ünite Becerikli Sorular Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 64-65-66-67-68 MEB Yayınları”
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 64-65-66-67-68
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 64 Cevapları
1. Melis’in hücre yapısı ve organelleri İle ilgili hazırladığı masal etkinliğinden bir bölüm aşağıda verilmiştir.
“Evvel zaman içinde kalbur saman içinde; Organizma Ülkesi’nin Hücre Köyü’nde sorumluluk sahibi çalışkan organeller yaşarmış. Hücre zarı köyün sınırlarını belirlermiş. Kuş bakışı bakıldığında köy sınırları oval şeklindeymiş. Sınır kapılarından köy için faydalı maddeler içeri alınırmış. Köye giren maddeler köyün her yerine dağıtılır, büyük maddeler parçalanarak küçük maddeler hâline getirilirmiş. Yıpranan bölümlerin onarımı yapılırken ülkenin enerji ihtiyacı giderilir, kullanılmayan besinler depolanır, yöneticinin verdiği talimatlar eksiksiz yerine getirilirmiş.”
Melis’in etkinliği ile ilgili,
– Köy, bitki hücresini temsil etmektedir. – Köye giren maddeleri dağıtma işi, endoplazmik retikulum organelinin görevi ile ilişkilidir. – Köyün yıpranan bölümlerinin onarımı, golgi aygıtı organelinin görevi ile ilişkilidir. – Köyde kullanılmayan besinlerin depolandığı organeller büyük ve az sayıdadır.
yorumlarından kaç tanesi yanlıştır?
A) 1
B) 2 C) 3
D) 4
Cevap: C ŞIKKI
2. Hücre ile ilgili gelişmeler aşağıdaki tabloda verilmiştir. Tabloya göre aşağıdaki yorumlardan hangisi yapılabilir?
A) Hücre kavramını ilk kez Kolliker kullanmıştır. B) ilk canlı hücreyi Anton Van Leeuvvenhoek görüntülemiştir.
C) Teknolojik gelişmeler ile bilimsel bilgi arasında ters orantı vardır.
D) Golgi aygıtı ve mitokondri, elektron mikroskobu bulunduktan sonra keşfedilmiştir.
Cevap: B ŞIKKI
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 65 Cevapları
3. Uygar, internette araştırma yaparken hücre ve organizma arasındaki ilişkiyi gösteren aşağıdaki görsellere ulaşmıştır. Buna göre,
I. Canlılık faaliyeti gösteren canlının en küçük yapı ve görev birimi K’dir. II. Sistemlerin bir araya gelmesi ile L oluşur III. Canlının bedeninde farklı görevler üstlenen M, N ve O yapıları vardır
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III D) I, II ve III
Cevap: D ŞIKKI
4. Aşağıda bir canlıda meydana gelen mitoz bölünme evrelerinin bir bölümü karışık olarak verilmiştir Buna göre,
I. 2n=4 kromozomlu bir hayvan hücresinde meydana gelmiştir. II. Üç numaralı basamakta hücrede ara lamel oluşmuştur. III. Bir numaralı evreden sonra iki numaralı evre gelir. IV. Dört numaralı evreden sonra hücre boğumlanmaya başlar.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve IV D) I, III ve İV
Cevap: D ŞIKKI
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 66 Cevapları
5. Babası ile balık tutmaya giden Uras, oltasına denizyıldızı takılınca bir gözlem yapmaya karar vermiş, Denizyıldızını su dolu kovaya koyarken şekildeki gibi iki parçaya ayırmış. Belli bir süre sonra kovaya baktığında denizyıldızının iki tane olduğunu görmüş. Bu olayın nedenini araştırmaya karar vermiştir.
Bu olayla ilgili Uras’m ulaştığı,
I. Eşeysiz üreme gerçekleşmiştir. II. Mitoz bölünme ile kopan parçalar tamamlanmıştır. III. Yaraların iyileşmesindeki hücre bölünmesi ile farklı türde bölünme gerçekleşmiştir,
sonuçlarından hangileri doğrudur?
A) I ve III
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
Cevap: A ŞIKKI
6. Mayoz bölünmeye ait bir şema aşağıda verilmiştir. Buna göre mayoz bölünme ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi hatalıdır?
A) Mayoz-1 aşamasında gerçekleşen parça değişimi tür içi çeşitliliği sağlar.
B) Oluşan hücrelerin “n” kromozomlu olması, türün kromozom sayısının sabit kalmasında etkilidir. C) Mayoz-2’de oluşan hücreler, kalıtsal özellikleri birbirinden farklı üreme ana hücreleridir.
D) Mayoz bölünmede DNA kendini sadece bir kez eşlerken sitoplazma iki kez bölünür.
Cevap: C ŞIKKI
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 67 Cevapları
7. Görselde verilen bilgisayar oyununda klavyedeki bazı tuşların görevleri aşağıdaki gibidir. Ceren, başlangıç noktasındaki fareyi klavyedeki uygun tuşlarla hareket ettirerek yol sonlarında bulunan peynirlere ulaştırmak istiyor.
. Ceren, fareyi mitoz bölünmeye ait olan şekildeki peynire ulaştırmak için belirtilen tuşlardan hangilerini sırası ile kullanmalıdır?
Cevap: A ŞIKKI
8. Üreme ana hücresinde meydana gelen mayoz bölünme şeması aşağıda verilmiştir. Yandaki şema incelendiğinde,
I. Kromozom sayısı Mayoz-1 ’de yarıya iner. II. Parça değişimi Mayoz-1’de gerçekleşir. III. Mayoz sonucu oluşan hücrelerin kalıtsal yapısı farklıdır.
yorumlarından hangilerine ulaşılır?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III D) I, II ve III
Cevap: D ŞIKKI
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 68 Cevapları
9. Öğretmen; nükleotid, gen ve DNA arasındaki ilişkiyi göstermek için sınıfa küçük tuğlalar getirmiştir. Ardından aşağıdaki modelleri yapmış ve yapıları temsil eden harfleri altına yazmıştır. Öğretmenin yaptığı bu modeller dikkate alındığında,
I. M yapısı, yönetici moleküldür. II. K yapısı, geni temsil etmektedir. III. M yapısı, L’nin yapı birimidir.
yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
A) Yalnız I B) I ve II
C) I ve III
D) II ve III
Cevap: B ŞIKKI
10. Bir inşaat işçisi, üçüncü kata ulaşmak için aşağıda mayoz ve mitoz bölünmeye ait özelliklerin verildiği merdivenleri kullanacaktır. Buna göre,
I. Mayoza ait özellikler için L-N-P merdivenlerini seçmelidir. II. Mitoza ait özellikler için K-M-P merdivenlerini seçerse “Mitoz sonucu hangi tür hücrelerin oluştuğunu tam olarak bilmiyor.” demektir. III. Mayoza ait özellikler için L-N-R merdivenlerini seçerse “Mayoz sonucu oluşan hücrelerin bölünme geçirip geçiremeyeceğini bilmiyor.” demektir.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) Yalnız I B) I ve II
C) II ve III
D) I, I! ve III
Ortaokul 7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma KitabıGüçlendiren Sorular-3 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 62, 63
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-3 Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 62-63 MEB Yayınları”
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 62-63
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 62 Cevapları
1. Aşağıdaki görsel, bir bebeğin oluşumu ile ilgilidir. Buna göre,
I. Sperm ve yumurta hücreleri mayoz bölünme ile oluşur. II. Zigot oluşabilmesi için yumurta ve spermin birleşmesi gerekir. III. Zigot, m i toz ve mayoz bölünme gerçekleştirerek bebeği meydana getirir.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
Cevap: A ŞIKKI
2. Aşağıdaki mayoz bölünmeye ait bir şema verilmiştir. Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Mayoz bölünmede DNA kendini iki kez. eşler.
B) Mayoz bölünme sonucu oluşan hücreler vücut hücresidir.
C) Mayoz bölünme sonucu oluşan hücreler kalıtsal olarak birbirinin aynısıdır. D) Tür içi çeşitlilik için gerekli olan parça değişimi mayozun birinci bölümünde gerçekleşir.
Cevap: D ŞIKKI
3. Aşağıda bölünmelerle ilgili bazı sorular verilmiştir.
– Mayoz bölünme sonucu oluşan hücre hangisidir? – Mayoz bölünme geçirebilen hücre hangisidir? – Mitoz bölünme geçiremeyen vücut hücresi hangisidir?
Seçeneklerden hangisi, bu sorulardan herhangi birinin cevabı olamaz?
Cevap: D ŞIKKI
4. Aşağıdaki tabloyu dolduran öğrenci her doğru cevap için 4 puan kazanırken her yanlış cevap için 2 puan kaybediyor. Buna göre öğrencinin toplam puanı kaçtır?
A) 4 B) 6
C) 8
D) 10
Cevap: B ŞIKKI
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 63 Cevapları
5. K, L, M ve N hücrelerine ait kromozom sayısı grafiği aşağıda verilmiştir (K hücresi deri hücresi, L hücresi yumurta ana hücresi, M hücresi sperm hücresi ve N hücresi yumurta hücresidir.). Grafiğe göre K, L, M ve N hücreleri ile ilgili,
– K hücresi mayoz bölünme geçirdikten sonra birbirinden farklı özellikte, kromozom sayısı 15 olan dört hücre oluşur. – L hücresi mayoz bölünme geçirebilir ve parça değişimi ile kromozom sayısı 10 olan farklı özellikte hücreler oluşur. – M hücresi ile N hücresi birleşir ve kromozom sayısı 20 olan zigot oluşur. – N hücresi, L hücresinin mayoz bölünme geçirmesi ile oluşan hücre olabilir.
ifadelerinden kaç tanesi yanlıştır?
A) 1
B) 2 C) 3
D) 4
Cevap: C ŞIKKI
6. Öğretmen, öğrencilerine 2n kromozomlu hücrenin bölünmesiyle ilgili aşağıdaki soruları soruyor.
1. Soru: Mayoz bölünmede hücre sayısındaki değişimi gösteren grafiği çiziniz.
2. Soru: Art arda iki mitoz bölünme geçiren bir hücrenin kromozom sayısını gösteren grafiği çiziniz.
3. Soru: Mayoz bölünme sonucu oluşan hücrenin kromozom sayısını gösteren grafiği çiziniz.
Buna göre seçeneklerde verilenlerden hangisi doğrudur?
Ortaokul 7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma KitabıBeceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 59, 60, 61
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 59-60-61 MEB Yayınları”
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 59-60-61
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 59 Cevapları
Soru : Bu evrelerle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
-1 ve 2 numaralı evrelerde kromozom sayıları nasıl etkilenir? Açıklayınız.
Cevap:
Kromozom sayılarında değişiklik olmaz.
– Kromozomların belirgin hâle geldiği evrelerin numaralarını yazınız.
Cevap:
1 ve 3.
– 3 numaralı evreden 4 numaralı evreye geçilirken kromozom sayısı nasıl etkilenir? Açıklayınız.
Cevap:
Kromozom sayısı değişmez.
– Mayoz-1’de kromozom sayısı yarıya inmeseydi neler olabilirdi?
Cevap:
Türler arası kromozom sayısı sabit kalmazdı. Her canlıda kromozom sayısı ikiye katlanırdı.
– Parça değişiminin canlılar için önemi nedir?
Cevap:
Canlılarda tür içi çeşitliliği sağlar.
– 6 numaralı evrede oluşan hücrelerin kromozom sayıları arasındaki ilişki nedir? Açıklayınız.
Cevap:
Kromozom sayısı “n” olan dört hücre vardır.
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 60 Cevapları
Aşağıdaki labirentin teraslarında mayoz bölünme evrelerine ait görseller bulunmaktadır. Esma; başlangıç noktasından yola çıkarak mayoz bölünme evrelerine ait görselleri sırasıyla takip ederse labirentin gizli çıkış kapısının bulunduğu terasa ulaşabilecektir.
Soru : Arkadaşı, Esma’ya “Başlangıç noktasından yola çıkıp mayoz bölünme evrelerini sırasıyla takip ederek ilerlersen benim bulunduğum terasa ulaşabilirsin.” demiştir Esma’nın ilerlediği yollan görsel üzerinde çizerek gösteriniz.
Cevap:
“7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 60 Cevapları”
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 61 Cevapları
Öğretmen Ahmet, öğrencilerine mitoz ve mayoz bölünme arasındaki farklarla ilgili istasyon etkinliği pianlar. Etkinliğin aşamaları şu şekildedir:
– Öykü, şiir ve şema istasyonları belirlenir.
– Her istasyona üç öğrenci ve bir istasyon şefi seçilir.
– Öğrencilerin istasyonda kalma süreleri iki dakika olarak belirlenir.
– İstasyonlarda bulunan öğrenciler düdük sesiyle beraber ilgili konu hakkında grubu simgeleyen renkteki kalemlerle çalışmaya başlar. Süre sonunda duyulan düdük sesi ile çalışmalarını masada bırakarak diğer istasyona geçerler.
– Yeni istasyonda bir önceki grubun yarım bıraktığı çalışmaya devam edilir.
– Çalışma tamamlandığında istasyon şefleri ürünleri sunar.
Soru : Aşağıda istasyon etkinliğinin bir kısmı verilmiştir. Çalışmaların kalan kısımlarını tamamlayınız.
Cevap:
Öykü İstasyonu
Mitoz Ülkesi bölünerek topraklarını ikiye ayırmış ve arazi özelliklerinin tıpatıp aynı olduğu görülmüştür.
Mayoz Ülkesi bölünerek topraklarını dörde ayırmış ve arazilerin bazı özelliklerinin farklı olduğu görülmüştür.
Şiir İstasyonu
Mayozum, ben mayoz!
Mitoz gibi tek aşamada değil,
İki aşamada meydana getiririm yavrularımı
Mayozum, ben mayoz!
Şema İstasyonu
“7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 61 Cevapları”
Ortaokul 7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma KitabıKazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 54, 55, 56, 57, 58
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58 MEB Yayınları”
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 54 Cevapları
Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadeler ile tamamlayınız.
Cevap:
Mayoz bölünme sadece eşeyli üreyen canlıların eşey ana hücrelerinde gerçekleşir. Mayoz bölünmeye başlamadan önce DNA kendini eşler ve kalıtsal madde miktarı iki katına çıkar. Sonrasında bölünmenin birinci aşaması başlar, kromozomlar belirgin hâle gelir ve çekirdek zarı eriyerek kaybolur. Homolog kromozomlar arasında parça değişimi meydana gelir. Bu kromozomlar hücrenin ortasına tek sıra olacak şekilde dizilir ve farklı kutuplara çekilir. Çekirdek zarları tekrar oluşur. Sitoplazma bölünmesinin ardından kromozom sayısı yarıya inmiş iki hücre oluşur. Mayozun ikinci aşamasında mitoz bölünmeye benzer bir bölünme gerçekleşir. Bu aşamada kalıtsal madde kendini eşlemez. Mayoz bölünme tamamlandığında genetik yapısı birbirinden farklı dört yeni hücre oiuşur. Mayoz bölünme sadece eşey ana hücrelerinde meydana gelir ve üreme hücrelerinin oluşumunu sağlar.
Mayozun birinci aşamasında gerçekleşen parça değişimi sayesinde oluşan yavru hücreler hem birbirlerinden hem de ana hücreden kalıtsal olarak farklı özelliktedir. Mayoz bölünme üreme hücrelerinin oluşumunu sağlar. Hayvanlarda dişi eşey hücresi yumurta, erkek eşey hücresi ise sperm olarak adlandırılır.
Mayoz bölünme sonucu oluşan yumurta ve sperm hücreleri ana hücrenin yarısı kadar kromozom taşır. Örneğin, insanın eşey ana hücresinde 46 kromozom var iken sperm ve yumurtada 23 kromozom vardır. Sperm ve yumurta hücresinin birleşmesi sonucu kromozom sayısı nesiller boyu sabit kalır.
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 55 Cevapları
Soru : Aşağıdaki ifadelerin doğru mu, yanlış mı olduğuna karar vererek ilgili yapboz parçasını boyayınız.
Cevap:
DOĞRU
YANLIŞ
YANLIŞ
DOĞRU
YANLIŞ
DOĞRU
DOĞRU
YANLIŞ
DOĞRU
DOĞRU
YANLIŞ
YANLIŞ
DOĞRU
DOĞRU
YANLIŞ
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 56 Cevapları
Soru : Aşağıda mayoz bölünme evreleri karışık olarak verilmiştir. Tırtıl üzerindeki harflerle ayrılmış kısımlar ile mayoz evrelerinin görsellerini sırasıyla eşleştiriniz (İlk evre K’den başlamak üzere alfabetik sıra takip edilecektir.).
Cevap:
K: 7,
L: 5,
M: 2,
N: 1,
O: 6,
O: 4,
P: 3
Soru : Bölünme çeşitlerinin ortak ve farklı yönlerini gösteren sorulardan oluşan bir şema aşağıda verilmiştir. Soruları cevaplayarak şemayı tamamlayınız.
Cevap:
“7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 56 Cevapları”
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 57 Cevapları
Soru : Aşağıdaki labirentte mayoz ve mitoz bölünme ile ilgili çeşitli sorular yer almaktadır. Başlangıç noktasından itibaren sorulara uygun cevap yönünde ilerleyip bitişe ulaşınız. Cevap olarak seçtiğiniz sayıların hemen yanındaki harfleri altta verilen noktalı alana sırasıyla yazınız. Doğru cevaplar seçilerek bitişe vardığınızda mayoz bölünmenin canlılar için önemini anlatan bir cümleye ulaşacaksınız.
Cevap:
OLUŞAN CÜMLE: TÜR İÇİ ÇEŞİTLİLİK SAĞLAR
“7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 57 Cevapları”
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 58 Cevapları
Öğretmen, mitoz ve mayoz arasındaki farkları pekiştirmek amacıyla sınıfa kare şeklinde birimlerden oluşan bir oyun düzeneği ve bölünmelerle ile ilgili doğru-yanlış etkinliği hazırlamıştır. Aren, mitoz bölünme; İdil, mayoz bölünme ile ilgili etkinliği aşağıdaki gibi doldurmuştur. Başlangıçta okla belirtilen yerde bulunan Aren, mitoz bölünme etkinliğinde doğru bildiği her ifade için 2 birim sağa (—►) ilerlerken yanlış bildiği her ifade için 1 birim aşağı ( ; ) ilerleyecektir. Aynı şekilde başlangıç konumu verilen İdil, mayoz bölünme etkinliğinde doğru bildiği her ifade için 2 birim sola (-◄(—) ilerlerken yanlış bildiği her ifade için 1 birim yukarı ( ) ilerleyecektir.
Soru : Aren ve İdil, oyun düzeneğinde verdikleri cevaplara göre ilerlediklerinde hangi harfin yazılı olduğu konumda olurlar?
Cevap:
“7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 58 Cevapları”
Ortaokul 7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma KitabıGüçlendiren Sorular-2 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-2 Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 52-53 MEB Yayınları”
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 52-53
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 52 Cevapları
1. Aşağıdaki şemada tek hücreli bir canlıya ait bölünme gösterilmiştir. Buna göre bu olayla ilgili,
I. Bu bölünme ile üreme gerçekleşmiştir. II. Yaraların iyileşmesinde meydana gelen bölünme türü ile aynıdır. III. Oluşan yeni canlıların toplam kromozom sayısı, ana canlının kromozom sayısı ile aynıdır.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) I ve I
B) II ve III
C) II ve III
D) I, II ve III
Cevap: A ŞIKKI
2. Aşağıda mitoz bölünme ile ilgili bazı grafikler verilmiştir. Bu grafiklerden hangileri yanlış çizilmiştir?
A) Yalnız I B) Yalnız II
C) I ve III
D) I, II ve III
Cevap: B ŞIKKI
3. Aşağıda tek hücreli canlıya ait bir bölünme şeması verilmiştir. Bu bölünme ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Bölünme sonucu iki yeni hücre oluşur.
B) Türün devamlılığı sağlanmış olur.
C) Kromozom sayısı değişmez. D) Tek hücrelilerde büyümeyi sağlar.
Cevap: D ŞIKKI
4. Canlılarda gerçekleşen bazı olaylar aşağıda verilmiştir. Bu olaylardan kaçı, mitoz bölünme ile üreme olayına örnek gösterilebilir?
A) 1
B) 2
C) 3
D) 4
Cevap: A ŞIKKI
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 53 Cevapları
5. Öğretmen, mitozun evrelerini pekiştirmek amacıyla sınıfa bir oyun halısı getirmiştir. Oyun halısında numaralandırılmış bölümler bulunmaktadır. Bu bölümlere mitozun evrelerini temsil eden görseller karışık olarak yerleştirilmiştir. Öğrenciler, halı üzerinde mitoz evrelerini sırasıyla takip ederek ilerlemelidir. Buna göre,
I. Oyunun hatasız oynanması için sırasıyla 1-4-6-7-9-11 numaralı görsellere basılmalıdır. II. Doğru sıra takip edildiğinde ikinci adımın temsil ettiği aşamada iğ iplikleri oluşur. III. Doğru sıra takip edildiğinde üzerine en son basılan görselin temsil ettiği hücre bitki hücresidir.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
A) Yalnız I B) Yalnız II
C) I ve II
D) II ve III
Cevap: B ŞIKKI
6. Kanser, hücrelerin sürekli ve hızlı büyümesidir. Sağlıklı, normal hücrelerin bölünme sayısının bir sınırı vardır. Kanser hücreleri, kontrolsüz mitoz bölünme geçirerek sağlıklı dokuların içine sızar ve dokuyu tahrip eder. Cinsiyete bağiı olarak kadınlarda en çok meme, rahim ve kaiın bağırsak kanseri; erkeklerde ise akciğer, prostat, mide ve kalın bağırsak kanseri görülür.
Bu bilgilerden yola çıkılarak aşağıdaki ifadelerden hangisine ulaşılamaz?
A) Cinsiyete bağlı olarak kanser türünün görülme sıklığı farklı olabilir.
B) Kanser hücresinin bölünmesi sonucu oluşan her hücre kalıtsal olarak birbirinin aynısıdır. C) Sağlıklı hücreler yaşamları boyunca sadece bir kez mitoz bölünme geçirir.
D) Kanser hücreleri komşu doku ve organlara yayılır ve bölünmenin sınırları yoktur.
Ortaokul 7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma KitabıBeceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 49, 50, 51
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 49-50-51 MEB Yayınları”
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 49-50-51
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 49 Cevapları
Aşağıda mitoz bölünmeye ait bir görsel ve harflerle eşleştirilmiş açıklamalar verilmiştir.
Soru : – Bu açıklamaların mitoz bölünmenin hangi aşamasına ait olduğunu belirleyiniz ve tablo üzerinde eşleştiriniz
Cevap:
1. Aşama = C
2. Aşama = Ç
3. Aşama = B
4. Aşama = A
5. Aşama = D
– Mitoz bölünmeden önce DNA kendini eşlememiş olsaydı ve bölünme gerçekleşseydi sonuçları ne olurdu? Açıklayınız.
Cevap:
Aynı canlının vücut hücreleri birbirinden farklı olurdu ve her hücrede farklı DNA parçaları bulunurdu. Böylece kromozom sayısı yarıya inerdi.
– Mitoz bölünmenin canlılar için önemi nedir? Birkaç cümleyle açıklayınız.
Cevap:
Mitoz bölünme tek hücreli canlılarda üremeyi sağlarken çok hücreli canlılarda büyüme ve gelişmeyi, yaraların onarılmasını sağlar. (Bazı çok hücrelilerde de üremeyi sağlayabilir.)
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 50 Cevapları
Mitozun evreleri konusunda bir oyun hazırlanmıştır. Oyun kuralları ve oyun kartı aşağıda verilmiştir.
Soru : – Öğrenci, hangi harfin yazılı olduğu kutucuk üzerinde oyunu tamamlar?
Cevap:
f harfinin yazılı olduğu kutu üzerinde oyunu tamamlamıştır.
Soru : – Öğrenci hangi sorulara yanlış cevap vermiştir? Soruların doğru cevaplarını yazınız.
Cevap:
2, 3, 6. sorulara yanlış cevap vermiştir.
2. sorunun doğru cevabı: Önce gerçekleşir,
3. sorunun doğru cevabı: Kardeş kromatitler kutuplara ayrılır.
6. sorunun doğru cevabı: Kromozom sayısı sabit kalır.
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 51 Cevapları
Fen bilimleri öğretmeni, kâğıttan tuzluk oyununu mitoz bölünmenin evreleri ve özellikleri oyununa dönüştürüyor.
Oyunun hazırlanması: Kare şeklinde bir kâğıt alınır. Bu kâğıt, zarf şeklinde katlanır. Kâğıdın arkası çevrilir ve aynı işlem tekrarlanır. Parmakların geçeceği bölümlerin arkasına mitoz bölünme evrelerinin resimleri çizilir ve mitoz bölünme ile ilgili bilgiler yazılır. Parmakların geçeceği bölümlerin ön kısımlarına ise mor, sarı, yeşil ve mavi birer daire çizilir Tuzluk oyununun yapım aşamaları ve tuzluğun açık hâli aşağıda verilmiştir.
Öğrenci, sağ elindeki baş parmağını ve işaret parmağını sırasıyla mavi ve sarı dairelerin bulunduğu karelerin içine geçirir. Sol elindeki baş parmağını ve işaret parmağını da sırasıyla yeşil ve mor dairelerin bulunduğu karelerin içine geçirir. Öğretmen, oyuncuya bir sayı ile birlikte tuzluktaki renklerden birini söyler. Söylenen sayı kadar önce yatay, sonra düşey doğrultuda tuzluk açılıp kapanır. Oyuncu, tuzluğun açık kalan kısmında bir görsel ile karşılaşırsa bu görselin ait olduğu bölünme aşamasının özelliklerini söyler. Tuzluğun açık kalan kısmında bir özellik yazılı ise bu özelliğe ait görseli çizer.
Soru : Öğretmenin Ayşe’ye “3-mor”, Zeynep’e “2-yeşil” ve Ali’ye “8-mavi” dediği bilindiğine göre öğrenci cevaplarını aşağıdaki kutucuklara yazınız ya da çiziniz.
Cevap:
“7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 51 Cevapları”
Ortaokul 7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma KitabıKazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 46, 47, 48
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
“7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 46-47-48 MEB Yayınları”
7. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 46-47-48
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 46 Cevapları
Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadeler ile tamamlayınız.
Cevap:
Belli bir olgunluğa ulaşan hücrelerin bölünerek yeni hücreler oluşturmasına hücre bölünmesi denir. mitoz ve mayoz olmak üzere iki çeşit hücre bölünmesi vardır. Mitoz bölünme tüm canlılarda görülür. Bölünme sonunda kalıtsal yapısı aynı olan iki hücre oluşur. Oluşan hücrelerin kromozom sayısı ana hücre ve birbirleri İle aynıdır.
Mitoz bölünme; tek hücreii canlılarda üreme, çok hücreli canlılarda büyüme, gelişme ve yaraların iyileşmesini sağlar. Ayrıca bazı çok hücreli canlılarda üremeyi de sağlayabilir. Mitoz bölünmenin evreleri aşağıda verilmiştir:
1. Hazırlık aşamasında; DNA ve sentrozomlar kendini eşler, kalıtsal madde miktarı iki katına çıkar.
2. Kromatin iplikler kısalıp kalınlaşarak kromozomlara dönüşür,
3. Çekirdekçik ve çekirdek zarı erir. Sentrozomiar zıt kutuplara çekilmeye başlar ve iğ iplikleri oluşur.
4. Kromozomlar hücrenin ortasına dizilir.
5. Her kromozom iki kromatitten oluşur. Kardeş kromatitler birbirinden ayrılarak hücrenin karşılıklı kutuplarına yerleşir.
6. Çekirdek zarı ve çekirdekçik tekrar oluşur. İğ iplikleri kaybolur. Bu evrede çekirdek bölünmesi biter, sitoplazma bölünmesi başlar. Sitopiazma bölünmesi tamamlandığında kalıtsal özellikleri aynı olan iki hücre meydana gelir. Mitoz bölünmede hücrelerin kromozom sayıları sabit kalır.
Mitoz bölünme çekirdek ve sitoplazma bölünmesi olmak üzere iki aşamada gerçekleşir. Bitki ve hayvan hücrelerinde çekirdek bölünmesi benzer şekilde, sitopiazma bölünmesi ise farklı şekilde gerçekleşir. Sitopiazma bölünmesi hayvan hücrelerinde boğumlanarak, bitki hücresinde ara lamel oluşarak gerçekleşir.
Mitoz bölünme çok hücreli canlıların vücut hücrelerinde görülür. Bu hücrelerde anne ve babadan gelen kromozom çifti bulunur. Vücut hücrelerinin kromozom sayısı” 2n” ile üreme hücrelerinin kromozom sayısı” n “ile gösterilir.
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 47 Cevapları
Soru : Aşağıdaki ifadelerin doğru mu, yanlış mı olduğuna karar vererek ilgili yapboz parçasını boyayınız.
Cevap:
Yanlış
Yanlış
Doğru
Doğru
Doğru
Doğru
Yanlış
Yanlış
Yanlış
Doğru
Doğru
Doğru
Doğru
Yanlış
Doğru
7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 48 Cevapları
Soru : Aşağıda bazı görseller verilmiştir. Bu görselleri mitozun önemi bakımından inceleyiniz ve “büyüme, üreme, yenilenme” kavramları ile ilişkilendirerek kutucuklara uygun kavramları yerleştiriniz.
Cevap:
“7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı Sayfa 48 Cevapları”
Bir bilim insanı, bir kabın içine önce yeterli miktarda besin koyuyor, ardından bu kaba bir bakteri hücresi bırakıyor. Uygun sıcaklık ve nem bulunan ortamda bakteri hücresini mikroskop altında gözlüyor. Hücrenin beş dakikada bir kez bölündüğünü tespit ediyor. Saat 09.00’da başladığı deneyi saat 09.46’da sonlandırıyor.
Soru : Yapılan deney ve gözlemlerden yola çıkarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Deney sonunda kap içerisinde kaç tane bakteri hücresi bulunmaktadır?
Cevap:
29= 512
2. Bir tohumun çimlenmesinde görülen bölünme ile deneydeki bölünmeyi sonuçları açısından karşılaştırınız.