7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21 MEB Yayınları

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Uzay Teknolojileri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 20, 21


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Uzay Teknolojileri Metni Etkinlik Cevapları


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21


“7. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 20-21 Cevapları MEB Yayınları”

Soru : Bulutsuz bir gecede gökyüzüne baktığınızda görebildiğiniz gök cisimleri nelerdir?


Kısa Cevap : “Bulutsuz bir gecede gökyüzüne baktığınızda görebildiğiniz gök cisimleri nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Bulutsuz bir gecede, gökyüzünde görebildiğiniz bazı gök cisimleri şunlardır:

  1. Ay: Eğer gökyüzündeyse, Ay’ı net bir şekilde görebilirsiniz.
  2. Yıldızlar: Gökyüzünde milyonlarca yıldızdan bazılarını görebilirsiniz. Ancak, şehir ışıklarından uzakta ve atmosferin daha az kirlendiği yerlerde daha fazla yıldız görmeniz mümkündür.
  3. Gezegenler: Mars, Venüs, Jüpiter ve Satürn gibi gezegenler de zaman zaman çıplak gözle görülebilir. Venüs genellikle sabah ya da akşam saatlerinde parlak bir şekilde görünürken, Jüpiter ve Satürn daha belirgin olur.
  4. Samanyolu Galaksisi: Eğer ışık kirliliği yoksa, Samanyolu Galaksisi’nin bir kısmını görebilirsiniz. Bu, gökyüzünde beyazımsı bir şerit olarak görünür.
  5. Meteorlar: Şansınıza bağlı olarak, bir meteorun (yıldız kayması) gökyüzünde süzüldüğünü görebilirsiniz.
  6. Kuyruklu Yıldızlar: Eğer şanslıysanız ve bir kuyruklu yıldız geçiyorsa, onu da görebilirsiniz. Ancak bunlar çok nadir görülen olaylardır.
  7. Kuyruklu Yıldızlar ve Diğer Gök Cisimleri: Belirli dönemlerde görülebilecek kuyruklu yıldızlar da olabilir.

Bu gözlemler için ideal yerler, şehir ışıklarından uzak, doğal ve karanlık alanlardır. Gözlem yaparken gökyüzünü daha net görebilmek için ışık kirliliğinden uzak, en az 2-3 saat karanlıkta kalmış bir bölgede olmak önemlidir.


Soru : Günümüzde uzay ve gök cisimleri hakkında oldukça detaylı bilgiler elde edilmiştir. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte uzay araştırmalarında ne gibi ilerlemeler kaydedilmiştir?


Kısa Cevap : “Teknolojinin gelişmesiyle birlikte uzay araştırmalarında ne gibi ilerlemeler kaydedilmiştir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Teknolojinin gelişmesiyle uzay araştırmalarında birçok önemli ilerleme kaydedilmiştir. İşte bu ilerlemelerden bazıları:

  1. Gelişmiş Gözlem Teknolojileri: Daha güçlü teleskoplar ve uzay araçları sayesinde, uzak galaksiler, yıldızlar ve gezegenler hakkında daha ayrıntılı bilgiler elde ediliyor. James Webb Uzay Teleskobu gibi projeler, evrenin derinliklerini ve gezegen oluşum süreçlerini incelemek için büyük veriler topluyor.
  2. Yüksek Çözünürlüklü Fotoğraf ve Görüntüleme: Daha gelişmiş optik ve elektronik sistemler sayesinde, uzaydan alınan görüntüler çok daha net ve ayrıntılı hale geldi. Bu, bilim insanlarının yıldızlararası ortam, gezegen yüzeyleri ve diğer gök cisimleri hakkında daha fazla bilgi edinmelerini sağladı.
  3. Daha Hızlı ve Güvenilir Roket Teknolojileri: SpaceX, Blue Origin gibi şirketlerin geliştirdiği yeniden kullanılabilir roketler, uzay taşımacılığını daha ucuz ve erişilebilir hale getirdi. Bu da daha fazla uzay görevinin gerçekleştirilmesini sağladı.
  4. İleri Füzyon ve İyon Motorları: Yeni itki sistemleri, uzay araçlarının daha uzun mesafeler katetmesini ve daha kısa sürede hedeflerine ulaşmasını mümkün kıldı. Bu sayede Mars gibi uzak gezegenlere yapılacak görevler daha gerçekçi hale geldi.
  5. Robotik ve Otomasyon Teknolojileri: Uzayda çalışan robotlar ve otomatik sistemler, insanlı görevlerin güvenliğini artırıyor. Örneğin, NASA’nın Perseverance gezgini Mars’ta yüzey araştırmaları yaparken, uzaktan kumandalı robotik araçlar ve dronlar kullanılarak daha fazla keşif yapılabiliyor.
  6. Yapay Zeka ve Veri Analitiği: Yapay zeka, uzay görevlerinin analizini hızlandırmak ve veri işleme süreçlerini optimize etmek için kullanılıyor. Bu teknoloji, uzaydan gelen büyük veri setlerinin işlenmesini ve keşiflerin yapılmasını kolaylaştırıyor.
  7. İletişim ve Veri Aktarımı Teknolojileri: Gelişmiş iletişim sistemleri, uzay araçları ile Dünya arasındaki veri transfer hızını artırdı. Bu sayede, uzay görevlerinden gelen veriler daha hızlı ve güvenilir bir şekilde analiz edilebiliyor.

Bu teknolojik ilerlemeler, uzay araştırmalarının sınırlarını genişletmiş ve daha önce mümkün olmayan keşiflerin yapılmasını sağlamıştır.



 

Our Score

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 34-35-36 MEB Yayınları

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Yıldızlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 34, 35, 36


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Yıldızlar Metni Etkinlik Cevapları


“7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 34-35-36 MEB Yayınları”

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 34-35-36


Model Tasarımı Takımyıldız Modeli


Malzemeler:
* 1 adet 5 cm (çap) x 50 cm (uzunluk) boyutlarında PVC atık su borusu
* Çift yönlü bant
* Makas
* Pergel
* Kalem
* Mukavva
* Toplu iğne
* Takımyıldız örnekleri

* Bu etkinlikteki amaç, farklı takımyıldız örneklerini gözlemlemektir.

Etkinliğin Yapılışı

1- Pergel yardımıyla mukavvadan 6 cm çaplı 5 adet daire çizerek kesiniz.
2- Kestiğiniz dairelerden birinin ortasına küçük bir delik açınız. (Açtığınız delik gözünüzle karşı tarafı rahat görebileceğiniz boyutta olmalıdır.)
3- Kalan daire parçalarına takımyıldız örneklerine bakarak takımyıldızlar çiziniz.
4- Takımyıldız çizdikten sonra yıldızların olduğu yerleri toplu iğne yardımıyla deliniz.
5- Borunun her iki ucuna çift taraflı bant yapıştırınız.
6- Borunun bir ucuna ortası delik daire parçasını, diğer ucuna takımyıldız çizilen daire
parçasını yerleştiriniz.
7- Ortası delik olan taraf gözünüze gelecek şekilde takımyıldızları gözlemleyebilirsiniz.
8- Ön tarafta bulunan takımyıldız şekillerini değiştirerek gözlem yapabilirsiniz.
Not: *Etkinlikte kullanılan malzemeler sizlere örnek olması açısından verilmiştir. Siz
de kendi modelinizi farklı malzemeler ile sayfa 14,15,16 ve 17’deki bilimsel yöntem
ve mühendislik tasarım döngüsü basamaklarına göre hazırlayınız.
*Hazırladığınız modelleri okulunuzda yapılacak olan ‘’Yıl Sonu Bilim Şenliği’’nde sunmak için sene sonuna kadar muhafaza ediniz.


Soru : Gözlemlediğiniz şekiller gökyüzünde bulunan takımyıldız şekillerine benziyor mu?


Cevap :

Gökyüzünde bulunan takım yıldızı şekillerine ufak farklarla benziyor.


Soru : Toplu iğneyle delerken hepsini aynı büyüklükte mi deldiniz? Eğer hepsini aynı büyüklükte delmediyseniz sebebi ne olabilir?


Cevap :

Toplu iğneyle delerken hepsini aynı büyüklükte delemedik.

Çünkü hepsinin boyutu ve izlenebileceği bakış açısı farklılık göstermektedir.. Kimisi büyük kimisi ise küçük olarak deldik.



 

Our Score

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 30-31-32-33 MEB Yayınları

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Bulutsu (Nebula) Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 30, 31, 32, 33


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Bulutsu (Nebula) Metni Etkinlik Cevapları


“7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 30-31-32-33 MEB Yayınları”

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 30-31-32-33


Soru : Sizce yıldızların da insanlar gibi bir yaşam döngüsü var mıdır?


Kısa Cevap : “Sizce yıldızların da insanlar gibi bir yaşam döngüsü var mıdır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Evet, yıldızların da bir yaşam döngüsü vardır. Doğum, büyüme, olgunluk ve ölüm evrelerinden geçerler. Yıldızların yaşam süreleri, kütlelerine bağlı olarak değişir.

Örneğin, küçük kütleli yıldızlar uzun bir süre boyunca stabil kalırken, büyük kütleli yıldızlar daha kısa sürede yaşamlarını tamamlarlar.


Soru : Dünya’nın evrendeki yeri neresidir? Tahminlerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.


Kısa Cevap : “Dünya’nın evrendeki yeri neresidir? Tahminlerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dünya, evrende Samanyolu Galaksisi’nin bir parçasıdır. Galaksimizin spiral kollarından biri olan Orion Kolu’nda, Güneş Sistemi ile birlikte yer alır.

Samanyolu, yaklaşık 100 milyar yıldızdan oluşan bir galaksidir ve bu galaksinin iç bölgesinde, galaktik merkeze göre yaklaşık 27.000 ışık yılı uzaklıkta bulunur. Bu bağlamda, Dünya, evrenin geniş ve çeşitli yapısı içinde oldukça küçük bir yer tutar.


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları


ETKİNLİK-1 Gökyüzü Gözlemi


Malzemeler:
* Kâğıt
* Kalem

* Bu etkinlikteki amaç, çıplak gözle gökyüzünü gözlemlemektir.
Etkinliğin Yapılışı
1- Hava koşullarının uygun olduğu bulutsuz bir gecede aile büyüklerinizden biriyle gökyüzünü ve yıldızları görebileceğiniz bir yere gidiniz.
2- Kendinize bir alan belirleyerek çıplak gözle gökyüzünü gözlemleyiniz.
3- Gözlemlediğiniz alanda kaç tane gök cismi belirlediğinizi not alınız.
4- Gök cisimlerini gözlemlerken bunların parlaklık, renk, şekil ve büyüklüklerine dikkat ederek not alınız.
5- Gözlem sonuçlarınızı sınıftaki arkadaşlarınızla karşılaştırınız.


Soru : Gökyüzüne saçılmış birbirinden farklı ışık noktaları hangi gök cisimleri olabilir?


Cevap :

Yıldız, galaksi takımı, ay gibi gezegenler, gök taşı veya belki kuyruklu yıldız olabilir.


Soru : Çıplak gözle gözlemlediğiniz gök cisimleri dışında göremediğiniz gök cisimleri de var mıdır?


Cevap :

Elbette var. Mesela kara delikleri, Samanyolu gibi devasa galaksileri vs göremeyebiliriz.



 

Our Score

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 55-56-57 MEB Yayınları

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Geçmişten Günümüze Hücre Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 55, 56, 57


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Geçmişten Günümüze Hücre Metni Etkinlik Cevapları


“7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 55-56-57 MEB Yayınları”

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 55-56-57


Soru : Sizce hücreyi de büyüteç yardımıyla gözlemlemek mümkün müdür?


Cevap :

Hücreyi büyüteç yardımıyla gözlemlemek zordur çünkü büyüteçler genellikle düşük çözünürlük ve büyütme kapasitesine sahiptir.

Hücreleri gözlemlemek için mikroskoplar, özellikle ışık mikroskobu veya elektron mikroskobu gibi daha güçlü cihazlar gereklidir. Büyüteçler sadece hücrelerin genel yapısını görmek için yeterli olmayabilir.


Soru : Hücrelerin yapısının ve kısımlarının incelenmesi için kullanılan mikroskop nasıl bir alettir?


Cevap :

Hücrelerin yapısını ve kısımlarını incelemek için kullanılan mikroskop, genellikle ışık mikroskobu veya elektron mikroskobudur. Işık mikroskobu, ışığın örnekten geçerek büyütülmesini sağlar ve hücrelerin canlı durumunu gözlemlemek için kullanılır.

Elektron mikroskobu ise elektron ışınlarını kullanarak çok daha yüksek çözünürlükte görüntüler elde eder ve hücrenin organellerini detaylı bir şekilde incelemeye olanak tanır.


Soru : Mikroskop nasıl keşfedilmiş olabilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.


Kısa Cevap :

Mikroskop, 16. yüzyılda Hans ve Zacharias Janssen tarafından basit lensler kullanılarak icat edilmiştir.

Daha sonra, 17. yüzyılda Robert Hooke ve Antonie van Leeuwenhoek’un geliştirmeleriyle daha da ilerlemiş, hücreler ve mikroorganizmalar ilk kez gözlemlenmiştir. Bu gelişmeler, bilimsel keşiflerin ve optik teknolojinin ilerlemesiyle mümkün olmuştur.

Uzun Cevap :

Mikroskopun keşfi, birçok bilim insanının birikimi ve keşifleri sonucunda gerçekleşmiştir. Bu konuda birkaç önemli noktayı tartışabiliriz:

  1. Gözlem ve Merak: 16. yüzyılın sonlarına doğru, bilim insanları ve doğa bilimcileri mikroskobik dünyayı keşfetmeye merak duymaya başlamıştı. Bu dönemde, cam işleriyle uğraşan zanaatkârlar ve optik bilgisi olan kişiler, cam lensleri şişirip inceleyerek basit büyüteçler yapıyordu.
  2. Lensi İyileştirme: 1590’da Hans ve Zacharias Janssen adlı Hollandalı zanaatkârlar, bir araya getirdikleri iki lensi kullanarak basit bir mikroskop yapmış olabilirler. Bu, mikroskopun temelini atan ilk adımlardan biriydi. Bu aletle incelemeler yaparken, görünen şeyler gözle görülemeyecek kadar küçük olduğu anlaşılmıştı.
  3. Robert Hooke ve Keşif: 1665 yılında Robert Hooke, daha gelişmiş bir mikroskop tasarlayarak mantar örneklerini inceledi ve ilk kez hücreleri gözlemledi. Hooke’un mikroskobu, dönemin teknolojisiyle karşılaştırıldığında oldukça gelişmişti ve hücrelerin yapısını gözlemlemesi, biyoloji biliminde devrim niteliğindeydi.
  4. Optik Bilim ve Gelişmeler: Mikroskobun gelişiminde optik bilimin ilerlemesi büyük rol oynadı. Işık mikroskobunun temel prensiplerini oluşturan lens teknolojisinin geliştirilmesi, büyütme gücünün artırılması ve optik ayarlamaların yapılması, mikroskobun daha etkili hale gelmesini sağladı.
  5. Bilimsel İşbirliği ve İletişim: Bilim insanları arasındaki işbirliği ve bilgi alışverişi, mikroskobun gelişimini hızlandırdı. Bilimsel toplantılar, mektuplaşmalar ve ortak çalışmalar, mikroskobun daha da geliştirilmesine katkıda bulundu.

Bu noktaları göz önünde bulundurarak, mikroskobun keşfi, uzun bir araştırma ve geliştirme sürecinin sonucudur. Yani, mikroskopun bulunması, birçok bilim insanının katkıları ve teknolojik ilerlemeler sayesinde mümkün olmuştur.


Soru : Sizce hücre mi yoksa mikroskop mu daha önce bulunmuştur?


Cevap :

Mikroskop daha önce bulunmuştur. Hücreler, 17. yüzyılda İngiliz bilim insanı Robert Hooke tarafından, mikroskopla incelenerek keşfedilmiştir.

Hooke, 1665’te, ince kesitler halinde hazırladığı mantar dokusunu mikroskop altında inceleyerek hücreleri gözlemlemiş ve bu yapıları “hücre” olarak adlandırmıştır. Bu keşif, biyolojide devrim yaratmış ve hücre teorisinin temelini atmıştır.


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları


Araştıralım ve Tartışalım


‘’Ne yapıyorsanız iyi yapın, çok çalışın!” Prof. Dr. Aziz Sancar

Aziz Sancar, ABD Ulusal Bilimler Akademisine seçilen ilk Amerikalı Türk olarak tanınır. Hücrelerin hasar gören DNA’ları nasıl onardığını ve genetik bilgisini koruduğunu haritalandıran araştırmaları sayesinde 2015 Nobel Kimya Ödülü’nü kazanmıştır.

Soru : Aziz Sancar’ın hayatı ve bilimsel çalışmalarını araştırınız. Sancar’ın çalışmalarında hücre ile ilgili bilimsel gelişmelerin ve teknolojinin katkısını tartışınız.


Kısa Cevap :

Aziz Sancar, 8 Eylül 1946’da Mardin’in Savur ilçesinde doğmuştur. İlk ve orta öğrenimini Mardin’de tamamlayan Sancar, İstanbul Galatasaray Lisesi’nden mezun olduktan sonra İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi’ni bitirmiştir. 1977 yılında Dallas’taki Texas Üniversitesi’nde doktorasını tamamlayan Sancar, burada DNA onarımı üzerine çalışmıştır.

Sancar, 1982 yılında Baylor Tıp Fakültesi’nde öğretim üyeliğine başlamış, DNA onarımındaki çalışmalarıyla tanınmıştır. Özellikle fotoreaktivasyon ve nükleotid eksizyon onarımı konularında yaptığı çalışmalar bilim dünyasında önemli bir yer edinmiştir. 2015 yılında, Tomas Lindahl ve Paul Modrich ile birlikte DNA onarım mekanizmaları üzerine yaptığı araştırmalarla Nobel Kimya Ödülü’nü kazanmıştır. Bu ödül, DNA’nın hasar onarımındaki rolleri hakkında yaptığı çalışmalarla bilime büyük katkılar sağlamıştır.

Türkiye’ye dönerek İstanbul Üniversitesi’nde öğretim üyeliği yapan Aziz Sancar, genç bilim insanlarına ilham vermiş ve bilimsel araştırmaların desteklenmesi konusunda önemli projelere imza atmıştır. Sancar, aynı zamanda eğitim ve bilimin toplumda yaygınlaştırılmasına yönelik çalışmalarıyla da tanınmıştır. Başarıları ve çalışmaları, onu dünya çapında saygın bir bilim insanı yapmıştır.

Uzun Cevap :

Aziz Sancar, 8 Eylül 1946’da Mardin’in Savur ilçesinde doğmuş, Türk asıllı bir biyokimyager ve moleküler biyologdur. Sancar, özellikle DNA onarımı konusundaki çalışmalarıyla tanınır. İşte Aziz Sancar’ın hayatı ve bilimsel çalışmaları hakkında özet bilgiler:

Eğitim ve Erken Yaşam

  • Eğitim: Sancar, ilk ve ortaokulu Mardin’de tamamladıktan sonra İstanbul’a gelerek Galatasaray Lisesi’ni bitirdi. 1969 yılında İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi’nden mezun oldu.
  • Yüksek Lisans ve Doktora: Doktorasını, 1977 yılında Dallas’taki Texas Üniversitesi’nde tamamladı. Doktora çalışması, DNA onarım mekanizmaları üzerineydi.

Bilimsel Kariyer

  • Amerika’daki Çalışmaları: 1977-1982 yılları arasında Dallas’taki Baylor Tıp Fakültesi’nde araştırma görevlisi olarak çalıştı. 1982 yılında aynı kurumda öğretim üyesi olarak göreve başladı.
  • DNA Onarımı Üzerine Çalışmalar: Aziz Sancar, DNA’nın hasarlı bölgelerini onaran enzimleri ve bu süreçteki moleküler mekanizmaları detaylı bir şekilde inceledi. Özellikle, fotoreaktivasyon ve nükleotid eksizyon onarımı konularında yaptığı çalışmalar bilim dünyasında büyük yankı uyandırdı.

Nobel Ödülü ve Başarıları

  • Nobel Kimya Ödülü (2015): Aziz Sancar, 2015 yılında Tomas Lindahl ve Paul Modrich ile birlikte DNA onarımındaki çalışmaları nedeniyle Nobel Kimya Ödülü’ne layık görüldü. Bu ödül, DNA’nın hasar görmesini nasıl onardığımıza dair bilim dünyasında devrim niteliğinde katkılarından dolayı verilmiştir.
  • Diğer Ödüller: Sancar, birçok ulusal ve uluslararası ödül kazanmış, Bilim ve Teknik ödüllerinin yanı sıra, Türkiye Bilim Akademisi Üstün Hizmet Ödülü gibi pek çok ödüle de layık görülmüştür.

Türkiye’ye Katkıları ve Sosyal Sorumluluk

  • Türkiye’ye Dönüş: 2011 yılında Türkiye’ye dönerek, İstanbul Üniversitesi’nde öğretim üyeliğine devam etti. Ayrıca, bilimsel araştırmaların ve genç bilim insanlarının desteklenmesi konusundaki çalışmalarıyla bilinir.
  • Eğitim ve Bilim: Aziz Sancar, genç bilim insanlarına ilham kaynağı olmuş ve Türkiye’de bilimsel araştırmaların geliştirilmesi için çeşitli projelere öncülük etmiştir. Aynı zamanda, eğitim alanında da çeşitli katkılarda bulunmuş ve bilimsel araştırmaların teşvik edilmesi için çaba harcamıştır.

Kişisel Hayat ve İlham Kaynağı

  • Mücadele ve Başarı: Aziz Sancar, zorlu bir yaşam sürecinde bilim dünyasına katkıda bulunmuş, disiplini ve azmiyle örnek bir bilim insanı olmuştur. Kendisi, sıkça eğitim ve bilime verilen değerin önemini vurgulamış ve gençlere ilham vermiştir.

Aziz Sancar’ın çalışmaları, hem bilim dünyasında hem de toplumda büyük bir etki yaratmış ve insanlığa önemli katkılar sunmuştur. Bu yüzden, onun hayatı ve çalışmaları, pek çok bilim insanı ve genç için ilham kaynağı olmaya devam etmektedir.



 

Our Score

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65 MEB Yayınları

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mitoz Bölünmenin Evreleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 64, 65


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mitoz Bölünmenin Evreleri Metni Etkinlik Cevapları


“7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65 MEB Yayınları”

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 64-65


Soru : Çekirdek bölünmesi bitki ve hayvan hücrelerinde benzer şekilde gerçekleşir. Ancak sitoplazma bölünmesi bitki ve hayvan hücrelerinde farklılık gösterir. Bu farklılığın nedenini araştırınız. Araştırma sonuçlarınızı sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.


Cevap :

Çekirdek bölünmesi (mitoz) bitki ve hayvan hücrelerinde benzer şekilde gerçekleşirken, sitoplazma bölünmesi (sitokinez) farklılık gösterir çünkü:

  • Bitki Hücreleri: Sert hücre duvarına sahip oldukları için sitoplazma bölünmesi sırasında hücre duvarı oluşturacak yeni bir yapı, hücre plağı, oluşur.
  • Hayvan Hücreleri: Hücre duvarı olmadığı için hücre zarı içe doğru bükülerek boğumlanır ve ikiye ayrılır.

Bu yapısal farklar sitoplazma bölünmesindeki farklılıkların ana nedenidir.


Neler Öğrendik?


1- Mitoz bölünmenin canlılar için önemini örneklerle açıklayınız. 


Kısa Cevap :

Madde Madde Mitoz bölünmenin canlılar için önemi:

  • Büyüme: İnsan embriyosunun hücre sayısının artması.
  • Yaraların Onarımı: Kesilen derinin iyileşmesi.
  • Üreme: Tek hücrelilerin (örneğin amip) çoğalması.
  • Doku Yenilenmesi: Bağırsak hücrelerinin sürekli yenilenmesi.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Mitoz bölünmenin canlılar için önemi:

  1. Büyüme ve Gelişme: Canlılar, özellikle çok hücreli organizmalar, büyümek ve gelişmek için mitoz bölünmeye ihtiyaç duyar. Örneğin, insan embriyosunun bir hücreden milyarlarca hücreye dönüşmesi mitozla gerçekleşir.
  2. Yaraların Onarımı: Hasar gören dokuların yenilenmesi mitozla mümkündür. Örneğin, kesilen derinin iyileşmesi için yeni deri hücrelerinin oluşması mitoz bölünmeyle olur.
  3. Tek Hücrelilerin Üremesi: Bazı tek hücreli organizmalar, mitozla bölünerek üremelerini sağlarlar. Örneğin, amipler mitoz bölünme ile çoğalır.
  4. Doku ve Organ Yenilenmesi: Vücuttaki bazı organ ve dokuların hücreleri sürekli olarak yenilenir. Örneğin, bağırsak hücreleri mitozla sürekli yenilenir.

Mitoz bölünme, hücrelerin genetik bilgiyi eksiksiz ve doğru bir şekilde aktararak işlevlerini sürdürebilmeleri için hayati öneme sahiptir.


2- Organ nakline ihtiyacı olan bir hastaya, karaciğerin bir kısmı nakledildiğinde karaciğer bir süre sonra kendini yenileyerek tamamlar. Karaciğerin kendini yenilemesinde mitoz bölünmenin rolünü açıklayınız?


Kısa Cevap :

Maddeler Halinde Karaciğerin kendini yenilemesinde mitoz bölünme:

  • Hücreler çoğalır: Mitoz ile karaciğer hücreleri hızla çoğalır.
  • Doku yenilenir: Yeni hücreler eksik dokuyu tamamlar.
  • Organ işlevini sürdürür: Karaciğerin normal işlevleri devam eder.

Uzun Cevap :

Madde Madde Karaciğerin kendini yenilemesinde mitoz bölünmenin rolü:

  • Hücre Çoğalması: Nakledilen karaciğer parçasındaki hücreler mitoz bölünme ile hızla çoğalır.
  • Doku Yenilenmesi: Yeni hücreler oluşarak eksik olan karaciğer dokusunu tamamlar.
  • Organın İşlevselliği: Yenilenen hücreler karaciğerin normal işlevlerini sürdürebilmesini sağlar.

Mitoz bölünme, karaciğer hücrelerinin sayısını artırarak dokunun ve organın kendini yenilemesine olanak tanır.


3- Şekildeki hücrenin geçirdiği mitoz bölünme sonucu K ve L hücreleri oluşmuştur. Buna göre K ve L hücrelerini aşağıdaki özellikler bakımından karşılaştırınız.


Cevap :

a) Kromozom sayıları: K ve L hücrelerinin kromozom sayıları aynıdır.

b) Organel çeşitleri: K ve L hücrelerinin organel çeşitleri aynıdır.



 

Our Score

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 61-62-63 MEB Yayınları

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mitoz Bölünmenin Canlılar İçin Önemi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 61, 62, 63


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mitoz Bölünmenin Canlılar İçin Önemi Metni Etkinlik Cevapları


“7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 61-62-63 MEB Yayınları”

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 61-62-63


Soru : Bir bebeğin yetişkin hâle gelmesi, kesilen saçların tekrar uzaması, tohumdan yeni bir bitki oluşması nasıl gerçekleşiyor olabilir?


Cevap :

Mitoz bölünme sayesinde gerçekleşiyor olabilir. Mitoz bölünme sayesinde ayrıca ;  tek hücreli canlıların ürümesini, yaraların iyileşmesini, kırık kemiklerin onarılmasını sağlamaktadır.


Bunları Biliyor musunuz? 


Hücreler çoğalırken hücre içindeki DNA kendini eşleyerek oluşan her bir yeni hücreye aktarılacak şekilde kopyalanır.

Mitoz bölünme sonucunda oluşan hücrelerin kalıtsal yapısının bire bir aynı olması DNA’nın kendini eşlemesi sayesindedir.



 

Our Score

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 22-23 MEB Yayınları

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Uzay Kirliliği Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 22, 23


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Uzay Kirliliği Metni Etkinlik Cevapları


“7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 22-23 MEB Yayınları”

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 22-23


Soru : Uzay kirliliğinin yol açabileceği sonuçları araştırınız. Araştırma verilerinizi sınıfta arkadaşlarınıza sununuz.


Kısa Cevap : “Uzay kirliliğinin yol açabileceği sonuçları araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Uzay kirliliğinin yol açabileceği sonuçları şunlardır ;

  • Uzay araçlarına çarpabilir ve kazalara neden olabilir.
  • Uzay seyahatlerinde tehlike yaratabilir.
  • Güneş ışınlarını engelleyerek mevsimlerde değişmeler getirebilir.
  • Uluslara arası anlaşmazlıklara neden olabilir.
  • Dünyaya düşerek tehlike yaratabilir.

7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları


Bunları Biliyor musunuz? 

Uluslararası Astronomi Birliği (IAU) Galileo’nun teleskopla yaptığı ilk gökyüzü gözleminin 400. yıl dönümü olması sebebiyle 2009 yılını Dünya Astronomi Yılı ilan etti. UNESCO bu çağrıya ortak oldu ve Birleşmiş Milletler 2009 senesini Dünya Astronomi Yılı olarak kabul etti. Dileyen herkesi astronomiyle kaynaştırmayı hedefleyen sene boyunca gerçekleşecek bu etkinliklerin sloganı “Evren, sizi bekliyor…” (DAY 2009).


“7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 58-59-60 MEB Yayınları”



 

Our Score

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54 MEB Yayınları

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı DNA, Gen, Kromozom Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54


7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı DNA, Gen, Kromozom Metni Etkinlik Cevapları


“7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54 MEB Yayınları”

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54


Çevrenize baktığınızda canlıların birbirlerinden ve diğer canlı türlerinden farklı olduğunu görürsünüz. Canlıların genetik özellikleri hücrelerindeki çekirdeğin içinde bulunan kromozomlarda taşınır. Kromozomlar DNA ve özel proteinlerin birleşmesiyle oluşur.

Her canlının kendi türüne özgü kromozom sayısı vardır. Örneğin insanlarda 46 tane kromozom bulunmaktadır.

Kromozomların yapısında DNA adı verilen yönetici molekül bulunur. Hücredeki tüm canlılık faaliyetleri DNA tarafından yönetilir. DNA’nın yapısında kalıtsal özelliklere etki eden yapılar bulunur. Bu yapılara gen adı verilir. Kalıtsal özellikler genlerle nesilden nesile aktarılır.

Bunları Biliyor musunuz?

DNA’nın temel yapı birimi nükleotidlerdir. Adenin (A), timin (T), guanin (G) ve sitozin (C) DNA’nın yapısında bulunan nükleotid çeşitleridir.


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları


Kromozomların yapısında DNA bulunur. DNA üzerinde kalıtsal özellikleri belirleyen genler bulunur. Genlerin yapı birimi ise nükleotidlerdir. Bu durumda kalıtım birimleri büyükten küçüğe doğru kromozom-DNA-gen nükleotid şeklinde sıralanır.

DNA çift nükleotid dizisinden meydana gelen sarmal bir yapıya sahiptir. DNA’nın yapısı sarmal bir merdivenin yapısına benzetilebilir.

Hücreler çoğalırken hücre içindeki DNA kendini eşleyerek oluşan her bir yeni hücreye aktarılacak şekilde kopyalanır. Bu eşlenme sonucunda hücredeki DNA miktarı iki katına çıkar.



 

Our Score

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları MEB Yayınları 2024-2025

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa ve Metin Etkinlik Cevapları


Değerli öğrencilerimiz ; Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulunda göreceğiniz Fen Bilimleri dersi için “7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları MEB Yayınları” konusu siz değerli öğrencilerimiz için hazırlanmıştır.


“7. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları”

7. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Cevapları” konusunda yeşil renkli olan kısımda sayfa sayılarına tıklayarak cevaplara ulaşabilirsiniz. Fen Bilimleri ders kitabında yer alan mavi kısımlara tıklayarak ise metin etkinlik cevaplarına ulaşarak kolay bir şekilde Fen Bilimleri ders kitabı cevaplarınızı kontrol edebilirsiniz.

Değerli öğrenci ziyaretçilerimiz ; “7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları MEB Yayınları” konusunda aklınıza takılan kısımları en alt kısımda yer alan yorumlar kısmına sorarak değerli öğretmenlerimizden cevapları en hızlı ve en güvenli bir şekilde Fen Bilgisi ders kitabı cevaplarınızı alabilirsiniz.

7. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları MEB Yayınları” kitabında yer alan cevapları aşağıda ünite ünite olarak hazırlanan dizin içerisinde bulabilir ve Fen Bilgisi Ders Kitabı cevaplarınızı kolayca yapabilirsiniz.


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43.‘nin cevapları aşağıdadır. 


1. ÜNİTE : GÜNEŞ SİSTEMİ VE ÖTESİ


1. BÖLÜM: UZAY ARAŞTIRMALARI


Uzay Teknolojileri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 20, 21


Uzay Kirliliği Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 22


Teknoloji ve Uzay Araştırmaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 23


Teleskop Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 24, 25, 26, 27, 28, 29


2. BÖLÜM: GÜNEŞ SİSTEMİ ÖTESİ: GÖK CİSİMLERİ


 Bulutsu (Nebula) Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 30, 31, 32, 33


Yıldızlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 34, 35, 36


Galaksiler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 37, 38, 39


1. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 40, 41, 42, 43


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77.‘nin cevapları aşağıdadır. 


2. ÜNİTE HÜCRE VE BÖLÜNMELER


1. BÖLÜM: HÜCRE


Hücrenin Temel Kısımları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52


DNA, Gen, Kromozom Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54


Geçmişten Günümüze Hücre Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 55, 56, 57


Hücre-Doku-Organ-Sistem-Organizma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 58, 59, 60


2. BÖLÜM: MİTOZ


Mitoz Bölünmenin Canlılar İçin Önemi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 61, 62, 63


Mitoz Bölünmenin Evreleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 64, 65


3. BÖLÜM: MAYOZ


Mayoz Bölünme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 66, 67, 68, 69, 70


Mitoz ve Mayoz Bölünme Arasındaki Farklar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 71, 72


2. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 73, 74,75, 76, 77


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105.‘nin cevapları aşağıdadır. 


3. ÜNİTE KUVVET VE ENERJİ


1. BÖLÜM: KÜTLE VE AĞIRLIK İLİŞKİSİ


Ağırlık Bir Kuvvettir Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 80, 81, 82, 83


Kütle ve Ağırlık Farklı Kavramlardır Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 84, 85


2. BÖLÜM: KUVVET, İŞ VE ENERJİ İLİŞKİSİ


Kuvvet ve İş Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 86, 87


Enerji ve Enerji Çeşitleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 88, 89, 90, 91, 92


3. BÖLÜM: ENERJİ DÖNÜŞÜMLERİ


Kinetik ve Potansiyel Enerji Dönüşümleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 93, 94, 95


Sürtünme Kuvveti ve Kinetik Enerji Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 96, 97, 98, 99, 100, 101


3. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 102, 103, 104, 105


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147.‘nin cevapları aşağıdadır. 


4. ÜNİTE SAF MADDE VE KARIŞIMLAR


1. BÖLÜM: MADDENİN TANECİKLİ YAPISI


 Atomun Yapısı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 109, 110


Geçmişten Günümüze Atom Kavramı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 111, 112, 113


Moleküller Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 114,115, 116


2. BÖLÜM: SAF MADDELER 


 Saf Maddeler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 117, 118, 119


 Elementlerin Sembolleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 120, 121


Bileşik Formülleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 122, 123


3. BÖLÜM: KARIŞIMLAR


Karışımlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 124, 125, 126, 127, 128, 129


4. BÖLÜM: KARIŞIMLARIN AYRILMASI


Karışımların Ayrılması Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 130, 131, 132,133, 134


5. BÖLÜM: EVSEL ATIKLAR VE GERİ DÖNÜŞÜM


Evsel Atıklar ve Geri Dönüşüm Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143


4. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 144, 145, 146, 147


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185.‘nin cevapları aşağıdadır. 


5. ÜNİTE IŞIĞIN MADDE İLE ETKİLEŞİMİ


1. BÖLÜM: IŞIĞIN SOĞURULMASI


Işığın Soğurulması Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 152, 153, 154, 155


Renklerin Oluşumu Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 156, 157


Güneş Enerjisinin Kullanım Alanları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 158, 159, 160, 161


2. BÖLÜM: AYNALAR


Aynalar ve Aynaların Kullanım Alanları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 162


Aynalarda Görüntü Oluşumu Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 163, 164, 165, 166, 167


 3. BÖLÜM: IŞIĞIN KIRILMASI VE MERCEKLER


 Işığın Kırılması Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 168,169, 170, 171, 172


Mercekler ve Merceklerin Kullanım Alanları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179


5. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 180, 181, 182, 183, 184, 185


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205.‘nin cevapları aşağıdadır. 


6. ÜNİTE CANLILARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME


1. BÖLÜM: İNSANDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME


 İnsanda Üremeyi Sağlayan Yapı ve Organlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 188, 189, 190, 191, 192, 193


2. BÖLÜM: BİTKİ VE HAYVANLARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME 


Üreme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 194, 195, 196, 197


Bitkilerde Büyüme ve Gelişme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 198, 199, 200


Hayvanlarda Büyüme ve Gelişme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 201, 202, 203


6. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 204,205


7. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222.‘nin cevapları aşağıdadır. 


7. ÜNİTE ELEKTRİK DEVRELERİ


1. BÖLÜM: AMPULLERİN BAĞLANMA ŞEKİLLERİ


 Ampullerin Seri ve Paralel Bağlanması Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 208, 209, 210, 211, 212


Elektrik Akımı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 213


Akım Şiddeti ve Gerilim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 214, 215, 216, 217


7. Ünite Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 218, 219, 220, 221



 

Our Score

7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 65-66-67 MEB Yayınları

7. Sınıf Türkçe Kitabı Gün Doğacak Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 65, 66, 67


7. Sınıf Türkçe Kitabı Gün Doğacak Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları


7. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 65-66-67


Küçük Çoban : (Yemekten kalkar. Gene taşın üzerine oturur, gözleri bir noktada.) Tutsaklık bana zor geliyor diyorum ana. Ben köyümde özgür, dilediğimce yaşayayım istiyorum. Bu yolda ölmem gerekli ise bırak öleyim. Yeter ki benden sonra bu yamaçlarda koyun otlatacak küçük çobanlar, tarlalarda çalışacak gelinler, kızlar, ak sakallı dedeler tutsaklık nedir bilmesinler, özgür yaşasınlar

Fatma Kadın : Büyük adamlar gibi konuşuyorsun. Büyümüş de küçülmüş gibisin.

Küçük Çoban : Düşünüyorum ana… Düşündükçe de büyüyorum. Tüm düşünen insanlar böyledir. Sessizce, kimse farkında olmadan büyürler.

Fatma Kadın : Anaların yüreğindeki çocuk büyümez oğul.

Küçük Çoban : Bırak ben büyüyeyim ana. Yarın sürüyü Gökçepınar’a götüreceğim. Çocuk olmadığımı, büyüdüğümü anlayacaksın. (Silah sesleri duyulur. Fatma Kadın, Çoban’ın kolundan tutarak ayağa fırlar.)

Fatma Kadın : Onlar… Silah atıyorlar. Bir şeyler oldu herhâlde… Kalk!.. Topla sürüyü köye dönelim. Yarından tezi yok muhtarı göreyim. Sürüyü kime verecekse versin. Seni salamam buralara. Haydi çabuk ol! Topla sürüyü…

Küçük Çoban : (Kolunu kurtarmaya çalışarak) Bırak ana! Tasalanma, bize göre bir şey yok. Silah sesleri uzaklardan geliyor.

Fatma Kadın : (Heyecanla soluyarak) Bilmem ben onun orasını, sana sürüyü topla gidelim diyorum. Bir şeyler olacak, biliyorum. Bunu bana yüreğim söylüyor.

Küçük Çoban : Hem sürüyü topla diyorsun hem de kolumu bırakmıyorsun. Beni serbest bırakmazsan nasıl toplarım sürüyü?


7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


(Çoban’ın kolunu bırakır.) Üzüntüden akıl mı kaldı bende? Haydi koş.
(Kolunu ovuşturur.) Kolumu amma da sıkmışsın. Ortada ne üzülecek ne de korkacak bir şey var. Her zaman olağan şeyler bunlar… Bak silah sesleri de durdu.
(Bu sırada bir inilti duyulur.)
Duydun mu?
Neyi?
Bir ses… Bir inilti… (İnleme daha yakından duyulur.) Dinle bak.
(Heyecanla sesten yana döner.) Birisi inliyor. (Parmağı ile gösterir.) İnilti şuradan geliyor. Gidip bir bakayım.
(Koşup önleyerek) Dur! Gitme sakın! (İnleme devam eder.)
Bir hasta, belki de bir yaralıdır. Bırak ana, gidip bakayım.
Ya onlardan biri ise…
Ne fark eder?
Sana kötülükleri dokunur.
Yakınımızda, burnumuzun dibinde yardım bekleyen bir insan var. İster dost ister düşman olsun. Onu orada göz göre göre ölüme bırakmak bize yakışmaz
ana. Ben iyilik için gidiyorum. Karşılığında kötülük de görsem tasa değil benim
için. Ben bize yakışanı yapacağım.
(Bırakır.) Git. Kendini kolla.
Üzülme sen… (Koşarak iniltinin geldiği yönde kaybolur.)
(Dua eder.) Allah’ım, sen onu koru…
(Seslenir.) Ana… Ana… Çabuk buraya gel! Yaralı yaban değil. Bizden. Gel de yardım et. (Fatma Kadın da aynı yöne gider. Bir süre sonra kucaklarında bir yaralı
ile girerler. Yaralıyı oturdukları taşın yanına yatırırlar.)
(…)
(…) Tutsaklığa kafa tutan… Tutsak yaşamaktansa seve seve ölmeyi seçen büyük insan… (Su testisini anasına uzatarak) Yaralarını yıkayalım. Bayılmış. Belki
kendisine gelir. Yarası nasıl, ağır mı acaba?
(Yaralının göğsünü iyice açmıştır.) Omuz başından başka yerinde yarası görünmüyor. Kurşun omuz kemiğini sıyırıp geçmiş. Koşmaktan fazla kan yitirmiş olmalı. (Koynundan çıkarttığı bir çevre ile silip yıkadığı yarayı sarmaya çalışır.)
(Gözlerini açar, başını hafifçe doğrultarak) Neredeyim ben?
Burada, bizim yanımızdasınız öğretmenim. Korkacak bir şey yok.
Sen… Sen… Küçük Çoban, sen misin?
Benim öğretmenim. Anamla sizi buraya getirdik. Yaralarınızı yıkadık, sardık.
Size teşekkür ederim.
Önemi yok öğretmenim. Sesini duyduk, seni alıp buraya getirdik.
(Doğrulmaya çalışarak) Beni şimdi arıyorlar. İzlerler, buraya da gelirler. Yardım
edin de ayağa kalkıp gideyim buradan.
Bu yara ile bir yere gidemezsin oğlum. Seni köye götüreyim.
Fakat…
Fakatı yok bu işin. Hem çabuk olmamız gerekli. Seni izlerler.


7. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


Hayır, gitmeliyim. Çok önemli bir işim var. (Doğrulup kalkmak ister. Kalkamaz,
omzunu tutar.) Off! Omzum…
Ben demedim mi sana. Yaran oldukça derin. Sonra bir hayli de kan yitirmişsin.
Köye gitmekten başka çare yok. Bir kez köye varalım, seni arasalar da bulamazlar.
Görevim var ana. (Küçük Çoban’la göz göze gelir.) Küçük Çoban!
Buyur öğretmenim.
(Hâlsiz) Sana okulda hep Küçük Çoban derdik. Şimdi daha büyümüş, yiğit bir
çocuk olmuşsun. Bana yardım edeceksin.
Siz emredin öğretmenim.
Anan haklı, ben bu yara ile bir yere gidemem. Gitsem de yakalanırım. Ceketimin
iç cebinde bir zarf olacak.
Evet öğretmenim.
Onu oradan al. Doğru Köse köye git. Oradaki karargâhımıza zarfı ver. Bu iş çok
önemli. Sakın düşman eline geçmesin. Zorda kalırsan zarfı yok et. Sakın düşmana verme. Zarfı yok etmek zorunda kalsan bile birliğe gitmeyi unutma. Onlara sadece şu sözleri söylersen yeter: Gün doğacak. Anlaşıldı mı?
Anlaşıldı öğretmenim. Zarfı yok etmek zorunda kalırsam birliğe gidip “Gün doğacak!” diyeceğim.
Aferin Küçük Çoban! Sen tam bir askersin. Zarfı al cebimden.
Aldım öğretmenim.
(İyice bitkinleşmiştir, zayıf bir sesle) Çok iyi… Haydi koş… Durma yetiş! (Doğrulur, eliyle omzunu tutar, yüzü buruşur ve bir ah çekerek yıkılır.)
Bayıldı. Çabuk yardım et, sırtıma alıp köye götüreyim. Şimdi gelirler belki. Sen
de koş, zarfı yerine ilet. Asker olayım derdin, oldun işte. Bir zamanlar asker karısıydım, şimdi asker anası oldum. (İç çeker.) Bu bizim yazgımız oğul. Tüm Türk
anaları ya asker karısıdır ya da asker anası. Ne diyeyim, seni Allah’ım korusun!
(Küçük Çoban yardım edip öğretmeni anasının sırtına bindirir.)
(Sevinç içinde) Allah’a ısmarladık ana! Tasalanma, gün doğacak! (Çevik adımlarla uzaklaşır.)
(Sırtındaki öğretmenle Çoban’ın kaybolduğu yöne dönerek) Gün doğacak! Elbette doğacak oğul. Her gecenin bir sabahı var. Güle güle git. Seni, bir gün batarken uğurladım. Gün doğunca kapımda bulacağım. Tutsaklık zor oğul. Anan
bilmez sanma bu acıyı. Sen benim biricik oğlumdun; bu yurdun, bu toprakların
da çocuğusun. Sen gittin, öğretmenin kaldı bana. O da benim bir oğlum. Yarın
doğacak bebeler de benim çocuklarım. Git oğul, git! Tutsak yaşama, yaşatma!
Git, kömür gözlüm git!
(Sırtında yaralı öğretmenle uzaklaşırken perde kapanır.)
(…)



 

Our Score
error: Content is protected !!