Rabbim bana dokuz şey emretti: Gizli halde de aleni halde de Allah’tan korkmamı, öfke ve rıza halinde de adaletli söz söylememi, fakirlikte de zenginlikte de iktisat yapmamı, benden kopana da sıla-ı rahim (dostluk) yapmamı, beni mahrum edene de vermemi, bana zulmedeni affetmemi, susma halimin tefekkür olmasını, konuşma halimin zikir olmasını, bakışımın ibret olmasını, marufu (doğru ve güzel olanı) emretmemi. (Kütüb-i Sitte, Muhtasarı Tercüme ve Şerhi, Prof. Dr. İbrahim Canan, 16. cilt, Akçağ Yayınları, Ankara, s. 317)
“Sizden önceki ümmetlerden bir adam hesaba çekildi; hayır namına hiçbir şeyi bulunamadı. Fakat bu adam insanlarla haşir-neşir olan zengin bir kimse idi. Hizmetçisine, darda kalan fakirlerin borcunu affetmesini emrederdi. Azîz ve Celîl olan Allah; Biz affetmeye ondan daha layığız; onun günahlarını örtün, buyurdu.”
Ruhumu kudret altında tutan Allah’a yemin ederim ki cennete sadece güzel ahlak sahipleri girer.(Tirmizi
İmanın kemali, güzel ahlakladırr
Güzel ahlak hataları eritir. Suyun buzu erittiği gibi. Fena ahlak ta ameli bozar. Sirkenin balı bozduğu gibi.
Enes bin Malik (Radiyallahü anh)’den: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: “Sizin hiç biriniz kendi nefsi için arzuladığını (din) kardeşi için de yahut buyurdu ki komşusu için de – istemedikçe (tam) iman etmiş olamaz.”
“Merhamet edene Allah da merhamet eder; yerdekilere merhamet edin ki göktekiler de size merhamet etsin.”
Açlıktan karnı sırtına yapışmış bir deve görünce de “Bu dilsiz hayvanlar hakkında Allah’tan korkun.” buyurmuş
4. Hz. Salih (a.s.) hakkında bir araştırma yapınız.
Salih Aleyhisselam Adem Aleyhisselam’ın 19. kuşaktan torunudur. İsmi kur’an-ı Kerim’de 8 defa geçmektedir.
Salih Aleyhisselam semud kavmine peygamber olarak gönderilmiştir. Semud kavmi dağları ve yüksek kayaları oyarak görkemli eserler yaparlardı.
Salih Aleyhisselam ticaretle uğraşır ve kendi el emeği ile geçinirdi. Salih Aleyhisselam’ın ahlakı, iyiliği ve kabiliyeti sebebiyle onu kendilerine hükümdar yapmak istemişlerdi.
Kayaların içine oyarak bu kadar ihtişamlı ve sağlam evler yaptıktan sonra kavim böbürlendi ve puta tapmaya başladı.
Kendilerini kanıt olarak bir mucize bekle istediler ve Allahu Teala hazretleri mucize olarak bir deve gönderdi. Kayanın içerisinden çıkıp yaratanı tespih eden bu devenin üstünde hiç bitmedi ve içenlere şifa vesilesi oldu. Ancak semud kavmi kendilerine gönderilmiş olan bu deveyi öldürdüler.
Salih aleyhisselamın sabırlı bir şekilde kavmine hidayete davet etmesine rağmen ona uymadıkları için korkunç bir ses ve zelzele ile helak oldular.
Salih Aleyhisselam kendisine inanan 120 kadar kişi ile Mekke’ye göç etmiş ve orada vefat etmiştir. Bir rivayete göre Salih Aleyhisselam vefat edinceye kadar filistin’i gitmiş ve orada yaşamıştır.
De ki: “Cinlerden ve insanlardan; insanların kalplerine vesvese veren sinsi vesvesecinin kötülüğünden, insanların Rabbine, insanların Melik’ine, insanların İlah’ına sığınırım.”
“Hz. Peygamber’e “Amellerin hangisi daha faziletlidir?” diye soruldu. O: “Allah’a ve Resûlü’ne iman etmek.” diye cevap verdi. “Sonra han- gisi?” denildi. O: “Allah yolunda cihad” buyurdu. “Bundan sonra hangisi?” denildi. O: “Kabul olunan hac.” cevabını verdi.” (Buhârî, Hac, 4)
“(Allah tarafından) kabul edilmiş haccın karşılığı ancak cennettir.” (Buhârî, Umre, 1)
“Hacılar ve umreciler Allah’a gelen elçilerdir. Kendisine dua ederlerse dualarına icabet eder, O’ndan bağışlanma dilerlerse onları bağışlar.” (İbn Mâce, Menâsik, 5; Nesâî, Cihad, 13)
Hz. Aişe (r.a.): “Ey Allah’ın Rasulü! Cihadı amellerin en faziletlisi görüyoruz, biz (kadınlar) de cihad etsek?” diye sormuş, Hz. Peygamber: “Hayır! (Siz kadınlar için) cihadın en faziletlisi kabul olunmuş hacdır” buyurdu. (Buhârî, Hac, 4)
“(Ey Kâbe!) Sen ne güzelsin, kokun da ne güzel! Sen ne yücesin ve saygınlığın da ne yüce! Ama canım elinde olan Allah’a yemin ederim ki, Allah nezdinde malıyla, kanıyla ve hakkında hüsn-i zan beslenmesiyle müminin hürmeti (dokunulmazlığı), senin hürmetinden daha büyüktür!” (İbn Mâce, Fiten, 2)
“Resulüllah (sav) bir seferden dönünce, Medine’nin duvarlarına bakar, develerini hızlandırırdı. Eğer bir bineğin üzerinde ise, onu tahrik ederdi. Bu davranışı, Medine’ye sevgisinden ileri gelirdi.”
“Benim şu mescidimde kılınan bir namaz, Mescid-i Haram hariç diğer mescitlerde kılınan namaz’lardan bin kat daha efdaldır.”
“Kim ki evinde güzelce temizlenir, sonra Küba Mescidine gelip orada namaz kılarsa ona bir umre sevabı vardır.”
“Üç mescitten başka hiçbir mescit için yolculuk yapılmaz; Benim Mescidim, Mescid-i Haram (Kâbe) ve Mescid-i Aksa.”
“Benim evimle minberimin arası, cennet bahçelerinden bir bahçedir.”
“Kim hac yapar da ölümümden sonra benim kabrimi ziyaret, ederse, beni hayatımda ziyaret etmiş gibi olur.”
“Ölümümden sonra kabrimi ziyaret eden, beni sağlığımda ziyaret etmiş gibidir”.
“Allah’ım! Mekke’ye verdiğin bereketi iki katıyla Medine’ye de ver.”
“Medine’de oruç tutulan bir Ramazan, diğer şehirlerde tutulan bin Ramazandan daha hayırlıdır. Medine’de kılınan bir Cuma, diğer şehirlerde kılınan bin cumadan daha hayırlıdır.”
7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Allah’ın (c.c.) Kılı Hz. Muhammed (s.a.v.) CevaplarıSayfa 82, 83, 84
Allah’ın (c.c.) Kılı Hz. Muhammed (s.a.v.) Cevapları
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 82-83-84
“De ki: Ben de ancak sizin gibi bir insanım. Fakat bana ilahınızın yalnızca bir tek İlah olduğu vahyediliyor. Artık ona yönelin ve ondan bağışlanma dileyin. Allah’a ortak koşanların vay hâline.” (Fussilet suresi, 6. ayet.)
Soru : Yukarıdaki ayetin vermek istediği mesaj nedir?
Cevap:
Bence yukarıdaki ayetin vermek istediği mesaj peygamberlerin de bizim gibi bir insan olduğu ve ancak kendilerine vahiy verildiği için değerli olduklarıdır.
Peygamberler Haşa Allah’ı ortak koşulmasını ve kendilerini de ilah olarak görülmesini istemezler.
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 84 Cevapları
Bazı kimseler Allah Resulü’nün (s.a.v.) insanüstü özelliklere sahip olması gerektiğini söyleyerek Hz. Muhammed’e (s.a.v.) karşı çıkıyorlardı. Yüce Allah (c.c.) onları kınayarak şöyle buyurmaktadır: “Onlar (bir de) şöyle dediler: Bu ne biçim peygamber; (bizler gibi) yemek yiyor, çarşılarda dolaşıyor. Ona bir melek indirilmeli, kendisiyle birlikte o da uyarıcı olmalıydı. Yahut kendisine bir hazine verilmeli veya içinden yiyip (meşakkatsizce geçimini sağlayacağı) bir bahçesi olmalıydı. Ayrıca o zalimler müminlere, ‘Siz ancak büyüye tutulmuş bir adama uymaktasınız.’ dediler.” (Furkân suresi, 7- 8. ayetler.)
Soru : Yukarıdaki ayetleri Hz. Muhammed’in (s.a.v.) insani yönü açısından yorumlayınız.
Yukarıdaki ayetleri Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellemin insan yönü açısından yorumladığımız zaman şu sonuçlar çıkar. Kavimlerin genel olarak bütün peygamberlere söylemiş olduğu ve beklemiş oldukları üstün özelliklere rağmen peygamberler de bedensel olarak insandır ve bu bedenin ihtiyacını karşılamalıdırlar.
Peygamberler insan olarak gönderilmiş ve böylece bu dinin yaşanır olduğu bizlere gösterilmiştir.
Ayrıca peygamberler bizlere örnek olarak yiyip içmiş, evlenmiş ve türlü türlü imtihanlara tabi tutulmuştur. Geçimini sağlamak için çalışmış ve böylece insani özellikleri olarak peygamberlik görevini yerine getirmişlerdir.
Ancak diğer insanlardan farklı olarak günahlardan tamamen uzak durmuş ve kendilerine vahiy inerek yüce bir göreve seçilmişlerdir.
Hac denilince aklıma, ihrama girmek, haccın yasakları, Kabe, Hacer-ül esved, terbiye getirmek, Mekke ve Medine’ yi ziyaret etmek, Peygamber efendimizin kabrine gitmek, umre yapmak Hacı olmak, Mina ‘ya gitmek, Arafat’ ta durmak ve orada dua etmek, Müzdelifede gecelemek, şeytan taşlamak, tıraş olmak, Mina’ ya gitmek, Veda tavafı, , Medine kavramları geliyor.
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 43 Cevapları
YUNUS EMRE’DEN
Arafat Dağı’dır bizim dağımız,
Anda kabul olur bizim duamız,
Medine’de yatar Peygamberimiz,
Ya Muhammed, canım arzular seni. Yunus Emre (Vedat Sağlam, M. Nuri Yıldırım, Seçme İlahiler, s. 188.)
Soru : Yukarıdaki dörtlükte ne anlatılmak isteniyor? Arafat’a gitme imkânınız olsaydı siz orada neler için dua ederdiniz? Belirtiniz.
Cevap:
Yukarıdaki dörtlükte Yunus Emre, bizlere, Arafat Dağı’ nın bizim olduğunu, dualarımızın orada kabul olduğunu, Peygamber efendimizin Medine’ de yattığını ve peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin kabrine gitmek istediğini ifade etmiştir.
Arabada gitme imkanım olsaydı dünya ve ahiret hayatında başarılar, günahlarımın af olması, cennete hesapsız kolay bir şekilde girebilmek, sevdiklerimin ve beni daima mutlu olmamız, devletimizin güvenliği ve düşmanların uzaklaşması, bize ne alaka ve iyi bir insan olmak için dua ederdim.
7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Üniteye Hazırlık CevaplarıSayfa 99
5. Ünite Üniteye Hazırlık Cevapları
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 99 Cevapları
1. Mezhep, fıkıh, itikat ve tasavvuf kavramlarının anlamlarını öğreniniz.
Kısa Cevap: “Mezhep, fıkıh, itikat ve tasavvuf kavramlarının anlamlarını öğreniniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap:
Mezhep: Sözlük manası olarak gidilen yol demektir. İnsanların tutmuş oldukları yol manasındadır. Bir müçtehidin belirlemiş olduğu ve dinden çıkardığı hükümlerdir.
Fıkıh: İslam hukuku demek olup İslam’ın gerek ibadet gerekse muamelat yönünü kapsar. Yani hem ibadetin tarifi hem de devlet hukuku gibi tüm bilgileri içerir.
İtikat: Bağlamak, inanmak manasındadır. İnanç sistemi veya insanların inandıkları şeyler için kullanılır.
Tasavvuf: Manevi yoldur. Kendini Allah’ın yoluna adamadır.
2. Fıkhi mezheplerin hangileri olduğunu araştırıp öğreniniz.
Fıkhi mezhepler amel bakımından ; Malikî, Hanefî, Şafiî ve Hanbelî mezhepleridir.
Hanefi mezhebi; İmam Ebu Hanife’nin adını taşıyan , Şafii mezhebi; İmam Şafii’nin adını taşıyan , Maliki mezhebi; İmam-ı Malik’nin adını taşıyan , Hanbelî mezhebi; İmam Ahmed İbni Hanbel’nin adını taşıyan ve onların öncülüğünü ettikleri mezheplerdir.
İtikat bakımından ise Maturilik ve Eşariliktir. Bu iki mezhep birbirinden çok az farkları olan mezheplerdir.
Bu terbiye yolu ve usûlü, Şah-ı Nakşibend Hz.leri ile başlamış değildir. Bu terbiye yolunun adabı, silsile yolu ile Hz. Ebu Bekir Sıddık ’a (r.a) ve ondan Hz. Resulullah (s.a.v) Efendimiz:’ e kadar ulaşmaktadır.
İslami emirler hem ibadetler hemde manevi yolda ilerlemek olduğundan dolayı sadece namaz , oruç gibi islamın beş temel şartı yapmak yeterli olmaz. Aynı zamanda Kuranın emretmiş olduğu ihlas ve devamlı zikirde olma halinin temini amaçlanır. Nakşiler sessiz zikir yaparlar.
4. Yeseviliğin Orta Asya ve Anadolu’da İslam’ın yayılmasına katkısı hakkında bir araştırma yapınız.
Hacı Bektaş Veli Ahmed Yesevi’ nin halifesi olup, onun izinden gitmiş büyük bir velidir. Osmanlının kuruluş sıralarında gelmiş, yeniçerilere büyük dualarda bulunmuştur. Duasının bereketi ile birçok hayırlar elde edilmiş ve Orhan Gazi tarafından büyük hürmet edilmiştir.
İnsanlara İslam bilincini ve devletin kıymeti anlatılmış , böylece Anadolu’ da İslamın yayılmasında büyük katkılar sağlanmıştır.
5. Alevilik-Bektaşilikte yer alan semah, musahiplik ve gülbank kavramlarının anlamlarını sözlüklerden bularak defterinize yazınız.
Semah; Alevi ve Bektaşiler tarafından inançları gereği cemevlerinde yapılan, hizmet sahipleri zakirlerin çaldığı saz eşliğinde söylenen sözler ve müziğin ritmine uyarak yapılan mistik ve estetik hareketler ile Tanrı’ya ulaştıklarını düşündükleri hareketlerdir.
Musahiplik; Alevilik inancına intisap etmiş bir birey (talip) bu erkâna uymak ve kendisine ‘ahretlik’ denilen bir musahip tutması gerekir ki kelime manası da” sahiplenilen” demektir.
Gülbank; Mevlevilik, Bektaşilik, Halvetilik, Kadirilik, Rufailik gibi tarikatlarda hep bir ağızdan yüksek sesle söylenen alkış, dua içerikli sözlerdir.
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem hayatında yapmış olduğu uygulamalar arasında birkaç farklı durum gözlemlenmiştir ki bu da peygamber efendimizin ifadesi ile ümmet için rahmet yani kolaylık olmuştur.
Zaman içerisinde farklı olaylar gerçekleşmiş ve bu olaylara belirli fetvalar vermek gerekmiştir.
Çıkan yeni meselelere uygun fetvalar ayet ve hadisler belirtilen ölçülere göre belirlenmiştir.
İştahı şartlarına sahip olan müşteriler yüksek ilimleri sayesinde ayet ve hadislerden sonuçları çıkararak bunları derlemiş ve bizlere sunmuşlardır.
2. Başlıca tasavvufi yorumlar hangileridir? Üç örnek veriniz.
Tasavvufi yorum;Her anda Allah’ ı anmak ve günahlardan uzak durmak amacıyla ile , Allah’ a yakınlaşmayı amaçlayan yapıların çizdiği yola verilen isimdir.
Mevlevilik: Osmanlı Türkçesi: مولويه – Mevleviyye ismindedir. 13. yüzyılda yaşamış Mevlana Celaleddin Rumi’nin görüşleri ve tasavvufî düşünceleri üzerine, 14. yyda kendisinin ölümü ardından gelişen tasavvufi akımdır.
Mevlana’ nın meşhur olan insanlığa verdiği 7 öğüt;
– Cömertlik ve yardım etme konusunda akarsu gibi ol.
– Şefkat ve merhamette güneş gibi ol.
– Başkalarının kusuru örtme konusunda gece gibi ol.
– Asabiyet ve hiddet göstermede ölü gibi ol.
– Alçak gönüllülük ve tevazu göstermede toprak gibi ol.
– Hoşgörüde deniz gibi ol.
– Ya olduğun gibi görün, ya göründüğün gibi ol.
Mevlana Sevilen Sözleri
Mevlana’nın 7 öğüdü dışında da birçok güzel sözü vardır. Mevlana’nın en güzel sözlerini şöyle sıralayabiliriz.
‘Yarın yaparım deme, bugün de dünün yarınıydı, ne yapabildin?’
‘Her şey, neye layıksa ona dönüşür.’
‘İyiyi ara, güzeli ara, doğruyu ara ama kusur arama.’
‘Aşk nasip işidir, hesap işi değil. Aşk adayıştır, arayış değil.’
Alevi- Bektaşilik: Türkiye ‘de Alevilik denildiğinde ilk akla gelen isim Bektâşîliktir. Bektâşîlik, Hacı Bektaş-ı Veli tarafından kurulan tasavvufi bir İslami tarikattır. Bu tarikat mensupları (el alarak ya da diğer bir deyişle nasip alarak bu örgütlenmeye katılan kişiler) ise Bektâşî olarak adlandırılırlar.
Alevilik-Bektaşilikte önem verilen ilkeler;
– Haya, cömertlik, sabır, şükür, ilim, marifet, haya, edep, kendini bilme, tevazu sahibi olmak, insanları ayıplamamak, sır saklamak, insanlara ve diğer varlıklara kötü gözle bakmamak.
– Ehl-i Beyt sevgisi çok önemsenmiş, Hz. Ali, Hz. Fatıma, Hz. Hüseyin, Hz. Hasan’a çok sevilir ve saygı duyulur. – Alevilik ve Bektaşilikte oniki imam sevgisi de önemlidir. Sevmek gerekir.
– Alevilikte misafirperliğin ve dostluğun önemi büyüktür. Küçükler büyüklerine her zaman saygı duyar.
– Alevilikte, iyilik yapmak, sabırlı olmak ve öfkeden kaçınmak, emredilmiş. Bu eline, beline ve diline sahip olmak şeklinde söylenmiştir. Şartlar ne kadar zor olursa olsun bu ilkeye uyulması istenmiştir.
– Alevilik sevgi temelinin üzerine kurulmuştur. Sevgi, saygı, hoşgörü, barış gibi ilklerin yaygınlaşması istenir. İnsana saygı en önemli ilkedir.
– Alevilikte bu ahlaki kurallara uymayanlar düşkün denir. Düşkünler dedelerce uyarılır. iyilikle tenbihlenir.
– Edepli ve insanı kamil olması istenir. Bundan maksat kişinin, eline diline beline sahip olmasıdır.
Kadirilik: Abdülkadir Geylani yolunun takipçileri tarafından 12. yüzyılda kurulan , Abdülkadir Geylani ‘ nin düşünceleri doğrultusunda olan tasavvufi akımdır.
Kadirilik özellikleri kısaca nelerdir?
Dilini sürekli yemine alıştırmamak.
Başkalarına yük olmamadan kendi işini kendi görmek
Hoşgörü ve tevazu sahibi olmak.
Sesli zikir yaparak zikrin gerçeğine ulaşmak
Sürekli Allah’ı (c.c.) zikretmeye alışmak
Gündüzleri oruç tutup geceleri az uyumak.
İnsanların sahip olduğu şeylere tamah etmemek.
Yesevilik:
Bu tasavvufi yorumda İslam dini ile Türk kültürünü birleştiren bir anlayış egemendir. Ahmet Yesevi Orta Asya’d aki Türk aşiretlerini tek bir çatı altına alamayı başarmış, İslamın yayılmasında etkisi olmuştur.
Nakşibendilik: 1389 tarihinde vefat eden Hace Muhammed Bahauddin Nakşibend Hz.lerinin temel usullerini belirlediği ve ismini ondan alarak “Nakşibendilik” denen manevi terbiye yoludur.
Bu terbiye yolu ve usûlü, Şah-ı Nakşibend Hz.leri ile başlamış değildir. Bu terbiye yolunun adabı, silsile yolu ile Hz. Ebu Bekir Sıddık ’a (r.a) ve ondan Hz. Resulullah (s.a.v) Efendimiz:’ e kadar ulaşmaktadır.
İslami emirler hem ibadetler hemde manevi yolda ilerlemek olduğundan dolayı sadece namaz , oruç gibi islamın beş temel şartı yapmak yeterli olmaz. Aynı zamanda Kuranın emretmiş olduğu ihlas ve devamlı zikirde olma halinin temini amaçlanır. Nakşiler essiz zikir yaparlar.
3. Fıkıh ilmi hangi konuları ele alır? Söyleyiniz.
Fıkıh ilmi; İslam hukuku demektir. İslam hukuku demek olup İslamın gerek ibadet gerekse muamelat yönünü kapsar. Yani hem ibadetin tarifi hemde devlet hukuku gibi tüm bilgileri içerir.
Fıkıh üç ana kısma ayrılır:
1. Muamelat (İşlemler)
2. Ukubat (Yaptırımlar / Cezalar)
3. İbadat (ibadetler).
Fıkıh ilmi aynı zamanda itikadi yani inanç bilgilerini de ele alır.
4. Kadirilikte önem verilen ilkelere örnekler veriniz.
Bu yol Şah-ı Nakşibend Hz.leri ile başlamış değildir. Hz. Ebu Bekir Sıddık ’a (r.a) ve ondan Hz. Resulullah (s.a.v) Efendimiz:’ e kadar ulaşmaktadır.
İslami emirler hem ibadetler hem de manevi yolda ilerlemek olduğundan dolayı sadece namaz , oruç gibi İslamın beş temel şartı yapmak yeterli olmaz. Aynı zamanda Kuranın emretmiş olduğu ihlas ve devamlı zikirde olma halinin temini amaçlanır. Nakşiler sessiz zikir yaparlar. Belirlenmiş olan zikirleri yaparak devamlı zikir ve ihlaslı olma haline ulaşmayı amaçlarlar.
İslam dünyasında Kadirilikten sonra en yaygın tarikat olan ve neredeyse her yere yayılmış olan bir tasavvufi akımdır. Edebe ve ahlaki ilkelere dikkat etmeye son derece önem verilir.
B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.
1. Aşağıdakilerden hangisi fıkhi yorumlardan biri değildir?
A) Hanbelilik B) Hanefilik C) Maturidilik D) Şafiilik
2. Aşağıdakilerden hangisi kültürümüzde yaygın olan tasavvufi yorumlardan biri değildir?
A) Eş’arilik B) Mevlevilik C) Nakşibendilik D) Yesevilik
3. I. Türkistan’da doğmuştur. II. Hikmet adı verilen şiirleri “Divan-ı Hikmet” adlı eserinden toplanmıştır. III. Yetiştirdiği öğrenciler Orta Asya ve Anadolu’da İslam’ın yayılmasına büyük katkı sağlamıştır.
Yukarıdaki sözü edilen ünlü mutasavvıf kimdir?
A) Muhammed Bahauddin Nakşibendi B) Ahmet Yesevi
C) Hacı Bektaş Veli
D) Abdülkadir Geylani
4. Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi hatalıdır?
A) Mevlevilik → Mevlana’nın görüşleri doğrultusunda oluşmuş tasavvufi bir yorumdur.
B) Maturidilik → İmam Maturidi’nin görüşleri doğrultusunda ortaya çıkmış itikadi bir mezheptir.
C) Şafilik → İmam Şafii’nin görüşleri doğrultusunda oluşmuş fıkhi bir mezheptir. D) Hanefilik → Ahmet bin Hanbel’in görüşleri doğrultusunda ortaya çıkmış fıkhi bir mezheptir.
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 128 Cevapları
5. I. Maturidilik II. Eş’arilik III. Kadirilik IV. Malikilik
Yukarıdakilerden hangileri inançla ilgili yorumlardandır?
A) I, III B) III, IV C) I, III, IV D) I, II
6. İnsanın kötü davranışları terk edip güzel huylar edinmesini, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) edep ve ahlakını davranış hâline getirmesini amaçlayan düşünce biçimine ve hayat tarzına ne ad verilir?
A) Fıkıh B) İtikat C) Mezhep D) Tasavvuf
7. Alevilik-Bektaşilik kültüründe cem sırasında yerine getirilmesi gereken bazı görevler vardır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi Alevilik-Bektaşilikte cem törenini yönetmekle görevlidir?
A) Bekçi B) Dede C) Musahip D) Saka
8. Aşağıdaki kavramlardan hangisi Alevilik-Bektaşilik kültüründe yol kardeşliği anlamına gelir?
A) Gülbank B) Musahiplik C) Razılık D) Semah
C. Aşağıda verilen bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.
Cevap:
( Doğru )Alevilik-Bektaşiliğin oluşumunda, Hacı Bektaş Veli’nin görüşleri etkili olmuştur.
( Yanlış )Maturidilik, İmam Âzam Ebu Hanife’nin görüşleri doğrultusunda ortaya çıkmış bir mezheptir.
( Doğru )Alevilik-Bektaşilikte musahiplik , muhacir-ensar kardeşliğine dayandırılır.
( Yanlış ) Gülbank, Nakşibendilikle ilgili bir kavramdır.
( Doğru )Tasavvuf, insanı ahlaken yüceltmeyi, nefsi kötülüklerden arındırmayı ve insana erdemli davranışlar kazandırmayı amaçlayan bir ilim dalıdır.
( Yanlış )Yeseviliğin kurucusu, Mevlana’dır.
( Doğru ) Cemin yapıldığı yere cemevi denir
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 129 Cevapları
Ç. Ünitemizde geçen bazı önemli kişi, kelime ve kavramlar aşağıdaki bulmacada gizlenmiştir. Bunları bulmacadan bulup işaretleyiniz.
Cevap:
“7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 127-128-129”
7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Allah’ın Elçisi Hz. Muhammed (s.a.v.) CevaplarıSayfa 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94
Allah’ın Elçisi Hz. Muhammed (s.a.v.) Cevapları
7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 84-85-86-87-88-89-90-91-92-93-94
“Andolsun ki Resullullah, sizin için, Allah’a ve ahiret gününe kavuşmayı umanlar ve Allah’ı, çok zikredenler için güzel bir örnektir.” (Ahzâb suresi, 21. ayet.)
Soru : Hz. Muhammed’in (s.a.v.) bizim için örnek olması ne anlama gelmektedir?
Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellemin bizim için örnek olması bizlere hayatın her alanında nasıl davranmamız gerektiğini ve Allah’ın nasıl razı olduğu olduğunu göstermesi iledir.
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem siyasi alanda bir idareci olarak idareden asıl davranması gerektiğini bizlere öğretmiştir.
Bir peygamber olarak nasıl ibadet edilmesi gerektiğini ve toplumun başında bir hocanın insanlara nasıl adil ve eşit davranması gerektiğini bizlere örnek olarak göstermiştir.
Aynı zamanda peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem bir aile babası olup çocuklara nasıl davranılması gerektiğini, bir eşin hanımına şefkatle ve muhabbetle nasıl davranması gerektiğini bizlere göstererek örnek olmuştur.
Görüldüğü gibi peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem hayatının bu kadar yoğunluğu ve koşuşturmasına rağmen almış olduğu hiçbir sorumluluğu es geçmemiş ve bütün görevlerini yerine getirerek bizlere örnek olmuştur.
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 86 Cevapları
Allah / son / evrensel / peygamber / vahiy / örnek
Soru : Yukarıdaki kelimeleri de kullanarak kısa bir paragraf yazınız.
Cevap:
Allahu Teala bizlere örnek bir peygamber göndermiş ve bu son peygamber ile evrensel din olan İslami bizlere açıklamıştır. Allahu Teala’ nın vahiylerini en güzel tatbik eden şüphesiz ki O ‘ dur.
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 88 Cevapları
Soru : Yukarıdaki şemaya Peygamberimizin (s.a.v.) tüm insanlığa rahmet oluşunu ifade eden örnekler yazınız.
Madde Madde Peygamberimizin (s.a.v.) tüm insanlığa rahmet oluşunu ifade eden örnekler;
İslamiyet’i açıklayarak bizlere Cennet yolunu öğretmesi
Ümmetinin diğer ümmetlerden üstün tutulması ve her Müslüman olacak olan kişinin bu müjdeye kavuşabilmesi
İnsanlara dua etmesi
Alçak Gönüllü Olması
Yardımsever Olması
Dürüst olması
Şefaat edecek olması
Bizlere örnek olarak büyük bir rahmet olmuştur
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 89 Cevapları
Soru : Hz. Muhammed (s.a.v.) namaz, oruç, zekât, hac vb. ibadetlerin nasıl yapılacağını açıklayıp öğretmese Müslümanlar dinî ilkelerin uygulanması konusunda ne gibi güçlüklerle karşılaşırdı? Sınıfınızda arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem inen ayetlerin kendisine vermiş olduğu emir ile ibadetlerin nasıl yapılacağını bizlere göstermiş ve İslamiyet’in temellerini oluşturmuştur.
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem hadisi şeriflerde yapmış olduğu davranışlar sayesinde ileride yeni çıkan meselelere müctehidler tarafından kıyas yapılarak hükümler verilmiş ve bu sayede dinde büyük kolaylıklar olmuştur.
Eğer peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin hadisi şerifleri ve ibadetin nasıl yapılacağını göstermesi gibi durumlar olmasaydı kur’an-ı Kerim’de ibadetler genel bir ifade ile alındığı için içeriği bilinmeyecek ve ibadetler ve yapılmayacak ya da yanlışlara düşülecekti.
Bu da İslam hükümlerinin anlaşılmamasına ve büyük karışıklıklara neden olacaktı.
Allah’a ulaşmak veya kişinin kendi nefsini terbiye ederek Cennet yoluna ulaşması neredeyse imkansız hale gelecekti.
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem gerek aile gerek siyasi gerek dini olarak bütün hallerde bize örnek olmuş ve nasıl davranmamız gerektiği ile ibadetleri bizlere en ince ayrıntısına kadar öğretmiştir.
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 92 Cevapları
Soru : Konuda verilen bilgilerden hareketle aşağıdaki şemayı tamamlayınız.
Maddeler Halinde Peygamberimiz (s.a.v.) insanlara ne gibi uyarılar yapmıştır?
İbadetlere önem verilmesini
Dünya hayatına düşkün olunmamasını
Peygamberimiz (sav) in insanları uyardığı bazı şeyler şunlardır ki daha tafsilatlı açılabilir.
Hayvanları ateşle dağlamayı yasakladı
Fakirlere ceza uygular da zenginleri affetmeyi
Irkçılığı, renklerle övünmeyi yasakladı
Kadınlara eziyet edilmesini ve alıkoyulmalarını
Kız Çocuklarının hor görülmesini
İnsanların hakkına girmeyi
İnsanları incitmeyi
Çocukların dövülmesi ve sövülmesini
Anne babaya olan saygısızlığı
Savaştan ve ülke korunmasından kaçmayı
Faizi
Ebû Ümâre Berâ İbni Âzib radıyallahu anhümâ şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bize yedi şeyi emretti, yedi şeyi de yasakladı. Bize şunları emretti: Hastayı ziyaret etmek, cenazeye katılmak, aksırana “yerhamükellah” demek, yeminini bozmayıp yemin üzere devam etmek, zulme uğrayana yardım etmek, dâvet edenin dâvetine katılmak, selâmı yaygınlaştırmak. Resûlullah bize şunları da yasakladı: Altın yüzükler veya yüzük takmak, gümüş kaptan su içmek, ipek minder kullanmak, ipekten yapılmış elbise giymek, ince ipek giymek, kalın ipek giymek, hâlis ipek kumaştan elbise giymek.
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 94 Cevapları
Soru : Yukarıdaki tabloda Hz. Muhammed’in (s.a.v.) bazı ahlaki özellikleri sıralanmıştır. Siz bunlardan hangilerine uymaya özen gösteriyorsunuz? Kendinize uygun seçeneği “X” ile işaretleyiniz. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) örnek davranışlarından hareketle kendi davranışlarınızı değerlendiriniz.
Cevap:
Bu kısmı kendinize göre değerlendirmeniz gerekmektedir.
7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Nakşibendilik CevaplarıSayfa 111, 112
Nakşibendilik Cevapları
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 111-112
Soru : Nakşi ve Nakşibendi kavramları sizlere neler çağrıştırmaktadır? Nakşibendilik hakkında neler biliyorsunuz?
Kısa Cevap:
Nakşi bana tasavvuf yolu olan ve yüzyıllardır insanların nefislerini terbiye etmek için başvurmuş olduğu tasavvufi tarikatı çağrıştırmaktadır.
Uzun Cevap:
İslam dünyasında Kadirilikten sonra en yaygın tarikat olan ve neredeyse her yere yayılmış olan bir tasavvufi düşünüş biçimidir.
İsmini almış olduğu Şahı Nakşibendi tarikat kurma düşüncesiyle bunun kurulmadı ancak tasavvufi yolun ilerleyerek bu şekilde devam etmenin neticesinde oluştuğu bilinmektedir.
Yüzyıllar boyunca günümüze kadar bu tasavvufi akım gelmiş ve birçok insan nefsine terbiye ve Allah’a ulaşma yolunda bu yolu tercih etmiştir.
Nakşilik ve nakşibendilik çevreden sıklıkla duymuş olduğum günlük hayatta kendi sorumluluklarını yerine getirmekle beraber aynı zamanda Allah’a ibadet eden insanları seven ve iyi yolda çalışarak zikirlerini çeken insanları ve bu yolu çağrıştırıyor.
Her insanın iyisi ve kötüsü olmakla beraber bir insandan bir şey gördüğümüz zaman bunu o yola aktarmamak o yola bağdaştırmamak ve kişinin şahsiyetine vermek gerekir.
Nitekim öğretmenlik çok değerli bir görev olmasına rağmen bütün öğretmenler sorumlu tutulamayacağı gibi bütün tasavvuf yolları bir tutulmamalı ve hak olan tercih edilmelidir.
7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 112 Cevapları
Nakşibendilikte, “Halk içinde Hak ile beraber olmak” ilkesine büyük önem verilir.
Soru : “Halk içinde Hak ile beraber olmak” sözüyle anlatılmak istenen nedir? Arkadaşlarınızla yorumlayınız.
Kısa Cevap:
” Halk içinde halk ile beraber olmak “sözüyle anlatılmak istenen dünya hayatına yani günlük ilişkilerimize devam ederken aynı zamanda zikri bırakmamak ve ibadet ederken de günlük işlerimizi aksatmamaktır.
Uzun Cevap:
Halk içinde hak ile beraber olmaktan kasıt ibadet devam etmekle beraber günlük hayattaki sorumluluklarını ihmal etmeden din ve Allah yoluna çalışmaktır.
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin usulü olan bu şekil hem günlük hayattaki aile ve çalışma gibi işlerini ihmal etmeden hem de Allah’ın zikrine devam ederek bir kul olmak demektir ki bunu her Müslümanın sağlaması lazımdır.
Günlük hayatta bir Müslüman olup zikirlerimize ve ibadetlerimizi aksatmadan devam etmek gerektiği gibi bir yandan dini ilimleri öğrenmek bir yanda da hayattaki rolümüz olan babalık, eş ve aile olma gibi sorumluluklarımızı da ihmal etmemek gerekir.
Bunun için bu tabir ortaya çıkmıştır ki insan bu sorumluluklarını yerine getirirken Allah’ın emir ve yasaklarına riayet ederek Halk içinde Hak ile beraber olmuş olur.
7. Sınıf Türkçe Ders KitabıBaba, Bana Bir Şiir Bul Metni CevaplarıSayfa 29, 30, 31, 32, 33
Baba, Bana Bir Şiir Bul Metni Cevapları
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 29 Soruları ve Cevapları
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. “Bana Bir Masal Anlat Baba” isimli şarkıyı dinlemek size neler hissettirdi? Şarkı ile ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :Çok duygulandım. Babama karşı olan bağımı, sevgimi daha iyi anladım.
2. “Bana Bir Masal Anlat Baba” şarkısının size hissettirdiklerinden ve başlığından hareketle okuyacağınız metnin konusunu tahmin ediniz.
Cevap : Metnin konusu doğa ile ilgili konular olabilir.
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Soruları ve Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Şiirde şair, babasından neler istemektedir? Şairin yerinde siz olsaydınız babanızdan neler isterdiniz? Aşağıya yazınız.
Cevap : Şairin İstekleri : Sevgiyi anlatan, avcıların hayvanları öldürmemesi, kimsenin kimseyi üzmediği kuşların cıvıldadığı bir ortam ister. Benim İsteklerim : Düşmanlıkların, kavganın olmadığı, herkesin birbirine karşı iyi olduğu sevgi ve saygılı olduğu bir ortam olmasıdır.
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümlelerden şiirin ana duygusuyla ilgili olanları işaretleyiniz.
Cevap :
( ✓ ) Dünyadaki insanlar barış içinde yaşamalıdır.
( ✓ ) Çocuklar kötülüklerin, savaşların, gözyaşlarının olmadığı yarınlarda büyümeyi hak eder.
Tüm insanları sevgi ile kucaklamalıyız.
İnsanlar dostluk ilişkilerini çıkarları doğrultusunda kurmalıdır.
( ✓ ) Kuş cıvıltıları, insan kahkahaları, yemyeşil bir doğa insanı mutlu etmeye yeter.
En büyük erdemlerimizden biri de dürüstlüktür
3. ETKİNLİK
Soru : Siz olsaydınız şiire nasıl bir başlık yazardınız? Niçin?
Cevap : Mutlu Olmanın Yolları çünkü mutlu olmak için neler yapılabilir ondan bahsedilmektedir.
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 31 Soruları ve Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki sözcüklerin zıt anlamlılarını şiirden bularak yazınız.
Cevap :
nefret : sevgi
tutsaklık : özgürlük
solmak : canlanmak
dışında : içinde
yalan : gerçek
ağlamak : gülmek
5. ETKİNLİK
a. Şiirde dize sonlarındaki uyumu sağlayan ses benzerliklerini örnekteki gibi belirleyiniz.
b. Bu ses benzerliklerinin şiire neler kattığını arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap :Şiire ahenk ve uyum güzellik katmıştır.
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 32 Soruları ve Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümlelerde eğik çizginin (/) hangi amaçla kullanıldığını ilgili cümlelerin altına yazınız.
• Sevgileri yarınlara bıraktınız / Çekingen, tutuk, saygılı. / Bütün yakınlarınız / Sizi yanlış tanıdı. Cevap : Şiirde dizeler yan yana yazıldığında ayırmak için kullanılmıştır.
• Bülbül Sokak No.: 78/17 Yenimahalle / ANKARA Cevap : Adres belirtirken şehir, sokak gibi kısımları ayırmak için kullanılmıştır.
• 10/5/2018 Cevap : Tarih yazarken gün, ay, yıl olarak ayırmak için kullanılmıştır.
• -da/-de, -acak/-ecek, -lık/-lik/-luk/-lük Cevap : Yağım ve çekim eklerini göstermek için kullanılmıştır.
• 84/4 = 21 Cevap : Matematikte bölme işlemi için kullanılmıştır.
• http://tdk.gov.tr Cevap : İnternet adresinde kullanılmıştır.
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki fiillerden iş (kılış) anlamı taşıyanları belirleyip ilk harflerini sırasıyla kutucuklara yazarak şifreyi bulunuz.
“7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 32 Soruları ve Cevapları”
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 33 Soruları ve Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : “Barış, mutluluk, dostluk, çocuk, gelecek” sözcüklerinden hareketle siz de aşağıya bir şiir yazınız. Yazdığınız şiiri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Barışın Huzuru
Uçalım göklere doğru
Her kanat çırpışında
Bir mutluluk dağıtalım dünyaya
Bırakalım savaşı, koşalım barışa
Her insanın gülümsemesi olup
Kurtaralım bu dünyayı üzüntüden
Yaşam sevincini tadalım
Yaşatalım tüm dünyayı
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru : Kırgızların sosyal yaşantıları ve dil özellikleri hakkında araştırma yapınız.
Cevap : Kırgızlar örf, adet, gelenek ve göreneklerine çok bağlıdır. Kırgızlar misafir ağırlamayı çok sever. Devlet Kırgızlar için kutsaldır ve onun için her zaman canlarını feda etmeye hazırdır.
Kırgızistan Orta Asya’da yer alan bir ülkedir.
Başkenti Bişkek ve kullandığı para birimi Kırgızistan Somu’dur.
Bağımsızlığını 1991 yılında kazanmıştır.
Kırgızlar geçimlerini genellikle hayvancılıkla sağlar. Ülkenin fiziki koşulları tarım çok elverişli değildir.
Kırgızlar örf adet, gelenek ve göreneklerine sıkı sıkıya bağlıdır.
Devleti her şeyden üstün görürler.
Çok misafirperverdirler.
Aile bağları, büyüklere saygı çok önemlidir.
Yemeklerinin çoğu et, süt gibi hayvan mamullerinden oluşur.
Resmi dili Kırgızca ve Rusça’dır.
Kırgızca Türk dilinin lehçelerinden biridir. Türk yazı dillerinin Kıpçak grubunda yer alır.
Kazakça ve Altay Türkçe’sine yakındır.
Kırgız dilinde Türkçe kelimeler de yer almaktadır. Ancak bazı harfleri farklı kullanırlar. Örneğin; Kırgızca’da yağmur kelimesi camgır, yer kelimesi cer’dir.
“7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Cevapları”
7. Sınıf Türkçe Ders KitabıKoca Seyit Metni CevaplarıSayfa 55, 56, 57, 58, 59, 60
Koca Seyit Metni Cevapları
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 55 Soruları ve Cevapları
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Yaptığınız araştırmaya göre Çanakkale Zaferi hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : İtilaf karşısında Osmanlı Devleti’nin savunma yaptığı bir savaştır. Kasım 1914 – 18 Mart 1915 tarihleri arasında deniz savaşları yapılmıştır. 25 Nisan 1915 ile 9 Ocak 1916 tarihleri arası ise Gelibolu yarımadasında kara savaşları olarak yapılmıştır. Zorlu bir savaş olan Türk tarihinde destan olarak görülmektedir. Güçlü donanmalara sahip olan itilaf devletlerine karşı daha zayıf bir ordu ve teçhizat ile büyük bir zafer elde edilmiştir. Türk milletinim kazandığı zafer olarak tarihe geçmiştir.
2. Seyit Onbaşı ile ilgili internetten edindiğiniz bilgiler hakkında konuşunuz.
Cevap : Seyit Ali Çabuk veya bilinen adıyla Seyit Onbaşı (Eylül 1889 – 1 Aralık 1939), I. Dünya Savaşı’nda Çanakkale Cephesi’nde çarpışan Türk asker.
I. Dünya Savaşı sırasında Çanakkale cephesinde Rumeli Mecidiye Tabyası görev yaptığı sırada 215 kilogram ağırlığındaki top mermilerini insanüstü bir güçle sırtlayarak top kundağına yerleştirmeyi başarmış ve Birleşik Krallık’a ait Ocean Zırhlısını dümenden vurarak kontrolden çıkmasına ve bir mayına çarpıp batmasına sebep olmuştur. Seyit Onbaşı’nın yaşadığı bu gerçek olayın anlatısı, halk muhayilesi içinde efsanevi bir anlatıya dönüşmüştür.
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Soruları ve Cevapları
1. ETKİNLİK
a. Aşağıdaki sözcükleri metinden bularak altlarını çiziniz. Yer aldıkları cümlelerin bağlamından hareketle bu sözcüklerin anlamını tahmin ediniz. Daha sonra sözcüklerin anlamını sözlükten bulunuz. Tahminlerinizi ve sözlük anlamlarını karşılaştırınız.
Cevap :
Onbaşı: On ere kumanda eden asker, erin üstündeki ilk rütbe
Rütbe: Subay, astsubay ve polislerin sahip olduğu derece, mevki
Tabya: Bir bölgeyi savunmak için yapılan ve silahlarla güçlendirilen yapı
Mazur: Mazereti olan, mazeretli
b. Yukarıdaki kelimeleri kullanarak defterinize birer cümle yazınız.
Cevap :
Onbaşı: Amcam askerliğini onbaşı olarak yapmıştır.
Rütbe: Askeriye ‘de rütbe çok önemlidir.
Tabya: Bütün askerler tabya yapmak amacıyla hızla tepeye tırmandılar.
Mazur: Bu hatamı maruz görün.
2. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili iki soru hazırlayınız. Bu soruları arkadaşlarınıza sorunuz. Soruları ve arkadaşlarınızın yanıtlarını aşağıya yazınız.
Soru : Seyit Onbaşı Mermiyi kaldıramayınca ne cevap vermiştir?
Cevap : Mermiyi kaldırırken Allah’a ettiği dua sayesinde olduğunu söyler ve kaldıramayacağını dile getirir. Fakat o düşmanlar tekrar gelirse mermiyi nasıl kaldırdığını görebileceklerini söyler.
Soru : Mükâfatlandırmak amacıyla kendisine ne istediği sorulduğunda ne cevap verdi ?
Cevap : ”Ben pehlivan yapılıyım. Bir tayınla (ekmek) karnım doymuyor kumandanım. Emretseniz de bana iki tayın verseler.” der.
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 58 Soruları ve Cevapları
3. ETKİNLİK
a. Aşağıdaki cümleyi anlam ilişkisi yönünden inceleyiniz.
Cevap : Cümlede bir amaç uğruna yapılan iş söylenmiştir.
b. Siz de amaç-sonuç ilişkisi içeren üç cümle yazınız.
Cevap :
Tatile gitmek için biraz para biriktirdim.
Annemi görmek için bunca yolu geldim.
Alışveriş yapmak için evden çıktım.
4. ETKİNLİK
Soru : Büyük harflerin kullanım yerleriyle ilgili aşağıdaki açıklamaları örnek cümlelerden uygun olanıyla eşleştiriniz. Eşleştiremediğiniz açıklamaya uygun örneği noktalı kutucuğa yazınız.
Cevap :
“7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 58 Soruları ve Cevapları”
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 59 Soruları ve Cevapları
5. ETKİNLİK
a. Aşağıdaki cümlelerde altı çizili kip eklerinin fiile hangi anlamı kattığını inceleyiniz.
Cevap : • Kumandanım, öyleyse isteyeceğim. Kip ekinin fiile kattığı anlam: Fiil söylendikten sonraki bir zamanda gerçekleşecektir. • Her gün bir ekmek veriyorlar, doymuyorum. Kip ekinin fiile kattığı anlam: Fiilin söylenme zamanı ile gerçekleşme zamanı aynıdır. • Zaferden sonra Koca Seyit’e onbaşı rütbesi verildi. Kip ekinin fiile kattığı anlam: Fiilin söylenme zamanı, gerçekleşme zamanından sonradır. • Kendi emeğimle çalışıp kimseye muhtaç olmadan geçinirim. Kip ekinin fiile kattığı anlam: Fiil her zaman, düzenli olarak gerçekleşmektedir. • Seyit Onbaşı, Cevat Paşa’nın yanına üç gün sonra tekrar gelmiş. Kip ekinin fiile kattığı anlam: Fiilin gerçekleştiği başkasından öğrenilmiştir
b. Siz de aşağıya haber kiplerinin bulunduğu cümleler yazınız. Kip eklerinin bu cümlelerdeki fiillere hangi anlamı kattığını belirtiniz.
Cevap : • Birazdan otobüse bineceğim. ⇒ Kip ekinin fiile kattığı anlam: Fiil söylendikten sonraki bir zamanda gerçekleşecektir. • Sahil boyunda yürüyorum. ⇒ Kip ekinin fiile kattığı anlam: Fiilin söylenme zamanı ile gerçekleşme zamanı aynıdır. • Kitaplarını toplayıp eve gitti. ⇒ Kip ekinin fiile kattığı anlam: Fiilin söylenme zamanı, gerçekleşme zamanından sonradır. • En çok ıspanaklı böreği severim. ⇒ Kip ekinin fiile kattığı anlam: Fiil her zaman, düzenli olarak gerçekleşmektedir. • Bu sene sınıf başkanlığına adaylığını koymayacakmış. ⇒ Kip ekinin fiile kattığı anlam: Fiilin gerçekleştiği başkasından öğrenilmiştir.
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 60 Soruları ve Cevapları
6. ETKİNLİK
a. Aşağıdaki, Çanakkale Savaşı ile ilgili görselleri inceleyiniz. Bu görsellerden hareketle duygu ve düşüncelerinizi anlatan bir kompozisyon yazınız. Yazınızda uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanınız.
Cevap : Çanakkale Zaferi
İtilaf karşısında Osmanlı Devleti’nin savunma yaptığı bir savaştır. Kasım 1914 – 18 Mart 1915 tarihleri arasında deniz savaşları yapılmıştır. 25 Nisan 1915 ile 9 Ocak 1916 tarihleri arası ise Gelibolu yarımadasında kara savaşları olarak yapılmıştır.
Çanakkale savaşında birçok atamız orada şehit olmuştur. Türk halkı ülkesini korumak pahasına düşman askerlerine karşı canlarını hiçe sayarak savaşmışlardır. Genç, yaşlı, erkek, kadın, çocuk demeden herkes cephelere koşmuştur. Kimi askerlere mermi taşımış, kimi cephede düşmanlara karşı silah tutmuşlardır
Çanakkale Savaşı bu sayede zafer ile sonuçlanmıştır. Bundan dolayı bizlerde atamızdan emanet olan bu vatanı elimizden geldiği kadar korumalı ve geliştirmeliyiz.
b. Yazdığınız kompozisyonu sosyal medya ortamlarında arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap : Bu kısmı sizin yapmanız gerekmektedir.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru : Atatürk ile ilgili şiirler araştırınız. Bu şiirlerden hoşunuza giden birini ezberleyiniz.
Cevap : ATATÜRK ÖLMEDİ
Atatürk ölmedi, yüreğimde yaşıyor,
uygarlık savaşında
bayrağı o taşıyor,
her gücü o aşıyor.
Türklüğü güç veren devrimler senin,
yurduma çizdiğin aydın yol senin,
gençlik senin,
sen gençliğimsin,
ölmedin ölemezsin,
ölmedin ölemezsin.
“7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Cevapları”