8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 68-69-70-71 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 68, 69, 70, 71


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 68-69-70-71 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 68-69-70-71


Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadelerle tamamlayınız.


Cevap :

İnsanların karşılaştığı sorunların çözümü İçin biyolojik organizmaların ve organizmalarla İlgili süreçlerin teknoloji ile birlikte kullanımı biyoteknoloji olarak tanımlanır. Canlılarda İstenilen genlerin seçilmesi, çoğaltılması, farklı canlıların genlerinin birleştirilmesi, genlerin bircanlıdan farklı bir canlıya aktarılması İle İlgilenen mühendislik dalı genetik mühendisliği olarak adlandırılır. Genetik mühendisliği yöntemleri biyoteknolojide araç olarak kullanılır.

Modern biyoteknolojik yöntemler, temel bilimler ve mühendislik ilkelerini uygulayarak kısa sürede İstenilen özellikte ürünler elde etmeyi İçerir. Ayrıca canlıların verimliliğinin arttırılması ve endüstriyel kullanıma yönelik ürünler geliştirilmesini de kapsar. Biyoteknolojî; kalıtsal (genetik) hastalıkların tanısının yapılması için tıpta, istenilen özelliklerde ürünlerin elde edilmesi İçin de tarımda kullanılmaktadır. Çevre kirliliğinin azaltılması gibi pek çok konuda biyoteknolojî ve genetik mühendisliğinin çalışmaları ile çeşitli ürünler elde edilmektedir.

Canlılardan sadece istenilen özelliklere sahip olanların seçilerek eşleştirilmesi sonucunda bu özellikleri taşıyan yeni bireyler elde edilmesine geleneksel ıslah denir. Bu yöntemle yeni bireylerin oluşması uzun zaman alır ve istenmeyen özelliklere sahip bireyler de ortaya çıkabilir.

Genetik mühendisleri tarafından bir canlının DNA’sında bulunan genin başka bir canlıya aktarılmasına gen aktarımı (transferi) denir. Bu yöntemle bazı antibiyotikler veya hormonlar üretilebilmektedir.

Hastalık yapıcı genleri etkisiz hâle getirmek ve hastalıkları tedavi etmek amacı İle tedavi edici genlerin aktarılmasına gen tedavisi adı verilir. Buyöntem uygulanırken çeşitli mikroorganizmalar kullanılabilmektedir. Bu tedavi yöntemi ie kalıtsal (genetik) hastalıkların olumsuz etkileri ortadan kaldırabilmektedir.

Genetik mühendisleri, DNA’yı oluşturan nükleotid dizilimlerinin tespiti ve kıyaslanmasında DNA parmak izi adı verilen yöntemi kullanırlar. Bu yöntem sayesinde suçluların tespiti sağlanabilir.

Canlının ya da canlıya ait bir özelliğin kopyasının üretilmesi klonlama olarak adlandırılır. Bu yöntemle 1996 yılında Dolly (Dolî) isimli bir koyun üretilmiştir. Bir canlıdaki seçilmiş genetik özellikleri taşıyan genlerin alınarak bu özellikleri taşımayan başka bîr canlıya aktarılması ile üretilen canlılara genetiği değiştirilmiş organizma (GDO) adı verilir. Bu yöntemle raf ömrü. uzun meyve ve sebzeler, atıklarla beslenen bakteriler üretilebilir.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 69 Cevapları


Soru : Aşağıda verilen ifadeleri “Doğru” ya da “Yanlış” olarak değerlendiriniz ve ifadeye ait uygun kutucuğu tarayınız.


Cevap :

1 (Yanlış) GDO’lu bitki üretiminde kullanılan genlerin doğaya yayılmasının hiçbir sakıncası yoktur.

2 (Doğru) Biyoteknolojî uygulamaları bitkilerin ürün miktarını artırabilir.

3 (Yanlış) Çift yumurta İkizlerinin DNA parmak İzi aynıdır.

4 (Doğru) Klonlama sayesinde yüksek verimli bir canlının kendisi ile aynı verim düzeyine sahip canlılar üretilebilir.

5 (Yanlış) Klonlama sperm hücresinin genetik bilgisinin yumurta hücresine aktarılmasıdır.

6 (Doğru) Yapay seçilim bitki ve hayvan üreticilerine ekonomik anlamda katkı sağlayabilir.

7 (Yanlış) Biyoteknolojî uygulamalarının hiçbir zararı yoktur.

8 (Doğru) Biyoteknolojî sayesinde ilaç, hormon ve vitamin üretilebilir.

9 (Yanlış) Geleneksel ıslah yöntemi bîtkî ve hayvanlarda kullanılmaz.

10 (Yanlış) Biyoteknolojî; biyoloji, mikrobiyoloji, kimya ve genetik mühendisliği ile ilişkili değildir.

11 (Doğru) Çileklere soğuk havaya dayanıklılık geni aktarılırsa soğuk havada da çilek üretilebilir.

12 (Doğru) Turşu ve peynir üretimi eski zamanlardan beri uygulanan biyoteknolojî yöntemleridir.

13 (Doğru) Meyveli yoğurt gibi yeni ürünlerin üretilmesi biyoteknolojî sayesinde olur.

14 (Yanlış) Atıklarla beslenerek çevre kirliliğini azaltan bakterilerin üretilmesi bitkilerin geleneksel yöntemlerle ıslahına örnektir.

15 (Doğru) Biyoteknolojİk metotlarla kuraklığa dayanıklı bitkiler geliştirilebilir.

16 (Doğru) DNA’ya İnsan müdahalesi sonucu yapılan değişiklikler genetik mühendisliği ile ilgilidir.

17 (Yanlış) Biyoteknolojî ve genetik mühendisliği hastalıkların teşhis ve tedavisinde kullanılmaz.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 70 Cevapları


Aşağıda biyoteknoloji İle ilgili olumlu ve olumsuz durumlar verilmiştir. Nobel Kimya Ödülü alarak ülkemizi gururlandıran bilim insanımız Aziz SANCAR, numaralandırılmış ifadeleri okuyup oklar yönünde ilerleyerek bir üniversiteye konferans vermeye gidecektir. İfadeler:

1. Bazı hastalıkların erken teşhisi için tanı kitlerînîn üretilmesi
2. Biyolojik silahların üretilmesi
3. Kök hücrelerden yararlanılarak çeşitli hastalıkların tedavi edilmesi
4. Çeşitli organizmalar sayesinde göl ve bataklık gibi alanların temizlenmesi
5. GDO’ lu besin tüketimi sonucunda alerjik etkilerin ortaya çıkması.
6. Su ve leke tutmayan kumaşlar üretilmesi
7. Türlerin ıslah edilmesi

Soru : Buna göre Aziz SANCAR’ın konferansı hangi üniversitede yapılacaktır?


Cevap :

  • İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ

8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 71 Cevapları


Soru : Aşağıda bîyoteknoloji uygulamalarına ilişkin bir örnek verilmiştir.

a. Örnekte verilen kutucuklara aşağıdaki uygun ifadelerin numaralarını yazınız.


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 71 Cevapları”

b. Örneğe göre aşağıdaki metinde boş bırakılan yerlere uygun sözcükleri yazınız.


Cevap :

Kurbağalarda yapılan bu İşlem biyoteknoloji alanında klonlama uygulamasına örnektir. Oluşan yavru kurbağa kurbağası ile kalıtsal olarak aynı özelliklere sahiptir. Bu uygulama ilk kez kurbağa larvasında denenmiştir. Ancak başka canlılarda da kullanılmıştır.

Örneğin 1996 yılında Dolly adlı koyun, bu uygulama sayesinde üretilmiştir. Yavru koyun, vücut hücresinden çekirdeği alınan koyun ile tıpatıp aynı genetik özellikleri taşımaktadır.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 58-59 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Güçlendiren Sorular-3 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 58, 59


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-3 Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 58-59 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 58-59


1. Padaung kabilesi, Burma’nın boyunlarına taktıkları halkalarla bilinen en ünlü kabilesidir. Kız çocuklarına küçük yaşlardan itibaren boyun halkaları takılmaya başlanır. Boyun halkaları pirinçten yapılır ve her yıl çocuk büyüdükçe yenisi eklenir. Uzun boyunlu bir annenin kız çocuklarından halka takanlar uzun boyunlu olurken, halka takmayanlar kısa boyunlu olmaktadır.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi yukarıda bahsedilen durumla uyumlu değildir?


Cevap : D


2. Zararlı bakterilerin neden olduğu çeşitli hastalıklara engel olmak için antibiyotik adı verilen ilaçlar kullanılır. Antibiyotikler, bakterileri öldürerek çoğalmalarını engelleyip hastalıklarla savaşır. Bakteriler antibiyotiklere zaman içinde direnç kazanabilir. Direnç kazandığı durumda, bakteri hayatta kalabilmek için yeni bir genetik değişim geçirir. Oluşan bu değişim, yeni bakteri nesillerine aktarılır. Bu durum hastalık yapıcı bakteriler İçin faydalı bir genetik değişimdir.

Bakterilere etkisi acısından değerlendirildiğinde seçeneklerden hangisi benzer bir durumdur?


A) Sağlıklı bir anneden altı parmaklı çocuk dünyaya gelmesi
B) Tütün kullanımına bağlı olarak kanser hastalığının ortaya çıkması
C) Vücutta var olması gereken renk maddesinin eksikliği nedeniyle ortaya çıkan albino hastalığı
D) Gen yapısı değişmiş bir bitkiden elde edilen bitkilerin daha dayanıklı olması

Cevap : D


3. Ortanca çiçeği bazik topraklarda yetişirse pembe, asidik topraklarda yetişirse mor ve mavi renkte çiçek açar. Uygulama: Özdeş ortanca tohumları alınıyor. İki ayrı saksıda büyütülen ortanca çiçeklerinin aşağıdaki gibi farklı renklerde olduğu gözlemleniyor. Buna göre,

I. Bu olay modifikasyona örnektir.
II. Çevrenin etkisi ile gen işleyişi değişmiştir.
III. İkinci saksıdaki çiçekler mutasyona uğramıştır.

ifadelerinden hangileri söylenebilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : A


4. Aşağıda bazı örnek olayları temsil eden görseller verilmiştir. Bu görseller ile örneklerde anlatılmak istenen kavramla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) Modifikasyonlar yararlı ve zararlı olabilir.
B) Genin işleyişi değiştiği için sadece dış görünüş değişmiştir.
C) Bu duruma kimyasal maddeler ve radyasyon sebep olabilir.
D) Canlıların İç yapısı değiştiği İçin kalıtsal olamaz.

Cevap : C


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 59 Cevapları


5. Kahverengi fareler, gebeyken yedikleri kimyasal bİr madde sebebi ile sağlıklı fakat sarı renkli yavrular dünyaya getirmiştir. Sonraki kuşaklar ise bu kimyasal maddeyi yemedikleri halde hep sarı kıl rengine sahip olmuştur. Bu durum ile ilgili aşağıdaki yorumlar yapılıyor:

I. Gebe farelerin yediği kimyasal madde genlerin sadece işleyişini değiştirmiştir.
II. Gözlem boyunca takip edilen tüm fareler tamamen aynı genetik yapıdadır.
III. DNA yapısı değişmiştir, bu durum genlerin işleyişini de değiştirmiştir.
IV. Beslenme ile gerçekleşen bu olayla modifikasyon oluşmuştur.

Bu yorumlardan hangileri doğrudur?


A) Yalnız III
B) II ve III
C) I, II ve III
D) I, II ve IV

Cevap: A


6. Mutasyon ve modifikasyonun farkları konusunda aşağıdaki örnek verilmiştir.

“Mutosyanlar genlerin yapısını ve işleyişini değiştirirken modifikasyonlar sadece işleyişini değiştirir. Güneş’ten gama ışınları, X ışınları, ultraviyole ışınlar (UV), gün ışığı, kızılötesi ışınlar (infrared), radyo dalgaları ve mikrodalgalar hâlinde ışınlar yayılmaktadır. Ultraviyole dışındaki ışınlar, Dünya üzerine az miktarda ulaşır ve enerjileri düşüktür; bunların ciltte önemli etkileri olmamaktadır. Ultraviyole ışınlar ise deride kansere ve ten renginin koyulaşmasına sebep olabilir. Bronzlaşma (ten renginin koyulaşması) genlerin işleyişini etkiler ve Güneş’in etkisi ortadan kalktıktan bir süre sonra geçer. Ancak cilt kanseri deri hücrelerinin genetik yapısını değiştirir ve Güneş etkisi ortadan kalksa da geçmez.”

Metne göre,

I. Bronzlaşma modifikasyondur ve modifikasyona sebep olan etki ortadan kalkınca modifikasyon da ortadan kalkar.
II. Cilt kanseri üreme hücrelerinde değişime neden olduğundan nesilden nesle aktarılabilir.
III. Cilt kanseri mutasyon sonucu ortaya çıkar ve sebep olan etki ortadan kalksa da mutasyon ortadan kalkmaz.

ifadelerinden hangilerine ulaşılabilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap: B



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 56-57 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 56, 57


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 56-57 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 56-57


Soru : Fareler kullanılarak yapılan iki farklı deney aşağıdaki gibidir. Bu deneyler ile ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


a. Farelerin kalıtsal özelliklerinin yapısında değişim görülen deney hangisidir? Seçim nedeninizi açıklayınız.


Cevap :

I. Deney. Çünkü radyasyonun etkisiyle kulağı olmama özelliği nesiller boyu aktarılmıştır.


b. Modifikasyon olarak nitelendirilebilecek deney var mıdır? Nedenini açıklayınız.


Cevap :

II. Deney. Çünkü kasları gelişen farelerin çiftleşmesiyle normal kas gelişimine sahip yavru fareler doğmuştur.

Bu durum, kas gelişiminin genler üzerinde değişim etkisinin olmadığını gösterir.

Modifikasyonlar kalıtsal olmadığı için bu deney modifikasyona örnek olabilir.


c. Siz de deneylerde vurgulanan kavramlarla İlgili birer örnek yazınız.


Cevap :

1. Deney : Albinoluk

2. Deney :  Çuha çiçeğinin ortamın sıcaklığına göre beyaz veya kırmızı renkte çiçek açması


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 57 Cevapları


Soru : Başlangıç noktasından başlayarak kutulardaki örnekler mutasyon ise sağ tarafa doğru modifikasyon ise aşağıya doğru ilerlenecektir. Buna göre çıkışı daire içine alınız.


Cevap :

  • B çıkışı daire içine alınız.


 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 52-53-54-55 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53, 54, 55


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 52-53-54-55 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 52-53-54-55


Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadelerle tamamlayınız.


Cevap :

Canlının genetik yapısında meydana gelen değişikliklere mutasyon denir. Bu değişiklikler DNA ya da kromozom yapısında veya kromozom sayısındaki değişmeler olabilir. Bunlar üreme hücrelerinde meydana gelirse kalıtsal hâle gelebilir. Ancak vücut hücrelerinde meydana gelirse kalıtsal değildir. Mutasyonlar yararlı veya zararlı olabilir. Çekirdeksiz üzüm  yararlı mutasyonlara örnektir. Kanser hücreleri oluşumu zararlı mutasyoniara örnektir. Mutasyonlar sonucu farklı hastalıklar da ortaya çıkabilir:

• Bazı canlılarda renk maddesinin görülmediği ya da az görüldüğü durumda albinoluk oluşması,
• Alyuvar oluşumuna etki eden gen yapısının bozulması sonucu orak hücreli anemi hastalığının meydana gelmesi gibi.

Hamile bir bireyin röntgen filmi çektirmesi radyasyon etkisi nedeniyle doğacak bebeğin sağlığını olumsuz etkileyip mutasyonlar ortaya çıkarabilir. Kimyasal maddeler, GDO’lu ürünler, İlaçlar, aşırı sıcaklık gibi çevresel etkenler de mutasyoniara neden olabilir.

Çevresel şartların etkisiyle canlıların gen işleyişindeki farklılaşmalar sonucu canlılardaki kalıtsal olmayan değişimler modifikasyon adını alır. Bu değişimlerin oluşmasında bazı etkenler söz konusudur. Bunlar sıcaklık, nem, basınç, beslenme ve ışık gibi etkenlerdir. Günlük hayatta birçok modifikasyon örneği görmek mümkündür:

• Çuha çiçeğinde sıcaklık ve nem etkeni nedeniyle farklı renklerde çiçek oluşması,
• Arı larvalarında beslenme etkeni nedeniyle işçi ve kraliçe arılar oluşması,
• Güneş ışınlarının etkisiyle ten renginin koyulaşması gibi.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 53 Cevapları


Soru : Aşağıda verilen ifadeleri “Doğru” ya da “Yanlış” olarak değerlendiriniz ve ifadeye ait uygun kutucuğu tarayınız.


Cevap :

1  (Doğru) Çevre şartlarının etkisiyle ortaya çıkan sadece fenotipteki değişimler modifikasyondur.

2  (Yanlış) Modifikasyonlar kalıtsaldır, nesilden nesile aktarılır.

3  (Yanlış) Van kedisinin gözlerinin farklı renkte olması modifikasyon örneğidir.

4  (Yanlış) Vücut hücrelerinde gerçekleşen mutasyonlar zararlı değildir.

5 (Doğru)  Mutasyonlar, çoğu zaman zararlı etkilere neden olur.

6  (Yanlış) Mutasyonlar, genlerin yapısında değil İşleyişinde meydana gelen değişimlerdir.

7  (Yanlış) Balık pulluluk, albinoluk, hemofili modifikasyon örnekleridir.

8  (Yanlış) Radyasyon ve kimyasal maddeler sadece modifikasyona neden olur.

9 (Doğru)  Mutasyonlar kalıtsal hastalıklara yol açabilir.

10 (Doğru)  Tek yumurta İkizlerinin farklı çevrelerde yetişmesi sonucu farklı kilo ve boylarının olması modifikasyon örneğidir.

11 (Doğru)  Güneş’ten gelen ışınlar mutasyona yol açarak cilt kanserlerine sebep olabilir.

12  (Yanlış) Mutasyona neden olan etken ortadan kalkınca canlı eski hâline geri dönebilir.

13 (Doğru)  Hamilelikte oluşan mutasyonlar bebeğin ölümüne neden olabilir.

14  (Yanlış) Sirke sineğinin ortam sıcaklığına göre düz veya kıvrık kanatlı olması yararlı mutasyondur.

15 (Doğru)  Ortanca çiçeğinin asidik ve bazik topraklarda farklı renk çiçek açması gen İşleyişinin değişmesinden kaynaklanır.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 54 Cevapları


Mutasyon ile modifikasyon kavramlarının farkları aşağıda maddeler hâlinde verilmiştir:

1. Genlerin işleyişinde meydana gelen değişimlerdir.
2. Genlerin yapısında meydana gelen değişimlerdir.
3. Neden olan etken ortadan kalkınca canlı, eski hâline geri dönemez.
4. Neden olan etken ortadan kalkınca canlı, eski hâline geri dönebilir.
5. Hiçbiri kalıtsal değildir.
6. Üreme hücrelerinde meydana gelirse kalıtsaldır.
7. Kimyasal maddeler, radyasyon gibi çevresel etkenlerle kalıtsal yapı değişimi sonucu ortaya çıkar.
8. Sıcaklık, ısı, nem ve ışık gibi çevresel etkenlerle kalıtsal yapı değişmeden ortaya çıkar

Soru : Yukarıdaki maddelere ait numaralar aşağıdaki harita üzerinde bulunan yol ayrımlarına yerleştirilmiştir. Şekildeki araç, başlangıç noktasından başlayarak yol ayrımlarında belirlenen duruma göre karar verip harita üzerinde ilerleyecektir.


– Araç, mutasyon ile ilgili madde numaralarının bulunduğu yolları seçerse hangi kutucuğa ulaşır? Kutucuğu belirleyerek içine “mutasyon” yazınız.


Cevap : 2- Mutasyon


-Araç, modifikasyon ile ilgili madde numaralarının bulunduğu yolları seçerse hangi kutucuğa ulaşır? Kutucuğu belirleyerek içine “modifikasyon” yazınız.


Cevap :  4- Modifikasyon


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 55 Cevapları


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Bu görseller ile ilgili belirleyiniz, uygun olmayan sözcüklerin üzerini çiziniz.


Cevap :

• Japonya’da aynı bölgede 2009, 2012 ve 2014 yıllarında çekilen papatya fotoğrafları yukarıdaki gibidir. Bölgede 2011 yılında deprem meydana gelmiş, deprem sonrasında oluşan tsunami nükleer santralde sızıntıya sebep olmuştur. Papatyaların görünümlerindeki değişimin nedeni mutasyondur / modifikasyondur. Bu olay genlerin yapısını / işleyişini değiştirmiştir. Olayın ortaya çıkma sebebi beslenmedir / radyasyondur. Papatyadaki bu tür değişiklik sonraki kuşaklara aktarılmıştır / aktarılmamıştır.

• Güneş ışığının içinde de bulunan ultraviyole ışınlara maruz kalma sonucunda cilt kanserleri oluşabilmektedir. Cilt kanseri mutasyon olarak kabul edilir / edilmez.

• Işıklı ortamda yetişen özdeş iki bitkiden biri karanlık ortama alınıp bir süre beklenmiştir. Işıklı ortamdaki bitkinin yapraklarının yeşil, karanlık ortamdaki bitkinin yapraklarının sarı olduğu gözlenmiştir. Bu olay mutasyon olarak kabul edilir/ edilmez.

• Tek yumurta ikizlerinde zamanla boy uzunluğu ve kilo gibi farklılıkların oluşması mutasyon olarak kabul edilir / edilmez.

• Karahindiba bitkisinin dağda yetişeni kısa boylu, ovada yetişeni uzun boylu olmaktadır. Bu olay mutasyon olarak kabul edilir /edilmez.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Mutasyon Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mutasyon Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54 SDR Dikey Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54


Soru : Yanda verilen görselleri inceleyiniz. İki alyuvardaki şekil farklılığının nedeni ne olabilir?


Cevap :

DNA’da bulunan nükleotidler belirli bir düzen içerisinde dizilmektedir. DNA yapısında bazı durumlarda kromozom yapısında veya kromozom sayısında farklılıklar gözlenebilir.

Bu değişiklikler de canlıların genetik yapısında farklılıklar meydana gelir.  Genetik yapısında meydana gelen değişmelere mutasyon denir.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43 SDR Dikey Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri DNA’nın Kendini Eşlemesi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 42, 43


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı DNA’nın Kendini Eşlemesi Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43 SDR Dikey Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43


Bölünen bir hücreden oluşan iki yeni hücre, ana hücredeki kalıtsal bilgileri taşımaktadır. 

Soru : Bölünme sonucu oluşan yeni hücreler, ana hücre ile nasıl benzer kalıtsal bilgileri taşıyor olabilir? Kalıtsal bilgilerin taşınmasında DNA’nın rolü nedir? 


Cevap :

Saç rengi, ten rengi, vücut yapısı gibi bir çok özellik genlere bağlı olarak nesilden nesile aktarılmaktadır.

Gen, DNA’nın bir bölümü ve kromozomun bir parçasıdır. İşte bu nedenle benzerliklerin DNA yapısına bağlı olduğunu ifade edebiliriz.


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları


Kendimizi Değerlendirelim 2-1 


1) Aşağıdaki model üzerinde verilen noktalı yerlere uygun kavramları yazarak modeli tamamlayınız. 


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 42-43 Cevapları”

2) DNA ile ilgili olarak aşağıdaki tabloda verilen ifadeler doğru ise karşısına ‟D”, yanlış ise ‟Y” yazarak cevaplayınız.


Cevap :

(Doğru) a) DNA çift zincirli bir yapıya sahiptir.

(Yanlış)  b) Kromozomlar kısalıp kalınlaşarak DNA’lara dönüşür.

(Yanlış) c) Her DNA üzerinde sadece bir gen bulunur.

(Doğru) ç) DNA’nın kendini eşlemesi sırasında oluşan hatalar düzeltilemeyebilir.

(Doğru) d) DNA’nın en küçük yapı birimi nükleotidtir.

(Doğru) e) DNA’nın yapısında deoksiriboz şekeri bulunur.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 66-67 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Güçlendiren Sorular-4 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 66, 67


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-4 Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 66-67 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 66-67


1. Bazı canlıların geliştirdikleri adaptasyonlar o canlıları düşmanlarından korur. Böylece canlının yaşama ve üreme şansı artar.

Buna göre hangi seçenekteki örnek bu yönüyle diğerlerinden farklıdır?


A) Zebraların çizgili görünümleri onu kovalayan yırtıcıları şaşırtır.
B) Koyu renkli güve kelebeği kabuk rengi koyu olan ağaçların üzerinde daha zor fark edilir.
C) Yaprakların üzerinde yaşayan böceklerin yapraklarla aynı renkte olması yaşama şanslarını artırır.
D) Çöl tilkilerinin geniş kulaklı olması ısı kaybını artırarak tilkilerin hayatta kalmasını sağlar.

Cevap :  D Şıkkı


2. Canlıların, belirli çevre koşullarında yaşama, beslenme, korunma, hareket ve üreme şansını artıran kalıtsal özellikler kazanmasına adaptasyon denir.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi yukarıda verilen kavrama örnek verilemez?


A) Ördek ve kazların suda yüzebilmek için ayak parmaklarının arasında perde bulunması
B) Arılarda arı sütüyle beslenen yavru, kraliçe arı olurken; çiçek tozu ile beslenen yavrunun İşçi arı olması
C) Develerin kum fırtınalarına karşı uzun kirpiklerinin olması ve su ihtiyacı için hörgüçlerinde yağ depolaması
D) Nilüferlerin (su bitkilerinin) terleme île su kaybını artırmak İçin yapraklarının geniş yüzeyli olması

Cevap :  B Şıkkı


3. Kar İle renkleri aynı olan kutup tilkileri İyi kamufle olduğu İçin avlarını fark edilmeden kolayca yakalayabilirler. Fakat koyu renkli tilkileri kar İçinde görmek çok kolaydır, bu yüzden onların kutupta yaşama ve üreme şansı azdır. Kutup bölgesine aynı sayıda beyaz ve koyu renkli tilki bırakıldığında koyu renkli tilkiler kolay fark edildikleri için yeterli düzeyde besine ulaşamaz. Koyu renkli tilkilerin sayıları hızla azalırken beyaz renkli tilkilerin sayısı İse artar. Bu yüzden kutuplarda beyaz tilkiler yaşar.

Metinde verilen olay aşağıdakilerden hangisi ile açıklanabilir?


A) Koyu renkli tilkiler kutuplarda radyasyon İçeren güneş ışınlarından etkilenmiş ve mutasyona uğrayarak açık renkli olmuştur.
B) Koyu renkli tilkilerin çevre şartları ile genlerinin işleyişi değişmiş ve açık renge dönüşmüştür, bu olay modifikasyondur.
C) Koyu renkli tilkiler çevreye uyum sağlayamayıp yok olduğu İçin bu olay doğal seçilimdir.
D) Buzulların erimesi İle ortaya çıkan metan gazı artmıştır ve koyu renkli tilkiler soluk alamayıp zehirlenmiştir.

Cevap :  C Şıkkı


4. Bir bölgedeki bitki ve hayvan türlerinin sayıca zenginliği biyolojik çeşitliliği oluşturur. Biyolojik çeşitliliğin ortaya çıkmasında adaptasyonlar etkilidir. Canlılar, çevreye uyum sağlamak amacıyla farklı yapılar kazanmaktadır. Buna göre,

I. İklim koşulları
II. Toprağın verimliliği
III. Temiz su kaynaklarının çokluğu

ifadelerinden hangileri, anlatılan durumun ortaya çıkmasına sebep olabilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap : D Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 67 Cevapları


5. Aynı yaşta olan fakat farklı ortamlarda yetişen bitkilere İlişkin görseller aşağıdaki gibidir. Görsel verileri dikkate alınarak aşağıdaki yorumlar yapılıyor:

I. K bitkisinin yapraklarının yüzey alanı daha azdır. Bu yüzden 1 numaralı yere sulak ortam yazılabilir.
II. Bitki gelişiminde alınan su miktarı önem taşır. Bu yüzden 1 numaralı yere kurak ortam yazılabilir.
III. Geniş alana yayılan ve derinlere doğru giden kök yapısı kuraklığa karşı geliştirilmiş bir adaptasyondur. K bitkisinin L bitkisine göre kuraklığa daha dayanıklı olduğu söylenebilir.

Buna göre yorumlardan hangileri hatalıdır?


A) Yalnız I
B) Yalnız III
C) I ve II
D) II ve III

Cevap :  A Şıkkı


6. Canlılardaki fiziksel yapılar bazı durumlarda ısı kaybetmeyi, bazı durumlarda ise ısı korumayı sağlar. Tüyler oldukça etkili yalıtkanlardır. Tüylerin kabartılması yoluyla vücut çevresinde oluşturulan sıcak hava tabakası vücudun soğuktan korunmasında etkilidir. Birçok kuş türü geceleri ısı kaybını engellemek için sürü hâlinde bir araya toplanır. Ayrıca tek başına geceleyen bir sığırcığın grup halinde geceleyen bir sığırcığa göre %92 daha fazla oksijen tükettiği tespit edilmiştir. Benzer şekilde soğuk bir doğa ortamında yalnız geceleyen bir kuşun grup hâlinde geceleyen kuşlara göre açlığa daha az dayanabildiği gözlenmiştir.

Yukarıda verilen bilgilerden hareketle hangisi söylenebilir?


A) Soğuk havalarda tek başına geceleyen kuşların oksijen tüketiminin daha az olması vücut sıcaklığını korumak içindir.
B) Sıcak havalarda tüylerin kabarması kuşun ısı kaybını artırarak vücut sıcaklığının daha fazla yükselmesini engeller.
C) Grup hâlinde yaşamak bazı kuş türleri için yaşamsal öneme sahip bir adaptasyondur.
D) Çöl tilkisinin vücut yüzeyinin geniş olması, kuşlardaki tüy kabarması gibi ısı kaybını azaltan bir adaptasyondur.

Cevap : C Şıkkı



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 64-65 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 64, 65


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 64-65 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 64-65


Örnek Olay-1: Bir grup araştırmacı, karla kaplı bir bölgeye aynı sayıda beyaz ve kahverengi tavşanlar bırakmıştır.

Soru : Araştırmacılar bir süre sonra bölgeye giderek tavşanların sayısındaki değişimi tespit eder. Siz de tavşan sayısında tespit edilen bu değişimi gösteren sütun grafiklerini çiziniz. 


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 64-65 Cevapları”

Soru : İngiltere’deki güve kelebeklerinin sayısındaki değişime göre sütun grafiklerini çiziniz.


Cevap :

kahverengi / Kahverengi kıl rengine sahip tavşanların kıl rengi ortama uyumsuz olduğu için kolaylıkla fark edildiğinden yaşama ve üreme şansı azalacaktır. / beyaz


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 65 Cevapları


Zonosemeta sinekleri, onları avlamak İsteyen canlıları korkutmak İçin sıçrayıcı örümcekleri taklit eder. Bu sinekler, sıçrayıcı örümcekler ile karşılaştıklarında ise onları korkutmak İçin yine aynı yönteme başvurur. Zonosemeta sineği, karasinek ve örümceklerin davranış özellikleri İncelenerek bir yapay zekâ programı oluşturuluyor. Bu canlılar farklı özelliklerde üç boyutlu olarak bilgisayar ortamında modelleniyor. Bu modellemelerin çeşitli durumlarda vereceği tepkiler yapay zekâ programı sayesinde hesaplanarak sanal ortamda canlandırılıyor. Böylece hiçbir canlıya zarar verilmeden deney gerçekleşmiş oluyor.

Soru : Bu sanal deney ile ilgili soruları cevaplayınız.


1. Sıçrayıcı örümcek yapay zekâsının en çok geri çekildiği ve en az saldırdığı modellemeler hangi harfler ile gösterilmiştir?


Cevap :

Sıçrayıcı örümcek yapay zekâsının en çok geri çekildiği modelleme, A modellemesidir. Sıçrayıcı örümcek yapay zekâsının en çok saldırdığı modelleme, A modellemesidir.


2. A ve B ile gösterilen modellemeler aynı türden canlıların modellemeleridir. Sanal deneye göre bu canlıların saldırıya uğrama oranları aynı mıdır? Bu durumun sebebi ne olabilir?


Cevap :

A ve B modellerinin saldırıya uğrama oranı aynı değildir. Çünkü A modellemesinin kanat yapısı ve örümcek karşındaki kanat duruşu daha caydırıcıdır. Bu yüzden örümcek yapay zekâsının A modeline saldırma oranı, B modeline göre daha az olur.


3. C ve Ç ile gösterilen modellemelere aynı şekilli kanatlar tasarlanmasına rağmen bu modellemelerin saldırıya uğrama oranları aynı mıdır? Bu durumun sebebi ne olabilir?


Cevap :

C ve Ç modellerinin saldırıya uğrama oranı aynı değildir. Çünkü L modellemesinin kanat yapısı, sıçrayıcı örümcek yapay zekâsına karşı daha caydırıcıdır. Bu yüzden sıçrayıcı örümcek yapay zekâsının C modeline saldırma oranı, Ç modeline göre daha az olur.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 60-61-62-63 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 60, 61, 62, 63


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 60-61-62-63 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 60-61-62-63


Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadelerle tamamlayınız.


Cevap :

Canlıların, belirli çevre koşullarında yaşama ve üreme şansını artıran kalıtsal özellikler kazanmasına adaptasyon denir. Aynı yaşam ortamında farklı organizmalar benzer adaptasyonlar geliştirmiştir. Örneğin kutuplarda yaşayan ayıların ve tilkilerin derilerinin altında kalın yağ tabakası bulunur. Çölde bulunan bitkilerin yaprak genişlikleri çok azdır. Hatta  kaktüs bitkisinde diken şeklindedir. Böylece buharlaşma azalarak su kaybı önlenmektedir.

Kutup ayılarının beyaz görünmeleri, geniş ayak tabanlarına sahip olmaları ve vücutlarında yağ depolamaları gibi özellikler yaşama ve üreme şansını artıran adaptasyonlarıdır.

Köpek balığının sırt ve karın bölgesinin renginin farklı olması, su içinde diğer balıklar tarafından görünmesini zorlaştırır ve avlanmasını kolaylaştırır.

Yapraklarda yaşayan bazı canlıların yaprak ile aynı renkte olmaları fark edilmelerini zorlaştıran bir adaptasyondur.

Bukalemunların renk değiştirebilmesi; besin bulmalarını kolaylaştıran, dişilerin dikkatini çekmeye ve rakip erkekleri korkutmaya yarayan ayrıca avcılara karşı korunmak İçin gerçekleştirdiği bîr adaptasyondur.

Develerin kumda batmadan yürüyebilmeleri için ayak tabanlarının geniş olması, tozdan etkilenmemeleri için uzun ve kıvrık kirpiklerinin olması, besin ve su ihtiyaçlarını karşılamak için hörgüçlerinde yağ depolamaları çeşitli adaptasyonlarıdır.

Çevre koşullarına uyum sağlayan canlıların hayatta kalmasına, uyum sağlayamayanların ise yok olmasına doğal seçilim denir. Doğal seçilime canlılar arası beslenme ilişkileri ve değişen çevre şartları neden olabilir.

Bîr canlı türünün farklı ortamlarda yaşayan üyelerinin gösterdiği adaptasyonlar kalıtsal çeşitliliği artırır. Canlılar, çevreye uyum sağlamak amacıyla farklı özellikler kazanmakta ve bunlar da kalıtsal olmaktadır. Bir canlı türünün her bireyi farklı kalıtsal özelliklere sahiptir. Bu kalıtsal çeşitliliğe varyasyon denir.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 61 Cevapları


Soru : Aşağıda verilen ifadeleri “Doğru” ya da “Yanlış” olarak değerlendiriniz ve ifadeye ait uygun kutucuğu tarayınız.


Cevap :

(Yanlış) 1 Adaptasyonlar yeni nesillere aktarılmaz.

(Doğru) 2 Bukalemunun renk değiştirmesi besin bulmasını kolaylaştıran bir adaptasyondur.

(Yanlış) 3 Çölde yaşayan bitkilerin yaprakları terlemeyi azaltmak İçin geniş yüzeylidir.

(Doğru) 4 Adaptasyonlar canlının üreme ve yaşama şansını artırır.

(Doğru) 5 Farklı canlı türleri, benzer çevre koşullarında benzer adaptasyonlar geliştirebilir.

(Doğru) 6 Çevre şartlarına uyum sağlayan canlıların hayatta kalmasına, sağlayamayanların İse yok olmasına doğal seçilim denir.

(Yanlış) 7 Tilkiler her türlü çevre koşulunda aynı adaptasyonları geliştirir.

(Doğru) 8 Suda ve karada yaşayan kaplumbağaların farklı özelliklerde olması varyasyona örnektir.

(Yanlış) 9 Kurak bölgede yaşayan bitkilerin kökleri topraktan fazla su alabilmek İçin kısa olmalıdır.

(Yanlış) 10 Tür içi çeşitliliğin ortaya çıkmasında adaptasyonlar etkili değildir.

(Doğru) 11 Doğal seçilim iklim şartlarından kaynaklanabilir.

(Doğru) 12 Ayıların kış uykusuna yatmaları adaptasyona örnek olarak verilebilir.

(Doğru) 13 Peygamberdevesinîn bacaklarında avını tutmasını kolaylaştıran diken ve kancaların bulunması, beslenmelerini kolaylaştıran bir adaptasyondur.

(Yanlış) 14 Çöl tilkileri, beyaz kıl renkleri sayesinde görünmeden avlarına yaklaşabilir.

(Yanlış) 15 Canlıların bulundukları ortamın renk ve şekline uyum sağlaması bir adaptasyon değildir.

(Yanlış) 16 Çitadan kaçan ceylanın yakalanmamak İçin ani dönüşler yapabilmesi adaptasyon örneği değildir.

(Doğru) 17 Zebraların üzerinde bulunan desenler onları avlamaya çalışan hayvanların İşini zorlaştıran bîr adaptasyondur.

(Yanlış) 18 Yarasaların gece avlanabilmesini sağlayan özellikleri, yeni nesillere aktarılmadığından adaptasyona örnek gösterilemez.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 62 Cevapları


Aşağıda mutasyon, modifikasyon ve adaptasyon ile İlgili bazı örnekler verilmiştir. Adaptasyon örneklerinin olduğu numaralara aît noktalar sırasıyla aşağıdaki görselde birleştirilecektir (İlk bulunan ve son bulunan örneklere ait noktalar da birleştirilecektir.).

1. Develerin uzun kirpikli olması
2. Çuha çiçeğinin 15-25 °C sıcaklıkta kırmızı çiçek açması
3. Kazların ayaklarının palet gibi olması
4. Kutup ayılarının beyaz renkte olması
5. Dört boynuzlu keçilerin olması
6. Bukalemunların bulundukları ortama göre renk değiştirmesi
7. Çöl tilkilerinin uzun kulaklı olması
8. Bazı İnsanların altı parmaklı olması
9. Zebraların çizgili desene sahip olması
10. Kutup tilkilerinin kuyruklarının kısa olması
11. Kurbağaların uzun dilli olması
12. Güneşlenen kişilerin ten renklerinin koyulaşması
13. Kaplanların keskin dişlere sahip olması
14. Örümceklerin ağ örebilmesi
15. Deve kuşlarının uzun bacaklara sahip olması
16. Nilüfer bitkisinin geniş yapraklara sahip olması
17. Spor yapan kişilerin kaslarının gelişmesi
18. Ortanca çiçeklerinin bazik ortamda mavi çiçekli olması

Soru : Buna göre uygun noktaları birleştirerek aşağıdaki soruları yanıtlayınız.


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 62 Cevapları”

a. Görselde oluşan canlı hangisidir?

Cevap :  Kelebek


b. Bu canlı İle İlgili bir adaptasyon örneği yazınız.

Cevap : Koyu renkli ağaçların bulunduğu ortamda koyu renkli kelebek sayısının artması


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 63 Cevapları


Soru : Aşağıda bazı canlı türlerine örnekler verilmiştir.Aşağıdaki tabloda iki farklı durumdan söz edilmektedir. Görselleri verilen örneklerden bu durumlara uygun olanların harf karşılıklarını yazınız.


Cevap :

Benzer bölgelerde yaşayan farklı tür canlılar, benzer adaptasyonlar gösterilir. Örnekler :

  • a, ç ve e
  • c ve d
  • f ve ğ

Farklı bölgelerde yaşayan aynı tür canlılar, farklı adaptasyonlar gösterilir. Örnekler :

  • a ve d
  • b ve f
  • c ve g


 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları SDR Dikey Yayıncılık 2024-2025

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa ve Metin Etkinlik Cevapları


Değerli öğrencilerimiz ; Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulunda göreceğiniz Fen Bilimleri dersi için “8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları” konusu siz değerli öğrencilerimiz Fen Bilimleri Öğretmenimiz tarafından sizler için  hazırlanmıştır.


“8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları”

8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Kitabı Cevapları” konusunda yeşil renkli olan kısımda sayfa sayılarına tıklayarak cevaplara ulaşabilirsiniz. Fen Bilimleri ders kitabında yer alan mavi kısımlara tıklayarak ise metin etkinlik cevaplarına ulaşarak kolay bir şekilde Fen Bilimleri ders kitabı cevaplarınızı kontrol edebilirsiniz.

Değerli öğrenci ziyaretçilerimiz ; “8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları ” konusunda aklınıza takılan kısımları en alt kısımda yer alan yorumlar kısmına sorarak değerli öğretmenlerimizden cevapları en hızlı ve en güvenli bir şekilde Fen Bilgisi ders kitabı cevaplarınızı alabilirsiniz.

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı SDR Dikey Yayıncılık” kitabında yer alan cevapları aşağıda ünite ünite olarak hazırlanan dizin içerisinde bulabilir ve Fen Bilgisi Ders Kitabı cevaplarınızı kolayca yapabilirsiniz.


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36.‘nin cevapları aşağıdadır. 


1. ÜNİTE: MEVSİMLER VE İKLİM


1. MEVSİMLERİN OLUŞUMU


Mevsimlerin Oluşumu Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 12, 13, 14, 15, 16, 17


2. İKLİM VE HAVA HAREKETLERİ


Hava Olayları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 18, 19, 20, 21, 22


İklim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 23, 24, 25, 26, 27, 28


Fen ve Mühendislik Uygulamaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 29, 30, 31


1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 32, 33, 34, 35, 36


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76.‘nin cevapları aşağıdadır. 


2. ÜNİTE: DNA VE GENETİK KOD 


Dna ve Genetik Kod Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 38, 39, 40, 41


DNA’nın Kendini Eşlemesi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 42, 43


2. KALITIM 


Kalıtım ile İlgili Kavramlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 44, 45, 46, 47, 48, 49


Akraba Evlilikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 50, 51, 52


3. MUTASYON VE MODİFİKASYON


Mutasyon Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54


Modifikasyon Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 55, 56


4. ADAPTASYON (ÇEVREYE UYUM)


Adaptasyon Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 57, 58, 59


Doğal Seçilim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 60, 61


5. BİYOTEKNOLOJİ


Biyoteknolojinin Uygulama Alanları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 62, 63, 64, 65, 66, 67


Biyoteknolojinin Olumlu ve Olumsuz Etkileri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 67, 68, 69


Fen ve Mühendislik Uygulamaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 70, 71, 72


2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 73, 74, 75, 76


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98.‘nin cevapları aşağıdadır. 


3. ÜNİTE: BASINÇ


1. BASINÇ


Katı Basıncı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 78, 79, 80, 81


Sıvı Basıncı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 82, 83


Açık Hava Basıncı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 84, 85, 86


Basıncın Günlük Yaşam ve Teknolojideki Uygulamaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 87, 88, 89, 90, 91


Fen ve Mühendislik Uygulamaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 92, 93, 94


3. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 95, 96, 97, 98


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158.‘nin cevapları aşağıdadır. 


4. ÜNİTE: MADDE VE ENDÜSTRİ


1. PERİYODİK SİSTEM


Periyodik Sistem Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106


2. FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞİMLER 


Fiziksel Değişimler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 107, 108


Kimyasal Değişimler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 109, 110


3. KİMYASAL TEPKİMELER


Kimyasal Tepkimeler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 111, 112, 113, 114


4. ASİT VE BAZLAR


Asit ve Bazların Genel Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121


Asit ve Bazların Madde Üzerindeki Etkileri  Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 122, 123


Asit Yağmurları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 124, 125


5. MADDENİN ISI İLE ETKİLEŞİMİ


Maddenin Isı ile Etkileşimi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143


6. TÜRKİYE’DE KİMYA ENDÜSTRİSİ


Türkiye’de Kimya Sektörünün Gelişimi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 144, 145, 146, 147


Kimya Endüstrisinde Meslek Dalları ve Kimya Endüstrisine Katkı Sağlayan Kuruluşlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 148, 149, 150, 151, 152


4. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 153, 154, 155, 156, 157, 158


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184.‘nin cevapları aşağıdadır. 


5. ÜNİTE : BASİT MAKİNELER


1. BASİT MAKİNELER


Makaralar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 160, 161, 162, 163, 164, 165


Kaldıraçlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 166, 167, 168, 169, 170


Eğik Düzlem Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 171, 172, 173


Çıkrık Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 174, 175


Kasnaklar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 175, 176, 177, 178, 179, 180


5. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 181, 182, 183, 184


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228.‘nin cevapları aşağıdadır. 


6. ÜNİTE: ENERJİ DÖNÜŞÜMLERİ VE ÇEVRE BİLİMİ


1. BESİN ZİNCİRİ VE ENERJİ AKIŞI


Besin Zinciri ve Enerji Akışı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193


2. ENERJİ DÖNÜŞÜMLERİ


Fotosentez Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 194, 195, 196, 197, 198, 199


Solunum Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 200, 201, 202, 203


3. MADDE DÖNGÜLERİ VE ÇEVRE SORUNLARI


Madde Döngüleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 204, 205


Çevre Sorunları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 206, 207, 208, 209, 210


Ekolojik Ayak İzi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 211, 212, 213, 214


4. SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA


Geri Dönüşüm Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222


6. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 223, 224, 225, 226, 227, 228


8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Cevapları Sayfa 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251, 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260.‘nin cevapları aşağıdadır. 


7. ÜNİTE: ELEKTRİK YÜKLERİ VE ELEKTRİK ENERJİSİ


1. ELEKTRİK YÜKLERİ VE ELEKTRİKLENME


Sürtünme ile Elektriklenme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 230, 231, 232, 233, 234


Etki (Tesir) ile Elektriklenme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 235, 236, 237


2. ELEKTRİK YÜKLÜ CİSİMLER


Topraklama Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 238, 239, 240


3. ELEKTRİK ENERJİSİNİN DÖNÜŞÜMÜ


Elektrik Enerjisinin Isı ve Işık Enerjisine Dönüşümü Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 241, 242, 243


Elektrik Enerjisi Nasıl Üretilir? Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 244, 245, 246, 247


Elektrik Enerjisinin Bilinçli Kullanılmasının Önemi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 248, 249, 250, 251, 252, 253


7. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 254, 255, 256, 257



 

Our Score
error: Content is protected !!