8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 98-99-100-101-102 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri 3. Ünite Kendimizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 98, 99, 100, 101, 102


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 3. Ünite Kendimizi Değerlendirelim Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 98-99-100-101-102 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 98-99-100-101-102


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 98 Cevapları


1. Ülkemizde kar engeli nedeni ile ulaşımı güçleşen köy yerleri, mahalleler ve mezralar İçin paletli 112 acil servis ekipleri hazır bekletiliyor. Olası acil bîr durumda, hastalara ulaşımı kolaylaştıran paletli ambulans, kar çamur demeden hızlı bir şekilde bölgeye ulaşıyor. Böylece her yıl yüzlerce hayat kurtarılıyor. Yukarıdaki metin, bazı değişiklikler sonucunda ambulansların daha İşlevsel hâle gelmesiyle ilgilidir.

Buna göre seçeneklerde verilenlerin hangisinde paletli ambulans örneğinden farklı bir amaç söz konusudur?


A) Trenlerde tekerlek sayısının çok olması raylarda oluşabilecek şekil bozukluğunu önler.
B) Arazide kullanılan traktör gibi İş makinelerinde yüzey alanı büyük tekerlekler kullanılır.
C) Kalınlığı bilinmeyen bir buz tabakası üzerinde sürünerek gitmek, yürüyerek gitmekten daha güvenlidir.
D) Tek cevizi avuç İçinde kırmak zorken çift ceviz avuç içinde daha kolay kırılır.

Cevap : D Şıkkı


2. Ahşap denge oyunu; dikkat, odaklanma ve planlama gerektirir. Bu oyun 54 tahta bloktan oluşur. Her katta 3 blok olmak üzere 18 katlık bir kule oluşturulur. Ancak, İlk 3 blok kuzey-güney doğrultusunda dizilmişse üstündeki 3 blok doğu-batı doğrultusunda dizilmeidir. Oyuncular sırayla bu on sekiz katlık kuleden bir bloğu çeker ve kulenin üstüne yine başlangıçtaki gibi dizmeye başlarlar. Oyuncular dokundukları bloğu çekmeli ve bunu yaparken tek ellerini kullanmalıdır. Kule devrilmeden önce son bloğu kim çekmişse oyunu kaybeder. Eğer tekrar oynanmak istenirse blokları toplayıp kule hâline getirme görevi bir önceki oyunu kaybedenin olur. Osman ve Emine ahşap denge oyunu oynamaya başlar. Sırasıyla Emine 17, Osman 53, Emine 42 ve Osman 28 numaralı parçaları kurala uygun şekilde çekerler. Çektikleri parçaları kuleyi devirmeden yukarı koyarlar.

Buna göre oyunun buraya kadar olan kısmı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) Ahşap kule tabanının zemine uyguladığı basınç Emine’nîn hamleleri sonunda azalmış, Osman’ın hamleleri sonunda artmıştır.
B) Emine ve Osman’ın tüm hamleleri sonunda ahşap kule tabanının zemine uyguladığı basınç kuvvetinde bir değişme olmamıştır.
C) Ahşap kule tabanının zemine uyguladığı basınç büyüklüğünde en çok değişime Emİne’nîn İkinci hamlesi sebep olmuştur.
D) Emine’nİn hamleleri sonucunda zeminde oluşan basınç büyüklüğü île Osman’ın hamleleri sonucunda zeminde oluşan basınç büyüklüğü eşittir.

Cevap : B Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 99 Cevapları


3. Aynı maddeden yapılmış A, B, C ve D silindirleri kullanılarak iki farklı durumdan oluşan bir deney yapılıyor. Birinci durumda silindirler görselde gösterilen yüzeyleri üzerinde kum zemine bırakılıyor. Kum zeminde bıraktıkları iz derinlikleri ölçülüyor. İkinci durumda İse A cismi, C cisminin üzerine; B cismi, D cisminin üzerine konularak kumda oluşan iz derinlikleri tekrar ölçülüyor.

Bu deney ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) İlk durumda silindirlerin kumda bıraktıkları İz derinlikleri arasında D < C < B < A ilişkisi vardır.
B) İkinci durumda kum zeminde oluşan izlerin derinlikleri birbirine eşittir.
C) İlk durumda A ve B silindirlerinin zemine uyguladıkları basınç kuvvetleri eşittir.
D) İkinci durumda C silindirine etki eden basınç, D silindirine etki eden basınçtan daha küçüktür.

Cevap : B Şıkkı


4. Atmosferik basıncı ölçmede kullanılan metal barometreler, sıvıya İhtiyaç duymayan (aneroid) araçlardır. İlk defa, 1843’te Vİdİe tarafından geliştirilmiştir. Temel şekliyle, İçinin havası boşaltılmış, İnce ince ve yol yol kıvrımlı bir maden kapsülden oluşur. Kapsülün üzerine etki eden hava basıncı, ileticiler yoluyla göstergelere İletilerek izlenir hâle getirilir. Maden kapsül ya fosfor bronzdan ya da berilyum bakırdan yapılmıştır. Taşınabilir özelliğiyle cıvalı barometrelere tercih edilir. Ancak metalin elastikiyeti, kullanılan yay ve iletici düzeneklerden kaynaklanan hatalar oluşabilmektedir. Bu tip hataları ortadan kaldırmak İçin ölçümlerinin zaman zaman cıvalı barometrelerle karşılaştırılması gerekir.

Buna göre,

I. Metal barometre, hava taşıtlarında ve dağcılık gibi yüksekliği bilmenin çok önemli olduğu alanlarda cıvalı barometreye göre daha kullanışlı olduğu için tercih edilmektedir.
II. Yükselen bîr uçakta aneroid kapsül üzerindeki basınç artacağından barometrenin gösterdiği değer büyür.
III. Cıvalı barometreler, metal barometrelere göre daha kullanışsız olmalarına rağmen ölçüm değerleri daha güvenilirdir.

yorumlarından hangileri yapılabilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap : B Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 100 Cevapları


5. Özdeş musluklar aynı anda açılarak farklı şekillerdeki boş kaplara su dolduruluyor.

Buna göre I, II ve III numaralı kapların tabanlarında oluşan sıvı basınçlarına ait değişimleri gösteren grafikler hangi seçenekte verilmiştir?


Cevap : C Şıkkı


6. Bir deney için 30 cm boyunda olan 5 ve 10 litrelik İki şişeye şekildeki gibi özdeş delikler açılıyor. Bu delikler su geçirmeyecek biçimde bantlanıyor. Daha sonra şişeler su île tamamen dolduruluyor.

Buna göre,

I. Şişelerdeki delikleri kapatan bantlar açıldığında 10 litrelik şişeden fışkıran su, daha uzak mesafeye ulaşır.
II. 5 litrelik şişenin tabanında oluşan sıvının basıncı 10 litrelik şişenin tabanındakinden daha fazladır.
III. Delikler her iki şişede de 10 cm derinlikte bulunmaktadır.

İfadelerinden hangileri yanlıştır?


A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap : D Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 101 Cevapları


7. İçinde bir miktar su bulunan bardağın üzeri kâğıtla kapatılıp bardak hiç hava almayacak şekilde çevrildiğinde suyun yere dökülmediği görülüyor.

Buna göre bu deney ile ilgili,

I. Bardak tamamen su ile doldurulup deney tekrarlanırsa sıvı basıncı azalacağından su yere dökülür.
II. Bardak İçindeki sıvı ve gazın oluşturduğu basıncın toplamı, açık hava basıncından büyüktür.
III. Deneyde sıvı basıncı ve atmosfer basıncı eşit olduğundan su yere dökülmemiştir.

ifadelerinden hangileri söylenemez?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : D Şıkkı


8. K, L ve M cisimleri aşağıda gösterilen yüzeyleri üzerinde zemine temas etmektedir. Yüzeyler arasında K cismi İçin b<a<c, L cîsmî İçin e<d

Cevap : C Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 102 Cevapları


9. Cisimler, hidrolik liftler sayesinde yerden yükseğe kaldırılabilir. Hidrolik liftler île küçük kuvvetlerle çok büyük ağırlıklar kaldırılmaktadır. Hidrolik lift kullanılarak yükseğe kaldırılmış bir aracın görseli aşağıda verilmiştir.

Buna göre hidrolik liftler ile ilgili,

I. Sıvıların basınç iletme özelliğinden faydalanılarak yapılmıştır.
II. Sıvıların üzerine etki eden kuvveti aynı büyüklükte iletme özelliğinden yararlanılmıştır.
III. Çalışma mekanizması Pascal prensibi temeline dayanmaktadır.

ifadelerinden hangileri söylenebilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : B Şıkkı


10. Tamer Bey, derste aşağıdaki gibi bir deney yapmıştır.

1. Aşama: Şişenin üzerine kabuğu soyulmuş haşlanmış yumurta koyar. Yumurtanın şişenin İçerisine düşmediğini gözlemler.
2. Aşama: İçine kâğıt konulan şişeye yanmakta olan kibriti atar. Yanan kâğıt söner sönmez şişenin üzerine yumurtayı tekrar koyar.

Yumurtanın hızlı bir şekilde şişenin içine düştüğünü görür. Bu deney ile ilgili,

I. Birinci aşamada şişenin İçindeki basınç açık hava basıncına eşittir.
II. İkinci aşamada şişenin içindeki basınç açık hava basıncından büyüktür.
III. Bu deney Pascal Prensîbi’nin varlığını ispatlamak İçin yapılmıştır,

ifadelerinden hangileri söylenemez?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap : C Şıkkı



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 96-97 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Güçlendiren Sorular-2 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 96, 97


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-2 Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 96-97 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 96-97


1. Su cendereleri Pascal Prensibi’ne göre çalışır. Şekildeki su cenderesinde bir yükü kaldırmak için uygulanan kuvvet, yükün bağırlığının dörtte bîri kadardır (Pistonlardaki sürtünmeler ihmal edilmiştir.). Buna göre,

I. Su cenderesi sıvıların basıncı her yöne eşit büyüklükte İletmesi prensibine göre çalışır.
II. Görseldeki su cenderesi île 60 N’luk yük 10 N kuvvet uygulanarak kaldırılabilir.
III. Bu düzenek sayesinde bîrim yüzeye etki eden dik kuvvet dört kat artar.

ifadelerinden hangileri söylenebilir?


A) Yalnız I
B) Yalnız III
C) I ve III
D) II ve III

Cevap:  A Şıkkı


2. Sıvı basıncı yoğunluk ve derinliğe bağlı olarak değişir. Kabın şekli veya İçindeki sıvı miktarı, sıvı basıncını etkilemez. Görselde içlerine aynı derinlikte su konulmuş A ve B kapları verilmiştir. Buna göre,

I. A ve B kaplarındaki sıvıların kabın tabanına uyguladıkları basınç büyüklükleri eşittir.
II. Kaplar ters çevrildiğinde A kabındaki sıvının basıncı artarken B kabındaki sıvının basıncı değişmez.
III. Kaplar ters çevrildiğinde A kabının zemine yaptığı basınç artarken B kabının zemine yaptığı basınç azalır.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap:  A Şıkkı


3. Sıvı basıncının sıvının derinliğine bağlı olduğunu İspatlamak isteyen Emre aşağıdaki deney düzeneğini hazırlar.

Buna göre Emre, deney raporuna kontrol edilen değişken ile bağımlı ve bağımsız değişkenleri nasıl yazmalıdır?


Cevap: C Şıkkı


4. Evangelista Torricelli (İvanjelİsta Torrİçelli), 1644’te çok önemli bir deney yaptı. Deniz seviyesinde 0 °C sıcaklıkta, yaklaşık 1 metre uzunluğundaki bîr ucu açık, diğeri kapalı bîr cam tüpün İçini tamamen cıvayla doldurdu. Ağzını kapattığı cam boruyu ters çevirerek cıva dolu çanağa daldırdı. Daha sonra kapağı açtı. Cam tüpün İçindeki cıvanın 24 cm’lik kısmı kaba boşalırken 76 cm’lik kısmı tüpün içinde kaldı. Görselde verilen dağa tırmanan bîr dağcı K, L, M ve N noktalarında Torrîcellî’nîn deneyini yapmıştır. Dağcının deneylerin tümünü 0 °C’ta ve hatasız yaptığı bilinmektedir.

Buna göre dağcının bu noktalarda ölçtüğü “h” yükseklikleri hangi seçenekteki gibi olabilir?


Cevap:  D


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 97 Cevapları


5. Bir kap, eşit zaman aralığında eşit miktarda sıvı akıtan musluk İle dolduruluyor. Kap tamamen dolana kadar geçen süreçte kaptaki X noktasına etki eden sıvı basıncının zamana bağlı değişimini gösteren grafik aşağıda verilmiştir.

Buna göre kap ve X noktasını gösteren şekil aşağıdakilerden hangisindeki gibi olabilir?


Cevap: C


6. Birim küplerden oluşmuş K, L, M ve N kaplarının İçine şekildeki gibi sıvılar konuluyor. Kap İçine konulan sıvılardan yoğunluğu en büyük olan su, en küçük olan İse etil alkoldür.

Veriler değerlendirildiğinde aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) N kabındaki sıvının yarısı boşaltılırsa L kabının tabanına etki eden sıvı basıncı, N kabının tabanına etki eden sıvı basıncından büyük olur.
B) L kabının İçine iki birimküp daha etil alkol eklenirse L ve M kaplarının tabanlarına etki eden sıvı basınçları eşit olur.
C) K ve N kaplarının tabanlarına etki eden sıvı basıncının eşit olması İçin K kabına bîr birimküp su eklenmeli veya N kabından bir bîrîmküp su boşaltılmalıdır.
D) M kabına ikî bîrîmküp daha yağ konulursa M kabının tabanına etki eden sıvı basıncı, L kabının tabanına etki eden sıvı basıncının ikî katından daha fazla olur.

Cevap: D



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 94-95 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Beceri Temeli Etkinlikler-2 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 94, 95


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler-2 Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 94-95 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 94-95


Soru : Aşağıda verilen kap tamamen su ile doldurulmuştur. Kapta işaretlenen noktalardaki sıvı basıncı büyükleri ile ilgili bir grafik çizilecektir. Buna göre grafiği tamamlayınız.


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 94 Cevapları”

Eşit hacim bölmeli A kabı su ile doludur. A kabındaki su K, L, M ve N kaplarına eşit miktarda paylaştırılacaktır. (Tüm kaplar eşit hacimli bölmelerden oluşmuştur.)

Buna göre aşağıdaki yönergelere uygun sıralamaları yazınız.


1. Kapların zemine yaptıkları basınç büyüklüklerini karşılaştırınız.


Cevap :  N = M>K>L


2. Kapların tabanına etki eden sıvı basınç büyüklüklerini karşılaştırınız.


Cevap :N>M>K>L


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 95 Cevapları


Soru : Birim küplerden oluşmuş X, Y ve Z cisimlerinin içine görseldeki gibi su konuluyor. Verilere göre aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.


Cevap :

1. Kap tabanlarına etki eden sıvı basınçları arasındaki büyüklük ilişkisi X > Z > Y şeklindedir.

2. X kabı ters çevrilirse kap tabanına etki eden sıvı basıncı artar. Çünkü sıvı derinliği artar.

3. X kabı ters çevrilirse kabın zemine uyguladığı basınç artar. Çünkü kabın yere temas eden yüzey alanı azalır.

4. Z kabı ters çevrilirse kap tabanında oluşan sıvı basıncı Y kabının tabanındaki sıvı basıncına eşit olur.

5. Y kabı ters çevrilirse kabın zemine uyguladığı basınç azalır. Çünkü kabın yere temas eden yüzey alanı artar.

6. Y kabı ters çevrilirse kap tabanında oluşan sıvı basıncı kabının tabanındaki sıvı basıncına eşit olur.

7. Z kabı ters çevrilirse kabın zemine uyguladığı basınç değişmez. Çünkü kabın yere temas eden yüzey alanı değişmemiştir.

8. X kabının içine bir birim küp daha su eklenirse kap tabanında oluşan sıvı basıncı kabının tabanındaki sıvı basıncına eşit olur.

9. Y ve Z kaplarının tabanlarında oluşan sıvı basınçlarının eşit olması için Z kabına birimküp daha su eklenmelidir.

ıo.x ve Y kaplarının tabanlarında oluşan sıvı basınçlarının eşit olması için kabından birimküp su boşaltılmalıdır.

11. X kabı ters çevrilirse kap tabanında oluşan sıvı basıncı kabının tabanındaki sıvı basıncına eşit olur.

12. Y kabı ters çevrilirse kap tabanına etki eden sıvı basıncı azalır. Çünkü sıvı derinliği azalmıştır.

13. Z kabı ters çevrilirse kap tabanına etki eden sıvı basıncı artar. Çünkü sıvı derinliği artmıştır.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 90-91-92-93 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Kazanım Temeli Etkinlikler-2 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 90, 91, 92, 93


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler-2 Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 90-91-92-93 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 90-91-92-93


Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadelerle tamamlayınız.


Cevap :

Sıvılar, İçinde bulundukları kabın temas ettikleri her noktasına basınç uygular. Bu basıncın nelere bağlı olduğunu kanıtlamak İçin aşağıdaki düzenekler hazırlanmıştır.

Sıvı basıncının derinliğe bağlı olduğunu ıspatlamak için K ve M düzenekleri kullanılmalıdır. K düzeneğinde balonun daldırıldığı derinlik daha az olduğu için balona etki eden basıncın da kıyaslandığı düzeneğe göre daha az olduğu gözlenir. Bu durum “Derinlik azaldıkça sıvı basıncı azalır.” İfadesini doğrular.

Sıvı basıncının yoğunluğa bağlı olduğunu ispatlamak için L ve M düzenekleri kullanılmalıdır. Yağdan daha yoğun olan suya derinlik sabit tutularak balon daldırıldığında sudaki balona etki eden sıvı basıncı daha fazla olur. Bu durum “Yoğunluk arttıkça sıvı basıncı artar. İfadesini doğrular. Sıvı basıncına etkisi olmayan bazı etkenler de vardır. Bunlara kabın şekli ve sıvı miktarı örnek verilebilir.

Gazların İçerisinde bulundukları kabın tüm yüzeylerine uyguladığı kuvvetsayesînde gaz basıncı oluşur. Çeşitli gazların karışımı olan hava da sahip olduğu ağırlıktan dolayı temas ettiği yüzeylere basınç uygular. Bu basınca açık hava (atmosfer) basıncı denir. Büyüklüğü barometre adı verilen aletle ölçülür. Bu basınç değerinin deniz seviyesinden yükseklere çıkıldıkça azaldığı görülür.

Sıvılar, sıkıştırılamaz kabul edildiklerinden dolayı üzerlerine etki eden basıncı her yöne ve eşit büyüklükte iletir. Üzerindeki farklı noktalara delikler açılıp, içerisine su doldurulan balona kuvvet uygulandığında bu kuvvetten dolayı oluşan basınç bütün deliklere eşit büyüklükte iletilir. Bu durum Pascal Prensibi ile açıklanır. Bu özellikten faydalanılarak günlük hayatta kullandığımız birçok araç üretilmiştir. Araçlarda bulunan hidrolik fren, hidrolik liftler, berber koltuğu, damperli kamyonlar, İtfaiye merdivenleri Paskal Prensibi esasına dayalı olarak çalışan araçlara örnek verilebilir.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 91 Cevapları


Soru : Aşağıda verilen ifadeleri “Doğru” ya da “Yanlış” olarak değerlendiriniz ve ifadeye ait uygun kutucuğu tarayınız.


Cevap :

1 (Doğru) Sıvılar üzerlerine etki eden basıncı kabın her noktasına eşit büyüklükte İletir.

2 (Yanlış) Sıvı basıncı, sıvının miktarına bağlıdır.

3 (Yanlış) Sıvı île dolu bir kabın herhangi bir noktasındaki sıvı basıncı belirlenirken, o noktanın kabın tabanına olan dik uzaklığı dikkate alınır.

4 (Doğru) Deniz seviyesinden yükseklere çıkıldıkça açık hava basıncı azalır.

5 (Doğru) Aynı derinlikte sıvılardan yoğunluğu fazla olanın basıncı da fazladır.

6 (Yanlış) Blaİse Pascal (Bileys Paskal); deniz seviyesinde 0 T’takî açık hava basıncının, 76 cm yüksekliğindeki cıvanın uyguladığı basınca eşit olduğunu bulmuştur.

7 (Yanlış) Sıvı basıncının büyüklüğü kabın şekline bağlıdır.

8 (Doğru) Araç tamircilerinin kullandığı hidrolik liftler, küçük kuvvet uygulanarak otomobil gibi ağır yüklerin kaldırılmasını sağlar.

9 (Doğru) Berber koltukları, sıvıların basıncı her noktaya eşit iletmesi prensibine göre yapılmıştır.

10 (Doğru) İçerisindeki hava alındığında plastik su şişesinin büzüşmesi atmosfer basıncının varlığını kanıtlar.

11 (Yanlış)  Evangelista Torrîcellİ (İvancelîsta Toriçelli), sıvıların basıncı her yöne İlettiklerini Torricellİ Prensibi adı verilen yasa île açıklamıştır.

12 (Yanlış)  Açık hava basıncı dinamometre ile ölçülür.

13 (Doğru) Şekilleri farklı olan kaplara aynı cins sıvılardan eşit derinlikte konulduğunda kap tabanlarında oluşan sıvı basınçları aynı olur.

14 (Yanlış)  Aynı şekle sahip kaplara eşit derinlikte farklı sıvılar konulduğunda kapların tabanlarında oluşan sıvı basınçları aynı büyüklükte olur.

15 (Doğru) Sıvı basıncı, sıvının İçerisinde bulunduğu kabın yere temas eden yüzey alanına bağlı değildir.

16 (Yanlış)  Derindeki bir balığa etki eden basınç, sığ konumdaki balığa etki eden basınçtan daha azdır.

17 (Yanlış)  Artan sıvı derinliği ile sıvı basıncı arttığı İçin baraj duvarlarının üst kısımları daha kalın şekilde İnşa edilir.

18 (Doğru) Şişirilmiş bir uçan balon, ağzı bağlıyken serbest bırakıldığında havada yükseldikçe hacmi artar.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 92 Cevapları


Özdeş kaplara farklı cins K, L ve M sıvıları koyularak aşağıdaki deney düzenekleri hazırlanıyor. Çaka Bey Araştırma Gemisi Deney-I’e göre, Barbaros Hayrettin Paşa Araştırma Gemisi Deney-2’ye göre rotasını belirleyecektir. Gemi kaptanları ilgili deneylerdeki değişkenleri belirleyerek haritadaki varış noktalarından birine ulaşacaktır.

Soru : Buna göre gemilerin ulaşacağı noktaları bulunuz. 


Cevap :

Çaka Bey Araştırma Gemisi’nin Ulaşacağı Nokta: 2. Nokta

Barbaros Hayrettin Paşa Araştırma Gemisi’nin Ulaşacağı Nokta: 5. Nokta


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 93 Cevapları


Aşağıdaki düzenekte huni K, L ve M noktalarında hareket ettirilerek U borusunda bulunan sıvı seviyesindeki değişim gözlemleniyor. Huni L noktasındayken şekilde görüldüğü gibi U borusundaki sıvı ikinci seviyeye geliyor.

Aşağıda bu düzenekle ilgili bazı ifadeler verilmiştir. Yüz İfadelerinin bulunduğu görselde başlangıç noktasından başlanacak ve sırasıyla İfade “Doğru” ise yukarı, “Yanlış” İse sola doğru suratlar boyanarak hareket edilecektir.

Soru : Ulaştığınız çıkıştaki surat ifadesini kare içerisine alınız.

1. Huni L noktasından K noktasına hareket ettirilirse U borusundaki sıvı 2. seviyenin altına düşer.
2. Bu düzenekle sıvı derinliğinin sıvı basıncına etkisi gözlemlenebilir.
3. Bu düzenekte “sıvı cinsi” bağımsız değişkendir.
4. Düzenekte sudan daha yoğun bir sıvı kullanılıp, huni L konumuna getirilirse U borusundaki sıvı birinci seviye yönünde hareket eder.
5. Bu düzenekte “sıvı yoğunluğu” kontrol edilen değişkendir.
6. Huni L noktasından M noktasına doğru hareket ettirilirse U borusundaki sıvı birinci seviye yönünde hareket eder.
7. Huni L seviyesindeyken su yerine yoğunluğu daha az olan zeytinyağı kullanılırsa U borusundaki kollar arasında sıvı seviyesi farkı artar.
8. Bu düzenekte “sıvı basıncı” bağımlı değişkendir.
9. Huni K noktasından M noktasına doğru hareket ettirildikçe huniye etki eden basınç artar.


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 93 Cevapları”


 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 88-89 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Güçlendiren Sorular-1 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 88, 89


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-1 Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 88-89 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 88-89


1. Katılar için basınç, ağırlığa ve ağırlığın etki ettiği yüzeyin alanına bağlıdır. Yüksüz ağırlıkları eşit olan ve özdeş lastikler kullanılan kamyonlardan sadece kırmızı kamyon yüklüdür.

Kamyonların zemine uyguladıkları basınçlarla ilgili verilenlerden hangisi yanlıştır?


A) Sarı ve kırmızı kamyonların zemine temas eden yüzey alanları aynı olmasına rağmen zemine uyguladıkları basınçları aynı değildir.
B) Mavi kamyon daha çok tekerleğe sahip olduğundan sarı kamyona göre zemine daha az basınç uygulamaktadır.
C) Kırmızı kamyonun hem ağırlığı fazla hem de tekerlek sayısı azdır. Bu yüzden, mavi kamyonun zemine uyguladığından daha fazla basınç uygular.
D) Kırmızı kamyona mavi kamyondaki kadar tekerlek takılırsa zemine uyguladığı basınç, mavi kamyona göre daha az olur.

Cevap :  D Şıkkı


2. Nikâh merasiminde “gelinin ayakkabısının topuğu ile damadın ayağına basma” geleneğini fen bilimleri öğretmeni olan damat yerine getirmek İstemiyor. Gelin İse sebebini soruyor.

Damat, hangi cevabı verirse ayağının ağrımasından çekinme sebebini doğru şekilde açıklamış olur?


A) Ayakkabın, uygulayacağın basınç kuvvetini artırarak daha küçük basınca sebep olur.
B) Ayakkabın İnce topuklu olduğu İçin ayağıma uygulayacağın basınç fazla olur.
C) Uygulayacağın kuvvet az olduğu İçin daha çok basınca sebep olur.
D) Ayak tabanımın yüzeyi daha fazla olduğundan ayağımın basıncı fazla olur.

Cevap :  B Şıkkı


3. Katıların basıncı yüzey alanı ile ters orantılı olarak değişir. Görselde yüzey alanları A ve 2A olan özdeş tahta bloklar bulunmaktadır.

Bu tahta blokların hangi şekilde dizilmesi durumunda oluşan basınç, diğer seçeneklerdeki blokların basıncından farklı olur?


Cevap : D Şıkkı


4. Sekiz tekerleğe sahip bir kamyon ile dört tekerleğe sahip bir kamyona ağaç kütükleri yükleniyor. Sekiz tekerleğe sahip kamyona 16 ton, dört tekerleğe sahip kamyona 4 ton kütük yükleniyor. (Kamyonların boş ağırlıkları 8 tondur.) Buna göre,

I. Kütük yüklü dört tekerlekli kamyonun yola temas eden yüzey alanı daha az olduğundan zemine uyguladığı basınç daha fazladır.
II. Sekiz tekerlekli kamyona daha fazla yük yüklendiğinden zemine uyguladığı basınç daha fazladır.
III. Her iki kamyonun yola yaptığı basınç eşittir.

ifadelerinden hangileri söylenemez?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : A Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 89 Cevapları


5. Basıncın büyüklüğünün bazen azalmasını bazen de artmasını İsteriz. Aşağıda bu duruma İlişkin günlük hayatta karşılaştığımız bazı örnekler verilmiştir.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) Ceviz kıracağının tasarlanma amacı, yüzey alanını artırarak basıncın artmasını sağlamaktır.
B) Kar ayakkabılarının tasarlanma amacı, yüzey alanını artırarak basıncı artırmaktır.
C) Raptiyelerin geniş uçlu tarafı, ceviz kıracağının İç tasarımı ileaynı amaç doğrultusunda tasarlanmıştır.
D) Kar ayakkabılarının tasarlanma amacı, birim yüzeye etki eden kuvvetin azalmasını sağlamaktır.

Cevap : D Şıkkı


6. Farklı cins maddelerden yapılmış K, L ve M cisimleri aşağıdaki belirtilen noktalardan kesiliyor. Kesilen bölümlerden taralı kısımlar atılıyor.

Buna göre cisimlerin ilk ve son durumda zemine uyguladığı basınçlara ilişkin grafikler hangi seçenekte verilmiştir?


A) Basınç (Pa)
B) Basınç (Pa)
C) Basınç (Pa)
D) Basınç (Pa)

Cevap : C  Şıkkı



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 86-87 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 86, 87


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 86-87 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 86-87


Öğretmen Şükriye Hanım, katı basıncı konusunda sınıfa görseldeki seksek oyununa benzer materyali getirir. Bu materyalin altında yumuşak, ince birsünger bulunmaktadır. Öğrencilerden iki tanesini seçerek sırasıyla bu kutulardaki ayak İzlerine sekerek basmalarını ve aynı İşlemi her basamakta tekrarlamalarını ister.

Her bir adımda alt zemindeki süngerin sıkışma miktarı gözlemlenecek ve bu gözlemler sonucu ilgili grafikler çizilecektir.
Kural: Tek ayak izinin olduğu yere tek ayak, çift ayak izinin olduğu yere İse iki ayak basılacaktır (Her ayak İzinin üzerine bir ayak gelecektir.).
Öğrencilerden aynı ayak numarasına sahip Ömer ve Feride seçilir. Bu öğrencilere özdeş ayakkabılar verilir. Ömer’in ağırlığı, Ferîde’nİn ağırlığının İki katıdır.

Soru : Buna göre öğrencilere ait sütun grafiklerini çiziniz. 


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 86-87 Cevapları”

8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 87 Cevapları


Özdeş küpler kullanılarak aşağıdaki gibi K, L, M, N ve T cisimleri oluşturuluyor.

Soru : Bu cisimler ile ilgili soruları cevaplayınız. 


1. Zemine en çok basınç uygulayan cisim hangisidir?


Cevap : M


2. Bağımsız değişkeni “yüzey alanı” olan bir deney İçin düzeneklerden hangileri kullanılabilir?


Cevap : L ve N veya M ve T


3. Zemine eşit büyüklükte basınç uygulayan cisimler hangileridir?


Cevap : K, L ve T


4. Bağımsız değişkeni “zemine uygulanan kuvvet” olan bir deney için düzeneklerden hangileri kullanılabilir?


Cevap :K ve M veya N ve T


5. Zemine eşit büyüklükte kuvvet uygulayan cisimler hangileridir?


Cevap : L ve N veya M ve T


6. Zemine temas eden yüzey alanları eşit olan cisimler hangileridir?


Cevap : K ve M veya N ve T


Bir rulo pasta, görseldeki gibi yüzeye dik olacak şekilde kesilip özdeş dilimlere ayrılıyor. Ece, tabağına bir dilim; Mete ise tabağına iki dilim pasta koyduruyor. Geriye kalan dört dilim pasta İse servis tabağında kalıyor.

Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.

1. Son durumda tabaklarda bulunan pastaların tabak yüzeylerine uyguladıkları kuvvetler arasında nasıl bir büyüklük İlişkisi vardır?


Cevap :

Pastalardan en büyük kuvveti servis tabağındaki, en küçük kuvveti ise Ece’nin tabağındaki pasta uygular.


2. Son durumda tabaklarda bulunan pastaların tabak yüzeylerine uyguladıkları basınçlar arasında nasıl bir büyüklük ilişkisi vardır?


Cevap :

Pastaların tabaklara uyguladığı basınçların büyüklüğü eşittir.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 82-83-84-85 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 82, 83, 84, 85


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 82-83-84-85 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 82-83-84-85


Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadelerle tamamlayınız.


Cevap :

Katı maddeler, ağırlıkları nedeniyle bulundukları yüzeye kuvvet uygular ve bu kuvvetin etkisiyle basınç oluşur. Bu kavram, bîr başka deyişle birim yüzeye etki eden dik kuvvettir.

Basınç P. harfi ile gösterilir. Basınç birimi ise Pascal (Pa) olarak ifade edilir. Bir Nevvtonluk kuvvet bir metrekare yüzeye dik olarak uygulandığında yüzeyde oluşan basınç bir Pascal’dır. Bu durumda basınç bîrimi N/m2 olarak da söylenebilir.

Katiların bulundukları yüzeye uyguladıkları basıncın büyüklüğü; uyguladıkları kuvvet ile doğru, temas ettikleri yüzey alanı ile ters orantılıdır.

Günlük hayatta bazı durumlarda basıncı artırmak, bazı durumlarda İse azaltmak İstenir. Örneğin ağırlıkları fazla olan yük tırlarının yola yaptıkları basıncı azaltmak için tekerlek sayıları artırılmıştır. Tehlike anında otobüslerin camını kırmaya yarayan çekiçlerin basıncını artırmak İçin uçları sivri yapılır.

Aşağıdaki görsellerde verilen örneklerde yüzey alanı azaltılarak basıncın artması sağlanmıştır.

Aşağıdaki görsellerde verilen örneklerde İse yüzey alanı artırılarak azaltılarak basıncın azalması sağlanmıştır.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 83 Cevapları


Soru : Aşağıda verilen ifadeleri “Doğru” ya da “Yanlış” olarak değerlendiriniz ve ifadeye ait uygun kutucuğu tarayınız.


Cevap :

1 (Doğru)  Katı basıncı, kuvvete ve yüzey alanına bağlıdır.

2 (Yanlış) Basınç birimi Newton’dur.

3 (Yanlış)  Raptiyenin sivri ucunda oluşan basınç, sivri olmayan ucundakinden daha azdır.

4 (Doğru)  Yüklü kamyonun zemine uyguladığı basınç, aynı kamyonun yüksüzken zemine uyguladığı basınçtan daha fazladır.

5 (Yanlış)  Basınç, birim yüzeye etki eden yatay kuvvettir.

6 (Yanlış)  Basınç birimi olan Pascal “P” ile gösterilir.

7 (Yanlış)  Kar ayakkabısı basıncı artırmak için üretilmiş bir üründür.

8 (Doğru)  Odun kırarken daha güçlü vurmak, basıncı artıracağından odunun daha kolay kırılmasını sağlar.

9 (Doğru)  Kasapların bıçak bileme İşlemi, bıçağın yüzey alanını azaltarak basıncı artırır.

10 (Yanlış)  Ahşaptan yapılan özdeş cisimlerden “▼” şeklinde duran cisim, “A” şeklinde duran cisme göre daha az basınç uygular.

11 (Yanlış)  Katı cisimlerin zemine uyguladıkları basınç, yüzey alanıyla doğru orantılıdır.

12 (Doğru)  Ördekler, perdeli ve geniş ayakları sayesinde çamura batmadan yürüyebilir.

13 (Yanlış)  Bir cismin yumuşak zemine yaptığı basınç, sert zemine yaptığı basınçtan daha fazladır.

14 (Doğru)  Develerin ayak tabanlarının geniş olması, basıncı azaltarak kumda batmadan yürümelerini sağlar.

15 (Doğru)  Aynı ağırlıktaki İki kişiden ayakkabı numarası büyük olanın yere yaptığı basınç daha azdır.

16 (Yanlış)  Bir küpün üzerine başka bir küp konulduğunda küpün yere yaptığı basınç değişmez.

17 (Doğru) Kramponların tabanlarındaki çıkıntılı yüzeyler çimde kaymayı engeller.

18 (Doğru)  Bir Pascal, bir Newton kuvvetin bir metrekare yüzeye dik olarak etki etmesi durumunda yüzeyde oluşan basınç büyüklüğüdür.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 84 Cevapları


Soru : Özdeş tuğlalar ile görseldeki gibi düzenekler kurulmuştur. Buna göre aşağıdaki ifadeleri tamamlayan uygun sözcükleri seçiniz, uygun olmayan sözcüklerin üzerini çiziniz.


Cevap :

1. Tuğla I. konumdan II. konuma getirilirse temas yüzeyi artar / azalır / değişmez.

2. Tuğla I. konumdan II. konuma getirilirse yüzeye etki eden basınç artar / azalır/ değişmez.

3. Tuğla II. konumda iken bir tuğla eklenerek III. konumdaki duruma getirilirse yüzeye etki eden basınç kuvveti artar / azalır / değişmez.

4. Tuğla II. konumda iken bir tuğla eklenerek III. konumdaki duruma getirilirse birim yüzeye etki eden dik kuvvet artar / azalır / değişmez.

5. Tuğla II. konumda iken bir tuğla eklenerek III. konumdaki duruma getirilirse temas yüzeyi artar / azalır / değişmez.

6. Tuğla III. konumdan IV. konuma getirilirse yüzeye etki eden basınç artar / azalır / değişmez.

7. Tuğla I. konumdan IV. konuma getirilirse yüzeye etki eden basınçartar /azalır/değişmez.

8.1 ve II numaralı düzenekler seçilerekyapılan bir deneyde “yüzey alanı” bağımlı/ bağımsız / kontrol edilen değişken olur.

9. III ve IV numaralı düzenekler seçilerek yapılan bir deneyde “kuvvet” bağımlı / bağımsız / kontrol edilen değişken olur.

10. II ve III numaralı düzenekler seçilerek yapılan bir deneyde “katı basıncı” bağımlı / bağımsız / kontrol edilen değişken olur.


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 85 Cevapları


Oyuncak parçaları birleştirilerek aşağıdaki gibi rakam modelleri oluşturulmuştur.

Bu modeller, kum havuzuna konularak modellerin oluşturdukları izlerin derinlikleri gözlemlenmiştir. (Oyuncak parçalarının ağırlığı, yüzey alanı büyüklüğüyle doğru orantılıdır.)

Soru : a. Zemine yaptığı basınç değeri en büyük olan rakam modelini yazınız.


Cevap :

  • 0 (sıfır) olarak modellenir.

Soru : b. Buna göre aşağıdaki tablolara uygun oyuncak parçalarının oluşturduğu rakam modellerini yazınız.


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 85 Cevapları”


 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 76-77-78-79-80 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri 2. Ünite Kendimizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 76, 77, 78, 79, 80


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 2. Ünite Kendimizi Değerlendirelim Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 76-77-78-79-80 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 76-77-78-79-80


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 76 Cevapları


1. Bir hücrenin çekirdeğinde DNA eşlenmesi hatasız şekilde gerçekleşiyor. Bu sırada sitoplazmadaki bazı moleküllerin sayısında meydana gelen değişimler belirlenip aşağıdaki grafikler çiziliyor.

Verilere göre aşağıdaki hangisi söylenemez?


A) Sitoplazmadaki timin sayısının değişimi İçin de I. grafik verileri geçerlidir.
B) Sitoplazmadaki deoksîrîboz şekeri sayısının değişimi İçin de II. grafik verileri geçerlidir.
C) Fosfat sayısındaki değişim adenîn sayısındaki değişimden fazla olamaz.
D) Eşlemede kullanılan guanin sayısı, II. grafiğin başlangıç ve bitiş değerleri arasındaki fark kadar olamaz.

Cevap:  C Şıkkı


2. Canlılarda değişime sebep olan mutasyon ve modifikasyon kavramlarına ait bazı özellikler aşağıdaki gibi tablo içine yazılıyor. Tablodaki İfadelerden albinîzm hastalığına örnek verilebilen kavrama ait olan kutucuklar beyaz renge boyanıyor.

Buna göre tablonun son görünümü hangi seçenekteki gibidir?


Cevap:  B Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 77 Cevapları


3. Kalıtım ile ilgili bazı kavram, örnek ve semboller aşağıdaki tabloda veriliyor. Tabloda verilenler aralarındaki ilişki dikkate alınarak gruplandırılmak İsteniyor.

Buna göre gruplandırma seçeneklerden hangisi gibi olabilir?


Cevap:  D Şıkkı


4. Kuzey Amerika’nın Kuzey Kutbu’na yakın bölgelerinde yaşayan ağaç kurbağaları kışı bambaşka geçiriyor. Yapılan araştırmalar dondurucu soğukla karşılaşan kurbağaların “doğal antifriz” sistemlerini kullanarak hayatta kalabildiğini gösteriyor. Havadaki buz kristalleri kurbağa ile temas edince önce kurbağanın derisi donarak vücudu sert ve gevrek bir hâl alıyor. Daha sonra kanındaki su donuyor. Oluşan buzlar kurbağanın hücrelerindeki suyun yaklaşık %70’İnİ azaltıyor. Bu sırada kurbağanın karaciğeri çok miktarda glikoz (bir çeşit şeker) salgılamaya başlıyor. Salgılanan glikoz, hücreleri doldurarak onlara destek oluyor. Oluşan şekerli sıvı hücrelerden daha fazla su kaybını engelliyor. Böylelikle suyun tamamının boşalarak kurbağanın ölmesinin önüne geçiliyor. Aslında hücrelerin içi hiçbir zaman donmuyor, sadece hücrelerin dışındaki su donuyor. Donan kurbağalar bu şekilde haftalarca kalabiliyor; bu kurbağaların kalbi atmıyor, beyni çalışmıyor, yani hiçbir vücut aktivitesi gerçekleşmiyor. Hava ısınmaya ve buzlar erimeye başlayınca kurbağanın vücudu da içten dışa doğru çözünmeye başlıyor. Su yavaş yavaş hücrelere geri dönüyor ve kalbin yeniden atmaya başlamasıyla birlikte kan dolaşımı ve sonrasında nefes alış verişi başlıyor.

Kuzey Amerika ağaç kurbağaları ile ilgili metindeki veriler dikkate alınarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) Su donunca genleşir, hacmi artar. Kuzey Amerika ağaç kurbağaları genleşme etkisiyle hücrelerinin patlamaması İçin hücrelerindeki suyun tamamını kana geçirir.
B) Dış ortamdaki buzlar erimeye başlayınca Kuzey Amerika ağaç kurbağasındaki buzlar da erir. Kurbağadaki erime yavaş yavaş ve dıştan içe doğru gerçekleşmektedir.
C) Dondurucu soğukların olduğu kutuplarda kutup ayıları da aynı adaptasyon sayesinde hayatta kalabilmektedir.
D) Günümüzde insanlara dondurulmuş bir organı nakletmek mümkün değildir. Bu durum ağaç kurbağalarındaki bu adaptasyon özelliği taklit edilerek ve geliştirilerek gelecekte mümkün olabilir.

Cevap:  D Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 78 Cevapları


5. Canan, çiçek görsellerinin bulunduğu kartlar ile aşağıdaki gibi bir DNA modeli tasarlamıştır. Bu model incelendiğinde;

I. Bütün canlıların DNA’larındaki nükleotid çeşidi düşünüldüğünde modeldeki çiçek çeşidi sayısı doğru kullanılmıştır.
II. Bu modelin bir bölümü; saç rengi, göz rengi gibi kalıtsal özelliklerin bulunduğu DNA’nın görev birimi olan geni temsil edebilir.
III. Çiçekler nükleotidi temsil ediyorsa modeldeki nükleotid eşleşmeleri hatasız yapılmıştır.

ifadelerinden hangileri söylenebilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap:  A Şıkkı
6. “Bazı hastalıklar çekinik genlerle taşınmaktadır. Bazı bireyler hasta olmamalarına rağmen hastalık genleri taşıyabilmektedir.” Ayşe Öğretmen, yukarıdaki bilgiyi öğrencileri ile paylaştıktan sonra görselde verilen soyağacını çizer. (Soyağacında taralı alan, hasta bireyi göstermektedir.
Bu soyağacına göre aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A) Akraba evliliklerinde kesinlikle hasta bireyler dünyaya gelir.
B) 9 ve 10 numaralı bireyler hastalık genini kesinlikle taşımaktadır.
C) 6 ve 7 numaralı bireylerde hastalık geni bulunmadığı İçin bu bireylerin çocukları sağlıklıdır.
D) 4 ve 6 numaralı bireyler sağlıklı olduğundan 1 ve 2 numaralı bireylerde kesinlikle hastalık geni yoktur.

Cevap:  B


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 79 Cevapları


7. Aşağıda biyoteknolojî uygulamalarına yönelik bir örnek verilmiştir. Uygulama: Böceklere karşı dayanıklılık sağlayan bir gen, bitkilere bakteriler aracılığı ile aktarılır. Gen aktarımının başarılı olup olmadığı test edilir. Böceklere karşı dayanıklı olan yaprak filizleri geliştirilerek yeni bitkiler elde edilir.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


A) Bu durum, gen tedavisi uygulamasına örnektir.
B) Yapılan bu gen aktarımı bitki açısından zararlıdır.
C) Bu yöntemle hatalı genlerin işlevi düzeltilmiştir.
D) Tür ıslahı, gen aktarımı neticesinde sağlanmıştır.

Cevap:  D Şıkkı


8. Genotip yapıları bilinmeyen yan çiçek konumuna sahip îkî bezelye çaprazlanıyor. Yapılan çaprazlama sonucunda oluşan yavruların hepsinin yan çiçek konumuna sahip olduğu belirleniyor (Bezelyeler için yan çiçek konumu uçta çiçek konumuna baskındır.). Buna göre,

I. Ata bezelyelerin genotipleri kesinlikle “Aa” ve “Aa” şeklindedir.
II. Ata bezelyelerin birinde uçta çiçek konumu geni bulunabilir.
III. Ata bezelyelerden biri, çaprazlanan karakter bakımından heterozîgot gen yapısına sahipse diğeri saf baskındır.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız II
B) I ve III
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap: C Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 80 Cevapları


9. Canlının ya da canlıya alt bir özelliğin kopyasının üretilmesine klonlama denir. Şemada bir koyuna ait klonlamanın aşamaları bulunmaktadır. Şema ile İlgili tabloda verilen bilgilerden doğru olanların karşısındaki kutucuğa “1” yanlış olanların karşısındaki kutucuğa “0” yazılacaktır.

Buna göre kutucuklardaki rakamlar sırasıyla yan yana yazıldığında hangi sayıya ulaşılır?


A) 0010
B) 1000
C) 1101
D) 1001

Cevap:  D Şıkkı


10. Aşağıdaki dallanmış ağaç üzerinde mutasyon ve modifikasyon örnekleri verilmiştir. İlk kutudan başlayarak örneklerin mutasyona mı, yoksa modifikasyona mı aît olduğu değerlendirilecektir. Örnekler mutasyonla İlgili ise “I” modifikasyonla İlgili ise “II” yolundan îlerlenecektir.

İfadelerin tümü hatasız değerlendirildiğinde ulaşılacak çıkış hangi seçenekte verilmiştir?


A) 1. Çıkış
B) 4. Çıkış
C) 6. Çıkış
D) 8. Çıkış

Cevap: B  Şıkkı



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 74-75 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Güçlendiren Sorular-5 Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 74, 75


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Güçlendiren Sorular-5 Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 74-75 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 74-75


1. Genetiği değiştirilmiş organizmalar (GDO) ve bunlardan elde edilen ürünler her geçen gün daha çok İlgi görmekte ve bu ürünlere dayalı tarımsal ekim alanları genişlemektedir. GDO’lara dayalı tarımsal üretimin tamamına yakını; başta ABD olmak üzere Arjantin, Kanada, Brezilya ve Hindistan’da yapılmaktadır. Genel olarak GDO’lar, dünya ölçeğinde yabancı ot ilaçlarına ve böceklere dayanıklı soya fasulyesi, mısır, pamuk, kolza gibi tarım ürünleri İle bunların türevi niteliğindeki gıdalar olmak üzere geniş bir yelpazede kullanılmaktadır. Alerjik rahatsızlıkları tetikleme- sî, GDO’lu ürünlerin İnsan sağlığı üzerindeki kesinleşmiş etkileri arasında yer alır.

Metne göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


A) GDO’lu ürünlerin büyük kısmı ABD, Hindistan, Kanada, Arjantin ve Brezilya’da üretilmektedir.
B) GDO’lar tarım zararlılarına karşı dayanıklı tarım ürünleri oluşturmada kullanılmaktadır.
C) GDO’lu ürünleri tüketmenin İnsan sağlığına kesinleşmiş bir zararı yoktur.
D) Soya fasulyesi, pamuk, mısır gibi birçok bitkide GDO’lu üretim yapılmaktadır.

Cevap:  C Şıkkı


2. Genetik mühendisliği ve biyoteknolojî birbirine yakın kavramlar olmakla birlikte farklıdırlar. Genetik mühendisliği bilimsel araştırma ve geliştirmeler yaparken biyoteknoloji bu araştırmalardan yola çıkarak ürün geliştirme ve pazarlama ile İlgilenir.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi diğerlerine göre farklı bir durum içerir?


A) Klonlama ile yeni organ oluşturma deneyleri yapmak.
B) Çeşitli ilaçların ve hormonların üretimini sağlamak.
C) Raf ömrü uzun gıdalar üretmek.
D) Meyveli yoğurt üretmek.

Cevap:  A Şıkkı


3. İnsanların üstün özelliklerdeki canlıları seçerek üretmesine ve bu canlıların kontrollü olarak geliştirilmesine yapay seçilim denir. Buna göre,

I. Et ve süt verimi yüksek hayvanların çiftleştirilip istenen özellikte yavrular elde edilmesi
II. Farklı mısır çeşitlerinin döllenmesi ile daha verimli mısır tohumu elde edilmesi
III. Uzun boylu bezelye tohumları ekilerek uzun boylu bezelyelerin elde edilmesi

ifadelerinden hangileri tanımı verilen kavramın örneği sayılabilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap:  D Şıkkı


4. Canlılarda İstenilen genlerin seçilmesi, çoğaltılması, farklı canlıların genlerinin birleştirilmesi, genlerin bir canlıdan farklı bir canlıya aktarılması ile ilgilenen mühendislik dalı genetik mühendisliği olarak adlandırılır.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi, bir genetik mühendisinin doğrudan çalışma alanına girmez?


A) Susuzluğa dayanıklı bir bitkinin genlerinin dayanıklı olmayan bitkiye aktarılmasıyla üretilen bitki
B) Hızlı koşan ve îyî koku alan İki köpek cinsinin çiftleştirilmesi ile elde edilen av köpeği
C) Sıcak ortamda yaşayan bir canlıya soğuk ortamda yaşayabilen canlının genlerinin aktarılması ile üretilen canlı
D) Örümceğin ağ üreten genlerinin aktarıldığı keçinin sütünden ağ üretilmesi

Cevap:  B Şıkkı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 75  Cevapları


5. Bir Avrupa ülkesinde genetiği değiştirilmiş patatesi yetiştiren çiftçiler daha az tarım İlacı kullandıklarını ve daha çok verim elde ettiklerini kamuoyuna duyurdular. Bunun üzerine ülkenin önde gelen araştırma enstitülerinden birindeki bazı bilim İnsanları genetiği değiştirilmiş patatesler ile ilgili ilginç bir çalışmaya imza attı. Çalışmada sağlıklı îkî grup fare kullanıldı. İlk gruba geleneksel tohumlardan üretilmiş patates verildi. İkinci gruba kendisine zarar veren böcekleri öldürebilecek kimyasalları üreten patatesler verildi. İkinci grup farelerde kanser hücrelerinin geliştiği, beyin ve karaciğer gelişiminin engellendiği, karaciğerin bir kısmının köreldiği, pankreas ve bağırsakların genişlediği tespit edildi. Ayrıca bu farelerde bağışıklık sisteminin de zarar gördüğü belirlendi.

Yukarıda verilen durum ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


A) Daha az tarım ilacı kullanılması toprağın daha az kirlenmesine sebep olmuştur.
B) Daha çok verim elde edilmesi ekonomik açıdan genetiği değiştirilmiş patatesleri yetiştirmenin daha kârlı olmasını sağlar.
C) İkinci gruptaki canlılarda oluşan sağlık sorunları deneyde kullanılan hayvanlar ile İlgilidir.
D) Bu deney İçin bağımsız değişken “farelere verilen besin özellikleri” bağımlı değişken İse “farelerin sağlık durumlarındır.

Cevap:  C Şıkkı


6. 2009 ve 2010’da peş peşe doğan “Klon Boz Irkı Anadolu Yerli Sığırları” medyada geniş yankı uyandırdı. Türkiye’nin ilk erkek klon buzağısı “Barış” artık yetişkin bir boğa oldu. Aynı ekibin bir sonraki uygulamasında boz ırkı bîr ineğin yumurtalık dokusundan ve kulak kıkırdak dokusundan hücreler alındı. Yumurtalık dokusundan alınan hücreler kullanılarak yapılan klonlamada aynı taşıyıcı anneden “Sevgi” ve “Ecem” adı verilen klonlar İstanbul’da dünyaya geldi. Aynı hücreler kullanılarak farklı bîr taşıyıcı anneden “Nilüfer” adı verilen klon Bursa’da dünyaya geldi. Kulak kıkırdak dokusundan alınan hücrenin çekirdeği kullanılarak yapılan klonlamada ise “Kiraz” adı verilen klon Bursa’da dünyaya geldi. Klonlar, normal sığırlar kadar sağlıklı bir şekilde hayatlarını sürdürdü. Sağlıklı yavrular veren klonların ikinci kuşak yavrularının da oldukça sağlıklı olduğu görüldü. 2018 yılı itibarıyla dünyanın en uzun yaşayan klonlan olan Türkiye’nin İlk klon sığırları ülkemizde bu teknoloji İçin umut verici olmaya devam ediyor.

Bu proje ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?


A) Proje kapsamında dünyaya gelen klonlardan sadece Sevgi ve Ecem aynı kalıtsal yapıdadır.
B) Proje kapsamında dünyaya gelen beş klonun da DNA yapısı aynıdır.
C) Klonlama ilk kez ülkemizde yapılan bir uygulamadır ve bu uygulama ile en uzun süre yaşayan klonlar elde edilmiştir.
D) Proje kapsamında Bursa’da doğan klonlar ve İstanbul’da doğan Sevgi ile Ecem aynı kalıtsal yapıdadır.

Cevap: D Şıkkı



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 72-73 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 72, 73


8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Beceri Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 72-73 MEB Yayınları”

8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 72-73


Soru : Biyoteknoloji alanındaki uygulamalar ve bu alanda yapılan çalışmalar aşağıdaki diyagramda verilmiştir. Kutularda verilen İfadelerin alt olduğu ok yönünde İlerleyiniz.


a. Hangi çıkışa ulaştınız?


Cevap : 3. Çıkış


b. Diyagramdaki bütün ifadeler değerlendirildiğinde en çok hangi uygulama alanına ilişkin açıklamaya yer verilmiştir?


Cevap :  Gen aktarımı


8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 73 Cevapları


Yenilikçi bir aşı çalışmasına ilişkin açıklama metni aşağıda verilmiştir. Yenilebilir Aşılar: Vitamin, protein ve diğer besleyici özellikler açısından zengin olup aynı zamanda aşı görevi gören gıdalardır. Bir bitkinin parçası, meyvesi veya bu bitkiden türetilen alt ürünler; yenilebilir formatta üretilen tüm aşıları İçermektedir. Bunların ağız yoluyla alımı sonrasında bağışıklık sistemi uyarılmaktadır. Yenilebilir aşılar ile rotavirüs, kolera ve kuduz gibi hastalığa sebep olan etkenlere karşı bağışıklık geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu amaçla domates, mısır, muz, havuç ve yer fıstığı gibi bitkiler üzerinde gen aktarımı yöntemleri geliştirilmekte ve test edilmektedir.

Soru : Bu uygulamalar ile ilgili aşağıdaki ifadeler için uygun olmayan kelimenin üstünü çiziniz.


Cevap :

1. Yenilebilir aşılar, vücuda girdiğinde bağışıklık sistemi tarafından savunma molekülü üretti re bilecek madde içerecek / içermeyecek şekilde tasarlanmaktadır. Ayrıca bu aşılar hastalık oluşturabilen başka hiçbir geni içerecek / içermeyecek şekilde olmalıdır.

2. Yeterli olgunluğa ulaşmamış bitkilerde savunma molekülü ürettirebilecek madde miktarı az olmaktadır. Bu durum yenilebilir aşılar İçin avantaj / dezavantaj oluşturmaktadır.

3. Dünya çapında bulaşıcı hastalıkları azaltmak İçin, özellikle geleneksel aşılamanın zor olduğu ülkelerde yenilebilir aşılar alternatif olarak düşünülmektedir. Burada bir diğer önemli konu da aşı geliştirmek üzere genetiği değiştirilecek bitkinin hedef kitle tarafından sorunsuzca tüketilebilir olmasıdır. Bu durum yenilebilir aşılar için avantaj / dezavantaj olarak düşünülmektedir.

4. Aşı İçeren patatesler 4°C’ta daha uzun süre saklanabilirken, aşı içeren domatesler bu sıcaklıklarda uzun süre dayanamaz. Bozulmalarını önlemek için bu yenilebilir aşıların her bîri uygun koşullarda depolanmalıdır. Bu durum yenilebilir aşılar için avantaj / dezavantaj oluşturmaktadır.

5. Geleneksel aşılarda aşı, enjektör İğnesi aracılığıyla damarlara veya dokulara verilmektedir. Yenilebilir aşılarda ise ağız yolu ile yenilerek alınmaktadır. Böylece tıbbi personel ihtiyacı azalır. Bu durum yenilebilir aşıların kullanımı bakımından avantaj / dezavantaj oluşturmaktadır.



 

Our Score
error: Content is protected !!