Çanakkale Savaşı hakkında bildiğiniz bir hikâye varsa arkadaşlarınızla paylaşınız.

8. Sınıf Türkçe Çanakkale Savaşı hakkında bildiğiniz bir hikâye varsa arkadaşlarınızla paylaşınız. konusu kısaca hakkında bilgileri ele alacağız. 


Cevap :

Çanakkale savaşında Edincikli Mehmet’in kolunun çok fazla yaralandığını ve Teğmen’e kolunu kesmesi için yalvardığını ve sonra ise Edincikli Mehmet’in bu kol vatan için feda olsun demesini asla unutamam.

Bu hikaye içimde hüzün taşımıştır. Biz ülkemiz için elimizden gelen en iyi şeyler yapmaya çalışmaktayız. Ülkemizi biz insanlar güzel ve iyi bir yere koyma kapasitesindeyiz. Ülkemiz Atatürk ve askerler tarafından korunmuş ve kollanmıştır.

Atatürk ve askerlerimiz bu ülke için kendilerini feda etmiş ve ellerinden gelen tüm şeyleri yapmaya çalışmışlardır. Biz de elimizden gelen her şeyi yapmaya çalışmalıyız. Ülkemizi korumalı ve kollamalıyız. Ne kadar çok yan yana ve birlikte olursak daha da çok güçlü ve kuvvetli olmuş oluruz. Vatanımız bizim için büyük bir önem ve kıymet taşır.


“8. Sınıf Türkçe Meb Yayınları Ders Kitabı Cevapları”

 

Our Score

Çilekeş Lisan Tak Amâ kelimelerinin anlamları ve sözlük anlamı

8. Sınıf Türkçe Çilekeş Lisan Tak Amâ kelimelerinin anlamları ve sözlük anlamı konusu kısaca hakkında bilgileri ele alacağız. 


Cevap :

1. Çilekeş Kelimesi

    • Tahminim: Çile çeken kimse.
    • Sözlük Anlamı: Hayatı boyunca birçok sıkıntı ve üzüntü çekmiş (kimse)

2. Lisan Kelimesi

  • Tahminim: İnsanların anlaşmak için konuştuğu dil.
  • Sözlük Anlamı: İnsanların düşündüklerini ve duyduklarını bildirmek için kelimelerle veya işaretlerle yaptıkları anlaşma, lisan, zeban

3. Tak Kelimesi

  • Tahminim: Bir tahtaya vurulduğunda çıkan ses.
  • Sözlük Anlamı: Tahta vb. bir şeye vurulduğunda veya silah patlayınca çıkan tok ve sert ses.

4. Amâ Kelimesi

  • Tahminim: Kör.
  • Sözlük Anlamı:  Görme engelli.

“8. Sınıf Türkçe Meb Yayınları Ders Kitabı Cevapları”

 

Our Score

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Sayfa 116-118-119-120-121

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kaldırımlar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 116, 117, 118, 119, 120, 121


8. Sınıf Türkçe Kitabı Kaldırımlar Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 116-118-119-120-121


Hazırlık Çalışmaları


1. Ezberlediğiniz gurbet konulu şiiri arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap :
GURBET
Beni koyup giden cefacı dilber!
Koyduğun yerlerde duramıyorum;
Beni de alsaydın nolur beraber?
Derdimi kimseye veremiyorum…
Çıksam şu dağların yücelerine,
Eş olsam gurbetin gecelerine,
İmrenir dururum nicelerine,
Bir ben mi murada eremiyorum.
Akşam olur, , kuşlar konar dallara,
Susamış yıldızlar iner göllere,
Güzeller dizilir ince yollara,
İçlerinde seni göremiyorum.
Bir akar su görsem melil olurum,
Ben bu dertten hasta olmam ölürüm.
Seni kaybettiğim yerde bulurum,
Durduğun ellere varamıyorum.
Bu gül yaprağımı dudak değil mi?
Ne diye kıvrılmış, yazık değil mi?
Sana giden yollar uzak değil mi?
Korkumdan bir türlü soramıyorum…
Bağrımda koç gibi dağlar yatışır,
Görünmez dallarda kuşlar ötüşür,
Bir yerim var benim, yanar tutuşur,
Bir yerim kanıyor saramıyorum…
Orhan Şaik Gökyay


2. Öğretmeninizin dinleteceği “Kaldırımlar” şarkısının size hissettirdiklerini anlatınız.


Cevap : Yalnızlık duygusunu hissettirdi. Hüzünlü bir şarkı.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 118 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : “Kaldırımlar” şiirinde geçen bazı sözcükler aşağıda verilmiştir. Bu sözcüklerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahmininizi sözcüklerin sözlük anlamı ile karşılaştırınız.


1. Çilekeş Kelimesi

    • Tahminim: Çile çeken kimse.
    • Sözlük Anlamı: Hayatı boyunca birçok sıkıntı ve üzüntü çekmiş (kimse)

2. Lisan Kelimesi

  • Tahminim: İnsanların anlaşmak için konuştuğu dil.
  • Sözlük Anlamı: İnsanların düşündüklerini ve duyduklarını bildirmek için kelimelerle veya işaretlerle yaptıkları anlaşma, lisan, zeban

3. Tak Kelimesi

  • Tahminim: Bir tahtaya vurulduğunda çıkan ses.
  • Sözlük Anlamı: Tahta vb. bir şeye vurulduğunda veya silah patlayınca çıkan tok ve sert ses.

4. Amâ Kelimesi

  • Tahminim: Kör.
  • Sözlük Anlamı:  Görme engelli.

2. ETKİNLİK


“Kaldırımlar” şiirinden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.


1. Şair, bulunduğu sokağı nasıl anlatıyor? Açıklayınız.


Cevap : Kimsesiz bir sokak olarak bahsetmektedir.


2. Şairin sokakta bulunduğu zamanla ilgili ayrıntılara hangi dizelerde yer veriliyor?


Cevap : ”İn cin uykuda, yalnız iki yoldaş uyanık”, ”Aman, sabah olmasın, bu karanlık sokakta” dizelerinde yer almaktadır.


3. Şiire hâkim olan duygu nedir? Bunu hangi dörtlükten anlıyorsunuz?


Cevap : Şairin hakim olduğu duygu yalnızlıktır. Birinci ve ikinci dörtlükten anlıyoruz.


4. Şairin, korktuğu hâlde sabah olmasını istememesinin sebebi sizce ne olabilir?


Cevap : Yalnız kalmak istediği için olabilir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 119 Cevapları


5. “Kaldırımlar, çilekeş yalnızların annesi; Kaldırımlar, içimde yaşamış bir insandır.” dizelerinden anladıklarınızı açıklayınız.


Cevap : Kaldırımlar yalnız insanlar için bir anne onların yanında olandır.


6. Şair, kaldırımlara olan sevgisini hangi ifadeyle dile getiriyor?


Cevap :  ”Ölse kaldırımların kara sevdalı eşi…”


3. ETKİNLİK


Soru : “Kaldırımlar” şiirinin konusunu ve ana duygusunu yazınız.


Cevap :
“Kaldırımlar” Şiirinin Ana Duygusu : Yalnızlık
“Kaldırımlar” Şiirinin Konusu : Yalnızlık duygusunun insana hissettirdikleri


4. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki dizelerde yer alan söz sanatlarını, cümlelerin karşılarındaki boşluklara yazınız.


Cevap :

“8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 119 Cevapları”

b) Şiirde kullanılan söz sanatlarının anlatıma olan katkısını yazınız.


Cevap : Şiiri okurken okuyucunun gözünde canlanmasını sağlamış kalıcı bir anlatım olmuştur.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 120 Cevapları


5. ETKİNLİK


a) Kent yaşamı ve modernleşmenin komşuluk ilişkilerini etkilemesiyle ilgili düşüncelerinizi anlatan bir konuşma yapınız.


Cevap :  Günümüzde teknolojinin gelişmesi ve nüfusun artması ile şehirler geliştirilmiş binalar yapılmış insanlar modernleşmeye geçmiştir. Modernleşmenin sonucunda insanlar birbirlerinden kopmaya başlamışlar ve komşuluk ilişkisi hiç denecek kadar aza düşmüştür. Bu gibi nedenler sosyal yaşamımızı etkiler ve asosyal bir hayata dönmemize neden olur. Bunun önüne geçilmesi gerekir.


b) Yaptığınız konuşmayı aşağıdaki forma göre değerlendiriniz.


Cevap : Bu kısmı kendinize göre doldurmanız gerekiyor.


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerdeki özne ve yüklemi belirleyiniz. Zarf tamlayıcılarını karşısındaki boşluğa yazınız.


“8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 120 Cevapları”

Cevap : Altı yeşille çizili olan özne, kırmızıyla çizili olanlar ise yüklemdir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 121 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki şiiri okuyunuz. Şiirin sizde uyandırdığı duygulardan hareketle defterinize bir şiir yazınız. Yazdığınız şiire uygun bir başlık koyunuz.


AZERBAYCAN TÜRKİYE
Bir ananın iki oğlu,
Bir amalın iki kolu.
O da ulu, bu da ulu
Azerbaycan-Türkiye .
Dinimiz bir, dilimiz bir,
Ayımız bir, ilimiz bir,
Aşkımız bir, yolumuz bir
Azerbaycan-Türkiye .
Bir milletik, iki devlet
Aynı arzu, aynı niyyet.
Her ikisi cumhuriyet
Azerbaycan-Türkiye.
Birdir bizim hür halımız
Sevincimiz-melalımız.
Bayraklarda hilalımız
Azerbaycan-Türkiye .
Ana yurdda-yuva kurdum,
Ata yurda gönül verdim.
Ana yurdum, ata yurdum
Azerbaycan-Türkiye .
Bahtiyar VAHAPZADE

Cevap : BİRLİK OLMAK
Dostluktur her zaman
Dimdik insanı ayakta tutan
Soru çıktığı zaman
Yanında olur her zaman
Birlik olup üstesinden
Geliriz tek tek sorunların
Anlımızın akıyla
Çıkarırız hayatımızdan sorunları



 

Our Score

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Sayfa 60-62-63-64-65-66-67

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kınalı Ali’nin Mektubu Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67


8. Sınıf Türkçe Kitabı Kınalı Ali’nin Mektubu Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 60-62-63-64-65-66-67


Hazırlık Çalışmaları


1. Öğretmeninizin dinleteceği “Çanakkale Türküsü”nün size hissettirdiklerini anlatınız.


Cevap : Milli duygularım kabardı. Vatanıma olan sevgimi daha iyi anladım.


2. Çanakkale Savaşı hakkında bildiğiniz bir hikâye varsa arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap : Çanakkale savaşında cephede görev yapan bir doktor vardı doktor önüne gelen hastaların durumu çok ağır değilse tedavi etmiyordu çünkü ellerindeki malzeme çok az miktardaydı doktor yaralıların ölmesini göz yaşları içinde izlerken önüne iki asker getirdiler ikisinin de durumu ağırdı doktor ne yapacağına karar vermeye çalışırken yüzü tanınmaz haldeki asker baba diyerek gözlerini yumdu doktor oğlunu kurtarabilecekken yanındaki askeri kurtarmayı seçti ve kendi oğlu oracıkta şehit oldu.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen bazı sözcüklerin anlamları aşağıda verilmiştir. Verilen anlamlarla sözcükleri eşleştiriniz.


(1.denetlemek-2.kına-3.orak-4.kaza-5.bölük-6.hasret-7.üsteğmen-8.er-9.şehit-10.cephe-11.tümce-12.mektup-13.süngü)


  • (1.denetlemek) Bir işin doğru ve usulüne uygun olarak yapılıp yapılmadığını incelemek, murakabe etmek, teftiş etmek, kontrol etmek.
  • (4.kaza) İlçe, kaymakamlık.
  • (7.üsteğmen) Orduda rütbesi teğmenle yüzbaşı arasında olan subay.
  • (6.hasret) Özlem.
  • (11.tümce) Cümle.
  • (12.mektup) Bir şey haber vermek, sormak, istemek veya duyguları bildirmek için birine çoğunlukla posta yoluyla gönderilen, zarfa konulmuş yazılı kâğıt, name.
  • (10.cephe) Üzerinde savaşın sürdüğü bölge.
  • (9.şehit) Kutsal bir ülkü veya inanç uğrunda ölen kimse.
  • (3.orak) Yarım çember biçiminde yassı, ensiz ve keskin metal bir bıçakla, buna bağlı bir saptan oluşan ekin, ot vb. biçme aracı.
  • (8.er) Rütbesiz asker, nefer.
  • (13.süngü) Tüfek namlusunun ucuna takılan küçük kılıç biçiminde delici silah.
  • (5.bölük) Takımlardan oluşan, üçü veya dördü bir tabur oluşturan ve öbür birliklerin temeli sayılan
    birlik.
  • (2.kına) Kına ağacının kurutulmuş yapraklarından elde edilen, saç ve elleri boyamakta kullanılan toz.

2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki deyimleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Deyimleri birer cümlede kullanınız.


1. kına yakmak-2.geri dönmek-3.dalga geçmek-4.selam etmek-5.büyüklerin ellerinden, küçüklerin gözlerinden öpmek)


(3) Eğlenmek, alay etmek.
Cümlem:  Yere düşünce arkadaşları onla alay ettiler.


(2) Geldiği yere gitmek.
Cümlem: Akşam olunca evine geri döndü.


(1) Kınayı su ile karıştırıp bulamaç kıvamına getirerek boyanacak yere sürmek.
Cümlem: Bu akşam ablamın kınası yakılacak.


(5) Saygı ve sevgi göstermek.
Cümlem: Mektubun sonunda büyüklerimin ellerinden küçüklerimin gözlerinden öperim yazıyordu.


(4) Uzakta olan birine esenlik dilemek.
Cümlem:  Bütün arkadaşlarıma selam ederim.


3. ETKİNLİK


Soru : “Kınalı Ali’nin Mektubu” metni ile ilgili sorular oluşturunuz. Oluşturduğunuz soruları arkadaşlarınıza yöneltiniz.


Cevap :

  1. Soru: Kınalı Ali nerelidir?
  2. Soru: Ali’nin saçına neden kına yakılmıştır?
  3. Soru: Kınalı Ali annesine yazdığı mektupta neye yakınmaktadır?

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : “Kınalı Ali’nin Mektubu” metnine göre aşağıdaki boşlukları doldurunuz.


Cevap :
Olay: Saçına kına yakılan bir askerin annesi ile olan mektuplaşmaları ve cephede yaşadıkları.
Zaman: Çanakkale savaşı zamanı
Anlatıcı: Yazarın ağzından anlatılmaktadır.
Kahramanlar: Kınalı Ali, annesi, Üsteğmen Faruk


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinde geçen geçiş ve bağlantı ifadelerinin altlarını çizip bu ifadelerin anlatıma olan katkısını yazınız.


Cevap :
Gençlik kavramı, biyolojik anlamda kullanıldığı zaman şüphesiz ki belli bir yaş dönemini ifade eder. Atatürk, gençlere verdiği önemi ilk olarak 19 Mayıs tarihini “Gençlik ve Spor Bayramı” hediye ederek göstermiştir. Atatürk, gençlerin özellikle sağlam ve olumlu bir karakter taşımalarını önemsemiştir.
Kısaca Atatürk gençliği, ideal gençliği oluşturmalıdır. Son olarak diyebiliriz ki ilkelere bağlı, çalışkan ve vatansever bir gençlik Atatürk’ün idealiydi.
Komisyon


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki mektubu okuyunuz. Mektupta geçen fiilimsileri bulup türlerini belirleyerek uygun bölümlere yazınız.


Cevap :
Aziz Mösyö Pierre Loti,
Şimdi aldığım 18 Mayıs 1921 tarihli nazik mektubunuza pek duygulanmış olarak sonsuz teşekkür eder ve bütün yurttaşlarım gibi kişiliğinize karşı beslediğim saygı, sevgi ve hayranlık duygularımın içtenliğine ve derinliğine inanmanızı rica ederim.
Rahatsızlığınızı öğrenince pek üzüldüm ve tam iyileşmeniz haberini sabırsızlıkla bekliyorum.
Bu fırsattan yararlanarak tarihimizin en karanlık günlerinde, yenilgi ve iftiranın bizi ebediyyen yok edecek gibi göründüğü bir zamanda bize güvenini bir an bile yitirmemiş olan dosta beslediğimiz ebedi minnettarlığın teminatını, talihin Türk milletine yeniden gülümsemeye başladığı şu sırada yenilemekten pek mutluluk duymaktayım.
Size acil şifalar diliyorum.


7. ETKİNLİK


Soru : Derse hazırlık bölümünde araştırdığınız Çanakkale Savaşı anılarından sizi en çok etkileyeni anlatınız.


Cevap :
”Edincikli Mehmet Er’in top mermisinin parçaladığı kolundan kanlar içerisinde bir et parçası sarkıyordu. Komutanına yalvarıyordu;
”Komutanım ne olur şu kolumu kes!”
Sağ eliyle yakaladığı ve tuttuğu sarkık kola bakan Teğmen donup kalmıştı. Edincikli Mehmet Er, gür sesiyle yineledi;
”Allah Aşkına , Allah Rızası için kes şu kolumu!” Bu ilahi cümleleri emir gibi işiten Teğmen Saip, bıçağı Er’in koluna vurur. Gık demez Edincikli Mehmet. Bir sağ elindeki kola bir ileride Allah! Allah! nidaları arasında çarpışan erlere bakar ve kolu fırlatır;
”Bu kol vatana feda olsun!’


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


8. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki Çanakkale broşürünü inceleyiniz.


Cevap : Çanakkale broşürünü inceleyiniz.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


b) Broşürden ve derse hazırlık bölümünde yaptığınız araştırmadan faydalanarak “Çanakkale Savaşı’nın tarihimizdeki önemi” ile ilgili bilgilendirici bir metin yazınız. Yazınıza uygun bir başlık koyunuz.


Cevap : Çanakkale savaşı Türk milletinin vatanına ve milletine olan sevgisini gösteren bir savaştır. Mustafa Kemal ve arkadaşları bu cephede gösterdikleri başarı vatan için büyük başarılardan sadece biridir. Birçok atamız ora da şehit düşmüştür. Tek amaçları düşman askerlerinin ülkemize girmesini engellemektir. Bundan dolayı bizlere emanet edilen bu vatanı bizler de gözümüz gibi bakmalı ve bayrağımızı göklerden indirmememiz gerekir.



 

Our Score

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Sayfa 42-43

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 1. Tema Erdemler Tema Sonu Değerlendirme Çalışmaları Soruları ve Cevapları Sayfa 42, 43


8. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Tema Erdemler Tema Sonu Değerlendirme Çalışmaları Soruları ve Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 42-43


HAYALLERİNİZE SAHİP ÇIKIN


Babasının işi nedeniyle çocuğun ortaöğretimi kesintilere uğramıştı. Orta ikideyken büyüdüğü zaman ne olmak ve yapmak istediği konusunda bir kompozisyon yazmasını istedi hocası. Çocuk bütün gece oturup günün birinde at çiftliğine sahip olmayı hedeflediğini anlatan yedi sayfalık kompozisyon yazdı. Hayalini ayrıntılarıyla anlattı. Hatta hayalindeki 200 dönümlük çiftliğin krokisini de çizdi. Binaların, ahırların ve koşu yollarının yerlerini gösterdi. Krokiye 200 dönümlük arazinin üzerine oturacak 1000 metrekarelik evin ayrıntılı planını da ekledi. Ertesi gün hocasına sunduğu yedi sayfalık ödev, tam kalbinin sesiydi. İki gün sonra ödevini geri aldı. Kağıdın üzerinde kırmızı kalemle yazılmış kocaman bir “0” ve “Dersten sonra beni gör.” uyarısı vardı.

—Neden “0” aldım? diye merakla sordu hocasına çocuk.
— Bu senin yaşında bir çocuk için gerçekçi olmayan bir hayal, dedi hocası.
— Paran yok. Kaynağınız yok. At çiftliği kurmak büyük para gerektirir. Önce arazi satın alman lazım. Damızlık hayvanlar da alman gerekiyor. Bunu başarman imkânsız. Eğer ödevini gerçekçi hedefler belirledikten sonra yeniden yazarsan o zaman notunu yeniden gözden geçiririm.

Çocuk evine döndü ve uzun uzun düşündü. Babasına da danıştı.
— Oğlum, dedi babası: “Bu konuda kararını kendin vermelisin. Bu senin hayatın için oldukça önemli bir seçim!”
Çocuk bir hafta kadar düşündükten sonra ödevini hiçbir değişiklik yapmadan geri götürdü hocasına.
— Siz verdiğiniz notu değiştirmeyin… Ben de hayallerimi…


1. Çocuk, kompozisyonunda neyi anlatıyor?


Cevap : At çiftliğine sahip olmayı hedeflediği bir yedi sayfalık kompozisyon yazmıştır.


2. Öğretmeni çocuğun yazdığı kompozisyon hakkında ne düşünüyor?


Cevap : Onun hayalinin gerçekçi olmadığını düşünüyor. Çünkü paraları olmadığı için bu hayalini gerçekleştiremeyeceğini düşünüyor.


3. Öğretmenin yaptığı davranışı nasıl değerlendiriyorsunuz? Siz çocuğun yerinde olsaydınız nasıl davranırdınız?


Cevap : Yanlış bir davranış sergilemiştir. O çocuğun hayalidir. Bunu gerçekten isteyen biri çok çalışıp çabalayarak gerçekleştirebilir. Önemli olan onu ne kadar istediğin ve ne kadar çalıştığındır.


4. Okuduğunuz metnin ana fikri nedir?


Cevap : Hayallerimizden vazgeçmemeli ve onun için çalışmalıyız.


8. Sınıf Türkçe MEB  Yayınları Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları


5. Aşağıdaki dizelerde hangi söz sanatlarının kullanıldığını uygun boşluğa yazınız.


Her şey yerli yerinde; bir dolap uzaklarda
Azapta bir ruh gibi gıcırdıyor durmadan.


Cevap : Kişileştirme


Kurnaz tilki sesini yumuşatarak ona
Dedi ki: Kardeşçiğim, artık dostuz.
Müjde getirdim sana, in de bir öpüşelim.
Barış oldu hayvanlar arasında.


Cevap : Konuşturma


Biraz bakıver kendine.
Bir deri bir kemik kalmışsın.


Cevap : Abartma


İçmiş gibi geceyi bir yudumda
Göğün mağrur bakışlı bulutları.


Cevap : Kişileştirme


6.Aşağıdaki cümlelerin hangisinde uçmak sözcüğü “Uçuç böceği biraz havalanıp bir başka çiçeğe kadar uçtu.” cümlesindeki anlamıyla kullanılmıştır?


A) Bu geceki fırtınada tahta perde uçmuş.
B) Helikopter Ankara’dan Mardin’e kadar sorunsuz uçtu.
C) Babam iş için dün İstanbul’a uçtu.
D) Bacadaki baykuş sesimi duyunca uçtu.


7. Aşağıdaki cümlelerden hangisi kanıtlanabilirlik açısından diğerlerinden farklıdır?


A) Tarık Buğra, gazeteciliğe Nasreddin Hoca gazetesini çıkararak başlamıştır.
B) Tarık Buğra, ilk piyeslerini ve “Yalnızların Romanı”nı askerliği sırasında yazmıştır.
C) Kurtuluş Savaşı’na bir kasabadan baktığı “Küçük Ağa”da anlatım sürükleyicidir.
D) Tarık Buğra’nın “Moskova Notları” adında bir gezi yazısı vardır.


8. Aşağıdakilerin hangisinde isim-fiil kullanılmıştır?


A) Mutfaktaki işlerini çabucak bitirmelisin.
B) Duvara çivi çakmak yasaktır bizim evde.
C) Bahçede koşan çocuklardan biri düştü.
D) Türkü söyleye söyleye odaya girdiler.


9. Aşağıdaki dizelerin hangisinde fiilimsiye yer verilmiştir?


A) Vicdânım o gece dünyayı haviydi, Gördüğüm şeylerin cümlesi maviydi.
B) Yüce balkanları duman bağlamış, Gene mi gurbetten kara haber var?
C) Seher vakti burada kimler ağlamış, Çemenzâr üstünde taze çiğler var.
D) Gümüş akar, çiçek kokar ırmağı, Defineler yatağıdır o eller!



 

Our Score

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Sayfa 46-48-49-50-51

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bayrağımızın Altında Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 46, 47, 48, 49, 50, 51


8. Sınıf Türkçe Kitabı Bayrağımızın Altında Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46-48-49-50-51


Hazırlık Çalışmaları


1. “Bayrak” sözcüğü size neleri çağrıştırıyor? Anlatınız.


Cevap : Bayrak bir ülkenin özgürlüğünü ve bağımsızlığını simgelemektir.


2. Özgürlük ne demektir? Özgür yaşamak neden önemlidir?


Cevap : Herhangi bir koşulla sınırlanmama, zorlamaya, kısıtlamaya bağlı olmaksızın düşünme ve davranma durumu


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen sözcüklerle ilgili etkinliği ipuçlarından yola çıkarak örnekteki gibi çözünüz. Sarı renkli kutucuktaki harfleri numara sırasına göre birleştirip gizli sözcüğü bulunuz.


1.MUHACİR


Sözlük Anlamı: Göçmen
Cümlem: Medine’ye hicret eden muhacirler orada hoş karşılanmıştır.


2.  MURAT


Sözlük Anlamı: İstek, dilek.
Cümlem: Sonunda muradına erdi.


3. KIYMETLİ


Sözlük Anlamı: Değerli.
Cümlem: Bu kolye benim için çok kıymetlidir.


4.  HALK


Sözlük Anlamı: Aynı ülkede yaşayan, aynı kültür özelliklerine sahip olan, aynı uyruktaki insan topluluğu.
Cümlem: Halk arasında kargaşa olmamalıdır.


5. OLGUNLUK


Sözlük Anlamı: İnsanların bilgi, görgü ve hoşgörü bakımından gereği kadar gelişmiş olma durumu, yetkinlik, kemal.
Cümlem: Yaşından çok olgun davranıyordu.


6. BANDIRA


Sözlük Anlamı: Bir geminin hangi devlete ait olduğunu gösteren bayrak.
Cümlem: Denizde gördüğümüz Alman bandıralı gemiymiş.


7.ÜMİT


Sözlük Anlamı: Umut.
Cümlem: Bu olayın iyi sonuçlanacağına ümit ediyorum.


8.  ZİYAN


Sözlük Anlamı: Zarar.
Cümlem: Bütün sebzeler yağmurda ziyan ooldu.


9. KÖSELE


Sözlük Anlamı: Ayakkabı tabanı, bavul, çanta yapımında kullanılan, büyükbaş hayvanların işlenmiş derisi.
Cümlem: Ayakkabının köselesi eskimişti.


10.YIKINTI


Sözlük Anlamı: Yıkılan bir şeyin parçaları, kalıntıları, enkaz.
Cümlem: Evden geriye yıkıntıları kalmış.


GİZLİ SÖZCÜK: CUMHURİYET


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları


2. ETKİNLİK


“Bayrağımızın Altında” metninden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.


1. Yazar, Hatice Nine’yi niçin unutamıyor olabilir?


Cevap : Salihli’de olanların üstüne kadınlardaki korku Hatice Ninede yoktur.


2. Hatice Nine “bayrak sevgisi” uğruna nelere katlanmıştır?


Cevap : Düşmanın zorbalıklarına, beş kez sürgün etmek zorunda kalmalarına katlanmıştır.


3. Hatice Nine, bayrak sevgisini hangi sözleriyle dile getiriyor?


Cevap : ”Bayrağımız nereden çıktıysa bende oradan çıktım” demiştir.


4. Hatice Nine için yaşamda önemli olan nedir?


Cevap : öldüğü zaman cesedinin düşman bandırası altına kalmamasıdır.


5. Okuduklarınızdan yola çıkarak “bayrak sevgisi” ile “güven duygusu” arasında nasıl bir ilişki kuruyorsunuz? Açıklayınız.


Cevap : Bir ülke ne kadar güven ve özgürlük isterse bayrağını o kadar çok severler. Bayraklarına olan sevgisi ve güveniş üzerine düşmanlara karşı gelebilirler.


6. Okuduğunuz metinden çıkardığınız sonuç nedir?


Cevap : Vatan ve bayrak sevgisi hiçbir şeye değişilmez.


3. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metnin hikâye haritasını çıkarınız.


Cevap :
Kahramanlar: Yazar, Hatice Nine
Başkahramanın Kişilik Özellikleri: Vatansever, cefakar, azimli
Başkahramanın Fiziksel Özellikleri: Yaşlı, siyah gözlü
Olayın Geçtiği Yer: Salihli
Olayın Geçtiği Zaman: Milli Mücadele zamanları, geçmiş zaman
Olay: Yabancı bir devletin himayesi altında yaşamak istemeyen Hatice Nine’nin her türlü zorluğu aşıp vatanının bayrağının peşinden gitmesinin hikayesi.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : “Bayrağımızın Altında” adlı metinden “örneklendirme, benzetme ve karşılaştırma” cümlelerini bularak örnekteki gibi yazınız.


Cevap :

  • Birdenbire buruşuk yüzü üzerinden bir gözyaşı seli aktı. Abartma
  • Zafer yolunda unutamayacağım yüzlerden biri, Hatice Nine’nin yüzüdür. Örneklendirme
  • Boş sokaklarda kadın erkek dolaşıyor, hep çocuklar gibi koşuşuyorlardı. Benzetme
  • Oysaki en fakiri, en ihtiyarı ve en hâlsiziydi. Karşılaştırma

5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerde geçen zarf-fiilleri (bağ-fiil) bulunuz. Zarf-fiillerin aldığı eki örnekteki gibi karşılarına yazınız.


“8. Sınıf Türkçe MEB  Yayınları Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları”

6. ETKİNLİK


Soru : “Bayrak bir milletin özgürlük alametidir. Düşmanının da olsa hürmet lazımdır.” (Mustafa Kemal ATATÜRK) sözünden anladıklarınızı ifade eden bir konuşma yapınız.


Cevap : Bir ülke her zaman kendi çapında büyümeyi, gelişmeyi, yaşamayı hedefler. Düşman sömürgelerinden uzak, yönetime karışmayan ve her şeyi devlet kendi kendine yapan bir yapıda olmak ister. Bunun için bayrak çok önemlidir. Bayrak bir devletin özgürlük simgesidir. Bayrak o ülkenin kendi kendine yaşadığını, büyüdüğünü göstermektedir. Bayrak başka devletin bile olsa saygısızlık etmemek gerekir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki temalardan istediğinizi seçerek bir şiir yazınız. Şiirinize uygun bir başlık koyunuz.


(Bayrak-Özgürlük-Millî Mücadele-Cesaret-Fedakârlık-Vatanseverlik-Gazilik-Şehitlik)


Cevap :
BAYRAĞIMIZ
Ay yıldızlıdır bayrağım
Şehitlerimizin armağanı
Her zaman saygı duymalı
Göklere çıkarmalı
Bayrağımızdır bizi özgür kılan
Düşman elinden alan
her zaman saygı duymalı
Göklerde yaşatmalı


Gelecek Derse Hazırlık


Soru : Atatürk’ün Türk dili üzerine yaptığı çalışmaları araştırınız.


Cevap :

  • Türk Dil Kurumu’nu kurdu.
  • Latin Alfabesine geçiş yapıldı
  • Soyadı Kanununu çıkarttı.
  • geometri adında kitap yazdı.


 

Our Score

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Sayfa 52-56-57-58-59

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Atatürk ve Müzik Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59


8. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk ve Müzik Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-56-57-58-59


Hazırlık Çalışmaları


1. Kendinizi bir sanat dalıyla ifade etmek isteseniz hangi sanatı seçerdiniz? Niçin?


Cevap : Ben müziği seçerdim. Müzik ile kendi benliğimi yansıtabildiğimi düşünüyorum.


2. Atatürk’ün sanata ve sanatçıya önem vermesinin sebebi sizce neler olabilir?


Cevap : Atatürk’e göre toplumda sanat gelişmediği zaman o ülkenin ince ruhlu estetiğe önem veren bir toplum olması mümkün değildir. Sanat sayesinde bir toplum kendini geliştirip büyütebilir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Anlamı verilen sözcük ve sözcük gruplarını bulunuz. Boşluklara uygun harfleri yerleştiriniz.


  • DAMGA VURMAK : İz bırakmak.
  • EVRENSEL : Bütün insanlığı ilgilendiren.
  • TASDİKLEMEK : Onaylamak.
  • İHTİMAM : Özen
  • FASIL : Peşrev, nakış, şarkı, saz semaisi vb. parçaların belli bir sıraya göre çalınıp söylenmesi.
  • AMATÖR : Bir işi meslek veya alan uzmanı olmadan yapan.
  • MALUM : Bilinen, belli.
  • İŞTİRAK ETMEK : Katılmak.
  • NEZDİNDE : Yanında, huzurunda, gözetiminde.
  • NABIZ YOKLAMAK : Niyetini, düşüncesini, eğilimini anlamaya çalışmak.
  • ENTERESAN : İlgi çekici, ilginç.
  • İCRA ETMEK : Yapmak.

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları


2. ETKİNLİK


“Atatürk ve Müzik” metninden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.


1. Musiki inkılabının en büyük hedefi nedir?


Cevap : Klasik Türk Müziğinin evrensel bir tür haline gelebilmesidir.


2. Atatürk’ün müziğe ilgi duymasında etkili olan kimdir? Nasıl etkili olmuştur?


Cevap : Fransız düşünür Montesque’dir. Kadınların Ruhu adlı eserinde müzikte yapılacak en ufak bir değişikliğin bir ülkenin bütün ayarlarında değişikliğe ihtiyaç duyacağını söylemiş ve Atatürk bunu örnek olarak söylemiştir.


3. Atatürk’ün iyi bir müzik bilgisine sahip olmasında neler etkili olmuştur?


Cevap : Müzik dersi almamış fakat Harp akademisin de arkadaşları ile fasıllarda amatör şarkı söylemiştir.


4. Atatürk’ün sevdiği türküler nelerdir?


Cevap :

  • Yanık Ömer
  • Kırmızı Gülün Âli Var
  • Sobalarında Guru da Meşe Yanıyor Efem
  • Çökertmeden Çıktımda Halilim
  • Mehrali Bey Ağıtı
  • Ata Barı
  • Mızıka Çalındı Düğünmü Sandın
  • Köroğlu Solağı

5. Atatürk, müzik inkılabını gerçekleştirmek için hangi çalışmaları yapmıştır? Açıklayınız.


Cevap :

  • Musiki Muallim Mektebi’ni açmıştır.
  • Özsoy Operası yazıldı.
  • Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün sanat alanındaki çalışmalarına bakalım:
  • Türk Ressamlar Cemiyeti’nin kurulmasını sağladı.
  • Müstakil Ressam ve Heykeltıraşlar Birliği’ni kurdu.
  • Türk Sanat Tarihi Enstitüsü açılmıştır.
  • İstanbul’da 1937 yılında çeşitli sanatçılar yetiştirilmeye başlanmıştır.
  • İstanbul’da 1937 yılında ise Resim ve Heykel Müzesi açılmıştır.
  • 1936 yılında Ankara’da Devlet Konservatuvarı açılmıştır

6. Siz olsaydınız insanların sanata gereken önemi vermesi için hangi çalışmaları yapardınız?


Cevap : Bende konservatuarlar açar insanların sanatı öğrenebilmeleri için ücretsiz etkinlikler düzenlerdim.


3. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki yargılardan okuduğunuz metnin tür özelliklerini yansıtanları işaretleyiniz.


“8. Sınıf Türkçe MEB  Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları”

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda Atatürk’ün özdeyişleri verilmiştir. Bu özdeyişlerin konusunu örnekteki gibi yazınız.


“Dünyada her şey için, medeniyet için, hayat için, muvaffakiyet için en hakiki mürşit ilimdir, fendir.”


Cevap Bilime Verdiği Önem


“Ben icap ettiği zaman en büyük hediyem olmak üzere Türk milletine canımı vereceğim.”


Cevap Millet Sevgisi


“Eğitimdir ki bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk hâlinde yaşatır ya da esaret ve sefalete terk eder.”


Cevap Eğitime Verdiği Önem


“Ey yükselen yeni nesil! Gelecek sizindir. Cumhuriyeti biz kurduk, onu sonsuza kadar yaşatacak olan sizlersiniz.”


Cevap Gençliğe Duyduğu Güven


“Yolunda yürüyen bir yolcunun yalnız ufku görmesi kâfi değildir. Muhakkak ufkun ötesini de görmesi şarttır.”


Cevap İleri Görüşlülüğü


“Hepiniz mebus olabilirsiniz, vekil olabilirsiniz, hatta cumhurbaşkanı olabilirsiniz fakat bir sanatkâr olamazsınız.”


Cevap Sanat Sevgisi


5. ETKİNLİK


Soru : Derse hazırlık bölümünde araştırdığınız Atatürk’ün Türk dili üzerine yaptığı çalışmalarla ilgili planlama tablosunu sunumunuzdan önce doldurup sunumunuzu gerçekleştiriniz.


Sunumun konusu nedir?


Cevap : Atatürk’ün Türk Dili üzerine yaptığı çalışmalar.


Sunumun mesajı ne olacak?


Cevap : Atatürk sayesinde gelişen bir ülke.


Sunumu kimlere yapacaksınız?


Cevap : Sınıf arkadaşlarıma yapacaım.


Sunumu nerede yapacaksınız?


Cevap : Sınıfta yapacağım.


Sunum için hangi araçları (etkileşimli tahta, projeksiyon, ses kayıt cihazı, fotoğraflar vb.) kullanacaksınız?


Cevap : Sunum için slayt hazırladım. Aynı zaman da elimdeki notlarla da destekleyerek anlatacağım.


Sunum için hangi bilgi kaynaklarından (kitap, internet vb.) yararlanacaksınız?


Cevap : İnternetten yardım aldım.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerde geçen fiilimsileri bulup türlerini belirleyerek uygun bölümleri işaretleyiniz.


“8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları”

7. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki matematik ve geometri terimlerini dilimize Atatürk kazandırmışır. Bu sözcükleri inceleyiniz.


haric-i kısmet ⇒ bölüm
kabiliyet-i taksim ⇒ bölünebilme
zarb ⇒ çarpı
mazrup⇒ çarpan
mazrubata tefrik ⇒ çarpanlara ayırma
muhit-i daire ⇒ çember
amudi ⇒ dikey
murabba ⇒ kare

b) “Vatan sevgisi konulu kitabımı başka bir perspektifle yazdım. Objektif bir değerlendirme yapılırsa  trend kitaplar arasında yer alacağına inanıyorum.”


Yukarıdaki cümlelerde geçen yabancı sözcüklerin altını çiziniz. Bu sözcükleri ve Türkçe karşılıklarını alttaki boşluklara yazınız.


Cevap :

  • Perspektif ⇒ Bakış açısı
  • Objektif ⇒ Nesnel
  • Trend ⇒ Eğilim

Gelecek Derse Hazırlık


• Çanakkale Savaşı konulu anılar derleyip sınıfa getiriniz.


Cevap : ….Düşman askeri öylesine korkmuştu ki, Ertuğrul Koyu’na (V Kumsalı) girmiş olan büyük nakliye gemisinden inmeyi reddettiler. Komutanlar ve subaylar kılıçlarını çekmişlerdi ve adamları merdivenlerden aşağı gönderiyorlardı. Ama hiçbiri Türk kurşunlarından kaçamıyordu. (Binbaşı Mahmut Sabri)


• Çanakkale Savaşı’nın Türk tarihindeki önemi ile ilgili araştırma yapınız.


Cevap : Türk ordusunun kahramanca Çanakkale cephesinde savaşı sadece Türk tarihini değil dünya tarihini etkileyecek şekildedir. Bu cephede kazanmamız dünya güç dengelerini değiştirmiştir.



 

Our Score

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Sayfa 68-69-70-71-72-73

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Atatürk’ü Gördüm Dinleme Metni Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 68, 69, 70, 71, 72, 73


8. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk’ü Gördüm Dinleme Metni Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 68-69-70-71-72-73


Hazırlık Çalışmaları


Soru : “Küçük hanımlar, küçük beyler! Sizler hepiniz geleceğin bir gülü, yıldızı ve ikbal ışığısınız. Memleketi asıl ışığa boğacak olan sizsiniz. Kendinizin ne kadar önemli, değerli olduğunuzu düşünerek ona göre çalışınız. Sizlerden çok şey bekliyoruz.” sözü ile Mustafa Kemal ATATÜRK sizden neler bekliyor olabilir?


Cevap : Bizler memleketi ileri seviyeye taşıyacak kişileriz. Bir ülkenin gelişimi için okur yazar oranı önemlidir. Bunun için gelecek nesillerin okuyup iyi işler yapması gerekmektedir. Bu sayede ülke gelişebilir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları


1. ETKİNLİK


a) Metni dinlerken aşağıdaki boşlukları uygun sözcüklerle doldurunuz.


  • O denli çok seviyordum ki Atatürk’ü, onu doğaüstü bir varlık olarak düşünüyordum.
  • Bizi istasyona bırakmazlar ki oğlum.
  • Düş de gördüm.
  • Babam bir kese kağıdının içine içine ekmek ve zeytin koymuştu.
  • O okaliptüs ağacı, o kahverengi kürsü.

b) Not aldığınız sözcüklerden anlamını bilmediklerinizi yazınız. Bu sözcüklerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahmininizi sözcüklerin sözlük anlamı ile karşılaştırınız.


Cevap :

  • Denli: `Kadar` anlamında üstünlük derecesini belirten bir söz
  • Doğaüstü: Doğa yasalarına uymayan, doğa yasalarıyla açıklanamayan, tabiatüstü
  • Düş: Uyurken zihinde beliren olayların, düşüncelerin bütünü, rüya
  • Kese kağıdı: İçine bazı şeyler konulmak için kâğıttan yapılmış kese biçiminde torba
  • Okaliptus: Mersingillerden, asıl yurdu Avustralya olan, boyu 100 metreyi aşabilen, toprağın suyunu çekerek yerin bataklık duruma gelmesini önleyen bir ağaç, sıtma ağac
  • Kürsü: Kalabalığa karşı konuşma yapanların önünde bulunan yüksekçe yer

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları


2. ETKİNLİK


“Atatürk’ü Gördüm” metninden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.


1. Metne göre Atatürk nereye, niçin gidecektir?


Cevap : Adana’ya halka seslenmek için gidecektir.


2. Muzaffer, Atatürk’le ilgili neleri merak ediyor? Muzaffer’in yerinde siz olsaydınız neyi merak ederdiniz?


Cevap : Muzaffer Atatürk’ün saçlarını, sesini, tenini merak ediyormuş Ben olsaydım Atatürk’ün düşüncelerini, stratejilerini merak ederdim. İyi bir gelecek için hedeflerini merak ederdim.


3. Muzaffer, Atatürk’ün Adana’ya gelişini hangi sebebe bağlıyor?


Cevap : Ülkesinin çocuklarını görmek için geldiğini düşünmektedir.


4. Halk, Atatürk’ü hangi ruh hâliyle bekliyor?


Cevap : Heyecanlı ve meraklı bir ruh haliyle bekliyor.


5. “Atamızın aydınlığı gözlerimize, yüzlerimize bulaşmış.” sözünde ne anlatılmak istenmiştir?


Cevap : Atatürk insanlara umut olan bir liderdi. İnsanlar onu gördüğü zaman mutlu, huzurlu ve güvende hissetmektedir. Bundan dolayı insanları aydınlattığını düşünebiliriz.


3. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metni özetleyiniz.


Cevap : Bir gün Atatürk halka seslenmek için Adana’ya gidecektir. Muzaffer Atatürk’ün geleceğini duyunca çok mutlu olmuştur. Babasına Atatürk hakkında sorular sormuş. Atatürk’ün gelmesini heyecanla beklemişler. Atatürk geldiği zaman yaptığı konuşmadan Muzaffer ”Çok işimiz var, çok çalışmalıyız” kısmını hatırlar. İki kardeş eve dönünce annesine anlatırlar. Annesi de onlara ”Çok çalışın da adam olun, Atatürk gibi olun” der.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : “Atatürk’ü Gördüm” metninin konusunu ve ana fikrini bulunuz.


Cevap :
Metnin Konusu : Atatürk’ün konuşma yapmak için Adana’ya gitmesi
Metnin  Ana Fikri : Atatürk insanlara ışık olan biridir. Onu örnek almamız ve dediklerini yapmamız gerekir.


5. ETKİNLİK


Soru : Dinlediğiniz metne farklı başlıklar belirleyiniz.


Cevap : Atatürk’ün Gelişi Heyecanı


6. ETKİNLİK


Soru : “Atatürk’ü Gördüm” metnini beğenip beğenmediğinizi sebepleri ile yazınız.


Cevap : Ben beğendim. çünkü bir çocuğun Atatürk’e olan sevgisini ve saygısını anlatmıştır. Aynı zaman da insanlara ışık olduğunu da unutmamışlardır.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları


7. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki şiiri okuyunuz.


Cevap :
ATATÜRK’Ü GÖRDÜM DÜŞÜMDE
Sizler yaşadıkça çocuklarım
Ben de yaşıyorum demek,
İşte aranızdayım Ahmetler, Mehmetlerle,
Sizler yaşadıkça çocuklarım
El ele
Yanınızdayım.
Sizler yaşadıkça çocuklarım
Daha ferah içim,
Gök daha geniş denizler daha geniş,
Vatan ya vatan,
Vatan sonsuzluktan gelmiş
Sonsuzluğa açılan yol
Vatan siz.
Sizler yaşadıkça çocuklarım
Bilin ki
Ben de yaşarım,
Bir sevinç düştü mü içinize
Bir keder düştü mü içinize
Bilin ki
Aranızda ben varım.
A. Rıza ERGÜVEN


b) Okuduğunuz şiirin konusu ve ana duygusuyla ilgili düşüncelerinizi anlatan bir konuşma yapınız.


Cevap : Atatürk her zaman Türkiye Cumhuriyeti’ni ileri bir seviyeye getirmek için çalışmıştır. Gelecek zaman da çocukların bu devleti ileri bir seviyeye getireceğini düşünmektedir. Ne kadar çok çalışırsak o kadar çok ileriye gideceğimizi düşünmektedir. Bundan dolayı umudunu gelecekteki nesillerde bulmaktadır. Bu şiirde de bu anlatılmak istenmiştir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : “Atatürk’ü Gördüm” metninde olduğu gibi yaşadığınız ya da tanık olduğunuz bir olayı giriş, gelişme ve sonuç bölümlerine dikkat ederek yazınız. Yazınıza başlık koymayı unutmayınız.


Cevap :
Bir gün okulda düzenlenecek 10 kasım töreni için hazırlık yapmaya başlamıştık
Yapılacak etkinlikte ben şiir okuyacaktım. Tek tek elemeler oldu. Etkinlikte görev alacak öğrenciler seçildi. 10 Kasım’ı heyecanlı bir şekilde beklemeye başladık. Her gün belli saatler de çalışmalara katıldık. 10 Kasım günü gelip çatmıştı. İlk olarak siren sesleri ile saygı duruşunda durduk. Daha sonra tek tek öğrenciler çıkıp şiirlerini ve Atatürk’ün hayatını okudular. bana sıra gelince çok heyecanlanmıştım. Herkesin önüne çıktım. Şiir okuyacağım için arkadan fon müzik verdiler. Okumaya başladım ve biranda fon müzik durdu ben kesmek istemediğim için şiiri okumaya devam ettim ve bitirdim. Herkes alkışladı.
Öğretmenlerim durmayıp şiirime devam ettiğim için beni tebrik ettiler. Bu günden öğrendiğim hiçbir zaman engelleri görmemeliyiz ve yolumuza devam etmeliyiz.


Gelecek Derse Hazırlık


Soru : Teknolojinin yararlarını ve zararlarını araştırınız.


Cevap : Teknolojinin gelişmesi ile hayat daha kolay hale gelmiştir. İlk olarak insanlar zamanlarından tasarruf etmeye başlamışlardır. Pek çok iş daha kolay ve hızlı yapılmaya başlamıştır. İnsan gücünden makine gücüne geçilmiştir. Zararları ise çevre kirliliği oluşmuş, insanlar işsiz kalmaya başlamıştır. Aynı zaman da bazı teknolojik ürünler insanların sağlığına da zarar vermeye başlamıştır.



 

Our Score

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Sayfa 76-77

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 2. Tema Milli Mücadele ve Atatürk Tema Sonu Değerlendirme Çalışmaları Soruları ve Cevapları Sayfa 76, 77


8. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Tema Milli Mücadele ve Atatürk Tema Sonu Değerlendirme Çalışmaları Soruları ve Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 76-77


CUMHURİYET AĞACI


Ağaçlar içinde çok yaşayanları vardır. Çınar ağacı böyle uzun yaşar. Yüzlerce yıllık çınarlar vardır yurdumuzda, en çok Bursa’da. Toprağı severek, güneşi severek yaşarlar. Bizler de özgürlüğü, bağımsızlığı, inkılapları severek Türk yurdunu örten; aydınlığa, esenliğe uzanan dallarımızla cumhuriyet ağacında yaşayacağız. Çok yaşayacağız. Halk yaşadıkça cumhuriyet ağacı da yaşayacaktır. Ne var ki söyledik, gene söyleyelim: Cumhuriyet ağacının yaşaması da koca çınarların yaşaması, yüzyılların sürüp gitmesi gibi insanların, yurttaşların güneşine, emeğine bağlıdır. Dikilen dal emek ister, bakım ister, sevgi ister. Cumhuriyet ağacı da bakım ister. Onu sevgilerimizle, emeklerimizle sulamalıyız. Değişim korusunun usta bahçıvanları, bakıcıları gibi kuruyan, eskiyen dalları düşüncenin, ilerlemenin özeniyle budamalıyız. Yeni dallara yeni yapraklar katmalıyız. Ne de olsa cumhuriyet ağacı yabanda, yazıda, dağda, doğada yalnız başına kalmış alıç ağacı değildir. Bir toplum ağacı, bir insan ağacıdır, bir milletin köklü ağacıdır. Onun yaşaması; toprağı güneşe, güneşi suya, suyu taze dallara, taze sürgün dalları çiçeklere, yemişlere değiştirecek yeni kuşakların gücüne, emeğine, sevgisine bakar.
Ceyhun Atuf KANSU (Kısaltılmıştır.)


(İlk dört soruyu metne göre cevaplayınız.)


1. Çınar ağacını diğer ağaçlardan ayıran özellik nedir?


Cevap : Uzun süre yaşamasıdır.


2. Yazar cumhuriyeti neye benzetmiştir? Bu benzetmeyi doğru buluyor musunuz?


Cevap : Bir çınar ağacına benzetmiştir. Evet doğru buluyorum. Çünkü Cumhuriyet de uzun yıl yaşayacak ve kök salacaktır.


3. Cumhuriyet ağacının yaşaması nelere bağlıdır?


Cevap :İnsanların emeğine bağlıdır. Cumhuriyet ağacı da diğer ağaçlar gibi bakım, sevgi ister. Her zaman sevip onu büyütmek için çalışmamız gerekmektedir.


4. Metnin ana fikrini yazınız.


Cevap : Cumhuriyeti iyi bir seviyeye getirmenin önemi.


5. “Yerli halıları gördüm, koyu sıcak kırmızılarla diri maviler ağır basıyordu.” Bu cümlede geçen “ağır basmak” sözcük öbeğinin cümleye kattığı anlamı yazınız.


Cevap : Mecaz anlamda kullanılmıştır. Daha baskın olduğu söylenmektedir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları


6. “Bayrağım” şiirinin konusunu ve ana duygusunu yazınız.


Cevap :
Konusu: Bayrağın önemi
Ana Duygusu: Bayrağın verdiği bağımsızlık.


7. Aşağıdaki cümlelerle ilgili verilen bilgileri inceleyiniz. Doğru olanın başına “D”, yanlış olanın başına “Y” yazınız.


  • ( Yanlış ) “İzlediğimiz film çok etkileyiciydi.” cümlesinde isim-fiil vardır.
  • ( Yanlış ) “Fındık toplamak gerçekten çok zormuş.” cümlesinde birden fazla fiilimsi vardır.
  • ( Doğru ) “İstediği oyuncak alınınca dünyalar onun oldu.” cümlesinde “alınınca” sözcüğü zarf-fiildir.
  • ( Yanlış ) “Sokaktan gelen gürültülerle uyandık geçen sabah.” cümlesinde“ geçen” sözcüğü isim-fiildir.
  • ( Doğru ) “İstanbul’dan getirdiği hediyeler çok ilginç.” cümlesinde “getirdiği” sözcüğü sıfat-fiildir.

8. Aşağıdakilerin hangisinde neden-sonuç cümlesi kullanılmıştır?


A) Dişlerini fırçalamak için aynanın karşısına geçti.
B) Deniz dalgalı olduğu için rahatça yüzemedik.
C) Sabah okula geç kalmayayım diye erkenden yattım.
D) Yüksek sesle konuşursan komşularımız rahatsız olur.


9. Uzaktadır her şey: gökyüzü, deniz… Her an peşimizden koşan gölgemiz.
Bu dizelerdeki fiilimsinin türce özdeşi hangi seçenekte doğru verilmiştir?


A) Kardır yağan üstümüze geceden
Yağmurlu, karanlık düşünceden
B) En alevli çöllerin üstünden hep beraber
Geçerken bulmadılar, ne bir ot, ne bir yosun
C) En son şarkılarını dağıtarak rüzgâra,
İnce boyunlarını uzattılar taşlara
D) Mesut görmek isterdim hepinizi
Bu bahar gününde, dertliyi ümitsizi.



 

Our Score

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Sayfa 80-82-83-84-85-86-87

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Gündelik Hayatımızda E-Hastalıklar Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87


8. Sınıf Türkçe Kitabı Gündelik Hayatımızda E-Hastalıklar Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 80-82-83-84-85-86-87


Hazırlık Çalışmaları


1. Teknoloji bağımlılığı deyince aklınıza ne geliyor? Açıklayınız.


Cevap : Teknolojinin gelişmesi ile insanlar normal sosyal hayatından uzaklaşıp asosyal bir hayata başlamışlardır. Gün geçtikçe birbirlerinden koparak telefon, tablet gibi araçlara yönelmişlerdir. Bu gibi durumlara teknoloji bağımlılığı denmektedir.


2. Günde ne kadar zamanınızı cep telefonuyla ya da bilgisayar başında geçiriyorsunuz? Bu süre sizce ne kadar olmalıdır?


Cevap : Ben günde 3-4 saatimi telefon ve bilgisayar gibi araçlara harcamaktayım. Bunu günde bir saate düşürmem gerekir.


Soru : Görsellere ve metnin başlığına bakarak metnin içeriğini tahmin ediniz.


“8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları”

Cevap : Teknolojiye bağımlı olan insanlar hakkında bilgi veriyor olabilir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Anlamı verilen sözcük ve sözcük gruplarını bulunuz. Boşluklara uygun harfleri yerleştiriniz.


Cevap :

  1. Arz etmek: Sunmak.
  2. Sosyolojik: Toplum bilimsel.
  3. Had safha: İleri evre.
  4. Türemek: Oluşmak, ortaya çıkmak, meydana çıkmak.
  5. Dijital: Verileri bir ekran üzerinde elektronik olarak gösteren.
  6. Asosyal: Sosyal olmayan.
  7. İtibar etmek: Saygı göstermek, saymak, değer vermek.
  8. Zedelemek: Hafifçe yaralamak.
  9. Keza: Aynı biçimde.
  10. Bağımlı: Başka bir şeyin istemine, gücüne veya yardımına bağlı olan, özgürlüğü, özerkliği olmayan, tabi.

2. ETKİNLİK


 “Gündelik Hayatımızda E-Hastalıklar” metninden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.


1. Bireyleri, teknoloji bağımlısı durumuna getiren etkenler nelerdir? Açıklayınız.


Cevap : İnternet teknolojinin gelişmesi ile insanlar telefon tablet gibi araçlar ile sosyal medyayla ilgilenmeye başlamışlardır. Buna da teknoloji bağımlısı denmektedir.


2. “Dijital bağımlılık” neleri içermektedir? Çevrenizde dijital bağımlılığı olan insanlar var mı?


Cevap : Teknolojik araç gereçlerin kullanımı ile olan bağımlılıktır. Telefon, tablet, bilgisayar, televizyon gibi araçlara yönelerek sosyal hayattan kopup asosyal bir hayata başlamalarıdır.


3. Dijital çağın en yaygın e-hastalığı nedir? Bu hastalığın sonuçları nelerdir?


Cevap : Asosyallik olarak görülmektedir. İnsanların sosyal hayatı bırakıp asosyal bir hayat geçmeleri birbirlerinden kopmalarına neden olmaktadır.


4. “Siberkondria” hastalığına yakalananlar neler yapmaktadırlar? Açıklayınız.


Cevap :  Hastalık arama hastalığı olarak da tanımlanan modern bir sağlık sorunudur. Herhangi bir kaygı belirtisi olmayan birinin bile internette sağlık bilgileri arayışı; sağlık anksiyetesinin artışına neden olabilir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları


5. E-hastalığa yakalanmış kişiler sizce bu hastalıktan nasıl kurtulabilirler? Açıklayınız.


Cevap : Teknolojik aletler ile aralarına sınır koymaları gerekmektedir. Sosyal medya gibi alanlarda takılmak yerine dışarıda sosyalleşmelidirler.


6. Hayalet titreşim hastalığının belirtileri nelerdir? Çevrenizde bu belirtileri gösteren bir tanıdığınız var mı?


Cevap : Telefonları çalmadığı halde sürekli titrediğini hissederler.


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki ifadelerden hangisi okuduğunuz metinden çıkarılamaz? İşaretleyiniz.


  • (   ) Teknoloji bağımlılığı en az madde bağımlılığı kadar tehlikelidir.
  • (   ) E-hastalıklar teknoloji ve sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla ortaya çıkmıştır.
  • (X) E-hastalıklar kolay tedavi edilir.
  • (X) E-hastalıklara en çok gençler yakalanır.
  • (   ) “Akıllı telefon bağımlılığı” bireylerin asosyalleşmesine neden olur.
  • (X) E-hastalıklarla baş etmek için ailemizden yardım alabiliriz.

4. ETKİNLİK


Soru : “Gündelik Hayatımızda E-Hastalıklar” metninde koyu ve farklı yazı karakteri ile yazılmış sözcük ve sözcük gruplarını tespit ediniz. Yazı karakterini bu şekilde kullanmanın amacı ne olabilir?


Cevap : E-hastalıklar, Dijital bağımlılık, phubbing, siberkondria, elektronik uykusuzluk, fantom, vibrasyon.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 84 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru : Paragraftaki ifadeleri kullanan kişi hangi türde yazılar yazmaktadır? Alttaki boşluğa yazınız.


“Benim gazetede bir köşem vardır. Bu köşemde güncel olayları değerlendirir, sıcağı sıcağına okuyucuya anlatırım. Ayrıntıya girip de okuyucumu yormak istemem çünkü yarın da sonraki gün de karşısında olacağım okuyucumun.”


Cevap : Yazar fıkra (köşe yazısı) türünde yazılar yazmaktadır.


6. ETKİNLİK


a) “Hane Halkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması” ile ilgili grafiği inceleyeniz.


“8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 84 Cevapları”

b) Grafiğe göre doğru olan bilgilerin başına “D”, yanlış olan bilgilerin başına “Y” yazınız.


  • ( Yanlış ) 16-74 yaş grubu bireylerde 2016 yılında internet kullanımı bilgisayar kullanımına göre daha azdır.
  • ( Yanlış )16-74 yaş grubu bireylerde bilgisayar kullanımı 2011 yılında %50’nin üzerindedir.
  • ( Doğru ) Grafiğe göre internet erişimi imkânı olan hanelerin oranı son üç yılda artmıştır.

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 85 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Öğretmeninizin, aşağıdaki e-postayı ailenize gönderdiğini hayal ediniz. Okuduğunuz e-postaya göre soruları yanıtlayınız.


1. E-postanın içeriğinde hangi sorundan bahsedilmiştir?


Cevap : Teknolojiye bağımlı olma sorunlarından bahsetmiştir.


2. Veliniz e-postadaki bu soruna nasıl bir çözüm bulabilir? Açıklayınız.


Cevap : Teknolojik aletleri kullanımda sınır getirebilirler.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 86 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Derse hazırlık bölümünde araştırdığınız konu ile ilgili münazara yapmak için gruplara ayrılınız. Aşağıdaki yargılardan birini seçiniz. Jüri üyelerini belirleyiniz. Grup sözcüsü belirleyiniz. Grubunuzun düşüncelerini aşağıdaki ölçütlere göre diğer gruba karşı savunmaya çalışınız.


Cevap : Teknolojinin gelişmesi ile hayat daha kolay hale gelmiştir. İlk olarak insanlar zamanlarından tasarruf etmeye başlamışlardır. Pek çok iş daha kolay ve hızlı yapılmaya başlamıştır. İnsan gücünden makine gücüne geçilmiştir. Zararları ise çevre kirliliği oluşmuş, insanlar işsiz kalmaya başlamıştır. Aynı zaman da bazı teknolojik ürünler insanların sağlığına da zarar vermeye başlamıştır.


9. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki görseli yorumlayarak görselle ilgili görüşlerinizi bir paragraf şeklinde yazınız.


“8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 86 Cevapları”

Cevap : İnsanlar teknolojinin gelişmesi ile teknolojik araçların içlerine hapsolmuş durumdadırlar. Günlük yaşantısın da çoğu saatlerini teknolojik aletler ile geçirmektedirler. Sosyal hayattan kopup asosyal bir hayata bağlanmış durumdadırlar. Bunlar insanlara zarar veren hatta hastalık haline gelen davranışlardır. Bu gibi davranışların önüne geçilmesi için teknoloji ile araya bir sınır konulması gerekir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları


10. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerdeki özne ve yüklemlerin altını çiziniz.


• Bireyler, teknoloji bağımlısı durumuna gelmişlerdir.
• Dijital bağımlılık; internet bağımlılığını, cep telefonu bağımlılığını içermektedir.
• Dinlenme saatleri esnasında bile akıllı telefonlar ile uğraşırlar. (Onlar: gizli özne)
• Birçok kullanıcının yakalandığı bir e-hastalıktır elektronik uykusuzluk.
• Akıllı telefonlarını sürekli elinde tutan kullanıcılar, karşısındaki kişiyi önemsememektedirler.


Cevap : Yeşil olan kısımlar özneyi, mavi olan kısımlar ise, yüklemi ifade etmektedir.


Gelecek Derse Hazırlık


Soru : Hulusi Behçet, Gazi Yaşargil, Afet İnan, Oktay Sinanoğlu ve Sabiha Gökçen hakkında araştırma yapınız.


Cevap :
Hulusi Behçet: 20 Şubat 1889 tarihinde İstanbul’da doğmuştur. 1910 yılında İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesini bitirmiştir. 1914-1918 yılları arasında önce Kırklareli Askeri Hastanesi başhekim muavini olarak görev yapmış ve daha sonra Edirne Askeri Hastanesinde dermatoloji uzmanı olarak çalışmıştır. Dr. Hulusi Behçet’in tüm dünyaca tanınmasını sağlayan hastalık ise şüphesiz kendi ismiyle anılan Behçet Hastalığı’dır. 1948 yılında hayata veda eden hocamıza ölümünden 27 yıl sonra 1975 yılında TÜBİTAK hizmet ödülü verilmiştir.
Gazi Yaşargil: Mahmut Gazi Yaşargil (6 Temmuz 1925, Lice, Diyarbakır) Türk bilim insanı ve nörocerrah.  1957 ve 1965 yılları arasında Zürih’teki üniversite hastanesinde çalışmalarını sürdürmiş, 1965 yılında yardımcı profesör olan Gazi Yaşargil, 1965 ve 1967 yılları arasında, Amerika Birleşik Devletleri’nin Burlington kentindeki Vermont Üniversitesi’nin Nöroşirüji Bölümü’nde, Profesör Peardon Donaghy ile birlikte mikrovasküler cerrahi alanında çalışmalar yürüttü. Avrasiya Akademiyasının kurucu üyelerinden biridir.
Afet İnan: (29 Kasım 1908, Selanik – 8 Haziran 1985, Akara), Türk sosyolog, tarihçi ve akademisyen. Mustafa Kemal Atatürk’ün manevi kızıdır. Cumhuriyetin ilk tarih profesörlerinden olan Âfet İnan, Ankara üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi’nde ilk Türk devrim tarihi kürsüsünü kurmuştur. Türk medeniyeti ve devrim tarihine ait 50 kadar kitabı ile çok sayıda makalesi bulunur. Türk Tarih Tez’ini ortaya koyan tarihçilerdendir.
Oktay Sinanoğlu: (25 Şubat 1935, Bari – 19 Nisan 2015, Miami, Florida), Türk kimya mühendisi ve akademisyen. Kimya, moleküler biyofizik, biyokimya ve matematik alanlarında dersler vermiştir. Türkiye’de akademik çalışmalarıyla olduğu kadar, Türkçe ile ilgili politik görüşleriyle de tanınmaktadır.
Sabiha Gökçen: (22 Mart 1913, Bursa – 22 Mart 2001, Ankara), Türk pilot. Türkiye’nin ilk kadın pilotlarından biri olmakla beraber, dünyanın da ilk kadın savaş uçağı pilotudur. Mustafa Kemal Atatürk’ün sekiz manevî evladından birisi idi. Uçuş kariyeri boyunca 8.000 saat civarı uçuş gerçekleştirdi ve 32 farklı askerî operasyona katıldı. Adı, İstanbul’un 2. havalimanı olan Sabiha Gökçen Havalimanı’na verilmiştir.



 

Our Score
error: Content is protected !!