7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 46-47-48-49

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Kurban İbadeti ve Önemi Cevapları Sayfa 46, 47, 48, 49


Kurban İbadeti ve Önemi Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 46-47-48-49


Soru : Sizce hangi hayvanlar kurban olarak kesilebilir, hangi hayvanlardan kurban olmaz?


Kısa Cevap : “Sizce hangi hayvanlar kurban olarak kesilebilir, hangi hayvanlardan kurban olmaz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dinen kurban olarak kesilmesi kabul edilmiş hayvan türleri koyun, keçi, sığır, manda ve devedir. ancak bu hayvanlardan (veya türdeşleri) kurban kesilebilir. Tavuk, kaz, ördek, deve kuşu, ceylan gibi hayvanların kurban olarak kesilemez. Ancak koyunun erkeğinin, diğerlerinin ise dişisinin kesilmesi daha faziletlidir.

Gebe hayvanların kurban olarak da etlik olarak da kesilmesi uygun değildir. Koyun ve keçi sadece bir kişi için; deve, sığır ve manda ise yedi kişiyi aşmamak üzere ortaklaşa kurban olarak kesilebilir.

Koyun ve keçi cinsinden hayvanlar bir yaşını doldurduktan sonra kurban edilebilir. Sığır ve manda cinsinden hayvanlar iki yaşını, deve ise beş yaşını tamamladıktan sonra kurban olarak kesilebilirler.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 49 Cevapları


Soru : Çevrenizde ve toplumda Kurban Bayramı’nda neler yapılmaktadır? Gözlemlerinizi ya da Kurban Bayramı ile ilgili bir anınızı aşağıya yazınız.


Kısa Cevap : “Çevrenizde ve toplumda Kurban Bayramı’nda neler yapılmaktadır? Gözlemlerinizi ya da Kurban Bayramı ile ilgili bir anınızı yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kurban Bayramı büyük bir manevi atmosfer olup Kurban bayramına hazırlık Bayram gelmeden evvel yapılır.

Misafirler sık geleceği için ev güzelce temizlenir, bayramlık kıyafetler alınır veya var olan kıyafetlerin en yenisi yıkanarak hazırlanır Birgül ütüler yapılır, şeker kolonya gibi ikramlıklar hazırlanır, yöresel yemekler veya tatlı çeşitleri yapılır.

Kişinin maddi imkanına göre koyun veya sığır gibi kurbanlık olacak olan hayvanlar önceden belirlenerek seçilir ve satın alınırlar.

Kurban bayramında bayram namazını kıldıktan sonra esim yerlerine gidilir veya insanlar kendi kurbanlarını kendi keserek et doğrama, et pişirme gibi et ikramları yapılır.

Gelen misafirler etten, yapılmış olan tatlılardan veya yöresel yemeklerden tadarak birbirlerinin bayramını kutlarlar.

Gelen kişilere ilk önce şeker ve kolonya ikramı yapılarak  bayramları kutlanır.

Küçükler büyük olanları ellerinden öper ve harçlık alırlar.

Kurban bayramında Ramazan Bayramı’nda olduğu gibi akraba ve tanıdığı ziyaretleri yapılır.

Eğer bir tatil planlandıysa şehir dışına yolculuklara çıkılır veya tatil yerlerine gidilir.



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Sayfa 55-56-57-58

7. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 55, 56, 57, 58


2. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 55-56-57-58


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplandırınız.


1. Hac ibadetinin dinimizdeki önemini, ayet ve hadislerle açıklayınız.


Kısa Cevap : “Hac ibadetinin dinimizdeki önemini, ayet ve hadislerle açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Hacc, bilinen aylardır. Böylelikle kim onlarda haccı farz eder (yerine getirir)se, (bilsin ki) haccda kadına yaklaşmak, fısk yapmak ve kavgaya girişmek yoktur. Siz, hayır adına ne yaparsanız, Allah, onu bilir. Azık edinin, şüphesiz azığın en hayırlısı takvadır. Ey temiz akıl sahipleri, Benden korkup-sakının.” (Bakara, 197)“

“Kendileri için birtakım yararlara şahid olsunlar ve kendilerine rızık olarak verdiği (kurbanlık) hayvanlar üzerine belli günlerde (kurban adarken) Allah’ın adını ansınlar. Artık bunlardan yiyin ve zorluk çeken yoksulu da doyurun.” (Hac, 28)

Hz. Ömer (r.a.)’den rivayet edildiğine göre Resûlullah (s.a.s.) şöyle buyurdu: ” Hac ve umreyi peşi peşine yapınız. Bu ikisi, körüğün; demir, altın ve gümüşün pasını yok ettigi gibi, fakirliği ve günâhları yok eder. Mebrûr haccın sevabı ancak cennettir” (Tirmizî, “Hac”, 2; Nesâî, “Hac”, 6; İbn Mâce, “Menâsik”, 3)

Abdurrahman b. Ya’mer (r.a.)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s.a.s.) şöyle buyurdu: “Hac arafattır, Hac arafattır, Hac arafattır, Minâ günleri ise üç gündür.” “… Kim iki gün içerisinde Minâ’dan Mekke’ye dönerse ona günah yoktur, kim de geri kalırsa yolunu Allah ve kitapla bulduğu takdirde günaha girmemiş olur…” (Bakara,2/ 203)

Resûlullah (s.a.s.) şöyle buyurdu: “Allah, hiçbir günde, arefe günündeki kadar bir kulu ateşten çok azat etmez. Allah mahlukata rahmetiyle yaklaşır ve meleklere karşı onlarla iftihar ederek “Bunlar ne diliyorlar?” buyurur” (Müslim, “Hac”, 436; İbn Mâce, “Menâsik”, 56)

“Hac ve umre yapanlar Allah’ın misafirleridir. O’ndan birşey isterlerse, onlara cevap verir. Af isterlerse onları affeder” [11]

“Kim Allah için hacceder de (bu sırada) kötü söz ve fiillerden ve Allah’a karşı gelmekten sakınırsa, (kul hakkı dışında) annesinin onu doğurduğu gündeki gibi (hacdan) döner.”


2. Haccın insan davranışları üzerinde ne gibi etkileri vardır? Anlatınız.


Kısa Cevap : “Haccın insan davranışları üzerinde ne gibi etkileri vardır? Anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Gerek hac ibadeti gerekse kutsal toprakların bulunmuş olduğu alan insanların yeniden arınması ve bu manevi atmosferle günahlarından sıyrılması için büyük bir fırsattır.

Bazı günahların Arafat’ta affedildiği müjdesi ve hac ibadeti hakkındaki müjdeler eğer samimi bir şekilde yapılırsa haccın insanı yeni bir noktaya götüreceği manasını taşır.

Hac ibadeti öyle bir ibadettir ki bir benzeri daha yoktur.

Bütün ibadetlerde insanın malı mevkisi söz konusuyken Hac ibadetinde herkes aynı kıyafeti giyerek mahşerde toplanmanın bir benzerini yaparlar.

Burada herkes aynı derecededir ki eğer samimi düşünülürse kibre kırmak için çok büyük bir kapıdır.

İnsanlar Hac ibadetini yaparken aynı zamanda mekke’yi ve medine’yi ziyaret ederek peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin yaşamış olduğu alanları görüp birçok bilgi edinebilirler.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem kabrini de ziyaret ederek duada bulunabilir hayatlarına Yeni Bir başlangıç yaparak davranışlarını düzenleyebilirler.


3. Hac nasıl yapılır? Kısaca anlatınız.


Kısa Cevap : “Hac nasıl yapılır? Kısaca anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Haccın Yapılışı;

1. İhrâma Girmek: mikat yerinde boy abdesti veya namaz abdesti aldıktan sonra kerahat vakti değilse iki rekat ihram namazı kılınır.

Niyet Etmek: Sonra, yalnız hac (ifrad haccı) yapacak olan kişi, “Allahümme innî ürîdü’l-hacce, fe yessirhü lî ve tekabbelhü minnî” (Allah’ım! Senin rızan için hac yapmak istiyorum. Onu bana kolay kıl ve benden kabul eyle) diye sadece hacca niyet Temettu’ haccı yapacak kimse ise, “Allahümme innî ürîdü’l-umrete fe yessirhâ lî ve tekabbelhâ minnî” (Allah’ım! Senin rızan için umre yapmak istiyorum. Onu bana kolay kıl ve benden kabul eyle) diye niyet eder. Arafat’a çıkmadan önce, Mekke’de hac için ihrama girerken de yukarıdaki gibi hacca niyet eder. Kıran haccı yapacak kimse ise umre ve haccı tek ihramla ve birlikte yapacağı için şöyle niyet eder: “Allahümme innî ürîdü’l-umrete ve’l-hacce, fe yessirhümâ lî ve tekabbelhümâ minnî” (Allah’ım! Senin rızan için umre ve hac yapmak istiyorum. Bunları bana kolay kıl ve benden kabul eyle.)

Niyetten sonra telbiye getirilirki şu şekildedir:
“Lebbeyk, Allahümme lebbeyk. Lebbeyke lâ şerîke leke lebbeyk. İnne’l-hamde ve’n-ni’mete leke ve’l-mülke, lâ şerîke lek.” [1]

Anlamı: “Çağrına uyarak sözüm ve özümle geldim Allah’ım, emrin baş üstüne. Çağrına uyarak sözüm ve özümle geldim ey hiçbir ortağı olmayan sen! Emrin baş üstüne. Hamd senin, nimet senin, mülk de senin. Yoktur senin hiçbir ortağın.”

Erkekler bütün giysilerini çıkarıp iki peştemalla örtünür. Kadınlar ise normal giysileriyle ihrama girerler. Yalnız yüzlerini örtmezler. Niyet, kişinin yapacağı umre veya haccın çeşidine göre şöyle olur; “Niyet ettim, Allah rızası için umreye (veya hac yapmaya yahut hem umre hem de hac yapmaya), ey Allah’ım, onu bana kolay kıl ve onu benden kabul buyur. Ben Allah için ihrâma girdim.” Başkasının yerine hac veya umre yapacak olan kimse ise; “ Falancanın yerine hac veya umreye niyet ettim. Ve Allah için ihrama girdim” der.
Niyet ve telbiyenin yapılmasıyla ihrama girilmiş ve ihram yasakları başlamış olur.

2. Hac Çeşitlerine Göre Tavaf ve Sa’yin Uygulanması:  İfrad haccında ilk yapılacak tavaf “kudûm tavafı”, temettu’ veya kıran haccında ise “umre tavafı” sayılır. Temettu’ ve kıran haccında umre tavafından sonra umrenin sa’yi yapılacağı için tavafta “ızdıba” ve “remel” yapılır. İfrad haccında ise, eğer haccın sa’yi, kudüm tavafının ardından hemen yapılacaksa, tavafta ızdıba ve remel yapılır, aksi halde yapılmaz. Tavaftan sonra mümkünse İbrahim Makamı’nın arkasında, değilse Mescid-i Haram’ın uygun yerinde iki rekât tavaf namazı kılınır

3. Terviye Günü: Hangi çeşit hacca niyetlenmiş olursa olsun, bütün hacılar terviye (8. Zilhicce) günü Mekke’den ayrılıp Mina’ya veya Arafat’a geçerler.

4. Arafat’ta Kalış: Arefe günü, güneşin doğmasından sonra Mina’dan Arafat’a gidilir. Öğle ve ikindi namazları Nemire Mescidi’nde veya başka bir yerde imamla birlikte birleştirerek kılınır. Haccın vakfe rüknü ifâ edildikten sonra, güneş batınca, Müzdelife’ye gidilir.

5. Müzdelife’de Gecelemek: bayram akşamı, akşamla yatsı namazını, şafak kaybolduktan sonra, yatsı namazı vakti içinde cem’-i tehîrle birleştirerek kılarlar. Sabah namazı da Meş’ar-i Haram’da kılınır. Tazarru ve dua için vakfe yapılır ve güneş doğmazdan önce Mina’ya gidilir.

6. Şeytan Taşlama: Bayramın birinci günü, fecr-i sâdıktan sonra Akabe cemresine yedi tane küçük taş atılır.

7. Tıraş Olmak: İhramdan çıkarken saçları tıraş ettirmek daha faziletlidir. Ancak saçların dörtte bir kadarını kısaltmak da yeterlidir.

8. Ziyaret Tavafı:  Mümkün olursa, aynı gün ziyâret tavafı yapılır; iki rekât tavaf namazı kılınır; zemzem suyu içilerek dua edilir.

9. Mina’ya Gitmek: . Taşlamalar, güneşin zevâli ile gurûbu arasında yapılır. Ancak dördüncü gün taşlaması, zevâlden önce de yapılabilir.
10. Vedâ Tavafı : Taşlamalar bittikten sonra Mekke’ye dönülür; âfâkîler vedâ tavafı yaparak iki rekât namaz kılarlar. Daha sonra dep ile tekbir ve tehlil getirilerek, Hacerü’l-Esved’le Kabe kapısı arasında bulunan yere gelinip, yüz ve göğüs sürülür; Kâbe-i Muazzama örtüsüne yapışılarak duada bulunulur. Memleketlerine dönecek olan hacılar yüzlerini Beytullah tarafından ayırmaksızın edep üzere geri geri çekilir ve Harem-i Şerif’ten çıkarlar.


4. Kurban ibadetinin toplumsal dayanışma ve birlik açısından önemi hakkında bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Kurban ibadetinin toplumsal dayanışma ve birlik açısından önemi hakkında bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kurban bayramında diğer Ramazan bayramında olduğu gibi fakirleri gözetmek ve onlara yardımda bulunmak teşvik edilmiştir.

Kurban etinin et almakta güçlük çeken veya alamayan kimselere dağıtılması tavsiye edilmiştir.

İnsanlar bu şekilde birbirlerine yardımda bulunmuş kendileri sevap alarak toplumsal dayanışma ve birlik sağlanmış olur.

Fakir insanların et vitamininden faydalanması ve et yemeleri bu sayede mümkün olur.


5. Hac kimlere farzdır? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Hac kimlere farzdır? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Haccın Farz Olmasının Şartları;

1. Müslüman Olmak: Kafirlere Hac farz değildir. Çünkü onlar hiçbir ibadete muhattab değildir.
2. Ergin ve akıllı olmak: Çocuk ve akıl hastaları hacla yükümlü değildir. Çünkü bunlar şer’î hükümlerle yükümlü değildir.
3. Hür olmak: Tutuklu olan veya esir olana farz değildir.
4. Vakit: Hanefi ve Hanbelilere göre, hac ayları; Şevval, Zilkade ve Zilhicce’ nin ilk on günüdür.
5. Haccı ifaya gücünün yetmesi (istitâa): Bu; beden, mal veya yol emniyeti ile ilgilidir. Şıklarda incelersek;
a. Beden sağlığı ve sağlamlığı: Yatalak, hasta, kör, felçli, iki ayağı kesik, binit üzerinde kendi başına duramayacak kadar yaşlı kimse, tutuklu bulunan ile yöneticilerin hac için vize vermediği kimselere farz değildir.
b. Gerekli maddî güce sahip olmak: hac süresince hem kendisinin, hem de bakmakla yükümlü olduğu kimselerin nafakalarını karşılayabilecek güce sahip olmalarıdır.
c. Yol emniyeti: Yol güvenliğinin bulunması şarttır.
d. Kadın için mahremi olması: Eşi, çocuğu, veya evlenmesi haram olan dayısı, amcası, dedesi gibi akrabalık bağı olan kişilerin yanında olması


B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.


1. Yeryüzünde ibadet amacıyla inşa edilen ilk mabettir. Müslümanların kıblesidir. Beytullah adıyla da anılır.

Yukarıda belirtilen yer neresidir?


A) Arafat
B) Kâbe
C) Mina
D) Müzdelife


2. Aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?


A) Hac sünnet, umre farzdır.
B) Hem hacda hem de umrede Kâbe tavaf edilir.
C) Hac belli bir zamanda yapılır, umre ise her zaman yapılabilir.
D) Hac ve umre ibadeti, ihrama girilerek yerine getirilir.


3. Hac ibadeti sırasında vakfe, aşağıdaki mekânlardan hangisinde yerine getirilir?


A) Arafat’ta
B) Kâbe’de
C) Mina’da
D) Müzdelife’de


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 56 Cevapları


4. Hz. İsmail (a.s.) aşağıdaki peygamberlerden hangisinin oğludur?


A) Hz. Yusuf’un (a.s.)
B) Hz. Musa’nın (a.s.)
C) Hz. Salih’in (a.s.)
D) Hz. İbrahim’in (a.s.)


5. Hac ibadeti esnasında Zilhicce ayının dokuzuncu gününe rastlayan arife günü öğle vaktinden Kurban Bayramı’nın ilk günü, güneş doğuncaya kadar Arafat’ta bir süre beklemeye ne ad verilir?


A) Sa’y B) Şavt C) Tavaf D) Vakfe


6. Aşağıdakilerden hangisi kurbanla ilgili yanlış bir bilgi içermektedir?


A) Kurban, Allah’a (c.c.) yakınlaşmak ve onun rızasını kazanmak amacıyla kesilir.
B) Kurban etinin bir kısmı fakir ve muhtaçlara verilir.
C) Kişi, kestiği kurbanın etinin bir kısmını satabilir.
D) Kurban Bayramı’nın bir, iki ve üçüncü günleri kurban kesilebilir.


7. Hac esnasında sık sık okunan duaya ne ad verilir?


A) Rabbenâ B) Salli-Bârik C) Tahiyyat D) Telbiye


8. Hacı adayları şeytan taşlama görevini ve kurban kesme ibadetini nerede yerine getirirler?


A) Arafat’ta B) Kâbe’de C) Mina’da D) Müzdelife’de


9. Hac ya da umreye niyet eden kişinin, diğer zamanlarda helal olan bazı fiil ve davranışları, bu ibadetlerin esaslarını tamamlayıncaya kadar kendine haram kılmasına ……………………… denir.

Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yere hangi ifade gelmelidir?


A) Vakfe durmak B) İhrama girmek C) Sa’y yapmak D) Tavaf yapmak


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 57 Cevapları


C. Aşağıda verilen cümlelerde boş bırakılan yerleri, yay ayraç içindeki ifadelerden uygun olanlarıyla tamamlayınız.


Cevap :

  1. Arafat’ta vakfe yapmak ve Kâbe’yi tavaf etmek haccın farzlarındandır.
  2. Bir dileğin gerçekleşmesi şartına bağlı olarak kesilen kurbana adak kurbanı denir.
  3. Yeni çocuğu dünyaya gelen birinin, Allah’a (c.c.) şükretmek maksadıyla kestiği kurbana akika kurbanı denir.
  4. Mekke’de bulunan Safa ve Merve tepeleri arasında, haccın gereklerinden biri olan sa’y yapılır.
  5. İhram hac veya umre esnasında, kişinin diğer zamanlarda helal olan bazı fiil ve davranışları bir süre için kendine haram kılmasıdır.
  6. Tavaf ederken Kâbe’nin etrafında bir kez dönmeye şavt denir.
  7. Tavafa başlarken Kâbe’nin duvarında bulunan  Hacerü’l-Esved  adlı taşın bulunduğu yerden başlanır.

Ç. Aşağıda verilen bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.


Cevap :

  1. ( Yanlış ) Dinimize göre imkânı olanların her yıl hacca gitmesi zorunludur.
  2. ( Doğru ) Kurban keserken besmele çekip Allah’ın (c.c.) adını anmak zorunludur.
  3. ( Doğru ) Küçükbaş hayvanları bir kişi, büyükbaş hayvanları ise yedi kişi ortak kurban edebilir.
  4. ( Doğru ) Tavuk, horoz gibi kümes hayvanları kurban olarak kesilemez.
  5. ( Yanlış )  İslam kültüründe, günümüzdeki şekliyle kurban ibadeti Hz. Musa’ya (a.s.) dayandırılır.
  6. ( Yanlış ) Hacda şeytan taşlama görevi Arafat’ta yerine getirilir.
  7. ( Doğru ) Kâbe’yi Hz. İbrahim (a.s.) ile Hz. İsmail (a.s.) inşa etmiştir.

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 58 Cevapları


D. Aşağıdaki bulmacayı çözünüz.


Cevap :

  1. İslam dininde zengin Müslümanlara farz olan ibadetlerden biri. (Hac)
  2. Haccın farzlarından olan vakfenin yapıldığı yer. (Arafat)
  3. Kabe’nin güneydoğu köşesinde bulunan ve tavafın başlangıç noktası olarak kabul edilen siyah taş. (Hacerul Esved)
  4. Hacca gidenlerin giydiği iki parçadan oluşan dikişsiz beyaz giysi. (İhram)
  5. Hacı adaylarının sa’y yapmaya başladıkları tepe. (Safa)
  6. Hac sırasındaki Kâbe’nin etrafında yedi kez dönmek. (Tavaf)
  7. Arefe günü, Arafat’ta yerine getirilen haccın farzlarından biri. (Vakfe)
  8. Safa ile Merve tepeleri arasında yedi kez hızlı adımlarla gidip gelmek. (Sa’y)
  9. Hz. İsmail (a.s.) zamanından beri var olan, Kâbe’nin yanındaki kutsal su. (Zemzem)
  10. Yılın herhangi bir zamanında ihramlı olarak Kâbe’yi tavaf etmek, Safa ve Merve tepeleri arasında sa’y yapmak suretiyle yerine getirilen ibadet. (Umre)
  11. Hz. İbrahim’in (a.s.), Hz. Hacer’den dünyaya gelen oğlu. (İsmail)
  12. Hac sırasında şeytan taşlama görevinin yerine getirildiği yer. (Mina)
  13. Hz. İbrahim (a.s.) ile oğlu Hz. İsmail (a.s.) tarafından inşa edilen Mekke’deki kutsal mabet. (Kabe)


 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 81

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Üniteye Hazırlık Cevapları Sayfa 81


4. Ünite Üniteye Hazırlık Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 81 Cevapları


1. Kur’an-ı Kerim’den, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) insani yönünü konu alan iki ayet bularak defterinize yazınız.


Kısa Cevap : “Kur’an-ı Kerim’den, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) insani yönünü konu alan iki ayet yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kur’an-ı Kerim’den, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) insani yönünü konu alan iki ayet;;

“Andolsun Allah’ın Resûlünde sizin için -Allah’ı ve âhireti arzu eden ve Allah’ı çok anan kimseler için- (uyulacak) en güzel bir örnek vardır” (Ahzâb, 21. ayet)

“De ki: Ben de sizin gibi bir insanım. Farklılık yalnızca, ‘ilahınız tek bir ilahtır’ şeklinde bana vahiy gelmesidir.” (Kehf Suresi 110. ayet)


2. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) güzel ahlakla ilgili bir hadisini bularak sınıfınızda okuyunuz.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) güzel ahlakla ilgili bir hadisini okuyunuz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hz. Muhammed’in (s.a.v.) güzel ahlakla ilgili bir hadisleri;

  • “Gereğini yapmaya gücü yettiği hâlde öfkesini yenen kimseyi Allah Teâlâ, kıyamet günü herkesin gözü önünde çağırır, huriler arasından dilediğini seçmekte serbest bırakır.” (Ebû Dâvûd, Edeb 3; Tirmizî, Birr 74)
  • “Sizden önceki ümmetlerden bir adam hesaba çekildi; hayır namına hiçbir şeyi bulunamadı. Fakat bu adam insanlarla haşir-neşir olan zengin bir kimse idi. Hizmetçisine, darda kalan fakirlerin borcunu affetmesini emrederdi. Azîz ve Celîl olan Allah; Biz affetmeye ondan daha layığız; onun günahlarını örtün, buyurdu.” (Müslim, Müsâkât, 30; Ahmed, IV, 120)
  • “Ölüyü yıkayıp da onda gördüğü hoş olmayan halleri gizleyen kimseyi Allah Teâlâ kırk kere bağışlar.
  • “Merhamet edene Allah da merhamet eder; yerdekilere merhamet edin ki göktekiler de size merhamet etsin.”
  • Açlıktan karnı sırtına yapışmış bir deve görünce de “Bu dilsiz hayvanlar hakkında Allah’tan korkun.” buyurmuş
  • “Ben bazen uzatmak niyetiyle namaza başlarım. Fakat bir çocuğun ağlayışını duyar ve annesinin ona düşkünlüğünü bildiğim için namazı kısa tutarım.” (Müslim, Salât, 192)
  • “Müminler birbirlerini sevmede, birbirlerine merhamet etmede ve birbirlerine şefkat göstermede tek bir vücut gibidir. O vücudun bir or- ganı acı çektiğinde, bedenin diğer organları da uykusuzluk ve yüksek ateşle bu acıyı paylaşırlar.” (
  • “Küçüklerimize merhamet etmeyen, büyüklerimize saygı göstermeyen bizden değildir.
  • “Sattığı zaman kolaylık gösteren, satın aldığı zaman kolaylık gösteren ve hakkını isterken kolaylık gösteren kula Allah merhamet eylesin.”
  • “Allah her şeye karşı iyi-güzel davranmayı emretti.”
  • Sahabiler: “Ey Allah’ın Resulü, hayvanlara yaptıklarımızdan dolayı bize sevap var mı?” diye sorunca Resulullah (s.a.v.): “Elbette her canlıya yaptığınız iyilikte size ecir vardır” buyurdu.

3. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) insanlığa rahmet olması ne demektir? Araştırınız.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) insanlığa rahmet olması ne demektir? Araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber Efendimiz sav hürmetine kainat yaratılmış O’ nun sayesinde Cennet yolu bizlere öğretilmiştir.


4. Genel ağ, Dinî Terimler Sözlüğü, İslâm Ansiklopedisi vb. kaynaklardan; risalet, nübüvvet, rahmet, hâtemü’l-enbiyâ kavramlarının anlamlarını araştırınız.


Cevap : “Risalet, nübüvvet, rahmet, hâtemü’l-enbiyâ kavramlarının anlamlarını araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Risalet; mesaj ve sözü taşıyan, elçilik, peygamberliktir.

Nübüvvet; peygamberlik anlamına gelen bir terimdir.

Rahmet; Merhamet etmek.

Hâtemü’l-enbiyâ;Son Peygamber demektir.


5. Kâfirûn suresinin anlamını Kur’an mealinden bulup defterinize yazınız.


Cevap :

Kâfirûn suresinin anlamı; Rahmân ve Rahîm olan Allah´ın adıyla De ki: “Ey Kâfirler!” ﴾1﴿ “Ben sizin kulluk ettiklerinize kulluk etmem.” ﴾2﴿ “Siz de benim kulluk ettiğime kulluk edecek değilsiniz.” ﴾3﴿ “Ben sizin kulluk ettiklerinize kulluk edecek değilim.” ﴾4﴿ “Siz de benim kulluk ettiğime kulluk edecek değilsiniz.” ﴾5﴿ “Sizin dininiz size, benim dinim de banadır.” ﴾6﴿



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 59

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Üniteye Hazırlık Cevapları Sayfa 59


3. Ünite Üniteye Hazırlık Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 59 Cevapları


1. Ahlak ve adalet kavramlarının anlamlarını araştırıp öğreniniz.


Kısa Cevap : “Ahlak ve adalet kavramlarının anlamlarını araştırıp öğreniniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ahlakkişide huy olarak bilinen nitelik; iyi ve güzel olan nitelikler

Adalet; adil olma durumu


2. Kur’an-ı Kerim’den, güzel ahlakla ilgili iki ayet bularak defterinize yazınız.


Kısa Cevap : “Kur’an-ı Kerim’den, güzel ahlakla ilgili iki ayet yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kur’an-ı Kerim’den, güzel ahlakla ilgili ayetler;

  1. Bakara Suresi 151 ayet – Nitekim içinizden size bir peygamber gönderdik. O size âyetlerimizi okuyor, sizi temizliyor, size kitabı ve hikmeti öğretiyor. Size bilmediğiniz şeyleri öğretiyor.
  2. Nisa Suresi 49 ayet- Kendi nefislerini temize çıkaranları görmüyor musun? Hayır! Ancak Allah, dilediğini temize çıkarır. Onlara kıl kadar zulmedilmez.
  3. (Bütün bunlara rağmen) sen af yolunu tut, iyi olanı emret ve cahillerden yüz çevir. (7/A’râf 199)
  4. Onlar ki; büyük günahlardan ve fuhşiyattan kaçınır, kızdıkları zaman da bağışlarlar. (42/Şûrâ 37)

 


3. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) güzel ahlakla ilgili iki hadisini bularak sınıfınızda okuyunuz.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) güzel ahlakla ilgili iki hadisini bularak okuyunuz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

  1. Rabbim bana dokuz şey emretti: Gizli halde de aleni halde de Allah’tan korkmamı, öfke ve rıza halinde de adaletli söz söylememi, fakirlikte de zenginlikte de iktisat yapmamı, benden kopana da sıla-ı rahim (dostluk) yapmamı, beni mahrum edene de vermemi, bana zulmedeni affetmemi, susma halimin tefekkür olmasını, konuşma halimin zikir olmasını, bakışımın ibret olmasını, marufu (doğru ve güzel olanı) emretmemi. (Kütüb-i Sitte, Muhtasarı Tercüme ve Şerhi, Prof. Dr. İbrahim Canan, 16. cilt, Akçağ Yayınları, Ankara, s. 317)
  2. “Sizden önceki ümmetlerden bir adam hesaba çekildi; hayır namına hiçbir şeyi bulunamadı. Fakat bu adam insanlarla haşir-neşir olan zengin bir kimse idi. Hizmetçisine, darda kalan fakirlerin borcunu affetmesini emrederdi. Azîz ve Celîl olan Allah; Biz affetmeye ondan daha layığız; onun günahlarını örtün, buyurdu.”
  3. Ruhumu kudret altında tutan Allah’a yemin ederim ki cennete sadece güzel ahlak sahipleri girer.(Tirmizi
  4. İmanın kemali, güzel ahlakladırr
  5. Güzel ahlak hataları eritir. Suyun buzu erittiği gibi. Fena ahlak ta ameli bozar. Sirkenin balı bozduğu gibi.
  6. Enes bin Malik (Radiyallahü anh)’den: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: “Sizin hiç biriniz kendi nefsi için arzuladığını (din) kardeşi için de yahut buyurdu ki komşusu için de – istemedikçe (tam) iman etmiş olamaz.”
  7. “Merhamet edene Allah da merhamet eder; yerdekilere merhamet edin ki göktekiler de size merhamet etsin.”
  8. Açlıktan karnı sırtına yapışmış bir deve görünce de “Bu dilsiz hayvanlar hakkında Allah’tan korkun.” buyurmuş

4. Hz. Salih (a.s.) hakkında bir araştırma yapınız.


Kısa Cevap : “Hz. Salih (a.s.) hakkında bir araştırma yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Salih Aleyhisselam Adem Aleyhisselam’ın 19. kuşaktan torunudur. İsmi kur’an-ı Kerim’de 8 defa geçmektedir.

Salih Aleyhisselam semud kavmine peygamber olarak gönderilmiştir. Semud kavmi dağları ve yüksek kayaları oyarak görkemli eserler yaparlardı.

Salih Aleyhisselam ticaretle uğraşır ve kendi el emeği ile geçinirdi. Salih Aleyhisselam’ın ahlakı, iyiliği ve kabiliyeti sebebiyle onu kendilerine hükümdar yapmak istemişlerdi.

Kayaların içine oyarak bu kadar ihtişamlı ve sağlam evler yaptıktan sonra kavim böbürlendi ve puta tapmaya başladı.

Kendilerini kanıt olarak bir mucize bekle istediler ve Allahu Teala hazretleri mucize olarak bir deve gönderdi. Kayanın içerisinden çıkıp yaratanı tespih eden bu devenin üstünde hiç bitmedi ve içenlere şifa vesilesi oldu. Ancak semud kavmi kendilerine gönderilmiş olan bu deveyi öldürdüler.

Salih aleyhisselamın sabırlı bir şekilde kavmine hidayete davet etmesine rağmen ona uymadıkları için korkunç bir ses ve zelzele ile helak oldular.

Salih Aleyhisselam kendisine inanan 120 kadar kişi ile Mekke’ye göç etmiş ve orada vefat etmiştir. Bir rivayete göre Salih Aleyhisselam vefat edinceye kadar filistin’i gitmiş ve orada yaşamıştır.


5. Felâk suresinin anlamını Kur’an mealinden bularak defterinize yazınız.


Cevap :

Nas Suresi Türkçe Meali (Diyanet):

De ki: “Cinlerden ve insanlardan; insanların kalplerine vesvese veren sinsi vesvesecinin kötülüğünden, insanların Rabbine, insanların Melik’ine, insanların İlah’ına sığınırım.”



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 45

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Umre ve Önemi  Cevapları Sayfa 45


Umre ve Önemi  Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 45 Cevapları


Soru : Müslümanlar Kâbe’yi, Mekke ve Medine’yi görmeyi, buraları ziyaret etmeyi çok arzulamaktadırlar? Sizce bunun sebepleri neler olabilir?


Kısa Cevap : “Müslümanlar Kâbe’yi, Mekke ve Medine’yi görmeyi, buraları ziyaret etmeyi çok arzulamaktadırlar? Sizce bunun sebepleri neler olabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

“Hz. Peygamber’e “Amellerin hangisi daha faziletlidir?” diye soruldu. O: “Allah’a ve Resûlü’ne iman etmek.” diye cevap verdi. “Sonra han- gisi?” denildi. O: “Allah yolunda cihad” buyurdu. “Bundan sonra hangisi?” denildi. O: “Kabul olunan hac.” cevabını verdi.” (Buhârî, Hac, 4)
“(Allah tarafından) kabul edilmiş haccın karşılığı ancak cennettir.” (Buhârî, Umre, 1)
“Hacılar ve umreciler Allah’a gelen elçilerdir. Kendisine dua ederlerse dualarına icabet eder, O’ndan bağışlanma dilerlerse onları bağışlar.” (İbn Mâce, Menâsik, 5; Nesâî, Cihad, 13)
Hz. Aişe (r.a.): “Ey Allah’ın Rasulü! Cihadı amellerin en faziletlisi görüyoruz, biz (kadınlar) de cihad etsek?” diye sormuş, Hz. Peygamber: “Hayır! (Siz kadınlar için) cihadın en faziletlisi kabul olunmuş hacdır” buyurdu. (Buhârî, Hac, 4)
“(Ey Kâbe!) Sen ne güzelsin, kokun da ne güzel! Sen ne yücesin ve saygınlığın da ne yüce! Ama canım elinde olan Allah’a yemin ederim ki, Allah nezdinde malıyla, kanıyla ve hakkında hüsn-i zan beslenmesiyle müminin hürmeti (dokunulmazlığı), senin hürmetinden daha büyüktür!” (İbn Mâce, Fiten, 2)
“Resulüllah (sav) bir seferden dönünce, Medine’nin duvarlarına bakar, develerini hızlandırırdı. Eğer bir bineğin üzerinde ise, onu tahrik ederdi. Bu davranışı, Medine’ye sevgisinden ileri gelirdi.”
“Benim şu mescidimde kılınan bir namaz, Mescid-i Haram hariç diğer mescitlerde kılınan namaz’lardan bin kat daha efdaldır.”
“Kim ki evinde güzelce temizlenir, sonra Küba Mescidine gelip orada namaz kılarsa ona bir umre sevabı vardır.”
“Üç mescitten başka hiçbir mescit için yolculuk yapılmaz; Benim Mescidim, Mescid-i Haram (Kâbe) ve Mescid-i Aksa.”
“Benim evimle minberimin arası, cennet bahçelerinden bir bahçedir.”
“Kim hac yapar da ölümümden sonra benim kabrimi ziyaret, ederse, beni hayatımda ziyaret etmiş gibi olur.”
“Ölümümden sonra kabrimi ziyaret eden, beni sağlığımda ziyaret etmiş gibidir”.
“Allah’ım! Mekke’ye verdiğin bereketi iki katıyla Medine’ye de ver.”
“Medine’de oruç tutulan bir Ramazan, diğer şehirlerde tutulan bin Ramazandan daha hayırlıdır. Medine’de kılınan bir Cuma, diğer şehirlerde kılınan bin cumadan daha hayırlıdır.”



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 82-83-84

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Allah’ın (c.c.) Kılı Hz. Muhammed (s.a.v.) Cevapları Sayfa 82, 83, 84


Allah’ın (c.c.) Kılı Hz. Muhammed (s.a.v.) Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 82-83-84


“De ki: Ben de ancak sizin gibi bir insanım. Fakat bana ilahınızın yalnızca bir tek İlah olduğu vahyediliyor. Artık ona yönelin ve ondan bağışlanma dileyin. Allah’a ortak koşanların vay hâline.” (Fussilet suresi, 6. ayet.)

Soru : Yukarıdaki ayetin vermek istediği mesaj nedir?


Cevap :

Bence yukarıdaki ayetin vermek istediği mesaj peygamberlerin de bizim gibi bir insan olduğu ve ancak kendilerine vahiy verildiği için değerli olduklarıdır.

Peygamberler Haşa Allah’ı ortak koşulmasını ve kendilerini de ilah olarak görülmesini istemezler.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 84 Cevapları


Bazı kimseler Allah Resulü’nün (s.a.v.) insanüstü özelliklere sahip olması gerektiğini söyleyerek Hz. Muhammed’e (s.a.v.) karşı çıkıyorlardı. Yüce Allah (c.c.) onları kınayarak şöyle buyurmaktadır: “Onlar (bir de) şöyle dediler: Bu ne biçim peygamber; (bizler gibi) yemek yiyor, çarşılarda dolaşıyor. Ona bir melek indirilmeli, kendisiyle birlikte o da uyarıcı olmalıydı. Yahut kendisine bir hazine verilmeli veya içinden yiyip (meşakkatsizce geçimini sağlayacağı) bir bahçesi olmalıydı. Ayrıca o zalimler müminlere, ‘Siz ancak büyüye tutulmuş bir adama uymaktasınız.’ dediler.” (Furkân suresi, 7- 8. ayetler.)

Soru : Yukarıdaki ayetleri Hz. Muhammed’in (s.a.v.) insani yönü açısından yorumlayınız.


Cevap : “Yukarıdaki ayetleri Hz. Muhammed’in (s.a.v.) insani yönü açısından yorumlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Yukarıdaki ayetleri Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellemin insan yönü açısından yorumladığımız zaman şu sonuçlar çıkar. Kavimlerin genel olarak bütün peygamberlere söylemiş olduğu ve beklemiş oldukları üstün özelliklere rağmen peygamberler de bedensel olarak insandır ve bu bedenin ihtiyacını karşılamalıdırlar.

Peygamberler insan olarak gönderilmiş ve böylece bu dinin yaşanır olduğu bizlere gösterilmiştir.

Ayrıca peygamberler bizlere örnek olarak yiyip içmiş, evlenmiş ve türlü türlü imtihanlara tabi tutulmuştur. Geçimini sağlamak için çalışmış ve böylece insani özellikleri olarak peygamberlik görevini yerine getirmişlerdir.

Ancak diğer insanlardan farklı olarak günahlardan tamamen uzak durmuş ve kendilerine vahiy inerek yüce bir göreve seçilmişlerdir.



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 39-40-41-42-43-44

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Haccın Yapılışı Cevapları Sayfa 39, 40 ,41, 42, 43, 44


Haccın Yapılışı Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 39-40-41-42-43-44


Soru : Hac denilince aklınıza hangi kavramlar ve mekânlar gelmektedir?


Kısa Cevap : “Hac denilince aklınıza hangi kavramlar ve mekânlar gelmektedir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hac denilince aklıma, ihrama girmek, haccın yasakları, Kabe, Hacer-ül esved, terbiye getirmek, Mekke ve Medine’ yi ziyaret etmek, Peygamber efendimizin kabrine gitmek, umre yapmak Hacı olmak, Mina ‘ya gitmek, Arafat’ ta durmak ve orada dua etmek, Müzdelifede gecelemek, şeytan taşlamak, tıraş olmak,  Mina’ ya gitmek, Veda tavafı, , Medine kavramları geliyor.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 43 Cevapları


YUNUS EMRE’DEN
Arafat Dağı’dır bizim dağımız,
Anda kabul olur bizim duamız,
Medine’de yatar Peygamberimiz,
Ya Muhammed, canım arzular seni.
Yunus Emre (Vedat Sağlam, M. Nuri Yıldırım, Seçme İlahiler, s. 188.)

Soru : Yukarıdaki dörtlükte ne anlatılmak isteniyor? Arafat’a gitme imkânınız olsaydı siz orada neler için dua ederdiniz? Belirtiniz.


Cevap :

Yukarıdaki dörtlükte Yunus Emre, bizlere, Arafat Dağı’ nın bizim olduğunu, dualarımızın orada kabul olduğunu, Peygamber efendimizin Medine’ de yattığını ve peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin kabrine gitmek istediğini ifade etmiştir.

Arabada gitme imkanım olsaydı dünya ve ahiret hayatında başarılar, günahlarımın af olması, cennete hesapsız kolay bir şekilde girebilmek, sevdiklerimin ve beni daima mutlu olmamız, devletimizin güvenliği ve düşmanların uzaklaşması, bize ne alaka ve iyi bir insan olmak için dua ederdim.



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 99

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Üniteye Hazırlık Cevapları Sayfa 99


5. Ünite Üniteye Hazırlık Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 99 Cevapları


1. Mezhep, fıkıh, itikat ve tasavvuf kavramlarının anlamlarını öğreniniz.


Kısa Cevap : “Mezhep, fıkıh, itikat ve tasavvuf kavramlarının anlamlarını öğreniniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

MezhepSözlük manası olarak gidilen yol demektir. İnsanların tutmuş oldukları yol manasındadır. Bir müçtehidin belirlemiş olduğu ve dinden çıkardığı hükümlerdir.

Fıkıh: İslam hukuku demek olup İslam’ın gerek ibadet gerekse muamelat yönünü kapsar. Yani hem ibadetin tarifi  hem de devlet hukuku gibi tüm bilgileri içerir.

İtikat: Bağlamak, inanmak manasındadır. İnanç sistemi veya insanların inandıkları şeyler için kullanılır.

Tasavvuf:  Manevi yoldur. Kendini Allah’ın yoluna adamadır.


2. Fıkhi mezheplerin hangileri olduğunu araştırıp öğreniniz.


Kısa Cevap : “Fıkhi mezheplerin hangileri olduğunu araştırıp öğreniniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Fıkhi mezhepler amel bakımından ; Malikî, Hanefî, Şafiî ve Hanbelî mezhepleridir.

Hanefi mezhebi; İmam Ebu Hanife’nin adını taşıyan , Şafii mezhebi; İmam Şafii’nin adını taşıyan , Maliki mezhebi; İmam-ı Malik’nin adını taşıyan , Hanbelî mezhebi; İmam Ahmed İbni Hanbel’nin adını taşıyan ve onların öncülüğünü ettikleri mezheplerdir.

İtikat bakımından ise Maturilik ve Eşariliktir. Bu iki mezhep birbirinden çok az farkları olan mezheplerdir.


3. Nakşibendilik hakkında araştırma yapınız.


Kısa Cevap : “Nakşibendilik hakkında araştırma yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Bu terbiye yolu ve usûlü, Şah-ı Nakşibend Hz.leri ile başlamış değildir.  Bu terbiye yolunun adabı, silsile yolu ile Hz. Ebu Bekir Sıddık ’a (r.a) ve ondan Hz. Resulullah (s.a.v) Efendimiz:’ e kadar ulaşmaktadır.
İslami emirler hem ibadetler hemde manevi yolda ilerlemek olduğundan dolayı sadece namaz , oruç gibi islamın beş temel şartı yapmak yeterli olmaz. Aynı zamanda Kuranın emretmiş olduğu ihlas ve devamlı zikirde olma halinin temini amaçlanır. Nakşiler sessiz zikir yaparlar.


4. Yeseviliğin Orta Asya ve Anadolu’da İslam’ın yayılmasına katkısı hakkında bir araştırma yapınız.


Kısa Cevap : “Yeseviliğin Orta Asya ve Anadolu’da İslam’ın yayılmasına katkısı hakkında bir araştırma yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Hacı Bektaş Veli Ahmed Yesevi’ nin halifesi olup, onun izinden gitmiş büyük bir velidir. Osmanlının kuruluş sıralarında gelmiş, yeniçerilere büyük dualarda bulunmuştur. Duasının bereketi ile birçok hayırlar elde edilmiş ve Orhan Gazi tarafından büyük hürmet edilmiştir.

İnsanlara İslam bilincini ve devletin kıymeti anlatılmış , böylece Anadolu’ da İslamın yayılmasında büyük katkılar sağlanmıştır.


5. Alevilik-Bektaşilikte yer alan semah, musahiplik ve gülbank kavramlarının anlamlarını sözlüklerden bularak defterinize yazınız.


Kısa Cevap : “Alevilik-Bektaşilikte yer alan semah, musahiplik ve gülbank kavramlarının anlamlarını sözlüklerden yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Semah; Alevi ve Bektaşiler tarafından inançları gereği cemevlerinde yapılan, hizmet sahipleri zakirlerin çaldığı saz eşliğinde söylenen sözler ve müziğin ritmine uyarak yapılan mistik ve estetik hareketler ile Tanrı’ya ulaştıklarını düşündükleri hareketlerdir.

Musahiplik; Alevilik inancına intisap etmiş bir birey (talip) bu erkâna uymak ve kendisine ‘ahretlik’ denilen bir musahip tutması gerekir ki kelime manası da” sahiplenilen” demektir.

Gülbank; Mevlevilik, Bektaşilik, Halvetilik, Kadirilik, Rufailik gibi tarikatlarda hep bir ağızdan yüksek sesle söylenen alkış, dua içerikli sözlerdir.



 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 127-128-129

7. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 5. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları Sayfa 127, 128, 129


5. Ünite Ünitemizi Değerlendirelim Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Sayfa 127-128-129


A. Aşağıdaki açık uçlu soruları cevaplandırınız.


1. Din anlayışındaki yorum farklılıklarının sebepleri nelerdir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Din anlayışındaki yorum farklılıklarının sebepleri nelerdir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem hayatında yapmış olduğu uygulamalar arasında birkaç farklı durum gözlemlenmiştir ki bu da peygamber efendimizin ifadesi ile ümmet için rahmet yani kolaylık olmuştur.

Zaman içerisinde farklı olaylar gerçekleşmiş ve bu olaylara belirli fetvalar vermek gerekmiştir.

Çıkan yeni meselelere uygun fetvalar ayet ve hadisler belirtilen ölçülere göre belirlenmiştir.

İştahı şartlarına sahip olan müşteriler yüksek ilimleri sayesinde ayet ve hadislerden sonuçları çıkararak bunları derlemiş ve bizlere sunmuşlardır.


2. Başlıca tasavvufi yorumlar hangileridir? Üç örnek veriniz.


Kısa Cevap : “Başlıca tasavvufi yorumlar hangileridir? Üç örnek veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tasavvufi yorum; Her anda Allah’ ı anmak ve günahlardan uzak durmak amacıyla ile , Allah’ a yakınlaşmayı amaçlayan yapıların çizdiği yola verilen isimdir.

Mevlevilik: Osmanlı Türkçesi: مولويه – Mevleviyye ismindedir. 13. yüzyılda yaşamış Mevlana Celaleddin Rumi’nin görüşleri ve tasavvufî düşünceleri üzerine, 14. yyda kendisinin ölümü ardından gelişen tasavvufi akımdır.

Mevlana’ nın meşhur olan insanlığa verdiği 7 öğüt;

– Cömertlik ve yardım etme konusunda akarsu gibi ol.

– Şefkat ve merhamette güneş gibi ol.

– Başkalarının kusuru örtme konusunda gece gibi ol.

– Asabiyet ve hiddet göstermede ölü gibi ol.

– Alçak gönüllülük ve tevazu göstermede toprak gibi ol.

– Hoşgörüde deniz gibi ol.

– Ya olduğun gibi görün, ya göründüğün gibi ol.

Mevlana Sevilen Sözleri

Mevlana’nın 7 öğüdü dışında da birçok güzel sözü vardır. Mevlana’nın en güzel sözlerini şöyle sıralayabiliriz.

‘Yarın yaparım deme, bugün de dünün yarınıydı, ne yapabildin?’

‘Her şey, neye layıksa ona dönüşür.’

‘İyiyi ara, güzeli ara, doğruyu ara ama kusur arama.’

‘Aşk nasip işidir, hesap işi değil. Aşk adayıştır, arayış değil.’

Alevi- Bektaşilik: Türkiye ‘de Alevilik denildiğinde ilk akla gelen isim Bektâşîliktir. Bektâşîlik, Hacı Bektaş-ı Veli tarafından kurulan tasavvufi bir İslami tarikattır. Bu tarikat mensupları (el alarak ya da diğer bir deyişle nasip alarak bu örgütlenmeye katılan kişiler) ise Bektâşî olarak adlandırılırlar.

Alevilik-Bektaşilikte önem verilen ilkeler;

– Haya, cömertlik, sabır, şükür, ilim, marifet, haya, edep, kendini bilme, tevazu sahibi olmak, insanları ayıplamamak, sır saklamak, insanlara ve diğer varlıklara kötü gözle bakmamak.

– Ehl-i Beyt sevgisi çok önemsenmiş, Hz. Ali, Hz. Fatıma, Hz. Hüseyin, Hz. Hasan’a çok sevilir ve saygı duyulur. – Alevilik ve Bektaşilikte oniki imam sevgisi de önemlidir. Sevmek gerekir.

– Alevilikte misafirperliğin ve dostluğun önemi büyüktür. Küçükler büyüklerine her zaman saygı duyar.

– Alevilikte, iyilik yapmak, sabırlı olmak ve öfkeden kaçınmak, emredilmiş. Bu eline, beline ve diline sahip olmak şeklinde söylenmiştir. Şartlar ne kadar zor olursa olsun bu ilkeye uyulması istenmiştir.

– Alevilik sevgi temelinin üzerine kurulmuştur. Sevgi, saygı, hoşgörü, barış gibi ilklerin yaygınlaşması istenir. İnsana saygı en önemli ilkedir.

– Alevilikte bu ahlaki kurallara uymayanlar düşkün denir. Düşkünler dedelerce uyarılır. iyilikle tenbihlenir.

– Edepli ve insanı kamil olması istenir. Bundan maksat kişinin, eline diline beline sahip olmasıdır.

Kadirilik: Abdülkadir Geylani yolunun takipçileri tarafından 12. yüzyılda kurulan , Abdülkadir Geylani ‘ nin düşünceleri doğrultusunda olan tasavvufi akımdır.

Kadirilik özellikleri kısaca nelerdir?

Dilini sürekli yemine alıştırmamak.
Başkalarına yük olmamadan kendi işini kendi görmek
Hoşgörü ve tevazu sahibi olmak.

Sesli zikir yaparak zikrin gerçeğine ulaşmak
Sürekli Allah’ı (c.c.) zikretmeye alışmak
Gündüzleri oruç tutup geceleri az uyumak.
İnsanların sahip olduğu şeylere tamah etmemek.

Yesevilik:

Bu tasavvufi yorumda İslam dini ile Türk kültürünü birleştiren bir anlayış egemendir. Ahmet Yesevi Orta Asya’d aki Türk aşiretlerini tek bir çatı altına alamayı başarmış, İslamın yayılmasında etkisi olmuştur.

Nakşibendilik: 1389 tarihinde vefat eden Hace Muhammed Bahauddin Nakşibend Hz.lerinin temel usullerini belirlediği ve ismini ondan alarak “Nakşibendilik” denen manevi terbiye yoludur.

Bu terbiye yolu ve usûlü, Şah-ı Nakşibend Hz.leri ile başlamış değildir.  Bu terbiye yolunun adabı, silsile yolu ile Hz. Ebu Bekir Sıddık ’a (r.a) ve ondan Hz. Resulullah (s.a.v) Efendimiz:’ e kadar ulaşmaktadır.
İslami emirler hem ibadetler hemde manevi yolda ilerlemek olduğundan dolayı sadece namaz , oruç gibi islamın beş temel şartı yapmak yeterli olmaz. Aynı zamanda Kuranın emretmiş olduğu ihlas ve devamlı zikirde olma halinin temini amaçlanır. Nakşiler essiz zikir yaparlar.


3. Fıkıh ilmi hangi konuları ele alır? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Fıkıh ilmi hangi konuları ele alır? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Fıkıh ilmi; İslam hukuku demektir. İslam hukuku demek olup İslamın gerek ibadet gerekse muamelat yönünü kapsar. Yani hem ibadetin tarifi  hemde devlet hukuku gibi tüm bilgileri içerir.

Fıkıh üç ana kısma ayrılır:

1. Muamelat (İşlemler)

2. Ukubat (Yaptırımlar / Cezalar)

3. İbadat (ibadetler).

Fıkıh ilmi aynı zamanda itikadi yani inanç bilgilerini de ele alır.


4. Kadirilikte önem verilen ilkelere örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Kadirilikte önem verilen ilkelere örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Kadirilikte önem verilen ilkeler;

  • Bir söz verildiyse mutlaka yerine getirmek
  • Günahlardan son derece uzak durmak
  • Haramlardan kaçınmak
  • İnsanların sahip olduğu şeylere göz dikmemek ve kıskanmamak
  • Haksızlığa uğran­mış olsa bile insanlara beddua etmemek ve onları Allah rızası affetmek
  • Alçak gönüllü olmak, kanaatkar olmak
  • İnsanlara eziyet etmekten , haklarına girmekten sakınmak
  • İster doğru ister yalan olsun Allah adına ant vermemeye gayret etmek
  • Dilini yemine alıştırmamak, sürekli yemin etmemek
  • Başkalarına yük olmaktan kaçınmak ve kendi işlerini kendi görmek için dikkat etmek

5. Nakşibendilik hakkında kısaca bilgi veriniz.


Kısa Cevap : “Nakşibendilik hakkında kısaca bilgi veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bu yol Şah-ı Nakşibend Hz.leri ile başlamış değildir.  Hz. Ebu Bekir Sıddık ’a (r.a) ve ondan Hz. Resulullah (s.a.v) Efendimiz:’ e kadar ulaşmaktadır.

İslami emirler hem ibadetler hem de manevi yolda ilerlemek olduğundan dolayı sadece namaz , oruç gibi İslamın beş temel şartı yapmak yeterli olmaz. Aynı zamanda Kuranın emretmiş olduğu ihlas ve devamlı zikirde olma halinin temini amaçlanır. Nakşiler sessiz zikir yaparlar. Belirlenmiş olan zikirleri yaparak devamlı zikir ve ihlaslı olma haline ulaşmayı amaçlarlar.

İslam dünyasında Kadirilikten sonra en yaygın tarikat olan ve neredeyse her yere yayılmış olan bir tasavvufi akımdır. Edebe ve ahlaki ilkelere dikkat etmeye son derece önem verilir.


B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz.


1. Aşağıdakilerden hangisi fıkhi yorumlardan biri değildir?


A) Hanbelilik B) Hanefilik C) Maturidilik D) Şafiilik


2. Aşağıdakilerden hangisi kültürümüzde yaygın olan tasavvufi yorumlardan biri değildir?


A) Eş’arilik B) Mevlevilik C) Nakşibendilik D) Yesevilik


3. I. Türkistan’da doğmuştur.
II. Hikmet adı verilen şiirleri “Divan-ı Hikmet” adlı eserinden toplanmıştır.
III. Yetiştirdiği öğrenciler Orta Asya ve Anadolu’da İslam’ın yayılmasına büyük katkı sağlamıştır.

Yukarıdaki sözü edilen ünlü mutasavvıf kimdir?


A) Muhammed Bahauddin Nakşibendi
B) Ahmet Yesevi
C) Hacı Bektaş Veli
D) Abdülkadir Geylani


4. Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi hatalıdır?


A) Mevlevilik → Mevlana’nın görüşleri doğrultusunda oluşmuş tasavvufi bir yorumdur.
B) Maturidilik → İmam Maturidi’nin görüşleri doğrultusunda ortaya çıkmış itikadi bir mezheptir.
C) Şafilik → İmam Şafii’nin görüşleri doğrultusunda oluşmuş fıkhi bir mezheptir.
D) Hanefilik → Ahmet bin Hanbel’in görüşleri doğrultusunda ortaya çıkmış fıkhi bir mezheptir.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 128 Cevapları


5. I. Maturidilik
II. Eş’arilik
III. Kadirilik
IV. Malikilik

Yukarıdakilerden hangileri inançla ilgili yorumlardandır?


A) I, III B) III, IV C) I, III, IV D) I, II


6. İnsanın kötü davranışları terk edip güzel huylar edinmesini, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) edep ve ahlakını davranış hâline getirmesini amaçlayan düşünce biçimine ve hayat tarzına ne ad verilir?


A) Fıkıh B) İtikat C) Mezhep D) Tasavvuf


7. Alevilik-Bektaşilik kültüründe cem sırasında yerine getirilmesi gereken bazı görevler vardır.

Buna göre aşağıdakilerden hangisi Alevilik-Bektaşilikte cem törenini yönetmekle görevlidir?


A) Bekçi B) Dede C) Musahip D) Saka


8. Aşağıdaki kavramlardan hangisi Alevilik-Bektaşilik kültüründe yol kardeşliği anlamına gelir?


A) Gülbank B) Musahiplik C) Razılık D) Semah


C. Aşağıda verilen bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına ise “Y” yazınız.


Cevap :

  • ( Doğru ) Alevilik-Bektaşiliğin oluşumunda, Hacı Bektaş Veli’nin görüşleri etkili olmuştur.
  • (  Yanlış ) Maturidilik, İmam Âzam Ebu Hanife’nin görüşleri doğrultusunda ortaya çıkmış bir mezheptir.
  • ( Doğru ) Alevilik-Bektaşilikte musahiplik , muhacir-ensar kardeşliğine dayandırılır.
  • (  Yanlış ) Gülbank, Nakşibendilikle ilgili bir kavramdır.
  • ( Doğru ) Tasavvuf, insanı ahlaken yüceltmeyi, nefsi kötülüklerden arındırmayı ve insana erdemli davranışlar kazandırmayı amaçlayan bir ilim dalıdır.
  • (  Yanlış ) Yeseviliğin kurucusu, Mevlana’dır.
  • ( Doğru ) Cemin yapıldığı yere cemevi denir

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 129 Cevapları


Ç. Ünitemizde geçen bazı önemli kişi, kelime ve kavramlar aşağıdaki bulmacada gizlenmiştir. Bunları bulmacadan bulup işaretleyiniz.


Cevap :

“7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 127-128-129”


 

Our Score

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Kitabı Sayfa 84-85-86-87-88-89-90-91-92-93-94

7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Gün Yayıncılık Allah’ın Elçisi Hz. Muhammed (s.a.v.) Cevapları Sayfa 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94


Allah’ın Elçisi Hz. Muhammed (s.a.v.) Cevapları


7. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 84-85-86-87-88-89-90-91-92-93-94


“Andolsun ki Resullullah, sizin için, Allah’a ve ahiret gününe kavuşmayı umanlar ve Allah’ı, çok zikredenler için güzel bir örnektir.” (Ahzâb suresi, 21. ayet.)

Soru : Hz. Muhammed’in (s.a.v.) bizim için örnek olması ne anlama gelmektedir?


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed’in (s.a.v.) bizim için örnek olması ne anlama gelmektedir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hz Muhammed sallallahu aleyhi ve sellemin bizim için örnek olması bizlere hayatın her alanında nasıl davranmamız gerektiğini ve Allah’ın nasıl razı olduğu olduğunu göstermesi iledir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem siyasi alanda bir idareci olarak idareden asıl davranması gerektiğini bizlere öğretmiştir.

Bir peygamber olarak nasıl ibadet edilmesi gerektiğini ve toplumun başında bir hocanın insanlara nasıl adil ve eşit davranması gerektiğini bizlere örnek olarak göstermiştir.

Aynı zamanda peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem bir aile babası olup çocuklara nasıl davranılması gerektiğini, bir eşin hanımına şefkatle ve muhabbetle nasıl davranması gerektiğini bizlere göstererek örnek olmuştur.

Görüldüğü gibi peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem hayatının bu kadar yoğunluğu ve koşuşturmasına rağmen almış olduğu hiçbir sorumluluğu es geçmemiş ve bütün görevlerini yerine getirerek bizlere örnek olmuştur.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 86 Cevapları


Allah / son / evrensel / peygamber / vahiy / örnek 

Soru : Yukarıdaki kelimeleri de kullanarak kısa bir paragraf yazınız.


Cevap :

Allahu Teala bizlere örnek bir peygamber göndermiş ve bu son peygamber ile evrensel din olan İslami bizlere açıklamıştır. Allahu Teala’ nın vahiylerini en güzel tatbik eden şüphesiz ki O ‘ dur.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 88 Cevapları


Soru : Yukarıdaki şemaya Peygamberimizin (s.a.v.) tüm insanlığa rahmet oluşunu ifade eden örnekler yazınız.


Kısa Cevap : “Peygamberimizin (s.a.v.) tüm insanlığa rahmet oluşunu ifade eden örnekler yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Peygamberimizin (s.a.v.) tüm insanlığa rahmet oluşunu ifade eden örnekler;

  1. İslamiyet’i açıklayarak bizlere Cennet yolunu öğretmesi
  2. Ümmetinin diğer ümmetlerden üstün tutulması ve her Müslüman olacak olan kişinin bu müjdeye kavuşabilmesi
  3. İnsanlara dua etmesi
  4. Alçak Gönüllü Olması
  5. Yardımsever Olması
  6. Dürüst olması
  7. Şefaat edecek olması
  8. Bizlere örnek olarak büyük bir rahmet olmuştur

7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 89 Cevapları


Soru : Hz. Muhammed (s.a.v.) namaz, oruç, zekât, hac vb. ibadetlerin nasıl yapılacağını açıklayıp öğretmese Müslümanlar dinî ilkelerin uygulanması konusunda ne gibi güçlüklerle karşılaşırdı? Sınıfınızda arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


Kısa Cevap : “Hz. Muhammed (s.a.v.) namaz, oruç, zekât, hac vb. ibadetlerin nasıl yapılacağını açıklayıp öğretmese Müslümanlar dinî ilkelerin uygulanması konusunda ne gibi güçlüklerle karşılaşırdı?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem inen ayetlerin kendisine vermiş olduğu emir ile ibadetlerin nasıl yapılacağını bizlere göstermiş ve İslamiyet’in temellerini oluşturmuştur.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem hadisi şeriflerde yapmış olduğu davranışlar sayesinde ileride yeni çıkan meselelere müctehidler tarafından kıyas yapılarak hükümler verilmiş ve bu sayede dinde büyük kolaylıklar olmuştur.

Eğer peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin hadisi şerifleri ve ibadetin nasıl yapılacağını göstermesi gibi durumlar olmasaydı kur’an-ı Kerim’de ibadetler genel bir ifade ile alındığı için içeriği bilinmeyecek ve ibadetler ve yapılmayacak ya da yanlışlara düşülecekti.

Bu da İslam hükümlerinin anlaşılmamasına ve büyük karışıklıklara neden olacaktı.

Allah’a ulaşmak veya kişinin kendi nefsini terbiye ederek Cennet yoluna ulaşması neredeyse imkansız hale gelecekti.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem gerek aile gerek siyasi gerek dini olarak bütün hallerde bize örnek olmuş ve nasıl davranmamız gerektiği ile ibadetleri bizlere en ince ayrıntısına kadar öğretmiştir.


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 92 Cevapları


Soru : Konuda verilen bilgilerden hareketle aşağıdaki şemayı tamamlayınız.


Kısa Cevap : “Peygamberimiz (s.a.v.) insanlara ne gibi uyarılar yapmıştır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Peygamberimiz (s.a.v.) insanlara ne gibi uyarılar yapmıştır?

  • İbadetlere önem verilmesini
  • Dünya hayatına düşkün olunmamasını
  • Peygamberimiz (sav) in insanları uyardığı bazı şeyler şunlardır ki daha tafsilatlı açılabilir.
  • Hayvanları ateşle dağlamayı yasakladı
  • Fakirlere ceza uygular da zenginleri affetmeyi
  • Irkçılığı, renklerle övünmeyi yasakladı
  • Kadınlara eziyet edilmesini ve alıkoyulmalarını
  • Kız Çocuklarının hor görülmesini
  • İnsanların hakkına girmeyi
  • İnsanları incitmeyi
  • Çocukların dövülmesi ve sövülmesini
  • Anne babaya olan saygısızlığı
  • Savaştan ve ülke korunmasından kaçmayı
  • Faizi

Ebû Ümâre Berâ İbni Âzib radıyallahu anhümâ şöyle dedi:

Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bize yedi şeyi emretti, yedi şeyi de yasakladı. Bize şunları emretti: Hastayı ziyaret etmek, cenazeye katılmak, aksırana “yerhamükellah” demek, yeminini bozmayıp yemin üzere devam etmek, zulme uğrayana yardım etmek, dâvet edenin dâvetine katılmak, selâmı yaygınlaştırmak. Resûlullah bize şunları da yasakladı: Altın yüzükler veya yüzük takmak, gümüş kaptan su içmek, ipek minder kullanmak, ipekten yapılmış elbise giymek, ince ipek giymek, kalın ipek giymek, hâlis ipek kumaştan elbise giymek.

Buhârî, Cenâiz 2, Mezâlim 5, Nikâh 71, Eşribe 28; Müslim, Libâs 3. Ayrıca bk. Tirmizî, Edeb 45; Nesâî, Cenâiz 53


7. Sınıf Din Kültürü Gün Yayıncılık Sayfa 94 Cevapları


Soru : Yukarıdaki tabloda Hz. Muhammed’in (s.a.v.) bazı ahlaki özellikleri sıralanmıştır. Siz bunlardan hangilerine uymaya özen gösteriyorsunuz? Kendinize uygun seçeneği “X” ile işaretleyiniz. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) örnek davranışlarından hareketle kendi davranışlarınızı değerlendiriniz.


Cevap :

Bu kısmı kendinize göre değerlendirmeniz gerekmektedir.



 

Our Score
error: Content is protected !!