4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 65-66-67 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimlileri Kitabı İnsan Sağlığı ve Dengeli Beslenme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 65, 66, 67


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı İnsan Sağlığı ve Dengeli Beslenme Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 65-66-67


Birlikte Keşfedelim Sağlıklı Beslenmek İçin Sabah, Öğle, Akşam Öğünleri Hazırlayalım


Malzemeler
• Çeşitli besinlere ait resimler
• Kâğıt
• Renkli kalemler
• Boyalar
• Yapıştırıcı
• Karton
• Makas

Önlem Alalım
Makas kullanırken dikkatli olalım.
Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Çeşitli besin içeriklerine ait görselleri kaynaklardan bulalım ya da elimizdeki kâğıtlara çizerek boyayalım.
2. Bu görselleri kullanarak dengeli beslenmeye örnek olacak kahvaltı, öğle ve akşam yemekleri için öğünler hazırlayalım.
3. Hazırladığınız öğünlerle ilgili resimleri kartona yapıştıralım.

Sabah kahvaltısı:

Öğle yemeği:

Akşam yemeği:


1. Okula gelmeden önce dengeli ve sağlıklı beslenmek için kahvaltı yapıyor musunuz?


Cevap :

Evet okula gelmeden önce dengeli ve sağlıklı beslenmek için kahvaltı yapıyorum Kahvaltı mı yaptıktan sonra daha zinde hissediyorum dersleri daha iyi anlıyor okulda daha canlı ve aktif bir şekilde derslerini dinliyor arkadaşlarımla vakit geçiriyorum


2. Dengeli ve sağlıklı beslenme neden önemlidir?


Kısa Cevap : “Dengeli ve sağlıklı beslenme neden önemlidir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dengeli ve sağlıklı beslenme sağlığımız için özellikle gelişim çağındaki çocuklar için çok önemlidir. Dengeli ve sağlıklı beslenme bizi birçok rahatsızlıktan korur.

Boyumuzun uzamasını sağlar aynı zamanda ruh sağlığımızı koruyarak daha zinde olmamızı sağlar. Dengeli ve sağlıklı beslenen insanlar daha iyi kararlar alır. Bu yüzden dengeli ve sağlıklı beslenmeye özen göstermeliyiz.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


 Soru : Dengeli beslenmenin insan sağlığına etkileri nelerdir? Tartışalım.


Kısa Cevap : “Dengeli beslenmenin insan sağlığına etkileri nelerdir? Tartışalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dengeli beslenmek insan hayatında büyük bir önem taşımaktadır. Dengeli beslenmezsek hızla kilo kaybı veya kilo alarak gibi vücudumuza etkileri olabilir. Dengeli beslenmezsek özellikle gelişim çağında çocukların gelişimini etkileyebilir.

Dengeli beslenmek birçok hastalığa karşı dirençli olmamızı sağlar. Vücudumuzda dengeli bir şekilde gerekli olan bütün vitaminleri ve mineralleri alırsak vücudumuz hastalıklara karşı adeta bir duvar desteği görecektir. Bu da sağlığımızı olumlu yönde etkileyecektir.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


Soru : Diyetisyen ne iş yapar?


Kısa Cevap : “Diyetisyen ne iş yapar?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Diyetisyenler beslenme sorunu yaşayan kişiler sağlıklı beslenmek isteyen kişilere danışmanlık yaparlar. Onlara uygun diyet listesini hazırlayarak sağlıklı ve dengeli beslenmelerini sağlarlar.

Yediğimiz yemekleri vücut fonksiyonumuzda nasıl etkilediğini araştırırlar. Diyetisyenler gelecekte herhangi bir sağlık sorunumuz yaşamamak için dengeli sağlıklı bir program hazırlayarak bunun önüne geçerler.

Diyetisyenler hangi besinin ne kadar değer taşıdığını hangi besini ne şekilde tüketilmesi gerektiğini bilir ve bunları araştırırlar. Diyetisyenler toplumu sağlıklı beslenme ve kaynaklara doğru şekilde kullanımı konusunda bilgilendirir.


 Soru : Ekmekten tasarruf ederek neler yapabileceğini biliyor musun?


Kısa Cevap : “Ekmekten tasarruf ederek neler yapabileceğini biliyor musun?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ekmekten ederek kuruyan ekmekleri fırına atarak toz haline getirebilir ve galeta unu yaparak galeta ununun köftelere kullanabiliriz.

Bayatlamış ekmeklerden tost yaparak değerlendirebiliriz. Eğer yiyeceğimiz ekmek yiyemeyecek durumdaysa hayvanları olan bir tanıdığımıza verebiliriz.

Eğer her insan yiyebileceği kadar ekmek alıp ekmekten tasarruf ederse insanların ihtiyaç duyduğu hastane ve okul gibi birçok binalar inşa edilebilirdi. Şu anda ülkemizde bir yılda çöpe atılan ekmeğin parasal değeri ile 80 hastane 500 okul inşa edilebilirdi. Bu yüzden okyanusun bir damlası olsak bile ilk biz tasarruf ederek diğer insanlara örnek olabiliriz.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 68-69-70-71-72 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Alkol ve Sigaranın Zararları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 68, 69, 70, 71, 72


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Alkol ve Sigaranın Zararları Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 68-69-70-71-72


Birlikte Keşfedelim Sigara ve Alkolün Zararlarını Anlatan Poster Hazırlayalım


Malzemeler
• 35x25cm boyutunda karton
• Kalem
• Yapıştırıcı
• Makas
• Sigara ve alkolün zararları ile ilgili görseller

Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Sağlık kuruluşlarında sigara ve alkol ile ilgili posterleri inceleyelim.
2. Sigara ve alkol ile mücadele için uygun bir slogan bulalım.
3. Bulduğunuz bu sloganı destekleyen çeşitli yazılar ve görseller ekleyerek kendi posterimizi hazırlayalım.


1. Sigara ve alkolün zararlarını anlatmak için bulduğunuz sloganı ve niçin bu sloganı seçtiğinizi aşağıdaki boşluğa yazınız.


Kısa Cevap : “Sigara ve alkolün zararlarını anlatmak için bulduğunuz sloganı ve niçin bu sloganı seçtiğinizi aşağıdaki boşluğa yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

En büyük hata bir kere denemekten bir şey olmaz ile başlar. Bu sloganın seçtim çünkü birçok insan bir sefer denemek için sigara ve alkole başvuruyor.

Sonrasında bir sefer birden çok sefere dönüşüyor ve hayatlarını bir parçası oluyor. Bir kere yapacağım derken bağımlı olup hayatının zorluklar içerisinde yaşamak zorunda kalıyor.

Birçok hastalığa sebebiyet veren bağımlılıklarla karşı karşıya kalıyorlar. Bu nedenle Bir kereden bir şey olmaz demeyeyim hiçbir zaman hayatımıza alkol ve sigarayı almalıyız. Hem sağlıklı hem de hiçbir şeye bağımlı olmadan hayatımıza devam ettiririz.


2. Sigara ve alkol gibi alışkanlıklar sağlığımıza ne gibi zararlar vermektedir?


Kısa Cevap : “Sigara ve alkol gibi alışkanlıklar sağlığımıza ne gibi zararlar vermektedir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sigara ve alkol sağlığımıza birçok zarar verir. Bu zararlardan bazıları ağız kokusu, damar sertliği. tat alma bozulması, beyin hücre ölümü, gastrit, sinüzit, pankreas kanseri, ilaçların etki etmemesi, burunda koku duyunun azalması, cilt kanseri, geçici hafıza kaybı  damar kireçlenmesi baş ağrıları kilo kaybı mide kanseri gibi hastalıklardır. Tabii ki en kötü hastalık bağımlı olup hayatımızı bir şeye bağımlı olarak geçirmektir.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları


 Soru : Alkol ve sigaranın zararlarıyla ilgili neler söyleyebilirsiniz? Arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Alkol ve sigaranın zararlarıyla ilgili neler söyleyebilirsiniz? Arkadaşlarınızla paylaşınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Alkol ve sigaranın zararları saymakla bitmez. Hayatımızda bir şeye bağımlı olarak yaşayıp bağımlı olduğumuz şey bize zarar vermesi vereceğimiz en kötü kararlardan birisidir.

Sigara ve alkol birçok hastalığın riskini artırıp onları yakalanmamızı hızlandırır. Pankreas kanseri kalp ve damar hastalıkları depresyon ve benzeri birçok ciddi hastalığa sebep olmaktadır. Aynı zamanda sosyal hayatımıza olumsuz yönde etki eden bu bağımlılıklardan olabildiğince uzak durmalıyız.


Batuhan her hafta olduğu gibi dedesini ve babaannesini ziyarete gitti. Sabırsızlıkla zili çaldı.
Kapıyı açan babaannesinin boynuna sarıldı.

Batuhan: Ooo babaanne mis gibi börek kokuyor. Dedem nerede?

Babaanne: Hasta bir arkadaşını ziyarete gitti oğlum. (Tam bu sırada kapı zili çaldı ve dedesi geldi. Batuhan dedesine sarılarak)
Batuhan: Dede, arkadaşın iyileşmiş mi?

Dede: Oğlum, arkadaşım şimdilik iyi görünüyor ama daha önce yaptığı bazı hatalardan dolayı iyileşmesi zor olacak.

Batuhan: Arkadaşın neden hasta olmuş dede?

Dede: Mehmet amcan benim eski dostumdur. Uzun süredir alkol kullanır, çokça da sigara içerdi. Ondan dolayı bazı organları zarar gördü hem de bağışıklık sistemi zayıfladı.

Batuhan: Çok üzüldüm dedeciğim. Okulumuzda Yeşilay Kulübü bizlere alkol ve sigaranın zararlarını anlatan bir program hazırlamıştı. Sen de böyle anlatınca şimdi daha iyi anladım dedeciğim.

Dede: Sen de Yeşilay Kulübüne katılarak toplum yararına çalışmalar yapabilirsin .


Batuhan dedesini niçin ziyaret etti?


Cevap :

Batuhan okuldaki Yeşilay kulübünde üye olan bir öğrencidir. Dedesini ziyaret etmiştir çünkü alkol ve sigaranın zararlarını anlatan bir program üzerinde çalışıyordur. Dedesinden bilgi almak için  dedesini ziyaret etmiştir.


Bu konuşmalardan yola çıkarak alkol ve sigaranın zararlarına dair neler söylersiniz?


Cevap :

Konuşmadan yola çıkarak alkol ve sigaranın bağışıklık sistemimizi zayıflattığını ve vücudumuzdaki bazı organların zarar gördüğünü çıkarabiliriz.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları


 Soru : Ailenizde ve yakın çevrenizde sigara kullanımının önlenmesi için ne gibi önlemler alınıyor? Tartışalım.


Kısa Cevap : “Ailenizde ve yakın çevrenizde sigara kullanımının önlenmesi için ne gibi önlemler alınıyor? Tartışalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ailemle ve yakın çevremde sigara kullananlar uyarılıyor ve yaptıklarının sağlıklarına ve çevresine zarar verdiğini tek tek anlatılıyor. Bağımlılıklarına kendilerine esir düşürdüklerini anlatılıyor.

Sigarayı bırakmak için neler yapılması gerektiğini konusunda planlama yapılıyor. Zamanla sosyal çevrelerinde bile bağımlılıkları nedeniyle zayıflayacağı söyleniyor.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57-58-59 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Canlı Yaşamı ve Besin İçerikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Canlı Yaşamı ve Besin İçerikleri Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57-58-59


Birlikte Keşfedelim Mineralleri Gözlemleyelim 


Malzemeler
• Mercimek
• Bir avuç kadar toprak
• Peçete
• Bardak
• İki plastik kap

Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Minerallerin bitki gelişimi açısından önemini değişik kaynaklardan araştıralım.
2. Araştırma sonucu elde ettiğimiz bilgilere dayanarak “Mineralli ortamda büyüyen bitkiler daha iyi gelişir.” şeklinde bir varsayımda bulunalım.
3. Bu varsayımı kanıtlamak için deney yapalım:
• Bir çorba kaşığı mercimeği gece boyunca bir bardak su içinde bekletelim.
• Bir kabın içine bir sıra pamuk parçaları yerleştirelim.
• Pamukların üzerine mercimekleri yayalım. Üzerlerini bir sıra pamuk ile örtelim. Biraz su dökelim.
• Mercimeklerin birkaç gün sonra çimlendiğini gözlemleyelim.
• Plastik kaplardan birine yarısına kadar toprak, diğerine de pamuk parçaları koyalım. Bunları biraz ıslatalım.
• Her kabın içine çimlendirdiğimiz beş adet mercimeği dikelim.
• İki hafta boyunca her gün mercimekleri biraz sulayalım.
• Gözlemlerimizi her gün gözlem defterimize not edelim.
• Gözlemlerimizi grafik ve tablo ile gösterelim.
4. Yapmış olduğumuz deneyin raporunu yazalım.
5. Arkadaşlarımıza, öğretmenlerimize ve ailemize çalışmamızın sunumunu yapalım.


1. Hangi kapta yetişen mercimekler daha çok gelişti? 


Cevap :

Yapsam mı deneyde pamuk olan kaptaki mercimekler daha çabuk filizlendi


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları


 Soru : Araçların hareket etmesi için neye ihtiyaçları vardır?


Cevap :

Araçların hareket etmeleri için motora ihtiyaçları vardır motora enerji veren enerji kaynağında ihtiyaç duymaktadırlar


 Soru : Çocuklar enerjilerini hangi besin içeriklerinden sağlıyor olabilir?


Cevap :

Çocuklar enerjilerini yediklerin besinlerden alırlar. Bunlardan bazıları;  fındık, ceviz, nohut, zeytinyağı, tereyağı, bal, meyveler, sebzeler, yumurta, et ve süt ürünlerinden almaktadırlar.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları


 Soru : Oyun oynarken ya da koşarken hiç düşüp yaralandınız mı? Bu küçük yaralar hiç iyileşmeseydi, sizce ne olurdu? Vücudumuzdaki yaraların onarılmasında görev yapan besinler nelerdir, hiç düşündünüz mü?


Cevap :

Evet. oyun oynarken ve koşarken de düşüp yaralandım. Bu yaralar zamanla kabuk bağlayarak iyileştiler. Eğer küçük yaralar iyileşmeseydi. Vücudum yara bere içinde kalacaktı.

Vücudumuzda yaraların onarılmasına görev yapan besinler protein yapı taşlı besinlerdir. Bunlardan bazıları;  kırmızı et, tavuk, deniz ürünleri, süt, bezelye, mercimek, keten tohumu, badem, fındık, peynir, kabak çekirdeği gibi protein zenginin besinlerdir.


 Soru : Proteinlerin fazla tüketilmesinin zararlarını gruplara ayrılarak tartışalım.


Kısa Cevap : “Proteinlerin fazla tüketilmesinin zararlarını gruplara ayrılarak tartışalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Her şeyin Fazlası zarar olduğu gibi protein ve fazlası zarardır. Fazla protein böbreğin erken yaşlanmasına, işlevinin bozulmasına neden olabilir.

Eklemlerde gut hastalığına neden olabilir. İdrardaki kalsiyum miktarını artırarak böbrekte taş oluşma riskini artırabilir. Aynı zamanda vücudumuzdaki fazla protein yağ çevrilerek yağ olarak depolanılır. Bu da obeziteye neden olabilir.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları


 Soru : Karbonhidratları yeterince tüketmezsek sağlığımız açısından ne gibi olumsuz sonuçlar olabilir? Tartışalım.


Kısa Cevap : “Karbonhidratları yeterince tüketmezsek sağlığımız açısından ne gibi olumsuz sonuçlar olabilir? Tartışalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Karbonhidratın yetersiz tüketirsek kalp hastalıkları ve diyabet riski artar. Enerji miktarımız azalır. Vücut gelişmemiz yavaşlar.

Yeterlik glikojen almadığımız için kas olarak biriken glikojenlerimiz yıkıma uğrayarak vücut glikojen ihtiyacını karşılamaya çalışır.

Bu nedenle kas kütlemiz gittikçe azalır. Vücudumuzdaki su miktarı azalır. Aynı zamanda yorgunluk, bitkinlik, halsizlik gibi sorunlar ile uğraşabiliriz.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları


Birlikte Keşfedelim Besinlerde Gizlenmiş Yağları Bulalım


Malzemeler
• Kâğıt
• Kalem
• 2 adet kâğıt peçete
• Yarım bardak su
• Yarım bardak yağ
• Bir parça bisküvi
• Rendelenmiş az miktarda elma

Önlem Alalım
Rende kullanırken öğretmenimizden yardım alalım.
Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Kâğıdı çizerek dört bölüme ayıralım.
2. Bölümlere su, yağ, bisküvi ve elma yazalım.
3. Peçeteyi su ve yağa batırarak kâğıttaki yerlerine sürtelim.
4. Aynı şekilde bisküvi ve elmaya batırdığımız peçeteyi kâğıttaki ilgili bölümlere sürtelim. Bisküvi kırıntılarını temizleyelim.
5. Kâğıdı birkaç dakika güneşte ya da kalorifer peteğinde kurutalım. Daha sonra ışığa doğru tutalım.


 Soru : 1. Hangi yiyecekler kâğıdı şeffaflaştırdı? Nedenini açıklayalım.


Cevap :

Yağ kağıdı yiyecekleri şeffaflaştırdı çünkü yağlardan dolayı kağıt ıslanarak arkasının gözükmesine neden olmuştur.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları


 Soru : Soluk alıp verdiğimizde, burnumuz aktığında, terlediğimizde, ağladığımızda su kaybettiğimizi biliyor muydunuz? 


Cevap :

Evet biliyordum soluk alıp verdiğimizde Burnumuz hakkında terlediğimizde ağladığımızda su kaybettiğimiz için düzenli olarak su alarak vücudumuzdaki su dengesini sağlamalıyız


 Soru : Günlük su ihtiyacımızı nelerden karşılarız? Tartışalım.


Kısa Cevap : “Günlük su ihtiyacımızı nelerden karşılarız? Tartışalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Aslında birçok besinde meyve ve sebzede belli bir miktarda su bulunmaktadır. Bunları yerken aslında vücudumuzda su depolamış oluruz ama bu su miktarı vücudumuz için yeterli gelmeyebilir.

Günde belirli bir miktarda su içerek vücudumuza su vermeli harcadığımız su miktarını ve dengesini sağlamalıyız. Böylelikle daha sağlıklı olarak yaşamımızı devam ettirebiliriz.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 78-79-80-81-82-83 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Ünite Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 78, 79, 80, 81, 82, 83


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Ünite Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 78-79-80-81-82-83


A) Aşağıda verilen ifadelerin yanına doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız. 


Cevap :

  1. ( Doğru ) Sigara içmediği hâlde dumandan etkilenen kişiye pasif içici denir.
  2. ( Yanlış ) Kızılay, alkol ve sigaranın zararlarını anlatan kurumdur.
  3. ( Doğru ) Alkol bağımlılık yapar.
  4. ( Doğru ) Sigara içenlerin akciğer kanseri olma riski artar.
  5. ( Doğru ) Sigarada nikotin denilen ve bağımlılık yapan madde bulunur.

B) Aşağıda verilen soruların cevaplarını altlarındaki boşluğa yazınız. 


Sigarada en çok hangi maddeler bulunur?


Kısa Cevap : “Sigarada en çok hangi maddeler bulunur?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sigaranın içinde baştan nikotin olmak üzere birçok zehirli madde vardır. Bu zehirli maddelerden bazıları katran, nikotin, karbonmonoksit, polonyum, rodon, metanol, solian, kadiminyum, hidrojen, siyanür, arsenik, amonyak gibi zehirli maddeler bulunmaktadır.


Sigara içen bir insanın hangi organları daha çok zarar görür?


 Kısa Cevap : “Sigara içen bir insanın hangi organları daha çok zarar görür?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sigara dumanından en hızlı ve yoğun bir şekilde eklenme organ akciğerlerdir. Soluduğumuz hava akciğerlere gittiği için sigara içerken kirli hava solumuş oluyoruz.

Bu nedenle en zarar gören organımız akciğer oluyor. Bu zararlı kimyasallardan oluşan duman katran yani akciğer dokusunda birikir ve zamanla bu dokularda zedelenmeye yol açar. Aynı zamanda böbreklerimize, kalbimize  damarlarımıza, cildinize, ağzınıza, yutağımıza, gırtlağımıza, dişlerimize, midemize, yemek borumuza, pankreas, idrar kesemize ve birçok organımıza zarar verir yani Sigara içmek kısaca vücudumuzu ölüme götürmek demektir.


Sigara ve alkol gibi zararlı alışkanlıklardan uzak durmak için neler yapmalıyız?


Kısa Cevap “Sigara ve alkol gibi zararlı alışkanlıklardan uzak durmak için neler yapmalıyız?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Sigara ve alkol gibi zararlı alışkanlıktan uzak durmak için en önemli şey arkadaş çevremizi iyi seçmeliyiz çünkü atalarımızın dediği gibi üzüm üzüme baka baka kararır. Arkadaşlarımızın sigara ve alkol içtiği bir ortamda zamanla biz de içmeye başlarız ve bunu normal karşılarız veya arkadaşlarımızın ısrarına bir süre sonra dayanamayıp.

Bir kereden bir şey olmaz diyerek, aslında ömür boyu bir alışkanlığa temel atmış oluruz. Sigaranın ve alkolün zararlarını bilerek. Bunun hakkında önlemler alarak kendi irademize sahip çıkmalıyız. Spor ve egzersiz yaparak sağlıklı dengeli ve zinde olmalıyız. Böylelikle sağlıklı bir ruh halinde olarak zararlı alışkanlıkları hayatımıza dahil etmeyiz.

Zararlı olan bu alışkanlıklardan uzak durmak için en önemli şey bunların bize verdiği uzun vadeli zararları bilerek kendimizi bunlardan uzak tutmak için en doğru karar vermektir.


Alkol alan bir insanın hangi organları daha çok zarar görür?


Kısa Cevap : “Alkol alan bir insanın hangi organları daha çok zarar görür?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Alkol alan bir insan en çok karaciğer, mide, pankreas, sinir sistemini zarar görür. Aynı zamanda kalp, kemik, kan yapıcı organlar, bağışıklık sistemi, cilt hatta çeşitli hormonlar üreten bezler olumsuz yönde etkilenir.

Alkol aynı zamanda beyne de etki eder doğrudan mantıklı düşünme  karar verme hareket etmeye yetenekleri bozulur. Bu etkiler alkol alımın ardından hemen görülür bu durumlarda ciddi kazalar yaralanmalar hatta ölümler bile görülmektedir.


C) Aşağıdaki cümlelerde yer alan boşlukları kutucuklardaki uygun kavramlarla doldurunuz.


Cevap :

  1. Organlarımızın sorunsuz bir şekilde çalışabilmesi için gerekli enerjiyi besinlerden alırız.
  2. Karbonhidratlar fazla tüketilirse şişmanlamaya sebep olur.
  3. Tüm yiyeceklerde, kuru gibi görünseler de su bulunur.
  4. Kemiklerin gelişimi ve korunmasından kalsiyum minerali sorumludur.
  5. Her gıdada bulunan ve vücudumuzda düzenleyici olarak görev yapan besinler vitamin, su ve minerallerdir.
  6. Karbonhidratların yeterli olmadığı durumlarda enerji ihtiyacımızı yağlardan sağlarız.
  7. Besinleri bitkisel ve hayvansal kaynaklardan elde ederiz.
  8. Alışveriş yaparken besinlerin taze, doğal ve temiz olmasına dikkat etmeliyiz.
  9. Kurutma ve dondurma besinleri saklama yöntemlerinden bazılarıdır.
  10. Yeşilay alkol ve sigara bağımlılığına karşı halkı bilinçlendiren bir dernektir.

4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 79 Cevapları


D) Aşağıda verilen besin içeriklerinin görevlerini karşılarına yazınız. 


Cevap :

Protein: Vücuttaki dokuların oluşumunda ve kasların oluşmasında önemli görevleri vardır. Kas ve dokuların oluşturduğu gibi korunma görevi proteinlere düşer. Gün içinde protein aldığımızda size enerji veren monitör rolü de bulunmaktadır. Hücre yenilerek vücudun gelişmesini ve onarılması üstlenir.

Su ve mineraller: Düzenli kullanımda vücutta biriken tüm toksinleri ve zararlı maddelere vücut dışlarına boşaltım ya da sindirim sistemi ile atılmasına olanak sağlar. Aynı zamanda su ve mineraller kemikler ve dişler için son derece önemli büyük olan rollere sahiptir.

Karbonhidrat: Karbonhidratların temel görevi vücudun enerji ihtiyacını karşılamaktır. Proteinin vücutta yapım ve onarımında kullanılmalarını sağlar. Yağların metabolizme eder. Karbonhidrat alınmadığında vücut enerji için yağları kullanmak zorunda kalır.

Yağlar: Enerji kaynağı olarak kullanılır. Hücre zarının yapısına katılırlar bazı hormonların yapısını oluştururlar. A D E K  vitaminlerinin emilini sağlarlar. Isı kaybını önlerler. Organları vücudunun ve kendi etkilerden korur. Göç eden kış uykusuna yatan canların besin metabolik su kaynağıdır.

Vitaminler: Cilt hastalıklarının giderilmesinde. Metabolizmanın düzelmesinde. Kan hücrelerinin yapımında. Kemik gelişimine kadar vücudun pek çok alanında görevi vardır.


E) Aşağıdaki tabloda verilen boşlukları doldurunuz. 


Cevap :

“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 78-79-80-81-82-83 MEB Yayınları”

4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları


F) Aşağıdaki soruları görsellere göre cevaplayınız. 


1. Hangileri karbonhidrat yönünden zengindir?

Cevap : Tahıl.


2. Hangileri protein bakımından zengindir?

Cevap : Et, süt, yumurta.


3. Hangileri vitaminler bakımından zengindir?

Cevap : Meyve ve sebze.


4. Hangileri hayvansal besinlerdir?

Cevap : Et, süt, yumurta.


5. Hangileri bitkisel besinlerdir?

Cevap : Tahıl, kuru yemiş, baklagilller, meye ve sebze.


6. Hangilerini saklamak için derin dondurucu kullanırız?

Cevap :  Et, süt, yumurta.


7. Hangilerinde su bulunur?

Cevap : Hepsinde su bulunur.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları


G) Aşağıdaki bulmacayı çözünüz. 


Cevap :

  1. ( PROTEİN ) Yapıcı ve onarıcı görev yapan besin içeriğidir.
  2. ( NİKOTİN ) Sigaradaki bağımlılık yapan maddenin adıdır.
  3. ( YEŞİLAY ) Alkol ve sigaranın zararlarını anlatan sivil toplum kuruluşunun adıdır.
    (  ) Besinlerin bozulmaması için kullandığımız bir saklama yöntemidir.
  4. (DENGELİ BESLENME ) Vücudumuzun ihtiyacı olan besinlerin düzenli ve yeterli miktarda alınmasına denir.
  5. ( YAĞ  ) Besin piramidinin en üst basamağında bulunan bir besindir.
  6. (AKCİĞER  ) Sigaranın en çok zarar verdiği organdır.

4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları


H) Aşağıdaki cümlelerde yer alan boşlukları kutucuklardaki uygun ifadelerle doldurunuz.


Cevap :

  1. Vücudumuzda protein yapıcı ve onarıcı görev yapar.
  2. Vücudumuzun ihtiyacı olan enerjiyi karbonhidrat sağlar.
  3. Vücudun sıcak tutulmasını yağlar sağlar.
  4. Vücudumuzun hastalıklara karşı korunmasını vitaminler sağlar.
  5. Vücudumuzun ihtiyacı olan besinlerin düzenli ve yeterli miktarda alınmasına dengeli beslenme denir.
  6. Üretilen gıdanın tüketilmeden önce atığa dönüşmesine gıda israfı denir.
  7. Dünyada ve ülkemizde obezite önemli bir halk sağlığı sorunudur.

I) Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz. 


I. Proteinler II. Yağlar III. Karbonhidratlar

1. Yukarıdaki besin türlerinden hangisi ya da hangileri vücudumuzda yapıcı ve onarıcı görevi yapar?


Cevap :

A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III D) I, II ve III


2. Ülkemizde kapalı ortamlarda kullanılması yasak olan zararlı madde aşağıdakilerden hangisidir?


Cevap :

A) Hamburger B) Sigara C) Cips D) Gazlı içecekler


3. Gıda israfı, üretilen gıdanın tüketilmeden önce atığa dönüşmesi anlamına gelir. Bu bilgiden yola çıkarak aşağıdakilerden hangisi gıda israfıdır ?


Cevap :

A) Geri dönüşüm kutusuna atılan şişe
B) Gereksiz yere kullanılan kâğıt
C) Gereğinden fazla alınan gıdanın bozulması
D) Açık bırakılan lambalar


4. Ülkemizde alkol ve sigaranın zararlarına dair kampanyalar yürüten öncü kuruluşumuz hangisidir?


Cevap :

A) Kızılay B) Yeşilay C) TÜBİTAK D) Astronomi Derneği


5. Çınar, günde yaklaşık sekiz bin adım yürür. Dengeli ve düzenli beslenmeye dikkat eder. Buna göre Çınar’ın aşağıdakilerden hangisini tükettiği söylenemez? 


Cevap :

A) Doğal ürünler B) Sebzeli yemekler C) Asitli içecekler D) Su


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları


6. Yeşim sokakta oynarken düştü ve kolunu kırdı. Kolunun en kısa sürede iyileşmesini isteyen Yeşim hangi besin içeriğini daha çok tüketmelidir?


Cevap :

A) Vitamin B) Karbonhidrat C) Yağ D) Protein 


7. Ulaş, beden eğitimi derslerinde çabuk yorulduğunu ve enerjisinin kalmadığını söyler. Ulaş hangi besin içeriğini daha çok tüketmelidir?


Cevap :

A) Karbonhidrat B) Yağ C) Vitamin D) Protein


8. Canlıların yaşamsal faaliyetlerini sürdürebilmesi, büyüyüp gelişebilmesi için tükettikleri yiyecek ve içeceklere ne ad verilir?


Cevap :

A) Vitamin B) Beslenme C) Besin D) Yağ


9. Vücudumuzda düzenleyici görevini üstlenen besin içeriği hangisidir? 


Cevap :

A) Protein B) Yağ C) Karbonhidrat D) Vitamin


10. Öğretmen, öğrencilerine doğal besinlerle beslenmenin önemini anlatır. Aşağıdakilerden hangisi doğal besine örnektir?


Cevap :

A) Cips B) Yumurta C) Çikolata D) Pasta


11. Annesi, Yağmur’a her zaman doğal besinlerin yenilmesi gerektiğini söylüyor. Buna göre Yağmur, aşağıdakilerden hangisini yememelidir?


Cevap :

A) Muz B) Yumurta C) Peynir D) Çikolata


12. Aşağıdaki yiyeceklerden hangisi besin içeriği açısından diğerlerinden farklıdır?


Cevap :

A) Ekmek B) Bisküvi C) Yumurta D) Pasta


I. Tazeliğine dikkat etmek
II. İçerdiği katkı maddelerine bakmak
III. Son kullanma tarihine bakmak
IV. Temiz ve doğal olmasına dikkat etmek

13. Besin maddelerini tüketirken yukarıda yer alan ifadelerden hangisi ya da hangilerine dikkat etmek gerekir?


Cevap :

A) I, II, III, IV B) Yalnız II C) I ve III D) Yalnız I



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21-22-23-24-25-26-27-28-29-30 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Yer Kabuğunun Yapısı  Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ,27, 28, 29, 30


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Yer Kabuğunun Yapısı  Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21-22-23-24-25-26-27-28-29-30


Soru : Pamukkale Travertenleri’nin nasıl oluştuğunu hiç düşündünüz mü? 


Kısa Cevap : “Pamukkale Travertenleri’nin nasıl oluştuğunu hiç düşündünüz mü?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Evet, travertenlerin nasıl oluştuğunu merak ettim ve bu konu hakkında bir araştırma yaptım. Araştırmamı sizinle paylaşmak istiyorum. Travertenler bir çeşit kaya çeşididir. travertenlerin oluşumu Termal sulardan kaynaklanıyor. Bölgede 33-100 Derece sıcaklığında aralığında yaklaşık olarak 17 adet sıcak su kaynağı bulunuyor.

Termal su kaynağından çıktıktan sonra travertenlerin bulunduğu bölgeye kadar gelir. Kaynak suyu travertenlerin katlarda çökünmeye neden olur. Suyun içinde yer alan bol miktarda kalsiyum hidrokarbonat kaynaktan çıktıktan sonra oksijen ile temas ederek çözülmeye başlar.

Tema sırasında karbonoksit ve karbonmonoksit buharlaşırken geriye kalan kalsiyum karbonat ise çökerek zaman içinde kaya formuna girer. Böylelikle görselliği ile kalbimizi süsleyen travertenler oluşur.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları


Birlikte Keşfedelim Taşları Doğal Ortamda Gözlemleyelim 


Malzemeler
• Büyüteç
• Not defteri
• Kalem
• Yapışkanlı etiket
• Gazete
• Yumurta kutusu
• Poşet

Önlem Alalım

Taş örnekleri toplarken dikkatli olalım.

Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Taş gözlemi için okulumuzun bahçesini ya da yakın çevresini sınıfça gezelim.
2. Taş parçalarından örnekler alalım.
3. Bulduğumuz örneklere hemen bir etiket yapıştıralım.
4. Örneklerin numarasını ve taşın bulunduğu yerin ismini etikete yazalım.
5. Bulduğumuz örnekleri zarar görmemesi için gazete parçasıyla sarıp poşetlere koyalım.
6. Büyüteç yardımıyla incelediğimiz taşın fiziksel özelliklerini (renk, pürüzlü, pürüzsüz, parlaklık, matlık) defterimize yazalım.
7. Taşları, yumurta kutusuna fiziksel özelliklerine bakarak yerleştirelim.
8. Hazırladığımız çalışmayı, sene sonu sergisi için uygun bir yerde muhafaza edelim.


1. Taşları hangi özelliklerine göre sınıflandırdınız?


Cevap :

Taşları sertliklerine  yüzey pürüzlerine, renklerine, büyüklüklerine, şekillerine  parlaklığına ve nerede bulduğuma göre sınıflandırırdım.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları


Soru : Turuncu renkteki akıcı maddenin adını biliyor musunuz?


Cevap :

Turuncu renkteki akıcı maddenin adı : Lav


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları


Soru : Tarih öncesi dönemlerde, günümüzde kullandığımız araç ve gereçlerin olmadığını düşünürsek madenciler, tünelleri nasıl kazmış olabilirler?


Kısa Cevap : “Tarih öncesi dönemlerde, günümüzde kullandığımız araç ve gereçlerin olmadığını düşünürsek madenciler, tünelleri nasıl kazmış olabilirler?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bence tarih öncesi dönemlerde madenler için tünel kazma diye bir şey yoktur. Çünkü maden o kadar büyük bir öneme sahip değildi. Günümüzde sanayileşen dünyada ham madde için madenler önem kazanmıştır.

Tarih öncesi dönemlerde lavlar yer altındaki madenleri ortaya çıkarırdı. Seller ve şiddetli yağmurlar toprağı aşındırarak madenlerin gün yüzünü ortaya çıkarmıştır. Tarih öncesinde insanlar bu madenleri çeşitli amaçlar için kullanmaya başlamışlardır daha sonra bu madenleri birçok amaçla kullandılar. Daha fazla bulmanın yollarını aramışlardır.

Bu sayede kürek kazma gibi ilkel aletler yapıp bunlarla madenleri bulmak için çabalamışlardır özellikle sanayileşme döneminden sonra madenler enerji ihtiyacını karşılaştırmak için yani ham madde olarak kullanılmaya başladıktan sonra madenleri daha fazla erişim kazanılmak istenmiştir. Bu nedenle tüneller kazalım maden işçileri tünellerde hammadde arayışına başlamışlardır.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları


Soru : Ham madde kaynağı olarak kayaçların önemi nedir? Tartışalım.


Kısa Cevap : “Ham madde kaynağı olarak kayaçların önemi nedir? Tartışalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hammadde kaynağı olarak kayaçların önemi çok büyüktür. Hammade kaynağı olarak madenlere örnek verecek olursam demir, bakır, altın, gümüş gibi madenlerdir. Bu madenler kayaçlar içinde bulunur.

Bu madenlere baktığımız zaman günlük hayatımızda birçok yerinde kullandığımız hammaddelerdir. Bunlar olmazsa hayatımızın birçok yerinde aksaklıklar yaşayacağız. Kullandığımız bilgisayarlar, telefonlar, oturduğumuz ev, sınıfımızda bulunan akıllı tahtalar ve daha sayabileceğimiz birçok şey ham maddesi bu kaynaklardan oluşmaktadır.


Altın, astronotların kasklarının yüz siperliğinde de kullanılır. Kasklarda kullanılan altın madeni, astronotları güneşin zararlı ışınlarından korur.

Soru : Altın başka nerelerde kullanılır?


Kısa Cevap : “Altın başka nerelerde kullanılır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Altın birçok alanda kullanılmaktadır. Bu alanlar neredeyse hepimizin bildiği kuyumculuk, elektrik, elektronik, diş hekimliği, dekorasyon, özelikle eski dönemlerde para birimi, uzay ve havacılık, makine mühendisliği, kimya endüstrisi, tekstil sektörü, yatırım amaçlı ekonomi alanında, tıp, ilaç sektöründe, yiyecek sektöründe, bilişim sektöründe, inşaat sektöründe, potansiyometrede, terminallerin baskı devrelerinin transitörlerin ve yarı iletken sistemlerinin kaplamasında kullanılmaktadır.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları


Soru : Yaşadığımız bölgede hangi madenler çıkarılmaktadır? Araştıralım.


Kısa Cevap : “Yaşadığımız bölgede hangi madenler çıkarılmaktadır? Araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Akdeniz Bölgesi’nde çıkarılan madenler krom, boksit, demir, linyit, alüminyum. barit, kum, çakıl, manganez, kurşun, çinko, volfram, bakır gibi madenler çıkmaktadır.

Ege Bölgesi’nde çıkarılan madenler bakır, kurşun, çinko, boksit, demir, altın, dolimit, kükürt, mermer, mangonez, asbest, bor, diatomit, grafit, antimulan, uranyum gibi madenlerdir.

Karadeniz Bölgesi’nde çıkan madenler altın, uranyum, bakır, linyit, çinko, betonit, demir, mermer, taş kömürü, manganez, kurşun madenler çıkmaktadır.

Marmara Bölgesi’nde çıkarılan madenler mermer, bor, linyit, volfram, demir gibi madenler çıkmaktadır.

İç Anadolu Bölgesi’nde çıkarılan madenler demir, manganez, linyit, çinko, krom, lületaşı, bor, cıva, kaya tuzu çıkmaktadır.

Doğu Anadolu Bölgesi’nde çıkarılan madenler linyit, demir, krom, bakır, gümüş, bor, kurşun, oltu taşı, kaya tuzu, fosfat gibi madenler çıkmaktadır.

Yaşadığınız bölgeye göre cevabı yazmanız gerekmektedir.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları


Birlikte Keşfedelim Fosilimizi Yapalım


Malzemeler
• Deniz kabukları veya belirgin damarları olan sert yapraklar
• Bir parça yumuşak model kili (oyun hamuru da olabilir)
• Küçük bir merdane
• Toz alçı
• Su
• Sıvı yağ

Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Yumuşak model kilini düz ve pürüzsüz hâle gelinceye kadar merdaneyle açalım. Üzerine deniz kabuğunu ya da yaprağı dikkatlice bastıralım.
2. Bastırdığımız kabuk veya yaprağı dikkatlice kaldıralım.
3. Oluşan şeklin üzerine biraz sıvı yağ sürerek yapışmayan bir yüzey elde edelim. Daha sonra iki ölçek alçı ve bir ölçek su koyarak sıvı alçı karışımını hazırlayalım.
4. Alçıyı çukurun üzerinde en az bir santimetre kalınlık oluşturacak şekilde dökelim.
5. Kalıbı öylece bırakarak alçının bir gece boyunca kurumasını bekleyelim.
6. Yumuşak model kilini kalıbın üzerinden kaldıralım.


1. Bu etkinlikte kullandığımız araç-gereçler, gerçekte hangi kavram ve olayları temsil ediyor? 


Cevap :

Oyun hamuru :Şeklin daha sağlam olması

Kabuğu bastırıp tekrar yerinden çıkarmamız :Kalıp oluşturması.

Alçı kalıbı oluşturmamız :Şeklin daha sağlam olması


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları


Soru : Fosillerle ilgili neler biliyorsunuz? Fosiller bize hangi konular hakkında bilgiler verir?


Kısa Cevap “Fosillerle ilgili neler biliyorsunuz? Fosiller bize hangi konular hakkında bilgiler verir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Fosiller şimdiki yaşayan veya önceden yaşayıp nesli tükenmiş canlılar olabilirler. Eski dönemlerde yaşayan canlılar hakkında bilgiler elde etmemiz için Fosiller büyük bir önem taşımaktadır. Ölen canlılar organik maddelerden oluşurlar. Yumuşak dokular yani et gibi dokular zamanla çürür kimyasal olarak parçalanırlar.

Kemikler inorganik maddelerden oluştuğu için çürümez içinde boşluklar oluşur. Bazı organizmalar bu boşluklara girerek kemik ve kabukları katılaştırırlar ve kristalleşirler. Yeraltı sularında çözülmüş halde bulunan kalsiyum demir ve silisyum gibi mineraller bu organizmalara örnek verilebilir. Bu organizmalar kristalleştikten sonra hayran kaldığımız fosiller oluşur.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 61-62-63 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Besinlerin Tazeliği ve Doğallığı  Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 61, 62, 63, 64


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Besinlerin Tazeliği ve Doğallığı Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 61-62-63-64


Soru : Gıda alanında faaliyet gösteren başka hangi meslekler vardır? Araştırınız.


Kısa Cevap : “Gıda alanında faaliyet gösteren başka hangi meslekler vardır? Araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Gıda mühendisliği, gıda laboratuvar teknikleri. süt ve süt ürünleri operatörlüğü, hububat ve hububat ürünleri operatörlüğü, çay üreticiliği ve operatörlüğü, sebze meyve ve Ürünleri operatörlüğü. sofralık zeytin ve zeytinyağı operatörlüğü gibi meslekler vardır.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları


 Soru : Besinler dondurulmadan önce hangi aşamalardan geçirilir? Tartışalım.


Kısa Cevap : “Besinler dondurulmadan önce hangi aşamalardan geçirilir? Tartışalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Besinler doldurulmadan önce taze olması daha dikkat edilmelidir. İyice temizlenmeli çürüklerinden ayıklanmalıdır. Eğer taze bir besin dolduracaksak iyice yıkamalıyız. Bazı besinler pişirme işleminden geçirilerek dondurulur.

Pişirme işlemini iyice yaparak dondurulmuş besinin doğru bir şekilde saklanmasını sağlayabiliriz. Besinler poşetlere konularak ağzı iyice kapalı bir şekilde dondurulabilir.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35-36-37 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’nın Dönme ve Dolanma Hareketler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 35, 36, 37


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’nın Dönme ve Dolanma Hareketler Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35-36-37


Soru : Dünya hareket eder mi?


Cevap :Dünya, kendi ekseninde batıdan doğuya doğru dönmektedir.

Dünya, kendi ekseni etrafında dönerken bir yandan da Güneş’in etrafında dönmektedir.


Soru : Dünya’nın kaç türlü hareketi vardır?


Cevap :

Dünyanın iki tür hareketi vardır. Dünyanın ilk hareketi kendi ekseni etrafında dönmesiyken ikinci hareketi de güneşin etrafında dönmesidir.

Kendi ekseni etrafında döndüğünde günler, güneşin etrafında döndüğünde ise mevsimler ortaya çıkar.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları


Birlikte Keşfedelim Güneş ve Dünya Modeli Hazırlayalım


Malzemeler
• İki tane farklı büyüklükte köpükten yapılmış küre
• Makas
• Mukavva
• İki raptiye

Önlem Alalım
Makası ve raptiyeyi dikkatli kullanalım.
Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Dünya ve Güneş modellerini sabitleyerek göstermek için mukavvadan eni 5 cm, boyu 30 cm olan bir dikdörtgen keselim.
2. Büyük küreyi Güneş modeli olacak şekilde dikdörtgenin bir ucuna alttan raptiye ile tutturalım.
3. Küçük küreyi Dünya modeli olacak şekilde dikdörtgenin diğer ucuna alttan raptiye ile tutturalım.
4. Dünya modelinin kendi çevresinde döndüğünden emin olmak için modeli çevirerek kontrol edelim.
5. Güneş’i sabit tutarak Dünya’yı Güneş’in çevresinde döndürelim.


1. Hazırladığınız Güneş ve Dünya modeli ile dönme ve dolanma arasındaki farkı açıklayabilir misiniz?


Cevap :

Güneş ve Dünya modelinde dönme dünyanın kendi etrafında olan olay içindir.

Dolanma ise dünyanın Güneş için yaptığı Dolanma olmaktadır.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’nın Hareketlerinin Sonuçları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 38, 39, 40, 41


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’nın Hareketlerinin Sonuçları Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41


Birlikte Keşfedelim Güneş Nerede? 


Malzemeler
• Renkli kalemler
• Pastel boya

Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Güneş’in konumunu gözlemleyelim. Hareket eden Güneş mi?


Cevap : Hareket eden Güneş değil Dünyadır.

Çünkü Dünya güneşin etrafına denmektedir.


2. Gözlemlerimizi aşağıdaki boş kutucuğa yazalım ve resimleyelim.


Cevap : Burada Dünya Güneş’in etrafında dönmektedir.

“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41 MEB Yayınları”

1. Dünya’nın Güneş’in etrafında dolandığını biliyoruz. Bu durumun tam tersini düşünelim. Güneş, Dünya’nın etrafında dolansaydı Dünya’da gerçekleşen olaylardan hangileri olmazdı? Niçin?


Cevap : Güneş, dünyanın etrafında dolansaydı, dünyada gece ve gündüz oluşmaz, mevsimler meydana gelmez, hava olayları düzenli olarak yaşanmazdı.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları


Soru : Gece ve gündüzün birbirini takip etmesinin nedeni nedir? Tartışalım.


Kısa Cevap : “Gece ve gündüzün birbirini takip etmesinin nedeni nedir? Tartışalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Güneş sistemi içerisinde dünya güneşin etrafında dönerken aynı zamanda kendi çevresinde dönüş yapar.

Yaşanan bu olay neticesinde ise gece ve gündüz oluşumu gerçekleşir.

Dünya kendi ekseni etrafında gerçekleştirdiği dönüşü 24 saat içerisinde tamamlar.


Soru : Neden aynı anda Dünya’nın her yerinde gündüz yaşanmaz? Tartışalım.


Kısa Cevap : “Neden aynı anda Dünya’nın her yerinde gündüz yaşanmaz? Tartışalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dünyanın küresel bir şekle sahip olmasından dolayı dünyanın her yerinde herkes aynı anda gece ve gündüz yaşamamaktadır.

Dünya kendi etrafında döndüğünden güneşin önüne gelen kısım gündüzü yaşarken, güneşin arkasında kalan yerlerde gece olmaktadır.



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 74-75-76-77 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Ünite Kendimizi Deneyelim  Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 74, 75, 76, 77


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Ünite Kendimizi Deneyelim Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 74-75-76-77


A) Aşağıdaki görselleri inceleyiniz ve soruları cevaplayınız. 


Yukarıdaki çocukların sorunlarını inceleyiniz. Sorunlarına çözüm bulmaları için hangi besinlerle beslenmeleri gerektiğini yazınız. 


Cevap :

Mehmet: Protein içerikli besinler tüketmelidir.

Asya: Protein içerikli besinler tüketmelidir

Yavuz: Protein içerikli besinler tüketmelidir.

Ayça: Karbonhidrat ağırlıklı beslenmelidir.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları


B) Aşağıda verilen besin içeriklerinin karşısına o besin içeriğine ait örnekler yazınız.


Cevap :

Karbonhidratlar : Ekmek, makarna, ekmek ve unlu ürünler

Yağlar : Balık, avokado, yemişler, tereyağı

Proteinler : Baklagiller, kırmızı et, balık et

Vitaminler : Havuç, ıspanak, lahana, brokoli


C) Aşağıda tanımı verilmiş kavramlar ve sözcükler karışık olarak yazılmıştır. Doğru yazılışlarını bulunuz ve yanlarındaki kutulara yerleştiriniz.


Cevap :

BESLENME : Büyüme, gelişme ve sağlıklı yaşamak için gerekli olan besinlerin vücuda alınmasına denir.

KARBONHİDRAT : Vücudumuzun ihtiyaç duyduğu enerjiyi sağlayan besin içeriğidir.

PROTEİN : Vücudumuzda yapıcı ve onarıcı görev yapan besin içerikleridir.

OBEZİTE  Dengesiz, aşırı beslenme ve hareketsiz yaşam tarzı sonucu oluşan bir hastalıktır.


D) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.


Cevap :

* 1- Kişilerin bilincini devre dışı bırakır.
* 2- Diş eti hastalıklarına sebep olur.
* 3- Mide yaralarına yol açar.
* 4- Bağımlılık yapar.
* 5- Pasif içiciliğe yol açar.
* 6- Akciğer kanseri olma riskini taşırlar.

  1. ( Doğru ) 6 numaralı kutucuktaki rahatsızlığa sigara kullanımı sebep olabilir.
  2. ( Doğru ) 4 numaralı kutucuktaki rahatsızlığa hem sigara kullanımı hem de alkol kullanımı sebep olabilir.
  3. ( Yanlış ) 3 numaralı kutucuktaki rahatsızlığa sadece sigara kullanımı sebep olabilir.
  4. ( Doğru )  1 numaralı kutucuktaki rahatsızlığa alkol kullanımı sebep olabilir.
  5. ( Yanlış )2 numaralı kutucuktaki rahatsızlığa alkol kullanımı sebep olabilir.

4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları


E) Umut, annesi ve babası ile markette alışveriş yapmaktadır. Sağlıklı ve doğal gıdalar alabilmeleri için nelere dikkat etmeleri gerekir? Aşağıdaki cümlelerde yer alan boşlukları uygun kavramlar ile doldurunuz.


Cevap :

  1. Temiz, taze ve paketlenmiş ürünler almaları gerekir.
  2. Paketlenmiş ve dondurulmuş ürün alırken son kullanma tarihine bakmaları gerekir.
  3. Paketin yırtık olmamasına ve TSE logosu olmasına dikkat etmeliler.
  4. İçinde koruyucu, tatlandırıcı ve renklendirici gibi katkı maddeleri içeren besinleri alırken dikkatli olmalılar.

F) Aşağıdaki şemada yer alan boşluklara uygun kavramlar yazınız. 


Cevap :

“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 74-75-76-77 MEB Yayınları”

4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları


Anlatan Sen Olsaydın 


Aşağıdaki tabloda bu ünitede öğrendiğiniz konular vardır. Bu konuları siz anlatacak olsanız hangilerini en iyi anlatırsınız? Hangi konuları anlatırken zorlanırsınız? Hangi konuları tekrar etmeniz gerektiğini düşünüyorsunuz? Aşağıdaki konuları tablodaki uygun yerlere yerleştiriniz.


Cevap :

Anlatabilirim =  İnsan Sağlığı ve Dengeli Beslenme

Anlatırken Zorlanabilirim =  Alkol ve Sigaranın Zararları

Tekrar Etmeliyim =  Besinlerin Tazeliği ve Doğallığı



 

Our Score

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 60 MEB Yayınları

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Su ve Mineraller  Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 60


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Su ve Mineraller Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 60 Cevapları


Birlikte Keşfedelim Bütün Besinlerde Su Bulunur mu?


Malzemeler
• Elma
• Armut
• Havuç
• Salatalık
• Tülbent
• 4 adet plastik kap
• El rendesi

Önlem Alalım
Meyveleri rendelerken öğretmenimizden yardım alalım.
Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Gruplar oluşturalım.
2. Seçtiğimiz meyvelerden her birini ayrı kaplarda rendeleyelim.
3. Rendelenmiş meyveleri tülbent yardımıyla bir kabın içine sıkalım.
4. Sebzeleri de ayrı ayrı rendeleyip tülbent ile farklı bir kabın içine sıkalım.


1. Yaptığınız bu etkinlikte nasıl bir sonuca ulaştınız?


Cevap :

Farklı yiyeceklerin içerisinde farklı su miktarları vardır.


2. Sıkamadığınız besinlerin içinde suyun bulunup bulunmadığını nasıl anlarsınız?


Cevap :

Tülbent nemli veya ıslak ise su bulunduğunu anlarız.


3. Su gibi minerallerin de tüm besinlerde bulunduğunu nasıl açıklarsınız? Tartışalım.


Cevap :

Doğada kayaçların içerisinde bulunan tuzlar, yağmur aracılığıyla toprağa aktarılır. Topraktan bitkiler içerisine geçer. Bitkilerde bulunan tuzda insanlar ve hayvanlar tarafından tüketilmektedir.


4. Su ve maden suyu şişelerinin etiketlerinde yazan içerikleri inceleme fırsatı buldunuz mu?


Cevap :

Etiketlerin üzerinde kalsiyum, mineral, potasyum gibi değerleri yazıyor.



 

Our Score
error: Content is protected !!