Ana Sayfa > 4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı > 4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21-22-23-24-25-26-27-28-29-30 MEB Yayınları

Fen Bilimleri Ogretmeni
Yüzbaşı
Konular884
Cevaplar0

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Yer Kabuğunun Yapısı  Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ,27, 28, 29, 30


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Yer Kabuğunun Yapısı  Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21-22-23-24-25-26-27-28-29-30


Soru : Pamukkale Travertenleri’nin nasıl oluştuğunu hiç düşündünüz mü? 


Kısa Cevap : “Pamukkale Travertenleri’nin nasıl oluştuğunu hiç düşündünüz mü?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Evet, travertenlerin nasıl oluştuğunu merak ettim ve bu konu hakkında bir araştırma yaptım. Araştırmamı sizinle paylaşmak istiyorum. Travertenler bir çeşit kaya çeşididir. travertenlerin oluşumu Termal sulardan kaynaklanıyor. Bölgede 33-100 Derece sıcaklığında aralığında yaklaşık olarak 17 adet sıcak su kaynağı bulunuyor.

Termal su kaynağından çıktıktan sonra travertenlerin bulunduğu bölgeye kadar gelir. Kaynak suyu travertenlerin katlarda çökünmeye neden olur. Suyun içinde yer alan bol miktarda kalsiyum hidrokarbonat kaynaktan çıktıktan sonra oksijen ile temas ederek çözülmeye başlar.

Tema sırasında karbonoksit ve karbonmonoksit buharlaşırken geriye kalan kalsiyum karbonat ise çökerek zaman içinde kaya formuna girer. Böylelikle görselliği ile kalbimizi süsleyen travertenler oluşur.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları


Birlikte Keşfedelim Taşları Doğal Ortamda Gözlemleyelim 


Malzemeler
• Büyüteç
• Not defteri
• Kalem
• Yapışkanlı etiket
• Gazete
• Yumurta kutusu
• Poşet

Önlem Alalım

Taş örnekleri toplarken dikkatli olalım.

Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Taş gözlemi için okulumuzun bahçesini ya da yakın çevresini sınıfça gezelim.
2. Taş parçalarından örnekler alalım.
3. Bulduğumuz örneklere hemen bir etiket yapıştıralım.
4. Örneklerin numarasını ve taşın bulunduğu yerin ismini etikete yazalım.
5. Bulduğumuz örnekleri zarar görmemesi için gazete parçasıyla sarıp poşetlere koyalım.
6. Büyüteç yardımıyla incelediğimiz taşın fiziksel özelliklerini (renk, pürüzlü, pürüzsüz, parlaklık, matlık) defterimize yazalım.
7. Taşları, yumurta kutusuna fiziksel özelliklerine bakarak yerleştirelim.
8. Hazırladığımız çalışmayı, sene sonu sergisi için uygun bir yerde muhafaza edelim.


1. Taşları hangi özelliklerine göre sınıflandırdınız?


Cevap :

Taşları sertliklerine  yüzey pürüzlerine, renklerine, büyüklüklerine, şekillerine  parlaklığına ve nerede bulduğuma göre sınıflandırırdım.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları


Soru : Turuncu renkteki akıcı maddenin adını biliyor musunuz?


Cevap :

Turuncu renkteki akıcı maddenin adı : Lav


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları


Soru : Tarih öncesi dönemlerde, günümüzde kullandığımız araç ve gereçlerin olmadığını düşünürsek madenciler, tünelleri nasıl kazmış olabilirler?


Kısa Cevap : “Tarih öncesi dönemlerde, günümüzde kullandığımız araç ve gereçlerin olmadığını düşünürsek madenciler, tünelleri nasıl kazmış olabilirler?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bence tarih öncesi dönemlerde madenler için tünel kazma diye bir şey yoktur. Çünkü maden o kadar büyük bir öneme sahip değildi. Günümüzde sanayileşen dünyada ham madde için madenler önem kazanmıştır.

Tarih öncesi dönemlerde lavlar yer altındaki madenleri ortaya çıkarırdı. Seller ve şiddetli yağmurlar toprağı aşındırarak madenlerin gün yüzünü ortaya çıkarmıştır. Tarih öncesinde insanlar bu madenleri çeşitli amaçlar için kullanmaya başlamışlardır daha sonra bu madenleri birçok amaçla kullandılar. Daha fazla bulmanın yollarını aramışlardır.

Bu sayede kürek kazma gibi ilkel aletler yapıp bunlarla madenleri bulmak için çabalamışlardır özellikle sanayileşme döneminden sonra madenler enerji ihtiyacını karşılaştırmak için yani ham madde olarak kullanılmaya başladıktan sonra madenleri daha fazla erişim kazanılmak istenmiştir. Bu nedenle tüneller kazalım maden işçileri tünellerde hammadde arayışına başlamışlardır.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları


Soru : Ham madde kaynağı olarak kayaçların önemi nedir? Tartışalım.


Kısa Cevap : “Ham madde kaynağı olarak kayaçların önemi nedir? Tartışalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hammadde kaynağı olarak kayaçların önemi çok büyüktür. Hammade kaynağı olarak madenlere örnek verecek olursam demir, bakır, altın, gümüş gibi madenlerdir. Bu madenler kayaçlar içinde bulunur.

Bu madenlere baktığımız zaman günlük hayatımızda birçok yerinde kullandığımız hammaddelerdir. Bunlar olmazsa hayatımızın birçok yerinde aksaklıklar yaşayacağız. Kullandığımız bilgisayarlar, telefonlar, oturduğumuz ev, sınıfımızda bulunan akıllı tahtalar ve daha sayabileceğimiz birçok şey ham maddesi bu kaynaklardan oluşmaktadır.


Altın, astronotların kasklarının yüz siperliğinde de kullanılır. Kasklarda kullanılan altın madeni, astronotları güneşin zararlı ışınlarından korur.

Soru : Altın başka nerelerde kullanılır?


Kısa Cevap : “Altın başka nerelerde kullanılır?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Altın birçok alanda kullanılmaktadır. Bu alanlar neredeyse hepimizin bildiği kuyumculuk, elektrik, elektronik, diş hekimliği, dekorasyon, özelikle eski dönemlerde para birimi, uzay ve havacılık, makine mühendisliği, kimya endüstrisi, tekstil sektörü, yatırım amaçlı ekonomi alanında, tıp, ilaç sektöründe, yiyecek sektöründe, bilişim sektöründe, inşaat sektöründe, potansiyometrede, terminallerin baskı devrelerinin transitörlerin ve yarı iletken sistemlerinin kaplamasında kullanılmaktadır.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları


Soru : Yaşadığımız bölgede hangi madenler çıkarılmaktadır? Araştıralım.


Kısa Cevap : “Yaşadığımız bölgede hangi madenler çıkarılmaktadır? Araştıralım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Akdeniz Bölgesi’nde çıkarılan madenler krom, boksit, demir, linyit, alüminyum. barit, kum, çakıl, manganez, kurşun, çinko, volfram, bakır gibi madenler çıkmaktadır.

Ege Bölgesi’nde çıkarılan madenler bakır, kurşun, çinko, boksit, demir, altın, dolimit, kükürt, mermer, mangonez, asbest, bor, diatomit, grafit, antimulan, uranyum gibi madenlerdir.

Karadeniz Bölgesi’nde çıkan madenler altın, uranyum, bakır, linyit, çinko, betonit, demir, mermer, taş kömürü, manganez, kurşun madenler çıkmaktadır.

Marmara Bölgesi’nde çıkarılan madenler mermer, bor, linyit, volfram, demir gibi madenler çıkmaktadır.

İç Anadolu Bölgesi’nde çıkarılan madenler demir, manganez, linyit, çinko, krom, lületaşı, bor, cıva, kaya tuzu çıkmaktadır.

Doğu Anadolu Bölgesi’nde çıkarılan madenler linyit, demir, krom, bakır, gümüş, bor, kurşun, oltu taşı, kaya tuzu, fosfat gibi madenler çıkmaktadır.

Yaşadığınız bölgeye göre cevabı yazmanız gerekmektedir.


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları


Birlikte Keşfedelim Fosilimizi Yapalım


Malzemeler
• Deniz kabukları veya belirgin damarları olan sert yapraklar
• Bir parça yumuşak model kili (oyun hamuru da olabilir)
• Küçük bir merdane
• Toz alçı
• Su
• Sıvı yağ

Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Yumuşak model kilini düz ve pürüzsüz hâle gelinceye kadar merdaneyle açalım. Üzerine deniz kabuğunu ya da yaprağı dikkatlice bastıralım.
2. Bastırdığımız kabuk veya yaprağı dikkatlice kaldıralım.
3. Oluşan şeklin üzerine biraz sıvı yağ sürerek yapışmayan bir yüzey elde edelim. Daha sonra iki ölçek alçı ve bir ölçek su koyarak sıvı alçı karışımını hazırlayalım.
4. Alçıyı çukurun üzerinde en az bir santimetre kalınlık oluşturacak şekilde dökelim.
5. Kalıbı öylece bırakarak alçının bir gece boyunca kurumasını bekleyelim.
6. Yumuşak model kilini kalıbın üzerinden kaldıralım.


1. Bu etkinlikte kullandığımız araç-gereçler, gerçekte hangi kavram ve olayları temsil ediyor? 


Cevap :

Oyun hamuru :Şeklin daha sağlam olması

Kabuğu bastırıp tekrar yerinden çıkarmamız :Kalıp oluşturması.

Alçı kalıbı oluşturmamız :Şeklin daha sağlam olması


4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları


Soru : Fosillerle ilgili neler biliyorsunuz? Fosiller bize hangi konular hakkında bilgiler verir?


Kısa Cevap “Fosillerle ilgili neler biliyorsunuz? Fosiller bize hangi konular hakkında bilgiler verir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Fosiller şimdiki yaşayan veya önceden yaşayıp nesli tükenmiş canlılar olabilirler. Eski dönemlerde yaşayan canlılar hakkında bilgiler elde etmemiz için Fosiller büyük bir önem taşımaktadır. Ölen canlılar organik maddelerden oluşurlar. Yumuşak dokular yani et gibi dokular zamanla çürür kimyasal olarak parçalanırlar.

Kemikler inorganik maddelerden oluştuğu için çürümez içinde boşluklar oluşur. Bazı organizmalar bu boşluklara girerek kemik ve kabukları katılaştırırlar ve kristalleşirler. Yeraltı sularında çözülmüş halde bulunan kalsiyum demir ve silisyum gibi mineraller bu organizmalara örnek verilebilir. Bu organizmalar kristalleştikten sonra hayran kaldığımız fosiller oluşur.



 

Our Score
Profile Photo
Binbaşı

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!