4. Sınıf Fen Bilimlileri Kitabıİnsan Sağlığı ve Dengeli Beslenme Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 65, 66, 67
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı İnsan Sağlığı ve Dengeli Beslenme Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 65-66-67
Birlikte Keşfedelim Sağlıklı Beslenmek İçin Sabah, Öğle, Akşam Öğünleri Hazırlayalım
Malzemeler
• Çeşitli besinlere ait resimler
• Kâğıt
• Renkli kalemler
• Boyalar
• Yapıştırıcı
• Karton
• Makas
Önlem Alalım
Makas kullanırken dikkatli olalım.
Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Çeşitli besin içeriklerine ait görselleri kaynaklardan bulalım ya da elimizdeki kâğıtlara çizerek boyayalım.
2. Bu görselleri kullanarak dengeli beslenmeye örnek olacak kahvaltı, öğle ve akşam yemekleri için öğünler hazırlayalım.
3. Hazırladığınız öğünlerle ilgili resimleri kartona yapıştıralım.
Sabah kahvaltısı:
Öğleyemeği:
Akşam yemeği:
1. Okula gelmeden önce dengeli ve sağlıklı beslenmek için kahvaltı yapıyor musunuz?
Cevap:
Evet okula gelmeden önce dengeli ve sağlıklı beslenmek için kahvaltı yapıyorum Kahvaltı mı yaptıktan sonra daha zinde hissediyorum dersleri daha iyi anlıyor okulda daha canlı ve aktif bir şekilde derslerini dinliyor arkadaşlarımla vakit geçiriyorum
Dengeli ve sağlıklı beslenme sağlığımız için özellikle gelişim çağındaki çocuklar için çok önemlidir. Dengeli ve sağlıklı beslenme bizi birçok rahatsızlıktan korur.
Boyumuzun uzamasını sağlar aynı zamanda ruh sağlığımızı koruyarak daha zinde olmamızı sağlar. Dengeli ve sağlıklı beslenen insanlar daha iyi kararlar alır. Bu yüzden dengeli ve sağlıklı beslenmeye özen göstermeliyiz.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları
Soru : Dengeli beslenmenin insan sağlığına etkileri nelerdir? Tartışalım.
Dengeli beslenmek insan hayatında büyük bir önem taşımaktadır. Dengeli beslenmezsek hızla kilo kaybı veya kilo alarak gibi vücudumuza etkileri olabilir. Dengeli beslenmezsek özellikle gelişim çağında çocukların gelişimini etkileyebilir.
Dengeli beslenmek birçok hastalığa karşı dirençli olmamızı sağlar. Vücudumuzda dengeli bir şekilde gerekli olan bütün vitaminleri ve mineralleri alırsak vücudumuz hastalıklara karşı adeta bir duvar desteği görecektir. Bu da sağlığımızı olumlu yönde etkileyecektir.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları
Diyetisyenler beslenme sorunu yaşayan kişiler sağlıklı beslenmek isteyen kişilere danışmanlık yaparlar. Onlara uygun diyet listesini hazırlayarak sağlıklı ve dengeli beslenmelerini sağlarlar.
Yediğimiz yemekleri vücut fonksiyonumuzda nasıl etkilediğini araştırırlar. Diyetisyenler gelecekte herhangi bir sağlık sorunumuz yaşamamak için dengeli sağlıklı bir program hazırlayarak bunun önüne geçerler.
Diyetisyenler hangi besinin ne kadar değer taşıdığını hangi besini ne şekilde tüketilmesi gerektiğini bilir ve bunları araştırırlar. Diyetisyenler toplumu sağlıklı beslenme ve kaynaklara doğru şekilde kullanımı konusunda bilgilendirir.
Soru : Ekmekten tasarruf ederek neler yapabileceğini biliyor musun?
Ekmekten ederek kuruyan ekmekleri fırına atarak toz haline getirebilir ve galeta unu yaparak galeta ununun köftelere kullanabiliriz.
Bayatlamış ekmeklerden tost yaparak değerlendirebiliriz. Eğer yiyeceğimiz ekmek yiyemeyecek durumdaysa hayvanları olan bir tanıdığımıza verebiliriz.
Eğer her insan yiyebileceği kadar ekmek alıp ekmekten tasarruf ederse insanların ihtiyaç duyduğu hastane ve okul gibi birçok binalar inşa edilebilirdi. Şu anda ülkemizde bir yılda çöpe atılan ekmeğin parasal değeri ile 80 hastane 500 okul inşa edilebilirdi. Bu yüzden okyanusun bir damlası olsak bile ilk biz tasarruf ederek diğer insanlara örnek olabiliriz.
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıAlkol ve Sigaranın Zararları Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 68, 69, 70, 71, 72
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Alkol ve Sigaranın Zararları Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 68-69-70-71-72
Birlikte Keşfedelim Sigara ve Alkolün Zararlarını Anlatan Poster Hazırlayalım
Malzemeler
• 35x25cm boyutunda karton
• Kalem
• Yapıştırıcı
• Makas
• Sigara ve alkolün zararları ile ilgili görseller
Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Sağlık kuruluşlarında sigara ve alkol ile ilgili posterleri inceleyelim.
2. Sigara ve alkol ile mücadele için uygun bir slogan bulalım.
3. Bulduğunuz bu sloganı destekleyen çeşitli yazılar ve görseller ekleyerek kendi posterimizi hazırlayalım.
1. Sigara ve alkolün zararlarını anlatmak için bulduğunuz sloganı ve niçin bu sloganı seçtiğinizi aşağıdaki boşluğa yazınız.
En büyük hata bir kere denemekten bir şey olmaz ile başlar. Bu sloganın seçtim çünkü birçok insan bir sefer denemek için sigara ve alkole başvuruyor.
Sonrasında bir sefer birden çok sefere dönüşüyor ve hayatlarını bir parçası oluyor. Bir kere yapacağım derken bağımlı olup hayatının zorluklar içerisinde yaşamak zorunda kalıyor.
Birçok hastalığa sebebiyet veren bağımlılıklarla karşı karşıya kalıyorlar. Bu nedenle Bir kereden bir şey olmaz demeyeyim hiçbir zaman hayatımıza alkol ve sigarayı almalıyız. Hem sağlıklı hem de hiçbir şeye bağımlı olmadan hayatımıza devam ettiririz.
2. Sigara ve alkol gibi alışkanlıklar sağlığımıza ne gibi zararlar vermektedir?
Sigara ve alkol sağlığımıza birçok zarar verir. Bu zararlardan bazıları ağız kokusu, damar sertliği. tat alma bozulması, beyin hücre ölümü, gastrit, sinüzit, pankreas kanseri, ilaçların etki etmemesi, burunda koku duyunun azalması, cilt kanseri, geçici hafıza kaybı damar kireçlenmesi baş ağrıları kilo kaybı mide kanseri gibi hastalıklardır. Tabii ki en kötü hastalık bağımlı olup hayatımızı bir şeye bağımlı olarak geçirmektir.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları
Soru : Alkol ve sigaranın zararlarıyla ilgili neler söyleyebilirsiniz? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
Alkol ve sigaranın zararları saymakla bitmez. Hayatımızda bir şeye bağımlı olarak yaşayıp bağımlı olduğumuz şey bize zarar vermesi vereceğimiz en kötü kararlardan birisidir.
Sigara ve alkol birçok hastalığın riskini artırıp onları yakalanmamızı hızlandırır. Pankreas kanseri kalp ve damar hastalıkları depresyon ve benzeri birçok ciddi hastalığa sebep olmaktadır. Aynı zamanda sosyal hayatımıza olumsuz yönde etki eden bu bağımlılıklardan olabildiğince uzak durmalıyız.
Batuhan her hafta olduğu gibi dedesini ve babaannesini ziyarete gitti. Sabırsızlıkla zili çaldı.
Kapıyı açan babaannesinin boynuna sarıldı.
Batuhan: Ooo babaanne mis gibi börek kokuyor. Dedem nerede?
Babaanne: Hasta bir arkadaşını ziyarete gitti oğlum. (Tam bu sırada kapı zili çaldı ve dedesi geldi. Batuhan dedesine sarılarak)
Batuhan: Dede, arkadaşın iyileşmiş mi?
Dede: Oğlum, arkadaşım şimdilik iyi görünüyor ama daha önce yaptığı bazı hatalardan dolayı iyileşmesi zor olacak.
Batuhan: Arkadaşın neden hasta olmuş dede?
Dede: Mehmet amcan benim eski dostumdur. Uzun süredir alkol kullanır, çokça da sigara içerdi. Ondan dolayı bazı organları zarar gördü hem de bağışıklık sistemi zayıfladı.
Batuhan: Çok üzüldüm dedeciğim. Okulumuzda Yeşilay Kulübü bizlere alkol ve sigaranın zararlarını anlatan bir program hazırlamıştı. Sen de böyle anlatınca şimdi daha iyi anladım dedeciğim.
Dede: Sen de Yeşilay Kulübüne katılarak toplum yararına çalışmalar yapabilirsin .
Batuhan dedesini niçin ziyaret etti?
Cevap :
Batuhan okuldaki Yeşilay kulübünde üye olan bir öğrencidir. Dedesini ziyaret etmiştir çünkü alkol ve sigaranın zararlarını anlatan bir program üzerinde çalışıyordur. Dedesinden bilgi almak için dedesini ziyaret etmiştir.
Bu konuşmalardan yola çıkarak alkol ve sigaranın zararlarına dair neler söylersiniz?
Cevap :
Konuşmadan yola çıkarak alkol ve sigaranın bağışıklık sistemimizi zayıflattığını ve vücudumuzdaki bazı organların zarar gördüğünü çıkarabiliriz.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları
Soru : Ailenizde ve yakın çevrenizde sigara kullanımının önlenmesi için ne gibi önlemler alınıyor? Tartışalım.
Ailemle ve yakın çevremde sigara kullananlar uyarılıyor ve yaptıklarının sağlıklarına ve çevresine zarar verdiğini tek tek anlatılıyor. Bağımlılıklarına kendilerine esir düşürdüklerini anlatılıyor.
Sigarayı bırakmak için neler yapılması gerektiğini konusunda planlama yapılıyor. Zamanla sosyal çevrelerinde bile bağımlılıkları nedeniyle zayıflayacağı söyleniyor.
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıCanlı Yaşamı ve Besin İçerikleri Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Canlı Yaşamı ve Besin İçerikleri Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57-58-59
Birlikte Keşfedelim Mineralleri Gözlemleyelim
Malzemeler
• Mercimek
• Bir avuç kadar toprak
• Peçete
• Bardak
• İki plastik kap
Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Minerallerin bitki gelişimi açısından önemini değişik kaynaklardan araştıralım.
2. Araştırma sonucu elde ettiğimiz bilgilere dayanarak “Mineralli ortamda büyüyen bitkiler daha iyi gelişir.” şeklinde bir varsayımda bulunalım.
3. Bu varsayımı kanıtlamak için deney yapalım:
• Bir çorba kaşığı mercimeği gece boyunca bir bardak su içinde bekletelim.
• Bir kabın içine bir sıra pamuk parçaları yerleştirelim.
• Pamukların üzerine mercimekleri yayalım. Üzerlerini bir sıra pamuk ile örtelim. Biraz su dökelim.
• Mercimeklerin birkaç gün sonra çimlendiğini gözlemleyelim.
• Plastik kaplardan birine yarısına kadar toprak, diğerine de pamuk parçaları koyalım. Bunları biraz ıslatalım.
• Her kabın içine çimlendirdiğimiz beş adet mercimeği dikelim.
• İki hafta boyunca her gün mercimekleri biraz sulayalım.
• Gözlemlerimizi her gün gözlem defterimize not edelim.
• Gözlemlerimizi grafik ve tablo ile gösterelim.
4. Yapmış olduğumuz deneyin raporunu yazalım.
5. Arkadaşlarımıza, öğretmenlerimize ve ailemize çalışmamızın sunumunu yapalım.
1. Hangi kapta yetişen mercimekler daha çok gelişti?
Cevap:
Yapsam mı deneyde pamuk olan kaptaki mercimekler daha çabuk filizlendi
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları
Soru : Araçların hareket etmesi için neye ihtiyaçları vardır?
Cevap:
Araçların hareket etmeleri için motora ihtiyaçları vardır motora enerji veren enerji kaynağında ihtiyaç duymaktadırlar
Soru : Çocuklar enerjilerini hangi besin içeriklerinden sağlıyor olabilir?
Cevap:
Çocuklar enerjilerini yediklerin besinlerden alırlar. Bunlardan bazıları; fındık, ceviz, nohut, zeytinyağı, tereyağı, bal, meyveler, sebzeler, yumurta, et ve süt ürünlerinden almaktadırlar.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları
Soru : Oyun oynarken ya da koşarken hiç düşüp yaralandınız mı? Bu küçük yaralar hiç iyileşmeseydi, sizce ne olurdu? Vücudumuzdaki yaraların onarılmasında görev yapan besinler nelerdir, hiç düşündünüz mü?
Cevap:
Evet. oyun oynarken ve koşarken de düşüp yaralandım. Bu yaralar zamanla kabuk bağlayarak iyileştiler. Eğer küçük yaralar iyileşmeseydi. Vücudum yara bere içinde kalacaktı.
Vücudumuzda yaraların onarılmasına görev yapan besinler protein yapı taşlı besinlerdir. Bunlardan bazıları; kırmızı et, tavuk, deniz ürünleri, süt, bezelye, mercimek, keten tohumu, badem, fındık, peynir, kabak çekirdeği gibi protein zenginin besinlerdir.
Soru : Proteinlerin fazla tüketilmesinin zararlarını gruplara ayrılarak tartışalım.
Her şeyin Fazlası zarar olduğu gibi protein ve fazlası zarardır. Fazla protein böbreğin erken yaşlanmasına, işlevinin bozulmasına neden olabilir.
Eklemlerde gut hastalığına neden olabilir. İdrardaki kalsiyum miktarını artırarak böbrekte taş oluşma riskini artırabilir. Aynı zamanda vücudumuzdaki fazla protein yağ çevrilerek yağ olarak depolanılır. Bu da obeziteye neden olabilir.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları
Soru : Karbonhidratları yeterince tüketmezsek sağlığımız açısından ne gibi olumsuz sonuçlar olabilir? Tartışalım.
Karbonhidratın yetersiz tüketirsek kalp hastalıkları ve diyabet riski artar. Enerji miktarımız azalır. Vücut gelişmemiz yavaşlar.
Yeterlik glikojen almadığımız için kas olarak biriken glikojenlerimiz yıkıma uğrayarak vücut glikojen ihtiyacını karşılamaya çalışır.
Bu nedenle kas kütlemiz gittikçe azalır. Vücudumuzdaki su miktarı azalır. Aynı zamanda yorgunluk, bitkinlik, halsizlik gibi sorunlar ile uğraşabiliriz.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları
Birlikte Keşfedelim Besinlerde Gizlenmiş Yağları Bulalım
Malzemeler
• Kâğıt
• Kalem
• 2 adet kâğıt peçete
• Yarım bardak su
• Yarım bardak yağ
• Bir parça bisküvi
• Rendelenmiş az miktarda elma
Önlem Alalım
Rende kullanırken öğretmenimizden yardım alalım. Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Kâğıdı çizerek dört bölüme ayıralım.
2. Bölümlere su, yağ, bisküvi ve elma yazalım.
3. Peçeteyi su ve yağa batırarak kâğıttaki yerlerine sürtelim.
4. Aynı şekilde bisküvi ve elmaya batırdığımız peçeteyi kâğıttaki ilgili bölümlere sürtelim. Bisküvi kırıntılarını temizleyelim.
5. Kâğıdı birkaç dakika güneşte ya da kalorifer peteğinde kurutalım. Daha sonra ışığa doğru tutalım.
Soru : 1. Hangi yiyecekler kâğıdı şeffaflaştırdı? Nedenini açıklayalım.
Cevap:
Yağ kağıdı yiyecekleri şeffaflaştırdı çünkü yağlardan dolayı kağıt ıslanarak arkasının gözükmesine neden olmuştur.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları
Soru : Soluk alıp verdiğimizde, burnumuz aktığında, terlediğimizde, ağladığımızda su kaybettiğimizi biliyor muydunuz?
Cevap:
Evet biliyordum soluk alıp verdiğimizde Burnumuz hakkında terlediğimizde ağladığımızda su kaybettiğimiz için düzenli olarak su alarak vücudumuzdaki su dengesini sağlamalıyız
Soru : Günlük su ihtiyacımızı nelerden karşılarız? Tartışalım.
Aslında birçok besinde meyve ve sebzede belli bir miktarda su bulunmaktadır. Bunları yerken aslında vücudumuzda su depolamış oluruz ama bu su miktarı vücudumuz için yeterli gelmeyebilir.
Günde belirli bir miktarda su içerek vücudumuza su vermeli harcadığımız su miktarını ve dengesini sağlamalıyız. Böylelikle daha sağlıklı olarak yaşamımızı devam ettirebiliriz.
Sigaranın içinde baştan nikotin olmak üzere birçok zehirli madde vardır. Bu zehirli maddelerden bazıları katran, nikotin, karbonmonoksit, polonyum, rodon, metanol, solian, kadiminyum, hidrojen, siyanür, arsenik, amonyak gibi zehirli maddeler bulunmaktadır.
Sigara içen bir insanın hangi organları daha çok zarar görür?
Sigara dumanından en hızlı ve yoğun bir şekilde eklenme organ akciğerlerdir. Soluduğumuz hava akciğerlere gittiği için sigara içerken kirli hava solumuş oluyoruz.
Bu nedenle en zarar gören organımız akciğer oluyor. Bu zararlı kimyasallardan oluşan duman katran yani akciğer dokusunda birikir ve zamanla bu dokularda zedelenmeye yol açar. Aynı zamanda böbreklerimize, kalbimize damarlarımıza, cildinize, ağzınıza, yutağımıza, gırtlağımıza, dişlerimize, midemize, yemek borumuza, pankreas, idrar kesemize ve birçok organımıza zarar verir yani Sigara içmek kısaca vücudumuzu ölüme götürmek demektir.
Sigara ve alkol gibi zararlı alışkanlıklardan uzak durmak için neler yapmalıyız?
Sigara ve alkol gibi zararlı alışkanlıktan uzak durmak için en önemli şey arkadaş çevremizi iyi seçmeliyiz çünkü atalarımızın dediği gibi üzüm üzüme baka baka kararır. Arkadaşlarımızın sigara ve alkol içtiği bir ortamda zamanla biz de içmeye başlarız ve bunu normal karşılarız veya arkadaşlarımızın ısrarına bir süre sonra dayanamayıp.
Bir kereden bir şey olmaz diyerek, aslında ömür boyu bir alışkanlığa temel atmış oluruz. Sigaranın ve alkolün zararlarını bilerek. Bunun hakkında önlemler alarak kendi irademize sahip çıkmalıyız. Spor ve egzersiz yaparak sağlıklı dengeli ve zinde olmalıyız. Böylelikle sağlıklı bir ruh halinde olarak zararlı alışkanlıkları hayatımıza dahil etmeyiz.
Zararlı olan bu alışkanlıklardan uzak durmak için en önemli şey bunların bize verdiği uzun vadeli zararları bilerek kendimizi bunlardan uzak tutmak için en doğru karar vermektir.
Alkol alan bir insanın hangi organları daha çok zarar görür?
Alkol alan bir insan en çok karaciğer, mide, pankreas, sinir sistemini zarar görür. Aynı zamanda kalp, kemik, kan yapıcı organlar, bağışıklık sistemi, cilt hatta çeşitli hormonlar üreten bezler olumsuz yönde etkilenir.
Alkol aynı zamanda beyne de etki eder doğrudan mantıklı düşünme karar verme hareket etmeye yetenekleri bozulur. Bu etkiler alkol alımın ardından hemen görülür bu durumlarda ciddi kazalar yaralanmalar hatta ölümler bile görülmektedir.
C) Aşağıdaki cümlelerde yer alan boşlukları kutucuklardaki uygun kavramlarla doldurunuz.
Cevap:
Organlarımızın sorunsuz bir şekilde çalışabilmesi için gerekli enerjiyi besinlerden alırız.
Karbonhidratlar fazla tüketilirse şişmanlamaya sebep olur.
Tüm yiyeceklerde, kuru gibi görünseler de su bulunur.
Kemiklerin gelişimi ve korunmasından kalsiyum minerali sorumludur.
Her gıdada bulunan ve vücudumuzda düzenleyici olarak görev yapan besinler vitamin, su ve minerallerdir.
Karbonhidratların yeterli olmadığı durumlarda enerji ihtiyacımızı yağlardan sağlarız.
Besinleri bitkisel ve hayvansal kaynaklardan elde ederiz.
Alışveriş yaparken besinlerin taze, doğal ve temiz olmasına dikkat etmeliyiz.
Kurutma ve dondurma besinleri saklama yöntemlerinden bazılarıdır.
Yeşilay alkol ve sigara bağımlılığına karşı halkı bilinçlendiren bir dernektir.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 79 Cevapları
D) Aşağıda verilen besin içeriklerinin görevlerini karşılarına yazınız.
Cevap:
Protein: Vücuttaki dokuların oluşumunda ve kasların oluşmasında önemli görevleri vardır. Kas ve dokuların oluşturduğu gibi korunma görevi proteinlere düşer. Gün içinde protein aldığımızda size enerji veren monitör rolü de bulunmaktadır. Hücre yenilerek vücudun gelişmesini ve onarılması üstlenir.
Su ve mineraller: Düzenli kullanımda vücutta biriken tüm toksinleri ve zararlı maddelere vücut dışlarına boşaltım ya da sindirim sistemi ile atılmasına olanak sağlar. Aynı zamanda su ve mineraller kemikler ve dişler için son derece önemli büyük olan rollere sahiptir.
Karbonhidrat: Karbonhidratların temel görevi vücudun enerji ihtiyacını karşılamaktır. Proteinin vücutta yapım ve onarımında kullanılmalarını sağlar. Yağların metabolizme eder. Karbonhidrat alınmadığında vücut enerji için yağları kullanmak zorunda kalır.
Yağlar: Enerji kaynağı olarak kullanılır. Hücre zarının yapısına katılırlar bazı hormonların yapısını oluştururlar. A D E K vitaminlerinin emilini sağlarlar. Isı kaybını önlerler. Organları vücudunun ve kendi etkilerden korur. Göç eden kış uykusuna yatan canların besin metabolik su kaynağıdır.
Vitaminler: Cilt hastalıklarının giderilmesinde. Metabolizmanın düzelmesinde. Kan hücrelerinin yapımında. Kemik gelişimine kadar vücudun pek çok alanında görevi vardır.
E) Aşağıdaki tabloda verilen boşlukları doldurunuz.
Cevap:
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 78-79-80-81-82-83 MEB Yayınları”
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları
F) Aşağıdaki soruları görsellere göre cevaplayınız.
1. Hangileri karbonhidrat yönünden zengindir?
Cevap: Tahıl.
2. Hangileri protein bakımından zengindir?
Cevap: Et, süt, yumurta.
3. Hangileri vitaminler bakımından zengindir?
Cevap: Meyve ve sebze.
4. Hangileri hayvansal besinlerdir?
Cevap: Et, süt, yumurta.
5. Hangileri bitkisel besinlerdir?
Cevap: Tahıl, kuru yemiş, baklagilller, meye ve sebze.
6. Hangilerini saklamak için derin dondurucu kullanırız?
Cevap: Et, süt, yumurta.
7. Hangilerinde su bulunur?
Cevap: Hepsinde su bulunur.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları
G) Aşağıdaki bulmacayı çözünüz.
Cevap:
( PROTEİN ) Yapıcı ve onarıcı görev yapan besin içeriğidir.
( NİKOTİN ) Sigaradaki bağımlılık yapan maddenin adıdır.
( YEŞİLAY ) Alkol ve sigaranın zararlarını anlatan sivil toplum kuruluşunun adıdır. ( ) Besinlerin bozulmaması için kullandığımız bir saklama yöntemidir.
(DENGELİ BESLENME ) Vücudumuzun ihtiyacı olan besinlerin düzenli ve yeterli miktarda alınmasına denir.
( YAĞ ) Besin piramidinin en üst basamağında bulunan bir besindir.
(AKCİĞER ) Sigaranın en çok zarar verdiği organdır.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları
H) Aşağıdaki cümlelerde yer alan boşlukları kutucuklardaki uygun ifadelerle doldurunuz.
Cevap:
Vücudumuzda protein yapıcı ve onarıcı görev yapar.
Vücudumuzun ihtiyacı olan enerjiyi karbonhidrat sağlar.
Vücudun sıcak tutulmasını yağlar sağlar.
Vücudumuzun hastalıklara karşı korunmasını vitaminler sağlar.
Vücudumuzun ihtiyacı olan besinlerin düzenli ve yeterli miktarda alınmasına dengeli beslenme denir.
Üretilen gıdanın tüketilmeden önce atığa dönüşmesine gıda israfı denir.
Dünyada ve ülkemizde obezite önemli bir halk sağlığı sorunudur.
I) Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.
I. Proteinler II. Yağlar III. Karbonhidratlar
1. Yukarıdaki besin türlerinden hangisi ya da hangileri vücudumuzda yapıcı ve onarıcı görevi yapar?
Cevap:
A) Yalnız IB) Yalnız II C) Yalnız III D) I, II ve III
2. Ülkemizde kapalı ortamlarda kullanılması yasak olan zararlı madde aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap:
A) Hamburger B) SigaraC) Cips D) Gazlı içecekler
3. Gıda israfı, üretilen gıdanın tüketilmeden önce atığa dönüşmesi anlamına gelir. Bu bilgiden yola çıkarak aşağıdakilerden hangisi gıda israfıdır ?
Cevap:
A) Geri dönüşüm kutusuna atılan şişe
B) Gereksiz yere kullanılan kâğıt C) Gereğinden fazla alınan gıdanın bozulması
D) Açık bırakılan lambalar
4. Ülkemizde alkol ve sigaranın zararlarına dair kampanyalar yürüten öncü kuruluşumuz hangisidir?
Cevap:
A) Kızılay B) YeşilayC) TÜBİTAK D) Astronomi Derneği
5. Çınar, günde yaklaşık sekiz bin adım yürür. Dengeli ve düzenli beslenmeye dikkat eder. Buna göre Çınar’ın aşağıdakilerden hangisini tükettiği söylenemez?
Cevap:
A) Doğal ürünler B) Sebzeli yemekler C) Asitli içecekler D) Su
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları
6. Yeşim sokakta oynarken düştü ve kolunu kırdı. Kolunun en kısa sürede iyileşmesini isteyen Yeşim hangi besin içeriğini daha çok tüketmelidir?
Cevap:
A) Vitamin B) Karbonhidrat C) Yağ D) Protein
7. Ulaş, beden eğitimi derslerinde çabuk yorulduğunu ve enerjisinin kalmadığını söyler. Ulaş hangi besin içeriğini daha çok tüketmelidir?
Cevap:
A) Karbonhidrat B) Yağ C) Vitamin D) Protein
8. Canlıların yaşamsal faaliyetlerini sürdürebilmesi, büyüyüp gelişebilmesi için tükettikleri yiyecek ve içeceklere ne ad verilir?
Cevap:
A) Vitamin B) Beslenme C) Besin D) Yağ
9. Vücudumuzda düzenleyici görevini üstlenen besin içeriği hangisidir?
Cevap:
A) Protein B) Yağ C) Karbonhidrat D) Vitamin
10. Öğretmen, öğrencilerine doğal besinlerle beslenmenin önemini anlatır. Aşağıdakilerden hangisi doğal besine örnektir?
Cevap:
A) Cips B) Yumurta C) Çikolata D) Pasta
11. Annesi, Yağmur’a her zaman doğal besinlerin yenilmesi gerektiğini söylüyor. Buna göre Yağmur, aşağıdakilerden hangisini yememelidir?
Cevap:
A) Muz B) Yumurta C) Peynir D) Çikolata
12. Aşağıdaki yiyeceklerden hangisi besin içeriği açısından diğerlerinden farklıdır?
Cevap:
A) Ekmek B) Bisküvi C) YumurtaD) Pasta
I. Tazeliğine dikkat etmek
II. İçerdiği katkı maddelerine bakmak
III. Son kullanma tarihine bakmak
IV. Temiz ve doğal olmasına dikkat etmek
13. Besin maddelerini tüketirken yukarıda yer alan ifadelerden hangisi ya da hangilerine dikkat etmek gerekir?
Cevap:
A) I, II, III, IVB) Yalnız II C) I ve III D) Yalnız I
Evet, travertenlerin nasıl oluştuğunu merak ettim ve bu konu hakkında bir araştırma yaptım. Araştırmamı sizinle paylaşmak istiyorum. Travertenler bir çeşit kaya çeşididir. travertenlerin oluşumu Termal sulardan kaynaklanıyor. Bölgede 33-100 Derece sıcaklığında aralığında yaklaşık olarak 17 adet sıcak su kaynağı bulunuyor.
Termal su kaynağından çıktıktan sonra travertenlerin bulunduğu bölgeye kadar gelir. Kaynak suyu travertenlerin katlarda çökünmeye neden olur. Suyun içinde yer alan bol miktarda kalsiyum hidrokarbonat kaynaktan çıktıktan sonra oksijen ile temas ederek çözülmeye başlar.
Tema sırasında karbonoksit ve karbonmonoksit buharlaşırken geriye kalan kalsiyum karbonat ise çökerek zaman içinde kaya formuna girer. Böylelikle görselliği ile kalbimizi süsleyen travertenler oluşur.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları
Birlikte Keşfedelim Taşları Doğal Ortamda Gözlemleyelim
Malzemeler
• Büyüteç
• Not defteri
• Kalem
• Yapışkanlı etiket
• Gazete
• Yumurta kutusu
• Poşet
Önlem Alalım
Taş örnekleri toplarken dikkatli olalım.
Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Taş gözlemi için okulumuzun bahçesini ya da yakın çevresini sınıfça gezelim.
2. Taş parçalarından örnekler alalım.
3. Bulduğumuz örneklere hemen bir etiket yapıştıralım.
4. Örneklerin numarasını ve taşın bulunduğu yerin ismini etikete yazalım.
5. Bulduğumuz örnekleri zarar görmemesi için gazete parçasıyla sarıp poşetlere koyalım.
6. Büyüteç yardımıyla incelediğimiz taşın fiziksel özelliklerini (renk, pürüzlü, pürüzsüz, parlaklık, matlık) defterimize yazalım.
7. Taşları, yumurta kutusuna fiziksel özelliklerine bakarak yerleştirelim.
8. Hazırladığımız çalışmayı, sene sonu sergisi için uygun bir yerde muhafaza edelim.
1. Taşları hangi özelliklerine göre sınıflandırdınız?
Cevap:
Taşları sertliklerine yüzey pürüzlerine, renklerine, büyüklüklerine, şekillerine parlaklığına ve nerede bulduğuma göre sınıflandırırdım.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları
Soru : Turuncu renkteki akıcı maddenin adını biliyor musunuz?
Cevap:
Turuncu renkteki akıcı maddenin adı : Lav
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları
Soru : Tarih öncesi dönemlerde, günümüzde kullandığımız araç ve gereçlerin olmadığını düşünürsek madenciler, tünelleri nasıl kazmış olabilirler?
Bence tarih öncesi dönemlerde madenler için tünel kazma diye bir şey yoktur. Çünkü maden o kadar büyük bir öneme sahip değildi. Günümüzde sanayileşen dünyada ham madde için madenler önem kazanmıştır.
Tarih öncesi dönemlerde lavlar yer altındaki madenleri ortaya çıkarırdı. Seller ve şiddetli yağmurlar toprağı aşındırarak madenlerin gün yüzünü ortaya çıkarmıştır. Tarih öncesinde insanlar bu madenleri çeşitli amaçlar için kullanmaya başlamışlardır daha sonra bu madenleri birçok amaçla kullandılar. Daha fazla bulmanın yollarını aramışlardır.
Bu sayede kürek kazma gibi ilkel aletler yapıp bunlarla madenleri bulmak için çabalamışlardır özellikle sanayileşme döneminden sonra madenler enerji ihtiyacını karşılaştırmak için yani ham madde olarak kullanılmaya başladıktan sonra madenleri daha fazla erişim kazanılmak istenmiştir. Bu nedenle tüneller kazalım maden işçileri tünellerde hammadde arayışına başlamışlardır.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları
Soru : Ham madde kaynağı olarak kayaçların önemi nedir? Tartışalım.
Hammadde kaynağı olarak kayaçların önemi çok büyüktür. Hammade kaynağı olarak madenlere örnek verecek olursam demir, bakır, altın, gümüş gibi madenlerdir. Bu madenler kayaçlar içinde bulunur.
Bu madenlere baktığımız zaman günlük hayatımızda birçok yerinde kullandığımız hammaddelerdir. Bunlar olmazsa hayatımızın birçok yerinde aksaklıklar yaşayacağız. Kullandığımız bilgisayarlar, telefonlar, oturduğumuz ev, sınıfımızda bulunan akıllı tahtalar ve daha sayabileceğimiz birçok şey ham maddesi bu kaynaklardan oluşmaktadır.
Altın, astronotların kasklarının yüz siperliğinde de kullanılır. Kasklarda kullanılan altın madeni, astronotları güneşin zararlı ışınlarından korur.
Altın birçok alanda kullanılmaktadır. Bu alanlar neredeyse hepimizin bildiği kuyumculuk, elektrik, elektronik, diş hekimliği, dekorasyon, özelikle eski dönemlerde para birimi, uzay ve havacılık, makine mühendisliği, kimya endüstrisi, tekstil sektörü, yatırım amaçlı ekonomi alanında, tıp, ilaç sektöründe, yiyecek sektöründe, bilişim sektöründe, inşaat sektöründe, potansiyometrede, terminallerin baskı devrelerinin transitörlerin ve yarı iletken sistemlerinin kaplamasında kullanılmaktadır.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları
Soru : Yaşadığımız bölgede hangi madenler çıkarılmaktadır? Araştıralım.
Akdeniz Bölgesi’nde çıkarılan madenler krom, boksit, demir, linyit, alüminyum. barit, kum, çakıl, manganez, kurşun, çinko, volfram, bakır gibi madenler çıkmaktadır.
Ege Bölgesi’nde çıkarılan madenler bakır, kurşun, çinko, boksit, demir, altın, dolimit, kükürt, mermer, mangonez, asbest, bor, diatomit, grafit, antimulan, uranyum gibi madenlerdir.
Karadeniz Bölgesi’nde çıkan madenler altın, uranyum, bakır, linyit, çinko, betonit, demir, mermer, taş kömürü, manganez, kurşun madenler çıkmaktadır.
Marmara Bölgesi’nde çıkarılan madenler mermer, bor, linyit, volfram, demir gibi madenler çıkmaktadır.
İç Anadolu Bölgesi’nde çıkarılan madenler demir, manganez, linyit, çinko, krom, lületaşı, bor, cıva, kaya tuzu çıkmaktadır.
Doğu Anadolu Bölgesi’nde çıkarılan madenler linyit, demir, krom, bakır, gümüş, bor, kurşun, oltu taşı, kaya tuzu, fosfat gibi madenler çıkmaktadır.
Yaşadığınız bölgeye göre cevabı yazmanız gerekmektedir.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları
Birlikte Keşfedelim Fosilimizi Yapalım
Malzemeler
• Deniz kabukları veya belirgin damarları olan sert yapraklar
• Bir parça yumuşak model kili (oyun hamuru da olabilir)
• Küçük bir merdane
• Toz alçı
• Su
• Sıvı yağ
Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Yumuşak model kilini düz ve pürüzsüz hâle gelinceye kadar merdaneyle açalım. Üzerine deniz kabuğunu ya da yaprağı dikkatlice bastıralım.
2. Bastırdığımız kabuk veya yaprağı dikkatlice kaldıralım.
3. Oluşan şeklin üzerine biraz sıvı yağ sürerek yapışmayan bir yüzey elde edelim. Daha sonra iki ölçek alçı ve bir ölçek su koyarak sıvı alçı karışımını hazırlayalım.
4. Alçıyı çukurun üzerinde en az bir santimetre kalınlık oluşturacak şekilde dökelim.
5. Kalıbı öylece bırakarak alçının bir gece boyunca kurumasını bekleyelim.
6. Yumuşak model kilini kalıbın üzerinden kaldıralım.
1. Bu etkinlikte kullandığımız araç-gereçler, gerçekte hangi kavram ve olayları temsil ediyor?
Cevap:
Oyunhamuru :Şeklin daha sağlam olması
Kabuğu bastırıp tekrar yerinden çıkarmamız :Kalıp oluşturması.
Alçı kalıbı oluşturmamız :Şeklin daha sağlam olması
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları
Soru : Fosillerle ilgili neler biliyorsunuz? Fosiller bize hangi konular hakkında bilgiler verir?
Fosiller şimdiki yaşayan veya önceden yaşayıp nesli tükenmiş canlılar olabilirler. Eski dönemlerde yaşayan canlılar hakkında bilgiler elde etmemiz için Fosiller büyük bir önem taşımaktadır. Ölen canlılar organik maddelerden oluşurlar. Yumuşak dokular yani et gibi dokular zamanla çürür kimyasal olarak parçalanırlar.
Kemikler inorganik maddelerden oluştuğu için çürümez içinde boşluklar oluşur. Bazı organizmalar bu boşluklara girerek kemik ve kabukları katılaştırırlar ve kristalleşirler. Yeraltı sularında çözülmüş halde bulunan kalsiyum demir ve silisyum gibi mineraller bu organizmalara örnek verilebilir. Bu organizmalar kristalleştikten sonra hayran kaldığımız fosiller oluşur.
Gıda mühendisliği, gıda laboratuvar teknikleri. süt ve süt ürünleri operatörlüğü, hububat ve hububat ürünleri operatörlüğü, çay üreticiliği ve operatörlüğü, sebze meyve ve Ürünleri operatörlüğü. sofralık zeytin ve zeytinyağı operatörlüğü gibi meslekler vardır.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları
Soru : Besinler dondurulmadan önce hangi aşamalardan geçirilir? Tartışalım.
Besinler doldurulmadan önce taze olması daha dikkat edilmelidir. İyice temizlenmeli çürüklerinden ayıklanmalıdır. Eğer taze bir besin dolduracaksak iyice yıkamalıyız. Bazı besinler pişirme işleminden geçirilerek dondurulur.
Pişirme işlemini iyice yaparak dondurulmuş besinin doğru bir şekilde saklanmasını sağlayabiliriz. Besinler poşetlere konularak ağzı iyice kapalı bir şekilde dondurulabilir.
Yer kabuğundan çıkan çeşitli etkenlerle ve uzun bir zamanda oluşan ekonomik değeri oluşum süresine bağlı olarak değişen kayaçlar (maden) denir. Yukarıda da altın, bakır, gümüş ve mermer gibi bazı madenler vardır.
Bunları aynı zamanda kayaç denir. Ülkemizde de farklı kayaçlar bulunur. Bu kayaçlardan bazıları kireçtaşı, sünger taşı, granit, Kalker, kumtaşı, kil ve çakıl gibi kayaçlardır. Bunlar ülkemizde hammede sağlayarak sanayide kullanılabilir.
Soru : Kayaçların sanayide ham madde olarak kullanımı hakkında internet ve çeşitli kaynaklardan araştırma yapalım. Edindiğimiz bilgileri arkadaşlarımızla paylaşalım. Kayaçların ham madde olarak önemini tartışalım.
Bor : Bor rezervlerinin büyük bir miktarı Türkiye’de bulunmaktadır. Türkiye’de toplam Bor rezerve 3.3 milyon ton olarak belirlenmiştir. Bor; Savunma sanayisinde, cam sanayisinde, seramik yapımında, temizlenen beyazlatma ürünlerinde, sağlık alanında, atık temizlemede, nükleer uygulamalarda ham madde olarak kullanılır. Ayrıca tarım enerji malzemeler Optik, cam elyafı üretiminde, yanmaya geciktirici madde üretimde, enerji depolama alanında kullanılmaktadır.
Mermer : Türkiye çok çeşitli ve büyük miktarda mermer ve zerrene sahiptir. Sanayi ve üretimde kullanıldığı gibi teknoloji ile dünyanın en önemli doğal taş üreticileri arasında yer almaktadır. Mermer inşaatlarda dekorasyonda heykelcilikte ve süs eşyalarının yapımında ham madde olarak kullanılır.
Altın : Dünyanın geniş bir bölümünde düşük düzeyde bulunur. Kuyumculuk sektöründe, elektrik elektronikte, diş hekimliğinde, süslemede. madalya yapımında kullanılır.
Demir : Dünya üzerinde en yaygın dördüncü mineral ve yer kabuğunda en çok bulunan metaldir. Demir otomobil yapımında gemi gövdesi yapımı. inşaatlarda, bilgisayarda, önemli parçası olan manyetik depolama alanlarında kullanılır.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları
Soru : Acaba madenler başka hangi alanlarda kullanılır?
Cevap:
Madenler sanayinin birçok alanında kullanılmaktadır. Bu alanlardan bazıları inşaatlarda, bilgisayarlarda, kuyumculuk sektöründe, elektronik elektronikte, tarım, enerji malzemelerinde, optikte, nükleer uygulamalarda. cam sanayisinde, seramik yapımında, otomobil sektöründe, savunma sanayisinde, süslemede gemi yapımında, sağlık sektöründe ve boya üretiminde kullanılır.
Soru : Madenlerin kullanım alanları hakkında internetten ve diğer kaynaklardan araştırma yaparak elde ettiğimiz bilgileri arkadaşlarımızla paylaşalım. Bu konu hakkında arkadaşlarımızla fikir alışverişinde bulunalım.
Çinko : Otomobil endüstrisinde, döküm kapılarda otomobil parçalarında. pil gövdelerinin yapımında lastik sanayisinde aktivatör olarak, televizyon ekran üretiminde, florasan lambalarının, reçetesi satabilen bazı merhemlerin birleşiminde bulunur. Ayrıca çinko pek çok günlük bir mineral ilaçlarının birleşenidir. Cildin ve kasların erken yaşlanması önlediği antioksidan özellikleri taşıdığı inanılmaktadır.
Demir : Dünya üzerinde en yaygın dördüncü mineral ve yer kabuğunda en çok bulunan metaldir. Demir otomobil yapımında gemi gövdesi yapımı. inşaatlarda, bilgisayarda, önemli parçası olan manyetik depolama alanlarında kullanılır.
Bakır : Yüksek elektrik geçirgenliği, işlenme ve mekaniksel özellikleri iyi olan bir metaldir. Gümüşten sonra en iyi iletken metal bakırdır. Bakır elektronik elektronikte, inşaatlarda ulaşımda, kuyumculukta boya üretiminde, turistik eşya yapımında kullanılır.
Bor : Bor rezervlerinin büyük bir miktarı Türkiye’de bulunmaktadır. Türkiye’de toplam Bor rezerve 3.3 milyon ton olarak belirlenmiştir. Bor; Savunma sanayisinde, cam sanayisinde, seramik yapımında, temizlenen beyazlatma ürünlerinde, sağlık alanında, atık temizlemede, nükleer uygulamalarda ham madde olarak kullanılır. Ayrıca tarım enerji malzemeler Optik, cam elyafı üretiminde, yanmaya geciktirici madde üretimde, enerji depolama alanında kullanılmaktadır.
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıBesinlerin Tazeliğinin ve Doğallığının Önemi Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 42, 43, 44
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Besinlerin Tazeliğinin ve Doğallığının Önemi Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44 ATA Yayıncılık”
Soru : Yukarıdaki görselleri inceleyelim. Taze bir besini mi yoksa dondurulmuş veya paketlenmiş bir besini mi tüketmeyi tercih etmeliyiz? Paketlenmiş besinler alırken nelere bakmalıyız? Son kullanma tarihi denilince ne anlamalıyız? Meyve ve sebzeleri neden yıkayarak tüketmeliyiz?
Cevap:
Taze besinleri üretmek sağlığımız açısından daha iyidir çünkü dondurulmuş besinler birçok katkı maddeleri bulunmaktadır. Dondurulmuş besinler tadının gitmemesi ve uzun süre dayanması için birçok katkı maddesi eklenmektedir. Taze besinlerde ise bu oran daha azdır. Paketlenmiş besinlere bakarken içindekiler kısmını kontrol etmeliyiz.
İçinde zararlı maddeler olup olmadığını dikkat etmeliyiz. Son kullanma tarihi denince o ürünün artık kullanamayacak duruma gelmesini anlamaktayız. Son kullanma tarihinden sonra bir besini tüketmek sağlığımızı olumsuz yönde etkileyecektir. Bu nedenle son kullanma tarihine dikkat etmeli son kullanma tarihi geçen yiyecek ve içecekleri satın almamalıyız.
Oradaki görevliye Son kullanma tarihinin geçtiğini söylemeliyiz. Meyveler ve sebzeler yetişirken böceklenmemesi ve çürümemesi için ilaçlama yöntemi yapılır. İlaçlama yönteminde kimyasallar kullanıldığı için meyve ve sebzeleri iyice yıkayıp öyle tüketmemiz gerekmektedir. Birçok süreçten geçen meyve ve sebzeler toz ve kire maruz kalmıştır. Bu nedenle meyve ve sebzeleri iyice yıkamalıyız.
Soru : Acaba besinlerin doğal kaynaklardan temin edilip taze tüketilmesinin önemi ile ilgili başka neler söylenebilir?
Besinleri doğal kaynaklardan temin edip taze tüketmek sağlığımız açısından çok daha iyidir. Paketlenmiş gıdaları hayatımıza daha az ve yer vererek hayatımızı olumlu yönde sağlıklı bir şekilde devam ettirebiliriz.
Doğal kaynakların içinde daha az kimyasal madde bulunmakta besin değerleri daha yüksek olmaktadır. Böylelikle daha fazla vitamin alır ve sağlığımıza zararlı kimyasal maddelerden uzak durmuş oluruz.
Paketlenmiş gıdalarda uzun süre dayanabilmesi için ve bozulmaması için çok sayıda kimyasal kullanılır. Bu kimyasallar vücudumuza zararlı olmaktadır. Siz de elinizden geldikçe doğal kaynakları taze bir şekilde tüketmeye özen gösteriniz.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları
Soru : Sağlıklı bir yaşam için besinlerin tazeliğinin ve doğallığının önemi hakkında internet ve çeşitli kaynaklardan araştırma yapalım. Araştırma sonucunda edindiğimiz bilgileri arkadaşlarımızla paylaşalım. Bu konu hakkındaki görüşlerimizi arkadaşlarımızla tartışalım.
Sağlıklı bir yaşam için besinlerin taze ve doğal olması çok önemlidir. Doğal olmayan ürünlerde kimyasal maddeler bulunmaktadır. Ürünlerin daha uzun süre çürümeden kalabilmesi ve böceklenmemesi için yapılan ilaçlamalarda kimyasal maddeler kullanılmaktadır.
Bu kimyasal maddeler vücudumuza zararlar yaratmaktadır. Bu yüzden doğal meyveleri ve sebzeleri tercih etmeliyiz taze olmayan meyve ve sebzeleri yediğimiz zaman vücudumuza zararlı olan bakterilere vücudumuzu almış oluruz. Bu nedenle taze ve doğal besinlere tüketmeye özen göstermeliyiz. Böylelikle sağlıklı bireyler olabilir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
Besinleri tüketirken dikkat etmemiz gereken hususlardan bir tanesi de besinlerin temiz olmasıdır. Özellikle sebze ve meyveleri iyice yıkadıktan sonra tüketmeliyiz. Yıkamadan tükettiğimiz besinler sağlığımıza zarar verir.
Soru : Sağlıklı bir yaşam için besin tüketilirken başka nelere dikkat etmeliyiz? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Paketlerde haşlanmış gıdalar yerine mevsiminde biz haşlayarak ya da konserve yaparak tüketebiliriz. Taze ve doğal meyve ve sebzeleri tercih etmeliyiz. Abur cuburlar yerine evde kendimiz pasta yaparak onları tüketmeliyiz.
Paketli gıdaların içindeki kimyasal maddelerden bedenimizi uzatarak daha sağlıklı bir yaşam bulabiliriz. Bitkisel katı yağ kullanmamalıyız.
Onun yerine sıvı yağlar veya tereyağı kullanmalıyız. Küflenmiş ekmek çürümüş sebze ve meyveleri tüketmemeliyiz. Hazır meyve suları yerine evde taze meyvelerden yaptığımız meyve sularını içebilir ayran yapabilir ve kendinize limonata yapabiliriz.
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıDünya’nın Dönme ve Dolanma Hareketler Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 35, 36, 37
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’nın Dönme ve Dolanma Hareketler Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35-36-37
Soru : Dünya hareket eder mi?
Cevap:Dünya, kendi ekseninde batıdan doğuya doğru dönmektedir.
Dünya, kendi ekseni etrafında dönerken bir yandan da Güneş’in etrafında dönmektedir.
Soru : Dünya’nın kaç türlü hareketi vardır?
Cevap:
Dünyanın iki tür hareketi vardır. Dünyanın ilk hareketi kendi ekseni etrafında dönmesiyken ikinci hareketi de güneşin etrafında dönmesidir.
Kendi ekseni etrafında döndüğünde günler, güneşin etrafında döndüğünde ise mevsimler ortaya çıkar.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları
Birlikte Keşfedelim Güneş ve Dünya Modeli Hazırlayalım
Malzemeler
• İki tane farklı büyüklükte köpükten yapılmış küre
• Makas
• Mukavva
• İki raptiye
Önlem Alalım
Makası ve raptiyeyi dikkatli kullanalım. Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Dünya ve Güneş modellerini sabitleyerek göstermek için mukavvadan eni 5 cm, boyu 30 cm olan bir dikdörtgen keselim.
2. Büyük küreyi Güneş modeli olacak şekilde dikdörtgenin bir ucuna alttan raptiye ile tutturalım.
3. Küçük küreyi Dünya modeli olacak şekilde dikdörtgenin diğer ucuna alttan raptiye ile tutturalım.
4. Dünya modelinin kendi çevresinde döndüğünden emin olmak için modeli çevirerek kontrol edelim.
5. Güneş’i sabit tutarak Dünya’yı Güneş’in çevresinde döndürelim.
1. Hazırladığınız Güneş ve Dünya modeli ile dönme ve dolanma arasındaki farkı açıklayabilir misiniz?
Cevap:
Güneş ve Dünya modelinde dönme dünyanın kendi etrafında olan olay içindir.
Dolanma ise dünyanın Güneş için yaptığı Dolanma olmaktadır.
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’nın Hareketlerinin Sonuçları Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41
Birlikte Keşfedelim Güneş Nerede?
Malzemeler
• Renkli kalemler
• Pastel boya
Nasıl Bir Yol İzleyelim? 1. Güneş’in konumunu gözlemleyelim. Hareket eden Güneş mi?
Cevap: Hareket eden Güneş değil Dünyadır.
Çünkü Dünya güneşin etrafına denmektedir.
2. Gözlemlerimizi aşağıdaki boş kutucuğa yazalım ve resimleyelim.
Cevap: Burada Dünya Güneş’in etrafında dönmektedir.
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41 MEB Yayınları”
1. Dünya’nın Güneş’in etrafında dolandığını biliyoruz. Bu durumun tam tersini düşünelim. Güneş, Dünya’nın etrafında dolansaydı Dünya’da gerçekleşen olaylardan hangileri olmazdı? Niçin?
Cevap: Güneş, dünyanın etrafında dolansaydı, dünyada gece ve gündüz oluşmaz, mevsimler meydana gelmez, hava olayları düzenli olarak yaşanmazdı.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları
Soru : Gece ve gündüzün birbirini takip etmesinin nedeni nedir? Tartışalım.