4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıDengeli Beslenme Neden Önemlidir? Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 45, 46, 47
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dengeli Beslenme Neden Önemlidir? Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 45-46-47 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 45-46-47
“4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları”
Soru : Sizce yukarıdaki besinlerden hangilerini sıklıkla tüketen bir insan daha sağlıklı besleniyor olabilir? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap:
Bence sağ tarafta olan yiyeceği tüketen bir insan sağlıklı bir kişi olur. Fakat sol taraftaki yiyeceği sıklıkla tüketen bir insan sağlıksız bir kişi olur.
Soru : Obeziteden korunmak için neler yapılabilir? Görüşlerinizi aşağıdaki boşluğa yazınız.
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıDünya’nın Dönme ve Dolanma Hareketleri Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 20, 21, 22
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’nın Dönme ve Dolanma Hareketleri Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21-22 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21-22
Soru : Bu bölümde Dünya’nın dönme ve dolanma hareketleri arasındaki farkı açıklayacağız. Dünya’nın hareketleri sonucunda gerçekleşen olayları açıklayacağız.
Cevap:
Dünyamız kendi etrafında dönme hareketi yapar. Ancak Güneş’in etrafında ise dolanma hareketi gerçekleştirir
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21-22 ATA Yayıncılık”
Görselde görüldüğü gibi Güneş her sabah doğup her akşam batmaktadır. Güneş’in doğuşundan batışına kadar olan süreçte, yani gün içinde, Güneş’in konum değiştirdiğini gözlemleriz.
Soru : Güneş’in gün içinde farklı konumlarda görülmesinin nedeni ne olabilir?
Cevap:
Güneşin gün içinde farklı konumlarda görülmesinin nedeni dünyanın kendi ekseni etrafında dönmesidir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları
Deney Yapalım Dünya ve Güneş
• Sınıfımızda yere tebeşirle büyük bir çember çizelim. Çemberin ortasını görseldeki gibi “x” işaretleri ile işaretleyelim.
• Altı arkadaşımızdan yüzleri, çizilen çembere dönük olacak şekilde “x” işareti ile gösterilen yerlere sırt sırta yerleşmelerini isteyelim. Bu arkadaşlarımıza birer fener verelim.
• Arkadaşlarımızdan fenerleri açarak tutmalarını isteyelim.
• Çember üzerine de bir arkadaşımızın yerleşmesini sağlayarak bu arkadaşımızdan hem kendi etrafında dönmesini hem de çember üzerinde dolanmasını isteyelim.
Soru : • Hangi arkadaşlarınız Güneş’i temsil etmektedir?
Cevap: Halil ve Ali.
Soru : • Hangi arkadaşınız Dünya’yı temsil etmektedir?
Cevap: Yasemin.
Soru : • Dünya’yı temsil eden arkadaşınızın kendi etrafındaki dönüşünü hangi varlıkların hareketine benzetebiliriz?
Cevap: Buna dönme hareketi adı verilir.
“Dünya ve Güneş” isimli deneyde elinde fener olan altı öğrenci Güneş’i, çember üzerinde hareket eden öğrenci ise Dünya’yı temsil etmektedir. Öğrencinin çember etrafında yaptığı hareket dolanma, kendi etrafında yaptığı hareket ise dönme hareketidir. Deneyimizden yola çıkarak Dünya’nın dönme ve dolanma hareketinin farkını şu şekilde açıklayabiliriz: Dünya, dönme hareketini kendi etrafında, dolanma hareketini ise Güneş’in etrafında yapar.
Soru : Şimdi Dünya’nın dönme ve dolanma hareketlerinin sonuçlarını inceleyelim.
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Fosillerin Oluşumu Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 17-18 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 17-18
Soru : Mamutlar günümüzde yaşamamaktadır. Peki, bizler mamutlar gibi canlıların geçmişte yaşadıklarından nasıl haberdar olmuş olabiliriz? Bu canlıların vücut şekilleri ve yaşayışları hakkında bilgiler nasıl edinilmiştir? Mamut fosillerinin bulunması ile bu durumu nasıl ilişkilendirirsiniz?
Cevap: Bizler mamutlar gibi canlıların gecmiste yaşadıklarından fosilleri ile haberdar olmuş olabiliriz.
Bu canlıların vücut şekilleri ve yaşayışları hakkında fosiller üzerinde araştırma yapılarak izler bulunmaktadır.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 17-18 ATA Yayıncılık”
Soru : Acaba fosiller nasıl meydana gelir? Bu soruyu aşağıdaki görseli inceleyerek cevaplayalım.
Cevap:
Canlı hayatını kaybeder ve zemin üzerinde sabit durur.
Daha sonra ise yer altı sularında çözülmüş halde bulunan kalsiyum, demir ve silisyum gibi maddeler ölmüş canlının kalıntılarındaki boşluklarına dolar ve kristalleşir. Bu şekilde organizma taşlaşmış olur.
Soru : Onur, ifadelere uygun olan doğru kavramları takip ederek hangi kavrama ulaşır? Onur’un ulaştığı kavramı yuvarlak içine alalım.
Cevap:
“4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 17-18 Cevapları”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Proje Vakti Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 26-27-28-29 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 26-27-28-29-30-31
Kitabımızdaki ünitelerde öğrendiğimiz bilgileri kullanarak bilimsel çalışma yapabilir, ürün tasarlayabilir ve projeler üretebiliriz. Böylece hem bilgilerimiz kalıcı hâle gelir hem de bilgileri problem çözme ve yeni fikirler üretmede kullanabiliriz. Ayrıca üreteceğimiz projeleri yıl sonunda okulumuzda açılacak olan bilim şenliklerinde sergileyebiliriz. Böylece yaptığımız çalışmalardan diğer arkadaşlarımızın da bilgi sahibi olmasını sağlamış oluruz.
“Bir problemi çözerken bilim insanı gibi mi çalışmalıyım, yoksa mühendis gibi mi?” Bu soruyu kendimize sorarak işe başlamalıyız. Bu soruya cevap verebilmek için bilim insanı ve mühendisin özelliklerini öğrenelim.
Merhabalar ben bir bilim insanıyım. Bizler; doğaya dair merak edilen konuları araştırmayı, deneysel çalışmalarda bilimsel ölçümler yapmayı ve araştırmalarla sonuca ulaşmayı severiz. Çalışırken önce problemi belirleriz, sonra o konu hakkında araştırma yaparız. Problemin çözümüne yönelik hipotez sunarız. Hipotez ne midir? Hipotez, problemin ya da sorunun çözümüne dair tahminimizdir. Ardından hipotezimizin doğruluğunu ispatlamak için çeşitli deney ve gözlemler yaparız. Deney sonuçlarına göre gerekirse hipotezimizi tekrar gözden geçiririz.
Soru : Peki, bilim insanının sahip olması gereken özellikler nelerdir? Tahmin edelim. Tahminlerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap: Bilim insanları fiziksel ve matematiksel alanlarda çok başarılı olurlar.
Tüm alanlarda araştırmalar yaparlar.
Meraklı ve organizeyi iyi yapan insanlardır.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları
Biz mühendisler, günlük hayattaki problemlerin çözümü için kullanılan bir araç gerecin ya da sistemin tekrar tasarlanmasına yönelik çalışmalar yaparız. Problemi belirleyip problemle ilgili araştırma yaparak veri toplarız. Topladığımız verilerden yararlanarak en uygun tasarımı yaparız. Daha sonra tasarımımızı ürün hâline getiririz. Ancak ürünün ekonomik, kullanışlı ve estetik olmasına önem veririz.
Bir problemin çözümüne yönelik üretilecek projede izlenmesi gereken bazı adımlar vardır. Bu adımları öğrenelim. Daha sonra kendi projemizi yaparken bu adımları nasıl takip edebileceğimizi düşünelim.
1. Problemin Belirlenmesi
Problemin günlük hayatta kullanılan veya karşılaşılan araç, nesne veya sistemleri geliştirmeye; daha kullanışlı, daha ekonomik araçlar tasarlamaya yönelik olmasına dikkat etmeliyiz.
2. Araştırmanın Yapılması ve Gereksinimlerin Belirlenmesi
Bir araştırma ve geliştirme projesi için o alanda daha önce yapılan çalışmaları incelemeli ve araştırma verilerinden yola çıkarak problemin çözümünü planlamalıyız.
3. Çözüm Alternatiflerinin Üretilmesi ve En İyisinin Seçilmesi
Tasarım problemlerini çözmek için birden fazla yol olduğunu unutmayalım. Eğer sadece bir çözüme odaklanırsak daha iyi çözümler sunabilecek başka yolları gözden kaçırabiliriz. Bu yüzden problemin çözümü ile ilgili birden fazla çözüm yolu olabileceğini düşünerek hareket etmeliyiz.
Soru : Problemimizin çözümüne ait alternatifleri aşağıya yazalım.
Cevap: Bir problemi çözmek istiyorsak ilk başta problemin neden oluştuğunu öğrenmemiz en iyisi olacaktır.
Daha sonra ise problemin kaynağını çözmemiz gerekmektedir.
Daha sonra ise en iyi seçenekleri takip ederek hareket etmemiz gerekmektedir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları
4. Ürünün Tasarlanması ve Prototipinin Üretilmesi
Çözüm önerisinin ürün hâline gelebilmesi için öncelikle tasarım yapmamız gerekir. Tasarımını yaptığımız ürünün üretilmesi için ise gerekli malzemeleri temin etmeli ve ürünün üretim aşamalarını ayrıntılı olarak belirlemeliyiz.
Tasarımımızı yandaki boşluğa çizelim.
Cevap:
Bu kısmı kendiniz tasarımınıza göre yapmanız gerekmektedir.
5. Ürünün Test Edilmesi ve Sonuçların Raporlaştırılması
Proje sonucunda elde ettiğimiz veri ve gözlemleri paylaşmalıyız. Ürünün (maket/model/alet) tamamlandıktan sonra, okul içinde veya bilim şenliğinde sergilenebilmesi için yapım aşamalarının anlatıldığı bir rapor yazmalıyız.
Raporumuza ürün geliştirme aşamasında yaptığımız denemeler sonucunda elde ettiğimiz verileri ve gözlemleri kaydetmeliyiz. Eğer bu verileri kullanarak tablo ve grafik oluşturmamız gerekiyorsa bunları çizmeliyiz. Son olarak elde ettiğimiz verileri ve tasarladığımız ürünü değerlendirerek sonuca ulaşmalıyız.
Proje boyunca elde ettiğiniz verileri grafik hâline getirerek aşağıya çizelim.
Cevap:
Bu kısmı kendiniz tasarımınıza göre yapmanız gerekmektedir.
Proje boyunca elde ettiğimiz bilgileri, grafik çizimlerimizi ve ulaştığımız sonuçları rapor hâline getirip 202, 203 ve 204. sayfalarda verilen ölçek ve formları doldurup bu raporla birlikte öğretmenimize teslim etmeliyiz. Proje raporumuzda problemin hangi malzemeler kullanılarak çözüldüğünü, projemizin ne kadar zaman aldığını ve maliyetinin ne olduğunu proje raporuna yazmayı unutmamalıyız.
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Besin İçerikleri Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37-38-39-40-41 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37-38-39-40-41
Düştüğümüzde veya bir yerimiz kesildiğinde yaralarımızın bir süre sonra iyileştiğini görürüz. Benzer şekilde bir yerimiz kırıldığında kemiklerimiz zamanla iyileşir. Vücudumuzda kesik ve kırık oluşumu gibi durumlarda yıpranan veya hasar gören yapıların onarımında proteinler görevlidir. Proteinler yapıcı ve onarıcıdır. Bazı vitaminlerin yapımında, saç ve tırnakların uzamasında görevlidir. Proteinler, vücudumuzun hastalıklara karşı dirençli olmasında rol oynar. Proteinlerin zekâ gelişimine de olumlu etkisi vardır. Proteinler ayrıca büyüme ve gelişme için gerekli besin içeriğidir. Bebeklerinin sağlıklı gelişimi için anne adaylarının yeterli miktarda protein tüketmesi gerekir. Protein kaynağı olan bitkisel ve hayvansal besinler aşağıdaki görselde verilmiştir.
Et, süt ve süt ürünleri yumurta; mercimek, kuru fasulye, nohut, badem gibi besinler protein bakımından zengindir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları
Karbonhidratlar
Karbonhidratlar vücudumuza enerji veren besin içeriklerindendir. Günlük hayatta spor yapmak, ders çalışmak gibi birçok faaliyeti gerçekleştirmek için enerjiye ihtiyaç duyarız. Vücudumuz için gerekli enerjiyi öncelikle karbonhidratlardan karşılarız. Fazla tüketilen karbonhidrat şişmanlamamıza neden olur. Mısır, yulaf, pirinç, arpa, makarna, muz, ekmek, bal, üzüm, patates, karbonhidrat bakımından zengin besinlerdir.
Yağlar
Yağlar da tıpkı karbonhidratlar gibi enerji verici besin içerikleridir. Vücudumuzun enerji ihtiyacını karbonhidratlardan karşılayamaması durumunda, yağlar enerji kaynağı olarak kullanılır. Vücudumuzda ihtiyaç fazlası karbonhidratlar yağlara dönüştürülür. Bu durumda yağlar, vücutta derinin altında ve belli bölgelerde depolanır. Depolanan yağlar fazla kilolara neden olur. Depolanan yağlar vücudu darbelere ve soğuğa karşı korur.
Yağları hem bitkisel hem de hayvansal besinlerden elde ederiz. Zeytin, susam, ayçiçeği, fındık, fıstık, mısır, soya gibi bitkisel besinler; et, balık, süt, peynir, tereyağı gibi hayvansal besinler yağ bakımından zengindir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları
Soru : Sizce, Doktor Esra Hanım neden meyve ve sebze tüketmemizi tavsiye etmektedir? Meyve ve sebzelerde hangi besin içeriği daha fazladır? Bu içeriğin görevi ne olabilir? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap:
Doktor Esra Hanım Meyve ve sebze tüketmemizi tavsiye etmektedir. Bunun sebebi ise meyve ve sebzenin vitamin içermesi ve sağlığımıza çok yararlı olmasıdır.
Meyve ve sebzelerde en çok vitaminler bulunmaktadır. Bu içeriğin görevleri şunlardır;
Cilt, kemik ve kas bakımının desteklemektedir. Bağışıklık fonksiyonunun desteklemektedir. Hücre, doku ve organların bakım ve onarımını yapar. Yiyecekleri enerjiye dönüştürür.
Vitaminler vücudumuzda düzenleyici olarak görev yapan besin içeriklerindendir. Vitaminler vücudumuzun mikroplara karşı dirençli olmasını ve hastalandığımızda iyileşmemizi sağlar. Meyve ve sebzelerde bol miktarda vitamin bulunur.
Mineraller
Mineraller de vücudumuzda düzenleyici olarak görev yapar. Toprakta, deniz ürünlerinde, su, maden suyu, meyve suları, sebze ve meyvelerde bol miktarda mineral bulunur. Kemik ve dişlerimizin güçlenmesi, yaraların iyileşmesi, kanın pıhtılaşması ve kasların kasılıp gevşemesinde mineraller görevlidir.
Su
Su, düzenleyici besin içeriklerindendir. İnsan vücudunun yaklaşık % 70’i sudan oluşur. Su ayrıca vücut sıcaklığının ayarlanması ve bazı atıkların vücuttan uzaklaştırılmasında da görevlidir. Su, canlıların yaşaması için önemli bir besin içeriğidir. Su içmeden yalnızca birkaç gün yaşayabiliriz. Bitkiler ise sulanmadıklarında kuruyarak yaşamlarını yitirirler. Bu nedenle çevremizde bulunan bitkilerin canlı olduklarını unutmamalı, onları ihtiyaçları kadar sulamalıyız.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları
Deney Yapalım Her Besinde Su ve Mineral Bulunur mu?
• Dörder kişilik gruplar oluşturalım. Grup arkadaşları arasında malzeme temini, görev dağılımı gibi konularda adil bir paylaşımda bulunalım.
• Getirdiğimiz meyve, sebze ve eti bıçak yardımıyla küçük parçalara ayıralım (Bıçak kullanırken öğretmenimizden yardım alalım.).
• Getirdiğimiz malzemeleri ayrı beherglaslara koyalım.
• İspirto ocaklarının üzerine sacayaklarını, sacayaklarının üzerine de tel kafesi koyalım.
• Resimdeki gibi düzeneklerimizi hazırlayalım.
• Isıttığımız beherglasların üzerine boş, kuru ve temiz cam levhaları maşa ile tutalım.
• Maden suyunun olduğu beherglas ve cam levhalarda meydana gelen değişiklikleri gözlemleyelim. Soru : Gözlemlerimizi defterimize not edelim.
Cevap:
Cam levhaların hepsinde su damlacıkları oluştu. Kalsiyum, magnezyum ve karbonhidrat kireç halinde dibe çöktü.
Soru : • Cam levhaların hangilerinde su damlacıkları oluştu?
Cevap:
Cam levhaların hepsinde su damlacıkları oluştu.
Soru : • Maden suyunun olduğu beherglasta bir süre sonra hangi maddeler kaldı?
Cevap:
Maden suyunun olduğu beherglasta bir süre sonra kalsiyum, magnezyum ve karbonat kireç halinde dibe çöktü.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen sözcükleri tabloda uygun yerlere yazalım.
Cevap:
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37-38-39-40-41 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıSigara ve Alkolün Olumsuz Etkileri Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 48, 49
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sigara ve Alkolün Olumsuz Etkileri Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 48-49 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 48-49
Soru : Sigaranın sağlığa zararları hakkında internetten ve çeşitli kaynaklardan araştırma yapalım. Araştırma sonucunda elde ettiğimiz bilgileri ve görselleri de kullanarak bir sunu hazırlayalım. Sunumumuzu arkadaşlarımızla paylaşalım.
Akciğerlerde kansere yakalanma, Bronşit ve amfizem gibi rahatsızlıklar meydana gelir.
Mide ve yemek borusunda karama, ülser ve kanser oluşumunu fazlalaşır.
Pankreas kanseri riski artar.
Rahim ve yumurtalıkta kısırlık, çocuk düşürme, sakat ve eksik doğum, erken menopoz, rahim kanseri gibi tehlikeler oluşur.
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 48-49 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları
Soru : Alkolün zararları hakkında bir araştırma yapalım. Araştırma sonucunda elde ettiğimiz bilgiler ve görselleri kullanarak bir poster hazırlayalım. Posterimizi sınıf panosuna asarak arkadaşlarımızla paylaşalım.
Alkol kullanan kişinin uyku düzeni ve uyku kalitesi bozulur.
Alkol kullanımı sık sık uyanmaya ve derin uykuya dalamamaya neden olur.
Alkol, toksik bir maddedir.
Tüketimi arttıkça, damar sertliği ve damar daralmasına yol açar; vücuttaki tüm organlara zarar verir.
Alkol vücuttaki su miktarını azaltır.
Vücudun susuz kalması ise, sese, konuşmaya ve şarkı söylemeye olumsuz olarak yansır.
Alkol kullanımı öksürük, ses kısıklığı, düşük perdeli kalın bir sese yol açar.
Alkol vücudumuzdaki tüm organlar üzerinde tahrip edici etki gösteriyor.
Her yıl 3,5 milyon insan alkole bağlı nedenlerle hayatını kaybediyor.
Karaciğerden akciğere kalpten beyne kadar tüm organlar ve sistemler üzerinde ciddi zararları olan alkol, vücuda alındıktan 3 dakika sonra tüm hücrelere ulaşarak yıkıcı etki oluşturmaya başlıyor.
“4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 48-49 Cevapları”
Yakın çevremizde sigara içen insanlar olabilir. Bu insanlara sigaranın zararlarını anlatarak onların sigarayı bırakmalarına yardımcı olabiliriz. Sigara içen insanlara “Alo 171 Sigarayı Bırakma Danışma Hattı”nı aramalarını tavsiye edebiliriz. Bu faaliyetleri azimle devam ettirip bir çok kişiye sigarayı bırakması konusunda destek olabiliriz.
Soru : Acaba insanların sigarayı bırakmaları ve azaltmaları için başka neler yapılabilir? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıBesinlerin Canlılar İçin Önemi Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 35, 36
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Besinlerin Canlılar İçin Önemi Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35-36 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35-36
Soru : Bu bölümde, canlı yaşamı ve besin içerikleri arasındaki ilişkiyi açıklayacağız.
Su ve minerallerin bütün besinlerde bulunduğunun çıkarımını yapacağız.
Sağlıklı bir yaşam için besinlerin tazeliğinin ve doğallığının önemini tartışıp insan sağlığı ile dengeli beslenmeyi ilişkilendireceğiz.
Alkol ve sigara kullanımının insan sağlığına olan olumsuz etkilerini fark edeceğiz. Yakın çevremizde sigara kullanımını azaltmaya yönelik sorumluluk üstleneceğiz.
Cevap:
Sağlıklı bir yaşam sürmek istiyorsak sağlıklı besinleri tercih etmemiz gerekmektedir.
Sağlıklı bir yaşam sürmek istiyorsak paketlenmiş besinlerden uzak durmamız gerekmektedir.
Sağlıklı bir yaşam için meyve ve sebze tüketmemiz gerekmektedir.
Sağlıklı bir yaşam için paketlenmiş ürünlerden tüketmemiz gerekmektedir.
Sağlıklı bir yaşam için et ve tavuk tüketmemiz gerekmektedir.
Alkol ve sigara tüketmek sağlığımıza zararlı olan bir şeydir.
Alkol ve sigara tüketmek çevremizdeki insanlara zarar verebilir ve bir diğer yandan da çevremizdeki insanlara kötü örnek olmuş olabiliriz.
Alkol ve sigara tüketmek çeşitli hastalıklara yol açar.
Alkol ve sigara tüketmek bize zarar verir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları
Soru : Canlılar neden beslenirler? Tükettiğimiz besinlerin içinde neler bulunur? Oyun oynarken ve ders çalışırken ihtiyaç duyduğumuz enerjiyi nereden sağlarız? Tahminlerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap:
Canlılar enerji elde etmek için beslenirler. Tükettiğimiz besinler içerisinde vitaminler, yağlar, proteinler, karbonhidratlar, mineraller yer almaktadır.
Soru : Besin içerikleri ile ilgili internetten ve çeşitli kaynaklardan araştırma yaparak besin içeriklerinin adları, görevleri ve bulundukları maddeler hakkında bilgi edinelim.
Araştırma sonucunda elde ettiğimiz bilgilerle bir poster oluşturalım. Posterimizi sınıf panosuna asalım. Bilgilerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Vücudun gereksinim duyduğu enerjinin yarısından fazlasını proteinler karşılar. Zindelik verir. Kas ve eklem ağrılarını geçirir.
Yağlar:
Protein çeşitleri ile birlikte vücudumuzun enerji kaynaklarından biridir. Kan akışını hızlandırdığı için vücudu sıcak tutar. Haricen kullanılan bazı yağ çeşitleri hem cilt hem saç sağlığına iyi gelir.
Su:
Vücudumuzun yaklaşık %70 – %75’i sudur. Su, başta böbrek ve mide olmak üzere tüm iç organların sağlıklı çalışmasını sağlar. Sindirimi kolaylaştırır, kabızlığı önler.
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35-36 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıDünya’nın Hareketleri Sonucunda Neler Gerçekleşir? Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 23, 24
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’nın Hareketleri Sonucunda Neler Gerçekleşir? Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 23-24 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 23-24
Deney Yapalım Hareketli Dünya’mız
• Sınıfımızda lambayı ve perdeyi kapatarak karanlık bir ortam oluşturalım.
• El fenerini resimdeki gibi destek çubuğu ile sabitleyelim ve yakalım. Fener ışığının model üzerine düşmesini sağlayalım.
• Dünya modelini kendi etrafında döndürelim. Bunu yaparken bir arkadaşımızdan yardım isteyelim.
• Dünya modeli kendi etrafında dönerken hangi kısımlarının ışık alıp hangi kısımlarının ışık almadığını gözlemleyelim.
Soru : • Dünya modelinin el fenerine dönük olan tarafı ile diğer tarafının farkı nedir?
Cevap:
Dünya modelinin el fenerine dönük olan kısmı gündüzü, karanlık olan kısmı ise geceyi ifade eder.
Soru : • El feneri neyi temsil etmektedir?
Cevap:
El feneri güneşi temsil etmektedir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları
Soru : Aşağıdaki ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” okunu takip ederek doğru çıkışa ulaşalım.
Cevap:
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 23-24 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı2. Ünite Proje Vakti Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 51, 52, 53, 54
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Ünite Proje Vakti Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 51-52-53-54 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 51-52-53-54
Her Şey Problem ile Başlar
Etrafımızdaki olay, nesne ve makineleri gözlemleyelim. Gözlemlerimizdeki eksiklikleri ve olumsuzlukları düşünelim. “Şöyle olsaydı çok daha iyi olurdu.” diyeceğiniz neler var? Aşağıda verilen görselleri inceleyelim. Bu ilginç ve sıra dışı tasarımların hangi problemlerin çözümüne yönelik yapıldığını bulmaya çalışalım.
Günlük hayatta problemleri tanımlarken aşağıdaki soruları sorarak işe başlayalım:
– NE? Problem nedir veya neye ihtiyaç vardır?
– KİM? Kimin problemi veya kimin ihtiyacı var?
– NEDEN? Bu problemi çözmek neden önemli?
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları
Soru : Şimdi, bir bilim insanı gibi bilimsel süreç basamaklarını takip ederek bir problemi çözmeye çalışalım.
Soru Sor, Problemi Belirle Günlük hayatta bir problemin tanımlandığı aşamadır. Problemlerin belirlenmesinde merak edilen sorular sorulur.
Problem: Dondurulmuş veya paketlenmiş besinleri ne kadar tüketiyoruz?
Konuyla İlgili Araştırma Yap
Problemle ilgili daha önce yapılmış çalışmaların araştırıldığı aşamadır. Sınıftaki tüm arkadaşlarımızdan 1 hafta boyunca evlerinde tükettikleri besinleri kaydetmelerini isteyelim. Daha sonra tükettikleri besinlerden ne kadarının dondurulmuş veya paketlenmiş besin olduğunu tespit edelim.
Soru : Tespitlerimizi aşağıdaki alana yazalım.
Cevap:
Yaptığım düzenleme sonucunda haftada iki paket dondurulmuş, bir de üç paket paketlenmiş besin kullandığımı tespit ettim.
Hipotez Kur ve Değişkenleri Belirle
Problemin çözümüyle ilgili tahminin yapıldığı aşamadır. Hipotezim: Paketlenmiş veya dondurulmuş besinleri tüketmeden de beslenebiliriz.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları
Deneyi Tasarla, Hipotezi Test Et
Kontrollü deney, gözlem ve etkinliklerin tasarlandığı aşamadır. Bir hafta boyunca tükettiğimiz dondurulmuş veya paketlenmiş besinlerin beslenmemizdeki yeri konusunda arkadaşlarımızla toplantı yaptık. Beslenme alışkanlıklarımızı değiştirmemizin bu tür besinleri daha az tüketmemize yardımcı olacağı konusunda fikir birliğine vardık. Tüm arkadaşlarımızın evdeki aile bireyleriyle bu konu hakkında konuşmaları gerektiğini vurguladık. Her arkadaşımız ailesiyle konuşarak aile üyelerinin 1 hafta boyunca dondurulmuş veya paketlenmiş besinlerden uzak durmasını sağladı. Arkadaşlarımız bu besinler yerine tükettikleri besinleri kaydetti ve aile bireylerinin bu konudaki görüşlerini not etti.
Veri Topla ve Analiz Yap
Deney sonucunda elde edilen veriler yorumlanarak hipotezin doğru olup olmadığına karar verildiği aşamadır. Hipotez yanlış ise “hipotez kur” aşamasına dönülerek hipotez yenilenir.
Soru : Uygulama süreci sonunda elde ettiğimiz verileri ve gözlemleri kaydedelim. Bu verileri kullanarak aşağıdaki grafiği tamamlayalım.
Cevap:
Yaptığımız uygulama sonucunda bir ailenin tam on iki tane dondurulmuş ve paketlenmiş ürün tükettiğini tespit etmiş oldum.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları
Sonuçları Raporlaştır
Bilimsel Çalışmamın Adı: Taze Besinlerle Besleniyorum, Sağlıklı Kalıyorum. Kullanılan Malzemeler: Gözlem formları, kâğıt, kalem, doğal ve taze besinler. Yapılan Çalışmalar: Ailelerimizin bilinçlendirilmesine yönelik çalışmalar yaptık. 1
hafta boyunca tükettiğimiz besinlerin miktarı kayıt altına aldık. Dondurulmuş veya paketlenmiş besinlerin tüketilen tüm besinler içindeki payını araştırdık. Gerekli bilinçlendirme çalışmalarından sonra, dondurulmuş veya paketlenmiş besinler yerine taze ve
doğal besinleri koyarak beslenme alışkanlıklarımızı değiştirebileceğimizi gördük.
Soru : Ulaşılan sonuç: Yapılan çalışmalarımızın sonucunu aşağıdaki boş bırakılan alan yazalım.
Cevap:
Yaptığım uygulama sonucunda paketlenmiş ve dondurulmuş ürünler yerine doğal besinleri tüketmenin daha sağlıklı ve yararlı olduğunun farkına varmış oldum.
Proje Yapalım
Soru : Yukarıdaki bilimsel çalışma örneğini okuduktan sonra yakın çevremizde sigara kullanımını azaltmaya yönelik bir proje yapalım.
Projemizi planlarken yukarıda verilen basamakları takip edelim. Projemizi yapıp elde ettiğimiz sonuçları rapor hâline getirelim. Daha sonra kitabımızın 202, 203 ve 204. sayfalarındaki ölçek ve formları doldurup öğretmenimize teslim edelim.
Cevap:
İnsanların sigarayı kullanamamasını ve bunu azaltmasını istiyorsak etrafımızdaki insanları bilinçlendirmemiz gerekmektedir.
Sigaranın ne kadar zararlı olduğuyla alakalı makaleler yazmamız gerekmektedir.
Sigaranın ne kadar zararlı ve gereksiz bir madde olduğunu insanların anlaması gerekmektedir.
İnsanların sigarayı bırakması için içinde bulunan onca zararlı maddenin ne kadar kötü olduğunu anlatamamız gerekmektedir.
İnsanların sigaraya harcadıkları bütçeyi kendilerine harcadıktan sonra ne kadar iyi sonuç aldıklarını öğrenmeleri gerekmektedir.
Sigara kanser, kalp ve damar hastalıklarına da yol açabilir.
Sigara depresyona girmemize de yol açabilir.
Alkolün Zararları
Alkol ağız kokusu yapar. Ağız ve diş hastalıklarına yol açar.
Beyin hücrelerinin ölümüne yol açar.
Ç) Öğrencilerden hangisi yakın çevresindeki insanlara sigara kullanımını azaltmaya yönelik bir uyarıda bulunmamıştır? Aşağıdaki boşluğa nedeni ile birlikte yazalım.
Cevap:
Emre: Çünkü sadece sigara içenler değil sigara içilen ortamda bulunan insanlar (pasif içici) da sigara dumanından zarar görür.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları
D) Aşağıdaki ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” okunu takip ederek doğru çıkışa ulaşalım.
Cevap:
“4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 56-57-58-59 Cevapları”
E) Aşağıda verilen soruların cevaplarını defterimize yazalım.
1. Besin içeriği nedir? Besin içeriklerinin adları nelerdir?
Karbonhidratlar, yağlar ve proteinler enerji veren besin içerikleri arasında yer almaktadır. Bu besiler vücudumuzun ihtiyacı olan enerjinin elde edilmesi açısından büyük bir önem taşımaktadır.
Enerji veren besin içeriklerine örnekler ; süt ve süt ürünleri, kırmızı et, beyaz et, balık, yumurta, süt, fasulye, bezelye, nohut ve meyveler örnek olarak verilebilir.
3. Besinlerin israf edilmesini engellemek için neler yapılabilir?
Maddeler Halinde Sigara ve alkolün zararlarına örekler ;
Sigara Diyabet 2 ve böbrek hastalıklarına yol açabilir.
Alkol ise göz merkezinin saydamlığının azalmasına sebep olur.
Sigara Akciğer kanserine neden olur.
Alkol karaciğer yağlanmasına neden olur.
Beyin hücrelerinin ölümüne neden olur.
Pankreas kanseri meydana gelir .
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları
F) Soruların doğru cevabının bulunduğu seçeneği işaretleyelim.
1. Besin içerikleri ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Cevap:
A) Karbonhidratlar düzenleyici besin içeriğidir.
B) Zeytinyağı, tereyağı vitamin bakımından zengin besinlerdir.
C) Yağlar, vücudumuzu mikroplara karşı korur. D) Su ve mineraller tüm besinlerde bulunur.
2. Ayşe: Meyve ve sebzeleri alırken taze olmasına dikkat ederim.
Berna: Paketi yırtılmış ürünleri alıp tüketebilirim.
Cemil: Son kullanma tarihi geçmiş ürünleri satın almam.
A) Ayşe ve Berna B) Cemil ve Ayşe
C) Berna ve Cemil
D) Ayşe, Berna ve Cemil
3. • Tabağımıza yiyebileceğimiz kadar yemek almalıyız.
• Pişirdiğimiz yemekleri komşularımızla paylaşabiliriz.
• Yemediğimiz fazla yemekleri çöpe atmalıyız.
• Artan ekmeklerle güvercinleri besleyebiliriz.
Yukarıdaki davranışlardan kaç tanesi besin israfını önlemeye yöneliktir?
Cevap:
A) 1 B) 2 C) 3 D) 4
4. Sigara ile ilgili olarak,
I. İçinde çok sayıda zararlı madde bulunur. II. Sigara kullanımı sağlığa zararlıdır. III. Sigara içilen ortamlarda bulunmanın bir sakıncası yoktur.
ifadelerinden hangileri doğrudur?
Cevap:
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III