“Aile büyükleri” ifadesiyle kastedilen bence Peygamberimizin anne , baba, dede , amca, hala, teyze , nine gibi yakın akrabalarıdır.
Peygamber Efendimizin dedesinin adı ; Abdulmuttalip, babasının adı Abdullah ve annesinin adı da Amine’dir.
Peygamber efendimizin anneannesinin ismi Berre, babaannesinin ismi ise Fatıma’dır.
Peygamberimiz Hz. Muhammed’in hiç dayısı yoktur.
Efendimizin (a.s.m) halaları altı tanedir; isimleri; Beyzâ, Berra, Atike, Safiyye, Erva, Ümeyme’dir.Amcaları; Haris, Zübeyr, Ebu Talib, Ebu Leheb, Kusem, Dırar, Mukavvim, Hacl, Hz. Hamza r.a Hz. Abbas r.a dır.
4. Sınıf Din Kültürü Anka Yayınları Kitabı Sayfa 74Cevapları
Etkinlik
Soru : Aşağıda verilen kimlik belgesini doldurunuz.
Cevap:
ADI; Muhammed (sav)
DOĞUMYERİ; Mekke
DOĞUMTARİHİ; 571
AİLE BİLGİLERİ;
ANNEADI; Amine
BABA ADI; Abdullah
DEDEADI; Abdülmüttalip
SÜTANNEADI; Süveybe ve Halime
SÜT KARDEŞLERİ; Abdullah İbni Hâris, Uneys binti Haris ve Şeyma’ dır.
“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 72-73-74 ANKA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Mekke’nin Arabistan topraklarında olduğunu, Peygamber Efendimizin bu topraklarda doğduğunu ve insanların hacı ve umre yapmak için Mekke’ye gittiklerini ve bu sebeple Mekke’nin çok değerli olduğunu biliyorum. İnsanların neredeyse tamamı hacca gitmek orada hacı veya umre yaparak o Toprakları görmek için can atarlar. Bir çok insan bir kere görse bile hasretini dindiremeyip tekrar tekrar gitmek ister.
Peygamber efendimizin orada doğması ve Kabe’nin o topraklar içerisinde olması Mekke’yi değerli kılmış ve bu yüzden İslamiyet’e ve Peygamber efendimize gönül veren insanların rağbetini uğramaktadır.
Ayrıca Mekke’de bulunan zemzem ve diğer bazı yerlerin Hazreti Adem a.s ve Hazreti İsmail a.s gibi diğer peygamberlerin de bulunmuş oldukları yer olmaları ve bütün peygamber ve dinlerde buraya hürmet edildiği için insanların ortak mekanı olmuştur.
4. Sınıf Din Kültürü Anka Yayınları Kitabı Sayfa 70Cevapları
Etkinlik
Soru : İnsanların kendi elleriyle yaptıkları putlara tapmalarını nasıl değerlendiriyorsunuz? Sizce bu anlayış doğru mudur? Niçin?
İnsanın içerisinde olan bağlanma ve bir yaratıcı sevgisi her zaman vardır. Ancak bu yaratıcının tarihler boyunca geldiği gibi kişinin kendisinden üstün olan bir varlığa olması tercih edilmiştir. Kendi ellerimizle yaptığımız kutlar yine kendi ellerimizle kırılmakta ve bununla ilgili o zaman da yaşayan insanlar da komik durumları ifade etmektedirler.
Müslüman olan Hazreti Ömer Radiyallahu anh puta taptığı dönemleri gülerek anlatmakta ve elleriyle yaptıkları putları helvadan yaptıkları için daha sonra yediklerini ifade etmektedir. Dolayısıyla bu bir geleneksel anlayış olur mantıklı bakıldığı zaman anlamsızdır.
“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 68-69-70-71 ANKA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Hz. Muhammed’in aile büyüklerinin soy kökeni Hz. İbrahim’e kadar dayanır.
Peygamber Efendimiz (sallalahu aleyhi vesellem), Hz. İbrahim’in oğlu Hz. İsmail’in soyundan gelir. Peygamberimiz (sallalahu aleyhi vesellem) ‘in babası, Abdülmuttalib’in oğlu Abdullah, annesi ise, Vehb ‘in kızı Amine’ dir. Babası Abdullah, Kureyş Kabilesinin Haşimoğulları kolundan, annesi Amine ise, Zühreoğulları kolundandır. Her ikisinin soyu, bir kaç göbek yukarıda, “Kilab” kabilesinde buluşmaktadır yani aynı soydanlardır. Anne ve babası Mekkelidir.
Amcalarını adı; Ebu Talip, Zübeyir, Hamza ve Abbas ve Ebu Lehep ismi ile bilinen Abduluzza’ dır.
Peygamberimiz (sallalahu aleyhi vesellem) babaannesinin isminin Fatıma’ dır.
Peygamberimiz (sallalahu aleyhi vesellem) ‘in anneannesinin adı; Berre’ dir.
Peygamberimiz’in dayısı yoktur.
Peygamberimiz (sallalahu aleyhi vesellem) in halalarının isimleri, Ümm-ü Hakim, Berra, Atike, Safiyye, Erma, Ümeyredir. Teyzeleri; Hz. Peygamber (A.S.S) ‘in Ferida ve Fatiha ‘dır.
2. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) yaşadığı dönemde, toplumda hangi dinî inançların yaygın olduğunu Genel Ağ, İslam tarihi vb. kaynaklardan araştırınız.
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi veselleme yaşadığı dönemde, toplumda en yaygın olan din putperestlikti. İnsanlar kendi elleriyle yapmış oldukları ve kutsal kabul ettikleri putlara tapıyorlar ve onlara hürmet ediyorlardı. Putperestlerle beraber Yahudiler de bulunsa da bir de İbrahim aleyhisselamın inancına sahip tevhit inancını kabul etmiş insanlar az sayıda olsa da vardı.
3. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) çocukluk dönemiyle ilgili bir araştırma yapınız.
Hz Muhammed (sallalahu aleyhi vesellem), 20 Nisan 571 tarihinde Suudi Arabistan’ın Mekke ‘ de doğdu. Annesi kendisine hamileyken babasını kaybetti. Bu yüzden babasını hiç göremedi. Peygamberimizi Hz. Âmine üç gün, Süveybe hatun da iki gün emzirdi. O zamanlar süt anne adeti vardı ki havalar çok sıcak olduğundan daha iyi bir süte sahip olacak olan süt annelere çocuklar teslim edilirdi.
Peygamberimiz Halime adında bir sütanneye verildi. Bu yetim çocuk aileye büyük uğur ve bereket getirdi. O yüzden herkes O’ nu çok sever ve süt ailesi gözünden sakınırdı. Hz. Muhammed (s.a.s.) bu ailenin yanında beş yıl kaldıktan sonra Mekke’de ailesinin yanına getirildi.Ancak annesi yolda vefat etti. O sırada Hz. Muhammed (s.a.s.) altı yaşında idi. Ümmü Eymen O’ nualarak Mekke’ ye döndü. Hz. Muhammed’ (sallalahu aleyhi vesellem) i dedesi Abdülmuttalib yanına aldı. Peygamberimiz iki sene onun yanında kaldı.
Adülmuttalib’in ölümü yaklaşınca , Peygamberimizin amcası Ebû Talib’e teslim etti. Peygamberimiz o zaman sekiz yaşına gelmişti. Ebû Talib ve eşi Fatma Hanım çocuğu iyi baktılar. Peygamberimizin çocukluk zamanları hakkında çok saygılı olduğunu, büyükleri olmadan sofraya oturmadığını ve kötü işlere asla bulaşmadığı ifade edilir.
4. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Hz. Hatice (r.a.) ile evliliği nasıl ve ne zaman gerçekleşmiştir? Araştırınız.
Hz. Muhammed’in (s.a.v.) 25 yaşındaydı. Peygamberimiz icaret yapar ve Hz Hatice’ nin işlerini yürütürdü. Hz. Hatice (r.a.) kavmi arasında çok temiz bilinen ve erkeklerin onla evlenmek için can attıkları bir kadındı. Hz. Hatice (r.a.) Peygamberimizin ahlakına hayran kalmış ve O’ na evlenme teklifi göndermiştir. Bu evlenme teklifini yaptığında 40 yaşındaydı. Peygamberimiz evlenme teklifini kabul etmiş ve nikahları kıyılmıştır.
5. Genel Ağ, İslam ansiklopedisi vb. kaynaklardan Cahiliye Dönemi, ehl-i beyt ve mevlit kavramlarının anlamlarını araştırıp öğreniniz.
Din, güzel ahlakı oluşturarak toplum düzenini korumak ve insanlar arasındaki ilişkileri düzenlemek için gönderilmiştir.
Bir eşya üreticisi o eşya hakkında en derin bilgiye sahip olan kişi olduğu gibi bizleri yaratan Allah atala da bizler hakkında en derin bilgiye sahip olan kişidir. Bizlerin nelere ihtiyaç duyduğumuzu neler olursa toplumu Fesada uğrayacağını bildiği için dinin bu kurallar çerçevesinde koymuştur. Gerçekten de bakıldığı zaman dinin emirlerini dışına çıkıldığı zaman insanlar bir yerden sonra mutsuz ve hatalar içerisinde kalmaktadırlar.
Dinin emirlerine uzaklaşıldığı zaman kötülüklerin önü alınamamaktadır. Bu yüzden dinin emirlerine uyma toplumsal düzeni de sağlar.
Dine samimi bir kalple inandıkları zaman ister açın ister gizli olsun insanların hakkına girmekten çekinirler. Bu güzel ahlaklı içerisine yalandan kaçmak, adaletli olmak, insanların haklarına rüya yet etmek gibi bir çok şeye girer ki buda insanların güzel ahlaklı olmasına sebep olur.
2. “Ben güzel ahlakı tamamlamak için gönderildim.” (Muvatta, Hüsnü’l-Hulk, 8.) hadisini açıklayınız.
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi vesellem çocukla çocuk olmuş, onların çocuklarına her zaman sevgi ve şefkate yaklaşmış ve günümüzdeki pedagogların söylediği şekilde çocuk ilişkilerine dikkat etmiştir.
Kadınlara olan muamelesine bakıldığı zaman ise o zaman evde yaşayan kişilerin “bizler kadınlar hususunda bir şey sormaya korkardık. Çünkü hemen ayetler inan ayeti kadınların lehine olurdu yani kadınları kuruldu” manasında ki sözleri kadına verilen değeri göstermektedir.
Sahabelerden hiç kimse kendi ifadeleriyle peygamber efendimiz yanında sevilmediğini düşünmez ve herkes çok değer görürdü. Bu ifadelerden anlaşıldığına göre peygamber efendimiz çok yüce bir ahlaka sahiptir. Zaten Mekke’nin fethi gibi intikam alma gücü elindeyken insanları affetmesi de bu ahlakının en büyük göstergesidir.
Ayrıca kuran kerim toplumsal ahlakı tamamlamak için gönderilmiş olan emirleri içerdiği için ve Kuranı Kerim’in yaşayıcısı Peygamber efendimiz olduğu için peygamber efendimiz de güzel ahlakı bizlere göstermek ve tamamlamak için gönderilmiştir.
3. Dinimiz, anne ve babamıza nasıl davranmamızı ister? Anlatınız.
Dinimiz insanların da önem vermiş olduğu gibi anne ve babamıza sevgi ve saygı duymamızız onları üzecek hareketlerden kaçınmamız emretmektedir.
Onların bize vermiş oldukları emekler ifade ederek “off” bile dememizi yasaklamış ve bu ifade ile onlara daima sevgi ve saygı İle yaklaşmamızı emretmiştir.
İnsanın anne ve babası onu anne karnına düştüğü andan itibaren koruyup kollamakta ve yaşamış oldu bugüne kadar sevgi ile getiren, bakıp büyüten kimselerdir. Bu yüzden onların değeri çok büyüktür .
Arkadaşlarımızla olan ilişkilerimiz de sevgi ve saygıya çok dikkat etmeliyiz.
Temel ilke olarak saygıyı ön planda tutmalı ve bu saygı çatısı altında insanların düşüncelerini özen göstermek, söz verdiğiniz zaman sözünüzde durmak, bizlere emanet edildiği zaman onu kendi malımız gibi korumak ve sahibine teslim etmeye özen göstermek, insanların uygulayabileceği lakap ve kırıcı sözler gibi hareketlerden uzak durmaya dikkat etmeliyiz.
Arkadaşlarımızla ilişkilerimiz de onların düşüncelerine saygı duymak ve saygı sebebiyle bu kibar davranışlarda bulunursa renklerimiz çok kaliteli hale gelir.
5. Sevgi ve saygı, insan ilişkilerinde neden önemlidir? Açıklayınız.
Sevgi insanların bir arada hoşnut olarak buluna bilmeleri için çok değerlidir saygı ise sevginin olduğu ve olmadığı yerde de gereklidir.
Saygı insanların haklarına dikkat etmek, onların düşüncelerine saygı da bulunmak, vermiş oldukları emanete saygı duyarak koruyarak sahiplerine iade etmek gibi her alanda ortaya çıkar. Buda insanların birbirleriyle olan ilişkilerini kaliteli hale getirir ve güven duygusunu oluşturur..
B. Aşağıdaki sorularda doğru seçeneği bularak işaretleyiniz.
1. Aşağıdakilerden hangisi, insan ilişkilerine zarar veren bir davranıştır?
A) Anlayışlı olmak B) Bağışlayıcı olmak
C) Saygılı olmak D) Bencil olmak
2. “Büyüklerine saygı göstermeyen ve küçüklerine ………..………… etmeyenler ………..………… değildir.” (Ebu Davud, Edeb, 66.) Hadisteki boşluklara sırasıyla hangi sözcükler getirilmelidir?
A) Yardım-Müslüman B) İyilik-insan C) Merhamet-bizden D) Kötülük-arkadaş
3. “Fâtiha” kavramı ne anlama gelir?
A) Bilgi B) Konuşma C) Açılış D) Bitiş
4. Fâtiha suresinde aşağıdakilerden hangisinden söz edilmez?
A) Allah’ın Rahmân ve Rahîm olduğundan B) Kur’an-ı Kerim’i, Allah’ın (c.c.) gönderdiğinden
C) Sadece Allah’a (c.c.) ibadet edilmesi gerektiğinden
D) Doğru yola ulaşmak için Allah’a (c.c.) dua etmekten
4. Sınıf Din Kültürü Anka Yayınları Kitabı Sayfa 66Cevapları
C. Aşağıdaki hadislerde ve cümlelerde boş bırakılan yerlere, “akraba, ahlak, komşuların, salih amel, dostların, iman, arkadaşların” kelimelerini uygun şekilde yerleştiriniz.
“Müminlerin insanbakımından en mükemmeli, ahlakı en güzel olandır.”
“Akrabaile ilişkisini kesen cennete giremez.”
“Allah katında arkadaşlarınen hayırlısı, arkadaşına karşı hayırlı davranandır. Allah katında komşularınen hayırlısı ise komşusuna karşı hayırlı davranandır.”
Ahlak; bir toplum içinde kişilerin benimsedikleri ve kendilerini uymakla yükümlü gördükleri davranış biçimleri ve kurallarına denir.
İslamiyette Allah’ın (c.c.) rızası gözetilerek yapılan, kişiye ve topluma faydalı olan her türlü güzel davranış, salih amelolarak nitelendirilir
Ç. İnsanlarla iyi ilişkiler kurabilmek için nelere dikkat etmeliyiz? Aşağıdaki şemaya örnekler yazınız.
4. Sınıf Din Kültürü Ders KitabıBir Dua Tanıyorum : Fatiha Duası ve Anlamı CevaplarıSayfa 63, 64
4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Dua Tanıyorum : Fatiha Duası ve Anlamı Cevapları
4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 63-64
“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 63-64 ANKA Yayınları”
Etkinlik
“…Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu? Doğrusu ancak akıl sahipleri bunları hakkıyla düşünür.” Zümer suresi, 9. ayet.
Soru : Yukarıdaki ayetin vermek istediği mesaj nedir? Arkadaşlarınızla değerlendiriniz.
Cevap:
Bence yukarıdaki ayeti kelimede verilmek istenen mesaj bilginin ve öğrenmenin değildir. Bu ayeti kelimede bir konuda bilgi sahibi olan ve insanların bir olmayacağı belirtilerek öğrenmenin ve bilgi sahibi olmanın ne kadar değerli olduğu ifade edilmiştir.
Yukarıdaki ayeti kerime de bence verilmek istenen mesaj bilgi sahibi olmanın ne kadar değerli olduğudur.
Bilgi hangi konuda olursa olsun bir ayrıcalıktır. Tabii ki bu bilgi insanların yararına olan konularda olursa çok daha kıymetli ve değerlidir. Zaten burada ifade edilen bilgi de insanların yararına olan bilgilerdir.
Bilgi sahibi olan insanlar alanlarında diğer insanlara öncülük ederler. Her meslek ve yararlı bilgiler değerlidir . Bu yüzden yararlı olan her bilgi çok değerlidir. İnsanlar bu konularda birbirlerine muhtaçtırlar.
Etkinlik
Soru : Fâtiha suresinde üzerinde durulan hususlar nelerdir? Belirleyip bunları aşaıya yazınız.
Cevap:
Surenin başında Allah’ a hamd edilmiş, Rahman ve Rahim sıfatları ile dua edilmeye başlanılmıştır. Dua içeriği olan çok güzel bir suredir. Her namazda okunulması şarttır.
Fatiha suresinde kıyamet günün sahibinin Allah olduğu, yalnızca Allah’ a ibadet edilmesi gerektiği, ve doğru yola iletmesi ve sapkınların yolundan sakındırması için Allah’ a sığınılması dualarında bulunulmuştur. Yani tevhit yani Allah’ ın birliği ve O’ na sığınılması gerektiği vurgulanmıştır.
“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 63-64 ANKA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Sevmek bence insana verilmiş olan özelliklerden en güzeli olabilir. Bu güzel duyguyu bizlere verilmiş olan bir hediye gibidir.
Sevildiklerini bilmek ve kendilerini seven insanlarla beraber olmak isterler. Bu yüzden sevdiklerimize onları sevdiğimizi söylemeli ve onlara değer göstererek bu sevgimizi ifade etmeliyiz.
Ben birini sevdiğim zaman ona ona güzel ifadeler kullanır, iyi ve kötü zamanlarında yanında olmaya çalışır, değer verdiğini ifade edecek şekilde davranışlarda bulunur ve ona sevgimi açıkça söylerim.
4. Sınıf Din Kültürü Anka Yayınları Kitabı Sayfa 55Cevapları
Etkinlik
Hz. Peygamber’imiz (s.a.v.) sahabeden birisiyle sohbet ederken yanlarına biri geldi ve şöyle dedi:
– Ya Resulallah, ben bu adamı seviyorum.
Hz. Muhammed (s.a.v.) şöyle buyurdu:
– Sevdiğini ona bildirdin mi?
Adam, Peygamberimize (s.a.v.) cevap verdi:
– Hayır.
Hz. Peygamber (s.a.v.) adama şöyle dedi:
– Öyle ise bildir.
Ebu Dâvud, Edeb, 113.
Soru : Siz, sevdiğiniz kişilere sevginizi nasıl belirtirsiniz? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Ben sevdiğimi sevdiğim kişilere açıkça söylerim sevgimi ya “seni seviyorum“ veya sevgiye dair cümleler kullanarak ifade ederim.
Sevdiğim kişiye saygı duymak, ona davranışlarında özen gösterme, iyi de kötü zamanlarında yanında olmak ve bu duygularını paylaşmak, güzel ifadelerle gönlünü almak gibi kibar davranışlar da ona olan sevgimi ifade ederim.
Bence her insan sevilmek ister ve herkes sevdiğini belirten neredesin karşılıklı sevgi ve saygı ortamı oluşabilsin.
Soru : İnsanlara kendilerini sevdiğimizi hissettirmenin ne gibi faydaları olabilir? Arkadaşlarınızla konuşunuz.
İnsanlar sevindiklerini bilseler bile bunu duymak bazı davranışları görmek isterler. Böylece kendilerinin mutlu hisseder ve bu mutlak işler sayesinde onlarda sevgilerini bizlere söyler ve gösteriler.
Çevremde olan bir çok kişi kimsenin onları sevmediğimden veya sevseler bile sevdiğini söylemediğini şikayet ederler. Demek ki insanlar sevdiklerini tahmin etseler bile bunun açıkça söylenmesini ve sevgiye dair davranışlarda bulun olmasına özen gösterirler.
Çünkü insan sevilmeye her şeyden çok ihtiyaç duyar. Bizlerde onun için sevdiklerimize sevdiğimizi mutlaka söylemeli ve onlara sevgi dolu yaklaşımlarla sevgimizi göstermeliyiz. Böylece onlar da bize sevdiklerini söyleyecek ve bizim de ihtiyaç duymuş olduğumuz o sevgi sağlanmış olacaktır.
4. Sınıf Din Kültürü Anka Yayınları Kitabı Sayfa 56 Cevapları
Etkinlik
“Rabb’in, kendisinden başkasına asla ibadet etmemenizi, ana-babaya iyi davranmanızı kesin olarak emretti. Eğer onlardan biri ya da her ikisi senin yanında ihtiyarlık çağına ulaşırsa sakın onlara ‘Öf!’ bile deme; onları azarlama; onlara tatlı ve güzel söz söyle. Onları esirgeyerek alçak gönüllülükle üzerlerine kanat ger ve ‘Rabbim! Küçüklüğümde onlar beni nasıl yetiştirmişlerse şimdi de sen onlara (öyle) rahmet et!’ diyerek dua et.”
İsrâ suresi, 23-24. ayetler.
Soru : Anne ve babamıza nasıl davranmalıyız? Yukarıdaki ayetlerden de faydalanarak düşüncelerinizi sınıfınızda açıklayınız
Anne babamıza saygımızı eksik etmemeliyiz. Onlar yaşadıkları zaman veya yaşamasalar bile küçükken bize olan emeklerini düşünmeli ve bu Emeklerine saygı olarak onlara daima iyi davranmalıyız. Aramızda olan sıkıntıları ortak bir yol bularak çözmeye çalışmalı ve bunu onları incitmeden yapmalıyız.
Anne ve babamız bizlere kucak açan ve bizleri biz olduğumuz için seven insanlardır. Bizlerin de hata yapabileceğimizi düşünerek onların yaptıkları hataları yüzlerine vurmamalı ve uygun bir şekilde ortak çözüme ulaşmaya çalışmalıyız.
4. Sınıf Din Kültürü Anka Yayınları Kitabı Sayfa 58 Cevapları
Etkinlik
Soru : Kardeşlerinizle ilişkilerinizde en çok dikkat ettiğiniz ilkeler nelerdir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kardeşlerimiz hayatımızın sonuna kadar bizimle beraber olacak olan ve aramızda kan ve sevgi bağı olan kimselerdir. Aramızda her ne kadar bazı sıkıntılar yaşansa da onlar bizim samimi arkadaşlarımız gibidirler. Hem de aramızda bir kan bağı vardır.
kardeşlerimiz hayatımızın sonuna kadar bizimle beraber olacak olan ve aramızda kan ve sevgi bağı olan kimselerdir. Aramızda her ne kadar bazı sıkıntılar yaşansa da onlar bizim samimi arkadaşlarımız gibidirler. Hem de aramızda bir kan bağı vardır.
kardeşlerimizle aynı evde yaşadığımız ve beraber bir hayata devam ettiğiniz için aramızda bazı kırgınlıklar olabilir. Burada dikkat etmemiz gereken şey onların da bir birey olduğunu düşünmek ve kabul etmek, bununla beraber onların haklarına saygı göstermektir.
Kardeşlik aynı zamanda birbirlerinin acılarına ve mutluluklarına ortak olmak ve destekçi olmak demektir. Kardeşlerimizin üzüntülü zamanlarında yanlarında olmalı ve mutlu zamanlarında da onlara destekçi olup başkalarını takdir etmek gerekir. Bu onların hakkıdır ve onlar da bize bu şekilde davrandığında çok mutlu bir kardeşlik bağı olacaktır.
4. Sınıf Din Kültürü Anka Yayınları Kitabı Sayfa 60 Cevapları
Etkinlik
Soru : Aşağıya, komşuluk ilişkilerinin nasıl olması gerektiğine ilişkin bir resim çiziniz.
Cevap:
“4. Sınıf Din Kültürü Anka Kuşu Yayınevi Sayfa 54-55-56-57-58-59-60-61-62”
4. Sınıf Din Kültürü Anka Yayınları Kitabı Sayfa 61 Cevapları
Etkinlik
Soru : Siz, komşularınıza karşı ne gibi güzel davranışlar sergiliyorsunuz? Verilen örnekten de yararlanarak aşağıdaki şemayı tamamlayınız.
Komşularımız bizim bir nevi ailemiz ve akrabalarımız gibidirler. Komşularımız dar zamanlarımızda bize yardım edecek en yakın kişilerdir. Akrabalarımız bizim için çok değerli ve samimi olsa da uzak olmaları sebebiyle yardımımıza ilk koşacak kişiler komşularımızdır.
Bu yüzden komşularımızın değerini bilmeli ve onlara saygı duyarak aramızdaki bağı kuvvetlendirmeliyiz.
Komşularımla karşılaştığım zaman onlara selam verip, nasıl olduklarını sorar ve onlarla ayaküstü sohbet ederim. Onlara güler yüzlü davranmaya çalışır ve kapatma gibi kibar davranışlarda bulunurum.
Küçük olan komşuluklarını gözetir, onları korumaya çalışır ve büyüklerime de saygı duyarım. Annem onlara bir şey gönderdiği zaman neşeyle kabul eder ve götürürüm.
“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 54-55-56-57-58-59-60-61-62 ANKA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Güzel ahlak ilkeleri denince aklıma; insanlara iyi davranmak, bütün canlılara hoşgörüyle yaklaşma, hem yaratan ile hem de halkı ile ilişkilerini yoluna koymak ve ahlaki ilkelere dikkat etmek, dürüst olmak, emanete sahip çıkma, verilen sözde durmaya dikkat etmek, kırıcı sözlerden uzak durmak, İnsanları affetmek, büyüklere saygılı olmak, küçüklere ve diğer bütün canlılara merhamet etmek geliyor.
4. Sınıf Din Kültürü Anka Yayınları Kitabı Sayfa 52Cevapları
Etkinlik
Soru : Aşağıdaki ayetlerden güzel davranışlarla ilgili ilkeler çıkarıp bunları arkadaşlarınızla paylaşınız.
“Ey iman edenler! Allah’tan korkun ve doğru söz söyleyin…” Bu ayetten çıkardığım ilke; yalan söylememek ve doğruyu söylemek .
Ahzâb suresi, 70. ayet.
“Bir de akrabaya, yoksula, yolcuya hakkını ver. Gereksiz yere de saçıp savurma.” Bu ayetten çıkardığım ilke; israftan kaçınmak, akrabaları ve yoksullara, zor durumda kalan insanlara elimizden geldiği kadar iyilikte bulunmak.
İsrâ suresi, 26. ayet.
“Yetimin malına, rüşdüne erinceye kadar ancak en güzel bir niyetle yaklaşın. Verdiğiniz sözü de yerine getirin. Çünkü verilen söz, sorumluluğu gerektirir.” Bu ayetten çıkardığım ilke; sözünde durmak, yetimlere merhametli olmak ve haksız yere mallarını almamaktır.
İsrâ suresi, 34. ayet.
Cevap:
Bu ayetlerden genel olarak çıkardığım ilkeler; yalandan uzak durmak ve daima doğruyu söylemek, ve israftan kaçınmak ve yol durumda olan insanlara yardım elini uzatmak, o verilen sözde durmak yetimlere merhamet etmek ve haksız yere onların malını almamaktır.
4. Sınıf Din Kültürü Anka Yayınları Kitabı Sayfa 53 Cevapları
Etkinlik
Soru : Güzel ahlaklı bir insanda bulunması ve bulunmaması gereken davranışlara örnekler düşünüp aşağıdaki tabloyu tamamlayınız.
Güzel ahlaklı bir insanda bulunması gereken davranışlar; doğru söylemek, söz verdiği zaman sözünde durmak, emanete rüya yet etmek, güzel sözler söylemek, insanları affetmek, elinden geldiği kadar zorda olan insanlara yardımcı olmak, İnsanları rahatsız edecek davranışlardan uzak durmak, meseleleri büyütmemeye çalışmak, kibar davranışlarda bulunmak, zor durumda olan insan ve canlılara yardım elini uzatmak.
Güzel ahlaklı bir insan da bulunmaması gereken özellikler; yalan söylemek, kendisine verilmiş olan sırrı insanlara yaymak, söz verdiği zaman sözünde durmamak, emanete Hiya net etmek, insanlara kırıcı davranış ve sözde bulunmak, insanlara kin beslemek küçük olayları büyütmek, zor geçirilen bir insan olmaktır.
“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 50-51-52-53 ANKA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
4. Sınıf Din Kültürü Ders KitabıHazırlık Çalışmaları CevaplarıSayfa 49
4. Sınıf Din Kültürü Kitabı 3. Ünite Hazırlık Çalışmaları Cevapları
4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 49 Cevapları
“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 49 ANKA Yayınları”
3. Ünite Hazırlık Çalışmaları
1. Anne ve baba ile ilgili atasözü ve deyimler bularak bunları defterinize not ediniz.
Cevap:
Anne ve baba ile ilgili atasözleri
Babası ekşi elma yer, oğlunun dişi kamaşır
Ana baba bedduasını alan onma
Ana baba ile iftihar olmaz
Baba borcu evlâda düşer
Baba himmet, oğul hizmet
Baba mirası yanan mum gibidir
Babadan mal kalır, kemal kalmaz
Baban bana öğüt verirken, ben inek gözünde kırk sinek saydım
Babası oğluna bir bağ bağışlamış, oğlu babasına bir salkım üzüm vermemiş
Babası ölen bey, anası ölen kadın olur.
Babasına hayır etmeyenin kimseye hayrı olmaz
Bir baba dokuz oğlu besler, dokuz oğul bir babayı besleyemez
Oğlan babaya kız anaya çeker Anne gibi yar olmaz.
Ağlarsa anam ağlar, gerisi yalan ağlar.
Ana gibi yar, vatan gibi diyar olmaz
Ana hakkı, HAK hakkıdır.
Ana kızına taht kurmuş, baht kuramamış.
Ana sevgisi bütün sevgilerin kaynağıdır.
Analık, kadının en büyük şerefidir.
Anamın ekmeğine kuru, ayranına duru demem.
Ananın bastığı yavru incinmez
Ananın bastığı yavru incinmez.
Ananın kötü kızı olmaz, kaynananın da iyi gelini
Cennet annelerin ayakları altındadır.
En güzel yüz annemin yüzü, en güzel söz annemin sözü.
Kuzguna yavrusu anka görünür.
Anne ve baba ile ilgili deyimler
Ana baba duası almış
Ana baba eline bakmak
Ana baba günü
Ana baba yavrusu
Anne karnına (rahmine) düşmek
Ana kucağı
Ana kuzusu
Ana yarısı
Ana yüreği
Anadan doğmuşa dönmek
Anaları ne ki danaları ne olsun
Anam avradım olsun
Anan yahşi baban yahşi
Ananın bahtı kızına
Anası Kadir Gecesi doğurmuş
Anası kılıklı
Anasından doğduğuna pişman etmek
Anasından emdiği süt burnundan gelmek
Anasının ak sütü gibi helal etmek
Anasının gözü
Anasının nikahını istemek
2. Kur’an mealinden, Nisâ suresinin 36. ayetini bularak defterinize not ediniz. Bu ayetten anladıklarınızı da defterinize yazınız.
Cevap:
Bu ayeti kerime de yetimlere, yoksullara, yakın ve uzak komşulara ve kişinin yanında çalışan işçilerine iyi davranması hem edilerek bunun ne kadar değerli olduğu vurgulanmıştır. Aslında bir insan bu ayeti kelimeye dikkat edecek olsa ve bu insanlardan oluşan bir toplumun içerisinde yaşayacak olsa neredeyse hiçbir haksızlık veremeyecek ya da bir haksızlık yapıldığı zaman adalet hemen yerini bulacaktır.
Günümüzde insanlar geçim darlığından veya zor duruma düştüklerinde ellerinden tutulmadığından yakınmakta ve gerçekten kötü günler yaşamaktadırlar. Ancak insanlar bu ayeti kerime ile amel etselerdi darda kalan kişilere yardım etmek için koşturacak ve yanlarında çalışan işçilere ellerinden geldiği kadar yardım ettikleri için arada bir sevgi ve saygı bağı oluşacaktı. Böylece işçiler işlerini sevgili yapacak ve adaletli bir ortam meydana gelecekti.
Kuranı Kerim’de toplumda olması gereken adalet ve düzen bir çok ayeti kerime de ifade edildiği gibi burada da açıkça ifade edilmiştir. Kuranı Kerim’in ayetlerini samimi bir kalple bağlanan kimseler insanlara yardım eder ve zor durumda olan insanların ellerinden tutarak toplumu kalkındırırlar. Günümüzde aslında ihtiyaç duyulan şey de tam olarak budur.
3. Peygamberimizin (s.a.v.), komşu hakkının önemi ile ilgili bir hadisini öğreniniz.
Cevap:
Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi vesellem komşu hakkına çok dikkat ederek ve kendi hayatında da bunun örneklerini göstermiştir. Komşusu ister Müslüman ister müzik olsun incitme, kalp kırma ve hakkına girme gibi konularda çok dikkatli davranmış ve müslümanların da bunlara dikkat etmesini öğütlemiştir.
Sahabeler ve tarih boyunca İslamiyet’e dikkat eden bütün insanlar komşuluk ilişkilerine vermiş olduğu önemle tanınmış ve bir çok kişi bu güzel hikayesinde Müslümanlığı tercih etmiştir.
Hazreti Ali Radiyallahu anh, komşusu kendisinden borç istemeye geldiği zaman borcunu vermiş ve komşu gittikten sonra ağlamıştır. Eşi olan Hazreti Fatıma kendisine neden ağladığını sorunca o da : “-Komşum zor durumda kalıp istemeye gelene kadar ben bunu nasıl fark etmedim .”diyerek üzüntüsünü ifade etmiştir. Bu bakış açısı İslamiyetin konuşa verdiği değeri göstermektedir.
4. Güzel ahlaklı olmak bize neler kazandırır? Bu konuda aile büyüklerinizle konuşunuz.
Aile büyüklerim güzel ahlaklı olmanın insan olmanın bir gerekliliği olduğunu söylediler. Güzel ahlaklı insan gerek insanlara gerekse hayvanlara ve çevreye merhamet eder ve zarar verici her türlü hareketten kaçınır.
Güzel ahlaklı insan gerektiğinde kibar ve saygılı bir şekilde hakkını savunan ve hoşgörülü olan bir insandır. İçinde elinden geldiği bırakın bulundurmayan ve böyle değil aynı zamanda psikolojik sağlamlık içerisinde olan da bir insandır.
Güzel ahlaklı insan gerektiğinde kibar ve saygılı bir şekilde hakkını savunan ve hoşgörülü olan bir insandır. İçinde elinden geldiği bırakır bulundurmayan ve böyledir aynı zamanda psikolojik sağlamlık içerisinde olan da bir insandır.
Üzüntüden dolayı fizyolojik ve psikolojik hastalıklara yakalanan kimseler güzel ahlakın vermiş olduğu affetmek, kendini affetmek, hoşgörü ve güzel düşünebilmek ilkelerini benimki bilseler ki zaten psikolojik çalışmalarda yapılan budur daha sağlam bir yapıya sahip olacaklardır.
Bizler ve çevremizdeki insanların hepsi güzel ahlaklı insanları sever ve onların yanında güven içerisinde hissederler. Çünkü güzel ahlaklı kimseler yalan söylemez, emanete dikkat eder, söz verdiği zaman sözünde durur, yolsuzluklara baş vurmak gibi bir çok güzel özelliğe sahiptir.
5. Fâtiha suresinin anlamını Kur’an mealinden okuyunuz. Bu surede nelerden söz edildiğini defterinize not ediniz.
Cevap:
Fâtiha suresinin anlamı:
Hamd, Âlemlerin Rabbi, Rahmân, Rahîm, hesap ve ceza gününün (ahiret gününün) maliki Allah’a mahsustur. (Allahım!) Yalnız sana ibadet ederiz ve yalnız senden yardım dileriz. Bizi doğru yola, kendilerine nimet verdiklerinin yoluna ilet; gazaba uğrayanlarınkine ve sapıklarınkine değil.
Fatiha Suresi nde alemlerin Rabbinin Allah olduğunu, Allahu Tealanın rahman ve rahim olduğunu, hesap ve ceza gününün yani ahiret gününün sahibinin Allah olduğunu, yalnızca Allah’a ibadet edilmesi ve yardım istenmesi gerektiğinden söz eder ve doğru yola iletilmek için Allah’tan yardım istenmektedir.
“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 49 ANKA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Allah’ın sözü olması sebebiyle çok değerli olan bir kitaptır. Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi vesellem de kuranı Kerim’i açıklayan incelikte hareketlerde bulunmuş ve ayetleri fiilen yaşayarak bizlere örnek olmuştur.
Kur’an-ı Kerim insanları doğru yola ulaştırmak, emir ve yasakları bildirmek ve bu sayede insanları ebedi mutluluk olan cennete götürmenin yolu dur. İnsanlar bu emir ve yasaklara uyarlarsa hem dünyada mutlu olur, toplumsal huzuru elde eder hem de ahirette sonsuz bir mutluluğu elde ederler.
Kuranı Kerim insanları doğru yola ulaştırmak, emir ve yasakları bildirmek ve bu sayede insanları ebedi mutluluk olan cennete götürmenin yoludur. İnsanlar bu emir ve yasaklara uyarlarsa hem dünyada mutlu olur, toplumsal huzuru elde eder hem de ahirette sonsuz bir mutluluğu elde ederler.
Peygamberleri ve kutsal kitapların insanlara indirilmesi de bu yüzdendir bu sayede Allahu Teala kendini tanıtmış bizlere doğru yolu bildirmiş ve kurtuluş oldu ifade etmiştir.
2. İslam’ın inanç esaslarından biri olan, Allah’a (c.c.) iman hakkında bilgi veriniz.
Cevap:
Allaha inanmak İslam esasları ndandır ki aslında en temel esastır. Bir insanın imanlı olabilmesi için öncelikle Allahuteala inanması ve onu emredildiği şekilde bilmesi lazımdır.
Allahu Tealanın kendini ifade etmiş oldu sıfatlarla bilmek, birlik eşi ve benzeri olmamak gibi sadece Allahu sala ya mahsus olan özellikleri bilmek ve bunlara inanmak demektir.
Allah’ı bilmek ve tanımak ne kadar merhametli olduğunu görmek ve bizi ne kadar sevdiğini öğrenerek bizim de Rabbimize karşı olan sevgimizi artırmaya sebep olur. İnsanlar tanımadıkları hiçbirşeyi sevemezler.
Bu yüzden Allah’ ın emrettiği şekilde öğrenmeli ve Allah’a inanmalıyız.
3. Meleklerin özellikleri nelerdir? Kısaca bilgi veriniz.
Cevap:
Melekler nurdan yaratılmış olan varlıklardır. Daima ibadet halindedirler ve yemek, içmek, uyumak, dinlenmek gibi nefsi ihtiyaçları yoktur. Evlenmek gibi insanlara ait olan hallerden de uzaktırlar. Allahu Tealanın emirlerini yaparlar ve ibadet halindedirler.
4. Kelime-i şehadetin okunuşunu ve anlamını yazınız.
Cevap:
Kelime-i Şehadetin okunuşu: “Eşhedü en la ilahe illallah ve eşhedü enne Muhammeden abdühü ve resulühü”
Kelime-i Şehadetin manası: “Şahitlik ederim ki Allah’tan başka ilah yoktur ve yine şahitlik ederim ki Muhammed (sallalahu aleyhi vesellem) O’ nun kulu ve rasulüdür”
5. Oruç ibadeti hakkında bilgi veriniz.
Cevap:
Oruç; kullarına belli zamanlarda farz belli zamanlarda vacip ve sünnet olmak üzere emretmiş olduğu ibadettir.
Oruç ibadeti imsaktan ta gün batımımana kadar insanların oruç niyetiyle yemek, içmek ve cinsi münasebetten uzak durarak oruçlarını tamamlamalarına denir.
Oruç ibadeti insanın duygularını kontrol edebilmesine ve bu nimetlerin farkına bakabilmek açısından oldukça önemlidir. Olur ya çok eşsiz bir ibadettir. Sevabını ise Allahu Çağla hazretleri hem dünyada fizyolojik ve psikolojik açıdan verir hem de ahirette kendisini vereceğini söyleyerek üstü kapalı olsa da büyük mükafatları haber vermiştir.
B. Aşağıdaki kutularda yer alan ilahi kitapları, indirildiği peygamberlerle doğru bir şekilde eşleştiriniz.
Cevap:
Kuran Hz Muhammed sallalahu aleyhi vesellem
İncil Hz İsa aleyhisselam
Tevrat Hz Musa aleyhisselam
Zebur Hz Davud aleyhisselam
C. Aşağıdaki sorularda doğru seçeneği bularak işaretleyiniz.
1. Kur’an-ı Kerim’in ilk suresi, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Bakara B) Yâsîn C) Kevser D) Fâtiha
2. Aşağıdakilerden hangisi, İslam’ın inanç esaslarından biri değildir?
A) Kitaplara inanmak B) Peygamberlere inanmak C) Hacca gitmek D) Kadere inanmak
4. Sınıf Din Kültürü Anka Yayınları Kitabı Sayfa 48Cevapları
3. Hatim nedir?
A) Kur’an’ı baştan sona okuyup bitirmektir.
B) Kur’an’da yer alan cümlelerdir.
C) Kur’an’ın son suresinin adıdır.
D) Kur’an’ı baştan sona ezberlemektir.
4. Zengin Müslümanların, sahip oldukları mal veya paralarının belli bir bölümünü ibadet niyetiyle her yıl fakir ve muhtaçlara vermelerine …………………. denir. Yukarıdaki cümlede boş bırakılan bölüme hangi ifade getirilmelidir?
A) Hac B) ZekâtC) Sadaka D) Kurban
Ç. Aşağıdaki bilgilerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
( Yanlış )Allah’ın (c.c.) gönderdiği peygamberlerin hepsine inanmaya ahirete iman denir.
4. Sınıf Din Kültürü Ders KitabıBir Dua Tanıyorum : Amentü Duası ve Anlamı CevaplarıSayfa 46
4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Bir Dua Tanıyorum : Amentü Duası ve Anlamı Cevapları
4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 46 Cevapları
“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 46 ANKA Yayınları”
Âmentü duası, yüce dinimizin iman esaslarını içeren bir duadır. Dua, adını ilk kelimesi olan “Âmentü” ifadesinden alır. Bu ifade, “İnandım, iman ettim.” anlamına gelir.
Duada iman esasları sıralanır. Duanın sonunda kelime-i şehadet ifadesi söylenir. Böylece dua tamamlanmış olur. Bu dua, iman esaslarının öğrenilmesine ve zihinde kalıcı hâle gelmesine katkı sağlar.
Cevap: 4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 46 Cevapları Anka Kuşu Yayınevi konusunda siz değerli ziyaretçilerimiz için soru bulunmamaktadır. İyi dersler dizleriz.
“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 46 ANKA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.