5. Sınıf Fen Bilimleri KitabıMantarlar Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 43, 44
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mantarlar Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 43-44
Mantar denince birçoğumuzun aklına, yukarıdaki gazete haberine konu olan, gıda olarak tüketilen şapkalı mantarlar gelir. Aslında mantarlar birçok çeşidi olan canlı grubudur. Mantarlar küf, maya, parazit ve şapkalı mantarlar olmak üzere dört grupta incelenir.
Küf mantarları peynir, limon, portakal ve ekmek gibi gıdaların üzerinde oluşan, genelde yeşilimsi renkte görülen canlılardır.
Bunu biliyor musunuz?
Penisilin denen antibiyotik, küf mantarları tarafından üretilmektedir. Alexander Fleming (Aleksandır Fileming) tarafından keşfedilmiştir.
5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
Maya mantarları da çıplak gözle görülemeyecek kadar küçük yapılı canlılardır. Hamurun mayalanmasını ve sirke oluşumunu maya mantarları sağlar.
Parazit mantarlar ise genelde insan vücudunun nemli bölgelerinde yaşar. Ayak parmaklarının arası, mantarların en yoğun yaşadığı bölgedir. Genellikle kaşıntıya neden olur. Bunun dışında saçkıran ve ağızda oluşan pamukçuklar, mantarların neden olduğu sorunlardır. Parazit mantarlardan korunmak için başkasına ait çorap, tarak ve terlikleri hijyen açısından kullanmamalıyız.
Şapkalı mantarlar, çok hücreli canlılardır. Bu mantarlar, ağaç gövdelerine veya toprağa tutunarak ihtiyaç duydukları besinleri başka canlıların kalıntılarından karşılarlar. Protein ve vitamin yönünden zengindir. Besin olarak kullanılan mantarlara, kuzu göbeği ve çam mantarının yanı sıra kültür ortamında üretilen ve pazarlarda gördüğümüz kültür mantarları örnek verilebilir. Ancak bazı şapkalı mantarlar zehirlidir. Zehirli ve zehirsiz olduğu hakkında kesin bir bilgimiz yoksa, mantarları gıda olarak tüketmemeliyiz.
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Ay’ın Hareketleri ve Evreleri Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37 Cevapları
1 No.lu cümleden başlayarak cümleleri okuyunuz. Cümle doğru ise mavi, yanlış ise kırmızı oku takip ederek ulaştığınız çıkışı aşağıdaki noktalı yere yazınız. Aynı işlemi, 3 No.lu cümleden başlayarak tekrarlayınız.
Cevap:
1-4-5-9 = 4 No.lu çıkış
3-2-6-9 = 4 No.lu çıkış
“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37 SDR Dikey Yayıncılık”
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları CevaplarıSayfa 33, 34, 35, 36
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 33-34-35-36
A. Aşağıdaki cümleleri okuyarak doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap:
( Doğru )Güneş, Dünya ve Ay’dan daha büyüktür.
( Yanlış ) Güneş, kendi ekseni etrafında dönme hareketi yapmaz.
( Yanlış )Ay yüzeyi, toprak yerine Ay taşları ile kaplıdır, Ay yüzeyinde toprak bulunmaz.
( Doğru )Ay, dolunay evresinde iken Dünya’dan görülen bütün yüzeyi, Güneş tarafından aydınlatılır.
( Doğru )Ay; kendi etrafında dönme, Dünya’nın ve Güneş’in etrafında ise dolanma hareketi yapar.
( Yanlış )Ay’ın evrelerinin oluşmasının sebebi kendi etrafında dönmesidir.
( Doğru )Her zaman, Ay’ın aynı yüzeyini görürüz.
( Doğru )Dünya kendi ekseni etrafında batıdan doğuya doğru döner.
( Doğru )Güneş, katmanlı bir yapıya sahiptir.
( Yanlış )Ay’ın hilal evresinden sonra meydana gelen ilk ana evre, dolunaydır.
B. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere, verilen sözcüklerden uygun olanı yazınız. (Aynı sözcük birden fazla yerde kullanılabilir.)
Cevap:
Güneş, büyüklük olarak Dünya’dan daha büyüktür.
Güneş kendi ekseni etrafında dönerken etrafına ışık yayar.
Ay, büyüklük olarak Dünya’dan daha küçüktür.
Sırasıyla Dünya, Ay ve Güneş aynı doğrultu üzerinde sıralandığında Ay, Dünya’dan yeni ay evresinde görülür.
Dünya’dan baktığımızda kendimize göre Ay’ın sağ yarısının görüldüğü evre ilk dördün evresidir.
Ay’ın evrelerinin oluşmasının sebebi Ay’ın Dünya etrafında dolanmasıdır.
Ay, kendi ekseni etrafındaki bir turunu 27 gün de/da tamamlar.
Dünya’dan Ay’a baktığımızda her zaman Ay’ın aynı yüzünü gözlemleriz.
Ay’ın ara evrelerinin isimleri şişkin ay ve hilaldır.
Gece ve gündüzün oluşmasının nedeni, Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönmesidir.
5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları
C. Aşağıdaki çoktan seçmeli sorularda doğru seçeneği işaretleyiniz.
1. Mehmet Dünya, Güneş ve Ay’ın bir modelini oluşturmak istiyor. Dünya modeli için portakal kullandığına göre Güneş ve Ay için hangi meyveleri kullanmalıdır?
A) Güneş-Erik-Ay-Şeftali
B) Güneş-Karpuz-Ay-Bal Kabağı C) Güneş-Kavun-Ay-ceviz
D) Güneş-Ceviz-Ay-Fındık
2. Güneş ve Ay’ın Dünya’dan hemen hemen aynı büyüklükte görünmesinin sebebi nedir?
A) Gerçekte de aynı büyüklükte olmaları B) Ay’ın Dünya’ya daha yakın olması
C) Güneş’in ışık kaynağı olması
D) Ay’ın Dünya etrafında dolanması
3. Fen bilimleri öğretmeni tahtadaki şekli kullanarak ders anlatmaktadır. Öğretmen, tahtaya çizdiği bu şekille öğrencilere hangi konuyu anlatıyor olabilir?
A) Gece gündüzün oluşumunu B) Ay’ın hareketlerini
C) Güneş’in hareketlerini
D) Dünya’nın hareketlerini
4. Dünya’dan Ay’ı gözlemleyen bir öğrenci, Ay’ı aşağıdaki gibi görmektedir. Sizce öğrenci görseldeki Ay’ı, evrelerin kaçıncı haftasında gözlemlemektedir?
A) Ay’ın 3. haftası
B) Ay’ın 4. haftası C) Ay’ın ilk haftası
D) Ay’ın 2. haftası
5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları
5. Ay’ın her gün farklı şekilde görülmesinin sebebi nedir?
A) Dünya’nın Güneş etrafında dolanması
B) Ay’ın her zaman, aynı yüzünün Dünya’ya dönük olması
C) Ay’ın kendi etrafında dönmesi D) Ay’ın Dünya etrafında dolanması
6. Ay, Dünya etrafında dolanmasaydı, her zaman (Ay) şekildeki konumda olduğu gibi sabit bir noktada Dünya ile birlikte Güneş’in etrafında dolansaydı, aşağıdakilerden hangisi gerçekleşirdi?
A) Ay’ı 30 gün boyunca hiç göremezdik.
B) Ay’ı her zaman dolunay olarak görürdük.
C) Ay’ı 15 gün dolunay, 15 gün yeni ay olarak görürdük. D) Ay’ı her zaman ilk dördün evresinde görürdük.
7. Astronotlar, tarihte ilk kez uzayda yetiştirilen bir bitkinin tadına baktı. Uluslararası Uzay İstasyonu’nda görevli astronotlar, yer çekiminin çok az ve radyasyonun çok fazla olduğu, LED ışıkla aydınlatılan ortamda yaklaşık iki ayda üretilen marulların oldukça lezzetli olduğunu belirtti. Yapılan bu keşif sayesinde Ay’da yaşayabilmek için gerekli besin üretimine dair önemli bir adım atılmış oldu.
Metinde yer alan bilgilere göre, uzayda bitki yetiştirilmesi ile ilgili aşağıdaki yorumlardan hangisi doğrudur?
A) Ay’da, Dünya’ya göre daha uzun sürede marul yetişir.
B) Radyasyonun fazla olduğu uzay ortamında bitki yetişmez.
C) Güneş ışığı olmadan bitki yetiştirmek imkânsızdır. D) Yer çekiminin çok az olduğu yerlerde marul yetiştirilebilir.
I. Ay’da havanın olmaması II. Ay’ın yer çekiminin olması III. Ay yüzeyinin bazı zamanlar çok sıcak olması özelliklerinden hangileri olabilir?
A) I ve III
B) I ve II
C) II ve III
D) I, II ve III
5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları
9. Güneş, Dünya ve Ay’ın konumları şekildeki gibidir. Güneş’in, Dünya’nın ve Ay’ın dönüş yönleri hangi şıkta doğru belirtilmiştir?
A) 1 1 1
B) 2 2 2
C) 1 2 2
D) 2 2 1
10. Ay takvimine göre ayın 14’ünde Ay, aşağıdaki evrelerden hangisinde bulunur?
A) Yeni ay
B) İlk dördün C) Dolunay
D) Son dördün
11. Bülent, evlerinin camından Ay’ı 15 gün boyunca gözlemlemiştir. Gözlemlediği Ay’ı bazı günler kağıtlara çizmiştir. Bülent’in çizdiği kâğıtlar aşağıdaki gibidir. Bülent kâğıtları karıştırdığı için Ay’ın evrelerinin oluşum sırasını da karıştırmıştır.
Bülent görselleri doğru bir şekilde sıraladığında sizce üçüncü sıradaki görsel hangisi olur?
Cevap:
“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 33-34-35-36 SDR Dikey Yayıncılık”
12. Özge, Ay’ın ana ve ara evrelerini aşağıdaki gibi sınıflandırmıştır. Ancak sınıflandırmada hata yapmıştır.
Aşağıdaki değişikliklerden hangisi yapılırsa sınıflandırma doğru olur?
A) Başlıkları yer değiştirmek B) Hilal ile son dördünün yerini değiştirmek
C) Şişkin ay ile ilk dördünün yerini değiştirmek
D) Hilal ve ilk dördünü ara evrelere almak
5. Sınıf Fen Bilimleri KitabıAyın Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Ayın Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 27-28-29-30-31-32-33
Bize en yakın yıldız olan Güneş, bilim insanları için gizemini hala korumaktadır. Bu gizemi çözmek için 11 Şubat 2010 tarihinde SDO olarak bilinen Soları Dynamics Observatory (Solır Daynemiks Ibzövıtıri) uydusu Güneş hakkında bilgi toplamak için uzaya fırlatıldı. Güneş’in enerjisinin nereden geldiği, bu enerjinin nasıl depolandığı gibi bilgileri aktaracak olan SDO, her 36 saniyede bir CD’yi dolduracak kadar bilgi toplamaktadır.
Soru : Etrafımızda yüzeyi Ay’ın yüzeyine benzeyen nesne var mıdır? Varsa örnek veriniz.
Evet, çevremde Ay’ın yüzeyine benzeyen nesneler vardır. Bu nesneler peynir, ceviz, kavun, golf topu, basketbol topu bowling topu tenis topu Çilek portakal, mandalina, hamburger köftesi, çevremde olup aya benzeyen nesnelerdir.
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları
Bulutsuz bir gecede gökyüzüne baktığınızda, gökyüzünde parlayan birçok gök cismi görebiliriz. Bu gök cisimleri arasında Dünya’ya en yakın olan Ay’dır. Ay, Dünya’mızın tek doğal uydusudur. Ay bir ışık kaynağı olmadığı halde Güneş’ten aldığı ışınlar sayesinde Dünya’dan görülür.
Ay, Dünya’dan çok daha küçük bir gök cismidir. Dünya’dan gökyüzüne baktığımızda Ay’ı diğer gök cisimlerinden daha büyükmüş gibi görürüz. Hem Dünya’dan hem de Güneş’ten küçük olmasına rağmen Ay’ın Güneş’ten daha büyükmüş gibi görünmesinin sebebi Dünya’mıza Güneş’ten daha yakın olmasıdır.
Güneş’in Dünya’ya uzaklığının yaklaşık 150 milyon km olduğunu öğrenmiştiniz. Ay’ın Dünya’ya olan uzaklığı ise yaklaşık olarak 384 bin km’dir.
Ay’ın şekli bir küreye benzer. Bu kürenin yüzeyi pürüzsüz değildir. Ay’ın yüzeyinde meteor denilen gök cisimlerinin çarpması sonucunda derin çukurlar oluşmuştur. Bu çukurlara krater adı verilir. Kraterlerin yanı sıra Ay yüzeyinde kayalıklar vadiler ve yüksek dağlar da bulunur.
Ay’ın atmosferi çok ince bir tabaka halindedir. Dünya’nın atmosferiyle kıyaslanacak olursa Ay’ın atmosferi yok denecek kadar azdır. Bu yüzden rüzgar, yağış gibi hava olayları Ay’da görülmez. Gece ve gündüz arasındaki sıcaklık farkı da çok fazladır.
Ay’ın yüzeyi toz tabakası ile kaplıdır. Ay’da rüzgar ve yağmurun olmaması sebebiyle yüzeydeki toz tabakası hiç değişmeden kalır. Bu nedenle astronotların Ay’da bıraktıkları ayak izleri sonsuza dek hiç bozulmadan kalabilir.
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları
Türkiye Uzay Ajansının Ay yolculugu için görevlendirilen uzay gemisinin mürettebatında yer aldığınızı düşünün. Göreviniz Ay üzerinde belirlenen bir noktaya inerek Ay yüzeyinden numuneler toplamaktır. Ancak teknik arıza nedeniyle geminiz Ay yüzeyinde farklı bir noktaya sert bir iniş yapmak zorunda kaldı ve hasar gördü. Kurtulmak için yaklaşık 50 km uzaklıktaki ana gemiye yürüyerek ulaşmanız gerekmektedir. Aşağıdaki sırasında hasar görmeyen 11 malzeme sıralanmıştır. Gemi mürettebatının yanlarına almaları için bu 11 malzemeyi önem sırasına göre belirtmeniz gerekmektedir.
Soru : En önemli maddeyi 1, en önemsiz maddeyi 11 ile numaralandırınız. Numaralandırmayı bu şekilde yapma gerekçenizi de yazınız.
Cevap:
“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 27-28-29-30-31-32-33 MEB Yayınları”
Bu soruyu arkadaşlarınızın cevaplarına göre sıralama yapmanız gerekmektedir.
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları
Soru : Yukarıdaki tabloda Dünya, Güneş ve Ay’ın büyüklüklerine göre model oluşturmak için verilen yiyeceklerden hangilerini seçerdiniz?
Cevap:
Güneş: Karpuz
Dünya: Ceviz
Ay: Bezelye
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları
Soru : Astronotlar uzaya gittiklerinde uzaydaki koşullarda yaşayabilmek için özel kıyafetler giyerler. Siz de bir astronot olduğunuzu, çok sevdiğiniz biriyle birlikte bir uzay yolculuğuna çıkacağınızı hayal edin.
Cevap:
“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 27-28-29-30-31-32-33 Cevapları”
A- Metne göre aşağıda verilen soruları cevaplandırınız.
1) Bu uzay yolculuğuna çıkma amacınız nedir?
Cevap:
Bu uzay yolculuğundan çıkmamın sebebi uzayın gizemini çözmek ve bizden başka yaşayan varlıklar var mı diye araştırma yapmaktır. Uzayın sonu olup olmadığını bulmak ve nasıl olduğunu araştırmak isterdim.
2) Gittiğiniz yerde nelerle karşılaşabilirsiniz?
Cevap:
Gittiğimiz yerde daha önce görmediğimiz madenler, elementler başka varlık formları, bitkiler, bakteriler dünyada yaşamayan birçok türle karşılaşabiliriz.
B- Kendinizin ve birlikte uzay yolculuğa çıkacağınız kişinin fotoğrafını aşağıda gösterilen yerlere yapıştırınız.
Cevap:
Yukarıda yer alan çizim üzerine yapıştırmaları yapabilirsiniz.
Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa ve Metin Etkinlik Cevapları
Değerli ziyaretçilerimiz, Yeni Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu eğitim öğretim yılında siz değerli öğrencilerimize derslerinde yardımcı olmak amacıyla kurulmuş olarak ödev sitemizde “5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları SDR Dikey Yayıncılık” konusu Öğretmenlerimizden Fen Bilimleri Öğretmenimiz tarafından sizler için özenle hazırlanmıştır.
“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları SDR Dikey Yayıncılık”
Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu “5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları” konusunda cevaplara ulaşabilmek için aşağıda yer alam mavi renkli metin etkinlik isimlerine tıklamanız veya yeşil renkli olan sayfa sayılarına tıklayarak kolay bir şekilde Fen Bilimleri ödevlerinizi kontrol edebilirsiniz.
“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları SDR Dikey Yayıncılık” konusu hakkında aklınıza takılan kısımları en aşağıda yer alan yorumlar kısmına sorarak değerli Fen Bilimleri öğretmenimiz tarafından hızlı ve güvenilir cevaplara ulaşabilirsiniz. İyi dersler dileriz.
5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı SDR Dikey Yayıncılık
5. Sınıf Fen Bilimleri KitabıGüneşin Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Güneşin Yapısı ve Özellikleri Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 18-19-20-21-22-23-24-25
Gerekli Malzemeler
Kâğıt
Kalem
Nasıl Yapalım
■ 3-4 kişilik gruplar oluşturalım.
■ Aşağıdaki Ay fotoğraflarını inceleyelim.
■ Fotoğraflardan yola çıkarak Ay’ın yapısı ile ilgili tahminlerimizi kâğıdımıza yazalım.
■ Sınıftaki diğer grupları dolaşarak onların tahminleri ile kendi tahminlerimizi karşılaştıralım.
Soru : Siz TUA’da (Türkiye Uzay Ajansı) çalışan bir mühendis olsaydınız Güneş ile ilgili neleri araştırmak isterdiniz?
Ben Türkiye uzay ajansında çalışan bir mühendis olsaydım güneşin ne zaman öleceği hakkında bir araştırma yapardım.
Güneşin öldükten sonra dünyamızın bu durumdan nasıl etkileneceği neler olacağı hakkında araştırmalar yapardım çünkü güneşimiz bir yıldız bu dediğim olay gelecek bir zamanda meydana gelecek. Geleceğe yön veren araştırmalar olacağına eminim.
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları
Gerekli Malzemeler
Yapıştırıcı
Makas
Çeşitli renklerde jelatin ya da elişi kâğıdı
İki farklı renkte oyun hamuru Büyük bir lastik top
Nasıl Yapalım
■ Farklı renklerde jelatin veya elişi kâğıdı parçalarını buruşturup lastik topun etrafına yapıştıralım. Bu şekilde lastik topun her tarafını kaplayalım.
■ Oyun hamurlarından mercimek büyüklüğünde ufak parçalar koparalım.
■ İki farklı renkteki hamuru birlikte yuvarlayarak küre şekli oluşturalım.
■ Aşağıdaki boşluğa yaptığınız modelin resmini çizelim.
Soru : Hazırladığımız Güneş modeline bakarak; Güneş’in geometrik şekli hakkında ne söyleyebiliriz? Güneş ile Dünya modeli arasındaki büyüklük ilişkisi nasıldır?
Cevap:
Güneş modeline baktığımız zaman güneş sistemindeki güneşimiz diğer gezenlerden kat kat daha büyüktür. Dünya ile arasındaki fark ondan çok fazla büyük olması diyebilirim.
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları
Dünya’nın katmanlardan oluştuğunu ve şeklinin küreye benzediğini önceki yıllarda öğrenmiştiniz. Güneş de tıpkı Dünya gibi katmanlardan oluşur ve şekli küreye benzer.
Yeryüzündeki yaşamın kaynağı olan Güneş, sıcak gazlardan oluşan ve çevresine ısı ve ışık yayan bir yıldızdır. Güneş’ten yayılan enerjinin çok az bir kısmı .yeryüzüne ulaşır. Bu enerji yeryüzündeki yaşamın devam etmesi için gereklidir.
Güneş’ten yayılan ısı ve ışık onun bir oteş topu gibi görünmesini sağlar. Güneş’in sıcaklığı yüzeyde 6000°C’u< içinde ise 15 milyon.°C’u bulur.
Güneş ile Dünya’nın büyüklüğünü kıyaslayacak olursak Güneş o kadar büyüktür ki, içine yaklaşık bir milyon tane dünya sığabilir. Güneş’i bir futbol topuna benzetirsek, Dünya’yı da yarım pirinç tanesine benzetebiliriz.
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları
Güneş’i olduğundan çok daha küçük görürüz. Bunun sebebi uzaktaki nesnelerin gerçek boyutlarından daha küçükmüş gibi algılanmasıdır.
Evrendeki sayısız yıldız arasında Güneş orta büyüklükte bir yıldızdır. Güneş’in Dünya’ya olan uzaklığı yaklaşık 150 milyon km’dir. Güneş’ten çok daha büyük ve parlak yıldızlar da vardır. Bu yıldızlar Dünya’ya o kadar uzaktır ki onları ancak gökyüzünde birer nokta olarak görürüz.
Güneş ışınlarına doğrudan bakmak gözlerimiz için çok zararlıdır. Bu yüzden Güneş’e çıplak gözle ya da herhangi bir araç (dürbün, teleskop, mercek, kamera vb.) kullanarak bakılmamalıdır.
Güneş’e doğrulttuğumuz bir dürbünün arkasına bir parça kâğıt veya karton koyup Güneş’e tuttuğumuzda doğru açıyı yakalarsak kâğıt üzerinde Güneş’in görüntüsünün oluştuğunu görürüz. Görüntüde görülen koyu renkli lekeler Güneş lekeleridir. Bu lekeler Güneş’in yüzeyinde daha soğuk olan bölgelerdir.
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları
GALILEO GALILEI (Galile, 1564 -1642)
400 yıl önce kendi icadı olan teleskopla kâğıt üzerine düşürdüğü Güneş lekelerini gözlemlemiştir. Belirli zaman aralıklarıyla yaptığı gözlemlerde Güneş lekelerinin aynı yöne doğru kaydığını fark etmiştir.
Böylece Güneş’in “kendi ekseni etrafında dönme hareketi” yaptığı sonucuna ulaşmıştır. Galileo’den sonra yapılan araştırmalar Güneş’in kendi ekseni etrafında saat yönünün tersine döndüğünü kanıtlamıştır.
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları
■ Cetvel yardımıyla pergelin kolları arasındaki uzaklığı 10 cm’ye ayarlayalım.
■ Ayarladığımız pergeli kullanarak kâğıt üzerine bir daire çizelim.
■ Çizdiğimiz daireyi Güneş’i temsil edecek şekilde uygun renklerde boyayalım.
■ Daireyi kâğıttan kesip çıkaralım ve pipete yapıştıralım.
■ Küçük bir kâğıt parçasına keçeli kalemle bir nokta koyalım. Bu nokta Dünya’yı temsil edecektir.
■ Simdi bahçeye çıkarak bir arkadaşımızın elinde Güneş ile birlikte yaklaşık 40 adım uzağa gitmesini isteyelim. Bu sırada Dünya’yı temsil eden parçayı elimizde tutup Güneş’i temsil eden arkadaşımıza doğru bakalım.
Soru : Bu etkinlik sonucunda Güneş ve Dünya’nın büyüklükleri hakkında ne söyleyebiliriz?
Cevap:
Bu etkinlik sonucunda aslında güneşe kıyasla Dünyamızın ne kadar küçük olduğunu görmekteyim. Kocaman evreni düşündükçe aslında güneş bile küçücük kalır.
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen ifadelerin doğru ya da yanlış olduğuna karar verip ilgili ok yönünde ilerlediğinizde ulaştığınız çıkışı işaretleyiniz.
Cevap:
“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 18-19-20-21-22-23-24-25 MEB Yayınları”
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları
Soru : Güneş’e gidecek olan uzay aracını tasarlayan Türkiye Uzay Ajansı mühendislerinden biri olduğunuzu hayal ediniz. Tasarımını yaptığınız uzay aracıyla ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Aracınızın tasarımında hangi malzemeleri kullanırdınız?
Cevap:
Güneşe gideceğim için uzay aracımı ısıya çok fazla dayanıklı maddelerden yapmaya özen gösteririm. Güneşte olan tepkimelere bağlı olarak orada tepkime vermeyecek malzemeleri kullanırdım. Uzay aracının uzun bir yolculuğa çıkacağını düşünürsek hafif ve dayanıklı malzemeler olmasına özen gösterirdim.
2) Neden bu malzemeleri seçerdiniz?
Cevap:
Bu malzemeleri seçiyorum çünkü uzayda güvenliğimi sağlamam gerekmekte. Binlerce ışık yılı uzaklıkta kim bana yardım edebilir ki bu yüzden işimi sağlama almalıyım.
3) Yakıt olarak ne kullanırdınız?
Cevap:
Yakıt olarak Türkiye’de bolca bulan bor madenini kullanmak isterdim.
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Ünite Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 74-75-76-77
A- Aşağıda verilen ifadelerden doğru olanların başına “D“, yanlış olanların başına “Y” yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifadelerin altındaki boşluğa doğrusunu yazınız.
Cevap:
(Yanlış)Mantarlar kendi besinlerini üretir. (Mantarlar, kendi besinlerini üretemez.)
(Doğru)Maya mantarları sütün peynire dönüşmesinde kullanılır.
(Doğru)Bitkiler güneş ışığını, su ve mineralleri kullanarak kendi besinlerini üretir.
(Yanlış)Bitkilerin hepsinin çiçekleri vardır ve tohum oluşturur. (Bitkilerin bazılarının çiçekleri vardır ve bazı bitkiler tohum oluşturur.)
(Doğru)Memeli hayvanlar yavrularını doğurarak dünyaya getirir ve sütle besler.
(Yanlış)Toprak solucanı, kene, ahtapot, denizanası gibi hayvanlar omurgalı hayvanlar grubundadır. (Toprak solucanı, kene, ahtapot, denizanası gibi hayvanlar omurgasız hayvanlar grubundadır.)
B- Aşağıda verilen kelimeleri kullanarak boşlukları uygun şekilde doldurunuz.
Cevap:
1- Canlıların benzerlik ve farklılıklarına göre gruplandırılmasına Sınıflandırma denir.
2- Kaplumbağa, kertenkele, timsah gibi canlılar Sürüngen grubuna örnektir.
3- Pamukçuk, saçkıran gibi hastalıklar bazı mantar türleri tarafından oluşturulur.
4- Köknar, lale, elma, muz gibi bitkiler Çiçekli bitkilerdir.
5- Midye, tatlı su süngeri, denizyıldızı gibi canlılar Omurgasız hayvanlar olarak gruplandırılır.
6- Kara yosunu, su yosunu, eğrelti otu, ciğer otu, atkuyruğu gibi bitkiler Çiçeksiz bitkilerdir.
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları
C- Aşağıda bitki ve hayvanlara ait bazı ifadeler verilmiştir. Bu ifadelerin numaralarını uygun boşluklara yerleştiriniz.
Cevap:
1 – Yer değiştirme hareketi yapar. (Hayvanlar)
2- Toprağa bağlı yaşar. (Bitkiler)
3- Kendi besinlerini üretir. (Bitkiler)
4- Çoğalır.(Bitkiler ve Hayvanlar)
5- Otla beslenen türleri vardır. (Hayvanlar)
6- Süngerler bu grupta yer alır. (Hayvanlar)
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları
D. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları cevaplandırınız.
1. I. Mikroskobik canlılardır. II. Bazıları sütten yoğurt mayalanmasını sağlar. III. Bazıları dişlerimizin çürümesine sebep olur.
Yukarıda verilen özelliklerden hangileri bakterilere aittir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve II D) I, II ve III
Cevap: D
2. Yukarıdaki tabloda bazı bitkilerin bölümleri gösterilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu bitkilerin hepsi için ortak bir özelliktir?
A) Besin üretme
B) Tohum üretme
C) Çiçek bulundurma
D) Kurak bölgede yaşama
4. A, B, C ve D canlıları ile ilgili bazı özellikler aşağıdaki gibidir. A, B, C ve D canlıları ile ilgili bazı özellikler aşağıdaki gibidir.
A canlısı çiçekli bir bitkidir. B canlısı omurga denen yapıya sahip değildir. C canlısı yalnızca mikroskopla görülebilir. D canlısı ekmeğin mayalanmasını sağlar.
Buna göre A, B, C, D canlıları aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilenler olabilir ?
Cevap: A
5. I. Denizkestanesi II. Toprak solucanı III. Salyangoz IV. Denizanası V. Kelebek
Yukarıda verilen canlılardan hangileri omurgasız hayvanlar grubunda yer alır?
A) I, II ve IV
B) II, III ve V
C) I, II, III ve IV D) I, II, III, IV ve V
Cevap: D
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları
6. Yukarıda kendisini anlatan A canlısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Öglena
B) Mercan C) Şapkalı mantar
D) Eğrelti otu
Cevap: C
7. Yukarıda verilen canlıların ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kendi besinlerini üretme
B) Suda yasama C) Omurgalı hayvan olma
D) Yumurta ile çoğalma
Cevap: C
8. Aşağıdakilerden hangisi yumurta ile çoğalan omurgalı bir hayvandır?
A) Hamsi
B) Balina
C) Ahtapot
D) Bit
Cevap: A
9. Soğuk hava şartları yüzünden çiçekleri tamamen zarar görmüş bir elma ağacında aşağıdaki olaylardan hangisi gerçekleşmez?
A) Besin üretimi B) Tohum ve meyve oluşumu
C) Solunum
D) Topraktan su ve mineral madde alınması
Cevap: B
I. Yılan II. Kedi III. Balina IV. Serçe V. Yarasa VI. Yunus
10. Yukarıda verilen canlılardan hangileri doğurarak çoğalır?
A) I ve IV B) II-III-V ve VI
C) I-II-III ve IV
D) I-II-III-IV-V
Cevap: B
11. Fen bilimleri dersinde öğretmen öğrencilerine mantarların faydalarını soruyor. Aşağıda öğrencilerin verdiği cevaplar yer alıyor. Selim: Bazı mantarları besin olarak tüketebiliriz. Merve: Bazı mantarlar bebeklerin ağzında pamukçuk hastalığına sebep olur. Ali: Bazı mantarlar yoğurdun mayalanmasını sağlar.
Buna göre hangi öğrencilerin verdiği yanıtlar doğrudur?
A) Selim-Merve
B) Ali-Selim
C) Merve-Ali
D) Ali-Merve-Selim
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı2. Ünite Sınavlarda Çıkmış Sorular CevaplarıSayfa 72, 73
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Ünite Sınavlarda Çıkmış Sorular Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 72-73
Tabloda I ve II ile gösterilen canlıların sahip olduğu özellikler ”✓ ” ile işaretlenmiştir.
1. Buna göre I ve II hangisinde verilen canlılar olabilir.
Cevap: B (2. canlı kendi besinini ürettiği için bitki olmalıdır. 1. canlı ise yer değiştirme hareketini yapabildiği için hayvan olmalıdır.)
2. Yaşamak için nemli ve oksijenli ortamı seçen bir mikroskobik canlı, aşağıdaki ortamların hangisinde çoğalır?
A) Açık kaptaki kuru ekmek üzerinde B) Açık kaptaki nemli ekmek üzerinde
C) Hava almayan kapalı kaptaki kuru ekmek üzerinde
D) Hava almayan kapalı kaptaki nemli ekmek üzerinde
Cevap: B (Hava almayan kapalı ortamlar oksijensizdir. Bu mikroskobik canlının yaşaması ve çoğalması için oksijene ve neme (suya) ihtiyacı vardır.)
3. Selin’e annesi sık sık aşağıdaki uyarılarda bulunur: Selin’e annesi sık sık aşağıdaki uyarılarda bulunur:
I. Yediğin elmayı iyice yıkadın mı? II. Yatarken dişlerini fırçalamayı unutma! III. Sütü içmeden önce, şişenin üzerindeki son kullanma tarihine baktın mı?
Bu uyarılardan, insanı mikroskobik canlıların zararlarından korumaya yönelik olanların tümü aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
A) Yalnız I.
B) Yalnız II.
C) II. ve III. D) I. II ve III.
Cevap: D (Bu uyarıların hepsi de zararlı mikroskobik canlıların yok edilmesi veya ortamdan uzaklaştırılması için alınması gereken önlemlerdir.)
4. Şekilde iki bitki türü verilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu bitkilerin köklerinin ortak özelliği değildir?
A) Bitkiyi dik tutma
B) Emici tüylere sahip olma
C) Bitkiyi toprağa bağlama
D) Su ve suda çözünmüş minareleri alma
Cevap: A (Bitkiyi dik tutma bitki gövdesinin görevidir. Topraktan su ve mineral alınmasını, emici tüylere sahip olma ve toprağa bağlama bitkinin kökü ile ilgilidir.)
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları
5. Aşağıdaki canlı gruplarının hangisinde özelliklerinin tümü görülür?
Cevap: C (Memeli hayvanlar yavrularını doğurarak dünyaya getirir ve sütle besler. Kıkırdak ve kemikten yapılmış bir omurgaya sahiptir.)
6. Bir öğrenci evlerinin bahçesinde gördüğü canlıları aşağıdaki gibi listelemiştir. Elma ağacı Kelebek Salyangoz Kara yosunu Solucan Öğrenci bu canlıları sınıflandırma şemasına yerleştirmek istiyor.
Buna göre şemadaki hangi kısma hazırladığı listesinden yazacak canlı yoktur?
A) Yalnızca bitkilere
B) Hayvanlara ve bitkilere
C) Yalnızca mikroskobik canlılara D) Mantar ve mikroskobik canlılara
Cevap: D (Öğrencilerin topladığı örnekler içeresinde mikroskobik canlılara ve mantarlara örnek yoktur.)
7. Ali, aşağıdaki tabloya bakıp eğrelti otu ve kaktüsün üreme şeklinin birbirinden farklı olduğunu düşünmüştür.
Ali, kaç numaralı özelliğe göre karar vermiştir? Ali, kaç numaralı özelliğe göre karar vermiştir?
A) 1 B) 2
C) 3
D) 4
Cevap: B (Çiçek, bitkilerde üreme (çoğalma) organlarını taşıyan bölümdür. Çiçeğin bulunup bulunmaması üremedeki farklılığı gösterir.)
8. Bir öğrenci yaptığı şemada, omurgalı hayvan sınıflarının her birine örnek olarak birer canlı ismi yazıyor.
Buna göre boş kalan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenlerin yazılması uygun olur?
Cevap: A (Şemada balıklar ve kurbağalar sınıflarından canlı örneği verilmemiştir. Bu yüzden boş kutulara Alabalık ve kurbağa yazılmalıdır.)
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Hayvanlar Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 65-66-67-68-69-70-71
A- Aşağıdaki soruların cevaplarını bularak bulmacadaki yerlerine yerleştiriniz.
Cevap:
“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları”
Uçabilen, memeli tek hayvan türü. = Yarasa
Doğurarak çoğalan ve yavrularını sütle besleyen omurgalı bir hayvan grubu.= Memeliler
Gözle görülemeyecek kadar küçük canlıları görmek için kullanılan araç.= Mikroskop
Bitkinin topraktan su ve mineral madde almasını sağlayan bölümü.= Kök
Bitkinin terleme, gaz alışverişi ve besin üretimi yapan bölümü.= Yaprak
Çiçekli bitkilerin üremede görevli bölümü.= Çiçek
Çiçeksiz bir bitki türü.= At kuyruğu
Dişlerimizin çürümesine sebep olan mikroskobik canlı.= Bakteri
Karada yaşayan omurgasız, zehirli bir hayvan türü.= Yılan
Güney Kutbu’nda yaşayan ve uçamayan bir kuş türü. = Penguen
Ekmeğin mayalanmasını sağlayan ve mikroskopla görülebilen bir mantar türü.= Maya mantarı
5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları
B- Aşağıda verilen soruyu cevaplandırınız.
Kuzey ve Güney Kutbu yeryüzündeki en soğuk yerlerdir. Güney Kutbu’nda ortalama sıcaklık – 60°C’a kadar düşer. Kuzey Kutbu’nda ise – 30°C civarındadır. Buna rağmen kutuplarda birçok canlı türü yaşamaktadır. Kuzey ve Güney Kutbu yeryüzündeki en soğuk yerlerdir. Güney Kutbu’nda ortalama sıcaklık – 60°C’a kadar düşer. Kuzey Kutbu’nda ise – 30°C civarındadır. Buna rağmen kutuplarda birçok canlı türü yaşamaktadır.
a-Kutuplarda yaşayan bazı hayvanlar aşağıda verilmiştir.
Kutup ayısı Balina Kuzey Kutbu kırlangıcı Fok balığı Kutup tilkisi Ren geyiği Damgalı su kaplumbağası Dev yırtıcı martı Kral penguen Timsah balığı
Soru : Bu hayvanları benzerlik ve farklılıklarına göre aşağıda verilen şema üzerinde gruplandırınız.
Cevap:
Balıklar: Fok balığı Timsah balığı
Kurbağalar: Kurbağa
Sürüngenler: Damgalı su kaplumbağası
Kuşlar: Kuzey Kutbu kırlangıcı Dev yırtıcı martı Kral penguen
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Bitkiler Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 62-63-64
Gerekli Malzemeler
Bitki örnekleri (maydanoz, yonca gibi)
Büyüteç
A4 kâğıdı
Naylon torba
Plastik eldiven
Nasıl Yapalım
■ Sınıf arkadaşlarımızla gruplar oluşturalım.
■ Okul bahçesine çıkalım. Grubumuzla en az üç farklı bitki örneği toplayalım. Bitkileri kökleriyle birlikte topraktan çıkarmaya dikkat edelim.
■ Topladığımız bitki örneklerini naylon torbalara türlerine göre yerleştirelim.
■ Topladığımız bitkilerin köklerindeki toprakları silkeleyerek bitkileri A4 kâğıtları üzerine yerleştirelim.
■ Her bitkiyi büyüteçlerimizle ayrı ayrı inceleyelim. İncelerken kök, gövde, yaprak ve varsa çiçek yapılarına dikkat edelim.
■ Gözlemlerimizi not alalım. Gözlem sonuçlarımızı arkadaşlarımızın sonuçlarıyla karşılaştıralım.
■ İncelediğimiz bitkilerden birinin bölümlerini defterimize çizerek gösterelim ve bu bölümlerin görevlerini belirtelim.
Soru : Arkadaşlarınızla topladığınız tüm bitkiler aynı özelliklere mi sahip? Ortak ve farklı gördüğünüz bölümler nelerdir?
Cevap: Arkadaşlarımızla birlikte topladığınız tüm bitkiler aynı özelliklere sahip değillerdir. Ortak ve farklı bölümleri vardır.