8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 102-103-104-105 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri 3. Ünite Sonu Soruları Cevapları Sayfa 102, 103, 104, 105


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 3. Ünite Sonu Soruları Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 102-103-104-105 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 102-103-104-105


A. Aşağıdaki şekillerde cisimler farklı konumlarda yere bırakılıyor.  Buna göre cisimlerin başlangıçta yere yaptıkları katı basıncındaki değişimi işaretleyelim. 


Cevap :

  1. Azalır
  2. Değişmez
  3. Artar
  4. Artar

B. Sıvı basıncının bağlı olduğu faktörlerle ilgili olarak yapılan bir deneyde özdeş kaplara yoğunlukları farklı sıvılar aşağıdaki gibi eşit seviyede olacak şekilde dolduruluyor ve sıvıların kabın tabanına yaptığı basınçlar ölçülüyor.

Buna göre deneydeki değişkenleri belirleyelim ve aşağıdaki tabloya yazalım. 


Cevap :

Bağımlı Değişken : Sıvı basıncı

Bağımsız Değişken : Sıvı yoğunluğu

Kontrol Edilen Değişken : Kapın şekli ve sıvının derinliği


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 103 Cevapları


C. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru cevabını işaretleyelim. 


1. Baraj duvarları yapılırken alt kısımları kalın, üst kısımları ince yapılır. Bu durumun sebebi aşağıdakilerden hangisiyle açıklanabilir?


A) Suyun durgun olmaması
B) Sıvıların basıncı aynen iletmesi
C) Baraj duvarının alt kısımlarının daha fazla yıpranması
D) Suyun basıncının derinlik ile doğru orantılı olması

Cevap : D


2. Kapalı bir kapta bulunan sıvıya uygulanan basıncın her yöne ve eşit olarak iletilmesine Pascal prensibi denir. Otomobil tamirhanelerinde otomobilleri kaldırmada kullanılan hidrolik liftler Pascal prensibinden yararlanılarak yapılmıştır. Buna göre hidrolik liftler ile ilgili,

I. İçerisinde sıvı kullanılmasının nedeni sıvıların sıkıştırılamamasıdır.
II. İçerisinde kullanılan sıvının yoğunluğu arttırıldığında daha ağır otomobilleri kaldırabilir.
III. Üzerine uygulanan basıncı sıvı aracılığı ile her noktaya aynen iletir.

yargılarından hangileri doğrudur?


A) Yalnız III
B) I ve II
C) I ve III
D) I, II ve III

Cevap : C


3. Hipotez: Sıvı basıncı sıvının yoğunluğu ile doğru orantılıdır. Ayşe verilen hipotezi ispatlamak için aşağıdaki düzeneklerden uygun olanları kullanacaktır.

Buna göre Ayşe numaralanmış düzeneklerden hangilerini kullanırsa hipotezini ispatlayabilir?


A) 1 ve 2. düzenek
B) 1 ve 3. düzenek
C) 2 ve 3. düzenek
D) 3 ve 4. düzenek

Cevap : A


4. Görseldeki dalgıç önce K noktasından L noktasına, daha sonra L noktasından M noktasına geliyor. Buna göre,

I. Dalgıç K noktasından L noktasına gelirken üzerine etki eden sıvı basıncı azalır.
II. Dalgıca M noktasında etki eden sıvı basıncı, K noktasında etki edenden büyüktür.
III. Dalgıca L noktasında etki eden sıvı basıncı, M noktasında etki eden sıvı basıncından büyüktür.

yargılarından hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) I ve II
C) I ve III
D) II ve III

Cevap : A


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları


 5. Semra deniz seviyesinde 0 °C sıcaklıkta yaptığı Torricelli deneyinde açık hava basıncını 76 cm-Hg olarak ölçüyor.

Buna göre, aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


A) Düzenek deniz seviyesinden yukarıya taşınırsa cam borudaki cıva yüksekliği azalır.
B) Düzenekte daha geniş bir cam boru kullanılırsa cam borudaki cıva yüksekliği azalır.
C) Düzenek daha sıcak bir ortama götürülürse cam borudaki sıvı yüksekliği değişir.
D) Düzenekteki kaba daha fazla cıva eklenirse cam borudaki cıva yüksekliği değişmez.

Cevap : B


6. Ali aşağıdaki kaplara eşit seviyede olacak şekilde su koyuyor. Bu kaplara taşma olmayacak şekilde birer bardak su daha eklendiğinde kapların tabanında oluşan sıvı basınçları arasındaki ilişki aşağıdaki grafiklerden hangisindeki gibi olur?


Cevap : B


7. Cemal, kapağı açık teneke kutuyu bir süre ısıttıktan sonra kapağını kapatıp soğumaya bırakıyor. Buna göre, Cemal’in yaptığı deneyle ilgili olarak,

I. Tenekenin içindeki gaz basıncı arttığı için teneke kutu büzüşmüştür.
II. Tenekenin büzüşmesinde açık hava basıncı etkili olmuştur.
III. Teneke kutu kapağı kapatılmadan soğumaya bırakılsaydı büzüşme olmazdı.

yargılarından hangileri doğrudur?


A) Yalnız II
B) I ve II
C) I ve III
D) II ve III

Cevap : D


8. Sevim yaptığı deneyde içi su dolu kabın musluğundan akan suyun fışkırma mesafesini aşağıdaki gibi ölçüyor. Sevim suyun fışkırma mesafesi olan X’i artırmak için,

I. Suya tuz ekleyip kzrıştırmalı.
II. Su yerine daha yoğun bir sıvı koymalı.
III. Musluğu daha aşağı koymalı.

önerilerinden hagilerini uygulamalıdır?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : D


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 105 Cevapları


 9. Aşağıdaki eşit bölmelendirilmiş kap tamamen su ile doldurulmuştur. Bir öğrenci bu kaptaki suyu, kap ile özdeş bölmelere sahip K, L ve M kaplarına eşit şekilde paylaştırıyor.

Buna göre K, L ve M kaplarının tabanlarına etki eden sıvı basınçları arasındaki ilişkiyi gösteren grafik aşağıdakilerden hangisidir?


Cevap : A


10. Şekildeki çiviye F kuvveti ile vuruluyor ve çivinin tahta zeminde ilerlemesi gözlemleniyor. Buna göre,

I. Çivi, üzerine etki eden F kuvvetini tahtaya aynen iletir.
II. Çivinin üst kısmındaki basınç, alt ucundaki basınçtan büyüktür.
III. Çivinin tahta zemine ilerlemesi pascal prensibiyle açıklanamaz.

yargılarından hangileri doğrudur?


A) Yalnız III
B) I ve II
C) I ve III
D) II ve III

Cevap : C


11. Ezgi yapacağı deneyde aşağıdaki değişkenleri dikkate alacaktır. Buna göre Ezgi aşağıdaki düzeneklerden hangisini kullanmalıdır?


Cevap : B



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 59-60 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri 2. Bölüm Sonu Soruları Cevapları Sayfa 59, 60


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Sonu Soruları Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 59-60 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 59-60


A. Aşağıda tohum şekli ile ilgili bir çaprazlamada kullanılan bezelyelerin fenotipleri ve genotipleri verilmiştir. Buna göre aşağıdaki ifadeler doğru ise ifadenin başına “D”, yanlış ise “Y” yazalım.


Cevap :

 (Doğru) 1. Bezelyelerde yuvarlak tohum aleli baskın özelliktedir.

(Doğru) 2. 1 numaralı bezelye saf döldür.

(Yanlış) 3. Yapılan çaprazlama sonucunda oluşacak bezelyeler % 25 ihtimalle buruşuk tohumlu olur.

(Yanlış)  4. Yapılan çaprazlama sonucunda oluşacak bezelyelerin tamamı saf döldür.

(Doğru) 5. Yapılan çaprazlama sonucunda bezelyeler % 50 ihtimalle “Dd” genotipine sahiptir.


B. Aşağıda verilen kavramları açıklamaları ile eşleştirelim. 


Cevap :

Genotip : Bir canlının gen yapısıdır.

Saf döl : Bir karakterin oluşmasını sağlayan alellerin aynı özellikte olmasıdır.

Baskın gen : Bir karakterin oluşumunda etkisini her zaman gösteren aleldir.

Fenotip : Bir canlının genotip ve çevresel faktörlerin etkisiyle ortaya çıkan dış görünüşüdür.

Melez döl : Bir karakterin oluşmasını sağlayan alellerin birbirinden farklı olma durumudur.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları


C. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru cevabını işaretleyelim. 


1. Tabloda harflerle temsil edilen bireylerin genotipleri numaralanarak verilmiştir. Numaralanmış olarak verilenlerden hangileri saf döl baskın bireyi temsil eder?


A) Yalnız 3
B) 1 ve 5
C) 2, 3 ve 4
D) 2, 4 ve 6

Cevap : D


2. Bezelyelerde yeşil tohum zarfı aleli, sarı tohum zarfı aleline baskındır. A, B ve C bezelyeleri kullanılarak aşağıdaki çaprazlamalar yapılmış 1. kuşakta oluşabilecek bezelyelerin fenotip oranları verilmiştir.

Bu çaprazlamalara göre A ve C’nin çaprazlaması sonucunda oluşabilecek bezelyelerin saf döl ve melez döl olma ihtimalleri aşağıdakilerden hangisindeki gibi olabilir?


A) 75 25
B) 50 50
C) 25 75
D) 100 0

Cevap : B


3. Aşağıdaki şemada eşey kromozomlarının anne ve babadan yavruya nasıl aktarıldığı gösterilmiştir. Şemaya göre, aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?


A) Dişi bireyler X ve Y eşey kromozomunu taşır.
B) Doğacak bebeğin kız olma ihtimali erkek olma ihtimalinden fazladır.
C) Babadan yavruya sadece Y kromozomu geçebilir.
D) Doğacak bebeğin cinsiyetini babadan gelen eşey kromozomu belirler.

Cevap : D


4. Akraba evliliği ile ilgili olarak,

I. Aynı soydan gelen bireyler arasında yapılan evliliktir.
II. Akraba evliliği yapan bireylerin çocukları kesinlikle hasta olur.
III. Akraba evliliği yapan bireylerin çocuklarının kalıtsal hasta olma ihtimali daha fazladır.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) Yalnız III
C) I ve III
D) II ve III

Cevap : C



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 65-66 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri 3. Bölüm Sonu Soruları Cevapları Sayfa 65, 66


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 3. Bölüm Sonu Soruları Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 65-66 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 65-66


A. Aşağıda verilen örnekleri mutasyon ve modifikasyon olma durumuna göre eşleştirelim. 


Cevap :

Mutasyon : 2, 5 ve 6

Modifikasyon : 1, 3 ve 4


B. Aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yolunu izleyerek doğru çıkışa ulaşalım. 


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları”

8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


C. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru cevabını işaretleyelim. 


1. Aşağıda canlılarda görülen değişim ile ilgili iki ayrı örnek verilmiştir. Buna göre,

I. 1. örnek mutasyondur.
II. 2. örnekte canlının genotipi değişir.
III. Her iki örnekte de canlının fenotipi değişir.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : B


2. Çekirge larvaları sıcaklığın 16 °C olduğu ortamda yetişirse beneksiz, 25 °C olduğu ortamda yetişirse benekli olur.

Verilen örnek aşağıdakilerden hangisiyle benzerlik gösterir?


A) Bazı insanların orak hücreli anemi olması
B) Radyasyona maruz kalmış kaplumbağa yumurtalarından çıkan yavruların çift başlı olması
C) Zirai ilaçların fazla kullanıldığı tarlada otlayan hamile keçinin doğurduğu yavrularının altı bacaklı olması
D) Çuha bitkisinin 25-35 °C’lık sıcaklıkta beyaz çiçek, 15-25 °C’lık sıcaklıkta ise kırmızı çiçek açması

Cevap : D


3. Modifikasyon ile ilgili,

I. Neden olan etken ortadan kalkınca canlı eski hâline dönebilir.
II. Vücut hücrelerinde görüldüğünden kalıtsaldır.
III. Genlerin sadece işleyişi değişir.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız III
B) I ve II
C) I ve III
D) I, II ve III

Cevap :  C


4. Aşağıdakilerden hangisinde canlının genetik yapısı değişmez?


A) Spor yapan insanların kaslarının gelişmesi
B) Van kedilerinin göz renklerinin farklı olması
C) Bazı keçilerin dört boynuzlu olması
D) Altı Parmaklılık

Cevap :  A



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 97-98 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Pascal Prensibi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 97, 98


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Pascal Prensibi Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 97-98 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 97-98


Katı, sıvı ve gaz basıncıyla ilgili prensiplerden günlük hayatta birçok alanda yararlanılır. Örneğin araçlarda bulunan ve hidrolik fren sistemi (Görsel 3.22) olarak bilinen sistemler Pascal prensibine göre çalışır.

Bu sistemlerde pedal aracılığıyla fren sıvısına etki eden basınç balatalara iletilir. Böylece balatalar, fren disklerinin bağlı olduğu tekerleklerin dönmesini engeller. Bu sayede aracın yavaşlaması ve durması sağlanır.

Katı basıncından yararlanılarak bazı iş makineleri ve tanklarda tekerlek yerine palet (Görsel 3.23) kullanılır. Böylece ağır olan bu araçların zemine batması engellenmiş olur.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 98 Cevapları


Günlük hayatta sıkça kullanılan berber koltuklarından (Görsel 3.24) bazılarının içinde hidrolik sıvı bulunur. Koltuğun altındaki kola ayak ile basınç uygulandığında bu basınç hidrolik sıvı tarafından koltuğu yukarı yönde hareket ettirmek üzere koltuğa iletilir. Yağdanlıklar da (Görsel 3.25) Pascal prensibine göre çalışan aletlerdir.

Basınçlı su ile araç yıkarken sıvı basıncından yararlanılır(Görsel 3.26). Damperli kamyonların (Görsel 3.27) damperini yukarıya kaldırabilmek için yine sıvı basıncından yararlanılır.

Vücudumuzdaki damarlarda dolaşan kan basıncını tansiyon aletleriyle ölçebiliriz (Görsel 3.28). Bu aletler de yine basıncın günlük hayattaki kullanım alanlarına örnek olarak verilebilir. Araçları yukarı kaldırmak için kullanılan hidrolik liftlerin çalışma prensibi de tıpkı damperli kamyonlarda olduğu gibi sıvı basıncıyla ilgilidir (Görsel 3.29).



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 77-78 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri 5. Bölüm Sonu Soruları Cevapları Sayfa 77, 78, 79


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 5. Bölüm Sonu Soruları Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 77-78 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 77-78-79


A. Aşağıda bir kurbağanın klonlanma aşamaları gösterilmiştir. Buna göre klonlanmış iribaş hangi kurbağanın genetik kopyası olur? Cevabımızı nedeni ile birlikte aşağıdaki boşluğa yazalım. (Ortam sıcaklığı sabit tutulmuştur.)


Cevap :

  • L kurbağası

B. Aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yolunu izleyerek doğru çıkışa ulaşalım. 


Cevap :

“8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları”

8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 78 Cevapları


C. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru cevabını işaretleyelim. 


1. Soğuk bölgelerde yaşayan dil balığından soğuğa dayanıklı olmasını sağlayan antifriz geni domates bitkisine aktarılmış ve domates bitkisinin soğuğa karşı dirençli hâle gelmesi sağlanmıştır.

Bu olay temsilî olarak aşağıda gösterilmiştir. Buna göre,

I. Yapılan uygulama gen aktarımına örnektir.
II. Bu uygulama sonucunda domatesin genetik yapısı değişmiştir.
III. Balıktaki antifriz geni domateste aynı etkiyi göstermemiştir.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : B


2. Bazı canlılarda mutasyona uğramış genler hastalıklara neden olur. Genetik mühendisleri hasta olan hücrelere bu geni baskılayan genler aktarmaktadır. Bu sayede hastalığa neden olan gen baskılanmakta ve hastalığın tedavisi yapılmaktadır.

Metinde geçen genetik mühendislerinin uyguladığı yöntem aşağıdakilerden hangisidir?


A) Klonlama
B) Aşılama
C) Yapay seçilim
D) Gen tedavisi

Cevap : D


3. Süt verimi yüksek bir keçideki süt oluşumunu sağlayan gen dört farklı keçi türüne aktarılmıştır. Keçilerde gen aktarımından önce ve sonra elde edilen süt miktarları aşağıdaki tabloda verilmiştir.

Buna göre gen aktarımı hangi keçi türünde süt verimini diğerlerinden daha çok artırmıştır?


A) K
B) L
C) M
D) N

Cevap : C


4. Aşağıda biyoteknoloji uygulamalarından bazıları verilmiştir.

• Genetik yapısı değiştirilmiş domates tüketen insanlarda alerjik reaksiyonlar görülmesi
• Nergis bitkisinde beta karoten üretiminden sorumlu olan gen, beyaz pirince aktarıldığında beyaz pirincin A vitamini bakımından zengin hâle gelmesi
• Ateş böceğinden ışık saçmaya yarayan genin tütün bitkisine aktarılması sonucu tütün bitkisinin ışık saçması

Buna göre,

I. Gen aktarımı sadece bitki türleri arasında gerçekleşir.
II. Biyoteknoloji uygulamalarının olumsuz etkileri olabilir.
III. Tarım ve gıdada biyoteknolojik uygulamalardan yararlanılır.

yargılarından hangilerine ulaşılabilir?


A) Yalnız II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : C



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri 1. Ünite Sonu Soruları Cevapları Sayfa 38, 39, 40, 41


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Sonu Soruları Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41


A. Aşağıdaki görsellerde Dünya’nın iki farklı konumu verilmiştir. (Y.D.: Yengeç Dönencesi, O.D.: Oğlak Dönencesi, E: Ekvator)


Cevap :

1. Dünya I. konumda iken Kuzey Yarım Küre’de yaz mevsimi yaşanmaya başlar.
2. Dünya II. konumda iken öğle vakti, Güneş ışınları Oğlak Dönencesine dik açı ile düşer.
3. Dünya I. konumda iken Güney Yarım Küre’de en uzun gece yaşanır.
4. Dünya II. konumunda iken bir cismin gölge boyu Kuzey Yarım Küre’de daha uzundur.
5. Dünya her iki konumda iken Ekvator’da gece ve gündüz süresi eşittir.
6. Dünya I. konumda iken Güneş ışınları Kuzey Yarım Küre’ye daha fazla ısı enerjisi aktarır.


B. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazalım. 


Cevap :

(Doğru) 1. Hava olayları kısa sürede değişkenlik gösterebilir.
(Doğru) 2. Sıcaklık farkı hava olaylarının oluşmasında etkilidir.
(Yanlış) 3. Rüzgâr, alçak basınç alanından yüksek basınç alanına doğru yatay yöndeki hava hareketidir.
(Doğru) 4. Karadeniz ikliminin görüldüğü bölgelerde her mevsim yağış görülebilir.
(Yanlış)  5. Hava olayları kesin sonuçlar bildirir.
(Doğru) 6. İklim ile ilgili çalışmalar yapan uzmanlara klimatolog denir.
(Doğru) 7. Küresel ısınma, küresel iklim değişikliğine neden olur.
(Yanlış)  8. Atmosferdeki su buharının aniden donup yeryüzüne buz parçaları hâlinde inmesine kırağı denir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları


C. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru cevabını işaretleyelim. 


1. 21 Haziran’da Kuzey Yarım Küre’de I Güney Yarım Küre’de II mevsimi yaşanmaya başlar.

Verilen cümlede I ve II ile gösterilen boşluklara sırasıyla aşağıdaki ifadelerden hangisi gelmelidir?


A) yaz-kış
B) kış-yaz
C) ilkbahar-sonbahar
D) yaz-ilkbahar

Cevap : A


2. Tabloda P, R ve S şehirlerinde ocak ve temmuz aylarında yaşanan ortalama sıcaklık değerleri verilmiştir.

Buna göre hangi şehirler ülkemizle aynı yarım kürede yer alır? (Şehirler eş yükseltidedir ve kutup bölgelerinde değildir.)


A) Yalnız S
B) Yalnız P
C) P ve S
D) P ve R

Cevap : D


3. Eda yaşadığı yerde öğle vakti yere dik sapladığı bir çubuğun gölgesinin oluşmadığını gözlemliyor.

Eda’nın bu gözlemi yaptığı tarih ve yer aşağıdakilerden hangisi olabilir?


A) 21 Mart Yengeç Dönencesi
B) 21 Haziran Oğlak Dönencesi
C) 23 Eylül Ekvator
D) 21 Aralık Yengeç Dönencesi

Cevap : C


4. Aşağıdaki tarihlerden hangisinde ülkemizde gündüzler gecelerden daha uzundur?


Cevap :  B


5. Aslı mevsimlerin oluşumunu göstermek için aşağıdaki modeli hazırlamış ancak modelde bir hata yapmıştır.

Buna göre, Aslı hatasını düzeltmek için aşağıdakilerden hangisini yapmalıdır? (Modelde portakal Dünya’yı, top Güneş’i, kalem eksen eğikliğini temsil etmektedir.)


A) Top ile portakalın yerini değiştirmelidir.
B) Dünya’nın dolanma yönünü tam tersi yönde göstermelidir.
C) Dünya’nın dönme eksenini eğik göstermelidir.
D) Dünya’nın dolanma yörüngesini çember şeklinde göstermelidir.

Cevap : C


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları


6. Elif ve Mert rüzgârın oluşumunu göstermek için özdeş mumlar ile aşağıdaki düzenekleri oluşturuyor. Düzenekteki mum alevlerinin hareket yönüne göre rüzgârın yönünü tespit ediyorlar.

Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


A) K bölgesinde alçak basınç alanı görülür.
B) Elif’in düzeneğinde rüzgâr, 1 yönünde eser.
C) Mert’in düzeneğinde rüzgâr, 2 yönünde eser.
D) N bölgesinde hava sıcaklığı, M bölgesine göre daha azdır.

Cevap :  A


7. Yeryüzüne yakın yerlerdeki su buharının daha soğuk nesneler üzerinde yoğunlaşması sonucu oluşan su damlacıklarıdır.

Verilen ifade aşağıdaki hava olaylarından hangisinin tanımıdır?


A) Kar
B) Kırağı
C) Çiy
D) Yağmur

Cevap : C


8. İklim ile ilgili,

I. Kesin sonuçlar içerir.
II. İklimi inceleyen bilim dalına klimatoloji denir.
III. Dar alanda görülen ve kısa sürede değişen hava olaylarıdır.

ifadelerinden hangileri doğrudur?

A) Yalnız I
B) Yalnız III
C) I ve II
D) I, II ve III

Cevap : C


9. Aşağıdaki görselde Dünya’nın Güneş etrafındaki konumlarından biri ile A ve B şehirlerinin yerleri gösterilmiştir Buna göre,

I. A şehrinde yaz mevsimi yaşanmaya başlar.
II. B şehrinde geceler gündüzlerden uzundur.
III. Güneş ışınları B şehrine, A şehrine göre daha fazla ısı enerjisi aktarır.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


A) Yalnız I
B) Yalnız III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap : B


10. Bir bölgenin iklimi çeşitli etkiler sonucu zamanla değişiklik gösterebilir. İklimde meydana gelen bu değişikliklerin tümüne iklim değişikliği adı verilir. Uzmanlar günümüzdeki bir buz dağının geçmişte çok daha büyük olduğunu ileri sürmektedir.

– Uzmanların ileri sürdüğü bu değişim ile ilgili,

I. Günümüzde deniz seviyesi geçmişe oranla yükselmiştir.
II. Bu değişim iklim değişikliğinin bir sonucudur.
III. Bu değişim ile ortalama hava sıcaklığının yükseldiği anlaşılmaktadır.

yorumlarından hangileri yapılabilir?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap :  D


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları


11. Aşağıdaki görselde Dünya’nın iki farklı konumu verilmiştir. Buna göre Dünya 1. konumdan 2. konuma geçerken;

I. Kuzey Yarım Küre’de gündüz süresi,
II. Güneş ışınlarının Güney Yarım Küre’ye aktardığı ısı enerjisi,
III. Bir cismin Kuzey Yarım Küre’deki öğle vakti gölge boyu

durumlarından hangileri azalır?


A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve III
D) I, II ve III

Cevap: A


12. Aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” olarak değerlendirilecektir.

( ) Dünya’nın dönme ekseni eğiktir.
( ) 21 Haziran tarihinde Kuzey Yarım Küre’de kış mevsimi yaşanmaya başlar.
( ) 23 Eylül tarihinde her iki yarım kürede gece gündüz eşitliği yaşanır.

Buna göre değerlendirme aşağıdakilerden hangisinde sırasıyla verilmiştir?


A) D, D, D
B) D, Y, D
C) D, Y, Y
D) Y, D, Y

Cevap: B


13. Yağmur, havadaki su buharının soğuk hava ile karşılaşınca yoğuşarak su damlacıklarını oluşturmasıdır. Dolu, donan su damlacıklarının bir araya gelerek buz toplarına dönüşmesidir. Rüzgâr, yüksek basınç alanından alçak basınç alanına doğru yatay yönde hareket eden hava akımıdır. Kar, bulutlardaki su damlacıklarının soğuk havanın etkisiyle minik buz taneciklerine dönüşmesi sonucu oluşur. Aşağıdaki düzenekte ısıtılan su buharlaşıyor ve buz ile karşılaştığında tekrar su hâline dönüşerek B kabına dökülüyor.

Buna göre kurulan bu düzenekte hava olaylarından hangilerinin gözlemlendiği söylenebilir?


A) Yağmur
B) Dolu ve yağmur
C) Rüzgâr
D) Rüzgâr ve kar

Cevap: A


14. Şekilde Dünya üzerindeki üç farklı nokta K, L ve M harfleri ile ifade edilmiştir. Grafik M noktasının farklı tarihlerdeki gündüz süresinin değişimini göstermektedir. Buna Göre;

I. X tarihinde L noktasına Güneş ışınları öğle saatinde dik açı ile düşer.
II. Y tarihi, K noktasında kış başlangıcıdır.
III. T tarihinde M noktasında kış mevsimi yaşanmaya başlar.

yargılarından hangileri doğrudur?


A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) I, II ve III

Cevap: D



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 28-29-30-31 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Hava Olayları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 28, 29, 30, 31


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Hava Olayları Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 28-29-30-31


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 28-29-30-31 ATA Yayıncılık”

Tablo 1.1’de Manisa ilinin beş günlük hava tahmin raporu verilmiştir. Bu rapor T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Meteoroloji Genel Müdürlüğünün resmî sitesinde yayımlanır ve meteorologların yaptığı gözlem ve tahminlere göre hazırlanır. 

Soru : Tabloya göre belirtilen günlerde Manisa’da hangi hava olaylarının görülmesi beklenmektedir? Rüzgârın hızı hangi günde daha fazladır? Hava sıcaklığı değiştiğinde hava olaylarında değişiklik görülür mü? Nem miktarının hava olaylarının oluşmasında nasıl bir etkisi olabilir? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.


Cevap :

Hava tahminlerinde, hava sıcaklığı, nem oranı ve rüzgâr hızı gibi faktörler bir araya getirilerek hava olaylarının öngörülmesi sağlanır. Bu faktörlerdeki değişiklikler, tahminlerin güncellenmesine ve hava koşullarının farklılık göstermesine yol açabilir.


Görsel 1.11’de çöl bölgesinde yaşayan insanlar, Görsel 1.12’de ise kutup bölgesinde yaşayan insanlar görülmektedir. 

Soru : Çöl ve kutup bölgesinde yaşayan insanların kıyafetleri neden farklıdır? İklim koşulları canlıların yaşamlarını nasıl etkiler? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.


Cevap :

Çöl ve kutup bölgelerinde yaşayan insanların kıyafetleri iklim koşullarına göre farklıdır. Çöllerde, gündüzleri çok sıcak, geceleri ise soğuk olur. Bu yüzden çöl halkı genellikle ince, hafif ve açık renkli kıyafetler giyer, bu kıyafetler güneş ışınlarını yansıtarak serin kalmalarını sağlar.

Kutup bölgelerinde ise sürekli soğuk hava hâkimdir, bu nedenle kutup halkı kalın, yünlü ve kürklü kıyafetler giyer, bu kıyafetler vücut ısısını koruyarak donmayı engeller. İklim koşulları, insanların giyiminden beslenme şekillerine kadar yaşamlarını etkiler. Bu nedenle, farklı bölgelerde yaşayan insanların yaşam tarzları da iklime göre şekillenir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları


Soru : Rüzgârın oluşumunu gözlemlemek isteyen Merve, özdeş mumlar ve balon kullanarak aşağıdaki düzeneği kuruyor. Merve düzenekteki balonun hareket yönüne bakarak rüzgârın yönünü tespit edecektir.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.


1. Balon bir süre sonra hangi yönde hareket eder?


Cevap : 1 yöne hareket eder.


2. Hangi bölgede hava sıcaklığı daha fazladır?


Cevap : L bölgesinde daha fazladır.


3. Hangi bölgede alçak basınç alanı oluşur?


Cevap : L bölgesinde oluşur.


4. Hangi bölgede alçalan hava hareketi görülür?


Cevap : K bölgesinde görülür.



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 26-27 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri 1. Bölüm Sonu Soruları Cevapları Sayfa 26, 27


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Bölüm Sonu Soruları Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 26-27 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 26-27


A. Aşağıdaki görselde Dünya’nın Güneş etrafındaki konumları harflerle gösterilmiştir.

Buna göre görsel ile ilgili aşağıdaki ifadeler doğru ise ifadenin başına “D”, yanlış ise “Y” yazalım. 


Cevap :

(Doğru) 1. Dünya, N konumundayken Kuzey Yarım Küre’de kış mevsimi yaşanmaya başlar.

(Doğru) 2. Dünya, K ve M konumlarında iken Dünya’nın her yerinde gece-gündüz süresi eşittir.

(Yanlış)   3. Dünya, L konumunda iken Güneş ışınları öğle vakti Oğlak Dönencesine dik açıyla düşer.

(Doğru) 4. Dünya, M konumda iken Güney Yarım Küre’de ilkbahar mevsimi yaşanmaya başlar.

(Yanlış)  5. Dünya, N konumunda iken öğle vakti Kuzey Yarım Küre’deki cisimlerin gölgesi oluşmaz.


B. Aşağıdaki görselde 21 Haziran’da öğle vakti farklı yarım kürelerde olduğu bilinen K ve L şehirlerine Güneş ışınlarının yüzeye düşme açısı gösterilmiştir.

Bu görsellere göre aşağıdaki cümleleri uygun ifadelerle tamamlayalım. 


Cevap :

1. K şehrinde gece süresi gündüz süresinden uzundur.

2. L şehrinde yaz mevsimi yaşanmaktadır.

3. L şehrine Güneş ışınları K şehrine göre daha fazla ısı enerjisi aktarır.

4. L şehri Kuzey Yarım Küre’de, K şehri ise Güney Yarım Küre’de yer alır.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 27 Cevapları


C. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru cevabını işaretleyelim. 


1. Sedat, Güney Yarım Küre’de yer alan bir şehre yaptığı seyahatte aşağıdaki fotoğrafı çekiyor.

Buna göre, Sedat’ın fotoğrafı çektiği tarih aşağıdakilerden hangisi olabilir?


Cevap : C Şıkkı

A) 15 Ocak B) 21 Nisan C) 10 Temmuz D) 13 Ekim


2. Bir şehirde yere dik saplanan bir çubuğun öğle vakti gölge boyu değişim grafiği aşağıda verilmiştir. Buna göre çubuğun yere saplandığı şehir ile ilgili,

I. Kuzey Yarım Küre’de yer alır.
II. 21 Haziran’da Güneş ışınları öğle vakti dik açıyla düşer.
III. 21 Aralık’ta en uzun gündüz yaşanır.

ifadelerinden hangileri doğrudur?


Cevap : B Şıkkı

A) Yalnız I B) I ve II C) II ve III D) I, II ve III


3. Aşağıdaki görselde Dünya’nın Güneş etrafındaki konumlarından biri ile P ve R şehirlerinin yerleri gösterilmiştir.

Buna göre, aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Cevap : B Şıkkı

A) P şehrinde kış mevsimi yaşanır.
B) R şehrinde gece ve gündüz süresi eşittir.
C) Güneş ışınları R şehrine daha büyük açıyla düşer.
D) Güneş ışınları R şehrine daha fazla ısı enerjisi aktarır.


4. K ve L şehirleri hakkında aşağıdaki bilgiler veriliyor.
• K şehrinde yıl boyunca gece ve gündüz süresi eşittir.
• L şehrinde 21 Haziran’da en uzun gece yaşanır.

Buna göre, K ve L şehirlerinin Dünya üzerindeki yerleri hangisinde doğru verilmiştir?


Cevap : D Şıkkı

A) Güney Yarım Küre Ekvator
B) Ekvator Kuzey Yarım Küre
C) Kuzey Yarım Küre Güney Yarım Küre
D) Ekvator Güney Yarım Küre



 

Our Score

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 19-20-21-22-23-24-25 ATA Yayıncılık

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf Fen Bilimleri Mevsimlerin Oluşumu Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25


8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mevsimlerin Oluşumu Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 19-20-21-22-23-24-25 ATA Yayıncılık”

8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 19-20-21-22-23-24-25


Soru : Kuzey Yarım Küre’de olan ülkemizde ocak ayında kış mevsimi yaşanırken, aynı tarihte Güney Yarım Küre’de yer alan Brezilya’da neden yaz mevsimi yaşanır?


Cevap :

Dünya’nın eksen eğikliği ve yörüngesi nedeniyle, farklı yarım kürelerde mevsimler zıt olarak yaşanır. Ocak ayında Kuzey Yarım Küre’de kış yaşanırken, Güney Yarım Küre’de yaz yaşanır.

Bunun sebebi, Dünya’nın dönme ekseninin eğik olması ve bu eğiklik nedeniyle farklı zamanlarda Güneş ışınlarının yarım kürelere farklı açılarla ulaşmasıdır. Ocak ayında Kuzey Yarım Küre Güneş’ten daha az ışık alırken, Güney Yarım Küre daha fazla ışık alır ve bu nedenle daha sıcak olur, yani yaz mevsimini yaşar.


Soru : Hava olayları canlıların yaşamını nasıl etkiler?


Kısa Cevap : “Hava olayları canlıların yaşamını nasıl etkiler?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Hava olayları, ekosistemlerin dengesi ve canlıların yaşam biçimleri üzerinde büyük bir etkiye sahiptir. Sıcaklık değişiklikleri, bitki türlerinin yetişme dönemlerini ve verimliliğini doğrudan etkiler. Örneğin, kuraklık dönemlerinde bitki örtüsü zarar görür ve bu da otçul hayvanların beslenme kaynaklarını kısıtlar.

Aşırı yağışlar, toprak erozyonuna ve su baskınlarına yol açabilir, bu da hem tarım alanlarını hem de yerleşim yerlerini olumsuz etkiler. Hayvanlar, hava koşullarına göre göç eder, üreme davranışlarını ve barınak seçimlerini değiştirir. İnsanlar ise günlük yaşamlarını ve ekonomik faaliyetlerini hava durumuna göre planlar.

Tarım, turizm, ulaşım gibi sektörler hava olaylarından doğrudan etkilenir. Ayrıca, sert hava koşulları, sağlık üzerinde de etkili olabilir; örneğin, aşırı sıcaklar ve soğuklar, insan sağlığını olumsuz yönde etkileyebilir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları


Soru : Güneş ışınları yeryüzüne yıl boyunca neden farklı açılarla düşer? Güneş ışınlarının yeryüzüne düşme açısındaki değişim bir cismin gölge boyunu nasıl etkiler? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.


Kısa Cevap : “Güneş ışınları yeryüzüne yıl boyunca neden farklı açılarla düşer? Güneş ışınlarının yeryüzüne düşme açısındaki değişim bir cismin gölge boyunu nasıl etkiler?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dünya’nın eksen eğikliği ve Güneş etrafındaki eliptik yörüngesi, Güneş ışınlarının yıl boyunca farklı açılarla yeryüzüne ulaşmasına neden olur. Bu durum, mevsimlerin oluşmasına yol açar.

Yaz mevsiminde, Güneş ışınları daha dik açılarla gelirken, kış mevsiminde daha yatay açılarla gelir. Güneş ışınlarının düşme açısındaki bu değişiklikler, bir cismin gölge boyunu doğrudan etkiler. Güneş ışınları dik açıyla geldiğinde, cisimlerin gölgeleri daha kısa olur çünkü ışınlar cisme daha dik açıyla vurur.

Güneş ışınları yatay açıyla geldiğinde ise gölgeler daha uzun olur çünkü ışınlar cisme daha yatay bir açıyla vurur. Bu nedenle, yaz aylarında gölgeler daha kısa, kış aylarında ise daha uzun olur. Bu gözlemler, Dünya’nın eksen eğikliğinin ve yörüngesel hareketlerinin yeryüzündeki aydınlanma ve gölge uzunlukları üzerindeki etkilerini anlamamıza yardımcı olur.


Soru : Görsel 1.3’teki Dünya haritası üzerinde K ve L şehirlerinin yerleri ve bu şehirlerde ocak ve temmuz aylarında yaşanan ortalama sıcaklık değerleri verilmiştir. Sizce bu iki şehir arasındaki sıcaklık farkı neden kaynaklanır? Arkadaşlarımızla tartışalım.


Cevap :

Coğrafi konum, denizden uzaklık, rakım, okyanus akıntıları ve yerel iklim etkenleri gibi çeşitli etmenler sayılabilir.


Kış, ilkbahar, yaz ve sonbahar olmak üzere dört mevsim vardır. Mevsimleri farklı kılan en önemli özelliklerden biri hava sıcaklığındaki farklılıktır. Yaz mevsiminde sıcaklık daha fazla iken kış mevsiminde daha azdır. 

Soru : Farklı mevsimlerde hava sıcaklığı neden farklılık gösterir? Mevsimlerin oluşumunda hangi faktörler etkilidir? Bu soruların cevaplarını “Mevsimler Nasıl Oluşur?” isimli etkinliği yaparak bulalım.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları


Etkinlik Zamanı Mevsimler Nasıl Oluşur?


İhtiyacın Olacak 

Dünya modeli, el feneri, bağlama parçası, destek çubuk, döküm ayak, kimya termometresi (2 adet), bant, kronometre veya saat.

Haydi Başlayalım 

1 Dörder kişilik gruplar oluşturalım. Grup arkadaşlarımız arasında adil bir görev dağılımı yapalım.
2 Termometrelerin birini Dünya modelinde Türkiye’nin üzerine, diğerini Güney Afrika Cumhuriyeti üzerine gelecek şekilde bantla sabitleyelim (Görsel 1).
3 Bağlama parçası, destek çubuk, döküm ayak ve el fenerini kullanarak Görsel 2’deki düzeneği kuralım. El fenerini açıp Dünya modeli üzerine on dakika boyunca tutalım.

Sonuçları Yorumlayalım 

Soru : Hangi termometrenin gösterdiği değer daha fazladır? Neden?


Cevap :

Güney Afrika Cumhuriyeti üzerindeki termometrenin gösterdiği değer daha fazladır. Bunun nedeni, deneyin yapıldığı dönemde Güney Yarım Küre’nin yaz mevsiminde olması ve dolayısıyla Güneş ışınlarını daha dik açıyla almasıdır. Bu, daha fazla enerji emilimine ve dolayısıyla daha yüksek sıcaklığa yol açar.


Soru : Termometrelerin farklı değerleri göstermesinin nedeni ne olabilir?


Cevap :

Termometrelerin farklı değerleri göstermesinin nedeni, Dünya’nın eksen eğikliği ve mevsimsel değişikliklerdir. Türkiye, Ocak ayında kış mevsimini yaşarken, Güney Afrika Cumhuriyeti yaz mevsimini yaşar. Bu nedenle Güney Afrika daha fazla Güneş ışığı alır ve sıcaklık daha yüksek olur.


Soru : Işınların yüzeye düşme açısıyla sıcaklığın nasıl bir ilişkisi olabilir?


Cevap :

Işınların yüzeye düşme açısı ile sıcaklık arasında doğrudan bir ilişki vardır. Güneş ışınları yüzeye dik açıyla düştüğünde, ışığın yoğunluğu artar ve bu da daha fazla enerji emilmesine ve dolayısıyla daha yüksek sıcaklığa yol açar. Işınlar daha yatay bir açıyla düştüğünde, ışığın yoğunluğu azalır, enerji daha geniş bir alana yayılır ve sıcaklık daha düşük olur. Bu, mevsimsel sıcaklık değişikliklerinin temel nedenlerinden biridir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları


Dünya’nın eğik bir eksenle Güneş etrafında Görsel 1.4’teki gibi eliptik bir yörüngede dolanması Güneş ışınlarının bir bölgeye yıl içinde farklı açılarla düşmesine neden olur.

Soru : Güneş ışınlarının yüzeye farklı açılarla düşmesi ise ışınların yüzeye aktardığı ısı enerjisini etkiler. 21. sayfadaki “Mevsimler Nasıl Oluşur?” isimli etkinlikte iki farklı yarım kürede bulunan ülkeler üzerindeki termometrelerin gösterdiği değerlerin farklı olmasını bu durumla nasıl ilişkilendirebiliriz?


 Cevap :

Dünyanın şeklinden dolayı bu durum oluşmaktadır.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları


Soru : Dünya’nın 21 Aralık’taki konumu göz önüne alındığında hangi noktada gündüz süresi daha uzundur? Hangi noktada gece ve gündüz süresi her iki konumda da aynıdır? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.


 Cevap :

Gündüz süresi en uzun olan nokta: 21 Aralık tarihinde Güney Yarım Küre’de yaz mevsimi yaşanır ve bu tarihte Güneş ışınları Oğlak Dönencesi’ne dik düşer. Bu nedenle Oğlak Dönencesi’nde (Güney Yarım Küre) bulunan noktalar, özellikle Güney Kutup Dairesi civarında gündüz süresi en uzun olur.

Gece ve gündüz süresi her iki konumda da aynı olan nokta: Ekvator’da gece ve gündüz süresi yıl boyunca hemen hemen eşittir. Dolayısıyla, Ekvator’da 21 Aralık’ta da gece ve gündüz süreleri yaklaşık olarak 12 saat ile eşittir.


8. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları


Güneş ışınlarının yüzeye düşme açısının cisimlerin gölge boyunu etkilediğini bölüm başında söylemiştik. Güneş ışınlarının yere düşme açısı ile gölge boyu ters orantılıdır.

Soru : Görsel 1.10’da Kuzey Yarım Küre’deki bir bölgede bulunan ağacın P ile gösterilen gölgesi 21 Aralık tarihine aittir. Acaba R ve S ile gösterilen gölgeleri hangi tarihlere aittir? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.


 Cevap :

21 Aralık, Kuzey Yarım Küre’de Kış Güneş Dönencesi’ne denk gelir. Bu dönemde Güneş en düşük açıyla gökyüzünde bulunur ve gölgeler en uzundur.

R Gölgesi:

  • Güneş ışınlarının daha dik açıyla düştüğü bir döneme aittir.
  • Bu durum, yazın başlangıcı olan 21 Haziran’da yaşanır.
  • 21 Haziran, Kuzey Yarım Küre’de Yaz Güneş Dönencesi olup, gölgelerin en kısa olduğu tarihtir.

S Gölgesi:

  • Güneş ışınlarının daha yatay açıyla düştüğü bir döneme aittir.
  • Bu durum, sonbaharın başlangıcı olan 21 Mart veya yazın sonu olan 23 Eylül tarihlerinde yaşanır.
  • Bu tarihlerde gölgeler daha uzundur ancak 21 Aralık’taki kadar uzun değildir.

Özetle, R gölgesi 21 Haziran’a, S gölgesi ise 21 Mart veya 23 Eylül’e ait olabilir. Gölge uzunlukları, Güneş ışınlarının yeryüzüne düşme açılarına göre değişir.



 

Our Score

8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 275-277-278-279-280-281 Ferman Yayıncılık

8. Sınıf Türkçe Kitabı Akıl Aydınlığında Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281


8. Sınıf Türkçe Kitabı Akıl Aydınlığında Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 275-277-278-279-280-281


HAZIRLIK ÇALIŞMASI


Soru : Sizce insanları diğer canlılardan ayıran özellikleri nelerdir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Bence insanları diğer canlılardan ayıran özellikleri duyguları, kendini geliştirebilmesi ve aklıdır.

Uzun Cevap :

İnsanlar ve diğer canlılar arasında ortak özellikler olsa da insanda bulunan bazı özellikler onu diğer canlılardan daha üstün veya daha acımasız kılabilir.

İnsanları diğer canlılardan ayıran bazı özellikler vardır. Bunlar insanların akıl gücü, ürettiği bilgi ve kendini geliştirebilmesidir.

Diğer canlılara baktığımız zaman o canlılar kendilerini geliştirememekte ve dualarına uygun hareketler ne ise ölene kadar onu yapmaktadırlar.

Ancak insan böyle değildir. İnsanlar farklı bilgileri merak edebilir, üretebilir yeni icatlar yapabilir ve birçok alanda hayatta yine de bilirler.

Ayrıca insanda bulunan ahlak, merhamet, şefkat, cömertlik, vicdan, Sevgi gibi kavramlar da insanın insan olarak diğer canlılardan ayırır.

Diğer hayvanlarda da sevgi ve merhamet gibi özellikler yavrularına karşı olsa da insanlar hiç tanımadıkları varlıklara ve insanlara bile merhamet ve sevgi besleyebilirler.

Ve insan bazen yapmış oldukları zulümler, savaşlar gibi haksızlıklarla diğer bütün canlılardan daha zalim olabilirler.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 277 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

Kelime/Kelime Grubu : yaman
Tahminî Anlamı: çok becerikli, kurnaz

Sözlük Anlamı: Güç, etki veya beceri bakımından alışılmışın üzerinde olan (kimse)
Cümlem : Bu adam pekte kurnaz görünüyor.

Kelime/Kelime Grubu : gövermek
Sözlük Anlamı:(bitki) yaprak vermeye başlamak, yapraklanmak, yeşermek.
Tahminî Anlamı : yeşermek
Cümlem : Bitkiler gövermek üzere.

Kelime/Kelime Grubu : Topaç
Sözlük Anlamı: çevresine ip sarılıp birden yere atılarak ya da kamçıyla vurularak döndürülen, genellikle ağaçtan yapılan, armut biçiminde, sivri uçlu oyuncak.

Tahminî Anlamı : eskilerde daha yaygın olan bir oyuncak
Cümlem : Annem eskiden mahallede topaç yarışmalarının düzenlendiğini söylerdi.


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.


1. Şair, insan aklını neye benzetiyor? Neden?


Cevap :

Şair, insan aklına masmavi, sonsuz bir denize benzetiyor. Denize benzetmesinin sebebi çok büyük olmasıdır.


2. Şiirde insanların akıllarını kullanarak neler yaptıklarından bahsediliyor?


Cevap :

Şehirde insanların akıllarını kullanarak çeşitli ulaşım araçları üretmelerinden, yapmış oldukları tünel , baraj, elektrik ve uzaya gidilmesi gibi araştırmalarından bahsediliyor.


3. “Artık tutsak değiliz yeryüzünde” dizesiyle ne anlatılmak istenmiştir?


Cevap :

“Artık tutsak değiliz yeryüzünde” zesiyle diğer gezegenlere giderebildiğinden ve orada yaşayabilme ihtimali anlatmak istemiştir.


4. “Günden güne emekle / Daha da çiçeklenmekte dünyanın yüzü.” dizeleriyle şair ne anlatmak istemiştir?


Cevap :

“Günden güne emekle/ Daha da çiçeklenmekte dünyanın yüzü. “Dizeleri de şair dünyanın her geçen gün daha yaşanılabilir ve güzel bir hale geldiğini anlatmak istemiştir.


5. Sizce şairin şiire yazdığı başlık uygun mudur? Siz olsaydınız bu şiire hangi başlığı yazardınız? Neden?


Cevap :

Bence şairin şiire yazdığı başlık gayet uygundur. Ben olsaydım bu şiiri “Aklın Gücü” başlığını yazardım. Çünkü aklın gücünden ve getirilerinden bahsedilmiştir.


3. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu aşağıya yazınız.


Cevap :

Şiirin Konusu : insanların akılları ile başardıkları icatlar ve güzellikler

Şiirin Ana Duygusu : aklı duyulan hayranlık


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 278 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki çizgi romanı inceleyiniz. Çizgi roman hakkındaki görüşlerinizi ve görsel yorumcunun iletmek istediği bilgi ya da düşünceyi nasıl ilettiğini yazınız.


Cevap :

Çizgi romanı incelediğim zaman Nobel ödülü alan doktor Aziz sancar’dan bahsettiğini görmekteyim. Aziz Sancar hakkında doğrudan yazılı bilgi vermek yerine bilgileri daha çekici ve zevkli bir hale getirerek akıcı ve güzel bir eser meydana getirmiş. Bilgileri akıcı ve dikkat çekici iletmiş.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 280 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru :Dünyanın en zeki insanlarının hayatları ve icatları konusunda bir sunum hazırlayınız. Sunumunuzu; düşüncelerinizi mantıksal bir bütünlük içerisinde ifade edecek şekilde ve görsel, işitsel vb. destekleyici materyaller kullanarak hazırlayınız. Bir sonraki derste sunumunuzu yapmak üzere prova yapınız.


Kısa Cevap :

Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım

Tarihimiz boyunca gerek bizim coğrafyamızdan gerekse Dünya çapında başka ülkelerde büyük dahiler gelişmiş ve birçok icatlar yapmışlardır.

William James Sidis bunlardan bir tanesidir. William James Sidis 1 Nisan 1898 ‘ de doğmuş, 17 Temmuz 1944’ te vefat etmiştir.
tüm zamanların en zeki insanı olarak kayıtlara geçmiştir.
1909’da Harvard Üniversitesi’ne kaydolan en genç kişidir. William James Sidis, hayatı boyunca toplamda yirmi beş dil öğrendi; ayrıca Windergood ismindeki kendi dilini icat etti.
Uzun Cevap :

Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım

Tarih boyunca nice zeki insanlar bu Dünyada yaşamıştır. Bizler sadece isimlerini duyduğumuz insanların hayatlarını bilmekteyiz. Ayrıca zeka seviyesi yüksek ve icatlar yapıp ismini yayamayan birçok insanında bulunduğu muhakkaktır. Özellikle bizim tarihimizde birçok üstün zekalı ve mucitler olmasına rağmen Dünya tarihi onlara hak ettiği yeri vermediğini düşünüyorum.

Şimdi sadece birkaç dahi Türk mucitlerden ve başarılı bilim insanlarından bahsedeceğim.

Abdullah Kızılırmak

Türk gökbilimci ve akademisyendir. Ege Üniversitesi’ne atandığı yıl burada Astronomi Kürsüsü’nü ve Ege Üniversitesi Gözlemevi’ni kurmuştur. 10 ulusal, 15 uluslararası olmak üzere 25 bilimsel makale, 5 kitap ve bir de gök atlası yayınlamıştır. 1969 yılında Türk Dil Kurumu’na bağlı olarak Gökbilim Terimleri Sözlüğü’nü yayınlamıştır.

İhsan Sıtkı Yener

Klavyenin mucididir. “On parmak için ideal Türk Klavyesi”ni 1955 yılında kabul ettirdi ve 1974 yılında tüm daktiloların F klavye olmasını sağladı.

Menahem Hodara

Kendi adıyla anılan bir deri hastalığını tanımlamıştır. derideki mantar hastalığı ve deri aspergillozu olgularının saptanmasına öncülük etmiştir. Feza Gürsey
Gürsey, evrende var olduğu söylenen simetri üzerinde çalışmalar yaptı. “Gürsey Modeli” olarak adlandırılan teorik bir fizik modelini ortaya koymuştur.

Hezarfen Ahmet Çelebi

dünyada ilk kez uçmayı başaran Türk bilginidir.Galata Kulesi’nden atlayarak tarihe geçmiştir.


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıya “Akıl Aydınlığında” adlı şiirin konusu ve ana duygusundan hareketle hikâye edici bir metin yazınız. Yazdığınız metne uygun bir başlık bulunuz. Metninizi gözden geçirirken varsa metninizdeki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Kısa Cevap :

Sterilize İcat

Benim adım Fatma. Hayata birçok şeyi sevsem de insanlara yardım etmek ve iyilikte bulunmanın bambaşka bir duygu olduğuna inanıyorum.

Mucitlerin ve başarılı insanların hikayelerini okudukça onlar gibi olduğumu hayal ediyorum.

İnsanları yardım etmenin bir yolu da onların hayatlarını kolaylaştıracak icatlarda bulunmak olabilir.

Bunun için arkadaşım vuslat ile beraber meyve ve sebzeleri sterilize edecek ve temizleyebilecek bir alet tasarlamayı konuştuk ve buna hayal ettik.

Böylelikle hem tarımsal ilaçların etkisi azaltılacak hem de sağladığı için yemiş olduğumuz meyve ve sebzeleri zevkle ve güvenle yiyebileceğiz .

Her ne kadar yaşımız gereği şu an bunu yapamasak da ileride bunu başaracağımıza inanıyor ve o günlerin hayalini kuruyoruz

Uzun Cevap :

Hayallerim

Hayaller insanın hayata tutan ve belki de başarıya götüren en kuvvetli hisler ve düşüncelerdir.

Benim de zaman zaman geleceğe dair hayallerim ve kendim için düşündüğüm güzel düşüncelerim var.

İleride hayatı kolaylaştırmak için aklımda yapmak istediğim birçok fikir var.

Dışarıda oturduğumuz oturakları bir kol yardımıyla çevirebilmemiz yağmurun yağdığı ve oturma bantlarını ıslak olduğu durumlarda büyük kolaylık getirecektir.

Güneş enerjisi ile şarj edilebilen telefonlar, USB yerinden şarj edilebilen piller ve daha birçok hayalini kurmuş olduğu icatlar.

İleride bu icatlardan en az birine yapmak istiyor ve bunları yapmasan bile aklıma gelecek olan yeni fikirlerle çalışabileceğini düşünüyorum.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 281 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki blog (ağ günlüğü) yazısını okuyunuz.


Hayallerinin Peşinden Bilimle İlerleyenin Hikâyesi: Canan Dağdeviren

4 Mayıs 1985 tarihinde İstanbul’un Üsküdar ilçesinde doğmuştur. Adanalı bir anne ve Sivaslı bir babanın ilk çocuğudur. Dağdeviren, bir konuşmasında anne ve babası için; “Annem DNA gibi sarıp sarmalar. Elektron yörüngeleri gibi insanları asla ayırt etmez, asla gruplamaz. H2O kadar saftır. Ne zaman negatif durumda olsam beni proton gibi çeker. Babam ise çoğu zaman fizik kurallarına aykırıdır. (…)” tanımlamalarını yapmıştır. Ayrıca Caner ve Emre isminde iki erkek kardeşe sahiptir.

Sevgiyi ve bilgiyi ailesinde gördüğüne vurgu yapan Dağdeviren’in bilime olan aşkı daha küçük yaşlarda başlamıştır. Bir taşı alıp onu atomlarına ayırabileceğini iddia ettiğinde, ailesi onun bilime olan merakını fark eder. Babası Marie Curie’nin (Meri Küri) hayatıyla ilgili bir kitap alır ona. Marie Curie’nin eşi Pierre Curie’nin (Pier Küri) keşfi olan piezoelektrik (malzemenin üzerine bir basınç uygulandığında bu basınçtan elektrik enerjisi üretilebilmesi) daha o anlarda ilgisini çeker. İleride malzemelerin piezoelektrik özelliğinin insan organlarında hayat bulduğu çalışmalar yapacaktır. Beş yaşlarındayken, dedesinin yirmi sekiz yaşındayken kalp yetmezliğinden dolayı vefat ettiğini öğrenir. Bu yüzden Dağdeviren, yirmi sekiz yaşına gelinceye kadar kalp hastalıklarının tedavisine yönelik çalışmalarda bulunmak ve bu konuda başarılı olmak adına kendi kendine söz verir. Kendine verdiği bu sözü de piezoelektrik aletleri kullanarak kalbin üzerine yapıştırılabilen ve kalbin atış enerjisini elektrik enerjisine dönüştürebilen giyilebilir bir kalp pili icat ederek tutar. (…)

Pilsiz çalışan giyilebilir bir kalp çipi ve cilt kanserini teşhis eden bir cihaz geliştirir. Forbes dergisinin “30 Yaş Altı 30 Bilim İnsanı” listesinde yer alır. Harvard (Harvırd)Üniversitesinin Genç Akademi üyeliğine seçilen ilk Türk bilim insanı olur. (…) Biyolojik dili elektronik dile çevirerek vücudumuzun bize ne anlatmak istediğini çözmeye çalışan projeler geliştiren ve bu çalışmaları iki kıtayı birbirine bağlayan biricik şehrimiz İstanbul’a benzeten Canan Dağdeviren, bilimin yolunda etrafındakilere de ışık olarak yürümektedir. Son sözü Dağdeviren’nin başarı dolu hikâyesinde ona ışık tutan bir sözle bitirmek isterim. “Bir gün benim sözlerim bilime ters düşerse bilimi seçin.” Mustafa Kemal ATATÜRK

(Kısaltılmıştır.) Basından


1. Canan Dağdeviren, niçin kalp hastalıklarının tedavisine yönelik çalışmalar yapmak istemiştir?


Cevap :

Canan Dağdeviren, dedesi henüz 28 yaşındayken kalp yetmezliğinden vefat ettiği için kalp hastalıklarının tedavisine yönelik çalışmalar yapmak istemiştir.


2. Canan Dağdeviren’in yaptığı bilimsel çalışmalar nelerdir?


Cevap :

Canan Dağdeviren’in yaptığı bilimsel çalışmalar kalp hastalıklarının tedavisi üzerine çalışmak, kalbin üzerine yapıştırılabilen ve kalbin atış enerjisini elektrik enerjisine dönüştürebilen giyilebilir bir kalp pili icat etmektir.


3. Günümüz bilim insanlarından bildiklerinizi ve bunların çalışmalarını sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap : Günümüz bilim insanlarından bildiklerim

Aziz Sancar

DNA onarımına ilişkin çalışmaları nedeniyle Nobel Kimya Ödülü’ne layık görülmüştür.
Moleküler biyoloji alanında çalışmalarını yürütmektedir.

Canan Dağdeviren 

Yaptığı İcat ve Çalışmalar

Giyilebilir Kalp Pili

Sindirilebilir Sensör
Cilt Kanseri Testi
Giyilebilir Elektronik Sütyen
Beyin İğnesi



660

Our Score
error: Content is protected !!