4. Sınıf Türkçe Kitabı Gül Ağacı Çay Bahçesi’nden Hacivat Karagöz’e Serbest Okuma Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 40 , 41
4. Sınıf Türkçe Kitabı Gül Ağacı Çay Bahçesi’nden Hacivat Karagöz’e Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 40-41
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Gül Ağacı Çay Bahçesi’nden Hacivat Karagöz’e Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları”
GÜL AĞACI ÇAY BAHÇESİ’NDEN HACİVAT KARAGÖZ’E
7 Eylül 1962 tarihinde Edirne’nin Keşan ilçesinde doğduğumda, hayatımın Anadolu’nun çeşitli kentlerinde geçeceğini tahmin edemezdim elbette. Hem de karı bu kadar çok seveceğimi…
Daha önce kar görmüşlüğüm yoktu. İstanbul’da Fatih’te bir apartmanın dördüncü katında oturuyorduk. Buraya da babamın memuriyeti nedeniyle Edremit’ten gelmiştik. Orası başkaydı. Bahçeli bir evimiz vardı. Bahçeli ev oyun, toprağı koklamak demekti.
Bunun da tadına orada varmıştık. Önü arkası bahçe olan evimizin havuzlu olması bize türlü imkânlar sağlıyordu. Bu, bazen oyuncak bebeklerin yüzdüğü bazen de pazardan alınan karpuzları soğutmaya yarayan bir havuz oluyordu. Havuz, karpuzlar, bebekler bir yana hayvan sevgisi bir başkaydı bizler için.
Adı Bobi olan köpeğimiz, çocuk bilincimle tanıdığım ilk evcil hayvanımız oldu. Güvercinlerle Bobi aynı kaptan yemek yerlerdi. Bahçemiz düzenli değildi ama ön bahçede bulunan kasımpatılar boylanıp çiçek açtıkça hoşumuza gider, zaman zaman bahçedeki çiçeklerden öğretmenimize buket yapıp götürdüğümüz de olurdu. Özellikle karşı evin bahçe duvarından sarkan erikler ilgimizi çeker, bir türlü uzanıp o eriklerden yiyemezdik.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 40-41 KOZA Yayınları”
O sıralar henüz iki kardeştik. Birlikte evcilik oynardık, canımız hiç sıkılmazdı. Yazları bazen annem bizleri denize götürürdü. Bize eliyle diktiği mayoları pek sever ama erkenden eve döndüğümüzden olsa gerek yüzmenin tadına bir türlü varamazdık. Babamın tayinin İstanbul’a çıkması hayatımızı birden değiştirdi. Bahçeli ev, sokakta arkadaşlarımızla oynadığımız oyunlar bitti. Artık dört duvar arasındaydık. Evimizin çevresi apartmanlarla çevriliydi.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları
Balkondan baktığımızda Vatan Caddesi’ni ve uzakta kurulu olan lunaparkı görürdük. O lunaparka bir kez gidebildik. Akşamları uzaktan dönme dolabın yanan ışıklarına bakardık.
Bir de birkaç kez Gül Ağacı Çay Bahçesi’ne… Orada Hacivat ile Karagöz oynatılır, elinde fotoğraf makinesi olan bir genç, fotoğraf çekmek için tahta sandalyeler arasında dolaşıp dururdu. Evde kız kardeşimle evcilik oynamaktan başka çaremiz yoktu. Camdan dışarıyı seyretmek en büyük eğlencemizdi. Sıkıntıydı o yıllar biraz da bizler için. Babaannemin Almanya’dan getirdiği saçlı bebekler de olmasa kim bilir nasıl zaman geçirirdik? Bir süre sonra babamın tayininin Bingöl’e çıkması hayatımızın akışını değiştirdi. Önceleri üzülsek de iki yıl kalacağımız bu kenti daha sonra çok sevdik. Bölgenin deprem bölgesi olması nedeniyle tek katlı prefabrik evlerde oturduk. Karı ilk kez orada gördük. Evimizin su boruları orada dondu. Annem borulara sıcak su dökerek, boruları orada açmaya çalıştı. Dizimize kadar kara orada saplandık. Çatıdan sarkan buzlar, kapanan yollar, babamızın getirdiği kayaklarla yaptığımız kayma deneyimlerimiz… Bir de küçük bir sinema vardı.
Arkadaşlarımızla sinemaya gider, Türk filmleri izlerdik orada. (…) Askerî lojmanın geniş bahçesinde arkadaşlarımızla oyunlar oynardık. Oyunun biri biter ötekisi başlar, ertesi gün ya bir ağacın tepesinde ya da salıncakta soluğu alırdık. Öyle evimize pek gelen giden olmazdı. Gittiğimiz evlerde de farklı dünyalar karşılardı çocukluğumuzu. Yeni kitaplar, yeni insanlar hep ilgimi çekerdi.
Yazları sıcak geçerdi Bingöl’de. Evimizin önündeki dut ağaçları, bahçemizde oradan oraya sıçrayan kurbağalar ilgimizi çeker, gökyüzü berrak görünür, neredeyse yıldızları elimizle tutacak gibi olurduk. (…) Babam bazen bizleri arabayla gezdirir, Yado çeşmesine götürür, ıhlamur ağaçlarının kokusunu içimize çekerdik. Bingöl uzun sürmedi, diğer güzel şeyler gibi. Şimdi dönmek istesem de çocukluk sokağına bu mümkün değil. Sadece gözlerimi kapatarak anılar denizinde gezinebiliyorum. Bu bile güzel, geçmişi kucaklamak için.
Betül TARIMAN (Kısaltılmıştır.)
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 40-41 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Bana göre kendine karşı dürüst olmak kendini bir başkasının göreceği şekilde eleştirmektir. Yanlışları ve doğrularımızı cesurca kendimize söylemek kendine karşı dürüst olmaktır.
Kendine dürüst insanlar hayatta daha güzel şeyler başarabilmektedir çünkü eksiklerini yanlışlarını ölçebiliyorlar. Buna göre kendilerini olumlu yönde ilerletiyorlar. Bu nedenle başarılı insanların bir özelliği de kendine karşı dürüst olmak.
2. Hangi durumlarda başkalarının fikirlerinden etkilenirsiniz? Örnekler veriniz.
Kararsız kaldığım zaman başkalarının fikirlerinden etkilenebiliyorum. Önemli bir karar aldığım zaman başkalarının benim yerimde olsalardı nasıl davranacaklarını soruyorum.
Bu durumda onların kararlarından etkilenebiliyorum. Onların kararlarını ve kendi kararlarını nedenini boylu boyunca düşünerek en doğru kararı vermeye çalışıyorum.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Metni okurken önemli bulduğunuz ifadeleri kendi cümlelerinizle aşağıya not alınız. Belirlediğiniz bu ifadeleri arkadaşlarınıza okuyunuz. Onların belirlediği ifadeleri dinleyerek önemli bulduğunuz ifadelerin benzer olup olmadığı hakkında konuşunuz.
Cevap :
Bunu elde edebilmek için kendinize olabileceği tarafsız bir gözle incelemeniz gerek
Yalnız burada anlatılmak istenen “Büyüklerine yalan söyleme.” türünden bir dürüstlük değil. Daha da güçlü olanı kendine karşı dürüst olmaktır sözü edilen.
Sıradan insan olmak istemiyorsanız dürüst olun.
Kendinize karşı dürüst olmak sadece saygınlık değil, gelecekteki kararlarınıza isabet başarı ve mutluluğu getirecektir.
2. ETKİNLİK
Soru : 1. Etkinlikte aldığınız notları tablodaki ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap :
(EVET) Not alırken kısa cümleler kullandım. (EVET) Zamanı iyi değerlendirdim. (EVET) Metni dikkatli bir şekilde okudum. (EVET) Metnin ana fikrini notlarımda belirttim. (EVET) Hatırlamamı kolaylaştıracak anahtar kelimeler kullandım. (EVET) Aldığım notlar metni anlamamı kolaylaştırdı. (EVET) Not alırken hızlı ama okunaklı yazdım.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda verilen kelimeleri ve kelime gruplarını, sözlük anlamlarından yararlanarak bulmaca içine yerleştiriniz.
Cevap :
eleştiri : Bir insanı, bir eseri, bir konuyu doğru ve yanlış yanlarını bulup göstermek amacıyla inceleme işi, tenkit.
klişe : Özgünlüğü olmayan, değişiklik göstermeyen, bilineni tekrarlayan.
samimi : Candan, açık yüreklilikle davranan.
çifte standart : Kişiye veya duruma göre farklı davranışlarda bulunma, tutarlı olmama.
dürüstlük : Doğruluk.
portre : Bir kimsenin yağlı boya, sulu boya, kara kalem vb. bir yolla yapılmış resmi.
gözlem : Bir olayın veya gerçeğin, dikkatlice ve planlı bir şekilde ele alınıp incelenmesi.
iç çatışma : İnsanın bir kavram, konu ya da fikir konusunda çelişkiye düşmesi.
tutarlı : Aralarında çelişki bulunmayan, her bakımdan uyumlu.
yansıtmak : Işık, ses, görüntü vb.ni geri göndermek, yansımasını sağlamak.
Soru : Anlamını öğrendiğiniz bu kelimelerden dördünü birer cümlede kullanınız.
Cevap :
eleştiri : Kendini tarafsız gözle eleştirildi.
klişe : Konuştuğumuz konuya klişe laflarla cevap veriyordu.
samimi : Samimi olduğu arkadaşı ile yarın buluşacak.
çifte standart : Kendinize eleştirirken kendinize karşı çifte standart uygulamayın.
dürüstlük : Dürüstlük bir insanın olmazsa olmaz özelliğidir.
portre : Duvardaki portre göz alıcıydı.
gözlem : Jafta sonu doğada gözlem yapmaya ormana gidecekti.
iç çatışma : Alacağı karar nedeniyle kendisiyle iç çatışma yaşıyordu.
tutarlı : Yaptıklarıyla söyledikleri tutarlı değildi.
yansıtmak : Davranışları onun neleri sevdiğini yansıtıyordu.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : a. Metinden alınan aşağıdaki cümleleri okuyarak “-ki” ve “-de” ekleriyle “ki” ve “de” bağlaçlarının yazılışlarına dikkat ediniz. Bunlardan bazılarının kendinden önceki kelimeye bitişik yazıldığı hâlde bazılarının neden ayrı yazıldığı konusunda düşününüz.
Cevap :
“Ayşe’ninkine, Mehmet’inkine uymasa da fikrinizi söyleyin.”
“Diyelim ki bir konu tartışılıyor, size de fikriniz soruldu.”
“Sonra da kendinize gülün yani çok da ciddiye almayın kendinizi.”
“Bundan sonra sıra geliyor, fikrinde, sözünde ve davranışlarında da dürüst olmaya.”
Cümledeki eş görevli kelimeleri veya önermeleri birbirine bağlayan “ki” ve “de” bağlaçları, kendisinden önce gelen kelimeden her zaman ayrı yazılır.
“-de” ve “-ki”nin ek olduğu durumlarda bu ekler kendilerinden önce gelen kelimelere bitişik yazılır.
“de” ve “ki”nin bağlaç mı yoksa ek mi olduğunu ayırt etmek için aşağıdaki yöntemleri kullanabiliriz:
Birinci Yöntem
“ki”nin olduğu kelimeye ”–ler” veya ”-lar” ekini ekleyin. Kelimenin anlamı bozulmazsa bu ek olan -ki’dir ve bitişik yazılır. Kelimenin anlamı bozulursa bu bağlaç olan ki’dir ve ayrı yazılır.
İkinci Yöntem
Cümleden “de” yi çıkarttığımızda cümlenin yapısında bir bozukluk olmuyorsa “de” bağlaçtır ve ayrı yazılır. Cümlenin yapısı bozuluyorsa “-de” burada ek olarak kullanılmaktadır. Bu nedenle kendisinden önceki kelimeye bitişik yazılır.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları
Soru : b. Aşağıdaki cümlelerde yanlış yazılan “de” ve “ki”leri tespit ediniz. Cümleleri doğru olacak şekilde altlarındaki yazma alanlarına yazınız.
Ahmet’in ki pek güzel olmamış.
Cevap : Ahmet’in ki pek güzel olmamış.
İrem’lede seninlede bu iş olmayacak.
Cevap : İrem’le de seninle de bu iş olmayacak.
Bu iş öyle bir işki başarmak çok zor.
Cevap : Bu iş öyle bir iş ki başarmak çok zor.
Kitabın biz de kalmış.
Cevap : Kitabın bizde kalmış.
5. ETKİNLİK
Soru : Sınıfa getirdiğiniz karikatürleri arkadaşlarınıza göstererek bunlarda verilen mesajlar hakkında arkadaşlarınızla tartışınız. Karikatürlerden en beğendiklerinizi sınıf panosunda sergileyiniz. Bunları beğenmenizin nedenleri üzerinde düşüncelerinizi açıklayınız.
Cevap :
Sınıfa getirdiğim karikatür verdiği mesaj insanların aşırı kentleşmesi sonucu ağaçların bilinçsizce kesmesi ormanlarımız azalıyor ve bunun tam olarak farkında değiliz. Bu nedenle ağaçlarımızı kesmemeliyiz ormanlarımıza sahip çıkmalıyız. Getirdiğim karikatür bu mesajı veriyor.
6. ETKİNLİK
Soru : Defterinize hayalî unsurlara da yer vererek dürüstlüğün önemini anlatan bir hikâye yazınız. Yazınızda serim, düğüm ve çözüm bölümlerine dikkat ediniz.
Ağaçların yüksekliğinden gökyüzünün görünmediği yüzlerce çiçek ve meyvenin olduğu koskocaman bir orman varmış. Bu ormanda hayvanlar mutlu mesut yaşarmış. Günlerden bir gün Çocuk Tilki okula giderken birden ödevini yapmadığını fark etmiş. Bu ödev çok önemliymiş çünkü fil öğretmen ödevleri kontrol edeceğini söylemiş.
Tilki “Eyvah! ödevimi unuttum. Şimdi ne yapacağım dersim birazdan başlayacak ancak okula yetişebilirim.” demiş. Okulda ders başlayınca fil öğretmen “Herkes ödevlerini çıkarsın çocuklar ödevleri kontrol edeceğim.” demiş. Herkes teker teker ödevlerini çıkarmış. Sıra Çocuk Tilki gelince “Öğretmenim ben ödevimi evde unuttum ama yapmıştım.” demiş. Fil öğretmende “Sorun değil, herkes bazen unutabilir.” demiş. Tilki öğretmene bir şey demediğine çok şaşırmış.
Demek ki yalan işe yarıyormuş. Hayatının bir çok yerinde artık yalanı kullanabileceğini düşünmüş. Günler günleri kovalamış aylar ayları. Çocuk Tilki artık yalan söylemeye alışmış. Yalan söyledikçe böbürleniyor kendinde olmayan özellikler düşünceler ve birçok şeyi kendini havalı göstermek için söylüyordu. Fil öğretmen “Arkadaşlar ormanımızda koşu yarışması düzenlenecek. kim katılmak ister?” demiş. Kendini yalan söylemekten artık farklı bir de hisseden Çocuk Tilki “Ben hızlı koşuyorum öğretmenim.
Ben yarışmaya katılmak istiyorum.” demiş. Öğretmen bu duruma çok sevinmiş. Sınıfını bir kişi temsil edeceği için çok mutluymuş. Yarışma günü geldiğinde bütün yarışmacılar yerine almış hepsi çok hırslı gözüküyormuş. Düdük çalmış ve herkes koşmaya başlamış. Ne yaparsa yapsın tilki onları geçemiyormuş. En sonundaymış olan gücünün hepsini kullanarak koşmaya çalışıyordu ama bir türlü hiç kimseyi geçemiyordu.
Yarışmadaki rakipleri o kadar ilerlemiştir ki Çocuk Tilki artık onları göremiyordu. Bir anda yaptıkları aklına gelmişti. Çocuk Tilki koşamamayı hem sevmiyor hem de beceremiyordu ama o kadar çok yalan söylüyordu ki artık kendini her şeyde en mükemmel en iyi hissediyordu. Söylediği yalanlara Kendi bile inanıyordu. Artık bunun böyle olmadığını farkına vardı. Bu yarışma ona ders olmuştu. Kendini eleştiriyor eksikliklerini iyi olduğu yönlerini farkına varıyordu. Artık yalan söylemiyordu.
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : Sınıfınıza sevdiğiniz 3 kişiye ait fotoğraf getiriniz.
Cevap :
Bu etkinliği sizin yapmanız gerekmektedir. Bu konuda ailenizden yardım alabilirsiniz.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 85-87-88-89-90 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Soğuk havalarda evde veya sınıfta arkadaşlarımla beraber öğretmencilik, doktorculuk gibi oyunlar, öğretici ve eğitici kart oyunları, isim şehir gibi arkadaşlarımızla oynayabileceğimiz basit oyunları çok seviyorum.
Boyunları oynarken hem heyecanlanıyor hem de eğlenceli vakit geçiriyoruz.
Arkadaşlarımızla olan ilişkilerimiz pekişiyor ve kendimizi çok mutlu hissediyoruz.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Metinde anlamını bilmediğiniz kelimelerin anlamlarını, görsellerden ve içinde geçtiği cümlelerden hareketle tahmin edip aşağıya yazınız. Tahminlerinizi sözlük anlamlarıyla karşılaştırınız. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazdıktan sonra bunları birer cümlede kullanınız.
Cevap :
Pırıltı Kelimesi
Tahminlerim : parıldayan şeyin ışığı
Sözlük Anlamı: Pırıldayan şeyin yansıttığı ışık
Cümlelerim :
Pırıltılı bir geceden aydınlık bir sabaha uyanmıştık.
Yıldızlar parıltıları ile göz kamaştırıyordu.
Pırıltılı çok güzel bir mekandan içeriye girdik.
Annem doğum günü yerime pırıltılı ışıklarla süslemişti.
Yeni aldığımız parıltılı elbiseyi çok seviyorum.
Puan Durumu Kelimesi
Tahminlerim : sporda atılan sayı sonucunda kazanılan sayı
Sözlük Anlamı:
Çeşitli sporlarda kullanılan ölçüsü ve değeri değişken birim.
Genellikle test biçimindeki sınavlarda cevaplandırılacak soruların sayı olarak değeri veya cevaplayanın başarı değeri.
Cümlelerim :
Oyuna son 5 dakika kala puan durumu değişmiş, herkese şaşırtmıştır.
Bu saatten sonra puan durumunun değişeceğini sanmıyorum.
Artık puan durumu değişmez ama daha fazla sayı yememeye bakalım.
Son maçtaki puan durumu hakkında bilgin var mı?
Puan durumunu öğrenince hem şaşırmış hem de büyük bir sevinç yaşamıştı.
Saka Kelimesi
Tahminlerim : bir hayvan
Sözlük Anlamı:
1. (isim) Evlere, çeşmeden su taşımayı iş edinmiş olan kimse; sucu.
2. (isim) Kırsal bölgelerde sulama işlerini düzenleyen ve denetleyen kimse.
3. Baygınlık, kendinden geçme durumlarına yol açan bir hastalık
Cümlelerim :
Saka kuşunun gözün gerisindeki yanları beyaz, tepe ve boyun yanları siyahtır.
Saka kuşlarının siyah kuyruk tüylerinin uçlarında da beyaz lekeler bulunur.
Oyunda s harfi ile başlayan hayvanlara ” saka” yazdım.
Saka kuşlarının çok güzel olduğunu düşünüyorum.
Dere kenarında ilk defa bir saka kuşu görmüştüm.
2. ETKİNLİK
Soru : Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Cevap :
Metnin konusu : Çizgi film kahramanı olan ekibin soğuk havada evde oynadıkları oyunlar
Metninanafikri : Oyun oynamanın faydaları
3. ETKİNLİK
Soru : Metne farklı iki başlık belirleyiniz. Bu başlıkları belirleme nedenlerinizi sözlü olarak açıklayınız.
Cevap :
Birincibaşlığım : Soğuk Zaman Oyunları
İkinci başlığım : Rafadan Evde Oyunu
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre sözlü olarak cevaplayınız.
Çocukların oynadıkları oyunun özellikleri nedir?
Cevap :
Çocukların oynadıkları oyunun özellikleri en az iki oyuncu ile oynanması, oyuna başlamadan önce isim ve Gülşehir gibi türlerin başlıklarını belirlenmesidir.
Oyuncular alfabeden bir harf seçer ve seçilen harflerle başlayan cevaplar vermeye çalışırlar.
Cevaplarına göre oyuncuların 10 ya da 5 puan almasının sebebi nedir?
Cevap :
Herkesten farklı cevabı yapan oyuncu on, biriyle aynı cevabı yazan oyuncu beş puan alır.
Oyunu hangi oyuncu kazanıyor?
Cevap :
Oyunu Mert kazanmıştır.
“İsim-Şehir” oyununda aklımıza ilk gelen kelimeyi yazmamak neden önemlidir?
Cevap :
“İsim-şehir” oyununda herkesin yazabileceği ihtimali olan kelimeleri yazmamak için aklımıza ilk gelen kelimeyi yazmamalıyız.
“İsim-Şehir” oyunu çocuklara hangi özellikleri kazandırmaktadır?
Cevap :
“İsim-şehir” oyunu çocukların zihinsel gelişimine katkı sağlayarak odaklanma, akıl yürütme ve mantığını etkili bir şekilde kullanmayı öğretir.
Metindeki karakterlerle bu oyunu oynasaydınız, kazanır mıydınız? Neden?
Cevap :
Metindeki karakterlerle bu oyunu oynasaydım bence kazanırdım. Çünkü ben bu oyunda çok iyiyim.
5. ETKİNLİK
Soru : Metinde geçen oyuncuların fiziksel ve kişisel özelliklerini yanlarına yazınız.
Cevap :
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 29-33-34-35 KOZA Yayınları”
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları
6. ETKİNLİK
Sınıfta üçerli veya dörderli gruplara ayrılınız. Grubunuza bir ad belirleyiniz. Ad belirlerken hayvan, çiçek veya farklı bir varlık adı tercih edebilirsiniz. Bunun ardından aranızda birer sözcü ve yazıcı seçiniz. A4 büyüklüğündeki bir kâğıdın üst kısmına “İsim, Şehir, Hayvan, Bitki, Eşya, Ülke” kelimelerini yazınız (Diğer gruplarla iş birliği yaparak başka adlar da ekleyebilirsiniz.). Kâğıdın en sonuna puanların yazılması için bir alan bırakınız.
Gruplar olarak sırasıyla bir harf belirleyiniz. Bu harfle başlayan adlar bulmaya çalışırken grup üyeleri olarak görüş alışverişinde bulununuz. Bunu yaparken diğer grupların düşünemeyeceği adlar üzerinde yoğunlaşınız. Belirlediğiniz adı yazıcılar yazdıktan sonra, sözcüler diğer gruplara bildirecektir.
Oyunu öğretmeninizin gözetiminde oynarken her harf için belirli bir süre belirleyiniz. Diğer gruplardan farklı bir kelime yazmış olan grup 10 puan, aynı kelimeleri yazan gruplar ise 5’er puan alacaktır.
Soru : En çok puan alarak oyunu kazanan grubu alkışlayınız. Bu oyunu sevip sevmediğinizi nedenleriyle birlikte defterinize yazınız.
Cevap :
Ben bu oyunu çok seviyorum. Çünkü hem zekamızı geliştiriyor hem de beraber hoşça vakit geçirmemizi sağlıyor.
7. ETKİNLİK
Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında sizden istenen araştırma sonucunda edindiğiniz bilgilerden hareketle eğitici ve öğretici oyunlardan biri hakkındaki konuşmanızı yapınız.
Oyunun ortaya çıkışı, özellikleri ve kuralları hakkında arkadaşlarınızın size yöneltecekleri soruları cevaplayınız. Aynı şekilde siz de onları dinlerken sorular yöneltebilirsiniz. Konuşmanızda konu dışına çıkmamaya özen gösteriniz.
Cevap :
Benim daha önceki derste seçmiş olduğum zeka geliştirici oyun tangramdı. Bu oyun geometrik şekillerin bulunduğu bir oyundur. Hem kendi başımıza hem de grup halinde oynanabilir. Bu oyun sayesinde dikkatimizi geliştirerek, odaklanma becerimizi ilerletebiliriz.
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : Ülkemizde oynanan bir halk oyununun özelliklerini araştırınız. Edindiğiniz bilgileri defterinize yazınız.
Ülkemizde oynanan halk oyunlarından bir tanesinin adı “Zeybek”tir.
Bu oyun tek kişi tarafından veya birkaç oyuncunun çember şekline dizilmesi ile oynanabilir.
Zeybek oynayan dansçı ,kollarını omuz hizasında, elleri başıyla aynı hizada olacak şekilde iki yana doğru açar ve bazı oyunlarda kollarını dirseklerden hafifçe kırar.
Zeybek ,halkanı düşmanlardan ve kötülüklerden koruyan kahramanı temsil eder.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 29-33-34-35 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Atatürk’ün öğrencilik yaşama hakkında ilk önce mahalle mektebine gittiğini daha sonra babasının isteği üzerine Çağdaş eğitim veren Şemsi Efendi Mektebine gittiğini biliyorum.
Memurluk eğitimi veren Selanik Mülkiye Rüştiyesi’ ne daha sonra Asker olmak isteyerek Selanik Askerî Rüştiye ‘ sine gitmiştir.
İstanbul harp okulu ve Harp Akademisi’ne giderek kurmay yüzbaşı olarak mezun olmuştur.
2. Atatürk’ü büyük bir insan yapan koşullar nelerdir?
Atatürk’ü büyük bir insan yapan koşullar sabırlı, disiplinli yapıya sahip olması asker olduğu sıralarda ülkesinin işgal altında olması virgül vatan sevgisi ileri görüşlülüğü ve liderlik baskına sahip olmasıdır.
Atatürk içerisinde bulunan vatan ve millet sevgisi sebebiyle Asker olmak istemiş işgal gibi sıkıntılı bir zamanda gençliğini yaşamasına rağmen asla vazgeçmemiştir.
Sıkıntılar onu güçlendirerek daha çok hırslandırmış ve başarıya ulaştırmıştır.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Ön sayfadaki görsellerden hareketle dinleyip izleyeceğiniz metinde, Atatürk’le ilgili olarak yer alabilecek bilgileri tahmin ederek aşağıya yazınız.
Cevap :
Ön sayfadaki görsellerden hareketle dinleyip izleyeceğimiz metinde, Atatürk’le ilgili doğduğu ev, annesi ve babası, okuduğu okullar, arkadaşları, Savaş meydanındaki başarıları ve ardından yeni bir devlet kurarak yaptığı yeniliklerden bahsedileceğini düşünüyorum.
2. ETKİNLİK
Soru : Metni izleyip dinlerken size ilginç gelen bilgileri aşağıya yazınız.
Cevap :
Medine’yi dinlerken bana ilginç gelen bilgiler Atatürk’ün Kemal adını alma şekli bir gün görev esnasındaki yaptıkları fedakarlıklar ve eğitimdeki çalışmalar ile başarılarıdır.
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda bazı kelimelerle anlamları verilmiştir. İzlediğiniz metinden hareketle anlamlarıyla kelimeleri eşleştiriniz.
Cevap :
Parti : Fıkra
Dernek : cemiyet
Genellikle sanayide asetilen gazı çıkarmakta kullanılan, karbonla kalsiyum bileşiği madde : karpit
Amaç edinilen, ulaşılmak istenen şey : ideal
Mutlu : bahtiyar
Ulu, çok büyük : azametli
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : a. İzlediğiniz videoda Atatürk’ün hayatı ile milletimizin özgürlük ve bağımsızlık için verdiği Millî Mücadele anlatılmaktadır.
Metinde Atatürk’le ilgili bilgilerin yeterli düzeyde ve ilgi çekici bir şekilde verildiğini düşünüyor musunuz? Nedenleriyle açıklayınız.
Metinde Atatürk’le ilgili bilgilerin yeterli düzeyde ve ilgi çekici olduğunu düşünüyorum.
Çünkü uzun bir anlatım sıkıcı olabilir akılda kalmasına engel olabilirdi.
Bu şekilde kısa bir anlatım gerçekleştirilmiş güzel bir anlatım olmuştur.
b. Siz olsaydınız metinde başka hangi bilgi ve görüntüleri kullanırdınız? Nedenleriyle yazınız.
Cevap :
Ben olsaydım metinde analarından birkaç videoyu ve bilgiyi de eklerdim.
Atatürk’ü bu yönden tanımak da akılda kalıcı ve ilginç olabilirdi.
Ben olsaydım metinde Atatürk’ün vatandaşlık yönünü de ele alırdım. Böylece onu her yönden tanıma imkanımız olurdu.
c. Aşağıdaki fotoğrafları inceleyiniz. Atatürk’ün yaşamının farklı dönemlerine ait bu fotoğraflardan hareketle Atatürk’ün çalışmalarına örnekler veriniz.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 67-68-69-70-71 KOZA Yayınları”
Atatürk mesleği olan askerliği elinden geldiği kadar en güzel şekilde yapmaya gayret etmiş ve bu mücadelede büyük adımlar atmıştır.
Atatürk’ün insanların dini inanç ve fikirlerine saygı duyduğunu bu resimlerden görmekteyiz.
Ayrıca Atatürk birçok yeniliğe imza atarak Cumhuriyeti kurmuş ve ülkeyi çok farklı bir konuma taşımıştır.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : Atatürk’e karşı duygu ve düşüncelerinizi dile getirdiğiniz kısa bir metin yazınız. Sayfanın sağ alt kısmında yer alan yere imzanızı öğretmeninizden de gerekli desteği alarak atınız.
Yapmış olduğu mücadeleler ve anlatılan hayatında büyük bir hayranlık hissediyorum.
Zorlu zamanlarda birçok zorluğu üzerinden gelmiş zeki bir insan olduğunu düşünüyorum.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : a. “29 Ekim” konulu şiir, kompozisyon ve resim yarışmasına ait aşağıdaki gazete haberini okuyunuz.
Cevap :
29 Ekim Konulu Yarışmada Dereceye Giren Öğrenciler Ödüllendirildi
Okulumuzda 29 Ekim konulu resim, şiir ve kompozisyon dallarında yarışma düzenlendi ve dereceye giren öğrencilerimiz başarılarından dolayı ödül töreninde takdir edildiler. İlgili branş öğretmenlerimizden belgelerini aldılar. Öğrencilerimize göstermiş oldukları gayretten dolayı teşekkür ediyoruz.
Soru : b. Siz de öğretmenlerinizin rehberliğinde okulunuzda “Atatürk ve Cumhuriyet” konulu bir şiir, resim ya da kompozisyon yarışması düzenleyiniz.
Bunun için diğer sınıflardan, öğretmenlerinizden, okul idaresinden veya konuyla ilgili resmî kurumlardan yardım alabilirsiniz. Yarışmada ilk üçe giren yarışmacılar için çeşitli ödüller belirleyiniz. Ortaya çıkan ürünlerin değerlendirilmesi için öğretmenlerden ve öğrencilerden oluşan bir komisyon oluşturunuz. Yarışmanız için afişler hazırlayarak okulunuzun çeşitli yerlerine asabilirsiniz.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sessiz Okuma Müstecip Onbaşı Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sessiz Okuma Müstecip Onbaşı Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 46-49-50-51-52-53
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sessiz Okuma Müstecip Onbaşı Metni Etkinlik Cevapları”
Soru : Çanakkale Savaşları’nda büyük başarılar göstermiş hangi kahramanları biliyorsunuz? Bu kahramanlar hakkındaki duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız.
Çanakkale savaşlarında Büyük başarılar göstermiş kahramanlardan en büyüğünün her zaman bize Mustafa Kemal Atatürk olduğu söylenmiştir.
Bunun yanı sıra Seyit onbaşı , üsteğmen Hasan , Bigalı Mehmet, Mehmet çavuş yarbay Ahmet Şevki Bey, Şemsi Nene, Mücahide Hatice Hanım’ dır.
Şüphesiz ki ismi bilinmeyen birçok kahraman vardır. Canını vatan için vermiş ve bütün zorluklara göğüs geren bütün atalarımız bizim kahramanlarımızdır.
Onları büyük bir saygı ve sevgiyle anıyor bize emanet bırakmış oldukları bu yurda en güzel şekilde sahip çıkacağıma söz veriyorum.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Metinden alınan aşağıdaki kelimelerle anlamlarını örnekteki gibi eşleştiriniz. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanarak aşağıdaki bölüme yazınız.
Cevap :
1. itilaf = Anlaşma, uyuşma, uzlaşma.
Cümlem :
İtilaf Devletleri ile olan mücadele son hızıyla devam ediyordu.
Aralarındaki itilaf gittikçe bozulmaya başlamıştı.
Sıkı bir itilaftan sonra bakalım neler olacak.
Dünya savaşında nlaşan devletlerin bir kısmı kendilerine “İtilaf Devletleri demişti.
İtilaf Devletleri kendi aralarında da sıkıntıya düşmüştü.
2. periskop = Denizaltılarda, tanklarda, siperlerde kullanılan, gözlemcinin güvenli bir biçimde çevreyi araştırmasını sağlayan mercekli araç.
Cümlem :
Periskopun kırılan camı görüşü engelliyordu.
Periskopun camı görüşü kolay hale getiriyordu.
Denizaltindaki periskopu inceleme imkanı bulmuştuk.
Denizaltını gezerken en çok periskoplar dikkatimizi çekti.
Periskopun tamiri yapılmış, yola çıkmaya engel kalmamıştı.
3. istihbarat = Bilgi toplama, haber alma.
Cümlem :
Bir ülkenin güvenliği için istihbarata sağlam olması gerekir.
İstihbaratın sağlam olmadığını Bu sayede anlamış olduk.
İstihbarattan sığdırılan bilgiler büyük açıklara sebep oldu.
Ülkemizin istihbaratının eleştirilme çalışmaları başarıyla sürdürüldü.
Alınan istihbaratlar sayesinde birçok terörist yakalandı.
4. koğuş = Kışla, okul, tutukevi, hastane vb. kalabalık yerlerde, içinde birçok kimsenin yattığı veya barındığı büyük oda.
Cümlem :
Hapishanenin koğuşunda işten hiç ağlayan biri vardı.
Hastanenin koğuşunda doktorlardan gelecek iyi bir haberi bekliyoruz.
Koğuş ifadesi genelde hapishanelerdeki alanlar için kullanılır.
Koğuşta geçirdiği ilk gününde telaşı gözlerinden okunuyordu.
Koğuşta çıkan kavgayı gardiyanlar düşükle bastırmıştı.
5. batarya = En küçük topçu birliği.
Cümlem :
Telefonun bataryasının değiştirilmesi gerekiyor.
Batarya sadece teknolojik aletler için değil askeri bir ifade olarak da kullanılır.
Bataryalar son hamlesini yapacaktı.
6. boğaz = İki kara arasındaki dar deniz.
Cümlem :
Boğazdan geçen gemileri izliyordum.
Denizin kenarına oturup boğazdan geçen gemileri izlemek en büyük zevkimdi.
Boğazdan geçen gemileri teftiş etmek göreviydi.
Askerler boğazdan geçen gemileri kontrol ediyordu.
Boğaz kenarına oturup sohbet etmeye bayılıyorum.
7. onbaşı = On ere kumanda eden asker, erin üstündeki ilk rütbe.
Cümlem :
Çalışmaları netice almış onbaşılık görevine atanmıştı.
Sonunda istemiş olduğu onbaşılık görevini elde etti.
Onbaşı Mehmet Bey’in vermiş olduğu görevlere göre hareket ediyoruz.
Onbaşı Ali Bey seni konuşmaya çağırıyor.
Onbaşı rutbesi alan ilk kadın askerde.
2. ETKİNLİK
Soru : Metnin konusu olan ifadeyi işaretleyiniz.
Cevap :
Metnin konu : Müstecip’in gösterdiği çaba
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Müstecip neden gözlerini, boğazın sularından ayırmıyor?
Cevap :
Müstecip komutanının “nöbet tutarken gözlerinizi dört açın … ” Nasihatleri sebebiyle gözlerini, boğazın sularından ayırmıyor.
Müstecip denizaltılar hakkındaki bilgileri nasıl öğreniyor?
Cevap :
Müstecip denizaltılar hakkındaki bilgileri komutanından öğreniyor.
Denizaltıyı batırmanın en kolay yolu nedir?
Cevap :
Denizaltıyı batırmanın en kolay yolu periskopunu ateş etmektir.
Müstecip denizaltının hangi özelliğini aklına kazıyor?
Cevap :
Müstecip denizaltının en ince ayrıntılarını aklına kazımıştır.
Müstecip rüyasında neler görüyor?
Cevap :
Müstecik rüyasında nöbette olduğunu ve dalgalı bir günde bir denizaltının yaklaştığını gördü. Onu tüfekle vurdu. Ve denizaltının gövdesinde koca harflerle “Müstecip Onbaşı” yazıyordu.
Müstecip uyandığında rüyası hakkında ne düşünüyor?
Cevap :
Müstecip uyandığında rüyası hakkında çok güzel olduğunu ve gerçek olmasını istediğini düşünüyor.
Müstecip Onbaşı ve onun gibi davranan askerlerimiz olmasaydı sizce Çanakkale Zaferi’ni kazanabilir miydik? Neden?
Cevap :
Müstecip Onbaşı ve onun gibi davranan askerlerimiz olmasaydı bence Çanakkale zaferi kazanılamazdı. Büyük imkansızlıklar ve zorlukların olduğu o dönemde büyük fedakarlıklar yapılmıştır.
Ancak bu büyük fedakarlıklar neticesinde bu kadar büyük başarılar elde edilebilirdi.
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metni, ana hatlarıyla anlatınız. Anlatımınızın ardından metinde geçen hayalî ögeleri aşağıdaki yazma alanına yazınız.
Cevap :
İtilaf Devletleri donanmaları boğazı ve Marmara denizini kontrol altına almak istiyordu.
Müstecip adındaki bir asker boğazı nöbet tutuyor ve nöbet sırasını devredene kadar asla gözlerini ayırmıyordu.
Gelen denizaltlarını iyice öğrenmiş ve nasıl batırılacağını çok iyi duymuştu.
Rüyasında bir denizaltını batırdığını görmüş ve bunu rüya olduğunu anlayınca üzülmüştür.
Gecenin ilerleyen saatlerinde nöbet tuttuğu bir sırada bir kıpırtı görür ve bunun denizaltı olduğunu anlayarak periskobuna nişan alır. Fransız askerleri hiçbir şey göremediğinden teslim olmak zorunda kalır ve bu askere “müstecip Onbaşı” rütbesi verilir.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : a. “Müstecip Onbaşı” metninden alınan aşağıdaki konuşmaları okuyunuz. Konuşmalarda kullanılan noktalama işaretlerine dikkat ediniz.
Cevap :
– Nerede kaldınız kardeşim?
– Dersten geliyoruz.
– Dersten mi?
– Evet.
– Dersler gece oluyordu.
– Bu acil bir durummuş.
– Neymiş acil olan şey?
Yukarıdaki konuşmalarda kullanılan noktalama işaretleri konuşma çizgisi (–), nokta (.) ve soru işaretidir (?). Noktanın nerelerde kullanıldığını söyleyiniz. Diğer noktalama işaretlerinin görevleri hakkındaki aşağıda verilen bilgileri okuyunuz.
Dilimizde soru işareti, yaygın olarak şu durumlarda kullanılır:
1. Soru eki veya sözü içeren cümle veya sözlerin sonuna konur: Bugün de mi gelmeyeceksin?
2. Soru bildiren ancak soru eki veya sözü içermeyen cümlelerin sonuna konur: Müdür bey dikkatlice baktı: — Adınız?
Soru : b. Aşağıdaki paragrafta ( ) içine uygun noktalama işaretlerini koyunuz.
Cevap :
Başını kaldırıp masadaki saate baktı(.) Saat hâlâ ikiyi gösteriyordu(.) Yanındaki adama dönüp: (—) Saatiniz var mı(?) diye sordu.
Adam masadaki saati göstererek: (—) Bunu beğenmedin mi(?) diye karşılık verdi(.)
Adamın neden sinirlendiğini anlayamamıştı: (—) Bozuk olduğunu düşünüyorum(,) dedi (.)
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinde Müstecip Onbaşı’nın rüyası anlatılmaktadır. Daha önce içinde buna benzer hayalî ögeler barındıran metinler okudunuz mu? Söyleyiniz. Siz de arkadaşlarınıza gördüğünüz ilginç bir rüyanızı anlatınız. Rüyanızı ilginç bulma nedenleriniz hakkında konuşunuz.
Konuşmanızı yaparken işitilebilir bir ses tonu kullanmayı ve göz teması kurmayı unutmayınız. Arkadaşlarınızı dinlerken nezaket kurallarına uyunuz. Onları, sözlerini kesmeden sabırla dinleyiniz.
Cevap :
Daha önce çok sayıda masal ve hayali ögeler barındıran metinler okudum.
Zaman zaman çok ilginç rüyalar görürüm. Rüyamda çeşitli şekillerde süper kahraman olarak şehri ve insanları kurtardığını görüyorum.
7. ETKİNLİK
Soru : a. Törenle ilgili aşağıda verilen gazete haberini okuyunuz.
Cevap :
Çanakkale Kara Savaşları’nın 103. yılı anma törenleri kapsamında Gelibolu Yarımadası’ndaki Anzak Koyu’nda geleneksel “Şafak Ayini” yapıldı.
Avustralyalı ve Yeni Zelandalılardan oluşan yaklaşık bin 300 kişilik grup, gece Çanakkale kent merkezinden Gelibolu Yarımadası’na geçti.
Katılımcılar, uyku tulumları ve battaniyeler içinde, tören alanına kurulan dev ekrandan Çanakkale Savaşları’na ilişkin belgesel, film, röportaj ve bazı kentlerdeki Anzak Günü törenlerini izleyerek “Şafak Ayini”nin başlamasını bekledi. Anzak Koyu’nda saat 05.30’da alana katafalkın konulmasıyla başlayan tören bir saat sürdü.
Soru : Bir konuda bilgi toplamak için siz hangi kaynaklardan faydalanıyorsunuz? Bu bilgi kaynaklarının güvenilir olup olmadığını nasıl anlıyorsunuz? Açıklayınız.
Bir konuda bilgi toplamak için bilgili olan büyüklerime danışıyor Birgül aynı zamanda kitap, dergi, ansiklopedi ve internet siteleri gibi güvenilir kaynaklara başvuruyorum.
Görmüş olduğum her haber ve bilgiye inanmıyorum. Edinmiş olduğum bilgilerin doğru olup olmadığını anlamak için resmi devlet kurumlarının vermiş oldukları haberlere itimat ediyorum.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları
Soru : Kurtuluş Savaşı’nda ülkemizin özgürlüğü ve bağımsızlığı için savaşan askerlerimizin neler yaptıklarını, neler hissettiklerini düşünerek aşağıdaki yazma alanına bir yazı yazınız.
Yazınızı bitirdikten sonra gözden geçirerek yazım ya da noktalama yanlışlarınızı düzeltiniz. Ardından yazınızı arkadaşlarınıza okuyunuz.
Bence Kurtuluş Savaşı’nda ülkemizin özgürlüğü ve bağımsızlığı için savaşan askerlerimiz düşmanların çokluğu sebebiyle zaman zaman ümitsizlik ve içlerinde bulunmuş oldukları durum sebebiyle korku ve acı hissetmiş olabilirler.
Sevdiklerinin gözler önünde ölmeleri onlara büyük bir acı vermiş olabilir. Ailelerinden uzak kalmanın vermiş olduğu huzursuzluk ve Özlem hisse de yüreklerini kaplamış olabilir.
Bunların yanı sıra bence içlerinde hissetmiş oldukları ve kendilerine güç veren iman, ahiret inancı ve vatanlarına olan inanç ve sevgidir.
Bu sayede bu yokluklar içerisinde direnebilmek için gerekli gücü bulabilmişlerdir.
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : Güvenilir bilgi kaynaklarından yararlanarak 30 Ağustos Zafer Bayramı’nı kutlama nedenlerimiz hakkında araştırma yapınız, görseller bulunuz. Bunları sınıfa getiriniz.
Bana göre bir ülkeyi yöneten kişi ileri görüşlü, tehlikeleri sezebilecek kadar akıllı, siyaseti iyi bilen, halkına karşı merhametli, adaletli, akıllı, zeki, planlı hareket eden çalışkan bir insan olmalıdır.
Devletin en güzel şekilde yönetebilmek için halkına karşı duyarlı bir yandan da ülke için yapılan oyunların farkına varacak kadar zeki ve ileri görüşlü olmalıdır.
Yapmış olduğu kararların doğurabileceği sonuçları her yönüyle düşünebilecek kadar farkındalık sahibi olmalıdır.
Bir ülkenin içerisindeki bütün insanların kaderini etkileyebilecek derecede söz hakkına sahip olduğunun bilincinde hareket etmelidir.
2. Tartışmalı bir konuda haklılığınızı kanıtlamak için hangi yollara başvurur, kimlerden yardım istersiniz?
Hepimiz zaman zaman hoş olmasa da tartışmalar yaşayabilir ,suçlamak gibi bizi üzecek durumlarla karşılaşabiliriz.
Tartışmalı bir konuda haklılığımız kanıtlamak için kendimi sözel olarak elimden geldiği kadar ifade eder ve duygularımı dile getiririm.
Haklılığımı kanıtlamak için şahit gösterme veya varsa deli sunma gibi elimden geleni yaparım.
Zor durumda kalırsam veya yardıma ihtiyaç duyarsam ailem, öğretmenim gibi büyüklerimden yardım isterim.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda karışık olarak verilen harflerden okuduğunuz metinde geçen anlamlı kelimeler oluşturunuz. Oluşturduğunuz kelimeleri ilgili anlamın altına örnekte olduğu gibi yazınız.
Cevap :
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 61-63-64-65-66 KOZA Yayınları”
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Atatürk arkadaşıyla nerede karşılaşıyor?
Cevap :
Atatürk, arkadaşıyla Balıkesir gezisinde karşılaşıyor.
Arkadaşı, Atatürk’e hangi sorunundan bahsediyor?
Cevap :
Arkadaşı, Atatürk’e haklı olduğu bir davada suçlu bulunmasından bahsediyor.
Atatürk, kimden arkadaşının sorununun çözümü için yardımcı olmasını istiyor?
Cevap :
Atatürk, geziye birlikte çıktı görevliler arasında bulunan genç bir adliye müfettişinden arkadaşının sorunun çözümü için yardımcı olmasını istiyor.
Genç adliye müfettişi Atatürk’e nasıl bir cevap veriyor?
Cevap :
Genç adliye müfettişi ,Atatürk’e”karar yasalara göre verilmiştir ve yapacak bir şey yoktur ” şeklinde cevap veriyor.
Atatürk arkadaşının davasına nasıl katkıda bulunuyor?
Cevap :
Atatürk arkadaşının davasına yeniden mahkemeye başvurmasını ve kendisini tanıt göstererek yeni kanıtlar bulduğunu söylemesini isteyerek katkıda bulunuyor.
Metinden hareketle Atatürk’ün “adalet”e bakışı hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevap :
Metinden hareketle Atatürk’ün “adalet” e bakışı hakkında yasalara uyduğunu ve gerektiğinde itiraz etme hakkını da bilerek bilinçli hareket ettiğini söyleyebiliriz.
3. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinle ilgili üç soru yazıp bunları cevaplayınız.
Cevap :
1. Soru :
Atatürk eski arkadaşına mahkemeye ne sunmasını öğütlemiştir?
1. Cevap :
Atatürk eski arkadaşına yeni kanıtlar bulduğunu söyleyerek mahkemeye başvurmasını ve kendisini tanık olarak göstermesini öğütlemiştir.
2. Soru :
Atatürk adliye müfettişine nasıl davranmıştır?
2. Cevap :
Soğukkanlı ve mantıklı olarak davranmıştır.
3. Soru :
Atatürk arkadaşını neden savunmuştur?
3. Cevap :
Arkadaşının haklı olduğunu bildiği ve olaya vakıf olduğu için vefa borcunu göstererek savunmuştur.
4. ETKİNLİK
Soru : Sizce Atatürk arkadaşına yardım ederken neler hissetmiş olabilir? Siz arkadaşlarınıza yardım ederken neler hissediyorsunuz? Aşağıdaki yazma alanına yazınız.
Bence Atatürk arkadaşına yardım ederken sorumluluk, sevgi ve saygı hissetmiştir.
Onu görünce anıları depreşmiş Ve arkadaşlığına olan borcunu ödemeye çalışmıştır.
Sevdiği bir insanın kendisinin de bildiği bir olayda haksızlığa uğraması onu üzmüş olabilir.
Ben de arkadaşlarıma yardım ederken kendimi mutlu ve çok huzurlu hissediyorum.
Birine yardım etmenin ve sıkıntısını gidermenin mutluluğu başka hiçbir yerde bulunmayan mükemmel bir duygudur.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : a. “Beni de Tanık Olarak Göster! ’’ metninden alınan aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Paragraftaki noktalama işaretlerine dikkat ediniz.
Cevap :
Atatürk, eski arkadaşını dinledikten sonra “Haklısın, konuyu ben iyi biliyorum.” dedi. Geziye birlikte çıktığı görevliler arasında genç bir adliye müfettişi de vardı. Onu yanına çağırdı, konuyu kısaca anlattıktan sonra, mahkemece verilen kararın düzeltilmesi için gerekenin yapılmasını istedi.
Paragrafta kullanılan noktalama işaretlerinden nokta ve virgülün kullanım yerlerini biliyorsunuz. Tırnak işareti ( “ ” ) ise dilimizde yaygın olarak şu görevlerde kullanılır:
1. Başka bir kimseden veya yazıdan olduğu gibi aktarılan sözler tırnak içine alınır: Atatürk’ün “Hayatta en hakiki mürşit ilimdir.” sözü bilime verdiği önemi gösterir.
2. Özel olarak vurgulanmak istenen sözler tırnak içine alınır: Bugünlerde okullarda “değerler eğitimi” üzerinde çalışmalar yapılıyor.
3. Cümle içerisinde eserlerin ve yazıların adları ile bölüm başlıkları tırnak içine alınır: Sınıfta “Çalıkuşu” romanı üzerine iyi bir konuşma yaptım.
Soru : b. Aşağıdaki paragrafta ( ) içine uygun noktalama işaretlerini yazınız.
Cevap :
Caner evden çıkarak okula doğru yürümeye başladı. Biraz gittikten sonra kolundaki saate
baktı (.) Saat 7 (‘) yi çeyrek geçiyordu (.) Kendi kendine (“) Biraz hızlansam iyi olacak. (“) diye söylendi (.) Adımlarını hızlandırdı (.) Okulun yanındaki kırtasiyeye varınca Ah(-)
met (‘) i gördü (.) Ahmet iyi bir çocuktu fakat sık sık okula geç kalıyordu. Acaba Ahmet (,) (“) Erken kalkan yol alır. (“) atasözünü biliyor muydu (?)
Soru : Okuduğunuz metnin başlığını aşağıdaki noktalı alana yazınız. Sizce, başlık metin için uygun mu? Siz yazarın yerinde olsaydınız metne hangi başlığı koyardınız? Seçtiğiniz başlığı ve bu başlığı seçme nedeninizi yazınız.
Cevap :
Metnin başlığı :
Okuduğum metnin başlığı “Beni De Tanık Olarak Göster”dir.
Seçtiğim başlık ve seçme nedenim :
Bu metne “Atatürk’ün Vefası” başlığını verebiliriz. Çünkü arkadaşını unutmamış ve bir defa borcu olarak haksızlığa uğramış olduğu bir meselede işlerinin yoğunluğuna rağmen geri durmamıştır.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : a. “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında sizden istenen araştırmada aldığınız notlara bakarak Atatürk’ün kişilik özelliklerini uygun yerlere yazınız. Ardından kendi kişilik özelliklerinizi de yazınız
Cevap :
Atatürk’ün kişilik özellikleri : Doğru, adil, ileri görüşlü, cesaretli, çalışkan
Benim kişilik özelliklerim : Akıllı, cesur, adaletli
Benzerliklerimiz ve farklılıklarımız : Ben sanırım yaşımdan dolayı Atatürk kadar ileri görüşlü olamıyorum.
Ancak akıllı olmak, cesur ve adaletli olmak konularında benzediğimizi düşünüyorum.
Soru : b. Size göre iyi bir liderin taşıması gereken kişilik özellikleri nelerdir, yazınız.
Bana göre bir lider birçok kimseyi temsil ettiği ve kararları diğer insanların kararlarını etkileyeceği için taşıması gereken birçok özellik vardır.
Bu özelliklerden bazıları o liderin adaletli olmasıdır. Adaletli bir lider liderlik yapmış olduğu kişilerin arasındaki adaleti sağlayarak kimsenin mağdur olmamasına yardımcı olacaktır.
Liderin aynı zamanda kimseyi mağdur etmemek ve sağlıklı kararlar alabilmesi için akıllı, zeki ve ileri görüşlü olması lazımdır. Başına gelebilecek sıkıntıları fark edebilmek ve vermiş olduğu kararların ne tür sonuçlar doğuracağını bilmesi de önemlidir.
Soru : c. Atatürk’e benzeyen yönlerinizi, örnekler vererek arkadaşlarınıza açıklayınız.
Adaletin ve akıllı olmam sebebiyle Atatürk’e benzediğimi düşünüyorum. Atatürk de insanlar arasında adaleti çok önem verir ve yaptığı her işte akıllıca hareket ederdi.
Aynı zamanda ileride herhangi bir konuda iyi bir liderlik yapabileceğimi düşünüyorum.
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : Güvenilir kaynaklardan yararlanarak Atatürk’ün öğrencilik hayatı hakkında araştırma yapınız. Bunun için http://www.ata.tsk.tr sitesinde yer alan bilgilerden de yararlanabilirsiniz.
Atatürk’ün öğrenim hayatı Mustafa olarak 1887’de mahalle mektebinde başlamıştır.
Babasının isteği üzerine çağdaş eğitim usullerine sahip Şemsi Efendi mektebine geçmiş ve ilkokulunu burada bitirmiştir.
Babasının ölümü üzerine dayısının çalıştığı çiftliğe yerleşen Atatürk eğitimine bir süre ara vermiştir.
Çok içmeden Selanik’e dönerek halasının yanında eğitimle devam etmiştir.
Şemsi Efendi mektebinden sonra bir süre Selanik Mülkiye Rüştiyesi’ ne devam etmiş ardından Askerî Rüştiye ‘ ye müracaat ederek öğrenimine burada devam etmiştir.
Bu okulda matematik öğretmenliği yapan yüzbaşı Mustafa Efendi ismine “Kemal” ismini ilave etmiştir.
Mustafa Kemal Atatürk Selanik askeri rüştiyesini bitirdikten sonra 1896’da Manastır Askerî İdadisi’ ne girdi.
Mustafa Kemal bu okulunu bitirdikten sonra 13 Mart 1899 tarihinde İstanbul Harp Okulu’ na girdi. Harbiye öğreniminden sonra 1902’de bu okulu teğmen rütbesi ile bitirdi ve öğrenimine harp Akademisi’ne devam etti.
1903 yılında üsteğmen oldu ve 11 Ocak 1905 tarihinde kurmay yüzbaşı rütbesi ile harp Akademisi’nden mezun oldu.
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 61-63-64-65-66 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Bayrak Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 120, 121, 122, 123, 124
4. Sınıf Türkçe Kitabı Bayrak Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 120-121-122-123-124
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Bayrak Metni Etkinlik Cevapları”
1.Bayrağımızın şekli ve renkleri nasıldır?
Cevap :
Bayrağımızın şekli dikdörtgen içerisinde bir helal ve yıldız renkleri ise kırmızı ve beyazdır.
2.Bayrağımıza saygınızı nasıl gösteriyorsunuz?
Cevap :
Bayramda saygımızı onu severek, yerde bırakmayarak ve törenlerde onu selamlayarak gösteriyorum.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 121 Cevapları
1.Etkinlik
Soru: Aşağıdaki tabloda okuduğunuz metinden alınan bazı kelimelerin ilk ve son harfleri verilmiştir. Çizgilerin üzerine uygun harfleri yazarak kelimeleri tamamlayınız. Bunların anlamlarını geçtiği dizelerden hareketle tahmin edip yazınız. Kelimelerin sözlük anlamlarına bakarak tahminlerinizin doğru olup olmadığını kontrol ediniz.
Cevap :
bayrak:
tahminim: milletin simgesi olan kumaş
Sözlük anlamı: Bir milletin, belli bir topluluğun veya bir kuruluşun simgesi olarak kullanılan, renk ve biçimle özelleştirilmiş, genellikle dikdörtgen biçiminde kumaş; alem
ulus:
tahminim: Millet
Sözlük anlamı: Millet
onur:
tahminim: insanın kendine olan saygısı
Sözlük anlamı: İnsanın kendine karşı duyduğu saygı; alicenaplık
vatan:
tahminim: üzerinde yaşadığımız toprak parçası
Sözlük anlamı: yurt
hudut:
tahminim: sınır
Sözlük anlamı: sınır
nöbet:
tahminim: bir amaç için bir yeri beklemek
Sözlük anlamı: Sıra ile belirli süre bir yeri bekleme işi
Cümlelerim:
Bayrağımız bizim ortak milli değerimizdir.
Bir ulusu bir arada tutan ortak değerleri vardır.
İnsanın onuru her şeyin üzerindedir.
Herkesin vatanı kendisi için kıymetlidir.
Vatanımızın hududu korunmalıdır.
Askerlerimiz ve polislerimiz bizler için nöbet tutmaktadır.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 122 Cevapları
2.Etkinlik
Soru: Aşağıdaki soruları şiirden hareketle cevaplayınız.
Soru: Şair, şiirde bayrağı nelere benzetiyor?
Cevap :
Şair, şiirde bayrağı bir ulusun kalbine gözüne benzetmektedir.
Soru: Şiire göre bir ulusun sonsuza kadar yaşayabilmesinin şartı nedir?
Cevap :
Şiire göre bir ulusun sonsuza kadar yaşayabilmesinin şartı ulusun kalbi olan bayrağın dalgalanması ve kalbinin çarpmasıdır.
Soru: Bayrak, hangi durumlarda öfkelenir?
Cevap :
Bayrak, yükseklerden bakıp her şeyi gördüğü için onuruna dokunan şeylere öfkelenir.
Soru: Şair, bayrağın öfkesini göstermesini nasıl anlatıyor?
Cevap :
Şair, bayrağın öfkesini göstermesini şimşek çakması şeklinde anlatıyor.
Soru: Bayrak, vatanın nöbetini nerede ve nasıl tutar?
Soru: Şairin, bayrağı kişileştirerek şiirini daha etkileyici hâle getirdiğini söyleyebilir miyiz? Neden?
Cevap :
Şairin , bayrağı kişileştirerek şiirini daha etkileyici hale getirdiğini söyleyebilirim.
Çünkü bayrağı çarpan bir kalbe Bir bülbül göze benzetmiş öfkelendiğini ve sevgi duyduğunu söyleyerek onu kişiselleştirmiştir.
Bu şiiri daha ilginç ve daha akılda kalıcı yapmıştır.
3.Etkinlik
Soru: Şiirin ana duygusunu en iyi yansıtan görseli işaretleyiniz.
Cevap :
Duygusunun en iyi yansıtan görsel kızın bayrağı öptüğü görseldir.
4.Etkinlik
Soru: Şiiri okurken hissettiklerinizi aşağıdaki alana yazınız.
Cevap :
Şiiri okurken bayrak kişiselleştirildiği için çok eğlendim ve farklı bir anlatımla tanışmış oldum.
Bayramı ne kadar çok sevdiğimi ve kıymetli olduğunu hissettim.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 123 Cevapları
5.Etkinlik
a. Aşağıdaki şiiri okuyunuz. Şiirde altı çizili kelimelere dikkat ediniz.
KIPKIRMIZI BAYRAĞIM
Masmavi gökyüzünün her yerinde
Dalgalanır kıpkırmızı bayrağım.
Ülkemin her köşesinden
Apaçık görülür kıpkırmızı bayrağım.
Dümdüz ovalarıyla, yemyeşil ormanlarıyla
Sapasağlam halkıyla
Sımsıkı sarılıp sana
Yüceltiriz seni kıpkırmızı bayrağım.
Çiğdem Zuhal KAVURMACI
b. Şiirde altı çizili kelimeler pekiştirmeli kelimelerdir. Kelimelerde pekiştirme, kelimelerin anlamını güçlendirmektir. Bu tür kelimeler aşağıdaki yöntemlerle oluşturulur:
1. YÖNTEM : Kelimenin ilk hecesine “m, p, r, s” pekiştirme harflerinden birisi getirilerek pekiştirme yapılır: sa-p-sarı, ye-m-yeşil, te-r-temiz, bü-s-bütün…
2. YÖNTEM : Kelimenin ilk hecesine “m, p, r, s” ile birlikte “a, e” pekiştirme harflerinden birisi getirilerek pekiştirme yapılır: ya-p-a-yalnız, kar-m-a-karışık, dü-p-e-düz…
Pekiştirmeli kelimeler her zaman bitişik yazılır.
c. “Kıpkırmızı Bayrağım” şiirinde geçen pekiştirmeli kelimeleri ve bunların hangi yöntemlerle oluşturulduklarını yazınız. Ardından aşağıda verilen kelimeleri de siz pekiştiriniz.
Cevap :
Şiirdeki kelimeler Kullanılan Yöntem
Masmavi 1. yöntem
Kıpkırmızı 1. yöntem
Apaçık 2. yöntem
Dümdüz 1. yöntem
Yemyeşil 1. yöntem
Sımsıkı 1. yöntem
Kelimeler Pekiştirilmiş hâlleri
çevre çepeçevre
gündüz güpgündüz
sağlam sapasağlam
kara kapkara
sivri sipsivri
yeşil yemyeşil
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 124 Cevapları
6.Etkinlik
Soru: “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında yaptığınız araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza sununuz. Sunumunuzu yaparken sınıfa getirdiğiniz görselleri uygun yerde kullanmayı unutmayınız. Sunumunuzun ardından kendinizi aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz. “Hayır”larınızı ‘’Evet’’e çevirmek için yapmanız gerekenleri açıklayınız.
Cevap :
Sunum yapmadan önce yeterli düzeyde araştırma yaptım.
Sunumumda kullanmak için uygun görseller buldum.
Yeterli düzeyde prova yaparak sunumuma hazırlandım.
Sunumumu yaparken arkadaşlarımla göz teması kurdum.
Sunumumda kelimeleri doğru telaffuz ettim.
Konu dışına çıkmadan sunumumu yaptım.
Yeni öğrendiğim kelimeleri anlamına uygun ve doğru yerde kullandım.
7.Etkinlik
Soru: Türk bayrağı konulu kısa bir şiir yazınız. Şiirinize başlık koymayı unutmayınız. Şiirinizi bitirdikten sonra gözden geçirerek varsa yazım ve noktalama yanlışlarınızı düzeltiniz. Şiirinizi arkadaşlarınıza okuyunuz.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Halay Dinleme Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 36, 37, 38, 39
4. Sınıf Türkçe Kitabı Halay Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 36-37-38-39
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Halay Dinleme Metni Etkinlik Cevapları”
Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında sizden istenen araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap :
“Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında bizden bir halk oyunu istenmişti.
Benim seçtiğim halk oyunu “zeybek” tir.
Zeybek tek başına oynanabildiği gibi aynı zamanda birkaç oyuncu tarafından çember şeklinde dizilerek oynanabilir.
Zeybek oyunu halkın düşmanlardan ve kötülüklerden koruyan kahramanı temsil etmektedir.
Bu oyun oynarken dansçı kollarını omuz hizasında, elleri başıyla aynı hizada olacak şekilde iki yana doğru açar ve bazı aşamalarda kollarını dirseklerden kırarak oynar.
Soru : Arkadaşlarınızın da araştırma sonuçlarını dinledikten sonra en çok hangi yöreye ait halk oyununun ilginizi çektiğini nedenleriyle açıklayınız.
Cevap :
Arkadaşların da farklı halk oyunları yazmışlar. Benim bu oyunlar arasında en çok dikkatimi çeken horon olmuştur. Çünkü horon kemençe eşliğinde oynanan ve çok dikkatimi çeken farklı bir oyun.
Oyun son derece hareketli olduğu için ilgi çekici.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını şarkıda geçtiği dizeden hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu sözlükten kontrol ettikten sonra bunlarla birer cümle kurunuz.
Cevap :
Horon Kelimesi
Tahminlerim : Bir halay çeşidi
Sözlük Anlamı : Karadeniz Bölgesi’nde kemençe ile oynanan halk oyunu.
Cümlelerim :
Horon oyununun Karadeniz yöresine ait olduğunu öğrendim.
Horon ve kemençe yöresel çok ilginç oyunlar
Horon oynamayı bana öğretir misin?
Horon oynama göründüğü kadar kolay değil.
Birkaç hafta kursa gidince çok iyi horon tepmeyi öğrenmiş.
Halay Kelimesi
Tahminlerim : Bir halk oyunu
Sözlük Anlamı : Anadolu’nun çeşitli bölgelerinde genellikle davul ve zurna eşliğinde toplu olarak oynanan bir halk oyunu:
Cümlelerim :
Şehirlerimizde her yörenin halayı farklıdır.
Her halayın kendine özgü kuralları vardır.
Sizin yörede hangi halaylar oynanıyor biliyor musun?
Halayın en ön sırasına geçebilmek için oldukça çabaladı.
O halayın en önünde olmaktan hoşlanırdı.
Tepmek Kelimesi
Tahminlerim : Ayağıyla vurmak
Sözlük Anlamı :
1. Hayvan, ayağıyla vurmak.
2. Üzerine basarak sıkıştırmak:
3.Çokça yürümek
4. Silah ateşlendiğinde arkaya baskı yapmak:
5. mecaz Değerini anlamamak veya kestirememek, geri çevirmek
6.mecaz Yeniden ortaya çıkmak, tazelenmek, depreşmek
Cümlelerim :
Horon oynamak yerine tepmek kelimesi kullanılıyor.
“Eşyaları tepmekten vazgeçer misin?” diye sordu.
Tepmek kelimesi meğer bazı halk oyunları içinde kullanıyormuş.
Küçükken beni eşek tepmiş yere düşürmüştü.
Atın tepmesinden kaçmak için arkaya düşmüştü.
2. ETKİNLİK
Soru : Metnin konusunu en iyi yansıtan görseli işaretleyiniz.
Cevap :
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 36-37-38-39 KOZA Yayınları”
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : a. Şarkıyı bir kez daha dinleyiniz. Aktardığı duyguları belirten ifadeleri işaretleyiniz.
Cevap :
saygı
umut
(X) neşe
(X) sevgi
(X)coşku
hüzün
özlem
(X) dostluk
korku
Soru : b. Şarkıdan alınan aşağıdaki dizeleri okuyunuz. Şarkının ana duygusunu en iyi yansıtan dizeyi işaretleyiniz. Bu dizeyi işaretlemenizin nedenini açıklayınız.
Cevap :
(X) El ele, yan yana, diz dize oyna
( ) Kol kola dönerek şarkılar söyle
( ) Baharı beklemek yaşamı sevmek demek
( ) Davullar çalmalı, horonlar tepmeli
4. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz şarkıya iki farklı başlık belirleyiniz. Başlıkları ve bunları belirlemenizin nedenlerini yazınız.
Cevap :
Birinci başlığım : Kardeşlik, Dostluğun En Güzel Örneği
Bu başlığı seçme nedenim : Teması kardeşlik, eğlenmek olduğu için bu başlığı seçtim.
İkinci başlığım : Davullar Çalmalı, Horonlar Tepmeli
Bu başlığı seçme nedenim : Dizelerin sonunda söylendiği için bu başlığı seçtin.
Halay şarkısını çok beğendim. Çok eğlendiren ve sözleri güzel olan bir şarkı.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Arkadaşlarınızla birlikte en sevdiğiniz şarkıları söyleyiniz. Ardından bu şarkıları neden sevdiğiniz konusunda konuşunuz.
Cevap :
Bu şarkıları yeni çıktığı ve genellikle herkesin sevdiği için sevdiğimizi konuştuk. Genellikle hareketli ve eğlenceli şarkıları seviyoruz.
7. ETKİNLİK
Soru : “Kardeşlik, sevgi, paylaşma” kavramlarından hareketle kısa bir şiir yazınız. Şiirinize başlık koymayı unutmayınız. Şiirinizi bitirdikten sonra okuyarak yazım ve noktalama yanlışları varsa bunları düzeltiniz.
Madde Madde Yaptığınız araştırma sonucunda internetle hayatımızda meydana gelen değişikliklere örnekler şunlardır ;
İnternette hayatımızda büyük değişiklikler olmuştur.
İnsanlar artık haberleri ve bilgileri oturdukları yerden saniyeler içerisinde ulaşabiliyorlar.
Uzaktaki insanlarla iletişim kurup birçok etkinlikten haberdar olabiliyorlar.
Alışverişe oturdukları yerden uygun fiyata yapabiliyorlar.
Kendileri için iş sahaları kurup internet üzerinden çalışabiliyorlar.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 253 Cevapları
1.Etkinlik
Soru: Şiiri ikinci kez dinleyiniz. Dinlerken metinde boş bırakılan ifadeleri tamamlayınız.
İNTERNET
Öğrenmek istediğim şeyi
Bulmak tıklarım,
Neyse o şey kisa zamanda
Damlar ekrana yine
saniyeler içinde
Dileğim, dostluğum ulaşır
tarafa. kisaca ekranda
Uygarlığın birikimi parıldar,
Yani internet bir bilgi sunar,
Bir uçsuz bucaksız okyanus, dal dalabildiğin kadar.
2.Etkinlik
Soru: Şiire iki farklı başlık belirleyiniz. Başlıkları ve bu başlıkları seçme nedenlerinizi yazınız.
Cevap :
İnternetin Dünyası
İnternet Bizim İçin
İki başlıkta şiir ve internetle ilgili olduğu için bu başlıkları seçtim.
3.Etkinlik
Soru: Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Metnin konusu : internet
Metnin ana fikri :internetin sağladığı yararlar
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 254 Cevapları
4.Etkinlik
Soru: Aşağıda dinlediğiniz metinden alınan bazı kelimeler verilmiştir. Görsellerden ve metinden hareketle kelimelerin anlamlarını tahmin edip görsellerin altlarına yazınız. Tahminlerinizi sözlük anlamlarıyla karşılaştırdıktan sonra birer cümlede kullanınız.
Cevap :
1. Resim: Dalmak
Sözlük Anlamı: Suyun içine bütün vücuduyla ve hızla girmek
Cümlem: Dalgıç dalma hareketleri ile büyük beğeni toplamıştı.
2. Resim: saniye
SözlükAnlamı: Bir dakikanın altmışta biri olan zaman birimi
Cümlem: Birkaç saniye içerisinde görüntü geri gelir.
3. Resim: ekran
SözlükAnlamı: Üzerine bir cismin ışık yoluyla görüntüsü düşürülen, saydam olmayan düz yüzey; görüntülük, Televizyonun camı
Soru: Şiirde bilgiye ulaşmak için hangi araçların kullanımından söz edilmektedir?
Cevap :
Şiirde bilgiye ulaşmak için internet ve bilgisayarın kullanımından söz edilmektedir
Soru: Ekranda parlayan şey nedir? Siz de bu şekilde düşünüyor musunuz? Neden?
Cevap :
Ekranda parlayan şey uygarlığın birikimidir.
Bilginin ve teknolojinin ürünü olduğu için ben de bu şekilde düşünüyorum.
Soru: Şiire göre internet, kullanıcılarına neler sunar?
Cevap :
Şiire göre internet, kullanıcılarına bulmak istedikleri bilgileri, dilek ve dostluğu, uygarlığın birikimini sunar.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 255 Cevapları
6.Etkinlik
Soru: Görselleri verilen teknolojik aletlerden hangileriyle internetten bilgi edinebilirsiniz? İşaretleyiniz. Bu aletleri kullanırken nelere dikkat ediyorsunuz?
Cevap :
Görselleri verilen teknolojik aletlerden dizüstü bilgisayar, telefon, masaüstü bilgisayar ve tabletle internetten bilgi edinebiliriz.
Bu aletleri kullanırken çok fazla vakit geçirmemeye, doğru bir şekilde kullanmaya ve doğru bilgileri edinerek bana fayda sağlayacak işler için kullanmaya dikkat ediyorum.
7.Etkinlik
Soru: Aşağıdaki görseli inceleyiniz. Görselden hareketle defterinize bir hikâye yazınız. Hikâyenizde giriş, gelişme, sonuç bölümlerine dikkat ederek olayları belirli bir oluş sırası içinde yazınız. Hikâyenizi bitirdikten sonra birkaç kere okuyunuz. Yazım ve noktalama yanlışlarınızı düzeltiniz. Metninizi arkadaşlarınıza okutarak onların da fikrini alınız. İsterseniz öğretmeninizin kontrolünde hikâyenizi sınıf içinde okuyarak da paylaşabilirsiniz.
Kısa Cevap :
Mert ve Arkadaşlarının Bilgisayar Oyunu
Mert 4. sınıfa giden çok zeki ve başarılı bir çocuktur.
Arkadaşlarının bir oyundan bahsetmesi ile o da bu oyuna ilgi duyar ve daha önce oynamadığı kadar oyuna yüklenmeye ve arkadaşlarının yapmış oldukları skorlara yetişmeye çalışır.
Oyunda hızlı ilerleyip arkadaşlarını geçince boru daha da hırslandırır ve gece uzun saatlere kadar bu oyunu oynamaya devam eder .
Mert’in uykusuzluğun sebebi ile hem göz ağrısı olmuş hem de okuldaki başarısı oldukça düşmüştür.
Her zaman aldığı yüksek notları alamayıp ders başarısı düşünce ve göz rahatsızlığı gibi rahatsızlıkları ortaya çıkınca yaptığından pişman olur öğretmenleri ve ailesi ile beraber oyunu sınırlı oynamaya veya bir süre tamamen oynamamak konusunda anlaşırlar.
Mert bundan büyük bir ders almıştır ve derslerini eskisinden daha güzel yapmak için kendine söz vermiş başarılı bir öğrenci olmaya devam etmiştir.
Uzun Cevap :
Kaan’ ın Karne Hediyesi
Kaan’ın babası ona karne hediyesi olarak masaüstü bilgisayar almıştı.
Bu bilgisayardan hem ödevlerini yapabilecek hem de istedikleri bilgileri edinerek zaman zaman oyun oynayabilecekti.
Annesi ve babası bir hasta ziyareti için şehir dışına çıkmış ve anneannesi ona bakmak için eve gelmişti.
Kaan annesi ve babasının olduğu zamanlarda sınırlı oynamış olduğu oyunları hafta sonları daha uzun seviyelere çıkarmış hafta içi ise okul dışındaki bütün vakitlerini oyuna vermeye başlamıştı.
Kaan’ın gözleri bulanıklaşmış sürekli sandalyede oturduğu için sırtı ve kolları ağrımış ayrıca ders başarısı da oldukça düşmüştü.
Anneannesine belli etmemek için hızlıca yemek yiyor ve çok sağlıksız besleniyordu.
Uykusuz kalmasının sebebi ile okulda uyuklayan Kaan bir süre sonra uykusuzluğa dayanamamış ve ne yazık ki bayılmıştı.
Öğretmenleri onu doktora götürmüş ve doktor dinlenmenin önemini kendisiyle ve ailesi ile görüşmüştü.
Kaan’ın anne babası gelmiş ancak durum karşısında çok üzülmüşlerdi.
Kaan anneannesinin mahcupluğunu ve üzüntüsünü ayrıca ailesinin de üzüntüsünü görünce onlara söz verdi hem kendi sağlığı hem ders başarısı için bilgisayara uzun süre dokunmayacağını daha sonra ailesine izin verdiği miktarda oyun oynayacağına söz verdi.
Kan yatağa girdiğinde vücudun ne kadar rahatlamış olduğunu ve sağlıklı beslenerek aslında çok daha iyi bir kaliteli yaşam elde ettiğini yaşayarak görmüştü.
Bu durumu yazıya dökmek ve diğer çocuklara örnek olması için bunu bir hikaye haline getirdi ve böyle yapmaya çalışan arkadaşlarını uyararak kendi durumunu anlattı.
Kaan şimdi çok daha mutlu ve sağlıklıydı.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 256 Cevapları
8.Etkinlik
Soru: Teknolojik aletleri kullanırken dikkatli olup bazı önlemler almalıyız. Saç kurutma makinesine ait kullanma kılavuzundan alınan aşağıdaki sayfayı inceleyiniz. İncelemenizin ardından aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Soru: Kullanma kılavuzu ne işe yarar?
Cevap :
Kullanma kılavuzu ürünün ne şekilde kullanılacağını bizlere öğretir.
Soru: Kullanma kılavuzu içinde teknolojik aletlere ait ne tür bilgiler yer almaktadır?
Cevap :
Kullanma kılavuzu içinde teknolojik aletlere ait ürünün nasıl kullanılacağı, uyarılar, garanti belgesi ve bazılarında ürünün hata vermesi halinde neler yapacağı bilgileri yer almaktadır.
1. ÖNEMLİ GÜVENLİK VE ÇEVRE TALİMATLARI
Elektrik kablosu veya cihaz hasarlıysa cihazı kullanmayınız. Yetkili servise başvurunuz.
• Şebeke güç kaynağınız cihazın tip etiketinde belirtilen bilgilere uygun olmalıdır.
• Cihaz çalışırken hava emiş ve çıkış deliklerini kapatmayınız.
• İlave koruma için bu cihaz, ev aletleri akım cihazına bağlanmalıdır.
• Bu cihazı uzatma kablosuyla kullanmayınız.
• Cihaz banyoda kullanıldığında, kurutucu devresi açık da olsa suya yakınlık bir tehlike arz edeceğinden, kullanım sona erdiğinde cihazın fişini prizden çekiniz.
• Cihaz elektriğe bağlıyken elleriniz nemli veya ıslaksa cihazın fişine dokunmayınız.
• Cihazın kablosunu etrafına sarmayınız.
• Bu cihazı banyo küveti, duşlar, lavabolar veya içinde su bulunan diğer kapların yakınında kullanmayınız.
• Cihazı patlayıcı veya yanıcı ortamların ve maddelerin bulunduğu yerde veya yakınında kullanmayınız.
• Ambalaj malzemelerini saklıyorsanız çocukların ulaşamayacağı bir yerde muhafaza ediniz.
Kullanma kılavuzu teknolojik aletlere ait özellikleri, bu aletlerin hangi koşullarda kullanılacağı, kullanım sonrası yapılması gerekenler, bakımı ve temizliği hakkında bilgiler içerir.
Soru: Kullanma kılavuzlarının okunmasının, teknolojik ürünleri kullanacak olanlara sağlayacağı faydalar hakkında konuşunuz. Konuşmanızı yaparken konu dışına çıkmamaya özen gösteriniz. Ayrıca arkadaşlarınızı dinlerken de nezaket kurallarına uygun hareket ediniz.