Gıda mühendisliği, gıda laboratuvar teknikleri. süt ve süt ürünleri operatörlüğü, hububat ve hububat ürünleri operatörlüğü, çay üreticiliği ve operatörlüğü, sebze meyve ve Ürünleri operatörlüğü. sofralık zeytin ve zeytinyağı operatörlüğü gibi meslekler vardır.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları
Soru : Besinler dondurulmadan önce hangi aşamalardan geçirilir? Tartışalım.
Besinler doldurulmadan önce taze olması daha dikkat edilmelidir. İyice temizlenmeli çürüklerinden ayıklanmalıdır. Eğer taze bir besin dolduracaksak iyice yıkamalıyız. Bazı besinler pişirme işleminden geçirilerek dondurulur.
Pişirme işlemini iyice yaparak dondurulmuş besinin doğru bir şekilde saklanmasını sağlayabiliriz. Besinler poşetlere konularak ağzı iyice kapalı bir şekilde dondurulabilir.
Yer kabuğundan çıkan çeşitli etkenlerle ve uzun bir zamanda oluşan ekonomik değeri oluşum süresine bağlı olarak değişen kayaçlar (maden) denir. Yukarıda da altın, bakır, gümüş ve mermer gibi bazı madenler vardır.
Bunları aynı zamanda kayaç denir. Ülkemizde de farklı kayaçlar bulunur. Bu kayaçlardan bazıları kireçtaşı, sünger taşı, granit, Kalker, kumtaşı, kil ve çakıl gibi kayaçlardır. Bunlar ülkemizde hammede sağlayarak sanayide kullanılabilir.
Soru : Kayaçların sanayide ham madde olarak kullanımı hakkında internet ve çeşitli kaynaklardan araştırma yapalım. Edindiğimiz bilgileri arkadaşlarımızla paylaşalım. Kayaçların ham madde olarak önemini tartışalım.
Bor : Bor rezervlerinin büyük bir miktarı Türkiye’de bulunmaktadır. Türkiye’de toplam Bor rezerve 3.3 milyon ton olarak belirlenmiştir. Bor; Savunma sanayisinde, cam sanayisinde, seramik yapımında, temizlenen beyazlatma ürünlerinde, sağlık alanında, atık temizlemede, nükleer uygulamalarda ham madde olarak kullanılır. Ayrıca tarım enerji malzemeler Optik, cam elyafı üretiminde, yanmaya geciktirici madde üretimde, enerji depolama alanında kullanılmaktadır.
Mermer : Türkiye çok çeşitli ve büyük miktarda mermer ve zerrene sahiptir. Sanayi ve üretimde kullanıldığı gibi teknoloji ile dünyanın en önemli doğal taş üreticileri arasında yer almaktadır. Mermer inşaatlarda dekorasyonda heykelcilikte ve süs eşyalarının yapımında ham madde olarak kullanılır.
Altın : Dünyanın geniş bir bölümünde düşük düzeyde bulunur. Kuyumculuk sektöründe, elektrik elektronikte, diş hekimliğinde, süslemede. madalya yapımında kullanılır.
Demir : Dünya üzerinde en yaygın dördüncü mineral ve yer kabuğunda en çok bulunan metaldir. Demir otomobil yapımında gemi gövdesi yapımı. inşaatlarda, bilgisayarda, önemli parçası olan manyetik depolama alanlarında kullanılır.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları
Soru : Acaba madenler başka hangi alanlarda kullanılır?
Cevap:
Madenler sanayinin birçok alanında kullanılmaktadır. Bu alanlardan bazıları inşaatlarda, bilgisayarlarda, kuyumculuk sektöründe, elektronik elektronikte, tarım, enerji malzemelerinde, optikte, nükleer uygulamalarda. cam sanayisinde, seramik yapımında, otomobil sektöründe, savunma sanayisinde, süslemede gemi yapımında, sağlık sektöründe ve boya üretiminde kullanılır.
Soru : Madenlerin kullanım alanları hakkında internetten ve diğer kaynaklardan araştırma yaparak elde ettiğimiz bilgileri arkadaşlarımızla paylaşalım. Bu konu hakkında arkadaşlarımızla fikir alışverişinde bulunalım.
Çinko : Otomobil endüstrisinde, döküm kapılarda otomobil parçalarında. pil gövdelerinin yapımında lastik sanayisinde aktivatör olarak, televizyon ekran üretiminde, florasan lambalarının, reçetesi satabilen bazı merhemlerin birleşiminde bulunur. Ayrıca çinko pek çok günlük bir mineral ilaçlarının birleşenidir. Cildin ve kasların erken yaşlanması önlediği antioksidan özellikleri taşıdığı inanılmaktadır.
Demir : Dünya üzerinde en yaygın dördüncü mineral ve yer kabuğunda en çok bulunan metaldir. Demir otomobil yapımında gemi gövdesi yapımı. inşaatlarda, bilgisayarda, önemli parçası olan manyetik depolama alanlarında kullanılır.
Bakır : Yüksek elektrik geçirgenliği, işlenme ve mekaniksel özellikleri iyi olan bir metaldir. Gümüşten sonra en iyi iletken metal bakırdır. Bakır elektronik elektronikte, inşaatlarda ulaşımda, kuyumculukta boya üretiminde, turistik eşya yapımında kullanılır.
Bor : Bor rezervlerinin büyük bir miktarı Türkiye’de bulunmaktadır. Türkiye’de toplam Bor rezerve 3.3 milyon ton olarak belirlenmiştir. Bor; Savunma sanayisinde, cam sanayisinde, seramik yapımında, temizlenen beyazlatma ürünlerinde, sağlık alanında, atık temizlemede, nükleer uygulamalarda ham madde olarak kullanılır. Ayrıca tarım enerji malzemeler Optik, cam elyafı üretiminde, yanmaya geciktirici madde üretimde, enerji depolama alanında kullanılmaktadır.
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıBesinlerin Tazeliğinin ve Doğallığının Önemi Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 42, 43, 44
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Besinlerin Tazeliğinin ve Doğallığının Önemi Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 42-43-44 ATA Yayıncılık”
Soru : Yukarıdaki görselleri inceleyelim. Taze bir besini mi yoksa dondurulmuş veya paketlenmiş bir besini mi tüketmeyi tercih etmeliyiz? Paketlenmiş besinler alırken nelere bakmalıyız? Son kullanma tarihi denilince ne anlamalıyız? Meyve ve sebzeleri neden yıkayarak tüketmeliyiz?
Cevap:
Taze besinleri üretmek sağlığımız açısından daha iyidir çünkü dondurulmuş besinler birçok katkı maddeleri bulunmaktadır. Dondurulmuş besinler tadının gitmemesi ve uzun süre dayanması için birçok katkı maddesi eklenmektedir. Taze besinlerde ise bu oran daha azdır. Paketlenmiş besinlere bakarken içindekiler kısmını kontrol etmeliyiz.
İçinde zararlı maddeler olup olmadığını dikkat etmeliyiz. Son kullanma tarihi denince o ürünün artık kullanamayacak duruma gelmesini anlamaktayız. Son kullanma tarihinden sonra bir besini tüketmek sağlığımızı olumsuz yönde etkileyecektir. Bu nedenle son kullanma tarihine dikkat etmeli son kullanma tarihi geçen yiyecek ve içecekleri satın almamalıyız.
Oradaki görevliye Son kullanma tarihinin geçtiğini söylemeliyiz. Meyveler ve sebzeler yetişirken böceklenmemesi ve çürümemesi için ilaçlama yöntemi yapılır. İlaçlama yönteminde kimyasallar kullanıldığı için meyve ve sebzeleri iyice yıkayıp öyle tüketmemiz gerekmektedir. Birçok süreçten geçen meyve ve sebzeler toz ve kire maruz kalmıştır. Bu nedenle meyve ve sebzeleri iyice yıkamalıyız.
Soru : Acaba besinlerin doğal kaynaklardan temin edilip taze tüketilmesinin önemi ile ilgili başka neler söylenebilir?
Besinleri doğal kaynaklardan temin edip taze tüketmek sağlığımız açısından çok daha iyidir. Paketlenmiş gıdaları hayatımıza daha az ve yer vererek hayatımızı olumlu yönde sağlıklı bir şekilde devam ettirebiliriz.
Doğal kaynakların içinde daha az kimyasal madde bulunmakta besin değerleri daha yüksek olmaktadır. Böylelikle daha fazla vitamin alır ve sağlığımıza zararlı kimyasal maddelerden uzak durmuş oluruz.
Paketlenmiş gıdalarda uzun süre dayanabilmesi için ve bozulmaması için çok sayıda kimyasal kullanılır. Bu kimyasallar vücudumuza zararlı olmaktadır. Siz de elinizden geldikçe doğal kaynakları taze bir şekilde tüketmeye özen gösteriniz.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları
Soru : Sağlıklı bir yaşam için besinlerin tazeliğinin ve doğallığının önemi hakkında internet ve çeşitli kaynaklardan araştırma yapalım. Araştırma sonucunda edindiğimiz bilgileri arkadaşlarımızla paylaşalım. Bu konu hakkındaki görüşlerimizi arkadaşlarımızla tartışalım.
Sağlıklı bir yaşam için besinlerin taze ve doğal olması çok önemlidir. Doğal olmayan ürünlerde kimyasal maddeler bulunmaktadır. Ürünlerin daha uzun süre çürümeden kalabilmesi ve böceklenmemesi için yapılan ilaçlamalarda kimyasal maddeler kullanılmaktadır.
Bu kimyasal maddeler vücudumuza zararlar yaratmaktadır. Bu yüzden doğal meyveleri ve sebzeleri tercih etmeliyiz taze olmayan meyve ve sebzeleri yediğimiz zaman vücudumuza zararlı olan bakterilere vücudumuzu almış oluruz. Bu nedenle taze ve doğal besinlere tüketmeye özen göstermeliyiz. Böylelikle sağlıklı bireyler olabilir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
Besinleri tüketirken dikkat etmemiz gereken hususlardan bir tanesi de besinlerin temiz olmasıdır. Özellikle sebze ve meyveleri iyice yıkadıktan sonra tüketmeliyiz. Yıkamadan tükettiğimiz besinler sağlığımıza zarar verir.
Soru : Sağlıklı bir yaşam için besin tüketilirken başka nelere dikkat etmeliyiz? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Paketlerde haşlanmış gıdalar yerine mevsiminde biz haşlayarak ya da konserve yaparak tüketebiliriz. Taze ve doğal meyve ve sebzeleri tercih etmeliyiz. Abur cuburlar yerine evde kendimiz pasta yaparak onları tüketmeliyiz.
Paketli gıdaların içindeki kimyasal maddelerden bedenimizi uzatarak daha sağlıklı bir yaşam bulabiliriz. Bitkisel katı yağ kullanmamalıyız.
Onun yerine sıvı yağlar veya tereyağı kullanmalıyız. Küflenmiş ekmek çürümüş sebze ve meyveleri tüketmemeliyiz. Hazır meyve suları yerine evde taze meyvelerden yaptığımız meyve sularını içebilir ayran yapabilir ve kendinize limonata yapabiliriz.
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıDünya’nın Dönme ve Dolanma Hareketler Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 35, 36, 37
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’nın Dönme ve Dolanma Hareketler Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 35-36-37
Soru : Dünya hareket eder mi?
Cevap:Dünya, kendi ekseninde batıdan doğuya doğru dönmektedir.
Dünya, kendi ekseni etrafında dönerken bir yandan da Güneş’in etrafında dönmektedir.
Soru : Dünya’nın kaç türlü hareketi vardır?
Cevap:
Dünyanın iki tür hareketi vardır. Dünyanın ilk hareketi kendi ekseni etrafında dönmesiyken ikinci hareketi de güneşin etrafında dönmesidir.
Kendi ekseni etrafında döndüğünde günler, güneşin etrafında döndüğünde ise mevsimler ortaya çıkar.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları
Birlikte Keşfedelim Güneş ve Dünya Modeli Hazırlayalım
Malzemeler
• İki tane farklı büyüklükte köpükten yapılmış küre
• Makas
• Mukavva
• İki raptiye
Önlem Alalım
Makası ve raptiyeyi dikkatli kullanalım. Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Dünya ve Güneş modellerini sabitleyerek göstermek için mukavvadan eni 5 cm, boyu 30 cm olan bir dikdörtgen keselim.
2. Büyük küreyi Güneş modeli olacak şekilde dikdörtgenin bir ucuna alttan raptiye ile tutturalım.
3. Küçük küreyi Dünya modeli olacak şekilde dikdörtgenin diğer ucuna alttan raptiye ile tutturalım.
4. Dünya modelinin kendi çevresinde döndüğünden emin olmak için modeli çevirerek kontrol edelim.
5. Güneş’i sabit tutarak Dünya’yı Güneş’in çevresinde döndürelim.
1. Hazırladığınız Güneş ve Dünya modeli ile dönme ve dolanma arasındaki farkı açıklayabilir misiniz?
Cevap:
Güneş ve Dünya modelinde dönme dünyanın kendi etrafında olan olay içindir.
Dolanma ise dünyanın Güneş için yaptığı Dolanma olmaktadır.
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’nın Hareketlerinin Sonuçları Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41
Birlikte Keşfedelim Güneş Nerede?
Malzemeler
• Renkli kalemler
• Pastel boya
Nasıl Bir Yol İzleyelim? 1. Güneş’in konumunu gözlemleyelim. Hareket eden Güneş mi?
Cevap: Hareket eden Güneş değil Dünyadır.
Çünkü Dünya güneşin etrafına denmektedir.
2. Gözlemlerimizi aşağıdaki boş kutucuğa yazalım ve resimleyelim.
Cevap: Burada Dünya Güneş’in etrafında dönmektedir.
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41 MEB Yayınları”
1. Dünya’nın Güneş’in etrafında dolandığını biliyoruz. Bu durumun tam tersini düşünelim. Güneş, Dünya’nın etrafında dolansaydı Dünya’da gerçekleşen olaylardan hangileri olmazdı? Niçin?
Cevap: Güneş, dünyanın etrafında dolansaydı, dünyada gece ve gündüz oluşmaz, mevsimler meydana gelmez, hava olayları düzenli olarak yaşanmazdı.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları
Soru : Gece ve gündüzün birbirini takip etmesinin nedeni nedir? Tartışalım.
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıDengeli Beslenme Neden Önemlidir? Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 45, 46, 47
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dengeli Beslenme Neden Önemlidir? Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 45-46-47 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 45-46-47
“4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları”
Soru : Sizce yukarıdaki besinlerden hangilerini sıklıkla tüketen bir insan daha sağlıklı besleniyor olabilir? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap:
Bence sağ tarafta olan yiyeceği tüketen bir insan sağlıklı bir kişi olur. Fakat sol taraftaki yiyeceği sıklıkla tüketen bir insan sağlıksız bir kişi olur.
Soru : Obeziteden korunmak için neler yapılabilir? Görüşlerinizi aşağıdaki boşluğa yazınız.
4. Sınıf Fen Bilimleri KitabıDünya’nın Dönme ve Dolanma Hareketleri Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 20, 21, 22
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’nın Dönme ve Dolanma Hareketleri Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21-22 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21-22
Soru : Bu bölümde Dünya’nın dönme ve dolanma hareketleri arasındaki farkı açıklayacağız. Dünya’nın hareketleri sonucunda gerçekleşen olayları açıklayacağız.
Cevap:
Dünyamız kendi etrafında dönme hareketi yapar. Ancak Güneş’in etrafında ise dolanma hareketi gerçekleştirir
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 20-21-22 ATA Yayıncılık”
Görselde görüldüğü gibi Güneş her sabah doğup her akşam batmaktadır. Güneş’in doğuşundan batışına kadar olan süreçte, yani gün içinde, Güneş’in konum değiştirdiğini gözlemleriz.
Soru : Güneş’in gün içinde farklı konumlarda görülmesinin nedeni ne olabilir?
Cevap:
Güneşin gün içinde farklı konumlarda görülmesinin nedeni dünyanın kendi ekseni etrafında dönmesidir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları
Deney Yapalım Dünya ve Güneş
• Sınıfımızda yere tebeşirle büyük bir çember çizelim. Çemberin ortasını görseldeki gibi “x” işaretleri ile işaretleyelim.
• Altı arkadaşımızdan yüzleri, çizilen çembere dönük olacak şekilde “x” işareti ile gösterilen yerlere sırt sırta yerleşmelerini isteyelim. Bu arkadaşlarımıza birer fener verelim.
• Arkadaşlarımızdan fenerleri açarak tutmalarını isteyelim.
• Çember üzerine de bir arkadaşımızın yerleşmesini sağlayarak bu arkadaşımızdan hem kendi etrafında dönmesini hem de çember üzerinde dolanmasını isteyelim.
Soru : • Hangi arkadaşlarınız Güneş’i temsil etmektedir?
Cevap: Halil ve Ali.
Soru : • Hangi arkadaşınız Dünya’yı temsil etmektedir?
Cevap: Yasemin.
Soru : • Dünya’yı temsil eden arkadaşınızın kendi etrafındaki dönüşünü hangi varlıkların hareketine benzetebiliriz?
Cevap: Buna dönme hareketi adı verilir.
“Dünya ve Güneş” isimli deneyde elinde fener olan altı öğrenci Güneş’i, çember üzerinde hareket eden öğrenci ise Dünya’yı temsil etmektedir. Öğrencinin çember etrafında yaptığı hareket dolanma, kendi etrafında yaptığı hareket ise dönme hareketidir. Deneyimizden yola çıkarak Dünya’nın dönme ve dolanma hareketinin farkını şu şekilde açıklayabiliriz: Dünya, dönme hareketini kendi etrafında, dolanma hareketini ise Güneş’in etrafında yapar.
Soru : Şimdi Dünya’nın dönme ve dolanma hareketlerinin sonuçlarını inceleyelim.
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Fosillerin Oluşumu Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 17-18 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 17-18
Soru : Mamutlar günümüzde yaşamamaktadır. Peki, bizler mamutlar gibi canlıların geçmişte yaşadıklarından nasıl haberdar olmuş olabiliriz? Bu canlıların vücut şekilleri ve yaşayışları hakkında bilgiler nasıl edinilmiştir? Mamut fosillerinin bulunması ile bu durumu nasıl ilişkilendirirsiniz?
Cevap: Bizler mamutlar gibi canlıların gecmiste yaşadıklarından fosilleri ile haberdar olmuş olabiliriz.
Bu canlıların vücut şekilleri ve yaşayışları hakkında fosiller üzerinde araştırma yapılarak izler bulunmaktadır.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 17-18 ATA Yayıncılık”
Soru : Acaba fosiller nasıl meydana gelir? Bu soruyu aşağıdaki görseli inceleyerek cevaplayalım.
Cevap:
Canlı hayatını kaybeder ve zemin üzerinde sabit durur.
Daha sonra ise yer altı sularında çözülmüş halde bulunan kalsiyum, demir ve silisyum gibi maddeler ölmüş canlının kalıntılarındaki boşluklarına dolar ve kristalleşir. Bu şekilde organizma taşlaşmış olur.
Soru : Onur, ifadelere uygun olan doğru kavramları takip ederek hangi kavrama ulaşır? Onur’un ulaştığı kavramı yuvarlak içine alalım.
Cevap:
“4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 17-18 Cevapları”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Proje Vakti Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 26-27-28-29 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 26-27-28-29-30-31
Kitabımızdaki ünitelerde öğrendiğimiz bilgileri kullanarak bilimsel çalışma yapabilir, ürün tasarlayabilir ve projeler üretebiliriz. Böylece hem bilgilerimiz kalıcı hâle gelir hem de bilgileri problem çözme ve yeni fikirler üretmede kullanabiliriz. Ayrıca üreteceğimiz projeleri yıl sonunda okulumuzda açılacak olan bilim şenliklerinde sergileyebiliriz. Böylece yaptığımız çalışmalardan diğer arkadaşlarımızın da bilgi sahibi olmasını sağlamış oluruz.
“Bir problemi çözerken bilim insanı gibi mi çalışmalıyım, yoksa mühendis gibi mi?” Bu soruyu kendimize sorarak işe başlamalıyız. Bu soruya cevap verebilmek için bilim insanı ve mühendisin özelliklerini öğrenelim.
Merhabalar ben bir bilim insanıyım. Bizler; doğaya dair merak edilen konuları araştırmayı, deneysel çalışmalarda bilimsel ölçümler yapmayı ve araştırmalarla sonuca ulaşmayı severiz. Çalışırken önce problemi belirleriz, sonra o konu hakkında araştırma yaparız. Problemin çözümüne yönelik hipotez sunarız. Hipotez ne midir? Hipotez, problemin ya da sorunun çözümüne dair tahminimizdir. Ardından hipotezimizin doğruluğunu ispatlamak için çeşitli deney ve gözlemler yaparız. Deney sonuçlarına göre gerekirse hipotezimizi tekrar gözden geçiririz.
Soru : Peki, bilim insanının sahip olması gereken özellikler nelerdir? Tahmin edelim. Tahminlerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap: Bilim insanları fiziksel ve matematiksel alanlarda çok başarılı olurlar.
Tüm alanlarda araştırmalar yaparlar.
Meraklı ve organizeyi iyi yapan insanlardır.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları
Biz mühendisler, günlük hayattaki problemlerin çözümü için kullanılan bir araç gerecin ya da sistemin tekrar tasarlanmasına yönelik çalışmalar yaparız. Problemi belirleyip problemle ilgili araştırma yaparak veri toplarız. Topladığımız verilerden yararlanarak en uygun tasarımı yaparız. Daha sonra tasarımımızı ürün hâline getiririz. Ancak ürünün ekonomik, kullanışlı ve estetik olmasına önem veririz.
Bir problemin çözümüne yönelik üretilecek projede izlenmesi gereken bazı adımlar vardır. Bu adımları öğrenelim. Daha sonra kendi projemizi yaparken bu adımları nasıl takip edebileceğimizi düşünelim.
1. Problemin Belirlenmesi
Problemin günlük hayatta kullanılan veya karşılaşılan araç, nesne veya sistemleri geliştirmeye; daha kullanışlı, daha ekonomik araçlar tasarlamaya yönelik olmasına dikkat etmeliyiz.
2. Araştırmanın Yapılması ve Gereksinimlerin Belirlenmesi
Bir araştırma ve geliştirme projesi için o alanda daha önce yapılan çalışmaları incelemeli ve araştırma verilerinden yola çıkarak problemin çözümünü planlamalıyız.
3. Çözüm Alternatiflerinin Üretilmesi ve En İyisinin Seçilmesi
Tasarım problemlerini çözmek için birden fazla yol olduğunu unutmayalım. Eğer sadece bir çözüme odaklanırsak daha iyi çözümler sunabilecek başka yolları gözden kaçırabiliriz. Bu yüzden problemin çözümü ile ilgili birden fazla çözüm yolu olabileceğini düşünerek hareket etmeliyiz.
Soru : Problemimizin çözümüne ait alternatifleri aşağıya yazalım.
Cevap: Bir problemi çözmek istiyorsak ilk başta problemin neden oluştuğunu öğrenmemiz en iyisi olacaktır.
Daha sonra ise problemin kaynağını çözmemiz gerekmektedir.
Daha sonra ise en iyi seçenekleri takip ederek hareket etmemiz gerekmektedir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları
4. Ürünün Tasarlanması ve Prototipinin Üretilmesi
Çözüm önerisinin ürün hâline gelebilmesi için öncelikle tasarım yapmamız gerekir. Tasarımını yaptığımız ürünün üretilmesi için ise gerekli malzemeleri temin etmeli ve ürünün üretim aşamalarını ayrıntılı olarak belirlemeliyiz.
Tasarımımızı yandaki boşluğa çizelim.
Cevap:
Bu kısmı kendiniz tasarımınıza göre yapmanız gerekmektedir.
5. Ürünün Test Edilmesi ve Sonuçların Raporlaştırılması
Proje sonucunda elde ettiğimiz veri ve gözlemleri paylaşmalıyız. Ürünün (maket/model/alet) tamamlandıktan sonra, okul içinde veya bilim şenliğinde sergilenebilmesi için yapım aşamalarının anlatıldığı bir rapor yazmalıyız.
Raporumuza ürün geliştirme aşamasında yaptığımız denemeler sonucunda elde ettiğimiz verileri ve gözlemleri kaydetmeliyiz. Eğer bu verileri kullanarak tablo ve grafik oluşturmamız gerekiyorsa bunları çizmeliyiz. Son olarak elde ettiğimiz verileri ve tasarladığımız ürünü değerlendirerek sonuca ulaşmalıyız.
Proje boyunca elde ettiğiniz verileri grafik hâline getirerek aşağıya çizelim.
Cevap:
Bu kısmı kendiniz tasarımınıza göre yapmanız gerekmektedir.
Proje boyunca elde ettiğimiz bilgileri, grafik çizimlerimizi ve ulaştığımız sonuçları rapor hâline getirip 202, 203 ve 204. sayfalarda verilen ölçek ve formları doldurup bu raporla birlikte öğretmenimize teslim etmeliyiz. Proje raporumuzda problemin hangi malzemeler kullanılarak çözüldüğünü, projemizin ne kadar zaman aldığını ve maliyetinin ne olduğunu proje raporuna yazmayı unutmamalıyız.
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Besin İçerikleri Metni Etkinlik Cevapları
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37-38-39-40-41 ATA Yayıncılık”
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37-38-39-40-41
Düştüğümüzde veya bir yerimiz kesildiğinde yaralarımızın bir süre sonra iyileştiğini görürüz. Benzer şekilde bir yerimiz kırıldığında kemiklerimiz zamanla iyileşir. Vücudumuzda kesik ve kırık oluşumu gibi durumlarda yıpranan veya hasar gören yapıların onarımında proteinler görevlidir. Proteinler yapıcı ve onarıcıdır. Bazı vitaminlerin yapımında, saç ve tırnakların uzamasında görevlidir. Proteinler, vücudumuzun hastalıklara karşı dirençli olmasında rol oynar. Proteinlerin zekâ gelişimine de olumlu etkisi vardır. Proteinler ayrıca büyüme ve gelişme için gerekli besin içeriğidir. Bebeklerinin sağlıklı gelişimi için anne adaylarının yeterli miktarda protein tüketmesi gerekir. Protein kaynağı olan bitkisel ve hayvansal besinler aşağıdaki görselde verilmiştir.
Et, süt ve süt ürünleri yumurta; mercimek, kuru fasulye, nohut, badem gibi besinler protein bakımından zengindir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları
Karbonhidratlar
Karbonhidratlar vücudumuza enerji veren besin içeriklerindendir. Günlük hayatta spor yapmak, ders çalışmak gibi birçok faaliyeti gerçekleştirmek için enerjiye ihtiyaç duyarız. Vücudumuz için gerekli enerjiyi öncelikle karbonhidratlardan karşılarız. Fazla tüketilen karbonhidrat şişmanlamamıza neden olur. Mısır, yulaf, pirinç, arpa, makarna, muz, ekmek, bal, üzüm, patates, karbonhidrat bakımından zengin besinlerdir.
Yağlar
Yağlar da tıpkı karbonhidratlar gibi enerji verici besin içerikleridir. Vücudumuzun enerji ihtiyacını karbonhidratlardan karşılayamaması durumunda, yağlar enerji kaynağı olarak kullanılır. Vücudumuzda ihtiyaç fazlası karbonhidratlar yağlara dönüştürülür. Bu durumda yağlar, vücutta derinin altında ve belli bölgelerde depolanır. Depolanan yağlar fazla kilolara neden olur. Depolanan yağlar vücudu darbelere ve soğuğa karşı korur.
Yağları hem bitkisel hem de hayvansal besinlerden elde ederiz. Zeytin, susam, ayçiçeği, fındık, fıstık, mısır, soya gibi bitkisel besinler; et, balık, süt, peynir, tereyağı gibi hayvansal besinler yağ bakımından zengindir.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları
Soru : Sizce, Doktor Esra Hanım neden meyve ve sebze tüketmemizi tavsiye etmektedir? Meyve ve sebzelerde hangi besin içeriği daha fazladır? Bu içeriğin görevi ne olabilir? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.
Cevap:
Doktor Esra Hanım Meyve ve sebze tüketmemizi tavsiye etmektedir. Bunun sebebi ise meyve ve sebzenin vitamin içermesi ve sağlığımıza çok yararlı olmasıdır.
Meyve ve sebzelerde en çok vitaminler bulunmaktadır. Bu içeriğin görevleri şunlardır;
Cilt, kemik ve kas bakımının desteklemektedir. Bağışıklık fonksiyonunun desteklemektedir. Hücre, doku ve organların bakım ve onarımını yapar. Yiyecekleri enerjiye dönüştürür.
Vitaminler vücudumuzda düzenleyici olarak görev yapan besin içeriklerindendir. Vitaminler vücudumuzun mikroplara karşı dirençli olmasını ve hastalandığımızda iyileşmemizi sağlar. Meyve ve sebzelerde bol miktarda vitamin bulunur.
Mineraller
Mineraller de vücudumuzda düzenleyici olarak görev yapar. Toprakta, deniz ürünlerinde, su, maden suyu, meyve suları, sebze ve meyvelerde bol miktarda mineral bulunur. Kemik ve dişlerimizin güçlenmesi, yaraların iyileşmesi, kanın pıhtılaşması ve kasların kasılıp gevşemesinde mineraller görevlidir.
Su
Su, düzenleyici besin içeriklerindendir. İnsan vücudunun yaklaşık % 70’i sudan oluşur. Su ayrıca vücut sıcaklığının ayarlanması ve bazı atıkların vücuttan uzaklaştırılmasında da görevlidir. Su, canlıların yaşaması için önemli bir besin içeriğidir. Su içmeden yalnızca birkaç gün yaşayabiliriz. Bitkiler ise sulanmadıklarında kuruyarak yaşamlarını yitirirler. Bu nedenle çevremizde bulunan bitkilerin canlı olduklarını unutmamalı, onları ihtiyaçları kadar sulamalıyız.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları
Deney Yapalım Her Besinde Su ve Mineral Bulunur mu?
• Dörder kişilik gruplar oluşturalım. Grup arkadaşları arasında malzeme temini, görev dağılımı gibi konularda adil bir paylaşımda bulunalım.
• Getirdiğimiz meyve, sebze ve eti bıçak yardımıyla küçük parçalara ayıralım (Bıçak kullanırken öğretmenimizden yardım alalım.).
• Getirdiğimiz malzemeleri ayrı beherglaslara koyalım.
• İspirto ocaklarının üzerine sacayaklarını, sacayaklarının üzerine de tel kafesi koyalım.
• Resimdeki gibi düzeneklerimizi hazırlayalım.
• Isıttığımız beherglasların üzerine boş, kuru ve temiz cam levhaları maşa ile tutalım.
• Maden suyunun olduğu beherglas ve cam levhalarda meydana gelen değişiklikleri gözlemleyelim. Soru : Gözlemlerimizi defterimize not edelim.
Cevap:
Cam levhaların hepsinde su damlacıkları oluştu. Kalsiyum, magnezyum ve karbonhidrat kireç halinde dibe çöktü.
Soru : • Cam levhaların hangilerinde su damlacıkları oluştu?
Cevap:
Cam levhaların hepsinde su damlacıkları oluştu.
Soru : • Maden suyunun olduğu beherglasta bir süre sonra hangi maddeler kaldı?
Cevap:
Maden suyunun olduğu beherglasta bir süre sonra kalsiyum, magnezyum ve karbonat kireç halinde dibe çöktü.
4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen sözcükleri tabloda uygun yerlere yazalım.
Cevap:
“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37-38-39-40-41 ATA Yayıncılık”