4. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Tema Okuma Kültürü Tema Değerlendirme Çalışmaları CevaplarıSayfa 39, 40, 41
4. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Tema Okuma Kültürü Tema Değerlendirme Çalışmaları Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 39-40-41
“Okumak tutkulu bir eylemdir. Bir öyküyü yalnızca kafanızla değil, aynı zamanda tüm bedeninizle, hislerinizle ve ruhunuzla okursanız, tıpkı dans ederken ya da müzik dinlerken olduğu gibi, işte o zaman okuduğunuz öykü sizinle bağ kurar. Söz sanatı, okuyucuyu kelimelerle anlatabileceğimizden öteye götürebilir. Keşke bir öykü okuduğumuzda bir mesaj aramak yerine, ”İşte yeni bir dünyaya açılan kapı: Orada ne bulacağım? diye düşünsek.” (…)
Yazma becerisini geliştirmek isteyen birinin masasında sözlükler olmalı. Sözcükleri etkin kullanmak yazıyı zenginleştirir. Ayrıca aynı anlama gelen birden fazla sözcük olabilir. Sözlük kullanarak bu sözcükler arasındaki küçük farklar öğrenilebilir ve yazıda anlamı tam verecek en uygun sözcük seçilebilir. Gitmek kelimesini başka nasıl ifade edebilirsiniz? Uzaklaşmak, ayrılmak… Başka?
Tuğba CAN
(1, 2, 3, 4, 5 ve 6. soruları metne göre cevaplayınız.)
1. Okumak nedir?
Cevap:
Konuştuğumuz kelimeleri simgeleyen çizgileri harf olarak nitelendir. Bu çizgileri okuyarak anlamlı cümleler oluştururuz. Okuyarak hem konuşmamızı geliştirebilir hem de bilgili bireyler olabiliriz. Aynı zamanda okumak İslam dininin ilk emridir.
2. Öykü sizinle ne zaman bağ kurar?
Cevap:
Öyküyü tüm bedenimizle birlikte hissederek ruhumuzla bağ kurarak okursak öykü de bizimle bağ kurar.
3. Öyküyü nasıl okumalıyız?
Cevap:
Öyküyü tüm bedenimizle hislerimizle ruhumuzla okumalıyız.
4. Metinle ilgili iki soru yazıp cevaplayınız.
Soru : Metne göre gitmek ve size göre gitmek kelimesinin arasındaki anlam farkı nedir?
Cevap: Bana göre gitmek bir ortamdan başka ortama yol almak. Metne göre ise uzaklaşmak ayrılmak anlamına gelmektedir.
Soru : Güzel yazı yazmak isteyen bir kişinin masasında ne olmalıdır?
Cevap: Güzel yazı yazmak isteyen bir kişinin masasında sözlük olmalıdır.
5. Metne uygun başlıklar belirleyiniz.
Cevap:
Okumak ve Ruhumuz
6. Metnin konusunu ve ana fikrini belirleyiniz.
Cevap:
Metnin konusu : İyi bir okur olmak için neler yapılması gerektiğini anlatmaktadır.
Metnin ana fikri Bir metni okumanın ruhumuza işlemesidir.
4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları
7. a. Noktayı uygun yerlerde kullanınız.
Cevap:
Koşu yarışında 1. geldim.
11.03.2009 tarihinde Denizli’de doğdum.
Prof. Dr. Gazi Yaşargil epilepsi ve beyin tümörünü kendi bulduğu yöntemlerle tedavi etmiştir.
Dersimiz 08.50’de başlıyor.
b. Virgülü uygun yerlerde kullanınız.
Cevap:
Kitapçı, adamı çağırdı.
Kütüphanelerde kurslar, yarışmalar , etkinlikler de düzenlenir.
Sınıfa masa, sıra, dolap, getirildi.
8. Sembollerin anlamlarını yazınız.
Cevap:
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 39-40-41 MEB Yayınları”
9. Sesteş (eş sesli) kelimeleri farklı anlamlarıyla birer cümlede kullanınız.
Cevap:
bağ : Köydeki bağda olan üzümlerden pekmez yaptı.
bağ : Ayakkabı bağcığını sıkı bağlayamamıştı.
dik : Okula giderken dik bir yokuştan geçiyordu.
dik : Annemle birlikte çilek fidanları diktik.
ek : Öğretmeni konuyu ek bir kaynaktan da araştırmasını istedi.
ek : Anneannemin diktiği incir ağacı hala incir veriyordu.
10. Paragrafları ait olduğu bölümle eşleştiriniz.
Cevap:
(Giriş) = Herkesin ilgi duyduğu bir meslek vardır. Benimki de yazarlık.
(Gelişme) = İlerde iyi bir yazar olmak için çok okumam gerektiğini biliyorum. Bunun için kütüphaneye üye oldum. Kütüphaneden ilgi duyduğum konularla ilgili kitaplara ulaşabiliyorum. Yazma becerimi geliştirmek için ise günlük tutuyorum.
(Sonuç) = Sözün kısası yazarlık hayalimi gerçekleştirmek için ilk adımları atıyorum.
4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları
11. “Konuşan Kitap” metni ile aşağıdaki metni tür bakımından karşılaştırınız.
Cevap:
KONUŞAN KİTAP
Tür: Bilgilendirici Metin
KİTAPLAR
Tür: Şiir
12. Cümlelerde yer alan gerçek ifadelerin başına “G”, hayal ürünü ifadelerin başına “H” yazınız.
Cevap:
(H) Can sıkıntısı sobeleyemez kimseyi, İçine saklanınca bir kitabın.
(H) O renksiz ve resimsiz bir kitaptı.
(G) İyi şiirler duygularımıza hitap eder.
(G) Kitaplarda not aldığınız kısımlar size ışık tutar.
(H) Okuduğunuz öykü sizinle bağ kurar.
(G) Aynı anlama gelen birden fazla sözcük olabilir.
13. Kelimelerden hangisinin eş anlamlısı yoktur?
Cevap:
a. ozan b. öykü c. dize d. kitap
14. Grafik bir okulda düzenlenen müzik kurslarının ders saatlerini gösteriyor. Buna göre en fazla tercih edilen iki kurs hangileridir?
Cevap:
a. gitar-keman
b. flüt-saz c. keman-saz
d. piyano-saz
Arkadaşım Ömer çok konuşuyor, Eymen çok paylaşımcı, Mustafa bazen yalan söyleyebiliyor, Fatma ara sıra tartışma çıkartabiliyor, Mehmet çok dürüst ve eğlenceli, Elif fazla açık sözlü, Nursel’in çok çalışkan, Kemal biraz fazla duygusal, Duygu fazla mükemmeliyetçi, Semanur ise fazla meraklı, öğretmenimiz ise çok sabırlıdır.
2. Görsellerinden ve başlığından hareketle okuyacağınız metnin konusunu tahmin ediniz.
Yavrum bir ahtapotun okula giderken evinin yolunu kaybetmesini ve yılanlar ve tehlikeli balıklar olan bir yerde kendisini bulduğunu anlattığını düşünüyorum. Buradan kurtulmayı çalışırken başına gelmeyen kalmıyor. Burada yaşadığı zorluklar ve bu zorlu mücadele anlatıldığını düşünüyorum ama en sonunda evinin yolunu bulduğunu ümit ediyorum.
Noktalama işaretlerine dikkat ederek metni sessiz okuyunuz.
YAVRU AHTAPOT OLMAK ÇOK ZOR
Biliyordu Nino…
Sonraki adım yatağın kenarına ilişmek,
Her günkü gibi curcunayla giyinmek.
Annesi yardım ediyordu soyunmasına.
Pijamalarını çıkarmasına.
Sıra geliyordu giysilere…
Kolları sekizer delikten geçirmeye.
Aslında yaz günleri zor değildi.
Ancak bu soğuk günleri Nino iyi bilirdi.
Sekiz delikli mont, şapka ve sekiz eldiven.
Her kış günü bitmeyen bir serüven.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları
Babası ağzına tıkıştırıyordu lokmaları.
Herkes bilirdi,
Çok önemliydi kahvaltı.
Nino ahtapot yavrusu olmaktan bıkmıştı,
Her günkü karmaşadan usanmıştı.
Yalvarıyordu her gün Allah’a,
Dönüşmek istiyordu yılanbalığına.
Ne kolay olacaktı giyinmek,
Tek delikli giysiden bütün vücudu geçirmek.
“Sen bizim için çok özelsin,
İnan olduğun gibi çok güzelsin.
Kolaylaşacak giyinmek biraz büyüyünce,
Ahtapot olmayı seveceksin gelişip güçlenince.”
Kulağa ne hoş geliyordu,
Annesi böyle söyleyince.
Her günkü gibi
Zor yetişti okul servisine.
Servis ablası yardım etti binmesine.
Bir farklılık vardı yolda o gün.
Çok kalabalıktı…
İlerlemesi mümkün değildi otobüsün.
Önlerindeki yoğunluk boşuna değildi,
Yılanbalığının yuvası yola çökmek üzereydi.
Kendini kurtarırdı da,
Yetişemezdi kurtarmaya yüzlerce yumurtasını.
Oysa anne balık ne hayaller kurmuştu…
Her bir yumurtasının adını bile koymuştu.
Hangi birini kurtarsaydı?
Nasıl bir seçim yapsaydı?
Çatırdıyordu yuvanın tavanı.
Kalmamıştı zavallı yumurtaların zamanı.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları
Otobüstekiler bakarken şaşkınlıkla,
Bizim Nino hiç tereddüt etmedi,
Atladı tehlikenin ortasına.
… Ve kahraman Nino çıktı dışarıya,
Her bir kolunda onlarca yumurta.
Anne balık hemen çıkamadı şoktan.
Son saniyede bir kol itmişti onu da dışarı.
Zor kurtulmuşlardı feci yıkımdan.
Küçük Nino yumurtaları usulcacık bıraktı
Annelerinin koynuna…
Mutluydu koştuğu için hemen yardımlarına.
Birden kendine geldi yılanbalığı,
Kurtulmuştu bütün yumurtaları.
Kimdi bu cesur kahraman?
Tam o anda güzel bir sürpriz daha olmuştu;
Yumurtalar başlamıştı çatlamaya.
Yavrular pek acele ediyordu,
Kafalarını dışarı çıkarmaya.
Herkes başladı sevinçten zıplamaya,
Nino’yu aldılar omuzlarına.
Küçük Nino çok mutluydu.
Kahramanlığını sekiz koluna borçluydu.
Sabırsızlanıyordu evine dönmeye.
Artık ahtapot olmaktan yorulmadığını,
Gurur duyduğunu annesine söylemeye.
Sara ŞAHİNKANAT Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 24 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Metinde geçen aşağıdaki deyimleri anlamlarıyla eşleştiriniz.
Cevap :
“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 21-24-25-26 ÖZGÜN Yayınları”
Soru : b. Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Bu kelimelerin anlamını sözlükten bulup öğreniniz. Öğrendiğiniz kelimeleri kendi sözlüğünüze ekleyiniz.
Cevap :
Bu kısımda yer alan etkinliği kendinize göre yaparak,, bilmediğiniz kelimeleri sözlüğünüze ekleyiniz.
2. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Küçük ahtapot Nino’ya annesi neden yardım ediyormuş?
Cevap : Sekiz kolu olduğu için elbiselerini çıkartmakta zorlanıyormuş. Bu yüzden küçük ahtapot Nino’ya annesi yardım ediyormuş. Soyunmasına, pijamaları çıkarmasına ve elbiseleri sekiz kolundan çıkarmasına annesi yardımcı oluyormuş.
2. Nino, ahtapot yavrusu olmaktan neden bıkmış?
Cevap : Çünkü sekiz tane kolu varmış elbise giyip çıkarırken çok zorlanıyormuş ve annesi yardımı olmadan bunu gerçekleştiremiyormuş. Eğer yılan balığı olsaydı daha rahat ve kimsenin yardımı olmadan elbisesini giyinip çıkartabilirdi. Bu yüzden yılan balığı olmak istiyordu.
3. Annesinin hangi sözleri Nino’nun kulağına hoş geliyormuş?
Cevap : Sen bizim için çok özelsin, inan olduğun gibi çok güzelsin, biraz büyüyünce de giyinmen kolaylaşacak, gelişip büyüdükçe de ahtapot olmayı seveceksin demesi Nino’nun hoşuna çok gitmiştir. Bu sözler biraz da olsa yüreğine su serpmiştir.
4. Nino, yılanbalığını kurtarmak için neler yapmış?
Cevap :
Sekiz kolunu da açarak otobüsten düşmüş olan yılan balıklarını kollarıyla tutmuş. Yavru yılan balıklarını ölmekten kurtarmıştır.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 25 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Metnin türünü belirleyip aşağıya yazınız.
Cevap :
Metnintürü : Metindeki tür şiir türüdür.
4. ETKİNLİK
Soru : Metindeki hikâye unsurlarını belirleyiniz.
Cevap :
Kişiler = Ahtapot Nino, ahtapot Nino’nun annesi, yılan balığı ve yumurtaları.
Mekân = Deniz veya Okyanus.
Zaman = Bilinmeyen bir zaman dilimi.
Konu = Ahtapot Nino’nun giyinirken zorlandığı için sevmediği sekiz kolunun küçük yavru yılan balıklarını kurtarmasına sebep olması.
OlayÖrgüsü = Ahtapot Nino’nun sekiz kolu olduğu için giyinirken annesinden yardım almadan giyinemiyordu. Bu yüzden sekiz kolundan da nefret ediyordu ve ahtapot olmak istemiyordu. Annesi ona teselli etmeye çalışıyordu. Sonrasında otobüsten yanlışlıkla düşen yılan balıklarını sekiz koluyla tutarak onların hayatını kurtardı. Bu nedenle artık ahtapot olmayı çok seviyordu. Seki, kollu da artık onun için en sevdiği özelliğiydi.
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıya, metnin içeriğine uygun farklı bir başlık yazınız.
Cevap : Yavru Ahtapotun Sekiz Kolu.
6. ETKİNLİK
Soru : “Empati” kelimesinin anlamını önce tahmin ediniz. Sonra bu kelimenin anlamını sözlükten bulup öğreniniz. Bu kelimeyi anlamına uygun olarak kullanacağınız bir cümleyi aşağıya yazınız.
Cevap :
Empati Kelimesi
Tahminim : karşındaki kişinin neler hissettiğini anlamak
Sözlük Anlamı : eşdeğum ya da duygudaşlık bir başkasının duygularını içinde bulunduğu durum Ya da davranışlarındaki motivasyonunu anlamak ve içleştirmek demektir
Cümlem : Empati kurmayı öğrendikten sonra daha düşünceli bir insan olmuştu.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : Metinde, kesme işaretinin hangi görevle kullanıldığını belirleyiniz. Aşağıya, bu noktalama işaretinin bu görevine uygun üç cümle yazınız.
Cevap : Metinde özel isimlerini gelen ekleri ayırmak için ve tarihlere getirilen ekleri ayırmak için kesme işareti kullanılmıştır.
Adana’nın kebabı meşhurdur.
23 Nisan 1920’de Türkiye Büyük Millet Meclisi kurulmuştur.
Gelecek ay Venüs’ü anlatan bir sunum sunacağım.
8. ETKİNLİK
Soru : Etkin bir dinleyici olmak için neler yapabileceğinizle ilgili sunumunuzu gerçekleştiriniz. Konuşurken beden dilini etkin kullanmaya önem veriniz.
İyi bir dinleyici olmak karşıdaki kişi daha iyi dinlememize ve hayatta başarımızın artmasına etkili olur. İyi bir dinleyici olmak için dikkatimizi dağıtan nesnelerden uzak durmalıyız.
Bunların en başında elektronik alet olan bilgisayar, telefon, tablet gelmekte ve gürültülü ortamlarda dikkatimizi dağıtan etkenler arasında yer almaktadır. Bunlardan uzak durmak dinleyiciye kendimizi tam olarak vermemizi sağlar. Jest ve mimiklerimizi doğru kullanarak karşıdaki kişiyi dinlediğimizde onu anladığımızı anlatmak için vücut hareketlerimizi iyi sağlamalıyız. Bazen karşıdaki kişiyi dinlerken aklımızda o düşünceden uzak farklı bir düşünce geçer.
Bunu fark ettiğimiz zaman durup aklımızdan geçen düşünceyi bertaraf etmeliyiz. Böylelikle karşıdaki kişiye daha iyi odaklanabiliriz. Konuşmanın sonunda karşıdaki kişi anladığımıza dair sorular sorarak veya konuştu konu hakkında yorumlar yaparak onu dinlediğimizi gösterebiliriz. En önemli şey bir dinleyici olarak sabırlı olmaktır. Konuşmanın sonuna kadar hiç pes etmeden dikkatli bir şekilde dinlemek bir dinleyicinin yapabileceği en önemli davranıştır.
9. ETKİNLİK
Soru : Farklı duygu durumları yaşadığınız bir anınız var mı? Böyle bir durumda çevrenizdeki insanlara nasıl tepkiler verdiniz? Yaşadığınız bu anı, olayları oluş sırasına göre noktalama işaretlerine ve yazım kurallarına dikkat ederek kısaca yazınız.
Anımı anlatacağım gün benim doğum günümdü. Onuncu yaşıma girecektim ailemi doğum gününü unuttuğunu zannediyordum. Çünkü bunun hakkında hiçbir şey dememişlerdi. Sanki yokmuş gibi davrandılar.
Bu durum beni çok üzdü. Daha sonra okuldan eve giderken eve girdiğimde her yerini süslerle dolu olduğunu gördüm. Yerde balonlar, duvarda süslemeler vardı. Ailem ve sevdiklerim oradaydı. Bana sürpriz parti düzenlemişlerdi.
O an o kadar mutlu oldum ki heyecandan ne diyeceğimi bilemedim. Sonra hemen anneme ve babama sarıldım. Beraber çok eğlendik. Dans ettik, oyunlar oynadık, pasta yedik. Çok eğlenceliydi. Bunun için aileme ve arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.
Çevremdeki insanların bazı olumlu bazılarında olumsuz davranışlar sergileyebiliyor. Bazı kişiler çok çalışkan bazıları çok bencil bazıları iyilik yapıyor ve adaletli bazıları ise yalan söyleyebiliyor ve beni kandırabiliyorlar.
Bazı insanlar çok gergin ama bazıları ise çok sakin kalabiliyor. Dürüst insanlar da var ama dürüst olmayan emanete sahip çıkmayan güvensiz insanlar da var. Gözlemlerime göre insanlar çeşit çeşit farklı davranışları olabiliyor ama her insanda da iyi ve de kötü davranışlar olabilir.
2. Gözlemlediğiniz insanların olumlu kişilik özelliklerini belirleyiniz.
İnsanlarda olumlu kişilik özellikleri; hoşgörülü olmak, şefkatli olmak, adaletli olmak, emanete sahip çıkmak, temiz olmak, iyilik yapmak, çalışmak, dürüst olmak, empati kurmak, saygılı olmak, sevgi dolu olmak, doğaya güzel davranmak, nezaketli olmak, sabırlı olmak. mütevazı olmak gibi özellikler vardır.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Gözlemlediğiniz insanların olumlu kişilik özelliklerini belirleyiniz. konusunu kısaca ele alacağız.
“Gözlemlediğiniz insanların olumlu kişilik özelliklerini belirleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
İnsanlarda olumlu kişilik özellikleri örnek vermek gerekirse; temizliğe dikkat etmek, doğru konuşmak, insanlara kötü söylememek, yardıma ihtiyacı olan insanlara yardım etmek, emanete sahip çıkmak, sözünde durmak gibi özelliklerdir.
“Gözlemlediğiniz insanların olumlu kişilik özelliklerini belirleyiniz.” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
İnsanlarda olumlu kişilik özellikleri; hoşgörülü olmak, şefkatli olmak, adaletli olmak, emanete sahip çıkmak, temiz olmak, iyilik yapmak, çalışmak, dürüst olmak, empati kurmak, saygılı olmak, sevgi dolu olmak, doğaya güzel davranmak, nezaketli olmak, sabırlı olmak. mütevazı olmak gibi özellikler vardır.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Çevrenizdeki insanları gözlemleyiniz. konusunu kısaca ele alacağız.
“Çevrenizdeki insanları gözlemleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
Çevremde gözlemlediğime göre bazı insanlar bencil bazıları ise yardımsever bazıları adaletli bazıları da güvenilir değil. Yani insanlar çeşit çeşit bir insanda hem iyi hem kötü özellikler olabiliyor.
“Çevrenizdeki insanları gözlemleyiniz.” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
Çevremdeki insanların bazı olumlu bazılarında olumsuz davranışlar sergileyebiliyor. Bazı kişiler çok çalışkan bazıları çok bencil bazıları iyilik yapıyor ve adaletli bazıları ise yalan söyleyebiliyor ve beni kandırabiliyorlar.
Bazı insanlar çok gergin ama bazıları ise çok sakin kalabiliyor. Dürüst insanlar da var ama dürüst olmayan emanete sahip çıkmayan güvensiz insanlar da var. Gözlemlerime göre insanlar çeşit çeşit farklı davranışları olabiliyor ama her insanda da iyi ve de kötü davranışlar olabilir.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Farklı duygu durumları yaşadığınız bir anınız var mı? Böyle bir durumda çevrenizdeki insanlara nasıl tepkiler verdiniz? konusunu kısaca ele alacağız.
“Farklı duygu durumları yaşadığınız bir anınız var mı? Böyle bir durumda çevrenizdeki insanlara nasıl tepkiler verdiniz?” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
Maalesef, oldu. Çevremdeki insanları fark etmeden çok üzdüm. Beni anlamadığını düşündüğüm için yapmak istemediğim bazı şeyler yaptım.
“Farklı duygu durumları yaşadığınız bir anınız var mı? Böyle bir durumda çevrenizdeki insanlara nasıl tepkiler verdiniz?” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
Anımı anlatacağım gün benim doğum günümdü. Onuncu yaşıma girecektim ailemi doğum gününü unuttuğunu zannediyordum. Çünkü bunun hakkında hiçbir şey dememişlerdi. Sanki yokmuş gibi davrandılar.
Bu durum beni çok üzdü. Daha sonra okuldan eve giderken eve girdiğimde her yerini süslerle dolu olduğunu gördüm. Yerde balonlar, duvarda süslemeler vardı. Ailem ve sevdiklerim oradaydı. Bana sürpriz parti düzenlemişlerdi.
O an o kadar mutlu oldum ki heyecandan ne diyeceğimi bilemedim. Sonra hemen anneme ve babama sarıldım. Beraber çok eğlendik. Dans ettik, oyunlar oynadık, pasta yedik. Çok eğlenceliydi. Bunun için aileme ve arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor metni hikâye unsurlarını belirleyiniz. konusunu kısaca ele alacağız.
“Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor metni hikâye unsurlarını belirleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
Kişiler = Ahtapot Nino, ahtapot Nino’nun annesi, yılan balığı ve yumurtaları.
Mekân = Deniz veya Okyanus.
Zaman = Bilinmeyen bir zaman dilimi.
Konu = Ahtapot Nino’nun giyinirken zorlandığı için sevmediği sekiz kolunun küçük yavru yılan balıklarını kurtarmasına sebep olması.
OlayÖrgüsü = Ahtapot Nino’nun sekiz kolu olduğu için giyinirken annesinden yardım almadan giyinemiyordu. Bu yüzden sekiz kolundan da nefret ediyordu ve ahtapot olmak istemiyordu. Annesi ona teselli etmeye çalışıyordu. Sonrasında otobüsten yanlışlıkla düşen yılan balıklarını sekiz koluyla tutarak onların hayatını kurtardı. Bu nedenle artık ahtapot olmayı çok seviyordu. Seki, kollu da artık onun için en sevdiği özelliğiydi.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Etkin bir dinleyici olmak için neler yapabileceğinizle ilgili sunumunuzu gerçekleştiriniz. konusunu kısaca ele alacağız.
“Etkin bir dinleyici olmak için neler yapabileceğinizle ilgili sunumunuzu gerçekleştiriniz.” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
İyi bir dinleyici olmak hayatımızın alanında başarılı olmamızı sağlayacaktır.
İyi bir dinleyici olmak için jest ve mimiklerimizi iyi kullanmalıyız. Böylelikle karşıdaki kişiyi anladığımızı gösterebiliriz. Karşıdaki kişiyi anladığımıza dair sorular sormalı ve konu hakkında yorumlarımızı yapmalıyız. Bu şekilde İyi bir dinleyici olabiliriz.
“Etkin bir dinleyici olmak için neler yapabileceğinizle ilgili sunumunuzu gerçekleştiriniz.” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
İyi bir dinleyici olmak karşıdaki kişi daha iyi dinlememize ve hayatta başarımızın artmasına etkili olur. İyi bir dinleyici olmak için dikkatimizi dağıtan nesnelerden uzak durmalıyız.
Bunların en başında elektronik alet olan bilgisayar, telefon, tablet gelmekte ve gürültülü ortamlarda dikkatimizi dağıtan etkenler arasında yer almaktadır. Bunlardan uzak durmak dinleyiciye kendimizi tam olarak vermemizi sağlar. Jest ve mimiklerimizi doğru kullanarak karşıdaki kişiyi dinlediğimizde onu anladığımızı anlatmak için vücut hareketlerimizi iyi sağlamalıyız. Bazen karşıdaki kişiyi dinlerken aklımızda o düşünceden uzak farklı bir düşünce geçer.
Bunu fark ettiğimiz zaman durup aklımızdan geçen düşünceyi bertaraf etmeliyiz. Böylelikle karşıdaki kişiye daha iyi odaklanabiliriz. Konuşmanın sonunda karşıdaki kişi anladığımıza dair sorular sorarak veya konuştu konu hakkında yorumlar yaparak onu dinlediğimizi gösterebiliriz. En önemli şey bir dinleyici olarak sabırlı olmaktır. Konuşmanın sonuna kadar hiç pes etmeden dikkatli bir şekilde dinlemek bir dinleyicinin yapabileceği en önemli davranıştır.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Görsellerinden ve başlığından hareketle Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor metnin konusunu tahmin ediniz. konusunu kısaca ele alacağız.
“Görsellerinden ve başlığından hareketle Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor metnin konusunu tahmin ediniz.” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
Yavru bir ahtapotun okyanusta kaybolma hikayesini dinleyeceğimizi düşünüyorum. Evinin yolunu bulmaya çalışırken başından geçenler anlatılıyor.
“Görsellerinden ve başlığından hareketle Yavru Ahtapot Olmak Çok Zor metnin konusunu tahmin ediniz.” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
Yavrum bir ahtapotun okula giderken evinin yolunu kaybetmesini ve yılanlar ve tehlikeli balıklar olan bir yerde kendisini bulduğunu anlattığını düşünüyorum. Buradan kurtulmayı çalışırken başına gelmeyen kalmıyor. Burada yaşadığı zorluklar ve bu zorlu mücadele anlatıldığını düşünüyorum ama en sonunda evinin yolunu bulduğunu ümit ediyorum.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Notlarınızdan yararlanarak kişilerin duygularına yönelik yaptığınız gözlemleri sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız. konusunu kısaca ele alacağız.
“Notlarınızdan yararlanarak kişilerin duygularına yönelik yaptığınız gözlemleri sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.” ile ilgili kısa cevabı ;
Cevap:
Fatmanur çok tutumlu, Mustafa çok fedakar, Kemal fazla meraklı, Şüheda ise fazla açık sözlüdür.
“Notlarınızdan yararlanarak kişilerin duygularına yönelik yaptığınız gözlemleri sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.” ile ilgili uzun cevabı ;
Cevap:
Arkadaşım Ömer çok konuşuyor, Eymen çok paylaşımcı, Mustafa bazen yalan söyleyebiliyor, Fatma ara sıra tartışma çıkartabiliyor, Mehmet çok dürüst ve eğlenceli, Elif fazla açık sözlü, Nursel’in çok çalışkan, Kemal biraz fazla duygusal, Duygu fazla mükemmeliyetçi, Semanur ise fazla meraklı, öğretmenimiz ise çok sabırlıdır.
Arkadaş beraber zaman geçirdiğimiz yaşımızda olan sevinçlilerimizi kötü günlerimizi her zaman yanımızda olan kişiye arkadaş deriz.
Arkadaşlarımız her olayda yanımızda olur. Bizi korur kollar aynı şekilde biz de ona böyle davranırız. Arkadaşımızla yeri geldiğinde beraber üzülür beraber eğleniriz. Arkadaşınız dürüst, empati kuran, paylaşımcı ve güvenilir olmalıdır.
Soru : Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek şiiri okuyunuz.
ARKADAŞ
Yalnız oynadığım zaman
Küçülür dünya,
İçine sığamam.
Oyuncaklar güzel ama
Yanıt vermiyorlar sorduklarıma.
El ele tutuşmak için
Arkadaş gerek.
Yalnızken de şarkı söylenebilir ama
Daha güzeli,
Birlikte söylemek.
Çiğdem SEZER Alfabeden Kaçan Harfler
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 11 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. “Arkadaş” kelimesinin anlamını önce tahmin ediniz. Sonra bu kelimenin anlamını sözlükten bulup tahmininizle karşılaştırınız.
Cevap :
Arkadaş Kelimesi
Tahminim : İyi günde kötü günde yanımızda olan kişi.
Anlamı : Birbirini yakından tanıyan ve birbirine karşı sevgi dostluk ve anlayış gösterenlerden her biri.
Soru : b. Geçen yıl oluşturduğunuz sözlük defterine benzer şekilde kendinize yeni bir sözlük defteri hazırlayınız.
Şiirde geçen anlamını bilmediğiniz kelimelerin altını çiziniz. Bu kelimelerin anlamlarını sözlükten bulup hazırlamış olduğunuz sözlük defterine yazınız.
Cevap :
Bu etkinliği bilmediğiniz kelimelere göre kendinize göre yaparak sözlük defterinize eklemeniz gerekmektedir.
2. ETKİNLİK
Soru : “Arkadaş” şiirinin konusunu ve ana duygusunu yazınız.
Cevap :
“Arkadaş” şiirinin konusu : Arkadaşlarla birlikte zaman geçirmek.
“Arkadaş” şiirinin ana duygusu : Arkadaş sevgisi.
3. ETKİNLİK
Soru : Metnin türünü ve bu türün özelliklerini aşağıya yazınız.
Cevap :
Metin türü şiirdir. Şiirin özellikleri duygu ve düşünce ve hayallerin ölçülü ve uyaklı bir şekilde ki biçimine denir. Ses uyumuyla estetik haz oluşturur. Şiir imgeler ve çağrışımlara dayanır. Konuşma dilinden uzak sanatlı bir dildir.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 12 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları şiire göre cevaplayınız.
1. “Yalnız oynadığım zaman
Küçülür dünya,
İçine sığamam.” dizeleri ile ne anlatılmak istenmiştir?
Cevap : İnsanlar paylaştıkça genişler ve hayal güçleri büyür. Birisiyle oynamak kendi başına oynamaktan daha eğlencelidir. Karşıdaki kişiyle konuşarak onu hissederek ve onun da hayal gücünü katarak daha güzel daha iyi oyunlar oynanabilir.
2. Şiire göre neden arkadaş olunması gerekirmiş?
Cevap : El ele tutuşmak için arkadaş olmak istemektedir.
3. Şiire göre oyuncaklar neden arkadaşların yerini tutamazmış?
Cevap : Oyuncaklar arkadaşların yerine tutmazmış çünkü oyuncaklar konuşamaz, duygularının ifade edemezler. Bizimle hayal güçlerini paylaşamazlar. Bu yüzden onlarla arkadaşlarımız gibi oynayamayız.
5. ETKİNLİK
Soru : Sizce insanlar neden arkadaşlık kurmak ister? Sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız. Tartışma sırasında düşüncelerinizi uygun şekilde arkadaşlarınızla paylaşınız. Farklı bakış açılarına anlayışla yaklaşınız.
İnsanlar hayatlarında iyi veya kötü olaylar yaşayabilir. Bu zamanlarda insanlar bu durumları paylaşmak için çevrelerinde bir kişi ararlar. Atalarımızın dediği gibi sevgi paylaştıkça çoğalır, üzüntü paylaştıkça azalır.
Biz de çevremizde yaşadığımız yoğun duyguları anlatmak için sosyalleşme ihtiyacı hissederiz. Bundan dolayı arkadaş kurmak isteriz. Günümüzün bir vaktini arkadaşlarınızla geçirerek sohbet ederek oyunlar oynayarak eğlenerek güzel vakitler geçirmek isteriz.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Yakın arkadaşlarınızdan birinin beğendiğiniz özelliklerini anlatan üç cümle yazınız. Yazdığınız cümleleri arkadaşlarınıza okuyunuz.
Soru : Arkadaşlığın önemini anlatan, kolay hatırlanıp tekrarlanabilen bir cümleyi bir kâğıda yazınız. Bu cümleyi yazarken harflerin yapısal özelliklerine uygun olarak kendi yazı karakterinizi geliştirmeye çalışınız. Yaptığınız çalışmayı sınıf panosuna asarak arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Bu etkinliği arkadaşlarınızla birlikte grup oluşturarak yapmanız gerekmektedir.
8. ETKİNLİK
Soru : Arkadaşlarınızla konuşurken hangi durumlarda, hangi nezaket ifadelerini kullandığınızı aşağıya yazınız. Yazdıklarınızı okuyarak arkadaşlarınızla paylaşınız.
Arkadaşlarımı kırdığım zaman ve onlardan bir şey isteyeceğim zaman Nezaket ifadelerini kullanıyorum. Bana yardımcı oldukları zaman teşekkür ederim diyorum. Onlar bana teşekkür ettiği zaman rica ederim diyorum.
Bir sorun olduğu zaman merak etmeyin geçecek diyorum. Eğer onları kıracak bir davranış yaptıysam özür diliyorum. Onlardan bir şey rica edeceksem bana bir iyilik yapabilir misiniz diyorum veya Bana yardım edebilir misiniz diyorum. Arkadaşlarımla nezaketli ifadeler kullanmam iletişimimizi daha kolaylaştırıyor ve birbirimizi daha iyi anlıyoruz.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : Gruplardaki kelimeleri kullanarak yazım ve noktalama kurallarına uygun, anlamlı ve kurallı birer cümle yazınız.
benim için değerlidir arkadaşlarım
Cevap : Arkadaşlarım benim için değerlidir.
arkadaşlarımıza ihtiyacı etmeliyiz yardım olan
Cevap : İhtiyacı olan arkadaşlarımıza yardım etmeliyiz.
10. ETKİNLİK
Soru : Şiirden hareketle aşağıdaki neden-sonuç cümlelerini tamamlayınız.
Cevap :
İnsanlar arkadaşlık kurmak isterler çünkü ; insanlar bir arada yaşamak ister.
Benim arkadaşlarım değerlidir çünkü ; her durumda bana destek ve yardımcı olur.
11. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki kelimelerin karşıt (zıt) anlamlarını yazınız.
Cevap :
kazanmak = kaybetmek
savurgan = tutumlu
içine = dışında
yanıt = soru
tenha = kalabalık
azalmak = çoğalmak
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru : Günlük yaşantınızdan hareketle yardımlaşmanın önemi üzerine bir yazı yazınız.
Yardımlaşmak yaşamımız için önemli bir kavramdır. Yardımlaşmak sayesinde toplumlar ayakta durur. Çevremizde yardıma ihtiyacı olan birçok insan bulunmaktadır onlara yardım ederek toplumda dayanışmayı sağlarız.
Böylelikle insanlar daha da güzel bir hayat sürebilir. Arkadaşımızın bir şeye ihtiyacı olduğu zaman ona yardım etmemiz onu çok mutlu edecektir. Biz de zor durumda kalabiliriz o zamanlar bize de yardım edecek bir kişi ararız.
Biz yardım ettikçe toplumdaki insanlar bunu gördükçe onlar da birbirine yardım etmeye başlayacaktır.