Aile büyüklerinizden biriyle çocukken oynadığı oyunlar hakkında söyleşi yapınız.

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Aile büyüklerinizden biriyle çocukken oynadığı oyunlar hakkında söyleşi yapınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Aile büyüklerinizden biriyle çocukken oynadığı oyunlar hakkında söyleşi yapınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

• Çocukluğunuzda hangi oyunları oynardınız?


Cevap :

Çocukluğumda futbol , yakar top bir gül ip atlama, beştaş , yakalamaca, yerden yüksek ve sobe oynardım.


• Oynamaktan en çok hoşlandığınız oyun hangisiydi?


Cevap :

Benim oynamaktan en çok hoşlandığım oyun ip atlama ve yakar top gibi top oyunları.


• Bu oyun nasıl oynanıyordu?


Cevap :

Yakar top oynamak için birden fazla kişi olması gereklidir.

Yakar top bir takım oyunudur ve takımlar en az iki kişiden oluşmalıdır ancak yeterli oyuncu olmadığı zaman 3 kişi arasında takımsız olarak da oynanabilir.

Eğer 3 kişiyle oynanacaksa iki kişi belirli bir mesafede karşılıklı durur ve ortada kalan kişi diğer iki kişinin attığı top kendine değmeyecek şekilde karşıdan karşıya geçmeye çalışır.

3’ten fazla kişi olduğu yerde bu kişiler atıcı takım ve kaçıncı takım olarak isimlendirilebilir.

Atıcı takımın elemanları aralarında 15-25 metre civarında bir mesafe olan iki çizgi çekilir ve kaçıcılar bu iki çizginin tam ortasına yerleştirirler.

Atıcıların amacı kaçıncı takım elemanlarını elleriyle atmış oldukları topla vurmak ister yerden isterlerse yukarıdan vurarak vurulan kişiyi oyun dışına çıkarmaktır.

Kaçıncı takım elemanları eğer top yere düşmeden veya kendilerine deyip düşmeden topu yakalayabilirlerse Can alabilir ve bu almış oldukları canla aldıkları Can sayısı kadar vurulduklarında oyundan çıkmayabilirler.

Eğer kaçıcı elemanların hepsi vurulursa Atıcılar kaçıncı olarak ortaya yerleşir ve oyun bu şekilde devam eder.


• Oyunlarınız sırasında hangi oyuncakları ve araç gereçleri kullanıyordunuz?


Cevap :

Oyunlarımız sırasında bebeklerimizi, arabalarımızı, bisikletlerimizi, topaç, taso ve kartlarımız varsa kartlarımız ile toplarımızı kullanıyorduk.


• Çocukluğunuzda oynadığınız oyunlardan günümüzde de devam edenler var mı? Varsa bu oyunlar hangileridir?


Cevap :

Çocukluğumuzda oynadığımız oyunlardan günümüzde de devam eden birçok oyun vardır.

Bu oyunlar saklambaç, yakar top, beştaş, 9 taş, deve-cüce oyunu, lim sende oyunu, hımbıl, ip atlama, istop, isim bitki oyunu, Kelime oyunu, körebe, köşe kapmaca, bir yerden yüksek, ortada sıçan, futbol, basketbol, voleybol ve yakar top oyunudur.



 

Our Score

Geleneksel çocuk oyunlarını günümüzdeki oyunlarla karşılaştırdığınızda neler söyleyebilirsiniz?

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Geleneksel çocuk oyunlarını günümüzdeki oyunlarla karşılaştırdığınızda neler söyleyebilirsiniz? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Geleneksel çocuk oyunlarını günümüzdeki oyunlarla karşılaştırdığınızda neler söyleyebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Geleneksel çocuk oyunlarını günümüzdeki oyunlarla karşılaştırdığımızda daha çok eskiden sokakta ve rahatlıkla oynanan oyunlar olduğunu görmekteyiz.

Günümüzde ise gerek var olan ortamın güvensizliği gerek arabaların çokluğu gibi sebeplerle çocuklar arsa evde ve tablet, oyun konsolu gibi teknolojik aletlerle oynamakta ve daha çok vakit geçirmektedirler.


“Geleneksel çocuk oyunlarını günümüzdeki oyunlarla karşılaştırdığınızda neler söyleyebilirsiniz?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Geleneksel çocuk oyunlarına baktığımız zaman daha çok kişinin sosyal olarak aktif olduğu eğlendiği ve sokakta daha çok vakit geçirerek enerjisini attığı oyunlar olarak o oyunları görmekteyiz.

Günümüzde ise ne yazık ki gerek otomobiller yine sokakların güvensizliği sebebiyle aileler çocuklarını eskiye nazaran daha az zaman sokağa çıkarabilmekte ve eskisi gibi akşama kadar sokakta oynayan çocuklar ne yazık ki günümüzde artık mümkün olmamaktadır.

Çocukların geleneksel çocuk oyunları sayesinde kazanmayı, kaybetmeyi ve sosyal olarak hayatın içinde var olabilmeyi yaşadıkları ve bu sayede sosyal olarak aktif bir insan oldukları görülmekteydi.

Günümüzde ise bilgisayar oyunları tablet gibi oyunlar sebebiyle insanlar bilakis diğer insanlardan uzaklaşmakta ve asosyal bir yapıya bürünerek dışla bağlantıları azalmaktadır.

Günümüzdeki oyunların her ne kadar yararlı olsa da diğer ürünler gibi insana teşvik eden ve psikolojik anlamda katkı sağlayıp olumlu yönlendiren oyunlar kadar yararlı değillerdir.

Hatta şiddet içeren oyunlar psikolojiyi daha çok bozmakta ve insanı fiziksel ve psikolojik sağlığını olumsuz etkilemektedir.



 

Our Score

Geçmişten günümüze değişerek gelebilmiş oyuncaklara ve çocuk oyunlarına başka hangi örnekleri verebilirsiniz?

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Geçmişten günümüze değişerek gelebilmiş oyuncaklara ve çocuk oyunlarına başka hangi örnekleri verebilirsiniz? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Geçmişten günümüze değişerek gelebilmiş oyuncaklara ve çocuk oyunlarına başka hangi örnekleri verebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Geçmişten günümüze değişerek gelebilmiş oyuncaklara ve çocuk oyunlarına bez bebekler, topaçlar , tasolar, bilyeler ve el atarileri örnek olarak verilebilir.


“Geçmişten günümüze değişerek gelebilmiş oyuncaklara ve çocuk oyunlarına başka hangi örnekleri verebilirsiniz?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Teknolojinin gelişmesi ve çocukların daha fazla oyuncağa sahip olabildiği bu günümüzde birçok oyuncaklar ve oyunlar değişerek günümüze ulaşmıştır.

Asıl itibariyle aynı olsa da oyuncak bebekler çıngıraklar, oyuncak arabalar salıncaklar, uçurtma, topaç bir gül taso gibi oyuncaklar örnek olarak verilebilir.

Günümüzde her ne kadar bu oyuncakların farklı versiyonları çıksa da asıl itibariyle asıllarını korumuş ve yıllar boyunca günümüze kadar farklı şekillerde de olsa çocukları eğlendirmiştir .

Geçmişten günümüze çocuk oyunları da gelmiş genellikle asıl yapılarını koruyarak günümüze ulaşmışlardır.



 

Our Score

Evde, okulda veya sokakta arkadaşlarınızla birlikte en fazla oynamak istediğiniz geleneksel çocuk oyunu hangisidir?

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Evde, okulda veya sokakta arkadaşlarınızla birlikte en fazla oynamak istediğiniz geleneksel çocuk oyunu hangisidir? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Evde, okulda veya sokakta arkadaşlarınızla birlikte en fazla oynamak istediğiniz geleneksel çocuk oyunu hangisidir?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Evde, okulda veya sokakta arkadaşlarımızla birlikte en fazla oynamak istediğim geleneksel çocuk oyunu saklambaç, yerden yüksek, ip atlama oyunudur.

Diğer oyunları da çok sevsem de en çok bu oyunlardan keyif alıyorum.


“Evde, okulda veya sokakta arkadaşlarınızla birlikte en fazla oynamak istediğiniz geleneksel çocuk oyunu hangisidir?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Evde, okulda veya sokakta arkadaşlarımla birlikte vakit geçirmekten çok hoşlanıyor özellikle uzun yıllar boyunca her çocuğun eğlenmiş olduğu geleneksel çocuk oyunlarını oynamaktan ayrı bir keyif alıyorum.

En çok oynamayı sevdiğim geleneksel çocuk oyunları saklambaç, bilye oyunu, 9 taş, elim sende, ip atlama, istop, köşe kapmaca, mendil kapmaca ve yakan top oyunudur.

Bu oyunlar koşarak geniş bir alan gerektirdiği ve bazıları topla oynandığı için evde oynamaya uygun olmayan oyunlardır.

Bu yüzden bu oyunlardan çok hoşlanıyorum ve arkadaşlarımla beraber parka, okula veya oyun için belli bir alana gittiğimizde hemen bunları oynamaya koyuluyoruz.



 

Our Score

Geleneksel çocuk oyunlarımızdan hangilerini biliyorsunuz?

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Geleneksel çocuk oyunlarımızdan hangilerini biliyorsunuz? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Geleneksel çocuk oyunlarımızdan hangilerini biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Madde Madde Geleneksel çocuk oyunlarımız

1- Körebe

2- Arapsaçı

3- Çelik çomak

4- Kukalı saklambaç

5- Bülbül kafeste

6- Çatlak patlak

7- Birdir bir

8- İstop

9- Aç kapıyı bezirgânbaşı kapı hakkı…

10- İp atlama

11- Körebe

12- Beş taş

13- Yakan top


“Geleneksel çocuk oyunlarımızdan hangilerini biliyorsunuz?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Maddeler Halinde Geleneksel çocuk oyunlarımız

  • AÇ KAPIYI BEZIRGAN BAŞI
  • ATEŞIM OYUNU
  • SAKLAMBAÇ
  • ÜSÜYNEN BİTTİ (SOBE SOBE)
  • BEŞ TAŞ OYUNU
  • BIRDIR BIR OYUNU
  • BOM OYUNU
  • Bilye Oyunu
  • ÇELIK ÇOMAK OYUNU
  • Dokuztaş Oyunu
  • Deve-Cüce Oyunu
  • Elim Sende Oyunu
  • EL KIZARTMACA OYUNU
  • FARFARA FILLI, YA FILLI OYUNU
  • HIMBIL OYUNU
  • İP ATLAMA OYUNU
  • İstop Oyunu
  • İSIM – BITKI – ŞEHIR OYUNU
  • KELIME OYUNU
  • Kutu Kutu Pense Oyunu
  • Körebe Oyunu
  • Kemik Oyunu
  • KÖŞE KAPMACA OYUNU
  • KIBRIT (HIRSIZ-JANDARMA) OYUNU
  • KURT BABA OYUNU
  • Mendil Kapmaca Oyunu
  • Menekşe Oyunu
  • ORTADA SIÇAN OYUNU
  • ON İKI TAŞ OYUNU
  • ÜÇTAŞ OYUNU
  • ÜŞÜDÜM OYUNU
  • VIZZZ OYUNU
  • YAĞ SATARIM BAL SATARIM OYUNU
  • YAKAN TOP OYUNU


 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 49-50-51-52-53-54-55-56-57-58 Tuna Yayınları

İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Bir Kahramanlık Destanı : Milli Mücadele Metni Cevapları Sayfa 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Bir Kahramanlık Destanı : Milli Mücadele Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 49-50-51-52-53-54-55-56-57-58


Soru : Vatanımızı ve özgürlüğümüzü borçlu olduğumuz kahramanlar hakkında neler biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Vatanımızı ve özgürlüğümüzü borçlu olduğumuz kahramanlar hakkında neler biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız. 

Uzun Cevap :

Vatanımızı ve özgürlüğün borçlu olduğumuz kahramanlarımız imkansızlıklar içerisinde bütün mallarını ve canlarını feda ederek ortaya koymuş çocuk yaşta diyeceğimiz kişiler Kurtuluş mücadelesi için kahramanca savaşmışlardır.

Büyük mücadeleler veren kahramanlarımız ülkemizi bize emanet etmiş ve bizlerden de çalışmamızı ve bu ülkenin bağımsızlığını korumamızı istemişlerdir.

Şüphesiz ki bu kahramanlardan hepimiz için en ayrı olan kişi sevgili Mustafa Kemal Atatürk ‘ tür.

Birçok Kahraman askerimiz , çocuk ve kahraman Türk kadınları sayesinde ülkemiz bağımsızlığını tekrar elde etmiştir.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 50 Cevabı,


Soru : Mustafa Kemal’in yerinde siz olsaydınız millî bilinci uyandırmak amacıyla neler yapardınız?


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal’in yerinde siz olsaydınız millî bilinci uyandırmak amacıyla neler yapardınız?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal’in yerinde ben olsaydım milli bilinci uyandırmak için onun yolundan giderek kongreler düzenler bana verilen emirlere ve anlaşma yapmış olduğumuz asker arkadaşlarına beraber hareket ederdim.

Böylelikle hem hakla hem de asker arkadaşlarımızla omuz omuza bu ülkeyi kurtarmaya çalışırdım.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 51 Cevabı,


“Kâzım Karabekir Paşa, anne babaları Erzurum ve Erzincan bölgelerinde öldürülen iki bin kadar yetim Türk çocuğunu evlat edinmişti. Bunlar, 4-14 yaş arasında çocuklardı. Kâzım Karabekir, çocukları özellikle birer sanat ve meslek sahibi olacak şekilde yetiştiriyordu. Bunlardan bazıları gayet iyi marangozluk öğrenmişti. Güzel resim çizmeyi, çocukça fakat sanatkârca oymalar yapmayı biliyorlardı. Kâzım Paşa, ceza usulünü kaldırmıştı. Bununla birlikte çocukların kişiliklerinin serbestçe gelişmesini önlemeyecek bir disiplin kurmuştu. Kötü hareketi görülen çocuğu karşısına alıp onunla tek başına konuşurdu. “Paşa Baba”nın bir kenara çekip öğüt verdiği çocuğun bir daha kötü bir şey yaptığı olmazdı. Çocuklarda en çok göze çarpan şey dürüstlük, doğru sözlülüktü. Bu özellikleri öğütlerle değil içinde yaşadıkları çevreden, havadan almaktaydılar.” (2)


Soru : Yukarıdaki metinden hareketle Kâzım Karabekir’in kişilik özellikleri hakkında hangi çıkarımlarda bulunabilirsiniz?


Kısa Cevap : “Yukarıdaki metinden hareketle Kâzım Karabekir’in kişilik özellikleri hakkında hangi çıkarımlarda bulunabilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yukarıdaki metinden hareketle Kazım Karabekir’in kişilik özellikleri hakkında çocukları seven ve değer veren, eğitime ve sanata değer veren çocuklara ve insanlığa karşı saygılı olan bir kişi olduğu çıkarımında bulunabilir.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 52 Cevabı,


Soru : Tayyar Rahmiye Hanım’a bir dörtlük ile seslenmek isteseydiniz ona neler söylerdiniz? Söylemek istediklerinizi yandaki noktalı yerlere yazınız.


Kısa Cevap : “Tayyar Rahmiye Hanım’a bir dörtlük ile seslenmek isteseydiniz ona neler söylerdiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tayyar Rahmiye hanım Türk gönüllü kadın askerdir.

1890 senesinde Osmaniye’de doğmuş 5 Ağustos 1920 tarihinde vefat etmiştir.

Osmaniye düşman işgaline uğradığında milli kuvvetlere katılmış 9 tümeni fransızlarla girdiği muharebeye kendi müfrezesiyle katılmıştır.

Başlıca görevi keşif ve cephe gerisinde kundakçılık yapmak ve Osmaniye yakınlarındaki demiryolu tünelini patlatarak düşmanın cephane birikimini sekteye uğratmaktı.

Hiçbirinden çıkıp düşman hattında şeyi düşen askerleri sırtında taşınması sebebiyle kendisine “uçan” anlamındaki “Tayyar” lakabı verilmiştir

Aynı muhabirede Ateş hattında kalan iki arkadaşını korumak için ileriye doğru atıldığında şehit olmuştur.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 53 Cevabı,


1885’te doğan Ali Saip Bey Harp Okulunu bitirdi. 1919 yılında Urfa Jandarma Komutanlığına getirildi. İşgalden sonra şehrin ileri gelenleri ile bir millî teşkilat kurarak Fransızların Urfa’dan atılmasında önemli rol oynadı. Bu katkılarından dolayı Atatürk tarafından kendisine “Ursavaş” soyadı verildi. Ali Saip Ursavaş 1939’da Adana’da vefat etti. Ali Saip Bey, Fransızlarla girdiği bir çarpışmanın ardından savaş alanını gezerken şu duygulu sözleri söylemiştir: “Şimdi toprağa serilip kalmış bu bahtsız Fransız delikanlıları ne arıyorlardı burada? Niye geldiler, burada ne işleri vardı? Urfa nere, Paris nere? Neden gelip yaşamlarını burada bıraktı bu genç insanlar. Türk yurdunu ele geçirmek, Türk istiklalini yok etmek için buraya gönderilen bu bahtsızları oymakların ve çevre köylerin savaşçıları öldürmedi. Hayır, onları buraya gönderenler öldürdü.” (2)


Soru : Yukarıdaki sözlerinden yola çıkarak Ali Saip Bey’in kişilik özellikleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?


Kısa Cevap : “Yukarıdaki sözlerinden yola çıkarak Ali Saip Bey’in kişilik özellikleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ali sahip ursavaş 1887 yılında Kerkük’te doğmuş 1939 yılında Adana’da vefat eden Türk asker ve siyasetçidir.

1908 yılında Harbiye mektebini bitirmiş Trablusgarp savaşı ve ı Dünya savaşı’na katılmıştır.

Anadolu’nun işgale başlayınca Kuvayı Milliye’ye katılmış Urfa’daki Fransız işgali sırasında Mustafa Kemal Atatürk’ün emriyle Urfa savunmasını örgütlemiştir.

23 Nisan 1920 yılında açılan TBMM’ye Urfa milletvekili olarak girmiş 1920 Aralık ayında ise Urfa kuvayi milliye komutanı olarak bölgedeki aşiret reislerini Fransız işgaline karşı toparlamıştır.

Urfa’nın kurtarılmasında gösterdiği üstün hizmetlerinden dolayı kırmızı-yeşil şeritli İstiklal madalyası ile taltif edilmiştir.

Konya İstiklal mahkemesi e isyan bölgesi İstiklal mahkemesi başkanı olarak görev yapmış 28 Şubat 1926 tarihinde binbaşı rütbesi ile ordudan emekli olmuştur.

1934 yılında soya dök kanunu çıktığında kendisine Mustafa Kemal Atatürk tarafından “Uravaş” soyadı verilmiştir.

Kilikya faciaları ve Urfa Kurtuluş mücadeleleri adında eseri vardır.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 54 Cevabı,


Şahin Bey kendisinden Antep yolunu açmasını isteyen Fransız Komutanlığına şu mektubu yazmıştır: “Kirli ayaklarınızın bastığı şu toprakların her zerresinde Türk kanı vardır. Her bucağında bir atanın mezarı vardır. Eski zamanlardan beri Türkler bu topraklarda yaşamaktadır. Türk bu topraklara, bu topraklar da Türk’e ısındı, kaynadı. Sadece siz değil bütün dünya bir araya gelse bizi bu topraklardan ayıramaz. Sonra sen, Türk esir yaşamaz, diye duymadın mı? Namus ve hürriyeti için ölüme atılmak bize, ağustos ayı sıcağında soğuk su içmekten daha tatlı gelir. Sizler canı kıymetli insanlarsınız. Bize çatmayınız. Bir gün evvel topraklarımızdan savuşup gidiniz. Yoksa kıyarız canınıza.” (2)


Soru : Mektubunda yazdıklarına bakarak Şahin Bey’in kişilik özellikleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?


Kısa Cevap : “Mektubunda yazdıklarına bakarak Şahin Bey’in kişilik özellikleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Şahin bey 1877 yılında Antep’te doğmuştur.

Babasına da Abdullah efendi annesinin ismi ise Ayyuş Hanım’dır.

Küçük yaştayken babası vefat ettiği için dayısı tarafından büyütülmüştür.

1899 yılında Yemen’e asker olarak gitmiş başçavuşluğa kadar yükselmiş 1911 yılında Trablusgarp savaşı’na gönüllü olarak katılmıştır.

Balkan savaşlarında görev almış Galiçya cephesinde ve Sina cephesinde görev almıştır.

Buradaki başarılarından dolayı rütbe almış 1918 yılında İngilizlere esir düşmüştür.

Mondros mütarekesi uyarınca serbest bırakılmış aynı yıl Harbiye nezareti tarafından askerlik şubesi başkanlığında göreve atanmıştır.

Atanmış olduğu bu görevine gitmeden Antep heyetine başvurmuş Kilis’te Antep yolu Kuvayı milliye Komutanlığı’na getirilmiştir.

Şahin bey Kilis’te Antep yolunun savunmasını üstlenmiş, Antep’in savunmasına katkı sağlamak için milis güçlerini organize ederek 1920 yılı başlarından itibaren mücadeleye başlamıştır.

Şubat ve mart ayı başlarında Fransızların Antep üzerine sevkiyatlarını durdurmuş ve bu güçleri geri çekilmeyi zorlamayı başarmıştır.

Ur ya yolunda gösterdiği mücadeleden ötürü kendisine “Şahin bey” lakabı verilmiştir.

28 Mart’ta kendi komutasındaki birliklerce tutulan Elmalı köprüsü’nde meydana gelen çarpışmada şehit olmuştur.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 58 Cevabı,


Soru : Millî mücadelenin ülkemiz ve milletimiz için önemi hakkında neler söyleyebilirsiniz?


Kısa Cevap : “Millî mücadelenin ülkemiz ve milletimiz için önemi hakkında neler söyleyebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Milli Mücadele’nin ülkemiz ve milletimiz için önemi hayatı denecek kadar değerli ve önemlidir.

Milli mücadele döneminde ülkemizi neredeyse her taraftan saran düşmanlara karşı mücadele verilmiş sömürge altında kalmamak için bir bağımsızlık savaşı insanların canlarını ve mallarını ortaya koyarak savaşmasıyla gösterilmiştir.

Yapılan bu kahramanlıklar ve milli mücadele dönemi sayesinde bugün rahat bir şekilde yaşıyor, hayatımıza devam ediyor ve huzurlu bir hayat sürmenin keyfini yaşıyoruz.

Tarihimizi unutmamalı bugün elimizin kıymetini bilmedi ve düşmanların oyunlarına fırsat vermeyerek ülkemizin korumalı ve kollamalıyız.


Soru : Büyük Taarruz’u gösteren aşağıdaki resim Anıtkabir’deki Atatürk ve Kurtuluş Savaşı Müzesinden alınmıştır. Resmi inceleyiniz ve altta verilen soruların cevaplarını defterinize yazınız.


1. Dumanların arasında koşan askerlerin ortak amacı nedir?


Cevap :

Dumanların arasında koşan askerlerin ortak amacı düşman askerlerini mağlup etmektir.


2. Askerin elinde bulunan Türk bayrağı hangi değerleri simgelemektedir?


Cevap :

Askerin önünde bulunan Türk bayrağı Türk milleti, ordusu ve tarihimizi temsil etmekte ve milli mücadele değerlerini simgelemektedir.


3. Mustafa Kemal’in en üstte çizilmesinin nedenleri neler olabilir?


Cevap :

Mustafa Kemal’in en üstte çizilmesinin nedenleri savaşı yönetmesi ve milli kahramanımız olmasıdır.


4. Resimdeki kişilerden hangisiyle konuşmak ve ona neler söylemek isterdiniz?


Cevap :

Resimdeki kişilerden hepsiyle konuşmak ve onlara teşekkürlerimi bildirmek isterdim.


5. Sizden resme bir ad vermeniz istenseydi hangi adı verirdiniz?


Cevap :

Benden resmi bir ad vermem isteseydi ” kahramanlık ruhu ” adını verirdim.



 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48 Tuna Yayınları

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Geçmişten Bugüne Çocuk Oyunları Metni Cevapları Sayfa 44, 45, 46, 47, 48


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı  Geçmişten Bugüne Çocuk Oyunları Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 44-45-46-47-48


Soru :  Geleneksel çocuk oyunlarımızdan hangilerini biliyorsunuz?


Kısa Cevap : “Geleneksel çocuk oyunlarımızdan hangilerini biliyorsunuz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Geleneksel çocuk oyunlarımız

  • AÇ KAPIYI BEZIRGAN BAŞI
  • ATEŞIM OYUNU
  • SAKLAMBAÇ
  • ÜSÜYNEN BİTTİ (SOBE SOBE)
  • BEŞ TAŞ OYUNU
  • BIRDIR BIR OYUNU
  • BOM OYUNU
  • Bilye Oyunu
  • ÇELIK ÇOMAK OYUNU
  • Dokuztaş Oyunu
  • Deve-Cüce Oyunu
  • Elim Sende Oyunu
  • EL KIZARTMACA OYUNU
  • FARFARA FILLI, YA FILLI OYUNU
  • HIMBIL OYUNU
  • İP ATLAMA OYUNU
  • İstop Oyunu
  • İSIM – BITKI – ŞEHIR OYUNU
  • KELIME OYUNU
  • Kutu Kutu Pense Oyunu
  • Körebe Oyunu
  • Kemik Oyunu
  • KÖŞE KAPMACA OYUNU
  • KIBRIT (HIRSIZ-JANDARMA) OYUNU
  • KURT BABA OYUNU
  • Mendil Kapmaca Oyunu
  • Menekşe Oyunu
  • ORTADA SIÇAN OYUNU
  • ON İKI TAŞ OYUNU
  • ÜÇTAŞ OYUNU
  • ÜŞÜDÜM OYUNU
  • VIZZZ OYUNU
  • YAĞ SATARIM BAL SATARIM OYUNU
  • YAKAN TOP OYUNU

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 46 Cevabı,


Soru : Evde, okulda veya sokakta arkadaşlarınızla birlikte en fazla oynamak istediğiniz geleneksel çocuk oyunu hangisidir?


Kısa Cevap : “Evde, okulda veya sokakta arkadaşlarınızla birlikte en fazla oynamak istediğiniz geleneksel çocuk oyunu hangisidir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Evde, okulda veya sokakta arkadaşlarımla birlikte vakit geçirmekten çok hoşlanıyor özellikle uzun yıllar boyunca her çocuğun eğlenmiş olduğu geleneksel çocuk oyunlarını oynamaktan ayrı bir keyif alıyorum.

En çok oynamayı sevdiğim geleneksel çocuk oyunları saklambaç, bilye oyunu, 9 taş, elim sende, ip atlama, istop, köşe kapmaca, mendil kapmaca ve yakan top oyunudur.

Bu oyunlar koşarak geniş bir alan gerektirdiği ve bazıları topla oynandığı için evde oynamaya uygun olmayan oyunlardır.

Bu yüzden bu oyunlardan çok hoşlanıyorum ve arkadaşlarımla beraber parka, okula veya oyun için belli bir alana gittiğimizde hemen bunları oynamaya koyuluyoruz.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 47 Cevabı,


Soru : Geçmişten günümüze değişerek gelebilmiş oyuncaklara ve çocuk oyunlarına başka hangi örnekleri verebilirsiniz?


Kısa Cevap : “Geçmişten günümüze değişerek gelebilmiş oyuncaklara ve çocuk oyunlarına başka hangi örnekleri verebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Teknolojinin gelişmesi ve çocukların daha fazla oyuncağa sahip olabildiği bu günümüzde birçok oyuncaklar ve oyunlar değişerek günümüze ulaşmıştır.

Asıl itibariyle aynı olsa da oyuncak bebekler çıngıraklar, oyuncak arabalar salıncaklar, uçurtma, topaç bir gül taso gibi oyuncaklar örnek olarak verilebilir.

Günümüzde her ne kadar bu oyuncakların farklı versiyonları çıksa da asıl itibariyle asıllarını korumuş ve yıllar boyunca günümüze kadar farklı şekillerde de olsa çocukları eğlendirmiştir .

Geçmişten günümüze çocuk oyunları da gelmiş genellikle asıl yapılarını koruyarak günümüze ulaşmışlardır.


Soru : Geleneksel çocuk oyunlarını günümüzdeki oyunlarla karşılaştırdığınızda neler söyleyebilirsiniz?


Kısa Cevap : “Geleneksel çocuk oyunlarını günümüzdeki oyunlarla karşılaştırdığınızda neler söyleyebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Geleneksel çocuk oyunlarına baktığımız zaman daha çok kişinin sosyal olarak aktif olduğu eğlendiği ve sokakta daha çok vakit geçirerek enerjisini attığı oyunlar olarak o oyunları görmekteyiz.

Günümüzde ise ne yazık ki gerek otomobiller yine sokakların güvensizliği sebebiyle aileler çocuklarını eskiye nazaran daha az zaman sokağa çıkarabilmekte ve eskisi gibi akşama kadar sokakta oynayan çocuklar ne yazık ki günümüzde artık mümkün olmamaktadır.

Çocukların geleneksel çocuk oyunları sayesinde kazanmayı, kaybetmeyi ve sosyal olarak hayatın içinde var olabilmeyi yaşadıkları ve bu sayede sosyal olarak aktif bir insan oldukları görülmekteydi.

Günümüzde ise bilgisayar oyunları tablet gibi oyunlar sebebiyle insanlar bilakis diğer insanlardan uzaklaşmakta ve asosyal bir yapıya bürünerek dışla bağlantıları azalmaktadır.

Günümüzdeki oyunların her ne kadar yararlı olsa da diğer ürünler gibi insana teşvik eden ve psikolojik anlamda katkı sağlayıp olumlu yönlendiren oyunlar kadar yararlı değillerdir.

Hatta şiddet içeren oyunlar psikolojiyi daha çok bozmakta ve insanı fiziksel ve psikolojik sağlığını olumsuz etkilemektedir.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 48 Cevabı,


Soru : Aile büyüklerinizden biriyle çocukken oynadığı oyunlar hakkında söyleşi yapınız. Ona konuyla ilgili olarak aşağıdaki soruları sorunuz. Aldığınız cevapları defterinize yazınız.


• Çocukluğunuzda hangi oyunları oynardınız?


Cevap :

Çocukluğumda futbol , yakar top bir gül ip atlama, beştaş , yakalamaca, yerden yüksek ve sobe oynardım.


• Oynamaktan en çok hoşlandığınız oyun hangisiydi?


Cevap :

Benim oynamaktan en çok hoşlandığım oyun ip atlama ve yakar top gibi top oyunları.


• Bu oyun nasıl oynanıyordu?


Cevap :

Yakar top oynamak için birden fazla kişi olması gereklidir.

Yakar top bir takım oyunudur ve takımlar en az iki kişiden oluşmalıdır ancak yeterli oyuncu olmadığı zaman 3 kişi arasında takımsız olarak da oynanabilir.

Eğer 3 kişiyle oynanacaksa iki kişi belirli bir mesafede karşılıklı durur ve ortada kalan kişi diğer iki kişinin attığı top kendine değmeyecek şekilde karşıdan karşıya geçmeye çalışır.

3’ten fazla kişi olduğu yerde bu kişiler atıcı takım ve kaçıncı takım olarak isimlendirilebilir.

Atıcı takımın elemanları aralarında 15-25 metre civarında bir mesafe olan iki çizgi çekilir ve kaçıcılar bu iki çizginin tam ortasına yerleştirirler.

Atıcıların amacı kaçıncı takım elemanlarını elleriyle atmış oldukları topla vurmak ister yerden isterlerse yukarıdan vurarak vurulan kişiyi oyun dışına çıkarmaktır.

Kaçıncı takım elemanları eğer top yere düşmeden veya kendilerine deyip düşmeden topu yakalayabilirlerse Can alabilir ve bu almış oldukları canla aldıkları Can sayısı kadar vurulduklarında oyundan çıkmayabilirler.

Eğer kaçıcı elemanların hepsi vurulursa Atıcılar kaçıncı olarak ortaya yerleşir ve oyun bu şekilde devam eder.


• Oyunlarınız sırasında hangi oyuncakları ve araç gereçleri kullanıyordunuz?


Cevap :

Oyunlarımız sırasında bebeklerimizi, arabalarımızı, bisikletlerimizi, topaç, taso ve kartlarımız varsa kartlarımız ile toplarımızı kullanıyorduk.


• Çocukluğunuzda oynadığınız oyunlardan günümüzde de devam edenler var mı? Varsa bu oyunlar hangileridir?


Cevap :

Çocukluğumuzda oynadığımız oyunlardan günümüzde de devam eden birçok oyun vardır.

Bu oyunlar saklambaç, yakar top, beştaş, 9 taş, deve-cüce oyunu, lim sende oyunu, hımbıl, ip atlama, istop, isim bitki oyunu, Kelime oyunu, körebe, köşe kapmaca, bir yerden yüksek, ortada sıçan, futbol, basketbol, voleybol ve yakar top oyunudur.



 

Our Score

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43 Tuna Yayınları

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Milli Kültür Ögelerimiz Metni Cevapları Sayfa 38, 39, 40, 41, 42, 43


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Milli Kültür Ögelerimiz Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43


Soru : Evinizde millî kültürümüzü yansıttığını düşündüğünüz eserler veya eşyalar var mıdır? Varsa bunlar nelerdir?


Kısa Cevap : “Evinizde millî kültürümüzü yansıttığını düşündüğünüz eserler veya eşyalar var mıdır? Varsa bunlar nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Her milletin değer vermiş olduğu milli bir kültürü vardır.

Milli kültür yüzyıllar boyunca insanların kabul etmiş olduğu kültür olarak benimsedikleri manevi değerleridir.

Bu manevi değerler maddi olgulara dönüşmüş günümüzde de eskisi kadar olmasa bile etkisini devam ettirerek devam etmektedir.

Eski dokuma halılar, dokuma çullar el yazma kitapları, savaşta kullanılan madalya, kılıç gibi tarihi değeri olan çömlek, tabak oya gibi eserlerin hepsi milli kültür öğelerimize dahildir.

Değişen zaman içerisinde bunların her ne kadar eski değerlerini yitirip popüler olmaktan çıksalar da milli kültürümüz olması açısından hala değerli ve kıymetlidirler.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 40 Cevabı,


Soru : Çevrenizde gördüğünüz ve etnografya müzelerinde sergilenmesi gerektiğini düşündüğünüz nesnelere hangi örnekleri verebilirsiniz?


Kısa Cevap : “Çevrenizde gördüğünüz ve etnografya müzelerinde sergilenmesi gerektiğini düşündüğünüz nesnelere hangi örnekleri verebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Etnografya müzesi Anadolu’nun Türk İslam dönemine ait olan eserleri sergilendiği müzedir.

Müzede giyim-kuşam , işleme, dokuma ürünler, takı, kına gecesi gibi Özel günlerin yapılmış olduğu sergi ve hamam kültürü gibi sergiler bulunmaktadır.

Etnografya müzesinde Selçuklu döneminden başlamak suretiyle Türk tarihinin en önemli tarihi kalıntıları ve eserleri sergilenmektedir.

Türk Etnografya Müzeleri‎

Ankara’daki etnografya müzeleri‎
Balıkesir’deki etnografya müzeleri‎
Bursa’daki etnografya müzeleri‎
İstanbul’daki etnografya müzeleri‎
İzmir’deki etnografya müzeleri‎
Kırklareli’ndeki etnografya müzeleri‎
Manisa’daki etnografya müzeleri‎
Nevşehir’deki etnografya müzeleri‎
Samsun’daki etnografya müzeleri‎
Antalya’daki etnografya müzeleri‎
Adana Kuruköprü Anıt Müzesi ve Geleneksel Adana Evi
Aksaray Müzesi
Amasra Müzesi
Amasya Arkeoloji ve Mumya Müzesi
Anamur Müzesi
Aydın Arkeoloji Müzesi
Çankırı Müzesi
Dikyamaç Köyü ve Çevresi Yaşam Tarzı Müzesi
Diyarbakır Arkeoloji Müzesi
Karadeniz Ereğli Müzesi
Kenan Yavuz Etnografya Müzesi
Konuralp Müzesi
Konya Etnografya Müzesi
Kuruköprü Anıt Kilisesi
Manisa Mevlevihanesi
Mardin Müzesi
Ordu Etnografya Müzesi
Rize Müzesi
Silifke Müzesi
Sivas Atatürk ve Kongre Müzesi
Söğüt Ertuğrul Gazi Müzesi


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 41 Cevabı,


Evinizde aile büyüklerinizden kalmış, değer verdiğiniz ve özenle korumaya çalıştığınız nesneler bulunabilir. Bunlar sandık, saat, madalya, giysi, lamba, masa, sandalye, yüzük, kemer, başlık gibi eşyalar olabilir. Şimdi bu nesnelerden birini seçiniz ve onunla ilgili olarak aşağıdaki nesne tanıtım kartında istenen bilgileri karşılarına yazınız.


NESNE TANITIM KARTI

Nesnenin;
Adı : Gazi Madalyası
Kullanım amacı : Kore Gazilerine verilen madalya
Yapılış tarihi (tahminî) : 1953
Yapımında kullanılan malzemeler: Kurşun
Nerede yapıldığı : Türkiye
Kim tarafından ve nereden alındığı: İç işleri bakanlığı
Bugüne kadar kimler tarafından kullanıldığı: Kore Gazileri
Evinize ne zaman ve nasıl geldiği: Kore Savaşı Sonunda Geldi
Günümüzde kullanılıp kullanılmadığı: Hayır kullanılmıyor.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 42 Cevabı,


Soru : Ülkemizdeki tarihî önemi olan mimari yapılar veya tarihî mekânlardan hangilerini gezip görmek istersiniz?


Kısa Cevap : “Ülkemizdeki tarihî önemi olan mimari yapılar veya tarihî mekânlardan hangilerini gezip görmek istersiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ülkemizdeki tarihî önemi olan mimari yapılar veya tarihî mekânlardan bazıları

Efes Antik Kenti – İzmir

Hasankeyf – Batman

Kapadokya

Ayasofya Camii – İstanbul

Topkapı Sarayı – İstanbul

Bursa Ulu Camii

Ihlara Vadisi – Aksaray

Kız Kalesi – Mersin

Nemrut Dağı – Adıyaman

İshak Paşa Sarayı – Ağrı

Göbeklitepe – Şanlıurfa

Xanthos Antik Kenti – Antalya

Aspendos – Antalya

Myra Antik Kenti – Antalya

Zeugma Antik Kenti – Gaziantep

Sümela Manastırı – Trabzon

Cumalıkızık – Bursa

Hierapolis Antik Kenti ve Apollon Tapınağı – Denizli

Kaunos Antik Kenti – Muğla

Balıklı Göl – Şanlıurfa

Ani Harabeleri – Kars

Hattuşaş – Çorum

Alacahöyük – Çorum

Safranbolu Evleri – Karabük

Kayaköy – Muğla

Şeytan Sofrası – Balıkesir

Kral Kaya Mezarlıkları – Amasya

Aziz (St.) Nikolaos Anıt Müzesi (Noel Baba Kilisesi) – Antalya

Afrodisias Antik Kenti – Aydın

Pergamon Antik Kenti (Bergama Akropol) – İzmir

Diyarbakır Kalesi

Selimiye Camii – Edirne

Çatalhöyük Neolitik Kenti – Konya

Divriği Ulu Camii – Sivas

Troya Antik Kenti – Çanakkale

Artemis Tapınağı – İzmir

Knidos Antik Kenti – Muğla

Kilistra Antik Kenti – Konya

Hunat Hatun Camii ve Külliyesi – Kayseri

Sultanahmet Camii – İstanbul


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 43 Cevabı,


Soru : Ailenizde ve çevrenizde bayramlar nasıl kutlanıyor?


Kısa Cevap : “Ailenizde ve çevrenizde bayramlar nasıl kutlanıyor?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ailemde ve çevremde bayramlar heyecanla beklenmekte ve büyük bir sevinç ile karşılanıp kutlanmaktadır.

Bayramlarda genellikle resmi tatiller olduğu için ailemde ve çevremde birçok kişi tatil planları yapar ya memleketlerine ya da sevdiklerini ziyaret ederek bayramlarını bu şekilde geçirirler.

Bayram gelmeden önce kıyafetler alınır hazırlıklar yapılır ev temizliği ve tatlı gibi misafir ikramları hazırlanarak yapılacak olan tatil planları varsa tatil hazırlıkları yapılır.

Ailemde ne çevremde bu şekilde bayramlar çok hareketli ve diğer günlerde farklı geçer.


Soru : Bayramlarımız dışında millî kültürümüzü yansıtan kutlama ve törenlere başka hangi örnekleri verebilirsiniz?


Kısa Cevap : “Bayramlarımız dışında millî kültürümüzü yansıtan kutlama ve törenlere başka hangi örnekleri verebilirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Her milletin kendine has özel bir kültürü vardır.

Bu kültürleri yüzyıllar içerisinde insanlar benimsemiş milli ve adet haline gelmiş gelenekler şeklinde yaşatmaya devam etmektedirler.

Hayatımız içerisinde bizim , ailemiz veya milletimiz için çok önemli bayramlar ve milli günler vardır.

Bugünler kültürümüzü ve inançlarımızı yansıtan en önemli günlerdir.

Beni veya milli kutlamalarla bu milli kültür günlerimiz yaşatılmaya devam etmektedir.

Bayramlarımız dışında milli kültürümüzü yansıtan kutlama ve törenler şu şekilde sıralanabilir.

  • Mukabele
  • Kandil geceleri
  • Hacı görmeleri ve Hacı yemekleri
  • Hedik yani bebeğin diş çıkarma kutlaması
  • Nevruz kutlamaları
  • Sünnet düğünü
  • Söz kesme nişan ve kız isteme
  • Kına gecesi
  • Hıdırellez kutlamaları
  • Düğün
  • Cenaze törenleri ve cenaze çadırları
  • Bebek mevlüdü ve cenaze için okunan mevlitler


 

Our Score

Yük taşıtlarında ve yük üzerinde yolculuk yapmanın sakıncaları nelerdir? Açıklayınız.

4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Yük taşıtlarında ve yük üzerinde yolculuk yapmanın sakıncaları nelerdir? Açıklayınız. konusunu kısaca ele alacağız. 


“Yük taşıtlarında ve yük üzerinde yolculuk yapmanın sakıncaları nelerdir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Yük taşıtlarında bıyık üzerinde yolculuk yapmak insanların sağlığını ve canını tehlikeye atacak çok tehlikeli durumlardır. İnsanlar buralardan düşebilir ve büyük sakatlık bölümleri sebebiyet verebilirler.


“Yük taşıtlarında ve yük üzerinde yolculuk yapmanın sakıncaları nelerdir? Açıklayınız.” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Ülkemizde ne yazık ki özellikle işçileri taşıyan araçlarda yük üzerinde veya yük taşıtlarında yolculuk yapan insan sayısı çoktur.

Yasak olmasına rağmen ucuz olması veya önemsenmeme sebeplerle insanlar bu şekilde bir yerden bir yere götürülmektedir.

Bu insanlar hafif kazalarda bile büyük yaralanma yaşayabilirler.

Aracın üzerinden dışına veya içine düşebilir sakatlanabilir veya diğer araçların altında ezilebilirler.

Önemsemeyen bu durum aslında insan hayatı için çok tehlikeli ve dikkat edilmesi gereken bir durumdur.



 

Our Score

Motorlu taşıtlar genel olarak nasıl sınıflandırılır?

4. Sınıf Trafik Güvenliği Kitabı Motorlu taşıtlar genel olarak nasıl sınıflandırılır? konusunu kısaca ele alacağız. 


“Motorlu taşıtlar genel olarak nasıl sınıflandırılır?” ile ilgili kısa cevabı ;


Cevap :

Motorlu taşıtlar genel olarak kara taşıtları, Deniz taşıtları ve hava taşıtları olmak üzere üç kısımda sınıflandırılırlar.


“Motorlu taşıtlar genel olarak nasıl sınıflandırılır?” ile ilgili uzun cevabı ;


Cevap :

Motorlu taşıtlar kendiliğinden hareketli araçlar olup genellikle tekerlekli, demir yolu üzerinde çalışmayan insan veya kargo taşımacılığı için kullanılan araçlardır.

Motorlu taşıtlar genel olarak karada, denizde ve havada olmak üzere üç sınıfta incelenir.



 

Our Score
error: Content is protected !!