Ana Sayfa > 8. S─▒n─▒f Din K├╝lt├╝r├╝ Kitab─▒ > 8. S─▒n─▒f Din K├╝lt├╝r├╝ Meb Yay─▒nlar─▒ Kitab─▒ Sayfa 39-40-41-42-43

Din K├╝lt├╝r├╝ ve Ahlak Bilgisi ├ľ─čretmeni
Y├╝zba┼č─▒
Konular1109
Cevaplar0

8. S─▒n─▒f Din K├╝lt├╝r├╝ ve Ahlak Bilgisi Ders Kitab─▒ 1. ├ťnite ├ťnitemizi De─čerlendirelim Cevaplar─▒ Sayfa 39, 40, 41, 42, 43


1. ├ťnite ├ťnitemizi De─čerlendirelim Cevaplar─▒


8. S─▒n─▒f Din K├╝lt├╝r├╝ Meb Yay─▒nlar─▒ Kitab─▒ Sayfa 39-40-41-42-43


A. A┼ča─č─▒daki a├ž─▒k u├žlu sorular─▒ cevaplay─▒n─▒z.


1. ÔÇťGer├žekten biz, her ┼čeyi bir ├Âl├ž├╝ ve dengede yaratt─▒k.ÔÇŁ (Kamer suresi, 49. ayet.) ayetinden ne anl─▒yorsunuz? A├ž─▒klay─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “ÔÇťGer├žekten biz, her ┼čeyi bir ├Âl├ž├╝ ve dengede yaratt─▒k.ÔÇŁ ayetinden ne anl─▒yorsunuz? A├ž─▒klay─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Bilimsel ara┼čt─▒rmalar yap─▒ld─▒k├ža ve dikkatli bir ┼čekilde bakt─▒─č─▒m─▒z zaman asl─▒nda evrende gerek uzay gerek gezegenler gerek D├╝nyam─▒zdaki d├Âng├╝lerde kusursuz bir i┼čleyi┼čin var oldu─čunu g├Ârmekteyiz.

Bu ayeti kerime de allah├╝ Teala’n─▒n m├╝kemmel ve kusursuz olan g├╝c├╝ ve bilgisi sayesinde her ┼čeyi bir ├Âl├ž├╝ ve dengede yaratt─▒─č─▒n─▒ g├Ârmekteyiz.

├çevremize bakt─▒─č─▒m─▒z zaman dikkatli bir bak─▒┼čla bunu g├Ârebilece─čimiz gibi ayn─▒ zamanda bilimsel ara┼čt─▒rmalar─▒ ├Â─črenerek de muhte┼čem d├╝zene hayran kalabiliriz.

Normalde bir ┼čeyin etraf─▒na d├Ând├╝─č├╝ zaman h─▒zlan─▒p h─▒z─▒n─▒n artmas─▒ gerekirken d├╝nyan─▒n ve gezegenlerin belirli saat aral─▒klar─▒nda d├Ânmesi mevsimlerin, gece ve g├╝nd├╝z├╝n art arda gelmesi suyun d├Âng├╝s├╝ insanlar─▒n v├╝cudundaki muhte┼čem sistemin bizlerin hi├žbir katk─▒s─▒ olmadan devam etmesi ger├žekten muhte┼čem d├╝zenine birer ├Ârnektirler.

Bu i┼člerin tek ba┼č─▒na meydana gelmedi─či a├ž─▒kt─▒r ve mutlaka bunlar─▒ y├Âneten bir yarat─▒c─▒ vard─▒r.

─░nsan─▒n her zaman g├Ârm├╝┼č oldu─ču ├ži├žeklerin olu┼čumu ya─čmurun ya─čmas─▒ gibi olaylara ibretle bakt─▒─č─▒nda Kamer suresinin Bu ayeti kerimesini yak─▒ndan anlayacak ve ger├žekten her ┼čeyin bir ├Âl├ž├╝ ve dengede oldu─čuna iman edebilece─čiz.


2. ├ľzg├╝rl├╝k ve sorumluluk kavramlar─▒ aras─▒ndaki ili┼čkiyi a├ž─▒klay─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “├ľzg├╝rl├╝k ve sorumluluk kavramlar─▒ aras─▒ndaki ili┼čkiyi a├ž─▒klay─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

├ľzg├╝rl├╝k ve sorumluluk sanki birbirlerini s─▒n─▒rlar─▒nda olan ve birbirleriyle i├ž i├že ge├žmi┼č kavramlar gibidirler.

Her insan ├Âzg├╝rd├╝r ve ba┼čkas─▒n─▒n haklar─▒n─▒ ihlal etmedik├že bir├žok ┼čeyde kendi tercihine g├Âre hareket etme serbestli─či vard─▒r.

Sorumluluk ise insanlar─▒n bu hayat i├žerisinde yapmak zorunda olduklar─▒ ve yapmad─▒klar─▒ zaman hem kendilerinin hem de ba┼čkalar─▒n─▒n ma─čduriyetini s├Âz konusu oldu─ču i┼člerdir.

─░nsanlar ├Âzg├╝rl├╝k hakk─▒n─▒ kullanay─▒m derken sorumluluklar─▒n─▒ ihmal ederek di─čer insanlar─▒ ma─čdur etmemelidirler.

Ancak sorumluluklar─▒n─▒ yerine getiriyorlarsa bu kimseler di─čer b├╝t├╝n alanlarda ├Âzg├╝r ve tercih hakk─▒na sahiptirler.

Mesela bir insan ├Âzg├╝r├╝m diyerek bakmakla y├╝k├╝ml├╝ olmu┼č oldu─ču ailesini veya i┼čini ihmal etmesi ├Âzg├╝rl├╝k de─čil bilakis sorumsuzluktur.

Ancak bu ki┼činin istemi┼č oldu─ču bir hayat─▒ tercih etmesi kendi ├Âzg├╝rl├╝k alan─▒na ba─čl─▒d─▒r.

Buradan g├Ârmekteyiz ki insanlar hem ├ľzg├╝r hem de sorumluluk sahibi oldu─ču i├žin belirli s─▒n─▒rlar i├žerisindedirler.

Asl─▒nda bu belirlenmi┼č olan s─▒n─▒rlar ve sorumluluklar di─čer insanlar─▒n ma─čdur olmas─▒nda ve toplumun d├╝zenini sa─članmas─▒nda ├žok ├Ânemlidir.

├ç├╝nk├╝ herkesin s─▒n─▒rs─▒z bir ├Âzg├╝rl├╝─če sahip oldu─ču bir toplumda g├╝├žl├╝ler zay─▒flar─▒ ezecek bir├žok insan─▒n ma─čduriyeti s├Âz konusu oldu─ču i├žin ├Âzg├╝rl├╝k de─čil anar┼či olu┼čacakt─▒r.


3. Tevekk├╝l ne demektir? ├ľrnek vererek a├ž─▒klay─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “Tevekk├╝l ne demektir? ├ľrnek vererek a├ž─▒klay─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

Tevekk├╝l Allah’a g├╝venmek anlam─▒na gelip s├Âzl├╝kte birine g├╝vence verme birine i┼čini havale etme ve ona g├╝venme anlamlar─▒na gelmektedir.

Birine g├╝venen kimseye m├╝tevekkil g├╝venilen kimseye ise vekil denmektedir ki tevekk├╝l kelimesi buradan t├╝remektedir.

─░nsanlar─▒n da Allah’a tevekk├╝l etmesi bir i┼č konusunda elinden geleni yapt─▒ktan sonra i┼čin sonucunu Allah’a b─▒rakmak ve olan sonuca raz─▒ olmaya denmektedir.

Ayn─▒ ila├žlar─▒ kulland─▒─č─▒ halde ki┼čilerin baz─▒lar─▒n─▒n iyi oldu─čunu baz─▒lar─▒n─▒n hastal─▒─č─▒n─▒n daha ├žok ilerledi─čini g├Ârmekteyiz ki bir hasta ilac─▒n─▒ ald─▒ktan ve elinden geleni yapt─▒ktan sonra hastal─▒─č─▒n iyile┼čip iyile┼čmeyece─čini Allah’a tevekk├╝l etmesi tevekk├╝le bir ├Ârnektir.

Tevekk├╝l├╝ bir ├Ârnek de ki┼činin yolculuk s─▒ras─▒nda emniyet emniyet kemerini tak─▒p b├╝t├╝n trafik kurallar─▒na uyduktan sonra kaza yap─▒p yapmayaca─č─▒n─▒ ve bu konudaki b├╝t├╝n halleri tevekk├╝l etmesi ve Allah’a s─▒─č─▒nmas─▒d─▒r.

Hayata bizim alaca─č─▒m─▒z ├Ânlemlerle beraber bizim elimizde olmayan deprem kazar gibi durumlar vard─▒r ki bu konuda tevekk├╝l etmek hem bizleri iyi bir M├╝sl├╝man yapacak hem de psikoloji kayg─▒ bozukluklar─▒ndan bizleri kurtararak olaylar─▒n sonucuna g├Âre hareket etme becerisi ve olgunlu─čunu bizlere kazand─▒racakt─▒r.

Bu olaylar─▒ engelleyemedi─čimiz gibi olan olaylarda da nas─▒l hayaller oldu─čunu bilemeyece─čimiz i├žin Allah tevekk├╝l etmeli ve hem d├╝nya hem de ahiret hayat─▒m─▒z─▒ kurtararak ak─▒l sahibi sa─člam bir M├╝sl├╝man olmal─▒y─▒z.


4. S├╝nnetullah nedir? ├ľrnekler vererek a├ž─▒klay─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “S├╝nnetullah nedir? ├ľrnekler vererek a├ž─▒klay─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

TDK’ya g├Âre S├╝nnetullah─▒n iki farkl─▒ anlam─▒ vard─▒r:

  1. Allah’─▒n yery├╝z├╝ndeki de─či┼čtirilemez kanunlar─▒, belirledi─či kurallar ve prensipler.
  2. Allah’─▒n varl─▒k dairesi i├žerisinde her ┼čeyi birbirleriyle uyumlu bir ┼čekilde yaratm─▒┼č olmas─▒

Allahu Teala varl─▒─č─▒na delil olarak ve b├╝y├╝kl├╝─č├╝n├╝n g├Âstergesinden k├╝├ž├╝k ├Ârnekler olarak da olsa d├╝nyay─▒ ve evrendeki b├╝t├╝n olaylar─▒ m├╝kemmel bir d├Âng├╝ i├žerisinde yaratm─▒┼čt─▒r.

S├╝nnetullah’a ├Ârnek olarak ate┼čin yak─▒c─▒ olmas─▒ ve yakmas─▒, suyun ate┼če s├Ând├╝rmesi, s─▒cak ve so─čuk olu┼čumu ve bunlar─▒n dengesi demektir.

Kaynat i├žerisinde de─či┼čen olaylar oldu─ču gibi kaynat─▒ ayakta tutan temel kanunlar olan itme ve ├žekme kanunu, suyun kald─▒rma kuvveti, so─ču─čunun ├╝┼č├╝tmesi gibi kanunlar de─či┼čmezler.

Bu kavramlar d├╝nyan─▒n yarat─▒ld─▒─č─▒ andan itibaren g├╝n├╝m├╝ze kadar ayn─▒d─▒r.

─░nsanlar─▒n ├žocukluktan gen├žli─či gen├žlikten ihtiyarl─▒─ča gitmesi gibi olaylar her ne kadar de─či┼čken olaylar olsa da bunlar─▒n bu ┼čekilde olmas─▒ sabittir.

Yani insan─▒n ya┼čad─▒─č─▒ de─či┼čse de her canl─▒n─▒n do─čup b├╝y├╝mesi ve ard─▒ndan ├Âlmesi olay─▒ sabittir ve bunlar─▒n hepsi s├╝nnetullah’a ├Ârneklerdir.


5. ├ľm├╝r ve ecel kavramlar─▒ aras─▒ndaki ili┼čkiyi a├ž─▒klay─▒n─▒z.


K─▒sa Cevap : “├ľm├╝r ve ecel kavramlar─▒ aras─▒ndaki ili┼čkiyi a├ž─▒klay─▒n─▒z.” ile ilgili k─▒sa cevab─▒ i├žin t─▒klay─▒n─▒z.

Uzun Cevap :

├ľm├╝r canl─▒n─▒n do─čumla ├Âl├╝m veya varolu┼č ile yok olu┼č aras─▒nda ge├žen s├╝re ya┼čama ya da var olma s├╝resine verilen isimdir

Ecel ise yarat─▒c─▒ taraf─▒ndan ├Ânceden belirlenen ├Âl├╝m zaman─▒ ya┼čam─▒n sonu demektir.

Her canl─▒n─▒n belirlenmi┼č olan bir ├Âmr├╝ vard─▒r ki bu ├Âm├╝r bitti─či zaman ecel dedi─čimiz Hadise ger├žekle┼čir ve ├Âl├╝m olay─▒ olarak ahirete g├Â├ž edilir

Sahabelerin ve b├╝y├╝k alimlerimizin ifade etmi┼č oldu─ču ├╝zere eceli gelmeyen bir insan─▒n hastal─▒ktan veya herhangi bir kimse taraf─▒ndan ├Âld├╝r├╝lmesi ayn─▒ ┼čekilde eceli gelen kimsenin de ├Âl├╝mden kurtulup ya┼čamaya devam etmesi m├╝mk├╝n de─čildir.

Hadisi ┼čeriflerde peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellemin uzun ├Âm├╝rl├╝ olmas─▒ i├žin baz─▒ kimselere dua et diye akrabay─▒ ziyaret edip onlar─▒ g├Âzeten ve baz─▒ hay─▒rlarda bulunan kimselerin ├Âmr├╝n├╝n uzayaca─č─▒n─▒ ifade etmi┼čtir.

Allah├╝ Teala ki┼činin yapaca─č─▒ amelleri bildi─či i├žin ├Âmr├╝n├╝ o ┼čekilde yazm─▒┼č ve eceli ona g├Âre belirleyerek bunu kaderine yazm─▒┼čt─▒r.

Bize d├╝┼čen ibadet ve Emirler ile hayat─▒m─▒z─▒ ge├žirmek ve hay─▒rl─▒ bir ├Âm├╝r i├žin dua ederek hastaland─▒─č─▒m─▒zda gereken tedaviyi yaparak sa─čl─▒kl─▒ olmaya ├žal─▒┼čmakt─▒r.

Elimizden gelen ├Ânlemleri ald─▒ktan sonra da tevekk├╝l etmek ve i┼či sonucunu Allah’a b─▒rakmak gerekmektedir.


B. A┼ča─č─▒daki ├žoktan se├žmeli sorular─▒ cevaplay─▒n─▒z.


1. ├ľzg├╝rl├╝k, zorlama olmadan insan─▒n kendi iradesine dayanarak karar vermesi ve buna g├Âre davranmas─▒d─▒r. Sorumluluk ise verdi─či kararlardan sonra ortaya ├ž─▒kan durumlar─▒n sonu├žlar─▒n─▒ ├╝stlenmesidir. ─░nsan akl─▒ ve iradesi sebebiyle tercihlerinde ├Âzg├╝rd├╝r ve bu tercihler sonucu ortaya ├ž─▒kan durumlardan da sorumludur.

Yukar─▒da verilen bilgiye g├Âre a┼ča─č─▒dakilerden hangisi yanl─▒┼čt─▒r?


A) Sorumluluk, ceza ya da ├Âd├╝l gerektirir.
B) ─░nsan, ak─▒ll─▒ ve irade sahibi bir varl─▒kt─▒r.
C) ─░nsan, k├Ât├╝ davran─▒┼člar─▒ kendi ├Âzg├╝r iradesiyle yapmaz.
D) ─░nsan, tercih etti─či davran─▒┼člardan sorumludur.


8. S─▒n─▒f Din K├╝lt├╝r├╝ ve Ahlak Bilgisi Meb Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 40 Cevaplar─▒


2. Derslerine ├žok iyi ├žal─▒┼čan ve s─▒navlarda olduk├ža ba┼čar─▒l─▒ olan Halil ─░brahim, ÔÇťFen LisesiÔÇÖne gidebilecek misin?ÔÇŁ diye soranlara ÔÇťAllahÔÇÖ─▒n (c.c.) izniyleÔÇŁ diye cevap veriyordu.

Halil ─░brahimÔÇÖin bu tavr─▒ a┼ča─č─▒daki kavramlardan hangisi ile a├ž─▒klanabilir?


A) Tefekk├╝r
B) Tevekk├╝l
C) Teess├╝r
D) Te┼čekk├╝r


3. ÔÇťSizden herhangi birinizin s─▒rt─▒na bir ba─č odun y├╝klenip satmas─▒, dilenmesinden hay─▒rl─▒d─▒r.ÔÇŁ (M├╝slim, Zekat, 110.)

Hz. Peygamberin yukar─▒daki s├Âz├╝nde bize anlatmak istedi─či ana konu nedir?


A) Zengin olmak i├žin kazanmak.
B) Kumar t├╝r├╝ oyunlar─▒ oynayarak kazanmak.
C) Dilencilik yaparak kazanmak.
D) Emek sarf ederek helal r─▒z─▒k kazanmak.


4. I- Ak─▒l insan─▒ di─čer canl─▒lardan farkl─▒ k─▒lar.
II- ├ľzg├╝rce se├žimlerinden dolay─▒ insan sorumlu olmaz.
III- Yapt─▒klar─▒ndan d├╝nyada ve ahirette sorumludur.

─░nsan ile ilgili olarak yukar─▒dakilerden hangileri do─črudur?


A) Yaln─▒z I B) I ve II C) I ve III D) Yaln─▒z III


5. Mekkeli m├╝┼čriklerin bask─▒lar─▒n─▒n artt─▒─č─▒ bir d├Ânemde, Medineli bir heyetle MekkeÔÇÖde g├Âr├╝┼čmenin tehlikeli olaca─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nen Hz. Peygamber, MekkeÔÇÖnin d─▒┼č─▒nda Akabe denilen bir vadide bir araya gelmi┼čtir. Hicret yoluna ├ž─▒karken AllahÔÇÖa (c.c.) tevekk├╝l ederek gerekli tedbirleri almay─▒ ihmal etmemi┼čtir. MedineÔÇÖyi ku┼čatmaya gelen m├╝┼čriklere kar┼č─▒ ┼čehri korumak i├žin hendekler kazd─▒rarak ├Ânlem alm─▒┼čt─▒r.

A┼ča─č─▒dakilerden hangisi yukar─▒daki metnin vermek istedi─či temel d├╝┼č├╝nceyi ifade eder?


A) Hz. Peygamberin hayat─▒nda hicretin ├Ânemi b├╝y├╝kt├╝r.
B) Hz. Peygamber Medineli bir heyetle g├Âr├╝┼čm├╝┼čt├╝r.
C) Hz. Peygamber m├╝┼čriklerle m├╝cadele etmi┼čtir.
D) Hz. Peygamber yapt─▒─č─▒ i┼člerde tedbirli davranm─▒┼čt─▒r.


8. S─▒n─▒f Din K├╝lt├╝r├╝ ve Ahlak Bilgisi Meb Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 41 Cevaplar─▒


6. ─░rade bir ┼čeyi yap─▒p yapmamaya karar verme g├╝c├╝d├╝r. ─░nsan iradesi s─▒n─▒rl─▒ iken Y├╝ce AllahÔÇÖ─▒n iradesi sonsuz ve s─▒n─▒rs─▒zd─▒r. Onun isteyip de yapamayaca─č─▒ hi├žbir ┼čey yoktur ve t├╝m iradelerin ├╝st├╝ndedir.

Verilen metne g├Âre AllahÔÇÖ─▒n (c.c.) sonsuz ve s─▒n─▒rs─▒z olan iradesini ifade eden kavram a┼ča─č─▒dakilerden hangisidir?


A) Cüzî irade B) Tevekkül C) Küllî irade D) Rezzak


7.┬á Madde ve enerjinin olu┼čumu, yap─▒s─▒, hareketi, de─či┼čimi ve maddeler aras─▒ ili┼čkilerle ilgili yasalard─▒r. AllahÔÇÖ─▒n (c.c.) koydu─ču bu yasalar evrenseldir.┬á
Canl─▒lar─▒n do─čmas─▒, geli┼čmesi ve ├╝remesi gibi olaylar bu yasalar kapsam─▒nda de─čerlendirilir. Y├╝ce Allah (c.c.) bitki, hayvan ve insanlar─▒n yap─▒ ve i┼člevlerini bu yasalara ba─čl─▒ k─▒lm─▒┼čt─▒r.

Soru i┼čaretiyle g├Âsterilen b├Âl├╝mlere s─▒ras─▒yla a┼ča─č─▒dakilerden hangileri getirilmelidir?


A) Biyolojik yasalar ÔÇô Toplumsal yasalar
B) Fiziksel yasalar ÔÇô Biyolojik yasalar
C) Fiziksel yasalar – Toplumsal yasalar
D) Toplumsal yasalar ÔÇô Biyolojik yasalar


8. AllahÔÇÖ─▒n (c.c.) canl─▒lar i├žin yaratt─▒─č─▒ b├╝t├╝n nimetlere verilen add─▒r. Yediklerimiz, i├žtiklerimiz, giydiklerimiz, bilgi, hikmet, teneff├╝s etti─čimiz hava yani k─▒saca maddi ve manevi b├╝t├╝n ihtiya├žlar bu kapsamda de─čerlendirilir.

Tan─▒m─▒ verilen kavram a┼ča─č─▒dakilerden hangisidir?


A) R─▒z─▒k B) ─░rade C) ├ľm├╝r D) Kaza


C. A┼ča─č─▒daki c├╝mlelerde bo┼č b─▒rak─▒lan yerleri verilen kelimelerden uygun olan─▒yla doldurunuz.


(ecel, s├╝nnetullah, ├Âm├╝r, r─▒z─▒k, Ayet el-K├╝rsi)


  1. AllahÔÇÖ─▒n (c.c.) tabiat─▒ yarat─▒p devam ettirmek ve toplum hayat─▒n─▒ d├╝zenlemek ├╝zere koydu─ču kanunlara s├╝nnetullah denir.
  2. Hayat, ya┼čama, ya┼čay─▒┼č anlamlar─▒na gelir. ─░nsan─▒n do─čumundan ├Âl├╝m├╝ne kadar ge├žen zamana ├Âm├╝r denir.
  3. ─░nsan ve di─čer canl─▒lar─▒n beslenip ya┼čayabilmeleri i├žin yedikleri, i├žtikleri ve faydaland─▒klar─▒ her ┼čeye r─▒z─▒k denir.
  4. Bakara suresinin 255. ayetidir. Y├╝ce AllahÔÇÖ─▒n e┼čsiz s─▒fatlar─▒n─▒n ve g├╝c├╝n├╝n anlat─▒ld─▒─č─▒ ayete Ayet el-K├╝rsi denir.

8. S─▒n─▒f Din K├╝lt├╝r├╝ ve Ahlak Bilgisi Meb Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 42 Cevaplar─▒


A┼ča─č─▒daki sorular─▒ cevaplayarak bulmacay─▒ ├ž├Âz├╝n├╝z.


Soldan Sa─ča


  • 3. “Yaratm─▒┼č oldu─ču t├╝m canl─▒lar─▒n hava, su ba┼čta olmak ├╝zere t├╝m ihtiya├žlar─▒n─▒ kar┼č─▒layan, onlar─▒n yeme, i├žme, mal m├╝lk edinmelerini sa─člayan, ak─▒l fikir verip vahiy g├Ândermek suretiyle onlar─▒ destekleyen, her t├╝rl├╝ r─▒zk─▒ s├╝rekli veren.” anlam─▒nda Allah’─▒n esm├ó-i h├╝sn├ós─▒ndan biri. ( Rezzak )
  • 4. Allah’─▒n (c.c.) sonsuz ilmi ve kudretiyle ba┼člang─▒├žtan sona kadar evrende olacak olan her ┼čeyi programlamas─▒. ( Kader )
  • 7. ─░nsan─▒n, yapaca─č─▒ i┼člerde kendisine d├╝┼čen g├Ârevleri yap─▒p her t├╝rl├╝ tedbiri ald─▒ktan, yeterli ve gerekli ├žal─▒┼čmalar─▒ en g├╝zel bi├žimde yerine getirdikten sonra sonucu Allah’tan (c.c.) beklemesi. ( Tevekk├╝l )
  • 9. Bir i┼čin yap─▒lmas─▒ i├žin harcanan beden ve kafa g├╝c├╝. ( Emek )
  • 12. ─░nanma, tasdik etme. ( ─░man )
  • 13. Ki┼činin kendi davran─▒┼člar─▒n─▒ veya kendi yetki alan─▒na giren herhangi bir olay─▒n sonu├žlar─▒n─▒ ├╝stlenmesi, mesuliyet. ( Sorumluluk )
  • 14. Allah’─▒n (c.c.) evren ve evrenin i├žindeki canl─▒ cans─▒z t├╝m varl─▒klar ile ilgili koydu─ču kurallar, de─či┼čmez yasalar, adetullah. ( S├╝nnetullah )
  • 15. ─░nsana Allah (c.c.) taraf─▒ndan verilen s─▒n─▒rl─▒ ├Âzg├╝rl├╝k, tercih etme kabiliyeti. ( C├╝zi irade )

8. S─▒n─▒f Din K├╝lt├╝r├╝ ve Ahlak Bilgisi Meb Yay─▒nlar─▒ Ders Kitab─▒ Sayfa 43 Cevaplar─▒


Yukar─▒dan A┼ča─č─▒ya


  • 1. AllahÔÇÖ─▒n (c.c.), kullar─▒ i├žin belirlemi┼č oldu─ču ┼čeylerin zaman─▒ ve yeri gelince tek tek y├╝r├╝rl├╝─če konmas─▒, uygulan─▒p ger├žekle┼čmesi. ( Kaza )
  • 2. Se├žme, tercih etme, isteme, dileme, arzu etme, meyletme, karar verme. Akl─▒n d├╝┼č├╝n├╝p karar vermesi, yap─▒lmas─▒ veya yap─▒lmamas─▒ e┼čit olan ├že┼čitli davran─▒┼člardan birini be─čenip tercih etmesi. ( irade )
  • 3. ─░nsan ve di─čer canl─▒lar─▒n beslenip ya┼čayabilmeleri i├žin yedikleri, i├žtikleri ve faydaland─▒klar─▒ her ┼čey. ( R─▒z─▒k )
  • 5. ÔÇťAllahÔÇÖ─▒n (c.c.) istedi─čini istedi─či gibi dilemesi ve se├žmesiÔÇŁ anlam─▒nda AllahÔÇÖ─▒n (c.c.) mutlak ve s─▒n─▒rs─▒z iradesi. ( K├╝lli irade )
  • 6. AllahÔÇÖ─▒n (c.c.) yaratm─▒┼č oldu─ču b├╝t├╝n varl─▒klar, kainat. ( Evren )
  • 8. Hayat, ya┼čama, ya┼čay─▒┼č. ─░nsan─▒n do─čumundan ├Âl├╝m├╝ne kadar ge├žen zaman. ( ├ľm├╝r )
  • 10. S├╝re, belirlenmi┼č vakit. ├ľl├╝m i├žin belirlenen ve takdir edilen zaman. ( Ecel┬á )
  • 11. D├╝┼č├╝nme, anlama ve kavrama g├╝c├╝. ( Ak─▒l )


 

Our Score
Yorum S─▒rala
Profile Photo
Binba┼č─▒

E-posta adresiniz yay─▒nlanmayacak. Gerekli alanlar * ile i┼čaretlenmi┼člerdir

error: Content is protected !!