5. Sınıf Türkçe Kitabı Yarın İçin Serbest Okuma Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 98, 99
5. Sınıf Türkçe Kitabı Yarın İçin Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 98-99
YARIN İÇİN
Ben çalışmayı, para kazanmayı severim. İnsanın iyi yaşaması için gerekli bir şey para. Bunun için de işten hiç yılmam. Arkadaşlarım hep takılırlar bana: “Sen parayı çok seviyorsun. Paracıl birisin. Böyle giderse kısa sürede zengin olacaksın.” diyorlar.
Varsın öyle düşünsünler, varsın öyle desinler. Benim öyle bir amacım yok. Ancak bugünün bir de yarını var. Yarının neler getireceğini kim bilebilir? Bugünden yarını da düşünmek zorundayız. Bu düşünceme arkadaşlar katıla katıla gülüyor, gırgıra alıyorlar beni. “Şu düşündüğüne bak be İsmail. Bugünden yarını ne diye düşünelim ki? Yaşadığımız günün tadını çıkarmalıyız. Yarını şimdiden düşünmeye ne gerek var?” diyorlar.
Ama ben böyleyim işte. Yarının bize neler getireceğini aklımdan çıkarmam hiç. Yaşamımı ona göre düzenlerim.
Haklıymışım. Doğru düşünüyormuşum. Başıma gelenler bunu bana öğretti. Bakın ne oldu? Üç ay önce soğuk bir ocak akşamıydı. Çalıştığım fabrikadan arkadaşlarla çıkmış, evlerimize gidiyorduk. Bizim ev kasabanın öte yakasındadır. Ahşap bir evdir. Dedemin dedesinden kalmış ata yadigârı. Bu nedenle içinde oturduk, satmayı ya da yeni bir ev almayı düşünmedik. Dedim ya, ata yadigârı.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 99 Cevapları
Köprünün tam yanına gelmiştim ki birden bizim evin bulunduğu yerden alevlerin yükseldiğini gördüm. Bağrışmalar, çığlıklar, “Yetişin, yangın var!” Sesler ortalığı dolduruyordu. Koşuşan koşuşana.
Hemen koşmaya başladım. Gördüğüm manzarayı ömrüm boyunca unutamam. Anam, karım ve iki çocuğum dövünüyor, alevler içindeki eve bakıyorlar. Onları dışarıda görünce ferahladım. Demek can kaybı yoktu. Mal nasıl olsa yerine konurdu. Beni görünce daha çok ağlamaya başladılar. Anam dizlerini dövüyor, bir yandan da:
“Gitti, oğlum her şeyimiz yandı kül oldu. Mahvolduk, mahvolduk. Hiçbir şeyimiz kalmadı, ah hiçbir şeyimiz kalmadı.” diye ağlayarak konuşuyordu. Çocuklar da ona katılıyor, ağlaşıyorlardı. Komşular, susturmaya, yatıştırmaya çalışıyorlardı. Ne ki susacak gibi değillerdi.
Bizim kasabada evler aralıklı kurulmuştur. Yangın öteki evlere sıçramadı. Bir bizim evde kaldı. Yılların kuruttuğu, yaşlı ahşap bir evdi. Alevler kısa sürede yalayıp yuttu. Komşuların yardımıyla birkaç parça eşyamız kurtulmuştu. Geceyi dayımların evinde geçirdik. Anamlara:
“Üzülüp ağlamanın hiçbir yararı yok. Yanan şeyleri geri getiremeyiz ama yenilerini almak elimizdedir. Üzülmeyin.” dedim.
Ertesi sabah işe koyuldum. Yarın kaygısıyla biriktirdiğim para vardı. Bugünleri, başımıza gelecek kötü olayları düşünerek biriktirmiştim. Hiç düşünmeden harcamaya başladım. Önce köprü altında yeni yapılan apartmanlardan bir daire satın aldım.
İçini dayayıp döşedim. Her şeyimizi yeniledim. İki hafta içerisinde hiçbir eksiğimiz kalmadı.
Yeni evimize taşındığımız gün bir anam üzüntülüydü. Yanan evde geçmişti bütün ömrü. Sanki yangın onun anılarını da yakmıştı. O akşam bana:
“Her şeyi yeniledin, her şeyin en iyisini aldın. Ama çok da para harcadın oğlum.” dedi. “Ne zorluklarla kazanmıştın sen o parayı.”
“Olsun, üzülme ana.” dedim. “İnsan, böyle günler için para biriktirir; yoksa ne diye biriktirelim.”
5. Sınıf Türkçe Kitabı Tatlı Dile Dair Dinleme Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 93, 94, 95, 96, 97
5. Sınıf Türkçe Kitabı Tatlı Dile Dair Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 93-94-95-96-97
Hazırlık
1. Arkadaşlarınızla konuşmalarınızda nelere dikkat ediyorsunuz?
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
2. “Tatlı dil yılanı deliğinden çıkarır.” atasözünden anladıklarınızı açıklayınız.
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları
1. Etkinlik
Soru : Metni dinlerken önemli gördüğünüz bilgi ve cümleleri aşağıya not alınız.
Cevap:
Bu kısmı kendinize göre önemli olan olayları not alınız.
2. Etkinlik
Soru : Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelimeleri defterinize yazınız. Kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Kelimelerin sözlük anlamlarını tahminlerinizle karşılaştırınız. Bu kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Cevap:
Vitrin kelimesi
Tahminim :
SözlükAnlamı :
Cümlem :
Manken kelimesi
Tahminim :
SözlükAnlamı :
Cümlem :
Sahici kelimesi
Tahminim :
SözlükAnlamı :
Cümlem :
Gönül Devirmekelimesi
Tahminim :
SözlükAnlamı :
Cümlem :
3. Etkinlik
Soru : Metni özetleyerek yazınız. Özetinizi yazarken kendi cümlelerinizi kullanmaya ve tekrar eden ifadelerden kaçınmaya dikkat ediniz.
Cevap:
4. Etkinlik
Soru : Metnin konusunu yazınız.
Cevap:
Metnin konusu :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 95 Cevapları
5. Etkinlik
Soru : Metnin ana fikri olan ifadeyi işaretleyiniz.
Cevap:
6. Etkinlik
Soru : Metinle ilgili düşünceleriniz nelerdir? Metni beğendiniz mi? Sizce yazarın metinde eksik bıraktığı bir şey var mı? Açıklayarak yazınız.
Cevap:
7. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Yazara göre mağaza vitrinlerindeki mankenlerin soğuk bulunmasının sebebi nedir?
Cevap:
Dil yarası neden yaraların en derinidir?
Cevap:
Kalbi imar eden nedir?
Cevap:
Annenizden bir şey isteyeceğiniz zaman talebinizi nasıl dile getiriyorsunuz? Bir örnekle açıklayınız.
Cevap:
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 96 Cevapları
8. Etkinlik
Soru : Kısa çizgi (-) konusunda verilen aşağıdaki bilgileri okuyunuz. Kısa çizginin kullanıldığı yerlerle ilgili örnekler yazınız.
1. Satıra sığmayan kelimeler bölünürken satır sonunda kullanılır.
Örnek cümlem :
2. Cümle içinde ara sözleri veya ara cümleleri ayırmak için ara sözlerin veya ara cümlelerin başına ve sonuna konur, bitişik yazılır.
Örnek cümlem :
3. Kelimelerin köklerini, gövdelerini ve eklerini birbirinden ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem :
4. Heceleri göstermek için kullanılır.
Örnek cümlem :
5. Matematikte çıkarma işareti olarak kullanılır.
Örnek cümlem :
6. Sıfırdan küçük değerleri göstermek için kullanılır.
Örnek cümlem :
7. Arasında, ve, ile, ila, …-den …-e anlamlarını vermek için kelimeler veya sayılar arasında kullanılır. UYARI: Cümle içinde sayı adlarının yinelenmesinde araya kısa çizgi konmaz.
Örnek cümlem :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 97 Cevapları
9. Etkinlik
Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında yaptığınız araştırmanın sonuçlarını da kullanarak “İnsan ilişkilerinde tatlı dilli olmanın önemi” konusunda bir konuşma yapınız.
Konuşmanızda araştırma sonucunda derlediğiniz özlü sözleri de kullanınız. Konuşurken konu dışına çıkmamaya özen gösteriniz.
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
10. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki atasözlerini anlamlarıyla eşleştiriniz. Ardından bu atasözlerini kullanarak defterinize etkili konuşmanın önemini anlatan bilgilendirici bir metin yazınız. Metninizi yazmaya başlamadan önce yazınızın konusunu ve ana fikrini belirleyiniz. Giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinde ele alacağınız konuları ve örnekleri önceden tasarlayınız. Metninizde günlük hayatınızdan örnekler vererek yazınızın inandırıcılığını ve etkisini artırabilirsiniz.
Cevap:
1. Dilim seni dilim dilim dileyim, başıma geleni senden bileyim. – Kişinin başına ne gelirse dilini tutmamasından gelir.
2. Bıçak yarası geçer, dil yarası geçmez. – Hakaret, ağır söz vb. gönül kırıcı davranışlar hiçbir zaman unutulmaz.
3. Tatlı dil yılanı deliğinden çıkarır. – Gönül alıcı, okşayıcı sözlerle karşımızdakinin inadı yenilebilir.
Hakaret, ağır söz vb. gönül kırıcı davranışlar hiçbir zaman unutulmaz. (2)
Kişinin başına ne gelirse dilini tutmamasından gelir. (1)
Gönül alıcı, okşayıcı sözlerle karşımızdakinin inadı yenilebilir. (3)
Cevap:
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : “Millî Kültürümüz” temasının ilk metni olan “Bayrağımın Türküsü” şirini ezberlemeye çalışınız.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Dostluğun Türleri Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92
5. Sınıf Türkçe Kitabı Dostluğun Türleri Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 85-87-88-89-90-91-92
Hazırlık
1. Dostlarınızla nasıl vakit geçiriyorsunuz?
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
2. Dostlarınızla vakit geçirirken kendinizi nasıl hissediyorsunuz?
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları
1. Etkinlik
Soru : Aşağıda metinden alınan bazı kelimeler, harflerinin yerleri karıştırılarak verilmiştir. Karışık verilen harflerden anlamlı kelimeler oluşturarak yazınız. Ardından kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi kelimelerin sözlük anlamlarıyla karşılaştırınız. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri sözlü olarak cümle içerisinde kullandıktan sonra sözlük defterine yazınız.
Cevap:
1. Saydam olmayan bir cisim tarafından ışığın engellenmesiyle ışıklı yerde oluşan karanlık. = GÖLGE
2. Deniz veya göl suları ile çevrilmiş küçük 2 kara parçası. = ADA
3. Birleşikgillerden, sarı renkli çiçeği çok iri olan, yurdumuzda çok yetiştirilen bir bitki, günçiçeği, günebakan. = AYÇİÇEĞİ
4. Öğle ile akşam arasındaki zaman dilimi. = İKİNDİ
5. Bir şey haber vermek, sormak, istemek veya duyguları bildirmek için birine çoğunlukla posta yoluyla gönderilen, zarfa konulmuş yazılı kâğıt, name. = MEKTUP
2. Etkinlik
a. Deyimlerle ilgili aşağıdaki bilgileri okuyunuz.
Cevap:
Birden fazla kelimeden oluşan, bir kavramı karşılamak amacıyla kullanılan ve bir durumu en kısa yoldan anlatan, çoğu mecaz anlamlı kalıplaşmış söz gruplarına “deyim” dendiğini hatırlayınız. Deyimler şu özellikleri taşır:
1. Birden fazla kelimeden oluşur.
2. Çoğunlukla bir anlam kaymasına (mecaz) uğrar.
3. Cümle içinde anlatıma çekicilik kazandırırlar.
4. Deyim kalıbı aynen kullanılır.
5. Deyimde kelimelerin yerini değiştiremeyiz.
Gözü kulağı olmak (Doğru)
Kulağı gözü olmak (Yanlış)
6. Deyimi oluşturan kelimelerin yerine eş anlamlısını kullanamayız.
Surat asmak (Doğru)
Yüz asmak (Yanlış)
b. Metinde yer alan aşağıdaki deyimleri bulunuz. Bu deyimlerin cümlelerde hangi anlamda kullanıldığını yazınız.
Cevap:
Ayak uydurmak :
Çok görmek :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları
3. Etkinlik
Soru : Metnin konusuna en uygun olan görseli işaretleyiniz.
Cevap:
“5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 85-87-88-89-90-91-92 Cevapları”
4. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Yazarın anlattığı dostluklar içinde size en ilginç gelen hangisidir? Neden?
Cevap:
Uzak dostluklar nasıl yaşanmaktadır?
Cevap:
Pazar ile pazartesinin dostluğu nasıl bir dostluktur?
Cevap:
Yazarın serzenişte bulunduğu dostluk türü hangisidir?
Cevap:
Size göre metinde anlatılanlar dışında başka hangi dostluk türleri vardır?
Cevap:
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları
5. Etkinlik
Soru : Özet yazarken dikkat etmeniz gereken kuralları hatırlayınız. Ardından metni özetleyerek yazınız.
Cevap:
6. Etkinlik
a. Gerçek ve kurgusal unsurlar hakkında verilen bilgileri okuyunuz.
Gerçek Unsurlar
Günlük hayatta yaşanması, gerçekleşmesi mümkün olaylar, durumlar gerçek unsurları oluşturur. “Kardeşiyle birlikte odasını topladı.” cümlesinde anlatılan olay gerçek hayatta gerçekleşmesi mümkün bir olaydır. “Teneffüste maç yaptık.”, “Su almak için kantine gittim.” cümlelerinde anlatılan olaylar da günlük hayatta yaşadığımız olaylardandır.
Kurgusal Unsurlar
Yazarın zihninde geçen ve hayal ürünü olan olaylar kurgusal unsurlardır. Bazı metinlerde anlatılan kurgusal unsurlar birebir gerçeği yansıtırken bazılarında hayal gücü ön plandadır. “Bulutlar sessizce birbirleriyle konuşuyorlardı. Öyle olunca güneş yüzünü arada bir onlara gösteriyor, gülümsüyordu.” cümlelerinde anlatılan olay, günlük hayatımızda tanık olabileceğimiz bir olay değildir. Hayvanların kişileştirilmesi, cansız varlıkların konuşması gibi unsurlar, kurgusal unsurlardır.
Cevap:
b. Yukarıdaki açıklamaları da dikkate alarak metindeki gerçek ve kurgusal unsurları yazınız.
Gerçek unsurlar :
Kurgusal unsurlar :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları
7. Etkinlik
Soru : Yazarın dostlukla ilgili söylediklerine katılıyor musunuz? Nedenleriyle birlikte yazınız.
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
8. Etkinlik
Soru : Aşağıda, kesme işaretiyle ( ‘ ) ilgili verilen bilgileri okuyunuz, bu noktalama işaretinin her görevi için örnek bir cümle yazınız.
Kesme İşareti
1. Özel adlara getirilen iyelik, durum ve bildirme ekleri kesme işaretiyle ayrılır.
UYARI: Yer bildiren özel isimlerde kısaltmalı söyleyiş söz konusu olduğu zaman ekten önce kesme işareti kullanılır: Boğaz’dan, Hisar’dan.
UYARI: Kurum, kuruluş, kurul, birleşim, oturum ve iş yeri adlarına gelen ekler kesmeyle ayrılmaz: Türkiye Büyük Millet Meclisine, Türk Dil Kurumundan.
UYARI: Özel adlara getirilen yapım ekleri, çokluk eki ve bunlardan sonra gelen diğer ekler kesmeyle ayrılmaz: Türklük, Ankaralı, Selimler.
UYARI: Sonunda p, ç, t, k ünsüzlerinden biri bulunan Mehmet, Faruk, Halit, Sertap; Sinop, Zonguldak gibi özel adlara ünlüyle başlayan ek getirildiğinde kesme işaretine rağmen Mehmedi, Faruğu, Sinobu, Zonguldağı biçiminde son ses yumuşatılarak söylenir.
UYARI: Özel adlar yerine kullanılan “o” cümle içinde büyük harfle yazılmaz ve kendisinden sonra gelen ekler kesme işaretiyle ayrılmaz.
Örnek cümlem :
2. Kişi adlarından sonra gelen saygı ve unvan sözlerine getirilen ekleri ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem :
3. Kısaltmalara getirilen ekleri ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları
4. Sayılara getirilen ekleri ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem :
5. Belirli bir tarih bildiren ay ve gün adlarına gelen ekleri ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem :
6. Bir ek veya harften sonra gelen ekleri ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem :
9. Etkinlik
Soru : “Dostluk sizin için neler ifade ediyor? Dostlarınıza nasıl davranıyorsunuz?” sorularından hareketle aşağıdaki karikatürü inceleyiniz. Karikatürde verilen mesaj ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Konuşma ve dinleme süreci esnasında aşağıdaki kurallara uygun hareket ediniz.
1. Konuşmalarınızda kelimeleri anlamına uygun kullanınız.
2. Konuşmalarınızda dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimeler yerine Türkçelerini kullanınız.
3. Konuşmalarınızda beden dilinizi etkili bir şekilde kullanınız.
4. Konuşmalarınızda ama, fakat, lakin ve ancak gibi uygun geçiş ve bağlantı ifadeleri kullanınız.
5. Konuşmacı arkadaşınızın sözlü olmayan mesajlarını dikkate alarak beden dilini etkili bir şekilde kullanıp kullanmadığını açıklayınız.
Cevap:
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları
10. Etkinlik
Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında izlediğiniz çizgi film veya filmlerdeki olayları hatırlayınız. Olaylardan hareketle çıkardığınız anlamlar hakkında konuşunuz. Ardından aşağıda yer alan hikâyeyi tamamlayınız. Hikâyeyi tamamlarken izlediğiniz filmlerdeki mesajlardan ve günlük hayattaki deneyimlerinizden faydalanınız. Hikâyenize uygun başlık koymayı unutmayınız.
Elif sıcakkanlı, sevgi dolu bir kızdı. Elinden geldiğince herkese yardım eder, kimseleri kırmazdı. Ama en çok Özge’yi severdi. En iyi dostuydu Özge onun. Aynı filmleri seyreder, aynı müzikleri dinlerlerdi. Hatta sevdikleri yemekler bile aynıydı. Bir gün…
Cevap:
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : “Tatlı dil, iyilik yapmak, nazik olmak” konulu özlü sözler araştırınız. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri sınıfa getiriniz.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Yüreğinizde Bir Yer Açın Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84
5. Sınıf Türkçe Kitabı Yüreğinizde Bir Yer Açın Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 78-80-81-82-83-84
Hazırlık
1. Arkadaşlarınızla yaşadığınız anlaşmazlıkları nasıl çözüyorsunuz?
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
2. Aşağıdaki görsellerde anlatılan sorunları tespit ediniz. Yaşanan bu sorunların çözüme kavuşabilmesi için görsellerdeki çocuklar birbirlerine nasıl davranmalıdırlar? Açıklayınız.
Cevap:
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 80 Cevapları
1. Etkinlik
a. Okuduğunuz şiirden alınan aşağıdaki kelimelerin anlamlarını şiirde yer aldığı dizelerden hareketle tahmin ediniz.
b. Tablodaki kelimelerden birini seçiniz. Seçtiğiniz kelimeyi arkadaşlarınızla paylaşmayınız. Öğretmeninizin kontrolünde tahtaya çıkarak seçtiğiniz kelimeyi konuşmadan, sadece çizerek arkadaşlarınıza anlatmaya çalışınız. Bunun için kelimenin anlamından ya da çağrışımlarından faydalanınız.
Arkadaşlarınızdan anlatmaya çalıştığınız kelimeyi tahmin etmelerini isteyiniz. Arkadaşlarınızın tahminlerinden sonra kelimenin anlamını sözlükten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazınız. Bu kelimelerden üçünü cümlede kullanarak aşağıya yazınız.
Cümlelerim:
Savaş :
Hayat :
Kavga :
Barış :
Çığlık :
Zulüm :
Zalim :
Gökkuşağı :
Rüya :
Sevgi :
Yürek :
Kardeş :
2. Etkinlik
Soru : Şiirin konusu ile ilgili olduğunu düşündüğünüz ifadeyi işaretleyiniz.
Cevap:
() Her çocuğun doğuştan getirdiği hakları vardır.
() Tarih, savaşlar ve zulümlerle doludur.
() Çocukların iyi şeyler öğrenmesi için çalışılmalıdır.
(x) Çocuklar, kötülüğün olmadığı bir dünyada yaşamalıdır.
3. Etkinlik
Soru : Şiirin ana duygusu olan ifadeyi işaretleyiniz.
Cevap:
Şiirin ana duygu :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 81 Cevapları
4. Etkinlik
Soru : Metinden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Şiirde insanlara seslenen kimdir?
Cevap:
Çocuk, kendisine nelerin öğretilmesini istiyor?
Cevap:
Çocuğun isteklerine katılıyor musunuz? Neden?
Cevap:
5. Etkinlik
Soru : Aşağıda yay ayraç ( ) hakkında verilen bilgileri okuyunuz. Açıklamalarda belirtilen kullanımı, karşılarında verilen örneklerin üzerinde gösteriniz.
Cevap:
(1) Mahalledeki parka park demek için bin şahit gerekir. Park peniden düzenlenecekmiş. (2) Yunus Emre 12407-1320 kültürümüzün temel taşlarındandır. (3) İdil – Ağlayarak içeriye girer. Uyumak istemiyorum! (4) Rüzgâr yelkensiz de olsa gene rüzgârdır. Ama rüzgârsız yelken bir bezdir. Özdemir Asaf (5) Yavaşça ilerledi. … Buradan hemen gitmeliyiz, diye bağırdı. (6) Çok iyi ! bir insan olduğunu düşünüyor. (7) 1240 ? yılında doğan Yunus Emre ünlü bir tasavvuf ve halk şairidir.
1 Âşık Veysel (8) 2 Neşet Ertaş
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları
6. Etkinlik
Soru : Aşağıda verilen “Dünyanın En İyi Öğretmeni” metnini okuyunuz. Metni tür ve biçim yönünden “Yüreğinizde Bir Yer Açın” metniyle karşılaştırınız.
DÜNYANIN EN İYİ ÖĞRETMENİ
49 yıl önce, bir yaz günü, annemin babamın beşinci çocuğu olarak dünyaya geldim. Doğduğum yeri her yıl ziyaret ederim. (…) İlkokula başlamama yakın Kayseri’ye taşındık. Daha doğrusu, okullar açılınca şehre gidiyor, kapanınca köyümüze dönüyorduk. Hem iyiydi hem kötü. İyiydi, yaz boyu ağaçlara, tepelere tırmanabiliyordum.
Ağabeyimle, kendi yaptığımız oltalarla Kızılırmak’tan balık tutuyorduk. Kuşlar, arılar, karıncalar biraz hayal gücüyle arkadaşa dönüşüveriyorlardı. Kötüydü, çünkü köydekiler şehirli konuşmama, şehirdekiler köylü konuşmama gülüyorlardı. Radyo en doğrusunu bilir diye, onun gibi konuşmaya başladım ben de. Bu kez herkes güldü. Artık bir kekemeydim. Kesintisiz süren tek arkadaşlığım kedimiz Elvan’laydı. Hasır sepetin içinde, ben nereye o oraya… Okula başlamayı çok istiyordum ama korkuyordum da. Güzel konuşamazsam pekiyi ile nasıl geçecektim?
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 83 Cevapları
Üç yaş büyük ağabeyime, okulda öğrendiklerinin birazını da bana öğretmesi için yalvarıyordum. O da gürültü patırtı yapmamam, çantasını karıştırmamam koşuluyla bir şeyler öğretiyordu bana. Bu korkuyla, yüze kadar ileri geri saydım durdum. Neyse ki dünyanın en iyi öğretmeni benim öğretmenim oldu. “Yumurtanın kulpu yok Gözlerimde uyku yok Sür gemici gemiyi Hiç kimseden korkum yok.” Türküsüyle başlıyorduk derse. Ben kulplu yumurtalar hayal ediyordum. Bir de denizi; önce dumanı, sonra bacası görünen gemiyi çok merak ediyordum. İlk şiirim deniz hakkındaydı. Şiirde hiç kimseden korkmadığımı anlatıyordum. Öğretmenim gurur duymuştu benimle. Şimdi, taa o zamandan kalma bir özlemle, denize, gemilere bakar dururum.
Zeynep UZUNBAY (Kısaltılmıştır.)
Dünyanın En İyi Öğretmeni :
Tür :
Biçim :
Yüreğinizde Bir Yer Açın :
Tür :
Biçim :
7. Etkinlik
Soru : Okuduğunuz şiirden alınan yandaki dizeleri inceleyiniz. Dizelerdeki altı çizili sözcüklerin size çağrıştırdığı duygu ve düşünceler hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz. Konuşmalarınızda dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimelerin yerine Türkçelerini kullanınız. Uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini doğru yerde kullanırken beden dilinizi de etkili bir şekilde kullanınız. Konuşmalarınız esnasında dinleyici arkadaşlarınızla göz teması kurmayı unutmayınız.
Kardeşçe yaşamayı öğretin.
İnsan olmanın onurunu…
Zalimlerin zulmüne karışmasın hıçkırıklarım.
Öğretin bana doğruluğu.
Cevap:
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 84 Cevapları
8. Etkinlik
Soru : Anlaşmazlıkların, savaşların ve kavgaların olmadığı bir dünya hayal ediniz. Kardeşlik ve barışın hüküm sürdüğü bu dünyada insanlığın nasıl gelişeceğini düşününüz.
“Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında edindiğiniz bilgilerden de faydalanarak böyle bir dünyada yaşayabilmemiz için neler yapılması gerektiğini anlatan bilgilendirici bir metin yazınız.
Metninizi yazarken aşağıdaki aşamalara uyunuz:
1. Yazmaya başlamadan önce metnin konusunu ve ana fikrini belirleyiniz.
2. Giriş, gelişme ve sonuç bölümünden oluşan bir taslak hazırlayınız.
3. Metninizde günlük hayattan örnekler veriniz.
4. Yazınızı bitirdikten sonra metni gözden geçirerek varsa yazım ve noktalama hatalarınızı düzeltiniz.
5. Metninize başlık koymayı unutmayınız.
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : Dostluk konulu çizgi filmler veya yaşınıza uygun filmler izleyiniz.
Cevap:
Film sitelerden veya youtube kanalımızdan izleyebilirsiniz.
5. Sınıf Türkçe Kitabı İki Kardeşin Fedakârlığı Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 72, 73, 74, 75, 76, 77
5. Sınıf Türkçe Kitabı İki Kardeşin Fedakârlığı Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 72-74-75-76-77
Hazırlık
1. Yardıma muhtaç insanlar için neler yapıyorsunuz?
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
2. Kantinden çok istediğiniz kalemi almak için sıraya giriyorsunuz. O sırada bir sınıf arkadaşınız yanınıza gelerek karnının çok acıktığını söylüyor. Bu durum karşısında nasıl davranırsınız?
Cevap:
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları
1. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını metinde geçtiği cümlenin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Kelimeleri, sözlük anlamlarından faydalanarak bulmacada uygun yerlere yerleştiriniz. Bu kelimelerden iki tanesini cümle içinde kullanınız. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazmayı unutmayınız.
1. Tarım yapılan, hayvan yetiştirilen, çalışanlarının da oturması için evler bulunan geniş toprak parçası. (çiftlik)
2. Pamuk, kenevir veya sentetik iplikten dokunmuş büyük torba. (çuval)
3. Bir amaç uğruna veya gerçekleştirilmesi istenen herhangi bir şey için kendi çıkarlarından vazgeçmek, özveri. (fedakarlık)
4. Yapı, değer, boyut, nicelik ve nitelik bakımından birbirinden ne fazla ne eksik olmayan. (eşit)
5. Buğday, arpa, mısır, yulaf, çavdar, pirinç vb. hasat edilen ürünler ile tohumlarının genel adı. (tahıl-hububat)
6. Genellikle tahıl saklanan yer. (ambar)
7. Evlenmemiş kimse. (bekar)
8. Meşgul ve rahatsız etmek. (sıkıntı vermek)
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları
4. Etkinlik
Soru : Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin zıt anlamlılarını belirleyip yanlarına yazınız. Bulduğunuz kelimeleri cümle içinde kullanınız.
1. bekâr : Evli
Cümle:
2. fazla : Az
Cümle:
3. karanlık : Aydınlık
Cümle:
3. Etkinlik
a. Yapım ekleri hakkında aşağıda verilen bilgileri okuyunuz. Yapım eklerinin nasıl kullanıldığına dikkat ediniz.
Kelime kök veya gövdesine getirilerek kelimenin yeni bir anlam kazanmasını sağlayan eklere yapım eki denir. “Simit” kelimesinin anlamını sözlüğümüzden bulalım.
Daha sonra “simit” kelimesinin sonuna “-çi” ekini getirelim. Oluşan “simitçi” kelimesinin anlamını da sözlüğümüzden bulalım. Bu iki kelimenin anlamlarını karşılaştıralım. simit: Halka biçiminde, genellikle üzerine susam serpilmiş çörek. simitçi: Simit yapan veya satan kimse. Yukarıda da görüldüğü gibi yapım eki almış olan “simitçi” sözcüğü yeni bir anlam kazanmıştır.
b. Aşağıdaki varlık adlarında yapım eki almış olanları işaretleyiniz.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları
4. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Kardeşler, çiftlikte kazandıklarını nasıl paylaşıyorlar?
Cevap:
Evli olan kardeşin aklını kurcalayan sorun nedir?
Cevap:
Kardeşler aynı düşüncelere sahip olduklarını nasıl anladılar?
Cevap:
Kardeşlerin yerinde siz olsaydınız nasıl davranırdınız?
Cevap:
Evli kardeşin yerinde olsaydım:
Cevap:
Bekâr kardeşin yerinde olsaydım :
Cevap:
5. Etkinlik
Soru : Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Cevap:
Metnin konusu :
Metnin ana fikri :
6. Etkinlik
Soru : Metni bir kez daha okuyunuz. Yazarın fedakârlık hakkındaki düşünceleri nelerdir? Yazar, kardeşliğe nasıl bakıyor? Düşününüz. Yazarın fedakârlık ve kardeşlik ile ilgili düşüncelerine katılıp katılmadığınızı nedenleriyle yazınız.
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları
7. Etkinlik
Soru : Metnin hikâye unsurlarını yazınız.
Cevap:
Varlık kadrosu :
Olay :
Yer (mekân) :
Zaman :
8. Etkinlik
Soru : Aile içinde veya arkadaşlar arasında yeri geldiğinde fedakârlık yapmanın önemi hakkında bir konuşma yapınız. Konuşmanızda günlük hayatınızdan örnekler veriniz.
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
9. Etkinlik
Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında yaptığınız çalışmadan hareketle defterinize fedakârlık konusunda bir hikâye yazınız. Hikâyenize içeriği yansıtacak şekilde başlık belirleyiniz. Hikâyenizi bitirdikten sonra kontrol ederek varsa yazım ve noktalama hatalarınızı düzeltiniz. Hikâyenizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Eğer isterseniz hikâyenizi sınıf ya da okul panosunda da sergileyebilirsiniz.
Kısa Cevap:
Uzun Cevap:
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : Toplumdaki anlaşmazlıkların ve tartışmaların nedenleri ve çözüm yolları konusunda araştırma yapınız.
Araştırmanızı yaparken bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanınız. Televizyon, internet veya gazete gibi çoklu medya kaynaklarında yer alan haberlerden faydalanınız. Araştırma yaparken yararlandığınız sitelerin güvenilir olduğundan emin olunuz. Ayrıca bu sayfalardaki köprü metinlere erişim sağlamayı unutmayınız (Köprü metin, dijital ortamındaki bir metin üzerinden başka bir metne bağlantıyı sağlayan kelime veya cümledir. Bazı dijital metinlerde bazı kelimeler farklı renk ve biçimde yazılıdır. Bu kelimelere tıklandığında başka bir sayfa açılarak yeni bir metne erişilir.).
5. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları Etkinlik CevaplarıSayfa 68, 69, 70
5. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 68-69-70
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 68-69-70 KOZA Yayınları”
MENGENLİ AŞÇI KÂMİL
Askerlerimiz yanlarında bulundurdukları tuz, biber, kekik, kimyon karışımına ekmek banıp yerlerdi. Düşman ise en iyi şekilde beslenirdi. Her türlü konserve, çikolata ve yemek onların vazgeçemediği yiyeceklerdi. Özel aşçıları ve mutfakları vardı. Suları da eksik olmazdı. Su taşımakla görevli römorkör gemileri ile sandalları vardı. Yiyecek ve giyecekleri eksik oldu mu kolay kolay savaşmazlardı. Mehmetçik ise âdeta zorluklar içinde eğitilmişti. Günlerce aç ve susuz kalabilirdi. (…)
Cephelerde herkesin diline dolanan iki düşman vardı: Açlık ve ayakkabısızlık! Köylerden gelen bazı askerler kendi köylerindeki otlara benzediği için yedikleri otlardan zehirlenerek ölmüşlerdi. Bu ota “gelineli” diyorlardı. Subaylar bunun önüne geçmek için bu ottan toplayarak bütün birliklere göndermişlerdi. Yaşanan bunca sıkıntıya rağmen Türk komutanlar, askerlerin ihtiyacını karşılamak için tüm güçleri ile çalışıyordu. Karavanalar elden geldiğince dolu dolu olur, askerin doyması sağlanırdı. Hele saldırı öncesi askerlere en iyi yiyecekler verilmeye çalışılırdı. (…)
Bolu’nun aşçıları o zaman da çok meşhurdu. Neredeyse Bolulu her erkek iyi bir aşçıydı. Bu nedenle Bolulu askerler hemen mutfaklara verilirdi. Diğer askerler de onlar sayesinde lezzetli yemekler yerdi. Bunlardan biri de Geredeli Kâmil Çavuş’tu. Kâmil Çavuş, Çanakkale’nin Gelibolu Yarımadasının en meşhur aşçısıydı. Yaptığı yemeği bütün asker ve subaylar çok severdi. En kıt imkânlarda bile çok güzel yemekler yapardı. (…)
Ercan DOLAPÇI (Kısaltılmıştır.)
1-3. soruları metne göre cevaplayınız.
1. Metinde Mehmetçiği düşman askerlerinden ayıran hangi özelliği üzerinde durulmuştur?
A) En kötü koşullarda bile iyimser olmaları B) Açlık ve susuzluğa karşı dayanıklı olmaları
C) Düşmana karşı her zaman tetikte olmaları
D) Arkadaşlarına her durumda destek olmaları
2. Türk komutanlarının, askerlerimizin ihtiyaçlarını karşılamaya çalışmalarının sebebi hangisi olamaz?
A) Askerlerimizin güzel zaman geçirmesini sağlamak
B) Askerlerimizin evlerine yaralanmadan dönmesini sağlamak
C) Askerlerimizin daha iyi savaşmasını sağlamak
D) Askerlerimizin zorlukların üstesinden gelmesini sağlamak
3. Bolu’nun aşçılarının meşhur olmasının sebepleri neler olabilir? Aşağıya yazınız.
Cevap:
Bolu’nun aşçılarının meşhur olmasının sebepleri arasında çok fazla misafirleri olduğundan dolayı çok iyi aşçıların yetişmesinden kaynaklanmaktadır.
Ayrıca, burada bir çok taze ve güzel sebze ve meyvelerin yetişmesinden de kaynaklanmaktadır.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları
4. Nehir, bir metnin özetini çıkarırken aşağıdaki kurallara göre hareket ettiğini söylüyor. İfadeleri doğruysa baş kısımlarına “D”, yanlışsa “Y” yazınız.
Cevap:
(D) Özetini çıkardığım metni dikkatlice okudum.
(D) Metni anladığımdan emin olabilmek için kendime metnin içeriğiyle ilgili sorular sordum.
(D) Özetleme metni kısaltma değil, yorumlamadır, buna dikkat ettim.
(Y) Metindeki olayları istediğim şekilde sıraladım.
(Y) Metinde bazı cümleleri olduğu gibi aldım.
(Y) Özetimde ayrıntılara geniş yer verdim.
(D) Özeti bitirdikten sonra birkaç kez okudum ve metni tekrar gözden geçirdim. Böylelikle eksik gördüğüm bazı önemli noktaları özetime ekledim.
5. Aşağıda verilen bilgilerin başında bulunan rakamları ilgili oldukları metin türlerinin altına yazınız.
1) Olmuş ya da olması mümkün bir olayın çok uzun olmayacak şekilde anlatıldığı bir türdür.
2) En önemli özelliği, okuyucuya hayat konusunda bir ders vermesidir. Bunun yanında karekter çoğunlukla hayvanlardan veya bitkilerden seçilir.
3) Hayal gücüne dayanır. Çoğunlukla olağanüstü durum veya olayları, olağanüstü nitelikteki kahramanlara dayanarak anlatılır.
4) Dizeler hâlinde yazılır. Duygular ön plandadır.
Cevap:
Anı→ ()
Fabl→ (2)
Hikâye→ (1)
Masal→ (3)
Şiir→ (4)
6. Aşağıda verilen cümlelerde altı çizili kelimeleri eş sesli oldukları diğer anlamıyla cümle içinde kullanınız.
Sporun her dalını çok seviyordu.
Cevap: Bilim dallara ayrılmıştır.
Sağ yanağında bir ben vardı.
Cevap: Onu sadece ben tanırdım.
Al bayrağımız göklerde dalgalanıyor.
Cevap: Git bakkaldan iki ekmek al.
Bu alanda yüzün üzerinde kişiyle görüştü.
Cevap: Dedem iki yüz elli lira harçlık vermişti.
Denizi bu küçücük salla mı geçmeyi düşünüyorsun?
Cevap: Hadi artık salla şu mendili.
Çay içmeyi çok seviyordu.
Cevap: Geçen gün köydeki çayda yüzdük.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları
7. Elif, Mehmet’e severek oynadığı bir oyunun kurallarını anlatıyor. Elif’in konuşurken dikkat etmesi gereken kurallar doğruysa sonuna “D”, yanlışsa “Y” yazınız.
Cevap:
Konuşmasında seviyesine uygun cümleler kurmalıdır. (D)
Konuşmasını olabildiğince uzatmalıdır. (Y)
Konuşurken Mehmet’le göz teması kurmalıdır. (D)
Mehmet’in oyun hakkında bilgi sahibi olması için bağırarak konuşmalıdır. (Y)
Konu dışına çıkmadan konuşmalıdır. (D)
Mehmet’e karşı nezaket kurallarına uygun davranmalıdır. (D)
Mehmet’in oyunla ilgili sorularına cevap vermelidir. (Y)
Konuşmasında kelimeleri doğru telaffuz etmelidir. (D)
Oyunun kurallarını açık ve net şekilde açıklamalıdır. (D)
8. Aşağıdaki cümlelerde yay ayraçların ( ) içine uygun noktalama işaretlerini koyunuz.
Cevap:
Sanki daha önce hiç kimse düşünmemiş gibi yüzünde kendini beğendiği oldukça belli bir ifadeyle girdi içeri (;)
– Bu iş için gerekli olan malzemeleri sayıyorum (;)
Tornavida (,) pense (,) çift taraflı bant (,) akıllı vida ve matkap (.)
Kimse umursamadı (.) Nasılsa birazdan susardı (.) Hep böyle olmuyor muydu (?) Herkes alışmıştı onun bu hâline (.) Ne de olsa iki üniversite bitirmiş (,) yüksek lisanslar yapmış (,) doktorasını tamamlamış (,) makaleler yayınlamış (,) bilmem hangi dergide yazısı çıkmış ve daha bir sürü şey (…)
9. Aşağıdaki kelimeleri köklerine ve eklerine ayırınız.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk’ü Son Görüşüm Serbest Okuma Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 66, 67
5. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk’ü Son Görüşüm Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67 KOZA Yayınları”
Eylül ayında İstanbul’da Suadiye’deki evimizde oturuyorduk. Öğleden sonra saat 5 yakınlarında telefonla bizim evi aradılar. Büyükada Polis Karakolundan bir komiser arıyordu. Diyordu ki “Atatürk, Kazım Paşa ile beraber Acar Motoru ile adadan hareket etmek üzeredir. Paşayı Kadıköy Vapur İskelesine bırakacaktır. Evden otomobili paşayı almak üzere Kadıköy Vapur İskelesine yollayınız. Ayrıca aldığım talimata göre paşanın oğlu Teoman, otomobille Kadıköy’e gitsin ve iskelede beklesin. Motor yanaştığında motora girsin. Atatürk kendisini görmek istiyor.”
Hazırlık yaptım, otomobille Kadıköy’e gittim. Biraz sonra Acar Motoru geldi. Motorun salonuna girdiğimde, Atatürk ortada oturuyordu. Bir tarafında kız kardeşi Makbule Hanım, öbür tarafında babam oturuyordu. Bana evvela hatırımı, okul durumumu sordu, cevaplandırdım. “Hangi mesleği seçeceksin?” dedi.
Ortaokul 3. sınıfa yeni geçmiştim. Bugüne kadar bu konuda fazla bir şey düşünmemiştim. (…) Sorduğu soruyu da çabuk cevaplandırmalıydım. “Henüz bir şey düşünmedim.” dedim. Atatürk babama döndü, “Asker yapmayı düşünmüyor musun?” diye sordu. Babam, “Paşam, askerlik çok şerefli bir meslektir. Sizin, benim mesleğimizdir. Memlekete büyük hizmetler yapabilme fırsatlarını doğurur. Ancak çok iyi bildiğiniz gibi zor ve meşakkatli bir meslektir. Ben, 20-25 yıl içerisinde zamanın yarısını çadırlarda geçirdim. Teoman için tereddüt ediyorum.” diye cevaplandırdı. Anlaşılan askerliği fazla zor olarak düşünüyor ve bana kıyamıyordu.
Atatürk babama, “O devirlerin geçtiğini artık sen de iyi biliyorsun ama sen bilirsin, önemli olan memlekete hizmettir. Hangi meslekte olursa olsun memlekete hizmet fırsatları vardır.” dedi. Sonra bana dönerek “Önemli olan iyi bir eğitim alabilmendir, sana başarılar dilerim.” dedi.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları
Türkiye hızla gelişiyordu. Değişik mesleklerden iyi yetişmiş çok sayıda elemana ihtiyaç vardı. Atatürk bunu iyi biliyor ve böyle istiyordu. Bununla beraber bir yakın arkadaşının oğlu için meslek seçiminde, kendi mesleğini düşünmüştü. Bu onun orduya bağlılığını göstermek yönünden ilginç bir örnekti. Elini öptüm. Babamla beraber motordan ayrıldık. (…)
Bu, Atatürk’ü son görüşümdü. Daha sonraları babamla yaptığı görüşmelerde beni sorduğunu ve selam söylediğini öğreniyordum.
Çocukluk yıllarımda olsa bile büyük etkisi altında kaldığım Atatürk’ü yakından tanımış olmanın bana verdiği mutluluğu daima yaşadım. Daha sonraki yıllarda, babamın anılarını dinledikçe ve okudukça, Atatürk’ün, Tanrı’nın Türk milletine büyük bir armağanı olduğuna inandım. (…)
Teoman ÖZALP (Kısaltılmıştır.)
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 66-67 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Bayrak Öğretmen Dinleme Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 31, 32, 33, 34, 35
5. Sınıf Türkçe Kitabı Bayrak Öğretmen Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35 KOZA Yayınları”
Hazırlık
1. Öğretmenlik mesleği toplum için neden önemlidir?
Kısa Cevap:
Öğretmenlik mesleği toplumda geleceğe yön verecek bireylerin yetişmesi toplumun ilerlemesi açısından toplum için hayati önem taşımaktadır.
Gelecekte ülkemizin çağdaş medeniyetler düzeyine çıkarılabilmesi amacıyla öğretmenlik mesleğine büyük önem verilerek toplumu en iyi şekilde eğitmesi sağlanması gerekir.
Uzun Cevap:
Öğretmenlik mesleği yeni nesil yetiştirecek en önemli mesleklerden bir tanesidir. Yeni nesil şekillenmesi geleceğin aydınlanması gençlerin topluma ve vatanına faydalı bir birey olması açısından öğretmenlik mesleği toplum için çok büyük bir öneme sahiptir.
Toplum için önemli olan öğretmenlik mesleğinin devamı ve iyi bir şekilde yetiştirilmesi ile beraber toplumda kalkınma sağlanmış ve Çağdaş medeniyetler düzeyine çıkmış bir toplum görülecektir.
2. Öğretmen olmak ister miydiniz? Açıklayınız.
Kısa Cevap:
Elbette öğretmen olmak isterdim.
Çünkü öğretmen olarak gelecekte ülkemize ve toplumumuza yön verecek olan insanların yetiştirilmesine katkı sağlamak en büyük vatandaşlık görevi olarak gördüğümden dolayı öğretmen olmak isterdim.
Uzun Cevap:
Her bir birey gibi ben de öğretmen olmak isterdim.
Çünkü öğretmen olarak günümüzün küçükleri geleceğimizin büyükleri olan çocukların yetişmesinde rol oynamak ve gelecekte onları ülkesi ve vatanı için değerli bir birey haline getirilmek için gerekli bilgileri veren bir insan olmak bana gurur verirdi.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları
1. Etkinlik
Soru : Dinlediğiniz metinden alınan aşağıdaki kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Ardından
kelimeleri anlamlarından hareketle sarmal bulmaca içine yerleştiriniz.
(BENCİLLİK-PINAR-SANCAK-SAYGI-ŞAFAK-YÜREK)
Cevap:
1. Yerden kaynayarak çıkan su, kaynak. (pınar)
2. Güneş doğmadan az önce beliren aydınlık. (şafak)
3. Yalnız kendini düşünme, kendi çıkarlarını herkesinkinden üstün tutma durumu. (bencillik)
4. Çoğunlukla askerî birliklere verilen yazı işlemeli, kenarları saçaklı ve gönderli bayrak. (sancak)
5. Göğüs orta boşluğunda, iki akciğer arasında, vücudun her yanından gelen kirli kanı akciğerlere ve oradan gelen temiz kanı da vücuda dağıtan organ. 2. Kalp hastalığı. 3. Sevgi, gönül. (yürek)
6. Değeri, üstünlüğü, yaşlılığı, yararlılığı, kutsallığı dolayısıyla bir kimseye, bir şeye karşı dikkatli, özenli, ölçülü davranmaya sebep olan sevgi duygusu. (saygı)
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları
2. Etkinlik
Soru : Dinlediğiniz şiirin konusunu ve ana duygusunu yazınız.
Cevap:
Dinlediğiniz şiirin konusu : Öğretmenin değeri
Dinlediğiniz şiirin ana duygusu : Öğretmene karşı duyulan sevgi ve saygı
3. Etkinlik
Soru : Şiirden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Şiirde öğretmene karşı duygularını söyleyen kişi kimdir?
Cevap: Şair yani anlatıcı
Şiirde öğretmen nelere benzetilmektedir?
Cevap: Toprağa buluta şafağa ışığa bayrağı sancağa ve yüreğe benzetilmiştir.
Şiirin son dörtlüğünde öğretmenin hangi özelliklerinden bahsedilmiştir?
Cevap: Şiirin son dörtlüğünde öğretmenin öğrenciler arasında ayrım yapmadan mesleğimi yapabilmesi ve hoşgörü bakımından Erdem kişilik göstergelerine değinilmiştir.
Şairin öğretmenine hissettiği duygular, sizin için de geçerli midir? Nedenleriyle yazınız.
Cevap:
Şiir öğretmenine hissettiği duygular benim için de geçerlidir.
Çünkü ben de öğretmenime karşı bu duyguları besliyorum çünkü o da şiirde bahsedilen öğretmenin özelliklerini barındırmaktadır.
4. Etkinlik
Soru : Şiirin başlığını gözden geçiriniz. Şiire tek kelimelik, iki kelimelik ve üç kelimelik birer başlık belirleyip yazınız.
Cevap:
Tek kelimelik başlığım: ÖĞRETMENİM
İki kelimelik başlığım: CANIM ÖĞRETMENİM
Üç kelimelik başlığım: BENİM CANIM ÖĞRETMENİM
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları
5. Etkinlik
a. Benzetme söz sanatıyla ilgili aşağıda verilen bilgileri okuyunuz.
Anlatımı güçlendirmek amacıyla, aralarında ortak özellik bulunan iki varlık ya da kavramdan, güçsüz olanın güçlü olana benzetilmesine benzetme (teşbih) denir. Benzetmenin dört ögesi vardır:
1. Benzeyen: Özellik bakımından zayıf olan
2. Benzetilen: Özellik bakımından güçlü olan
3. Benzetme yönü: Aktarılan özellik
4. Benzetme edatı: Kadar, sanki, gibi… vb.
“Ümit karınca gibi çalışkandı.” cümlesinde benzetmenin nasıl yapıldığını inceleyelim. Bu cümlede “Ümit” çalışkanlık bakımından “karınca”ya benzetilmiştir. Böylelikle söylenmek istenen söz daha etkili bir şekilde ifade edilmiştir.
b. Aşağıda verilen cümledeki benzetmeyi tespit ediniz. Benzetmenin nasıl yapıldığını yazınız.
Çocuklar kelebekler gibi özgürdü.
Cevap:
Benzeyen: Çocuklar
Benzetilen: Kelebekler
Benzetme Edatı: gibi
Benzetme Yönü: özgür olma
c. Metni bir kere daha dinleyiniz. Metinde geçen benzetme cümlelerini aşağıya yazınız.
Cevap:
Annem kadar sıcak oldun / Kalbimizde dalgalanan sancak oldun öğretmenim
6. Etkinlik
Soru : Eğitim hayatınız boyunca derslerinize giren öğretmenlerinizi düşününüz. Sizce bilginin, ahlaki değerlerin sunulmasında öğretmenler etkili insanlar mıdır? Arkadaşlarınızla konuşunuz. Konuşmalarınızda yabancı kelimeler yerine Türkçelerini kullanınız.
Kısa Cevap:
Ahlakın aktarılmasında en önemli kişilerden bir tanesi de öğretmendir.
Çünkü öğretmenlerimiz bizlere Erdemli davranışları en iyi şekilde gösterir.
İyi bir insanın Erdemli Bir insanı nasıl olacağını anlatır ve bilgi verir. Öğretmenler hem verdikleri bilgiler hem de bize yol göstermeleri ve yapmış oldukları davranışlar bize rehberlik göstererek ahlaklı bir insan olmamız için yol gösterici olurlar.
Uzun Cevap:
Bence bilginin ve ahlakın sunulmasında öğretmenler büyük bir etkiye sahiptir.
Eğitimimizde ilk olarak öğretmenlerin görev almasında onların davranışları ahlaklı ve güzel davranışlarını alarak ahlaklı bir insan olma yolunda onları örnek alırız.
Bize iyi bir insan iyi bir vatandaş iyi bir birey olmayı öğreten öğretmenlerimiz bilginin alınmasında bizlere hem bilgili hem de ahlaklı bir vatandaş olmak konusunda küçük yaştan eğitmektedirler.
Bize düşen en önemli görevlerden bir tanesi de vermiş oldukları ahlaklı davranışları en iyi şekilde hayatımıza adapte ederek vatanımıza milletimize ve ailemize ahlaklı ve iyi bir birey olmayı sağlamaktır.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları
7. Etkinlik
Soru : Metni bir kez daha okuyunuz. Yazarın düşüncelerine katılıp katılmadığınızı nedenleriyle birlikte yazınız.
Bilgilendirici Metin
Belirli bir konu hakkında bilgi vermek, konuyu tanıtmak amacıyla yazılan metinlere bilgilendirici metin denir. Bilgilendirici türdeki metinler giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşur. Giriş bölümü konuya giriş amacı taşıdığından kısa, gelişme bölümü konunun ayrıntılarıyla verilmesi ve örnekler sunulması açısından geniş, sonuç bölümü ise konuyu yargıya bağladığından kısadır. Bilgilendirici metni yazmaya başlamadan önce: Bir konu ve ana fikir belirlemelisiniz. Belirlediğiniz konu ve ana fikir ile ilgili bilimsel ve güvenilir kaynaklardan araştırma yapmalısınız. Giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinde ele alacağınız fikirler ve yer vereceğiniz örneklerle, gözlemlerinize dayalı bilgilerin genel hatlarıyla yer aldığı bir taslak oluşturunuz. Anlatımlarınızı desteklemek için gerekirse grafik ve tablolar hazırlamalısınız.
“Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız. Ardından bu bilgilerden faydalanarak yapmak istediğiniz meslekle ilgili A4 kâğıdına bilgilendirici türde bir metin yazınız. Metninizde anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanmaya özen gösteriniz. Metninizi bitirdikten sonra kontrol ederek varsa yazım ve noktalama yanlışlarınızı düzeltiniz. Metninizi öğretmeninizin kontrolünde sınıf ya da okul panosunda sergileyebilirsiniz.
Cevap:
Öğretmenlerin Değeri
Senin kıymetini ne kadar ifade etsek de az kalır. Çünkü senin yetiştirdiğin nesiller olarak geleceğin güzel ve aydınlık yurdunu kurarak Çağdaş medeniyetler düzeyine çıkaracağız.
Başöğretmen ve öğretmenimiz sayesinde fen ve bilimin izinde atacağımız ahlaklı ve erdemli iyi insan olarak her adım ülkemizin de yararına olacak ve Çağdaş medeniyetler düzeyine Türkiye cumhuriyetini de çıkartacağız.
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : Genel ağdan “Atatürk” konulu çizgi film, film veya belgeseller izleyiniz.
Cevap:
Youtube den bu etkinliği izlemeniz gerekmektedir.
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 31-32-33-34-35 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Aile-Toplum-Dünya İlişkisi Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 24, 25, 26 ,27, 28, 29, 30
5. Sınıf Türkçe Kitabı Aile-Toplum-Dünya İlişkisi Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 24-26-27-28-29-30
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 24-26-27-28-29-30 KOZA Yayınları”
Hazırlık
1. Ailenizle birlikte neler yapıyorsunuz? Birlikte vakit geçirmekten hoşlanıyor musunuz? Neden?
Kısa Cevap:
Ailemle beraber genel olarak kitap okur sinemaya gider ve hava güzel olduğu zaman hafta sonları ise pikniğe giderek beraber ailece zaman geçirmeye Özen gösteririz.
Ailemle birlikte vakit geçirmekten gerçekten zevk alıyorum çünkü ailem de güvende ve mutlu hissediyorum.
Uzun Cevap:
Ailemle birlikte televizyon izliyor misafirliğe gider piknik yapar ve alışveriş merkezine giderek alışveriş yaparız.
Ailemle birlikte vakit geçirmekten mutluluk ve huzur duyuyorum. Çünkü beni seven ve bana her zaman destek olan kişilerle beraber olmak beni mutlu ve huzurlu ediyor.
2. “Aile toplumun çekirdeğidir.” sözünden anladıklarınızı açıklayınız.
Kısa Cevap:
Aylık toplumun çekirdeğidir sözü bizlere toplumun en küçük yapı taşının aile olduğunu ifade etmektedir.
Çünkü insanlar aile içinde yaşadığı toplum kurallarını gelenekleri görenekleri kültürü İslami değerleri burada öğrenerek en iyi şekilde erdemli bir insan olmaya burada başlamaktadır.
Uzun Cevap:
Aile toplumun çekirdeğidir sözü toplum içerisinde var olan en küçük yapı taşının aile olduğunu bizlere en iyi şekilde ifade eden bir sözdür.
Bu söz milli değerlerin ve dini değerlerin aile içerisinde başladığını bireylerin burada yetişmeye başladığını ve erdemli bir insan olma yolunda aile değerlerinin ne kadar önemli olduğunu bizlere aile toplumun çekirdeğidir sözü ifade etmektedir.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 26 Cevapları
1. Etkinlik
Soru : Aşağıda verilen kelimelerin anlamlarını metinden hareketle tahmin ediniz. Kelimeleri, sözlük anlamlarından faydalanarak bulmacada uygun yerlere yerleştiriniz. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazmayı unutmayınız.
Cevap:
1. Aynı toprak parçası üzerinde bir arada yaşayan ve temel çıkarlarını sağlamak için iş birliği yapan insanların tümü. (toplum)
2. Yaklaşık olarak aynı yıllarda doğmuş, aynı çağın şartlarını, dolayısıyla birbirine benzer sıkıntıları, kaderleri paylaşmış, benzer ödevlerle yükümlü olmuş kişilerin topluluğu. (nesil)
3. Birine geçici olarak bırakılan ve teslim alınan kişice korunması gereken eşya, kimse vb. (emanet)
4. Evlilik, aile, ortaklık, mülkiyet gibi köklü bir yapıyı içeren, genellikle devletle ilişkisi olan yapı veya birlik, müessese. (kurum)
5. Değer, fiyat, kıymet. (bedel)
6. Çocukların ve gençlerin toplum yaşayışında yerlerini almaları için gerekli bilgi, beceri ve anlayışları elde etmelerine, kişiliklerini geliştirmelerine okul içinde veya dışında, doğrudan veya dolaylı yardım etme, terbiye. (eğitim)
7. Maddi ve manevi yardımcı, dayanak. (destek)
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 27 Cevapları
2. Etkinlik
Soru : Anlamca birbirinin karşıtı olan kelimelere zıt anlamlı kelimeler denir. Aşağıdaki kelimeleri zıt anlamlılarıyla eşleştiriniz. Metinden dört kelime belirleyip örnekteki gibi zıt anlamlılarını yazınız.
Cevap:
usta– acemi
satıcı-alıcı
bayat-taze
cesur-korkak
cılız-gürbüz
3. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Çocukların yetiştirilmesinde ailelere düşen sorumluluk neden büyüktür?
Cevap:
Çocukların yetişmesinde ailelere düşen sorumluluğun büyük olmasının temel nedeni aileler çocuklara toplumun gelenek ve göreneklerini dini değerlerini milli kültür olaylarını terbiye eğitimlerini veren en önemli kurum olmasından kaynaklanmaktadır.
Toplum için önemli olan nedir?
Cevap:
Kardeşlik huzur mutluluk içerisinde saygı çerçevesinde insanların bir arada yaşamasıdır.
Ailelerden nasıl çocuklar yetiştirmeleri bekleniyor?
Cevap:
Onlardan büyüklere karşı saygılı küçüklere karşı sevgi içerisinde vatan sevgisi ile dolu çalışan bireyler yetiştirilmesi beklemektedir.
Nesillerin hem biyolojik hem de ahlak yönünden sağlıklı olmaları, sözünden ne anlıyorsunuz?
Cevap:
Hem fiziklerini düzgünlüğü sağlıklı sıhhatli olmaları hem de ahlak yönünden temiz iyi bir şekilde büyümeleri gerektiği vurgulanmaktadır.
Sizce iyi nesillerin yetiştirilmesinde aileler dışında hangi kurumlara önemli görevler düşmektedir?
Cevap:
Bence iyi misin yetişmesinde ailelerin dışında eğitim kurumlarının ve sivil toplum kuruluşlarına büyük bir görev düşmektedir.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları
4. Etkinlik
Soru : Metni bir kez daha okuyunuz. Yazarın düşüncelerine katılıp katılmadığınızı nedenleriyle birlikte yazınız.
Cevap:
Metni bir kez daha okuduğumuzda yazarın düşüncelerine katıldığımızı ifade edebiliriz.
Çünkü bir toplumun en değerli hususlardan bir tanesi doğru bir şekilde nesillerin yetiştirilmesi ve onların ahlaki değerleri ve milli değerleri dini değerleri almış olmasıdır.
5. Etkinlik
a. Atasözleriyle ilgili aşağıda verilen bilgileri okuyunuz.
Atasözleri
Söyleyeni belli olmayan (anonim), tecrübeler sonucunda oluşmuş, topluma bir mesaj veren özlü sözlere atasözü denir. Atasözlerinin genel özellikleri şunlardır:
1. Söyleyeni belli değildir (anonim) ve ulusların ortak malı olmuştur.
2. Deneyim ve bir olay sonucu söylendiğinden öğüt veren sözlerdir.
3. Kimi atasözleri, yazılıp söylendiği gibi gerçek anlamda kullanılır.
4. Atasözlerinin birçoğu da yazıldığı anlamda değil, mecaz anlamda kullanılmaktadır. Bu tür atasözlerinde sözcüklerin anlamları ile iletmek istediği mesaj arasında farklılık vardır.
5. Atasözlerindeki kelimeler değiştirilemez. Çünkü atasözleri kalıplaşmış sözlerdir.
6. Bazı atasözleri, ait olduğu toplumun gelenek, görenek, inanç ve tavırlarını yansıtırken bir bölümü de evrensel düşünceyi dile getirir. Yazdıklarınızı anlam açısından zenginleştirmek, daha anlaşılır ve ilgi çekici hâle getirmek için atasözlerinden yararlanmaya çalışınız.
b. Aşağıdaki atasözlerini okuyunuz. Metnin ana fikri olabilecek atasözünü işaretleyiniz.
Cevap:
Etle tırnak arasına girilmez.
İyiliğe iyilik her kişinin kârı, kötülüğe iyilik er kişinin kârı. (x) Yavru kuş, yuvada gördüğünü yapar.
Biz kırk kişiyiz, birbirimizi biliriz.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları
c. Aşağıda verilen atasözlerini anlamlarıyla eşleştiriniz. Boşta kalan anlama uygun bir atasözü düşünüp söyleyiniz.
Cevap:
Akıllı olmanın yaşla ilgisi yoktur, bazı küçükler büyüklerden daha akıllı olabilir. (akıl yaşta değil baştadır)
Canı korumak için mal feda edilir. (cana gelecek mala gelsin)
İyi dostlar kötü zamanlarda sevdiklerinin yanında olurlar. (iyi dost kötü zamanda belli olur)
Tembel tembel oturan kimse hantallaşır, iş yapma yeteneğini yitirir. Çalışan kimse gittikçe açılır, daha yararlı işler yapar. (işleyen demir pas tutmaz)
6. Etkinlik
Soru : Nokta (.) işaretinin kullanımıyla ilgili aşağıdaki kuralları okuyunuz. Önceki yıllardan edindiğiniz bilgilerden de faydalanarak belirtilen kurallara uygun cümleler yazınız.
1. Cümlelerin sonunda kullanılır.
Örnek cümlem : Hayrunnisa okula gidiyordu.
2. Alb.(albay), Dr. (doktor), Prof. (Profesör), İng. (İngilizce) gibi kısaltmaların sonunda kullanılır
Örnek cümlem : Dr. Nuran Güneş, alanında çok deneyimliydi.
3. Sayılardan sonra sıra bildirmek için kullanılır.
Örnek cümlem : Türkiye’de 1. olan Nazlı ışık saçıyordu.
4. Bir yazının maddelerini gösteren rakam veya harflerden sonra kullanılır.
Örnek cümlem : Anayasanın 5. maddesine göre yaşıyordu.
5. Tarihlerin yazılışında gün, ay ve yılı gösteren sayıları birbirinden ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem : 12,12,2012 bingöl günüdür.
6. Saat ve dakikayı gösteren sayıların arasında kullanılır.
Örnek cümlem : 00.00.01 de yeni güne gireceğiz.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları
7. Etkinlik
Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında sizden istenilen yazıları öğretmeninizin kontrolünde, bir sıranın üzerine, yazılanlar görünmeyecek şekilde koyunuz. Ardından sıranın başına gelerek rastgele bir kâğıt seçiniz.
Kâğıtta yazılanları okuyarak istenilen özelliklerde bir çocuk yetiştirmek için neler yapılması, nasıl davranılması gerektiği hakkında konuşunuz.
Konuşmanızda anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanınız. Dinleyici arkadaşlarınızla göz teması kurarak beden dilinizi etkili şekilde kullanınız.
Cevap:
Bu etkinliği sınıf içerisinde sizlerin yapması gerekiyor.
8. Etkinlik
Soru : Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleyi inceleyiniz. Bu cümleden hareketle defterinize bilgilendirici türde bir yazı yazınız.
“Aileler neslin yeniden üretildiği merkezlerdir.”
Yazınıza başlamadan konuyu ve metninizin ana fikrini belirleyiniz. Konuyla birlikte ana fikri belirledikten sonra yazınızın giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinde ele alacağınız bilgi ve örnekleri planlayınız. Bunun için bir taslak oluşturunuz. Yazınıza başlık koymayı unutmayınız. Ayrıca anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri yazınızda anlamına uygun şekilde kullanmaya özen gösteriniz. Yazınızı bitirdikten sonra tekrar okuyarak noktalama ve yazım yanlışları varsa bunları düzeltmeyi unutmayınız
Cevap:
Aile olmadan nesiller yok olur
Aile demek toplumun en küçük yapı temel taşlarından bir tanesidir.
Nesillerin yetiştirilmesinde ailenin çok büyük bir önemi onların değerlerinin öğretilmesi topluma kazandırılması ve ahlaklı bireylerin yetiştirilmesinde aile olmadan hiçbir şey olmayacağını ifade edebiliriz.
İşte bu nedenle aile yapısının korunması topluma sağlıklı bireylerinin yetiştirilmesi çok büyük bir önem ifade eder.
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : İleride yapmak istediğiniz meslekle ilgili güvenilir kaynaklardan araştırma yapınız. Sınıfınıza üç adet A4 kâğıdı getiriniz.
Kısa Cevap:
İleride yapmak istediğim mesleklerden bir tanesi öğretmenliktir.
Öğretmenlik mesleğinde ilk olarak ilköğretim ortaöğretim ve lise eğitimini tamamladıktan sonra üniversitede eğitim kurumlarından bir tanesine eğitim fakültesini seçilmesi ve hangi alanda öğretmenlik yapmak istersek o alanda o öğretmenliği seçmemiz gerekir.
Uzun Cevap:
İleride yapmak istediğim mesleklerden bir tanesi de polislik mesleğidir.
Polislik mesleği için lise eğitimi mi tamamladıktan sonra polis okuluna girerek komiser olabilirim.
Ayrıca polislik eğitiminden yararlanmak için üniversiteyi tamamladıktan sonra tekrar polis okullarına girerek polis memuru olabilirim.
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 24-26-27-28-29-30 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Yoldaki Kaya Serbest Okuma Metni Etkinlik CevaplarıSayfa 36, 37
5. Sınıf Türkçe Kitabı Yoldaki Kaya Serbest Okuma Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 36-37
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 36-37 KOZA Yayınları”
Karapınar köyü sarp kayalıkların eteğindedir. Köyün alt yanında durup da kayalıklara doğru insan bir baktı mı başı döner. Sivri, boz kayalıklardır bunlar. Köylüler, çok çekmişlerdir bu kayalıklardan. Kışın çığ gelir, karlar eriyince sularla birlikte dev gibi kaya parçaları sürüklenir yamaçlardan aşağı doğru. (…)
Bir gece yarısı Karapınarlılar korkuyla uyandılar. Koskocaman bir kaya yerinden kopmuş yuvarlana yuvarlana gelmiş, köyün yolu üstünde durmuştu. Yoldan gidip gelmek iyice güçleşmişti. Sabahleyin bütün köylü kayanın başına toplandı. Hep birlikte kaldırmayı denediler. Olmadı. Bir milim bile oynatamadılar. Sonra kayayı parçalamak için dinamit aradılar, yoktu. Birkaç genç iri balyozlarla kayayı parçalamaya giriştiler. Bir parça bile koparamadılar. Şaşırıp kaldılar. Köyü dışarıya bağlayan tek yol neredeyse tıkanmıştı. Hayvanlar, insanlar zorlukla geçiyordu. Geçebilmek için kayanın etrafını dolaşıyorlardı.
Köy halkı, kayanın yanı başına çökmüş, bir yol arıyorlardı. Ne yapacaklardı? Nasıl kurtulacaklardı bu beladan? Demirci Mehmet’in aklına bir çare geldi. Yanındakilere: Benim dükkânda iki kalın demir levye var. Onları getirip kaldıraç gibi kullanalım, bir esnetir, bir yerinden oynatırsak aşağıya yuvarlayabiliriz, dedi.
Hemen dükkâna koştular. Kocaman iki kalın levyeyi getirdiler. Kayanın sağ tarafındaki bir boşluğa soktular. Bastırdılar. (…) Koca kaya bana mısın demiyor, yerinden kımıldamıyordu. Herkes ter içinde kalmıştı, yorulmuş bitmişti. Demirci Mehmet: Olmadı, bu yolla da kayayı yerinden oynatamayacağız, dedi. Başka yollar düşünmeye başladılar. Ne yapıp edip bu kayayı yerinden oynatmak zorundaydılar, köyün yaşlılarından Halil Ağa: Katırların gücünden yararlanalım, dedi. Bir urganla kayayı bağlayalım, katırlara çektirelim, böylece yerinden oynatırız.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları
Köydeki katırların en güçlülerinden üçünü seçtiler. Kayanın gövdesine bağladıkları urganı katırlarla çektirmeyi denediler. Daha ilk zorlanışta urgan koptu. Bu da sonuç vermedi. Kalabalığın arasında Sessiz İsmail dedikleri genç bir köylü vardı. Konuşmayı sevmeyen, içine kapanık biriydi. Yanındakilere:
Ben bir yol buldum, dedi. Onu deneyerek bu kayayı parçalarız. Bakın büyük bir ateş yakıp bu kayayı iyice kızdıracağız. Sonra üzerine kovalarca su atacağız. Kızgın kayaya soğuk sular dökülünce kayada yarıklar, çatlaklar oluşur. Böylece parçalarız.
Sessiz İsmail’in önerisini tartıştılar. Sonunda denemeye karar verdiler. Kayayı tümüyle kuşatan büyük bir ateş yaktılar. Üç dört saat alevlerin içinde pişirdiler kayayı. Ardından tenekeler, bakraçlarla sular boşalttılar üzerine. Her su atışta kayadan “Cozz!” diye sesler çıkıyordu. Karanlık basıncaya değin sürdürdüler bu işi. Ertesi sabah yine toplandılar. Gerçekten büyük çatlaklar açılmıştı kayada. Çatlaklara balyozlarla giriştiler. Kolayca parçaladılar kayayı. Parçaları sağa sola yuvarlayıp yolu açtılar.
Herkes: Aşk olsun Sessiz İsmail’e, amma da akıllıymış, dediler. Hiçbirimizin düşünmediğini o düşündü.
Emin ÖZDEMİR (Kısaltılmıştır.)
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 36-37 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.