8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 29-30-31 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Balkan Savaşları ve Sofya Metni Cevapları Sayfa 29, 30, 31


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Balkan Savaşları ve Sofya Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 29-30-31


Soru : Trablusgarp, günümüzde hangi ülkedir? Araştırınız.


Kısa Cevap : “Trablusgarp, günümüzde hangi ülkedir? Araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Trablusgarp, Libya’nın sınırlarında bulunmaktadır.

Bulunan enerjiler sayesinde Avrupalıların gözdesi haline gelmiştir.

Uzun süre Osmanlı topraklarının arasında olduktan sonra İtalya’ya verilmiştir.

Trablusgarp Libya’nın en kalabalık şehri olarak bilinmektedir.


1- Mustafa Kemal’in gönüllü olarak Trablusgarp’a gidip İtalyanlara karşı savaşması onun hangi kişilik özelliğini yansıtır? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal’in gönüllü olarak Trablusgarp’a gidip İtalyanlara karşı savaşması onun hangi kişilik özelliğini yansıtır? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal başarılı ve azimli bir öğrenciydi.

İtalyanların Trablusgarp’ı işgal etmesi üzerine Mustafa Kemal Atatürk Enver Paşa ile gönüllü olarak Savaşa gitmiştir.

Bunun sonucunda ise başarılı olmuşlardır ve örgütlemişlerdir.


2- Mustafa Kemal’in Derne ve Tobruk’taki çalışmaları ona hangi alanlarda tecrübe kazandırmıştır? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal’in Derne ve Tobruk’taki çalışmaları ona hangi alanlarda tecrübe kazandırmıştır? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal Trablusgarp’ta kıdemli yüzbaşı olarak görev yapmaktadır.

Tobrukta önemli çalışmalar gerçekleştirip, başarılar ortaya koymuştur.

Balkan savaşlarının kötü son bulmasından sonra bölgeden çekilmek zorunda kalmıştır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 30 Cevapları


Ne suyun bizimdir, artık, ne selin
Kıyını el aldı adalar elin…
Toprağa belenmiş kınalı gelin,
“Vay benim gelinlik kınam!” der,
ağlar!
Gider Mustafa Paşa’m,“Tuna’m!”
der, ağlar!
Arif Nihat Asya, 1964
(Mehmet Güneş, “Rumeli’nin
Kaybının Türk Şiirindeki Akisleri”
s. 196)


Soru : Şiirde hangi bölgenin kaybedilmesi konu edilmiştir? Söyleyiniz.


Cevap : Şiirde Batı Trakya Bölgesinin kaybedilmesi konu edilmektedir.


Soru : Aşağıdaki tablolarda I. ve II. Balkan Savaşı’na katılan bazı devletler yer almaktadır. Buna göre tablolardaki boşlukları doldurunuz ve soruları cevaplayınız.


Cevap :

“8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 29-30-31 MEB Yayınları”

1- I. Balkan Savaşı’na katılmadığı halde II. Balkan Savaşı’na katılan devlet hangisidir? Yazınız.


Cevap :

1. Balkan Savaşına katılmadığı halde 2. Balkan Savaşına katılan devlet Romanya Devletidir.


2- II. Balkan Savaşı’nda, Balkan devletleri niçin Bulgaristan’a karşı savaş açmışlardır? Yazınız.


Cevap :

Bulgaristan’ın daha fazla toprak alması ve Osmanlı Devletinin tekrar Balkanlardaki toprakları geri alma isteği sonucunda  Bulgaristan’a karşı  savaş açmışlardır.


3- Osmanlı Devleti’nin Balkan Savaşlarında yenilmesi ve bu bölgeyi kaybetmesi Balkanlarda yaşayan Türkleri nasıl etkilemiştir? Yazınız.


Cevap :

Balkan Savaşları Rusya ülkesinin Balkan Devletlerini Osmanlı Devletine karşı kışkırtmasıyla başlamıştır. Bu dönemde Trablusgarp savaşıyla meşgul olan Osmanlı Devletine 1912 de savaş açtı. Osmanlı savaşta yenilmiştir.

Bunun sonunda Türkler Balkanları terk edip Osmanlı topraklarına sığınmışlardır. Bunun sonucunda Türk azınlığı sorunu ortaya çıkmıştır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 31 Cevapları


 Soru : Balkan Savaşları yıllarındaki Türklerin sorunlarıyla günümüzde Balkanlarda yaşayan Türklerin sorunlarını karşılaştıran bir araştırma yapınız. Araştırmanın sonuçlarını birkaç cümleyle defterinize yazınız.


Kısa Cevap : “Balkan Savaşları yıllarındaki Türklerin sorunlarıyla günümüzde Balkanlarda yaşayan Türklerin sorunlarını karşılaştıran bir araştırma yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Balkanlarda Birinci Murat Döneminde İskân hareketleri yaparak göç etmişlerdir.

1. Dünya Savaşından sonra Türkler göç etmek zorunda kalmıştır.

Bulgaristan ve Yunanlar Türklere nefrette bulunmuştur.

Camiler yakılmıştır.


Soru : Mustafa Kemal, Sofya’daki görevi sırasında askeri tecrübesinin yanı sıra hangi alanda kendini geliştirmiştir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal, Sofya’daki görevi sırasında askeri tecrübesinin yanı sıra hangi alanda kendini geliştirmiştir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk istenilen bilgileri İstanbul’a göndermeyi başarıyla gerçekleştirmiştir.

1924’te Yunanistan’a karşı Bulgaristan’a bir antlaşma yapılmasını sağlamıştır.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 116-117-118-119 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Lozan Barış Antlaşması Metni Cevapları Sayfa 116, 117, 118, 119


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Lozan Barış Antlaşması Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 116-117-118-119


Soru : İtilaf Devletleri’nin Lozan Barış Konferansı’na TBMM Hükûmeti’nin yanı sıra İstanbul Hükûmeti’ni de çağırmaları karşısında TBMM Hükûmeti’nin aldığı önlem nedir? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “İtilaf Devletleri’nin Lozan Barış Konferansı’na TBMM Hükûmeti’nin yanı sıra İstanbul Hükûmeti’ni de çağırmaları karşısında TBMM Hükûmeti’nin aldığı önlem nedir? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İtilaf Devletlerinin Lozan Barış Konferansına TBMM Hükûmeti’nin yanı sıra İstanbul Hükûmeti’ni de çağırmaları karşısında TBMM Hükümeti’nin aldığı önlem saltanatları kaldırması ve sorunları bitirmesidir.


Soru : Mustafa Kemal, Lozan Konferansı’nın hangi nedenlerle İzmir’de toplanmasını istemiştir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal, Lozan Konferansı’nın hangi nedenlerle İzmir’de toplanmasını istemiştir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk İzmir’i takip ederek Yunanların İzmir ve Batı Anadolu’ya verdiği zararları görmek istemiştir.

İzmir ile görüşmeleri devam ettirmiştir ve haberleşmeyi kolaylaştırmayı amaçlanmıştır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi AMEB Yayınları Kitabı Sayfa 118 Cevapları


1- Lozan Barış Antlaşması’nda Boğazların yönetiminin uluslararası bir komisyona bırakılmasını Türkiye’nin  egemenlik hakları açısından değerlendiriniz.


Kısa Cevap : “Lozan Barış Antlaşması’nda Boğazların yönetiminin uluslararası bir komisyona bırakılmasını Türkiye’nin  egemenlik hakları açısından değerlendiriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Lozan Barış Antlaşması’nda Boğazların yönetiminin uluslararası bir komisyona bırakılmasını Türkiye’nin egemenlik hakları ihlali anlamına gelmektedir. Türklerin yönetiminde olan bir ülkeyi ellerinden almak Türk egemenliğini tahribata uğramıştır.


2- Lozan Barış Antlaşması’na göre Ortodoks Rum Patrikhanesi’nin elinden siyasi yetkileri neden alınmıştır? Açıklayınız. 


Kısa Cevap : “Lozan Barış Antlaşması’na göre Ortodoks Rum Patrikhanesi’nin elinden siyasi yetkileri neden alınmıştır? Açıklayınız. ” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Lozan Barış Antlaşması’na göre Ortodoks Rum Patrikhanesi’nin elinden siyasi yetkilerinin alınmasının sebebi laik anlayışa uymamasıdır.

Kurallara uyulmadığı için siyasi yetkiler alınmıştır.


3- Lozan Barış Antlaşması’na göre Batılı devletlerin elde ettiği ayrıcalıklardan hangisinin kaldırılması Türkiye’nin ekonomik bağımsızlığını sağlamasında etkili olmuştur? Söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Lozan Barış Antlaşması’na göre Batılı devletlerin elde ettiği ayrıcalıklardan hangisinin kaldırılması Türkiye’nin ekonomik bağımsızlığını sağlamasında etkili olmuştur? Söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Lozan Barış Antlaşması’na göre Batılı devletlerin elde ettiği ayrıcalıklardan kapitülasyonun kaldırılması Türkiye’nin ekonomik bağımsızlığını sağlamasında etkili olmuştur.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 119 Cevapları


Soru : Türkiye’de yayımlanan bir derginin yayın yönetmeni olduğunuzu varsayalım. Lozan Konferansı sonunda imzalanan antlaşma ile ilgili derginiz için aşağıdaki başlıklardan hangisini kullanırdınız? Konuyla ilgili alt başlığınız ne olurdu? Yazınız.


Cevap :

“8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 116-117-118-119 MEB Yayınları”


 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 70-71 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Temsil Heyeti’nin Ankara’ya Gelişi Metni Cevapları Sayfa 70, 71


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Temsil Heyeti’nin Ankara’ya Gelişi Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 70-71


 Soru : Osmanlı Hükûmeti’nin bir temsilcisini Temsil Heyeti’yle görüşmesi için Amasya’ya göndermesinin önemi nedir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Osmanlı Hükûmeti’nin bir temsilcisini Temsil Heyeti’yle görüşmesi için Amasya’ya göndermesinin önemi nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Osmanlı Hükûmeti,  Temsil Heyetini resmen tanımış oldu. Milli mücadele hukukilik kazanmış oldu. Bu başarı halkın bağımsızlığa ve kurtuluşa olan inancını artırdı


 Soru : Mustafa Kemal, Mebusan Meclisinin İstanbul’da toplanmasına hangi nedenlerle karşı çıkmıştır? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal, Mebusan Meclisinin İstanbul’da toplanmasına hangi nedenlerle karşı çıkmıştır? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İstanbullun işgal edilme olasılığı yüksekti ve can güvendiklerini alması gerekiyordu. İtilaf Devletleri’nin İstanbul’u işgal etmesi muhtemel olmasından dolayı karşı çıkmıştır.

Mustafa Kemal, Mebusan Meclisinin İstanbul’da toplanmasına güvelik, İstanbul’un İşgali ve can mal güvenliği nedeniyle karşı çıkmıştır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 71 Cevapları


Millî Bağımsızlık Savaşı’nda, millî bütünlüğün sağlanması, halkın bir bayrak altında toplanması konusunda Mustafa Kemal Paşa olağanüstü bir çaba göstermiştir. Kendisine ve arkadaşlarına bu konuda Anadolu basını ve zaman zaman İstanbul basını, kamuoyunun oluşması ve bilinçlenmesi bakımından büyük yardım sağlamıştır.

Mustafa Kemal Paşa, bu arada halkın moralinin bozulmaması ve yanlış bilgi alınmaması için zararlı yayınlarda bulunan bazı İstanbul gazetelerinin ve azınlıklara ait basın organlarının Anadolu’ya sokulmaması için tedbirler aldırmıştır. Anadolu basınının hemen hemen hepsi Millî Bağımsızlık Savaşı’nın yanında yer almış ve Mustafa Kemal Paşa’ya destek olmuştur…

(Yücel Özkaya, Millî Mücadele’de Atatürk ve Basın (1919-1921), s.93.)

 Soru : Soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız.


1-Basının kamuoyu oluşturmadaki rolü nedir? Yazınız. 


Cevap :

Millet basının yaptığı haberlerden etkilenip basının yaptığı harekete göre şekillenir. Basın gücünü her zaman gösterir ve etkisi fazladır.


2-Mustafa Kemal, Millî Mücadele Dönemi’nde niçin gazete kurulması emrini vermiştir? Yazınız. 


Cevap :

Mustafa Kemal, Millî Mücadele Dönemi’nde gazete kurulması emrini vermesinin sebebi halkın haberlerden etkileniyor olması ve azınlıkların yazdığı gazeteleri durdurmaktır.


3-Millî Mücadele Dönemi’nde bir gazete kurmuş olsaydınız gazetenizin adı ne olurdu? Yazınız.


Cevap :

Türkiye Gazetesi, Millet Gazetesi, Milli Gazete.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 66-67 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Erzurum Kongresi Metni Cevapları Sayfa 66, 67


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Erzurum Kongresi Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 66-67


Mustafa Kemal, 3 Temmuz günü Erzurum’a geldi. İstanbul Hükûmeti tarafından görevden alındığını öğrenince 8-9 Temmuz 1919 tarihinde görevinden ve askerlik mesleğinden istifa ettiğini padişaha ve Dahiliye Nazırlığına bildirdi. Mustafa Kemal, bundan sonra Türk milletinin verdiği görev ve yetkilerle yoluna devam edecekti.

Amasya Genelgesi’nde kararlaştırılan Erzurum Kongresi’nin açılması için çalışmalar başladı (Görsel 2.47). Kongre, Doğu Anadolu Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti ve Trabzon Muhafaza-i Hukuk-u Millîye Cemiyetleri’nin öncülüğünde 23 Temmuz’da doğu illerinden gelen 54 delegenin katılımıyla toplandı (Görsel 2.48). Başkanlığını Mustafa Kemal’in yaptığı Erzurum Kongresi 7 Ağustos’ ta çalışmalarını tamamladı. Kongrede şu kararlar alındı:

• Millî sınırlar içinde vatan bir bütündür, parçalanamaz.

• Osmanlı Hükümeti’nin dağılması halinde millet, her türlü yabancı işgal ve müdahalesine karşı, kendini birlikte savunacak ve direnecektir.

• Vatanın ve bağımsızlığın korunmasına ve güvenliğin sağlanmasına İstanbul Hükûmeti’nin gücü yetmezse amacı gerçekleştirmek için geçici bir hükûmet kurulacaktır. Bu hükûmet üyeleri millî kongre tarafından seçilecektir. Kongre toplanmamışsa bu seçimi Temsil Heyeti yapacaktır.

• Kuvâ-yı Millîye’yi etkin, millî iradeyi hâkim kılmak esastır.

• Hristiyan azınlıklara siyasi hâkimiyet ve sosyal dengemizi bozacak ayrıcalıklar verilemez.

• Manda ve himaye kabul edilemez.

• Millî meclisin derhal toplanması ve hükûmet işlerinin meclis denetiminde yürütülmesini sağlamak için çalışılacaktır.


1-Erzurum Kongresi ve Temsil Heyeti Başkanlığına Mustafa Kemal’in seçilmesi, onun Millî Mücadele’deki rolünü ve geleceğini nasıl etkilemiştir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Erzurum Kongresi ve Temsil Heyeti Başkanlığına Mustafa Kemal’in seçilmesi, onun Millî Mücadele’deki rolünü ve geleceğini nasıl etkilemiştir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Erzurum Kongresi ve Temsil Heyeti Başkanlığına Mustafa Kemal’in seçilmesi, onun Millî Mücadele’ deki güvenliği, iyiliğini ortaya koymuştur.

Ayrıca Mustafa Kemal bu görevle beraber Türk milletinin Kurtuluş Savaşı’ndaki lideri olmuş ve milli mücadele onun önderliğinde sürmüştür.


2-Mustafa Kemal’in Erzurum Kongresi için “Tarih bu kongremizi, şüphesiz ender ve büyük bir eser olarak kaydedecektir.” sözünü söylemesinin sebebi nedir? Açıklayınız. 


Kısa Cevap : “Mustafa Kemal’in Erzurum Kongresi için “Tarih bu kongremizi, şüphesiz ender ve büyük bir eser olarak kaydedecektir.” sözünü söylemesinin sebebi nedir? Açıklayınız. ” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Millî Mücadele adına atılan önemli bir adımdır.  Bu süreçten sonra vatanın kurtulması için yapılan çalışmalarda bu adım tarihe geçmiş olacaktır.

Mustafa Kemal’in Erzurum Kongresi için “Tarih bu kongremizi, şüphesiz ender ve büyük bir eser olarak kaydedecektir.” sözünü söylemesinin sebebi ; kongrede güven sağlanarak tam bir desteğin verilmesinden kaynaklanmaktadır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 67 Cevapları


Başkanlığını Mustafa Kemal’in yaptığı 9 kişilik Temsil Heyeti oluşturuldu ve bu heyete bütün Doğu Anadolu’yu temsil etme yetkisi verildi. Doğu illerindeki tüm cemiyetler, Doğu Anadolu Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti çatısı altında birleştirildi. İlk kez millî sınırlardan bahsedilen bu kongrede vatanın bütünlüğüne, milletin birlik ve beraberliğine yönelik kararlar alındı. Erzurum Kongresi kararları İstanbul’daki işgal kuvvetlerine, yabancı devlet temsilciliklerine ve tüm yurda gönderildi. Kongre; toplanma amacı, toplanma şekli ve niteliği bakımından bölgesel olmakla beraber aldığı bazı kararlar vatanın bütününü ve milletin genelini ilgilendirdiği için millî bir nitelik taşır.

Millî Mücadele Dönemi’nde yapılan diğer kongreler şunlardır:

“ …Erzurum ve Sivas Kongreleri dışında bölgesel olarak Balıkesir Harekât-ı Millîye Kongresi, Alaşehir Harekât-ı Millîye ve Redd-i İlhak Büyük Kongresi, Nazilli Kongresi, Lüleburgaz ve Edirne Kongreleri, Denizli Ulusal Kurulu ve Pozantı Kongresi yapılmıştır. Bu kongrelerde gerek Kuvâ-yı Millîye’nin desteklenmesi, gerekse vatanın bağımsızlığının sağlanması yolunda önemli çalışmalar yapılmıştır.” (Celal Erikan, Komutan Atatürk, ss.332-333)



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 65-66 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Amasya Genelgesi Metni Cevapları Sayfa 65, 66


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Osmanlı Devleti’nin I. Dünya Savaşı’nda Yer Aldığı Cepheler Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 65-66


Havza’daki çalışmalarını tamamlayan Mustafa Kemal, 12 Haziran 1919’da Amasya’ya geldi. Burada Ali Fuat (Cebesoy) Paşa, Rauf (Orbay) Bey ve Refet (Bele) Bey gibi yakın arkadaşlarının imzası ve Konya’da bulunan Cemal Paşa ile Erzurum’da bulunan Kâzım (Karabekir) Paşa’nın da onayıyla Amasya Genelgesi’ni yayımladı (Görsel 2.44, 2.45). Genelgede Millî Mücadele’nin geleceği açısından çok önemli olan şu kararlar yer almıştır:

• Vatanın bütünlüğü, milletin bağımsızlığı tehlikededir.

• Osmanlı Hükûmeti üzerine aldığı sorumluluğu yerine getirememektedir. Bu durum, milletimizi yok olmuş gibi göstermektedir.

• Milletin bağımsızlığını yine milletin azim ve kararı kurtaracaktır.

• Milletin durumunu göz önünde tutmak ve haklarını dile getirip bütün dünyaya duyurmak için her türlü etki ve denetimden uzak millî bir kurulun varlığı gereklidir.

• Anadolu’nun her yönden en güvenli yeri olan Sivas’ta millî bir kongre tez elden toplanmalıdır.

• Bunun için bütün illerden halkın güvenini kazanmış üç delegenin (üyenin) olabildiğince çabuk yetişmek üzere derhal yola çıkması gerekmektedir.

• Her olasılığa karşı, bu iş millî bir sır gibi tutulmalı ve delegeler gereken yerlere kimliklerini gizleyerek gelmelidir.

• Doğu illeri adına 10 Temmuz’da Erzurum’da bir kongre toplanacaktır. O güne kadar öteki il delegeleri de Sivas’a ulaşabilirse Erzurum Kongresi’nin üyeleri de Sivas’ta yapılacak kongreye katılacaktır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 66 Cevapları


“…Mustafa Kemal, Erzurum Kongresi’ne katılmak üzere Sivas üzerinden Erzurum’a ulaştı. Mustafa Kemal’e padişahın saray başkatipliğinden memuriyetine son verildiği için İstanbul’a dönmesi bildirildi. Mustafa Kemal ise aynı gün görevlerinden ve askerlik görevinden istifa ettiğini bildirdi. Diğer bir deyişle ‘Sinei millete döndü.’ Mustafa Kemal artık bir sivildir. Bu durumda Mustafa Kemal’in en büyük destekçisi Kâzım (Karabekir) Paşa olur. ‘Emrinizdeyim paşam. Ben, subaylarım, erlerim, kolordum hepimiz emrinizdeyiz…’ diyerek Mustafa Kemal’e bağlılığını bildirir. O an hem Mustafa Kemal’in hem de Millî Mücadele’nin tarihinde kader tayin edici bir andır.”

(Ş. Süreyya Aydemir, Tek Adam, s.116) (Düzenlenmiştir.)

 Soru : Okuduğunuz metinde “kader tayin edici an” diye bahsedilen konu nedir? Niçin bu şekilde bir tanımlama yapılmıştır? Açıklayınız.


Cevap :

Çünkü Kazım Karabekir’in desteği Mustafa Kemal Atatürk için çok önem taşımaktadır.

Eğer Doğu orduları Mustafa Kemal’in yanında değilde karşıda olsaydı Anadolu’yu düşmanlardan temizleyemezlerdi.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 49-50-51-52 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Irak Cephesi Metni Cevapları Sayfa 49, 50, 51, 52


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Savaşın Nedenleri Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 49-50-51-52


1-Yandaki metinde Mustafa Kemal ile Liman Von Sanders arasında nasıl bir taktik anlaşmazlığı vardır? Açıklayınız.


Cevap :

Hintli kaçak askerin sözüne inanan Mustafa Kemalin Liman Von Sanders’ e söylemesine rağmen Liman Von Sandersin bunun imkansız olduğunu söylemesi anlaşmazlık yaratmıştır.


2-Mustafa Kemal’in görevi tamamen üstlenmesini onun kişilik özellikleri açısından değerlendiriniz.


Cevap :  Mustafa Kemal Atatürk sorumlu, lider ruhlu ve lider kişiliğe sahiptir.


Soru : Liman Von Sanders’in Suriye Cephesi’ni terketmenin sorumluluğunu üzerine almaması ve Türklerin aralarında çözecekleri bir sorun olarak görmesi doğru mudur? Tartışınız.


Kısa Cevap : “Liman Von Sanders’in Suriye Cephesi’ni terketmenin sorumluluğunu üzerine almaması ve Türklerin aralarında çözecekleri bir sorun olarak görmesi doğru mudur? Tartışınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Evet, doğru. Çünkü o topraklar Osmanlı Devletine aittir. Başkasının karar vermesi doğru olmazdı. Buna Osmanlı askerlerinin karar vermesi gerekirdi. Bu nedenle Türkleri, kendi kaderlerini kendilerinin tayin etmesi daha doğru olacaktır.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 76-77 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Büyük Millet Meclisinin İsyanlara Karşı Aldığı Tedbirler Metni Cevapları Sayfa 76, 77


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Büyük Millet Meclisinin İsyanlara Karşı Aldığı Tedbirler Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 76-77


Soru : BMM’nin, üyeleri milletvekillerinden oluşan İstiklal Mahkemelerini kurması meclisin hangi yetkiyi kullandığını gösterir? Söyleyiniz. 


Kısa Cevap : “BMM’nin, üyeleri milletvekillerinden oluşan İstiklal Mahkemelerini kurması meclisin hangi yetkiyi kullandığını gösterir? Söyleyiniz. ” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

TBMM’nin üyeleri milletvekillerinden oluşan İstiklal Mahkemelerini kurması meclisin yetki yargısını kullandığını gösterir.


Soru : Anadolu Ajansı’nda çalışan bir gazeteci olduğunuzu varsayalım. İngiliz uçaklarıyla halka dağıtılan fetvanın bazı kesimlerde ortaya çıkardığı olumsuz etkilerini gidermek, halka doğru bilgi aktarmak amacıyla manşeti ve alt başlığı içeren bir gazete sayfası tasarlayınız.


Kısa Cevap : “Anadolu Ajansı’nda çalışan bir gazeteci olduğunuzu varsayalım. İngiliz uçaklarıyla halka dağıtılan fetvanın bazı kesimlerde ortaya çıkardığı olumsuz etkilerini gidermek, halka doğru bilgi aktarmak amacıyla manşeti ve alt başlığı içeren bir gazete sayfası tasarlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yabancının yalanına inanma

Türk milleti sen yabancı insanlara ve ülkelere inanama. Sen kendi dinine ve kendi ülkene inan. Yalan yanlış şeylere hemen kanma.



 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 41-42-43 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Osmanlı Devleti’nin I. Dünya Savaşı’nda Yer Aldığı Cepheler Metni Cevapları Sayfa 41, 42, 43


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Osmanlı Devleti’nin I. Dünya Savaşı’nda Yer Aldığı Cepheler Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 41-42-43


 Soru : Osmanlı Devleti’nin I. Dünya Savaşı başladığındaki tutumu nedir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Osmanlı Devleti’nin I. Dünya Savaşı başladığındaki tutumu nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tarafsız olduğunu açıklamıştır. Ama dışarıdan gelebilecek tehditlere karşı seferberlik oluşturmuştur.

I Dünya savaşı başladığı zaman Osmanlı devleti tarafsız bir tutum içerisinde bulunmaktaydı. Ancak yaşanan sorunlar ve yaşanan işgaller sonucunda tarafsız durumdan ayrılmak zorunda kalmıştır.


 Soru : Osmanlı Devleti’nin I. Dünya Savaşı’na girmesine yol açan temel sebep nedir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Osmanlı Devleti’nin I. Dünya Savaşı’na girmesine yol açan temel sebep nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Osmanlı Devleti’nin 1. Dünya  Savaşı’na girmesine yol açan temel sebep siyasi yalnızlıktan kurtulmak istemeseydi.

Osmanlı Devleti’nin birinci Dünya Savaşı’na girmesinin en temel sebebi kaybetmiş Toprakları geri kazanarak eski gücüne dönmek istemesidir.

Ayrıca Osmanlı devleti 1 Dünya Savaşı’na girerek işgal edilen bölgeleri geri alması ve eski gücüne kavuşarak güçlü bir yapıya sahip olmasından kaynaklanmaktadır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 42 Cevapları


 Soru : Osmanlı Devleti’nin I. Dünya Savaşı’nda tarafsız kalması mümkün olabilir miydi? Tartışınız.


Kısa Cevap : “Osmanlı Devleti’nin I. Dünya Savaşı’nda tarafsız kalması mümkün olabilir miydi? Tartışınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Osmanlı Devletinin tarafsız kalması imkansızdı. Çünkü savaşta gizli olarak İtilaf devletleriyle anlaşma yapıp Osmanlı topraklarını paylaşmışlardı.

Osmanlı Devleti’nin birinci Dünya Savaşı’nın tarafsız kalmasının mümkün olmayacağı en temel sebep işgalci devletlerin Osmanlı devletini sonradan paylaşma isteği ve işgal etme isteği olarak ifade edebiliriz.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 43 Cevapları


“8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 41-42-43 MEB Yayınları”

1-Yukarıdaki şemaya baktığınızda cephelerin savunma, taaruz ve yardım cepheleri olarak gruplanmasının sebebi nedir? Açıklayınız.


Cevap :

Bu şekilde yaparsak saldırı olan yerde yardım yaptığımızda işimizin kolaylaşmasıdır.


2-Osmanlı Devleti sınırları dışında olan cepheler hangileridir? Söyleyiniz (Harita 2.2).


Cevap :

Osmanlı Devleti sınırları dışında olan cepheleri şunlardır ;

  • Galiçya Cephesi,
  • Romanya Cephesi,
  • Makedonya Cephesidir.


 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 74-75 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Büyük Millet Meclisinin Açılması Metni Cevapları Sayfa 74, 75


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Büyük Millet Meclisinin Açılması Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 74-75


Soru : Tarihte kurulmuş Türk devletlerindeki meclis isimleri nelerdir? Araştırınız.


Kısa Cevap : “Tarihte kurulmuş Türk devletlerindeki meclis isimleri nelerdir? Araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Tarihte kurulmuş Türk devletlerindeki meclis isimleri şunlardır ;

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Mebusan Meclisi

Divan

Tirnek Meclisi

Millet Meclisi

Seçkinler Meclisi

Nazırlar Meclisi

Komentom Meclisi

Kurultay


24 Nisan 1920 tarihinde Mustafa Kemal meclis başkanlığına seçildi ve aynı gün mecliste kabul edilen önergesiyle meclisin çalışma prensipleri oluşturuldu. Bu önergeyle kabul edilen meclisin çalışma ilkeleri şunlardır:

• Hükûmet kurmak zorunludur.
• Geçici bir hükûmet başkanı tanımak veya padişah vekili atamak doğru değildir.
• Büyük Millet Meclisinin üstünde bir kuvvet yoktur.
• Mecliste toplanan millî iradeyi vatanın geleceğine egemen kılmak esastır.
• Büyük Millet Meclisi yasama ve yürütme yetkilerini kendisinde toplamıştır.
• Meclis içinden seçilecek ve vekil olarak görevlendirilecek bir kurul hükûmet işlerini yürütür. Meclis başkanı aynı zamanda bu kurulun da başkanıdır.
• Padişah ve halife baskılardan kurtulduktan sonra meclisin düzenleyeceği kanuna göre yerini alır.


Soru : Soruları, 24 Nisan 1920 tarihli Mustafa Kemal’in önergesine göre cevaplayınız.


1- Büyük Millet Meclisinin hangi yetkileri kullanması güçler birliği ilkesini benimsediğini gösterir? Söyleyiniz.


Cevap : Büyük Millet Meclisinin yasama ve yürütme yetkisini kendisinde toplaması güçler birliği ilkesini benimsediğini gösterir.


2- Meclisin geçici olmadığını, sürekliliğini gösteren madde hangisidir? Söyleyiniz.


Cevap : “Mecliste toplanan milli iradeyi vatanın geleceğine egemen kılmak esastır” maddesi sürekliliğini göstermektedir.


3- Önergenin hangi maddeleri millî egemenlik ilkesiyle ilgilidir? Söyleyiniz.


Cevap : “Meclis içinden seçilecek ve ve vekil olarak görevlendirilecek bir kurul hükûmet işlerini yürütür. Meclis başkanı aynı zamanda bu kurulun da başkanıdır.”


4- Gelecekte saltanat ve halifeliğin kaldırılacağını işaret eden madde hangisidir? Söyleyiniz.


Cevap : “Padişah ve ve halife baskılardan kurtulduktan sonra meclisin düzenleyeceği kanuna göre yerini alır.” Maddezi gösterir.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Kitabı Sayfa 75 Cevapları


(1) 23 Nisan 1920’de açılan BMM yasama, yürütme ve yargı yetkilerini kendinde toplamıştır.

(2) Meclis, yasaları yapmak ve bunları kendi arasından seçtiği hükûmet üyelerine uygulatmakla iki yetkisini doğrudan doğruya kendisi kullanıyordu. BMM, alınan kararların uygulanabilmesi için kendi içinden seçilerek 11 üyeden oluşturulan yürütmeye “İcra Vekilleri Heyeti”, üyelerine de BMM’ye karşı sorumlu olduklarından “nazır” veya “bakan” denmeyip sadece “ vekil” deniyor ve bunlar hükûmeti meydana getiriyordu. İcra Vekilleri Heyeti’nin başkanı BMM’nin de başkanıydı.

(3) İlk mecliste asker, memur, din adamı, çiftçi, tüccar, aşiret başkanı gibi toplumun değişik kesimlerinden milletvekilleri bulunuyordu.

(4) BMM’nin öncelikli amacı ülkeyi işgallerden kurtarmaktı.

(5) BMM, ilk olarak Anadolu’daki asayişsizliği ortadan kaldırmak için harekete geçti ve 29 Nisan’da “Hıyanet-i Vataniye Kanunu”- nu çıkardı.

(6) Büyük Millet Meclisi, tam bağımsızlığı elde etmek için Millî Mücadele’yi başlatan ve yöneten bir meclis olarak tarihi bir görev gerçekleştirdi.

(7) Büyük Millet Meclisi Ankara’da toplandı.


 Soru : Yukarıdaki cümlelerin yanında bulunan rakamları, tablodaki ilgili oldukları kavramların altına yazınız.


Cevap :

“8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 74-75 MEB Yayınları”


 

Our Score

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 114-115 MEB Yayınları

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Mudanya Ateşkes Antlaşması Metni Cevapları Sayfa 114, 115


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Mudanya Ateşkes Antlaşması Metni Cevapları


8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 114-115


 Soru : Millî Mücadele’nin “savaş dönemi” ve “diplomatik dönemi” terimlerini açıklayınız?


Kısa Cevap : “Millî Mücadele’nin “savaş dönemi” ve “diplomatik dönemi” terimlerini açıklayınız?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Savaş dönemi = Tarafların askeri olarak yapmış olduğu döneme savaş dönemi adı verilir.

Diplomatik dönemi = Savaş döneminin bittikten sonra antlaşmalar yapılarak tarafların uzlaşı yaptığı döneme diplomatik dönem adı verilir.

Diplomatik dönemi ise savaştan önce yapılan antlaşmaları bitirmek amacıyla bir yandan ise uzlaşmayı sağlamak için kullanılan bir dönemdir.


 Soru : Aşağıdaki konuşma metinlerinde boş bırakılan yerleri tamamlayınız.


Cevap :

  • Türk ordusunun Batı Cephesi’nde son savunma savaşı Sakarya Muharebesi dir.
  • Bu savaştan sonra Türk ordusu saldırı geçmiştir.
  • Millî Mücadele’nin son savaşı Büyük Taarruz’ dur.
  • Bu savaşla Millî Mücadele’nin savunma safhası sona ermiştir.
  • Millî Mücadele’yi bitiren Ateşkes Anlaşması Mudanya’dır.
  • Bu antlaşmayla Boğazlar ve İstanbul’un Yönetimi TBMM’ye verilmiştir.


 

Our Score
error: Content is protected !!